abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218172766
quote:
1s.gif Op woensdag 9 juli 2025 09:24 schreef TheGreatAlfonso het volgende:
Lijkt me best lastig aanhouden, zo'n fatbiker...
Gewoon met de bumper even aantikken, dan is dat zo opgelost.
pi_218172834
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 21:37 schreef matspontius het volgende:

[..]
Nou, gefeliciteerd. Daar kun je trots op zijn 🙏 Ziet er ook echt cool uit, zo'n volwassene op zo'n zwart kreng 😒
Mijn moeder heeft een elektrische fiets
  donderdag 10 juli 2025 @ 00:22:22 #53
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_218172933
Geen gemotoriseerde voertuigen toelaten. Klaar. Het doet er niet toe of de motor met een hendel of trapondersteuning aangedreven wordt.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  donderdag 10 juli 2025 @ 00:27:56 #54
24533 ACT-F
pi_218172947
Over een paar weken kunnen we het onderstaande beeld hergebruiken:

pi_218172949
quote:
7s.gif Op donderdag 10 juli 2025 00:22 schreef ACT-F het volgende:
Geen gemotoriseerde voertuigen toelaten. Klaar. Het doet er niet toe of de motor met een hendel of trapondersteuning aangedreven wordt.
En scootmobiels?
pi_218172951
quote:
6s.gif Op donderdag 10 juli 2025 00:27 schreef ACT-F het volgende:
Over een paar weken kunnen we het onderstaande beeld hergebruiken:

[ afbeelding ]
1 busje en 2 sterke mannen en het is goud scheppen
mentions en alerts staan uit, pm/dm mij
  donderdag 10 juli 2025 @ 00:30:04 #57
24533 ACT-F
pi_218172953
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 00:28 schreef r_one het volgende:

[..]
En scootmobiels?
Hengelo kan wel een paar centrumbezoekers gebruiken.
pi_218172957
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 00:28 schreef r_one het volgende:

[..]
En scootmobiels?
gehandicaptenvoertuig dus gewoon toegestaan :!
mentions en alerts staan uit, pm/dm mij
pi_218172958
quote:
10s.gif Op donderdag 10 juli 2025 00:30 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Hengelo kan wel een paar centrumbezoekers gebruiken.
Oh vast wel maar dat is geen antwoord op mijn vraag.
  donderdag 10 juli 2025 @ 00:33:09 #60
24533 ACT-F
pi_218172962
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 00:32 schreef r_one het volgende:

[..]
Oh vast wel maar dat is geen antwoord op mijn vraag.
Bestuurders van een gehandicaptenvoertuig vormen in de wet een speciale categorie van weggebruikers. Daarvoor gelden andere regels.

https://www.rijksoverheid(...)ehandicaptenvoertuig
pi_218172967
quote:
7s.gif Op donderdag 10 juli 2025 00:33 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Bestuurders van een gehandicaptenvoertuig vormen in de wet een speciale categorie van weggebruikers. Daarvoor gelden andere regels.

https://www.rijksoverheid(...)ehandicaptenvoertuig
Prima ^O^

(maar wel een nuancering van je eerdere post dus)
  donderdag 10 juli 2025 @ 00:46:19 #62
24533 ACT-F
pi_218172995
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 00:34 schreef r_one het volgende:

[..]
Prima ^O^

(maar wel een nuancering van je eerdere post dus)
Het lijkt me toch evident dat gehandicapten diverse uitzonderingen genieten.
  donderdag 10 juli 2025 @ 01:04:50 #63
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_218173033
Dat dorp afschaffen lijkt me de beste optie.
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
pi_218173108
Ik rijdt op een 6e hands tourfiets (me-power-only) en als ik er eentje vanachter hoor naderen, dan maak ik soms een slinger beweging in de hoop die vetfiets te raken als ze mij passeren. Koptelefoon op, geluid uit, en op moment dat ze je inhalen, doe je een debiele Dance-move met je arm ofzo... Kijken wat er gebeurt. Ik ben geoefend in vallen inmiddels, dus kom maar op.

Vorige week, lopend door winkelstraat, fiets aan de hand, fietsen mag daar niet overdag. Nouja, zelfde verhaal, ik loop vrij hard met de fiets (itt ouwe besjes al gauw), maar ík ga niet aan de kant hoor. En de fatbikes vliegen je om de oren.

3 maanden geleden, normale straat, ik op fiets, ik haalde 2 fietsende meisjes in, hoor getuuter achter me, passeer de fietsende meisjes, ga weer naar rechts, en ineens zit er een fatbike achter (met twee jonge chickies er op) me die me RECHTS wil inhalen. Dus ik snijdt die fatbike natuurlijk af, omdat ik uiterst rechts ging rijden. LOL Ff praatje gemaakt... 'we tuuterden toch?" Ja doei, mag ik misschien de tijd krijgen om aan de kant te gaan? En toen wilde ze wegrijden en heb ik mijn fiets ervoor gegooid, want ik had schade.

Heel mijn broodtrommel stuk :(

[ Bericht 1% gewijzigd door Het_Bokje op 10-07-2025 06:38:43 ]
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_218173237
Deze discussie is zinloos, men heeft helemaal geen capaciteit om te handhaven, dit land is naar de klote, en omdat men weet dat men niet handhaaft gaat men zich nog debieler gedragen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_218173295
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 05:43 schreef raptorix het volgende:
Deze discussie is zinloos, men heeft helemaal geen capaciteit om te handhaven, dit land is naar de klote, en omdat men weet dat men niet handhaaft gaat men zich nog debieler gedragen.
Precies, maar deze discussie hadden we (landelijk)toch al een paar maanden geleden gehad? (Of was dat vorig jaar alweer?)

Oftewel: lekker doorknallen die fatbikes, dan zal ik proberen er zoveel mogelijk af te remmen.
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_218173380
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 06:37 schreef Het_Bokje het volgende:

[..]
Precies, maar deze discussie hadden we (landelijk)toch al een paar maanden geleden gehad? (Of was dat vorig jaar alweer?)

Oftewel: lekker doorknallen die fatbikes, dan zal ik proberen er zoveel mogelijk af te remmen.
Hetzelfde als met vuurwerk, gemeentelijke verboden, maar alsof er ook maar 1 agent tijd heeft om zich daar mee te bemoeien, drugshandhaving? Men spendeert miljarden om transporten te stoppen, en het enige waar het invloed op heeft is de prijs.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_218173655
Het probleem is ontstaan door het verplichte helmgebruik bij de Snorfietsen in te voeren. Vroeger was de snorscooter stoer omdat je zonder helm mocht rijden, met helm verviel direct het nut van het apparaat.

In dit gat is de fatbike gesprongen. Een ‘stoere’ fiets die makkelijk op te voeren valt, geen helmplicht, geen verzekeringsplicht, geen minimale leeftijd en geen rijbewijs/certificaat plicht. In zekere zin een prachtig voorbeeld van kapitalisme waarin vraag en aanbod elkaar vinden en creatief ondernemerschap.

Echter is het laten rijden van kinderen op een snel gemotoriseerd voertuig logischerwijs een recept voor ongelukken en gevaarlijke situaties. Nu zal Nederland geen Nederland zijn als we dit juridisch weer veel te complex maken en vast blijven zitten op wat nou een gedefinieerde fatbike is. Iets waar de makers allang op geanticipeerd hebben met het aankondigen van de slimbike of een fatbike met een smal wiel voor.

Lang verhaal kort;

- Helmplicht voor alle gemotoriseerde voertuigen voor kinderen tot 18 jaar.
- Handhaven op helm, snelheid en gebruik van telefoon.

En klaar is de discussie.
pi_218174411
Dat heeft het kabinet al laten uitzoeken en kan dus niet zonder neveneffecten als een verbod op scooters of elektrische fietsen.
  vrijdag 11 juli 2025 @ 10:50:27 #71
168739 Red_85
'echt wel'
pi_218182915
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 07:39 schreef Pizzakoppo het volgende:
Het probleem is ontstaan door het verplichte helmgebruik bij de Snorfietsen in te voeren. Vroeger was de snorscooter stoer omdat je zonder helm mocht rijden, met helm verviel direct het nut van het apparaat.
'Bij het in het verkeer deelnemen op alle niet exclusief door de mens aangedreven fietsen dient iedereen een helm te dragen'

Opgelost. Ook een normale e-bike gaat veel te hard met alle gevolgen van dien. Zie de verkeersslachtofferdata van de afgelopen jaren. Anders gebeurd er precies hetzelfde als met 2 karakters van je UI. Een gespeten kop.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_218184526
Spijkermatten over dat hele plein heen leggen? :7
  vrijdag 11 juli 2025 @ 14:34:12 #73
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_218184821
Gewoon iedereen aan de helm op een elektrische fiets. Is sowieso voor veel van die senioren ook veiliger bij een eventuele val.
pi_218184877
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 07:39 schreef Pizzakoppo het volgende:

In dit gat is de fatbike gesprongen. Een ‘stoere’ fiets die makkelijk op te voeren valt, geen helmplicht, geen verzekeringsplicht, geen minimale leeftijd en geen rijbewijs/certificaat plicht. In zekere zin een prachtig voorbeeld van kapitalisme waarin vraag en aanbod elkaar vinden en creatief ondernemerschap.

Echter is het laten rijden van kinderen op een snel gemotoriseerd voertuig logischerwijs een recept voor ongelukken en gevaarlijke situaties. Nu zal Nederland geen Nederland zijn als we dit juridisch weer veel te complex maken en vast blijven zitten op wat nou een gedefinieerde fatbike is. Iets waar de makers allang op geanticipeerd hebben met het aankondigen van de slimbike of een fatbike met een smal wiel voor.

Lang verhaal kort;

- Helmplicht voor alle gemotoriseerde voertuigen voor kinderen tot 18 jaar.
- Handhaven op helm, snelheid en gebruik van telefoon.

En klaar is de discussie.
Toch niet helemaal mee eens. De gemiddelde fatbike rider is niet oud genoeg om op een snorfiets te mogen rijden.
pi_218190508
Nou de oplossing is er hoor, een maximumsnelheid voor fietsers. Van 20 of 25 kilometer per uur. Wat je ook op een gewone fiets vrij makkelijk haalt als je een beetje doortrapt. En waarbij je de fietser uiteraard alleen kunt bekeuren bij een staandehouding, want fietsen hebben geen kentekenplaten. Waarvoor qua handhaving dus ongetwijfeld ook helemaal geen capaciteit is. Topplan weer.

quote:
Kabinet onderzoekt maximumsnelheid voor de fiets om aantal fietsongelukken te verminderen

Om het torenhoge aantal fietsongelukken terug te dringen, onderzoekt het kabinet de invoering van een maximumsnelheid op fietspaden. Gemeenten mogen daar op korte termijn al mee experimenteren. Dit staat in het nieuwe meerjarenplan fietsveiligheid 2025-2029, dat minister Robert Tieman (Infrastructuur) donderdagmiddag naar de Tweede Kamer stuurt.

Het gaat al jaren de verkeerde kant op met de fietsveiligheid. Fietsers vormen inmiddels de grootste groep verkeersdoden en zwaargewonden. Vorig jaar kwamen 224 fietsers om in het verkeer, in 2023 waren dat er zelfs 270. Jaarlijks belanden meer dan 70.000 fietsers op de spoedeisende hulp, van wie vijfduizend met ernstig letsel, vaak aan het hoofd.

Vooral de wildgroei aan e-bikes, elektrische bakfietsen en fatbikes speelt een rol. ‘Die zorgen voor grote massa- en snelheidsverschillen op het fietspad’, staat te lezen in het plan. Met een maximumsnelheid worden die verschillen kleiner.

Gemeenten mogen van het kabinet snel aan de slag met pilots. Een exacte limiet wordt niet genoemd, maar verkeersexperts denken aan 20 of 25 kilometer per uur in de bebouwde kom. In Amsterdam pleit de Fietsersbond al sinds 2022 voor 20 kilometer per uur en ook het college van B en W is voorstander.

Ook adviessnelheid en bakfietsen op de rijbaan
De Amsterdamse wethouder Melanie van der Horst (Verkeer) liet het idee onderzoeken, maar stuitte twee jaar terug op wettelijke belemmeringen. Zo blijkt het onmogelijk om een lagere snelheid op vrijliggende fietspaden of fietspaden in parken in te voeren. „Daarvoor is landelijke regelgeving nodig”, stelde ze.

Die ruimte komt er nu. ‘De experimenten moeten snel en eenvoudig kunnen starten’, schrijft het ministerie. Vanaf 2026 kunnen gemeenten hier al mee beginnen.

Naast een verplichte maximumsnelheid wil het kabinet ook experimenteren met adviessnelheden op het fietspad. Onderzocht wordt verder of koeriers met elektrische bakfietsen niet beter op de rijbaan kunnen rijden.

Deze maatregelen maken onderdeel uit van het langverwachte meerjarenplan fietsveiligheid 2025-2029. Minister Tieman (I&W) stelt daar de komende jaren 50 miljoen euro voor beschikbaar.

Het doel is om fietsen een stuk veiliger te maken op de 153.000 kilometer aan wegen waar gefietst mag worden. Daarvan zijn 43.000 kilometer fietspaden.

Nederland moet aan de fietshelm
Het geld moet deels naar val- en balanstrainingen voor oudere fietsers. Acht op de tien zwaargewonde fietsers raakt gewond zonder botsing met een motorvoertuig. Zes op de tien is ouder dan 60 jaar. Daarnaast komt er een zogeheten Keuzehulp Veilige Fiets voor mensen die een nieuwe fiets willen kopen.

Het kabinet zet ook in op de fietshelm, alleen wel vrijwillig. Nu draagt slechts 4 procent van de fietsers een helm. Dat moet via landelijke informatiecampagnes binnen tien jaar naar 25 procent, zoals in Denemarken. De voorlichting richt zich vooral op kinderen, ouderen en forenzen.

Opmerkelijk is dat de overheidsambitie om het aantal verkeersslachtoffers in 2030 te halveren voor het eerst wordt losgelaten. Dit blijkt onhaalbaar, zo valt te lezen. Doel is nu een daling van het aantal fietsongevallen op de lange termijn.

Om dat te bereiken moet de registratie van fietsongevallen véél beter. Uit ambulancedata blijkt dat het aantal incidenten 5 tot 8 keer hoger ligt dan uit politiegegevens blijkt. Het ministerie trekt verder geld uit voor extra onderzoek, onder meer naar eenzijdige ongelukken en de veilige inrichting van kruispunten. Nu is er nog te weinig kennis over de aard van fietsongevallen.

Plan is fors vertraagd
Tot slot komen er allerlei gedragscampagnes tegen het opvoeren van fietsen, bellen op de fiets en rijden onder invloed.

Het nieuwe meerjarenplan fietsveiligheid 2025-2029 is fors vertraagd: het had oorspronkelijk al in het voorjaar van 2024 moeten verschijnen. De moeizame kabinetsformatie heeft onder meer voor vertraging gezorgd.

Minister Tieman beklemtoont dat het plan vooral nieuwe maatregelen betreft. Er gebeurt al veel buiten dit plan om, stelt hij. Zo is er nog 236 miljoen euro beschikbaar voor de verbreding en verbetering van fietspaden.
https://www.ad.nl/binnenl(...)erminderen~a336d6ed/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')