abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218294504
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 02:45 schreef Vallon het volgende:

[..]
Yep, wat voor de één waarheid is voor de ander een verdraaide leugen.
Welke informatie wil iemand eigenlijk - nog - hebben ?

Ik hoef geen aangewakkerde reportages, pagina vullende foto's als nieuws, propagandistische lulverhalen of whatever er allemaal aan menselijk leed is.
Sure, dingen worden extra opgegooid en wat dan ook.
Maar de dingen die in elke nationale nieuws, alle kranten en alle onafhankelijke instanties benoemen zijn gewoon simpelweg feiten.
Ook al wordt het wellicht soms aangedikt.

quote:
De keiharde Israëlische strategie om hamas te elimineren, kan ik aardig volgen. Ik snap daarentegen weinig waarom Gazanen zich (voor "hamas*" , willen) opofferen.
Grapje toch?
Genocide plegen snap je wel.
Maar dat Palestijnen al tientallen jaren onderdrukt worden en walgelijkheden vanuit Israël meemaken en daardoor een afkeer krijgen snap je niet?

Snap je wel waarom mensen in verzet tegen Nazi-Duitsland gingen?
Ook niet zeker.
pi_218294583
Beseffen de genocide roepers hier zich eigenlijk wel dat als Israel ooit echt een genocide begint, de rest van de wereld er waarschijnlijk niet eens meer naar gaat kijken?

“Jaja, genocide. Roepen ze al jaren, is niet zo.”

https://dictionary.cambridge.org/nl/woordenboek/engels/cry-wolf
pi_218294824
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 07:16 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Ahum?
Het is vrij algemeen bekend dat Israël op alles en iedereen schiet en overal bommen dropt...
Sorry, we hadden het over Hamas en hun raketterreur op Israël.
quote:
Mensen die anti-genocide zijn, zijn natuurlijk extremisten. Uhu :')
Ik ben extreem anti-genocide. Daarom ben ik ook voor Israël, de Druzen, de Alawieten en de Koerden. Voor elke bevolkinggroep die met genocide wordt bedreigd, soms zelfs openlijk. Daarom ben ik ook anti-Hamas, anti-Iran en heb ik niets met de Palestijnen op. Die willen juist genocide op Israël, maar dat weet je ook wel.

Maar even terug: alleen jouw groepje claimt steeds "maar als Israël het doet is het natuurlijk goed." Dat doet niemand anders eigenlijk. :P
  woensdag 23 juli 2025 @ 08:42:07 #204
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_218294909
Nu inclusief bezet/geëvacueerd gebied en bevolkingsdichtheid:

Update 16-Jul-2025

CASUALTIES + CASUALTY TYPES

Source: REPORTED IMPACT SNAPSHOT | GAZA STRIP (incl. 14.222 missing and presumed dead)

OCCUPIED/DISPLACED + DENSITY

Source: REPORTED IMPACT SNAPSHOT | GAZA STRIP (incl. historically Israel-occupied territory)
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
pi_218295207
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 08:26 schreef TheGreatAlfonso het volgende:

[..]
Sorry, we hadden het over Hamas en hun raketterreur op Israël.
En dat veroordeel je wel, terwijl Israël exact hetzelfde doet en nog erger.

Beetje gek.

quote:
Ik ben extreem anti-genocide. Daarom ben ik ook voor Israël, de Druzen, de Alawieten en de Koerden. Voor elke bevolkinggroep die met genocide wordt bedreigd, soms zelfs openlijk. Daarom ben ik ook anti-Hamas, anti-Iran en heb ik niets met de Palestijnen op. Die willen juist genocide op Israël, maar dat weet je ook wel.
0)
Ah, anti-genocide maar als Israël genocide pleegt dan is het wel goed?
En ja feitelijk is het gewoon genocide, dat weet jij ook wel.
pi_218295209
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 08:42 schreef Hallulama het volgende:
Nu inclusief bezet/geëvacueerd gebied en bevolkingsdichtheid:

Update 16-Jul-2025

CASUALTIES + CASUALTY TYPES

[ afbeelding ] [ afbeelding ]

Source: REPORTED IMPACT SNAPSHOT | GAZA STRIP (incl. 14.222 missing and presumed dead)

OCCUPIED/DISPLACED + DENSITY

[ afbeelding ] [ afbeelding ]

Source: REPORTED IMPACT SNAPSHOT | GAZA STRIP (incl. historically Israel-occupied territory)
In de eerste vier maanden na 7 oktober zijn er evenveel mensen omgekomen als in alle overige maanden/jaren van deze oorlog bij elkaar. Zie ik dat goed?

En dat is inclusief Hamas strijders en natuurlijke doden. En dit is dat van Hamas zelf.

Hoe kan iemand hier een genocide in zien?

[ Bericht 0% gewijzigd door Black_Baron op 23-07-2025 10:07:18 ]
pi_218295242
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 09:27 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Maar daar hebben we het niet over, we hebben het nu over de raketaanvallen van Hamas op Israël. :P
quote:
Beetje gek.
Nutteloze opmerking, omdat we het daar niet over hebben. :)
quote:
[..]
Je doet het weer! :D
  woensdag 23 juli 2025 @ 09:40:13 #208
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_218295337
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 09:27 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Beetje gek.
[..]
En ja feitelijk is het gewoon genocide, dat weet jij ook wel.
Dit benadrukt dat je dus niet weet wat feiten zijn.

Er is geen genocide en dit kan ook alleen worden vastgesteld door een rechter. De Palestijnen zijn deze oorlog zelf begonnen en ondervinden nu de consequenties. Vooral ook doordat men nog altijd de keuze maakt om de strijd niet op te geven. Als de Palestijnen de wapens neerleggen, de kopstukken van Hamas uitleveren en de resterende tientallen gijzelaars vrijlaten is de oorlog meteen klaar.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_218295527
quote:
14s.gif Op woensdag 23 juli 2025 09:40 schreef HowardRoark het volgende:

[..]

Er is geen genocide en dit kan ook alleen worden vastgesteld door een rechter. De Palestijnen zijn deze oorlog zelf begonnen en ondervinden nu de consequenties. Vooral ook doordat men nog altijd de keuze maakt om de strijd niet op te geven. Als de Palestijnen de wapens neerleggen, de kopstukken van Hamas uitleveren en de resterende tientallen gijzelaars vrijlaten is de oorlog meteen klaar.
Dat is het niet en dat weet je heel goed. Deze oorlog is pas voorbij als zowel Hamas als Netanyahu achter slot en grendel zit (en elke extreemrechtse bloedlustige droeftoeter die oproept tot volledige uitroeiing van de Palestijnen en van de Joden)
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
pi_218295725
quote:
1s.gif Op woensdag 23 juli 2025 09:54 schreef Nexum het volgende:

[..]
Dat is het niet en dat weet je heel goed. Deze oorlog is pas voorbij als zowel Hamas als Netanyahu achter slot en grendel zit (en elke extreemrechtse bloedlustige droeftoeter die oproept tot volledige uitroeiing van de Palestijnen en van de Joden)
Ik denk eerder dat het pas voorbij is als alle splintergroepjes, PLO + nagenoeg alle Israëlische politici achter slot en grendel zitten, het voorbij is.
pi_218295735
quote:

[..]
Dan gaat het nog wel even duren.
  woensdag 23 juli 2025 @ 10:14:21 #212
168739 Red_85
'echt wel'
pi_218295741
quote:

[..]
Hoezo Netanyahu?
Hamas besluit om aanvallen te plegen, gijzelaars te nemen en zich te verschuilen onder de eigen bevolking.

Dit stopt als hamas stuk is, de gijzelaars terug zijn en de leiders van hamas dood zijn.

Het is iedere keer 'israel israel israel', ook bij die organisaties met dat briefje nu. Oproepen om 'israel', maar nergens de aanstichters van dit geweld oproepen om te stoppen Israeliers aan te vallen.

Lafhartig.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_218295801
quote:
1s.gif Op woensdag 23 juli 2025 09:27 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
In de eerste vier maanden na 7 oktober zijn er evenveel mensen omgekomen als in alle overige maanden/jaren van deze oorlog bij elkaar. Zie ik dat goed?

En dat is inclusief Hamas strijders en natuurlijke doden. En dit is dat van Hamas zelf.

Hoe kan iemand hier een genocide in zien?
Gaza is nagenoeg volledig plat. Er is nauwelijks nog werkend infrastructuur, ziekenhuizen zijn platgebombardeerd of werken nog maar gedeeltelijk. Voeding, medicatie kwam nauwelijks binnen. Nu weer meer, maar tijdens het voedsel uitdelen door GHF, heeft IDF al meerdere keren op mensen geschoten. Ook is het aantal voedsel nog steeds minimaal. Plus dan heb je ook nog eens het plan om de overgebleven Gazanen op een klein stukje van Gaza te proppen.

Genocide is dat inderdaad niet. Wel een etnische zuivering. Let op: ik geef hier geen waardeoordeel, want ik vind dat dat aan jezelf is.
  woensdag 23 juli 2025 @ 10:21:30 #214
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_218295830
quote:

[..]
Nee hoor, het is duidelijk dat dit de doelstellingen zijn van Israël. Als die zijn behaald is de oorlog klaar. En waarom zou Netanyahu achter slot en grendel moeten?
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_218295914
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 10:17 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Gaza is nagenoeg volledig plat. Er is nauwelijks nog werkend infrastructuur, ziekenhuizen zijn platgebombardeerd of werken nog maar gedeeltelijk. Voeding, medicatie kwam nauwelijks binnen. Nu weer meer, maar tijdens het voedsel uitdelen door GHF, heeft IDF al meerdere keren op mensen geschoten. Ook is het aantal voedsel nog steeds minimaal. Plus dan heb je ook nog eens het plan om de overgebleven Gazanen op een klein stukje van Gaza te proppen.

Genocide is dat inderdaad niet. Wel een etnische zuivering. Let op: ik geef hier geen waardeoordeel, want ik vind dat dat aan jezelf is.
En toch is volgens deze bron
Hallulama in NWS / Israël - Hamas - #359
de helft van alle slachtoffers (doden en verwonden) in het begin gevallen. In de eerste vier maanden na 7 oktober.

Dat is inclusief Hamas strijders.

En ook nadat mensen hier riepen dat de Gazanen uitgehongerd tot de dood er op volgt worden, zie ik geen stijgende sterftecijfers in die grafiek.

Kun je uitleggen waarom je vindt dat er nu al sprake is van etnische zuiveringen?
En dan even zonder allerlei mogelijke onzekere plannen voor de toekomst.
pi_218295957
quote:
14s.gif Op woensdag 23 juli 2025 09:40 schreef HowardRoark het volgende:

[..]

Er is geen genocide en dit kan ook alleen worden vastgesteld door een rechter. De Palestijnen zijn deze oorlog zelf begonnen en ondervinden nu de consequenties.
De “oorlog” is niet door de Palestijnen begonnen. 7 oktober is slechts een vlekje in een reeks van 100 jaar van terreurdaden over en weer.

Hoe lang wil je deze leugen vol blijven houden?

quote:
Vooral ook doordat men nog altijd de keuze maakt om de strijd niet op te geven. Als de Palestijnen de wapens neerleggen, de kopstukken van Hamas uitleveren en de resterende tientallen gijzelaars vrijlaten is de oorlog meteen klaar.
Die gijzelaars gaan niet meer vrijkomen en het is ook in dit stadium nog vrij onzinnig om te eisen. Zelfs Netanyahu is het daar niet eens meer om te doen.
  woensdag 23 juli 2025 @ 10:35:43 #217
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_218295958
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 10:17 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Het is het pesten van de mensen die erg dicht bij HAMAS staan en soms zelfs familie zijn

Het moet HAMAS enorm veel pijn doen om hun naasten zo te zien lijden , en dat alles om hun doel,
het vernietigen van de Joodse staat en alle goddeloze joden te blijven volhouden

Er zal ongetwijfeld binnen HAMAS heel veel discussie zijn , om de gijzelaars vrij te laten en aan wederopbouw te beginnen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_218296039
quote:
1s.gif Op woensdag 23 juli 2025 10:31 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
En toch is volgens deze bron
Hallulama in NWS / Israël - Hamas - #359
de helft van alle slachtoffers (doden en verwonden) in het begin gevallen. In de eerste vier maanden na 7 oktober.

Dat is inclusief Hamas strijders.

En ook nadat mensen hier riepen dat de Gazanen uitgehongerd tot de dood er op volgt worden, zie ik geen stijgende sterftecijfers in die grafiek.

Kun je uitleggen waarom je vindt dat er nu al sprake is van etnische zuiveringen?
En dan even zonder allerlei mogelijke onzekere plannen voor de toekomst.
1: Ik heb het nergens over het aantal dode door bombardementen.

2: Dat is het 'vervelende' van dit soort zaken. Je kan niet terwijl er een hongersnood (of andere vorm van tragedie) gaande is, gaan koppen tellen. Dus het is altijd schatten en speculeren. Maar dat mensen voeding nodig hebben om te overleven, is geen controversieel standpunt toch?

3: Die toekomst is noodzakelijk. Want je gaat uit van patronen. Dus strikt genomen moet ik inderdaad zeggen: alles wijst erna, dat Israel er een etnische zuivering wil realiseren. Het is aan 'ons' om dat tegen te gaan of om er een extra biertje op te drinken (maar net hoe je het ziet).

Maar de combi van gebrek aan voedsel, medicatie, platgebombardeerde infrastructuur, ziekenhuizen en het meest recente plan van Israel om de overgebleven Gazanen te proppen op nog een klein gebied van Gaza (het is in het geheel al zo groot als Texel, ongeveer) wijst naar een situatie van zuivering).
pi_218296048
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 10:35 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Het is het pesten van de mensen die erg dicht bij HAMAS staan en soms zelfs familie zijn

Het moet HAMAS enorm veel pijn doen om hun naasten zo te zien lijden , en dat alles om hun doel,
het vernietigen van de Joodse staat en alle goddeloze joden te blijven volhouden

Er zal ongetwijfeld binnen HAMAS heel veel discussie zijn , om de gijzelaars vrij te laten en aan wederopbouw te beginnen
En elke Gazaan staat dichtbij Hamas, dus screening is niet nodig.
  woensdag 23 juli 2025 @ 11:00:08 #220
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_218296141
quote:
1s.gif Op woensdag 23 juli 2025 10:35 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
De “oorlog” is niet door de Palestijnen begonnen. 7 oktober is slechts een vlekje in een reeks van 100 jaar van terreurdaden over en weer.

Hoe lang wil je deze leugen vol blijven houden?
[..]
Die gijzelaars gaan niet meer vrijkomen en het is ook in dit stadium nog vrij onzinnig om te eisen. Zelfs Netanyahu is het daar niet eens meer om te doen.
Het is geen leugen. Het betreft de feitelijke realiteit.

Deze oorlog, een oplaaiing in het al veel langer slepende conflict, is begonnen door de Palestijnen. En ook als we kijken naar de geschiedenis van dit conflict, zien we keer op keer dat de Palestijnen of omringende Arabische en Islamitische landen de aanstichters zijn geweest van zowel het begin van dit conflict als oplaaiingen er binnen.

Dat komt namelijk omdat men dit gebied als inherent 'Arabisch' en 'Islamitisch' ziet en daarom van begin af aan al van mening was dat hier geen grote groepen Joden zouden moeten leven, laat staan een eigen land hebben. Een nogal hooghartige claim, wetende dat veel Arabieren zelf hun oorsprong helemaal niet in dit gebied hebben maar van elders komen, dit waar Joden in dit gebied juist de inheemse bewoners zijn.
  woensdag 23 juli 2025 @ 11:09:31 #221
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218296213
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 07:16 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Ahum?
Het is vrij algemeen bekend dat Israël op alles en iedereen schiet en overal bommen dropt...

Mensen die anti-genocide zijn, zijn natuurlijk extremisten. Uhu :')
[..]
Dit is het Hamas-Israël topic....

En dat er andere genocides zijn is heel erg en die moeten ook stoppen.

Maar omdat er meer genocides bestaan vind jij het ok om pro-genocide van Israël te zijn?
Beetje gek.
zucht
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 23 juli 2025 @ 11:28:21 #222
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_218296313
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 10:47 schreef theunderdog het volgende:

[..]
En elke Gazaan staat dichtbij Hamas, dus screening is niet nodig.
het uithongeren van HAMAS zelf en hun directe familie kan alleen als HAMAS geen voedsel krijgt
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_218296374
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 11:28 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
het uithongeren van HAMAS zelf en hun directe familie kan alleen als HAMAS geen voedsel krijgt
Het aanzicht van hongerige kinderen wordt op deze manier heel anders. Eerst dacht ik nog: nounou, moet dit nou. Maar nu is het inderdaad een schitterende methode om Hamas uit te schakelen. Klein detail: de mensen waar het omgaat, zitten allang niet meer in Gaza. Maar laten we zulke details vergeten.

Honger in Gaza = goed.
  woensdag 23 juli 2025 @ 11:48:35 #224
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_218296509
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 11:35 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Het aanzicht van hongerige kinderen wordt op deze manier heel anders. Eerst dacht ik nog: nounou, moet dit nou. Maar nu is het inderdaad een schitterende methode om Hamas uit te schakelen. Klein detail: de mensen waar het omgaat, zitten allang niet meer in Gaza. Maar laten we zulke details vergeten.

Honger in Gaza = goed.
klopt de grote bazen zitten in Qatar aan de rijkgevulde dis met hun familie

De simpele soldaten zitten in de tunnels en die moeten in opstand komen en de gijzelaars loslaten
  woensdag 23 juli 2025 @ 12:17:31 #225
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_218296700
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 04:52 schreef sp3c het volgende:

[..]
Nee ik vraag of het een tank was en dat een afzwaaier me in dat geval zeer onwaarschijnlijk lijkt

Dat de Palestijnen ook gewoon de gijzelaars vrij kunnen laten lijkt me dan niet super relevant
Het is zeiken om te zieken en het kan allemaal zijn wat je maar wilt.
Dat jij de gijzelaars hier niet relevant vindt maar wel in wil gaan of een tank een stuk van een kerk heeft geraakt, is mij ook duidelijk.
Terzijde het kan ook een tank zijn die een granaat afvuurde die afzwaaide.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_218296739
quote:
14s.gif Op woensdag 23 juli 2025 11:00 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Het is geen leugen. Het betreft de feitelijke realiteit.

Deze oorlog, een oplaaiing in het al veel langer slepende conflict, is begonnen door de Palestijnen. En ook als we kijken naar de geschiedenis van dit conflict, zien we keer op keer dat de Palestijnen of omringende Arabische en Islamitische landen de aanstichters zijn geweest van zowel het begin van dit conflict als oplaaiingen er binnen.

Dat komt namelijk omdat men dit gebied als inherent 'Arabisch' en 'Islamitisch' ziet en daarom van begin af aan al van mening was dat hier geen grote groepen Joden zouden moeten leven, laat staan een eigen land hebben. Een nogal hooghartige claim, wetende dat veel Arabieren zelf hun oorsprong helemaal niet in dit gebied hebben maar van elders komen, dit waar Joden in dit gebied juist de inheemse bewoners zijn.
Ik vond die een zeer eenzijdige belichting van het conflict. Ten eerste al omdat je nergens benoemd dat ook de teruggekeerde joden paramilitair troepen opzetten en zelfs enkele terreurbewegingen opzetten. Dat was niet alleen uit zelfverdediging, dat weet jij ook.

Daarnaast vond de diaspora 18 eeuwen voor de terugkeer al plaats. Hoe lang kun je blijven spreken van inheemse bevolking? Wmb kun je na 1900 jaar min of meer afwezigheid, niet echt meer spreken van inheemse bevolking.
  woensdag 23 juli 2025 @ 12:28:45 #227
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_218296752
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 06:49 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Ik heb getracht je tekst zo goed als mogelijk te lezen en ik heb enige hulp aan chatGPT moeten vragen want ik begrijp na 3 keer lezen je teksten nog maar half.

Maar je wilt dus dat de NOS en daarmee ook andere media-outlets zich bezig houden met het hoe en waarom in plaats van het eenzijdig belichten van menselijk leed? Vervolgens vul je voor de kant van Israël in dat je hun acties begrijpt maar wil je meer weten over het hoe en waarom van de Gazanen/Hamas.

In mijn optiek is de NOS, evenals andere MSM, geen kanaal die de geschiedenis blijft vertellen. Een geschiedenis die overigens al meer dan een eeuw terug gaat. Maar ik heb zomaar het idee dat je helemaal niet op die geschiedenis zit te wachten. Maar dat is slechts mijn mening. Je wil gewoon graag een valide reden zien om Gaza plat te gooien en je hoopt dat de NOS dit ook zo naar haar volgers brengt.

Ik kom gisteren op dit kanaal uit:

[vallon: knip kut filmpjes]

Drie interesaatne filmpjes die je geen uur tijd kosten maar waarin wel het een en ander wordt uitgelegd over het ontstaan en de problematiek die er uit voort is gekomen en die vandaag de dag speelt.
Doe ermee wat je wil. Voor mij is het vrij duidelijk wat er nu speelt en wat de oorzaak is en wie daar schuldig aan is.
Prima dat je (mijn) dingen niet wil of kan begrijpen maar laat dan ook die toevoeging weg om daarmee jouw eigen andere zienwijzen daar op mee te laten liften.

Ik hoop nergens op maar ik verwacht dat media die zich journalistiek betitelen dat dan ook evenwichtig doen. Indien er geen (verifieerbare) bronnen zijn, kunnen journalisten zich onthouden van een andere verslaglegging en ga niet een roeptoeterkanaal gebruiken alszijnde nieuwsbron (zoals de cijfers en filmpjes van hamas.......).

Het argument van geschiedenis inbrengen is vooral wegkijken dat de recente situatie in Gaza welbewust vooropgezet is veroorzaakt door hamas om verongelijkt, Israël te doen kantelen. Ik heb weinig op met mensen die op grond van historie hun recht(en) in eigen hand willen nemen.

Man en paard, als dat voor jou zo duidelijk is, wat is voor jou oorzaak en heeft schuld aan het conflict ?

[ Bericht 29% gewijzigd door Vallon op 23-07-2025 12:40:58 ]
  woensdag 23 juli 2025 @ 12:38:41 #228
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_218296813
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 07:19 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Sure, dingen worden extra opgegooid en wat dan ook.
Maar de dingen die in elke nationale nieuws, alle kranten en alle onafhankelijke instanties benoemen zijn gewoon simpelweg feiten.
Ook al wordt het wellicht soms aangedikt.
[..]
Grapje toch?
Genocide plegen snap je wel.
Maar dat Palestijnen al tientallen jaren onderdrukt worden en walgelijkheden vanuit Israël meemaken en daardoor een afkeer krijgen snap je niet?

Snap je wel waarom mensen in verzet tegen Nazi-Duitsland gingen?
Ook niet zeker.
Hou toch op met die act van genocide, Godwin vergelijkingen en "Palestijnen" (wie zijn dat hier ?) als historisch slachtoffer positioneren die daarmee hun geweld zou moeten rechtvaardigen.
Mensen gingen niet in verzet maar elimineerde een uiterst misdadige ideologie, net als hamas, die hun "anderszijn" wilden en nog steeds wilen oplossen.
pi_218296816
quote:
18s.gif Op woensdag 23 juli 2025 12:28 schreef Vallon het volgende:
Prima dat je (mijn) dingen niet wil of kan begrijpen maar laat dan ook die toevoeging weg om daarmee jouw eigen andere zienwijzen daar op mee te laten liften.

Ik hoop nergens op maar ik verwacht dat media die zich journalistiek betitelen dat dan ook evenwichtig doen. Indien er geen (verifieerbare) bronnen zijn, kunnen journalisten zich onthouden van een andere verslaglegging en ga niet een roeptoeterkanaal gebruiken alszijnde nieuwsbron (zoals de cijfers en filmpjes van hamas.......).

Het argument van geschiedenis inbrengen is vooral wegkijken dat de recente situatie in Gaza welbewust vooropgezet is veroorzaakt door hamas om verongelijkt, Israël te doen kantelen. Ik heb weinig op met mensen die op grond van historie hun recht(en) in eigen hand willen nemen.

Man en paard, als dat voor jou zo duidelijk is, wat is voor jou oorzaak en heeft schuld aan het conflict ?
Dat is dan vrij opmerkelijk aangezien Israël juist op die plek is gesticht vanwege het verleden en het gegeven dat ze er 1900 jaar geleden de inheemse bevolking was.
Men zou zich in 1947 af hebben kunnen vragen of het oprichten van een Joodse natie juist op die plek met de overgrote meerderheid aan Arabieren wel zo verstandig was.
  Moderator woensdag 23 juli 2025 @ 12:44:23 #230
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_218296852
quote:
13s.gif Op woensdag 23 juli 2025 12:17 schreef Vallon het volgende:

[..]
Het is zeiken om te zieken en het kan allemaal zijn wat je maar wilt.
Dat jij de gijzelaars hier niet relevant vindt maar wel in wil gaan of een tank een stuk van een kerk heeft geraakt, is mij ook duidelijk.
Terzijde het kan ook een tank zijn die een granaat afvuurde die afzwaaide.
stel je niet aan joh, enige wat ik zeg is dat een afzwaaier met een tank me heel onwaarschijnlijk lijkt

dat jij dat al als zeiken om te zieken vind geeft aan dat je veel te emotioneel in je loopgraafje staat, ik heb heel duidelijk geweest over de gijzelaars, over de genocidale campagne van Hamas en over god weet wat nog meer en ja ik heb ook wel eens kritiek op Israel en dat was dit nog niet eens

neem een stap terug en haal een paar keer diep adem zeg :{w
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  woensdag 23 juli 2025 @ 12:50:27 #231
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_218296886
quote:
1s.gif Op woensdag 23 juli 2025 12:39 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Dat is dan vrij opmerkelijk aangezien Israël juist op die plek is gesticht vanwege het verleden en het gegeven dat ze er 1900 jaar geleden de inheemse bevolking was.
Men zou zich in 1947 af hebben kunnen vragen of het oprichten van een Joodse natie juist op die plek met de overgrote meerderheid aan Arabieren wel zo verstandig was.
Ik snap de poging om discussie te voeren op de oneindige geschiedenis dat daarmee iets zou moeten rechtvaardigen. Dat de ideologie van hamas c.s. voortdrijft op niet nagekomen beloften van 75 jaar en zelfs 2000 jaar gleden, rechtvaardigt niet haar bloedig geweld jegens anderen.

Wat heeft die geschiedenis verder te maken dat tribaal ingericht hamas decennia lang een soeverein erkende democratische gestructureerde staat, wil - blijven - vernietigen en er niet voor terugdeinst haar burgers te vermoorden ?
  woensdag 23 juli 2025 @ 12:55:01 #232
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_218296916
quote:
88s.gif Op woensdag 23 juli 2025 12:44 schreef sp3c het volgende:

[..]
stel je niet aan joh, enige wat ik zeg is dat een afzwaaier met een tank me heel onwaarschijnlijk lijkt

dat jij dat al als zeiken om te zieken vind geeft aan dat je veel te emotioneel in je loopgraafje staat, ik heb heel duidelijk geweest over de gijzelaars, over de genocidale campagne van Hamas en over god weet wat nog meer en ja ik heb ook wel eens kritiek op Israel en dat was dit nog niet eens

neem een stap terug en haal een paar keer diep adem zeg :{w
Doe dat zelf ipv af te leiden van je ongefundeerde gedachte dat het geen afzwaaier kan/kon zijn.
Dat is het enige dat ik hier zeg :6 .
  Moderator woensdag 23 juli 2025 @ 13:01:32 #233
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_218296965
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 12:55 schreef Vallon het volgende:

[..]
Doe dat zelf ipv af te leiden van je ongefundeerde gedachte dat het geen afzwaaier kan/kon zijn.
Dat is het enige dat ik hier zeg :6 .
ja en een heel verhaal dat ze de gijzelaars vrij kunnen laten en zeiken om het zieken en blablablablablablabla, stap uit je bubbel man, is heel irritant discussieren

enige wat ik zeg is dat een afzwaaier me hier heel onwaarschijnlijk lijkt, ik begon er niet over ik reageerde gewoon op een lopende discussie als je daar al van afgeleid raakt gaat er iets niet goed in je koppie hoor en als je dat niet wilt horen is dat jouw ding, dan doe je je vingers maar in je oren ofzo :{w
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  woensdag 23 juli 2025 @ 13:09:10 #234
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_218297007
quote:
1s.gif Op woensdag 23 juli 2025 12:26 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Ik vond die een zeer eenzijdige belichting van het conflict. Ten eerste al omdat je nergens benoemd dat ook de teruggekeerde joden paramilitair troepen opzetten en zelfs enkele terreurbewegingen opzetten. Dat was niet alleen uit zelfverdediging, dat weet jij ook.

Daarnaast vond de diaspora 18 eeuwen voor de terugkeer al plaats. Hoe lang kun je blijven spreken van inheemse bevolking? Wmb kun je na 1900 jaar min of meer afwezigheid, niet echt meer spreken van inheemse bevolking.
Ik heb nooit ontkend dat er Joodse terreurbewegingen zijn geweest. Irgun en Lehi zijn uitgebreid besproken in dit topic.

Irgun was opgericht in de jaren 1930 en betrof een radicale afsplitsing van de Haganah, die in het leven was geroepen na ... Jawel, geweld en pogroms van Arabieren. Zie bijvoorbeeld:
quote:
The Haganah was set up by the left wing Achduth Ha'avodah party and was seen as a kind of citizen's defence group which was, to its regret, not officially recognised by the Mandatory Government; until the thirties, the prevalent idea among Palestinian Zionist was that cooperation with the Mandatory Administration was both desirable and inevitable, and Haganah was designed merely to protect settlements against sudden attacks by Arabs until the arrival of police or the army to take over and fulfil their proper function.

This was the conception particularly of the middle class and right wing elements that joined Haganah in the twenties, and who, by the thirties expressed it as an ideology. Haganah was there to defend the lives and property of Jews in a land ridden with insecurity and strife, but it ought not to aspire to a political role.

Bron
Bij Irgun, een meer rechtse groep, vond men dat Haganah te mild was en niet genoeg deed om de Joodse gemeenschappen te beschermen. In latere jaren richtte het terreur zich vooral tegen de Britten, die onder meer niet meer vluchtende Joden wilde toelaten in het Britse Mandaatgebied.

Lehi (politiek een mix) heeft daarentegen maar 8 jaar bestaan (1940 - 1948) en richtte zich ook voornamelijk op de Britten. Ook zijn er aanslag gepleegd jegens Arabieren tijdens de door de Arabieren gestarte burgeroorlogen. Ook was Lehi betrokken bij het befaamde bloedbad van Deir Yassin.

Deze feitelijke geschiedenis wordt echter in de meeste gevallen volledig genegeerd. Dan lees je alleen maar oneliners als: 'Bij de oprichting van de staat Israël zijn 750k Arabieren etnisch gezuiverd, met als bekendste voorbeeld Deir Yassin.'

Maar dit is natuurlijk een totale misrepresentatie van de geschiedenis. Dat is pakweg hetzelfde als zeggen 'Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn er bijna 10 miljoen Duitsers vermoord met als hoogtepunt het bombardement op Dresden waarbij in drie dagen tijd ruim 25k burgers om het leven kwamen.'
quote:
1s.gif Op woensdag 23 juli 2025 12:26 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Wat mij betreft zijn mensen ergens inheems als het aantoonbaar is dat hun afkomst in dat gebied is. Het gaat er namelijk niet om hoelang iemand ergens woont, maar wat diens oorsprong is. Ieren of Italianen die straks tien of vijftien generaties in de VS wonen zijn dan niet ineens 'native Americans' maar blijven Iers of Italiaans in origine.
  woensdag 23 juli 2025 @ 15:13:09 #235
16715 Mylene
*schatje*
pi_218298130
Save the Children misleidde in reclame over Gaza
De hulporganisatie Save the Children heeft het publiek verkeerd geïnformeerd met misleidende cijfers over doden in Gaza. Dat concludeert de Reclame Code Commissie (RCC) nadat het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) een zaak tegen de ngo had aangespannen. Doordat de uiting is gedaan ‘zonder enige context’ dacht het publiek dat er sprake was van actuele cijfers.

Het begon allemaal in mei, toen Save the Children abri’s vulde met een reclamecampagne om meer donateurs te krijgen. Op de posters stond onder meer ‘Bijna 70 procent van doden in Gaza zijn vrouwen en kinderen’, een zin die was ontleend aan een kop van NU.nl. Daardoor leek het alsof het ging om actuele cijfers. Daarnaast bleek dat NU.nl de cijfers indirect had overgenomen van terreurorganisatie Hamas.

Onderzoek
Het ging om verouderde en onjuiste informatie die de terroristen aan media hadden doorgegeven, aldus het CIDI. De organisatie stapte naar de RCC, die onderzoek ging doen naar de reclamecampagne van Save the Children. NU.nl had het cijfer van het kantoor van de VN-vluchtelingencommissaris, maar werd al weersproken door het VN-Bureau voor de Coördinatie van Humanitaire Aangelegenheden (OCHA).

Lager cijfer
De OCHA houdt het aantal slachtoffers gestructureerd bij en komt met andere. Het aantal vrouwen en kinderen dat is omgekomen ligt 46,7 procent en niet op zeventig procent. Het ging om gewijzigde cijfers van Hamas zelf, dat de aantallen geregeld opschroeft zonder dat daar goed bewijs voor is. Later zakte het percentage iets, naar 46 procent.

Hamas misleidt
Geconcludeerd kon worden dat het ‘Government Media Office’ van terreurbeweging Hamas maandenlang een fout beeld had gecreëerd, waarin werd gesteld dat zeventig procent van de slachtoffers vrouwen en kinderen zijn. Het cijfer van ‘70%’ werkte door op anderen in het westen, precies zoals Hamas wil. Eind 2024 gebruikten Kamerleden Frans Timmermans (GroenLinks-PvdA) en Laurens Dassen (Volt) het nog in de Tweede Kamer.
https://jonet.nl/save-the-children-misleidde-in-reclame-over-gaza
pi_218298163
pi_218298529
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 00:14 schreef the-eye het volgende:

[..]
Wah :?
Waar heb jij het nou over?

edit:
Ik bedoelde of je ging onderbouwen waarom wat de Wachington Post hierover meldt niet waar zou zijn. Het maar af doen als geen goede bron mag enige onderbouwing
Verder bedoelde ik dat als je googled of duckduckgo op VN+ Israel je enkel Hamas gepapegaai zult vinden
Nogmaals: de WaPo opzich is een redelijke bron, het gaat erom hoe deze gebruikt wordt door GHF.

Verders, my bad, ik dacht dat je op de zoekmachine van dit forum bedoelde. Desalniettemin, als ik der op google zie ik geen enkele bron of claim die ik serieus kan nemen.
What Would Goku Do
pi_218298540
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 15:16 schreef Tjoent het volgende:
[ afbeelding ]
Leuk zo'n AI 'spotprent' maar totaal irrelevant, zeker als de boodschap totaal nergens op slaat.
What Would Goku Do
pi_218298563
quote:
[ afbeelding ]
Wel hele slechte meme. Tenzij je denkt dat iedereen daar Hamas is.
pi_218298662
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 10:14 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Hoezo Netanyahu?
Hamas besluit om aanvallen te plegen, gijzelaars te nemen en zich te verschuilen onder de eigen bevolking.

Dit stopt als hamas stuk is, de gijzelaars terug zijn en de leiders van hamas dood zijn.

Het is iedere keer 'israel israel israel', ook bij die organisaties met dat briefje nu. Oproepen om 'israel', maar nergens de aanstichters van dit geweld oproepen om te stoppen Israeliers aan te vallen.

Lafhartig.
Hoezo Netanyahu? Omdat hij al maanden lang een oorlog voortzet om te ontsnappen aan de tal van rechtszaken die tegen hem aangespannen zijn. Misschien ook omdat hij claimt nog steeds Gaza in te vallen om de gijzelaars te bevrijden, maar er ondertussen bal weinig aan doet deze ook daadwerkelijk terug te krijgen. Omdat elke keer wanneer het lijkt alsof de strijdbijl eindelijk eens begraven kan worden, hij weer besluit om een random land aan te vallen ‘want kernwapens’ want ‘Druzen’ want ‘ze vroegen erom’.

Die man zet deze oorlog voort puur voor z’n eigen egoïstische doelen. Het is daarom ook niet zo gek dat rond 70 % van de Israëliers wilt dat hij z’n ontslag in dient als premier. Die man wordt uitgekotst in z’n eigen land.
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
pi_218298708
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 16:01 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Wel hele slechte meme. Tenzij je denkt dat iedereen daar Hamas is.
Ik vraag me af hoeveel mensen die geen Hamas zijn, al zijn overleden. Geen haat. Ik vraag me dat echt af.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  woensdag 23 juli 2025 @ 16:24:56 #242
168739 Red_85
'echt wel'
pi_218298759
quote:
[ afbeelding ]
Dit ja.

Hypocriet hoerenvolk.
1947-2016
pi_218298762
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 16:19 schreef tesssssssss het volgende:

[..]
Ik vraag me af hoeveel mensen die geen Hamas zijn, al zijn overleden. Geen haat. Ik vraag me dat echt af.
haha ja nee. Goeie vraag. Ik denk ook dat Israel de jacht op onschuldige burgers efficiënter heeft gedaan dan de jacht op Hamas :)
  woensdag 23 juli 2025 @ 16:29:34 #244
168739 Red_85
'echt wel'
pi_218298819
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 16:25 schreef theunderdog het volgende:

[..]
haha ja nee. Goeie vraag. Ik denk ook dat Israel de jacht op onschuldige burgers efficiënter heeft gedaan dan de jacht op Hamas :)
Krijg je er van als hamas de bevolking gebruikt en delen van de bevolking zich maar wat graag laat gebruiken. Martelaarschap enzo.

Jammer dan. Keuzes en consequenties.
1947-2016
  woensdag 23 juli 2025 @ 16:31:07 #245
168739 Red_85
'echt wel'
pi_218298837
quote:
1s.gif Op woensdag 23 juli 2025 16:15 schreef Nexum het volgende:

[..]
Hoezo Netanyahu? Omdat hij al maanden lang een oorlog voortzet om te ontsnappen aan de tal van rechtszaken die tegen hem aangespannen zijn. Misschien ook omdat hij claimt nog steeds Gaza in te vallen om de gijzelaars te bevrijden, maar er ondertussen bal weinig aan doet deze ook daadwerkelijk terug te krijgen. Omdat elke keer wanneer het lijkt alsof de strijdbijl eindelijk eens begraven kan worden, hij weer besluit om een random land aan te vallen ‘want kernwapens’ want ‘Druzen’ want ‘ze vroegen erom’.

Die man zet deze oorlog voort puur voor z’n eigen egoïstische doelen. Het is daarom ook niet zo gek dat rond 70 % van de Israëliers wilt dat hij z’n ontslag in dient als premier. Die man wordt uitgekotst in z’n eigen land.
Tjah, dat heb je met zoveel vijanden om je heen. Een eiland van beschaving en redelijkheid tussen de haatbaarden.
1947-2016
pi_218298945
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 15:13 schreef Mylene het volgende:
Save the Children misleidde in reclame over Gaza
De hulporganisatie Save the Children heeft het publiek verkeerd geïnformeerd met misleidende cijfers over doden in Gaza. Dat concludeert de Reclame Code Commissie (RCC) nadat het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) een zaak tegen de ngo had aangespannen. Doordat de uiting is gedaan ‘zonder enige context’ dacht het publiek dat er sprake was van actuele cijfers.

Het begon allemaal in mei, toen Save the Children abri’s vulde met een reclamecampagne om meer donateurs te krijgen. Op de posters stond onder meer ‘Bijna 70 procent van doden in Gaza zijn vrouwen en kinderen’, een zin die was ontleend aan een kop van NU.nl. Daardoor leek het alsof het ging om actuele cijfers. Daarnaast bleek dat NU.nl de cijfers indirect had overgenomen van terreurorganisatie Hamas.

Onderzoek
Het ging om verouderde en onjuiste informatie die de terroristen aan media hadden doorgegeven, aldus het CIDI. De organisatie stapte naar de RCC, die onderzoek ging doen naar de reclamecampagne van Save the Children. NU.nl had het cijfer van het kantoor van de VN-vluchtelingencommissaris, maar werd al weersproken door het VN-Bureau voor de Coördinatie van Humanitaire Aangelegenheden (OCHA).

Lager cijfer
De OCHA houdt het aantal slachtoffers gestructureerd bij en komt met andere. Het aantal vrouwen en kinderen dat is omgekomen ligt 46,7 procent en niet op zeventig procent. Het ging om gewijzigde cijfers van Hamas zelf, dat de aantallen geregeld opschroeft zonder dat daar goed bewijs voor is. Later zakte het percentage iets, naar 46 procent.

Hamas misleidt
Geconcludeerd kon worden dat het ‘Government Media Office’ van terreurbeweging Hamas maandenlang een fout beeld had gecreëerd, waarin werd gesteld dat zeventig procent van de slachtoffers vrouwen en kinderen zijn. Het cijfer van ‘70%’ werkte door op anderen in het westen, precies zoals Hamas wil. Eind 2024 gebruikten Kamerleden Frans Timmermans (GroenLinks-PvdA) en Laurens Dassen (Volt) het nog in de Tweede Kamer.
https://jonet.nl/save-the-children-misleidde-in-reclame-over-gaza
Dit is niet de own die ze denken dat het is. 46% vrouwen en kinderen tijdens een zogenaamde oorlog tegen Hamas (bijna allemaal mannen) is natuurlijk nog steeds extreem hoog en geeft al aan hoe erg Israël zich misdraagt.

Even los van de vraag of 46% wél klopt want andere serieuze bronnen spreken over 59%. Wat het ook is, het is veel te veel.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_218299321
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 16:41 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]
Dit is niet de own die ze denken dat het is. 46% vrouwen en kinderen tijdens een zogenaamde oorlog tegen Hamas (bijna allemaal mannen) is natuurlijk nog steeds extreem hoog en geeft al aan hoe erg Israël zich misdraagt.

Even los van de vraag of 46% wél klopt want andere serieuze bronnen spreken over 59%. Wat het ook is, het is veel te veel.
Vreemde spagaat ook hier dat er bij die cijfers van hamas constant allerlei vraagtekens gezet moeten worden maar ze wel in de nieuwsberichten terugkomen. Schattingen door gerenommeerde instituten vallen vele malen hoger uit, maar nog altijd wordt de al maandenlang weinig stijgende bodycount door hamas gebezigd.
What Would Goku Do
pi_218299334
quote:
1s.gif Op woensdag 23 juli 2025 16:31 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Tjah, dat heb je met zoveel vijanden om je heen. Een eiland van beschaving en redelijkheid tussen de haatbaarden.
Een eiland van beschaving. Beschaving is voor jou dus martelkampen, meer bommen dan Dresden gebruiken en een etnische zuivering uitvoeren? Om maar wat te noemen.
What Would Goku Do
pi_218299559
quote:
18s.gif Op woensdag 23 juli 2025 12:50 schreef Vallon het volgende:

[..]
Ik snap de poging om discussie te voeren op de oneindige geschiedenis dat daarmee iets zou moeten rechtvaardigen. Dat de ideologie van hamas c.s. voortdrijft op niet nagekomen beloften van 75 jaar en zelfs 2000 jaar gleden, rechtvaardigt niet haar bloedig geweld jegens anderen.

Wat heeft die geschiedenis verder te maken dat tribaal ingericht hamas decennia lang een soeverein erkende democratische gestructureerde staat, wil - blijven - vernietigen en er niet voor terugdeinst haar burgers te vermoorden ?
Je wilt geschiedenis slechts toepassen waar het je uitkomt dus.
  woensdag 23 juli 2025 @ 18:49:37 #250
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_218299957
quote:
1s.gif Op woensdag 23 juli 2025 12:39 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Het staat in de bijbel geschreven , verstandig is niet persee hetzelfde als dat wat onvermijdelijk is

quote:
Is Jezus geboren in Nazareth of Bethlehem?
Unesco | Geboorteplaats van Jezus: Geboortekerk en ...
Geboorteplaats van Jezus: Geboortekerk en pelgrimsroute, Bethlehem.
Dit Werelderfgoed ligt 10 kilometer ten zuiden van Jeruzalem.
Volgens de christelijke traditie is deze plek, sinds de 2e eeuw na Christus, aangewezen als de geboorteplaats van Jezus. In 339 werd er voor het eerst een kerk gebouwd.
quote:
Bethlehem is de traditionele geboorteplaats van Jezus Christus. Volgens christelijke overleveringen, met name in de Evangelies van Matteüs en Lucas, werd Jezus geboren in Bethlehem, een stad in de regio Judea, ten zuiden van Jeruzalem. De Geboortekerk in Bethlehem, gebouwd op de vermeende geboorteplaats, is een belangrijk christelijk heiligdom en staat op de UNESCO Werelderfgoedlijst.
Meer details:
Bijbelse verwijzingen:
De Bijbel, met name de Evangeliën van Matteüs en Lucas, vermelden Bethlehem als de geboorteplaats van Jezus.
Geboortekerk:
De Geboortekerk in Bethlehem is een van de oudste nog steeds bestaande kerken ter wereld en is gebouwd op de plek waar volgens de traditie Jezus werd geboren.
Werelderfgoed:
De Geboortekerk en de pelgrimsroute naar Bethlehem zijn in 2012 door UNESCO tot werelderfgoed verklaard.
Plaats van aanbidding:
Bethlehem is een belangrijke bedevaartsplaats voor christenen, die de geboorte van Jezus herdenken en zijn geboorteplaats bezoeken.
Historische context:
Hoewel Bethlehem de traditionele geboorteplaats is, zijn er historici en theologen die discussiëren over de exacte locatie van Jezus' geboorte.
Sommigen suggereren dat hij in Nazareth werd geboren, terwijl anderen Bethlehem aanhouden.
Betekenis:
Bethlehem is een symbool van het begin van het christendom en een belangrijke plaats voor zowel christenen als moslims.
quote:
Waar in Bethlehem is Jezus geboren?
Geboortekerk - Wikipedia
. De Geboortekerk is een kerkgebouw in Bethlehem op de Westelijke Jordaanoever.

De kerk is gebouwd op de plaats waar de Joodse Jezus geboren zou zijn.

[ Bericht 15% gewijzigd door michaelmoore op 23-07-2025 18:56:47 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')