abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218099482
Beste Tesla-fans en critici,

Laten we duiken in het verhaal van Tesla, een bedrijf dat de autowereld op zijn kop heeft gezet en nog steeds voor vuurwerk zorgt, niet in de laatste plaats door de excentrieke CEO, Elon Musk. Hier is een korte schets van Tesla's historie, wat harde cijfers, de toekomstplannen, en een paar gedachten over de man achter het stuur.

Een Korte Geschiedenis
Tesla werd in 2003 opgericht door Martin Eberhard en Marc Tarpenning, met als missie om elektrische auto's mainstream te maken. In 2004 stapte Elon Musk in met een flinke investering van $6,5 miljoen, wat Tesla's eerste grote financiële boost gaf. Hij nam in 2008 de rol van CEO over, na een roerige periode waarin het bedrijf op de rand van faillissement balanceerde. Onder Musk's leiding groeide Tesla van een nichespeler met de Roadster naar een wereldwijde krachtpatser met iconische modellen zoals de Model S, 3, X, Y en de Cybertruck.

Cijfers die Spreken
Marktkapitalisatie: Tesla's waarde schommelde recent rond de $1 biljoen, hoewel het aandeel sinds december 2024 een daling van ruim 10% zag, mede door Musk's politieke avonturen en een zwakkere vraag in Europa.

Verkoop: In Q1 2025 daalden de leveringen met 13%, de grootste daling in Tesla's geschiedenis. Toch blijft Tesla marktleider in EV's, met 1,8 miljoen voertuigen geleverd in 2024.

Innovatie: Tesla investeert zwaar in Full Self-Driving (FSD) en de Optimus-robot. Musk claimt dat autonomie en robotica de toekomst van het bedrijf zijn, met een geplande robotaxi-lancering in Austin in juni 2025.

Winst: De winst kelderde met 71% in recente cijfers, deels door prijsverlagingen en concurrentie. Toch steeg het aandeel met 58% sinds april 2025, wat optimisme weerspiegelt over Musk's visie.

De Toekomst
Tesla mikt op een revolutie in mobiliteit en technologie:

Robotaxi's: Musk belooft zelfrijdende Model Y's die zonder bestuurder klanten ophalen, met tests die al succesvol zijn in Austin.

Optimus: De humanïde robot van Tesla zou fabriekswerk en meer kunnen transformeren. Nvidia's CEO Jensen Huang noemt dit potentieel een "multi-triljoen dollar industrie".

Betaalbare EV's: Nieuwe, goedkopere modellen staan op de planning om de concurrentie met Chinese EV-makers aan te gaan.

Maar er zijn hobbels: dalende verkopen in Europa, vandalisme tegen Tesla-dealers door Musk's controverses, en zijn betrokkenheid bij Trump's DOGE-initiatief maken investeerders nerveus.

De Gestoorde Genius: Elon Musk
Elon Musk is een fenomeen: briljant, controversieel, en vaak polarizing. Hij runt niet alleen Tesla, maar ook SpaceX, Neuralink, The Boring Company en xAI, terwijl hij tot voor kort Trump adviseerde bij DOGE. Zijn uitspraken, zoals "Ik blijf CEO tenzij ik doodga" op het Qatar Economic Forum, tonen zijn vastberadenheid, maar ook zijn onvoorspelbaarheid. Critici wijzen op zijn politieke uitspraken, vermeende leugens (zoals over Tesla's financiering of gameprestaties), en een managementstijl die werknemers uitperst. Fans zien hem als een visionair die de wereld verandert, met risico's die bijna altijd vruchten afwerpen. Wat vind jij van Musk's rol? Is hij Tesla's grootste troef of een tikkende tijdbom?
pi_218099741
quote:
De Gestoorde Genius: Elon Musk
Elon Musk is een fenomeen: briljant, controversieel, en vaak polarizing. Hij runt niet alleen Tesla, maar ook SpaceX, Neuralink, The Boring Company en xAI, terwijl hij tot voor kort Trump adviseerde bij DOGE. Zijn uitspraken, zoals "Ik blijf CEO tenzij ik doodga" op het Qatar Economic Forum, tonen zijn vastberadenheid, maar ook zijn onvoorspelbaarheid. Critici wijzen op zijn politieke uitspraken, vermeende leugens (zoals over Tesla's financiering of gameprestaties), en een managementstijl die werknemers uitperst. Fans zien hem als een visionair die de wereld verandert, met risico's die bijna altijd vruchten afwerpen. Wat vind jij van Musk's rol? Is hij Tesla's grootste troef of een tikkende tijdbom?
https://elonmusk.today/
pi_218100392
Tesla Robotaxi Faces Awkward Situations
Bekijk deze YouTube-video
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_218101413
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 13:02 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Kijken of je een echte man bent die voor zijn woorden staat, of een laf wezeltje...
Leuk geprobeerd, maar ik ga niet toegeven aan een hersenspinsel van je


quote:
Heb jij nu wel of niet de draak gestoken met de oorzaak primair te zoeken bij de wisseling van de wacht bij de Model Y?

Heel simpel dus: wel, of niet.

Welcome to the corner, enjoy your stay.
Ik heb commentaar gegeven
op de wijze waarop de daling in de verkoop van Tesla's werd goedgepraat
Dat was telkens weer iets anders.

En ik heb ook aangegeven dat ik graag zie dat Tesla zijn momentum weet te behouden in de EV markt.

Dus een groei in het aantal verkopen dankzij Juniper juich ik alleen maar toe.

Ik heb ook de titel 'Model Y gaat hard' aan de vorige reeks gegeven, naar aanleiding van positieve cijfers van baardmans.

Jij stelt je erg zwartwit op in de discussie, op basis van allerlei aannames.
pi_218101612
quote:
14s.gif Op woensdag 25 juni 2025 12:29 schreef epicbeardman het volgende:
Daarnaast, elke Tesla die Tesla verkoopt is er eentje waarin gereden wordt.
Alle andere autobedrijven verkopen veel nieuwe modellen aan dealers en af en toe klanten die particulier kopen/leases.. die dan nog maar van hen auto's af moeten zien te komen. Waar je als klant dus dubbel genaaid wordt, bij Tesla skip je de middleman.
Dat roep je heel vaak,toch zie ik bij geen enkele dealer een shredder staan waarin die auto's verdwijnen.
En iedereen snapt dat je niet onbeperkt meer auto's kunt kopen dan je verkoopt.

Die auto's wordt dus uiteindelijk ook in gereden.

En hoezo word je als klant 2x genaaid?

Tesla's verdwijnen ook veel richting leasebedrijven, en worden daarna gedumpt op de tweedehands markt.
pi_218101760
Hier zijn de verkoopcijfers van de Tesla Model Y in Nederland voor de maand juni 2022-2025:
* Juni 2022: 326 geregistreerde exemplaren.
* Juni 2023: 1.784 geregistreerde exemplaren.
* Juni 2024: 1.768 geregistreerde exemplaren.
* Juni 2025: 1.250 geregistreerde exemplaren.
pi_218102450
quote:
1s.gif Op woensdag 2 juli 2025 16:29 schreef Wantie het volgende:

[..]
Leuk geprobeerd, maar ik ga niet toegeven aan een hersenspinsel van je
[..]
Ik heb commentaar gegeven
op de wijze waarop de daling in de verkoop van Tesla's werd goedgepraat
Dat was telkens weer iets anders.

En ik heb ook aangegeven dat ik graag zie dat Tesla zijn momentum weet te behouden in de EV markt.

Dus een groei in het aantal verkopen dankzij Juniper juich ik alleen maar toe.

Ik heb ook de titel 'Model Y gaat hard' aan de vorige reeks gegeven, naar aanleiding van positieve cijfers van baardmans.

Jij stelt je erg zwartwit op in de discussie, op basis van allerlei aannames.
Kortom: geen man die gewoon voor zijn woorden staat, maar er graag omheen draait.
pi_218102518
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 18:09 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Kortom: geen man die gewoon voor zijn woorden staat, maar er graag omheen draait.
Nope, ik ben mans genoeg om niet te buigen voor de druk die je probeert uit te oefenen, om je gebrek aan enig bewijs voor je beweringen te verhullen..

Je bent zoals gewoonlijk alleen maar bezig de topic te laten ontsporen.
pi_218102552
quote:
1s.gif Op woensdag 2 juli 2025 18:17 schreef Wantie het volgende:

[..]
Nope, ik ben mans genoeg om niet te buigen voor de druk die je probeert uit te oefenen, om je gebrek aan enig bewijs voor je beweringen te verhullen..

Je bent zoals gewoonlijk alleen maar bezig de topic te laten ontsporen.
Ach, de projectie weer...

Ik stelde jou een simpele wel/niet vraag. Je draait er vervolgens omheen. Nou, duidelijk.

Als je echt zelf gelooft dat ik geen bewijs kan leveren, kun je simpel aangeven dat wat ik schreef niet klopt.
pi_218103046
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 18:20 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ach, de projectie weer...

Ik stelde jou een simpele wel/niet vraag. Je draait er vervolgens omheen. Nou, duidelijk.

Als je echt zelf gelooft dat ik geen bewijs kan leveren, kun je simpel aangeven dat wat ik schreef niet klopt.
Ik vraag je om te citeren wat ik zou hebben gezegd.
Dat kun je niet, dus komt er weer paginalange oeverloze onzin van je.

Bravo.
pi_218103434
quote:
1s.gif Op woensdag 2 juli 2025 19:04 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ik vraag je om te citeren wat ik zou hebben gezegd.
Dat kun je niet, dus komt er weer paginalange oeverloze onzin van je.

Bravo.
Ok, dus je ontkent het nu. Ik ga straks even voor je zoeken.
pi_218103483
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 19:41 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ok, dus je ontkent het nu. Ik ga straks even voor je zoeken.
Neem de tijd...
pi_218103677
Tesla heeft in het tweede kwartaal 13,5 procent minder auto's verkocht dan een jaar eerder. Dit maakte het autobedrijf woensdag bekend.

Hierdoor hield de dalende trend aan voor de fabrikant van elektrische auto's, die met de introductie van zelfrijdende auto's een nieuwe impuls zoekt.


quote:
De afgelopen maanden had Tesla moeite om de dalende verkopen tot staan te brengen. Analisten hebben dit ten dele toegeschreven aan de afkeer die consumenten kregen van het merk Tesla, omdat topman Elon Musk een rol in de regering Trump op zich nam, om te bezuinigen op het ambtenarenapparaat en andere overheidsuitgaven. Dat leidde tot polarisering rond zijn persoon in de Amerikaanse samenleving. Eind mei werd Musk door Trump de laan uit gestuurd.

Tesla nam onder andere zijn toevlucht tot updates van zijn auto's en goedkope autoleningen om de vraag wat op te kloppen, terwijl het bedrijf kampt met toenemende concurrentie van elektrische auto's van andere fabrikanten.

Het bedrijf heeft de zorgen over dalende omzet en marges weggewoven en wijst op het opwaarts potentieel van investeringen in zelfrijdende auto's
Alles wordt kennelijk ingezet op FSD.
pi_218103777
quote:
Dan moeten ze heel snel een nieuwe computer ontwerpen, zodat ze dat nieuwe AI model er in krijgen. Maar dan gaat die wel een heel stuk duurder worden.
pi_218103943
quote:
1s.gif Op woensdag 2 juli 2025 19:43 schreef Wantie het volgende:

[..]
Neem de tijd...
Je hebt het zo vaak gezegd dat het niet lang duurt hoor...

quote:
1s.gif Op donderdag 26 juni 2025 22:35 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ja, elke week is er wel weer een andere reden waarom de verkoopcijfers lager zijn.
Begin dit jaar was het nog het wachten op de nieuwe Y, toen waren de fabrieken niet opgestart en nu ligt het aan 2024 en kan Tesla ook nog doen wat andere fabrikanten werd verweten...
pi_218103960
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 20:16 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Je hebt het zo vaak gezegd dat het niet lang duurt hoor...
[..]

Dat is precies wat ik net zei.

Als jij vindt ik je daarmee uitlach: wees zelf een vent en geen gevoelige soy boy.
pi_218103977
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 19:59 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dan moeten ze heel snel een nieuwe computer ontwerpen, zodat ze dat nieuwe AI model er in krijgen. Maar dan gaat die wel een heel stuk duurder worden.
Ze kunnen gewoon onderstaande tactiek uit de game wereld gebruiken om de aandeelhouders aan het lijntje te houden
Voor de verkoop komen ze er al 5 jaar mee weg.
Bekijk deze YouTube-video
pi_218103981
quote:
1s.gif Op woensdag 2 juli 2025 19:52 schreef Wantie het volgende:

Alles wordt kennelijk ingezet op FSD.
Nee hoor. Pas eind mei/begin juni waren de goedkopere varianten echt leverbaar. De Performance moet nog komen. Daarnaast moet de versie met derde rij nog komen. En wordt een instapversie verwacht.
pi_218104006
quote:
1s.gif Op woensdag 2 juli 2025 20:19 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dat is precies wat ik net zei.

Als jij vindt ik je daarmee uitlach: wees zelf een vent en geen gevoelige soy boy.
Heb je een citaat waarin ik schreef dat ik het over uitlachen had?

(nee...)
pi_218104077
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 20:21 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nee hoor. Pas eind mei/begin juni waren de goedkopere varianten echt leverbaar. De Performance moet nog komen. Daarnaast moet de versie met derde rij nog komen. En wordt een instapversie verwacht.
🎼 Morgen wordt alles anders, alles beter en alles nieuw.🎶 Gisteren, oké dat was niks, dat kunnen we beter maar vergeeeten 🎵
pi_218104092
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 20:23 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Heb je een citaat waarin ik schreef dat ik het over uitlachen had?

(nee...)
Zolang jij geen behoorlijk citaat weet te produceren over wat je over mij zei heb je niets te eisen.
pi_218104124
quote:
1s.gif Op woensdag 2 juli 2025 20:29 schreef Wantie het volgende:

[..]
🎼 Morgen wordt alles anders, alles beter en alles nieuw.🎶 Gisteren, oké dat was niks, dat kunnen we beter maar vergeeeten 🎵
Wat begrijp jij niet aan 'best verkocht'?
pi_218104144
quote:
1s.gif Op woensdag 2 juli 2025 20:30 schreef Wantie het volgende:

[..]
Zolang jij geen behoorlijk citaat weet te produceren over wat je over mij zei heb je niets te eisen.
Ach, gaslighting weer.

Ik eis verder niet, ik weet dat je aan het liegen bent en dat schreef ik er dan ook bij: je kan het niet produceren, want ik heb het niet gezegd. Ik heb het gehad over lachen. Ander woord. Ik zeg het er maar bij.
pi_218104148
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 20:34 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Wat begrijp jij niet aan 'best verkocht'?
Hier zijn de verkoopcijfers van de Tesla Model Y in Nederland voor de maand juni 2022-2025:
* Juni 2022: 326 geregistreerde exemplaren.
* Juni 2023: 1.784 geregistreerde exemplaren.
* Juni 2024: 1.768 geregistreerde exemplaren.
* Juni 2025: 1.250 geregistreerde exemplaren
pi_218104162
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 20:35 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ach, gaslighting weer.

Ik eis verder niet, ik weet dat je aan het liegen bent en dat schreef ik er dan ook bij: je kan het niet produceren, want ik heb het niet gezegd. Ik heb het gehad over lachen. Ander woord. Ik zeg het er maar bij.
Kiek, je weet het wèl.

Nou, kom op met je citaten.

Moet niet zo moeilijk zijn als je het weet...
pi_218104165
quote:
1s.gif Op woensdag 2 juli 2025 20:36 schreef Wantie het volgende:

[..]
Hier zijn de verkoopcijfers van de Tesla Model Y in Nederland voor de maand juni 2022-2025:
* Juni 2022: 326 geregistreerde exemplaren.
* Juni 2023: 1.784 geregistreerde exemplaren.
* Juni 2024: 1.768 geregistreerde exemplaren.
* Juni 2025: 1.250 geregistreerde exemplaren
PSV werd dit jaar ook met minder punten kampioen... Big deal.

Nogmaals, nog steeds zijn niet alle modellen verkrijgbaar.
pi_218104187
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 20:38 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
PSV werd dit jaar ook met minder punten kampioen... Big deal.

Nogmaals, nog steeds zijn niet alle modellen verkrijgbaar.
PSV verkoopt geen auto's.

En het nieuwe excuus is dus dat niet alle modellen op de markt zijn.
Hopelijk zijn de cijfers voor juli beter, anders moet je met wéér een ander excuus komen.
pi_218104279
Hier zijn de verkoopcijfers van de Tesla Model 3 in Nederland voor de maand juni in 2024/2025:

* Juni 2024: 1.664 geregistreerde exemplaren.
* Juni 2025: 749 geregistreerde exemplaren.


Kleine daling, maar er kwam weer een update meende ik?

Model S:

* Juni 2024: 25 Tesla Model S verkocht
* Juni 2025: 0 Tesla Model S verkocht
pi_218104302
quote:
1s.gif Op woensdag 2 juli 2025 20:40 schreef Wantie het volgende:

[..]
PSV verkoopt geen auto's.

En het nieuwe excuus is dus dat niet alle modellen op de markt zijn.
Hopelijk zijn de cijfers voor juli beter, anders moet je met wéér een ander excuus komen.
BMW momenteel. Maar goed, je snapt best wat ik bedoelde.

Het is geen excuus. Het is een simpele constatering die ik al na Q1 maakte: je kan pas echt iets zeggen als je heel 2025 hebt gehad.

Ik heb bovendien ook al andere redenen gegeven waarom ik denk dat de populariteit minder is geworden. Tesla heeft immers ooit een extreme voorsprong gehad. Dan is het makkelijker verkopen dan nu. Ook de prijzenoorlog speelt een rol. Waar Tesla zich heel verstandig niet in heeft laten meeslepen.

Hoe dan ook, de verkoopcijfers van de Model Y zijn gewoon goed, zeker rekening houdend met zaken als dat nog niet alle modellen leverbaar zijn.

Een tip voor jou: probeer eens zonder stropop de discussie te voeren.
pi_218104316
quote:
1s.gif Op woensdag 2 juli 2025 20:49 schreef Wantie het volgende:
Hier zijn de verkoopcijfers van de Tesla Model 3 in Nederland voor de maand juni in 2024/2025:

* Juni 2024: 1.664 geregistreerde exemplaren.
* Juni 2025: 749 geregistreerde exemplaren.

Kleine daling, maar er kwam weer een update meende ik?
Als jij het zegt...
pi_218104328
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 20:50 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
BMW momenteel. Maar goed, je snapt best wat ik bedoelde.


Nee, de vergelijking raakt kant noch wal.
pi_218104379
Tesla links en rechts voorbijgestreefd in Nederland: dit zijn de bestverkochte EV's
quote:
In Nederland was de best verkochte volledig elektrische auto in de eerste zes maanden van dit jaar namelijk de Kia EV3, met 6.274 geregistreerde exemplaren. De Tesla Model Y komt op de tweede plaats: 3.828 stuks werden er op kenteken gezet. De nieuwe Skoda Elroq volgt vlak daarna met 3.211 geregistreerde wagens, met daarna pas weer een Tesla: de Model 3 werd 3.011 keer op kenteken gezet in de eerste helft van dit jaar. De Volvo EX30 was in het eerste halfjaar goed voor 2.471 registraties.
pi_218104484
quote:
De EV3 zakt alweer hard weg. Heeft even in het begin van het jaar een piek gehad.

Logisch ook wel: wat een lelijk hondenhok is dat zeg (maar goed, alle Kia's zijn verschrikkelijk lelijk).
pi_218104554
Ik zou qua looks liever een Kia hebben eerlijk gezegd. Met het vermogen van een Tesla.
pi_218105394
Model 3 en Model Y krijgen een verbeterde accu (Long Range modellen). Meer range en vooral ook meer vermogen. Nog altijd niet de 4680 helaas.

Maar het maakt ze wel aantrekkelijker.

Te beginnen in China.
pi_218117175
Ik heb even wat nagekeken over FSD.

Komt FSD (onder toezicht) naar Nederland?
Dat kan. De RDW zijn grote fans, maar we hebben hier EU wetgeving waar het aan moet voldoen. Hier moet de fabrikant eerst van een heleboel dingen aantonen dat ze daar aan voldoen en dat het veilig is.

Komt FSD naar Nederland? Dus zonder toezicht?
Dat is heel onwaarschijnlijk. In Texas is is het meer een kwestie van "doe maar wat, als je veel ongelukken maakt kunnen we ons bedenken". Maar hier is dat heel anders geregeld.

In de bovengenoemde wetgeving zit vooral 1 hele interessante paragraaf:

quote:
7.1.6.A single perception malfunction without failure should not induce hazardous event. The design strategies put in place shall be described by the vehicle manufacturer and their safety shall be demonstrated to the satisfaction of the technical service in accordance with Annex 4.
Dat betekent dus, dat het niet zo mag zijn dat een enkele fout in de verwerking van de sensordata kan leiden tot gevaarlijke gebeurtenissen. En dat is een probleem als je alleen camera's hebt en volledig afhankelijk bent van correcte objectherkenning. Het wordt voor Tesla vrijwel onmogelijk om dat aan te tonen. Je zou daar nog een creatieve draai aan kunnen geven, zoals dat er meerdere camera's naar voren kijken en dat de verwerking periodiek herhaalt wordt. Maar je hebt dan eigenlijk minimaal ook radars en LiDARs nodig. Meerdere, of zo opgezet dat de uitval van 1 sensor geen probleem is.
pi_218117198
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juli 2025 10:03 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ik heb even wat nagekeken over FSD.

Komt FSD (onder toezicht) naar Nederland?
Dat kan. De RDW zijn grote fans, maar we hebben hier EU wetgeving waar het aan moet voldoen. Hier moet de fabrikant eerst van een heleboel dingen aantonen dat ze daar aan voldoen en dat het veilig is.

Komt FSD naar Nederland? Dus zonder toezicht?
Dat is heel onwaarschijnlijk. In Texas is is het meer een kwestie van "doe maar wat, als je veel ongelukken maakt kunnen we ons bedenken". Maar hier is dat heel anders geregeld.

In de bovengenoemde wetgeving zit vooral 1 hele interessante paragraaf:
[..]
Dat betekent dus, dat het niet zo mag zijn dat een enkele fout in de verwerking van de sensordata kan leiden tot gevaarlijke gebeurtenissen. En dat is een probleem als je alleen camera's hebt en volledig afhankelijk bent van correcte objectherkenning. Het wordt voor Tesla vrijwel onmogelijk om dat aan te tonen. Je zou daar nog een creatieve draai aan kunnen geven, zoals dat er meerdere camera's naar voren kijken en dat de verwerking periodiek herhaalt wordt. Maar je hebt dan eigenlijk minimaal ook radars en LiDARs nodig. Meerdere, of zo opgezet dat de uitval van 1 sensor geen probleem is.
De regelgeving die je aanhaalt is achterhaald. Er is nu nieuwe regelgeving die in fases ingevoerd wordt.
pi_218117203
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juli 2025 10:06 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
De regelgeving die je aanhaalt is achterhaald. Er is nu nieuwe regelgeving die in fases ingevoerd wordt.
Kun je dan zo vriendelijk zijn om daar ook een link naar te posten?
pi_218117226
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juli 2025 10:07 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Kun je dan zo vriendelijk zijn om daar ook een link naar te posten?
Het is UN 171.
pi_218117289
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juli 2025 10:10 schreef VEM2012 het volgende:

Kun je dan zo vriendelijk zijn om daar ook een link naar te posten?
Daarin staat het volgende:

quote:
5.1.1.The system shall be designed to ensure the driver remains engaged with the driving task, in accordance with paragraph 5.5.4.2.
Kortom, dat is niet voor level 4 en 5. FSD (met toezicht): ja. FSD zonder toezicht: nee.
pi_218117652
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juli 2025 10:17 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Daarin staat het volgende:
[..]
Kortom, dat is niet voor level 4 en 5. FSD (met toezicht): ja. FSD zonder toezicht: nee.
De UN gaat langzaam, maar de regelgeving is in ontwikkeling.

Overigens staat het de EU natuurlijk vrij om daarop vooruit te gaan lopen als ze dat willen.
pi_218120153
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juli 2025 11:05 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
De UN gaat langzaam, maar de regelgeving is in ontwikkeling.

Overigens staat het de EU natuurlijk vrij om daarop vooruit te gaan lopen als ze dat willen.
Liever niet denk ik dan.
pi_218125993
Tesla's Duitse autoverkopen blijven dalen in juni

quote:
(Reuters) - Het verkoopvolume van Tesla in Duitsland daalde in juni met 60%, aldus het Duitse verkeersbureau KBA op dinsdag, hoewel de verkoop van volledig elektrische voertuigen in zijn geheel steeg.

KBA meldde dat Tesla in juni 1.860 auto's verkocht in Duitsland, een daling van 60% ten opzichte van een jaar eerder. Het aantal verkochte Tesla's in de eerste helft van 2025 daalde met 58,2% tot 8.890 stuks vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.

Daarentegen steeg het totale aantal nieuw geregistreerde elektrische voertuigen in juni met 8,6%, aldus KBA.

De autofabrikant zag zijn verkopen voor de zesde maand op rij dalen in Frankrijk, Zweden, Denemarken en Italië. Dit benadrukt de uitdagingen waarmee het bedrijf wordt geconfronteerd nu concurrenten met nieuwere modellen marktaandeel winnen en de populariteit van CEO Elon Musk afneemt.

De Duitse instantie meldde dat het verkoopvolume van de Chinese fabrikant van elektrische voertuigen BYD in juni bijna verviervoudigde tot 1.675 voertuigen, en sinds het begin van het jaar met meer dan vijf keer groeide tot een totaal van 6.323 voertuigen.
Ook in Duitsland valt het eerste half jaar fors lager uit voor Tesla dan het jaar ervoor.
pi_218126009
50x in een robot taxi gereden.

Wat ging er goed en wat ging er niet goed?

Met in het oog springend een incident waarbij de robottaxi inrijdt op een geparkeerde auto vlak naast de Tesla, die de Tesla kennelijk niet ziet?

De Tesla stopt, mogelijk door ingrijpen van de supervisor, maar heeft de andere auto dan al geraakt.

Bekijk deze YouTube-video
pi_218131861
Na maanden van daling krabbelt Tesla overeind op Chinese markt

quote:
Key takeaways
Tesla’s verkoop van elektrische voertuigen in China steeg in juni met 59 procent, maar is nog steeds lager dan die van zijn lokale rivalen.
Chinese fabrikanten zoals BYD en Xiaomi winnen terrein met meer betaalbare alternatieven die voldoen aan de behoeften van prijsgevoelige consumenten.
Tesla’s fabriek in Shanghai blijft van cruciaal belang om de wereldwijde toeleveringsketen van het bedrijf in stand te houden in het licht van de toegenomen concurrentie.

Tesla’s verkoop van elektrische voertuigen in China bereikte in juni 61.000 voertuigen, een sprong van 59 procent ten opzichte van mei en een bescheiden stijging van 3,7 procent op jaarbasis. Deze groei betekent dat Tesla ondanks de hevige concurrentie aanwezig blijft op een belangrijke markt. De resultaten van het bedrijf in juni maken weliswaar een einde aan een acht maanden durende neerwaartse trend, maar laten wel een uitdagend landschap zien. Lokale rivalen zoals BYD groeien sterker, wat de groeiende concurrentiekloof benadrukt.
Goed nieuws uit China.

Nu Europa nog
pi_218144542
Gaan ze nu ook een rapport publiceren over het experiment in Austin? Zoveel mensen vervoerd, zoveel kilometer gereden, met zoveel auto's, zoveel ingrepen, zoveel aanrijdingen, zo vaak de verkeersregels overtreden en zo? Waymo deed dat wel.
pi_218146129
Tesla ziet ook verkoop van energieopslag dalen

quote:
Voor een tweede opeenvolgend kwartaal ziet Tesla de verkoop van zijn batterijen dalen. In het tweede kwartaal van dit jaar installeerde het bedrijf voor 9,6 gigawattuur aan opslag, wat 0,8 gigawattuur minder is dan in het eerste kwartaal. In dat eerste kwartaal werd de daling ingezet, nadat in het laatste kwartaal van 2024 een top bereikt was. Toen installeerde Tesla 11 gigawattuur aan opslag en in heel 2024 werd voor 31,4 gigawattuur aan batterijen uitgerold

Dat Tesla het op vlak van energieopslag minder begint te doen, is extra pijnlijk omdat de bredere markt wel nog groeide. In het eerste kwartaal werd zelfs een nieuw record gevestigd, met een groei van 57% tegenover het eerste kwartaal van 2024.

Opnieuw daalt Tesla in een groeimarkt. Nu die van batterijopslag.


Ik las ook geruchten dat Optimus vertraging op heeft gelopen. Nou zie ik die sowieso niet de komende jaren op de markt verschijnen.
pi_218152397
Men neme een 8 jaar oude smartphone, Ubuntu Linux, opensource Full Self Driving level 2.0, plugt het in je (compatibel) auto, en je hebt voor een prikkie een zelfrijdende auto...

Sluit er een externe computer op aan, en je hebt qua hardware een krachtiger systeem dan Tesla HW4.

Inmiddels worden er 300 modellen ondersteund, en zoals meestal met opensource, kent de software allerlei varianten met elk hun sterke en zwakke punten.

De video test de software in een Toyota Corolla.
Deze heeft als beperking dat het stuur niet helemaal om kan in bochten. De software geeft keurig aan wanneer je moet bijsturen.

Het systeem werkt vooralsnog zonder navigatie of enige vorm van mapping. Het anticipeert puur op wat het ziet.

Het werkt best knap als je bedenkt hoeveel ontwikkeling en camera's, sensoren etc er in commerciële oplossingen zitten, zoals Tesla FSD en Waymo.

Bekijk deze YouTube-video
pi_218152608
quote:
1s.gif Op maandag 7 juli 2025 19:39 schreef Wantie het volgende:
Men neme een 8 jaar oude smartphone, Ubuntu Linux, opensource Full Self Driving level 2.0, plugt het in je (compatibel) auto, en je hebt voor een prikkie een zelfrijdende auto...

Sluit er een externe computer op aan, en je hebt qua hardware een krachtiger systeem dan Tesla HW4.

Inmiddels worden er 300 modellen ondersteund, en zoals meestal met opensource, kent de software allerlei varianten met elk hun sterke en zwakke punten.

De video test de software in een Toyota Corolla.
Deze heeft als beperking dat het stuur niet helemaal om kan in bochten. De software geeft keurig aan wanneer je moet bijsturen.

Het systeem werkt vooralsnog zonder navigatie of enige vorm van mapping. Het anticipeert puur op wat het ziet.

Het werkt best knap als je bedenkt hoeveel ontwikkeling en camera's, sensoren etc er in commerciële oplossingen zitten, zoals Tesla FSD en Waymo.

Bekijk deze YouTube-video
Het is een heel cool project. Zeker als je ziet wat ze voor elkaar krijgen met een klein team en vrijwilligers, vergeleken met de grootste autofirma's ter wereld.
Enige probleem is dat ze alleen gebruik kunnen maken van de al in de auto aanwezige lane-assist. (Als ze niet de software van de auto zelf willen aanpassen) Die is over het algemeen gelimiteerd in zijn kracht en uitslag en daardoor kan hij niet sterk genoeg sturen bij het volledig autonoom rijden. Aangezien bijna elke auto tegenwoordig elektrische stuurbekrachtiging heeft, is dit puur een software-matige beperking van de auto.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_218153423
quote:
1s.gif Op maandag 7 juli 2025 19:39 schreef Wantie het volgende:
Men neme een 8 jaar oude smartphone, Ubuntu Linux, opensource Full Self Driving level 2.0, plugt het in je (compatibel) auto, en je hebt voor een prikkie een zelfrijdende auto...

Sluit er een externe computer op aan, en je hebt qua hardware een krachtiger systeem dan Tesla HW4.

Inmiddels worden er 300 modellen ondersteund, en zoals meestal met opensource, kent de software allerlei varianten met elk hun sterke en zwakke punten.

De video test de software in een Toyota Corolla.
Deze heeft als beperking dat het stuur niet helemaal om kan in bochten. De software geeft keurig aan wanneer je moet bijsturen.

Het systeem werkt vooralsnog zonder navigatie of enige vorm van mapping. Het anticipeert puur op wat het ziet.

Het werkt best knap als je bedenkt hoeveel ontwikkeling en camera's, sensoren etc er in commerciële oplossingen zitten, zoals Tesla FSD en Waymo.

Bekijk deze YouTube-video
Erg leuk. Als ik een auto had met de benodigde hardware, zou ik er zelf ook 1 maken en mijn eigen versie ontwikkelen. Ik zou wel beginnen met een variant die ook route data (van OpenStreetMap, ook Open Source) integreert.

Blijkbaar is het dus ook niet zo moeilijk om zelf zo'n AI model te trainen. Als de hardware wat mag kosten en iemand ontwikkelt een LiDAR module, dan zou je daar ook zelf mee aan de slag kunnen. Misschien wel via een inkoopactie om de prijs onder de duizend Euro te houden. Aan de ene kant is dat wat meer werk, omdat je er een 3D scene van moet maken, maar aan de andere kant zijn er heel veel mensen die met 3D graphics (shaders) uit de voeten kunnen. Als het enthousiasme groot genoeg is, dan werkt het straks beter dan FSD, als je een krachtige GPU of AI module gebruikt. Wat dat betreft is het een voordeel dat Microsoft dat nu verplicht heeft gesteld:
quote:
Here’s what a Windows 11 AI PC actually needs:

A processor with an NPU (neural processing unit) that can hit 40+ TOPS (trillion operations per second).
At least 16 GB of DDR5 or LPDDR5 RAM.
256 GB of SSD or UFS storage.

In terms of chips, only a few make the cut right now:

AMD Ryzen AI 300 series
Intel Core Ultra 200V series
Snapdragon X series
Dus een kleine Windows 11 AI laptop met een extra GPU er in (en een paar USB camera's) is dan de optimale hardware. De goedkoopste met de Ryzen AI 300 heeft dezelfde AI processing als de Tesla Hardware 4, maar een snellere CPU en een betere GPU. (Met zo'n Windows laptop kun je natuurlijk ook heel gemakkelijk een externe GPU aansluiten.)

Daar staat tegenover dat het natuurlijk maar de vraag of het met dit soort dingen veiliger wordt op straat.

Ik hou niet zo van LTT, maar ik ga de vervolgen hiervan zeker kijken.

[ Bericht 2% gewijzigd door SymbolicFrank op 07-07-2025 21:35:21 ]
pi_218160740
Nu Musk zijn eigen politieke partij op gaat richten, heeft hij helemaal geen tijd meer voor zijn bedrijven. Goed nieuws of slecht nieuws? Probeert hij de subsidie en de CO2 certificaten te redden omdat ze anders flink verlies gaan maken? Of heeft hij de smaak te pakken en zijn die bedrijven niet meer interessant?

[ Bericht 40% gewijzigd door SymbolicFrank op 08-07-2025 19:13:45 ]
pi_218160834
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2025 19:05 schreef SymbolicFrank het volgende:
Nu Musk zijn eigen politieke partij op gaat richten, heeft hij helemaal geen tijd meer voor zijn bedrijven. Goed nieuws of slecht nieuws?
Lancering prestigeproject van Musk tot drie keer mislukt

Geen idee of dat goed of slecht nieuws is.

De tijd zal het leren.
De aandelen Tesla kregen wel een knauw meende ik.
pi_218160874
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 juli 2025 19:15 schreef Wantie het volgende:

[..]
Lancering prestigeproject van Musk tot drie keer mislukt

Geen idee of dat goed of slecht nieuws is.

De tijd zal het leren.
De aandelen Tesla kregen wel een knauw meende ik.
Ja, hij zal er achter gekomen zijn dat er een heleboel regels zijn waar je aan moet voldoen. Maar hij is nog waanzinnig populair, dus ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren.
pi_218161276
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2025 19:05 schreef SymbolicFrank het volgende:
Nu Musk zijn eigen politieke partij op gaat richten, heeft hij helemaal geen tijd meer voor zijn bedrijven. Goed nieuws of slecht nieuws? Probeert hij de subsidie en de CO2 certificaten te redden omdat ze anders flink verlies gaan maken? Of heeft hij de smaak te pakken en zijn die bedrijven niet meer interessant?
Hij heeft het merendeel waarschijnlijk al lang gedelegeerd aan zijn CEO's.
pi_218161553
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2025 19:59 schreef Peppert het volgende:

[..]
Hij heeft het merendeel waarschijnlijk al lang gedelegeerd aan zijn CEO's.
Ongetwijfeld. Maar volgens zijn fans (en om de hype hoog te houden) gaat het zo slecht omdat hij er niet persoonlijk mee bezig is. En dan doet hij ook minder onplezierige politieke dingen.
pi_218162061
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2025 19:59 schreef Peppert het volgende:

[..]
Hij heeft het merendeel waarschijnlijk al lang gedelegeerd aan zijn CEO's.
Die mogen dan wel een stapje extra zetten, want zo lekker gaat het allemaal niet:
https://edition.cnn.com/2(...)ed-financial-outlook

En ik heb toch het idee dat er veel leunt op het idee dat Musk de hele boel wel gaat redden.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_218162677
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2025 21:09 schreef Monolith het volgende:

[..]
Die mogen dan wel een stapje extra zetten, want zo lekker gaat het allemaal niet:
https://edition.cnn.com/2(...)ed-financial-outlook

En ik heb toch het idee dat er veel leunt op het idee dat Musk de hele boel wel gaat redden.
Musk reageert:

twitter
pi_218164101
Bekijk deze YouTube-video
Opiniestuk over Tesla's full self driving.

10 jaar lang de belofte dat Full Self Driving er volgend jaar komt. Met ook de belofte dat miljoenen gebruikte Tesla's die functionaliteit zullen krijgen.

Wat daar van over is, is een PR stunt in een klein gebied in Austin, onder ideale omstandigheden, en met een select groepje uitgenodigde Tesla influencers....

En alleen de allernieuwste hardware zal de mogelijkheid hebben om op hetzelfde niveau autonoom te rijden als de Robottaxi's in Austin...
pi_218165190
quote:
1s.gif Op woensdag 9 juli 2025 07:09 schreef Wantie het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Opiniestuk over Tesla's full self driving.

10 jaar lang de belofte dat Full Self Driving er volgend jaar komt. Met ook de belofte dat miljoenen gebruikte Tesla's die functionaliteit zullen krijgen.

Wat daar van over is, is een PR stunt in een klein gebied in Austin, onder ideale omstandigheden, en met een select groepje uitgenodigde Tesla influencers....

En alleen de allernieuwste hardware zal de mogelijkheid hebben om op hetzelfde niveau autonoom te rijden als de Robottaxi's in Austin...
Ja, ongeveer wat we hier ook al hadden besproken.

Ik ben toch wel benieuwd hoe de YouTube feed van een Musk/Tesla gelover er uit ziet.
  woensdag 9 juli 2025 @ 10:47:15 #60
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_218165435
Bekijk deze YouTube-video

Musk has 100% signal, no noise
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_218169579
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 10:47 schreef michaelmoore het volgende:
Bekijk deze YouTube-video

Musk has 100% signal, no noise
Ik zie Musk net als een hele goede verkoper die geen idee heeft van techniek. Jobs heeft trouwens al zijn ideeën gejat, eerst van Wozniak en daarna van Xerox.
  woensdag 9 juli 2025 @ 17:59:46 #62
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_218169703
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 17:49 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ik zie Musk net als een hele goede verkoper die geen idee heeft van techniek. Jobs heeft trouwens al zijn ideeën gejat, eerst van Wozniak en daarna van Xerox.
Technoking of Tesla

Musk kent ieder onderdeel van een Tesla en zeker de electromotoren
quote:
AI-overzicht+3
Elon Musk changes job title to 'Technoking of Tesla'
Yes, Elon Musk's official title at Tesla is "Technoking of Tesla". This title was adopted in March 2021. He also serves as the CEO of Tesla.
While Elon Musk was not one of the original founders of Tesla, he played a significant role in the company's development and is often associated with it.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_218169729
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 17:59 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Technoking of Tesla

Musk kent ieder onderdeel van een Tesla en zeker de electromotoren
[..]

Ik denk dat dat wel meevalt. Misschien kennen als in: het een keer gezien hebben, maar hoe het allemaal werkt? Hij is wel aardig op de hoogte van wat er allemaal fout kan gaan bij het automatiseren van de productie.
pi_218169891
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 17:59 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Technoking of Tesla

Musk kent ieder onderdeel van een Tesla en zeker de electromotoren
[..]

Ik kan mezelf ook King of Tesla noemen...

Dat zegt verder niets over iemands kwaliteiten
  woensdag 9 juli 2025 @ 18:23:52 #65
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_218169949
quote:
1s.gif Op woensdag 9 juli 2025 18:19 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ik kan mezelf ook King of Tesla noemen...

Dat zegt verder niets over iemands kwaliteiten
De eerste auto die hij bouwde is de Roadster
quote:
AI-overzicht +5
Elon Musk's eerste auto die door Tesla werd gebouwd, was de Tesla Roadster, die in februari 2008 op de markt kwam.
De Roadster was een volledig elektrische sportwagen, gebaseerd op een chassis van de Lotus Elise.

Het was het eerste product van Tesla Motors, zoals het bedrijf toen nog heette.
quote:
AI-overzicht +6
De waarde van een Tesla Roadster, zowel de originele als de nieuwe, is aanzienlijk gestegen.
De originele, geproduceerd tussen 2008 en 2012, is momenteel gewild en kan tussen de ¤90.000 en ¤297.000 waard zijn, afhankelijk van de staat en kilometerstand.
De nieuwe Tesla Roadster, die nog niet is uitgebracht, heeft een geschatte nieuwprijs vanaf ¤215.000.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_218169962
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 18:23 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
De eerste auto die hij bouwde is de Roadster
[..]

En dat was een eenmanszaak met Musk als monteur.

Ik leer elke dag weer iets nieuws op Fok ^O^
pi_218170406
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 18:23 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
De eerste auto die hij bouwde is de Roadster
[..]
[..]

En nou heeft hij zijn AI omgebouwd tot MechaHitler, met de bijbehorende fascistische praatjes.
pi_218172937
Ik vraag me ernstig af waarom musk nog een rol speelt bij tesla, met slechts 13% van het stemrecht is hij niet oppermachtig.


Tijd dat de overige aandeelhouders een afzettings procedure beginnen.
speak only if it improves the silence.
pi_218173270
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 00:24 schreef TjjWester het volgende:
Ik vraag me ernstig af waarom musk nog een rol speelt bij tesla, met slechts 13% van het stemrecht is hij niet oppermachtig.


Tijd dat de overige aandeelhouders een afzettings procedure beginnen.
Het is een beetje als Steve Jobs en Apple.
Steve was niet mee te werken, maar hem eruit schoppen heeft het merk geen goed gedaan.
pi_218177785
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 19:09 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
En nou heeft hij zijn AI omgebouwd tot MechaHitler, met de bijbehorende fascistische praatjes.
Ja, dat is ook niet best :o

Trots kondigt Musk aan dat er aanpassingen zijn gedaan en Grok significant is verbeterd.

Blijkt Grok full neonazi te gaan :+

Hoe duidelijk wil je het hebben denk ik dan.

Verder laat het mooi zien hoe je met het wijzigen van het algoritme iets drastisch kunt veranderen.
Dat werpt ook aan ander licht op X.

Bekijk deze YouTube-video
pi_218177864
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juli 2025 17:38 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ja, dat is ook niet best :o

Trots kondigt Musk aan dat er aanpassingen zijn gedaan en Grok significant is verbeterd.

Blijkt Grok full neonazi te gaan :+

Hoe duidelijk wil je het hebben denk ik dan.

Verder laat het mooi zien hoe je met het wijzigen van het algoritme iets drastisch kunt veranderen.
Dat werpt ook aan ander licht op X.

Bekijk deze YouTube-video
Ja, dit was duidelijk het punt dat we allemaal konden zien dat hij helemaal doorgeslagen was:

Bekijk deze YouTube-video

Sindsdien is het alleen maar erger geworden.
pi_218182664
Tesla Jumps 3% on Austin Robotaxi Expansion, Grok Rollout Plans

Dit weekend wordt het gebied waarin de robotaxis beschikbaar zijn in Austin blijkbaar uitgebreid, dat is veel sneller dan ik had verwacht. Een belangrijker aspect vind ik het rijden zonder direct toezicht van een Tesla medewerker in de taxi, hiertoe is Waymo ondertussen wel in staat.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_218188105
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 10:12 schreef Digi2 het volgende:
Tesla Jumps 3% on Austin Robotaxi Expansion, Grok Rollout Plans

Dit weekend wordt het gebied waarin de robotaxis beschikbaar zijn in Austin blijkbaar uitgebreid, dat is veel sneller dan ik had verwacht. Een belangrijker aspect vind ik het rijden zonder direct toezicht van een Tesla medewerker in de taxi, hiertoe is Waymo ondertussen wel in staat.
Tot nu toe is het een reactie op Twitter van Musk.

Ik lees verder niets over de uitbreiding, behalve dat twitterbericht als bron.
pi_218190102
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 21:39 schreef Wantie het volgende:

[..]
Tot nu toe is het een reactie op Twitter van Musk.

Ik lees verder niets over de uitbreiding, behalve dat twitterbericht als bron.
Het gebied had de vorm van een lul, dat was de nieuwswaarde. Muskhumor.
pi_218190121
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juli 2025 06:12 schreef Wantie het volgende:

[..]
Het is een beetje als Steve Jobs en Apple.
Steve was niet mee te werken, maar hem eruit schoppen heeft het merk geen goed gedaan.
Apple heeft het succes niet te danken aan Steve Jobs maar aan Jony Ive.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_218190200
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juli 2025 08:16 schreef raptorix het volgende:

[..]
Apple heeft het succes niet te danken aan Steve Jobs maar aan Jony Ive.
Maar pas toen Steve terug was werden zijn ontwerpen serieus genomen.
pi_218190215
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 juli 2025 08:41 schreef Wantie het volgende:

[..]
Maar pas toen Steve terug was werden zijn ontwerpen serieus genomen.
Jobs had de toekomst gezien bij Xerox, die wilde hij verwezenlijken. Maar wel in een mooi jasje.
pi_218190965
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juli 2025 08:46 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Jobs had de toekomst gezien bij Xerox, die wilde hij verwezenlijken. Maar wel in een mooi jasje.
Dat was veel eerder.
In 1996 kwam hij terug, en toen zag je Jony zijn creaties vorm krijgen bij Apple, te beginnen met de iMac.
pi_218191124
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 juli 2025 11:16 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dat was veel eerder.
In 1996 kwam hij terug, en toen zag je Jony zijn creaties vorm krijgen bij Apple, te beginnen met de iMac.


Xerox Alto, uit 1973.



Uit 1993.
  zaterdag 12 juli 2025 @ 20:04:54 #80
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_218194492
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_218195093
quote:
Ja, de verkopen gaan door het gaatje, maar iedere keer als de aandelen weer een stuk zakken en Musk geeft een speech, dan vliegen ze weer omhoog. Hij is voor veel mensen de grote held.

Er zijn duizenden YouTube kanalen waar ze zijn evangelie prediken. Vaak zijn dat ook kanalen die ook denken dat ze dat uit moeten dragen aan de domme massa die dat nog niet begrijpt.
pi_218195718
quote:
Ik begreep dat dat helemaal goed gaat komen in de tweede helft van het jaar.
pi_218197851
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 10:12 schreef Digi2 het volgende:
Tesla Jumps 3% on Austin Robotaxi Expansion, Grok Rollout Plans

Dit weekend wordt het gebied waarin de robotaxis beschikbaar zijn in Austin blijkbaar uitgebreid, dat is veel sneller dan ik had verwacht. Een belangrijker aspect vind ik het rijden zonder direct toezicht van een Tesla medewerker in de taxi, hiertoe is Waymo ondertussen wel in staat.
De uitrol naar San Francisco blijkt gelogen:

The CA DMV said that Tesla has yet to apply for those permits as of Thursday, July 10:

“To date, Tesla has not applied for either a driverless testing or deployment permit.”


Er is nog geeneens een licentie voor aangevraagd.
pi_218198463
Starlink is niet bepaald duurzaam: ongeveer 500 zijn er verbrand in de atmosfeer in 6 maanden tijd.

De satellieten gaan kennelijk maar 5 jaar mee.
Dat betekent dus dat er continu nieuwe satellieten de lucht ingeschoten moeten worden om de huidige dekking te behouden.

Bekijk deze YouTube-video
pi_218200330
quote:
1s.gif Op zondag 13 juli 2025 10:41 schreef Wantie het volgende:
Starlink is niet bepaald duurzaam: ongeveer 500 zijn er verbrand in de atmosfeer in 6 maanden tijd.

De satellieten gaan kennelijk maar 5 jaar mee.
Dat betekent dus dat er continu nieuwe satellieten de lucht ingeschoten moeten worden om de huidige dekking te behouden.

Bekijk deze YouTube-video
Ja, dat heb je nou eenmaal met satellieten in een lage baan. Die hebben brandstof nodig om in de lucht te blijven.
pi_218212042
Ondertussen rijden er Tesla's in Austin rond die met LiDAR (?) het robottaxi gebied in kaart lijken te brengen.

Dat is opmerkelijk, gezien de afkeer van Tesla tegen LiDAR, en de belofte dat alle Tesla's die op de markt zijn binnenkort zonder beperkingen volledig FSD zullen hebben.

Verder laat onderstaande video een compilatie zien van fouten die FSD maakt, zoals rijden door rood licht, een gesloten weg in rijden, links afslaan waar het niet mag, verkeerde rijbaan in de regen, op de verkeerde rijbaan uitkomen bij links afslaan, een voetpad cq fietspad oprijden, stopborden negeren, een afgesloten oprit op rijden....

Nou zijn er natuurlijk ook zat video's die urenlang FSD zonder ingrijpen laten zien.
Maar het gaat in feite niet om wat FSD goed doet of fout doet, het gaat bij level 4 autonomie om de interval in kilometers tussen ingrepen.
En daar lijkt Tesla nog steeds niet goed genoeg te scoren.
En dat verklaart ook waarom Tesla zijn benadering in Austin niet wezenlijk verschilt met die van Waymo.
En dat is verder prima natuurlijk, maar niet wat is beloofd.

Bekijk deze YouTube-video
pi_218212154
quote:
1s.gif Op maandag 14 juli 2025 17:11 schreef Wantie het volgende:
Ondertussen rijden er Tesla's in Austin rond die met LiDAR (?) het robottaxi gebied in kaart lijken te brengen.

Dat is opmerkelijk, gezien de afkeer van Tesla tegen LiDAR, en de belofte dat alle Tesla's die op de markt zijn binnenkort zonder beperkingen volledig FSD zullen hebben.

Verder laat onderstaande video een compilatie zien van fouten die FSD maakt, zoals rijden door rood licht, een gesloten weg in rijden, links afslaan waar het niet mag, verkeerde rijbaan in de regen, op de verkeerde rijbaan uitkomen bij links afslaan, een voetpad cq fietspad oprijden, stopborden negeren, een afgesloten oprit op rijden....

Nou zijn er natuurlijk ook zat video's die urenlang FSD zonder ingrijpen laten zien.
Maar het gaat in feite niet om wat FSD goed doet of fout doet, het gaat bij level 4 autonomie om de interval in kilometers tussen ingrepen.
En daar lijkt Tesla nog steeds niet goed genoeg te scoren.
En dat verklaart ook waarom Tesla zijn benadering in Austin niet wezenlijk verschilt met die van Waymo.
En dat is verder prima natuurlijk, maar niet wat is beloofd.

Bekijk deze YouTube-video
Er draait dus nog een ander programma op de Tesla computers, dat aan de hand van een 3D kaart van een omgeving gaat controleren of de AI geen domme dingen doet. Dus eigenlijk hetzelfde als een Waymo, maar die kan dat zelf en heeft dat geïntegreerd. Bij die Tesla's krijg je dus weer het probleem: als ze elkaar tegenspreken, wie heeft er dan gelijk? Dat was ook Musk's belangrijkste argument om geen LiDAR te gebruiken.
pi_218212648
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 17:21 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Er draait dus nog een ander programma op de Tesla computers, dat aan de hand van een 3D kaart van een omgeving gaat controleren of de AI geen domme dingen doet. Dus eigenlijk hetzelfde als een Waymo, maar die kan dat zelf en heeft dat geïntegreerd. Bij die Tesla's krijg je dus weer het probleem: als ze elkaar tegenspreken, wie heeft er dan gelijk? Dat was ook Musk's belangrijkste argument om geen LiDAR te gebruiken.
Dat Tesla in Austin gebruik maakt van mapping was al eerder gezegd. Maar nu lijkt daar ook bewijs van te zijn aan de hand van foto's en video's van Tesla's met LiDAR.

En dat is opmerkelijk, omdat de claim was dat Tesla geen enkele vorm van mapping nodig had.
Daarmee kun je zo de jungle in rijden.
pi_218212810
quote:
1s.gif Op maandag 14 juli 2025 17:58 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dat Tesla in Austin gebruik maakt van mapping was al eerder gezegd. Maar nu lijkt daar ook bewijs van te zijn aan de hand van foto's en video's van Tesla's met LiDAR.

En dat is opmerkelijk, omdat de claim was dat Tesla geen enkele vorm van mapping nodig had.
Daarmee kun je zo de jungle in rijden.
Het voordeel van een jungle is natuurlijk wel, dat je daar maar langzaam kunt rijden en zelden andere auto's tegen komt. Maar een radar of LiDAR heb je daar eigenlijk wel nodig, want veel objectherkenning ga je niet doen. Alles is groen of bruin, veel witte strepen en verkeersbordjes zul je niet zien.

Maar inderdaad, het is nu wel heel duidelijk hoeveel ingrepen je moet doen om zelfs in zo'n vrij ideale omgeving rond te rijden met alleen camera's.

Op zich zouden ze nog wel een heel eind kunnen komen als ze gewoon veel video's van over de hele wereld er in zouden stoppen. Een hele grote AI, die het allemaal al vaak voorbij heeft zien komen. Maar dan wordt de computer duurder dan de auto. En de prijs van een LiDAR gaat vele malen sneller omlaag dan de prijs van AI chips en supersnel geheugen.

Daarom denk ik ook al een tijdje dat het een doodlopende weg is. En dat zullen de techneuten wel weten, maar Musk heeft Visie!
pi_218213162
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 18:10 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Het voordeel van een jungle is natuurlijk wel, dat je daar maar langzaam kunt rijden en zelden andere auto's tegen komt. Maar een radar of LiDAR heb je daar eigenlijk wel nodig, want veel objectherkenning ga je niet doen. Alles is groen of bruin, veel witte strepen en verkeersbordjes zul je niet zien.

Maar inderdaad, het is nu wel heel duidelijk hoeveel ingrepen je moet doen om zelfs in zo'n vrij ideale omgeving rond te rijden met alleen camera's.

Op zich zouden ze nog wel een heel eind kunnen komen als ze gewoon veel video's van over de hele wereld er in zouden stoppen. Een hele grote AI, die het allemaal al vaak voorbij heeft zien komen. Maar dan wordt de computer duurder dan de auto. En de prijs van een LiDAR gaat vele malen sneller omlaag dan de prijs van AI chips en supersnel geheugen.

Daarom denk ik ook al een tijdje dat het een doodlopende weg is. En dat zullen de techneuten wel weten, maar Musk heeft Visie!
Nou, Tesla, en in de kielzog alle Tesla-adepten, beweren het tegenovergestelde. Dat LiDAR een doodlopende weg is, en Tesla de troeven in handen heeft.

Ik ben daar zelf nog niet over uit.
Waymo is enkel een taxiservice, dat kan prima met geofencing. De enige grote hobbel is de kosten per rit. Die zijn kennelijk vrij hoog, onder andere door de dure hardware. Maar dat kan zakken en de ervaring met andere technologie leert dat dat ook gaat zakken.

Tesla zou goedkoper kunnen opereren, en veel sneller kunnen uitrollen omdat de modellen af fabriek al geschikt zijn voor full self driving.
Maar dat vooruitzicht is zijn glans aan het verliezen.
HW3 zal nooit verder komen dan level 2 FSD. Dus alle Tesla's van voor 2025 zullen niet autonoom kunnen rijden.
Terwijl daar wèl voor is betaald.

HW4 komt naar verluid niet verder dan level 4 FSD. Dus geofenced.

Daar heb je als eigenaar van Juniper dan weinig aan.
Het idee dat je je auto kunt inzetten als robottaxi als je die zelf niet nodig hebt kan de vuilnisbak in.

En dan Austin, de lancering was vooral PR, met influencers op uitnodiging, de supervisor vreemd genoeg op de bijrijdersstoel, 11 wagens in een beperkt gebied zonder complexe verkeerssituaties, en alleen overdag bij mooi weer.

Het lijkt vooral gedaan te zijn omdat Tesla na bijna 6 jaar beloven toch een keer de stap moet nemen.

En dan is er nog de cybercab.
Met de volgende generatie FSD kan die misschien wel level 5?
Maar dat is nog in de alpha fase.
En het is nog maar de vraag of dat kan voor de prijs die Musk voor ogen heeft.
pi_218213398
quote:
1s.gif Op maandag 14 juli 2025 18:54 schreef Wantie het volgende:

[..]
Nou, Tesla, en in de kielzog alle Tesla-adepten, beweren het tegenovergestelde. Dat LiDAR een doodlopende weg is, en Tesla de troeven in handen heeft.

Ik ben daar zelf nog niet over uit.
Waymo is enkel een taxiservice, dat kan prima met geofencing. De enige grote hobbel is de kosten per rit. Die zijn kennelijk vrij hoog, onder andere door de dure hardware. Maar dat kan zakken en de ervaring met andere technologie leert dat dat ook gaat zakken.

Tesla zou goedkoper kunnen opereren, en veel sneller kunnen uitrollen omdat de modellen af fabriek al geschikt zijn voor full self driving.
Maar dat vooruitzicht is zijn glans aan het verliezen.
HW3 zal nooit verder komen dan level 2 FSD. Dus alle Tesla's van voor 2025 zullen niet autonoom kunnen rijden.
Terwijl daar wèl voor is betaald.

HW4 komt naar verluid niet verder dan level 4 FSD. Dus geofenced.

Daar heb je als eigenaar van Juniper dan weinig aan.
Het idee dat je je auto kunt inzetten als robottaxi als je die zelf niet nodig hebt kan de vuilnisbak in.

En dan Austin, de lancering was vooral PR, met influencers op uitnodiging, de supervisor vreemd genoeg op de bijrijdersstoel, 11 wagens in een beperkt gebied zonder complexe verkeerssituaties, en alleen overdag bij mooi weer.

Het lijkt vooral gedaan te zijn omdat Tesla na bijna 6 jaar beloven toch een keer de stap moet nemen.

En dan is er nog de cybercab.
Met de volgende generatie FSD kan die misschien wel level 5?
Maar dat is nog in de alpha fase.
En het is nog maar de vraag of dat kan voor de prijs die Musk voor ogen heeft.
Een heel bekend ongeluk (wel met autopiloot) was van een vrouw die met een fiets aan de hand waar een paar boodschappentassen aan het stuur hingen een zebrapad overstak. Objectherkenning is dus alles.

Nou kijken de meeste Level 2 systemen naar de strepen op de weg. De meeste werken ook alleen op de snelweg. Dan is het aardig te overzien. Maar in de stad is de ene streep de andere niet. Hier mag je een doorgetrokken streep niet oversteken (behalve bij parkeren en soms invoegen), in de VS zijn dat de lijnen met streepjes, in wit of geel. Hier betekent een gele streep dat je niet mag stoppen of parkeren. Je komt ook blauwe strepen tegen en als de spitsstroken aangezet worden, zijn ze alleen nog een flexibele rijbaanscheiding. Hoeveel Tesla's met FSD zouden dat zonder ongelukken kunnen doen?

En dan kom je bij de omgeving en de mensen. De meeste auto's zijn nog goed te herkennen. Je hebt een paar verschillende types, maar veel variatie kom je daar niet tegen. Het overige verkeer wordt lastiger. Wat doet die objectherkenning met een ligfiets of een fietstaxi? Of een (brom-) fiets met een paar kuub aan spullen er bovenop? Of mensen in een lang, zandkleurig gewaad met een lading op hun hoofd? Dat zijn eerder langzaam bewegende palen dan mensen. Enzovoorts. Veel dingen zijn (zeker in een lage AI resolutie) gewoon niet of nauwelijks te herkennen. En als je niet weet wat het is, weet je ook niet waar het is. De AI moet al die dingen dus al meerdere malen hebben gezien.

Dus je zult dan toch minimaal stereoscopie moeten gaan gebruiken om afstanden te schatten. Dat kan een computer ondertussen prima. Het is een ingewikkelde variant op een optische muis, maar dan in 2D en met twee, bewegende (hoge resolutie) beelden. Het vereist dus meerdere camera's, die bij iedere auto op dezelfde afstand van elkaar zitten en (uiteraard) weer een hoop rekenkracht. Daarmee vergeleken is de puntenwolk van een LiDAR een eitje.

Die LiDAR gebruikt dezelfde technieken als we bij computerspelletjes gebruiken, dat stelt niets meer voor. Je maakt er een wireframe van, door alle puntjes die dicht bij elkaar liggen met elkaar te verbinden en dan te kijken of ze onderling met dezelfde snelheid bewegen.

Maar ja, als Musk met AI en camera's verder wil, zal hij toch heel snel zelf de benodigde chipjes moeten gaan produceren, want anders wordt het met Hardware 5 te duur. En alhoewel ze daar wel mee bezig zijn geweest, is dat niet echt van de grond gekomen.
pi_218213752
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 19:23 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Een heel bekend ongeluk (wel met autopiloot) was van een vrouw die met een fiets aan de hand waar een paar boodschappentassen aan het stuur hingen een zebrapad overstak. Objectherkenning is dus alles.

Nou kijken de meeste Level 2 systemen naar de strepen op de weg. De meeste werken ook alleen op de snelweg. Dan is het aardig te overzien. Maar in de stad is de ene streep de andere niet. Hier mag je een doorgetrokken streep niet oversteken (behalve bij parkeren en soms invoegen), in de VS zijn dat de lijnen met streepjes, in wit of geel. Hier betekent een gele streep dat je niet mag stoppen of parkeren. Je komt ook blauwe strepen tegen en als de spitsstroken aangezet worden, zijn ze alleen nog een flexibele rijbaanscheiding. Hoeveel Tesla's met FSD zouden dat zonder ongelukken kunnen doen?

En dan kom je bij de omgeving en de mensen. De meeste auto's zijn nog goed te herkennen. Je hebt een paar verschillende types, maar veel variatie kom je daar niet tegen. Het overige verkeer wordt lastiger. Wat doet die objectherkenning met een ligfiets of een fietstaxi? Of een (brom-) fiets met een paar kuub aan spullen er bovenop? Of mensen in een lang, zandkleurig gewaad met een lading op hun hoofd? Dat zijn eerder langzaam bewegende palen dan mensen. Enzovoorts. Veel dingen zijn (zeker in een lage AI resolutie) gewoon niet of nauwelijks te herkennen. En als je niet weet wat het is, weet je ook niet waar het is. De AI moet al die dingen dus al meerdere malen hebben gezien.

Dus je zult dan toch minimaal stereoscopie moeten gaan gebruiken om afstanden te schatten. Dat kan een computer ondertussen prima. Het is een ingewikkelde variant op een optische muis, maar dan in 2D en met twee, bewegende (hoge resolutie) beelden. Het vereist dus meerdere camera's, die bij iedere auto op dezelfde afstand van elkaar zitten en (uiteraard) weer een hoop rekenkracht. Daarmee vergeleken is de puntenwolk van een LiDAR een eitje.

Die LiDAR gebruikt dezelfde technieken als we bij computerspelletjes gebruiken, dat stelt niets meer voor. Je maakt er een wireframe van, door alle puntjes die dicht bij elkaar liggen met elkaar te verbinden en dan te kijken of ze onderling met dezelfde snelheid bewegen.

Maar ja, als Musk met AI en camera's verder wil, zal hij toch heel snel zelf de benodigde chipjes moeten gaan produceren, want anders wordt het met Hardware 5 te duur. En alhoewel ze daar wel mee bezig zijn geweest, is dat niet echt van de grond gekomen.
Er is natuurlijk ook nog het ongeval met de GM Cruise robottaxi.
Waarbij een vrouw eerst werd aangezien voor een auto, toen een fiets en toen een onbekend object.
Vervolgens belandt de vrouw onder de auto en was het object dus weg en reed de taxi door.

Het deed me denken aan de proef met Tesla bij een schoolbus, waarbij de Tesla doorrijdt over de pop heen die over de weg schiet en wordt aangereden door de Tesla.
pi_218214063
quote:
1s.gif Op maandag 14 juli 2025 19:55 schreef Wantie het volgende:

[..]
Er is natuurlijk ook nog het ongeval met de GM Cruise robottaxi.
Waarbij een vrouw eerst werd aangezien voor een auto, toen een fiets en toen een onbekend object.
Vervolgens belandt de vrouw onder de auto en was het object dus weg en reed de taxi door.

Het deed me denken aan de proef met Tesla bij een schoolbus, waarbij de Tesla doorrijdt over de pop heen die over de weg schiet en wordt aangereden door de Tesla.
Ja, daar hebben alle huidige computersystemen last van. Object persistentie. Dat dingen blijven bestaan. Kijk bijvoorbeeld naar de representatie van het verkeer op het scherm van een Tesla. Daar heb je maar een paar verschillende soorten objecten, maar je ziet die objecten verschijnen, verdwijnen en in elkaar overgaan. En niet langzaam, maar per beeld. Is het een vogel? Een vliegtuig? Nee, het is Superman!

Op zich zou je met een combinatie van LiDAR en camera's wel een persistente omgeving kunnen maken. En dan liefst meerdere soorten camera's, dus ook infrarood. maar ook dat kost weer een hoop rekencapaciteit. Veel meer dan alleen naar de buitenkant kijken. Dat doen we bij computerspelletjes ook niet, om die reden. Je zou dan eigenlijk overal een soort hitbox omheen moeten tekenen en iedere keer uitrekenen welke kant het op is bewogen.

Maar met mensen zullen ze dat zeker moeten gaan doen. En dus ook herkennen dat je van een fiets af kun stappen, of dat er mensen uit een auto kunnen stappen. Of daar ineens achter vandaan kunnen komen rennen. Daarom moet je daar bij bussen en scholen ook extra op letten.

Ik verwacht, dat de enige manier om dat goed op te lossen is om die plaatsen te markeren op de kaart en gevaarlijke dingen (zoals een schoolbus of een groepje kinderen) een signaal te laten uitzenden. "Pas op! Langzaam rijden!" De elektronische variant van begeleiders met een bordje, of een geel hesje. Dan kun je die groep kinderen ook niet verwarren met steeds andere vervoermiddelen.
pi_218214231
quote:
Tesla Doubles Robotaxi Area in Austin

Tesla said the expanded geofence now covers about 3.9 square miles (10 km²) more than Waymo’s Austin service area. Musk confirmed last week that the expansion would occur over the weekend.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_218214254
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 20:45 schreef Digi2 het volgende:

[..]

En dan weet je meteen waarom ze dat gedaan hebben.
pi_218214356
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 20:48 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
En dan weet je meteen waarom ze dat gedaan hebben.
Erg opzienbarend vind ik het niet, als de Tesla medewerker niet meer in de Robocab mee gaat rijden zijn ze vergelijkbaar met de Waymo robocabs en zover zijn ze nog niet eens ;)
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_218214549
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 20:25 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, daar hebben alle huidige computersystemen last van. Object persistentie. Dat dingen blijven bestaan. Kijk bijvoorbeeld naar de representatie van het verkeer op het scherm van een Tesla. Daar heb je maar een paar verschillende soorten objecten, maar je ziet die objecten verschijnen, verdwijnen en in elkaar overgaan. En niet langzaam, maar per beeld. Is het een vogel? Een vliegtuig? Nee, het is Superman!

Op zich zou je met een combinatie van LiDAR en camera's wel een persistente omgeving kunnen maken. En dan liefst meerdere soorten camera's, dus ook infrarood. maar ook dat kost weer een hoop rekencapaciteit. Veel meer dan alleen naar de buitenkant kijken. Dat doen we bij computerspelletjes ook niet, om die reden. Je zou dan eigenlijk overal een soort hitbox omheen moeten tekenen en iedere keer uitrekenen welke kant het op is bewogen.

Maar met mensen zullen ze dat zeker moeten gaan doen. En dus ook herkennen dat je van een fiets af kun stappen, of dat er mensen uit een auto kunnen stappen. Of daar ineens achter vandaan kunnen komen rennen. Daarom moet je daar bij bussen en scholen ook extra op letten.

Ik verwacht, dat de enige manier om dat goed op te lossen is om die plaatsen te markeren op de kaart en gevaarlijke dingen (zoals een schoolbus of een groepje kinderen) een signaal te laten uitzenden. "Pas op! Langzaam rijden!" De elektronische variant van begeleiders met een bordje, of een geel hesje. Dan kun je die groep kinderen ook niet verwarren met steeds andere vervoermiddelen.
Een oplossing is dat bijvoorbeeld de schoolbus een signaal uitzendt dat door de Autopilot of FSD wordt opgepakt.
Ik zou zelf verwachten dat als autonoom rijden een vogelvlucht neemt, de autonome wagens ook met elkaar kunnen communiceren.
pi_218214648
How Chinese EVs are taking on Tesla
Bekijk deze YouTube-video
quote:
How Chinese companies, including smartphone manufacturer Xiaomi, are taking on Tesla in the electric vehicle space.
Chinezen willen graag een pratende auto, hopelijk spreekt Grok 4 voor de Tesla's dan ook goed mandarijn :P

Bekijk deze YouTube-video
quote:
Dive into the strange beauty of emergence -- when small things combine to create something new, unexpected, and more than the sum of its parts. From ant colonies to human consciousness, galaxies to cities, emergence is one of nature's quietest superpowers.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_218214689
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 20:57 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Erg opzienbarend vind ik het niet, als de Tesla medewerker niet meer in de Robocab mee gaat rijden zijn ze vergelijkbaar met de Waymo robocabs en zover zijn ze nog niet eens ;)
Het verklaart de LiDAR wagens van Tesla, die kennelijk het nieuwe gebied in kaart hebben gebracht.

Vooralsnog is de robottaxi van Tesla nog steeds invite only, met een safety driver.
Daarover is verder weinig te zeggen, mogelijk bepaalt de wetgeving een tijdsbestek waarin de safety driver verplicht is.


Ik ben benieuwd wanneer het grote publiek de taxi kan gebruiken en wat het uiteindelijke tarief wordt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')