abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 19 september 2025 @ 19:40:18 #181
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_218815096
quote:
2s.gif Op vrijdag 19 september 2025 19:39 schreef Falco het volgende:

[..]
Nou, leg maar eens uit hoe je tot die vergelijking komt.
Je verzint een vergelijking en stelt dat als feit, nou ik doe hetzelfde. Wat is het probleem Jozef?
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  Forum Admin vrijdag 19 september 2025 @ 19:44:48 #182
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_218815167
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2025 18:15 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
“Hoe vertel ik dat ik dom ben en de ballen verstand van geschiedenis heb zonder te vertellen dat ik dom ben en de ballen verstand van geschiedenis heb?”
Door elke keer verwijzingen te maken naar de Holocaust en de nazi's.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_218815360
Voordat iedereen zijn plasje erover gaat doen en de vraag uit de aandacht verdwijnt: dit is een vraag voor de crew:

Ik dacht dat het om vergelijkingen jegens mede-users ging. Maar begrijp ik goed dat het nu ook verboden is om parallellen in hedendaagse ontwikkelingen met het fascisme als ideologie te bespreken als dat toch wel degelijk relevant is?

Ik begrijp dat je niet op vergelijkingen met Adolf Hitler zit te wachten, maar het fascisme is een duidelijk omschreven ideologie met bepaalde kenmerken. Dat zou toch bespreekbaar moeten zijn. Net zoals je moet kunnen zeggen dat mensen die met hakenkruizen paraderen nazigedrag vertonen.

Ik snap best dat je niet iedereen zonder grond als fascist/nazi/communist/marxist/terrorist moet wegzetten, maar soms snijdt die vergelijking gewoon hout en dan moet dat toch gewoon, mits goed onderbouwd, gezegd kunnen worden.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
  Moderator vrijdag 19 september 2025 @ 20:07:56 #184
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_218815532
meestal niet

meestal is het ook niet heel erg goed onderbouwd
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  vrijdag 19 september 2025 @ 20:09:27 #185
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_218815551
https://nl.wikipedia.org/wiki/Fascisme#Fascisme_in_de_wereld

Hier is bijvoorbeeld een (niet-complete) lijst van fascistische partijen en personen. Van overal, over de afgelopen 100 jaar verspreid.

Gek genoeg niet alleen Hitler.
Antifa
  Moderator vrijdag 19 september 2025 @ 20:14:31 #186
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_218815642
er waren meer fascisten dan de nazis???????
  Moderator vrijdag 19 september 2025 @ 20:14:44 #187
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_218815647
pooooootvr, ik neem dit mee naar achter
pi_218815687
quote:
88s.gif Op vrijdag 19 september 2025 20:14 schreef sp3c het volgende:
er waren meer fascisten dan de nazis???????
Echt hè?
  Moderator vrijdag 19 september 2025 @ 20:32:34 #189
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_218815863
ik ben extreem verbaasd
  Moderator vrijdag 19 september 2025 @ 20:32:57 #190
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_218815867
extreem verbaasd!
pi_218815876
quote:
88s.gif Op vrijdag 19 september 2025 20:07 schreef sp3c het volgende:
meestal niet

meestal is het ook niet heel erg goed onderbouwd
Dat is geen antwoord op mijn vraag. Mag je niet praten over parallellen met fascisme als je in sommige hedendaagse ontwikkelingen bepaalde kenmerken van het fascisme waarneemt, zoals bijvoorbeeld:

• Een autoritaire machtsstructuur met 1 leider die volgens zijn volgelingen charismatische kenmerken heeft
• Handelingen die richting een politieke dictatuur gaan (regeren bij dictaat of decreet)
• Een streven naar een politiek bewind waarbij de macht geconcentreerd is bij 1 persoon of partij
• Een streven naar controle over het maatschappelijk leven en sociale en culturele organisaties
• Een extreem nationalisme, waarbij de eigen natie altijd voorop gaat

Zoals Robert Paxton het omschreef:
quote:
Een vorm van politiek gedrag dat gekenmerkt wordt door een obsessieve zorg voor het verval van de gemeenschap, vernedering of slachtofferschap, en door een compenserende cultus van eenheid, vitaliteit en zuiverheid, waarin een op de massa steunende partij met toegewijde nationalistische militanten, in een ongemakkelijke maar efficiënte samenwerking met traditionele elites, afstand doet van democratische vrijheden, en met bevrijdend geweld en zonder ethische of wettelijke beperkingen binnenlandse zuivering en buitenlandse expansie nastreeft.
Zonder mensen uit te schelden kun je toch op zijn minst stellen dat het huidige Amerika onder Trump hier parallellen mee vertoont, en dan vind ik het eigenlijk zorgelijk als dat niet besproken mag worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door recursief op 19-09-2025 20:49:12 ]
pi_218815968
Ach mods.
  vrijdag 19 september 2025 @ 20:47:34 #193
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_218816074
quote:
10s.gif Op vrijdag 19 september 2025 19:40 schreef HeatWave het volgende:

[..]
Je verzint een vergelijking en stelt dat als feit, nou ik doe hetzelfde. Wat is het probleem Jozef?
De vergelijking van mij snijdt hout. Jij bralt nu iets wat kant noch wal slaat.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_218816093
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2025 20:33 schreef recursief het volgende:

[..]
Dat is geen antwoord op mijn vraag. Mag je niet praten over parallellen met fascisme als je in sommige hedendaagse ontwikkelingen bepaalde kenmerken van het fascisme waarneemt, zoals bijvoorbeeld:

• Een autoritaire machtsstructuur met 1 leider die volgens zijn volgelingen charismatische kenmerken heeft
• Handelingen die richting een politieke dictatuur gaan (regeren bij dictaat of decreet)
• Een streven naar een politieke bewind waarbij de macht geconcentreerd is bij 1 persoon of partij
• Een streven naar controle over het maatschappelijk leven en sociale en culturele organisaties

[..]
Zonder mensen uit te schelden kun je toch op zijn minst stellen dat het huidige Amerika onder Trump hier parallellen mee vertoont, en dan vind ik het eigenlijk zorgelijk als dat niet besproken mag worden.
Ik sluit mij hierbij aan, en zou wel graag een antwoord op de vraag zien.
And it's only the giving
That makes you
What you are
  vrijdag 19 september 2025 @ 20:49:10 #195
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_218816103
quote:
2s.gif Op vrijdag 19 september 2025 20:47 schreef Falco het volgende:

[..]
De vergelijking van mij snijdt hout. Jij bralt nu iets wat kant noch wal slaat.
Nee, dat is het probleem hier. Je hebt jezelf ergens van overtuigd en plempt het neer als absolute waarheid.

Mag hoor, het is FOK!, maar je komt elke keer nogal villein over :).
Get woke, go broke!
  vrijdag 19 september 2025 @ 20:52:15 #196
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_218816144
quote:
4s.gif Op vrijdag 19 september 2025 20:49 schreef HeatWave het volgende:

[..]
Nee, dat is het probleem hier. Je hebt jezelf ergens van overtuigd en plempt het neer als absolute waarheid.

Mag hoor, het is FOK!, maar je komt elke keer nogal villein over :).
Het is ook niet leuk wat ik constateer. Er zijn overduidelijk een aantal parallellen te trekken hoe een land zich naar steeds meer richting fascisme neigt. Genoeg artikelen en opinies zijn daar over geschreven. Maar tere zieltjes hoeven zich daar niet gekwetst over te voelen. Jammer dat dat toch gebeurt.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  vrijdag 19 september 2025 @ 20:57:26 #197
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_218816213
quote:
2s.gif Op vrijdag 19 september 2025 20:52 schreef Falco het volgende:

[..]
Het is ook niet leuk wat ik constateer. Er zijn overduidelijk een aantal parallellen te trekken hoe een land zich naar steeds meer richting fascisme neigt. Genoeg artikelen en opinies zijn daar over geschreven. Maar tere zieltjes hoeven zich daar niet gekwetst over te voelen. Jammer dat dat toch gebeurt.
En er zijn ook weer genoeg artikelen te vinden en zeker opinies dat het niet zo is. Zo werkt dat.

Alleen doe jij verongelijkt en agressief als jouw opinie niet slaafs overgenomen wordt en haalt uit naar mensen die je vertellen waarom ze dat niet doen.

Kirk was een oerconservatieve christen ja, maar dat is in een overwegend christelijk land dus niet de "nieuwe Horst Wessel" of wat voor nare vergelijking je nog meer wil maken.

Dat is zeggen dat een imam in Iran een christen is ofzo :').
Get woke, go broke!
  vrijdag 19 september 2025 @ 21:03:56 #198
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218816262
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2025 18:03 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
En als het nou de waarheid is? Hoe zouden we het dan moeten noemen? De VS / Trump tikken alle vakjes van de definitie. Wat wil je dan? Dat we er een nieuwe term voor verzinnen? Dat mag vast niet van @:ettovanbelgie, want dat is woke.
Laat mij svp buiten je wanen.

Dat ik als sociaal-democraat in hart en nieren uberhaupt daarmee vergeleken wordt is ergens best veelzeggend in hoe radicaal bepaalde mensen aan het worden zijn.

Plus: als historicus vind ik je laatste bijdragen getuigen van absoluut en politiek gemotiveerd radicalisme. Er is geen dag geleefd of Lord komt even melden dat er Nazi's onder z'n bed liggen.

Van Grinius heb je ws nog nooit gehoord.

[ Bericht 12% gewijzigd door EttovanBelgie op 19-09-2025 21:10:37 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 19 september 2025 @ 21:07:03 #199
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_218816281
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2025 20:57 schreef HeatWave het volgende:

[..]
En er zijn ook weer genoeg artikelen te vinden en zeker opinies dat het niet zo is. Zo werkt dat.

Alleen doe jij verongelijkt en agressief als jouw opinie niet slaafs overgenomen wordt en haalt uit naar mensen die je vertellen waarom ze dat niet doen.

Kirk was een oerconservatieve christen ja, maar dat is in een overwegend christelijk land dus niet de "nieuwe Horst Wessel" of wat voor nare vergelijking je nog meer wil maken.

Dat is zeggen dat een imam in Iran een christen is ofzo :').
Overgenomen worden door wie? En toon maar waar ik agressief reageer :').

Ik constateer enkel een parallel. Mag je eens of oneens mee zijn, tsja. Maar dat zoiets weggehaald wordt, is wel bizar. Of is Danny bang dat Trump druk gaat uitoefenen op de hosting ofzo :s)?
  vrijdag 19 september 2025 @ 21:09:32 #200
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_218816300
quote:
2s.gif Op vrijdag 19 september 2025 21:07 schreef Falco het volgende:

[..]
Overgenomen worden door wie? En toon maar waar ik agressief reageer :').

Ik constateer enkel een parallel. Mag je eens of oneens mee zijn, tsja. Maar dat zoiets weggehaald wordt, is wel bizar. Of is Danny bang dat Trump druk gaat uitoefenen op de hosting ofzo :s)?
Overal B-).

Maar goed, van mij hoeft ook niet alles weggehaald te worden trouwens, laat "ons" soms maar lekker bekvechten denk ik dan.
Get woke, go broke!
  vrijdag 19 september 2025 @ 21:12:36 #201
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_218816337
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2025 21:09 schreef HeatWave het volgende:

[..]
Overal B-).

Maar goed, van mij hoeft ook niet alles weggehaald te worden trouwens, laat "ons" soms maar lekker bekvechten denk ik dan.
Oke, je bent weer eens volledig uitgeluld.

Bekijk deze YouTube-video
  vrijdag 19 september 2025 @ 21:13:19 #202
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_218816347
quote:
2s.gif Op vrijdag 19 september 2025 21:12 schreef Falco het volgende:

[..]
Oke, je bent weer eens volledig uitgeluld.

Bekijk deze YouTube-video
Zie "overal" het was een handreiking waarbij ik je min of meer gelijk gaf.

Vergeefs.
Get woke, go broke!
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter vrijdag 19 september 2025 @ 21:14:01 #203
485843 crew  Jippie
pi_218816358
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 september 2025 20:33 schreef recursief het volgende:

[..]

• Een streven naar een politiek bewind waarbij de macht geconcentreerd is bij 1 persoon of partij

[..]
Ik snap je punt, maar mensen/bewegingen wegzetten als fascistisch is een stap te ver.

Zeker jij bent taalvaardig genoeg om een villeine doch accurate post te maken over Trump en zijn beleid zonder het woord fascist te gebruiken.
  vrijdag 19 september 2025 @ 21:15:39 #204
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218816378
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 september 2025 18:10 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Ja, want die zijn volkomen neutraal en bereid te luisteren naar andere meningen dan die hen zelf bevallen. Laat me asjeblieft niet zo lachen, zo vlak na het eten, dan krijg ik buikpijn.

En je verstoppen achter ‘Befehl ist Befehl’ heeft ook een erg vervelende bijsmaak.
Echt. Zoek hulp met je nazi-fetisj.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter vrijdag 19 september 2025 @ 21:29:37 #206
485843 crew  Jippie
pi_218816586
quote:
Dank, hernoemd naar de reeks.
pi_218816594
quote:
2s.gif Op vrijdag 19 september 2025 21:14 schreef Jippie het volgende:

[..]
Ik snap je punt, maar mensen/bewegingen wegzetten als fascistisch is een stap te ver.

Zeker jij bent taalvaardig genoeg om een villeine doch accurate post te maken over Trump en zijn beleid zonder het woord fascist te gebruiken.
Maar ik zou ook met onderbouwing willen kunnen zeggen dat ik parallellen met het fascisme zie, en daarbij het woord fascisme ook gebruiken. Want die parallellen zie ik ontegenzeggelijk en ik denk dat het het belangrijk is om dat te kunnen benoemen.

Ik kan me voorstellen dat je niet tolereert dat "fascisme" als willekeurige term er in gegooid wordt alleen maar om te framen (net zoals dat het niet okay is om de Democraten communistisch te noemen of PVVers nazi's), maar als het over daadwerkelijk fascistische kenmerken gaat moet dat met een gedegen onderbouwing gezegd kunnen worden.
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter vrijdag 19 september 2025 @ 21:51:05 #208
485843 crew  Jippie
pi_218816882
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 september 2025 21:30 schreef recursief het volgende:

[..]
Maar ik zou ook met onderbouwing willen kunnen zeggen dat ik parallellen met het fascisme zie, en daarbij het woord fascisme ook gebruiken. Want die parallellen zie ik ontegenzeggelijk en ik denk dat het het belangrijk is om dat te kunnen benoemen.

Ik kan me voorstellen dat je niet tolereert dat "fascisme" als willekeurige term er in gegooid wordt alleen maar om te framen (net zoals dat het niet okay is om de Democraten communistisch te noemen of PVVers nazi's), maar als het over daadwerkelijk fascistische kenmerken gaat moet dat met een gedegen onderbouwing gezegd kunnen worden.
Dan nog denk ik dat je niet de term fascisme hoeft te gebruiken. Omschrijf wat je opvalt, wat je er van vindt en onderbouw je kritiek op zo'n regime.

Persoonlijk denk ik dat het gebruik van termen als dictator en/of dictatuur bij een signalering van dictatoriaal beleid in een serieus onderbouwde post meer op zijn plek zijn.

Volgens mij is dat geen probleem, maar daar kan @Straatcommando. ons hopelijk uitsluitsel over geven.
  vrijdag 19 september 2025 @ 21:56:15 #209
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_218816960
quote:
2s.gif Op vrijdag 19 september 2025 21:14 schreef Jippie het volgende:

[..]

En waarom dan? Want dat wil je maar niet toelichten. Waarom is het een stap te ver?
Antifa
  vrijdag 19 september 2025 @ 21:58:14 #210
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_218816984
quote:
Ja, de hele tijd via allerlei hersenkronkels in je eigen hoofd parallellen vinden maakt allemaal nog niet de waarheid hoor :').

Dit lijkt wel een beetje op dit, en hitler dronk ook water, dus das 2, zie je wel, overduidelijk fascisme dit!!

En dan nog, het echt in elke post weer vermelden helpt ook niet.
Get woke, go broke!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')