Enschede wil 'list verzinnen' om fatbikeverbod te regelen
Deel dit artikel
Als eerste Nederlandse gemeente heeft Enschede ingestemd met een verbod op fatbikes in de binnenstad. Wel is de kans groot dat de e-bikes met de dikke banden voorlopig nog in het centrum blijven rijden. De burgemeester gaat eerst kijken wat er mogelijk is binnen de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), het overzicht van lokale regels rond openbare orde en veiligheid.
Voor de stemming in de gemeenteraad gaf wethouder Marc Teutelink al een winstwaarschuwing. "Een standaardverbod op fatbikes is niet zomaar mogelijk. We gaan kijken of we een list kunnen verzinnen. Op die manier wil ik de motie kunnen interpreteren", zei Teutelink. Hij wees erop "allang blij te zijn met een aanmoediging".
Als het aan de VVD ligt, die de motie samen met Volt, Burgerbelangen Enschede en het CDA indiende, wordt de APV aangepast. "We verbieden fatbikes in de binnenstad zoals we met scooters hebben gedaan", zei VVD-fractievoorzitter Rachel Denneboom. "De fatbike is een scooter vermomd als fiets. Volgens mij moet dat kunnen."
Eerder wees een inwoner van Enschede de gemeente schriftelijk op de overlast. "Er wordt met een noodgang door de straten geracet", schreef de inwoner, die "gevaarlijke situaties" ziet. "Het zorgt ervoor dat de voetganger zich niet langer met een veilig gevoel door het stadscentrum kan bewegen."
Scooters
Met het op handen zijnde fatbikeverbod wordt de lijst van verboden vervoermiddelen in de binnenstad van Enschede langer. Sinds september 2020 zijn scooters, snor- en bromfietsen en speedpedelecs er al verboden. Ook auto's en vrachtwagens zijn met uitzondering van laden en lossen niet welkom, tenzij er een ontheffing is afgegeven.
De twijfelachtige haalbaarheid van de plannen leverde in de gemeenteraad kritiek op. "Dit is misschien wel het meest onzinnige debat dat ik in al de jaren dat ik hier zit heb meegemaakt", zei Robin Wessels van GroenLinks. Hij sprak over een motie waarmee verwachtingen worden gewekt die "we nooit kunnen waarmaken". "Dit is gewoon peuterspeelzaalniveau."
Piet van Ek van Groep van Ek/Woltjer had het over "een compleet onzinnige motie, puur voor de bühne. Het is onbegrijpelijk dat de wethouder deze motie heel anders interpreteert. Hij weet dat het juridisch onmogelijk is."
https://nos.nl/artikel/25(...)ikeverbod-te-regelen
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/