De lange zijde is wellicht korter, maar er ligt wel meer gevaar op de loer. Je zult een basis van de Undead moeten doorkruisen of moeten vernietigen.quote:Op vrijdag 12 september 2025 16:40 schreef Spermageddon het volgende:
Ik zit nu in mijn eindexamenjaar en wat is dat een kutvak zeg
Elke keer dat je de les in moet, zit je opgesloten bij een docent met een wat groter postuur en een haarlijn die er niet bepaald beter op geworden is. Je zit er een heel uur, maar leert werkelijk niks. Die man vertelt nauwelijks iets, en zodra je de klas weer uitloopt, ben je geen steek wijzer dan toen je binnenkwam.
En dan de stof zelf. Bah, al die lijnen en grafieken maken me echt krankjorum. Wat heb je nou aan een kettingregel of een integraal? “Bereken de magnitude van de vector met behulp van Pythagoras.” Sodemieter eens op met zulke vragen. Wanneer ga je dat nou ooit gebruiken? Het enige wat ik nodig heb is optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen.
De laatste keer dat ik überhaupt iets met wiskunde deed was de stelling van Pythagoras gebruiken toen ik op vakantie was. ik moest een kruising overstreken en nam de lange zijde i.p.v. twee korte zijdes.
Het is ook het enige vak waar ik een skill issue in hebquote:
Bedankt!quote:Op vrijdag 12 september 2025 16:56 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
De lange zijde is wellicht korter, maar er ligt wel meer gevaar op de loer. Je zult een basis van de Undead moeten doorkruisen of moeten vernietigen.
De 2 korte zijdes zijn in totaal langer van lengte, maar zijn relatief veiliger. Groot voordeel is het rustpunt op de helft, maar wees gewaarschuwd voor hinderlagen! Bandieten en Undead patrouilles zijn veel actief op deze route.
Succes!
Dat merk ik ja, je moet meer het gedrag van de functies begrijpen i.p.v. de formules instampen. Natuurlijk is dat deel van het proces, zoals het onthouden hoe je moet differentiëren, maar je gaat het pas echt begrijpen wat een differentiequotiënt inhoudt.quote:Op vrijdag 12 september 2025 16:57 schreef Jordy-B het volgende:
Ik gebruik Pythagoras nog wel eens als ik een omheining plaats en even een rechte hoek moet uitmeten. Dan doe ik een 3-4-5'je.
Maar bij wiskunde leer je het meeste bij het maken van de oefeningen. Niks blokken en woordjes stampen, gewoon lekker doen.
Ik sla cum laude op je moederquote:
Als ik mijn vwo-diploma heb, dan ga ik sowieso een tussenjaar nemen, even wat geld verdienen en een beetje reizen.quote:Op vrijdag 12 september 2025 18:11 schreef Vvdjemoeder het volgende:
zo snel mogelijk stoppen met school, en de kapitaalmarkt op gaan. meteen in het diepe gooien
Ik heb nog nooit een wiskundeleraar gehad die alleen naar het eindantwoord keek. Het uiteindelijke antwoord is nog geen kwart van de punten. Ik heb zelfs wel eens punten ontvangen voor iets wat ik had doorgehaald, omdat ik klem kwam te zitten in de beredenering.quote:Op vrijdag 12 september 2025 17:02 schreef Spermageddon het volgende:
[..]
Het is ook het enige vak waar ik een skill issue in heb![]()
Ik haal voor filosofie, aardrijkskunde, geschiedenis etc. etc. makkelijk achten want ik kan goed mijn argumenten formuleren, maar bij wiskunde gaat het altijd mis want je kan 1 ding in jouw argument fout hebben en dan valt het hele kaartenhuis in elkaar
quote:Op vrijdag 12 september 2025 18:14 schreef Spermageddon het volgende:
[..]
Als ik mijn vwo-diploma heb, dan ga ik sowieso een tussenjaar nemen, even wat geld verdienen en een beetje reizen.
Of ik kan na mijn tussenjaar mbo elektrotechnicus volgen en daarmee dikke cash verdienen i.p.v. een waardeloze communicatie of filosofie studie volgen aan de universiteit
Ja, het ding is met wiskunde is dat je het bewijs goed moet beredeneren, want dat is veel belangrijker dan het uiteindelijke antwoord.quote:Op vrijdag 12 september 2025 18:49 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit een wiskundeleraar gehad die alleen naar het eindantwoord keek. Het uiteindelijke antwoord is nog geen kwart van de punten. Ik heb zelfs wel eens punten ontvangen voor iets wat ik had doorgehaald, omdat ik klem kwam te zitten in de beredenering.
Dat laatste. Prima idee.quote:Op vrijdag 12 september 2025 18:14 schreef Spermageddon het volgende:
[..]
Als ik mijn vwo-diploma heb, dan ga ik sowieso een tussenjaar nemen, even wat geld verdienen en een beetje reizen.
Of ik kan na mijn tussenjaar mbo elektrotechnicus volgen en daarmee dikke cash verdienen i.p.v. een waardeloze communicatie of filosofie studie volgen aan de universiteit
Heb je ge-chatgpt't?quote:Op vrijdag 12 september 2025 18:54 schreef Spermageddon het volgende:
[..]
Ja, het ding is met wiskunde is dat je het bewijs goed moet beredeneren, want dat is veel belangrijker dan het uiteindelijke antwoord.
Sommige antwoorden zijn meer baanbrekend dan andere antwoorden. Als ik mijn eigen stelling verzin en dat bewijs, dan kan ik dat in andere situaties toepassen dan als ik een integraal bereken en een bepaald nummer terugkrijg. Natuurlijk zijn integralen overal toepasbaar, maar het bewijzen van de stelling zelf is meer aanzienlijk dan wat je ermee kan in mijn mening.
Soms is een simpele bezigheid genoeg om gelukkig te zijnquote:Op vrijdag 12 september 2025 18:53 schreef Innisdemon het volgende:
[..]![]()
Slim. Vaklui kunnen momenteel inderdaad goud geld verdienen.
Ik zou gewoon lekker worteltrekken in de klas. Dat is gewoon plezier in het kwadraatquote:Op vrijdag 12 september 2025 20:19 schreef Plompzakker het volgende:
Niet gewoon elke wiskundeles het klaslokaal kort en klein slaan en zeggen dat je het voor de palestijnen doet
3x23 = 6+9x6+9quote:Op vrijdag 12 september 2025 20:42 schreef Hogwarts het volgende:
Gisteren nog je moeder 3x23 geneukt
als je wat beter in wiskunde was, kon je ook technische natuurkunde of electrotechniek gaan studeren en nog veel meer geld pakken en prof dr. ing. spermaklodder op je naamkaartje zettenquote:Op vrijdag 12 september 2025 18:14 schreef Spermageddon het volgende:
[..]
Maar daar leer je niets over tijdens de lessen economie op school. Hoop saaie shit over conjuncturen en arbeidsproductiviteit, maar gewoon praktische zaken zoals je geld voor je laten werken moet je zelf maar te laat achter komen zodat je aan het eind van de rit een hoop geld mist. Bijna alsof dat de bedoeling is.quote:Op vrijdag 12 september 2025 18:11 schreef Vvdjemoeder het volgende:
zo snel mogelijk stoppen met school, en de kapitaalmarkt op gaan. meteen in het diepe gooien
Daar ben ik te dom voorquote:Op vrijdag 12 september 2025 22:59 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
als je wat beter in wiskunde was, kon je ook technische natuurkunde of electrotechniek gaan studeren en nog veel meer geld pakken en prof dr. ing. spermaklodder op je naamkaartje zetten
En het enige dat je kunt is aftrekken.quote:Op vrijdag 12 september 2025 16:40 schreef Spermageddon het volgende:
Sodemieter eens op met zulke vragen. Wanneer ga je dat nou ooit gebruiken? Het enige wat ik nodig heb is optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen.
Ik kan wel met jou het zaad delenquote:Op zaterdag 13 september 2025 02:17 schreef Kriegel het volgende:
[..]
En het enige dat je kunt is aftrekken.
Hopelijk zit vermenigvuldigen er niet in.
Als je het vak Natuurkunde hebt dan komen deze wiskundige vaardigheden om de hoek kijken.quote:Op vrijdag 12 september 2025 16:40 schreef Spermageddon het volgende:
Elke keer dat je de les in moet, zit je opgesloten bij een docent met een wat groter postuur en een haarlijn die er niet bepaald beter op geworden is. Je zit er een heel uur, maar leert werkelijk niks. Die man vertelt nauwelijks iets, en zodra je de klas weer uitloopt, ben je geen steek wijzer dan toen je binnenkwam.
En dan de stof zelf. Bah, al die lijnen en grafieken maken me echt krankjorum. Wat heb je nou aan een kettingregel of een integraal? “Bereken de magnitude van de vector met behulp van Pythagoras.” Sodemieter eens op met zulke vragen. Wanneer ga je dat nou ooit gebruiken? Het enige wat ik nodig heb is optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen.
De laatste keer dat ik überhaupt iets met wiskunde deed was de stelling van Pythagoras gebruiken toen ik op vakantie was. ik moest een kruising overstreken en nam de lange zijde i.p.v. twee korte zijdes.
Ga jij maar 'ns een studie wiskunde doenquote:Op zaterdag 13 september 2025 11:32 schreef JopieKlaassen het volgende:
Niveautje dit weer
Ts loopt waarschijnlijk ook nog met klittenband in zijn schoenen.
Een studie wiskunde is dan ook een totaal ander verhaal dan dat kinderspel op de middelbare school.quote:Op zaterdag 13 september 2025 12:03 schreef Spermageddon het volgende:
[..]
Ga jij maar 'ns een studie wiskunde doenJij valt meteen af bij het eerste kwartaal.
Aan natuurkunde heb je tenminste iets aan, maar mensen die wiskunde studeren zijn sowieso knarsgek in hun hoofd. Alle abstracties die ze uit hun hoofd lullen is ook wel GGZ-waardigquote:Op zaterdag 13 september 2025 11:41 schreef stokj het volgende:
[..]
Als je het vak Natuurkunde hebt dan komen deze wiskundige vaardigheden om de hoek kijken.
Al deze vaardigheden zijn er om problemen te optimaliseren.
Als de Fourier Analyse niet bestond konden we hedendaags niet verschillende soorten signalen hebben
quote:Op zaterdag 13 september 2025 12:03 schreef Spermageddon het volgende:
[..]
Ga jij maar 'ns een studie wiskunde doenJij valt meteen af bij het eerste kwartaal.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Klein geheimpje, natuurkunde is grotendeels wiskunde.quote:Op zaterdag 13 september 2025 12:06 schreef Spermageddon het volgende:
[..]
Aan natuurkunde heb je tenminste iets aan, maar mensen die wiskunde studeren zijn sowieso knarsgek in hun hoofd. Alle abstracties die ze uit hun hoofd lullen is ook wel GGZ-waardigDaarom zijn natuurkundigen ietwat beter dan wiskundigen, want ze passen de wiskunde toe in de praktijk
Limieten is net zo simpel als je moeder uitbuiten op een zondagochtend.quote:Op zaterdag 13 september 2025 12:38 schreef Boca_Raton het volgende:
Limieten, limieten, ik droom er nóg van. Noooooit begrepen. Wat een kwelling.
Ik heb die tekst nooit gezien. Misschien dat ik het daarom niet begreep. En de rest van de klas had de boel al afquote:Op zaterdag 13 september 2025 12:44 schreef Spermageddon het volgende:
[..]
Limieten is net zo simpel als je moeder uitbuiten op een zondagochtend.
Simpelgezegd is er een bepaalde perforatie in een grafiek waarvan je graag het getal wil weten, door behulp van benaderen kom je steeds dichterbij het getal, en als je de limiet toepast krijg je het uiteindelijke getal, maar let op dat behoort niet tot het originele domein van het grafiek.
Zelfs een wiskundesukkel zoals ik kan de definitie uit mijn hoofd dromen
Ja omdat er krankzinnig slecht wiskundeonderwijs gegeven wordt. Het curriculum is ook om te huilen, zeker dat het niet op een lijn staat met het Angelsaksisch curriculum waar je wel echte wiskunde tegemoet krijgt.quote:Op zaterdag 13 september 2025 12:46 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik heb die tekst nooit gezien. Misschien dat ik het daarom niet begreep. En de rest van de klas had de boel al af
Fout, probeer het nog eens.quote:Op zaterdag 13 september 2025 12:44 schreef Spermageddon het volgende:
[..]
Limieten is net zo simpel als je moeder uitbuiten op een zondagochtend.
Simpelgezegd is er een bepaalde perforatie in een grafiek waarvan je graag het getal wil weten, door behulp van benaderen kom je steeds dichterbij het getal, en als je de limiet toepast krijg je het uiteindelijke getal, maar let op dat behoort niet tot het originele domein van het grafiek.
Zelfs een wiskundesukkel zoals ik kan de definitie uit mijn hoofd dromen
Fout? Dit is letterlijk de intuïtie naast dat ik niks verteld heb over oneindige limieten en asymptotenquote:Op zaterdag 13 september 2025 13:16 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Fout, probeer het nog eens.
Hint: zoek eens op wat quantoren zijn.
Leuk man, je hebt werkelijk geen idee hoe je het antwoord van chatgpt moet interpreteren.quote:Op zaterdag 13 september 2025 13:30 schreef Spermageddon het volgende:
[..]
Fout? Dit is letterlijk de intuïtie naast dat ik niks verteld heb over oneindige limieten en asymptotenmaar het concept blijft hetzelfde.
Maar goed, ChatGPT zegt For every epsilon greater than 0, there exists a delta greater than 0, such that 0 < |x - a| < delta => |f(x) - L| < epsilon
Een limiet bestaat wel, alleen is er een perforatie in het domein van de originele grafiek. Dat punt zou niet bestaan in bijvoorbeeld y = ((x+1)(x-1))/(x - 1) (dus x = 1 geeft raar gedrag), maar als je de limiet neemt heb je de waarde, dus dan doe je een domein-extensiequote:Op zaterdag 13 september 2025 15:52 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Leuk man, je hebt werkelijk geen idee hoe je het antwoord van chatgpt moet interpreteren.
Daarbij geef je aan dat een limiet blijkbaar een slechts te benaderen waarde is, maar niet bestaat. Dat is pertinent onjuist.
Maar geeft niks, ik verwacht ook niet te veel van iemand die denkt dat wiskunde op de middelbare school iets voorstelt.
ja en als je elektro doet op HBO niveau dan ben je helemaal fucked, ik faalde erop. Maargoed heb nog wat begrepen.quote:Op zaterdag 13 september 2025 11:41 schreef stokj het volgende:
[..]
Als je het vak Natuurkunde hebt dan komen deze wiskundige vaardigheden om de hoek kijken.
Al deze vaardigheden zijn er om problemen te optimaliseren.
Als de Fourier Analyse niet bestond konden we hedendaags niet verschillende soorten signalen hebben
ja geweldig dat en imaginaire getallen etc etc. En J+1 balblabla.quote:Op zaterdag 13 september 2025 15:56 schreef Spermageddon het volgende:
[..]
Een limiet bestaat wel, alleen niet in het domein van de originele grafiek
Het bestaat alleen als een linkerlimiet gelijk staat aan een rechterlimiet bij een bepaald punt, als je dat niet begrijpt dan heb je wiskunde gestudeerd bij InHolland![]()
Het feit dat je in termen van grafieken moet praten ipv dat je gewoon over functies hebt. Hilarischquote:Op zaterdag 13 september 2025 15:56 schreef Spermageddon het volgende:
[..]
Een limiet bestaat wel, alleen niet in het domein van de originele grafiek
Het bestaat alleen als een linkerlimiet gelijk staat aan een rechterlimiet bij een bepaald punt, als je dat niet begrijpt dan heb je wiskunde gestudeerd bij InHolland![]()
Daarna krijg je a² + b² = c², daarmee bewijs je dat je moeder dik is, dan ga je Goldbach's conjectuur toepassen en heb je een penisvergrotingspil uitgevonden. En daarna dheh37sndkenehendjwjeue7wnd zjaquote:Op zaterdag 13 september 2025 16:04 schreef kree het volgende:
[..]
ja geweldig dat en imaginaire getallen etc etc. En J+1 balblabla.
Oke sorry ik kreeg ff kortsluiting toen.
Je snapt het verschil tussen limiet en continuïteit niet. We hebben het hier over limieten bij een perforatie, niet over continuïteit. Als je dat al door elkaar gooit, dan moet je maar lekker koken met je wiskundequote:Op zaterdag 13 september 2025 16:12 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Het feit dat je in termen van grafieken moet praten ipv dat je gewoon over functies hebt. Hilarisch![]()
Limieten bestaan ook gewoon in het domein van een functie hoor. Simpel voorbeeld:
Lim (x->2) x2 = 4
Lijkt me best pijnlijk om geestelijk beperkt te zijn, maar het niet door te hebben.
Limiet bij een perforatie is slechts een simpel voorbeeld waarbij je limieten gebruikt. Hou het maar bij simpele voorbeelden, dat past je goedquote:Op zaterdag 13 september 2025 16:21 schreef Spermageddon het volgende:
[..]
Je snapt het verschil tussen limiet en continuïteit niet. We hebben het hier over limieten bij een perforatie, niet over continuïteit. Als je dat al door elkaar gooit, dan moet je maar lekker koken met je wiskunde![]()
Een perforatie is inderdaad een simpel voorbeeld, maar wel een perfect voorbeeld om uit te leggen wat een limiet is. Als je daar niet gezind in bent moet je ook geen wiskundedocent worden, want al je leerlingen zouden na schooltijd naar MathwithMenno kijkenquote:Op zaterdag 13 september 2025 16:24 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Limiet bij een perforatie is slechts een simpel voorbeeld waarbij je limieten gebruikt. Hou het maar bij simpele voorbeelden, dat past je goed
Ik ben inderdaad geen wiskundedocent nee. Wel in mijn studententijd goed bijgeklust met eindexamentrainingen met uitsluitend positieve reacties. Maar dat was dan ook aan leerlingen die niet uit inteelt kwamen.quote:Op zaterdag 13 september 2025 16:31 schreef Spermageddon het volgende:
[..]
Een perforatie is inderdaad een simpel voorbeeld, maar wel een perfect voorbeeld om uit te leggen wat een limiet is. Als je daar niet gezind in bent moet je ook geen wiskundedocent worden, want al je leerlingen zouden na schooltijd naar MathwithMenno kijken![]()
Dus je bent geen docent, alleen een bijleskneus die dacht indruk te maken op havoleerlingen?quote:Op zaterdag 13 september 2025 16:34 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Ik ben inderdaad geen wiskundedocent nee. Wel in mijn studententijd goed bijgeklust met eindexamentrainingen met uitsluitend positieve reacties. Maar dat was dan ook aan leerlingen die niet uit inteelt kwamen.
Nee, ik heb geen bijles aan de havo gegeven.quote:Op zaterdag 13 september 2025 17:04 schreef Spermageddon het volgende:
[..]
Dus je bent geen docent, alleen een bijleskneus die dacht indruk te maken op havoleerlingen?
Als je tenminste goed was kon je ook leerlingen die wel uit de inteelt komen goed wiskunde aanleren. Maar nee, je schermt alleen met positieve reacties van de paar die het al konden. Een echte bijlesgever had tenminste nog een havotrut van een 2,7 naar een 8,2 zien weten te tillen.
Ben blij dat ik geen havo doe, dat zijn pas de echte kneusjes in onze maatschappijquote:Op zaterdag 13 september 2025 17:08 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Nee, ik heb geen bijles aan de havo gegeven.
Ik heb HAVO.quote:Op zaterdag 13 september 2025 17:13 schreef Spermageddon het volgende:
[..]
Ben blij dat ik geen havo doe, dat zijn pas de echte kneusjes in onze maatschappijEen gemiddeld IQ van 105, en denken dat ze iets zijn met 'hun havo'. Het zijn tenslotte mensen die ook het snelst op hun teentjes zijn getrapt.
zo kwam het op me over ja nadat ik na een dag allee aantekeningen nakeek die ik moest maken op HBOquote:Op zaterdag 13 september 2025 16:13 schreef Spermageddon het volgende:
[..]
Daarna krijg je a² + b² = c², daarmee bewijs je dat je moeder dik is, dan ga je Goldbach's conjectuur toepassen en heb je een penisvergrotingspil uitgevonden. En daarna dheh37sndkenehendjwjeue7wnd zja
Gecondoleerd. Ga maar aan de copium zitten dat je vwo had gekund als je beter je best had gedaan.quote:
Ik wilde geen VWO.quote:Op zaterdag 13 september 2025 17:22 schreef Spermageddon het volgende:
[..]
Gecondoleerd. Ga maar aan de copium zitten dat je vwo had gekund als je beter je best had gedaan.![]()
Het zal wel man, alsof hbo tegenwoordig nog iets voorsteltquote:Op zaterdag 13 september 2025 17:21 schreef kree het volgende:
nu maak ik er grap van. maar durf nog wel te zeggen dat ik hele hoop wel snapte.
maarja was het toen zat dat HBO ik ben ermee gekapt. en gaan werken.
in de praktijk btw nooit meer nodig. maargoed.
tegenwoordig niet.quote:Op zaterdag 13 september 2025 17:25 schreef Spermageddon het volgende:
[..]
Het zal wel man, alsof hbo tegenwoordig nog iets voorstelt![]()
Het is allemaal overspoeld met een stelletje homo's die denken dat ze iets zijn eenmaal dat ze de hogeschool hebben bereikt
Jij hebt het wat te hoog in de bol. Jammer. Net geregistreerd en nu al mensen affikken.quote:Op zaterdag 13 september 2025 17:25 schreef Spermageddon het volgende:
[..]
Het zal wel man, alsof hbo tegenwoordig nog iets voorstelt![]()
Het is allemaal overspoeld met een stelletje homo's die denken dat ze iets zijn eenmaal dat ze de hogeschool hebben bereikt
mjah denk dat er ook beetje te makkelijk over denken is.quote:Op zaterdag 13 september 2025 17:26 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Jij hebt het wat te hoog in de bol. Jammer. Net geregistreerd en nu al mensen affikken.
Maar dat zijn tenminste rasechte hbo+-studies, dat is zeker het probleem niet. Wel commerciële economie, vrijetijdskunde, communicatie en multimedia design, etc.quote:Op zaterdag 13 september 2025 17:26 schreef kree het volgende:
[..]
tegenwoordig niet.
Maar vergis je niet HBO elektro en energie techniek (was iig) best heftig.
eens met je. nu haast al spijt dat ik niet eentje van die heb gedaan. maarja.quote:Op zaterdag 13 september 2025 17:28 schreef Spermageddon het volgende:
[..]
Maar dat zijn tenminste rasechte hbo+-studies, dat is zeker het probleem niet. Wel commerciële economie, vrijetijdskunde, communicatie en multimedia design, etc.
En dit bewijst mijn punt waarom hbo'ers snel op hun teentjes zijn getrapt. Kunnen gewoon niet geconfronteerd worden met de waarheid. Verder kan je er wel goed geld meeverdienen, maar alsof het überhaupt iets voorstelt in tegenstelling tot de universiteit, dat valt wel weer (vies) tegen.quote:Op zaterdag 13 september 2025 17:26 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Jij hebt het wat te hoog in de bol. Jammer. Net geregistreerd en nu al mensen affikken.
Ik heb geen HBO.quote:Op zaterdag 13 september 2025 17:30 schreef Spermageddon het volgende:
[..]
En dit bewijst mijn punt waarom hbo'ers snel op hun teentjes zijn getrapt. Kunnen gewoon niet geconfronteerd worden met de waarheid. Verder kan je er wel goed geld meeverdienen, maar alsof het überhaupt iets voorstelt in tegenstelling tot de universiteit, dat valt wel weer (vies) tegen.
ja moet toch eerlijk zeggen? ben het beetje met hem eens....quote:Op zaterdag 13 september 2025 17:30 schreef Spermageddon het volgende:
[..]
En dit bewijst mijn punt waarom hbo'ers snel op hun teentjes zijn getrapt. Kunnen gewoon niet geconfronteerd worden met de waarheid. Verder kan je er wel goed geld meeverdienen, maar alsof het überhaupt iets voorstelt in tegenstelling tot de universiteit, dat valt wel weer (vies) tegen.
mbo, hbo, wo, wat maakt het uitquote:Op zaterdag 13 september 2025 17:29 schreef kree het volgende:
t boeit bedrijf niet, als je maar iets hebt waar HBO op staat.
Naja gelukkig lossen wij sukkels in het veld met MBO al hun incompetentie weer op. Maargoed.
het gaat om vak technische mensen die ze zwaar te kort aan hebben.quote:Op zaterdag 13 september 2025 17:32 schreef Spermageddon het volgende:
[..]
mbo, hbo, wo, wat maakt het uitGa doen wat je gelukkig maakt zolang het brood op je bord zet, laat je niet gek maken door elitaire idioten
Geniet er nog van, iedereen wil hooggeschoold zijn totdat ze geconfronteerd worden met werkenloosheid. Dan ben je een @uitkeringsgenieter voor de rest van je leven of genoodzaakt een ander baan te nemen als je nog geluk hebt. Dus je moet wijze keuzes maken en zeker in deze economie.quote:Op zaterdag 13 september 2025 17:35 schreef kree het volgende:
[..]
het gaat om vak technische mensen die ze zwaar te kort aan hebben.
Enne oke ik heb wel LTS gedaan en MBO en HBO deels dus, maar wel vaktechnisch, Ik durf te zeggen. Ik hoef maar te zeggen joh ben vrij en heb andere baan.
Oke waarom komt dat nu? technische beroepen waren altijd zwaar onderbetaald.
en werkgevers die dachten van ja joh vak idioten van LTS
Nu komen ze er dik op terug overal in technische sector want ineens toch wel te kort.
En heerlijk vind ik t laat ze maar kramperen erover. en ik draai ze met salaris helemaal poot uit als ik kan.
hmms dan ken je mij verhaal niet en staat hier op fokquote:Op zaterdag 13 september 2025 17:41 schreef Spermageddon het volgende:
[..]
Geniet er nog van, iedereen wil hooggeschoold zijn totdat ze geconfronteerd worden met werkenloosheid. Dan ben je een @:uitkeringsgenieter voor de rest van je leven of genoodzaakt een ander baan te nemen als je nog geluk hebt. Dus je moet wijze keuzes maken en zeker in deze economie.
Linkje naar je topic?quote:Op zaterdag 13 september 2025 17:44 schreef kree het volgende:
[..]
hmms dan ken je mij verhaal niet en staat hier op fok
van werkeloos een echt geen cent hebben naar 3300 bruto in de maand?
Was loos?quote:Op zaterdag 13 september 2025 17:46 schreef kree het volgende:
[..]
hmmmmm. ja. er staat in meerdere topics.
Wacht
@:dotteke help?
nou heb jij nog die links van topics van mij en hoe ik erover vertelde?quote:
ONZ / Beterschap voor Kreequote:Op zaterdag 13 september 2025 17:47 schreef kree het volgende:
[..]
nou heb jij nog die links van topics van mij en hoe ik erover vertelde?
Tis altijd zo kut terug te vinden. Maar even voor bovenstaande?
juist ja nog niet alles maar die omvat ht allemaal wel Spermquote:
Topicreeks: Beterschap voor Kree #2 WIJ DENKEN AAN KREEquote:Op zaterdag 13 september 2025 17:48 schreef kree het volgende:
[..]
juist ja nog niet alles maar die omvat ht allemaal wel Sperm
Yw Meneer Kreequote:
is ook, maar oke ik geloof niemand die zeg kan niet en wil niet en maatschappij tegen mequote:Op zaterdag 13 september 2025 17:53 schreef Spermageddon het volgende:
@:kree Chapeau dat je zeker jezelf uit deze zware tijden hebt getild. Hopelijk gaat het en blijft het goed en ga je een leuk leven tegemoet
mss inspireert t je beetjequote:Op zaterdag 13 september 2025 17:53 schreef Spermageddon het volgende:
@:kree Chapeau dat je zeker jezelf uit deze zware tijden hebt getild. Hopelijk gaat het en blijft het goed en ga je een leuk leven tegemoet
quote:Op zaterdag 13 september 2025 12:06 schreef Spermageddon het volgende:
[..]
Aan natuurkunde heb je tenminste iets aan, maar mensen die wiskunde studeren zijn sowieso knarsgek in hun hoofd. Alle abstracties die ze uit hun hoofd lullen is ook wel GGZ-waardigDaarom zijn natuurkundigen ietwat beter dan wiskundigen, want ze passen de wiskunde toe in de praktijk
Ik snap dat ja. Bij ons was het een aparte vak en hebben we 4 herkansingen gehad om dat vak te halen. Want vooral het bewijzen van Fourier in verschillende fases was lastig.quote:Op zaterdag 13 september 2025 16:02 schreef kree het volgende:
[..]
ja en als je elektro doet op HBO niveau dan ben je helemaal fucked, ik faalde erop. Maargoed heb nog wat begrepen.
quote:Op zaterdag 13 september 2025 16:31 schreef Spermageddon het volgende:
[..]
Een perforatie is inderdaad een simpel voorbeeld, maar wel een perfect voorbeeld om uit te leggen wat een limiet is. Als je daar niet gezind in bent moet je ook geen wiskundedocent worden, want al je leerlingen zouden na schooltijd naar MathwithMenno kijken![]()
quote:Op zaterdag 13 september 2025 12:33 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het begint soms met terugdifferentiëren van de termquote:Op zaterdag 13 september 2025 12:38 schreef Boca_Raton het volgende:
Limieten, limieten, ik droom er nóg van. Noooooit begrepen. Wat een kwelling.
Ik kan die termen niet meer hórenquote:Op zaterdag 13 september 2025 19:42 schreef stokj het volgende:
[..]
Het begint soms met terugdifferentiëren van de term
Gisteren de inhoud van je zus nog gemeten met mijn speciale 40 cm driedimensionale meetlat in horizontale dubbelliggende houding.quote:Op vrijdag 12 september 2025 16:40 schreef Spermageddon het volgende:
quote:Op zaterdag 13 september 2025 19:41 schreef stokj het volgende:
[..]SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Die Mennoquote:Op zaterdag 13 september 2025 19:39 schreef stokj het volgende:
[..]![]()
![]()
Die Menno is wel goed in het verbloemen van zijn winst. Ik dacht dat hij een keer in corona tijd een online college gaf. Toen vroeg hij om een vrijwillige bijdrage zodat hij op vakantie kan gaan en biertjes kan drinken. Moest men zijn alcoholisme sponseren
En dat kan hij omdat hij wel goed is in wiskunde.quote:Op zaterdag 13 september 2025 20:23 schreef Spermageddon het volgende:
[..]
Die Menno![]()
. De man die actief profiteert van ons barslechte onderwijscurriculum en het beroerde onderwijs dat daarbij gedoceerd wordt
![]()
.
Is jouw zus een integraal? Want ik wil de ruimte tussen haar benen vullenquote:Op zondag 14 september 2025 00:25 schreef Cockwhale het volgende:
Gister nog mijn staafdiagram in de cilinder van je zus gedrukt om daar met mijn straal x straal haar creampi te meten.
Goed verwoordquote:Op zaterdag 13 september 2025 20:23 schreef Spermageddon het volgende:
[..]
Die Menno![]()
. De man die actief profiteert van ons barslechte onderwijscurriculum en het beroerde onderwijs dat daarbij gedoceerd wordt
![]()
.
Daar kan je zo te zien ook een wiskundige berekening op los laten...quote:Op zondag 14 september 2025 00:25 schreef Cockwhale het volgende:
Gister nog mijn staafdiagram in de cilinder van je zus gedrukt om daar met mijn straal x straal haar creampi te meten.
quote:Op zaterdag 13 september 2025 20:03 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]Prachtig. Zowel Wiskunde als Natuurkunde laten je vanuit andere invalshoeken kijken naar hetzelfde probleem. De Natuurkundige benaderd dat anders dan een Wiskundige.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb weleens een Informaticus, Wiskundige, Natuurkundige en Chemicus in een team gehad. Alleen waren ze allemaal de IT in gerold. Maar de manier waarop ze voor één probleem verschillende oplossingen hadden vanuit hun denkwijze gaf aanleiding tot verhitte discussies onderling![]()
Mij werd een keer in de bijbaantijd gevraagd welke vakken ik op dat moment volgde op de universiteit. Ik volgde toen Lineaire Algebra. Zo een snotneus die denkt altijd mee te kunnen praten begon toen heel wollig te doen en alleen maar onzin te vertellen over wat hij allemaal wist over Lineaire Algebra. Toen bracht ik naar voren of hij weleens cofactorexpansie had toegepast. Nou, hij raakte helemaal in de stress omdat hij nog nooit van die term had gehoordquote:Op zaterdag 13 september 2025 19:44 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik kan die termen niet meer hóren
Wiskunde heeft allemaal van die krankzinnige termen!quote:Op maandag 15 september 2025 10:10 schreef stokj het volgende:
[..]
Mij werd een keer in de bijbaantijd gevraagd welke vakken ik op dat moment volgde op de universiteit. Ik volgde toen Lineaire Algebra. Zo een snotneus die denkt altijd mee te kunnen praten begon toen heel wollig te doen en alleen maar onzin te vertellen over wat hij allemaal wist over Lineaire Algebra. Toen bracht ik naar voren of hij weleens cofactorexpansie had toegepast. Nou, hij raakte helemaal in de stress omdat hij nog nooit van die term had gehoord
@:JopieKlaassen die term moet jou bekend voorkomen?
Voordeel is wel dat die termen al sinds jaren gelijk zijn gebleven. In veel andere vakgebieden bedenken ze elk jaar weer nieuwe woorden voor dezelfde dingen, zodat ze oude wijn in nieuwe zakken kunnen verkopen.quote:Op maandag 15 september 2025 11:02 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Wiskunde heeft allemaal van die krankzinnige termen!
Inderdaad, de bifurcatie, bissectrice, hypotenusa, Lagrange-integraal e.d. zijn allemaal hetzelfde gebleven.quote:Op maandag 15 september 2025 11:47 schreef knoopie het volgende:
[..]
Voordeel is wel dat die termen al sinds jaren gelijk zijn gebleven. In veel andere vakgebieden bedenken ze elk jaar weer nieuwe woorden voor dezelfde dingen, zodat ze oude wijn in nieuwe zakken kunnen verkopen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[..]Jij hebt zeker ook programmeren gehad tijdens je opleiding. Heeft de wiskunde je geholpen om programmeerproblemen op te lossen?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ze hadden destijds bedacht dat Java wel een logische keuze was om mee te starten wat betreft programmeertaal. Daar doe ik nu eigenlijk niets meer mee. Gelukkig voor de studenten hebben ze tegenwoordig Python. Niet per se de snelste taal, maar voor het doel waar het voor gebruikt wordt tijdens de opleiding wel een stuk praktischer.quote:Op maandag 15 september 2025 23:58 schreef stokj het volgende:
[..]
Jij hebt zeker ook programmeren gehad tijdens je opleiding. Heeft de wiskunde je geholpen om programmeerproblemen op te lossen?
Toen ik dit topic las, was mijn gezicht letterlijkquote:Op vrijdag 12 september 2025 16:40 schreef Spermageddon het volgende:
We krijgen ook programmeren aan bod, maar het is alleen een droevig cursusje Python dat 4 weken duurt. Dus je leert alleen de basis en dan ga je door naar de volgende periode.quote:Op dinsdag 16 september 2025 06:13 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Ze hadden destijds bedacht dat Java wel een logische keuze was om mee te starten wat betreft programmeertaal. Daar doe ik nu eigenlijk niets meer mee. Gelukkig voor de studenten hebben ze tegenwoordig Python. Niet per se de snelste taal, maar voor het doel waar het voor gebruikt wordt tijdens de opleiding wel een stuk praktischer.
Wij moesten uiteindelijk niet echt programmeerproblemen oplossen, maar wiskundige problemen oplossen en/of simuleren mbv programmeren. Daarom kregen we later ook Matlab en R.
Java had ik destijds ook gehad. Later werd dat R en toen ik ook Natuurkundevakken erbij kreeg kwam Matlab erbij kijken. R was wel grappig.quote:Op dinsdag 16 september 2025 06:13 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Ze hadden destijds bedacht dat Java wel een logische keuze was om mee te starten wat betreft programmeertaal. Daar doe ik nu eigenlijk niets meer mee. Gelukkig voor de studenten hebben ze tegenwoordig Python. Niet per se de snelste taal, maar voor het doel waar het voor gebruikt wordt tijdens de opleiding wel een stuk praktischer.
Wij moesten uiteindelijk niet echt programmeerproblemen oplossen, maar wiskundige problemen oplossen en/of simuleren mbv programmeren. Daarom kregen we later ook Matlab en R.
Dat is wel minder ja. Ken iemand die een financiële opleiding had gedaan en daar ook Python Programming kreeg maar dan op het niveau dat hij net een scriptje kon schrijven. De volledige toepassing was hem geheel ontgaan.quote:Op woensdag 17 september 2025 00:01 schreef De_Grote_Habibo het volgende:
[..]
We krijgen ook programmeren aan bod, maar het is alleen een droevig cursusje Python dat 4 weken duurt. Dus je leert alleen de basis en dan ga je door naar de volgende periode.
Later in de studie krijg je ook dingen zoals Matlab en R, maar ik studeer zelf pure wiskunde, dus ben vooral bezig met het vergaren van abstracte kennis. Ik volg wel een vak waarbij ik weer Matlab moet gebruiken, maar daar kijk ik wel op uit.
We zijn momenteel bezig met klassieke mechanica voor de eerste helft voordat we mogen modelleren.
Het grappige is: als je echt efficiënt wilt programmeren, moet je eigenlijk C of C++ leren. Dan kun je gewoon C-modules schrijven en die in Python importeren, wat tien keer handiger is dan die onzin die je tijdens je studie voorgeschoteld krijgt. Maar goed, het is wiskunde en geen informatica natuurlijkquote:Op woensdag 17 september 2025 01:16 schreef stokj het volgende:
[..]
Dat is wel minder ja. Ken iemand die een financiële opleiding had gedaan en daar ook Python Programming kreeg maar dan op het niveau dat hij net een scriptje kon schrijven. De volledige toepassing was hem geheel ontgaan.
Waarom zou je efficiënt willen programmeren? Iedereen heeft tegenwoordig zelfs op zijn telefoon 128GB aan opslag, een 5G verbinding, en een snellere processor dan de duurste PC van een paar jaar geleden. Daarom heeft niemand er problemen mee dat een app zoals facebook, LinkedIn of Instagram tegenwoordig een halve GB groot is, terwijl het niet veel meer is dan een app om online plaatjes, filmpjes en stukjes tekst te bekijken. Niemand programmeert nog een app helemaal zelf, je kwakt gewoon frameworks en libraries bij elkaar, ook al gebruik je daar maar een klein gedeelte van. Ik zou graag willen dat het anders is, maar efficiënt is niet nodig dus niemand leert het meer.quote:Op woensdag 17 september 2025 01:34 schreef De_Grote_Habibo het volgende:
[..]
Het grappige is: als je echt efficiënt wilt programmeren, moet je eigenlijk C of C++ leren. Dan kun je gewoon C-modules schrijven en die in Python importeren, wat tien keer handiger is dan die onzin die je tijdens je studie voorgeschoteld krijgt. Maar goed, het is wiskunde en geen informatica natuurlijk
Maar dat is weer anders dan een wiskundige implementatie programmeren, soms wil je wel dat een berekening zo snel en efficiënt mogelijk gemaakt wordt. Je gaat niet 5 miljoen jaar wachten voordat de Python compiler klaar is wanneer het 10 maal sneller kan in C.quote:Op woensdag 17 september 2025 08:50 schreef knoopie het volgende:
[..]
Waarom zou je efficiënt willen programmeren? Iedereen heeft tegenwoordig zelfs op zijn telefoon 128GB aan opslag, een 5G verbinding, en een snellere processor dan de duurste PC van een paar jaar geleden. Daarom heeft niemand er problemen mee dat een app zoals facebook, LinkedIn of Instagram tegenwoordig een halve GB groot is, terwijl het niet veel meer is dan een app om online plaatjes, filmpjes en stukjes tekst te bekijken. Niemand programmeert nog een app helemaal zelf, je kwakt gewoon frameworks en libraries bij elkaar, ook al gebruik je daar maar een klein gedeelte van. Ik zou graag willen dat het anders is, maar efficiënt is niet nodig dus niemand leert het meer.
Inderdaad. Ik weet dat Codam daar nu vol op inzet om beginnende studenten eerst in C of C++ te laten programmeren en daarna in andere talen.quote:Op woensdag 17 september 2025 01:34 schreef De_Grote_Habibo het volgende:
[..]
Het grappige is: als je echt efficiënt wilt programmeren, moet je eigenlijk C of C++ leren. Dan kun je gewoon C-modules schrijven en die in Python importeren, wat tien keer handiger is dan die onzin die je tijdens je studie voorgeschoteld krijgt. Maar goed, het is wiskunde en geen informatica natuurlijk
Zo hoort het ook, eerst efficiënt leren programmeren voordat je de minder exotische programmeertalen gebruikt.quote:Op woensdag 17 september 2025 18:19 schreef stokj het volgende:
[..]
Inderdaad. Ik weet dat Codam daar nu vol op inzet om beginnende studenten eerst in C of C++ te laten programmeren en daarna in andere talen.
[..]Technische wiskundeSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Alleen de nitwits uit de zwakstroom lopen dat te volgen bij ons
Niet gewoon pure wiskunde studeren als een tsjaad![]()
Informatica en Wiskunde aangevuld met Natuurkunde, Scheikunde en Biologie. Ik vond de breedte destijds heel interessant. Bij Informatica kreeg je er automatisch een Wiskunde graad bij. Op de middelbare school had ik niet echt iets met Wiskunde en vond Natuurkunde, Scheikunde en Biologie leuker. Eenmaal op de universiteit zag ik wel in waarom Wiskunde voor Informatici handig kan zijn.quote:Op woensdag 17 september 2025 20:11 schreef De_Grote_Habibo het volgende:
Wat heb je gestudeerd? @:stokj
Dat is zeker een breed pakket! Ik heb nooit natuurkunde, scheikunde etc. gehad, want dat is weer een heel lang verhaal met de school in kwestie want ik wilde dat allemaal volgen, maar ja het enige vakkenpakket dat ze konden bieden was een economieprofiel.quote:Op vrijdag 19 september 2025 15:28 schreef stokj het volgende:
[..]
Informatica en Wiskunde aangevuld met Natuurkunde, Scheikunde en Biologie. Ik vond de breedte destijds heel interessant. Bij Informatica kreeg je er automatisch een Wiskunde graad bij. Op de middelbare school had ik niet echt iets met Wiskunde en vond Natuurkunde, Scheikunde en Biologie leuker. Eenmaal op de universiteit zag ik wel in waarom Wiskunde voor Informatici handig kan zijn.
Aha, op de middelbare school zorgde ik voor een probleem wat het computersysteem niet aan kon: ik wilde het profiel Natuur en Techniek met Biologie en Informatica als vrije keuzevakken. Maar je mocht maar één keuzevak. Het kwam dan vaak voor dat het tentamen Biologie op hetzelfde moment was als Informatica. En dan moest ik één van de twee eerst maken apart in een kamertje waar dan een aparte surveillant voor moest komen (meestal de roostermaker die me dan aan de toets zette en dan wegging en ik daar alleen was).quote:Op vrijdag 19 september 2025 15:40 schreef De_Grote_Habibo het volgende:
[..]
Dat is zeker een breed pakket! Ik heb nooit natuurkunde, scheikunde etc. gehad, want dat is weer een heel lang verhaal met de school in kwestie want ik wilde dat allemaal volgen, maar ja het enige vakkenpakket dat ze konden bieden was een economieprofiel.
Uiteindelijk heb ik wel mijn propedeuse zien te halen met vwo-certificaten en ging ik mooi door met wiskunde op het wo.
En ook erger ik er een beetje aan dat informatici niet zo vaardig zijn in wiskunde dan dat ze vroeger wel waren. De wiskunde dat aan bod komt is alleen Calculus, Discrete Wiskunde, Lineaire Algebra en Statistiek, maar dat zijn weer de basale vakken. Meestal zijn de hedendaagse "Computer Scientists" geïnteresseerd in Software Engineering wat alleen subset is van de tak Informatica.
Wat is dezequote:Op donderdag 18 september 2025 14:17 schreef De_Grote_Habibo het volgende:
[..]
Technische wiskundeAlleen de nitwits uit de zwakstroom lopen dat te volgen bij ons
Niet gewoon pure wiskunde studeren als een tsjaad
Ik maak een grapje mattiequote:Op vrijdag 19 september 2025 21:59 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Wat is deze
Dit is gewoon hoe het heet als je op een technische (lees: superieure) universiteit studeert.
Ik weet niet of de meetkundige stellingen echt relevant zijn om te leren, tenzij je iets als Game Development of Design wil doen, maar ook al dan is het een klein subset van wat je zou moeten weten. Fourier Analyse, Groepentheorie (Quarternions bijv), Multivariabele Calculus, etc. blijken ook belangrijk als je in Game Development wil specialiseren. Eigenlijk moet je eerder in wiskunde specialiseren dan andersom wil je rigoureus te gang gaan aan je eigen Game Engine, maar dat ligt aan de complexiteit van de engine zelf. Meestal is klassieke mechanica al genoeg voor diverse dingen.quote:Op vrijdag 19 september 2025 19:31 schreef stokj het volgende:
Mee eens, de Wiskunde die ik kreeg was vooral op Informatica gericht maar toen dat eenmaal voorbij was kwam ook o.a. Meetkunde voorbij. Wat had ik toch een hekel aan het bewijzen van al die meetkundige stellingen... man man man.
Wat mij opviel, op basis van een eerdere post, is dat veel Natuurkundigen en Wiskundigen uiteindelijk vaak in de Informatica terecht komen en inderdaad bij Software Engineering (of nu Cyber Security). Allemaal zijtakken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |