Grrr, ik had m'n scherm openstaan en was blijkbaar een enkele seconde te laat. Wat gaat dat snel zeg.quote:
Nog niet vol.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 12:04 schreef obligataire het volgende:
HCN/Nando is open voor (aanvullende) investering.
tranen schieten daadwerkelijk in mn ogen, 52 garageboxen en dan geen netto cashflow hebben. dat betekent dat de waarde vele malen lager is. man man man!quote:Op donderdag 28 augustus 2025 15:01 schreef Lezer8857 het volgende:
Nieuw project CCF
R. Tunk eo M. Tunk
¤ 800.000 | 8,0 % rente | 60 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/r-tunk-eo-m-tunk/
Is er iemand die ook in de lening van afgelopen December/Januari zit (https://www.collincrowdfund.nl/tunk-real-estate-investments-b-v/)? Ondanks dat er nog niet veel termijnen voorbij zijn, is toch mijn vraag hoe het betaalgedrag is (geweest) van deze heren?
Zou dit niet komen door het grote project in Amsterdam waar de netto cashflow naartoe vloeit?quote:Op donderdag 28 augustus 2025 15:03 schreef moedernatuur het volgende:
[..]
tranen schieten daadwerkelijk in mn ogen, 52 garageboxen en dan geen netto cashflow hebben. dat betekent dat de waarde vele malen lager is. man man man!
Wat mij opvalt is dat zijn huuropbrengsten de komende vijf jaar worden weggegeven als rente richting de investeerders (even geen rekening gehouden met huurverhogingen voor het gemak). Per saldo verdient hij dus met name met de waardevermeerdering van het pand?quote:Op donderdag 28 augustus 2025 15:06 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Nieuw SIG project in Den Haag met een relatief lange duur en hoge rente:
https://investeren.sameni(...)aag-westvlietweg-72y
Dat viel mij ook op. Verder zie ik niets raars.quote:Op donderdag 28 augustus 2025 15:13 schreef Lezer8857 het volgende:
[..]
Wat mij opvalt is dat zijn huuropbrengsten de komende vijf jaar worden weggegeven als rente richting de investeerders (even geen rekening gehouden met huurverhogingen voor het gemak). Per saldo verdient hij dus met name met de waardevermeerdering van het pand?
Met een looptijd van 60 maanden en een boeterente van 2 maanden bij vervroegde aflossing zie ik een herfinanciering na 1 of 2 jaar nog wel gebeuren. Dat risico neem ik alleen graag.quote:Op donderdag 28 augustus 2025 15:13 schreef Lezer8857 het volgende:
[..]
Wat mij opvalt is dat zijn huuropbrengsten de komende vijf jaar worden weggegeven als rente richting de investeerders (even geen rekening gehouden met huurverhogingen voor het gemak). Per saldo verdient hij dus met name met de waardevermeerdering van het pand?
Eens, denk dat deze zo vol zit.quote:Op donderdag 28 augustus 2025 15:29 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Met een looptijd van 60 maanden en een boeterente van 2 maanden bij vervroegde aflossing zie ik een herfinanciering na 1 of 2 jaar nog wel gebeuren. Dat risico neem ik alleen graag.
Bij SIG zijn de kosten voor investeerders veel hoger in het eerste jaar, dus dit project van 60 maanden neem ik graag mee. Hopelijk voor de volle 5 jaar.
wel voldaan, want dit wordt voldaan uit een rentedepot van 12 maanden (dus kan niet misgaan).quote:Op donderdag 28 augustus 2025 15:01 schreef Lezer8857 het volgende:
Nieuw project CCF
R. Tunk eo M. Tunk
¤ 800.000 | 8,0 % rente | 60 maanden
https://www.collincrowdfu(...)07c799a7a0232ff260ed
Is er iemand die ook in de lening van afgelopen December/Januari zit (https://www.collincrowdfund.nl/tunk-real-estate-investments-b-v/)? Ondanks dat er nog niet veel termijnen voorbij zijn, is toch mijn vraag hoe het betaalgedrag is (geweest) van deze heren?
Volgens mij moet je het anders zien: op deze panden zit een financiering van 525k. Deze wordt geherfinancierd en er komt werkkapitaal bij. En doordat ze naar 800k gaan, is nauwelijks marge meer.quote:Op donderdag 28 augustus 2025 15:03 schreef moedernatuur het volgende:
[..]
tranen schieten daadwerkelijk in mn ogen, 52 garageboxen en dan geen netto cashflow hebben. dat betekent dat de waarde vele malen lager is. man man man!
nagevraagd bij CCF. Hier is geen sprake van, het depot (zowel rente als bouwdepot) zitten nog vol.quote:Op donderdag 28 augustus 2025 15:06 schreef Lezer8857 het volgende:
[..]
Zou dit niet komen door het grote project in Amsterdam waar de netto cashflow naartoe vloeit?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 12:16 schreef Jaco078 het volgende:
CCF
Linkje
J.C. de J*ng en S.A.W. de J*ngDit is zo'n lening die in box 3 helaas niet interessant is.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zelf heb ik ook nog gelden uitstaan bij October, maar ik heb wel andere ervaringen dan jij voor wat betreft de afwikkeling. Mijn portfolio blijft de laatste maanden juist aardig op peil, doordat meerdere projecten die voorzien waren, toch weer uitbetalen. Het defaultpercentage blijft helaas wel aanzienlijk hoog. Mijn huidige rendement is daar slechts 2,28%.quote:Op maandag 25 augustus 2025 16:10 schreef ZeKraut het volgende:
Zijn hier lotgenoten met projecten bij October, dat inmiddels gestopt is? De afwikkeling van de projecten in mijn portefeuille gaat in rap tempo achteruit.
Opmerkelijk en atypisch is de gestage toename van projecten waarbij de geldlener enkele termijnen vóór afwikkeling de betalingen staakt. October geeft taal noch teken.
Ik wilde hierover weer contact opnemen met October, maar constateer dat alle reguliere contactlijnen van October uit de lucht zijn; app, mailadressen en telefoonnr. Nooit iets over vernomen.
Dit lijkt mij in strijd met de zorgplicht, ik denk erover de AFM hierover te benaderen. Hoe meer mensen dat doen hoe beter.
Dan mag je in je handen klappen, want het is niet moeilijk om bij KOM je rendement om zeep te helpen.quote:Op maandag 25 augustus 2025 15:58 schreef Januit het volgende:
[poll=9199]
Heb voor mezelf gekeken per platform en doe dan zelf "zaken" bij:
GVE, KOM, Waardevoorjegeld en Collin. Voor mij is KOM groep degene die meeste rendement geeft.
Had deze poll even gemist. HCN nu op kop met 6 stemmen, eentje van mij erbij.quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 14:33 schreef djtiesto8 het volgende:
[..]
Een leuke poll overigens! HCN en CCF gaan nu gedeeld aan kop met beide vijf stemmen.
quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 12:16 schreef Jaco078 het volgende:
CCF
Linkje
J.C. de J*ng en S.A.W. de J*ngBodem qua lage rente nog niet in zicht? Een 3-jarig deposito (in het buitenland, maar met depositogarantie) levert 2,85% op voor deze looptijd, in box 3 zit ik krap boven de 3,15%. Voor dat marginale verschil hoef ik (in zijn algemeenheid, niet specifiek voor deze pitch) geen risico te lopen.... Als de rentedaling door zet komt crowdfunding in zwaar weer, dat zet ons weer aan het werk om werkelijk rendement aannemelijk te maken richting fiscus...SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op vrijdag 29 augustus 2025 16:33 schreef ovdm het volgende:
quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 16:57 schreef Fredericm het volgende:
Langermans industriële reiniging bij Collin direct. Volgens mij goedlopend bedrijf met een corona schuld
2e hypotheek met lage LTV op goedkoop (dus courant woonhuis) rente 8,5% lineair aflopend
LinkjeZekerheden lijken er goed uit te zien.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bedoelt hij niet dat verlaging van de basisrente ook de crowdfundrente naar beneden trekt, maar dat de box3 gewoon 2,77% blijft? Dat zou betekenen dat de (effectieve) vergoeding voor investeringen afneemt en dat het verschil met een deposito het risico niet meer waard wordt? Dat is op zich nu de afweging ook toch?quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 17:05 schreef Fredericm het volgende:
[..]
Waarom komt crowdfunding in zwaar weer door een rentedaling?
(Lang***erma*ns) Het eigen vermogen is negatief, maar zo te zien zijn ze op de goede weg om naar een positief vermogen toe te groeien en hun schulden nog verder af te bouwen.quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 17:34 schreef quepos het volgende:
[..]
Zekerheden lijken er goed uit te zien.
Crowdfunding komt ook bij lagere rente zeker niet in zwaar weer, er zijn altijd genoeg investeerders die nog volledig onder het vrijgestelde bedrag box 3 vallen. Als je ziet wat het animo op dit moment is dan zijn er eerder te weinig projecten dan te weinig investeerders.quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 16:33 schreef ovdm het volgende:
[..]
Bodem qua lage rente nog niet in zicht? Een 3-jarig deposito (in het buitenland, maar met depositogarantie) levert 2,85% op voor deze looptijd, in box 3 zit ik krap boven de 3,15%. Voor dat marginale verschil hoef ik (in zijn algemeenheid, niet specifiek voor deze pitch) geen risico te lopen.... Als de rentedaling door zet komt crowdfunding in zwaar weer, dat zet ons weer aan het werk om werkelijk rendement aannemelijk te maken richting fiscus...
@JP01, wellicht een beetje offtopic (neem me niet kwalijk in dat geval, anders maar even PM), maar bij welke private equity-club/fondsen zit je?quote:
Precies. Heffing box 3quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 17:39 schreef polquito1971 het volgende:
[..]
Bedoelt hij niet dat verlaging van de basisrente ook de crowdfundrente naar beneden trekt, maar dat de box3 gewoon 2,77% blijft? Dat zou betekenen dat de (effectieve) vergoeding voor investeringen afneemt en dat het verschil met een deposito het risico niet meer waard wordt? Dat is op zich nu de afweging ook toch?
Ik neem niks meer mee met een rente van 6% of lager.
Grootste risico is m.i. dat de crowdfundplatformen hun toevlucht gaan zoeken in meer risicovolle projecten met hogere rentevergoeding, uiteindelijk schieten ze daarmee zichzelf in de voet want dat zal het aantal defaults doen toenemen.quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 17:39 schreef polquito1971 het volgende:
[..]
Bedoelt hij niet dat verlaging van de basisrente ook de crowdfundrente naar beneden trekt, maar dat de box3 gewoon 2,77% blijft? Dat zou betekenen dat de (effectieve) vergoeding voor investeringen afneemt en dat het verschil met een deposito het risico niet meer waard wordt? Dat is op zich nu de afweging ook toch?
Ik heb er een beetje aan gerekend en de werkelijk rendement route is ook lang niet altijd gunstig. Als het rendement op de beurs in een jaar erg laag of negatief is werkt het maar zoals dit jaar met een rendement van een paar procent positief tot nu toe kom je doordat je vrijstelling kwijt bent en de kosten niet van je rendement af mag halen al niet of nauwelijks beter uit dan als je gebruik maakt van het forfait.quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 17:39 schreef polquito1971 het volgende:
[..]
Een systeem met een maximum inleg voor zulke kleine projecten lijkt me beter. Het zou me niks verbazen als 1 grote inleg schijf 2 grotendeels gevuld heeft.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 15:10 schreef djtiesto8 het volgende:
Dat ging inderdaad hard!
Impopulaire stelling:
Voorrang krijgen op de hardlopende, kleinere projecten van SIG als je een bepaalde inleg hebt gedaan in de grotere, traag vollopende projecten.
Wat zouden jullie hiervan vinden?
Zitten grote bij. ¤ 234000,-- door 69 investeerders.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 15:14 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Een systeem met een maximum inleg voor zulke kleine projecten lijkt me beter. Het zou me niks verbazen als 1 grote inleg schijf 2 grotendeels gevuld heeft.
Hoe ga je dit van te voren voorspellen?quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 15:10 schreef djtiesto8 het volgende:
Dat ging inderdaad hard!
Impopulaire stelling:
Voorrang krijgen op de hardlopende, kleinere projecten van SIG als je een bepaalde inleg hebt gedaan in de grotere, traag vollopende projecten.
Onzin, dan kom je er als nieuweling helemaal niet meer tussen.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 15:10 schreef djtiesto8 het volgende:
Dat ging inderdaad hard!
Impopulaire stelling:
Insi staat open nu.quote:Op maandag 1 september 2025 11:14 schreef nostra het volgende:
Anderen die ook geen investeringslinkje voor INSI hebben ontvangen? Hij stond hier al, dus geen probleem, maar wel vaag.
Kloosternol linkje heb ik niet voorbj zien komen. Arluca zal nog wel komen, is al een eerdere lening voor geweest en een lening voor die Jordie, dus verwacht wel dat Collin investeerders daarin een linkje stuurt. Ik zit in die laatste, dus als ik het linkje krijg en niemand me al voor is, zal ik die hier plaatsen.quote:Op maandag 1 september 2025 10:43 schreef Fredericm het volgende:
Kloosternol linkje was al gepost, arluca linkje bij Collin is Welkom
Niet hier op dit forum gedeelte als ik terug kijk?quote:Op maandag 1 september 2025 10:43 schreef Fredericm het volgende:
Kloosternol linkje was al gepost, arluca linkje bij Collin is Welkom
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |