Nee.quote:Op maandag 4 augustus 2025 17:30 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Bij de paarden staat nog dat ze gedood worden, zouden de konijntjes levend het slangenhok in gaan?
Dat lijkt me stug.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 11:40 schreef nostra het volgende:
[..]
Nee.
En het is met name voeding voor de sprinkhaan (!).
Mijn Deens is wat roestig, maar dat is wat Google Translate ervan maakt:quote:
Lijkt me een vertaalfoutje? Ik kan het originele bericht niet zien want geen FB.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 12:58 schreef nostra het volgende:
[..]
Mijn Deens is wat roestig, maar dat is wat Google Translate ervan maakt:
https://www.facebook.com/AalZoo
[ afbeelding ]
Hier in Nederland worden muizen en ratten die bestemd zijn als diervoeder "gewoon" gekweekt bij verschillende groothandels die zowel levend als in diepvries leveren aan dierentuinen, opvangcentra (denk aan roofvogels, bepaalde exotische zoogdieren, reptielen e.d.) en dierenwinkels, of mensen doen het particulier.quote:Op maandag 4 augustus 2025 18:11 schreef Gibson88 het volgende:
[..]
Hier in Nederland worden voor slangen 'doodleuk' lab-muizen gebruikt die al te vaak en te lang gebruikt zijn voor dierproeven.
Dit was altijd al.quote:Op maandag 4 augustus 2025 19:20 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Welkom in de wegwerpmaatschappij. Bij terugkeer van de vakantie koop je een pup want zo schattigTegen vakantietijd is het schattige er weer vanaf en wordt Bello voor de leeuwen geworpen. Om na de vakantie het cyclus weer te herhalen.
Enorm genoten van die stripsquote:Op zondag 10 augustus 2025 18:13 schreef Horzula het volgende:
Was ook zo'n stripje van in de Doorzon Agenda (jaren '90).
Nog niet zo heel lang geleden werden op de Vogeltjesmarkt in Antwerpen ook huisdieren verkocht.quote:Op zondag 10 augustus 2025 18:13 schreef Horzula het volgende:
[..]
Dit was altijd al.
Was ook zo'n stripje van in de Doorzon Agenda (jaren '90).
Bij Parijs heb je ook zo'n huisdieren markt. Tegen de zomervakantie periode werden die dieren ook massaal gedumpt.
En, niet te vergeten, diens gehele leven en leefruimte zodanig ingericht met het specifieke doel om roofdieren te vermijden. Net even wat anders dan het kooitje van Nijntje openen middenin het verblijf van de roofkat, a la die geit in jurassic park.quote:Op maandag 4 augustus 2025 18:23 schreef Straatcommando. het volgende:
De dierentuin is sowieso geen natuurlijke omgeving en om dan gedomesticeerde dieren te gebruiken om een "natuurlijke setting" te creëeren is echt achterlijk.
In de echte natuur heeft een wild dier nog de mogelijkheid zich te verweren of vluchten. In dit geval totaal niet. Waarschijnlijk ingegeven door zo'n nasty reptielenliefhebber die zijn dieren ook levend prooi geeft want dat is "net echt"
Nou ... Daar mag de Deense overheid ook meteen langs. Enige andere dieren meteen afnemen, en dat mens zelf evalueren op gevaarlijke psychische aandoeningen.quote:
In China eten ze ze zelf op...quote:Op zondag 10 augustus 2025 18:47 schreef maily het volgende:
[..]
Nog niet zo heel lang geleden werden op de Vogeltjesmarkt in Antwerpen ook huisdieren verkocht.
Ik eet ook graag dieren die voor de slacht/jacht/vangst nog levend en kerngezond waren, raar genoeg.quote:Op zondag 10 augustus 2025 19:11 schreef probeer het volgende:
[..]
Nou ... Daar mag de Deense overheid ook meteen langs. Enige andere dieren meteen afnemen, en dat mens zelf evalueren op gevaarlijke psychische aandoeningen.
"Een geweldige ervaring" voor het dier, wat blijkbaar nog gezond was, om geëuthanaseerd en verwerkt tot voer te worden. Knettergek.
Ik ook.quote:Op zondag 10 augustus 2025 20:06 schreef Horzula het volgende:
[..]
Ik eet ook graag dieren die voor de slacht/jacht/vangst nog levend en kerngezond waren, raar genoeg.
Hetzelfde kan je zeggen van huisdieren.quote:Op maandag 4 augustus 2025 18:32 schreef Mikeytt het volgende:
Het hele concept van een dierentuin is natuurlijk knettergek en sociopathisch.
Levende wezens met waarnemingsvermogen in gevangenschap zetten ter vermaak van de mens, bah. Zelfde als met het circus dat dieren gebruikt voor 'kunstjes'
Dat hele beest had zonder de mens nooit als zodanig bestaan.quote:Op zondag 10 augustus 2025 20:08 schreef probeer het volgende:
[..]
Ik ook.
Maar ik pretendeer niet dat de koe het een geweldige ervaring vindt.
Die geit dacht ik ook aan inderdaad.quote:Op zondag 10 augustus 2025 19:04 schreef probeer het volgende:
[..]
En, niet te vergeten, diens gehele leven en leefruimte zodanig ingericht met het specifieke doel om roofdieren te vermijden. Net even wat anders dan het kooitje van Nijntje openen middenin het verblijf van de roofkat, a la die geit in jurassic park.
quote:De dierentuin van Aalborg in Denemarken deed vorige week een opmerkelijke oproep. De dierentuin vroeg kleine huisdieren te doneren als voedsel voor haar roofdieren. De Deense Pernille Sohl was bijzonder behulpzaam en gaf de pony van haar dochter aan de dierentuin om door de leeuwen te worden opgegeten.
Pernille Sohl had twee opties toen bij de pony van haar tienerdochter een pijnlijke, ongeneeslijke huidaandoening werd vastgesteld: een dierenarts betalen om hem te laten inslapen, of hem naar de dierentuin van Aalborg brengen om aan de leeuwen te worden gevoerd. Ze koos voor de leeuwen.
De pony in kwestie, genaamd Chicago 57, had in de zomer zo’n ernstige vorm van eczeem dat het dier open wonden kreeg. Op een bepaald moment besefte Sohl dat de pony in zoveel pijn leefde, dat het beter was om afscheid te nemen. Ze liet haar dochter Angelina, toen 13, zelf beslissen hoe ze dat wou doen. ‘Ik heb Angelina de opties voorgelegd en ze koos voor de dierentuin, omdat die het meest logisch was’, vertelt Sohl aan The Times. ‘Ze wilde dat Chicago 57 andere dieren zou helpen.’
De pony werd vervolgens in de dierentuin geëuthanaseerd met een geweer door een medewerker die hem naar verluidt zachtaardig behandelde. Het karkas ging naar de leeuwen. ‘Ik kon nog afscheid nemen’, zegt Sohl. Ze was zo onder de indruk dat ze later probeerde een ander paard te doneren, maar het was te groot voor de koelkast van de dierentuin en werd uiteindelijk als hondenvoer gebruikt.
In een gesprek met The Times zegt de moeder dat ze de vele negatieve reacties op de beslissing begreep omdat die ‘heel dramatisch en bizar’ klonk. Maar ze voegde eraan toe dat de huisdieren ‘anders toch worden afgemaakt, en ze worden niet levend aan de roofdieren gegeven’.
De dierentuin, waar meer dan 1.500 dieren van 126 soorten worden verzorgd, accepteert al sinds de opening in 1935 huisdieren als voer om de natuurlijke voedselketen van de roofdieren te imiteren.
Roofdieren hebben een complete prooi nodig inclusief vacht, botten en organen
Aalborg zoo
In een bericht op Instagram meldde de dierentuin dat alle dieren ‘op een zachte manier worden geëuthanaseerd door getraind personeel’ voordat ze in hun geheel aan de roofdieren zoals leeuwen, tijgers, lynxen en andere carnivoren worden gevoerd. Door gedoneerde hele dieren te gebruiken in plaats van stukken vlees, wordt ‘er niets verspild’, aldus de dierentuin, en wordt ‘het natuurlijke gedrag, de voeding en het welzijn van roofdieren’ gewaarborgd. ‘Roofdieren hebben een complete prooi nodig – inclusief vacht, botten en organen – omdat dit bijdraagt aan zowel verrijking, voeding als welzijn’, aldus de dierentuin op haar website.
Tientallen donaties
Pernille Sohl is niet de enige Deense die heeft besloten het geliefde huisdier van haar kind als voedsel voor roofdieren te gebruiken. Tientallen mensen hebben haar voorbeeld gevolgd. Volgens het personeel heeft de inzamelingsactie 22 paarden, 18 cavia’s, 53 kippen en 137 konijnen opgeleverd. Alle schenkers ontvangen een belastingvermindering van 100 Deense kronen (ongeveer 13,4 euro) per klein dier en 5 Deense kronen (ongeveer 1,7 euro) per kilo voor grotere paarden.
We zouden het zo opnieuw doen. We waarderen het idee van de cyclus van het leven
Helen Hjortholm Andersen
Aalborg is niet de enige dierentuin die donaties gebruikt om roofdieren te voeren. Zo doneerde Helen Hjortholm Andersen haar Shetlandpony aan Jyllands Park Zoo nadat haar was verteld dat ze hem in een veld moest laten sterven. Ze zei dat het ‘logisch’ was om de 20-jarige pony, genaamd Paprika, naar de dierentuin te sturen omdat de kosten voor het ophalen van een dood dier ‘buitensporig hoog’ waren. ‘Het idee dat ze nuttig zou kunnen zijn, was logisch. We zouden het zo opnieuw doen. We appreciëren het idee van de cyclus van het leven, en dat een pony kan helpen om leven te creëren voor andere dieren.’
Screenshot van het persbericht op instagram:
quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 15:13 schreef Mano_ het volgende:
https://speld.nl/2025/08/(...)ntuin-in-denemarken/
Nog meer aanvoer: Nieuwe wet laat Marokkaanse straathonden stikken.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 14:32 schreef ACT-F het volgende:
Binnenkort nieuw voer uit New Delhi:
https://www.nu.nl/dieren/(...)an-straat-halen.html
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |