Het forum voor 's werelds enige universele hobby! Snaren of toetsen, vinyl of cd, eendagsvlieg of rasartiest, op de radio of op een festival! Hier kun je al je ongebreideld enthousiasme, maar ook je weldoordachte kritische noten kwijt over muziek
2024 nadert zijn einde en dat betekent dat we ons opmaken voor de 26e editie van de Radio 2 Top 2000, het ultieme overzicht van 2000 klassiekers met eeuwigheidswaarde. Het jaar 2024 was vooral een mooi jaar op sportgebied. Onder leiding van een Sneeuwvlokje dat al een sneeuwvlokje was voor het hip werd, reikten onze jongens van Oranje tot de halve finale op het EK. Op de fiets won onze Mathieu van der Poel in Vlaanderen en Roubaix, het WK in het veld, en hij was één van de zeer weinigen die een ontsnapte Pogacar terughaalde naar het peloton, in San Remo. Op de Olympische Spelen bleken we niet alleen goed in hockey, roeien en baanwielrennen, maar ook in de atletiek en zelfs bij het Madurodambasketbal.
Er waren ook mindere ontwikkelingen. Zo is de oorlog in Oekraïne nog steeds niet beëindigd. Verderop in Israël bleef het ook ongezellig. Maar alle duizenden bommen en granaten die daar geworpen werden ten spijt, was er geen enkele geweldsdaad die zoveel emoties losmaakte als een vermeende tik tegen een Sony Handycam van Joost Klein, achter de schermen bij het Songfestival. Een feestje organiseren bleek sowieso moeilijk. Amsterdam bestaat 750 jaar, maar na een maand van uitspattingen in de hoofdstad, geldt voorlopig het credo van de plaatselijke oud-politica Nelly Frijda: "Leuk zo'n feestje, maar het geeft altijd zo'n rommel, hè."
Daarnaast hebben we na een eeuwigheid Rutte een nieuwe leider. Hij was niet de eerste keus, maar Premier Dick schoof na diverse afzeggingen door naar het Torentje. Ook in de VS werd een nieuwe president gekozen. De immer genuanceerde en bescheiden Donald Trump is terug in het Witte Huis. Het Duitse kabinet kwakkelt ondertussen ook. Dus laten we het over iets leuks gaan hebben.
Radio 2 Top 2000: Editie 2024
Op woensdag 25 december, een paar minuten na middernacht, begint de Top 2000. De trein dendert dan 7 dagen door, tot we op Oudejaarsavond rond 23:55 uur het eindstation Bohemian Rhapsody bereiken. We hebben deze keer geen extra 500, maar het gaat een bijzondere editie worden, want het geklets van Gijs Staverman zal niet meer onderbroken worden door hinderlijke intro’s. Hij is namelijk vertrokken. En er zijn nog wat veranderingen in het DJ team. Zo gaan we het jaar uit met het eigentijdse geluid van André Rieu-ontdekker Jeroen van Inkel.
Vorig jaar bleef de Top 11 van de lijst exact gelijk. Dat zal vast niet nog eens gebeuren, maar er lijkt geen dringende aanleiding voor enorme verschuivingen in de absolute top van de lijst. Er ontvielen ons dit jaar geen topnamen, met alle respect uiteraard voor Quincy Jones, Liam Payne, Def Rhymz, Sergio Mendes, Steve Harley, Melanie en nog vele anderen. In positiever nieuws hebben we onder meer Oasis (reünie), Linkin Park (nieuw werk) en ABBA (jubileum). En de liefhebber kan zich gaan verheugen op een hele serie binnenkomers in de Nederlandse taal.
Wat mag ik allemaal niet missen?
A. Stemmen. De stemweek is van 29 november t/m 6 december (15:00 uur). B. De Top 2000-Quiz: Thomas van Luyn en Leo Blokhuis doen 4 quizzen dit jaar, vanaf zondag 24 november om 20:20 uur wekelijks op NPO 3. C. De Untold Stories: Een documentairereeks met Leo Blokhuis, vanaf woensdag 27 november om 22:15 uur wekelijks op NPO 3. D. Top 2000 a gogo: De welbekende slippendrager met Diederik Ebbinge en Leo Blokhuis, vanaf 26 december dagelijks om 21:30 uur op NPO 1. E. De Top 2000 a gogo-podcast: Te beluisteren vanaf 1 december in je favoriete podcast-app, met (inderdaad) Leo Blokhuis. F. De Top 2000 zelf: Van 25 t/m 31 december 168 uur lang alle hits. G. Het Top 2000 Café: Dat is er uiteraard ook weer dit jaar. Radio 2 maakt binnenkort bekend wanneer de verplichte inschrijving opent om een uurtje mee te hossen in Hilversum.
Stemmen Dit jaar stemmen we allemaal op Gorki-Mia.
De stembussen zijn dus een week lang geopend vanaf vrijdag 29 november. Met de 500 extra van vorig jaar die staan te trappelen om op het hoogste niveau mee te doen, en de onderste ~500 van vorig jaar die moeten vrezen om eruit te vallen, kunnen we ons vooral opmaken voor een felle strijd voor de onderste regionen. Gaat nummer 1993 van vorig jaar Vitesse zich hier wel handhaven? En wordt het deze keer wel A Very Good Year voor de nummer 2036 van Frank Sinatra?
Voor degenen die nog twijfelen over welke platen ze op hun lijstje moeten zetten:
- @Cassa95 maakte zoals ieder jaar weer een analyse welke nummers er nieuw zijn op de keuzelijst: Klik - @DecoAoreste maakte een overzicht van welke goed scorende platen in alternatieve muzieklijsten nog ontbreken in de Top 2000: Klik - Wat minder serieus bedoeld maar daarom niet minder noemenswaardig; @Fred_B heeft ook dit jaar weer een Top 2000 Stemwijzer. Deze is hier te vinden: Klik
Staat ie in de top 2000? Wil jij weten of de tracks waarop jij hebt gestemd in de NPO Radio 2 Top 2000 staan? Je kunt het vanaf 10 december 12.30 uur checken via staatieindetop2000.nl
De eerste Top 2000 op Spotify: Voor degene die de allereerste Top 2000 qua songs via Spotify wil terugluisteren van #2000 naar #1: Spotify - De allereerste Top 2000 (1999)
Verder zijn er diverse andere versies van de Top 2000 op Spotify te vinden. Ook uitzendingen zelf van die eerste editie, met het gepraat van de dj's over binnengekomen faxen ( !), kun je vast wel ergens vinden.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.NSFW in de Zoom:
SPOILER: NSFW!
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.FOK!ers in beeld:
SPOILER: PippenScottie
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Dagoduck
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: ArnieAlberts
SPOILER: Gretzl
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Grafische aankleding van het topic:
SPOILER: overzichtje met toepasselijke smileys
SPOILER: gifjes en afbeeldingen
Op maandag 25 augustus 2025 10:39 schreef Tussle266 het volgende: Laat mij jullie eens vragen: de top 2000 keuzelijst is een beetje te ruim. Maar die van de Rob 3000 dat zijn er minder dan 6000, dat is best weinig als er 3000 mogen komen meedoen, toch? Wat zou eigenlijk de ideale verhouding zijn. 200%, 300%?
Ik ben helemaal niet voor een keuzelijst. Gewoon vrije keuzes, maar dat is praktisch onhaalbaar.
[..] Ik ben helemaal niet voor een keuzelijst. Gewoon vrije keuzes, maar dat is praktisch onhaalbaar.
Natuurlijk, maar keuzelijsten zijn gewoon een noodzakelijk kwaad. Maar voor mijn gevoel is 3000 op 5400 wel wat minder aantrekkelijk dan 2000 op 10840.
[..] Natuurlijk, maar keuzelijsten zijn gewoon een noodzakelijk kwaad. Maar voor mijn gevoel is 3000 op 5400 wel wat minder aantrekkelijk dan 2000 op 10840.
het gaat er natuurlijk ook om dat deze zenders zoveel mogelijk stemmers willen. Mijn inziens is elke keuzelijst te beperkt, maar die van 5400 is het zonder meer.
[..] Ik ben helemaal niet voor een keuzelijst. Gewoon vrije keuzes, maar dat is praktisch onhaalbaar.
De horror met wat mensen allemaal voor rotzooi vol typfouten kunnen produceren, andere volgordes van artiesten, etc. Dat zie je nu bij nummers uit hetzelfde jaar, die niet op een keuzelijst staan, al behoorlijk vaak en veel.
[..] De horror met wat mensen allemaal voor rotzooi vol typfouten kunnen produceren, andere volgordes van artiesten, etc. Dat zie je nu bij nummers uit hetzelfde jaar, die niet op een keuzelijst staan, al behoorlijk vaak en veel.
[..] Dit is eventueel iets waar AI wel goed voor is.
Ik moest even denken wie Al was (Paul Simon of Chevy Chase?), maar ja, mogelijk wel. We kunnen natuurlijk ook gewoon de hele lijst door AI laten genereren, op basis van een algoritme dat weet wat de meeste mensen leuk vinden.
Losers hebben, net als autodidacten, een bredere kennis dan winnaars, als je wilt winnen moet je alles weten van één ding en geen tijd verdoen met het leren van al het andere, het genot van eruditie is voorbehouden aan losers. ~Umberto Eco
Over de gehele linie blijft AI wat mij betreft lekker ver van muziek vandaan (alleen is de geest al lang uit de fles).
Ja, dat snap ik. Dat zou ook goed kunnen. De tweede optie is de volgende stap...
Losers hebben, net als autodidacten, een bredere kennis dan winnaars, als je wilt winnen moet je alles weten van één ding en geen tijd verdoen met het leren van al het andere, het genot van eruditie is voorbehouden aan losers. ~Umberto Eco
[..] Ik moest even denken wie Al was (Paul Simon of Chevy Chase?), maar ja, mogelijk wel. We kunnen natuurlijk ook gewoon de hele lijst door AI laten genereren, op basis van een algoritme dat weet wat de meeste mensen leuk vinden.
Dan komt Joan Jett bovenaan, weten we sinds december.
[..] Dan komt Joan Jett bovenaan, weten we sinds december.
"Maak een lijst van 1000 nummers die níét in de Top 2000 staan en wél het Veronica-DNA ademen. Daarmee bedoelen we bijvoorbeeld dat er voldoende Rock 'n Roll in moet staan"
AI: "sure thing!"
1 I Love Rock 'N Roll 41 It's Only Rock 'n' Roll 163 Rock This Town 176 Rock Your Baby 216 Rock Your Body 283 Rocks 341 Rock The Boat 376 Sex & Drugs & Rock & Roll 467 Rock DJ 495 Rock Around The Clock 510 Hail Hail Rock 'N' Roll 554 Rock 'n' Roll High School 632 Rock And Roll 737 Rock The Casbah 759 I Am A Rock 821 Rock Steady (Live) 868 Crocodile Rock 893 Rock And A Hard Place
[..] "Maak een lijst van 1000 nummers die níét in de Top 2000 staan en wél het Veronica-DNA ademen. Daarmee bedoelen we bijvoorbeeld dat er voldoende Rock 'n Roll in moet staan"
AI: "sure thing!"
1 I Love Rock 'N Roll 41 It's Only Rock 'n' Roll 163 Rock This Town 176 Rock Your Baby 216 Rock Your Body 283 Rocks 341 Rock The Boat 376 Sex & Drugs & Rock & Roll 467 Rock DJ 495 Rock Around The Clock 510 Hail Hail Rock 'N' Roll 554 Rock 'n' Roll High School 632 Rock And Roll 737 Rock The Casbah 759 I Am A Rock 821 Rock Steady (Live) 868 Crocodile Rock 893 Rock And A Hard Place
Daar staan best leuke liedjes tussen.
[..] Ik probeer algoritmes te mijden bij m'n muziekliefhebberij, maar het gaat niet altijd.
Tja, zolang "Dutch" als genre gezien wordt, en je dus André Hazes of Guus Meeuwis aangeboden kunt krijgen als je naar the Ex, Buffelkut of Martin Garrix luistert, schiet het niet op.
Bovendien speelt de commercie ook nogal mee bij Spotify bijvoorbeeld.
[..] Tja, zolang "Dutch" als genre gezien wordt, en je dus André Hazes of Guus Meeuwis aangeboden kunt krijgen als je naar the Ex, Buffelkut of Martin Garrix luistert, schiet het niet op.
Bovendien speelt de commercie ook nogal mee bij Spotify bijvoorbeeld.
Als er een algoritme is dat iets kan maken van m'n voorkeuren qua NL muziek, is het een hele goeie.
Op Vrienden van Amstel Live of het Muziekfeest op het Plein gaan ze me iig niet zien.
[ Bericht 9% gewijzigd door Eightyone op 25-08-2025 15:30:57 ]
[..] Als er een algoritme is dat iets kan maken van m'n voorkeuren qua NL muziek, is het een hele goeie.
Op Vrienden van Amstel Live of het Muziekfeest op het Plein gaan ze me iig niet zien.
Nee,herkenbaar.
We zwaaien een van de grote Top 2000-namen uit in de vorm van Adele, met voor mij haar meest geslaagde. Vocaal kan ze het allemaal wel, maar de liedjes mogen soms wel leuker of mooier. Deze vind ik echt perfect wat dat betreft, het is niet zo'n gedoe over een of andere ex, maar gewoon terugdenken aan de mooie kanten van haar jeugd in Londen. Dat zal vast niet gaan over hoe mooi al de huizen daar zijn, zo'n wijk als Tottenham blijft gruwelijk lelijk. In 2015 kwam het lied binnen op 491, om daarna langzaam weg te zakken. Dat bleef heel lang zo met plek 1036 in 2023. Maar afgelopen editie stond dit ineens weer op 545.
974 U2 - Gloria (live)
Vorig blokje hadden we Gloria van Tozzi, maar Gloria van U2 doet het niet veel beter, allebei verliezen van Morrison. U2 heeft een leuke liveversie van. Volgens mij is dat de versie op Under a Blood Red Sky, al is dat niet de singleversie. Maar Under A Blood Red Sky is wel een fijne liveplaat, eigenlijk het beste werk van U2. Het gitaarwerk op dit nummer in die versie is ook echt heerlijk en Bono klinkt vooral lekker authentiek. Van 2019 tot 2023 stond dit in de lijst, met plek 1677 in 2019 als beste notering.
973 Arcade Fire - We Used to Wait
Ook Arcade Fire mag aftrappen in deze regio waar we natuurlijk meer en meer indiebandjes zullen zien. Arcade Fire is een van die indiebandjes, die exact 3 noteringen in dit lijstje bezitten. Dit is de oudste, die indertijd dat dit uitkwam megahit was op 3fm en daarom wel een logische binnenkomer was in de transitieperiode van de Top 2000. Ik kende toen dit megahit werd de band al wel, ik denk dat ik toen Funeral al wel had ontdekt als uitstekende plaat en No Cars Go had ik volgens mij in 2008 voor het eerst gehoord toen ik in Spanje naar CDs aan het shoppen was en dat was meteen een uitstekende kennismaking. Maar deze deed me toen wat minder, het duurde een tijdje voordat deze groeide bij mij terwijl de singles hierna dat niet hadden, die waren meteen raak. Maar uiteindelijk ben ik het album daardoor wel zeer gaan waarderen en daarin ook langzaam de mooie opbouw naar dat fantastische laatste deel gaan waarderen. Uiteindelijk bleef het bij deelname in 2016 op 1694 en een jaar later op 1819.
SPOILER: 972-951
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
Hiervan mag bijna alles wel hoger of überhaupt in de echte Top 2000 eigenlijk. Sowieso vind ik het discussiewaardig dat er 962 betere platen dan Radar Love in de lijst hebben gestaan. Maar Jimi (en dan bij voorkeur de lange versie), de 10CC’s, Empire Of The Sun, Martin Garrix en The Connells mogen hier ook wel een paar honderd plekken omhoog.
Op maandag 25 augustus 2025 20:29 schreef Fred_B het volgende: Leen Huijzer heeft (met Exposure) trouwens nog een Top 40-hit gescoord met I’m Walking On Sunshine. En het vermoedelijk ook als eerste geschreven.
Leen heeft toch alles als eerst geschreven? De eerste werken van de bijbel zijn toch ook van zijn hand.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
Op maandag 25 augustus 2025 20:28 schreef Fred_B het volgende: Hiervan mag bijna alles wel hoger of überhaupt in de echte Top 2000 eigenlijk. Sowieso vind ik het discussiewaardig dat er 962 betere platen dan Radar Love in de lijst hebben gestaan. Maar Jimi (en dan bij voorkeur de lange versie), de 10CC’s, Empire Of The Sun, Martin Garrix en The Connells mogen hier ook wel een paar honderd plekken omhoog.
Ik ben eigenlijk wel blij dat de volgorde van de Earring klopt. Ed op de Harley, Dick Maas en dat liedje over die TV serie zouden bij mij ook allemaal boven deze staan. Snap eigenlijk niet waarom dat bij de rest van Nederland niet zo is.
[..] Ik ben eigenlijk wel blij dat de volgorde van de Earring klopt. Ed op de Harley, Dick Maas en dat liedje over die TV serie zouden bij mij ook allemaal boven deze staan. Snap eigenlijk niet waarom dat bij de rest van Nederland niet zo is.
En dan hebben we nog de prachtige oudjes.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
965 The Connells – 74-75: Tweemaal slechts genoteerd, schandalig. Voor mij heeft-ie zeker wel eeuwigheidswaarde, voor de rest van Nederland kennelijk een stuk minder. Het concept van 'sorry ever after' als tegenhanger van 'happily ever after' is droevig op een poëtische manier, daar kan ik wel iets bij voelen. 952 The Black Keys - Lonely Boy: Deze heb ik ooit leren kennen via een mix-cd die bij mij in de auto is achtergelaten. Stond wel meer toffe muziek op trouwens, maar dit is wel een van de weinige nummers die wat bekender is geworden daarna en ook ineens in de Top 2000 opdook. Ik vind vooral het gitaarwerk hier echt heel lekker, typisch zo'n festivalrockplaatje. 956 Sting – Fragile: Ja, die Sting kon er ook wel wat van. Eigenlijk vind ik zijn solowerk in de regel nog net iets sterker dan dat van The Police, al was ik laatst natuurlijk ook vol lof over Message In A Bottle. Deze gevoelige ballade over onze kwetsbaarheid staat altijd lekker hoog in de Top 2000, heel begrijpelijk, hoewel hij de laatste jaren mijn eigen top 1000 steeds net mist.
Minst favoriete nummers uit dit blokje (975-951):
960 The Rolling Stones - Get Off of My Cloud: We komen inmiddels wel in de regionen dat de Stones bij mij uitgespeeld zouden zijn, volgens mij zijn ze dat bij Mex nog lang niet als er nog steeds dit soort relatief obscure en vrij middelmatige tracks van ze opduiken. Ik zit even te denken wat mijn favoriet van de Stones is, want ik vind ze niet altijd kut, mocht ik die indruk hebben gewekt – en ik denk dat ik uitkom op Satisfaction of anders You Can't Always Get What You Want. Die zouden ongeveer hier uitkomen, best een respectabele plek dus. Maar goed, deze dus zeer zeker niet. 970 Empire Of The Sun - Walking On A Dream: Na een typische nu juist een atypische keuze voor mij, een moderne EDM-plaat met een duidelijke festivalinslag in het rechterrijtje. Wat mij betreft had je deze best mogen omwisselen met Faded, hoewel, dan had hij wel weer erg laag gestaan. Niettemin vind ik deze binnen het genre net wat aan de magere kant. 961 Simple Minds - Promised You a Miracle: Het is wel echt te merken dat we in de top 1000 zitten, want dit vind ik dus echt prima muziek, maar wel net wat minder sterk dan de rest. Ik zou het niet saai durven noemen, maar ja, wie had ik hier dán moeten neerzetten? Het beginnen allemaal van die herkenbare klassiekers te worden. Ach ja.
Ah nee wacht, je bedoelt juist niet U2, laat maar.
Maar ook die vond ik niet zoveel mis mee, misschien net wat aan de oubollige kant maar ook wel lekker opgebouwd. Ik had hem misschien kunnen omwisselen met Simple Minds, dat is nog wel een close call nu ik erover nadenk.
965 The Connells – 74-75: Tweemaal slechts genoteerd, schandalig. Voor mij heeft-ie zeker wel eeuwigheidswaarde, voor de rest van Nederland kennelijk een stuk minder. Het concept van 'sorry ever after' als tegenhanger van 'happily ever after' is droevig op een poëtische manier, daar kan ik wel iets bij voelen. 952 The Black Keys - Lonely Boy: Deze heb ik ooit leren kennen via een mix-cd die bij mij in de auto is achtergelaten. Stond wel meer toffe muziek op trouwens, maar dit is wel een van de weinige nummers die wat bekender is geworden daarna en ook ineens in de Top 2000 opdook. Ik vind vooral het gitaarwerk hier echt heel lekker, typisch zo'n festivalrockplaatje. 956 Sting – Fragile: Ja, die Sting kon er ook wel wat van. Eigenlijk vind ik zijn solowerk in de regel nog net iets sterker dan dat van The Police, al was ik laatst natuurlijk ook vol lof over Message In A Bottle. Deze gevoelige ballade over onze kwetsbaarheid staat altijd lekker hoog in de Top 2000, heel begrijpelijk, hoewel hij de laatste jaren mijn eigen top 1000 steeds net mist.
Minst favoriete nummers uit dit blokje (975-951):
960 The Rolling Stones - Get Off of My Cloud: We komen inmiddels wel in de regionen dat de Stones bij mij uitgespeeld zouden zijn, volgens mij zijn ze dat bij Mex nog lang niet als er nog steeds dit soort relatief obscure en vrij middelmatige tracks van ze opduiken. Ik zit even te denken wat mijn favoriet van de Stones is, want ik vind ze niet altijd kut, mocht ik die indruk hebben gewekt – en ik denk dat ik uitkom op Satisfaction of anders You Can't Always Get What You Want. Die zouden ongeveer hier uitkomen, best een respectabele plek dus. Maar goed, deze dus zeer zeker niet. 970 Empire Of The Sun - Walking On A Dream: Na een typische nu juist een atypische keuze voor mij, een moderne EDM-plaat met een duidelijke festivalinslag in het rechterrijtje. Wat mij betreft had je deze best mogen omwisselen met Faded, hoewel, dan had hij wel weer erg laag gestaan. Niettemin vind ik deze binnen het genre net wat aan de magere kant. 961 Simple Minds - Promised You a Miracle: Het is wel echt te merken dat we in de top 1000 zitten, want dit vind ik dus echt prima muziek, maar wel net wat minder sterk dan de rest. Ik zou het niet saai durven noemen, maar ja, wie had ik hier dán moeten neerzetten? Het beginnen allemaal van die herkenbare klassiekers te worden. Ach ja.
Ik zou niet durven zeggen dat Decoaorestië een smakeloos land is, maar ik zou dit blokje bijna omdraaien.
[..] Ik ben eigenlijk wel blij dat de volgorde van de Earring klopt. Ed op de Harley, Dick Maas en dat liedje over die TV serie zouden bij mij ook allemaal boven deze staan. Snap eigenlijk niet waarom dat bij de rest van Nederland niet zo is.
Ik hoorde Radar Love laatst ineens weer op een plek waar ik het niet verwachte - en dus niet zelf opzette - en ik was weer verbaasd hoe hoed het allemaal is. Zit zo goed in elkaar en je gaat er standaard harder van bewegen. Wat dat betreft vind ik When the lady smiles veel meer een inwisselbaar muziekje waarvan er zoveel zijn gemaakt in dat genre in de VS in de jaren 70 en 80.
Ik heb sowieso meer met het psychedelische werk van de Earrings, dat is het enige dat écht hoog scoort bij mij.
[..] Ik hoorde Radar Love laatst ineens weer op een plek waar ik het niet verwachte - en dus niet zelf opzette - en ik was weer verbaasd hoe hoed het allemaal is. Zit zo goed in elkaar en je gaat er standaard harder van bewegen. Wat dat betreft vind ik When the lady smiles veel meer een inwisselbaar muziekje waarvan er zoveel zijn gemaakt in dat genre in de VS in de jaren 70 en 80.
Chapeau voor de Earring!
Ik hoor zojuist de nummer 934 bij Kink, tijd voor een nieuw blokje dus.
950 Typhoon - Zandloper
De beste van Typhoon, samen met Rico van Opgezwolle en natuurlijk de bijdrage van André Manuel. Hiermee kreeg hij enige bekendheid bij het grote publiek, al werd het geen hit. Maar het lied was wel veel op de radio te horen en sindsdien was hij kind aan huis bij DWDD. Een beetje de salonfähige Nederhop, maar dan niet de kleuterversie zoals bij Gers en Snelle, maar juist ook meer voor de liefhebbers van snobberige alternatieve popmuziek. Het is jammer dat hij na deze periode toch vooral richting de VVAL-hoek ging. Of de vervalhoek, zo u wilt. In 2015 kwam dit binnen op 514 en een jaar later stond dit op 458. Daarna zakte het wel wat weg, maar nog altijd doet het lied het zeer behoorlijk met plek 928.
949 The Police - So Lonely
De beste van The Police als je het mij vraagt, een soort versnelde versie van No Woman, No Cry volgens de band zelf. Je vraagt je af of hij niet 'Sim Only' of 'Simone' zingt Of welke mama appelsap je er ook maar in mag horen. Die versnellingen in het refrein zijn de fijnste momenten van de band en maken het trage stuk ook behoorlijk fijn, als een soort rustpunt. Altijd stond dit in de lijst. In 1999 op 456, daarna altijd lager, maar pas de laatste 2 jaar buiten de top 1000. In 2024 op 1125.
948 Foo Fighters - All My Life
"I love it but I hate the taste", zouden rokers zich hiermee kunnen identificeren? Al schijnt hij het over iets anders te hebben, maar dat bespreek ik vandaag een keer niet. Wat overblijft is een lekker stevig nummer, waarin Dave zichzelf weer lekker overschreeuwt. Vooral het 'on to the next one' is gewoon lekker. Een van die nummers die bij het tweede leven van de Foo Fighters, nadat ik ze live zag, wat beter is gevallen. Sinds 2016 staat dit in de lijst, met plek 1188 in dat jaar, 2017, op de hoogste positie. Daarna zakte het op 2022 na steeds en inmiddels staat het lied op 1747. Opvallend, de meeste nummers van de band houden beter stand.
SPOILER: 947-926
[ Bericht 0% gewijzigd door Mexicanobakker op 26-08-2025 11:52:04 ]
En When the lady smiles is vooral memorabel door de clip, inderdaad.
Oeh top update. Hier zit weinig matigs bij. Ja wel Froukje en op 946 niet bepaald mijn favoriete Kevers. Johan en De Walrus zouden bij mij moeiteloos oudjaarsavond halen
Remember the jester that showed you tears The script for tears
Een plaat van Froukje die met Ik begint. Wie rekent daar nu op? Er zijn er trouwens nog 3 die met Ik beginnen in dit blokje. Was dat een verzachtende omstandigheid Mex?
Op dinsdag 26 augustus 2025 11:53 schreef Tussle266 het volgende: Een plaat van Froukje die met Ik begint. Wie rekent daar nu op? Er zijn er trouwens nog 3 die met Ik beginnen in dit blokje. Was dat een verzachtende omstandigheid Mex?
2x The Beatles, wat een zelfgeile figuren zijn dat ook
Beatles op de keuzelijst: Liedjes beginnende met I 6x Liedjes beginnende met We 1x Liedjes beginnende met You 2x Liedjes beginnende met meisjesnamen 4x Liedjes beginnende met She 2x
Krappe meerderheid voor de meisjes als we het ruim nemen.
Ja mooi nummer For No One maar blijft jammer dat je twee keer met je ogen knippert en ie dan al voorbij is. Doe mij dan maar de Walrus met dat uitgesponnen absurde outro en aardbeiensaus over Paul
Remember the jester that showed you tears The script for tears
Op dinsdag 26 augustus 2025 12:36 schreef Gale_Boetticher het volgende: Ja mooi nummer For No One maar blijft jammer dat je twee keer met je ogen knippert en ie dan al voorbij is. Doe mij dan maar de Walrus met dat uitgesponnen absurde outro en aardbeiensaus over Paul
Veenbessensaus was het toch? Of haal ik weer wat door elkaar?
maar dat was in het liedje over de eeuwige aardbeienvelden. Verwarrend allemaal
Even terug naar de belangrijke zaken op deze plek. Ik had eroverheen gelezen, maar vind je Sim Only de beste van The Police in deze verzameling, of in het algemeen. Met dat eerste kan ik het wel eens zijn, over dat tweede valt wel serieus te twisten.
Op dinsdag 26 augustus 2025 15:54 schreef Tussle266 het volgende: Even terug naar de belangrijke zaken op deze plek. Ik had eroverheen gelezen, maar vind je Sim Only de beste van The Police in deze verzameling, of in het algemeen. Met dat eerste kan ik het wel eens zijn, over dat tweede valt wel serieus te twisten.
In deze verzameling, maar ik moet zeggen dat ik niet heel veel meer ken. Ja, het nietszeggende King of Pain. Het mwah Do Do Do Da Da Da. En het op zich fijne Spirits in the Material World. Dat zou wel rond deze plek komen.
Mooie gevarieerde serie weer. Hierbij zijn er wel een paar die ik niet meteen zou missen in een echte Top 2000, maar zeker niets slechts. Johan vind ik wel enorm ondergewaardeerd op deze positie. Deze van de Stones en die van Philippe Gilbert verdienen ook wel op zijn minst 30 december.
En van The Sweet zijn er naar mijn bescheiden mening ook al wel een paar betere in de rangschikking gepasseerd.