abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218751400
Ik zit nu in mijn eindexamenjaar en wat is dat een kutvak zeg :')

Elke keer dat je de les in moet, zit je opgesloten bij een docent met een wat groter postuur en een haarlijn die er niet bepaald beter op geworden is. Je zit er een heel uur, maar leert werkelijk niks. Die man vertelt nauwelijks iets, en zodra je de klas weer uitloopt, ben je geen steek wijzer dan toen je binnenkwam.

En dan de stof zelf _O-. Bah, al die lijnen en grafieken maken me echt krankjorum. Wat heb je nou aan een kettingregel of een integraal? “Bereken de magnitude van de vector met behulp van Pythagoras.” Sodemieter eens op met zulke vragen. Wanneer ga je dat nou ooit gebruiken? Het enige wat ik nodig heb is optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen.

De laatste keer dat ik überhaupt iets met wiskunde deed was de stelling van Pythagoras gebruiken toen ik op vakantie was. ik moest een kruising overstreken en nam de lange zijde i.p.v. twee korte zijdes.
Remember! Reality's an illusion, the universe is a hologram, buy gold! Byeeee!
pi_218751545
Skill issue
  vrijdag 12 september 2025 @ 16:56:06 #3
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_218751552
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 16:40 schreef Spermageddon het volgende:

Elke keer dat je de les in moet, zit je opgesloten bij een docent met een wat groter postuur en een haarlijn die er niet bepaald beter op geworden is. Je zit er een heel uur, maar leert werkelijk niks. Die man vertelt nauwelijks iets, en zodra je de klas weer uitloopt, ben je geen steek wijzer dan toen je binnenkwam.

En dan de stof zelf _O-. Bah, al die lijnen en grafieken maken me echt krankjorum. Wat heb je nou aan een kettingregel of een integraal? “Bereken de magnitude van de vector met behulp van Pythagoras.” Sodemieter eens op met zulke vragen. Wanneer ga je dat nou ooit gebruiken? Het enige wat ik nodig heb is optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen.

De laatste keer dat ik überhaupt iets met wiskunde deed was de stelling van Pythagoras gebruiken toen ik op vakantie was. ik moest een kruising overstreken en nam de lange zijde i.p.v. twee korte zijdes.
De lange zijde is wellicht korter, maar er ligt wel meer gevaar op de loer. Je zult een basis van de Undead moeten doorkruisen of moeten vernietigen.
De 2 korte zijdes zijn in totaal langer van lengte, maar zijn relatief veiliger. Groot voordeel is het rustpunt op de helft, maar wees gewaarschuwd voor hinderlagen! Bandieten en Undead patrouilles zijn veel actief op deze route.

Succes!
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_218751565
Ik gebruik Pythagoras nog wel eens als ik een omheining plaats en even een rechte hoek moet uitmeten. Dan doe ik een 3-4-5'je.

Maar bij wiskunde leer je het meeste bij het maken van de oefeningen. Niks blokken en woordjes stampen, gewoon lekker doen.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_218751620
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 16:55 schreef Evangelion het volgende:
Skill issue
Het is ook het enige vak waar ik een skill issue in heb :') _O-

Ik haal voor filosofie, aardrijkskunde, geschiedenis etc. etc. makkelijk achten want ik kan goed mijn argumenten formuleren, maar bij wiskunde gaat het altijd mis want je kan 1 ding in jouw argument fout hebben en dan valt het hele kaartenhuis in elkaar _O-

[ Bericht 0% gewijzigd door Spermageddon op 12-09-2025 17:23:32 ]
  vrijdag 12 september 2025 @ 17:03:46 #6
420862 uitkeringsgenieter
Dat moet in je aard liggen
pi_218751630
Spermakunde
Want het wetboek ken ik ook
pi_218751635
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 september 2025 16:56 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
De lange zijde is wellicht korter, maar er ligt wel meer gevaar op de loer. Je zult een basis van de Undead moeten doorkruisen of moeten vernietigen.
De 2 korte zijdes zijn in totaal langer van lengte, maar zijn relatief veiliger. Groot voordeel is het rustpunt op de helft, maar wees gewaarschuwd voor hinderlagen! Bandieten en Undead patrouilles zijn veel actief op deze route.

Succes!
Bedankt!
pi_218751657
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 september 2025 16:57 schreef Jordy-B het volgende:
Ik gebruik Pythagoras nog wel eens als ik een omheining plaats en even een rechte hoek moet uitmeten. Dan doe ik een 3-4-5'je.

Maar bij wiskunde leer je het meeste bij het maken van de oefeningen. Niks blokken en woordjes stampen, gewoon lekker doen.
Dat merk ik ja, je moet meer het gedrag van de functies begrijpen i.p.v. de formules instampen. Natuurlijk is dat deel van het proces, zoals het onthouden hoe je moet differentiëren, maar je gaat het pas echt begrijpen wat een differentiequotiënt inhoudt.
pi_218751664
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 17:03 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
Spermakunde
Ik sla cum laude op je moeder
pi_218752318
zo snel mogelijk stoppen met school, en de kapitaalmarkt op gaan. meteen in het diepe gooien
pi_218752344
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 18:11 schreef Vvdjemoeder het volgende:
zo snel mogelijk stoppen met school, en de kapitaalmarkt op gaan. meteen in het diepe gooien
Als ik mijn vwo-diploma heb, dan ga ik sowieso een tussenjaar nemen, even wat geld verdienen en een beetje reizen.

Of ik kan na mijn tussenjaar mbo elektrotechnicus volgen en daarmee dikke cash verdienen i.p.v. een waardeloze communicatie of filosofie studie volgen aan de universiteit _O-
pi_218752644
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 17:02 schreef Spermageddon het volgende:

[..]
Het is ook het enige vak waar ik een skill issue in heb :') _O-

Ik haal voor filosofie, aardrijkskunde, geschiedenis etc. etc. makkelijk achten want ik kan goed mijn argumenten formuleren, maar bij wiskunde gaat het altijd mis want je kan 1 ding in jouw argument fout hebben en dan valt het hele kaartenhuis in elkaar _O-
Ik heb nog nooit een wiskundeleraar gehad die alleen naar het eindantwoord keek. Het uiteindelijke antwoord is nog geen kwart van de punten. Ik heb zelfs wel eens punten ontvangen voor iets wat ik had doorgehaald, omdat ik klem kwam te zitten in de beredenering.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  Redactie Frontpage vrijdag 12 september 2025 @ 18:53:22 #13
38148 crew  Innisdemon
pi_218752692
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 18:14 schreef Spermageddon het volgende:

[..]
Als ik mijn vwo-diploma heb, dan ga ik sowieso een tussenjaar nemen, even wat geld verdienen en een beetje reizen.

Of ik kan na mijn tussenjaar mbo elektrotechnicus volgen en daarmee dikke cash verdienen i.p.v. een waardeloze communicatie of filosofie studie volgen aan de universiteit _O-
^O^
Slim. Vaklui kunnen momenteel inderdaad goud geld verdienen.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_218752709
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 september 2025 18:49 schreef Jordy-B het volgende:

[..]
Ik heb nog nooit een wiskundeleraar gehad die alleen naar het eindantwoord keek. Het uiteindelijke antwoord is nog geen kwart van de punten. Ik heb zelfs wel eens punten ontvangen voor iets wat ik had doorgehaald, omdat ik klem kwam te zitten in de beredenering.
Ja, het ding is met wiskunde is dat je het bewijs goed moet beredeneren, want dat is veel belangrijker dan het uiteindelijke antwoord.

Sommige antwoorden zijn meer baanbrekend dan andere antwoorden. Als ik mijn eigen stelling verzin en dat bewijs, dan kan ik dat in andere situaties toepassen dan als ik een integraal bereken en een bepaald nummer terugkrijg. Natuurlijk zijn integralen overal toepasbaar, maar het bewijzen van de stelling zelf is meer aanzienlijk dan wat je ermee kan in mijn mening.
pi_218752904
quote:

[..]

Dat laatste. Prima idee. ^O^
pi_218753415
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 18:54 schreef Spermageddon het volgende:

[..]
Ja, het ding is met wiskunde is dat je het bewijs goed moet beredeneren, want dat is veel belangrijker dan het uiteindelijke antwoord.

Sommige antwoorden zijn meer baanbrekend dan andere antwoorden. Als ik mijn eigen stelling verzin en dat bewijs, dan kan ik dat in andere situaties toepassen dan als ik een integraal bereken en een bepaald nummer terugkrijg. Natuurlijk zijn integralen overal toepasbaar, maar het bewijzen van de stelling zelf is meer aanzienlijk dan wat je ermee kan in mijn mening.
Heb je ge-chatgpt't? :{
pi_218753566
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 september 2025 19:59 schreef Jordy-B het volgende:

[..]
Heb je ge-chatgpt't? :{
Nee :/
pi_218753591
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 18:53 schreef Innisdemon het volgende:

[..]
^O^
Slim. Vaklui kunnen momenteel inderdaad goud geld verdienen.
Soms is een simpele bezigheid genoeg om gelukkig te zijn
  Moderator vrijdag 12 september 2025 @ 20:19:15 #19
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_218753638
Niet gewoon elke wiskundeles het klaslokaal kort en klein slaan en zeggen dat je het voor de palestijnen doet :')
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
pi_218753656
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 september 2025 20:19 schreef Plompzakker het volgende:
Niet gewoon elke wiskundeles het klaslokaal kort en klein slaan en zeggen dat je het voor de palestijnen doet :')
Ik zou gewoon lekker worteltrekken in de klas. Dat is gewoon plezier in het kwadraat
  vrijdag 12 september 2025 @ 20:42:11 #21
503746 Hogwarts
School of swag
pi_218753897
Gisteren nog je moeder 3x23 geneukt
geef me geld geef me geld dinsdag op bankrekening okay begrepen
pi_218753959
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 20:42 schreef Hogwarts het volgende:
Gisteren nog je moeder 3x23 geneukt
3x23 = 6+9x6+9
pi_218755082
quote:

[..]

als je wat beter in wiskunde was, kon je ook technische natuurkunde of electrotechniek gaan studeren en nog veel meer geld pakken en prof dr. ing. spermaklodder op je naamkaartje zetten
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_218755168
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 18:11 schreef Vvdjemoeder het volgende:
Maar daar leer je niets over tijdens de lessen economie op school. Hoop saaie shit over conjuncturen en arbeidsproductiviteit, maar gewoon praktische zaken zoals je geld voor je laten werken moet je zelf maar te laat achter komen zodat je aan het eind van de rit een hoop geld mist. Bijna alsof dat de bedoeling is.
pi_218755185
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 22:59 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]
als je wat beter in wiskunde was, kon je ook technische natuurkunde of electrotechniek gaan studeren en nog veel meer geld pakken en prof dr. ing. spermaklodder op je naamkaartje zetten
Daar ben ik te dom voor _O- Ik ben alleen goed in het aanraken van mijn dollo, wat op het minst loodrecht staat
  zaterdag 13 september 2025 @ 02:17:40 #26
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_218755578
quote:
Sodemieter eens op met zulke vragen. Wanneer ga je dat nou ooit gebruiken? Het enige wat ik nodig heb is optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen.
En het enige dat je kunt is aftrekken.

Hopelijk zit vermenigvuldigen er niet in.
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_218755668
snap je TS. weet niet hoever je bent erin.
maar wiskunde was voor mij altijd problemen ding.
Do what you love, love what you do!
pi_218755670
waar loop je op vast als ik vragen mag?
mss kan ik nog wat helpen.
pi_218755671
met handigheid trucjes enzo die ze niet vertellen.
pi_218757725
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2025 02:17 schreef Kriegel het volgende:

[..]
En het enige dat je kunt is aftrekken.

Hopelijk zit vermenigvuldigen er niet in.
Ik kan wel met jou het zaad delen
pi_218758195
Niveautje dit weer :')

Ts loopt waarschijnlijk ook nog met klittenband in zijn schoenen.
pi_218758271
quote:

Als je het vak Natuurkunde hebt dan komen deze wiskundige vaardigheden om de hoek kijken.
Al deze vaardigheden zijn er om problemen te optimaliseren.
Als de Fourier Analyse niet bestond konden we hedendaags niet verschillende soorten signalen hebben :P
pi_218758410
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 september 2025 11:32 schreef JopieKlaassen het volgende:
Niveautje dit weer :')

Ts loopt waarschijnlijk ook nog met klittenband in zijn schoenen.
Ga jij maar 'ns een studie wiskunde doen _O- Jij valt meteen af bij het eerste kwartaal.
  zaterdag 13 september 2025 @ 12:05:44 #34
312215 Näsenbar
State of the Art.
pi_218758425
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2025 12:03 schreef Spermageddon het volgende:

[..]
Ga jij maar 'ns een studie wiskunde doen _O- Jij valt meteen af bij het eerste kwartaal.
Een studie wiskunde is dan ook een totaal ander verhaal dan dat kinderspel op de middelbare school.
Denk aan het milieu voordat u deze post print.
pi_218758429
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2025 11:41 schreef stokj het volgende:

[..]
Als je het vak Natuurkunde hebt dan komen deze wiskundige vaardigheden om de hoek kijken.
Als de Fourier Analyse niet bestond konden we hedendaags niet verschillende soorten signalen hebben :P
Aan natuurkunde heb je tenminste iets aan, maar mensen die wiskunde studeren zijn sowieso knarsgek in hun hoofd. Alle abstracties die ze uit hun hoofd lullen is ook wel GGZ-waardig :') Daarom zijn natuurkundigen ietwat beter dan wiskundigen, want ze passen de wiskunde toe in de praktijk _O-
pi_218758671
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2025 12:03 schreef Spermageddon het volgende:

[..]
_O-

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_218758695
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2025 12:06 schreef Spermageddon het volgende:

[..]
Aan natuurkunde heb je tenminste iets aan, maar mensen die wiskunde studeren zijn sowieso knarsgek in hun hoofd. Alle abstracties die ze uit hun hoofd lullen is ook wel GGZ-waardig :') Daarom zijn natuurkundigen ietwat beter dan wiskundigen, want ze passen de wiskunde toe in de praktijk _O-
Klein geheimpje, natuurkunde is grotendeels wiskunde.
  zaterdag 13 september 2025 @ 12:38:04 #38
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218758705
Limieten, limieten, ik droom er nóg van. Noooooit begrepen. Wat een kwelling.
pi_218758801
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 september 2025 12:38 schreef Boca_Raton het volgende:
Limieten is net zo simpel als je moeder uitbuiten op een zondagochtend.

Simpelgezegd is er een bepaalde perforatie in een grafiek waarvan je graag het getal wil weten, door behulp van benaderen kom je steeds dichterbij het getal, en als je de limiet toepast krijg je het uiteindelijke getal, maar let op dat behoort niet tot het originele domein van het grafiek.

Zelfs een wiskundesukkel zoals ik kan de definitie uit mijn hoofd dromen _O-
  zaterdag 13 september 2025 @ 12:46:44 #40
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218758830
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 september 2025 12:44 schreef Spermageddon het volgende:

[..]

Simpelgezegd is er een bepaalde perforatie in een grafiek waarvan je graag het getal wil weten, door behulp van benaderen kom je steeds dichterbij het getal, en als je de limiet toepast krijg je het uiteindelijke getal, maar let op dat behoort niet tot het originele domein van het grafiek.

Ik heb die tekst nooit gezien. Misschien dat ik het daarom niet begreep. En de rest van de klas had de boel al af :o
pi_218758918
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 september 2025 12:46 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Ik heb die tekst nooit gezien. Misschien dat ik het daarom niet begreep. En de rest van de klas had de boel al af :o
Ja omdat er krankzinnig slecht wiskundeonderwijs gegeven wordt. Het curriculum is ook om te huilen, zeker dat het niet op een lijn staat met het Angelsaksisch curriculum waar je wel echte wiskunde tegemoet krijgt.

Ik heb een keer met een wiskundeprofessor gebabbeld over de staat van het wiskundeonderwijs, en hij zei dat zijn collega's het huidige wiskunde B centrale examen niet konden maken, want het was euclidische goniometrie op crack _O- _O- Hij was vroeger ook bij de commissie totdat hij werd weggewuifd op grond dat hij er geen verstand over heeft :')

Je hoeft ook niet eens iets te weten over wiskunde wil je die KRANKZINNIGE examens maken, wat het nog komischer maakt _O-

'ns op met je wiskunde LGBTQIABCDEFGHIJL+

[ Bericht 0% gewijzigd door Armani XL op 13-09-2025 18:12:39 ]
pi_218759269
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 september 2025 12:44 schreef Spermageddon het volgende:

[..]

Fout, probeer het nog eens.

Hint: zoek eens op wat quantoren zijn.
pi_218759490
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 september 2025 13:16 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Fout, probeer het nog eens.

Hint: zoek eens op wat quantoren zijn.
Fout? Dit is letterlijk de intuïtie naast dat ik niks verteld heb over oneindige limieten en asymptoten _O- maar het concept blijft hetzelfde.

Maar goed, ChatGPT zegt For every epsilon greater than 0, there exists a delta greater than 0, such that 0 < |x - a| < delta => |f(x) - L| < epsilon
pi_218761240
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2025 13:30 schreef Spermageddon het volgende:

[..]
Fout? Dit is letterlijk de intuïtie naast dat ik niks verteld heb over oneindige limieten en asymptoten _O- maar het concept blijft hetzelfde.

Maar goed, ChatGPT zegt For every epsilon greater than 0, there exists a delta greater than 0, such that 0 < |x - a| < delta => |f(x) - L| < epsilon
Leuk man, je hebt werkelijk geen idee hoe je het antwoord van chatgpt moet interpreteren.

Daarbij geef je aan dat een limiet blijkbaar een slechts te benaderen waarde is, maar niet bestaat. Dat is pertinent onjuist.

Maar geeft niks, ik verwacht ook niet te veel van iemand die denkt dat wiskunde op de middelbare school iets voorstelt.
pi_218761268
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 september 2025 15:52 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Leuk man, je hebt werkelijk geen idee hoe je het antwoord van chatgpt moet interpreteren.

Daarbij geef je aan dat een limiet blijkbaar een slechts te benaderen waarde is, maar niet bestaat. Dat is pertinent onjuist.

Maar geeft niks, ik verwacht ook niet te veel van iemand die denkt dat wiskunde op de middelbare school iets voorstelt.
Een limiet bestaat wel, alleen is er een perforatie in het domein van de originele grafiek. Dat punt zou niet bestaan in bijvoorbeeld y = ((x+1)(x-1))/(x - 1) (dus x = 1 geeft raar gedrag), maar als je de limiet neemt heb je de waarde, dus dan doe je een domein-extensie _O-

Het bestaat alleen als een linkerlimiet gelijk staat aan een rechterlimiet bij een bepaald punt, als je dat niet begrijpt dan heb je wiskunde gestudeerd bij InHolland _O- _O-

[ Bericht 3% gewijzigd door Spermageddon op 13-09-2025 16:10:05 ]
pi_218761306
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2025 11:41 schreef stokj het volgende:

[..]
ja en als je elektro doet op HBO niveau dan ben je helemaal fucked, ik faalde erop. Maargoed heb nog wat begrepen.
pi_218761321
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 september 2025 15:56 schreef Spermageddon het volgende:

[..]
Een limiet bestaat wel, alleen niet in het domein van de originele grafiek _O-

Het bestaat alleen als een linkerlimiet gelijk staat aan een rechterlimiet bij een bepaald punt, als je dat niet begrijpt dan heb je wiskunde gestudeerd bij InHolland _O- _O-
ja geweldig dat en imaginaire getallen etc etc. En J+1 balblabla.

Oke sorry ik kreeg ff kortsluiting toen.
pi_218761329
denk nog btw dat ik de basis er wel van heb begrepen. Maarja boeie in mijn werk heb ik dit niet nodig.
pi_218761384
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 september 2025 15:56 schreef Spermageddon het volgende:

[..]
Een limiet bestaat wel, alleen niet in het domein van de originele grafiek _O-

Het feit dat je in termen van grafieken moet praten ipv dat je gewoon over functies hebt. Hilarisch _O-

Limieten kunnen ook gewoon in het domein van een functie bestaan hoor. Hangt er maar net vanaf wat voor soort functie je hebt. Simpel voorbeeld:

Lim (x->2) x2 = 4

Net zoals je je ook functies hebt die geen vaste limiet hebben in bepaalde punten, omdat de limiet afhankelijk is vanaf de kant dat je kijkt.

Lijkt me best pijnlijk om geestelijk beperkt te zijn, maar het niet door te hebben.
pi_218761390
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2025 16:04 schreef kree het volgende:

[..]
ja geweldig dat en imaginaire getallen etc etc. En J+1 balblabla.

Oke sorry ik kreeg ff kortsluiting toen.
Daarna krijg je a² + b² = c², daarmee bewijs je dat je moeder dik is, dan ga je Goldbach's conjectuur toepassen en heb je een penisvergrotingspil uitgevonden. En daarna dheh37sndkenehendjwjeue7wnd zja
pi_218761426
Heb je al leren aftrekken?
pi_218761445
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 september 2025 16:12 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Het feit dat je in termen van grafieken moet praten ipv dat je gewoon over functies hebt. Hilarisch _O-

Limieten bestaan ook gewoon in het domein van een functie hoor. Simpel voorbeeld:

Lim (x->2) x2 = 4

Lijkt me best pijnlijk om geestelijk beperkt te zijn, maar het niet door te hebben.
Je snapt het verschil tussen limiet en continuïteit niet. We hebben het hier over limieten bij een perforatie, niet over continuïteit. Als je dat al door elkaar gooit, dan moet je maar lekker koken met je wiskunde _O- _O-
pi_218761467
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2025 16:21 schreef Spermageddon het volgende:

[..]
Je snapt het verschil tussen limiet en continuïteit niet. We hebben het hier over limieten bij een perforatie, niet over continuïteit. Als je dat al door elkaar gooit, dan moet je maar lekker koken met je wiskunde _O- _O-
Limiet bij een perforatie is slechts een simpel voorbeeld waarbij je limieten gebruikt. Hou het maar bij simpele voorbeelden, dat past je goed :)
pi_218761585
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 september 2025 16:24 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Limiet bij een perforatie is slechts een simpel voorbeeld waarbij je limieten gebruikt. Hou het maar bij simpele voorbeelden, dat past je goed :)
Een perforatie is inderdaad een simpel voorbeeld, maar wel een perfect voorbeeld om uit te leggen wat een limiet is. Als je daar niet gezind in bent moet je ook geen wiskundedocent worden, want al je leerlingen zouden na schooltijd naar MathwithMenno kijken _O- _O-
pi_218761612
Lhopital rule pas ik altijd toe bij limieten
pi_218761625
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2025 16:31 schreef Spermageddon het volgende:

[..]
Een perforatie is inderdaad een simpel voorbeeld, maar wel een perfect voorbeeld om uit te leggen wat een limiet is. Als je daar niet gezind in bent moet je ook geen wiskundedocent worden, want al je leerlingen zouden na schooltijd naar MathwithMenno kijken _O- _O-
Ik ben inderdaad geen wiskundedocent nee. Wel in mijn studententijd goed bijgeklust met eindexamentrainingen met uitsluitend positieve reacties. Maar dat was dan ook aan leerlingen die niet uit inteelt kwamen.
pi_218761883
quote:
14s.gif Op zaterdag 13 september 2025 16:34 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Ik ben inderdaad geen wiskundedocent nee. Wel in mijn studententijd goed bijgeklust met eindexamentrainingen met uitsluitend positieve reacties. Maar dat was dan ook aan leerlingen die niet uit inteelt kwamen.
Dus je bent geen docent, alleen een bijleskneus die dacht indruk te maken op havoleerlingen? _O-
Als je tenminste goed was kon je ook leerlingen die wel uit de inteelt komen goed wiskunde aanleren. Maar nee, je schermt alleen met positieve reacties van de paar die het al konden. Een echte bijlesgever had tenminste nog een havotrut van een 2,7 naar een 8,2 zien weten te tillen. _O-
pi_218761936
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2025 17:04 schreef Spermageddon het volgende:

[..]
Dus je bent geen docent, alleen een bijleskneus die dacht indruk te maken op havoleerlingen? _O-
Als je tenminste goed was kon je ook leerlingen die wel uit de inteelt komen goed wiskunde aanleren. Maar nee, je schermt alleen met positieve reacties van de paar die het al konden. Een echte bijlesgever had tenminste nog een havotrut van een 2,7 naar een 8,2 zien weten te tillen. _O-
Nee, ik heb geen bijles aan de havo gegeven.
pi_218762032
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 september 2025 17:08 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Nee, ik heb geen bijles aan de havo gegeven.
Ben blij dat ik geen havo doe, dat zijn pas de echte kneusjes in onze maatschappij :') Een gemiddeld IQ van 105, en denken dat ze iets zijn met 'hun havo'. Het zijn tenslotte mensen die ook het snelst op hun teentjes zijn getrapt.
  zaterdag 13 september 2025 @ 17:14:41 #60
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_218762041
Wiskunde is alleen belangrijk als je wil berekenen hoeveel druk de romp kan verdragen of hoeveel zuurstof er aanwezig moet zijn voor de beschikbare bemanning of hoe de voortstuwing reageert op de externe variabelen. Oh fuck man, waarom heb ik nooit opgelet.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
  zaterdag 13 september 2025 @ 17:18:23 #61
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218762087
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2025 17:13 schreef Spermageddon het volgende:

[..]
Ben blij dat ik geen havo doe, dat zijn pas de echte kneusjes in onze maatschappij :') Een gemiddeld IQ van 105, en denken dat ze iets zijn met 'hun havo'. Het zijn tenslotte mensen die ook het snelst op hun teentjes zijn getrapt.
Ik heb HAVO.
pi_218762102
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2025 16:13 schreef Spermageddon het volgende:

[..]
Daarna krijg je a² + b² = c², daarmee bewijs je dat je moeder dik is, dan ga je Goldbach's conjectuur toepassen en heb je een penisvergrotingspil uitgevonden. En daarna dheh37sndkenehendjwjeue7wnd zja
zo kwam het op me over ja nadat ik na een dag allee aantekeningen nakeek die ik moest maken op HBO

GVD. echt geen touw meer aan vast te knopen.
pi_218762107
verder wert er nog een wortel uit iemand getrokken, en gedifferentieerd met de andere.....:S
pi_218762110
naja niet voor niks dat ik HBO niet haalde dus :')
pi_218762121
nu maak ik er grap van. maar durf nog wel te zeggen dat ik hele hoop wel snapte.
maarja was het toen zat dat HBO ik ben ermee gekapt. en gaan werken.

in de praktijk btw nooit meer nodig. maargoed.
pi_218762135
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 september 2025 17:18 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Ik heb HAVO.
Gecondoleerd. Ga maar aan de copium zitten dat je vwo had gekund als je beter je best had gedaan. _O- _O-
  zaterdag 13 september 2025 @ 17:24:19 #67
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218762152
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2025 17:22 schreef Spermageddon het volgende:

[..]
Gecondoleerd. Ga maar aan de copium zitten dat je vwo had gekund als je beter je best had gedaan. _O- _O-
Ik wilde geen VWO.
pi_218762162
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2025 17:21 schreef kree het volgende:
nu maak ik er grap van. maar durf nog wel te zeggen dat ik hele hoop wel snapte.
maarja was het toen zat dat HBO ik ben ermee gekapt. en gaan werken.

in de praktijk btw nooit meer nodig. maargoed.
Het zal wel man, alsof hbo tegenwoordig nog iets voorstelt _O- _O- Het is allemaal overspoeld met een stelletje homo's die denken dat ze iets zijn eenmaal dat ze de hogeschool hebben bereikt
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 13 september 2025 @ 17:25:35 #69
862 Arcee
Look closer
pi_218762166
Wiskunde is voor echte bazen. 8-)
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_218762173
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2025 17:25 schreef Spermageddon het volgende:

[..]
Het zal wel man, alsof hbo tegenwoordig nog iets voorstelt _O- _O- Het is allemaal overspoeld met een stelletje homo's die denken dat ze iets zijn eenmaal dat ze de hogeschool hebben bereikt
tegenwoordig niet.

Maar vergis je niet HBO elektro en energie techniek (was iig) best heftig.
  zaterdag 13 september 2025 @ 17:26:22 #71
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218762177
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2025 17:25 schreef Spermageddon het volgende:

[..]
Jij hebt het wat te hoog in de bol. Jammer. Net geregistreerd en nu al mensen affikken.
pi_218762185
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 september 2025 17:26 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Jij hebt het wat te hoog in de bol. Jammer. Net geregistreerd en nu al mensen affikken.
mjah denk dat er ook beetje te makkelijk over denken is.
pi_218762189
was wel altijd goed in aftrekken :')
pi_218762191
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2025 17:26 schreef kree het volgende:

[..]
tegenwoordig niet.

Maar vergis je niet HBO elektro en energie techniek (was iig) best heftig.
Maar dat zijn tenminste rasechte hbo+-studies, dat is zeker het probleem niet. Wel commerciële economie, vrijetijdskunde, communicatie en multimedia design, etc.
pi_218762197
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2025 17:28 schreef Spermageddon het volgende:

[..]
Maar dat zijn tenminste rasechte hbo+-studies, dat is zeker het probleem niet. Wel commerciële economie, vrijetijdskunde, communicatie en multimedia design, etc.
eens met je. nu haast al spijt dat ik niet eentje van die heb gedaan. maarja.
pi_218762207
t boeit bedrijf niet, als je maar iets hebt waar HBO op staat.

Naja gelukkig lossen wij sukkels in het veld met MBO al hun incompetentie weer op. Maargoed.
pi_218762214
dat is hoe het gaat, en meen ik echt.
pi_218762218
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 september 2025 17:26 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
En dit bewijst mijn punt waarom hbo'ers snel op hun teentjes zijn getrapt. Kunnen gewoon niet geconfronteerd worden met de waarheid. Verder kan je er wel goed geld meeverdienen, maar alsof het überhaupt iets voorstelt in tegenstelling tot de universiteit, dat valt wel weer (vies) tegen.
  zaterdag 13 september 2025 @ 17:31:51 #79
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218762226
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2025 17:30 schreef Spermageddon het volgende:

[..]
En dit bewijst mijn punt waarom hbo'ers snel op hun teentjes zijn getrapt. Kunnen gewoon niet geconfronteerd worden met de waarheid. Verder kan je er wel goed geld meeverdienen, maar alsof het überhaupt iets voorstelt in tegenstelling tot de universiteit, dat valt wel weer (vies) tegen.
Ik heb geen HBO.
pi_218762227
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2025 17:30 schreef Spermageddon het volgende:

[..]
ja moet toch eerlijk zeggen? ben het beetje met hem eens....
pi_218762234
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2025 17:29 schreef kree het volgende:
t boeit bedrijf niet, als je maar iets hebt waar HBO op staat.

Naja gelukkig lossen wij sukkels in het veld met MBO al hun incompetentie weer op. Maargoed.
mbo, hbo, wo, wat maakt het uit :') Ga doen wat je gelukkig maakt zolang het brood op je bord zet, laat je niet gek maken door elitaire idioten _O-
pi_218762254
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2025 17:32 schreef Spermageddon het volgende:

[..]
mbo, hbo, wo, wat maakt het uit :') Ga doen wat je gelukkig maakt zolang het brood op je bord zet, laat je niet gek maken door elitaire idioten _O-
het gaat om vak technische mensen die ze zwaar te kort aan hebben.

Enne oke ik heb wel LTS gedaan en MBO en HBO deels dus, maar wel vaktechnisch, Ik durf te zeggen. Ik hoef maar te zeggen joh ben vrij en heb andere baan.

Oke waarom komt dat nu? technische beroepen waren altijd zwaar onderbetaald.
en werkgevers die dachten van ja joh vak idioten van LTS

Nu komen ze er dik op terug overal in technische sector want ineens toch wel te kort.

En heerlijk vind ik t laat ze maar kramperen erover. en ik draai ze met salaris helemaal poot uit als ik kan.
  zaterdag 13 september 2025 @ 17:35:46 #83
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218762260
Nou, ik heb me weer genoeg verveeld. Mazzel!
pi_218762336
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2025 17:35 schreef kree het volgende:

[..]
het gaat om vak technische mensen die ze zwaar te kort aan hebben.

Enne oke ik heb wel LTS gedaan en MBO en HBO deels dus, maar wel vaktechnisch, Ik durf te zeggen. Ik hoef maar te zeggen joh ben vrij en heb andere baan.

Oke waarom komt dat nu? technische beroepen waren altijd zwaar onderbetaald.
en werkgevers die dachten van ja joh vak idioten van LTS

Nu komen ze er dik op terug overal in technische sector want ineens toch wel te kort.

En heerlijk vind ik t laat ze maar kramperen erover. en ik draai ze met salaris helemaal poot uit als ik kan.
Geniet er nog van, iedereen wil hooggeschoold zijn totdat ze geconfronteerd worden met werkenloosheid. Dan ben je een @uitkeringsgenieter voor de rest van je leven of genoodzaakt een ander baan te nemen als je nog geluk hebt. Dus je moet wijze keuzes maken en zeker in deze economie.
pi_218762339
.

[ Bericht 99% gewijzigd door Spermageddon op 13-09-2025 17:41:44 ]
pi_218762362
quote:
14s.gif Op zaterdag 13 september 2025 17:41 schreef Spermageddon het volgende:

[..]
Geniet er nog van, iedereen wil hooggeschoold zijn totdat ze geconfronteerd worden met werkenloosheid. Dan ben je een @:uitkeringsgenieter voor de rest van je leven of genoodzaakt een ander baan te nemen als je nog geluk hebt. Dus je moet wijze keuzes maken en zeker in deze economie.
hmms dan ken je mij verhaal niet en staat hier op fok

van werkeloos een echt geen cent hebben naar 3300 netto in de maand?
pi_218762371
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2025 17:44 schreef kree het volgende:

[..]
hmms dan ken je mij verhaal niet en staat hier op fok

van werkeloos een echt geen cent hebben naar 3300 bruto in de maand?
Linkje naar je topic?
pi_218762379
mss was LTS en MBO niet zo retard he?
pi_218762386
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2025 17:44 schreef Spermageddon het volgende:

[..]
Linkje naar je topic?
hmmmmm. ja. er staat in meerdere topics.

Wacht
@Dotteke help?
pi_218762394
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2025 17:46 schreef kree het volgende:

[..]
hmmmmm. ja. er staat in meerdere topics.

Wacht
@:dotteke help?
Was loos?
Wie mij niet heeft grootgebracht, zal mij ook niet klein krijgen!
Opzaterdag 15 februari 2025 08:01 schreef JustinK het volgende:[/b]
Dot houdt van lekker vlot :P
pi_218762401
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2025 17:46 schreef Dotteke het volgende:

[..]
Was loos?
nou heb jij nog die links van topics van mij en hoe ik erover vertelde?
Tis altijd zo kut terug te vinden. Maar even voor bovenstaande?
pi_218762407
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2025 17:47 schreef kree het volgende:

[..]
nou heb jij nog die links van topics van mij en hoe ik erover vertelde?
Tis altijd zo kut terug te vinden. Maar even voor bovenstaande?
ONZ / Beterschap voor Kree

ONZ / Beterschap voor Kree #4 Verhaal van een verslaafde,.

Topicreeks: Beterschap voor Kree #2 WIJ DENKEN AAN KREE
pi_218762416
quote:
juist ja nog niet alles maar die omvat ht allemaal wel Sperm
pi_218762424
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2025 17:48 schreef kree het volgende:

[..]
juist ja nog niet alles maar die omvat ht allemaal wel Sperm
Topicreeks: Beterschap voor Kree #2 WIJ DENKEN AAN KREE
pi_218762441
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2025 17:49 schreef kree het volgende:

[..]
en thanks Dot :*
Yw Meneer Kree :D
pi_218762448
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2025 17:50 schreef Dotteke het volgende:

[..]
Yw Meneer Kree :D
je blijft schatje jij echt waar. :Y O+ O+
pi_218762458
@kree Chapeau dat je zeker jezelf uit deze zware tijden hebt getild. Hopelijk gaat het en blijft het goed en ga je een leuk leven tegemoet :Y
pi_218762473
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2025 17:53 schreef Spermageddon het volgende:
@:kree Chapeau dat je zeker jezelf uit deze zware tijden hebt getild. Hopelijk gaat het en blijft het goed en ga je een leuk leven tegemoet :Y
is ook, maar oke ik geloof niemand die zeg kan niet en wil niet en maatschappij tegen me

tuurlijk kan het wel, en dat bewijst dit van mij. maarja je moet t wel zelf willen ook natuurlijk.
pi_218762482
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2025 17:53 schreef Spermageddon het volgende:
@:kree Chapeau dat je zeker jezelf uit deze zware tijden hebt getild. Hopelijk gaat het en blijft het goed en ga je een leuk leven tegemoet :Y
mss inspireert t je beetje :)
pi_218763464
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2025 12:06 schreef Spermageddon het volgende:

[..]
_O- _O- _O- Dat weer wel ja
pi_218763472
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2025 16:02 schreef kree het volgende:

[..]
ja en als je elektro doet op HBO niveau dan ben je helemaal fucked, ik faalde erop. Maargoed heb nog wat begrepen.
Ik snap dat ja. Bij ons was het een aparte vak en hebben we 4 herkansingen gehad om dat vak te halen. Want vooral het bewijzen van Fourier in verschillende fases was lastig.
pi_218763498
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2025 16:31 schreef Spermageddon het volgende:

[..]
_O- _O- _O- Die Menno is wel goed in het verbloemen van zijn winst. Ik dacht dat hij een keer in corona tijd een online college gaf. Toen vroeg hij om een vrijwillige bijdrage zodat hij op vakantie kan gaan en biertjes kan drinken. Moest men zijn alcoholisme sponseren :P
pi_218763520
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 september 2025 12:33 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
_O-

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
pi_218763537
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 september 2025 12:38 schreef Boca_Raton het volgende:
Het begint soms met terugdifferentiëren van de term :P
  zaterdag 13 september 2025 @ 19:44:58 #106
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218763561
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2025 19:42 schreef stokj het volgende:

[..]
Het begint soms met terugdifferentiëren van de term :P
Ik kan die termen niet meer hóren ;)
pi_218763666

[ Bericht 92% gewijzigd door Joopklepzeiker op 13-09-2025 20:01:10 ]
pi_218763685
quote:

Gisteren de inhoud van je zus nog gemeten met mijn speciale 40 cm driedimensionale meetlat in horizontale dubbelliggende houding.
pi_218763747
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2025 19:41 schreef stokj het volgende:

[..]
SPOILER
SPOILER
pi_218763927
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2025 19:39 schreef stokj het volgende:

[..]
_O- _O- _O- Die Menno is wel goed in het verbloemen van zijn winst. Ik dacht dat hij een keer in corona tijd een online college gaf. Toen vroeg hij om een vrijwillige bijdrage zodat hij op vakantie kan gaan en biertjes kan drinken. Moest men zijn alcoholisme sponseren :P
Die Menno _O- _O-. De man die actief profiteert van ons barslechte onderwijscurriculum en het beroerde onderwijs dat daarbij gedoceerd wordt _O- _O-.
  zaterdag 13 september 2025 @ 20:28:15 #111
312215 Näsenbar
State of the Art.
pi_218763976
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 september 2025 20:23 schreef Spermageddon het volgende:

[..]
Die Menno _O- _O-. De man die actief profiteert van ons barslechte onderwijscurriculum en het beroerde onderwijs dat daarbij gedoceerd wordt _O- _O-.
En dat kan hij omdat hij wel goed is in wiskunde.
Denk aan het milieu voordat u deze post print.
pi_218766197
Gister nog mijn staafdiagram in de cilinder van je zus gedrukt om daar met mijn straal x straal haar creampi te meten.
pi_218766254
quote:
1s.gif Op zondag 14 september 2025 00:25 schreef Cockwhale het volgende:
Gister nog mijn staafdiagram in de cilinder van je zus gedrukt om daar met mijn straal x straal haar creampi te meten.
Is jouw zus een integraal? Want ik wil de ruimte tussen haar benen vullen
pi_218776306
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 september 2025 20:23 schreef Spermageddon het volgende:

[..]
Goed verwoord :P
pi_218776311
quote:
1s.gif Op zondag 14 september 2025 00:25 schreef Cockwhale het volgende:
Daar kan je zo te zien ook een wiskundige berekening op los laten... :P
pi_218776337
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 september 2025 20:03 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
SPOILER
Prachtig. Zowel Wiskunde als Natuurkunde laten je vanuit andere invalshoeken kijken naar hetzelfde probleem. De Natuurkundige benaderd dat anders dan een Wiskundige.

Ik heb weleens een Informaticus, Wiskundige, Natuurkundige en Chemicus in een team gehad. Alleen waren ze allemaal de IT in gerold. Maar de manier waarop ze voor één probleem verschillende oplossingen hadden vanuit hun denkwijze gaf aanleiding tot verhitte discussies onderling :P
pi_218776369
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 september 2025 19:44 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Ik kan die termen niet meer hóren ;)
Mij werd een keer in de bijbaantijd gevraagd welke vakken ik op dat moment volgde op de universiteit. Ik volgde toen Lineaire Algebra. Zo een snotneus die denkt altijd mee te kunnen praten begon toen heel wollig te doen en alleen maar onzin te vertellen over wat hij allemaal wist over Lineaire Algebra. Toen bracht ik naar voren of hij weleens cofactorexpansie had toegepast. Nou, hij raakte helemaal in de stress omdat hij nog nooit van die term had gehoord :P

@JopieKlaassen die term moet jou bekend voorkomen? :P
  maandag 15 september 2025 @ 11:02:52 #118
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218776852
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 10:10 schreef stokj het volgende:

[..]
Mij werd een keer in de bijbaantijd gevraagd welke vakken ik op dat moment volgde op de universiteit. Ik volgde toen Lineaire Algebra. Zo een snotneus die denkt altijd mee te kunnen praten begon toen heel wollig te doen en alleen maar onzin te vertellen over wat hij allemaal wist over Lineaire Algebra. Toen bracht ik naar voren of hij weleens cofactorexpansie had toegepast. Nou, hij raakte helemaal in de stress omdat hij nog nooit van die term had gehoord :P

@:JopieKlaassen die term moet jou bekend voorkomen? :P
Wiskunde heeft allemaal van die krankzinnige termen!
pi_218777088
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 16:55 schreef Evangelion het volgende:
Skill issueVaardighedenprobleem
pi_218777096
Werkelijke klacht: dom zijn.
pi_218777372
quote:
1s.gif Op maandag 15 september 2025 11:02 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Wiskunde heeft allemaal van die krankzinnige termen!
Voordeel is wel dat die termen al sinds jaren gelijk zijn gebleven. In veel andere vakgebieden bedenken ze elk jaar weer nieuwe woorden voor dezelfde dingen, zodat ze oude wijn in nieuwe zakken kunnen verkopen.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_218783428
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 11:47 schreef knoopie het volgende:

[..]
Voordeel is wel dat die termen al sinds jaren gelijk zijn gebleven. In veel andere vakgebieden bedenken ze elk jaar weer nieuwe woorden voor dezelfde dingen, zodat ze oude wijn in nieuwe zakken kunnen verkopen.
Inderdaad, de bifurcatie, bissectrice, hypotenusa, Lagrange-integraal e.d. zijn allemaal hetzelfde gebleven.
Net als de Tangens, Cotangens, Cosecans, Sinus, Cosinus

SPOILER
pi_218783430
quote:

[..]
SPOILER
Jij hebt zeker ook programmeren gehad tijdens je opleiding. Heeft de wiskunde je geholpen om programmeerproblemen op te lossen?
pi_218783715
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 23:58 schreef stokj het volgende:

[..]
Jij hebt zeker ook programmeren gehad tijdens je opleiding. Heeft de wiskunde je geholpen om programmeerproblemen op te lossen?
Ze hadden destijds bedacht dat Java wel een logische keuze was om mee te starten wat betreft programmeertaal. Daar doe ik nu eigenlijk niets meer mee. Gelukkig voor de studenten hebben ze tegenwoordig Python. Niet per se de snelste taal, maar voor het doel waar het voor gebruikt wordt tijdens de opleiding wel een stuk praktischer.

Wij moesten uiteindelijk niet echt programmeerproblemen oplossen, maar wiskundige problemen oplossen en/of simuleren mbv programmeren. Daarom kregen we later ook Matlab en R.
pi_218790910
quote:

Toen ik dit topic las, was mijn gezicht letterlijk :')

Ik ben zelf derdejaarsstudent wiskunde, en ik kan inderdaad voorstellen dat het onderwijs die je krijgt niet van hoge kwaliteit is.

Maar om zo'n fatalistische gedachtegoed te hebben over wiskunde _O- jij bent weer de zoveelste Nederlander dat goed kan praten, maar nadenken blijkt weer te moeilijk hè?
pi_218790928
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 september 2025 06:13 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Ze hadden destijds bedacht dat Java wel een logische keuze was om mee te starten wat betreft programmeertaal. Daar doe ik nu eigenlijk niets meer mee. Gelukkig voor de studenten hebben ze tegenwoordig Python. Niet per se de snelste taal, maar voor het doel waar het voor gebruikt wordt tijdens de opleiding wel een stuk praktischer.

Wij moesten uiteindelijk niet echt programmeerproblemen oplossen, maar wiskundige problemen oplossen en/of simuleren mbv programmeren. Daarom kregen we later ook Matlab en R.
We krijgen ook programmeren aan bod, maar het is alleen een droevig cursusje Python dat 4 weken duurt. Dus je leert alleen de basis en dan ga je door naar de volgende periode.

Later in de studie krijg je ook dingen zoals Matlab en R, maar ik studeer zelf pure wiskunde, dus ben vooral bezig met het vergaren van abstracte kennis. Ik volg wel een vak waarbij ik weer Matlab moet gebruiken, maar daar kijk ik wel op uit.

We zijn momenteel bezig met klassieke mechanica voor de eerste helft voordat we mogen modelleren.
pi_218791083
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 september 2025 06:13 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]

Java had ik destijds ook gehad. Later werd dat R en toen ik ook Natuurkundevakken erbij kreeg kwam Matlab erbij kijken. R was wel grappig.
pi_218791086
quote:
1s.gif Op woensdag 17 september 2025 00:01 schreef De_Grote_Habibo het volgende:

[..]
We krijgen ook programmeren aan bod, maar het is alleen een droevig cursusje Python dat 4 weken duurt. Dus je leert alleen de basis en dan ga je door naar de volgende periode.

Later in de studie krijg je ook dingen zoals Matlab en R, maar ik studeer zelf pure wiskunde, dus ben vooral bezig met het vergaren van abstracte kennis. Ik volg wel een vak waarbij ik weer Matlab moet gebruiken, maar daar kijk ik wel op uit.

We zijn momenteel bezig met klassieke mechanica voor de eerste helft voordat we mogen modelleren.
Dat is wel minder ja. Ken iemand die een financiële opleiding had gedaan en daar ook Python Programming kreeg maar dan op het niveau dat hij net een scriptje kon schrijven. De volledige toepassing was hem geheel ontgaan.
pi_218791098
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 01:16 schreef stokj het volgende:

[..]
Dat is wel minder ja. Ken iemand die een financiële opleiding had gedaan en daar ook Python Programming kreeg maar dan op het niveau dat hij net een scriptje kon schrijven. De volledige toepassing was hem geheel ontgaan.
Het grappige is: als je echt efficiënt wilt programmeren, moet je eigenlijk C of C++ leren. Dan kun je gewoon C-modules schrijven en die in Python importeren, wat tien keer handiger is dan die onzin die je tijdens je studie voorgeschoteld krijgt. Maar goed, het is wiskunde en geen informatica natuurlijk _O-
pi_218791813
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 01:34 schreef De_Grote_Habibo het volgende:

[..]
Het grappige is: als je echt efficiënt wilt programmeren, moet je eigenlijk C of C++ leren. Dan kun je gewoon C-modules schrijven en die in Python importeren, wat tien keer handiger is dan die onzin die je tijdens je studie voorgeschoteld krijgt. Maar goed, het is wiskunde en geen informatica natuurlijk _O-
Waarom zou je efficiënt willen programmeren? Iedereen heeft tegenwoordig zelfs op zijn telefoon 128GB aan opslag, een 5G verbinding, en een snellere processor dan de duurste PC van een paar jaar geleden. Daarom heeft niemand er problemen mee dat een app zoals facebook, LinkedIn of Instagram tegenwoordig een halve GB groot is, terwijl het niet veel meer is dan een app om online plaatjes, filmpjes en stukjes tekst te bekijken. Niemand programmeert nog een app helemaal zelf, je kwakt gewoon frameworks en libraries bij elkaar, ook al gebruik je daar maar een klein gedeelte van. Ik zou graag willen dat het anders is, maar efficiënt is niet nodig dus niemand leert het meer.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_218791958
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 08:50 schreef knoopie het volgende:

[..]
Waarom zou je efficiënt willen programmeren? Iedereen heeft tegenwoordig zelfs op zijn telefoon 128GB aan opslag, een 5G verbinding, en een snellere processor dan de duurste PC van een paar jaar geleden. Daarom heeft niemand er problemen mee dat een app zoals facebook, LinkedIn of Instagram tegenwoordig een halve GB groot is, terwijl het niet veel meer is dan een app om online plaatjes, filmpjes en stukjes tekst te bekijken. Niemand programmeert nog een app helemaal zelf, je kwakt gewoon frameworks en libraries bij elkaar, ook al gebruik je daar maar een klein gedeelte van. Ik zou graag willen dat het anders is, maar efficiënt is niet nodig dus niemand leert het meer.
Maar dat is weer anders dan een wiskundige implementatie programmeren, soms wil je wel dat een berekening zo snel en efficiënt mogelijk gemaakt wordt. Je gaat niet 5 miljoen jaar wachten voordat de Python compiler klaar is wanneer het 10 maal sneller kan in C.

Dat de gemiddelde hbo-ict'er afhankelijk is van frameworks en libraries is zo gek nog niet, want waarom zou je urenlang je eigen framework of library ontwikkelen wanneer een of ander Indiër aan de andere kant van de wereld al dat gedaan heeft. _O-
pi_218796148
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 01:34 schreef De_Grote_Habibo het volgende:

[..]
Inderdaad. Ik weet dat Codam daar nu vol op inzet om beginnende studenten eerst in C of C++ te laten programmeren en daarna in andere talen.
pi_218796162
.

[ Bericht 99% gewijzigd door ToiletJihadist op 17-09-2025 18:21:03 ]
pi_218797320
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 18:19 schreef stokj het volgende:

[..]
Inderdaad. Ik weet dat Codam daar nu vol op inzet om beginnende studenten eerst in C of C++ te laten programmeren en daarna in andere talen.
Zo hoort het ook, eerst efficiënt leren programmeren voordat je de minder exotische programmeertalen gebruikt.
pi_218797323
Wat heb je gestudeerd? @stokj
pi_218803429
quote:

[..]
SPOILER
Technische wiskunde _O- Alleen de nitwits uit de zwakstroom lopen dat te volgen bij ons _O-

Niet gewoon pure wiskunde studeren als een tsjaad :')
pi_218813217
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 20:11 schreef De_Grote_Habibo het volgende:
Wat heb je gestudeerd? @:stokj
Informatica en Wiskunde aangevuld met Natuurkunde, Scheikunde en Biologie. Ik vond de breedte destijds heel interessant. Bij Informatica kreeg je er automatisch een Wiskunde graad bij. Op de middelbare school had ik niet echt iets met Wiskunde en vond Natuurkunde, Scheikunde en Biologie leuker. Eenmaal op de universiteit zag ik wel in waarom Wiskunde voor Informatici handig kan zijn.
pi_218813308
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2025 15:28 schreef stokj het volgende:

[..]
Informatica en Wiskunde aangevuld met Natuurkunde, Scheikunde en Biologie. Ik vond de breedte destijds heel interessant. Bij Informatica kreeg je er automatisch een Wiskunde graad bij. Op de middelbare school had ik niet echt iets met Wiskunde en vond Natuurkunde, Scheikunde en Biologie leuker. Eenmaal op de universiteit zag ik wel in waarom Wiskunde voor Informatici handig kan zijn.
Dat is zeker een breed pakket! Ik heb nooit natuurkunde, scheikunde etc. gehad, want dat is weer een heel lang verhaal met de school in kwestie want ik wilde dat allemaal volgen, maar ja het enige vakkenpakket dat ze konden bieden was een economieprofiel.

Uiteindelijk heb ik wel mijn propedeuse zien te halen met vwo-certificaten en ging ik mooi door met wiskunde op het wo.

En ook erger ik er een beetje aan dat informatici niet zo vaardig zijn in wiskunde dan dat ze vroeger wel waren. De wiskunde dat aan bod komt is alleen Calculus, Discrete Wiskunde, Lineaire Algebra en Statistiek, maar dat zijn weer de basale vakken. Meestal zijn de hedendaagse "Computer Scientists" geïnteresseerd in Software Engineering wat alleen subset is van de tak Informatica.
pi_218814974
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2025 15:40 schreef De_Grote_Habibo het volgende:

[..]
Dat is zeker een breed pakket! Ik heb nooit natuurkunde, scheikunde etc. gehad, want dat is weer een heel lang verhaal met de school in kwestie want ik wilde dat allemaal volgen, maar ja het enige vakkenpakket dat ze konden bieden was een economieprofiel.

Uiteindelijk heb ik wel mijn propedeuse zien te halen met vwo-certificaten en ging ik mooi door met wiskunde op het wo.

En ook erger ik er een beetje aan dat informatici niet zo vaardig zijn in wiskunde dan dat ze vroeger wel waren. De wiskunde dat aan bod komt is alleen Calculus, Discrete Wiskunde, Lineaire Algebra en Statistiek, maar dat zijn weer de basale vakken. Meestal zijn de hedendaagse "Computer Scientists" geïnteresseerd in Software Engineering wat alleen subset is van de tak Informatica.
Aha, op de middelbare school zorgde ik voor een probleem wat het computersysteem niet aan kon: ik wilde het profiel Natuur en Techniek met Biologie en Informatica als vrije keuzevakken. Maar je mocht maar één keuzevak. Het kwam dan vaak voor dat het tentamen Biologie op hetzelfde moment was als Informatica. En dan moest ik één van de twee eerst maken apart in een kamertje waar dan een aparte surveillant voor moest komen (meestal de roostermaker die me dan aan de toets zette en dan wegging en ik daar alleen was).

Mee eens, de Wiskunde die ik kreeg was vooral op Informatica gericht maar toen dat eenmaal voorbij was kwam ook o.a. Meetkunde voorbij. Wat had ik toch een hekel aan het bewijzen van al die meetkundige stellingen... man man man.

Wat mij opviel, op basis van een eerdere post, is dat veel Natuurkundigen en Wiskundigen uiteindelijk vaak in de Informatica terecht komen en inderdaad bij Software Engineering (of nu Cyber Security). Allemaal zijtakken.

Doet me nog altijd denken aan toen ik les gaf als één van mijn bijbanen. Er was een start van het nieuwe schooljaar en die dag zou er een activiteit ergens zijn. Dus vanaf de school gingen we in de auto met een collega naar de activiteitenlocatie toe. Op een gegeven moment was het niet heel goed duidelijk bij een weg met 5 banen met elk een andere richting, welke richting moest worden genomen. De Wiskundige (chauffeur) die wilde de meest logische route volgen en gewoon rechtdoor rijden. Ikzelf (Informaticus) zei dat hij de linkerbaan moest pakken omdat ik dat op een bord had gezien. De Natuurkundige die achterin zat vond dat hij rechts moet gaan. De Chemicus vond dat we maar terug moesten rijden en opnieuw de weg op om er zeker van te zijn welke baan we moesten pakken. En de Bioloog die vond het allemaal zonde dat we met de auto waren gegaan en niet met de fiets (hij had als enige een fiets) :P
pi_218816991
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2025 14:17 schreef De_Grote_Habibo het volgende:

[..]
Technische wiskunde _O- Alleen de nitwits uit de zwakstroom lopen dat te volgen bij ons _O-

Niet gewoon pure wiskunde studeren als een tsjaad :')
Wat is deze :')

Dit is gewoon hoe het heet als je op een technische (lees: superieure) universiteit studeert.
pi_218817023
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 september 2025 21:59 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Wat is deze :')

Dit is gewoon hoe het heet als je op een technische (lees: superieure) universiteit studeert.
Ik maak een grapje mattie _O-, het is zeker een respectabele veld om in te specialiseren :Y

Alleen als je (toegepaste) wiskunde op het hbo studeert moet je je wegscheren /s _O-
pi_218817078
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2025 19:31 schreef stokj het volgende:

Mee eens, de Wiskunde die ik kreeg was vooral op Informatica gericht maar toen dat eenmaal voorbij was kwam ook o.a. Meetkunde voorbij. Wat had ik toch een hekel aan het bewijzen van al die meetkundige stellingen... man man man.

Wat mij opviel, op basis van een eerdere post, is dat veel Natuurkundigen en Wiskundigen uiteindelijk vaak in de Informatica terecht komen en inderdaad bij Software Engineering (of nu Cyber Security). Allemaal zijtakken.

Ik weet niet of de meetkundige stellingen echt relevant zijn om te leren, tenzij je iets als Game Development of Design wil doen, maar ook al dan is het een klein subset van wat je zou moeten weten. Fourier Analyse, Groepentheorie (Quarternions bijv), Multivariabele Calculus, etc. blijken ook belangrijk als je in Game Development wil specialiseren. Eigenlijk moet je eerder in wiskunde specialiseren dan andersom wil je rigoureus te gang gaan aan je eigen Game Engine, maar dat ligt aan de complexiteit van de engine zelf. Meestal is klassieke mechanica al genoeg voor diverse dingen.

Wiskundigen heb je van alle soorten en maten, en het kan zo zijn dat ze inderdaad in de informatica belanden, vaak moeten ze wel zichzelf omscholen en dingen bijleren zoals Design Patterns, Databases of andere essentiële koek.

Tegenwoordig word het toch meer 'saturated' neem ik aan? Want de vraag wordt rechtgetrokken met het aanbod, dus het zal wel moeilijker worden om jezelf om te scholen zonder enige referenties.

Ik kijk wel wat ik wil doen na mijn bachelor en/of master, maar het zal wel iets wiskundigs zijn of iets in de richting van Software Engineering.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')