Is dat niet het hele punt. Echt niet elke boomer heeft het ruim.quote:Op maandag 4 augustus 2025 16:38 schreef JaxStrumley het volgende:
[..]
Niet iedereen natuurlijk. En wie wél erft, wordt door bepaalde partijen ook al als graaier afgeschilderd die zoveel mogelijk extra belasting over die erfenis moet gaan betalen.
Vertel me even welke kortingen ik laat liggen? Mijn Opa had die wel maar voor zover ik weet bestaan die ouderen kortingen zo goed als niet meer.quote:Op maandag 4 augustus 2025 17:48 schreef LXIV het volgende:
Ok. Ze kunnen sowieso beginnen met het afschaffen van de 65+ korting. Geef die liever aan gezinnen met jonge kinderen
Bijv in de horeca of in het zwembad in Eindhovenquote:Op maandag 4 augustus 2025 18:14 schreef 215 het volgende:
[..]
Vertel me even welke kortingen ik laat liggen? Mijn Opa had die wel maar voor zover ik weet bestaan die ouderen kortingen zo goed als niet meer.
Nou, bij horeca heb ik werkelijk nog nooit ervaren dat je korting kan krijgen. Eindhoven is hier niet bepaald om de hoek.quote:Op maandag 4 augustus 2025 18:15 schreef LXIV het volgende:
[..]
Bijv in de horeca of in het zwembad in Eindhoven
Ik zie heel vaak koffie voor bejaarden 1.50. Misschien is het meer in Brabantquote:Op maandag 4 augustus 2025 18:24 schreef 215 het volgende:
[..]
Nou, bij horeca heb ik werkelijk nog nooit ervaren dat je korting kan krijgen. Eindhoven is hier niet bepaald om de hoek.
Ik krijg wel pensionado korting bij de vakbond, maar die hoeven voor mij dus ook niet meer een stakingskas te vullen dus ook al sigaar uit eigen doos.
Helemaal eens, maar een enorme erfbelasting is simpelweg kapitaalvernietiging.quote:Op maandag 4 augustus 2025 17:09 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik heb het nergens gehad over het belasten van de overwaarde van huizen. Daar pleit ik ook helemaal niet voor.
Wel constateer ik dat de huidige generatie ouderen de meest vermogende groep pensionado's in de geschiedenis van ons land is. Nog nooit beschikten zij cumulatief over zo veel kapitaal - wat voor een groot deel is te danken aan woningwaarde, die de afgelopen decennia extreem is gestegen.
En nogmaals, dat is ze gegund. Maar het lijkt mij niet meer dan normaal dat er een hogere bijdrage wordt verwacht van deze steenrijke generatie, nu door de vergrijzing de kosten voor AOW en de zorg onhoudbaar worden. Op welke manier je dat doet, daar kunnen we over discussiëren.
Ik krijg mijn vermogen nu al nooit meer op. In principe werk ik dus enkel nog (financieel gezien) voor de nalatenschap van mijn kinderen.quote:Op maandag 4 augustus 2025 18:32 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Helemaal eens, maar een enorme erfbelasting is simpelweg kapitaalvernietiging.
Nee, waarom? Dat kapitaal gaat ergens heen he.quote:Op maandag 4 augustus 2025 18:32 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Kun je nu ook al, als je zegt dat je vermogen al nooit meer op krijgt.quote:Op maandag 4 augustus 2025 18:36 schreef LXIV het volgende:
Dan kan ik er dus net zo goed mee stoppen..
Vanuit financieel perspectief van mezelf wel ja. Maar het is wel fijn als je je kinderen ook nog een huis kan geven voordat ze oud zijnquote:Op maandag 4 augustus 2025 18:42 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Kun je nu ook al, als je zegt dat je vermogen al nooit meer op krijgt.
Wat houd je aan het werk?quote:Op maandag 4 augustus 2025 18:36 schreef LXIV het volgende:
Dan kan ik er dus net zo goed mee stoppen..
Nou, ik ben er eigenlijk niet voor om zomaar belastingen te gaan verhogen. Mensen mogen wel rekenen dat de overheid globaal genomen wel consequent blijft in fiscale regelingen maar ook met zaken zoals AOW. Mensen passen daar hun uitgaven, bedrijf, werk, etc etc etc wel op aan. En sommige mensen sparen liever voor laten, en andere mensen maken het op. Dat voelt niet goed.quote:Op maandag 4 augustus 2025 16:04 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ligt eraan hoe je dat 'vaker gebruikmaken' invult.
Iemand die chronisch ziek is zal vaker een beroep doen op de zorg, maar hij of zij heeft niet per se de financiële middelen om een hogere premie te betalen.
Je kunt overwegen om aan ouderen een hogere eigen bijdrage te vragen, maar er kleven risico's aan een generieke invulling van zo'n maatregel. Want wat doe je met senioren die in grote mate afhankelijk zijn van de zorg, maar een kleine beurs hebben?
Ik neig eerder naar inkomensafhankelijke maatregelen, die vooral gericht zijn op ouderen.
Naar het buitenland ja. Als je vindt dat mensen zelf moeten weten wat ze doen met het geld dat ze verdienen, dan mogen ze ook zelf weten aan wie ze het na laten.quote:Op maandag 4 augustus 2025 18:40 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Nee, waarom? Dat kapitaal gaat ergens heen he.
Dat werd destijds nog ruimer dan nu gecompenseerd met de HRA, waardoor het t.o.v. bijvoorbeeld de NIRP/ZIRP periode inflatie & HRA gecorrigeerd gunstiger was... De totale nominale is minder relevant.quote:Op maandag 4 augustus 2025 17:49 schreef LXIV het volgende:
[..]
Klopt. Maar vergeet niet dat de rentestanden die inflatie ook weerspiegeld hebben. Hierdoor hebben sommige ouderen hun huis wel meer dan twee keer afbetaald.
De belanghebbenden zullen dat misschien ten onrechte zo zien. Maar het is uiteraard flauwekul dat het "kapitaalvernietiging" is. Er verdwijnt niets. Dus best wel benieuwd naar jouw motivatie.quote:Op maandag 4 augustus 2025 18:32 schreef MoreDakka het volgende:
Overigens is de erfbelasting al gigantisch, maar goed. Het verdwijnt naar het buitenland, of in andere constructies waar de overheid geen of weinig grip op heeft. Dus het kost alleen maar geld en levert de overheid ook niets op.quote:Op maandag 4 augustus 2025 22:08 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
De belanghebbenden zullen dat misschien ten onrechte zo zien. Maar het is uiteraard flauwekul dat het "kapitaalvernietiging" is. Er verdwijnt niets. Dus best wel benieuwd naar jouw motivatie.
Eens. Maar het is een illusie dat de bejaarden hun huis voor een appel en een ei gekocht hebben en nu slapend rijk geworden zijn.quote:Op maandag 4 augustus 2025 22:02 schreef flyguy het volgende:
[..]
Dat werd destijds nog ruimer dan nu gecompenseerd met de HRA, waardoor het t.o.v. bijvoorbeeld de NIRP/ZIRP periode inflatie & HRA gecorrigeerd gunstiger was... De totale nominale is minder relevant.
Ik denk altijd dat men dat soort kromme redenering verzint omdat men belanghebbende is.quote:Op maandag 4 augustus 2025 22:14 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Overigens is de erfbelasting al gigantisch, maar goed. Het verdwijnt naar het buitenland, of in andere constructies waar de overheid geen of weinig grip op heeft. Dus het kost alleen maar geld en levert de overheid ook niets op.
Daarnaast is het een belasting op vroeg dood gaan.
Het is meer kut als je ouders pas de overlijden als je zelf al dik in de zestig bent. Dat is echter meer de realiteit dan je denkt. Als je met zestig je zaakjes nog niet op orde hebt dan heb je echt iets fout gedaan.quote:Op maandag 4 augustus 2025 21:18 schreef MoreDakka het volgende:
Daarnaast is dat gewoon enorm kut voor mensen van wie de ouders heel vroeg overlijden.
Hoe zo, bij eerste graad is het veel lager dan reguliere inkomsten belasting. Best behoorlijke vrijstelling en daar boven slechts iets van 20%. Hoe kun je dat in godsnaam gigantisch noemen?quote:Op maandag 4 augustus 2025 22:14 schreef MoreDakka het volgende:
Overigens is de erfbelasting al gigantisch,
Je zou natuurlijk ook kunnen proberen iets inhoudelijks te zeggen hé. Zomaar een ideequote:Op maandag 4 augustus 2025 22:17 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik denk altijd dat men dat soort kromme redenering verzint omdat men belanghebbende is.
Echt hoor: je leest de meest absurde "redeneringen".
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |