Vind dit wel echt een blamage op zo’n moment.quote:Op woensdag 21 januari 2026 14:31 schreef -XOR- het volgende:
https://nos.nl/l/2599115
Dit gaat lekker snel. BBW is opeens heel erg gecharmeerd van rechters die wetgeving toetsen.
En dat deze roerige tijd.quote:Op woensdag 21 januari 2026 19:38 schreef Hanca het volgende:
Ik ben nooit voor Mercosur geweest, maar de EU laat zich zo wel van zijn onbetrouwbaarste kant zien.
links doet het voor de biodiversiteit , geen huizen in weiland bouwenquote:Op donderdag 22 januari 2026 11:10 schreef Perrin het volgende:
Europees Links werkt samen met extreemrechts om de gewone man te naaien ten bate van een kleine groep grootgrondbezitters. En trots dat ze zijn.
We zien het hoefijzermodel in actie, de politieke uitersten werken samen om het midden te ondermijnen.
Inderdaad, precies wat Europa nu niet nodig heeft in deze roerige tijd.
[ x ]
Vroeger gaven ze nog wat om de Europaan.quote:Op donderdag 22 januari 2026 12:07 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
links doet het voor de biodiversiteit
Meer info in de link.quote:De BBB is in het Europarlement aangesloten bij de fractie van de Europese Volkspartij (EVP, christendemocraten). De Duitse fractieleider Manfred Weber duldt geen kritiek op de Europese Commissie onder leiding van zijn landgenoot Von der Leyen.
Via nieuwe interne regels heeft hij afgedwongen dat Europarlementariërs gestraft worden als ze zonder goede reden afwezig zijn bij een stemming over een motie van wantrouwen tegen de Europese Commissie. Ook steun aan zo’n motie is niet toegestaan.
Zes maanden op strafbankje
BBB-Europarlementariër Jessika van Leeuwen heeft deze week vóór de motie van wantrouwen gesteund vanwege het Mercosur-handelsverdrag. Haar collega Sander Smit heeft zich tijdens de stemming onthouden. De motie is deze week tijdens een stemming in Straatsburg verworpen.
Europa is druk met stikstof , de biodiversiteit , Palestijnen in Gaza en wolven integratiequote:Op zondag 25 januari 2026 09:46 schreef Perrin het volgende:
Vier jaar na het begin van de invasie van Oekraïne (zelfs twaalf jaar na het innemen van de Krim) is de Europese productiecapaciteit van artilleriegranaten nog steeds niet op orde.
Europa is levensgevaarlijk besluiteloos, traag en inefficiënt.
[ x ]
Vond het wel een aardige speech, zo werkt het in de praktijk heel vaak met mammoettankers, komen speedbootjes bij die met steun van het moederschip wendbare snelheid kunnen gaan maken waar nodig en gewenst. De tanker volgt dan welquote:
Met als hoofddoelen een kapitaalmarkt unie, de defensieuitgaven, kritieke grondstoffen en versterking Euro?quote:
Ik juich elke Europese hervorming toe die Europa meer slagkracht en daadkracht geeft op het internationale toneel*.quote:Op maandag 2 februari 2026 10:20 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Met als hoofddoelen een kapitaalmarkt unie, de defensieuitgaven, kritieke grondstoffen en versterking Euro?
En Nederland is er bij (met Duitsland, Frankrijk, Italië, Polen en Spanje.
Defensie uitgaven verzwakken de economische unie. Itt de VS waar dat een hele Grote Markt is.quote:Op maandag 2 februari 2026 10:20 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Met als hoofddoelen een kapitaalmarkt unie, de defensieuitgaven, kritieke grondstoffen en versterking Euro?
En Nederland is er bij (met Duitsland, Frankrijk, Italië, Polen en Spanje.
Wat stel je voor, dit niet doen?quote:Op maandag 2 februari 2026 10:50 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Defensie uitgaven verzwakken de economische unie. Itt de VS waar dat een hele Grote Markt is.
Dat werkt alleen als je echt Europees gaat produceren en je middelen ook inzet om geld te verdienen overzees.
Draghi , We will save the Euro, Whatever it takes"quote:Op maandag 2 februari 2026 21:03 schreef KaheemSaid het volgende:
Voormalig ECB-voorzitter Mario Draghi pleit voor federaal Europa: "We moeten beslissen of we een echte wereldmacht willen worden"
Bron
Er gebeurd sinds het Groenland gebeuren wel heel veel in Europa, ben benieuwd of de NL pers dit ook gaat volgen?
Ik kan me hier wel in vinden.quote:Op maandag 2 februari 2026 21:03 schreef KaheemSaid het volgende:
Voormalig ECB-voorzitter Mario Draghi pleit voor federaal Europa: "We moeten beslissen of we een echte wereldmacht willen worden"
Bron
Er gebeurd sinds het Groenland gebeuren wel heel veel in Europa, ben benieuwd of de NL pers dit ook gaat volgen?
De verandering gaat niet komen onder de naam/leiding van Magic Mario, maar onder Macron en Stubbquote:Op maandag 2 februari 2026 21:07 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Draghi , We will save the Euro, Whatever it takes"
Tuurlijk pleit eurofiel Draghi voor een federaal Europa, dat gaat alleen grondwettelijk in bijna geen enkel land en er is ook nergens een meerderheid voor.quote:Op maandag 2 februari 2026 21:03 schreef KaheemSaid het volgende:
Bron
Je hoeft ook niet meteen bij het kruisje te tekenen.quote:Op maandag 2 februari 2026 21:23 schreef Hanca het volgende:
De enige oplossing is wat mij betreft echt dat er juist minder EU is, de ministers samen in een Europese Raad zijn vele malen besluitvaardiger dat het Europese Parlement ooit zal zijn, verder zijn er dan niet meer 2 lagen die elkaars plannen steeds dwarsbomen.
Wel doen, maar echt Europees. Maar dan moet je veel regels overboord zetten, bv natuur en milieu en veel meer produceren, trainen oefenen en testen. Ook nucleair, we moeten nu ook gewoon meer kernwapens maken dan de VS en Rusland samen.quote:Op maandag 2 februari 2026 15:32 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Wat stel je voor, dit niet doen?
Die heeft de EU juist altijd teveel gehad, dromende idealisten die praten over zaken die nooit gaan gebeuren (zoals een federale EU, de grondwet van bijna alle lidstaten laat dat niet toe). Liever realisten. Die realisten schrikken de mensen ook veel minder af, die idealisten zetten de mensen juist tegen Europa op. De brexit komt door zulke "mensen met een vergezicht", van dat onmogelijk uitvoerbare vergezicht schrokken de Britten zo dat ze gillend weg renden. Als er alleen realisten waren geweest, was de kans op een brexit veel kleiner.quote:Op maandag 2 februari 2026 22:02 schreef capricia het volgende:
[..]
Je hoeft ook niet meteen bij het kruisje te tekenen.![]()
Maar mensen met een vergezicht zijn wel nodig op dit moment.
quote:“Kans op apart Europees leger nihil”, zegt EU-buitenlandchef Kallas
EU-buitenlandchef Kaja Kallas kan zich niet voorstellen dat EU-landen een apart Europees leger oprichten.
https://www.telegraph.co.(...)n-out-engine-europe/quote:Meloni sluit Macron buiten de motor van Europa.
De Italiaanse premier sluit zich aan bij de Duitse bondskanselier om het continent in een meer conservatieve richting te sturen.
Visionairs als Jacques Delors.quote:Op maandag 2 februari 2026 22:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die heeft de EU juist altijd teveel gehad, dromende idealisten die praten over zaken die nooit gaan gebeuren (zoals een federale EU, de grondwet van bijna alle lidstaten laat dat niet toe). Liever realisten. Die realisten schrikken de mensen ook veel minder af, die idealisten zetten de mensen juist tegen Europa op. De brexit komt door zulke "mensen met een vergezicht", van dat onmogelijk uitvoerbare vergezicht schrokken de Britten zo dat ze gillend weg renden. Als er alleen realisten waren geweest, was de kans op een brexit veel kleiner.
Gelukkig zijn ze er wel, zoals Kallas: https://www.hln.be/buiten(...)hef-kallas~a3ba7dfb/
[..]
Het idee dat je moet kiezen tussen 'realisten' en 'dromers' klopt simpelweg niet. Grote politieke veranderingen ontstaan altijd uit visie, maar worden alleen werkelijkheid door realisme. Zonder vergezicht weet je niet waar je naartoe wil en zonder realisme kom je er nooit. Ze gaan hand in hand.quote:Op maandag 2 februari 2026 22:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die heeft de EU juist altijd teveel gehad, dromende idealisten die praten over zaken die nooit gaan gebeuren (zoals een federale EU, de grondwet van bijna alle lidstaten laat dat niet toe). Liever realisten. Die realisten schrikken de mensen ook veel minder af, die idealisten zetten de mensen juist tegen Europa op. De brexit komt door zulke "mensen met een vergezicht", van dat onmogelijk uitvoerbare vergezicht schrokken de Britten zo dat ze gillend weg renden. Als er alleen realisten waren geweest, was de kans op een brexit veel kleiner.
Gelukkig zijn ze er wel, zoals Kallas: https://www.hln.be/buiten(...)hef-kallas~a3ba7dfb/
[..]
Ey die Draghi zegt exact hetzelfde wat ik een aantal weken terug zei op Fok.quote:Op maandag 2 februari 2026 21:12 schreef Molo het volgende:
[..]
Ik kan me hier wel in vinden.
Nederlandse pers bericht weinig over deze thema's, ik ben regelmatig voor werk in heel Europa en spreek veel mensen door de hele EU heen. Best bijzonder als je ziet/hoort hoe nieuws per land in de EU verschilt qua toon en nadruk. Nederland is nog behoorlijk het tevreden naïeve blondje aan het uithangen
Alleen als de druk van buiten de EU groot genoeg is zodat Frankrijk en Duitsland zelf in gedrang komen/in gevaar zijnquote:Op maandag 2 februari 2026 23:07 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ey die Draghi zegt exact hetzelfde wat ik een aantal weken terug zei op Fok.
Ik zei letterlijk een Verenigde Staten van Europa, met een centrale staf voor een grote defensie en economische eenheid.
Dan moet je als landen veel vrijheid inleveren, maar de beloning zal fors zijn.
Echter ga je dat nooit voor elkaar krijgen met een Frankrijk en Duitsland.
Sws weinig aandacht voor de EU of onze buren. Een soort moetje. 'Zolang we er maar aan verdienen' is jarenlang het devies geweest. En verders is ons nieuws voornamelijk gericht op de VS of het VK.quote:Op maandag 2 februari 2026 21:12 schreef Molo het volgende:
[..]
Ik kan me hier wel in vinden.
Nederlandse pers bericht weinig over deze thema's, ik ben regelmatig voor werk in heel Europa en spreek veel mensen door de hele EU heen. Best bijzonder als je ziet/hoort hoe nieuws per land in de EU verschilt qua toon en nadruk. Nederland is nog behoorlijk het tevreden naïeve blondje aan het uithangen
Daar stoor ik me al jaren aan, die provinciale blik van velen. Een gebrek aan verbeeldingskracht.quote:Op maandag 2 februari 2026 23:28 schreef capricia het volgende:
[..]
Sws weinig aandacht voor de EU of onze buren. Een soort moetje. 'Zolang we er maar aan verdienen' is jarenlang het devies geweest. En verders is ons nieuws voornamelijk gericht op de VS of het VK.
Gemiste kans.
Gewoon je verschuilen achter de dijken en neutraal blijven. Of zijn smalst dus.quote:Op maandag 2 februari 2026 23:32 schreef Perrin het volgende:
[..]
Daar stoor ik me al jaren aan, die provinciale blik van velen. Een gebrek aan verbeeldingskracht.
Als inwoners van een zeer internationaal georienteerde economie, als volk met een hoog opleidingsniveau en een neiging om over de hele wereld uit te zwermen wanneer we op vakantie gaan, vind ik die vaak benepen houding ten opzichte van Europese politiek en geopolitiek en die fascinatie voor wat er op de vierkante meter in Den Haag gebeurt vaak maar slecht te begrijpen.quote:Op maandag 2 februari 2026 23:33 schreef capricia het volgende:
[..]
Gewoon je verschuilen achter de dijken en neutraal blijven. Of zijn smalst dus.
Gewoon dat doen wat verreweg de meeste inwoners van de hele EU willen: samenwerken, maar niet meer dan dat. Praktisch niemand voelt zich Europeaan.quote:Op maandag 2 februari 2026 23:33 schreef capricia het volgende:
[..]
Gewoon je verschuilen achter de dijken en neutraal blijven. Of zijn smalst dus.
Dat vind ik ook. Beleid komt tegenwoordig uit Brussel.quote:Op maandag 2 februari 2026 23:41 schreef Perrin het volgende:
[..]
Als inwoners van een zeer internationaal georienteerde economie, als volk met een hoog opleidingsniveau en een neiging om over de hele wereld uit te zwermen wanneer we op vakantie gaan, vind ik die vaak benepen houding ten opzichte van Europese politiek en geopolitiek en die fascinatie voor wat er op de vierkante meter in Den Haag gebeurt vaak maar slecht te begrijpen.
Politiek is voor velen blijkbaar vooral spektakel en vermaak, in plaats van een serieuze aangelegenheid die over je eigen toekomst gaat.
Zorg, onderwijs, politie, leger, sociaal stelsel... zo even een paar dingen waar Brussel gelukkig niks over te zeggen heeft. Dus nee, beleid komt tegenwoordig niet uit Brussel.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 07:48 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat vind ik ook. Beleid komt tegenwoordig uit Brussel.
Maar zet het nieuws aan en het gaat over Den Haag. Zo wordt het ook gestuurd.
Maar je kunt toch zelf ook nadenken vind ik dan.
Het klopt dat zorg, onderwijs, politie en het sociale stelsel formeel nationaal beleid zijn. Maar het is misleidend om te doen alsof ze losstaan van Europa. Die systemen functioneren niet op zichzelf: ze rusten op voorwaarden die we allang niet meer nationaal kunnen garanderen.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 07:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zorg, onderwijs, politie, leger, sociaal stelsel... zo even een paar dingen waar Brussel gelukkig niks over te zeggen heeft. Dus nee, beleid komt tegenwoordig niet uit Brussel.
En daar heb je dus totaal geen federatie voor nodig, ook geen EU die zelf belasting kan heffen.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 08:29 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het klopt dat zorg, onderwijs, politie en het sociale stelsel formeel nationaal beleid zijn. Maar het is misleidend om te doen alsof ze losstaan van Europa. Die systemen functioneren niet op zichzelf: ze rusten op voorwaarden die we allang niet meer nationaal kunnen garanderen.
We kunnen deze voorzieningen alleen in stand houden omdat we toegang hebben tot betaalbare energie, stabiele aanvoer van grondstoffen, open markten en een veilig Europees continent. Dat zijn geen onbelangrijke details aan de rand van het beleid. Dat zijn de voorwaarden waaronder beleid überhaupt mogelijk is. En precies daar speelt Europa een doorslaggevende rol.
Wie zegt dat beleid 'niet uit Brussel komt', kijkt alleen naar wie de regels schrijft, niet naar wie de randvoorwaarden bewaakt. Dat is alsof je zegt dat je zelf het stuur vasthoudt, terwijl iemand anders bepaalt of er brandstof in de tank zit.
Europa gaat niet over hoe wij onze zorg of ons onderwijs organiseren. Europa gaat over de vraag of wij die keuzes ook morgen nog kúnnen maken in een wereld waarin economische macht, energiezekerheid en veiligheid steeds harder worden ingezet als geopolitiek instrument.
Nationale autonomie bestaat alleen zolang de fundamenten van onze welvaart veilig zijn. En die fundamenten zijn vandaag de dag Europees, niet nationaal.
Je hebt gelijk dat samenwerking theoretisch kan zonder federatie of Europese belastingen. Maar dat is niet de echte vraag. De vraag is wat duurzaam standhoudt in een wereld die harder, competitiever en minder stabiel is geworden.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 08:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
En daar heb je dus totaal geen federatie voor nodig, ook geen EU die zelf belasting kan heffen.
En die geopolitiek? Het belang daarvan wordt de laatste tijd nogal sterk overdreven. Europese bedrijven doen vooral handel binnen Europa, de grootste en best betalende afzetmarkt van de wereld. We hebben de rest van de wereld niet nodig om hier welvaart te hebben. Een land als Amerika is wat dat betreft wel afhankelijk van de EU, andersom veel minder.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |