abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218163536
Enschede wil 'list verzinnen' om fatbikeverbod te regelen
Deel dit artikel
Als eerste Nederlandse gemeente heeft Enschede ingestemd met een verbod op fatbikes in de binnenstad. Wel is de kans groot dat de e-bikes met de dikke banden voorlopig nog in het centrum blijven rijden. De burgemeester gaat eerst kijken wat er mogelijk is binnen de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), het overzicht van lokale regels rond openbare orde en veiligheid.

Voor de stemming in de gemeenteraad gaf wethouder Marc Teutelink al een winstwaarschuwing. "Een standaardverbod op fatbikes is niet zomaar mogelijk. We gaan kijken of we een list kunnen verzinnen. Op die manier wil ik de motie kunnen interpreteren", zei Teutelink. Hij wees erop "allang blij te zijn met een aanmoediging".

Als het aan de VVD ligt, die de motie samen met Volt, Burgerbelangen Enschede en het CDA indiende, wordt de APV aangepast. "We verbieden fatbikes in de binnenstad zoals we met scooters hebben gedaan", zei VVD-fractievoorzitter Rachel Denneboom. "De fatbike is een scooter vermomd als fiets. Volgens mij moet dat kunnen."

Eerder wees een inwoner van Enschede de gemeente schriftelijk op de overlast. "Er wordt met een noodgang door de straten geracet", schreef de inwoner, die "gevaarlijke situaties" ziet. "Het zorgt ervoor dat de voetganger zich niet langer met een veilig gevoel door het stadscentrum kan bewegen."

Scooters

Met het op handen zijnde fatbikeverbod wordt de lijst van verboden vervoermiddelen in de binnenstad van Enschede langer. Sinds september 2020 zijn scooters, snor- en bromfietsen en speedpedelecs er al verboden. Ook auto's en vrachtwagens zijn met uitzondering van laden en lossen niet welkom, tenzij er een ontheffing is afgegeven.

De twijfelachtige haalbaarheid van de plannen leverde in de gemeenteraad kritiek op. "Dit is misschien wel het meest onzinnige debat dat ik in al de jaren dat ik hier zit heb meegemaakt", zei Robin Wessels van GroenLinks. Hij sprak over een motie waarmee verwachtingen worden gewekt die "we nooit kunnen waarmaken". "Dit is gewoon peuterspeelzaalniveau."

Piet van Ek van Groep van Ek/Woltjer had het over "een compleet onzinnige motie, puur voor de bühne. Het is onbegrijpelijk dat de wethouder deze motie heel anders interpreteert. Hij weet dat het juridisch onmogelijk is."

https://nos.nl/artikel/25(...)ikeverbod-te-regelen
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
pi_218163553
Wat is nou eigenlijk een fatbike?
pi_218163565
Ik snap het wel. Enschede, daar wil je zo snel mogelijk doorheen natuurlijk. :P (Nee, geintje. Enschede is mooi)

Ik dacht dat het fatbike debat een beetje was overgewaaid? (Omdat je het niet kan handhaven, qua regelgeving niet, qua mankracht niet)

Ach ja. NOS :')

(Offtopic: een Glasvezel-onderwerp op NPO Radio1: 'oh, hoe komt het nou dat glasvezel ineens zo populair is?'. En geen woord over de VDSL-vertragings tactieken van KPN de afgelopen jaren, waardoor na veel gepush ineens toko's als Reggefiber de kop opstaken en glas ging leggen. (En toen kocht KPN Reggefiber...waardoor e.e.a. stil kwam te liggen)

Nouja, dit was ff ranten op de NOS.

Gadverdamme, ik lijk wel een Tweaker. :r

"DE BACKHAUL!!! DENK OM DE BACKHAUL!!!!"

:')
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_218163567
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 00:01 schreef ricky3 het volgende:
Speciale fiets voor je zusje. :P
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_218163577
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 00:08 schreef Het_Bokje het volgende:

[..]
Speciale fiets voor je zusje. :P
Blijkbaar een elektrische fiets? Dus ze willen elektrische fietsen verbieden?
pi_218163588
dit gaat hem niet worden denk ik. deze motie is juridisch nogal wankel.
we moeten op landelijk niveau de e-bike wetgeving herzien. maak van voertuigen zoals fatbikes een aparte voertuigcategorie. want er is nogal verschil tussen een e-bike en een (vaak opgevoerde) fatbike. stel een minimumleeftijd en helmplicht in. maak verkoop en keuring strenger. uiteraard hebben we meer handhaving nodig op straat (dat is al veel gevraagd!). vraag scholen met hulp om fatbikegebruik te reguleren. kentekenplicht, chipregistratie. van alles en nog wat.

dit is niet iets wat enschede op zichzelf kan verhelpen, dit moet toch echt op landelijk niveau worden aangepakt

maar, de meeste fatbikeoverlast komt van opgevoerde modellen. die zijn in principe al illegaal. dus het probleem is in de eerste plaats gebrek aan handhaving. hier heb je geen wetswijziging voor nodig. wel meer inzet van handhaving, en laten we daar nu in het hele land gebrek aan hebben...

[ Bericht 9% gewijzigd door gwn_een_user op 09-07-2025 00:30:40 ]
  woensdag 9 juli 2025 @ 00:34:48 #7
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_218163613
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 00:08 schreef Het_Bokje het volgende:
Ik snap het wel. Enschede, daar wil je zo snel mogelijk doorheen natuurlijk. :P (Nee, geintje. Enschede is mooi)

Ik dacht dat het fatbike debat een beetje was overgewaaid? (Omdat je het niet kan handhaven, qua regelgeving niet, qua mankracht niet)

Ach ja. NOS :')

(Offtopic: een Glasvezel-onderwerp op NPO Radio1: 'oh, hoe komt het nou dat glasvezel ineens zo populair is?'. En geen woord over de VDSL-vertragings tactieken van KPN de afgelopen jaren, waardoor na veel gepush ineens toko's als Reggefiber de kop opstaken en glas ging leggen. (En toen kocht KPN Reggefiber...waardoor e.e.a. stil kwam te liggen)

Nouja, dit was ff ranten op de NOS.

Gadverdamme, ik lijk wel een Tweaker. :r

"DE BACKHAUL!!! DENK OM DE BACKHAUL!!!!"

:')
We kunnen wel meer niet handhaven in dit land, daarom is ons rechtssysteem ook steeds meer een kabuki theater aan het worden. En wat is er mis met een Tweaker, huh? }:|
pi_218163620
Mijn gedachten

Electrische fietsen laten vallen onder de brommer AM rijbewijs
Brommers hebben geen bestaan recht meer.
Zeker de electrische rommel niet.

A1 automaat rijbewijs vrij geven wegens overgang .
Tenslotte de EU mag je normaal met een b-rijbewijs een a1 besturen. (Land afhankelijk)
A1 verlagen naar 16jaar .
Am verlagen naar 14 jaar .(Electrische fiets)

Brommers 49cc zal uitsterven en kan je tijdelijk nog onder de AM laten vallen of a1 tot dat het uitsterft.
pi_218163705
Gewoon stoppen met dingen met wielen en iedereen per drone. Probleem opgelost.

Owja, krijg je weer fatdrones natuurlijk, die tot veel verwondingen leiden omdat die je nét een tikkie te hard op de grond laat keilen.

De fatstep, fatvlieger, fatrolschaats en de fatski (ja, das een AsoJetSki of gewoon hele brutale lange latten, daar ben nog niet over uit) gaan ongetwijfeld ook voor veel verkeersleed zorgen.

DUS GEWOON THUISBLIJVEN

En toen deed de fatrollator zijn intrede:

"Toen Netty(83) richting haar porceleinverzameling gelanceerd werd gingen de lichten uit, de oorzaak was een defect schildpad knopje op de fatrollator. Het gebrek aan licht bleek zijn oorzaak te hebben in financiële onenigheid met de energieleverancier."
pi_218163798
Alsof je golfjes en polo's gaat weren... er moet een plan komen tegen het asocialer worden van mensen
pi_218163886
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 00:34 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
We kunnen wel meer niet handhaven in dit land, daarom is ons rechtssysteem ook steeds meer een kabuki theater aan het worden. En wat is er mis met een Tweaker, huh? }:|
Een Tweaker is een jongeling die enthousiast begint, maar uiteindelijk lui wordt en zijn passie verpatst aan de commercie voor een paar grijpstuivers.
pi_218163887
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 03:00 schreef OmniRocket het volgende:
Alsof je golfjes en polo's gaat weren... er moet een plan komen tegen het asocialer worden van mensen
Asocialen en Tokkies weren uit de binnenstad van Enschede .... strak plan ^O^

Nu nog even kijken hoe we dat in de APV kunnen implementeren ..... misschien kunnen we een 'list' verzinnen :')
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_218163889
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 03:00 schreef OmniRocket het volgende:
Dit (maar dat is wel heeel allesomvattend...plan tegen asos)-haha, autocorrected to aids-

Hmm, goed idee. Iedereen gratis geld onder het mom van: "Iedereen rijk, dus geen gezeik op de fatbike " -haha, autocorrected to fabriek

Joh, alles is wel gezegd hierover. Bestaande regels zijn prima, er is geen handhaving.

Maar hee, komkommertijd bij de NOS, want Den Haag is op zomerreces, dus ze weten uit gekkigheid niet welke ouwe drol ze moeten opkalefateren.
pi_218163908
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 00:34 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
Handhaving moet je gewoon aan de markt uitbesteden, maak de boetes gewoon net zo hoog dat het rendabel word om op overtredingen te jagen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_218164011
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 04:50 schreef raptorix het volgende:

[..]
Handhaving moet je gewoon aan de markt uitbesteden, maak de boetes gewoon net zo hoog dat het rendabel word om op overtredingen te jagen.
Mooie uitdaging om die dingen nóg harder te laten gaan :D
pi_218164142
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 04:21 schreef r_one het volgende:

[..]
Asocialen en Tokkies weren uit de binnenstad van Enschede .... strak plan ^O^

Nu nog even kijken hoe we dat in de APV kunnen implementeren ..... misschien kunnen we een 'list' verzinnen :')
Rinus rijdt pas op een fat bike :7
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  woensdag 9 juli 2025 @ 08:40:27 #17
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_218164510
quote:
Fatbike: status symbool voor allochtone loosers en autotochtone tokkies. Lui schorem op een "fiets"
"Hoka Hey!"
  woensdag 9 juli 2025 @ 08:46:16 #18
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_218164558
Symboolpolitiek. Zolang er geen onderscheid wordt gemaakt tussen verschillende elektrische fietsen zal dit onmogelijk zijn. Je hebt ook al fatbikes met dunne wielen.
Intel Pentium 4 2.4GHz HT (Northwood, 130nm, 512KB L2, 800MHz FSB)
Intel Extreme Graphics 2 (64MB allocated)
1GB DDR 400MHz CL2 or 3
Maxtor DiamondMax Plus 10 160GB IDE
  woensdag 9 juli 2025 @ 08:47:22 #19
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_218164563
Ga gewoon eens handhaven, stelletje lamzakken.

Structureel beboeten en fietsen in beslag nemen in de winkelcentra waar die paupers vaak rondscheuren en als het nieuwe schooljaar begint langs de schoolroutes elke fatbike controleren en meteen even beboeten voor mobieltjes op de fiets.
pi_218164576
Gisteren middag terug van werk komt er zo'n kleine klojo met een rotvaart twee fietsers die naast elkaar reden inhalen waardoor die zelf bijna op zijn smoel gaat vanwege de tegenliggers.
Als die was gegaan dan had je hem gelijk een rolstoel voor de rest van zijn leven kunnen geven. Gastje was denk ik net 10 of 11.

Verbieden die hap. Heb totaal geen vertrouwen dat het goed komt met tokkie ouders die hun kind hierop zetten
  woensdag 9 juli 2025 @ 08:52:33 #21
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_218164594
Ik werd laatste op de stoep gewoon bijna aangereden door een fatsige vrouw op een fatbike, 1 kind voorop en 1 kind achterop. Totaal geen respect. Autochtoon trouwens.

Direct verbieden die hap en scooters ook maar.
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
  woensdag 9 juli 2025 @ 09:08:45 #22
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_218164681
nee niet mijn scooter verbieden ;(
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
  woensdag 9 juli 2025 @ 09:12:05 #23
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_218164726
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 08:49 schreef Chadi het volgende:
Gisteren middag terug van werk komt er zo'n kleine klojo met een rotvaart twee fietsers die naast elkaar reden inhalen waardoor die zelf bijna op zijn smoel gaat vanwege de tegenliggers.
Als die was gegaan dan had je hem gelijk een rolstoel voor de rest van zijn leven kunnen geven. Gastje was denk ik net 10 of 11.

Verbieden die hap. Heb totaal geen vertrouwen dat het goed komt met tokkie ouders die hun kind hierop zetten
Het begint met gedragsverandering. Als die gastjes weten dat ze een grote(re) kans lopen dat ze onderweg ergens worden aangehouden, zal er al een boel van dat zogenaamd stoere gedrag op die fatbikes verdwijnen.

Maar dan moet je dus als gemeente wel structureel gaan inzetten op controles en dan met name op de locaties waar veel klachten vandaan komen (zoals bijvoorbeeld rond de winkelcentra of op drukke kruispunten waar regelmatig ongelukken gebeuren)
pi_218164837
Lijkt me best lastig aanhouden, zo'n fatbiker...
pi_218164976
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 08:40 schreef matspontius het volgende:

[..]
Fatbike: status symbool voor allochtone loosers en autotochtone tokkies. Lui schorem op een "fiets"
Met de voorgeschreven kleding, doorgaans zwart met capuchon.
pi_218165045
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 08:47 schreef WheeledWarrior het volgende:
Ga gewoon eens handhaven, stelletje lamzakken.

Structureel beboeten en fietsen in beslag nemen in de winkelcentra waar die paupers vaak rondscheuren en als het nieuwe schooljaar begint langs de schoolroutes elke fatbike controleren en meteen even beboeten voor mobieltjes op de fiets.
Ja, dit. Regels opstellen voor vervoersmiddelen (waar mag je wel en niet rijden, wie mag erop rijden enz) zie ik liever door de landelijke politiek gebeuren dan dat elke gemeente met lokale, willekeurige regeltjes komt. Dat je constateert dat ze met name het centrum onveilig maken zou je dan weer als gemeente wel prima kunnen aanpakken door gerichte handhaving.

quote:
"We verbieden fatbikes in de binnenstad zoals we met scooters hebben gedaan", zei VVD-fractievoorzitter Rachel Denneboom. "De fatbike is een scooter vermomd als fiets. Volgens mij moet dat kunnen."
Ja, tuurlijk. De landelijke wetgever worstelt al tijden om regelgeving te maken gebaseerd op onderscheid tussen fietsen, elektrische fietsen, fatbikes en scooters, maar deze lokale vogel zegt dat het allemaal prima te doen is en gaat het wel eventjes regelen. Jaja.

[ Bericht 0% gewijzigd door saparmurat_niyazov op 09-07-2025 09:58:50 ]
  woensdag 9 juli 2025 @ 09:58:45 #27
65846 Bocaj
47th President.
pi_218165095
quote:

Dikke banden met een elektromotor.
  woensdag 9 juli 2025 @ 10:01:15 #28
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_218165119
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 09:52 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Ja, dit. Regels opstellen voor vervoersmiddelen (waar mag je wel en niet rijden, wie mag erop rijden) zie ik liever door de landelijke politiek gebeuren dan dat elke gemeente met lokale, willekeurige regeltjes komt. Dat je constateert dat ze met name het centrum onveilig maken zou je dan weer als gemeente wel prima kunnen aanpakken door gerichte handhaving.
[..]
Ja, tuurlijk. De landelijke wetgever worstelt al tijden om regelgeving te maken gebaseerd op onderscheid tussen fietsen, elektrische fietsen, fatbikes en scooters, maar deze lokale vogel zegt dat het allemaal prima te doen is en gaat het wel eventjes regelen. Jaja.
Dat het een scooter is vermomd als fiets is op zich geen gekke uitspraak. De hele bouw van die dingen en de manier waarop veel van die bestuurders ermee rijden (zonder trappen hele stukken rijden) heeft niet zoveel met fietsen te maken. En het 'stoere' uiterlijk is uitermate aantrekkelijk voor met name de jeugd.

Misschien beginnen met verzekeringsplaatjes/kentekenbewijzen? En dus gewoon structureel nu een hele tijd extra handhaven op misbruik. Maar dat eerste zal uiteraard vanuit de landelijke politiek moeten komen.

Je moet in elk geval de drempel voor misbruik veel hoger leggen. Nu is het veel te aantrekkelijk voor al die scholieren en tieners om op z'n ding te stappen, vaak met twee tegelijk, en er stoer mee rond te crossen.
pi_218165236
Enschede wordt bestuurd door een coalitie van:
•Burgerbelangen Enschede
•VVD
•PvdA
•ChristenUnie
pi_218165463
Gewoon opnemen in de plaatselijke verordening dat wanneer je er ene ziet rijden je diegene die er op rijdt legaal af mag trappen.
U MAD?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')