De grondlegger van het Heroinismequote:Op zaterdag 20 september 2025 16:56 schreef Bart2002 het volgende:
Filosoof Herman B. over de mensheid:
Hulpeloos, hopeloos, en wat ze niet begrijpen noemen ze God.
wel voldoende bewijs voor het niet bestaan van een god?quote:Op zaterdag 20 september 2025 18:53 schreef Bargehassus het volgende:
Ik zie onvoldoende bewijs voor het bestaan van (een) God.
Nee. Maar ik poneer de stelling dan ook niet.quote:Op zaterdag 20 september 2025 18:57 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
wel voldoende bewijs voor het niet bestaan van een god?
ik heb ze nooit gezien, noch heb ik ooit iets gezien waarvan gedacht kan worden dat het door kabouters gemaakt had kunnen wordenquote:Op zaterdag 20 september 2025 18:59 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
Nee. Maar ik poneer de stelling dan ook niet.
Heb jij voldoende bewijs voor het niet bestaan van kabouters?
Je ziet dus geen bewijs voor het bestaan van kabouters.quote:Op zaterdag 20 september 2025 19:04 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
ik heb ze nooit gezien, noch heb ik ooit iets gezien waarvan gedacht kan worden dat het door kabouters gemaakt had kunnen worden
ik zie een gat in de kennis van de mens(of van mijzelf) waaraan een hoop invulling gegeven kan wordenquote:Op zaterdag 20 september 2025 19:07 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
Je ziet dus geen bewijs voor het bestaan van kabouters.
Ik zie geen bewijs voor het bestaan van (een) God.
Klopt. Maar het antwoord hoeft dan niet te zijn "(een) God".quote:Op zaterdag 20 september 2025 19:10 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
ik zie een gat in de kennis van de mens(of van mijzelf) waaraan een hoop invulling gegeven kan worden
ja precies, maar “ik weet het niet, maar dat er iets achter zit klinkt voor mij niet heel gek” is mijn antwoordquote:Op zaterdag 20 september 2025 19:14 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
Klopt. Maar het antwoord hoeft dan niet te zijn "(een) God".
"Ik weet het niet" is ook een antwoord.
Dat kan. Maar dan rijst bij mij weer de vraag: Wat is dat "iets". En wie is het, waarom is het er en waar komt dat "iets" vandaan.quote:Op zaterdag 20 september 2025 19:19 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
ja precies, maar “ik weet het niet, maar dat er iets achter zit klinkt voor mij niet heel gek” is mijn antwoord
ja goede vragen, geen ideequote:Op zaterdag 20 september 2025 19:26 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
Dat kan. Maar dan rijst bij mij weer de vraag: Wat is dat "iets". En wie is het, waarom is het er en waar komt dat "iets" vandaan.
quote:Op zaterdag 20 september 2025 19:27 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
ja goede vragen, geen idee
Het niet bestaan bewijzen van iets is principieel onmogelijk.quote:Op zaterdag 20 september 2025 18:57 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
wel voldoende bewijs voor het niet bestaan van een god?
Iedereen hier kan zien dat die bestaan.quote:Op zaterdag 20 september 2025 18:59 schreef Bargehassus het volgende:
Heb jij voldoende bewijs voor het niet bestaan van kabouters?
quote:Op zaterdag 20 september 2025 20:25 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Iedereen hier kan zien dat die bestaan.
Er is altijd wel een Oppergod die een lagere God schept. Het is kennelijk een oneindige cyclus.quote:Op zaterdag 20 september 2025 19:26 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
Dat kan. Maar dan rijst bij mij weer de vraag: Wat is dat "iets". En wie is het, waarom is het er en waar komt dat "iets" vandaan.
bewijzen was hierin niet de juiste term, voldoende aannemelijk maken van het niet bestaanquote:Op zaterdag 20 september 2025 20:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Het niet bestaan bewijzen van iets is principieel onmogelijk.
Daarom, wie claimt maakt hard.
Had ooit die discussie met een docent Metaphysica, hij zei dat ik Atheist was, ik zei dat ik mij de moeite niet ga doen het bestaan van wat voor godheid of wat dan ook ga lopen ontkennen of tegenspreken, kan ik wel bezig blijven met wat mensen allemaal verzinnen. Kom maar terug als je bewijs hebt het aannemelijk te maken. Vond hij niet leuk.quote:Op zaterdag 20 september 2025 20:27 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
bewijzen was hierin niet de juiste term, voldoende aannemelijk maken van het niet bestaan
Staat vast niet in de Bijbel.quote:Op zaterdag 20 september 2025 20:33 schreef Geldprintkabouter het volgende:
God is een menselijk concept. Het is verzonnen door de mens, ontsproten uit complexe hersenprocessen die fantasie en verbeeldingskracht mogelijk maken.
"Eerst was er de mens en die schiep God. En de mens zag dat het goed was"
quote:Op zaterdag 20 september 2025 20:36 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
Staat vast niet in de Bijbel.
Precies. We hebben geen idee. Er is geen enkel bewijs.quote:Op zaterdag 20 september 2025 19:27 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
ja goede vragen, geen idee
Richard Dawkins heeft daar een interessante theorie over. Wij zijn de manier waarop onze genen zich voortplanten. Een "meme" is een set informatie die stelt kopieer mij. Logisch gezien is dat het hoogste commando. Hoe de informatieset met dit commando ook ontstaat, de juiste drager kopieert het. Een prachtig inzicht in de informatie theorie, of het nu om genen, computervirussen, virussen, gedrag of wat dan ook gaat.quote:Op zaterdag 20 september 2025 21:15 schreef Monomeism het volgende:
[..]
Precies. We hebben geen idee. Er is geen enkel bewijs.
Maar de vragen zeggen vaak meer dan de antwoorden.
Het is hetzelfde als dood zijn.
Het feit dat je ooit geboren bent en je je hele leven met jezelf zit opgescheept zonder gebruiksaanwijzing van het waarom, en waardoor ervan, is natuurlijk een mysterie op zichzelf. Waarom ben juist jij in het middelpunt van alles om jou heen geboren. Je sleept jezelf je hele leven mee.
Dat maakt ieder mens toch wel uniek.
Dan sterf je en je bent er niet meer.
Weg!
Dan is het dus eigenlijk ook niet uit te sluiten dat dit alles weer eens opnieuw zal gebeuren.
Uit niets. Iets worden.
Want dit is immers eerder met “jou”gebeurt
quote:Op zaterdag 20 september 2025 19:19 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
ja precies, maar “ik weet het niet, maar dat er iets achter zit klinkt voor mij niet heel gek” is mijn antwoord
Deze shit houdt mij dus wakker.quote:Op zaterdag 20 september 2025 19:26 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
The Selfisch Gene en God als Misvatting heb ik beiden gelezen. Ik waardeer zijn boeken. Maar ook begrijp ik dat hij het over de “mechaniek” van het leven heeft. Ik heb het daar in dit geval dus niet overquote:Op zaterdag 20 september 2025 21:28 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Richard Dawkins heeft daar een interessante theorie over. Wij zijn de manier waarop onze genen zich voortplanten. Een "meme" is een set informatie die stelt kopieer mij. Logisch gezien is dat het hoogste commando. Hoe de informatieset met dit commando ook ontstaat, de juiste drager kopieert het. Een prachtig inzicht in de informatie theorie, of het nu om genen, computervirussen, virussen, gedrag of wat dan ook gaat.
Jij bent er omdat de genen van je ouders zich wilde voortplanten.
Vertel, waar heb jij het overquote:Op zaterdag 20 september 2025 21:34 schreef Monomeism het volgende:
[..]
The Selfisch Gene en God als Misvatting heb ik beiden gelezen. Ik waardeer zijn boeken. Maar ook begrijp ik dat hij het over de “mechaniek” van het leven heeft. Ik heb het daar in dit geval dus niet over
Dat kun je toch gewoon lezen? Je hebt me nota-bene gequote. 😊quote:Op zaterdag 20 september 2025 21:37 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Vertel, waar heb jij het over
Ja dat is wel jammer dan.quote:Op zaterdag 20 september 2025 21:45 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Kan er geen koek van bakken, komt over alsof je een jointje gerookt hebt,
En je kan het niet beter uitleggen?quote:Op zaterdag 20 september 2025 21:49 schreef Monomeism het volgende:
[..]
Ja dat is wel jammer dan.
Misschien kunnen anderen dat wel.
Ik rook overigens niet. 😉
Wel gedaan.
Dit topic hoort dan niet in levensbeschouwing en filosofie. Daar waar men lekker filosofeert en vragen stelt zonder antwoorden te verwachten of rare reacties.quote:Op zaterdag 20 september 2025 21:57 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En je kan het niet beter uitleggen?
Jouw en het leven is er gewoon. geen plan, geen diepere bedoeling. Je ouders hebben geneukt en daarom ben je er. Dat er een zin van je bestaan zou zijn is een assumptie waarvoor geen reden is die stellen.
Ligt maar net aan je definitie van Filosofie. Filosofie is voor mij niet een beetje freewheelen, het is klassieke en moderne logica, Quine, Popper, Russell, Seuren, Feyerabend, informatietheorie, wetenschapstheorie.quote:Op zaterdag 20 september 2025 22:31 schreef Monomeism het volgende:
[..]
Dit topic hoort dan niet in levensbeschouwing en filosofie. Daar waar men lekker filosofeert en vragen stelt zonder antwoorden te verwachten of rare reacties.
Ik begon mijn bericht met: “Inderdaad, we hebben geen idee en er is geen bewijs”
Dus heel veel dank voor je bekrompen reactie en steek er zelf maar 1 op. 😃
Interessant allemaal. 👍 Maar ga toch maar met anderen verder praten in jouw topic.quote:Op zaterdag 20 september 2025 22:34 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ligt maar net aan je definitie van Filosofie. Filosofie is voor mij niet een beetje freewheelen, het is klassieke en moderne logica, Quine, Popper, Russell, Seuren, Feyerabend, informatietheorie, wetenschapstheorie.
Wil je liever bevestiging en in je comfort zone blijven, of uitgedaagd worden verder te kijken?quote:Op zaterdag 20 september 2025 22:54 schreef Monomeism het volgende:
[..]
Interessant allemaal. 👍 Maar ga toch maar met anderen verder praten in jouw topic.
Mijn comfortzone tegen trollen is me inderdaad heilig.quote:Op zaterdag 20 september 2025 22:56 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wil je liever bevestiging en in je comfort zone blijven, of uitgedaagd worden verder te kijken?
Ik verzocht je niet het te versimpelen, ik vroeg je het beter uit te leggen.quote:Op zaterdag 20 september 2025 23:16 schreef Monomeism het volgende:
[..]
Mijn comfortzone tegen trollen is me inderdaad heilig.
Maar ik wil het best nog eens een keer uitleggen.
Je leest om te beginnen mijn bericht niet goed, daar waarin ik gewoon een (en dat geef ik ook direct daar aan) onbewijsbaar gedachtenexperiment uit, dat niet eens aan jou gericht was maar aan flippingcoin.
“Het zijn maar vragen hè?”
Dat zei ik duidelijk in een later bericht. Dan heeft het dus geen zin mijn tijd te verdoen mijn berichten waarin ik zelfs geen poging doe ze als feiten voor te stellen, en je vervolgens mij verzoekt om deze dan ook nog voor je te versimpelen omdat je ze niet wil/kan lezen en ze daarom niet begrijpt.
Dat is alles.
Precies. Versimpelen dus.quote:Op zaterdag 20 september 2025 23:34 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik verzocht je niet het te versimpelen, ik vroeg je het beter uit te leggen.
Maar goed, klaarblijkelijk wil je er niet over praten.
Jean-Paul Sartre heeft het al doordacht. De kernboodschap van het existentialisme volgens Jean-Paul Sartre is dat er niets is. Dat wil zeggen dat er geen "hoger bewustzijn" is waartoe mensen zich moeten verhouden. Er is dus geen "opgelegde" zin van het leven. Volgens Sartre gaat 'existentie vooraf aan de essentie'. Dit betekent dat de mens eerst bestaat en pas daarna zijn eigen wezen of identiteit (essentie) creëert door de keuzes die hij maakt. Hij zal zelf "de zin van het leven" moeten invullen. En als je daar geen zin in hebt, dan maak je maar zin.quote:Op zaterdag 20 september 2025 21:57 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En je kan het niet beter uitleggen?
Jouw en het leven is er gewoon. geen plan, geen diepere bedoeling. Je ouders hebben geneukt en daarom ben je er. Dat er een zin van je bestaan zou zijn is een assumptie waarvoor geen reden is die stellen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |