Imo genoeg knoppen om aan te draaien wb generationele welvaart en overheidsregelingen. Zolang de lasten maar gelijk verdeeld worden.quote:Op maandag 4 augustus 2025 15:46 schreef JaxStrumley het volgende:
[..]
Dan wel met een overgangsregeling voor wie nu 40+ is. En dan geen extra vermogensbelasting, want mensen hebben een AOW-gat te vullen.
Ik denk dat de veertigers en vijftigers van nu hoe dan ook de klos zijn: langer doorwerken én decennia meebetaald aan een AOW-regeling waar ze zelf wellicht nooit van zullen profiteren.quote:Op maandag 4 augustus 2025 15:52 schreef probeer het volgende:
[..]
Imo genoeg knoppen om aan te draaien wb generationele welvaart en overheidsregelingen. Zolang de lasten maar gelijk verdeeld worden.
Krijg je dan geen moral hazard als je een systeem bouwt waarbij de slotsom is dat je bijna gelijk uitkomt.quote:Op maandag 4 augustus 2025 15:09 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Inhoudelijk ben ik er niet op tegen, maar inkomens- en vermogensafhankelijke regelingen blijken wel erg complex te zijn in de uitvoering.
Ik ben het behoorlijk eens.quote:Op maandag 4 augustus 2025 15:23 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Snap je helemaal. En dat ook jij in bepaalde fases krom hebt moeten liggen voor je huis, zal ik dan ook zeker niet ontkennen.
Ik wil ouderen dan ook helemaal niet tekort doen. Waar ik mij wel aan stoor is dat (sommige) senioren doen alsof jongere generatie 'lui' zijn, en dat ze makkelijk een huis kunnen kopen als ze maar gewoon wat geld bij elkaar sparen. Maar zo eenvoudig is het niet.
Tel daarbij op dat oudere huizenbezitters hun hypotheek allang hebben afbetaald en daarbovenop een basisinkomen ontvangen, terwijl jongeren in deze fase van hun leven nog juist de hoofdprijs betalen voor hun lening.
Een stukje intergenerationele solidariteit lijkt mij wenselijk, zeker gezien de vergrijzing en alle financiële uitdagingen die dat met zich meebrengt.
Ben er ook bang voor ja.quote:Op maandag 4 augustus 2025 15:56 schreef JaxStrumley het volgende:
[..]
Ik denk dat de veertigers en vijftigers van nu hoe dan ook de klos zijn: langer doorwerken én decennia meebetaald aan een AOW-regeling waar ze zelf wellicht nooit van zullen profiteren.
Ligt eraan hoe je dat 'vaker gebruikmaken' invult.quote:Op maandag 4 augustus 2025 15:59 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik ben het behoorlijk eens.
Maar kun je dit niet eenvoudiger organiseren door hogere premies te vragen aan hen die juist veel gebruik maken van de zorg?
De grootste transactie zit'm erin dat jongeren veel betalen voor zorg maar die weinig gebruiken, en precies andersom bij ouderen.
De waarde van die woningen is helemaal niet vervijfvoudigd. Het is exact dezelfde woning met exact dezelfde waarde. Dat de waarde van het geld door vijf is gegaan is een heel ander verhaal. Dat is voor een groot deel het beleid van de ECB. Waardoor de bejaarden wél een groot deel van hun pensioen-koopkracht zijn kwijtgeraakt.quote:Op maandag 4 augustus 2025 15:00 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
En dat is hem natuurlijk ook van harte gegund. Ook denk ik dat geen van ons ontkent dat ouderen hun steentje hebben bijgedragen.
Maar hun aanzienlijke vermogen - dat in veel gevallen nog in stenen zit - is voor een groot deel deel natuurlijk niet het gevolg van hun eigen inspanningen. Dat de waarde van hun huis is vervijfvoudigd (of meer) komt niet door hun eigen toedoen. Dat is het resultaat van een fortuinlijke, macro-economische samenloop van omstandigheden. Nogmaals, het is ze gegund. Maar doe aub niet alsof dat vermogen met bloed, zweet en tranen is verdiend.
En ik hekel ook de suggestie dat onze 'luie generatie' (die zie ik veel voorbijkomen op X) het geld weg wil trekken bij die arme oudjes, die hun leven hebben gezwoegd. Alsof er daadwerkelijk plannen zijn om een bejaarde met een bescheiden vermogen kaal te plukken. Doe normaal zeg.
Ondertussen zijn woningen voor onze generatie (en met name degenen die jonger zijn) praktisch onbetaalbaar. De inflatie waar heel Nederland zich zo over opwindt raakt degenen met een kleine beurs (lees: jongeren tussen de 18-45 jaar) het hardst. En bezuinigingen gaat meer dan eens ten koste van voorzieningen, waar juist diezelfde groep het meest van profiteert.
Excuus, jullie hebben door dat ik even wat kwijt moet vandaag....
Maar die erven meer dan ooit van die groep die ze zo benijden.quote:Op maandag 4 augustus 2025 15:56 schreef JaxStrumley het volgende:
[..]
Ik denk dat de veertigers en vijftigers van nu hoe dan ook de klos zijn: langer doorwerken én decennia meebetaald aan een AOW-regeling waar ze zelf wellicht nooit van zullen profiteren.
Als je die solidariteit wil moet je de jubelton weer in ere herstellen. Die maakte dat mogelijkquote:Op maandag 4 augustus 2025 15:23 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Snap je helemaal. En dat ook jij in bepaalde fases krom hebt moeten liggen voor je huis, zal ik dan ook zeker niet ontkennen.
Ik wil ouderen dan ook helemaal niet tekort doen. Waar ik mij wel aan stoor is dat (sommige) senioren doen alsof jongere generatie 'lui' zijn, en dat ze makkelijk een huis kunnen kopen als ze maar gewoon wat geld bij elkaar sparen. Maar zo eenvoudig is het niet.
Tel daarbij op dat oudere huizenbezitters hun hypotheek allang hebben afbetaald en daarbovenop een basisinkomen ontvangen, terwijl jongeren in deze fase van hun leven nog juist de hoofdprijs betalen voor hun lening.
Een stukje intergenerationele solidariteit lijkt mij wenselijk, zeker gezien de vergrijzing en alle financiële uitdagingen die dat met zich meebrengt.
Ik vroeg het aan ChatGPT. Dit is wat hij zegt over de gestegen woningwaarde in ons land.quote:Op maandag 4 augustus 2025 16:08 schreef LXIV het volgende:
[..]
De waarde van die woningen is helemaal niet vervijfvoudigd. Het is exact dezelfde woning met exact dezelfde waarde. Dat de waarde van het geld door vijf is gegaan is een heel ander verhaal. Dat is voor een groot deel het beleid van de ECB. Waardoor de bejaarden wél een groot deel van hun pensioen-koopkracht zijn kwijtgeraakt.
En die woningen zijn wel door hard werken afbetaald.
Verder gaf ik al aan dat niemand ontkent dat ouderen hard hebben gewerkt. Maar wat denk je dat wij nu doen? Ik werk zelf ook gewoon 40 uur p/w om elke maand 1250 euro over te maken naar mijn hypotheekverstrekker.quote:Als je in Nederland in de jaren ’80 een huis hebt gekocht, is de waarde daarvan gemiddeld genomen aanzienlijk gestegen. De exacte waardestijging hangt af van het type woning, de locatie, en het exacte jaar van aankoop, maar op nationaal niveau kun je een vrij betrouwbare schatting maken:
Gemiddelde waardestijging sinds de jaren '80:
In 1980 lag de gemiddelde huizenprijs rond de ¤50.000 – ¤60.000 (in guldens omgerekend).
In 2025 ligt de gemiddelde huizenprijs rond de ¤430.000 – ¤450.000.
Dat betekent dat de waarde van een gemiddelde woning in Nederland in ongeveer 45 jaar zo'n 7 à 9 keer is gestegen.
Want met een bescheiden bijdrage van 10% is schenken plots niet mogelijk?quote:Op maandag 4 augustus 2025 16:10 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als je die solidariteit wil moet je de jubelton weer in ere herstellen. Die maakte dat mogelijk
Jubelton is vooral een feestje voor jongeren met kapitaalkrachtige ouders. Dat is geen solidariteit, maar voordeeltjes geven aan mensen die maatschappelijk gezien sowieso al een voorsprong hebben.quote:Op maandag 4 augustus 2025 16:10 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als je die solidariteit wil moet je de jubelton weer in ere herstellen. Die maakte dat mogelijk
Voor wie vooral?quote:Op maandag 4 augustus 2025 16:10 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dit werd bij de oude Grieken al beschreven. Als je dat probleem wilt oplossen; sterkte alvast.quote:Op maandag 4 augustus 2025 15:23 schreef KoosVogels het volgende:
[..]Waar ik mij wel aan stoor is dat (sommige) senioren doen alsof jongere generatie 'lui' zijn,
Ik ben hier ook wel voorstander van ja.quote:Op maandag 4 augustus 2025 15:00 schreef 215 het volgende:
Ik denk dat we ook een heel stuk verder komen als we het erfrecht afschaffen. Dus die boomers mogen hun centen naar eigen believen in de maatschappij pompen zolang ze nog leven, goed voor de economie. Maar als ze dood gaan vervalt de rest aan de staat, die kan dan daar de AOW voor de volgende generatie ruim van betalen.
Gaat een voorstel als dit het ooit halen, nee natuurlijk niet.
Die volgende generatie die nu dus loopt te janken dat ze de AOW van boomers moeten betalen vergeet voor het gemak even dat ze zelf binnenkort de rijkste generatie ooit worden omdat ze erven van die boomers die vaak hun huis afbetaald hebben en zelfs niet alle spaargeld opmaken.
En die generatie verdient ook nog eens echt veel meer dan de gemiddelde boomer ooit heeft gedaan. Een hoop mensen zijn stinkend rijk maar janken steeds meer omdat hullie.
Niet iedereen natuurlijk. En wie wél erft, wordt door bepaalde partijen ook al als graaier afgeschilderd die zoveel mogelijk extra belasting over die erfenis moet gaan betalen.quote:Op maandag 4 augustus 2025 16:09 schreef 215 het volgende:
[..]
Maar die erven meer dan ooit van die groep die ze zo benijden.
Ik heb letterlijk nog niemand als graaier bestempeld zien worden wegens een erfenis.quote:Op maandag 4 augustus 2025 16:38 schreef JaxStrumley het volgende:
[..]
Niet iedereen natuurlijk. En wie wél erft, wordt door bepaalde partijen ook al als graaier afgeschilderd die zoveel mogelijk extra belasting over die erfenis moet gaan betalen.
Maar dat gaat er dus om hoe je waarde definieert. Het is gewoon nog steeds dezelfde woning. In goud uitgedrukt is hij ook ongeveer nog steeds net zoveel goud waard.quote:Op maandag 4 augustus 2025 16:14 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik vroeg het aan ChatGPT. Dit is wat hij zegt over de gestegen woningwaarde in ons land.
[..]
Ik heb het nergens gehad over het belasten van de overwaarde van huizen. Daar pleit ik ook helemaal niet voor.quote:Op maandag 4 augustus 2025 17:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar dat gaat er dus om hoe je waarde definieert. Het is gewoon nog steeds dezelfde woning. In goud uitgedrukt is hij ook ongeveer nog steeds net zoveel goud waard.
Die ‘waardestijging’ waar men het over heeft is dus goeddeels inflatie. Raar om dat te gaan belasten dan, want juist de ouderen hebben hierdoor al veel ingeleverd aan koopkracht
(Door onvoldoende indexatie, als gevolg van een kunstmatig laag gehouden rentevoet, om de zuid-Europese landen niet failliet te laten gaan, om de euro te redden)
Ga je nu ook nog huizen belasten dan betalen ouderen helemaal dubbel hiervoor!!
Dat zou enkel gelden als ouderen hun huis geheel zelf gefinancierd hebben. Mochten ze een hypotheek hebben gebruikt, dan is de inflatie ook over hun hypotheek gegaan. Waarmee dus een voordeel is in de toename in het eigen vemogen tov het vreemd vermogen in de eigen woning.quote:Op maandag 4 augustus 2025 17:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar dat gaat er dus om hoe je waarde definieert. Het is gewoon nog steeds dezelfde woning. In goud uitgedrukt is hij ook ongeveer nog steeds net zoveel goud waard.
Die ‘waardestijging’ waar men het over heeft is dus goeddeels inflatie. Raar om dat te gaan belasten dan, want juist de ouderen hebben hierdoor al veel ingeleverd aan koopkracht
(Door onvoldoende indexatie, als gevolg van een kunstmatig laag gehouden rentevoet, om de zuid-Europese landen niet failliet te laten gaan, om de euro te redden)
Ga je nu ook nog huizen belasten dan betalen ouderen helemaal dubbel hiervoor!!
Ok. Ze kunnen sowieso beginnen met het afschaffen van de 65+ korting. Geef die liever aan gezinnen met jonge kinderenquote:Op maandag 4 augustus 2025 17:09 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik heb het nergens gehad over het belasten van de overwaarde van huizen. Daar pleit ik ook helemaal niet voor.
Wel constateer ik dat de huidige generatie ouderen de meest vermogende groep pensionado's in de geschiedenis van ons land is. Nog nooit beschikten zij cumulatief over zo veel kapitaal - wat voor een groot deel is te danken aan woningwaarde, die de afgelopen decennia extreem is gestegen.
En nogmaals, dat is ze gegund. Maar het lijkt mij niet meer dan normaal dat er een hogere bijdrage wordt verwacht van deze steenrijke generatie, nu door de vergrijzing de kosten voor AOW en de zorg onhoudbaar worden. Op welke manier je dat doet, daar kunnen we over discussiëren.
Klopt. Maar vergeet niet dat de rentestanden die inflatie ook weerspiegeld hebben. Hierdoor hebben sommige ouderen hun huis wel meer dan twee keer afbetaald.quote:Op maandag 4 augustus 2025 17:33 schreef flyguy het volgende:
[..]
Dat zou enkel gelden als ouderen hun huis geheel zelf gefinancierd hebben. Mochten ze een hypotheek hebben gebruikt, dan is de inflatie ook over hun hypotheek gegaan. Waarmee dus een voordeel is in de toename in het eigen vemogen tov het vreemd vermogen in de eigen woning.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |