quote:
Op maandag 22 september 2025 20:38 schreef FlippingCoin het volgende:[..]
2 wikipedia artikelen over kansberekening en 2 reddit threads, waar de reacties nota bene tegenspreken dat je zo de kans op het al dan niet bestaan van een god kan vaststellen, is geen onderbouwing
gewoon helemaal niet
quote:
Op maandag 22 september 2025 20:38 schreef FlippingCoin het volgende:[..]
2 wikipedia artikelen over kansberekening en 2 reddit threads, waar de reacties nota bene tegenspreken dat je zo de kans op het al dan niet bestaan van een god kan vaststellen, is geen onderbouwing
gewoon helemaal niet
Je snapt mijn punt niet maar dat ligt aan mij omdat ik te lui was om dat punt duidelijk te maken.
Ik heb nergens gezegd dat je die kans (objectief) kan vaststellen. Ik heb alleen gezegd dat elk persoon in de wereld zijn eigen (impliciete) kansberekening maakt, zijn eigen subjectieve inschatting. Een universele alom geldende, objectieve kansberekening bestaat dus niet.
Niemand weet zeker of God bestaat dan wel dat hij niet bestaat. Toch maakt iedereen een afweging. Die afweging leidt niet tot zekerheid maar tot een vermoeden. Dat vermoeden is gebaseerd op een inschatting van een kans. Iemand die zegt dat die kans 100% is, is niet eerlijk want je kan het bestaan van God niet objectief bevestigen of ontkrachten. Een persoonlijke ervaring, wat geloof is, is geen objectief bewijs. Hetzelfde geldt voor iemand die zegt dat de kans dat God bestaat 0% is. Hij mist alleen de ervaring die een gelovige wel heeft maar zoals gezegd is een persoonlijke ervaring geen "fact".
Neemt niet weg dat voor dit onderwerp ("Bestaat HIJ?") volop wordt gerekend in het ondermaanse. Een bekende rekenexercitie is die van
Stephen D. Unwin die met Bayes theorama heeft uitgerekend dat de kans dat God bestaat 67% is (dus hij komt tot de conclusie dat de kans dat God bestaat 2x groter is dan dat hij niet bestaat in plaats van fifty-fifty). Het probleem is echter dat dat percentage volledig afhankelijk is van persoonlijke voorkeuren en eigen subjectieve (a priori) inschattingen. Unwin is een gelovig mens dus de bias is duidelijk. Met andere woorden, de wetenschappelijke methode faalt hopeloos bij dit soort exercities.
quote:
Trouw
6 april 2004
Wiskundige berekent kans dat God bestaat: 67 procent
AMSTERDAM - De wiskundige waarschijnlijkheid dat God bestaat, is 67 procent. Dat heeft de Britse natuurkundige Stephen Unwin uitgerekend. Hij baseert zich op het zogeheten theorema van Bayes, genoemd naar een 18de-eeuwse Britse wiskundige en predikant.
Als gelovig christen had Unwin de kans dat God bestaat hoger ingeschat. In zijn berekening nam hij factoren op als het bestaan van kwaad en lijden, de vrije wil, de aangeboren goedheid van de mens en allerlei filosofische argumenten voor of tegen het bestaan van God. Bij zijn onderzoek nam Unwin de monotheïstische definitie van God als uitgangspunt, waarbij Hij als persoonlijk en handelend wordt gezien. Deze definitie is overheersend in het jodendom, christendom en de islam.De natuurkundige verwerpt de theorie die ervan uitgaat dat men uit de fysieke ordening van de schepping het bestaan van een Schepper af kan leiden.Unwin, die in de Verenigde Staten onder meer de kans op nucleaire rampen berekende en daar nu een bedrijf voor risicomanagement heeft, onderbouwt zijn kansberekening in het boek 'De waarschijnlijkheid van God'.
Maar goed, de mensheid zal tot het einde der tijden zijn kansen inschatten.
[ Bericht 9% gewijzigd door Geldprintkabouter op 23-09-2025 02:23:15 ]
Geld maakt niet gelukkig tenzij versleten schoenen wanhopig naar je staren