Oke, je bent weer eens volledig uitgeluld.quote:Op vrijdag 19 september 2025 21:09 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Overal.
Maar goed, van mij hoeft ook niet alles weggehaald te worden trouwens, laat "ons" soms maar lekker bekvechten denk ik dan.
Zie "overal" het was een handreiking waarbij ik je min of meer gelijk gaf.quote:Op vrijdag 19 september 2025 21:12 schreef Falco het volgende:
[..]
Oke, je bent weer eens volledig uitgeluld.
Bekijk deze YouTube-video
Ik snap je punt, maar mensen/bewegingen wegzetten als fascistisch is een stap te ver.quote:Op vrijdag 19 september 2025 20:33 schreef recursief het volgende:
[..]
Dat is geen antwoord op mijn vraag. Mag je niet praten over parallellen met fascisme als je in sommige hedendaagse ontwikkelingen bepaalde kenmerken van het fascisme waarneemt, zoals bijvoorbeeld:
• Een autoritaire machtsstructuur met 1 leider die volgens zijn volgelingen charismatische kenmerken heeft
• Handelingen die richting een politieke dictatuur gaan (regeren bij dictaat of decreet)
• Een streven naar een politiek bewind waarbij de macht geconcentreerd is bij 1 persoon of partij
• Een streven naar controle over het maatschappelijk leven en sociale en culturele organisaties
• Een extreem nationalisme, waarbij de eigen natie altijd voorop gaat
Zoals Robert Paxton het omschreef:
[..]
Zonder mensen uit te schelden kun je toch op zijn minst stellen dat het huidige Amerika onder Trump hier parallellen mee vertoont, en dan vind ik het eigenlijk zorgelijk als dat niet besproken mag worden.
Echt. Zoek hulp met je nazi-fetisj.quote:Op vrijdag 19 september 2025 18:10 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ja, want die zijn volkomen neutraal en bereid te luisteren naar andere meningen dan die hen zelf bevallen. Laat me asjeblieft niet zo lachen, zo vlak na het eten, dan krijg ik buikpijn.
En je verstoppen achter ‘Befehl ist Befehl’ heeft ook een erg vervelende bijsmaak.
Dank, hernoemd naar de reeks.quote:Op vrijdag 19 september 2025 21:22 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Wat een stronttopic:
NWS / Charlie Kirk doodgeschoten #28
Maar ik zou ook met onderbouwing willen kunnen zeggen dat ik parallellen met het fascisme zie, en daarbij het woord fascisme ook gebruiken. Want die parallellen zie ik ontegenzeggelijk en ik denk dat het het belangrijk is om dat te kunnen benoemen.quote:Op vrijdag 19 september 2025 21:14 schreef Jippie het volgende:
[..]
Ik snap je punt, maar mensen/bewegingen wegzetten als fascistisch is een stap te ver.
Zeker jij bent taalvaardig genoeg om een villeine doch accurate post te maken over Trump en zijn beleid zonder het woord fascist te gebruiken.
Dan nog denk ik dat je niet de term fascisme hoeft te gebruiken. Omschrijf wat je opvalt, wat je er van vindt en onderbouw je kritiek op zo'n regime.quote:Op vrijdag 19 september 2025 21:30 schreef recursief het volgende:
[..]
Maar ik zou ook met onderbouwing willen kunnen zeggen dat ik parallellen met het fascisme zie, en daarbij het woord fascisme ook gebruiken. Want die parallellen zie ik ontegenzeggelijk en ik denk dat het het belangrijk is om dat te kunnen benoemen.
Ik kan me voorstellen dat je niet tolereert dat "fascisme" als willekeurige term er in gegooid wordt alleen maar om te framen (net zoals dat het niet okay is om de Democraten communistisch te noemen of PVVers nazi's), maar als het over daadwerkelijk fascistische kenmerken gaat moet dat met een gedegen onderbouwing gezegd kunnen worden.
En waarom dan? Want dat wil je maar niet toelichten. Waarom is het een stap te ver?quote:Op vrijdag 19 september 2025 21:14 schreef Jippie het volgende:
[..]
Ik snap je punt, maar mensen/bewegingen wegzetten als fascistisch is een stap te ver.
Ja, de hele tijd via allerlei hersenkronkels in je eigen hoofd parallellen vinden maakt allemaal nog niet de waarheid hoorquote:
Ik denk dat je dan de kern van wat er in de wereld gebeurt zou missen. Fascisme dat daadwerkelijk fascisme is moet als zodanig kunnen worden herkend en ook gewoon benoemd zonder in vage zinnen eromheen te moeten manoevreren. Met gedegen onderbouwing, dat wel. Ik begrijp die kramp niet dat dat niet besproken mag worden.quote:Op vrijdag 19 september 2025 21:51 schreef Jippie het volgende:
[..]
Dan nog denk ik dat je niet de term fascisme hoeft te gebruiken. Omschrijf wat je opvalt, wat je er van vindt en onderbouw je kritiek op zo'n regime.
Fascisme is meer/precieser dan alleen dictatuur. (Politieke) dictatuur is een kenmerk van fascisme, maar niet elke dictatuur is fascistisch.quote:Persoonlijk denk ik dat het gebruik van termen als dictator en/of dictatuur bij een signalering van dictatoriaal beleid in een serieus onderbouwde post meer op zijn plek zijn.
Volgens mij is dat geen probleem, maar daar kan @:Straatcommando. ons hopelijk uitsluitsel over geven.
Nee daar zit geen kramp in. Waar we voor willen waken en wat blijkbaar heel lastig is (en dat is geen flame naar wie dan ook) dat we niet willen dat het een groot schreeuwfestijn wordt. Ik merk al heel lang dat mensen niet meer in discussie gaan, of voor de vorm een paar berichtjes uitwisselen om daarna over te gaan met moddergooien, oneliners en simplificaties.quote:Op vrijdag 19 september 2025 22:00 schreef recursief het volgende:
[..]
Ik denk dat je dan de kern van wat er in de wereld gebeurt zou missen. Fascisme dat daadwerkelijk fascisme is moet als zodanig kunnen worden herkend en ook gewoon benoemd zonder in vage zinnen eromheen te moeten manoevreren. Met gedegen onderbouwing, dat wel. Ik begrijp die kramp niet dat dat niet besproken mag worden.
En ja, mensen zonder onderbouwing voor fascist uitmaken moet niet getolereerd worden, dat snap ik wel.
[..]
Verder kan ik je alleen adviseren om dit aan te kaarten bij de FOK! bazen. Zij bepalen het beleid, ik voer het uit.quote:Op vrijdag 19 september 2025 22:00 schreef recursief het volgende:
[..]
Ik denk dat je dan de kern van wat er in de wereld gebeurt zou missen. Fascisme dat daadwerkelijk fascisme is moet als zodanig kunnen worden herkend en ook gewoon benoemd zonder in vage zinnen eromheen te moeten manoevreren. Met gedegen onderbouwing, dat wel. Ik begrijp die kramp niet dat dat niet besproken mag worden.
En ja, mensen zonder onderbouwing voor fascist uitmaken moet niet getolereerd worden, dat snap ik wel.
[..]
Top, ik hoor graag wat daar uit komt.quote:Op vrijdag 19 september 2025 22:08 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Nee daar zit geen kramp in. Waar we voor willen waken en wat blijkbaar heel lastig is (en dat is geen flame naar wie dan ook) dat we niet willen dat het een groot schreeuwfestijn wordt. Ik merk al heel lang dat mensen niet meer in discussie gaan, of voor de vorm een paar berichtjes uitwisselen om daarna over te gaan met moddergooien, oneliners en simplificaties.
Ik ga er later uitgebreider op in, ik wil eerst overleggen met mijn collega's.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |