abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 14 april 2026 @ 21:20:02 #203
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220582667
w/
twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220583480
twitter
  dinsdag 14 april 2026 @ 22:52:40 #205
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_220583611
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 21:20 schreef Perrin het volgende:
w/ [ x ]
Geen Larry :(
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
pi_220585738
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 22:38 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]
Wat journalisten zouden de financiering van de PVV eens goed moeten uitpluizen, dat is ook zo ondoorzichtig als wat.
pi_220586234
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2026 11:57 schreef Hexagon het volgende:
Ben benieuwd wanneer de Tories die Badendoch eruit gooien. Daarmee zakken ze alleen maar verder weg.
Volgens deze peiling stijgen de Conservatieven alweer. Jammer genoeg, want ik zie liever een groot Reform UK dan de heimelijke Conservatieven met hun 4D chess. Liever een ramp dan de spreekwoordelijke kikker in de pan.

twitter

twitter


[ Bericht 20% gewijzigd door #ANONIEM op 15-04-2026 13:07:54 ]
pi_220591485
quote:
1s.gif Op woensdag 15 april 2026 13:04 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Volgens deze peiling stijgen de Conservatieven alweer. Jammer genoeg, want ik zie liever een groot Reform UK dan de heimelijke Conservatieven met hun 4D chess. Liever een ramp dan de spreekwoordelijke kikker in de pan.

[ x ]
[ x ]
De nederlaag van Orban zal ook doordreunen bij Reform.
  Moderator woensdag 22 april 2026 @ 09:06:21 #209
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220630831
Zal Starmer het einde van de dag halen vandaag?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  woensdag 22 april 2026 @ 09:14:36 #210
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220630913
Wat het ook wordt, politiek en maatschappelijk zal het VK er niet veel beter op worden.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  woensdag 22 april 2026 @ 09:45:58 #211
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_220631260
Goede zaak!
quote:
Verenigd Koninkrijk verbiedt tabak voor iedereen geboren na 2008

vandaag, 03:11

Britse kinderen en jongeren onder de 18 zullen nooit in hun leven legaal sigaretten kunnen kopen. Een wet daarvoor is aangenomen door het Britse Lagerhuis en Hogerhuis...
https://nos.nl/artikel/26(...)reen-geboren-na-2008
  woensdag 22 april 2026 @ 09:48:48 #212
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220631293
quote:
Ja jij houdt wel van verboden?
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  woensdag 22 april 2026 @ 09:54:05 #213
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_220631374
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 09:48 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ja jij houdt wel van verboden?
Jij houdt wel van ongezonde mensen en milieuvervuiling?
  woensdag 22 april 2026 @ 10:20:59 #214
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220631606
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 09:54 schreef Bondsrepubliek het volgende:

[..]
Jij houdt wel van ongezonde mensen en milieuvervuiling?
Dat is een valse tegenstelling. Ik denk niet dat meer van dit soort verboden de wereld beter maakt, nee.

Harddrugs zijn ook verboden. Moet je eens naar een groot dansfeest gaan en kijken hoe effectief zo'n verbod is.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  woensdag 22 april 2026 @ 10:32:25 #215
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220631656
En onze beleidsmakers zelf lijken ook regelmatig een snuifje te nemen.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  woensdag 22 april 2026 @ 11:49:42 #216
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_220632220
quote:
1s.gif Op woensdag 22 april 2026 10:20 schreef Perrin het volgende:

[..]
Dat is een valse tegenstelling. Ik denk niet dat meer van dit soort verboden de wereld beter maakt, nee.

Harddrugs zijn ook verboden. Moet je eens naar een groot dansfeest gaan en kijken hoe effectief zo'n verbod is.
Ik wil graag de vrijheid hebben om op een schoon strand te vertoeven.
quote:
Opvallend was ook de 'filter challenge' die dit jaar voor het eerst werd gehouden. Twee teams moesten op een stuk strand bij Scheveningen binnen twintig minuten zo veel mogelijk uitgedrukte peuken verzamelen. Dat werden er maar liefst 3733.
Nu kun je inderdaad beweren dat een verbod niet werkt maar het niet verbieden werkt sowieso niet.

Het lijkt mij ook dat een verbod op tabak makkelijker te handhaven is dan het slikken van een drugspil. Een sigaret roken (op het strand) valt direct op, een pil kan je ongezien doorslikken.
pi_220633162
Ik kan wel leven met verboden van zwaar verslavende middelen die flinke gezondheidsschade aanrichten. Onder de huidige noemer harddrugs zijn een aantal stoffen die dat doen, maar ook die die eigenschappen niet hebben, en die zijn allemaal verboden. Terwijl tabak en nicotine die eigenschap dan weer wel hebben. Ik heb er geen problemen mee als dergelijke middelen verboden worden, zeker niet als ook mensen in de omgeving blootgesteld worden aan de schadelijke effecten ervan.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 22 april 2026 @ 14:26:07 #218
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_220633167
quote:
88s.gif Op woensdag 22 april 2026 09:06 schreef xpompompomx het volgende:
Zal Starmer het einde van de dag halen vandaag?
Ja. Eerst nog lokale verkiezingen begin mei en dan zal die zn vertrek aankondigen. Tevens verkiezingen voor parlementen Schotland en Wales.

Labour heeft 2200 lokale zetels te verdedigen... Blijven er 500 van over.
CON 1134 zal halveren 500
Libdem van 630 naar 1000
Groen 170 naar 1100
REF van 78 naar 1500....
(bron)
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  donderdag 23 april 2026 @ 09:03:09 #219
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_220637388
quote:
Van Brexit naar 'Bregret': steeds meer Britten willen terug naar EU

Veel Brexit-stemmers hebben inmiddels last van 'Bregret', een nieuw mengwoord voor Brexitspijt. Een meerderheid van de Britten zegt weer bij de EU te willen. De Labour-regering schuifelt voorzichtig richting Brussel, maar durft het niet over een herintreding te hebben.
Uit recente peilingen is gebleken dat de steun voor een terugkeer naar de EU tussen 53 en 65 procent ligt. Volgens een omvangrijk onderzoek van YouGov - dat eerder deze maand werd gepubliceerd - is 83 procent van de Labour-kiezers voorstander, net als 83 procent bij de Liberal Democrats en 82 procent bij de Greens.

Kiezers van de Conservatieve Partij, die de regering leverde die de Brexit doorvoerde, zijn verdeeld over de kwestie. Slechts ongeveer een derde steunt een herintrede. Meer dan de helft wil wel een nauwere economische relatie met Brussel, zolang die maar geen terugkeer naar het vrije verkeer van personen betekent of als gevolg heeft dat het VK er flink voor moet betalen.

Een aanzienlijk deel van de Brexit-hardliners is overgelopen van de Tories naar het radicaal-rechtse Reform UK van Nigel Farage. Doorgaans zegt zo'n 90 procent van de kiezers van die partij tegen herintrede te zijn. In peilingen van partijvoorkeur is Reform UK momenteel koploper met 24 procent, tegenover 16 procent voor Labour en 17 procent voor de Conservatieven.

De Labour-regering van premier Keir Starmer probeert de economische en diplomatieke banden met Brussel aan te halen met wat tot een 'EU-Reset' is gedoopt. Een nieuw lidmaatschap is geen optie en de regering heeft geen zin om dat debat te heropenen, zei minister Nick Thomas-Symonds (Europese Zaken) vorige maand. Leden van het Britse kabinet lijken het met elkaar oneens over mogelijke 'deeloplossingen', zoals een terugkeer naar de Europese interne markt of douane-unie.

Tegelijkertijd maakt Brussel duidelijk dat de Britten niet hoeven te verwachten dat ze wel van de voordelen van een EU-lidmaatschap kunnen genieten zonder de lasten te dragen.

Brexit heeft slecht uitgepakt voor de Britse economie
De groeiende Britse heimwee naar de EU is vooral te danken aan de negatieve economische gevolgen. Volgens een analyse van de prominente Amerikaanse denktank National Bureau of Economic Research (NBER) heeft het vertrek uit de EU geleid tot een forse krimp van de Britse economie. De economie zou tussen de 6 en 8 procent zijn gekrompen.

Het NBER denkt onder meer dat de Britse schatkist daardoor jaarlijks tot 90 miljard pond, zo'n 103 miljard euro, aan belastinginkomsten misloopt. Er wordt volgens de denktank 12 tot 18 procent minder geïnvesteerd in Britse bedrijven dan waarschijnlijk het geval was geweest zonder Brexit. Het Britse Office of Budget Responsibility, vergelijkbaar met het Nederlandse Centraal Planbureau, vulde dat vorige maand aan met de schatting dat de Britse economische productiviteit 4 procent lager uitvalt.

"De Brexit heeft diepe schade aangericht", zei Rachel Reeves, de Britse minister van Financiën, over die conclusies. Voorvechters van de uittreding beweerden dat handelsakkoorden tussen het VK en landen buiten de EU de economische schade ruimschoots zouden compenseren. In de praktijk blijkt dat absoluut niet het geval. De Britten halen daarnaast geen extra voordeel uit de akkoorden die ze met EU-landen hebben gesloten sinds de Brexit.

Andere factoren dragen ook bij aan de teleurstelling onder Brexit-stemmers, zoals hun afgenomen bewegingsvrijheid in Europa. In het verleden verhuisden relatief veel Britten na hun pensionering naar een kuststreek in Spanje. Tegenwoordig is dat, door de Spaanse inkomsten- en verzekeringseisen voor een permanente verblijfsvergunning, alleen nog haalbaar voor rijkere pensionado's en werkende expats. Veel Britten die al in Spanje woonden, verhuisden bovendien door de in het algemeen gestegen zorgkosten terug naar het VK.

Labour-regering heeft andere sores aan het hoofd
De kwetsbare positie van de regering-Starmer maakt het weinig aantrekkelijk om het Brexit-debat weer helemaal te heropenen. Het is nog steeds een bijzonder polariserende en politiek explosieve kwestie, zeker gezien de opkomst van het fel eurosceptische Reform UK. Veel kiezers hebben bovendien nog last van Brexit-uitputting, na de jaren van politiek gesteggel over de uittreding.

Labour behaalde nog geen twee jaar geleden een monsterzege op de Conservatieve Partij, die er slecht voorstond na veertien jaar aan de macht te hebben gestaan. Onder partijleider Keir Starmer wonnen de sociaaldemocraten 411 van de 650 zetels in het Lagerhuis, wat zich vertaalde in een meerderheid van 174 zetels. Labour werd de grootste partij in Engeland, Schotland en Wales.

Sindsdien gaat het bergafwaarts voor premier Starmer en zijn partij. Volgens opiniepeilingen is het kabinet bijna net zo impopulair als de Conservatieven voor hun grote verkiezingsnederlaag. Dat is niet uniek in de Britse politiek, maar de duikeling van Labour is bijzonder snel verlopen.

Tot nu toe hebben de strategieën waarmee Labour de val probeert te remmen niet veel geholpen. Politicologen waarschuwen al een tijd dat de regeringspartij veel meer kiezers verliest aan pro-Europese partijen zoals de Liberal Democrats en de Greens, dan aan Reform UK. Toch heeft Labour geprobeerd om oudere, sociaal conservatieve Brexit-stemmers aan te spreken. Dat is niet alleen mislukt, maar heeft jongere en linksere kiezers van Labour vervreemd, schreef hoogleraar Rob Ford van de Universiteit van Manchester recent.

Labour staat in vrijwel alle delen van het Verenigd Koninkrijk onder druk in de peilingen. De partij verliest het in Schotland en Wales van de nationalistische Scottish National Party en Plaid Cymru. In het zuiden van Engeland legt Labour het af tegen de Liberal Democrats, in het noorden tegen Reform UK en in de grote steden tegen Reform UK en de Greens.

Met parlementaire verkiezingen in Wales en Schotland en een groot aantal lokale verkiezingen in Engeland in het vooruitzicht, allemaal op 7 mei, lijkt de Labour-regering niet bereid de Brexit-koers te wijzigen.
https://www.nu.nl/buitenl(...)n-terug-naar-eu.html

I hate to say Í told you so', but I told you so of zoals Sheldon zou zeggen 'I informed you thusly'.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_220642370
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 14:26 schreef borisz het volgende:

[..]
Ja. Eerst nog lokale verkiezingen begin mei en dan zal die zn vertrek aankondigen. Tevens verkiezingen voor parlementen Schotland en Wales.

Labour heeft 2200 lokale zetels te verdedigen... Blijven er 500 van over.
CON 1134 zal halveren 500
Libdem van 630 naar 1000
Groen 170 naar 1100
REF van 78 naar 1500....
(bron)
Ref naar 1500 zal een grote clusterfuck zijn. Afgezien van hun ideologie, heb je dan te maken met vele honderden politici zonder ervaring, vaak slecht gescreend, en die gewoonweg ongeschikt zijn, om welk beleid of overtuiging dan ook uit te voeren. Dat zie je in Nederland ook telkens met partijen die snel opkomen.
  donderdag 30 april 2026 @ 17:49:07 #221
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220684394
The new Banksy just dropped.

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  donderdag 30 april 2026 @ 22:28:43 #222
2651 svann
night-hawk
pi_220686442
Geweldig!
Banksy gaat 3D.
seek electricity                     Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
pi_220686743
En Farage vond het niet nodig een donatie van 5 miljoen pond te melden, omdat het 'prive' zou zijn.

https://www.theguardian.com/politics/2026/apr/29/revealed-nigel-farage-was-given-undisclosed-5m-by-crypto-billionaire-in-2024
pi_220716859
Zo gevaarlijk dat dat soort extreem rechtse partijen ineens op kunnen komen.

Inclusief waanzinnigen die altijf buitenlanders de schuld geven en klimaatverandering ontkennen.

Dat zegt wel genoeg over het lage niveau van Reform UK.
pi_220718763
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 22:13 schreef bianconeri het volgende:
Zo gevaarlijk dat dat soort extreem rechtse partijen ineens op kunnen komen.

Inclusief waanzinnigen die altijf buitenlanders de schuld geven en klimaatverandering ontkennen.

Dat zegt wel genoeg over het lage niveau van Reform UK.
Reform UK zakt alweer een beetje. 25-30% voor deze groep kiezers is alsnog een lager percentage dan waar Nederland zich geconfronteerd mee ziet.

https://www.politico.eu/europe-poll-of-polls/united-kingdom/

Als ik Brit zou zijn dan zou ik hopen op een groot LibDem. Dat is voor nu denk ik de beste keuze.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 05-05-2026 10:18:04 ]
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 8 mei 2026 @ 05:16:37 #226
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_220740865
https://www.bbc.com/news/live/c1428pev1n0t

26/136 binnen. De peilingen worden waarheid en wellicht nog meer dan dat. Maar ja dat is FPTP. Reform wint booming. De groenen blijven toch wat achter.

[ Bericht 10% gewijzigd door borisz op 08-05-2026 05:34:54 ]
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 8 mei 2026 @ 07:50:22 #227
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_220741161
Eerste council nu ook binnen voor Reform Newcastle-under-Lyme. Overgenomen van de Tories. Die verliezen er 10. Labour daar 17.
Alle 27 naar Reform.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  vrijdag 8 mei 2026 @ 11:44:10 #228
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_220743031
FPTP :')
Antifa
  vrijdag 8 mei 2026 @ 11:48:06 #229
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_220743062


Denk niet dat Starmer heelhuids het einde van de maand haalt.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  vrijdag 8 mei 2026 @ 12:06:40 #230
491000 KareldeStoute
1433 - 1477
pi_220743359
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 11:48 schreef Hyperdude het volgende:
[ afbeelding ]

Denk niet dat Starmer heelhuids het einde van de maand haalt.
Neuh, die was al flink aangeschoten wild.
pi_220745160
quote:
10s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 12:06 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Neuh, die was al flink aangeschoten wild.
Ik vind dit toch een beetje worden als een voetbalclub die iedere keer als het even tegenzit maar de trainer ontslaat.

Hoeveel hebben ze er nu gehad de laatste jaren? 5 die hun termijn niet vol kregen?

Ergens moeten kiezers ook wat volwassener worden en gaan begrijpen dat zaken tijd kunnen kosten en dat niet elke wens meteen in vervulling kan gaan, hoe vervelend dat ook moge zijn.
pi_220745187
En ik vind de opmerkingen ook zo gek. "Starmer is niet de man om Labour te redden". Ben je nou echt premier van een land ten functie van een partij? Wat is dat voor idioot denken. De vraag moet zijn: is Starmer de man om het land te leiden? Zolang men daar als antwoord ja op geeft, moet je hem niet ontslaan.
pi_220745246
Dat niet overhaast conclusies trekken geldt ook voor onszelf.

Voorzichtige conclusie, tot nu toe, is dat de volatiliteit vooral zit in gebieden waar Leave werd gestemd, men wat ouder en witter is, met een hoog percentage zonder diploma en weinig etnische diversiteit.

https://bsky.app/profile/(...)l/post/3mldph6tebc24

Even afwachten tot de volledige resultaten voordat 'we' kunnen zeggen dat men alle kanten op springt. Het schijnt dat bijvoorbeeld Londen een stabiel beeld laat zien.
  vrijdag 8 mei 2026 @ 17:41:32 #234
491000 KareldeStoute
1433 - 1477
pi_220745371
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 17:09 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
Ik vind dit toch een beetje worden als een voetbalclub die iedere keer als het even tegenzit maar de trainer ontslaat.

Hoeveel hebben ze er nu gehad de laatste jaren? 5 die hun termijn niet vol kregen?

Ergens moeten kiezers ook wat volwassener worden en gaan begrijpen dat zaken tijd kunnen kosten en dat niet elke wens meteen in vervulling kan gaan, hoe vervelend dat ook moge zijn.
Oh eens hoor. Ze hebben er nogal wat versleten. Maar in hun stelsel kan dat met veel minder verkiezingen. Er zal sowieso de komende jaren een Labourregering blijven, mogelijk zelfs met Starmer :P. Maar het is ook bepaald niet zijn eerste tegenslag…
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 8 mei 2026 @ 17:57:24 #235
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_220745473
De leider van Labour in Wales, en premier, komt niet eens terug in het parlement...
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_220745492
quote:
10s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 17:41 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Oh eens hoor. Ze hebben er nogal wat versleten. Maar in hun stelsel kan dat met veel minder verkiezingen. Er zal sowieso de komende jaren een Labourregering blijven, mogelijk zelfs met Starmer :P. Maar het is ook bepaald niet zijn eerste tegenslag…
Starmer is een politicus uit een andere tijd. Ik denk dat hij beter is dan Gordon Brown, Theresa May en Boris Johnson bijvoorbeeld, maar gewoon niet de juiste man voor deze tijd (was ook al als oppositieleider niet onomstreden).
  vrijdag 8 mei 2026 @ 18:24:23 #237
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_220745613
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 17:57 schreef borisz het volgende:
De leider van Labour in Wales, en premier, komt niet eens terug in het parlement...
Treedt ook af als leider van Labour in Wales. Voorland Starmer?
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_220756939
Mooi! Starmer kan lekker oprotten. Die gast is zo onbetrouwbaar als wat. Hopelijk komt er ooit gerechtigheid en beland ie in de gevangenis. ^O^
  Moderator zondag 10 mei 2026 @ 13:20:00 #239
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220757124
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 12:45 schreef Refragmental het volgende:
Mooi! Starmer kan lekker oprotten. Die gast is zo onbetrouwbaar als wat. Hopelijk komt er ooit gerechtigheid en beland ie in de gevangenis. ^O^
Voor welk strafbaar feit precies?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  zondag 10 mei 2026 @ 13:38:18 #240
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_220757218
quote:
81s.gif Op zondag 10 mei 2026 13:20 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Voor welk strafbaar feit precies?
Links (politicus) zijn. Mag niet van bepaalde stromingen.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  Moderator maandag 11 mei 2026 @ 12:54:37 #241
236264 crew  capricia
pi_220763615
Iemand die het nog volgt?
Wat is de kans dat hij aftreedt?

twitter
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  maandag 11 mei 2026 @ 12:59:10 #242
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220763644
Die Starmer kan beter zo snel mogelijk zijn biezen pakken. Heeft volstrekt geen politiek gevoel die man.
pi_220763677
quote:
1s.gif Op maandag 11 mei 2026 12:54 schreef capricia het volgende:
Iemand die het nog volgt?
Wat is de kans dat hij aftreedt?

[ x ]
Ik vind dit juist positief. Enig continuïteit van beleid is hard nodig.

Starmer is trouwens al genoeg bezig met asielzoekers en migranten criminaliseren.
  Moderator maandag 11 mei 2026 @ 13:02:57 #244
236264 crew  capricia
pi_220763695
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2026 12:59 schreef Hexagon het volgende:
Die Starmer kan beter zo snel mogelijk zijn biezen pakken. Heeft volstrekt geen politiek gevoel die man.
Ik vind dat nationaliseren van die staalfabriek ook wel heel bijzonder.

twitter
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220763747
quote:
1s.gif Op maandag 11 mei 2026 13:02 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik vind dat nationaliseren van die staalfabriek ook wel heel bijzonder.

[ x ]
Daar is al heel veel belastinggeld in gestopt. Ook door Conservatieven.

Goede zet dus om daar zeggenschap tegenover te stellen.

https://www.thetimes.com/(...)egic-asset-8hsvmnjgm
  Moderator maandag 11 mei 2026 @ 13:11:00 #246
236264 crew  capricia
pi_220763759
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2026 13:09 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Daar is al heel veel belastinggeld in gestopt. Ook door Conservatieven.

Goede zet dus om daar zeggenschap tegenover te stellen.

https://www.thetimes.com/(...)egic-asset-8hsvmnjgm
Dat er al belastinggeld in zit, vind ik persoonlijk geen goed argument.

Doet me een beetje aan poker denken: dat mensen die al invested in de pot zitten, niet meer passen wanneer dat beter is.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  maandag 11 mei 2026 @ 13:26:35 #247
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220763899
Hadden we maar een Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal zodat strategische staal- en energieproductie goed geregeld zijn op Europese schaal.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220763934
quote:
1s.gif Op maandag 11 mei 2026 13:11 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat er al belastinggeld in zit, vind ik persoonlijk geen goed argument.

Doet me een beetje aan poker denken: dat mensen die al invested in de pot zitten, niet meer passen wanneer dat beter is.
Het VK heeft een serieuze defensie industrie. Het VK heeft dus een eigen staalindustrie (en toevoer van erts vanuit de Commonwealth) nodig.
pi_220765331
Starmer wil terug in de douaneunie en de interne markt van de EU:
https://www.volkskrant.nl(...)van-europa~b648c76d/
pi_220765348
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2026 16:50 schreef Hanca het volgende:
Starmer wil terug in de douaneunie en de interne markt van de EU:
https://www.volkskrant.nl(...)van-europa~b648c76d/
Sluit maar aan bij Noorwegen (+ Schengen) of een volledig lidmaatschap.

A.u.b. geen speciale privileges voor dit arrogante land - minstens net zo arrogant als Frankrijk.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 11-05-2026 16:53:45 ]
pi_220765383
Geen privileges, maar wel een welwillend gesprek. De EU is gewoon nog meer een grootmacht dan nu als het VK er weer bij komt, in elk geval in de interne markt.
  Moderator maandag 11 mei 2026 @ 17:41:39 #252
375570 crew  Cyan9
pi_220765955
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2026 16:50 schreef Hanca het volgende:
Starmer wil terug in de douaneunie en de interne markt van de EU:
https://www.volkskrant.nl(...)van-europa~b648c76d/
Daar staat de EU vast om te springen. Ik meen me te herinneren dat ze geen zin hadden in het jojo-en van het VK.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_220766029
ja, totdat reform de verkiezingen wint en dan is het ineens allemaal weer van de baan.
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
pi_220766560
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2026 17:00 schreef Hanca het volgende:
Geen privileges, maar wel een welwillend gesprek. De EU is gewoon nog meer een grootmacht dan nu als het VK er weer bij komt, in elk geval in de interne markt.
Vriendelijk doen kan altijd. Alleen is dit een goed moment om niet elk EU land zijn eigen opt-out te gunnen. Wat ik zeg: ze kunnen aansluiten bij Noorwegen/IJsland/Liechtenstein (EER) en dan aangevuld met Schengen. Of gewoon een volledig lidmaatschap en dan net als Zweden waar het inwerking stellen van toetreding Eurozone eeuwig wordt uitgesteld. Echt: hoe minder een lappendeken - met eventueel arbitrage tot gevolg - hoe beter dat is voor Europa en EU.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-05-2026 18:45:07 ]
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 11 mei 2026 @ 22:34:10 #255
862 Arcee
Look closer
pi_220768827
Keirxit in 3, 2, 1...
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_220769031
Hier is eindelijk een Lib Dem councillor opgestapt. Op zich staat die partij me meer aan dan de Conservatives of Labour, maar deze councillor maakte het hier wel erg bont. Hij bepaalde het verkeersbeleid.
Overal wordt 20 mph er doorgedrukt. Zogenaamd omdat ze denken dat als men langzamer mag rijden er meer mensen zullen gaan fietsen en lopen. Kosten voor nieuwe bordjes in de gemeente 7 miljoen pond. Terwijl ze vrijwel niks doen om fietsen veiliger te maken. En er wordt ook niet op gehandhaafd. Afgelopen jaar in de hele county zijn er minder dan 20 snelheidsboetes in 20 zones uitgeschreven. Ook de speedcameras die er al stonden kunnen niet van 30mph naar 20mph aangepast worden :?
En dan hier in het dorp werd er een 'verkiezing' gehouden over wat men wilde:
Optie A: Houdt het 30mph
Optie B: Overal 20mph
Optie C: Alleen 20mph rond de school

Ik weet de exacte nrs niet meer, maar het kwam hier op neer:
100 mensen kozen optie A, 70 optie B, en 50 optie C.
Besluit: Optie B, 'omdat de meeste mensen voor een reductie in snelheid hadden gekozen' :?

En dan nog een aantal dingen. Men heeft in een paar maanden tijd een charge ingevoerd om de stad in te kunnen rijden. £5 per keer, om minder autos in de stad te krijgen. Met allerlei uitzonderingen (mensen in zone A krijgen permanente vrijstelling, in zone B 100 vrije entrees, in en zone C 25 vrije entree - die laatste is heel erg ruim rond Oxford). Vrijstellingen moet je wel aanvragen. Dit alles werd er binnen een paar maanden doorgedrukt en opgezet, zogenaamd zou het tijdelijk zijn.
Er gaat natuurlijk van alles fout. Er stond een taalfout op de borden, op een route naar het centrum staan geen cameras, dus kunnen ze het daar niet enforcen, etc.

En dan is er nog de verbrede treinbrug en tunnel. Zou iets van £50 miljoen kosten en een weg de stad in zou van Oktober 23 tot Maart 24 dicht zijn. Inmiddels zijn de kosten opgelopen tot bijna £250 miljoen, en hopen ze nu in Augustus 2026 klaar te zijn. Een hele rits bedrijven is inmiddels dicht langs die weg vanwege teruggelopen inkomsten. Ook willen ze de weg niet meer openen voor regulier verkeer, alleen voor bussen en taxis. Maar, die weg is wel de korste weg naar het station (je moet de tunnel door om mensen bij het station af te zetten of te parkeren), en naar de parkeerplaats van het grootste winkelcentrum. Oftewel, elke auto die nu naar het station of winkelcentrum rijdt, moet nu meer kilometers door de stad rijden om daar te komen. Niet echt slim dus.

En ook nam het aantal potholes in de weg alleen maar toe. In de wijk hierachter hebben ze nu eindelijk een hele reeks gaten in een bocht gemaakt, na meer dan een half jaar, en meer dan 3 maanden nadat ze gemarkeerd zijn geweest om gemaakt te worden.

Die vent stond een paar weken geleden nog helemaal trots in de krant dat er weer een weg naar 20mph was gegaan (van 60mph). Is een single lane, bochtige country road die heuvelop gaat en vol met potholes zit. Daar kun je niet harder dan 20mph rijden, dat is suicidaal, en je rijdt je auto kapot. Maar he, hij kon weer met een fotootje in de krant.

Ik ben benieuwd wie de nieuwe wordt, en hoe het beleid aangepast gaat worden.

Starmer....wie gelooft die vent inmiddels nog?

En zag ook wat dirt vandaag over Zack Polanski, de leider van de Green Party. Die verkoopt zijn woonboot, waar hij, volgens de advertentie, de afgelopen 3 jaar met veel plezier heeft gewoond. Hij stond er ook ingeschreven voor verkiezingen. Alleen....hij heeft er geen gemeentebelasting betaald. En dat rijmt dus niet met elkaar. Als hij er niet regelmatig vertoefde, en het dus niet zijn primary woonadres was, dan hoefde hij er inderdaad geen belasting te betalen, maar dat strookt dus niet met de advertentie, en dan had hij er niet ingeschreven mogen staan voor verkiezingen. Ouch.

Politiek in het VK lijkt op elk niveau een zooitje, zelfs als ik het met Afrika vergelijk (heb ik jaren gewoond). En met 1500 nieuwe vertegenwoordigers van Reform op het lokale niveau, de meesten zonder ervaring in de politiek, en met maar een doel, zonder wettig routeplan om dat te bereiken en wat niet op lokaal niveau geregeld kan worden, en waarvan velen niet goed nagetrokken zullen zijn, zal het er niet beter op worden.
pi_220769057
Starmer lijkt nu wel definitief klaar. Het enige wat ik echt muil op de grond-verbazend vind is dat zo'n charlatan als Nigel Farrage gewoon weer als een verlosser wordt gezien... hardleers volk :')
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_220769278
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2026 23:05 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Hier is eindelijk een Lib Dem councillor opgestapt. Op zich staat die partij me meer aan dan de Conservatives of Labour, maar deze councillor maakte het hier wel erg bont. Hij bepaalde het verkeersbeleid.
Overal wordt 20 mph er doorgedrukt. Zogenaamd omdat ze denken dat als men langzamer mag rijden er meer mensen zullen gaan fietsen en lopen. Kosten voor nieuwe bordjes in de gemeente 7 miljoen pond. Terwijl ze vrijwel niks doen om fietsen veiliger te maken. En er wordt ook niet op gehandhaafd. Afgelopen jaar in de hele county zijn er minder dan 20 snelheidsboetes in 20 zones uitgeschreven. Ook de speedcameras die er al stonden kunnen niet van 30mph naar 20mph aangepast worden :?
En dan hier in het dorp werd er een 'verkiezing' gehouden over wat men wilde:
Optie A: Houdt het 30mph
Optie B: Overal 20mph
Optie C: Alleen 20mph rond de school

Ik weet de exacte nrs niet meer, maar het kwam hier op neer:
100 mensen kozen optie A, 70 optie B, en 50 optie C.
Besluit: Optie B, 'omdat de meeste mensen voor een reductie in snelheid hadden gekozen' :?

En dan nog een aantal dingen. Men heeft in een paar maanden tijd een charge ingevoerd om de stad in te kunnen rijden. £5 per keer, om minder autos in de stad te krijgen. Met allerlei uitzonderingen (mensen in zone A krijgen permanente vrijstelling, in zone B 100 vrije entrees, in en zone C 25 vrije entree - die laatste is heel erg ruim rond Oxford). Vrijstellingen moet je wel aanvragen. Dit alles werd er binnen een paar maanden doorgedrukt en opgezet, zogenaamd zou het tijdelijk zijn.
Er gaat natuurlijk van alles fout. Er stond een taalfout op de borden, op een route naar het centrum staan geen cameras, dus kunnen ze het daar niet enforcen, etc.

En dan is er nog de verbrede treinbrug en tunnel. Zou iets van £50 miljoen kosten en een weg de stad in zou van Oktober 23 tot Maart 24 dicht zijn. Inmiddels zijn de kosten opgelopen tot bijna £250 miljoen, en hopen ze nu in Augustus 2026 klaar te zijn. Een hele rits bedrijven is inmiddels dicht langs die weg vanwege teruggelopen inkomsten. Ook willen ze de weg niet meer openen voor regulier verkeer, alleen voor bussen en taxis. Maar, die weg is wel de korste weg naar het station (je moet de tunnel door om mensen bij het station af te zetten of te parkeren), en naar de parkeerplaats van het grootste winkelcentrum. Oftewel, elke auto die nu naar het station of winkelcentrum rijdt, moet nu meer kilometers door de stad rijden om daar te komen. Niet echt slim dus.

En ook nam het aantal potholes in de weg alleen maar toe. In de wijk hierachter hebben ze nu eindelijk een hele reeks gaten in een bocht gemaakt, na meer dan een half jaar, en meer dan 3 maanden nadat ze gemarkeerd zijn geweest om gemaakt te worden.

Die vent stond een paar weken geleden nog helemaal trots in de krant dat er weer een weg naar 20mph was gegaan (van 60mph). Is een single lane, bochtige country road die heuvelop gaat en vol met potholes zit. Daar kun je niet harder dan 20mph rijden, dat is suicidaal, en je rijdt je auto kapot. Maar he, hij kon weer met een fotootje in de krant.

Ik ben benieuwd wie de nieuwe wordt, en hoe het beleid aangepast gaat worden.

Grappig om te zien hoe het er uit ziet als de bizarre anti-auto ideologie van reddit in de echte wereld losgelaten wordt.
  dinsdag 12 mei 2026 @ 06:58:08 #259
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220769673
Wat een kansloze pestbende is de Britse politiek. (en de Duitse, Franse, etc..)

Juist in tijden dat er sturing en leiderschap nodig is en vele crises het hoofd geboden moeten worden, vervallen Westerse landen in politieke chaos en onbestuurbaarheid. Hopeloos, als kippen zonder kop.

twitter


twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220769965
Restore heeft overal waar ze meededen gewonnen.

Bekijk deze YouTube-video
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  dinsdag 12 mei 2026 @ 08:58:27 #261
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220770083
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 08:49 schreef Lyrebird het volgende:
Restore heeft overal waar ze meededen gewonnen.
Van de regen in de drup.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220770294
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 08:58 schreef Perrin het volgende:

[..]
Van de regen in de drup.
Starmer is wat te rechts en conservatief voor mij (hij is echt rechtervleugel Labour; type Ronald Plasterk) maar zo desastreus is hij tot nu toe niet. Integendeel. Is goed bezig mbt Oekraïne en ook normaliseert hij de verhoudingen met Europa. De Tories waren alleen maar bezig met afbreken en alles dat ruikt naar samenwerken en coöperatie verdacht maken.

Hopelijk wordt Wes Streeting niet de opvolger. Dat is een naar rechts homohatend en transhatend mannetje.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 12-05-2026 09:28:29 ]
pi_220770496
Als Starmer weg moet (nogmaals: ik zie niet zo goed waarom, volgens mij is dat partijbelang boven landsbelang stellen), hoop ik in elk geval dat zijn opvolger ook de pro-EU tour op gaat. En er niet 'om kiezers van Farage terug te winnen' één of andere brexit-hardliner op het schild wordt gezet. Alleen al omdat een kopie de mensen zelden laat weerhouden om op het origineel te stemmen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 12-05-2026 09:55:12 ]
pi_220770500
Streeting ken ik dan verder niet goed genoeg, maar dit is wat EU beleid wel hoopgevend: https://www.independent.c(...)-union-b2844451.html
pi_220771148
twitter


Starmer is dus binnen een paar dagen weg :P
Vitesse, Celtic FC, Everton, Green Bay Packers.
  dinsdag 12 mei 2026 @ 14:20:31 #266
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220772683
Ee komt een afzettingsprocedure
https://www.rtl.nl/nieuws(...)pstappen-vk-minister

Hou toch de eer aan jezelf man.
pi_220772958
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 14:20 schreef Hexagon het volgende:
Ee komt een afzettingsprocedure
https://www.rtl.nl/nieuws(...)pstappen-vk-minister

Hou toch de eer aan jezelf man.
Voorkomen moet worden dat Farage aan de macht komt.

Zijn wetenschappelijk instituut, van Reform UK, werd dus voor 90% [sic!] gefinancierd vanuit Hongarije en Orban.
  dinsdag 12 mei 2026 @ 15:37:32 #268
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220773132
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 15:12 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Voorkomen moet worden dat Farage aan de macht komt.

Zijn wetenschappelijk instituut, van Reform UK, werd dus voor 90% [sic!] gefinancierd vanuit Hongarije en Orban.
Je voorkomt dat populisten aan de macht komen door als niet-populisten een land behoorlijk te besturen.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220773199
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2026 23:07 schreef TheVulture het volgende:
Starmer lijkt nu wel definitief klaar. Het enige wat ik echt muil op de grond-verbazend vind is dat zo'n charlatan als Nigel Farrage gewoon weer als een verlosser wordt gezien... hardleers volk :')
Gewoon niet bijster intelligent. Dat is niet voorbehouden aan Britten trouwens, populisme is niet voor niets een van de oudste vormen van politiek. Hier hebben we achtereenvolgens FvD en BBB groot gemaakt.
  dinsdag 12 mei 2026 @ 16:23:20 #270
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220773471
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 15:47 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Gewoon niet bijster intelligent. Dat is niet voorbehouden aan Britten trouwens, populisme is niet voor niets een van de oudste vormen van politiek. Hier hebben we achtereenvolgens FvD en BBB groot gemaakt.
Mensen trappen er keer op keer in. En de problemen worden alleen maar groter daardoor.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  dinsdag 12 mei 2026 @ 16:24:59 #271
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220773497
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 15:37 schreef Perrin het volgende:

[..]
Je voorkomt dat populisten aan de macht komen door als niet-populisten een land behoorlijk te besturen.
Ja, die stemmers zijn hulpeloos en zielig en kunnen niks aan hun gedrag doen.

Dat hele idee dat ze zelf nergens verantwoordelijkheid voor dragen, en het normaal is om je als een idioot te gedragen als het even moeilijk is, moet ook eens flink aan de kaak gesteld.
pi_220773690
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 15:37 schreef Perrin het volgende:

[..]
Je voorkomt dat populisten aan de macht komen door als niet-populisten een land behoorlijk te besturen.
Ja alleen kun je binnen twee jaar geen wonderen verwachten en mijn indruk is dat Starmer het niet zo heel slecht doet. Sowieso de beste PM sinds David Cameron (zijn eerste termijn), misschien wel sinds Tony Blair.

Voor de verkiezingen van 2024 vonden Britten de 'kosten van levensonderhoud' en 'gezondheidszorg' het meest belangrijk.

https://yougov.com/en-gb/(...)nt-issues-for-voters

Het eerste punt wordt met de Tories en Reform niet perse beter: zij stonden vierkant achter de acties van Trump en Netanyahu.

De eerlijkheid gebied te zeggen dat elke regering in het Westen met de kosten van levensonderhoud worstelt - dan is er ook nog het geldsysteem waar je niet zoveel over hebt te zeggen (leestip: Thomas Bollen met de titel 'er is geld genoeg').

Het geldsysteem waar radicaal-rechts doortrapte plannen voor heeft overigens (ik snap nu waarom zij tegen digitaal geld zijn maar vóór crypto en bitcoins).

Voor wat betreft het tweede punt, de gezondheidszorg - de wachtlijsten zijn naar beneden gegaan. Concreet betekent dit dat meer mensen daadwerkelijk (noodzakelijke!) zorg kunnen ontvangen.
https://www.bbc.com/news/articles/c3dzez1g451o

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 12-05-2026 16:38:47 ]
pi_220773757
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 15:47 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Gewoon niet bijster intelligent. Dat is niet voorbehouden aan Britten trouwens, populisme is niet voor niets een van de oudste vormen van politiek. Hier hebben we achtereenvolgens FvD en BBB groot gemaakt.
Mja, want alle slimme mensen hebben het bij het juiste eind. /s

Dat neerkijken op het klootjesvolk heb ik ondertussen wel gehad. De elites draaien wanhopig aan alle knoppen, verplaatsen banen naar het buitenland vanwege een zeer kleine toename in CO2 forcing en “stikstof”, importeren hordes analfabeten (waarom eigenlijk, niemand heeft daarom gevraagd) en maken het onmogelijk voor jonge mensen om een huis te kopen en een familie te beginnen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_220773786
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 16:41 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Mja, want alle slimme mensen hebben het bij het juiste eind. /s

Dat neerkijken op het klootjesvolk heb ik ondertussen wel gehad. De elites draaien wanhopig aan alle knoppen, verplaatsen banen naar het buitenland vanwege een zeer kleine toename in CO2 forcing en “stikstof”, importeren hordes analfabeten (waarom eigenlijk, niemand heeft daarom gevraagd) en maken het onmogelijk voor jonge mensen om een huis te kopen en een familie te beginnen.
Je maakt er zelf een karikatuur van. Bovendien wil ik FvD stemmers niet per definitie klootjesvolk noemen. Daar stemmen mensen uit alle lagen van de samenleving op. Ook (al dan niet zelfbenoemde) intellectuelen.

BBB kun je prima afrekenen op hun gestuntel. En dat het net als fvd populisten zijn is ook lastig te ontkennen. Sterker nog, BBB staat en stond in dienst van de grote agro lobby. Niet voor de boer zelf.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 12-05-2026 16:45:38 ]
pi_220773824
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 16:44 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Je maakt er zelf een karikatuur van. Bovendien wil ik FvD stemmers niet per definitie klootjesvolk noemen. Daar stemmen mensen uit alle lagen van de samenleving op. Ook (al dan niet zelfbenoemde) intellectuelen.

BBB kun je prima afrekenen op hun gestuntel. En dat het net als fvd populisten zijn is ook lastig te ontkennen. Sterker nog, BBB staat en stond in dienst van de grote agro lobby. Niet voor de boer zelf.
Je constatering dat die partijen er ook een puinhoop van maken, deel ik. Ligt dat aan de partijen of aan ons systeem, waar je door op rechtse partijen te stemmen wordt geconfronteerd met een linksig kabinet dat vlees noch vis is?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_220773839
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 16:41 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Mja, want alle slimme mensen hebben het bij het juiste eind. /s

Dat neerkijken op het klootjesvolk heb ik ondertussen wel gehad. De elites draaien wanhopig aan alle knoppen verplaatsen banen naar het buitenland
Het aandeel inactieven is gewoon gedaald:

https://www.ons.gov.uk/em(...)/timeseries/lf2s/lms

Sowieso doen de mainstream centrum-linkse en centrum-rechtse politici niet zoveel "aan de knoppen draaien". Heel veel macht en invloed is uitbesteed aan 'de markt' en vrije kapitaalstromen.

quote:
importeren hordes analfabeten (waarom eigenlijk, niemand heeft daarom gevraagd)
In Angelsaksische landen speelt dit überhaupt minder. Vanwege het taalvoordeel en geen erfenis van Verzuiling.

https://nitter.net/jburnmurdoch/status/1728046430613283115#m
  dinsdag 12 mei 2026 @ 16:52:03 #277
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220773844
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 16:49 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Je constatering dat die partijen er ook een puinhoop van maken, deel ik. Ligt dat aan de partijen of aan ons systeem, waar je door op rechtse partijen te stemmen wordt geconfronteerd met een linksig kabinet dat vlees noch vis is?
Tja er is gewoon een rechtse meerderheid maar blijkbaar zijn die het niet in staat eens te worden over wat nu rechts is.
  dinsdag 12 mei 2026 @ 16:53:12 #278
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220773856
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 16:41 schreef Lyrebird het volgende:

Dat neerkijken op het klootjesvolk heb ik ondertussen wel gehad. De elites draaien wanhopig aan alle knoppen, verplaatsen banen naar het buitenland vanwege een zeer kleine toename in CO2 forcing en “stikstof”, importeren hordes analfabeten (waarom eigenlijk, niemand heeft daarom gevraagd) en maken het onmogelijk voor jonge mensen om een huis te kopen en een familie te beginnen.
Wa is nou het hogere doel van elites voor al je complottheorieen? Dat wordt nooit uitgelegd.
pi_220773871
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 16:49 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Je constatering dat die partijen er ook een puinhoop van maken, deel ik. Ligt dat aan de partijen of aan ons systeem, waar je door op rechtse partijen te stemmen wordt geconfronteerd met een linksig kabinet dat vlees noch vis is?
Het politieke landschap is versplinterd en voor mijn gevoel is de kloof tussen burger en politiek alleen maar groter geworden. Ik zie dat als een van de hoofdoorzaken van die halfbakken kabinetten telkens.

Wat niet meehelpt is dat politici als Wilders, vd Plas en in mindere mate de Vos gewoon geen idee hebben waar ze mee bezig zijn.
pi_220774015
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 16:55 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Het politieke landschap is versplinterd en voor mijn gevoel is de kloof tussen burger en politiek alleen maar groter geworden. Ik zie dat als een van de hoofdoorzaken van die halfbakken kabinetten telkens.

Wat niet meehelpt is dat politici als Wilders, vd Plas en in mindere mate de Vos gewoon geen idee hebben waar ze mee bezig zijn.
We hebben in Nederland sowieso sinds 2010 geen kabinet meer gehad dat naar links ruikt.

Doen alsof dat wel zo is zegt vooral iets over waar de schrijver zelf staat.

Het huidige Jetten kabinet is sociaal-economisch gewoon rechts (vergroot ongelijkheid, is individualistisch, nog meer vermarkting en verkleint samenhang in samenleving). Dat vinden zelfs De Telegraaf en Elsevier, hoewel sommige commentatoren het voor elkaar krijgen om AOW versoberingen als "links" te framen.
pi_220774034
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 16:52 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Tja er is gewoon een rechtse meerderheid maar blijkbaar zijn die het niet in staat eens te worden over wat nu rechts is.
Een deel van Labour (en voorheen PvdA bij ons) is ook gewoon conservatief en/of centrum-rechts. Het is een nogal brede partij.
  dinsdag 12 mei 2026 @ 17:24:00 #282
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220774119
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 16:55 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Het politieke landschap is versplinterd en voor mijn gevoel is de kloof tussen burger en politiek alleen maar groter geworden. Ik zie dat als een van de hoofdoorzaken van die halfbakken kabinetten telkens.

Wat niet meehelpt is dat politici als Wilders, vd Plas en in mindere mate de Vos gewoon geen idee hebben waar ze mee bezig zijn.
Het maakt me persoonlijk weinig uit of ze links, rechts of midden zijn.

Competente mensen aan het roer zou fijn zijn.

Mensen met visie, daadkracht en een strategie. Mensen die het land sterker, weerbaarder, beter achterlaten dan toen ze aantraden.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220774137
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 17:12 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
We hebben in Nederland sowieso sinds 2010 geen kabinet meer gehad dat naar links ruikt.

Doen alsof dat wel zo is zegt vooral iets over waar de schrijver zelf staat.

Het huidige Jetten kabinet is sociaal-economisch gewoon rechts (vergroot ongelijkheid, is individualistisch, nog meer vermarkting en verkleint samenhang in samenleving). Dat vinden zelfs De Telegraaf en Elsevier, hoewel sommige commentatoren het voor elkaar krijgen om AOW versoberingen als "links" te framen.
Je zult mij ook niet horen zeggen dat dit een links kabinet is..integendeel.

Het is een asociaal rechts kabinet.
  dinsdag 12 mei 2026 @ 17:31:45 #284
131800 Tarado
capô de fusca
pi_220774180
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 17:24 schreef Perrin het volgende:

[..]
Het maakt me persoonlijk weinig uit of ze links, rechts of midden zijn.

Competente mensen aan het roer zou fijn zijn.

Mensen met visie, daadkracht en een strategie. Mensen die het land sterker, weerbaarder, beter achterlaten dan toen ze aantraden.
Beetje off-topic wel dit, maar wanneer was dat voor het laatst naar jou idee? Ik zit zelf hard na te denken, maar ik kan me eigenlijk geen kabinet herinneren waarbij dat zo was.
  dinsdag 12 mei 2026 @ 17:35:18 #285
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220774215
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 17:31 schreef Tarado het volgende:

[..]
Beetje off-topic wel dit, maar wanneer was dat voor het laatst naar jou idee? Ik zit zelf hard na te denken, maar ik kan me eigenlijk geen kabinet herinneren waarbij dat zo was.
Niet eens offtopic? Wat mij betreft Blair en Brown eind jaren '90, begin jaren '00.

Daarna nam Euroscepsis het in toenemende mate over en ging het richting Brexit en verder bergafwaarts.

In Nederland denk ik onder Lubbers en Kok. Rutte 2 was ook soort van OK maar behoorlijk visieloos. Ook of zelfs juist als het economisch niet gesmeerd loopt, heb je competente leiders nodig.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220774303
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 17:35 schreef Perrin het volgende:

[..]
Niet eens offtopic? Wat mij betreft Blair en Brown eind jaren '90, begin jaren '00.

Daarna nam Euroscepsis het in toenemende mate over en ging het richting Brexit en verder bergafwaarts.

In Nederland denk ik onder Lubbers en Kok. Rutte 2 was ook soort van OK maar behoorlijk visieloos. Ook of zelfs juist als het economisch niet gesmeerd loopt, heb je competente leiders nodig.
Rutte 2 is de oorzaak van veel problemen en is in die zin vergelijkbaar met David Cameron.

https://www.nrc.nl/nieuws(...)vesteringen-a4143981

Als je van lekker hakken houdt dan was David Cameron in zijn eerste vier jaar ook prima.
  dinsdag 12 mei 2026 @ 18:04:50 #287
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220774395
Wanneer je denkt dat Nederland net zo slecht bestuurd is de afgelopen 20 jaar als UK ben je echt van het padje af. Ja, het ging al mis met paars 1 door de hervormingen niet door te zetten en de problematiek met vergrijzing, woningnood, Infrastruktuur, migratie en Integratie niet aan te pakken, maar de incompetentie in UK is van een ander niveau.
Brexit, Arbeidsproductiviteit die al decennia niet stijgt, investeringsklimaat, ruzie maken met de EU komen daar bovenop de problematiek met vergrijzing, woningnood, Infrastruktuur, migratie en Integratie.
  dinsdag 12 mei 2026 @ 18:08:12 #288
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220774421
Echt een historische prestatie om een welvarend, hoogopgeleid land met alle kansen van de wereld zo te mismanagen.

En overige Westerse landen doen ook ontzettend hun best om er een zootje van te maken.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220774514
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 16:53 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Wa is nou het hogere doel van elites voor al je complottheorieen? Dat wordt nooit uitgelegd.
Dat is een loaded question, Hex. Ik had beter van je verwacht. Waarom noem je het een complottheorie?

Tweehonderd jaar geleden hadden de Britten een wereldrijk dat ze financierden met accijnzen. Geen inkomstenbelasting. Ondertussen werken wij tot in juni als een slaaf voor de overheid, die ons niet eens te eten of een dak boven ons hoofd geeft.

We creëren met z’n allen een gigantische hoeveelheid welvaart, maar moeten dat allemaal in een stapel stenen (huis) stoppen, waardoor je met een universitaire opleiding in 2026 net zo luxueus woont als een postbode een generatie geleden.

Waarom hebben we dit laten gebeuren?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  dinsdag 12 mei 2026 @ 18:36:49 #290
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220774560
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 18:24 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Dat is een loaded question, Hex. Ik had beter van je verwacht. Waarom noem je het een complottheorie?

Tweehonderd jaar geleden hadden de Britten een wereldrijk dat ze financierden met accijnzen. Geen inkomstenbelasting. Ondertussen werken wij tot in juni als een slaaf voor de overheid, die ons niet eens te eten of een dak boven ons hoofd geeft.

We creëren met z’n allen een gigantische hoeveelheid welvaart, maar moeten dat allemaal in een stapel stenen (huis) stoppen, waardoor je met een universitaire opleiding in 2026 net zo luxueus woont als een postbode een generatie geleden.

Waarom hebben we dit laten gebeuren?
Nou je stelt dat de elite expres doelloze milieumaatregelen neemt ben expres vluchtelingen hierheen haalt. En expres te weinig huizen bouwt.

Dat dat een plan zou zijn is een complottheorie, aangezien er geen enkel bewijs is dat er een allesbeheersende elite bestaat die dat bewust stiekem doet.

Los daarvan blijft de vraag waarom ze dat dan zouden doen? Hoe worden ze daar precies beter van? Dat blijft uit.
pi_220774638
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 18:36 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nou je stelt dat de elite expres doelloze milieumaatregelen neemt ben expres vluchtelingen hierheen haalt. En expres te weinig huizen bouwt.

Dat dat een plan zou zijn is een complottheorie, aangezien er geen enkel bewijs is dat er een allesbeheersende elite bestaat die dat bewust stiekem doet.

Los daarvan blijft de vraag waarom ze dat dan zouden doen? Hoe worden ze daar precies beter van? Dat blijft uit.
Ik constateer dat elites achter maatregelen zitten waar het volk een bloedhekel aan heeft, met name aan immigratie. Wat mensen ook stemmen, er moeten en zullen honderdduizenden buitenlanders uit culturen die haaks op de onze staat worden binnengehaald.

Waarom ze dat doen, is mij een raadsel. Het hoeft namelijk niet. In Japan en Korea moet je enorm je best doen om daar binnen te mogen komen. Niemand wordt er in Nederland beter van. De Nederlander niet, maar ook de buitenlander niet, die kinderen op ziet groeien in een cultuur die ze haten.

Hetzelfde geldt voor banen en huizen. Vanwege CO2 en stikstofuitstoot worden onze banen geëxporteerd en kunnen we niet langer leven zoals we willen. Ik heb geen flauw idee waarom de elites dat willen. Het is niet in het belang van de Nederlander. Ik kan er met m’n pet niet bij.

Ik zie geen complot, ik constateer waanzin. Misschien kun jij uitleggen waarom D66 en Pro dit willen?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  dinsdag 12 mei 2026 @ 18:53:33 #292
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_220774666
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 18:49 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Ik constateer dat elites achter maatregelen zitten waar het volk een bloedhekel aan heeft, met name aan immigratie. Wat mensen ook stemmen, er moeten en zullen honderdduizenden buitenlanders uit culturen die haaks op de onze staat worden binnengehaald.

Waarom ze dat doen, is mij een raadsel. Het hoeft namelijk niet. In Japan en Korea moet je enorm je best doen om daar binnen te mogen komen. Niemand wordt er in Nederland beter van. De Nederlander niet, maar ook de buitenlander niet, die kinderen op ziet groeien in een cultuur die ze haten.

Hetzelfde geldt voor banen en huizen. Vanwege CO2 en stikstofuitstoot worden onze banen geëxporteerd en kunnen we niet langer leven zoals we willen. Ik heb geen flauw idee waarom de elites dat willen. Het is niet in het belang van de Nederlander. Ik kan er met m’n pet niet bij.

Ik zie geen complot, ik constateer waanzin. Misschien kun jij uitleggen waarom D66 en Pro dit willen?
Misschien zou dat genoeg indicatie moeten zijn dat het een lulverhaal is? Als niemand er volgens jou beter van wordt, lijkt het je dan niet logisch dat niemand er achter zit, maar dat het gewoon een facet van het geopolitieke en geosociale landschap is?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  Moderator dinsdag 12 mei 2026 @ 18:56:11 #293
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220774704
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 18:49 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Ik constateer dat elites achter maatregelen zitten waar het volk een bloedhekel aan heeft, met name aan immigratie. Wat mensen ook stemmen, er moeten en zullen honderdduizenden buitenlanders uit culturen die haaks op de onze staat worden binnengehaald.

Waarom ze dat doen, is mij een raadsel. Het hoeft namelijk niet. In Japan en Korea moet je enorm je best doen om daar binnen te mogen komen. Niemand wordt er in Nederland beter van. De Nederlander niet, maar ook de buitenlander niet, die kinderen op ziet groeien in een cultuur die ze haten.

Hetzelfde geldt voor banen en huizen. Vanwege CO2 en stikstofuitstoot worden onze banen geëxporteerd en kunnen we niet langer leven zoals we willen. Ik heb geen flauw idee waarom de elites dat willen. Het is niet in het belang van de Nederlander. Ik kan er met m’n pet niet bij.

Ik zie geen complot, ik constateer waanzin. Misschien kun jij uitleggen waarom D66 en Pro dit willen?
"Vergeet" je hier de partij die al decennia de rode lijn door elk kabinet is?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_220774757
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 18:56 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
"Vergeet" je hier de partij die al decennia de rode lijn door elk kabinet is?
Het is doofpotten..... de vijand de schuld geven en die heet Links
pi_220774940
quote:
18s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 18:53 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Misschien zou dat genoeg indicatie moeten zijn dat het een lulverhaal is? Als niemand er volgens jou beter van wordt, lijkt het je dan niet logisch dat niemand er achter zit, maar dat het gewoon een facet van het geopolitieke en geosociale landschap is?
Misschien moet jij een beetje dimmen met je taal? Of moet ik jouw bijdrages afdoen met lulverhaal?

Dat niemand er beter van wordt, betekent niet dat er de juiste keuzes worden gemaakt, of dat we die keuzes moeten accepteren.

Ik snap dat we geconfronteerd worden met demografische ontwikkelingen die het gevolg zijn van culturele en sociale ontwikkelingen. Maar waarom we ons dan druk moeten maken over het klimaat of CO2 is mij niet duidelijk. Of waarom we perse honderdduizenden cultuurverrijkers binnen moeten halen ook niet.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  dinsdag 12 mei 2026 @ 20:13:14 #296
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_220775337
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 19:26 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Misschien moet jij een beetje dimmen met je taal? Of moet ik jouw bijdrages afdoen met lulverhaal?

Dat niemand er beter van wordt, betekent niet dat er de juiste keuzes worden gemaakt, of dat we die keuzes moeten accepteren.

Ik snap dat we geconfronteerd worden met demografische ontwikkelingen die het gevolg zijn van culturele en sociale ontwikkelingen. Maar waarom we ons dan druk moeten maken over het klimaat of CO2 is mij niet duidelijk. Of waarom we perse honderdduizenden cultuurverrijkers binnen moeten halen ook niet.
Tja, jouw gebrek aan algemene ontwikkeling is mijn probleem niet. En jouw gebrek aan empathie met andere mensen al evenmin.
Maar dat is nog steeds geen excuus om belachelijke samenzweringslulkoek de ether in te slingeren.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_220775445
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 18:49 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Ik constateer dat elites achter maatregelen zitten waar het volk een bloedhekel aan heeft, met name aan immigratie. Wat mensen ook stemmen, er moeten en zullen honderdduizenden buitenlanders uit culturen die haaks op de onze staat worden binnengehaald.

Waarom ze dat doen, is mij een raadsel. Het hoeft namelijk niet. In Japan en Korea moet je enorm je best doen om daar binnen te mogen komen. Niemand wordt er in Nederland beter van. De Nederlander niet, maar ook de buitenlander niet, die kinderen op ziet groeien in een cultuur die ze haten.

Hetzelfde geldt voor banen en huizen. Vanwege CO2 en stikstofuitstoot worden onze banen geëxporteerd en kunnen we niet langer leven zoals we willen. Ik heb geen flauw idee waarom de elites dat willen. Het is niet in het belang van de Nederlander. Ik kan er met m’n pet niet bij.

Ik zie geen complot, ik constateer waanzin. Misschien kun jij uitleggen waarom D66 en Pro dit willen?
Ik denk dat je te optimistisch bent over die partijen. Hebben die eigenlijk wel een idee waar ze mee bezig zijn? Ik heb de indruk van niet. Die krijgen gewoon beleidsstukken van lobbygroepen toegeschoven en die worden uitgevoerd want anders muh racismuh.
pi_220775761
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 18:49 schreef Lyrebird het volgende:
Wat mensen ook stemmen, er moeten en zullen honderdduizenden buitenlanders uit culturen die haaks op de onze staat worden binnengehaald.
Ah ja, die superieure en beschaafde Westerse cultuur. Ooit had Pim Fortuyn nog wel een puntje met zijn liberale waarden ('gelijkheid man en vrouw') maar sinds deze hoek een afslag heeft genomen naar de 19e eeuwse hypocriete Victoriaanse tijd is het droevig gesteld met de conservatieven.

twitter


Het voortdurend aanvallen van 'cultuurrelativisme' heeft er voor gezorgd dat mensen geen benul meer hebben van de kwetsbaarheid en wreedheid die in 'de Westerse cultuur' en het Westerse gedrag zelf besloten zit.
  dinsdag 12 mei 2026 @ 21:31:10 #299
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220776550
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 20:46 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ah ja, die superieure en beschaafde Westerse cultuur. Ooit had Pim Fortuyn nog wel een puntje met zijn liberale waarden ('gelijkheid man en vrouw') maar sinds deze hoek een afslag heeft genomen naar de 19e eeuwse hypocriete Victoriaanse tijd is het droevig gesteld met de conservatieven.

[ x ]

Het voortdurend aanvallen van 'cultuurrelativisme' heeft er voor gezorgd dat mensen geen benul meer hebben van de kwetsbaarheid en wreedheid die in 'de Westerse cultuur' en het Westerse gedrag zelf besloten zit.
Ons gezegende vaderland kent geen kwetsbaarheden of wreedheden. Dat komt enkel bij die barbaren aan de overkant voor.

And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  dinsdag 12 mei 2026 @ 22:31:26 #300
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220777705
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 18:49 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Ik constateer dat elites achter maatregelen zitten waar het volk een bloedhekel aan heeft, met name aan immigratie. Wat mensen ook stemmen, er moeten en zullen honderdduizenden buitenlanders uit culturen die haaks op de onze staat worden binnengehaald.

Waarom ze dat doen, is mij een raadsel. Het hoeft namelijk niet. In Japan en Korea moet je enorm je best doen om daar binnen te mogen komen. Niemand wordt er in Nederland beter van. De Nederlander niet, maar ook de buitenlander niet, die kinderen op ziet groeien in een cultuur die ze haten.

Hetzelfde geldt voor banen en huizen. Vanwege CO2 en stikstofuitstoot worden onze banen geëxporteerd en kunnen we niet langer leven zoals we willen. Ik heb geen flauw idee waarom de elites dat willen. Het is niet in het belang van de Nederlander. Ik kan er met m’n pet niet bij.
Dat je geen enkel bewijs hebt dat dit een doelbewust plan is dat is al een complot. En dat je ook nog geen enkel motief kan bedenken nog meer.

Dus misschien kloppen een hoop van je aannames en beweringen gewoon niet. Dat zou zomaar eens kunnen.

quote:
Ik zie geen complot, ik constateer waanzin. Misschien kun jij uitleggen waarom D66 en Pro dit willen?
Dat je ook nog feiten negeert dat de twee genoemde partijen nooit een meerderheid hadden en er meerdere regeringen zonder hen waren, maakt dit alleen nog maar meer BNW materiaal.
  dinsdag 12 mei 2026 @ 23:01:01 #301
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_220778119
Vol!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')