quote:De AOW moet op de schop, maar welke partij durft het aan?
Algemene Ouderdomswet Wat ooit begon als een verzekering voor ouderen, is nu een financieel blok aan het been. Inmiddels wordt de helft van de AOW uit de algemene middelen betaald. Om de vergrijzing betaalbaar te houden zou dat snel meer moeten zijn.
Noem het een speling van het lot. Begin 1957 was het uitgerekend de zeventigjarige oud-belastingambtenaar A. Bakker uit de Amsterdamse Boterdiepstraat die officieel de eerste ontvanger was van een premiegefinancierde AOW-uitkering. Op 2 januari van dat jaar kreeg Bakker uit handen van minister van Sociale Zaken Ko Suurhoff (PvdA) zijn oudedagsvoorziening uitgereikt. Suurhoff had de Algemene Ouderdomswet (zoals de AOW officieel heet) de jaren daarvoor door het parlement geloodst en daarmee een permanente invulling gegeven aan wat onder Willem Drees senior in 1947 was opgezet als een tijdelijk Noodfonds Ouderdomsvoorziening. De systematiek was simpel: alle werkenden droegen een klein deel van hun inkomen af als premie en daarmee werden de uitkeringen aan de ouderen betaald.
Suurhoff noch Bakker zal destijds midden in het opbouwen van de verzorgingsstaat vermoed hebben dat niet de premiebetalers, maar Bakkers voormalige werkgever de Belastingdienst in 2024 verantwoordelijk zou zijn voor meer dan de helft van de bijna 52 miljard euro aan AOW-uitkeringen die aan gepensioneerd Nederland werd verstrekt. Noch zullen zij voorzien hebben dat de ongeveer 250.000 ouderen die in 1947 als eerste ‘van Drees trokken’ in 2024 zouden zijn uitgegroeid tot ruim 3,6 miljoen AOW-gerechtigden.
Afgelopen jaar was het voor het eerst dat meer dan de helft van de kosten van de AOW-uitkeringen uit de algemene middelen kwam, zo maakte het Centraal Bureau voor de Statistiek bekend. Van de 52 miljard kwam nog 23,5 miljard uit premies, de overige 28,5 miljard kwam uit de staatskas. En hoewel dat maar een simpel statistisch feitje is, gaat achter dat cijfer een hele wereld van problemen schuil. De kern van die problemen zijn de kosten voor de vergrijzing in Nederland, die inmiddels als budgettair onhoudbaar worden gezien. En het sleutelwoord voor de (gedeeltelijke) oplossing daarvan is fiscalisering.
Sluipende fiscalisering
Demografische ontwikkelingen laten zich naar hun aard goed voorspellen. Zo is al decennialang duidelijk dat de verhouding tussen oud en jong in Nederland aan het kantelen is. De eerste naoorlogse generatie gezinnen (de babyboomers) telde nog veel kinderen. Dat nam de jaren daarna in rap tempo af en dat trok de verhouding werkenden en gepensioneerden gestaag scheef. Inmiddels is de ‘grijze druk’ (de verhouding 65-plussers ten opzichte van de werkende generatie tussen 20 en 65 jaar) ongeveer 35 procent. Anders gezegd: drie werkenden moeten samen de AOW van een 65-plusser opbrengen. En het einde is nog niet in zicht.
Kabinet Paars II deed een poging het gat te dichten met een AOW-spaarfonds. Maar dat mislukte
Eind jaren negentig werd duidelijk dat de kosten van de AOW niet alleen maar opgebracht konden worden door de werkenden die premies afdroegen. In de jaren daarvoor was de AOW-premie stapsgewijs verhoogd, totdat die uiteindelijk 17,9 procent van het inkomen in belastingschijf 1 bedroeg. Een nog hogere bijdrage om het zogenoemde omslagsysteem (de premies van dat jaar worden gebruikt om de uitkeringen in dat jaar te betalen) in stand te houden werd onwenselijk geacht. Na een mislukte poging het gat te dichten met een AOW Spaarfonds, besloot het tweede paarse kabinet van PvdA, VVD en D66 om per 2001 de extra kosten voor de AOW uit de algemene middelen aan te gaan vullen. Dat heet fiscaliseren.
Wat begon met enkele tientallen miljoenen aan belastinggeld, is inmiddels uitgegroeid tot bijna 30 miljard euro. En de komende jaren zal dat bedrag alleen maar toenemen, omdat de top van de vergrijzingsgolf pas na 2040 wordt voorzien. De AOW fiscaliseert zo dus sluipenderwijs: een steeds groter deel van wat voorheen een premiegefinancierd omslagstelsel was, wordt uit de algemene middelen betaald.
De AOW-premie wordt nog steeds geïnd en bedraagt nog steeds 17,9 procent over de eerste 38.441 euro aan inkomen (de eerste schijf van de inkomstenbelasting). Iedereen die nog niet met pensioen is betaalt eraan mee. Zodra je de AOW-leeftijd bereikt, stopt de inning van de AOW-premie en wordt het tarief in de eerste schijf (35,82 procent in 2025) met 17,9 procentpunt verlaagd naar 17,92. En juist dat lage ‘gepensioneerdentarief’ staat nu onder druk.
Studiegroep slaat alarm
De sluipende fiscalisering gecombineerd met een geleidelijke verhoging van de AOW-leeftijd heeft de scherpste randjes van de oplopende vergrijzingskosten er weliswaar afgehaald, maar het is nog niet genoeg. Tel daarbij op dat de groep ouderen in Nederland relatief gezien zeer welvarend is, en tegelijkertijd nu dus nauwelijks meebetaalt aan de AOW, en de oplossing dient zich aan. Vorige week kwam de Studiegroep Begrotingsruimte, een adviescommissie met topambtenaren en vertegenwoordigers van de planbureaus, met een alarmerend rapport voor een nieuw kabinet. De vergrijzing is met stip het grootste probleem voor de komende jaren, aldus de studiegroep in haar advies ‘De toekomst begint nu’. Er moet ingegrepen worden om te voorkomen dat de staatsschuld (nu minder dan 50 procent van het bbp) de komende decennia oploopt tot 126 procent van het bbp.
Niet ingrijpen is eigenlijk geen optie: bij ongewijzigd beleid stijgen de kosten van de zorg bijvoorbeeld naar 16,6 procent van het bbp in 2060 (nu 9,5 procent). En ook de kosten voor de AOW (nu 4,7 procent van het bbp) stijgen door, naar 5,7 procent in 2040. De demografie dwingt dus tot actie, en volgens de studiegroep zouden welgestelde ouderen meer mee moeten gaan meebetalen aan hun zorg, via bijvoorbeeld hogere eigen bijdragen. En ook zou de AOW-leeftijd sneller kunnen worden verhoogd (nu stijgt die met elk extra jaar aan levensverwachting met tweederde jaar, dat zou een-op-een kunnen worden).
Netto AOW gegarandeerd
Een van de knoppen waaraan een nieuw kabinet ook zou kunnen draaien is een versnelde en volledige fiscalisering van de AOW, aldus de studiegroep. Geen AOW-premies meer als dekking voor de uitkering, maar alles uit de belastingen. Dat is geen nieuw geluid, eerdere adviescommissies stelden hetzelfde voor. De urgentie waarmee de studiegroep het nu op de agenda zet is wel nieuw.
Simpelweg stelt de studiegroep voor om de 17,9 procent AOW-premie die nu door werkenden wordt betaald de komende jaren elk jaar met een procentpunt te verlagen. In ruil daarvoor gaat de inkomstenbelasting met een procentpunt per jaar omhoog. Het totale tarief van schijf 1 blijft zo gelijk, alleen de verdeling tussen premies en belastingen verschuift. Voor werkenden blijft de belastingdruk daarmee hetzelfde. AOW'ers die nu geen AOW-premie afdragen, gaan elk jaar een procentpunt meer belasting betalen. Zo is over achttien jaar de volledige fiscalisering een feit.
Om te voorkomen dat gepensioneerden er de komende jaren gigantisch op achteruitgaan, moet de hoogte van de netto AOW-uitkering (na belasting) gegarandeerd blijven en dus gekoppeld aan het minimumloon. Mensen met alleen AOW of een klein aanvullend pensioen moeten dus gecompenseerd worden voor de hogere belasting. Het voordeel is dat als deze fiscalisering is afgerond, alle ouderen ook meebetalen aan de oudedagsvoorziening. Met name welgestelde ouderen, die naast een AOW ook nog een eigen pensioen hebben, kunnen deze last makkelijk dragen, is de redenering. De studiegroep zegt het zo: „Hierdoor worden de AOW-lasten gelijker verdeeld over de populatie. Niet alleen de werkzame beroepsbevolking betaalt dan mee, maar ook draagkrachtige gepensioneerden met een groot aanvullend pensioen.” Het brengt op korte termijn (2030) 2 miljard euro aan extra belastinginkomsten op, en in 2040 is dat al opgelopen tot 5 miljard.
Er is nauwelijks een partij die het durft, alleen de ChristenUnie pleitte openlijk voor een snelle fiscalisering
Politiek explosief
Fiscalisering is dus een uiterst effectief middel om de betaalbaarheid van de vergrijzing draaglijker te maken. Alleen: er is nauwelijks een politieke partij te vinden die er hardop voor durft te pleiten. Bij de laatste verkiezingen was het alleen de ChristenUnie die openlijk pleitte voor een snelle fiscalisering.
Als het zo evident is dat er wat moet gebeuren, waarom zegt niemand dat dan? Ook dat heeft met de vergrijzing te maken: de groep oudere kiezers weegt steeds zwaarder in het electorale mandje. Wat dat betreft heb je geen ouderenpartijen meer nodig in het parlement om de stem van de AOW’er te vertegenwoordigen: elke partij heeft een grote schare gepensioneerde kiezers. En die zijn zeer vocaal. Wie aan de verworven rechten van de gepensioneerden tornt, moet van goeden huize komen om de verkiezingen te winnen.
PvdA-leider Wouter Bos probeerde het in 2006 en kreeg van zijn opponent Jan Peter Balkenende (CDA) het verwijt van de ouderen te stelen („Met Bos ben je de klos”, sneerde fractievoorzitter Maxime Verhagen). Het CDA verhoogde daarna overigens wel de AOW-leeftijd. En het kabinet-Rutte II (waarin de VVD met de PvdA regeerde), zette in 2012 versnelde verhoging van de AOW-leeftijd op de agenda, maar krabbelde na felle kritiek van de eigen achterbannen grotendeels terug. Sindsdien is het oorverdovend stil vanuit de politiek.
Op 29 oktober zijn er wederom verkiezingen voor een nieuwe Tweede Kamer. De verkiezingsprogramma’s moeten nog geschreven worden. Als de partijen de vele adviescommissies, de analyses van het Centraal Planbureau en de oproep van de studiegroep serieus nemen, zou een verdere fiscalisering van de oudedagsvoorziening wel eens een belangrijk campagnethema kunnen worden. En zo niet, dan is dat ook een keuze, zoals de studiegroep al opmerkte: al het geld dat naar de gepensioneerde generatie gaat, kan niet aan andere zaken worden uitgegeven.
Laten we Nederland alstublieft niet nog meer nivelleren. Het is al lang voorbij het idiote punt...quote:Op maandag 4 augustus 2025 14:21 schreef probeer het volgende:
Hoogte van de AOW uitkering afhankelijk van inkomen (en desnoods vermogen, met wellicht een vrijstelling van de overwaarde van het eigen huis) maken.
Hoppa, opgelost.
Mee eens.quote:Op maandag 4 augustus 2025 14:21 schreef probeer het volgende:
Hoogte van de AOW uitkering afhankelijk van inkomen (en desnoods vermogen, met wellicht een vrijstelling van de overwaarde van het eigen huis) maken.
Hoppa, opgelost.
Herkenbaar. Het is een discussie die niet te voeren is. Mijn vader vergeet in dit soort discussies ook altijd even dat hij op zijn 57e met de vut gegaan is.quote:Op maandag 4 augustus 2025 14:33 schreef KoosVogels het volgende:
Als ik slechts constateer dat ouderen gemiddeld genomen vermogender zijn en er relatief weinig armlastige bejaarden zijn, dan beginnen ze te sputteren. Wanneer ik vervolgens uitleg dat de verhouding werkenden-gepensioneerden uit balans is, dan klinkt hun stem luider. En als ik daarna duidelijk maak dat onze generatie het simpelweg niet kan bolwerken om de oudedag van miljoenen ouderen op te hoesten, dan reageert mijn moeder boos door te suggereren dat ik bejaarden dood wil hebben.
Ok, schaf het dan maar helemaal af.quote:Op maandag 4 augustus 2025 14:31 schreef flyguy het volgende:
[..]
Laten we Nederland alstublieft niet nog meer nivelleren. Het is al lang voorbij het idiote punt...
Overigens zal het wel weer zo gesleuteld worden dat de generaties van boven de 50 er weer genadig van afkomen t.o.v. de jongeren. Jongeren die nu nog niks zelf voor hun pensioen regelen, maar het op hun eerste en tweede pijler zijn behoorlijk naief.
Goh, zeer herkenbaar.quote:Op maandag 4 augustus 2025 14:33 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Mee eens.
Maar ik vrees dat je de handen daar niet voor op elkaar krijgt. Zoals Janneke al opmerkt, durft de politiek zich niet te branden aan thema's die gevoelig liggen bij bejaarde kiezers. Ouderen gaan immers wél trouw naar de stembus als er verkiezingen zijn.
En dit weekend zag ik op X een discussie voorbijkomen over ouderen en de wens om iets meer van deze groep te vragen. Mensen reageren ziedend: kom niet aan onze arme oudjes, die hun leven hebben gewerkt en toen ze klein waren nog rauwe knollen kregen als avondeten!
Ruimte voor nuance is er niet. Dat voorstellen (zoals die jij doet) zijn gericht op kapitaalkrachtige ouderen, en niet op oma Beppie - die amper rond kan komen met haar AOW'tje, bescheiden pensioen en huurhuisje - dringt niet door. Iedere bejaarde is per definitie een slachtoffer. Elke discussie wordt op voorhand in de kiem gesmoord.
Ik merk het zelfs bij mijn eigen ouders. Progressieve mensen die kritisch zijn op het neoliberalisme en grote ongelijkheid.
Als ik slechts constateer dat ouderen gemiddeld genomen vermogender zijn en er relatief weinig armlastige bejaarden zijn, dan beginnen ze te sputteren. Wanneer ik vervolgens uitleg dat de verhouding werkenden-gepensioneerden uit balans is, dan klinkt hun stem luider. En als ik daarna duidelijk maak dat onze generatie het simpelweg niet kan bolwerken om de oudedag van miljoenen ouderen op te hoesten, dan reageert mijn moeder boos door te suggereren dat ik bejaarden dood wil hebben.
Het is een lastig thema, maar we moeten er wel over hebben. Ik hoop dat politici dat ook in willen zien.
En dat is hem natuurlijk ook van harte gegund. Ook denk ik dat geen van ons ontkent dat ouderen hun steentje hebben bijgedragen.quote:Op maandag 4 augustus 2025 14:41 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Herkenbaar. Het is een discussie die niet te voeren is. Mijn vader vergeet in dit soort discussies ook altijd even dat hij op zijn 57e met de vut gegaan is.
Vergaand voorstel, maar wel eentje waar ik mij tot op zekere hoogte ik kan vinden. Je zou de vrijstelling voor erfenissen kunnen verhogen naar 50 of 100k, maar alles daarboven kun je grotendeels opeisen. Ik zou zelf denken aan percentages van 50 procent, of zelfs iets hoger.quote:Op maandag 4 augustus 2025 15:00 schreef 215 het volgende:
Ik denk dat we ook een heel stuk verder komen als we het erfrecht afschaffen. Dus die boomers mogen hun centen naar eigen believen in de maatschappij pompen zolang ze nog leven, goed voor de economie. Maar als ze dood gaan vervalt de rest aan de staat, die kan dan daar de AOW voor de volgende generatie ruim van betalen.
Gaat een voorstel als dit het ooit halen, nee natuurlijk niet.
Die volgende generatie die nu dus loopt te janken dat ze de AOW van boomers moeten betalen vergeet voor het gemak even dat ze zelf binnenkort de rijkste generatie ooit worden omdat ze erven van die boomers die vaak hun huis afbetaald hebben en zelfs niet alle spaargeld opmaken.
En die generatie verdient ook nog eens echt veel meer dan de gemiddelde boomer ooit heeft gedaan. Een hoop mensen zijn stinkend rijk maar janken steeds meer omdat hullie.
Inhoudelijk ben ik er niet op tegen, maar inkomens- en vermogensafhankelijke regelingen blijken wel erg complex te zijn in de uitvoering.quote:Op maandag 4 augustus 2025 14:21 schreef probeer het volgende:
Hoppa, opgelost.
Het eigen vermogen in stenen is wel te danken aan de keuze om niet tussentijds de overwaarde te willen verzilveren. Verder kan ik bijzonder slecht eten van die stenen. Het feit dat mijn huis vijf keer meer waard is als bij de bouw veranderd daar niets aan, als het was gehalveerd had het me ook niet geboeid.quote:Op maandag 4 augustus 2025 15:00 schreef KoosVogels het volgende:
Maar hun aanzienlijke vermogen - dat in veel gevallen nog in stenen zit - is voor een groot deel deel natuurlijk niet het gevolg van hun eigen inspanningen. Dat de waarde van hun huis is vervijfvoudigd (of meer) komt niet door hun eigen toedoen. Dat is het resultaat van een fortuinlijke, macro-economische samenloop van omstandigheden. Nogmaals, het is ze gegund. Maar doe aub niet alsof dat vermogen met bloed, zweet en tranen is verdiend.
Snap je helemaal. En dat ook jij in bepaalde fases krom hebt moeten liggen voor je huis, zal ik dan ook zeker niet ontkennen.quote:Op maandag 4 augustus 2025 15:12 schreef 215 het volgende:
[..]
Het eigen vermogen in stenen is wel te danken aan de keuze om niet tussentijds de overwaarde te willen verzilveren. Verder kan ik bijzonder slecht eten van die stenen. Het feit dat mijn huis vijf keer meer waard is als bij de bouw veranderd daar niets aan, als het was gehalveerd had het me ook niet geboeid.
Wat wel altijd vergeten wordt is dat ik bij de aankoop van mijn bescheiden woning wel de eerste vijf jaar ongeveer den helft van mijn netto salaris op ging aan (kale) woonlasten. Ja, ik heb de mazzel gehad dat rentes geleidelijk daalden maar dat had ook anders kunnen lopen.
Dat huizen veel waard zijn komt voornamelijk door allerlei sponsor maatregelen die alleen maar verder de prijs opdrijven. En ik verdenk het grote geld er ook wel eens van dat die niet zitten te wachten op meer woningen, dan wordt hun investering minder waard.
In ieder geval heb ik het er best voor over dat mijn huis veel minder waard wordt als gelijktijdig de woningnood opgelost wordt. Die waarde van mijn huis zal mij mijn anus oxideren.
edit: Ik was bij de aankoop zelfs bang dat ik het nooit afbetaald kreeg en dat rond deze tijd door het uitsterven van de generatie voor mij er een gigantisch overschot aan huizen zou ontstaan waardoor mijn huis waardeloos zou worden. Dat had ik mooi even totaal mis dus.![]()
Het komt bij mams altijd neer op iets als 'vermogen waar ik hard voor gewerkt heb'.quote:Op maandag 4 augustus 2025 14:41 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Herkenbaar. Het is een discussie die niet te voeren is. Mijn vader vergeet in dit soort discussies ook altijd even dat hij op zijn 57e met de vut gegaan is.
Allicht, maar het maakt een kreet als 'hele leven hard gewerkt' wel betrekkelijk. Buiten dat werkte hij voor een overheidsdienst, en ze waren daar in die tijd nogal scheutig met al die vutregelingen die uiteindelijk ook gewoon door het werkende deel der natie zijn betaald.quote:Op maandag 4 augustus 2025 15:00 schreef KoosVogels het volgende:
En dat is hem natuurlijk ook van harte gegund.
Die stijgende zorgkosten dringt ook niet door bij veel ouderen. Ik had hierover een kleine discussie op X, en mijn gesprekspartner wierp ziedend tegen dat de hogere zorgkosten te wijten zijn aan de instroom van vluchtelingen. Nu besef ik dat deze mening niet per se breed wordt gedragen, maar ook bij mijn ouders dringt het besef niet door dat die hogere zorgkosten het gevolg zijn van de vergrijzing.quote:Op maandag 4 augustus 2025 15:33 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Allicht, maar het maakt een kreet als 'hele leven hard gewerkt' wel betrekkelijk. Buiten dat werkte hij voor een overheidsdienst, en ze waren daar in die tijd nogal scheutig met al die vutregelingen die uiteindelijk ook gewoon door het werkende deel der natie zijn betaald.
Hoe dan ook, ik ben nog nooit een discussie aangegaan met de insteek dat mijn ouders te weinig hebben bijgedragen of te veel hebben ontvangen. Maar ik probeer dus wel uit te leggen dat als we op deze manier nog 10 jaar doorgaan (inclusief de immer stijgende zorgkosten die voor een goed deel uit dezelfde groep komt), er voor mijn huidige leerlingen waarschijnlijk niet meer zoiets gaat bestaan als een pensioendatum.
Dan wel met een overgangsregeling voor wie nu 40+ is. En dan geen extra vermogensbelasting, want mensen hebben een AOW-gat te vullen. Eén van de drie pensioenpeilers (AOW, pensioen vanuit werk, zelf opgebouwd vermogen) valt immers weg. En pensioen vanuit werk is voor velen ook allang geen zekerheid meer.quote:Op maandag 4 augustus 2025 14:21 schreef probeer het volgende:
Hoppa, opgelost.
Neequote:Op maandag 4 augustus 2025 12:52 schreef KoosVogels het volgende:
Laten we hopen dat dit een belangrijk thema wordt tijdens de campagne voor de komende TK-verkiezingen: hoe betalen we de vergrijzing?
Ambtenaren en economen slaan alarm: door de vergrijzing en het feit dat mensen steeds ouder worden, stijgen de collectieve kosten. De AOW neemt een steeds grotere hap uit de staatskas en ook de zorgkosten blijven oplopen. Dat is natuurlijk geen verrassing, we wisten dat dit eraan zat te komen. Maar de problemen zijn inmiddels wel acuut, en maatregelen zijn nodig. Doen we niks, dan stijgt de staatsschuld de komende decennia naar 126 procent van het BNP.
Ik vind hier heel veel van, maar ik denk dat het zinnig is dat jullie eerst onderstaande artikel van NRC lezen. Dat maakt de problematiek op een duidelijke wijze inzichtelijk.
[..]
Imo genoeg knoppen om aan te draaien wb generationele welvaart en overheidsregelingen. Zolang de lasten maar gelijk verdeeld worden.quote:Op maandag 4 augustus 2025 15:46 schreef JaxStrumley het volgende:
[..]
Dan wel met een overgangsregeling voor wie nu 40+ is. En dan geen extra vermogensbelasting, want mensen hebben een AOW-gat te vullen.
Ik denk dat de veertigers en vijftigers van nu hoe dan ook de klos zijn: langer doorwerken én decennia meebetaald aan een AOW-regeling waar ze zelf wellicht nooit van zullen profiteren.quote:Op maandag 4 augustus 2025 15:52 schreef probeer het volgende:
[..]
Imo genoeg knoppen om aan te draaien wb generationele welvaart en overheidsregelingen. Zolang de lasten maar gelijk verdeeld worden.
Krijg je dan geen moral hazard als je een systeem bouwt waarbij de slotsom is dat je bijna gelijk uitkomt.quote:Op maandag 4 augustus 2025 15:09 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Inhoudelijk ben ik er niet op tegen, maar inkomens- en vermogensafhankelijke regelingen blijken wel erg complex te zijn in de uitvoering.
Ik ben het behoorlijk eens.quote:Op maandag 4 augustus 2025 15:23 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Snap je helemaal. En dat ook jij in bepaalde fases krom hebt moeten liggen voor je huis, zal ik dan ook zeker niet ontkennen.
Ik wil ouderen dan ook helemaal niet tekort doen. Waar ik mij wel aan stoor is dat (sommige) senioren doen alsof jongere generatie 'lui' zijn, en dat ze makkelijk een huis kunnen kopen als ze maar gewoon wat geld bij elkaar sparen. Maar zo eenvoudig is het niet.
Tel daarbij op dat oudere huizenbezitters hun hypotheek allang hebben afbetaald en daarbovenop een basisinkomen ontvangen, terwijl jongeren in deze fase van hun leven nog juist de hoofdprijs betalen voor hun lening.
Een stukje intergenerationele solidariteit lijkt mij wenselijk, zeker gezien de vergrijzing en alle financiële uitdagingen die dat met zich meebrengt.
Ben er ook bang voor ja.quote:Op maandag 4 augustus 2025 15:56 schreef JaxStrumley het volgende:
[..]
Ik denk dat de veertigers en vijftigers van nu hoe dan ook de klos zijn: langer doorwerken én decennia meebetaald aan een AOW-regeling waar ze zelf wellicht nooit van zullen profiteren.
Ligt eraan hoe je dat 'vaker gebruikmaken' invult.quote:Op maandag 4 augustus 2025 15:59 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik ben het behoorlijk eens.
Maar kun je dit niet eenvoudiger organiseren door hogere premies te vragen aan hen die juist veel gebruik maken van de zorg?
De grootste transactie zit'm erin dat jongeren veel betalen voor zorg maar die weinig gebruiken, en precies andersom bij ouderen.
De waarde van die woningen is helemaal niet vervijfvoudigd. Het is exact dezelfde woning met exact dezelfde waarde. Dat de waarde van het geld door vijf is gegaan is een heel ander verhaal. Dat is voor een groot deel het beleid van de ECB. Waardoor de bejaarden wél een groot deel van hun pensioen-koopkracht zijn kwijtgeraakt.quote:Op maandag 4 augustus 2025 15:00 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
En dat is hem natuurlijk ook van harte gegund. Ook denk ik dat geen van ons ontkent dat ouderen hun steentje hebben bijgedragen.
Maar hun aanzienlijke vermogen - dat in veel gevallen nog in stenen zit - is voor een groot deel deel natuurlijk niet het gevolg van hun eigen inspanningen. Dat de waarde van hun huis is vervijfvoudigd (of meer) komt niet door hun eigen toedoen. Dat is het resultaat van een fortuinlijke, macro-economische samenloop van omstandigheden. Nogmaals, het is ze gegund. Maar doe aub niet alsof dat vermogen met bloed, zweet en tranen is verdiend.
En ik hekel ook de suggestie dat onze 'luie generatie' (die zie ik veel voorbijkomen op X) het geld weg wil trekken bij die arme oudjes, die hun leven hebben gezwoegd. Alsof er daadwerkelijk plannen zijn om een bejaarde met een bescheiden vermogen kaal te plukken. Doe normaal zeg.
Ondertussen zijn woningen voor onze generatie (en met name degenen die jonger zijn) praktisch onbetaalbaar. De inflatie waar heel Nederland zich zo over opwindt raakt degenen met een kleine beurs (lees: jongeren tussen de 18-45 jaar) het hardst. En bezuinigingen gaat meer dan eens ten koste van voorzieningen, waar juist diezelfde groep het meest van profiteert.
Excuus, jullie hebben door dat ik even wat kwijt moet vandaag....
Maar die erven meer dan ooit van die groep die ze zo benijden.quote:Op maandag 4 augustus 2025 15:56 schreef JaxStrumley het volgende:
[..]
Ik denk dat de veertigers en vijftigers van nu hoe dan ook de klos zijn: langer doorwerken én decennia meebetaald aan een AOW-regeling waar ze zelf wellicht nooit van zullen profiteren.
Als je die solidariteit wil moet je de jubelton weer in ere herstellen. Die maakte dat mogelijkquote:Op maandag 4 augustus 2025 15:23 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Snap je helemaal. En dat ook jij in bepaalde fases krom hebt moeten liggen voor je huis, zal ik dan ook zeker niet ontkennen.
Ik wil ouderen dan ook helemaal niet tekort doen. Waar ik mij wel aan stoor is dat (sommige) senioren doen alsof jongere generatie 'lui' zijn, en dat ze makkelijk een huis kunnen kopen als ze maar gewoon wat geld bij elkaar sparen. Maar zo eenvoudig is het niet.
Tel daarbij op dat oudere huizenbezitters hun hypotheek allang hebben afbetaald en daarbovenop een basisinkomen ontvangen, terwijl jongeren in deze fase van hun leven nog juist de hoofdprijs betalen voor hun lening.
Een stukje intergenerationele solidariteit lijkt mij wenselijk, zeker gezien de vergrijzing en alle financiële uitdagingen die dat met zich meebrengt.
Ik vroeg het aan ChatGPT. Dit is wat hij zegt over de gestegen woningwaarde in ons land.quote:Op maandag 4 augustus 2025 16:08 schreef LXIV het volgende:
[..]
De waarde van die woningen is helemaal niet vervijfvoudigd. Het is exact dezelfde woning met exact dezelfde waarde. Dat de waarde van het geld door vijf is gegaan is een heel ander verhaal. Dat is voor een groot deel het beleid van de ECB. Waardoor de bejaarden wél een groot deel van hun pensioen-koopkracht zijn kwijtgeraakt.
En die woningen zijn wel door hard werken afbetaald.
Verder gaf ik al aan dat niemand ontkent dat ouderen hard hebben gewerkt. Maar wat denk je dat wij nu doen? Ik werk zelf ook gewoon 40 uur p/w om elke maand 1250 euro over te maken naar mijn hypotheekverstrekker.quote:Als je in Nederland in de jaren ’80 een huis hebt gekocht, is de waarde daarvan gemiddeld genomen aanzienlijk gestegen. De exacte waardestijging hangt af van het type woning, de locatie, en het exacte jaar van aankoop, maar op nationaal niveau kun je een vrij betrouwbare schatting maken:
Gemiddelde waardestijging sinds de jaren '80:
In 1980 lag de gemiddelde huizenprijs rond de ¤50.000 – ¤60.000 (in guldens omgerekend).
In 2025 ligt de gemiddelde huizenprijs rond de ¤430.000 – ¤450.000.
Dat betekent dat de waarde van een gemiddelde woning in Nederland in ongeveer 45 jaar zo'n 7 à 9 keer is gestegen.
Want met een bescheiden bijdrage van 10% is schenken plots niet mogelijk?quote:Op maandag 4 augustus 2025 16:10 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als je die solidariteit wil moet je de jubelton weer in ere herstellen. Die maakte dat mogelijk
Jubelton is vooral een feestje voor jongeren met kapitaalkrachtige ouders. Dat is geen solidariteit, maar voordeeltjes geven aan mensen die maatschappelijk gezien sowieso al een voorsprong hebben.quote:Op maandag 4 augustus 2025 16:10 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als je die solidariteit wil moet je de jubelton weer in ere herstellen. Die maakte dat mogelijk
Voor wie vooral?quote:Op maandag 4 augustus 2025 16:10 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dit werd bij de oude Grieken al beschreven. Als je dat probleem wilt oplossen; sterkte alvast.quote:Op maandag 4 augustus 2025 15:23 schreef KoosVogels het volgende:
[..]Waar ik mij wel aan stoor is dat (sommige) senioren doen alsof jongere generatie 'lui' zijn,
Ik ben hier ook wel voorstander van ja.quote:Op maandag 4 augustus 2025 15:00 schreef 215 het volgende:
Ik denk dat we ook een heel stuk verder komen als we het erfrecht afschaffen. Dus die boomers mogen hun centen naar eigen believen in de maatschappij pompen zolang ze nog leven, goed voor de economie. Maar als ze dood gaan vervalt de rest aan de staat, die kan dan daar de AOW voor de volgende generatie ruim van betalen.
Gaat een voorstel als dit het ooit halen, nee natuurlijk niet.
Die volgende generatie die nu dus loopt te janken dat ze de AOW van boomers moeten betalen vergeet voor het gemak even dat ze zelf binnenkort de rijkste generatie ooit worden omdat ze erven van die boomers die vaak hun huis afbetaald hebben en zelfs niet alle spaargeld opmaken.
En die generatie verdient ook nog eens echt veel meer dan de gemiddelde boomer ooit heeft gedaan. Een hoop mensen zijn stinkend rijk maar janken steeds meer omdat hullie.
Niet iedereen natuurlijk. En wie wél erft, wordt door bepaalde partijen ook al als graaier afgeschilderd die zoveel mogelijk extra belasting over die erfenis moet gaan betalen.quote:Op maandag 4 augustus 2025 16:09 schreef 215 het volgende:
[..]
Maar die erven meer dan ooit van die groep die ze zo benijden.
Ik heb letterlijk nog niemand als graaier bestempeld zien worden wegens een erfenis.quote:Op maandag 4 augustus 2025 16:38 schreef JaxStrumley het volgende:
[..]
Niet iedereen natuurlijk. En wie wél erft, wordt door bepaalde partijen ook al als graaier afgeschilderd die zoveel mogelijk extra belasting over die erfenis moet gaan betalen.
Maar dat gaat er dus om hoe je waarde definieert. Het is gewoon nog steeds dezelfde woning. In goud uitgedrukt is hij ook ongeveer nog steeds net zoveel goud waard.quote:Op maandag 4 augustus 2025 16:14 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik vroeg het aan ChatGPT. Dit is wat hij zegt over de gestegen woningwaarde in ons land.
[..]
Ik heb het nergens gehad over het belasten van de overwaarde van huizen. Daar pleit ik ook helemaal niet voor.quote:Op maandag 4 augustus 2025 17:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar dat gaat er dus om hoe je waarde definieert. Het is gewoon nog steeds dezelfde woning. In goud uitgedrukt is hij ook ongeveer nog steeds net zoveel goud waard.
Die ‘waardestijging’ waar men het over heeft is dus goeddeels inflatie. Raar om dat te gaan belasten dan, want juist de ouderen hebben hierdoor al veel ingeleverd aan koopkracht
(Door onvoldoende indexatie, als gevolg van een kunstmatig laag gehouden rentevoet, om de zuid-Europese landen niet failliet te laten gaan, om de euro te redden)
Ga je nu ook nog huizen belasten dan betalen ouderen helemaal dubbel hiervoor!!
Dat zou enkel gelden als ouderen hun huis geheel zelf gefinancierd hebben. Mochten ze een hypotheek hebben gebruikt, dan is de inflatie ook over hun hypotheek gegaan. Waarmee dus een voordeel is in de toename in het eigen vemogen tov het vreemd vermogen in de eigen woning.quote:Op maandag 4 augustus 2025 17:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar dat gaat er dus om hoe je waarde definieert. Het is gewoon nog steeds dezelfde woning. In goud uitgedrukt is hij ook ongeveer nog steeds net zoveel goud waard.
Die ‘waardestijging’ waar men het over heeft is dus goeddeels inflatie. Raar om dat te gaan belasten dan, want juist de ouderen hebben hierdoor al veel ingeleverd aan koopkracht
(Door onvoldoende indexatie, als gevolg van een kunstmatig laag gehouden rentevoet, om de zuid-Europese landen niet failliet te laten gaan, om de euro te redden)
Ga je nu ook nog huizen belasten dan betalen ouderen helemaal dubbel hiervoor!!
Ok. Ze kunnen sowieso beginnen met het afschaffen van de 65+ korting. Geef die liever aan gezinnen met jonge kinderenquote:Op maandag 4 augustus 2025 17:09 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik heb het nergens gehad over het belasten van de overwaarde van huizen. Daar pleit ik ook helemaal niet voor.
Wel constateer ik dat de huidige generatie ouderen de meest vermogende groep pensionado's in de geschiedenis van ons land is. Nog nooit beschikten zij cumulatief over zo veel kapitaal - wat voor een groot deel is te danken aan woningwaarde, die de afgelopen decennia extreem is gestegen.
En nogmaals, dat is ze gegund. Maar het lijkt mij niet meer dan normaal dat er een hogere bijdrage wordt verwacht van deze steenrijke generatie, nu door de vergrijzing de kosten voor AOW en de zorg onhoudbaar worden. Op welke manier je dat doet, daar kunnen we over discussiëren.
Klopt. Maar vergeet niet dat de rentestanden die inflatie ook weerspiegeld hebben. Hierdoor hebben sommige ouderen hun huis wel meer dan twee keer afbetaald.quote:Op maandag 4 augustus 2025 17:33 schreef flyguy het volgende:
[..]
Dat zou enkel gelden als ouderen hun huis geheel zelf gefinancierd hebben. Mochten ze een hypotheek hebben gebruikt, dan is de inflatie ook over hun hypotheek gegaan. Waarmee dus een voordeel is in de toename in het eigen vemogen tov het vreemd vermogen in de eigen woning.
Is dat niet het hele punt. Echt niet elke boomer heeft het ruim.quote:Op maandag 4 augustus 2025 16:38 schreef JaxStrumley het volgende:
[..]
Niet iedereen natuurlijk. En wie wél erft, wordt door bepaalde partijen ook al als graaier afgeschilderd die zoveel mogelijk extra belasting over die erfenis moet gaan betalen.
Vertel me even welke kortingen ik laat liggen? Mijn Opa had die wel maar voor zover ik weet bestaan die ouderen kortingen zo goed als niet meer.quote:Op maandag 4 augustus 2025 17:48 schreef LXIV het volgende:
Ok. Ze kunnen sowieso beginnen met het afschaffen van de 65+ korting. Geef die liever aan gezinnen met jonge kinderen
Bijv in de horeca of in het zwembad in Eindhovenquote:Op maandag 4 augustus 2025 18:14 schreef 215 het volgende:
[..]
Vertel me even welke kortingen ik laat liggen? Mijn Opa had die wel maar voor zover ik weet bestaan die ouderen kortingen zo goed als niet meer.
Nou, bij horeca heb ik werkelijk nog nooit ervaren dat je korting kan krijgen. Eindhoven is hier niet bepaald om de hoek.quote:Op maandag 4 augustus 2025 18:15 schreef LXIV het volgende:
[..]
Bijv in de horeca of in het zwembad in Eindhoven
Ik zie heel vaak koffie voor bejaarden 1.50. Misschien is het meer in Brabantquote:Op maandag 4 augustus 2025 18:24 schreef 215 het volgende:
[..]
Nou, bij horeca heb ik werkelijk nog nooit ervaren dat je korting kan krijgen. Eindhoven is hier niet bepaald om de hoek.
Ik krijg wel pensionado korting bij de vakbond, maar die hoeven voor mij dus ook niet meer een stakingskas te vullen dus ook al sigaar uit eigen doos.
Helemaal eens, maar een enorme erfbelasting is simpelweg kapitaalvernietiging.quote:Op maandag 4 augustus 2025 17:09 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik heb het nergens gehad over het belasten van de overwaarde van huizen. Daar pleit ik ook helemaal niet voor.
Wel constateer ik dat de huidige generatie ouderen de meest vermogende groep pensionado's in de geschiedenis van ons land is. Nog nooit beschikten zij cumulatief over zo veel kapitaal - wat voor een groot deel is te danken aan woningwaarde, die de afgelopen decennia extreem is gestegen.
En nogmaals, dat is ze gegund. Maar het lijkt mij niet meer dan normaal dat er een hogere bijdrage wordt verwacht van deze steenrijke generatie, nu door de vergrijzing de kosten voor AOW en de zorg onhoudbaar worden. Op welke manier je dat doet, daar kunnen we over discussiëren.
Ik krijg mijn vermogen nu al nooit meer op. In principe werk ik dus enkel nog (financieel gezien) voor de nalatenschap van mijn kinderen.quote:Op maandag 4 augustus 2025 18:32 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Helemaal eens, maar een enorme erfbelasting is simpelweg kapitaalvernietiging.
Nee, waarom? Dat kapitaal gaat ergens heen he.quote:Op maandag 4 augustus 2025 18:32 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Kun je nu ook al, als je zegt dat je vermogen al nooit meer op krijgt.quote:Op maandag 4 augustus 2025 18:36 schreef LXIV het volgende:
Dan kan ik er dus net zo goed mee stoppen..
Vanuit financieel perspectief van mezelf wel ja. Maar het is wel fijn als je je kinderen ook nog een huis kan geven voordat ze oud zijnquote:Op maandag 4 augustus 2025 18:42 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Kun je nu ook al, als je zegt dat je vermogen al nooit meer op krijgt.
Wat houd je aan het werk?quote:Op maandag 4 augustus 2025 18:36 schreef LXIV het volgende:
Dan kan ik er dus net zo goed mee stoppen..
Nou, ik ben er eigenlijk niet voor om zomaar belastingen te gaan verhogen. Mensen mogen wel rekenen dat de overheid globaal genomen wel consequent blijft in fiscale regelingen maar ook met zaken zoals AOW. Mensen passen daar hun uitgaven, bedrijf, werk, etc etc etc wel op aan. En sommige mensen sparen liever voor laten, en andere mensen maken het op. Dat voelt niet goed.quote:Op maandag 4 augustus 2025 16:04 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ligt eraan hoe je dat 'vaker gebruikmaken' invult.
Iemand die chronisch ziek is zal vaker een beroep doen op de zorg, maar hij of zij heeft niet per se de financiële middelen om een hogere premie te betalen.
Je kunt overwegen om aan ouderen een hogere eigen bijdrage te vragen, maar er kleven risico's aan een generieke invulling van zo'n maatregel. Want wat doe je met senioren die in grote mate afhankelijk zijn van de zorg, maar een kleine beurs hebben?
Ik neig eerder naar inkomensafhankelijke maatregelen, die vooral gericht zijn op ouderen.
Naar het buitenland ja. Als je vindt dat mensen zelf moeten weten wat ze doen met het geld dat ze verdienen, dan mogen ze ook zelf weten aan wie ze het na laten.quote:Op maandag 4 augustus 2025 18:40 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Nee, waarom? Dat kapitaal gaat ergens heen he.
Dat werd destijds nog ruimer dan nu gecompenseerd met de HRA, waardoor het t.o.v. bijvoorbeeld de NIRP/ZIRP periode inflatie & HRA gecorrigeerd gunstiger was... De totale nominale is minder relevant.quote:Op maandag 4 augustus 2025 17:49 schreef LXIV het volgende:
[..]
Klopt. Maar vergeet niet dat de rentestanden die inflatie ook weerspiegeld hebben. Hierdoor hebben sommige ouderen hun huis wel meer dan twee keer afbetaald.
De belanghebbenden zullen dat misschien ten onrechte zo zien. Maar het is uiteraard flauwekul dat het "kapitaalvernietiging" is. Er verdwijnt niets. Dus best wel benieuwd naar jouw motivatie.quote:Op maandag 4 augustus 2025 18:32 schreef MoreDakka het volgende:
Overigens is de erfbelasting al gigantisch, maar goed. Het verdwijnt naar het buitenland, of in andere constructies waar de overheid geen of weinig grip op heeft. Dus het kost alleen maar geld en levert de overheid ook niets op.quote:Op maandag 4 augustus 2025 22:08 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
De belanghebbenden zullen dat misschien ten onrechte zo zien. Maar het is uiteraard flauwekul dat het "kapitaalvernietiging" is. Er verdwijnt niets. Dus best wel benieuwd naar jouw motivatie.
Eens. Maar het is een illusie dat de bejaarden hun huis voor een appel en een ei gekocht hebben en nu slapend rijk geworden zijn.quote:Op maandag 4 augustus 2025 22:02 schreef flyguy het volgende:
[..]
Dat werd destijds nog ruimer dan nu gecompenseerd met de HRA, waardoor het t.o.v. bijvoorbeeld de NIRP/ZIRP periode inflatie & HRA gecorrigeerd gunstiger was... De totale nominale is minder relevant.
Ik denk altijd dat men dat soort kromme redenering verzint omdat men belanghebbende is.quote:Op maandag 4 augustus 2025 22:14 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Overigens is de erfbelasting al gigantisch, maar goed. Het verdwijnt naar het buitenland, of in andere constructies waar de overheid geen of weinig grip op heeft. Dus het kost alleen maar geld en levert de overheid ook niets op.
Daarnaast is het een belasting op vroeg dood gaan.
Het is meer kut als je ouders pas de overlijden als je zelf al dik in de zestig bent. Dat is echter meer de realiteit dan je denkt. Als je met zestig je zaakjes nog niet op orde hebt dan heb je echt iets fout gedaan.quote:Op maandag 4 augustus 2025 21:18 schreef MoreDakka het volgende:
Daarnaast is dat gewoon enorm kut voor mensen van wie de ouders heel vroeg overlijden.
Hoe zo, bij eerste graad is het veel lager dan reguliere inkomsten belasting. Best behoorlijke vrijstelling en daar boven slechts iets van 20%. Hoe kun je dat in godsnaam gigantisch noemen?quote:Op maandag 4 augustus 2025 22:14 schreef MoreDakka het volgende:
Overigens is de erfbelasting al gigantisch,
Je zou natuurlijk ook kunnen proberen iets inhoudelijks te zeggen hé. Zomaar een ideequote:Op maandag 4 augustus 2025 22:17 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik denk altijd dat men dat soort kromme redenering verzint omdat men belanghebbende is.
Echt hoor: je leest de meest absurde "redeneringen".
Dit heeft niets te maken met waar je op reageert. Nogmaals:quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 00:23 schreef 215 het volgende:
[..]
Het is meer kut als je ouders pas de overlijden als je zelf al dik in de zestig bent. Dat is echter meer de realiteit dan je denkt. Als je met zestig je zaakjes nog niet op orde hebt dan heb je echt iets fout gedaan.
quote:Daarnaast is dat gewoon enorm kut voor mensen van wie de ouders heel vroeg overlijden.
Omdat het altijd een dubbele belasting is, bovenop de belasting die al betaald is.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 00:26 schreef 215 het volgende:
[..]
Hoe zo, bij eerste graad is het veel lager dan reguliere inkomsten belasting. Best behoorlijke vrijstelling en daar boven slechts iets van 20%. Hoe kun je dat in godsnaam gigantisch noemen?
Ja, maar als ik een ijsje koop van geld waar ik al belasting over betaald heeft wil dat niet zeggen dat die ijscoman geen belasting meer hoeft te betalen. Die redenatie is totaal krom dus. Ik weet dat het een mantra is maar het slaat werkelijk nergens op. Erven is geld ontvangen en over ontvangen geld moet je nu eenmaal belasting betalen.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 11:29 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Omdat het altijd een dubbele belasting is, bovenop de belasting die al betaald is.
Ik geef een situatie aan die ook kut is dus slaat het wel ergens op. Er zijn heel veel dingen kut in het leven. Sommige situaties is dan een oplossing of regeling voor maar niet voor alles.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 11:28 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dit heeft niets te maken met waar je op reageert. Nogmaals:
[..]
Slechte vergelijking. Die ijscoman betaalt belasting over zijn inkomen. Daarna wordt het vermogen. Dus ja, het is dubbele belasting. Je kunt wel leuk lullen over een mantra, het is gewoon waar. Erven is niet hetzelfde als een vrijwillige transactie.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 12:20 schreef 215 het volgende:
[..]
Ja, maar als ik een ijsje koop van geld waar ik al belasting over betaald heeft wil dat niet zeggen dat die ijscoman geen belasting meer hoeft te betalen.
Ok, je gaat er dus niet op in. Jammer maar helaas. Je bent voorstander van een 100% belasting op vroeg dood gaan maar dat wil je niet verdedigen. Volgende keer beterquote:Ik geef een situatie aan die ook kut is dus slaat het wel ergens op. Er zijn heel veel dingen kut in het leven. Sommige situaties is dan een oplossing of regeling voor maar niet voor alles.
Punt is vooral dat het helemaal niet relevant is. Stellen dat er al belasting over is betaald is helemaal geen argument om wel of geen erfbelasting te heffen.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 15:37 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Slechte vergelijking. Die ijscoman betaalt belasting over zijn inkomen. Daarna wordt het vermogen. Dus ja, het is dubbele belasting. Je kunt wel leuk lullen over een mantra, het is gewoon waar. Erven is niet hetzelfde als een vrijwillige transactie.
[..]
Ok, je gaat er dus niet op in. Jammer maar helaas. Je bent voorstander van een 100% belasting op vroeg dood gaan maar dat wil je niet verdedigen. Volgende keer beter
Natuurlijk is het wel relevant. Dat maakt de belasting dus hoger. Als je pleit voor een hogere erfbelasting, dan moet je nou eenmaal toegeven dat de erfbelasting al heel hoog is. Die werkelijkheid kun je niet wegwuiven.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 16:14 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Punt is vooral dat het helemaal niet relevant is. Stellen dat er al belasting over is betaald is helemaal geen argument om wel of geen erfbelasting te heffen.
Zelfs als ik meega in jouw redenering, dan so what?quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 16:27 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Natuurlijk is het wel relevant. Dat maakt de belasting dus hoger. Als je pleit voor een hogere erfbelasting, dan moet je nou eenmaal toegeven dat de erfbelasting al heel hoog is. Die werkelijkheid kun je niet wegwuiven.
Erf belasting is belachelijk laag. Veel lager dan inkomstenbelasting.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 16:27 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Natuurlijk is het wel relevant. Dat maakt de belasting dus hoger. Als je pleit voor een hogere erfbelasting, dan moet je nou eenmaal toegeven dat de erfbelasting al heel hoog is. Die werkelijkheid kun je niet wegwuiven.
Natuurlijk wel. Tenzij je torenhoge belastingen geen probleem vindt, maar ik dacht dat je juist geen uiterst linkse rakker was. Misschien heb ik dat verkeerd begrepenquote:Op dinsdag 5 augustus 2025 16:45 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Zelfs als ik meega in jouw redenering, dan so what?
Erfbelasting is al 'heel hoog'. Oke, prima. Dat is geen reden om hem niet verder te verhogen.
Je snapt wel dat daarmee de staatskas flink wat geld gaat mislopen toch?quote:Persoonlijk neig ik naar het oprekken van de belastingvrije voet en het verhogen van de afdracht voor erfenissen van 100k+.
Mijn denken daarover is continu in beweging, waarbij ik geen acht sla op classificaties zoals 'links' en 'rechts'.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 17:29 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Tenzij je torenhoge belastingen geen probleem vindt, maar ik dacht dat je juist geen uiterst linkse rakker was. Misschien heb ik dat verkeerd begrepen
Volgens mijn vriend ChatGPT is daarvan geen sprake. Zie onderstaande berekening (en aan die percentages kun je uiteraard sleutelen, mocht je meer geld binnen willen halen):quote:Je snapt wel dat daarmee de staatskas flink wat geld gaat mislopen toch?
quote:Stel dat we de erfbelasting aanpassen in Nederland. We rekken de belastingvrije voet op tot 50.000 euro. Onder de 100.000 euro wordt het tarief 25 procent, tussen de 100.000 en 200.000 euro wordt het tarief 35 procent, en boven de 200.000 euro wordt het tarief 45 procent.
Wat zijn daarvan de gevolgen voor de staatskas? Lopen we daardoor inkomsten mis?
quote:ChatGPT zei:
Goede vraag. Het hangt af van hoe de voorgestelde aanpassing van de erfbelasting zich verhoudt tot het huidige systeem en hoe groot de groep is die erdoor geraakt wordt. Hieronder zet ik eerst het huidige Nederlandse systeem uiteen, dan jouw voorstel, en tot slot een inschatting van de gevolgen voor de staatskas.
📌 1. Huidig systeem erfbelasting (2025)
De erfbelasting in Nederland is afhankelijk van de relatie tot de overledene en het geërfde bedrag.
Vrijstellingen (2025)
Kinderen en kleinkinderen: ¤25.187
Partner: ¤795.156
Overige erfgenamen (zoals vrienden): ¤2.658
Tarieven (voor kinderen/kleinkinderen):
Tot ¤152.368: 10%
Boven ¤152.368: 20%
Tarieven (voor anderen, zoals neven/nichten/vrienden):
Tot ¤152.368: 30%
Boven ¤152.368: 40%
📌 2. Jouw voorstel
Voor alle erfgenamen:
Eerste ¤50.000 vrijgesteld
Volgende ¤50.000 (tot ¤100.000): 25%
¤100.000–¤200.000: 35%
Boven ¤200.000: 45%
Dat is dus een combinatie van hogere vrijstelling én hogere tarieven, vooral bij grotere erfenissen. Cruciaal is dat je een eenvoudig, uniform tariefstelsel voorstelt, zonder onderscheid naar verwantschap.
📊 3. Gevolgen voor de staatskas
A. Voor kleine erfenissen (<¤50.000):
Nu: vaak deels belast (tenzij partner)
Nieuw: volledig vrijgesteld
Effect: minder opbrengst
B. Voor midden-erfenissen (¤50.000–¤200.000):
Nu: 10–20% voor kinderen, 30–40% voor anderen
Nieuw: 25–35%
Effect:
Voor kinderen: meer inkomsten (hogere tarieven)
Voor anderen: mogelijk iets minder of vergelijkbaar
C. Voor grote erfenissen (>¤200.000):
Nu: max 20% (kinderen), 40% (anderen)
Nieuw: 45% voor iedereen
Effect:
Voor kinderen: aanzienlijk hogere belasting → meer opbrengst
Voor anderen: lichte stijging (van 40% naar 45%)
📈 4. Totale impact: waarschijnlijk positief voor de staatskas
Hoewel je meer mensen vrijstelling geeft aan de onderkant, compenseer je dat met:
Hogere tarieven voor (verreweg) de grootste vermogens
Afschaffing van het gunstige kindertarief
Meer eenvoud en minder ontduiking (mogelijk)
📍Schatting:
In 2023 bracht de erfbelasting zo'n ¤2,5 miljard op. Met jouw systeem zou dat:
iets lager kunnen uitvallen als alleen kleine erfenissen zwaarder wegen
gelijk of zelfs meer kunnen zijn als grote erfenissen vaker en zwaarder belast worden
CPB of ministerie van Financiën zou dit precies kunnen doorrekenen, maar:
🔹 Het effect op de staatskas is vermoedelijk klein positief of budgetneutraal
🔹 Het systeem wordt progressiever en socialer: wie veel erft, betaalt meer
✅ Samengevat
Korte conclusie:
Je voorstel verlaagt de belastingdruk voor kleine erfenissen, maar verhoogt die voor grote. Daardoor zouden de totale inkomsten uit erfbelasting gelijk blijven of zelfs iets stijgen. Tegelijk bevordert het voorstel herverdeling en vereenvoudiging.
Geld verdienen met geld en erfenissen zijn twee verschillende dingen die je niet zomaar gelijk kunt trekken. Je zult eerst uit moeten leggen waarom je dat zou willen doen.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 17:44 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Werken moet meer lonen, geld verdienen met geld moet juist zwaarder worden belast. Hetzelfde geldt voor erfenissen.
Twee verschillende dingen die je allebei zwaarder kan belasten, om een verschuiving van de belastingdruk mogelijk te maken.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 17:54 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Geld verdienen met geld en erfenissen zijn twee verschillende dingen die je niet zomaar gelijk kunt trekken. Je zult eerst uit moeten leggen waarom je dat zou willen doen.
Leuk allemaal, maar dat heeft met het onderwerp AOW an sich niet zo veel te maken. Dat moet nog steeds betaald worden. Of wil je suggereren dat hierdoor de AOW volledig uit de algemene middelen betaald kan worden?quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 18:01 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Twee verschillende dingen die je allebei zwaarder kan belasten, om een verschuiving van de belastingdruk mogelijk te maken.
Maak die belastingen progressief, zorg dat vermogenden meer afdragen, waardoor er ruimte ontstaat om de inkomstenbelasting te verlagen en werkenden meer overhouden.
Hoe die rekensom er precies uitziet kan ik met ChatGPT berekenen (als je daar behoefte aan hebt).
Waarom ik dat wil? Omdat ik wil dat lage- en middeninkomens meer te besteden hebben.
Nou, je zit zelf te klagen dat ouderen AOW ontvangen terwijl ze ook kapitaal bezitten (een deel van de ouderen, in werkelijkheid heeft niet elke oudere een ton achter de hand).quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 19:49 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Leuk allemaal, maar dat heeft met het onderwerp AOW an sich niet zo veel te maken. Dat moet nog steeds betaald worden. Of wil je suggereren dat hierdoor de AOW volledig uit de algemene middelen betaald kan worden?
Ja, dus AOW inkomensafhankelijk maken. De 100% overlijdenstax doet daar niets voor. Die zorgt er alleen maar voor dat geld wegvloeit uit het land en op andere manieren naar de kinderen gaat. Het tegenovergestelde van het probleem oplossen, je maakt het zo alleen maar erger.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 21:20 schreef 215 het volgende:
[..]
De AOW kan veel beter betaald worden als ouderen in plaats van een erfenis achter te laten aan kinderen een groter deel van hun erfenis moeten inzetten om de AOW te blijven bekostigen.
65 plussers krijgen wel korting in het zwembad hier, ik moet het er wel bij zeggen, anders dan krijg ik die 35 cent korting niet.quote:Op maandag 4 augustus 2025 18:29 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik zie heel vaak koffie voor bejaarden 1.50. Misschien is het meer in Brabant
Daarnaast zijn er wel andere manieren om de AOW betaalbaar te houden dan de AOW leeftijd verhogen zoals:quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 21:20 schreef 215 het volgende:
De AOW kan veel beter betaald worden als ouderen in plaats van een erfenis achter te laten aan kinderen (van in de zestig) een groter deel van hun erfenis moeten inzetten om de AOW te blijven bekostigen. Dus laat ouderen voor ouderen betalen met hun erfenis.
De pensioenpremie varieert per fonds van 25,2 tot 29% , al naar gelang de hoge pensioenheren 80 jaar geleden dachten nodig te hebben om een pensioen te realiseren van 70% van het laatst genoten salaris, incl basis AOWquote:De AOW-premie is in 2025 17,9% van uw inkomen.
Hoe hoger uw inkomen, hoe meer premie u betaalt.
Afhankelijk van uw inkomen is dit bedrag in 2025 minimaal ¤ 566 en maximaal ¤ 5.664.
In de discussie tussen jou en 215 werd een zijstapje gemaakt richting de erfbelasting, daar haakte ik op in. Vind een discussie daarover ook prima passen in dit topic, omdat het betrekking heeft op belastingen, de staatskas en de verhouding tussen ouderen en jongeren.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 19:49 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Leuk allemaal, maar dat heeft met het onderwerp AOW an sich niet zo veel te maken. Dat moet nog steeds betaald worden. Of wil je suggereren dat hierdoor de AOW volledig uit de algemene middelen betaald kan worden?
AOW is al gefiscaliseerd vanaf de tweede schijf, als je de eerste schijf ook doet dan pak je de mensen met alleen AOW volledig in hun karige bestaanquote:Op woensdag 6 augustus 2025 09:58 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
In de discussie tussen jou en 215 werd een zijstapje gemaakt richting de erfbelasting, daar haakte ik op in. Vind een discussie daarover ook prima passen in dit topic, omdat het betrekking heeft op belastingen, de staatskas en de verhouding tussen ouderen en jongeren.
Maar in de OP wordt juist al gesproken over een oplossing voor de AOW: ouderen hieraan mee laten betalen door de AOW volledig te fiscaliseren.
Anders lees je even het stuk van NRC, in de OP.quote:Op woensdag 6 augustus 2025 10:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
AOW is al gefiscaliseerd vanaf de tweede schijf, als je de eerste schijf ook doet dan pak je de mensen met alleen AOW
schaf dan de hypotheekrente aftrek af
mensen moeten de kans krijgen om zelf aan pensioensparen te doen , niet meer via de loonstrook, het paternalistische van de vorige eeuw moet erafquote:Op woensdag 6 augustus 2025 10:23 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Anders lees je even het stuk van NRC, in de OP.
Idealistisch. 60% van de bevolking heeft geen discipline daarvoor of krijgt te maken met live events en dat geld daarvoro gebruiken.quote:Op woensdag 6 augustus 2025 11:03 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
mensen moeten de kans krijgen om zelf aan pensioensparen te doen , niet meer via de loonstrook, het paternalistische van de vorige eeuw moet eraf
Dat kan niet, pensioensparen is geblokkeerd sparen en opneembaar vanaf 5 jaar voor de AOW datumquote:Op woensdag 6 augustus 2025 11:04 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Idealistisch. 60% van de bevolking heeft geen discipline daarvoor of krijgt te maken met live events en dat geld daarvoro gebruiken.
Je geeft je eigen pensioenrekening op bij de werkgever met verzoek om het juiste bedrag te bepalen en je kunt zelf pensioensparen, net als je salarisrekening, en dan gaat het bedrag bruto van je loon af op je salarisstrook , heel simpelquote:AI-overzicht
Inderdaad, pensioensparen, of meer specifiek lijfrente, is gedeeltelijk opneembaar vanaf 5 jaar voor de AOW-leeftijd, maar er zijn voorwaarden verbonden aan de opname.
Je kunt dan een deel van het gespaarde bedrag laten uitkeren, maar het is niet verplicht om dit direct te doen. Je kunt het geld ook langer laten staan en laten doorgroeien.
Veel mensen doen dat al, met hun fiscale ruimte , die fiscale ruimte moet veel groter wordenquote:AI-overzicht
Bij overlijden, wordt het opgebouwde pensioenspaargeld over het algemeen verdeeld onder de erfgenamen of begunstigden.
Dit kan via een periodieke uitkering of in één keer worden uitgekeerd, .
https://www.belastingdien(...)taal-ik-erfbelasting
quote:AI-overzicht
Als je pensioenfonds 25,2% inhoudt, dan is er inderdaad 4,8% fiscale ruimte.
Dit is gebaseerd op een maximale fiscale ruimte van 30% die je kunt gebruiken voor pensioenopbouw.
gelezen, ja dat is goed 18 jaar om volledig te fiscaliseren mits de koppeling met het minimumloon blijft bestaanquote:Op woensdag 6 augustus 2025 10:23 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Anders lees je even het stuk van NRC, in de OP.
Eerst mij woorden in de mond leggen en dan op de man gaan spelen?quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 23:37 schreef MoreDakka het volgende:
Dit topic gaat over de onbetaalbare AOW hé, niet over jouw fantasietjes die niets oplossen.
nu hebben die jongeren even mazzel ,ze betalen al een jaar pensioenpremiequote:Op maandag 4 augustus 2025 14:31 schreef flyguy het volgende:
[..]
Laten we Nederland alstublieft niet nog meer nivelleren. Het is al lang voorbij het idiote punt...
Overigens zal het wel weer zo gesleuteld worden dat de generaties van boven de 50 er weer genadig van afkomen t.o.v. de jongeren. Jongeren die nu nog niks zelf voor hun pensioen regelen, maar het op hun eerste en tweede pijler zijn behoorlijk naief.
quote:AI-overzicht
Vanaf 1 januari 2024 is de wettelijke pensioenleeftijd in Nederland verlaagd naar 18 jaar.
Dit betekent dat werknemers vanaf die leeftijd, mits ze aan de voorwaarden voldoen, pensioen gaan opbouwen. Voorheen was dit vanaf 21 jaar.
Belangrijkste punten:
Verlaging:
De pensioenleeftijd is verlaagd van 21 naar 18 jaar.
Pensioenopbouw:
Werknemers vanaf 18 jaar bouwen nu pensioen op, wat kan leiden tot een hoger pensioen later.
Uitzonderingen:
Sommige pensioenregelingen hanteren een franchise, waardoor werknemers pas pensioen opbouwen boven een bepaald salaris (bijvoorbeeld ¤17.545 per jaar), aldus Betonpensioen.nl.
Werkgever:
Werkgevers zijn verplicht om pensioenpremies af te dragen voor werknemers vanaf 18 jaar.
quote:https://www.betonpensioen(...)rhogen-van-pensioen/
Per 1 januari 2025 gaan de pensioenen met 0,39% omhoog
Het bestuur heeft besloten om de pensioenen per 1 januari 2025 met 0,39% te verhogen.
Daarmee wordt een deel van de inflatie gecompenseerd en houdt het pensioenfonds ook voldoende reserves.
Het verantwoordingsorgaan stemde hiermee in en de actuaris zag geen beletsel.
Geen versoepeling indexatieregels
De wetgever had de regels voor het (gedeeltelijk) verhogen van uw pensioen tijdelijk versoepeld in aanloop naar het nieuwe pensioenstelsel.
Deze versoepeling geldt nu niet meer.
Ons pensioenfonds reserveert geen geld voor toekomstige toeslagen.
Daarom noemen we het een voorwaardelijke indexering.
ik wil met jou wel eens een serieuze discussie over dit onderwerpquote:Op maandag 4 augustus 2025 14:33 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Mee eens.
Het is een lastig thema, maar we moeten er wel over hebben. Ik hoop dat politici dat ook in willen zien.
We kunnen de tweede pijler korten ten behoeve van de eerste en de derde pijlerquote:Op maandag 4 augustus 2025 14:31 schreef flyguy het volgende:
[..]
en tweede pijler zijn behoorlijk naïef.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |