11 september:quote:De rechtse activist Charlie Kirk (31), een fervente aanhanger van Donald Trump, is neergeschoten tijdens een evenement op een universiteit in de Amerikaanse staat Utah. Dat meldt een woordvoerder van de universiteit aan ‘NBC News’ .
Op beelden die circuleren op sociale media is het moment te zien waarop Kirk wordt geraakt en er paniek uitbreekt onder de aanwezigen op het evenement, dat plaatsvond op de Utah Valley University. Op de beelden, die niet konden worden geverifieerd, is ook te zien hoe een oudere man door omstaanders in bedwang wordt gehouden. Het is niet duidelijk of het om de schutter gaat.
Een woordvoerder van Kirk zegt tegen ‘Fox News’ dat het niet bekend is in welke toestand hij verkeert. Ook over de identiteit van de schutter en het motief bestaat nog geen duidelijkheid.
Trump
De Amerikaanse president Donald Trump heeft via zijn eigen socialemediaplatform Truth Social gereageerd op het incident. “We moeten allemaal bidden voor Charlie Kirk, die werd neergeschoten. Hij is fantastisch, van kop tot teen.” Ook vicepresident JD Vance betuigt zijn medeleven op X: “Bid voor Charlie Kirk, een goede man en een jonge vader.”
Charlie Kirk is een prominente Amerikaanse conservatieve activist en de oprichter van Turning Point USA, een organisatie die zich richt op het mobiliseren van jonge conservatieven. Hij staat bekend om zijn rol in het verspreiden van rechts-populistische ideeën, het ondersteunen van Donald Trump en het bevorderen van een christelijk-nationalistische agenda.
Kirk is vooral bekend van zijn debatten op universiteiten, waarvan hij vaak fragmenten deelt op TikTok. Hij presenteert ook een eigen radioprogramma, ‘The Charlie Kirk Show’.
12 september:quote:De FBI heeft in de zoektocht naar de schutter die de rechts-conservatieve Charlie Kirk doodschoot het vermoedelijke moordwapen gevonden. Ook is er goed beeldmateriaal van de schutter. Volgens de FBI zijn er op dit moment geen andere mensen in gevaar.
Het gaat vermoedelijk om een jonge verdachte, deelt de FBI op een persconferentie. Hij viel door zijn leeftijd niet op tussen het universiteitspubliek.
Uit het politieonderzoek blijkt dat de schutter rond 11.50 uur (lokale tijd) aankwam op de campus van de Utah Valley University, ongeveer een half uur voordat hij het schot op Kirk loste. De politie heeft vanaf dat moment zijn sporen kunnen volgen.
Zo weten ze dat de verdachte over de campus naar het trappenhuis van een gebouw is gelopen. Via daar ging die naar het dak. Na de aanslag op Kirk rende de vermeende schutter over het dak en sprong eraf. Vervolgens zou de verdachte de omliggende wijk van de universiteit ingevlucht zijn.
De onderzoekers hebben "goed beeldmateriaal van de persoon", zegt Beau Mason, het hoofd van het veiligheidsdepartement van de Amerikaanse staat Utah. De beelden worden voorlopig nog niet gedeeld, omdat de politie het gezicht van de verdachte probeert te identificeren. Pas als dat niet lukt, worden de beelden mogelijk vrijgegeven.
Ook hebben de autoriteiten een afdruk van zijn hand en onderarm gevonden, wat kan bijdragen aan het opsporen van de schutter, zegt een FBI-agent tijdens de persconferentie. Daarnaast hebben ze een indruk van welke schoenen de verdachte zou hebben gedragen.
quote:22-jarige man uit Utah aangehouden voor moord op Charlie Kirk
De Amerikaanse autoriteiten hebben vrijdag na een klopjacht een verdachte aangehouden voor de moord op de rechts-conservatieve activist Charlie Kirk. De verdachte is een 22-jarige man uit Utah, zeggen bronnen.
President Donald Trump zei eerder op de dag tegen Fox News dat de verdachte door iemand uit zijn directe omgeving is aangegeven. De gouverneur van Utah, Spencer J. Cox, bevestigde die lezing op een persconferentie. Ook bevestigde de gouverneur dat de verdachte uit Utah komt.
Volgens Cox zijn de autoriteiten getipt door een familielid van de verdachte. Hij zou tijdens het avondeten opmerkingen hebben gemaakt over Kirk. De verdachte zou Kirk "haatdragend commentaar" hebben verweten.
De autoriteiten hebben ook een kamergenoot van de verdachte ondervraagd. Die wees de politie op berichten op sociale media van de schutter. Daar zou zijn gesproken over het ophalen en achterlaten van een geweer.
De gouverneur bevestigde bovendien dat er inderdaad boodschappen op gevonden kogelhulzen waren gegraveerd. Geruchten daarover deden al enige tijd de ronde. Een van de boodschappen luidde: "hé fascist, vangen!" Op een andere huls stond "bella ciao, ciao, ciao", zei Cox, die de moord op Kirk omschreef als een aanslag op alles waar de Verenigde Staten voor staan.
De geëmotioneerd Cox riep jongeren op om meningsverschillen te omarmen en discussie niet uit de weg te gaan. Hij hoopt dat de moord op Kirk een keerpunt wordt voor Amerikanen. Ook FBI-directeur Kash Patel had het zwaar op de persconferentie.
Schutter handelde alleen en loste één schot
De 31-jarige Kirk werd woensdag tijdens een debat op de Utah Valley University in zijn nek geschoten en overleed even later aan zijn verwondingen in het ziekenhuis. Er waren zo'n drieduizend bezoekers bij het debat aanwezig, onder wie Kirks vrouw en kinderen.
De schutter, die volgens Cox geen student was, handelde alleen en loste één schot. Dat gebeurde vanaf het dak van een universiteitsgebouw op zo'n 180 meter afstand. Het vermoedelijke moordwapen, een "krachtig geweer", werd eerder al gevonden in een bosrijk gebied, meldde de FBI donderdag op een persconferentie.
Ook werd toen bekend dat de verdachte na de aanslag op Kirk over het dak rende en ervan afsprong. Vervolgens zou de verdachte de omliggende wijk in zijn gevlucht. Enkele uren na de persconferentie deelde de FBI beelden van de verdachte op X en vroeg om hulp bij het identificeren van de persoon.
Volgens de autoriteiten ging het om een gerichte aanval op Kirk. Gouverneur Spencer Cox van de Amerikaanse staat Utah, waar de universiteit staat, noemde de schietpartij een politiek gemotiveerde moordaanslag.
Na de schietpartij werden twee mensen aangehouden. Zij werden vrij snel daarna weer vrijgelaten en zouden niet betrokken zijn bij de schietpartij.
Dat moet wel ja. De gemiddelde Repubikein is immers een tolerante liefdevolle familiemanquote:Op vrijdag 12 september 2025 18:14 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Ps grot kans dat het gewoon een psychoot is btw.
Psychotisch geworden door linkse drugs natuurlijkquote:Op vrijdag 12 september 2025 18:14 schreef Korenfok het volgende:
Ps grot kans dat het gewoon een psychoot is btw.
Ja, het kan natuurlijk zijn dat hij een AOC fan was, terwijl hij opgroeide in het zwaar gristelijke utah, met een zwaar gristelijke en law & order papa,quote:Op vrijdag 12 september 2025 18:11 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Waar haal je vandaan dat de dader Republikein was? Toch niet van het feit dat ze van wapens houden? Want dat is dus echt niet voorbehouden aan Republikeinen.
Haat, das ook echt iets van deze tijd. Alles en iedereen maar haten en die gevoelens normaal vinden.quote:Op vrijdag 12 september 2025 18:06 schreef tesssssssss het volgende: [..] Nee, maar ik word er ook wel moe van dat iemand dan maar weer vermoord moet worden. Je kan ook gewoon debatteren. Er is te veel haat over en weer dat komt niet meer goed vrees ik. Ik ben ook bang dat die jongen wel de doostraf krijgt om als een soort van voorbeeld te dienen.
Er is hier ergens al gepost dat de media in de VS hadden opgepikt dat hij op Trump had gestemd.quote:Op vrijdag 12 september 2025 18:18 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, het kan natuurlijk zijn dat hij een AOC fan was, terwijl hij opgroeide in het zwaar gristelijke utah, met een zwaar gristelijke en law & order papa,
Maar waarschijnlijk is dat echter niet.
Matige poging, lospetrollos.quote:Op vrijdag 12 september 2025 18:19 schreef Lospedrosa het volgende:
Die dader is in een vlaag van LBTQI woede en haat jegens andersdenkenden een hele rare weg ingeslagen. Denkende dat die iets goeds doet zal die nu op 22 jarige leeftijd eindigen op de elektrische stoel.
Een heel triest verhaal en 2 verscheurde families.
Ik ontken het probleem niet maar ik denk toch dat het wat dieper ligt dan dat betreft deze case. Kirk werd continu fascist, nazi, racisist, alles wat eindigt op -foob genoemd. Het stond zelfs op de kogels gekerfd. Dat is de voornaamste reden dat hij is omgelegd door het klimaat wat gecreëerd werd, het bannen van vrijheid van meningsuiting. Vergelijkbaar hier met Fortuyn, van Gogh en Wilders die z’n hele leven om deze reden wordt beschermd.quote:Op vrijdag 12 september 2025 17:04 schreef Breekfast het volgende: Waarom nog die uitgebreide aandacht voor shootings in een land dat consequent weigert iets aan het probleem te willen doen (wapenwetgeving)?
Politieke denkbeelden zijn natuurlijk niet per se erfelijk, al heeft het milieu waarin je opgroeit wel een effect. Soms is dat een averechts effect.quote:Op vrijdag 12 september 2025 18:18 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, het kan natuurlijk zijn dat hij een AOC fan was, terwijl hij opgroeide in het zwaar gristelijke utah, met een zwaar gristelijke en law & order papa,
Het kwam mij ten gehore dat vooral zijn vader republikeins is. Ik zag zelfs een donatie van Trumps campagne voorbij komen. Het ombuigen kon je als je tussen de regels doorlas al tijdens de persconferentie horen. De schuld werd onder andere gelegd bij sociale media wat de kanker van de maatschappij is en dat we vaker bij elkaar en familie moeten komen. Ik verwacht de komende tijd een kritische houding richting universiteiten, want ook daar richten de pijlen op vanuit de publieke opinie. Overigens terecht dat docenten met een radicale opvatting de laan uitgestuurd worden.quote:Op vrijdag 12 september 2025 18:13 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ok.
Maar is daar ook duidelijk van dat ze op de dader na Republikeins zijn, of denk je dat alleen maar?
Niet alleen van de dader, van iedereen.quote:Op vrijdag 12 september 2025 18:20 schreef Monolith het volgende:
[..]
Politieke denkbeelden zijn natuurlijk niet per se erfelijk, al heeft het milieu waarin je opgroeit wel een effect. Soms is dat een averechts effect.
Bovendien is het ook niet alsof politieke denkbeelden op die leeftijd in steen gebeiteld zijn. Genoeg mensen die zwiepen van het ene uiterste naar het andere uiterste en alles er tussenin.
Maar goed, het is aan alle kanten weer het obsessief bezig zijn met het hokje waar de dader in geplaatst kan worden.
Waar haal je de link met LBTQI vandaan? Bron graag.quote:Op vrijdag 12 september 2025 18:19 schreef Lospedrosa het volgende:
Die dader is in een vlaag van LBTQI woede en haat jegens andersdenkenden een hele rare weg ingeslagen. Denkende dat die iets goeds doet zal die nu op 22 jarige leeftijd eindigen op de elektrische stoel.
Een heel triest verhaal en 2 verscheurde families.
Hij hoorde misschien stemmen die hem de opdracht gaven net zoals bij (bijna) alle andere schutters het geval was.quote:Op vrijdag 12 september 2025 18:17 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Psychotisch geworden door linkse drugs natuurlijk
Ik vind het wel een triest verhaal. Zo zie je dat groepen aan beide kanten elkaar tot grote hoogtes opjutten.quote:
De laatst gevonden tekst was weer ‘you’re gay’ of zoiets, het sloeg alles bij elkaar nergens op.quote:Op vrijdag 12 september 2025 18:21 schreef Momo het volgende:
[..]
Waar haal je de link met LBTQI vandaan? Bron graag.
Nee. Ik vraag mij gewoon af of daar iets over bekend is, of dat het gewoon een wilde gok betreft.quote:Op vrijdag 12 september 2025 18:11 schreef Perrin het volgende:
[..]
Zou je het vervelend vinden als het een Republikein en/of Trumpofiel blijkt te zijn? En zo ja, waarom?
In de Belgische krant staat: hij en zijn huisgenoot.quote:Op vrijdag 12 september 2025 18:21 schreef Momo het volgende:
[..]
Waar haal je de link met LBTQI vandaan? Bron graag.
Nee. Omdat ik zowel linkse als rechts media tot mij neem.quote:Op vrijdag 12 september 2025 18:14 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Heb jij geen last van natuurlijk, indoctrinatie.
Haha. Bold coming from youquote:Op vrijdag 12 september 2025 18:22 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik vind het wel een triest verhaal. Zo zie je dat groepen aan beide kanten elkaar tot grote hoogtes opjutten.
Vind het hele groepen gebeuren (nog) niet aannemelijk.quote:Op vrijdag 12 september 2025 18:22 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik vind het wel een triest verhaal. Zo zie je dat groepen aan beide kanten elkaar tot grote hoogtes opjutten.
Je bent niet bekend met het concept studentenhuis? En wat heeft ermee te maken dat hij extreem mager is?quote:Op vrijdag 12 september 2025 18:23 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
In de Belgische krant staat: hij en zijn huisgenoot.
En de dader is extreem mager.
"If you read this, you are gay lmao"quote:Op vrijdag 12 september 2025 18:22 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
De laatst gevonden tekst was weer ‘you’re gay’ of zoiets, het sloeg alles bij elkaar nergens op.
Dit is trannie-symptoom nummer 1 inderdaad. Bedankt Lospedrosa. Intellectuele jongen ben je ookquote:Op vrijdag 12 september 2025 18:23 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Op basis van wat dan?quote:Op vrijdag 12 september 2025 18:14 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Kans is groot dat het een republikein was.
Ja, in theorie kan jij opgroeien in een A omgeving en van de weeromstuit als vorm van afzetten rabiaat B worden.quote:Op vrijdag 12 september 2025 18:23 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee. Ik vraag mij gewoon af of daar iets over bekend is, of dat het gewoon een wilde gok betreft.
Hij woonde op kamers en had na de daad zijn roommate geappt of hij het geweer ff kon ophalen onder de struik bij de universiteit.quote:Op vrijdag 12 september 2025 18:23 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
In de VS zijn (mannelijke) huisgenoten heel normaal. Iemands postuur zegt niets over iemands geaardheid....quote:Op vrijdag 12 september 2025 18:23 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ook hier geldt weer dat ook grrrristelijke mensen in de VS vaak gewoon Democraat zijn. Het is geen Europa 2.0 daar.quote:Op vrijdag 12 september 2025 18:18 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dat hele democraten of republikeins zijn van de dader gaat helemaal nergens over nog zonder meer informatie. En net of je een van de twee moet zijn en je niks meer anders kan zijn.quote:
Dat ben ik met je eens.quote:Op vrijdag 12 september 2025 18:24 schreef ExTec het volgende:
[..]
Vind het hele groepen gebeuren (nog) niet aannemelijk.
Voor het zelfde geld was het gewoon een joker die het allemaal maar matig vond en die koos voor going out with a bang/5 minutes of fame.
Tsja, geen idee. Wie weet horen we er in de toekomst nog wel van.quote:Op vrijdag 12 september 2025 18:25 schreef Momo het volgende:
[..]
"If you read this, you are gay lmao"
Dus dan is de dader gay?
Niet in utah.quote:Op vrijdag 12 september 2025 18:27 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ook hier geldt weer dat ook grrrristelijke mensen in de VS vaak gewoon Democraat zijn. Het is geen Europa 2.0 daar.
Eens, of links of rechts, zelfs allebei niks vinden is geen optie.quote:Op vrijdag 12 september 2025 18:27 schreef Momo het volgende:
[..]
Dat hele democraten of republikeins zijn van de dader gaat helemaal nergens over nog zonder meer informatie. En net of je een van de twee moet zijn en je niks meer anders kan zijn.
Klinkt meer als stomme puber of voetbal humor eigenlijk, als je niet springt ben je een homo haha!quote:Op vrijdag 12 september 2025 18:28 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Tsja, geen idee. Wie weet horen we er in de toekomst nog wel van.
Clear.quote:Op vrijdag 12 september 2025 18:21 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het kwam mij ten gehore dat vooral zijn vader republikeins is. Ik zag zelfs een donatie van Trumps campagne voorbij komen. Het ombuigen kon je als je tussen de regels doorlas al tijdens de persconferentie horen. De schuld werd onder andere gelegd bij sociale media wat de kanker van de maatschappij is en dat we vaker bij elkaar en familie moeten komen. Ik verwacht de komende tijd een kritische houding richting universiteiten, want ook daar richten de pijlen op vanuit de publieke opinie. Overigens terecht dat docenten met een radicale opvatting de laan uitgestuurd worden.
Ja dat! Maar die zijn meestal niet bezig met racisme en andere zware onderwerpen.quote:Op vrijdag 12 september 2025 18:28 schreef Momo het volgende:
[..]
Klinkt meer als stomme puber of voetbal humor eigenlijk, als je niet springt ben je een homo haha!
FTFYquote:Op vrijdag 12 september 2025 18:19 schreef Lospedrosa het volgende:
op 22 42 jarige leeftijd eindigen op de elektrische stoel.
Het is was natuurlijk wel gewoon een zwartman-hatende-racist. Mag ik dat zeggen? Ja dat mag ik zeggen van Kirk.quote:Op vrijdag 12 september 2025 18:28 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Wat een activistische prutsers werken er toch bij de NOS
er is weinig strategische waarde in het neerschieten van dit formaat publieke figuren. Het is niet zo dat Wij ineens minder rechts zijn gaan stemmen na de moord op Fortuyn, of dat segratie is tegen gehouden na de moord op MLK, enz.quote:Op vrijdag 12 september 2025 18:17 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Dat moet wel ja. De gemiddelde Repubikein is immers een tolerante liefdevolle familieman
Alsnog hoef je dan niet te verwachten wel te worden doodgeschoten.quote:Op vrijdag 12 september 2025 18:32 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Het is was natuurlijk wel gewoon een zwartman-hatende-racist. Mag ik dat zeggen? Ja dat mag ik zeggen van Kirk.
Ik vind persoonlijk dat er is gezegd over hem dat hij Kirk haatdragend vond, dat hij op de kogel hem een fascist noemt en het feit dat hij hem heeft vermoord wat meer richtinggevend dan dat de gemiddelde zoon/dochter stemt wat de ouders stemmen (laten we wel zijn, kennelijk weten we dat alleen van vader). Voor zover dat laatste al waar is. Ik denk namelijk dat er wel wat meer invloeden zijn.quote:Op vrijdag 12 september 2025 18:26 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, in theorie kan jij opgroeien in een A omgeving en van de weeromstuit als vorm van afzetten rabiaat B worden.
In de praktijk zie je dat kinderen toch overweldigend de politieke kleuren van hun ouder overnemen.
Dat maakt gokken dat hij gewoon republikein was een "veilige' gok, geen "wilde".
Ok. Waarom reageer je dan op mij en niet op degenen die hier proberen te doen alsof deze mongool Republikein is terwijl dat verder nergens uit blijkt?quote:Op vrijdag 12 september 2025 18:27 schreef Momo het volgende:
[..]
Dat hele democraten of republikeins zijn van de dader gaat helemaal nergens over nog zonder meer informatie. En net of je een van de twee moet zijn en je niks meer anders kan zijn.
Als dat zo zou zijn hoeft de NOS geen fragmenten uit de context te halen om dat aan te tonen.quote:Op vrijdag 12 september 2025 18:32 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Het is was natuurlijk wel gewoon een zwartman-hatende-racist. Mag ik dat zeggen? Ja dat mag ik zeggen van Kirk.
In de VS ligt de kans wel hoger, blijkt.quote:Op vrijdag 12 september 2025 18:33 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Alsnog hoef je dan niet te verwachten wel te worden doodgeschoten.
Dat hoeft ook niet, maar maakt het wel makkelijker.quote:Op vrijdag 12 september 2025 18:35 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Als dat zo zou zijn hoeft de NOS geen fragmenten uit de context te halen om dat aan te tonen.
Zou het gepruts een ironisch resultaat zijn van een diversiteitsquotum?quote:Op vrijdag 12 september 2025 18:28 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Wat een activistische prutsers werken er toch bij de NOS
Dat type gaat meestal voor een vuurgevecht met de wouten, en dan in het harnas sterven (eventueel na eerder iemand anders vermoorden, anders komen die wouten niet )quote:Op vrijdag 12 september 2025 18:24 schreef ExTec het volgende:
Voor het zelfde geld was het gewoon een joker die het allemaal maar matig vond en die koos voor going out with a bang/5 minutes of fame.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |