abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218724235
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 17:56 schreef Kickinalfa het volgende:
Als je naar de insteek kijkt van het CDA om het af te schaffen en te compenseren valt er misschien nog wat van te zeggen.

Het nadeel is natuurlijk dat (afhankelijk van je hypotheekbedrag) je dit nooit op individuele basis kan compenseren.
Als je het in 20 jaar doet, daalt bij iedereen die nu een hypotheek heeft de huidige hypotheek in percentage van het inkomen in die periode flink. Dat kun je al deels als compensatie gebruiken.

En de hoogste hypotheken hebben de compensatie juist het minste nodig, dat zijn mensen met enorme inkomens. Dat de HRA nooit gemaximeerd is (op bijvoorbeeld de NHG grens), is natuurlijk altijd al een systeemfout geweest.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  dinsdag 9 september 2025 @ 18:04:42 #206
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_218724288
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 17:39 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Helemaal in mootjes hakken en afvoeren die kletstante.
Als die post-tv-stukjes zo blijven, kan ze beter d'r vroegere werk achter de schermen (iets coördinerends in AD's entertainmentkatern) weer oppakken.
pi_218724426
quote:
9s.gif Op dinsdag 9 september 2025 18:07 schreef nostra het volgende:
Vrees dat ik helemaal niet kan stemmen, op vakantie van 11 t/m 31 oktober, dus pas vermoedelijk ook nog niet binnen om te machtigen. Irritant.
Kan via schriftelijke volmacht: https://www.kiesraad.nl/v(...)pen/stemmen/volmacht
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  dinsdag 9 september 2025 @ 18:18:56 #209
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_218724439
quote:
9s.gif Op dinsdag 9 september 2025 18:07 schreef nostra het volgende:
Vrees dat ik helemaal niet kan stemmen, op vakantie van 11 t/m 31 oktober, dus pas vermoedelijk ook nog niet binnen om te machtigen. Irritant.
Het is jammer dat stemmen per post geen standaard mogelijkheid is in Nederland. Tijdens de pandemie kon het wel, was echt veel makkelijker dan dat gedoe met machtigen.
  Forum Admin dinsdag 9 september 2025 @ 18:27:02 #210
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_218724516
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 17:58 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Even los van wat je van dit specifieke onderwerp vindt: we moeten echt af van het idee dat ieder gevolg voor ieder individu van iedere maatregel gecompenseerd zou moeten worden. Dat maakt echt iedere maatregel die je wil nemen onmogelijk.
Het zou niet de norm moeten zijn, maar in sommige gevallen ontkom je er niet aan omdat de gevolgen er van weer andere problemen kan opleveren.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_218724529
Nou ja, als je iedereen volledig gaat compenseren, dan levert die hele bezuiniging natuurlijk niks op.
pi_218724582
quote:

[..]
Even los van wat je van dit specifieke onderwerp vindt: we moeten echt af van het idee dat ieder gevolg voor ieder individu van iedere maatregel gecompenseerd zou moeten worden. Dat maakt echt iedere maatregel die je wil nemen onmogelijk.
Grotendeels wel eens, alleen hier praat je echt potentieel over duizenden euros per jaar.
  dinsdag 9 september 2025 @ 18:35:43 #213
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_218724589
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 18:27 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Het zou niet de norm moeten zijn, maar in sommige gevallen ontkom je er niet aan omdat de gevolgen er van weer andere problemen kan opleveren.
Klopt, dus als je geleidelijk de HRA afschaft, dan kun je geleidelijk de inkomstenbelasting verlagen met een bepaald percentage. Dat is een generieke maatregel, waarbij sommige huishoudens er misschien iets op vooruit gaan terwijl andere er juist op achteruit gaan. Dat kan gebeuren. Juist door allerlei reparatiemaatregelen te verzinnen op relatief kleine groepen - die meestal niet eens bedoeld zijn om die mensen te redden maar om kiezers te vangen of mediapunten te scoren - maak je het geheel onwerkbaar. Mede daarom is het belastingstelsel momenteel de draak die het is.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_218724613
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 18:28 schreef Jigzoz het volgende:
Nou ja, als je iedereen volledig gaat compenseren, dan levert die hele bezuiniging natuurlijk niks op.
Ja, hoewel het natuurlijk geen bezuinigingen is in dit geval maar een lastenverzwaring.
pi_218724628
quote:

[..]
Je zou het ook om kunnen draaien: zorg er voor dat niemand het nodig heeft, bijvoorbeeld via een universeel basisinkomen. Dan hoef je niet meer de hele tijd te zitten schuiven.

Daar staat tegenover dat de politici dan ineens een heel stuk minder werk hebben. En wie wil er nu zelf geen leuke wetjes maken? Maar dan hebben ze wel de tijd om zich eens met de grote vraagstukken bezig te gaan houden.
  dinsdag 9 september 2025 @ 18:42:00 #216
346939 Janneke141
pi_218724639
Het Universeel Basisinkomen is een sprookje, daar ga ik geen woorden aan vuil maken.
pi_218724652
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 18:38 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Ja, hoewel het natuurlijk geen bezuinigingen is in dit geval maar een lastenverzwaring.
Dat is toch hetzelfde?
pi_218724658
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 18:42 schreef Janneke141 het volgende:
Het Universeel Basisinkomen is een sprookje, daar ga ik geen woorden aan vuil maken.
Zo heb je dat niet op school geleerd?
pi_218724662
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 18:28 schreef Jigzoz het volgende:
Het zou ook niet per se een bezuiniging hoeven te zijn, het gaat mij vooral om het wegnemen van een fout in het systeem, als dat budgetneutraal kan, is dat alleen maar mooi.
  dinsdag 9 september 2025 @ 18:44:00 #220
346939 Janneke141
pi_218724663
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 18:43 schreef Jigzoz het volgende:

[..]
Dat is toch hetzelfde?
Natuurlijk is dat niet hetzelfde.
pi_218724681
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 18:44 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Natuurlijk is dat niet hetzelfde.
Wat is hier het verschil dan? De overheid bezuinigt op de hypotheekrenteaftrek en dat is een lastenverzwaring voor de mensen met een hypotheek.
  dinsdag 9 september 2025 @ 18:46:13 #222
346939 Janneke141
pi_218724690
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 18:45 schreef Jigzoz het volgende:

[..]
Wat is hier het verschil dan? De overheid bezuinigt op de hypotheekrenteaftrek en dat is een lastenverzwaring voor de mensen met een hypotheek.
Je kunt alleen bezuinigen op uitgaven. De HRA is helemaal geen uitgave.
pi_218724712
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 18:46 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Toen ik het nog had, werd er toch jaarlijks een bedrag gestort door de overheid. Dat voelt toch als een uitgave voor de staat en inkomsten voor mij.

Snap dat de theorie heel anders is. Maar dit soort semantiek helpt weinig ;).
pi_218724715
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 18:46 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Geen uitgave die toch 11 miljard per jaar kost.

Maar goed, dit moet waarschijnlijk een semantisch spelletje worden en ik heb daar niet bepaald zin in. Laat maar.
  dinsdag 9 september 2025 @ 18:53:26 #225
346939 Janneke141
pi_218724735
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 18:50 schreef Jigzoz het volgende:
Dat dus niet waar is. Ik weet dat het op deze manier omschreven wordt, maar er klopt echt niks van.

Het (al dan niet gedeeltelijk) afschaffen van de HRA zorgt ervoor dat huishoudens meer belasting moeten gaan betalen, en dat noemen we een lastenverzwaring. En als dat gecompenseerd wordt met, bijvoorbeeld, een verlaging van de inkomstenbelasting dan is dat weer een lastenverlichting.

Als de huurtoeslag verlaagd wordt, dan wordt er een overheidsuitgave verlaagd en dan is het dus een bezuiniging. Zo ingewikkeld is dat onderscheid toch niet?
pi_218724749
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 18:53 schreef Janneke141 het volgende:
Zo ingewikkeld is dat onderscheid toch niet?
"Ben je dom of zo?'

Ik vind dit niet zulke nuttige toevoegingen.
pi_218724833
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 17:56 schreef Kickinalfa het volgende:
Als je naar de insteek kijkt van het CDA om het af te schaffen en te compenseren valt er misschien nog wat van te zeggen.

Het nadeel is natuurlijk dat (afhankelijk van je hypotheekbedrag) je dit nooit op individuele basis kan compenseren.
Nee, je ontkomt er niet aan om gerichte belastingkorting in te ruilen voor generieke, net zoals je daar niet aan zal ontkomen als je iets aan het toeslagencircus zal willen doen. Dat raakt altijd groepen waarvan je niet zou willen dat het ze raakt, of andersom: het bevoordeelt groepen die dat niet nodig hebben, maar dat is nu eenmaal het gevolg van vereenvoudiging. En vergis je niet hoe zwaar perceptie werkt: iemand die nu 200 euro per maand HRA "bijgeschreven" krijgt en dat ziet verdwijnen, maar wel een lagere inkomstenbelasting betaalt (die niet zo zichtbaar is) voelt zich al snel beduveld.
pi_218724877
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 18:50 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Maar goed, dit moet waarschijnlijk een semantisch spelletje worden en ik heb daar niet bepaald zin in. Laat maar.
Als je het helemaal plat slaat, hebben de bewoners hier bepaalde minimale vaste lasten waar ze niet omheen komen, waaronder woonlasten, gezondheidszorg en opleidingen, dan een stukje dingen die je toch wel nodig hebt om mee te kunnen doen, zoals een telefoon, een vervoermiddel, geld voor kinderen en zo. Dan een stukje luxe waarbij je niet altijd voor de goedkoopste mogelijkheid hoeft te gaan. Ergens daartussen trek je een streep die je de armoedegrens noemt.

In plaats van te gaan schuiven met de dingen boven die armoedegrens kunnen we de bewoners ook gewoon alles daaronder geven in de vorm van gratis collectieve voorzieningen, een basisinkomen of een combinatie daarvan. Daarboven kom je dan (net zoals nu) op het terrein wie waar voor moet betalen en wie waar recht op heeft, maar dat kun je dan ook platslaan. Bijvoorbeeld in een vlaktaks van, zeg, 20% van alle inkomsten boven 15 of 20 duizend Euro per jaar. Alhoewel een lineair progressief stelsel beter is. En geen verdere uitkeringen, toeslagen of subsidies. De belangrijkste discussie daaromheen is dan hoe je omgaat met bezit en vermogen.

Zoals we van de VVD hebben gehoord, zijn de vermogende mensen heel sterk tegen alle inkomensafhankelijke maatregelen en vermogensbelastingen. Dat zou je dan weer op kunnen lossen door daar een plafond aan te stellen. Boven een bepaald vermogen moet je daar dan belasting over gaan betalen. Of je kunt ook erfenissen gewoon 100% belasten. Dan is het probleem na een paar generaties opgelost.

Echter, we hebben gekozen voor een systeem waarbij je succes en mogelijkheden rechtstreeks gekoppeld zijn aan de hoogte van dat vermogen. En daar het lastig is om van de mensen die economisch niets opbrengen af te komen, krijgen die dan toch maar zo'n basisinkomen. De rest van het wetboek en de politiek bestaat dan voornamelijk hoe het geld daarboven verdeeld wordt. En het aanpassen van die armoedegrens, natuurlijk.
pi_218724901
Wij hebben net een jaar een hypotheek tegen een relatief hoge rente vergeleken met veel anderen. (4,1%)
Als op de èèn na andere dag de hypotheekrenteaftrek volledig zou worden afgeschaft hebben wij het wel even goed lastig. Maar er is geen partij die dat wil. We kunnen er rustig vanuit gaan dat de hypotheekrenteaftrek op zijn vroegst vanaf 2027 wordt afgeschaft, en dan in een aantal (tussen 5 en 20) jaar afgebouwd naar 0.

Dat is heel redelijk, en voor bijna elk huishouden (er zijn vast enkele uitzonderingen) goed te doen.
pi_218724906
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 19:14 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Als je het helemaal plat slaat, hebben de bewoners hier bepaalde minimale vaste lasten waar ze niet omheen komen, waaronder woonlasten, gezondheidszorg en opleidingen, dan een stukje dingen die je toch wel nodig hebt om mee te kunnen doen, zoals een telefoon, een vervoermiddel, geld voor kinderen en zo. Dan een stukje luxe waarbij je niet altijd voor de goedkoopste mogelijkheid hoeft te gaan. Ergens daartussen trek je een streep die je de armoedegrens noemt.

In plaats van te gaan schuiven met de dingen boven die armoedegrens kunnen we de bewoners ook gewoon alles daaronder geven in de vorm van gratis collectieve voorzieningen, een basisinkomen of een combinatie daarvan. Daarboven kom je dan (net zoals nu) op het terrein wie waar voor moet betalen en wie waar recht op heeft, maar dat kun je dan ook platslaan. Bijvoorbeeld in een vlaktaks van, zeg, 20% van alle inkomsten boven 15 of 20 duizend Euro per jaar. Alhoewel een lineair progressief stelsel beter is. En geen verdere uitkeringen, toeslagen of subsidies. De belangrijkste discussie daaromheen is dan hoe je omgaat met bezit en vermogen.

Zoals we van de VVD hebben gehoord, zijn de vermogende mensen heel sterk tegen alle inkomensafhankelijke maatregelen en vermogensbelastingen. Dat zou je dan weer op kunnen lossen door daar een plafond aan te stellen. Boven een bepaald vermogen moet je daar dan belasting over gaan betalen. Of je kunt ook erfenissen gewoon 100% belasten. Dan is het probleem na een paar generaties opgelost.

Echter, we hebben gekozen voor een systeem waarbij je succes en mogelijkheden rechtstreeks gekoppeld zijn aan de hoogte van dat vermogen. En daar het lastig is om van de mensen die economisch niets opbrengen af te komen, krijgen die dan toch maar zo'n basisinkomen. De rest van het wetboek en de politiek bestaat dan voornamelijk hoe het geld daarboven verdeeld wordt. En het aanpassen van die armoedegrens, natuurlijk.
Ja, ik sta best sympathiek tegenover vereenvoudigingen van het systeem hoor. In de basis zal dat voor iedereen wel gelden. Probleem is alleen dat er bij wijze van spreken maar een dubbeltje hoeft te verschuiven en het is campagnemateriaal of een mooie aanleiding voor een YouTube-filmpje.

Overigens blijkt het mooie idee van een basisinkomen in de praktijk niet te werken. Niet leuk, wel waar.
pi_218724936
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 19:17 schreef Jigzoz het volgende:

[..]
Ja, ik sta best sympathiek tegenover vereenvoudigingen van het systeem hoor. In de basis zal dat voor iedereen wel gelden. Probleem is alleen dat er bij wijze van spreken maar een dubbeltje hoeft te verschuiven en het is campagnemateriaal of een mooie aanleiding voor een YouTube-filmpje.
Of een uitgebreide discussie op Fok ;)

quote:
Overigens blijkt het mooie idee van een basisinkomen in de praktijk niet te werken. Niet leuk, wel waar.
Waar blijkt dat uit en wat zijn dan de struikelblokken?
pi_218724951
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 17:39 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Helemaal in mootjes hakken en afvoeren die kletstante.
Waar haalt zo'n BN-er de arrogantie vandaan om te denken dat hun mening over politiek ook maar enige waarde heeft boven die van welk willekeurig persoon dan ook. Blijf bij je leest Angela.
"Pools are perfect for holding water"
pi_218724956
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 19:24 schreef probeer het volgende:

[..]
Waar haalt zo'n BN-er de arrogantie vandaan om te denken dat hun mening over politiek ook maar enige waarde heeft boven die van welk willekeurig persoon dan ook. Blijf bij je leest Angela.
Talkshowtafels zitten er dagelijks vol mee. Helaas.
pi_218724966
Ik denk dat je een basisinkomen nooit als uitkering moet invoeren, dan stoppen mensen met werken. Maar als uitkeerbare heffingskortimg heeft dat denk ik veel minder dat effect.
pi_218724985
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 19:17 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Nee. 3 jaar lang 1k per maand aan een stel arme Amerikanen geven blijkt niet genoeg te zijn om daadwerkelijke duurzame verbeteringen van de kwaliteit van leven te zien.

Goh.

Je kan er niet opeens wél een huis mee kopen, of een betere woning / in een betere wijk gaan wonen, want max 2 jaar. Onderwijs blijft even kut als het al was. Gezondheidszorg is hooguit een fractie minder onbetaalbaar, maar ziek zijn blijft nog steeds onbetaalbaar. En de invloed op betere voeding zal ook gering zijn, omdat het overgrote deel van de Amerikaanse voeding gefabriceerde bagger is en blijft, en het is niet alsof die mensen dan wel opeens genoeg tijd en geld hebben om thuis gezond te gaan koken.

En de conclusie dat omdat het daar niet werkt, het dus in zijn algemeenheid niet werkt, kom op zeg. Amerika is een compleet andere samenleving.

[ Bericht 10% gewijzigd door probeer op 09-09-2025 19:37:00 ]
pi_218724987
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 19:26 schreef Hanca het volgende:
Ik denk dat je een basisinkomen nooit als uitkering moet invoeren, dan stoppen mensen met werken. Maar als uitkeerbare heffingskortimg heeft dat denk ik veel minder dat effect.
En wat gaan die mensen dan doen? De hele dag op de bank zitten en televisie kijken of internetten?

En zelfs dan, kunnen we die eerste levensbehoeften niet automatiseren?
  dinsdag 9 september 2025 @ 19:29:20 #237
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_218724993
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 19:28 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
En wat gaan die mensen dan doen? De hele dag op de bank zitten en televisie kijken of internetten?

En zelfs dan, kunnen we die eerste levensbehoeften niet automatiseren?
Waarschijnlijk wel. Lekker in de hangmat terwijl anderen de automatisering regelen en onderhouden zeker.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_218725003
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 19:29 schreef Perrin het volgende:

[..]
Waarschijnlijk wel. Lekker in de hangmat terwijl anderen de automatisering regelen en onderhouden zeker.
Mensen zijn graag sociaal bezig en hebben hobby's. Nu is bijklussen strafbaar, maar dat hoeft het natuurlijk niet te blijven. Laat ze gewoon lekker zelf uitzoeken hoe ze een centje bij willen verdienen en wat hun streefinkomen is..
pi_218725013
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 19:21 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Of een uitgebreide discussie op Fok ;)
[..]
Waar blijkt dat uit en wat zijn dan de struikelblokken?
https://www.nrc.nl/nieuws(...)-te-trekken-a4904696

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  dinsdag 9 september 2025 @ 19:33:25 #240
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_218725018
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 19:26 schreef Hanca het volgende:
DE AOW IOAW, Wahjong, Bijstand is nu ook een basisinkomen

Voeg dat bij elkaar, iedereen heeft dan 70% van het minimumloon per persoon , ouderen mogen dan ook bij elkaar wonen , die hebben dan samen 140% of 210% of 280% van het minimumloon samen als men met 2 of 3 of 4 mensen in een huis woont

als men gaat bijverdienen dan gaat dat gekort worden uiteraard, dat blijft , basisinkomen blijft een sociale uitkering

DE AOW IOAW, Wahjong, Bijstand is nu ook een basisinkomen, en hebben geen voordeel van een hogere arbeidskorting
en weer nieuwe toeslagen gaan verzinnen is niet verstandig

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 09-09-2025 19:40:28 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_218725037
Het aantal media optredens sinds de val van het kabinet;

VVD-70
BBB-rond de 30
GroenLinks/PVDA - rond de 20
De rest tussen de 0 en de 15.

Kan de bron niet linken omdat het bleusky is.
pi_218725057
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 19:32 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar wat hebben ze daar nu proberen aan te tonen en wat moet het doel zijn? Er weer productieve burgers van maken? Hun uitgaven verhogen zodat het BNP groeit? Hebben die mensen nu wel of niet meer zeggenschap over hun eigen leven?
pi_218725065
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 19:33 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Voeg dat bij elkaar, iedereen heeft dan 70% van het minimumloon per persoon , ouderen mogen dan ook bij elkaar wonen , die hebben dan samen 140% of 210% of 280% van het minimumloon samen als men met 2 of 3 of 4 mensen in een huis woont

als je zelf gaat verdienen / bijverdienen dan gaat dat gekort worden uiteraard, dat blijft
Het blijft een sociale uitkering

DE AOW IOAW, Wahjong, Bijstand is nu ook een basisinkomen, en hebben geen voordeel van een hogere arbeidskorting
En daar gaat het dan de mist in.
  dinsdag 9 september 2025 @ 19:41:41 #244
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_218725088
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 19:39 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
En daar gaat het dan de mist in.
ja jij wilt gratis geld en dan in thailand gaan wonen :W :W :W :W
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_218725097
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 19:32 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

SPOILER
Bizar dat iemand die zich een wetenschapper noemt, denkt te concluderen dat het dus overal niet zou werken, omdat het in Texas en Illinois niet werkte.

Dan wil ik toch eerst graag van Rutger een zeer specifieke uiteenzetting zien waaruit blijkt dat Nederland hetzelfde werkt als Texas of Illinois.

quote:
Maar we verwachtten ook dat deelnemers op grotere schaal weer naar school zouden gaan of zich zouden laten bijscholen”, vertelt OpenResearch-onderzoeker Eva Vivalt van de Universiteit van Toronto aan de telefoon. „Of dat ze slechte banen zouden inwisselen voor betere banen. Maar dat gebeurde allemaal niet.”
Huh? Wat? Als je mensen 1k per maand geeft, dán kunnen ze opeens wél een baan met betere arbeidsvoorwaarden vinden? Hoe werkt die 'logica'? 1k per maand extra krijgen maakt opeens dat je wél geschikt bent voor die betere baan?

En weer naar school gaan? Want 12k per jaar dekt zowel de kosten van onderwijs als het wegvallen van x uren aan inkomen omdat die persoon x uren in de schoolbanken zit? Laat me niet lachen zeg.
pi_218725123
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 19:38 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Maar wat hebben ze daar nu proberen aan te tonen en wat moet het doel zijn?
De onderzoekers wilden kijken of een basisinkomen leidt tot structurele verbeteringen: minder armoede, betere gezondheid, meer scholing, betere banen, meer tijd met kinderen, meer welzijn. Nu is dus gebleken dat zulke effecten nauwelijks optreden in rijke landen.
quote:
Er weer productieve burgers van maken? Hun uitgaven verhogen zodat het BNP groeit?
Nee en nee.
quote:
Hebben die mensen nu wel of niet meer zeggenschap over hun eigen leven?
Ontvangers gaven het geld vooral uitgaven aan huur, voedsel, vervoer, speelgoed en kleding. Dat geeft kortstondig meer ruimte, dus meer 'zeggenschap', maar de onderzoekers zagen geen blijvende toename van gezondheid, geluk of betere arbeidskansen. Dus: meer zeggenschap in praktische zin (wat koop je van het geld), maar geen structureel verschil in levensloop of maatschappelijke positie.
  dinsdag 9 september 2025 @ 19:49:37 #247
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_218725149
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 19:42 schreef probeer het volgende:

[..]
Bizar dat iemand die zich een wetenschapper noemt, denkt te concluderen dat het dus overal niet zou werken, omdat het in Texas en Illinois niet werkte.

Dan wil ik toch eerst graag van Rutger een zeer specifieke uiteenzetting zien waaruit blijkt dat Nederland hetzelfde werkt als Texas of Illinois.
[..]
Huh? Wat? Als je mensen 1k per maand geeft, dán kunnen ze opeens wél een baan met betere arbeidsvoorwaarden vinden? Hoe werkt die 'logica'? 1k per maand extra krijgen maakt opeens dat je wél geschikt bent voor die betere baan?

En weer naar school gaan? Want 12k per jaar dekt zowel de kosten van onderwijs als het wegvallen van x uren aan inkomen omdat die persoon x uren in de schoolbanken zit? Laat me niet lachen zeg.
Ik ben nooit een aanhanger van het basisinkomen geweest maar dat NRC artikel leest wel alsof elke uitkering überhaupt niet zou werken of effectief zou zijn. Dus niet alleen basisinkomens maar elk geld of voorziening dat de overheid (of charitas) op bankrekeningen zet.

Dit artikel hoort eigenlijk in het opiniekatern thuis (waar de moslims zijn verdreven door Mediahuis).
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  dinsdag 9 september 2025 @ 19:50:45 #248
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_218725156
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 19:35 schreef papert het volgende:
Het aantal media optredens sinds de val van het kabinet;

VVD-70
BBB-rond de 30
GroenLinks/PVDA - rond de 20
De rest tussen de 0 en de 15.

Kan de bron niet linken omdat het bleusky is.
Heb het even voor je opgesnord.
Antifa
pi_218725167
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 19:46 schreef Jigzoz het volgende:

[..]
De onderzoekers wilden kijken of een basisinkomen leidt tot structurele verbeteringen: minder armoede, betere gezondheid, meer scholing, betere banen, meer tijd met kinderen, meer welzijn. Nu is dus gebleken dat zulke effecten nauwelijks optreden in rijke landen.
Er is gebleken dat zulke effecten nauwelijks optreden voor arme mensen in een land met een torenhoge inkomens- en vermogensongelijkheid, nog amper passend bij daadwerkelijk eerst wereldlanden.

quote:
Ontvangers gaven het geld vooral uitgaven aan huur, voedsel, vervoer, speelgoed en kleding. Dat geeft kortstondig meer dus meer 'zeggenschap', maar de onderzoekers zagen geen blijvende toename van gezondheid, geluk of betere arbeidskansen. Dus: meer zeggenschap in praktische zin (wat koop je van het geld), maar geen structureel verschil in levensloop of maatschappelijke positie.
Wellicht is Amerikaanse armoede dan ook een structureel probleem*, wat zich inderdaad niet op laat lossen met 36 pleisters van 1k. Maar het is natuurlijk makkelijker om de ontvangers weg te zetten als 'ze doen er niets mee wat voor blijvende verbetering zorgt' en dan het hele idee af te schrijven.

En het een probleem noemen is ook nogal wat ... Een deel van de populatie arm houden is een functie van het Amerikaanse kapitalisme, geen fout.

[ Bericht 2% gewijzigd door probeer op 09-09-2025 20:04:50 ]
pi_218725188
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 19:28 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Iets wat ze leuk vinden, de meeste mensen gaan echt niet voor hun plezier naar hun werk.

Bijvoorbeeld de zorg: er zullen genoeg vrijwilligers komen voor wandelen e.d., maar hoeveel mensen gaan als het niet moet 36 uur in de week, met diensten van 's morgens 7u of tot 23u of zelfs nachtdiensten, inco's verschonen van ouderen of gehandicapten, klappen krijgen van gehandicapten, bij mensen langs om ze te helpen aankleden, enz?
Zelfde als onderwijs: die werkdruk is zo hoog, met een basisinkomen gaan velen echt wel veel minder werken.

Een basisinkomen gaat het personeelstekort enorm verhogen.
pi_218725191
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 september 2025 19:49 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ik ben nooit een aanhanger van het basisinkomen geweest maar dat NRC artikel leest wel alsof elke uitkering überhaupt niet zou werken of effectief zou zijn. Dus niet alleen basisinkomens maar elk geld of voorziening dat de overheid (of charitas) op bankrekeningen zet.

Dit artikel hoort eigenlijk in het opiniekatern thuis (waar de moslims zijn verdreven door Mediahuis).
En dit vind ik wel heel flauw hoor. Het is gewoon een achtergrondartikel over een Amerikaans onderzoek. Dan kun je dat lezen en je kunt er wat van vinden, maar als je het wilt degraderen tot simpelweg opinie, dan moet je eerst dat onderzoek opzoeken en dat vervolgens grondig ontkrachten. Als je wetenschappelijk onderzoek zo makkelijk bij voorbaat al diskwalificeert, dan past je een bescheidener houding wanneer je opmerkt dat radicaalrechts weer eens lak heeft aan de feiten.
pi_218725206
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 19:33 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

als men gaat bijverdienen dan gaat dat gekort worden uiteraard, dat blijft , basisinkomen blijft een sociale uitkering

en weer nieuwe toeslagen gaan verzinnen is niet verstandig
Nou ja het hele idee van basisinkomen is toch dat iedereen het krijgt en dat het niet gekort wordt als je meer gaat verdienen.
pi_218725219
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 19:56 schreef Jigzoz het volgende:

[..]
En dit vind ik wel heel flauw hoor. Het is gewoon een achtergrondartikel over een Amerikaans onderzoek. Dan kun je dat lezen en je kunt er wat van vinden, maar als je het wilt degraderen tot simpelweg opinie, dan moet je eerst dat onderzoek opzoeken en dat vervolgens grondig ontkrachten. Als je wetenschappelijk onderzoek zo makkelijk bij voorbaat al diskwalificeert, dan past je een bescheidener houding wanneer je opmerkt dat radicaalrechts weer eens lak heeft aan de feiten.
Rutger dient zijn stelling dat het basisinkomen dus niet werkt (in Nederland), omdat het niet werkte in dat Amerikaanse onderzoek, eerst eens fatsoenlijk te onderbouwen voordat zijn schrijfsel het niveau van opinie ontstijgt.

Hij laat echt compleet na om te onderbouwen waarom die Amerikaanse situatie ook op Nederland van toepassing zou zijn. En dan zou het aan de kritische lezer van zijn column moeten zijn om zijn conclusie te gaan ontkrachten? Kom nou, zo werkt dat niet he.
  dinsdag 9 september 2025 @ 20:01:43 #254
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_218725237
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 16:59 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
Toch gek altijd dat mensen die politiek niet interesseert overmatig veel op extreme partijen gaan stemmen, je ziet hetzelfde met mensen die zeggen het boeit me niet of ik weet het niet dus ik stem op de dieren.
Het zijn vooral mensen wiens leven niet zo goed geslaagd is en die het waanidee aanhangen dat “de politiek” al dan niet in de vorm van “de elite” de schuld heeft.
  dinsdag 9 september 2025 @ 20:03:38 #255
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_218725282
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 19:58 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Nou ja het hele idee van basisinkomen is toch dat iedereen het krijgt en dat het niet gekort wordt als je meer gaat verdienen.
en degenen die niet meer kunnen verdienen door ziekte ?/

krijgen die weer een uitkering dan naast het basis inkomen??
Grapjas, nee ik ben wel voor een veeel hogere arbeidskorting, dat is ook een soort gratis inkomen

overigens zijn er al zat mensen die geen spat uitvoeren, entoch geld ontvangen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')