Eén keer Mutually Assured Destruction, oftewel de garantie dat een aangevallen worden automatisch leidt tot de gehele vernietiging van de tegenpartij is/was al waanzin. De VS had dit vermogen 3 keer (marine, luchtmacht en landmacht). Rusland heeft meer kernwapens dan de VS, als we nu meer kernwapens maken dan beide landen samen kunnen wij de wereld dus 6 keer vernietigen. Dit lijkt mij nou echt een nutteloze investering.quote:Op maandag 2 februari 2026 22:06 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Wel doen, maar echt Europees. Maar dan moet je veel regels overboord zetten, bv natuur en milieu en veel meer produceren, trainen oefenen en testen. Ook nucleair, we moeten nu ook gewoon meer kernwapens maken dan de VS en Rusland samen.
We zitten dichter bij elkaar dan het misschien lijkt. Gerichte samenwerking is nodig, ik pleit niet voor centralisatie om de centralisatie.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 08:51 schreef Hanca het volgende:
Daar ben ik het dus deels mee eens, we moeten samenwerken. Maar wel alleen maar samenwerken op de onderdelen waar dat nodig is en het kan prima puur bij samenwerken blijven.
En geopolitiek staat de EU nog altijd na China het sterkst in de wereld, gewoon omdat de EU verreweg de grootste afzetmarkt is van elke multinational. We moeten ophouden hier dat belang steeds naar beneden te praten, als de EU ergens druk op zet gebeurt dat vrijwel altijd, omdat economisch geen tegenstander van ze kan winnen. Alleen tegenover China niet, maar dat komt omdat dat een heel gesloten economie is met vooral productie voor zichzelf en vooral ook heel weinig import. In de VS klapt de beurs onderuit zodra de EU echt gaat dreigen met handelstarieven oid.
Onze welvaart komt trouwens niet uit 'internationale ketens', maar vrijwel volledig uit handel binnen de EU.
Het gaat mij niet echt om het overnemen van een nieuwsbericht. Het gaat mij er meer om dat er, zeker sinds het Groenland gebeuren van begin januari echt veel gebeurd in Europa en dat er hier wel flarden doorkomen (nieuwsberichten), maar dat het complete plaatje amper gezien wordt omdat er zo weinig duiding van Europa is in de Nederlandse pers. Blijkbaar vinden nieuwsredacties het nog steeds belangrijker dat journalisten voor een dichte deur liggen.quote:Op maandag 2 februari 2026 21:56 schreef Hanca het volgende:
AD heeft het verhaal van Draghi trouwens ook geplaatst, als je wil weten of de Nederlandse media het oppikken: https://www.ad.nl/buitenl(...)wereldorde~a2aa920a/
Ik vind dit een beetje framing Hanca, radicaal rechts is niet één club.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 09:28 schreef Hanca het volgende:
En nogmaals: laat die federalisten eens bedenken uit welke partij de eerste president van Europa gaat komen als je op dit moment een verkiezing houdt.
Ik denk uit RN, AfD of Lega. Zou mijn geld zetten op Bardella. Worden ze vast niet vrolijk van.
Dit argument voelt sterk als een angstreactie en gaat wat mij betreft ook tegen de kern van democratie in. Democratie is nooit een garantie dat je krijgt wie of wat je leuk vindt. Het betekent juist dat macht ontstaat uit keuzes van de kiezers, niet noodzakelijk in lijn met onze individuele persoonlijke voorkeuren.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 09:28 schreef Hanca het volgende:
En nogmaals: laat die federalisten eens bedenken uit welke partij de eerste president van Europa gaat komen als je op dit moment een verkiezing houdt.
Ik denk uit RN, AfD of Lega. Zou mijn geld zetten op Bardella. Worden ze vast niet vrolijk van.
Ik denk dat we ook niet blind moeten zijn van wat Melonie in Italië doet. Ja ze is goed in samenwerken en laat dat in Europa zeker zien en ja ze is nu vrij duidelijk in het afkeren van Trump. Maar ondertussen is ze intern in Italië echt behoorlijk bezig het fascistsche playbook uit te rollen. Met bijvoorbeeld het veranderen van de grondwet zodat alle macht leggen bij de grootste democratisch gekozen partij, het bedreigen van de persvrijheid, etc., etc.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 10:08 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dit argument voelt sterk als een angstreactie en gaat wat mij betreft ook tegen de kern van democratie in. Democratie is nooit een garantie dat je krijgt wie of wat je leuk vindt. Het betekent juist dat macht ontstaat uit keuzes van de kiezers, niet noodzakelijk in lijn met onze individuele persoonlijke voorkeuren.
Kijk ook naar de feiten: leiders met een uitgesproken nationaal-conservatief profiel, zoals Bart De Wever of Giorgia Meloni, kunnen wél opstaan en besluiten nemen of standpunten innemen die Europa verder helpen. Het politieke spectrum waarin ze begonnen, zegt niets over wat ze kunnen doen als ze verantwoordelijkheid dragen. Macht verandert perspectief.
Ja, soms krijg je een president die je liever niet had. Dat is misschien niet leuk, maar het is geen reden om het hele systeem te wantrouwen.
Ik snap je zorgen, en het is goed om kritisch te blijven. Maar het idee dat Meloni een 'fascistisch playbook' uitrolt, gaat echt te ver. Haar regering werkt binnen de Italiaanse grondwet en de democratische instituties. Media, rechterlijke macht en oppositie blijven actief.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 10:32 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Ik denk dat we ook niet blind moeten zijn van wat Melonie in Italië doet. Ja ze is goed in samenwerken en laat dat in Europa zeker zien en ja ze is nu vrij duidelijk in het afkeren van Trump. Maar ondertussen is ze intern in Italië echt behoorlijk bezig het fascistsche playbook uit te rollen. Met bijvoorbeeld het veranderen van de grondwet zodat alle macht leggen bij de grootste democratisch gekozen partij, het bedreigen van de persvrijheid, etc., etc.
De kans dat er een goede president van Europa naar voren komt, lijkt me gewoon praktisch 0. Het gaat ook niet, hoe zou het ultraconservatieve Hongarije nou dezelfde president hebben als het linksprogressieve Spanje?quote:Op dinsdag 3 februari 2026 10:08 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dit argument voelt sterk als een angstreactie en gaat wat mij betreft ook tegen de kern van democratie in. Democratie is nooit een garantie dat je krijgt wie of wat je leuk vindt. Het betekent juist dat macht ontstaat uit keuzes van de kiezers, niet noodzakelijk in lijn met onze individuele persoonlijke voorkeuren.
Kijk ook naar de feiten: leiders met een uitgesproken nationaal-conservatief profiel, zoals Bart De Wever of Giorgia Meloni, kunnen wél opstaan en besluiten nemen of standpunten innemen die Europa verder helpen. Het politieke spectrum waarin ze begonnen, zegt niets over wat ze kunnen doen als ze verantwoordelijkheid dragen. Macht verandert perspectief.
Ja, soms krijg je een president die je liever niet had. Dat is misschien niet leuk, maar het is geen reden om het hele systeem te wantrouwen.
Je zegt dat Meloni binnen de grondwet werkt. Dat klopt formeel. Maar de vraag is: maakt dat haar beleid automatisch democratisch?quote:Op dinsdag 3 februari 2026 10:45 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik snap je zorgen, en het is goed om kritisch te blijven. Maar het idee dat Meloni een 'fascistisch playbook' uitrolt, gaat echt te ver. Haar regering werkt binnen de Italiaanse grondwet en de democratische instituties. Media, rechterlijke macht en oppositie blijven actief.
Wat wél klopt, is dat ze een duidelijk nationaal‑conservatief project voert: nadruk op Italiaanse identiteit, traditionele waarden, soevereiniteit en institutionele hervormingen die de uitvoerende macht versterken. Die keuzes roepen terecht vragen op over checks & balances en persvrijheid.
Tegelijk is haar buitenlandse politiek pragmatisch: ze werkt samen in Europa, steunt Oekraïne en onderhoudt relaties met de VS.
Daarnaast denk ik dat ze bijzonder bedreven is in het kanaliseren van de gevoelens en energie van een groot deel van het Italiaanse volk. Ze luistert, voelt de samenleving aan en weet tegelijkertijd richting te geven. Dat is de kern van een echt democratisch leider: iemand die zowel luistert als leidt.
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 | Zwak / beginnend: - Mythisch verleden - Sociale hiërarchie - Genderrollen - Stad vs platteland Deels / gevorderd: - Propaganda & vijandbeelden - Onderdrukking van kritische denkers - Ondergraven van waarheid - Eigen groep als slachtoffer - Hardwerkenden vs “profiteurs” - Staat als machtsinstrument |
Zou jij durven argumenteren dat we optimaal voorbereid zijn op zo'n scenario?quote:Op vrijdag 6 februari 2026 09:30 schreef Szura het volgende:
Zoals je in diverse reacties ziet, die de journalist retweet, is er nogal wat aan te merken op dat soort war games
Laten we blij zijn dat Europa eindelijk wakker schut in deze geopolitiek spannende tijden.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 09:34 schreef Perrin het volgende:
[..]
Zou jij durven argumenteren dat we optimaal voorbereid zijn op zo'n scenario?
En dat West-Europese landen wel degelijk direct de Baltische staten militair te hulp schieten en de aanval openen op de Russen in zo'n scenario?
Of dat we toch weer gaan de-escaleren, de Balten maar opofferen om te voorkomen dat we zelf direct in gevaar komen? Zoals we met Oekraïne doen?
Met die psychologische voorbereiding is nl allang bezig, via allerlei defensie lui die de dreiging roepen, het noodpakket, en ineens maxima die in defensie stapt (of zich daar laat fotograferen)quote:Op vrijdag 6 februari 2026 09:29 schreef Perrin het volgende:
Rusland kan alleen gestopt worden met maximale gevechtsbereidheid, niet met symbolische acties of langdurige discussies. Uiteindelijk telt wie er komt opdagen om te vechten, niet wie de beste toespraak houdt.
[ x ]
quote:.Rubio reikt Europa de hand in verzoenende speech: ‘We willen bouwen aan een nieuwe Westerse eeuw’
De bestemming van Europa zal altijd verweven zijn met die van de VS. Amerika wil de wereld herbouwen, en doet dat het liefst samen met de ‘vrienden in Europa’. Dat zei Marco Rubio, de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken, zojuist in München. Daarmee reageerde hij op het Europese verbale wapengekletter van vrijdag.
Sander van Mersbergen
Sander van Mersbergen
Nieuwsverslaggever
14 februari 2026, 09:29
Laatste update: 09:35
De speech van Rubio was duidelijk bedoeld als een uitgestoken hand. De veiligheidsconferentie in München staat namelijk onder diplomatieke hoogspanning. Europese leiders zetten vrijdag bij de start van de top de toon met stevige toespraken, na de frontale aanval van de Amerikaanse vicepresident JD Vance, vorig jaar, op de Europeanen.
Rubio zei dat de Amerikanen soms misschien ‘een beetje direct en urgent’ zijn, maar dat president Donald Trump serieus is in zijn betrokkenheid bij Europa. „Die komt voort uit diepe zorgen over Europa, waarmee we niet alleen economisch en militair, maar ook spiritueel en historisch verbonden zijn.
Loftrompet
Hij prees de Europese roots van de VS, en stak de loftrompet over de culturele rijkdom van Europa. Daarbij noemde hij Mozart, Beethoven, Shakespeare, Dante, Michelangelo, de Beatles en de Stones - en niet Van Gogh of Rembrandt, overigens. Wel refereerde hij aan het gegeven dat New York eerst New Amsterdam heette.
Ontvang één dag gratis
het AD Digitaal.
Schrijf u in voor de nieuwsbrief. Stopt vanzelf.
Volgens Rubio hebben Amerika en Europa echter vergelijkbare fouten gemaakt. Te veel soevereiniteit is weggegeven aan internationale instituties, economisch zijn industrieën geoutsourced, klimaatpolitiek ‘maakt mensen armer’. Massamigratie bedreigt ‘de toekomst van onze mensen, en de samenleving’.
„We maakten samen fouten, maar we willen de wereld herbouwen. We zijn bereid om dat alleen te doen. Maar onze voorkeur is om het samen te doen. Met onze vrienden in Europa, onze oudste bondgenoot.”
De speech van Rubio werd met een klaterend applaus en met grote opluchting ontvangen. Stevige speeches van de Franse president Emmanuel Macron en de Duitse bondskanselier Friedrich Merz hadden de conferentie in München onder hoogspanning gezet.
Rubio zei dat de VS niet anders konden dan streng zijn. „Onze de-industrialisatie was geen onvermijdelijke keuze, dat was onverstandig beleid. Het uitbesteden van onze economische ketens was gewoon stom. We zijn afhankelijk van anderen geworden. Massamigratie is een continue crisis die onze samenlevingen verandert en destabiliseert.”
Rubio zei met Europa aan een ‘nieuwe westerse eeuw’. Met niet alleen militaire samenwerking, maar ook samen de ruimte in, een gemeenschappelijke AI-toekomst, waardeketens van kritieke mineralen. „Dit zijn de sectoren van de toekomst. Maar wij passen ervoor om toe te kijken hoe het westen zichzelf ten grave draagt.”
Heel fel
Vrijdag was de toon van Europa dus nog heel fel. In een toespraak vol sneren en een forse reprimande aan het adres van big tech, riep Macron de VS op meer respect te tonen. Europeanen, op hun beurt, moeten trotser zijn, zei Macron.
Eerder op de dag hield Merz een scherpe openingstoespraak in München. Daarin zei hij dat Europa sterker wil worden en zich niet meer de les wil laten lezen door de Amerikanen.
In de huidige wereldpolitiek willen grootmachten zoals Rusland, China en de VS volgens hem de dienst uitmaken. „Dat doen ze snel, hard en onberekenbaar. Ze benutten afhankelijkheden van anderen, en spelen die ook uit. Het is een zero-sum game, die gevaarlijk is voor kleine landen, maar uiteindelijk ook voor de grote.’’
Welke afhankelijk heb je het hier over? In welke maakindustrie is de VS precies beter? Heb het idee dat Rubio juist gestuurd is omdat Europa hier nu net wat te goed mee bezig is, met bijvoorbeeld de ideeën van een 28ste entiteit.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 09:51 schreef Lospedrosa het volgende:
Hier wordt ik blij van, dat zou wat zijn dat de VS Europa meekrijgt in een betere maak industrie, minder afhankelijkheid, meer macht, minder NGO en beperkende regels. En stoppen en terugdraaien van migratie.
Enorm goede gesprekken,
[..]
Europa kan dat beter en netter uitvoeren.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 10:03 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Welke afhankelijk heb je het hier over? In welke maakindustrie is de VS precies beter? Heb het idee dat Rubio juist gestuurd is omdat Europa hier nu net wat te goed mee bezig is, met bijvoorbeeld de ideeën van een 28ste entiteit.
Betreffende migratie, wil je het opjagen van migranten zoals Ice of gewoon wet en regelgeving zoals het migratiepact?
Laat Europa lekker doorgaan met de weg die ze ingeslagen zijn en niet teveel aantrekken van één iemand die wel vriendelijke woorrden gebruikt vanuit de VS. JD Vance is nog maar een jaar geleden, Groenland nog maar een maand.
Grappig, die mw Kaufmann zegt in zoveel woorden dat Europa zelf een grote defensie moet creëren en dat dit zoveel geld kost en eigenlijk niet te betalen is.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 12:03 schreef nostra het volgende:
Oud-hoofdredacteur Le Monde: ‘Europa moet nú een reuzensprong maken, anders zijn we verloren’
https://fd.nl/politiek/15(...)utm_content=20260214
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |