abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218163536
Enschede wil 'list verzinnen' om fatbikeverbod te regelen
Deel dit artikel
Als eerste Nederlandse gemeente heeft Enschede ingestemd met een verbod op fatbikes in de binnenstad. Wel is de kans groot dat de e-bikes met de dikke banden voorlopig nog in het centrum blijven rijden. De burgemeester gaat eerst kijken wat er mogelijk is binnen de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), het overzicht van lokale regels rond openbare orde en veiligheid.

Voor de stemming in de gemeenteraad gaf wethouder Marc Teutelink al een winstwaarschuwing. "Een standaardverbod op fatbikes is niet zomaar mogelijk. We gaan kijken of we een list kunnen verzinnen. Op die manier wil ik de motie kunnen interpreteren", zei Teutelink. Hij wees erop "allang blij te zijn met een aanmoediging".

Als het aan de VVD ligt, die de motie samen met Volt, Burgerbelangen Enschede en het CDA indiende, wordt de APV aangepast. "We verbieden fatbikes in de binnenstad zoals we met scooters hebben gedaan", zei VVD-fractievoorzitter Rachel Denneboom. "De fatbike is een scooter vermomd als fiets. Volgens mij moet dat kunnen."

Eerder wees een inwoner van Enschede de gemeente schriftelijk op de overlast. "Er wordt met een noodgang door de straten geracet", schreef de inwoner, die "gevaarlijke situaties" ziet. "Het zorgt ervoor dat de voetganger zich niet langer met een veilig gevoel door het stadscentrum kan bewegen."

Scooters

Met het op handen zijnde fatbikeverbod wordt de lijst van verboden vervoermiddelen in de binnenstad van Enschede langer. Sinds september 2020 zijn scooters, snor- en bromfietsen en speedpedelecs er al verboden. Ook auto's en vrachtwagens zijn met uitzondering van laden en lossen niet welkom, tenzij er een ontheffing is afgegeven.

De twijfelachtige haalbaarheid van de plannen leverde in de gemeenteraad kritiek op. "Dit is misschien wel het meest onzinnige debat dat ik in al de jaren dat ik hier zit heb meegemaakt", zei Robin Wessels van GroenLinks. Hij sprak over een motie waarmee verwachtingen worden gewekt die "we nooit kunnen waarmaken". "Dit is gewoon peuterspeelzaalniveau."

Piet van Ek van Groep van Ek/Woltjer had het over "een compleet onzinnige motie, puur voor de bühne. Het is onbegrijpelijk dat de wethouder deze motie heel anders interpreteert. Hij weet dat het juridisch onmogelijk is."

https://nos.nl/artikel/25(...)ikeverbod-te-regelen
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
pi_218163553
Wat is nou eigenlijk een fatbike?
pi_218163565
Ik snap het wel. Enschede, daar wil je zo snel mogelijk doorheen natuurlijk. :P (Nee, geintje. Enschede is mooi)

Ik dacht dat het fatbike debat een beetje was overgewaaid? (Omdat je het niet kan handhaven, qua regelgeving niet, qua mankracht niet)

Ach ja. NOS :')

(Offtopic: een Glasvezel-onderwerp op NPO Radio1: 'oh, hoe komt het nou dat glasvezel ineens zo populair is?'. En geen woord over de VDSL-vertragings tactieken van KPN de afgelopen jaren, waardoor na veel gepush ineens toko's als Reggefiber de kop opstaken en glas ging leggen. (En toen kocht KPN Reggefiber...waardoor e.e.a. stil kwam te liggen)

Nouja, dit was ff ranten op de NOS.

Gadverdamme, ik lijk wel een Tweaker. :r

"DE BACKHAUL!!! DENK OM DE BACKHAUL!!!!"

:')
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_218163567
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 00:01 schreef ricky3 het volgende:
Speciale fiets voor je zusje. :P
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_218163577
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 00:08 schreef Het_Bokje het volgende:

[..]
Speciale fiets voor je zusje. :P
Blijkbaar een elektrische fiets? Dus ze willen elektrische fietsen verbieden?
pi_218163588
dit gaat hem niet worden denk ik. deze motie is juridisch nogal wankel.
we moeten op landelijk niveau de e-bike wetgeving herzien. maak van voertuigen zoals fatbikes een aparte voertuigcategorie. want er is nogal verschil tussen een e-bike en een (vaak opgevoerde) fatbike. stel een minimumleeftijd en helmplicht in. maak verkoop en keuring strenger. uiteraard hebben we meer handhaving nodig op straat (dat is al veel gevraagd!). vraag scholen met hulp om fatbikegebruik te reguleren. kentekenplicht, chipregistratie. van alles en nog wat.

dit is niet iets wat enschede op zichzelf kan verhelpen, dit moet toch echt op landelijk niveau worden aangepakt

maar, de meeste fatbikeoverlast komt van opgevoerde modellen. die zijn in principe al illegaal. dus het probleem is in de eerste plaats gebrek aan handhaving. hier heb je geen wetswijziging voor nodig. wel meer inzet van handhaving, en laten we daar nu in het hele land gebrek aan hebben...

[ Bericht 9% gewijzigd door gwn_een_user op 09-07-2025 00:30:40 ]
  woensdag 9 juli 2025 @ 00:34:48 #7
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_218163613
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 00:08 schreef Het_Bokje het volgende:
Ik snap het wel. Enschede, daar wil je zo snel mogelijk doorheen natuurlijk. :P (Nee, geintje. Enschede is mooi)

Ik dacht dat het fatbike debat een beetje was overgewaaid? (Omdat je het niet kan handhaven, qua regelgeving niet, qua mankracht niet)

Ach ja. NOS :')

(Offtopic: een Glasvezel-onderwerp op NPO Radio1: 'oh, hoe komt het nou dat glasvezel ineens zo populair is?'. En geen woord over de VDSL-vertragings tactieken van KPN de afgelopen jaren, waardoor na veel gepush ineens toko's als Reggefiber de kop opstaken en glas ging leggen. (En toen kocht KPN Reggefiber...waardoor e.e.a. stil kwam te liggen)

Nouja, dit was ff ranten op de NOS.

Gadverdamme, ik lijk wel een Tweaker. :r

"DE BACKHAUL!!! DENK OM DE BACKHAUL!!!!"

:')
We kunnen wel meer niet handhaven in dit land, daarom is ons rechtssysteem ook steeds meer een kabuki theater aan het worden. En wat is er mis met een Tweaker, huh? }:|
pi_218163620
Mijn gedachten

Electrische fietsen laten vallen onder de brommer AM rijbewijs
Brommers hebben geen bestaan recht meer.
Zeker de electrische rommel niet.

A1 automaat rijbewijs vrij geven wegens overgang .
Tenslotte de EU mag je normaal met een b-rijbewijs een a1 besturen. (Land afhankelijk)
A1 verlagen naar 16jaar .
Am verlagen naar 14 jaar .(Electrische fiets)

Brommers 49cc zal uitsterven en kan je tijdelijk nog onder de AM laten vallen of a1 tot dat het uitsterft.
pi_218163705
Gewoon stoppen met dingen met wielen en iedereen per drone. Probleem opgelost.

Owja, krijg je weer fatdrones natuurlijk, die tot veel verwondingen leiden omdat die je nét een tikkie te hard op de grond laat keilen.

De fatstep, fatvlieger, fatrolschaats en de fatski (ja, das een AsoJetSki of gewoon hele brutale lange latten, daar ben nog niet over uit) gaan ongetwijfeld ook voor veel verkeersleed zorgen.

DUS GEWOON THUISBLIJVEN

En toen deed de fatrollator zijn intrede:

"Toen Netty(83) richting haar porceleinverzameling gelanceerd werd gingen de lichten uit, de oorzaak was een defect schildpad knopje op de fatrollator. Het gebrek aan licht bleek zijn oorzaak te hebben in financiële onenigheid met de energieleverancier."
pi_218163798
Alsof je golfjes en polo's gaat weren... er moet een plan komen tegen het asocialer worden van mensen
pi_218163886
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 00:34 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
We kunnen wel meer niet handhaven in dit land, daarom is ons rechtssysteem ook steeds meer een kabuki theater aan het worden. En wat is er mis met een Tweaker, huh? }:|
Een Tweaker is een jongeling die enthousiast begint, maar uiteindelijk lui wordt en zijn passie verpatst aan de commercie voor een paar grijpstuivers.
pi_218163887
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 03:00 schreef OmniRocket het volgende:
Alsof je golfjes en polo's gaat weren... er moet een plan komen tegen het asocialer worden van mensen
Asocialen en Tokkies weren uit de binnenstad van Enschede .... strak plan ^O^

Nu nog even kijken hoe we dat in de APV kunnen implementeren ..... misschien kunnen we een 'list' verzinnen :')
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_218163889
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 03:00 schreef OmniRocket het volgende:
Dit (maar dat is wel heeel allesomvattend...plan tegen asos)-haha, autocorrected to aids-

Hmm, goed idee. Iedereen gratis geld onder het mom van: "Iedereen rijk, dus geen gezeik op de fatbike " -haha, autocorrected to fabriek

Joh, alles is wel gezegd hierover. Bestaande regels zijn prima, er is geen handhaving.

Maar hee, komkommertijd bij de NOS, want Den Haag is op zomerreces, dus ze weten uit gekkigheid niet welke ouwe drol ze moeten opkalefateren.
pi_218163908
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 00:34 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
Handhaving moet je gewoon aan de markt uitbesteden, maak de boetes gewoon net zo hoog dat het rendabel word om op overtredingen te jagen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_218164011
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 04:50 schreef raptorix het volgende:

[..]
Handhaving moet je gewoon aan de markt uitbesteden, maak de boetes gewoon net zo hoog dat het rendabel word om op overtredingen te jagen.
Mooie uitdaging om die dingen nóg harder te laten gaan :D
pi_218164142
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 04:21 schreef r_one het volgende:

[..]

Nu nog even kijken hoe we dat in de APV kunnen implementeren ..... misschien kunnen we een 'list' verzinnen :')
Rinus rijdt pas op een fat bike :7
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  woensdag 9 juli 2025 @ 08:40:27 #17
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_218164510
quote:
Fatbike: status symbool voor allochtone loosers en autotochtone tokkies. Lui schorem op een "fiets"
"Hoka Hey!"
  woensdag 9 juli 2025 @ 08:46:16 #18
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_218164558
Symboolpolitiek. Zolang er geen onderscheid wordt gemaakt tussen verschillende elektrische fietsen zal dit onmogelijk zijn. Je hebt ook al fatbikes met dunne wielen.
Intel Pentium 4 2.4GHz HT (Northwood, 130nm, 512KB L2, 800MHz FSB)
Intel Extreme Graphics 2 (64MB allocated)
1GB DDR 400MHz CL2 or 3
Maxtor DiamondMax Plus 10 160GB IDE
  woensdag 9 juli 2025 @ 08:47:22 #19
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_218164563
Ga gewoon eens handhaven, stelletje lamzakken.

Structureel beboeten en fietsen in beslag nemen in de winkelcentra waar die paupers vaak rondscheuren en als het nieuwe schooljaar begint langs de schoolroutes elke fatbike controleren en meteen even beboeten voor mobieltjes op de fiets.
pi_218164576
Gisteren middag terug van werk komt er zo'n kleine klojo met een rotvaart twee fietsers die naast elkaar reden inhalen waardoor die zelf bijna op zijn smoel gaat vanwege de tegenliggers.
Als die was gegaan dan had je hem gelijk een rolstoel voor de rest van zijn leven kunnen geven. Gastje was denk ik net 10 of 11.

Verbieden die hap. Heb totaal geen vertrouwen dat het goed komt met tokkie ouders die hun kind hierop zetten
  woensdag 9 juli 2025 @ 08:52:33 #21
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_218164594
Ik werd laatste op de stoep gewoon bijna aangereden door een fatsige vrouw op een fatbike, 1 kind voorop en 1 kind achterop. Totaal geen respect. Autochtoon trouwens.

Direct verbieden die hap en scooters ook maar.
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
  woensdag 9 juli 2025 @ 09:08:45 #22
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_218164681
nee niet mijn scooter verbieden ;(
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
  woensdag 9 juli 2025 @ 09:12:05 #23
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_218164726
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 08:49 schreef Chadi het volgende:
Gisteren middag terug van werk komt er zo'n kleine klojo met een rotvaart twee fietsers die naast elkaar reden inhalen waardoor die zelf bijna op zijn smoel gaat vanwege de tegenliggers.
Als die was gegaan dan had je hem gelijk een rolstoel voor de rest van zijn leven kunnen geven. Gastje was denk ik net 10 of 11.

Verbieden die hap. Heb totaal geen vertrouwen dat het goed komt met tokkie ouders die hun kind hierop zetten
Het begint met gedragsverandering. Als die gastjes weten dat ze een grote(re) kans lopen dat ze onderweg ergens worden aangehouden, zal er al een boel van dat zogenaamd stoere gedrag op die fatbikes verdwijnen.

Maar dan moet je dus als gemeente wel structureel gaan inzetten op controles en dan met name op de locaties waar veel klachten vandaan komen (zoals bijvoorbeeld rond de winkelcentra of op drukke kruispunten waar regelmatig ongelukken gebeuren)
pi_218164837
Lijkt me best lastig aanhouden, zo'n fatbiker...
pi_218164976
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 08:40 schreef matspontius het volgende:

[..]
Fatbike: status symbool voor allochtone loosers en autotochtone tokkies. Lui schorem op een "fiets"
Met de voorgeschreven kleding, doorgaans zwart met capuchon.
pi_218165045
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 08:47 schreef WheeledWarrior het volgende:
Ga gewoon eens handhaven, stelletje lamzakken.

Structureel beboeten en fietsen in beslag nemen in de winkelcentra waar die paupers vaak rondscheuren en als het nieuwe schooljaar begint langs de schoolroutes elke fatbike controleren en meteen even beboeten voor mobieltjes op de fiets.
Ja, dit. Regels opstellen voor vervoersmiddelen (waar mag je wel en niet rijden, wie mag erop rijden enz) zie ik liever door de landelijke politiek gebeuren dan dat elke gemeente met lokale, willekeurige regeltjes komt. Dat je constateert dat ze met name het centrum onveilig maken zou je dan weer als gemeente wel prima kunnen aanpakken door gerichte handhaving.

quote:
"We verbieden fatbikes in de binnenstad zoals we met scooters hebben gedaan", zei VVD-fractievoorzitter Rachel Denneboom. "De fatbike is een scooter vermomd als fiets. Volgens mij moet dat kunnen."
Ja, tuurlijk. De landelijke wetgever worstelt al tijden om regelgeving te maken gebaseerd op onderscheid tussen fietsen, elektrische fietsen, fatbikes en scooters, maar deze lokale vogel zegt dat het allemaal prima te doen is en gaat het wel eventjes regelen. Jaja.

[ Bericht 0% gewijzigd door saparmurat_niyazov op 09-07-2025 09:58:50 ]
  woensdag 9 juli 2025 @ 09:58:45 #27
65846 Bocaj
47th President.
pi_218165095
quote:

Dikke banden met een elektromotor.
  woensdag 9 juli 2025 @ 10:01:15 #28
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_218165119
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 09:52 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Ja, dit. Regels opstellen voor vervoersmiddelen (waar mag je wel en niet rijden, wie mag erop rijden) zie ik liever door de landelijke politiek gebeuren dan dat elke gemeente met lokale, willekeurige regeltjes komt. Dat je constateert dat ze met name het centrum onveilig maken zou je dan weer als gemeente wel prima kunnen aanpakken door gerichte handhaving.
[..]
Ja, tuurlijk. De landelijke wetgever worstelt al tijden om regelgeving te maken gebaseerd op onderscheid tussen fietsen, elektrische fietsen, fatbikes en scooters, maar deze lokale vogel zegt dat het allemaal prima te doen is en gaat het wel eventjes regelen. Jaja.
Dat het een scooter is vermomd als fiets is op zich geen gekke uitspraak. De hele bouw van die dingen en de manier waarop veel van die bestuurders ermee rijden (zonder trappen hele stukken rijden) heeft niet zoveel met fietsen te maken. En het 'stoere' uiterlijk is uitermate aantrekkelijk voor met name de jeugd.

Misschien beginnen met verzekeringsplaatjes/kentekenbewijzen? En dus gewoon structureel nu een hele tijd extra handhaven op misbruik. Maar dat eerste zal uiteraard vanuit de landelijke politiek moeten komen.

Je moet in elk geval de drempel voor misbruik veel hoger leggen. Nu is het veel te aantrekkelijk voor al die scholieren en tieners om op z'n ding te stappen, vaak met twee tegelijk, en er stoer mee rond te crossen.
pi_218165236
Enschede wordt bestuurd door een coalitie van:
•Burgerbelangen Enschede
•VVD
•PvdA
•ChristenUnie
pi_218165463
Gewoon opnemen in de plaatselijke verordening dat wanneer je er ene ziet rijden je diegene die er op rijdt legaal af mag trappen.
U MAD?
  woensdag 9 juli 2025 @ 11:19:00 #31
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_218165632
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 09:58 schreef Bocaj het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Nee, dit is een fatbike : een MTB met extra dikke banden voor gebruik in zeer zachte ondergrond (zoals zand en sneeuw) :

Die bestaan al sinds het begin van deze eeuw, later is dat misbruikt voor een type electrische fiets voor mietjes en marokkaantjes.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  woensdag 9 juli 2025 @ 11:20:34 #32
8252 mvdejong
pi_218165648
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 00:20 schreef gwn_een_user het volgende:
.... want er is nogal verschil tussen een e-bike en een (vaak opgevoerde) fatbike.
Kom maar eens met een verschil dat de fabrikanten niet in 2 weken kunnen omzeilen. Daar ligt het echte probleem van het fatbike-verbod.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
pi_218165700
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 11:20 schreef mvdejong het volgende:
Kom maar eens met een verschil dat de fabrikanten niet in 2 weken kunnen omzeilen. Daar ligt het echte probleem van het fatbike-verbod.
ja dat ook nog

Pieter van Beusekom van Phatfour:
quote:
“Als de Tweede Kamer een deurtje dichtdoet, dan maken wij een ander deurtje open.”
https://nos.nl/artikel/25(...)euwe-wet-te-omzeilen
pi_218165732
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 11:19 schreef mvdejong het volgende:

[..]
Nee, dit is een fatbike : een MTB met extra dikke banden voor gebruik in zeer zachte ondergrond (zoals zand en sneeuw) :
[ afbeelding ]

Die bestaan al sinds het begin van deze eeuw, later is dat misbruikt voor een type electrische fiets voor mietjes en marokkaantjes.
Sow, hehe! Laatst zat iemand me helemaal te corrigeren dat ik dit een fatbike noemde! Alleen die Tokkietransporters met elektromotor zouden fatbikes zijn.
"Dat deze fiets dikke banden heeft maakt het niet meteen een fatbike hoor!"
pi_218165744
On topic; kunnen ze er in ieder geval niet gewoon dezelfde leeftijdscategorie aan hangen als aan brommers enzo? (En dan voor alle e-bikes, ongeacht hoe ze er uit zien.)
Ik moest vroeger ook 10 km heen en 10 km terug naar en van school fietsen en ik heb het ook overleefd.
pi_218165973
gewoon fietsverbod. alleen voetgangers zijn welkom. Dus moeten ze wel met lopend naast fiets..
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  woensdag 9 juli 2025 @ 11:56:44 #37
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_218166012
Zou een helmplicht en minimale leeftijd invoeren met handhaving niet beter werken om de meest jonge kinderen eraf te krijgen? Wel bizar trouwens dat je voor je 12-jarige wannabe gangster mormel een fiets van 1000 euro gaat kopen als ouder omdat meneer anders niet stoer genoeg is.
  woensdag 9 juli 2025 @ 12:20:46 #38
8252 mvdejong
pi_218166179
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2025 23:55 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
"De fatbike is een scooter vermomd als fiets. Volgens mij moet dat kunnen."
Laat maar weer zien hoe schadelijk politiek is voor je denkvermogen.

Tenzij de fatbike aangepast is is het een rijwiel met hulpmotor : je moet blijven trappen om vooruit te gaan, wat bij een scooter (de term scooter omvat zowel snorfiets als bromfiets) niet het geval is. Pas op het moment dat er inderdaad een aanpassing is gedaan waardoor je niet meer hoeft te trappen wordt het inderdaad een snorfiets (of een bromfiets indien de snelheid ook is opgevoerd) en geldt een minimum-leeftijd, helmplicht, brommerijbewijs en kenteken.
  woensdag 9 juli 2025 @ 17:03:10 #39
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_218169009
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 11:56 schreef Momo het volgende:
Zou een helmplicht en minimale leeftijd invoeren met handhaving niet beter werken om de meest jonge kinderen eraf te krijgen? Wel bizar trouwens dat je voor je 12-jarige wannabe gangster mormel een fiets van 1000 euro gaat kopen als ouder omdat meneer anders niet stoer genoeg is.
Wat dat betreft zijn die elektrische stepjes nog veel meer aso/tokkie. Bij m'n ouders in de buurt zie ik af en toe twee broertjes rijden op zo'n ding. De ene is volgens mij niet ouder dan een jaar of acht en z'n broertje zal hooguit tien zijn. Maar die dingen gaan me toch een partij hard! Zou me niets verbazen als ze richting de 45km/u gaan want zelfs een snelle fat-bike gaan ze met gemak voorbij. Welke ouder haalt het in z'n kop om zo'n ding voor hun kids te kopen, dan moet je toch eigenlijk meteen jeugdzorg aan de deur krijgen?
pi_218170042
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 09:58 schreef Bocaj het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

En dat is het probleem. Fabrikanten hadden al de slimbike aangekondigd. Net zo lelijk, maar dan met mountainbikebandjes. Tot zover de categorie fatbike.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  woensdag 9 juli 2025 @ 19:02:03 #41
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_218170353
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 12:20 schreef mvdejong het volgende:

[..]
Laat maar weer zien hoe schadelijk politiek is voor je denkvermogen.

Tenzij de fatbike aangepast is is het een rijwiel met hulpmotor : je moet blijven trappen om vooruit te gaan, wat bij een scooter (de term scooter omvat zowel snorfiets als bromfiets) niet het geval is. Pas op het moment dat er inderdaad een aanpassing is gedaan waardoor je niet meer hoeft te trappen wordt het inderdaad een snorfiets (of een bromfiets indien de snelheid ook is opgevoerd) en geldt een minimum-leeftijd, helmplicht, brommerijbewijs en kenteken.
Ik zie ze gewoon wegrijden bij verkeerslichten zonder te trappen hoor.
  woensdag 9 juli 2025 @ 19:12:49 #42
8252 mvdejong
pi_218170444
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 19:02 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]
Ik zie ze gewoon wegrijden bij verkeerslichten zonder te trappen hoor.
Ja, die zijn dus aangepast, en wettelijk een snorfiets of brommer, met alle eisen van dien.
pi_218170493
Ouders die fatbikes kopen voor hun tokkiekroost

Gewoon alle fietsen die snel optrekken afpakken. Kun je prima testen.
pi_218171692
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 08:40 schreef matspontius het volgende:

[..]
Lijkt me wat onzinnig. Het is gewoon een fiets met elektrische aandrijving? Mijn moeder heeft er ook 1
pi_218171776
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 04:21 schreef r_one het volgende:

[..]

Alle buitenlanders weren, hoe wou je dat legaal doen dan?
Vakman pur sang
  woensdag 9 juli 2025 @ 21:37:16 #46
287741 matspontius
pi_218172050
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 21:04 schreef ricky3 het volgende:

[..]
Lijkt me wat onzinnig. Het is gewoon een fiets met elektrische aandrijving? Mijn moeder heeft er ook 1
Nou, gefeliciteerd. Daar kun je trots op zijn 🙏 Ziet er ook echt cool uit, zo'n volwassene op zo'n zwart kreng 😒
"Hoka Hey!"
  woensdag 9 juli 2025 @ 21:38:10 #47
287741 matspontius
pi_218172062
quote:
1s.gif Op woensdag 9 juli 2025 21:12 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Om te beginnen uberhaupt niet binnen laten - hoef je ze ook niet te weren
"Hoka Hey!"
pi_218172157
Haha, heerlijk. Paupers.

Aanpakken, beboeten en straffen. Weg met die pauper dingen. Jeugd gaat maar fietsen.
pi_218172292
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 00:13 schreef ricky3 het volgende:

[..]
Blijkbaar een elektrische fiets? Dus ze willen elektrische fietsen verbieden?
Niet allemaal, die met een gashendel worden gezien als gemotoriseerde voertuigen. Je ziet ook niet aan die dingen of ze opgevoerd zijn of niet
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_218172754
quote:
1s.gif Op woensdag 9 juli 2025 21:12 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Waar lees jij buitenlanders in mijn post? :?
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_218172766
quote:
1s.gif Op woensdag 9 juli 2025 09:24 schreef TheGreatAlfonso het volgende:
Lijkt me best lastig aanhouden, zo'n fatbiker...
Gewoon met de bumper even aantikken, dan is dat zo opgelost.
pi_218172834
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 21:37 schreef matspontius het volgende:

[..]
Nou, gefeliciteerd. Daar kun je trots op zijn 🙏 Ziet er ook echt cool uit, zo'n volwassene op zo'n zwart kreng 😒
Mijn moeder heeft een elektrische fiets
  donderdag 10 juli 2025 @ 00:22:22 #53
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_218172933
Geen gemotoriseerde voertuigen toelaten. Klaar. Het doet er niet toe of de motor met een hendel of trapondersteuning aangedreven wordt.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  donderdag 10 juli 2025 @ 00:27:56 #54
24533 ACT-F
pi_218172947
Over een paar weken kunnen we het onderstaande beeld hergebruiken:

pi_218172949
quote:
7s.gif Op donderdag 10 juli 2025 00:22 schreef ACT-F het volgende:
Geen gemotoriseerde voertuigen toelaten. Klaar. Het doet er niet toe of de motor met een hendel of trapondersteuning aangedreven wordt.
En scootmobiels?
.
pi_218172951
quote:
6s.gif Op donderdag 10 juli 2025 00:27 schreef ACT-F het volgende:
Over een paar weken kunnen we het onderstaande beeld hergebruiken:

[ afbeelding ]
1 busje en 2 sterke mannen en het is goud scheppen
  donderdag 10 juli 2025 @ 00:30:04 #57
24533 ACT-F
pi_218172953
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 00:28 schreef r_one het volgende:

[..]
En scootmobiels?
Hengelo kan wel een paar centrumbezoekers gebruiken.
pi_218172957
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 00:28 schreef r_one het volgende:

[..]
En scootmobiels?
gehandicaptenvoertuig dus gewoon toegestaan :!
pi_218172958
quote:
10s.gif Op donderdag 10 juli 2025 00:30 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Hengelo kan wel een paar centrumbezoekers gebruiken.
Oh vast wel maar dat is geen antwoord op mijn vraag.
.
  donderdag 10 juli 2025 @ 00:33:09 #60
24533 ACT-F
pi_218172962
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 00:32 schreef r_one het volgende:

[..]
Oh vast wel maar dat is geen antwoord op mijn vraag.
Bestuurders van een gehandicaptenvoertuig vormen in de wet een speciale categorie van weggebruikers. Daarvoor gelden andere regels.

https://www.rijksoverheid(...)ehandicaptenvoertuig
pi_218172967
quote:
7s.gif Op donderdag 10 juli 2025 00:33 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Bestuurders van een gehandicaptenvoertuig vormen in de wet een speciale categorie van weggebruikers. Daarvoor gelden andere regels.

https://www.rijksoverheid(...)ehandicaptenvoertuig
Prima ^O^

(maar wel een nuancering van je eerdere post dus)
.
  donderdag 10 juli 2025 @ 00:46:19 #62
24533 ACT-F
pi_218172995
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 00:34 schreef r_one het volgende:

[..]
Prima ^O^

(maar wel een nuancering van je eerdere post dus)
Het lijkt me toch evident dat gehandicapten diverse uitzonderingen genieten.
pi_218173033
Dat dorp afschaffen lijkt me de beste optie.
Rule of acquisition #214. Never begin a business negotiation on an empty stomach.
pi_218173108
Ik rijdt op een 6e hands tourfiets (me-power-only) en als ik er eentje vanachter hoor naderen, dan maak ik soms een slinger beweging in de hoop die vetfiets te raken als ze mij passeren. Koptelefoon op, geluid uit, en op moment dat ze je inhalen, doe je een debiele Dance-move met je arm ofzo... Kijken wat er gebeurt. Ik ben geoefend in vallen inmiddels, dus kom maar op.

Vorige week, lopend door winkelstraat, fiets aan de hand, fietsen mag daar niet overdag. Nouja, zelfde verhaal, ik loop vrij hard met de fiets (itt ouwe besjes al gauw), maar ík ga niet aan de kant hoor. En de fatbikes vliegen je om de oren.

3 maanden geleden, normale straat, ik op fiets, ik haalde 2 fietsende meisjes in, hoor getuuter achter me, passeer de fietsende meisjes, ga weer naar rechts, en ineens zit er een fatbike achter (met twee jonge chickies er op) me die me RECHTS wil inhalen. Dus ik snijdt die fatbike natuurlijk af, omdat ik uiterst rechts ging rijden. LOL Ff praatje gemaakt... 'we tuuterden toch?" Ja doei, mag ik misschien de tijd krijgen om aan de kant te gaan? En toen wilde ze wegrijden en heb ik mijn fiets ervoor gegooid, want ik had schade.

Heel mijn broodtrommel stuk :(

[ Bericht 1% gewijzigd door Het_Bokje op 10-07-2025 06:38:43 ]
pi_218173237
Deze discussie is zinloos, men heeft helemaal geen capaciteit om te handhaven, dit land is naar de klote, en omdat men weet dat men niet handhaaft gaat men zich nog debieler gedragen.
pi_218173295
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 05:43 schreef raptorix het volgende:
Deze discussie is zinloos, men heeft helemaal geen capaciteit om te handhaven, dit land is naar de klote, en omdat men weet dat men niet handhaaft gaat men zich nog debieler gedragen.
Precies, maar deze discussie hadden we (landelijk)toch al een paar maanden geleden gehad? (Of was dat vorig jaar alweer?)

Oftewel: lekker doorknallen die fatbikes, dan zal ik proberen er zoveel mogelijk af te remmen.
pi_218173380
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 06:37 schreef Het_Bokje het volgende:

[..]
Precies, maar deze discussie hadden we (landelijk)toch al een paar maanden geleden gehad? (Of was dat vorig jaar alweer?)

Oftewel: lekker doorknallen die fatbikes, dan zal ik proberen er zoveel mogelijk af te remmen.
Hetzelfde als met vuurwerk, gemeentelijke verboden, maar alsof er ook maar 1 agent tijd heeft om zich daar mee te bemoeien, drugshandhaving? Men spendeert miljarden om transporten te stoppen, en het enige waar het invloed op heeft is de prijs.
pi_218173655
Het probleem is ontstaan door het verplichte helmgebruik bij de Snorfietsen in te voeren. Vroeger was de snorscooter stoer omdat je zonder helm mocht rijden, met helm verviel direct het nut van het apparaat.

In dit gat is de fatbike gesprongen. Een ‘stoere’ fiets die makkelijk op te voeren valt, geen helmplicht, geen verzekeringsplicht, geen minimale leeftijd en geen rijbewijs/certificaat plicht. In zekere zin een prachtig voorbeeld van kapitalisme waarin vraag en aanbod elkaar vinden en creatief ondernemerschap.

Echter is het laten rijden van kinderen op een snel gemotoriseerd voertuig logischerwijs een recept voor ongelukken en gevaarlijke situaties. Nu zal Nederland geen Nederland zijn als we dit juridisch weer veel te complex maken en vast blijven zitten op wat nou een gedefinieerde fatbike is. Iets waar de makers allang op geanticipeerd hebben met het aankondigen van de slimbike of een fatbike met een smal wiel voor.

Lang verhaal kort;

- Helmplicht voor alle gemotoriseerde voertuigen voor kinderen tot 18 jaar.
- Handhaven op helm, snelheid en gebruik van telefoon.

En klaar is de discussie.
pi_218174411
Dat heeft het kabinet al laten uitzoeken en kan dus niet zonder neveneffecten als een verbod op scooters of elektrische fietsen.
  vrijdag 11 juli 2025 @ 10:50:27 #71
168739 Red_85
'echt wel'
pi_218182915
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 07:39 schreef Pizzakoppo het volgende:
Het probleem is ontstaan door het verplichte helmgebruik bij de Snorfietsen in te voeren. Vroeger was de snorscooter stoer omdat je zonder helm mocht rijden, met helm verviel direct het nut van het apparaat.
'Bij het in het verkeer deelnemen op alle niet exclusief door de mens aangedreven fietsen dient iedereen een helm te dragen'

Opgelost. Ook een normale e-bike gaat veel te hard met alle gevolgen van dien. Zie de verkeersslachtofferdata van de afgelopen jaren. Anders gebeurd er precies hetzelfde als met 2 karakters van je UI. Een gespeten kop.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_218184526
Spijkermatten over dat hele plein heen leggen? :7
  vrijdag 11 juli 2025 @ 14:34:12 #73
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_218184821
Gewoon iedereen aan de helm op een elektrische fiets. Is sowieso voor veel van die senioren ook veiliger bij een eventuele val.
pi_218184877
quote:

In dit gat is de fatbike gesprongen. Een ‘stoere’ fiets die makkelijk op te voeren valt, geen helmplicht, geen verzekeringsplicht, geen minimale leeftijd en geen rijbewijs/certificaat plicht. In zekere zin een prachtig voorbeeld van kapitalisme waarin vraag en aanbod elkaar vinden en creatief ondernemerschap.

Echter is het laten rijden van kinderen op een snel gemotoriseerd voertuig logischerwijs een recept voor ongelukken en gevaarlijke situaties. Nu zal Nederland geen Nederland zijn als we dit juridisch weer veel te complex maken en vast blijven zitten op wat nou een gedefinieerde fatbike is. Iets waar de makers allang op geanticipeerd hebben met het aankondigen van de slimbike of een fatbike met een smal wiel voor.

Lang verhaal kort;

Toch niet helemaal mee eens. De gemiddelde fatbike rider is niet oud genoeg om op een snorfiets te mogen rijden.
pi_218190508
Nou de oplossing is er hoor, een maximumsnelheid voor fietsers. Van 20 of 25 kilometer per uur. Wat je ook op een gewone fiets vrij makkelijk haalt als je een beetje doortrapt. En waarbij je de fietser uiteraard alleen kunt bekeuren bij een staandehouding, want fietsen hebben geen kentekenplaten. Waarvoor qua handhaving dus ongetwijfeld ook helemaal geen capaciteit is. Topplan weer.

quote:
Kabinet onderzoekt maximumsnelheid voor de fiets om aantal fietsongelukken te verminderen

Om het torenhoge aantal fietsongelukken terug te dringen, onderzoekt het kabinet de invoering van een maximumsnelheid op fietspaden. Gemeenten mogen daar op korte termijn al mee experimenteren. Dit staat in het nieuwe meerjarenplan fietsveiligheid 2025-2029, dat minister Robert Tieman (Infrastructuur) donderdagmiddag naar de Tweede Kamer stuurt.

Het gaat al jaren de verkeerde kant op met de fietsveiligheid. Fietsers vormen inmiddels de grootste groep verkeersdoden en zwaargewonden. Vorig jaar kwamen 224 fietsers om in het verkeer, in 2023 waren dat er zelfs 270. Jaarlijks belanden meer dan 70.000 fietsers op de spoedeisende hulp, van wie vijfduizend met ernstig letsel, vaak aan het hoofd.

Vooral de wildgroei aan e-bikes, elektrische bakfietsen en fatbikes speelt een rol. ‘Die zorgen voor grote massa- en snelheidsverschillen op het fietspad’, staat te lezen in het plan. Met een maximumsnelheid worden die verschillen kleiner.

Gemeenten mogen van het kabinet snel aan de slag met pilots. Een exacte limiet wordt niet genoemd, maar verkeersexperts denken aan 20 of 25 kilometer per uur in de bebouwde kom. In Amsterdam pleit de Fietsersbond al sinds 2022 voor 20 kilometer per uur en ook het college van B en W is voorstander.

Ook adviessnelheid en bakfietsen op de rijbaan
De Amsterdamse wethouder Melanie van der Horst (Verkeer) liet het idee onderzoeken, maar stuitte twee jaar terug op wettelijke belemmeringen. Zo blijkt het onmogelijk om een lagere snelheid op vrijliggende fietspaden of fietspaden in parken in te voeren. „Daarvoor is landelijke regelgeving nodig”, stelde ze.

Die ruimte komt er nu. ‘De experimenten moeten snel en eenvoudig kunnen starten’, schrijft het ministerie. Vanaf 2026 kunnen gemeenten hier al mee beginnen.

Naast een verplichte maximumsnelheid wil het kabinet ook experimenteren met adviessnelheden op het fietspad. Onderzocht wordt verder of koeriers met elektrische bakfietsen niet beter op de rijbaan kunnen rijden.

Deze maatregelen maken onderdeel uit van het langverwachte meerjarenplan fietsveiligheid 2025-2029. Minister Tieman (I&W) stelt daar de komende jaren 50 miljoen euro voor beschikbaar.

Het doel is om fietsen een stuk veiliger te maken op de 153.000 kilometer aan wegen waar gefietst mag worden. Daarvan zijn 43.000 kilometer fietspaden.

Nederland moet aan de fietshelm
Het geld moet deels naar val- en balanstrainingen voor oudere fietsers. Acht op de tien zwaargewonde fietsers raakt gewond zonder botsing met een motorvoertuig. Zes op de tien is ouder dan 60 jaar. Daarnaast komt er een zogeheten Keuzehulp Veilige Fiets voor mensen die een nieuwe fiets willen kopen.

Het kabinet zet ook in op de fietshelm, alleen wel vrijwillig. Nu draagt slechts 4 procent van de fietsers een helm. Dat moet via landelijke informatiecampagnes binnen tien jaar naar 25 procent, zoals in Denemarken. De voorlichting richt zich vooral op kinderen, ouderen en forenzen.

Opmerkelijk is dat de overheidsambitie om het aantal verkeersslachtoffers in 2030 te halveren voor het eerst wordt losgelaten. Dit blijkt onhaalbaar, zo valt te lezen. Doel is nu een daling van het aantal fietsongevallen op de lange termijn.

Om dat te bereiken moet de registratie van fietsongevallen véél beter. Uit ambulancedata blijkt dat het aantal incidenten 5 tot 8 keer hoger ligt dan uit politiegegevens blijkt. Het ministerie trekt verder geld uit voor extra onderzoek, onder meer naar eenzijdige ongelukken en de veilige inrichting van kruispunten. Nu is er nog te weinig kennis over de aard van fietsongevallen.

Plan is fors vertraagd
Tot slot komen er allerlei gedragscampagnes tegen het opvoeren van fietsen, bellen op de fiets en rijden onder invloed.

Het nieuwe meerjarenplan fietsveiligheid 2025-2029 is fors vertraagd: het had oorspronkelijk al in het voorjaar van 2024 moeten verschijnen. De moeizame kabinetsformatie heeft onder meer voor vertraging gezorgd.

Minister Tieman beklemtoont dat het plan vooral nieuwe maatregelen betreft. Er gebeurt al veel buiten dit plan om, stelt hij. Zo is er nog 236 miljoen euro beschikbaar voor de verbreding en verbetering van fietspaden.
https://www.ad.nl/binnenl(...)erminderen~a336d6ed/
pi_218191481
Bij een algemene controle van fatbikes blijkt de helft van de fatbikes niet aan de eisen te voldoen
https://www.rtl.nl/nieuws(...)le-groningen-politie
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  zaterdag 12 juli 2025 @ 22:26:17 #77
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_218195767
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juli 2025 12:54 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Bij een algemene controle van fatbikes blijkt de helft van de fatbikes niet aan de eisen te voldoen
Je verwacht het niet.
pi_218195826
quote:
De vraag waarom er tijdens de controle is ingezet op bestuurders van fatbikes kan een politiewoordvoerder vandaag niet beantwoorden.
Ja, lekker als journalist de naieve onschuld spelen en naar de bekende weg vragen he. Als de politie tijd en mankracht besteedt aan een controle om verkeersdeelnemers te betrappen die verkeerd bezig zijn, is het niet bijzonder efficient om je te richten op mensen die rondschuifelen met een rollator.
  zaterdag 12 juli 2025 @ 22:41:04 #79
168739 Red_85
'echt wel'
pi_218195884
quote:
2 in beslagnames terwijl de helft niet aan de eisen voldoet.

En ze hebben niet maar 4 van die kutmocrodingen gecontroleerd l, zoals ze zelf stoer zeggen.

Wat gaat hier verkeerd?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_218201558
quote:
Goh, je hoeft dus helemaal geen nieuwe wet te maken om de helft van het probleem al op te lossen.,
pi_218201583
Beetje gejank dit, vroeger :7 had je ook brommers die dik opgevoerd waren, ik moet er altijd wel om lachen die fatbikes
I may be wrong, but it's highly unlikely.
  zondag 13 juli 2025 @ 16:29:31 #82
117098 Hathor
Effe niet
pi_218201611
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2025 16:26 schreef Ghostbuster het volgende:
Beetje gejank dit, vroeger :7 had je ook brommers die dik opgevoerd waren, ik moet er altijd wel om lachen die fatbikes
Zo'n opgevoerde brommer hoorde je van grote afstand aankomen, die fatbikes zijn bijna stealth en heb je pas in de gaten als ze je passeren.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_218201615
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2025 16:29 schreef Hathor het volgende:

[..]
Zo'n opgevoerde brommer hoorde je van grote afstand aankomen, die fatbikes zijn bijna stealth en heb je pas in de gaten als ze je passeren.
Ja dat is wel een beetje matig :D
I may be wrong, but it's highly unlikely.
pi_218201616
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2025 16:24 schreef Halcon het volgende:

[..]
Goh, je hoeft dus helemaal geen nieuwe wet te maken om de helft van het probleem al op te lossen.,
Vuurwerkverbod 2.0
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_218201621
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2025 16:30 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Vuurwerkverbod 2.0
Ja. Precies hetzelfde inderdaad.
pi_218202202
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2025 16:26 schreef Ghostbuster het volgende:
Maar niet dat die opgevoerde Kreidlers en Zündappjes downtown Enschede (of willekeurig andere grotere plaats) tussen het winkelend publiek slalomden :N

Achteraf een boeren landweggetje ja ... maar da's heel wat anders dus. En zeker geen broekies van een jaar of 10, zeker geen mobieltje in de ene hand en een vape in de andere.
.
  Forum Admin zondag 13 juli 2025 @ 17:16:48 #87
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_218202357
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 05:43 schreef raptorix het volgende:
Hoe kan dat nou, ik heb begrepen dat als je een bepaald onderdeel van een probleem niet kan handhaven je helemaal moet verbieden. Dat is ''makkelijker handhaven''
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  Forum Admin zondag 13 juli 2025 @ 17:20:17 #88
pi_218202396
quote:

Lang verhaal kort;

Dat was ook een mooi stukje Neerlansche logica inderdaad.

Ja, snorfietsen gaan te snel tegenover fietsers (probleem 1, het niet handhaven van de constructiesnelheid van snorfietsen) dus laten we ze tussen de auto's rijden en een helm dragen.

????

Niemand rijdt nog op snorfietsen maar op e-bikes en een bepaald slag volk rijdt asociaal op fatbikes (probleem 2, dit zouden dezelfde mensen zijn die asociaal op snorfietsen zouden rijden)

????

Nu kunnen kinderen onder de 16 exact dezelfde problemen veroorzaken als waar we mee begonnen met snorfietsen.

????

Helmplicht! Kentekens voor fat/ebikes! Verbied fatbikes!

:')13.gif
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  zondag 13 juli 2025 @ 17:20:51 #89
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_218202400
Voor mijn gevoel worden de bestuurders ook met de week jonger, ik heb ze gezien die echt niet ouder dan 9 of 10 kunnen zijn en dan met twee erop op een openbaar fietspad inclusief mobieltjes.

Die ouders moet je op het dorpsplein op een schavot zetten en een uur lang bekogelen met koeienpoep.
  Forum Admin zondag 13 juli 2025 @ 17:23:28 #90
pi_218202425
Overigens zou een certificaat of kenteken voor e/fatbikes geen slecht idee zijn, want daarmee is toentertijd ook een groot deel van het gezeik met opgevoerde snor en bromfietsen opgelost.
  zondag 13 juli 2025 @ 17:29:43 #91
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_218202465
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2025 16:24 schreef Halcon het volgende:

[..]
De andere helft is de wegbezuinigde handhaving.

Gisteren kort fietstochtje, vier keer een fatbike-situatie. Eerst een moeder die met een veel te jong kindje voorop hangend een rotonde verkeerd om neemt, daarna een stel pubers dat veel te snel en met zijn drieën naast elkaar andere fietsers van het pad dwingt, daarna een moeder met een kind achterop die door rood knalt en dan nog eentje met een dronken vijftiger die op de rijbaan voor tegemoetkomende auto's zwabberde.
pi_218202473
quote:
6s.gif Op zondag 13 juli 2025 17:16 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Hoe kan dat nou, ik heb begrepen dat als je een bepaald onderdeel van een probleem niet kan handhaven je helemaal moet verbieden. Dat is ''makkelijker handhaven''
Alle illegale fatbikes verbieden.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_218202499
quote:
E-bike in mountainbike of bmx uitvoering
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_218202533
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2025 17:20 schreef WheeledWarrior het volgende:
Voor mijn gevoel worden de bestuurders ook met de week jonger, ik heb ze gezien die echt niet ouder dan 9 of 10 kunnen zijn en dan met twee erop op een openbaar fietspad inclusief mobieltjes.

Die ouders moet je op het dorpsplein op een schavot zetten en een uur lang bekogelen met koeienpoep.
De twee knulletjes die afgelopen week me slingerend (de besturende knaap kon amper zijn evenwicht bewaren met het vriendje achterop leek het) in een blinde bocht aan de verkeerde kant tegemoet kwamen leken mij groep 7 nog niet gepasseerd. Dat sparen ze op de leeftijd echt niet zelf bij elkaar, daar moeten dus ouders achterzitten die dit soort semi-gemotoriseerde vervoersmiddelen acceptabel vinden voor jonge kinderen.
  zondag 13 juli 2025 @ 17:38:36 #95
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_218202537
quote:
1s.gif Op zondag 13 juli 2025 17:29 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Gisteren kort fietstochtje, vier keer een fatbike-situatie. Eerst een moeder die met een veel te jong kindje voorop hangend een rotonde verkeerd om neemt, daarna een stel pubers dat veel te snel en met zijn drieën naast elkaar andere fietsers van het pad dwingt, daarna een moeder met een kind achterop die door rood knalt en dan nog eentje met een dronken vijftiger die op de rijbaan voor tegemoetkomende auto's zwabberde.
Als je als ouder met een kinderzitje op je fatbike gaat rijden ben je sowieso een totaaldebiel.
pi_218202589
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2025 17:38 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]
Als je als ouder met een kinderzitje op je fatbike gaat rijden ben je sowieso een totaaldebiel.
Die fatbike op zich is niet gevaarlijk, die aso's die erop rijden wel.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_218202871
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2025 17:30 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Kijk nou eens goed wat je nou getypt hebt :')
.
pi_218203208
quote:

Lang verhaal kort;

Daar zou ik graag aan toe willen voegen:
-Alle gemotoriseerde voertuigen pas vanaf 16 jaar
  zondag 13 juli 2025 @ 19:37:35 #99
24533 ACT-F
pi_218203469
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2025 18:15 schreef r_one het volgende:

[..]
Je herkent er geen sarcasme in?
pi_218204855
quote:
5s.gif Op zondag 13 juli 2025 19:37 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Je herkent er geen sarcasme in?
Ik twijfelde.
.
  maandag 14 juli 2025 @ 08:23:10 #101
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_218207184
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2025 18:15 schreef r_one het volgende:

[..]
Herken sarcasme en waar ik op reageer ..
.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_218209176
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2025 17:30 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ik vind sowieso dat illegale dingen verboden moeten worden...
pi_218210195
quote:
1s.gif Op zondag 13 juli 2025 17:29 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Ja. Als al die illegale fatbikes al eens opgeruimd zouden worden... Dat zou al veel schelen.

Elke dag is het wel wat. Gisterenavond ook weer. Een voetpad in een park waar je niet mag fietsen. En dan twee kiddo's van amper 10 die in een rotvaart langs mensen scheren op hun fatbikes.

Die fatbike is waarschijnlijk illegaal. Want anders kunnen dat soort paupers het niet betalen. Je mag daar al niet fietsen. Op je mobiel kloten tijdens het fietsen mag ook al niet. Etc.

Er hoeft geen enkele wet aangepast te worden.

[ Bericht 2% gewijzigd door Halcon op 14-07-2025 14:03:56 ]
pi_218210267
Wat is daar moeilijk aan dan? Kan met rolschaatsen immers ook.
Rule of acquisition #214. Never begin a business negotiation on an empty stomach.
  maandag 14 juli 2025 @ 14:06:33 #105
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_218210313
Hier gaan ze in een rustige woonwijk over de stoep fietsen met een fatbike om stoer te doen voor andere 11 jarigen. En als ze door jou, iemand die gewoon op de stoep loopt niet door kunnen rijden ben je een "kankerhoer"
pi_218210319
quote:
1s.gif Op maandag 14 juli 2025 14:06 schreef Momo het volgende:
Hier gaan ze in een rustige woonwijk over de stoep fietsen met een fatbike om stoer te doen voor andere 11 jarigen. En als ze door jou, iemand die gewoon op de stoep loopt niet door kunnen rijden ben je een "kankerhoer"
Het beste zou zijn als ze gewoon aangetikt worden door de politie zodat ze hard op hun smoel gaan.
  maandag 14 juli 2025 @ 14:16:11 #107
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_218210389
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 14:07 schreef Halcon het volgende:

[..]
Het beste zou zijn als ze gewoon aangetikt worden door de politie zodat ze hard op hun smoel gaan.
Als je als voetganger ze van de fiets zou trappen/duwen heb je waarschijnlijk wel probleem. Politie is te druk voor dit soort dingen.
pi_218210632
quote:
1s.gif Op maandag 14 juli 2025 14:16 schreef Momo het volgende:

[..]
Als je als voetganger ze van de fiets zou trappen/duwen heb je waarschijnlijk wel probleem. Politie is te druk voor dit soort dingen.
Nee hoor, ik eis (met hond >:) ) gewoon mijn plek op de weg op.
.
pi_218210712
quote:
1s.gif Op maandag 14 juli 2025 14:16 schreef Momo het volgende:

[..]
Tenzij er getuigen zijn enzo, denk ik dat het pittig wordt om het verschil tussen opzettelijk duwen en een afwerende beweging maken omdat er een debiel op een plek waar ie niet hoort op je in dreigt te rijden nog best lastig te bewijzen is.
pi_218210729
quote:
1s.gif Op maandag 14 juli 2025 14:06 schreef Momo het volgende:
Hier idem.
Door het winkelcentrum ook. Levensgevaarlijk.
pi_218211041
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 14:39 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Tenzij er getuigen zijn enzo, denk ik dat het pittig wordt om het verschil tussen opzettelijk duwen en een afwerende beweging maken omdat er een debiel op een plek waar ie niet hoort op je in dreigt te rijden nog best lastig te bewijzen is.
Denk dat als je op een voetpad in botsing komt met een fatbiker en het woord tegen woord is, dat je dan echt niet de schuld krijgt.
  maandag 14 juli 2025 @ 15:48:05 #112
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_218211288
Gemeentes hebben het tegenwoordig te druk met reclames op vliegreizen in bushokjes verbieden. Voetgangers die van de sokken worden gereden hebben geen prioriteit.
  maandag 14 juli 2025 @ 15:51:03 #113
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_218211317
Wij zitten allemaal schande te spreken enzo. Maar wat vinden hun ouders ervan? Die vinden het wel ok dat hun mormel op een fatbike rijdt, zelfs voor hun gekocht. Zouden ze een idee hebben hoe ze er op rijden? Of doet hun kind dat soort dingen niet? Of zijn kinderen gewoon kind etc.
  maandag 14 juli 2025 @ 16:01:14 #114
24533 ACT-F
pi_218211410
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 15:51 schreef Momo het volgende:
Wij zitten allemaal schande te spreken enzo. Maar wat vinden hun ouders ervan? Die vinden het wel ok dat hun mormel op een fatbike rijdt, zelfs voor hun gekocht. Zouden ze een idee hebben hoe ze er op rijden? Of doet hun kind dat soort dingen niet? Of zijn kinderen gewoon kind etc.
Die zijn blij dat ze buiten zijn in plaats van dat ze thuis achter een scherm zitten.
  maandag 14 juli 2025 @ 16:08:53 #115
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_218211510
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 15:51 schreef Momo het volgende:
Laatst ook ergens verteld op dit forum. Meisje van een jaar of 9,10 flikkert van zo'n ding, ligt huilend met schaafwonden op straat. Omwonenden komen aanrennen met flesjes water, een dekentje, eentje helpt haar haar moeder te bellen. Komt er als eerste iets uit die telefoon van "Is die kankerfiets goddomme kapot!?"

Dus ja, er bestaan ouders die niet in staat of van zins zijn hun kind tegen dit soort dingen te beschermen. Heel triest.
  maandag 14 juli 2025 @ 18:52:56 #116
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_218213153
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 16:08 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Laatst ook ergens verteld op dit forum. Meisje van een jaar of 9,10 flikkert van zo'n ding, ligt huilend met schaafwonden op straat. Omwonenden komen aanrennen met flesjes water, een dekentje, eentje helpt haar haar moeder te bellen. Komt er als eerste iets uit die telefoon van "Is die kankerfiets goddomme kapot!?"

Dus ja, er bestaan ouders die niet in staat of van zins zijn hun kind tegen dit soort dingen te beschermen. Heel triest.
Vandaag voor het eerst een fatbike gezien waar ze met 3(!) op zaten. Uiteraard lekker korte mouwtjes allemaal, als die tegen het asfalt gaan schuurt het lekker allemaal.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')