PSV werd dit jaar ook met minder punten kampioen... Big deal.quote:Op woensdag 2 juli 2025 20:36 schreef Wantie het volgende:
[..]
Hier zijn de verkoopcijfers van de Tesla Model Y in Nederland voor de maand juni 2022-2025:
* Juni 2022: 326 geregistreerde exemplaren.
* Juni 2023: 1.784 geregistreerde exemplaren.
* Juni 2024: 1.768 geregistreerde exemplaren.
* Juni 2025: 1.250 geregistreerde exemplaren
PSV verkoopt geen auto's.quote:Op woensdag 2 juli 2025 20:38 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
PSV werd dit jaar ook met minder punten kampioen... Big deal.
Nogmaals, nog steeds zijn niet alle modellen verkrijgbaar.
BMW momenteel. Maar goed, je snapt best wat ik bedoelde.quote:Op woensdag 2 juli 2025 20:40 schreef Wantie het volgende:
[..]
PSV verkoopt geen auto's.
En het nieuwe excuus is dus dat niet alle modellen op de markt zijn.
Hopelijk zijn de cijfers voor juli beter, anders moet je met wéér een ander excuus komen.
Als jij het zegt...quote:Op woensdag 2 juli 2025 20:49 schreef Wantie het volgende:
Hier zijn de verkoopcijfers van de Tesla Model 3 in Nederland voor de maand juni in 2024/2025:
* Juni 2024: 1.664 geregistreerde exemplaren.
* Juni 2025: 749 geregistreerde exemplaren.
Kleine daling, maar er kwam weer een update meende ik?
Nee, de vergelijking raakt kant noch wal.quote:Op woensdag 2 juli 2025 20:50 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
BMW momenteel. Maar goed, je snapt best wat ik bedoelde.
quote:In Nederland was de best verkochte volledig elektrische auto in de eerste zes maanden van dit jaar namelijk de Kia EV3, met 6.274 geregistreerde exemplaren. De Tesla Model Y komt op de tweede plaats: 3.828 stuks werden er op kenteken gezet. De nieuwe Skoda Elroq volgt vlak daarna met 3.211 geregistreerde wagens, met daarna pas weer een Tesla: de Model 3 werd 3.011 keer op kenteken gezet in de eerste helft van dit jaar. De Volvo EX30 was in het eerste halfjaar goed voor 2.471 registraties.
De EV3 zakt alweer hard weg. Heeft even in het begin van het jaar een piek gehad.quote:Op woensdag 2 juli 2025 20:57 schreef Wantie het volgende:
Tesla links en rechts voorbijgestreefd in Nederland: dit zijn de bestverkochte EV's
[..]
Dat betekent dus, dat het niet zo mag zijn dat een enkele fout in de verwerking van de sensordata kan leiden tot gevaarlijke gebeurtenissen. En dat is een probleem als je alleen camera's hebt en volledig afhankelijk bent van correcte objectherkenning. Het wordt voor Tesla vrijwel onmogelijk om dat aan te tonen. Je zou daar nog een creatieve draai aan kunnen geven, zoals dat er meerdere camera's naar voren kijken en dat de verwerking periodiek herhaalt wordt. Maar je hebt dan eigenlijk minimaal ook radars en LiDARs nodig. Meerdere, of zo opgezet dat de uitval van 1 sensor geen probleem is.quote:7.1.6.A single perception malfunction without failure should not induce hazardous event. The design strategies put in place shall be described by the vehicle manufacturer and their safety shall be demonstrated to the satisfaction of the technical service in accordance with Annex 4.
De regelgeving die je aanhaalt is achterhaald. Er is nu nieuwe regelgeving die in fases ingevoerd wordt.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 10:03 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ik heb even wat nagekeken over FSD.
Komt FSD (onder toezicht) naar Nederland?
Dat kan. De RDW zijn grote fans, maar we hebben hier EU wetgeving waar het aan moet voldoen. Hier moet de fabrikant eerst van een heleboel dingen aantonen dat ze daar aan voldoen en dat het veilig is.
Komt FSD naar Nederland? Dus zonder toezicht?
Dat is heel onwaarschijnlijk. In Texas is is het meer een kwestie van "doe maar wat, als je veel ongelukken maakt kunnen we ons bedenken". Maar hier is dat heel anders geregeld.
In de bovengenoemde wetgeving zit vooral 1 hele interessante paragraaf:
[..]
Dat betekent dus, dat het niet zo mag zijn dat een enkele fout in de verwerking van de sensordata kan leiden tot gevaarlijke gebeurtenissen. En dat is een probleem als je alleen camera's hebt en volledig afhankelijk bent van correcte objectherkenning. Het wordt voor Tesla vrijwel onmogelijk om dat aan te tonen. Je zou daar nog een creatieve draai aan kunnen geven, zoals dat er meerdere camera's naar voren kijken en dat de verwerking periodiek herhaalt wordt. Maar je hebt dan eigenlijk minimaal ook radars en LiDARs nodig. Meerdere, of zo opgezet dat de uitval van 1 sensor geen probleem is.
Kun je dan zo vriendelijk zijn om daar ook een link naar te posten?quote:Op vrijdag 4 juli 2025 10:06 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De regelgeving die je aanhaalt is achterhaald. Er is nu nieuwe regelgeving die in fases ingevoerd wordt.
Het is UN 171.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 10:07 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Kun je dan zo vriendelijk zijn om daar ook een link naar te posten?
Daarin staat het volgende:quote:Op vrijdag 4 juli 2025 10:10 schreef VEM2012 het volgende:
Kun je dan zo vriendelijk zijn om daar ook een link naar te posten?
Kortom, dat is niet voor level 4 en 5. FSD (met toezicht): ja. FSD zonder toezicht: nee.quote:5.1.1.The system shall be designed to ensure the driver remains engaged with the driving task, in accordance with paragraph 5.5.4.2.
De UN gaat langzaam, maar de regelgeving is in ontwikkeling.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 10:17 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Daarin staat het volgende:
[..]
Kortom, dat is niet voor level 4 en 5. FSD (met toezicht): ja. FSD zonder toezicht: nee.
Liever niet denk ik dan.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 11:05 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De UN gaat langzaam, maar de regelgeving is in ontwikkeling.
Overigens staat het de EU natuurlijk vrij om daarop vooruit te gaan lopen als ze dat willen.
Ook in Duitsland valt het eerste half jaar fors lager uit voor Tesla dan het jaar ervoor.quote:(Reuters) - Het verkoopvolume van Tesla in Duitsland daalde in juni met 60%, aldus het Duitse verkeersbureau KBA op dinsdag, hoewel de verkoop van volledig elektrische voertuigen in zijn geheel steeg.
KBA meldde dat Tesla in juni 1.860 auto's verkocht in Duitsland, een daling van 60% ten opzichte van een jaar eerder. Het aantal verkochte Tesla's in de eerste helft van 2025 daalde met 58,2% tot 8.890 stuks vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.
Daarentegen steeg het totale aantal nieuw geregistreerde elektrische voertuigen in juni met 8,6%, aldus KBA.
De autofabrikant zag zijn verkopen voor de zesde maand op rij dalen in Frankrijk, Zweden, Denemarken en Italië. Dit benadrukt de uitdagingen waarmee het bedrijf wordt geconfronteerd nu concurrenten met nieuwere modellen marktaandeel winnen en de populariteit van CEO Elon Musk afneemt.
De Duitse instantie meldde dat het verkoopvolume van de Chinese fabrikant van elektrische voertuigen BYD in juni bijna verviervoudigde tot 1.675 voertuigen, en sinds het begin van het jaar met meer dan vijf keer groeide tot een totaal van 6.323 voertuigen.
Goed nieuws uit China.quote:Key takeaways
Tesla’s verkoop van elektrische voertuigen in China steeg in juni met 59 procent, maar is nog steeds lager dan die van zijn lokale rivalen.
Chinese fabrikanten zoals BYD en Xiaomi winnen terrein met meer betaalbare alternatieven die voldoen aan de behoeften van prijsgevoelige consumenten.
Tesla’s fabriek in Shanghai blijft van cruciaal belang om de wereldwijde toeleveringsketen van het bedrijf in stand te houden in het licht van de toegenomen concurrentie.
Tesla’s verkoop van elektrische voertuigen in China bereikte in juni 61.000 voertuigen, een sprong van 59 procent ten opzichte van mei en een bescheiden stijging van 3,7 procent op jaarbasis. Deze groei betekent dat Tesla ondanks de hevige concurrentie aanwezig blijft op een belangrijke markt. De resultaten van het bedrijf in juni maken weliswaar een einde aan een acht maanden durende neerwaartse trend, maar laten wel een uitdagend landschap zien. Lokale rivalen zoals BYD groeien sterker, wat de groeiende concurrentiekloof benadrukt.
Opnieuw daalt Tesla in een groeimarkt. Nu die van batterijopslag.quote:Voor een tweede opeenvolgend kwartaal ziet Tesla de verkoop van zijn batterijen dalen. In het tweede kwartaal van dit jaar installeerde het bedrijf voor 9,6 gigawattuur aan opslag, wat 0,8 gigawattuur minder is dan in het eerste kwartaal. In dat eerste kwartaal werd de daling ingezet, nadat in het laatste kwartaal van 2024 een top bereikt was. Toen installeerde Tesla 11 gigawattuur aan opslag en in heel 2024 werd voor 31,4 gigawattuur aan batterijen uitgerold
Dat Tesla het op vlak van energieopslag minder begint te doen, is extra pijnlijk omdat de bredere markt wel nog groeide. In het eerste kwartaal werd zelfs een nieuw record gevestigd, met een groei van 57% tegenover het eerste kwartaal van 2024.
Het is een heel cool project. Zeker als je ziet wat ze voor elkaar krijgen met een klein team en vrijwilligers, vergeleken met de grootste autofirma's ter wereld.quote:Op maandag 7 juli 2025 19:39 schreef Wantie het volgende:
Men neme een 8 jaar oude smartphone, Ubuntu Linux, opensource Full Self Driving level 2.0, plugt het in je (compatibel) auto, en je hebt voor een prikkie een zelfrijdende auto...
Sluit er een externe computer op aan, en je hebt qua hardware een krachtiger systeem dan Tesla HW4.
Inmiddels worden er 300 modellen ondersteund, en zoals meestal met opensource, kent de software allerlei varianten met elk hun sterke en zwakke punten.
De video test de software in een Toyota Corolla.
Deze heeft als beperking dat het stuur niet helemaal om kan in bochten. De software geeft keurig aan wanneer je moet bijsturen.
Het systeem werkt vooralsnog zonder navigatie of enige vorm van mapping. Het anticipeert puur op wat het ziet.
Het werkt best knap als je bedenkt hoeveel ontwikkeling en camera's, sensoren etc er in commerciële oplossingen zitten, zoals Tesla FSD en Waymo.
Bekijk deze YouTube-video
Erg leuk. Als ik een auto had met de benodigde hardware, zou ik er zelf ook 1 maken en mijn eigen versie ontwikkelen. Ik zou wel beginnen met een variant die ook route data (van OpenStreetMap, ook Open Source) integreert.quote:Op maandag 7 juli 2025 19:39 schreef Wantie het volgende:
Men neme een 8 jaar oude smartphone, Ubuntu Linux, opensource Full Self Driving level 2.0, plugt het in je (compatibel) auto, en je hebt voor een prikkie een zelfrijdende auto...
Sluit er een externe computer op aan, en je hebt qua hardware een krachtiger systeem dan Tesla HW4.
Inmiddels worden er 300 modellen ondersteund, en zoals meestal met opensource, kent de software allerlei varianten met elk hun sterke en zwakke punten.
De video test de software in een Toyota Corolla.
Deze heeft als beperking dat het stuur niet helemaal om kan in bochten. De software geeft keurig aan wanneer je moet bijsturen.
Het systeem werkt vooralsnog zonder navigatie of enige vorm van mapping. Het anticipeert puur op wat het ziet.
Het werkt best knap als je bedenkt hoeveel ontwikkeling en camera's, sensoren etc er in commerciële oplossingen zitten, zoals Tesla FSD en Waymo.
Bekijk deze YouTube-video
Dus een kleine Windows 11 AI laptop met een extra GPU er in (en een paar USB camera's) is dan de optimale hardware. De goedkoopste met de Ryzen AI 300 heeft dezelfde AI processing als de Tesla Hardware 4, maar een snellere CPU en een betere GPU. (Met zo'n Windows laptop kun je natuurlijk ook heel gemakkelijk een externe GPU aansluiten.)quote:Here’s what a Windows 11 AI PC actually needs:
A processor with an NPU (neural processing unit) that can hit 40+ TOPS (trillion operations per second).
At least 16 GB of DDR5 or LPDDR5 RAM.
256 GB of SSD or UFS storage.
In terms of chips, only a few make the cut right now:
AMD Ryzen AI 300 series
Intel Core Ultra 200V series
Snapdragon X series
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |