Speciale fiets voor je zusje.quote:
We kunnen wel meer niet handhaven in dit land, daarom is ons rechtssysteem ook steeds meer een kabuki theater aan het worden. En wat is er mis met een Tweaker, huh?quote:Op woensdag 9 juli 2025 00:08 schreef Het_Bokje het volgende:
Ik snap het wel. Enschede, daar wil je zo snel mogelijk doorheen natuurlijk.(Nee, geintje. Enschede is mooi)
Ik dacht dat het fatbike debat een beetje was overgewaaid? (Omdat je het niet kan handhaven, qua regelgeving niet, qua mankracht niet)
Ach ja. NOS
(Offtopic: een Glasvezel-onderwerp op NPO Radio1: 'oh, hoe komt het nou dat glasvezel ineens zo populair is?'. En geen woord over de VDSL-vertragings tactieken van KPN de afgelopen jaren, waardoor na veel gepush ineens toko's als Reggefiber de kop opstaken en glas ging leggen. (En toen kocht KPN Reggefiber...waardoor e.e.a. stil kwam te liggen)
Nouja, dit was ff ranten op de NOS.
Gadverdamme, ik lijk wel een Tweaker.
"DE BACKHAUL!!! DENK OM DE BACKHAUL!!!!"
Een Tweaker is een jongeling die enthousiast begint, maar uiteindelijk lui wordt en zijn passie verpatst aan de commercie voor een paar grijpstuivers.quote:Op woensdag 9 juli 2025 00:34 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
We kunnen wel meer niet handhaven in dit land, daarom is ons rechtssysteem ook steeds meer een kabuki theater aan het worden. En wat is er mis met een Tweaker, huh?
Asocialen en Tokkies weren uit de binnenstad van Enschede .... strak planquote:Op woensdag 9 juli 2025 03:00 schreef OmniRocket het volgende:
Alsof je golfjes en polo's gaat weren... er moet een plan komen tegen het asocialer worden van mensen
Dit (maar dat is wel heeel allesomvattend...plan tegen asos)-haha, autocorrected to aids-quote:Op woensdag 9 juli 2025 03:00 schreef OmniRocket het volgende:
Alsof je golfjes en polo's gaat weren... er moet een plan komen tegen het asocialer worden van mensen
Handhaving moet je gewoon aan de markt uitbesteden, maak de boetes gewoon net zo hoog dat het rendabel word om op overtredingen te jagen.quote:Op woensdag 9 juli 2025 00:34 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
We kunnen wel meer niet handhaven in dit land, daarom is ons rechtssysteem ook steeds meer een kabuki theater aan het worden. En wat is er mis met een Tweaker, huh?
Mooie uitdaging om die dingen nóg harder te laten gaanquote:Op woensdag 9 juli 2025 04:50 schreef raptorix het volgende:
[..]
Handhaving moet je gewoon aan de markt uitbesteden, maak de boetes gewoon net zo hoog dat het rendabel word om op overtredingen te jagen.
Rinus rijdt pas op een fat bikequote:Op woensdag 9 juli 2025 04:21 schreef r_one het volgende:
[..]
Asocialen en Tokkies weren uit de binnenstad van Enschede .... strak plan![]()
Nu nog even kijken hoe we dat in de APV kunnen implementeren ..... misschien kunnen we een 'list' verzinnen![]()
Fatbike: status symbool voor allochtone loosers en autotochtone tokkies. Lui schorem op een "fiets"quote:
Het begint met gedragsverandering. Als die gastjes weten dat ze een grote(re) kans lopen dat ze onderweg ergens worden aangehouden, zal er al een boel van dat zogenaamd stoere gedrag op die fatbikes verdwijnen.quote:Op woensdag 9 juli 2025 08:49 schreef Chadi het volgende:
Gisteren middag terug van werk komt er zo'n kleine klojo met een rotvaart twee fietsers die naast elkaar reden inhalen waardoor die zelf bijna op zijn smoel gaat vanwege de tegenliggers.
Als die was gegaan dan had je hem gelijk een rolstoel voor de rest van zijn leven kunnen geven. Gastje was denk ik net 10 of 11.
Verbieden die hap. Heb totaal geen vertrouwen dat het goed komt met tokkie ouders die hun kind hierop zetten
Met de voorgeschreven kleding, doorgaans zwart met capuchon.quote:Op woensdag 9 juli 2025 08:40 schreef matspontius het volgende:
[..]
Fatbike: status symbool voor allochtone loosers en autotochtone tokkies. Lui schorem op een "fiets"
Ja, dit. Regels opstellen voor vervoersmiddelen (waar mag je wel en niet rijden, wie mag erop rijden enz) zie ik liever door de landelijke politiek gebeuren dan dat elke gemeente met lokale, willekeurige regeltjes komt. Dat je constateert dat ze met name het centrum onveilig maken zou je dan weer als gemeente wel prima kunnen aanpakken door gerichte handhaving.quote:Op woensdag 9 juli 2025 08:47 schreef WheeledWarrior het volgende:
Ga gewoon eens handhaven, stelletje lamzakken.
Structureel beboeten en fietsen in beslag nemen in de winkelcentra waar die paupers vaak rondscheuren en als het nieuwe schooljaar begint langs de schoolroutes elke fatbike controleren en meteen even beboeten voor mobieltjes op de fiets.
Ja, tuurlijk. De landelijke wetgever worstelt al tijden om regelgeving te maken gebaseerd op onderscheid tussen fietsen, elektrische fietsen, fatbikes en scooters, maar deze lokale vogel zegt dat het allemaal prima te doen is en gaat het wel eventjes regelen. Jaja.quote:"We verbieden fatbikes in de binnenstad zoals we met scooters hebben gedaan", zei VVD-fractievoorzitter Rachel Denneboom. "De fatbike is een scooter vermomd als fiets. Volgens mij moet dat kunnen."
quote:
Dat het een scooter is vermomd als fiets is op zich geen gekke uitspraak. De hele bouw van die dingen en de manier waarop veel van die bestuurders ermee rijden (zonder trappen hele stukken rijden) heeft niet zoveel met fietsen te maken. En het 'stoere' uiterlijk is uitermate aantrekkelijk voor met name de jeugd.quote:Op woensdag 9 juli 2025 09:52 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ja, dit. Regels opstellen voor vervoersmiddelen (waar mag je wel en niet rijden, wie mag erop rijden) zie ik liever door de landelijke politiek gebeuren dan dat elke gemeente met lokale, willekeurige regeltjes komt. Dat je constateert dat ze met name het centrum onveilig maken zou je dan weer als gemeente wel prima kunnen aanpakken door gerichte handhaving.
[..]
Ja, tuurlijk. De landelijke wetgever worstelt al tijden om regelgeving te maken gebaseerd op onderscheid tussen fietsen, elektrische fietsen, fatbikes en scooters, maar deze lokale vogel zegt dat het allemaal prima te doen is en gaat het wel eventjes regelen. Jaja.
Nee, dit is een fatbike : een MTB met extra dikke banden voor gebruik in zeer zachte ondergrond (zoals zand en sneeuw) :quote:Op woensdag 9 juli 2025 09:58 schreef Bocaj het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Dikke banden met een elektromotor.
Kom maar eens met een verschil dat de fabrikanten niet in 2 weken kunnen omzeilen. Daar ligt het echte probleem van het fatbike-verbod.quote:Op woensdag 9 juli 2025 00:20 schreef gwn_een_user het volgende:
.... want er is nogal verschil tussen een e-bike en een (vaak opgevoerde) fatbike.
ja dat ook nogquote:Op woensdag 9 juli 2025 11:20 schreef mvdejong het volgende:
Kom maar eens met een verschil dat de fabrikanten niet in 2 weken kunnen omzeilen. Daar ligt het echte probleem van het fatbike-verbod.
https://nos.nl/artikel/25(...)euwe-wet-te-omzeilenquote:“Als de Tweede Kamer een deurtje dichtdoet, dan maken wij een ander deurtje open.”
Sow, hehe! Laatst zat iemand me helemaal te corrigeren dat ik dit een fatbike noemde! Alleen die Tokkietransporters met elektromotor zouden fatbikes zijn.quote:Op woensdag 9 juli 2025 11:19 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Nee, dit is een fatbike : een MTB met extra dikke banden voor gebruik in zeer zachte ondergrond (zoals zand en sneeuw) :
[ afbeelding ]
Die bestaan al sinds het begin van deze eeuw, later is dat misbruikt voor een type electrische fiets voor mietjes en marokkaantjes.
Laat maar weer zien hoe schadelijk politiek is voor je denkvermogen.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 23:55 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
"De fatbike is een scooter vermomd als fiets. Volgens mij moet dat kunnen."
Wat dat betreft zijn die elektrische stepjes nog veel meer aso/tokkie. Bij m'n ouders in de buurt zie ik af en toe twee broertjes rijden op zo'n ding. De ene is volgens mij niet ouder dan een jaar of acht en z'n broertje zal hooguit tien zijn. Maar die dingen gaan me toch een partij hard! Zou me niets verbazen als ze richting de 45km/u gaan want zelfs een snelle fat-bike gaan ze met gemak voorbij. Welke ouder haalt het in z'n kop om zo'n ding voor hun kids te kopen, dan moet je toch eigenlijk meteen jeugdzorg aan de deur krijgen?quote:Op woensdag 9 juli 2025 11:56 schreef Momo het volgende:
Zou een helmplicht en minimale leeftijd invoeren met handhaving niet beter werken om de meest jonge kinderen eraf te krijgen? Wel bizar trouwens dat je voor je 12-jarige wannabe gangster mormel een fiets van 1000 euro gaat kopen als ouder omdat meneer anders niet stoer genoeg is.
En dat is het probleem. Fabrikanten hadden al de slimbike aangekondigd. Net zo lelijk, maar dan met mountainbikebandjes. Tot zover de categorie fatbike.quote:Op woensdag 9 juli 2025 09:58 schreef Bocaj het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Dikke banden met een elektromotor.
Ik zie ze gewoon wegrijden bij verkeerslichten zonder te trappen hoor.quote:Op woensdag 9 juli 2025 12:20 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Laat maar weer zien hoe schadelijk politiek is voor je denkvermogen.
Tenzij de fatbike aangepast is is het een rijwiel met hulpmotor : je moet blijven trappen om vooruit te gaan, wat bij een scooter (de term scooter omvat zowel snorfiets als bromfiets) niet het geval is. Pas op het moment dat er inderdaad een aanpassing is gedaan waardoor je niet meer hoeft te trappen wordt het inderdaad een snorfiets (of een bromfiets indien de snelheid ook is opgevoerd) en geldt een minimum-leeftijd, helmplicht, brommerijbewijs en kenteken.
Ja, die zijn dus aangepast, en wettelijk een snorfiets of brommer, met alle eisen van dien.quote:Op woensdag 9 juli 2025 19:02 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ik zie ze gewoon wegrijden bij verkeerslichten zonder te trappen hoor.
Lijkt me wat onzinnig. Het is gewoon een fiets met elektrische aandrijving? Mijn moeder heeft er ook 1quote:Op woensdag 9 juli 2025 08:40 schreef matspontius het volgende:
[..]
Fatbike: status symbool voor allochtone loosers en autotochtone tokkies. Lui schorem op een "fiets"
Alle buitenlanders weren, hoe wou je dat legaal doen dan?quote:Op woensdag 9 juli 2025 04:21 schreef r_one het volgende:
[..]
Asocialen en Tokkies weren uit de binnenstad van Enschede .... strak plan![]()
Nu nog even kijken hoe we dat in de APV kunnen implementeren ..... misschien kunnen we een 'list' verzinnen![]()
Nou, gefeliciteerd. Daar kun je trots op zijn 🙏 Ziet er ook echt cool uit, zo'n volwassene op zo'n zwart kreng 😒quote:Op woensdag 9 juli 2025 21:04 schreef ricky3 het volgende:
[..]
Lijkt me wat onzinnig. Het is gewoon een fiets met elektrische aandrijving? Mijn moeder heeft er ook 1
Om te beginnen uberhaupt niet binnen laten - hoef je ze ook niet te werenquote:Op woensdag 9 juli 2025 21:12 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Alle buitenlanders weren, hoe wou je dat legaal doen dan?
Niet allemaal, die met een gashendel worden gezien als gemotoriseerde voertuigen. Je ziet ook niet aan die dingen of ze opgevoerd zijn of nietquote:Op woensdag 9 juli 2025 00:13 schreef ricky3 het volgende:
[..]
Blijkbaar een elektrische fiets? Dus ze willen elektrische fietsen verbieden?
Waar lees jij buitenlanders in mijn post?quote:Op woensdag 9 juli 2025 21:12 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Alle buitenlanders weren, hoe wou je dat legaal doen dan?
Gewoon met de bumper even aantikken, dan is dat zo opgelost.quote:Op woensdag 9 juli 2025 09:24 schreef TheGreatAlfonso het volgende:
Lijkt me best lastig aanhouden, zo'n fatbiker...
Mijn moeder heeft een elektrische fietsquote:Op woensdag 9 juli 2025 21:37 schreef matspontius het volgende:
[..]
Nou, gefeliciteerd. Daar kun je trots op zijn 🙏 Ziet er ook echt cool uit, zo'n volwassene op zo'n zwart kreng 😒
En scootmobiels?quote:Op donderdag 10 juli 2025 00:22 schreef ACT-F het volgende:
Geen gemotoriseerde voertuigen toelaten. Klaar. Het doet er niet toe of de motor met een hendel of trapondersteuning aangedreven wordt.
1 busje en 2 sterke mannen en het is goud scheppenquote:Op donderdag 10 juli 2025 00:27 schreef ACT-F het volgende:
Over een paar weken kunnen we het onderstaande beeld hergebruiken:
[ afbeelding ]
Oh vast wel maar dat is geen antwoord op mijn vraag.quote:Op donderdag 10 juli 2025 00:30 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Hengelo kan wel een paar centrumbezoekers gebruiken.
Bestuurders van een gehandicaptenvoertuig vormen in de wet een speciale categorie van weggebruikers. Daarvoor gelden andere regels.quote:Op donderdag 10 juli 2025 00:32 schreef r_one het volgende:
[..]
Oh vast wel maar dat is geen antwoord op mijn vraag.
Primaquote:Op donderdag 10 juli 2025 00:33 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Bestuurders van een gehandicaptenvoertuig vormen in de wet een speciale categorie van weggebruikers. Daarvoor gelden andere regels.
https://www.rijksoverheid(...)ehandicaptenvoertuig
Het lijkt me toch evident dat gehandicapten diverse uitzonderingen genieten.quote:Op donderdag 10 juli 2025 00:34 schreef r_one het volgende:
[..]
Prima![]()
(maar wel een nuancering van je eerdere post dus)
Precies, maar deze discussie hadden we (landelijk)toch al een paar maanden geleden gehad? (Of was dat vorig jaar alweer?)quote:Op donderdag 10 juli 2025 05:43 schreef raptorix het volgende:
Deze discussie is zinloos, men heeft helemaal geen capaciteit om te handhaven, dit land is naar de klote, en omdat men weet dat men niet handhaaft gaat men zich nog debieler gedragen.
Hetzelfde als met vuurwerk, gemeentelijke verboden, maar alsof er ook maar 1 agent tijd heeft om zich daar mee te bemoeien, drugshandhaving? Men spendeert miljarden om transporten te stoppen, en het enige waar het invloed op heeft is de prijs.quote:Op donderdag 10 juli 2025 06:37 schreef Het_Bokje het volgende:
[..]
Precies, maar deze discussie hadden we (landelijk)toch al een paar maanden geleden gehad? (Of was dat vorig jaar alweer?)
Oftewel: lekker doorknallen die fatbikes, dan zal ik proberen er zoveel mogelijk af te remmen.
'Bij het in het verkeer deelnemen op alle niet exclusief door de mens aangedreven fietsen dient iedereen een helm te dragen'quote:Op donderdag 10 juli 2025 07:39 schreef Pizzakoppo het volgende:
Het probleem is ontstaan door het verplichte helmgebruik bij de Snorfietsen in te voeren. Vroeger was de snorscooter stoer omdat je zonder helm mocht rijden, met helm verviel direct het nut van het apparaat.
Toch niet helemaal mee eens. De gemiddelde fatbike rider is niet oud genoeg om op een snorfiets te mogen rijden.quote:Op donderdag 10 juli 2025 07:39 schreef Pizzakoppo het volgende:
Het probleem is ontstaan door het verplichte helmgebruik bij de Snorfietsen in te voeren. Vroeger was de snorscooter stoer omdat je zonder helm mocht rijden, met helm verviel direct het nut van het apparaat.
In dit gat is de fatbike gesprongen. Een ‘stoere’ fiets die makkelijk op te voeren valt, geen helmplicht, geen verzekeringsplicht, geen minimale leeftijd en geen rijbewijs/certificaat plicht. In zekere zin een prachtig voorbeeld van kapitalisme waarin vraag en aanbod elkaar vinden en creatief ondernemerschap.
Echter is het laten rijden van kinderen op een snel gemotoriseerd voertuig logischerwijs een recept voor ongelukken en gevaarlijke situaties. Nu zal Nederland geen Nederland zijn als we dit juridisch weer veel te complex maken en vast blijven zitten op wat nou een gedefinieerde fatbike is. Iets waar de makers allang op geanticipeerd hebben met het aankondigen van de slimbike of een fatbike met een smal wiel voor.
Lang verhaal kort;
- Helmplicht voor alle gemotoriseerde voertuigen voor kinderen tot 18 jaar.
- Handhaven op helm, snelheid en gebruik van telefoon.
En klaar is de discussie.
https://www.ad.nl/binnenl(...)erminderen~a336d6ed/quote:Kabinet onderzoekt maximumsnelheid voor de fiets om aantal fietsongelukken te verminderen
Om het torenhoge aantal fietsongelukken terug te dringen, onderzoekt het kabinet de invoering van een maximumsnelheid op fietspaden. Gemeenten mogen daar op korte termijn al mee experimenteren. Dit staat in het nieuwe meerjarenplan fietsveiligheid 2025-2029, dat minister Robert Tieman (Infrastructuur) donderdagmiddag naar de Tweede Kamer stuurt.
Het gaat al jaren de verkeerde kant op met de fietsveiligheid. Fietsers vormen inmiddels de grootste groep verkeersdoden en zwaargewonden. Vorig jaar kwamen 224 fietsers om in het verkeer, in 2023 waren dat er zelfs 270. Jaarlijks belanden meer dan 70.000 fietsers op de spoedeisende hulp, van wie vijfduizend met ernstig letsel, vaak aan het hoofd.
Vooral de wildgroei aan e-bikes, elektrische bakfietsen en fatbikes speelt een rol. ‘Die zorgen voor grote massa- en snelheidsverschillen op het fietspad’, staat te lezen in het plan. Met een maximumsnelheid worden die verschillen kleiner.
Gemeenten mogen van het kabinet snel aan de slag met pilots. Een exacte limiet wordt niet genoemd, maar verkeersexperts denken aan 20 of 25 kilometer per uur in de bebouwde kom. In Amsterdam pleit de Fietsersbond al sinds 2022 voor 20 kilometer per uur en ook het college van B en W is voorstander.
Ook adviessnelheid en bakfietsen op de rijbaan
De Amsterdamse wethouder Melanie van der Horst (Verkeer) liet het idee onderzoeken, maar stuitte twee jaar terug op wettelijke belemmeringen. Zo blijkt het onmogelijk om een lagere snelheid op vrijliggende fietspaden of fietspaden in parken in te voeren. „Daarvoor is landelijke regelgeving nodig”, stelde ze.
Die ruimte komt er nu. ‘De experimenten moeten snel en eenvoudig kunnen starten’, schrijft het ministerie. Vanaf 2026 kunnen gemeenten hier al mee beginnen.
Naast een verplichte maximumsnelheid wil het kabinet ook experimenteren met adviessnelheden op het fietspad. Onderzocht wordt verder of koeriers met elektrische bakfietsen niet beter op de rijbaan kunnen rijden.
Deze maatregelen maken onderdeel uit van het langverwachte meerjarenplan fietsveiligheid 2025-2029. Minister Tieman (I&W) stelt daar de komende jaren 50 miljoen euro voor beschikbaar.
Het doel is om fietsen een stuk veiliger te maken op de 153.000 kilometer aan wegen waar gefietst mag worden. Daarvan zijn 43.000 kilometer fietspaden.
Nederland moet aan de fietshelm
Het geld moet deels naar val- en balanstrainingen voor oudere fietsers. Acht op de tien zwaargewonde fietsers raakt gewond zonder botsing met een motorvoertuig. Zes op de tien is ouder dan 60 jaar. Daarnaast komt er een zogeheten Keuzehulp Veilige Fiets voor mensen die een nieuwe fiets willen kopen.
Het kabinet zet ook in op de fietshelm, alleen wel vrijwillig. Nu draagt slechts 4 procent van de fietsers een helm. Dat moet via landelijke informatiecampagnes binnen tien jaar naar 25 procent, zoals in Denemarken. De voorlichting richt zich vooral op kinderen, ouderen en forenzen.
Opmerkelijk is dat de overheidsambitie om het aantal verkeersslachtoffers in 2030 te halveren voor het eerst wordt losgelaten. Dit blijkt onhaalbaar, zo valt te lezen. Doel is nu een daling van het aantal fietsongevallen op de lange termijn.
Om dat te bereiken moet de registratie van fietsongevallen véél beter. Uit ambulancedata blijkt dat het aantal incidenten 5 tot 8 keer hoger ligt dan uit politiegegevens blijkt. Het ministerie trekt verder geld uit voor extra onderzoek, onder meer naar eenzijdige ongelukken en de veilige inrichting van kruispunten. Nu is er nog te weinig kennis over de aard van fietsongevallen.
Plan is fors vertraagd
Tot slot komen er allerlei gedragscampagnes tegen het opvoeren van fietsen, bellen op de fiets en rijden onder invloed.
Het nieuwe meerjarenplan fietsveiligheid 2025-2029 is fors vertraagd: het had oorspronkelijk al in het voorjaar van 2024 moeten verschijnen. De moeizame kabinetsformatie heeft onder meer voor vertraging gezorgd.
Minister Tieman beklemtoont dat het plan vooral nieuwe maatregelen betreft. Er gebeurt al veel buiten dit plan om, stelt hij. Zo is er nog 236 miljoen euro beschikbaar voor de verbreding en verbetering van fietspaden.
Je verwacht het niet.quote:Op zaterdag 12 juli 2025 12:54 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Bij een algemene controle van fatbikes blijkt de helft van de fatbikes niet aan de eisen te voldoen
https://www.rtl.nl/nieuws(...)le-groningen-politie
Ja, lekker als journalist de naieve onschuld spelen en naar de bekende weg vragen he. Als de politie tijd en mankracht besteedt aan een controle om verkeersdeelnemers te betrappen die verkeerd bezig zijn, is het niet bijzonder efficient om je te richten op mensen die rondschuifelen met een rollator.quote:De vraag waarom er tijdens de controle is ingezet op bestuurders van fatbikes kan een politiewoordvoerder vandaag niet beantwoorden.
2 in beslagnames terwijl de helft niet aan de eisen voldoet.quote:Op zaterdag 12 juli 2025 12:54 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Bij een algemene controle van fatbikes blijkt de helft van de fatbikes niet aan de eisen te voldoen
Goh, je hoeft dus helemaal geen nieuwe wet te maken om de helft van het probleem al op te lossen.,quote:Op zaterdag 12 juli 2025 12:54 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Zo'n opgevoerde brommer hoorde je van grote afstand aankomen, die fatbikes zijn bijna stealth en heb je pas in de gaten als ze je passeren.quote:Op zondag 13 juli 2025 16:26 schreef Ghostbuster het volgende:
Beetje gejank dit, vroegerhad je ook brommers die dik opgevoerd waren, ik moet er altijd wel om lachen die fatbikes
Ja dat is wel een beetje matigquote:Op zondag 13 juli 2025 16:29 schreef Hathor het volgende:
[..]
Zo'n opgevoerde brommer hoorde je van grote afstand aankomen, die fatbikes zijn bijna stealth en heb je pas in de gaten als ze je passeren.
Vuurwerkverbod 2.0quote:Op zondag 13 juli 2025 16:24 schreef Halcon het volgende:
[..]
Goh, je hoeft dus helemaal geen nieuwe wet te maken om de helft van het probleem al op te lossen.,
Maar niet dat die opgevoerde Kreidlers en Zündappjes downtown Enschede (of willekeurig andere grotere plaats) tussen het winkelend publiek slalomdenquote:Op zondag 13 juli 2025 16:26 schreef Ghostbuster het volgende:
Beetje gejank dit, vroegerhad je ook brommers die dik opgevoerd waren, ik moet er altijd wel om lachen die fatbikes
Hoe kan dat nou, ik heb begrepen dat als je een bepaald onderdeel van een probleem niet kan handhaven je helemaal moet verbieden. Dat is ''makkelijker handhaven''quote:Op donderdag 10 juli 2025 05:43 schreef raptorix het volgende:
Deze discussie is zinloos, men heeft helemaal geen capaciteit om te handhaven, dit land is naar de klote, en omdat men weet dat men niet handhaaft gaat men zich nog debieler gedragen.
Dat was ook een mooi stukje Neerlansche logica inderdaad.quote:Op donderdag 10 juli 2025 07:39 schreef Pizzakoppo het volgende:
In dit gat is de fatbike gesprongen. Een ‘stoere’ fiets die makkelijk op te voeren valt, geen helmplicht, geen verzekeringsplicht, geen minimale leeftijd en geen rijbewijs/certificaat plicht. In zekere zin een prachtig voorbeeld van kapitalisme waarin vraag en aanbod elkaar vinden en creatief ondernemerschap.
Echter is het laten rijden van kinderen op een snel gemotoriseerd voertuig logischerwijs een recept voor ongelukken en gevaarlijke situaties. Nu zal Nederland geen Nederland zijn als we dit juridisch weer veel te complex maken en vast blijven zitten op wat nou een gedefinieerde fatbike is. Iets waar de makers allang op geanticipeerd hebben met het aankondigen van de slimbike of een fatbike met een smal wiel voor.
Lang verhaal kort;
De andere helft is de wegbezuinigde handhaving.quote:Op zondag 13 juli 2025 16:24 schreef Halcon het volgende:
[..]
Goh, je hoeft dus helemaal geen nieuwe wet te maken om de helft van het probleem al op te lossen.,
Alle illegale fatbikes verbieden.quote:Op zondag 13 juli 2025 17:16 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Hoe kan dat nou, ik heb begrepen dat als je een bepaald onderdeel van een probleem niet kan handhaven je helemaal moet verbieden. Dat is ''makkelijker handhaven''
E-bike in mountainbike of bmx uitvoeringquote:
De twee knulletjes die afgelopen week me slingerend (de besturende knaap kon amper zijn evenwicht bewaren met het vriendje achterop leek het) in een blinde bocht aan de verkeerde kant tegemoet kwamen leken mij groep 7 nog niet gepasseerd. Dat sparen ze op de leeftijd echt niet zelf bij elkaar, daar moeten dus ouders achterzitten die dit soort semi-gemotoriseerde vervoersmiddelen acceptabel vinden voor jonge kinderen.quote:Op zondag 13 juli 2025 17:20 schreef WheeledWarrior het volgende:
Voor mijn gevoel worden de bestuurders ook met de week jonger, ik heb ze gezien die echt niet ouder dan 9 of 10 kunnen zijn en dan met twee erop op een openbaar fietspad inclusief mobieltjes.
Die ouders moet je op het dorpsplein op een schavot zetten en een uur lang bekogelen met koeienpoep.
Als je als ouder met een kinderzitje op je fatbike gaat rijden ben je sowieso een totaaldebiel.quote:Op zondag 13 juli 2025 17:29 schreef Qarrad het volgende:
[..]
De andere helft is de wegbezuinigde handhaving.
Gisteren kort fietstochtje, vier keer een fatbike-situatie. Eerst een moeder die met een veel te jong kindje voorop hangend een rotonde verkeerd om neemt, daarna een stel pubers dat veel te snel en met zijn drieën naast elkaar andere fietsers van het pad dwingt, daarna een moeder met een kind achterop die door rood knalt en dan nog eentje met een dronken vijftiger die op de rijbaan voor tegemoetkomende auto's zwabberde.
Die fatbike op zich is niet gevaarlijk, die aso's die erop rijden wel.quote:Op zondag 13 juli 2025 17:38 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Als je als ouder met een kinderzitje op je fatbike gaat rijden ben je sowieso een totaaldebiel.
Kijk nou eens goed wat je nou getypt hebtquote:Op zondag 13 juli 2025 17:30 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Alle illegale fatbikes verbieden.
Daar zou ik graag aan toe willen voegen:quote:Op donderdag 10 juli 2025 07:39 schreef Pizzakoppo het volgende:
Lang verhaal kort;
Je herkent er geen sarcasme in?quote:Op zondag 13 juli 2025 18:15 schreef r_one het volgende:
[..]
Kijk nou eens goed wat je nou getypt hebt
Ik twijfelde.quote:
Herken sarcasme en waar ik op reageer ..quote:Op zondag 13 juli 2025 18:15 schreef r_one het volgende:
[..]
Kijk nou eens goed wat je nou getypt hebt
Ik vind sowieso dat illegale dingen verboden moeten worden...quote:Op zondag 13 juli 2025 17:30 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Alle illegale fatbikes verbieden.
Ja. Als al die illegale fatbikes al eens opgeruimd zouden worden... Dat zou al veel schelen.quote:Op zondag 13 juli 2025 17:29 schreef Qarrad het volgende:
[..]
De andere helft is de wegbezuinigde handhaving.
Gisteren kort fietstochtje, vier keer een fatbike-situatie. Eerst een moeder die met een veel te jong kindje voorop hangend een rotonde verkeerd om neemt, daarna een stel pubers dat veel te snel en met zijn drieën naast elkaar andere fietsers van het pad dwingt, daarna een moeder met een kind achterop die door rood knalt en dan nog eentje met een dronken vijftiger die op de rijbaan voor tegemoetkomende auto's zwabberde.
Het beste zou zijn als ze gewoon aangetikt worden door de politie zodat ze hard op hun smoel gaan.quote:Op maandag 14 juli 2025 14:06 schreef Momo het volgende:
Hier gaan ze in een rustige woonwijk over de stoep fietsen met een fatbike om stoer te doen voor andere 11 jarigen. En als ze door jou, iemand die gewoon op de stoep loopt niet door kunnen rijden ben je een "kankerhoer"
Als je als voetganger ze van de fiets zou trappen/duwen heb je waarschijnlijk wel probleem. Politie is te druk voor dit soort dingen.quote:Op maandag 14 juli 2025 14:07 schreef Halcon het volgende:
[..]
Het beste zou zijn als ze gewoon aangetikt worden door de politie zodat ze hard op hun smoel gaan.
Nee hoor, ik eis (met hondquote:Op maandag 14 juli 2025 14:16 schreef Momo het volgende:
[..]
Als je als voetganger ze van de fiets zou trappen/duwen heb je waarschijnlijk wel probleem. Politie is te druk voor dit soort dingen.
Tenzij er getuigen zijn enzo, denk ik dat het pittig wordt om het verschil tussen opzettelijk duwen en een afwerende beweging maken omdat er een debiel op een plek waar ie niet hoort op je in dreigt te rijden nog best lastig te bewijzen is.quote:Op maandag 14 juli 2025 14:16 schreef Momo het volgende:
[..]
Als je als voetganger ze van de fiets zou trappen/duwen heb je waarschijnlijk wel probleem. Politie is te druk voor dit soort dingen.
Hier idem.quote:Op maandag 14 juli 2025 14:06 schreef Momo het volgende:
Hier gaan ze in een rustige woonwijk over de stoep fietsen met een fatbike om stoer te doen voor andere 11 jarigen. En als ze door jou, iemand die gewoon op de stoep loopt niet door kunnen rijden ben je een "kankerhoer"
Denk dat als je op een voetpad in botsing komt met een fatbiker en het woord tegen woord is, dat je dan echt niet de schuld krijgt.quote:Op maandag 14 juli 2025 14:39 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Tenzij er getuigen zijn enzo, denk ik dat het pittig wordt om het verschil tussen opzettelijk duwen en een afwerende beweging maken omdat er een debiel op een plek waar ie niet hoort op je in dreigt te rijden nog best lastig te bewijzen is.
Die zijn blij dat ze buiten zijn in plaats van dat ze thuis achter een scherm zitten.quote:Op maandag 14 juli 2025 15:51 schreef Momo het volgende:
Wij zitten allemaal schande te spreken enzo. Maar wat vinden hun ouders ervan? Die vinden het wel ok dat hun mormel op een fatbike rijdt, zelfs voor hun gekocht. Zouden ze een idee hebben hoe ze er op rijden? Of doet hun kind dat soort dingen niet? Of zijn kinderen gewoon kind etc.
Laatst ook ergens verteld op dit forum. Meisje van een jaar of 9,10 flikkert van zo'n ding, ligt huilend met schaafwonden op straat. Omwonenden komen aanrennen met flesjes water, een dekentje, eentje helpt haar haar moeder te bellen. Komt er als eerste iets uit die telefoon van "Is die kankerfiets goddomme kapot!?"quote:Op maandag 14 juli 2025 15:51 schreef Momo het volgende:
Wij zitten allemaal schande te spreken enzo. Maar wat vinden hun ouders ervan? Die vinden het wel ok dat hun mormel op een fatbike rijdt, zelfs voor hun gekocht. Zouden ze een idee hebben hoe ze er op rijden? Of doet hun kind dat soort dingen niet? Of zijn kinderen gewoon kind etc.
Vandaag voor het eerst een fatbike gezien waar ze met 3(!) op zaten. Uiteraard lekker korte mouwtjes allemaal, als die tegen het asfalt gaan schuurt het lekker allemaal.quote:Op maandag 14 juli 2025 16:08 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Laatst ook ergens verteld op dit forum. Meisje van een jaar of 9,10 flikkert van zo'n ding, ligt huilend met schaafwonden op straat. Omwonenden komen aanrennen met flesjes water, een dekentje, eentje helpt haar haar moeder te bellen. Komt er als eerste iets uit die telefoon van "Is die kankerfiets goddomme kapot!?"
Dus ja, er bestaan ouders die niet in staat of van zins zijn hun kind tegen dit soort dingen te beschermen. Heel triest.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |