De Palestijnen hebben vijf kansen op een eigen staat gehad, alles is afgewezen. En zoals je weet om maar weer in herhaling te vallen: het terreur stamt van nog voor de oprichting van de staat Israël.quote:Op dinsdag 9 september 2025 15:47 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Je gelooft in sprookjes. De haat naar Israél vanuit de Palestijnen is sinds 7 oktober alleen maar gegroeid door het handelen van Israël. En is het niet Hamas dan is het wel weer een nieuwe groep. Het is de hoogste tijd voor echte oplossingen die perspectief en autonomie bieden en de haat doen afnemen. Dat is hoe je Hamas (en aanverwanten) daadwerkelijk uitroeit.

Turkije.quote:Op dinsdag 9 september 2025 18:25 schreef Perrin het volgende:
Waar zou het Hamas leiderschap dat nog over is zich gaan verbergen? Welk land wil ze nog hebben?

Of Halsema nodigt ze uit, ik sluit niets meer uit tegenwoordigquote:
 .
.

Femke wil ze wel denk ik.quote:Op dinsdag 9 september 2025 18:25 schreef Perrin het volgende:
Waar zou het Hamas leiderschap dat nog over is zich gaan verbergen? Welk land wil ze nog hebben?

Deze zag ik niet aankomen. Die buitenlandse politiek van Qatar is natuurlijk nogal high risk en met de inzet op heel veel verschillende paarden ga je een keer verkeerd wedden, maar dat het zo zou escaleren.. dit scenario zullen ze in Doha misschien ook niet verzonnen hebben.quote:Op dinsdag 9 september 2025 15:11 schreef Perrin het volgende:
Hamas is zelfs in Qatar niet veilig.
[ x ]

Om dezelfde reden als Putin eigenlijk. Hij heeft backing van een grootmacht. Niemand gaat interveniëren.quote:Op dinsdag 9 september 2025 20:32 schreef TheVulture het volgende:
Het is wel definitief duidelijk dat Netanyahu echt totaal niet geïnteresseerd is in een bestand van enige vorm.
Opvallend dat de aanpak in feite hetzelfde is als bij Iran, dat net als Hamas in Doha wordt aangevallen op het moment dat er via de VS een voorstel tot een bestand ligt en daarover vergadert wordt. Trump en co lijken ook wel behoorlijk de schijn tegen te hebben....

Een totaal dwaze conclusie, dat heeft alles te maken met politiek niets met de feiten. Niemand claimt ook dat iedere oorlogsmisdaad een genocide is. Bij genocide gaat het om de intentie en die spreekt Israel nog duidelijker uit dan de Nazi's deden.quote:Op dinsdag 9 september 2025 12:27 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Enige juiste conclusie, iets hoeft ook geen genocide te zijn om al te ver te gaan overigens en niet iedere potentiële oorlogsmisdaad is meteen genocide.
Om maar een voorbeeld te geven ik heb niemand ooit over genocide gehoord toen de VS Afghanistan en Irak aanviel na 9/11 en daar zijn honderdduizenden dodelijke burgerslachtoffers gevallen.

walgelijke vent
 walgelijke vent

Het is een feit dat Israël geen genocide pleegt. Wat hij, of jij, daarvan vinden is verder niet interessant.quote:Op donderdag 11 september 2025 15:44 schreef TLC het volgende:
Vannacht Frits Barend op radio 1, hij vond dat israël geen genocide pleegt

walgelijke vent

De Spanjaarden kunnen fluiten naar toekomstige diplomatieke banden, en daarmee handel, met Israël.quote:Op donderdag 11 september 2025 13:58 schreef Montagui het volgende:
De Spaanse premier heeft wel oren naar de topic titel:
De Israel-Palestina kwestie #15 de Israelische terreur elimineren
[ x ]
translation:
"Spain, as you know, does not have nuclear bombs, nor aircraft carriers or large oil reserves. We alone cannot stop the Israeli offensive, but that doesn't mean we're going to quit trying, because there are causes worth fighting for, even if winning them isn't in our power alone."
Gelukkig heeft Spanje geen atoombommen.

quote:Op donderdag 11 september 2025 16:11 schreef TheGreatAlfonso het volgende:
[..]
Het is een feit dat Israël geen genocide pleegt

Wie de PLO/Fatah zijn lijkt me niet heel moeilijk de definiëren, die bestaan uit de machthebbers die al decennia vrij stabiel het voor het zeggen hebben op de Westoever.quote:Op maandag 8 september 2025 20:52 schreef Vallon het volgende:
[..]
Hmmm... ik denk dat meer legitimiteit geven aan 'al fatah' als gezaghebbende in PLO niet zal helpen om daarmee ingestemde 'hamas' te overtuigen dat die uit de Gazastrook moet verdwijnen.
Definieer verder wie precies PLO is?
Dat op z'n best een verzameling van vage entiteiten in de vorm (familiale) tribaal gedreven organisaties zijn die zich in hun haat jegens Israël als coalitie verbonden hebben. Streep Israël weg en er is ook geen PLO.
Wat zei hij precies? Dat Israël oorlogsmisdaden pleegt staat als een paal boven water, maar persoonlijk vind ik hiervoor 'genocide' gebruiken een inflatie van het begrip.quote:Op donderdag 11 september 2025 15:44 schreef TLC het volgende:
Vannacht Frits Barend op radio 1, hij vond dat israël geen genocide pleegt

Het doel is niet bezetten maar hamas elimineren van haar bestaan waarvoor o.a. nu die bijeendrijvende bezetting nodig is.quote:Op donderdag 11 september 2025 17:53 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Wie de PLO/Fatah zijn lijkt me niet heel moeilijk de definiëren, die bestaan uit de machthebbers die al decennia vrij stabiel het voor het zeggen hebben op de Westoever.
Het was wat mij betreft een dwaze keuze om de Gazastrook te bezetten zonder duidelijk plan wie de plaats van Hamas in zou nemen. Wat mij betreft had dat veel rationelere PLO moeten zijn. We zien inmiddels het resultaat: Israël weet Hamas niet te verslaan want er is simpelweg geen georganiseerde Palestijn die de organisatie heeft om de plaats van de terroristen in te nemen.
..

Israël probeert juist een nieuwe genocide en holocaust te voorkomen.quote:Op donderdag 11 september 2025 18:15 schreef TheGreatAlfonso het volgende:
[..]
Als er genocide wordt gepleegd, waarom zet Israël dan grondtroepen in in Gaza?

Juist. Ze hebben nu een soort experimentele pilot lopen in Oost-Rafah door middel van een monsterverbond met een aan IS gelieerde zooi militanten. Het werkt wel blijkbaar, er zijn daar geen gevechten meer, de voedseluitgifte loopt goed en de scholen zijn weer open, maar gezien de schaal en de partner hou je je hart vast of dit wel uit te breiden of überhaupt houdbaar is.quote:Op donderdag 11 september 2025 17:53 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Wie de PLO/Fatah zijn lijkt me niet heel moeilijk de definiëren, die bestaan uit de machthebbers die al decennia vrij stabiel het voor het zeggen hebben op de Westoever.
Het was wat mij betreft een dwaze keuze om de Gazastrook te bezetten zonder duidelijk plan wie de plaats van Hamas in zou nemen.
De PLO/PA is ook een corrupte, onderdrukkende zooi dat net zo hard pleinen en straten naar verheerlijkte terroristen vernoemt, maar het is helaas de enige partij met genoeg reach. Het gaat niet genoeg zijn vrees ik, want ook op de Westoever kunnen ze hun bloed wel drinken maar worden ze nu nog op afstand gehouden door het politieke overwicht van de PA. Vorige maand of zo werd er nog een kalifaat uitgeroepen in Hebron. De Palestijnen zijn ontzettend versnipperd daar. In Gaza heeft Hamas de kans gegrepen om in relatieve isolatie alles naar zich toe te trekken maar op de Westoever vreten ze elkaar nog net niet op. Het enige wat ze gemeen hebben is de terechte afkeer en haat voor het escalerende kolonistentuig plus IDF.quote:Wat mij betreft had dat veel rationelere PLO moeten zijn. We zien inmiddels het resultaat: Israël weet Hamas niet te verslaan want er is simpelweg geen georganiseerde Palestijn die de organisatie heeft om de plaats van de terroristen in te nemen.
[..]
Ja, zoiets zal hij gezegd hebben maar dergelijk tegengeluid wordt niet getolereerd. Je moet het eens zijn met die term genocide want anders ben je pro-genocide. Zoiets.quote:Wat zei hij precies? Dat Israël oorlogsmisdaden pleegt staat als een paal boven water, maar persoonlijk vind ik hiervoor 'genocide' gebruiken een inflatie van het begrip.

Ik ben er ik zo moe van, met name al die hypocrieten hier in Nederland, wat bestaat uit moslimtuig en linkse weekdieren. Heel social media staat vanuit die hoek weer vol met de verheerlijking van de moord op Kirk. Over met 2 maten meten gesproken...quote:Op donderdag 11 september 2025 19:44 schreef EttovanBelgie het volgende:
Ik ben ondertussen om, en hoop dat Israël als land opgeheven wordt.
Enkel en alleen om verlost te zijn van de hysterische pro-Palestina meute.
Heel veel succes met islamitisch-theocratisch hell-hole nummer zoveel in die regio, maar svp stop met met die tenenkrommende, selectief verontwaardigde, universiteitslopende, stationbezettende komedie.

Op hun eigen volk, dat is waar.quote:Op donderdag 11 september 2025 18:59 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Israël probeert juist een nieuwe genocide en holocaust te voorkomen.

In de media wordt elke scheet van Trump breed uitgemeten maar een Spaanse premier die fantaseert over de nucleaire verwoesting van Israël is kennelijk geen nieuws. Opmerkelijk wel.quote:Op donderdag 11 september 2025 13:58 schreef Montagui het volgende:
De Spaanse premier heeft wel oren naar de topic titel:
De Israel-Palestina kwestie #15 de Israelische terreur elimineren
[ x ]
translation:
"Spain, as you know, does not have nuclear bombs, nor aircraft carriers or large oil reserves. We alone cannot stop the Israeli offensive, but that doesn't mean we're going to quit trying, because there are causes worth fighting for, even if winning them isn't in our power alone."
Gelukkig heeft Spanje geen atoombommen.

Je kunt het ook niet speciaal opzoeken om je er aan te gaan ergeren.quote:Op donderdag 11 september 2025 19:44 schreef EttovanBelgie het volgende:
Enkel en alleen om verlost te zijn van de hysterische pro-Palestina meute.

Interessant dat je het zo interpreteert. Ik ben heel benieuwd hoe jij die andere woorden daarna dan interpreteert. In dezelfde zin nog wel. Sanchez heeft het volgens jou over het nucleair vernietigen van Israël, komma en dan heeft hij het over een vliegdekschip komma of over olievoorraden. Wat bedoelt hij daar dan mee, wil hij Israël met een tsunami van olie overstromen?quote:Op donderdag 11 september 2025 20:21 schreef mackinac het volgende:
[..]
In de media wordt elke scheet van Trump breed uitgemeten maar een Spaanse premier die fantaseert over de nucleaire verwoesting van Israël is kennelijk geen nieuws. Opmerkelijk wel.

Ik zou niet te veel verwachten van een coherente gedachten gang bij Pedro Sánchez. Een paar maanden terug wilde ie nog 1 miljoen migranten importen in een land met het hoogste werkloosheid cijfer van Europa.quote:Op donderdag 11 september 2025 21:36 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Interessant dat je het zo interpreteert. Ik ben heel benieuwd hoe jij die andere woorden daarna dan interpreteert. In dezelfde zin nog wel. Sanchez heeft het volgens jou over het nucleair vernietigen van Israël, komma en dan heeft hij het over een vliegdekschip komma of over olievoorraden. Wat bedoelt hij daar dan mee, wil hij Israël met een tsunami van olie overstromen?

Hulde voor de AVROTROS. Had ik echt niet verwacht.quote:Op vrijdag 12 september 2025 12:21 schreef Bluesdude het volgende:
NOS: Nederland doet niet mee aan het Eurovisie Songfestival als Israël ook weer meedoet. Dat schrijft omroep AVROTROS in een persbericht.

Yu no man broko mi!quote:Op vrijdag 12 september 2025 12:21 schreef Bluesdude het volgende:
NOS: Nederland doet niet mee aan het Eurovisie Songfestival als Israël ook weer meedoet. Dat schrijft omroep AVROTROS in een persbericht.

En hamas c.s. zien dat het goed is voor hun doel om Israëlische artiesten en (ook hier) hun kijkers te kunnen laten uitsluiten.quote:Op vrijdag 12 september 2025 12:21 schreef Bluesdude het volgende:

De druk op de ketel houden gaat Israël niet eeuwig volhouden. Ik ben niet bijster onder de indruk van wat Israël tot nu toe heeft gepresteerd, Hamasstrijders komen vrij gemakkelijk weer uit hun holen gekropen wanneer de tanks de hoek om zijn.quote:Op donderdag 11 september 2025 18:34 schreef Vallon het volgende:
[..]
Het doel is niet bezetten maar hamas elimineren van haar bestaan waarvoor o.a. nu die bijeendrijvende bezetting nodig is.
Dat een ideologie niet te vernietigen is, weet ook iedereen maar voor het moment duwt Israël de uitvoerenden weer terug in hun eigen vuur. En door een hoog hek om het fornuis te zetten, blijft de hitte tenminste weer een tijdje op afstand.
quote:Inzake WestBank zijn er flink veel meer partijen die (tribaal) aanspraak maken op wie het echt voor het zeggen heeft. Die uiterlijke stabiliteit is op zijn best een schijnbeeld.
Al Fatah en Hamas is meer zien als soort universele groepsidentificatie (zoals bv Soennieten en Sjiieten) waarin tal van andere f(r)acties en andersdenkende families schuil gaan; die zich zeker qua zeggenschap door een westers-gekunstelde PLO of nu dan een PA willen laten vertegenwoordigen.
Beide groepen verschillen in die verbondenheid niet van hun mening dat er voor Israël (nooit) geen plaats is.
Het Westers concept van representatieve vertegenwoordiging of zeggenschap, laat staan democratie, kan iemand daar wel gemakshalve willen opplakken maar is daar simpelweg niet van toepassing.
Dat Abbas zg. al decennia in beeld de President is, is vooral een (westers in stand gehouden) zienswijze waarin menigeen het eens is dat hij zeker geen vertegenwoordiger van de Palestijnse zaak is. Abbas ontleent zijn "macht" omdat hij als wig - ik trek het even generalistisch - samenwerkt met o.a. Israël. Kabbel een beetje mee met de tegenstander, win ze voor je meelijwekkende zaak en wanneer er dan wat ruimte ontstaat kan je weer een stapje voorwaarts maken.
Ik trek mijn scherpte even - nofi - door met te stellen dat de ideologisch gedreven groeperingen het (bekende islamitisch) terugduwend-veroverend concept volgen.
Eerst beetje bij beetje aan eigen legitimiteit in kracht verkrijgen met als uiteindelijk doel, hoe lang het ook duurt, de ander (hier Israël) over de initieel beoogde kling te kunnen - laten - jagen.
Ik zie het vooral als een bewijs dat dit een betere strategie is dan verwachten dat Hamas uit zichzelf wel verdwijnt. Want dat is wel waar het op neer komt. De keuze om een partnerschap aan te gaan met IS-gelieerde groepen vind ik dan weer bizar en gedoemd te mislukken.quote:Op donderdag 11 september 2025 19:36 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Juist. Ze hebben nu een soort experimentele pilot lopen in Oost-Rafah door middel van een monsterverbond met een aan IS gelieerde zooi militanten. Het werkt wel blijkbaar, er zijn daar geen gevechten meer, de voedseluitgifte loopt goed en de scholen zijn weer open, maar gezien de schaal en de partner hou je je hart vast of dit wel uit te breiden of überhaupt houdbaar is.
Ik ben er goed van op de hoogte dat de PLO/PA nog weinig legitimiteit geniet in de Westbank en ook genoeg op de kerfstok heeft. Het is echter wel de partij die Israël erkent, samenwerkt met de Israëlische autoriteiten, tot op zekere hoogte succesvol de rust bewaard op haar grondgebied en - hoewel het een moeilijke onderhandelingspartner is - bereid is tot concessies. Ooit genoot de PA/PLO wél veel legitimiteit en stond een duidelijke meerderheid van de Palestijnse bevolking wél positief tegen onderhandelen en een tweestatenoplossing. De reden dat dit verdwenen is komt mijns inziens omdat men al jaren geen successen meer boekt en uiteraard is dat grotendeels aan henzelf te wijten. Laat de Palestijnen (weer) zien dat de vreedzame tactieken weer resultaat opleveren en dan zal de houding en gedrag ook weer wat normaliseren zoals begin jaren '90.quote:De PLO/PA is ook een corrupte, onderdrukkende zooi dat net zo hard pleinen en straten naar verheerlijkte terroristen vernoemt, maar het is helaas de enige partij met genoeg reach. Het gaat niet genoeg zijn vrees ik, want ook op de Westoever kunnen ze hun bloed wel drinken maar worden ze nu nog op afstand gehouden door het politieke overwicht van de PA. Vorige maand of zo werd er nog een kalifaat uitgeroepen in Hebron. De Palestijnen zijn ontzettend versnipperd daar. In Gaza heeft Hamas de kans gegrepen om in relatieve isolatie alles naar zich toe te trekken maar op de Westoever vreten ze elkaar nog net niet op. Het enige wat ze gemeen hebben is de terechte afkeer en haat voor het escalerende kolonistentuig plus IDF.
Het Westen (niet alleen het Westen trouwens) is juist een meester in het laten lopen en zelfs belonen van barbaarse en mensonterende situaties.quote:Het wonderbaarlijke is dat het seculiere "westen" daar alle ruimte voor biedt. Door steeds maar mee te veren in dat grens verschuivend toegeven aan religieuze eisen en haar ideologische voorwaarden.
Dat daarbij mensonterende situaties ontstaan, die sws één en alleen de schuld worden van Israël, helpt in een overtuigingsproces en meer dan het offer waard, om de belofte van een overwinning te realiseren.
Ik moet zeggen dat ik dat soort radicalen in het wild maar weinig aantref. Ja, kinderen en jongvolwassenen, maar daar zijn het kinderen voor.quote:Ja, zoiets zal hij gezegd hebben maar dergelijk tegengeluid wordt niet getolereerd. Je moet het eens zijn met die term genocide want anders ben je pro-genocide. Zoiets.

Zelf zou ik ook een wat andere koers hebben gekozen dan ongericht een gebied letterlijk plat te gooien.quote:Op vrijdag 12 september 2025 16:49 schreef Frikandelbroodje het volgende:
De druk op de ketel houden gaat Israël niet eeuwig volhouden. Ik ben niet bijster onder de indruk van wat Israël tot nu toe heeft gepresteerd, Hamasstrijders komen vrij gemakkelijk weer uit hun holen gekropen wanneer de tanks de hoek om zijn.

Netanyahu roept nog maar eens dat hij alle Palestijnen gaat: vermoorden/een Israëlisch paspoort geven/een apartheidsregime runt.quote:Netanyahu vows 'there will be no Palestinian state'

quote:Op vrijdag 12 september 2025 18:07 schreef Glazenmaker het volgende:
https://www.dw.com/en/net(...)ian-state/a-73967725
[..]
Netanyahu roept nog maar eens dat hij alle Palestijnen gaat: vermoorden/een Israëlisch paspoort geven/een apartheidsregime runt.
Als iemand een andere uitleg heeft, hoor ik het graag.
Dit vat wel aardig samen wat de plannen zijn en wat de intenties van Netanyahu met de westbank zijn.quote:"We are going to fulfill our promise that there will be no Palestinian state, this place belongs to us," Netanyahu said.

Prima toch, want wat verwacht je dat 'we' doen en waarom?quote:Op vrijdag 12 september 2025 18:24 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
[..]
Dit vat wel aardig samen wat de plannen zijn en wat de intenties van Netanyahu met de westbank zijn.
Zal voor Gaza niet veel anders zijn gok ik zo.
We staan erbij en we kijken ernaar.

Je moet die grenzen vasthouden zoals ze nu zijn en als met de tijd het gezeik wegebt de grenzen opengooien.quote:Op vrijdag 12 september 2025 20:04 schreef HowardRoark het volgende:
Uitstekend, de Westelijke Jordaanoever moet natuurlijk ook Israëlisch grondgebied worden. Dit gebied is de plek waar het Joodse volk hun origine kent en een rijke geschiedenis heeft. Niet Arabieren of de Islam. Het blijft wat dit betreft vreemd dat sommigen de kant blijven kiezen van een cultuur die effectief gezien een kolonisator is in dit gebied.
[..]
Prima toch, want wat verwacht je dat 'we' doen en waarom?

Israëlisch pp geven, prima toch.quote:Op vrijdag 12 september 2025 18:07 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Netanyahu roept nog maar eens dat hij alle Palestijnen gaat: vermoorden/een Israëlisch paspoort geven/een apartheidsregime runt.

Lijkt mij een goede optie, maar demografische angsten zitten er al sinds de jaren 30 in bij de joodse Israëliërs.quote:Op vrijdag 12 september 2025 20:31 schreef ludovico het volgende:
[..]
Israëlisch pp geven, prima toch.

Hoe vaak moet jou nog verteld worden dat het niet gaat om een kant kiezen? Heb je moeite met lezen ofzo? Wil je het niet begrijpen? Wat is (naast je liefde voor een schurkenstaat) precies je probleem?quote:Op vrijdag 12 september 2025 20:04 schreef HowardRoark het volgende:
Uitstekend, de Westelijke Jordaanoever moet natuurlijk ook Israëlisch grondgebied worden. Dit gebied is de plek waar het Joodse volk hun origine kent en een rijke geschiedenis heeft. Niet Arabieren of de Islam. Het blijft wat dit betreft vreemd dat sommigen de kant blijven kiezen van een cultuur die effectief gezien een kolonisator is in dit gebied.
[..]
Prima toch, want wat verwacht je dat 'we' doen en waarom?

Lijkt een beetje op dat "There will be no Jewish State" gebeuzel dat Hamas al decennia roeptoetert.quote:Op vrijdag 12 september 2025 18:07 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]

Ik ben niet belezen genoeg voor deze opmerking.quote:Op vrijdag 12 september 2025 23:27 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Lijkt een beetje op dat "There will be no Jewish State" gebeuzel dat Hamas al decennia roeptoetert.

Klopt.quote:Op zaterdag 13 september 2025 00:40 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik ben niet belezen genoeg voor deze opmerking.

Dit vormt geen antwoord op de vraag die ik stelde. Jij stelde 'we staan erbij en we kijken ernaar' en ik vroeg vervolgens wat je zou verwachten dat we doen. En nu kom je ineens met een reactie over een kant kiezen (wat jij trouwens overduidelijk al hebt gedaan mbt dit conflict) dat sluit niet aan op de vraag. Daarnaast is Israël ook geen schurkenstaat. Een schurkenstaat zou je een potentiële Palestijnse staat kunnen noemen, die er gelukkig en hopelijk dan ook niet gaat komen.quote:Op vrijdag 12 september 2025 23:21 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Hoe vaak moet jou nog verteld worden dat het niet gaat om een kant kiezen? Heb je moeite met lezen ofzo? Wil je het niet begrijpen? Wat is (naast je liefde voor een schurkenstaat) precies je probleem?

quote:Mossad said to have refused to carry out ground op to kill Hamas leaders in Qatar
The Mossad spy agency refused to carry out a planned ground operation to kill Hamas’s leaders in Doha, fearing that the operation would doom hostage-ceasefire talks and damage the agency’s ties with Qatar, a key Mideast mediator, the Washington Post reported Friday.
Instead, Israel was forced to carry out airstrikes, which Israel’s security establishment now increasingly believes failed to kill any of Hamas’s top brass who were gathered at the site of Tuesday’s strike in Doha.
That assessment was strengthened Friday, when Hamas announced that its Qatar-based leader Khalil al-Hayya performed funeral rites for his “martyred” son Hammam, effectively negating initial rumors that the terror group’s chief was killed in the attack.
Amid the fallout from the apparent failed strike, reports began to emerge of significant opposition to the plan, both in the way it was carried out and the timing amid ongoing hostage talks.
A senior official with knowledge of talks on the hostage release-ceasefire deal told Channel 12 that most of the defense establishment recommended that the attack be put off.
“The position was clear — there is a deal for the return of the hostages on the table, and the negotiations should be exhausted. Everyone understood the consequences for the hostages and that an operation like this at the current time could harm this possibility,” the official said.
Channel 12 reported that the plan was opposed by IDF chief of staff Eyal Zamir, Mossad chief David Barnea and National Security Adviser Tzachi Hanegbi.
It said that Prime Minister Benjamin Netanyahu, Defense Minister Israel Katz, acting Shin Bet chief known as “Mem,” and Strategic Affairs Minister Ron Dermer were in favor of the attack.
Nitzan Alon, who heads the hostage negotiations, was reportedly not invited to the discussion on the operation, with top officials assuming he would object to any action that could endanger the hostages.
The Mossad spy agency even declined to carry out a ground operation it had itself drawn up in recent weeks to assassinate the Hamas leaders, forcing the adoption of an air strike, two Israelis familiar with the matter told The Washington Post on Friday.
Mossad chief Barnea opposed killing the leaders in Qatar due to the spy agency’s relationship with Doha as well as its role as a mediator in talks with Hamas, the sources said.
Israel’s announcement of the strike said it had been carried out by the Air Force, in conjunction with the Shin Bet security service. The operation was even monitored from a Shin Bet command center.
The Shin Bet is normally tasked with domestic security, while the Mossad handles operations abroad.
The Washington Post report noted that it was the Mossad that killed Hamas leader Ismail Haniyeh in Tehran last year. The agency was also heavily involved in Israel’s surprise attack on Iran earlier this year and famously spearheaded the exploding pager operation on thousands of Hezbollah operatives.
“This time, Mossad was unwilling to do it on the ground,” the Washington Post quoted one of the Israelis as saying, adding that the agency viewed Qatar as an important intermediary in talks with Hamas.
Another Israeli familiar with the dissent from the Mossad questioned Netanyahu’s timing. “We can get them in one, two, or four years from now, and the Mossad knows how to do it,” he said, referring to the possibility of covertly assassinating Hamas leaders anywhere in the world. “Why do it now?”
The Post said that the Mossad did not respond to a request for comment. The prime minister’s office, which oversees the Mossad, did not respond to requests for comment.
A separate report Friday by the Wall Street Journal revealed new operational details about the strike, which relied on air-launched ballistic missiles fired from over the Red Sea.
The newspaper, which cited interviews with senior US officials briefed on the operation, said the strike was designed to avoid having Israeli fighter jets enter Saudi airspace and to be carried out swiftly so the Trump administration would have less time to object.
According to the report, eight F-15s and four F-35s took part in the operation, flying south from Israel over the Red Sea before launching ballistic missiles toward Qatar from the opposite side of the Arabian Peninsula.
Israel reportedly didn’t tip off the US until minutes before the strike was launched or give precise details on the target, which the US was able to determine was the Qatari capital using space-based sensors that detected the missiles’ heat signatures. By the time the US alerted Qatar, the missiles had struck 10 minutes earlier.
“Notice was given so close to actual launching of missiles that there was no way to reverse or halt the order,” a senior American defense official was quoted as saying, while describing the operation as “absolutely unimaginable.”
None of the top leaders killed
As the Israeli security establishment increasingly believes that none of Hamas’s leadership was killed in the strike, it has begun checking whether the terror group’s top brass was even in the building that was targeted, Channel 12 reported Friday evening.
The other possibility still being examined is that the Hamas leaders were in a different part of the building than the section that was hit directly, the report said.
The report noted that Israel, fearing an even greater backlash from Qatar if there had been significant local casualties, had likely used very precise munitions that targeted specific rooms in the building and not ones with larger warheads that could have ensured the destruction of all in the building, as Israel had deployed in Gaza and Lebanon.
The security establishment believes that one or two Hamas leaders may have been injured — potentially al-Hayya among them, which could explain Hamas’s decision not to release a photo of him in its statement announcing that he is still alive.
A Palestinian source close with Hamas who was quoted by the Kan public broadcaster said al-Hayya and several other senior figures were apparently injured in the strike, but not killed. The source, who “received indications” from Hamas that al-Hayya and the others were hurt, said the terror group didn’t give any details about the nature or severity of his wounds.
Channel 12 reported that another scenario being checked is whether the Hamas leaders managed to get a heads-up at the last minute, which enabled them to escape ahead of time, though that would mean that top officials like Hayya didn’t alert his slain son.
A Hamas source told the Al Araby TV network on Friday that the terror group did not receive any prior warning from an external source over the attack, and that the survival of the Hamas leadership was the result of security arrangements by the terror group and Qatar.
A defense source cited by Channel 12 tried to paint a more positive picture, charging that the strike “did its job” even though it apparently failed to kill any of the intended targets.
“Inside Hamas, voices are being heard that Israel is an unexpected enemy, and this scares them. When they see what happened in Qatar, they fear what may happen in Gaza,” the source said.
Hammam and the other acknowledged victims were buried Thursday.
Hamas said al-Hayya was able to hold a ceremony for his son thanks to “special security arrangements” in Qatar. It was not immediately clear if al-Hayya took part in the main ceremony or a separate private one.
Hamas did not publish a corroborating photo of al-Hayya’s presence and none of the top leaders believed to have been present at the site of the attack have been spotted publicly since the strike, as Hamas and Qatar have tried to maintain an information vacuum since.
Al-Hayya has been heading Hamas’s hostage negotiating team.
The strike on Qatari soil sparked a fierce diplomatic backlash against Israel, with even US President Donald Trump said upset with Netanyahu.
Politico reported Thursday that Trump’s administration is growing frustrated with the prime minister, after Israel attempted to eliminate Hamas leaders in Qatar while they were said to be gathered to discuss the US-proposed framework for a hostage release deal earlier in the week.
Trump himself said Tuesday that he was “very unhappy about every aspect [of the strike]. We’ve got to get the hostages back, but I’m very unhappy about the way that went down.”
Hamas identified the dead as Jihad Labad, head of the office of top Hamas official Khalil al-Hayya; al-Hayya’s son; and three others described as “associates” — either advisers or bodyguards: Abdallah Abd al-Wahid, Muamen Hassouna and Ahmad Abd al-Malek. In addition, a Qatari security officer, Lance Corporal Badr Saad Mohammed al-Humaidi al-Dosari, was killed.
Doha will host an emergency Arab-Islamic summit next Sunday and Monday to discuss the Israeli attack, Qatar’s state news agency reported earlier on Thursday.
https://www.timesofisrael(...)as-leaders-in-qatar/

quote:‘There will be no Palestinian state’: Netanyahu signs plan for E1 settlement expansion
Prime Minister Benjamin Netanyahu declared on Thursday evening that “there will be no Palestinian state,” as he signed an agreement to push ahead with the controversial E1 settlement expansion plan that will cut across West Bank land Palestinians seek for a state.
“We are going to fulfill our promise that there will be no Palestinian state; this place belongs to us,” Netanyahu said during a visit to the Ma’ale Adumim settlement in the West Bank, on the outskirts of Jerusalem, where thousands of new housing units would be added.
“We will safeguard our heritage, our land and our security… We are going to double the city’s population,” he added.
Netanyahu said that the project is about “realizing a vision… something very big is happening here.”
Last month, the E1 project, which would bisect the West Bank and cut it off from East Jerusalem, received final planning approval. Thursday’s signing ceremony was largely symbolic, but it allowed authorities to move forward with construction.
The Civil Administration of the Defense Ministry approved the plans, which would see 3,412 housing units built in a new neighborhood of Maale Adumim on the western side of the city, just east of East Jerusalem. Total investment in the project, which will include adding roads and upgrading major infrastructure, is estimated at nearly $1 billion.
Advocates of a two-state solution have argued for decades that the E1 project would in effect divide the West Bank in two for its Palestinian population, sever Palestinian East Jerusalem from the West Bank, and severely harm the future viability of a Palestinian state — something celebrated by the government’s ministers.
Israel has long had ambitions to build on the roughly 12 square kilometer tract of land known as E1, but the plan had been stalled for years in the face of international opposition.
Speaking at Thursday’s ceremony, Finance Minister Bezalel Smotrich averred that Israel will soon celebrate the annexation of the West Bank.
“The prime minister told me, ‘I’m staying here to hear what you have to say, and I know what you intend to say,'” said Smotrich. “Prime minister, all of us, soon, will thank you and congratulate and celebrate together the application of sovereignty throughout Judea and Samaria,” he added, using the biblical name for the West Bank.
A number of right-wing ministers have called in recent weeks for the annexation of parts or all of the West Bank as a response to several Western governments, including the UK and France, announcing that they intend to recognize the State of Palestine at the United Nations later this month.
Israeli NGO Peace Now, which monitors settlement activity in the West Bank, said last week that infrastructure work in E1 could begin within a few months, and housing construction within about a year.
It said the E1 plan was “deadly for the future of Israel and for any chance of achieving a peaceful two-state solution.”
The West Bank is home to around three million Palestinians, as well as about 500,000 Israeli settlers.
https://www.timesofisrael(...)ettlement-expansion/

quote:חזרה לשטחי הכינוס - ואזהרת צה"ל: "ללא החלטה על עתיד עזה, הישגי הלוחמים שוב ייפגעו"
מאות נגמ"שים וטנקים ירוכזו בשדות עוטף עזה, לקראת תחילת השלב הקרקעי של מרכבות גדעון ב' בעיר עזה. צילומם אמור לאיים על חמאס וגם להרשים את הציבור בישראל. עם זאת, הרמטכ"ל מתריע מכישלון הכרעת חמאס, על רקע הימנעות הדרג המדיני מהחלטה אסטרטגית על העתיד. חלק מהלוחמים ייכנסו לרצועה לראשונה בחייהם - ואומנו על לחימה בין הריסות והשמדת מבנים מבלי להיכנס לתוכם
הרמטכ"ל כמעט מתחנן לדרג הפוליטי: רק תחליטו כבר מה אתם רוצים לעשות עם עזה. לשלוח שוב ושוב לוחמים לאותן שכונות ועיירות ללחימה במעגלים, עם קינוח שחוזר על עצמו - האשמת צה"ל והעומדים בראשו בכישלון הכרעת חמאס, זה לא מה שיכריע את חמאס ובטח לא ישיב את החטופים.
https://www.ynet.co.il/news/article/yokra14512729

Ik heb al vaker aangegeven dat ik niks met een Palestijnen heb. Maar evenmin heb ik iets met het huidige Israël. Dat schijnt voor sommigen heel lastig te zijn.quote:Op zaterdag 13 september 2025 09:57 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dit vormt geen antwoord op de vraag die ik stelde. Jij stelde 'we staan erbij en we kijken ernaar' en ik vroeg vervolgens wat je zou verwachten dat we doen. En nu kom je ineens met een reactie over een kant kiezen (wat jij trouwens overduidelijk al hebt gedaan mbt dit conflict) dat sluit niet aan op de vraag. Daarnaast is Israël ook geen schurkenstaat. Een schurkenstaat zou je een potentiële Palestijnse staat kunnen noemen, die er gelukkig en hopelijk dan ook niet gaat komen.

quote:‘We took the gloves off’: ex-IDF chief confirms Gaza casualties over 200,000
A former Israeli army commander, Herzi Halevi, has confirmed that more than 200,000 Palestinians have been killed or injured in the war in Gaza, and that “not once” in the course of the conflict were military operations inhibited by legal advice.
Halevi stepped down as chief of staff in March after leading the Israel Defense Forces (IDF) for the first 17 months of the war, which is now approaching its second anniversary.
The retired general told a community meeting in southern Israel earlier this week that more than 10% of Gaza’s 2.2 million population had been killed or injured – “more than 200,000 people”. That estimate is notable as it is close to the current figures provided by Gaza’s health ministry, which Israeli officials have frequently dismissed as Hamas propaganda, though the ministry figures have been deemed reliable by international humanitarian agencies.

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |