https://www.nu.nl/dieren/(...)ieren-te-voeren.htmlquote:De dierentuin in het Deense Aalborg heeft online een oproep gedaan om levende huisdieren te doneren als voer voor de roofdieren. Het park vraagt huisdiereigenaren om kippen, konijnen en cavia's, maar ook paarden zijn welkom.
De dierentuin in het Deense Aalborg heeft online een oproep gedaan om levende huisdieren te doneren als voer voor de roofdieren. Het park vraagt huisdiereigenaren om kippen, konijnen en cavia's, maar ook paarden zijn welkom.
"Dierentuinen hebben de verantwoordelijkheid om de natuurlijke voedselketen van de dieren na te bootsen in het belang van het dierenwelzijn", schrijft de Aalborg Zoo in een verklaring op Facebook.
Vooral de Europese lynx zou blij zijn met de huisdieren. Dat roofdier heeft behoefte aan "een hele prooi, die lijkt op de prooien waar hij in het wild op zou jagen", legt de dierentuin uit. De huisdieren moeten wel gezond zijn. Ook wil de dierentuin er niet meer dan vier tegelijk afnemen.
Op de website schrijft de dierentuin ook "dankbaar levende paarden te verwelkomen". Die worden vervolgens geëuthanaseerd om tot voer te verwerken.
De dierentuin stelt ten slotte dat eigenaren het overdragen van hun paard kunnen opvoeren als donatie. Daarmee is het fiscaal aftrekbaar.
Heel interessant.quote:De dierentuin stelt ten slotte dat eigenaren het overdragen van hun paard kunnen opvoeren als donatie. Daarmee is het fiscaal aftrekbaar
Mja, dan zie ik al helemaal geen reden om je huisdier af te staan. Tenzij er een bejaarde is overleden en niemand in de omgeving zijn/haar dier wil adopteren o.i.d.quote:De huisdieren moeten wel gezond zijn.
quote:Op maandag 4 augustus 2025 16:31 schreef maily het volgende:
Ik voorzie een verdienmodel voor daklozen die straatkatten en -honden gaan doneren.
quote:Op maandag 4 augustus 2025 16:31 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Oh shit. Nou als het goed verdient pakken ze ook wel gewoon huiskatten van straat.
quote:Op maandag 4 augustus 2025 16:33 schreef maily het volgende:
[..]
MeNsEn HoUdT uW hOnDeN eN kAtTeN bInNeN !!!
Dan kunnen we denk ik beter dierentuinen verbieden en het hebben van huisdieren ook aan banden leggen. Zou van beiden wel voorstander zijn, ware het niet dat ik waarschijnlijk niet door die test zou komen.quote:Op maandag 4 augustus 2025 17:50 schreef TornadoDK het volgende:
Nou ja zijn genoeg mensen die hun huisdieren dumpen vooral rond de zomervakantie, dan kun je ze net zo goed daarheen brengen.
Vervelende 8-jarige fatbikers, hebben ze die in Denemarken?quote:Op maandag 4 augustus 2025 18:07 schreef Gibson88 het volgende:
Zou het niet over mijn hart kunnen krijgen om mijn honT in te leveren.
Doodgeboren baby's een optie of is dat wel te grof ?
Dat zou ik je niet kunnen vertellen. Zou haast denken van niet. Wellicht dat we ze vanuit Nederland kunnen döneren (quote:Op maandag 4 augustus 2025 18:08 schreef Momo het volgende:
[..]
Vervelende 8-jarige fatbikers, hebben ze die in Denemarken?
Hier in Nederland worden voor slangen 'doodleuk' lab-muizen gebruikt die al te vaak en te lang gebruikt zijn voor dierproeven.quote:Op maandag 4 augustus 2025 18:09 schreef Momo het volgende:
Maar serieus als je een cavia of konijn koop voor 5 of 10 euro controleert ook niemand. In Nederland zullen er dan ook genoeg gevoerd aan slangen voor dat bedrag of op een slechte manier behandeld worden.
Konijnen/hazen zijn an sich ook efficiënter als vlees te gebruiken dan bijvoorbeeld koeien. Groeien snel, relatief weinig ruimte nodig. Dus wanneer ze echt een constante stroom nodig hebben aan vlees dan is dat nog niet eens de raarste optie.quote:Op maandag 4 augustus 2025 18:09 schreef Momo het volgende:
Maar serieus als je een cavia of konijn koop voor 5 of 10 euro controleert ook niemand. In Nederland zullen er dan ook genoeg gevoerd aan slangen voor dat bedrag of op een slechte manier behandeld worden.
Alsof iemand het paard wat hij of zij 18 jaar heeft gehad laat euthaniseren door een dierentuin, met de gedachte dat het daarna wordt opgegeten door tijgers.quote:Op maandag 4 augustus 2025 18:07 schreef Gibson88 het volgende:
Zou het niet over mijn hart kunnen krijgen om mijn honT in te leveren.
Doodgeboren baby's een optie of is dat wel te grof ?
Mensen worden creatief ineensquote:Op maandag 4 augustus 2025 18:19 schreef -river- het volgende:
Moordenaars/kindermisbruikers een optie? Als ze het overleven krijgen ze gratie.
Ik hen daar wel eens over nagedacht en daar werd ik naar van. Genoeg zieke geesten die allerlei martelmethodes uitvoeren op die diertjes ben ik bang. Snap ook niet dat ze zo goedkoop verkocht mogen worden.quote:Op maandag 4 augustus 2025 18:09 schreef Momo het volgende:
Bijna net zo achterlijk als invullen dat het dier het liefst in het wild rondhuppelt en geen emmer vis/vlees/groenvoer per dag wil.quote:Op maandag 4 augustus 2025 18:32 schreef Mikeytt het volgende:
Het hele concept van een dierentuin is natuurlijk knettergek en sociopathisch.
Levende wezens met waarnemingsvermogen in gevangenschap zetten ter vermaak van de mens, bah. Zelfde als met het circus dat dieren gebruikt voor 'kunstjes'
quote:Een andere Facebook-gebruiker vertelde over haar positieve ervaring met het doneren van haar paard. "Het verliep heel rustig en kalm. Het was een geweldige ervaring voor zowel het paard als mijzelf. Het personeel was heel vriendelijk en zorgde op een uitstekende manier voor alles. We zijn dankbaar voor de donatie."
Ja waarom niet hè?quote:Op maandag 4 augustus 2025 17:50 schreef TornadoDK het volgende:
Nou ja zijn genoeg mensen die hun huisdieren dumpen vooral rond de zomervakantie, dan kun je ze net zo goed daarheen brengen.
Voeg dierenmishandelaars dan ook toe. Kunnen de dieren eindelijk wraak nemen.quote:Op maandag 4 augustus 2025 18:19 schreef -river- het volgende:
Moordenaars/kindermisbruikers een optie? Als ze het overleven krijgen ze gratie.
Welkom in de wegwerpmaatschappij. Bij terugkeer van de vakantie koop je een pup want zo schattigquote:Op maandag 4 augustus 2025 19:13 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Ja waarom niet hè?![]()
Gewoon elk jaar een nieuwe hond nemen en in de zomer breng je hem naar de dierentuin die hem aan de leeuwen voert.
Flikker toch op, de wereld zit vol achterlijken.
Een geweldige ervaring voor het paard?quote:
Daar zit nog wel een verdienmodel in voor dierentuinen. Ze kunnen zelf die puppy's kweken die je na je vakantie kunt kopen en vlak voor je volgende vakantie lever je 'm weer in. De circle-of-life of zoiets.quote:Op maandag 4 augustus 2025 19:20 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Welkom in de wegwerpmaatschappij. Bij terugkeer van de vakantie koop je een pup want zo schattigTegen vakantietijd is het schattige er weer vanaf en wordt Bello voor de leeuwen geworpen. Om na de vakantie het cyclus weer te herhalen.
Bizar toch.quote:Op maandag 4 augustus 2025 19:23 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Een geweldige ervaring voor het paard?
![]()
Ik snap hoe hypocriet het is.. maar zorg verdomme zelf voor je huisdieren! Je gaat je kat of konijn toch niet afgeven om verscheurd te worden???
Hopelijk inderdaad een stunt
quote:Op maandag 4 augustus 2025 19:20 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Welkom in de wegwerpmaatschappij. Bij terugkeer van de vakantie koop je een pup want zo schattigTegen vakantietijd is het schattige er weer vanaf en wordt Bello voor de leeuwen geworpen. Om na de vakantie het cyclus weer te herhalen.
Ik denk dat broodfokkers de pups regelen en de dierentuin voor het opruimen er van. Circle of Life is een mooie film:quote:Op maandag 4 augustus 2025 19:27 schreef hb64 het volgende:
[..]
Daar zit nog wel een verdienmodel in voor dierentuinen. Ze kunnen zelf die puppy's kweken die je na je vakantie kunt kopen en vlak voor je volgende vakantie lever je 'm weer in. De circle-of-life of zoiets.
Soms slachten ze een giraf in Blijdorp, die belanden bij de leeuwen en tijgers.quote:Op maandag 4 augustus 2025 18:08 schreef TigerXtrm het volgende:
Niet heel bijzonder dat dierentuinen hele karkassen aan roofdieren voeren. Zoals gezegd, dat stimuleert natuurlijk gedrag. Als je op de juiste dag in een Nederlandse dierentuin bent kan het zo maar zijn dat je een aangevreten koe in het verblijf ziet liggen, met een bordje met uitleg erbijMeestal krijgen dierentuinen die karkassen via dierenartsen, andere dierentuinen, hun eigen dieren die sterven, of donaties van boeren of maneges.
Wat iets vreemder is is dat ze niet alleen om huisdieren vragen, maar ook echt om levende huisdierenBeide lijkt me echt nergens voor nodig, en als ze echt levende dieren in het verblijf willen gooien is dat gewoon dierenmishandeling.
Ik zie een compleet nieuwe TikTok trend ontstaan!quote:Op maandag 4 augustus 2025 17:30 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
n te voeren
[..]
https://www.nu.nl/dieren/(...)ieren-te-voeren.html
Dit leest als een 1-aprilgrap, de laatste zin is ook lekker cynisch. Bijzonder als het echt is, wel makkelijk als je van je huisdier al wilt. Bij de paarden staat nog dat ze gedood worden, zouden de konijntjes levend het slangenhok in gaan?
quote:
Dat denk ik ook. Vooral dat verhaal over dat paard. Als je van je paard af wilt zijn er toch wel andere opties. Dieren in een dierentuin proppen en dan opeens hun natuurlijke habitat willen simuleren. Ja dahaagg dan had je ze niet in de dierentuin moeten stoppen.quote:Op maandag 4 augustus 2025 18:57 schreef noodgang het volgende:
Dit is toch gewoon een stunt/campagne om bewustwording te creëren of iets neem ik aan?
T lukt vrij goed als ze internationaal het nieuws halen
Ik ken iemand die dat deed met muizen. Die voerde hij aan zijn uilen.quote:Op maandag 4 augustus 2025 18:09 schreef Momo het volgende:
Ik zeg niet dat het goed is he, maar het is een feit dat het gebeurt.quote:Op maandag 4 augustus 2025 19:13 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Ja waarom niet hè?![]()
Gewoon elk jaar een nieuwe hond nemen en in de zomer breng je hem naar de dierentuin die hem aan de leeuwen voert.
Flikker toch op, de wereld zit vol achterlijken.
Nee, je moet gewoon respectvol met je dier omgaan. Die voer je niet aan de leeuwen in de dierentuin.quote:Op maandag 4 augustus 2025 20:22 schreef TornadoDK het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat het goed is he, maar het is een feit dat het gebeurt.
Kun je dan beter daarheen brengen dan ergens aan een boom binden.
Nog beter is dan om zo'n beestje een spuitje te geven.quote:Op maandag 4 augustus 2025 20:22 schreef TornadoDK het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat het goed is he, maar het is een feit dat het gebeurt.
Kun je dan beter daarheen brengen dan ergens aan een boom binden.
Dom. Roofdieren willen niet gevoerd worden. Roofdieren in gevangenschap zijn geen roofdieren.quote:Op maandag 4 augustus 2025 20:21 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ik ken iemand die dat deed met muizen. Die voerde hij aan zijn uilen.
Van die vleesverscheurende moordmachines ? Helemaal voor. Eerst de beste die weer een onschuldig hondje doodbijt linea recta voor de leeuwen.quote:
quote:
Die woont in Brabant. Dus erg slim zal die niet zijn geweest.quote:
Dat doen ze toch ook begrijp ik uit het artikel.quote:Op maandag 4 augustus 2025 20:47 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Nog beter is dan om zo'n beestje een spuitje te geven.
Je laat je lieve trouwe Bonzo of je hooghartige Lady Godiva toch niet achter in zo'n slachthuis?
Op zich trekt het denk ik wel veel volk als men het paard levend de leeuwenkuil instuurt.quote:Op maandag 4 augustus 2025 20:19 schreef ZarB het volgende:
Dat denk ik ook. Vooral dat verhaal over dat paard. Als je van je paard af wilt zijn er toch wel andere opties.
Dit is overigens niet nieuw wat de Deentjes doen gezien dit bericht uit 2014. De geschiedenis herhaalt zich gewoon.quote:Op maandag 4 augustus 2025 21:56 schreef Scjvb het volgende:
Hmmm.. Als dit serieus is houdt deze Deense dierentuin er op zijn zachts gezegd vreemde ideeën op na.
E.e.a. is wel pragmatisch te noemen maar het wrevelt toch ietsje.quote:Ethische discussie
De auteurs van ‘Denken over Dieren’ stellen in een opinieartikel in het dagblad de Stentor dat de dierentuin in de ethische afweging niet gekozen heeft voor de eigenwaarde van de giraffe. In plaats daarvan is het belang van het fokprogramma vooropgezet. In het vervolg van het stuk betogen de auteurs dat in het geval van de giraffe toch sprake lijkt te zijn van ondernemersethiek bij deze dierentuin. Geen extra kosten willen maken (groter verblijf of de giraffe in een groep met mannetjes plaatsen) maar kiezen voor de kostprijstechnisch meest gunstige oplossing.
Jij had hem ook gespot. Er zijn nog veel meer van die berichten uit de oude doos.quote:Op maandag 4 augustus 2025 18:56 schreef hb64 het volgende:
Uit het archief: Dierentuin doodt gezonde giraf.
Eigen dier eerst zullen we maar zeggen. Blijkbaar hebben ze niks meer op voorraad om op te offeren.
Misschien zijn er overvolle dierenasiels die willen doneren? In vakantietijd hebben zij altijd extra aanvoer.
Veel natuur is aan het verdwijnen vanwege de hebzucht van de mens. Dat gaat een roofdier ook niet helpen.quote:Op maandag 4 augustus 2025 18:23 schreef Straatcommando. het volgende:
De dierentuin is sowieso geen natuurlijke omgeving en om dan gedomesticeerde dieren te gebruiken om een "natuurlijke setting" te creëeren is echt achterlijk.
In de echte natuur heeft een wild dier nog de mogelijkheid zich te verweren of vluchten. In dit geval totaal niet. Waarschijnlijk ingegeven door zo'n nasty reptielenliefhebber die zijn dieren ook levend prooi geeft want dat is "net echt"
Nee en ironisch genoeg zijn veel dierentuinen actief bezig met het tegengaan van uitstervin, onder andere door middel van internationale fokprogramma's.quote:Op maandag 4 augustus 2025 22:39 schreef HSG het volgende:
[..]
Veel natuur is aan het verdwijnen vanwege de hebzucht van de mens. Dat gaat een roofdier ook niet helpen.
In de praktijk kunnen die in gevangenschap gefokte dieren alleen lang niet allemaal in de natuur overleven en zijn ze dus vooral bedoeld voor de uitwisseling tussen dierentuinen.quote:Op maandag 4 augustus 2025 22:42 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Nee en ironisch genoeg zijn veel dierentuinen actief bezig met het tegengaan van uitstervin, onder andere door middel van internationale fokprogramma's.
Dat klopt, dat maakt het allemaal alleen maar meer bizar.quote:Op maandag 4 augustus 2025 22:48 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
In de praktijk kunnen die in gevangenschap gefokte dieren alleen lang niet allemaal in de natuur overleven en zijn ze dus vooral bedoeld voor de uitwisseling tussen dierentuinen.
Klopt.quote:Op maandag 4 augustus 2025 22:15 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dit is overigens niet nieuw wat de Deentjes doen gezien dit bericht uit 2014. De geschiedenis herhaalt zich gewoon.
https://dierenwelzijnsweb(...)-veel-discussie-op-1
Volgens zijn profiel woont hij in Limburg. Maar goed, als jij denkt iemands IQ te beoordelen naar zijn geboorte- of woonplaats, geef ik ook niet zoveel voor jou intelligentie.quote:Op maandag 4 augustus 2025 21:14 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Die woont in Brabant. Dus erg slim zal die niet zijn geweest.
Ik had het over die gast die uilen heeft.quote:Op maandag 4 augustus 2025 23:08 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Volgens zijn profiel woont hij in Limburg. Maar goed, als jij denkt iemands IQ te beoordelen naar zijn geboorte- of woonplaats, geef ik ook niet zoveel voor jou intelligentie.
Ja, mijn fout.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 07:29 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ik had het over die gast die uilen heeft.
Als de mens niet hebzuchtig was was dat allemaal niet nodig geweest.quote:Op maandag 4 augustus 2025 22:42 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Nee en ironisch genoeg zijn veel dierentuinen actief bezig met het tegengaan van uitstervin, onder andere door middel van internationale fokprogramma's.
Jouw intelligentie schat.quote:Op maandag 4 augustus 2025 23:08 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Volgens zijn profiel woont hij in Limburg. Maar goed, als jij denkt iemands IQ te beoordelen naar zijn geboorte- of woonplaats, geef ik ook niet zoveel voor jou intelligentie.
Maakt niets Hiddendoe, ik vind je nog steeds een unieke en toffe user.quote:
Nee.quote:Op maandag 4 augustus 2025 17:30 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Bij de paarden staat nog dat ze gedood worden, zouden de konijntjes levend het slangenhok in gaan?
Dat lijkt me stug.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 11:40 schreef nostra het volgende:
[..]
Nee.
En het is met name voeding voor de sprinkhaan (!).
Mijn Deens is wat roestig, maar dat is wat Google Translate ervan maakt:quote:
Lijkt me een vertaalfoutje? Ik kan het originele bericht niet zien want geen FB.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 12:58 schreef nostra het volgende:
[..]
Mijn Deens is wat roestig, maar dat is wat Google Translate ervan maakt:
https://www.facebook.com/AalZoo
[ afbeelding ]
Hier in Nederland worden muizen en ratten die bestemd zijn als diervoeder "gewoon" gekweekt bij verschillende groothandels die zowel levend als in diepvries leveren aan dierentuinen, opvangcentra (denk aan roofvogels, bepaalde exotische zoogdieren, reptielen e.d.) en dierenwinkels, of mensen doen het particulier.quote:Op maandag 4 augustus 2025 18:11 schreef Gibson88 het volgende:
[..]
Hier in Nederland worden voor slangen 'doodleuk' lab-muizen gebruikt die al te vaak en te lang gebruikt zijn voor dierproeven.
Dit was altijd al.quote:Op maandag 4 augustus 2025 19:20 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Enorm genoten van die stripsquote:Op zondag 10 augustus 2025 18:13 schreef Horzula het volgende:
Was ook zo'n stripje van in de Doorzon Agenda (jaren '90).
Nog niet zo heel lang geleden werden op de Vogeltjesmarkt in Antwerpen ook huisdieren verkocht.quote:Op zondag 10 augustus 2025 18:13 schreef Horzula het volgende:
[..]
Dit was altijd al.
Was ook zo'n stripje van in de Doorzon Agenda (jaren '90).
Bij Parijs heb je ook zo'n huisdieren markt. Tegen de zomervakantie periode werden die dieren ook massaal gedumpt.
En, niet te vergeten, diens gehele leven en leefruimte zodanig ingericht met het specifieke doel om roofdieren te vermijden. Net even wat anders dan het kooitje van Nijntje openen middenin het verblijf van de roofkat, a la die geit in jurassic park.quote:Op maandag 4 augustus 2025 18:23 schreef Straatcommando. het volgende:
De dierentuin is sowieso geen natuurlijke omgeving en om dan gedomesticeerde dieren te gebruiken om een "natuurlijke setting" te creëeren is echt achterlijk.
In de echte natuur heeft een wild dier nog de mogelijkheid zich te verweren of vluchten. In dit geval totaal niet. Waarschijnlijk ingegeven door zo'n nasty reptielenliefhebber die zijn dieren ook levend prooi geeft want dat is "net echt"
Nou ... Daar mag de Deense overheid ook meteen langs. Enige andere dieren meteen afnemen, en dat mens zelf evalueren op gevaarlijke psychische aandoeningen.quote:
In China eten ze ze zelf op...quote:Op zondag 10 augustus 2025 18:47 schreef maily het volgende:
[..]
Nog niet zo heel lang geleden werden op de Vogeltjesmarkt in Antwerpen ook huisdieren verkocht.
Ik eet ook graag dieren die voor de slacht/jacht/vangst nog levend en kerngezond waren, raar genoeg.quote:Op zondag 10 augustus 2025 19:11 schreef probeer het volgende:
[..]
Nou ... Daar mag de Deense overheid ook meteen langs. Enige andere dieren meteen afnemen, en dat mens zelf evalueren op gevaarlijke psychische aandoeningen.
"Een geweldige ervaring" voor het dier, wat blijkbaar nog gezond was, om geëuthanaseerd en verwerkt tot voer te worden. Knettergek.
Ik ook.quote:Op zondag 10 augustus 2025 20:06 schreef Horzula het volgende:
[..]
Ik eet ook graag dieren die voor de slacht/jacht/vangst nog levend en kerngezond waren, raar genoeg.
Hetzelfde kan je zeggen van huisdieren.quote:Op maandag 4 augustus 2025 18:32 schreef Mikeytt het volgende:
Het hele concept van een dierentuin is natuurlijk knettergek en sociopathisch.
Levende wezens met waarnemingsvermogen in gevangenschap zetten ter vermaak van de mens, bah. Zelfde als met het circus dat dieren gebruikt voor 'kunstjes'
Dat hele beest had zonder de mens nooit als zodanig bestaan.quote:Op zondag 10 augustus 2025 20:08 schreef probeer het volgende:
[..]
Ik ook.
Maar ik pretendeer niet dat de koe het een geweldige ervaring vindt.
Die geit dacht ik ook aan inderdaad.quote:Op zondag 10 augustus 2025 19:04 schreef probeer het volgende:
[..]
En, niet te vergeten, diens gehele leven en leefruimte zodanig ingericht met het specifieke doel om roofdieren te vermijden. Net even wat anders dan het kooitje van Nijntje openen middenin het verblijf van de roofkat, a la die geit in jurassic park.
quote:De dierentuin van Aalborg in Denemarken deed vorige week een opmerkelijke oproep. De dierentuin vroeg kleine huisdieren te doneren als voedsel voor haar roofdieren. De Deense Pernille Sohl was bijzonder behulpzaam en gaf de pony van haar dochter aan de dierentuin om door de leeuwen te worden opgegeten.
Pernille Sohl had twee opties toen bij de pony van haar tienerdochter een pijnlijke, ongeneeslijke huidaandoening werd vastgesteld: een dierenarts betalen om hem te laten inslapen, of hem naar de dierentuin van Aalborg brengen om aan de leeuwen te worden gevoerd. Ze koos voor de leeuwen.
De pony in kwestie, genaamd Chicago 57, had in de zomer zo’n ernstige vorm van eczeem dat het dier open wonden kreeg. Op een bepaald moment besefte Sohl dat de pony in zoveel pijn leefde, dat het beter was om afscheid te nemen. Ze liet haar dochter Angelina, toen 13, zelf beslissen hoe ze dat wou doen. ‘Ik heb Angelina de opties voorgelegd en ze koos voor de dierentuin, omdat die het meest logisch was’, vertelt Sohl aan The Times. ‘Ze wilde dat Chicago 57 andere dieren zou helpen.’
De pony werd vervolgens in de dierentuin geëuthanaseerd met een geweer door een medewerker die hem naar verluidt zachtaardig behandelde. Het karkas ging naar de leeuwen. ‘Ik kon nog afscheid nemen’, zegt Sohl. Ze was zo onder de indruk dat ze later probeerde een ander paard te doneren, maar het was te groot voor de koelkast van de dierentuin en werd uiteindelijk als hondenvoer gebruikt.
In een gesprek met The Times zegt de moeder dat ze de vele negatieve reacties op de beslissing begreep omdat die ‘heel dramatisch en bizar’ klonk. Maar ze voegde eraan toe dat de huisdieren ‘anders toch worden afgemaakt, en ze worden niet levend aan de roofdieren gegeven’.
De dierentuin, waar meer dan 1.500 dieren van 126 soorten worden verzorgd, accepteert al sinds de opening in 1935 huisdieren als voer om de natuurlijke voedselketen van de roofdieren te imiteren.
Roofdieren hebben een complete prooi nodig inclusief vacht, botten en organen
Aalborg zoo
In een bericht op Instagram meldde de dierentuin dat alle dieren ‘op een zachte manier worden geëuthanaseerd door getraind personeel’ voordat ze in hun geheel aan de roofdieren zoals leeuwen, tijgers, lynxen en andere carnivoren worden gevoerd. Door gedoneerde hele dieren te gebruiken in plaats van stukken vlees, wordt ‘er niets verspild’, aldus de dierentuin, en wordt ‘het natuurlijke gedrag, de voeding en het welzijn van roofdieren’ gewaarborgd. ‘Roofdieren hebben een complete prooi nodig – inclusief vacht, botten en organen – omdat dit bijdraagt aan zowel verrijking, voeding als welzijn’, aldus de dierentuin op haar website.
Tientallen donaties
Pernille Sohl is niet de enige Deense die heeft besloten het geliefde huisdier van haar kind als voedsel voor roofdieren te gebruiken. Tientallen mensen hebben haar voorbeeld gevolgd. Volgens het personeel heeft de inzamelingsactie 22 paarden, 18 cavia’s, 53 kippen en 137 konijnen opgeleverd. Alle schenkers ontvangen een belastingvermindering van 100 Deense kronen (ongeveer 13,4 euro) per klein dier en 5 Deense kronen (ongeveer 1,7 euro) per kilo voor grotere paarden.
We zouden het zo opnieuw doen. We waarderen het idee van de cyclus van het leven
Helen Hjortholm Andersen
Aalborg is niet de enige dierentuin die donaties gebruikt om roofdieren te voeren. Zo doneerde Helen Hjortholm Andersen haar Shetlandpony aan Jyllands Park Zoo nadat haar was verteld dat ze hem in een veld moest laten sterven. Ze zei dat het ‘logisch’ was om de 20-jarige pony, genaamd Paprika, naar de dierentuin te sturen omdat de kosten voor het ophalen van een dood dier ‘buitensporig hoog’ waren. ‘Het idee dat ze nuttig zou kunnen zijn, was logisch. We zouden het zo opnieuw doen. We appreciëren het idee van de cyclus van het leven, en dat een pony kan helpen om leven te creëren voor andere dieren.’
Screenshot van het persbericht op instagram:
quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 15:13 schreef Mano_ het volgende:
https://speld.nl/2025/08/(...)ntuin-in-denemarken/
Nog meer aanvoer: Nieuwe wet laat Marokkaanse straathonden stikken.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 14:32 schreef ACT-F het volgende:
Binnenkort nieuw voer uit New Delhi:
https://www.nu.nl/dieren/(...)an-straat-halen.html
#94quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 18:01 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
https://www.pzc.nl/buiten(...)or-leeuwen~a012bf12/
Een duidelijke spuit 11.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |