abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218104165
quote:
1s.gif Op woensdag 2 juli 2025 20:36 schreef Wantie het volgende:

[..]
Hier zijn de verkoopcijfers van de Tesla Model Y in Nederland voor de maand juni 2022-2025:
* Juni 2022: 326 geregistreerde exemplaren.
* Juni 2023: 1.784 geregistreerde exemplaren.
* Juni 2024: 1.768 geregistreerde exemplaren.
* Juni 2025: 1.250 geregistreerde exemplaren
PSV werd dit jaar ook met minder punten kampioen... Big deal.

Nogmaals, nog steeds zijn niet alle modellen verkrijgbaar.
pi_218104187
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 20:38 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
PSV werd dit jaar ook met minder punten kampioen... Big deal.

Nogmaals, nog steeds zijn niet alle modellen verkrijgbaar.
PSV verkoopt geen auto's.

En het nieuwe excuus is dus dat niet alle modellen op de markt zijn.
Hopelijk zijn de cijfers voor juli beter, anders moet je met wéér een ander excuus komen.
pi_218104279
Hier zijn de verkoopcijfers van de Tesla Model 3 in Nederland voor de maand juni in 2024/2025:

* Juni 2024: 1.664 geregistreerde exemplaren.
* Juni 2025: 749 geregistreerde exemplaren.


Kleine daling, maar er kwam weer een update meende ik?

Model S:

* Juni 2024: 25 Tesla Model S verkocht
* Juni 2025: 0 Tesla Model S verkocht
pi_218104302
quote:
1s.gif Op woensdag 2 juli 2025 20:40 schreef Wantie het volgende:

[..]
PSV verkoopt geen auto's.

En het nieuwe excuus is dus dat niet alle modellen op de markt zijn.
Hopelijk zijn de cijfers voor juli beter, anders moet je met wéér een ander excuus komen.
BMW momenteel. Maar goed, je snapt best wat ik bedoelde.

Het is geen excuus. Het is een simpele constatering die ik al na Q1 maakte: je kan pas echt iets zeggen als je heel 2025 hebt gehad.

Ik heb bovendien ook al andere redenen gegeven waarom ik denk dat de populariteit minder is geworden. Tesla heeft immers ooit een extreme voorsprong gehad. Dan is het makkelijker verkopen dan nu. Ook de prijzenoorlog speelt een rol. Waar Tesla zich heel verstandig niet in heeft laten meeslepen.

Hoe dan ook, de verkoopcijfers van de Model Y zijn gewoon goed, zeker rekening houdend met zaken als dat nog niet alle modellen leverbaar zijn.

Een tip voor jou: probeer eens zonder stropop de discussie te voeren.
pi_218104316
quote:
1s.gif Op woensdag 2 juli 2025 20:49 schreef Wantie het volgende:
Hier zijn de verkoopcijfers van de Tesla Model 3 in Nederland voor de maand juni in 2024/2025:

* Juni 2024: 1.664 geregistreerde exemplaren.
* Juni 2025: 749 geregistreerde exemplaren.

Kleine daling, maar er kwam weer een update meende ik?
Als jij het zegt...
pi_218104328
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 20:50 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
BMW momenteel. Maar goed, je snapt best wat ik bedoelde.


Nee, de vergelijking raakt kant noch wal.
pi_218104379
Tesla links en rechts voorbijgestreefd in Nederland: dit zijn de bestverkochte EV's
quote:
In Nederland was de best verkochte volledig elektrische auto in de eerste zes maanden van dit jaar namelijk de Kia EV3, met 6.274 geregistreerde exemplaren. De Tesla Model Y komt op de tweede plaats: 3.828 stuks werden er op kenteken gezet. De nieuwe Skoda Elroq volgt vlak daarna met 3.211 geregistreerde wagens, met daarna pas weer een Tesla: de Model 3 werd 3.011 keer op kenteken gezet in de eerste helft van dit jaar. De Volvo EX30 was in het eerste halfjaar goed voor 2.471 registraties.
pi_218104484
quote:
De EV3 zakt alweer hard weg. Heeft even in het begin van het jaar een piek gehad.

Logisch ook wel: wat een lelijk hondenhok is dat zeg (maar goed, alle Kia's zijn verschrikkelijk lelijk).
pi_218104554
Ik zou qua looks liever een Kia hebben eerlijk gezegd. Met het vermogen van een Tesla.
pi_218105394
Model 3 en Model Y krijgen een verbeterde accu (Long Range modellen). Meer range en vooral ook meer vermogen. Nog altijd niet de 4680 helaas.

Maar het maakt ze wel aantrekkelijker.

Te beginnen in China.
pi_218117175
Ik heb even wat nagekeken over FSD.

Komt FSD (onder toezicht) naar Nederland?
Dat kan. De RDW zijn grote fans, maar we hebben hier EU wetgeving waar het aan moet voldoen. Hier moet de fabrikant eerst van een heleboel dingen aantonen dat ze daar aan voldoen en dat het veilig is.

Komt FSD naar Nederland? Dus zonder toezicht?
Dat is heel onwaarschijnlijk. In Texas is is het meer een kwestie van "doe maar wat, als je veel ongelukken maakt kunnen we ons bedenken". Maar hier is dat heel anders geregeld.

In de bovengenoemde wetgeving zit vooral 1 hele interessante paragraaf:

quote:
7.1.6.A single perception malfunction without failure should not induce hazardous event. The design strategies put in place shall be described by the vehicle manufacturer and their safety shall be demonstrated to the satisfaction of the technical service in accordance with Annex 4.
Dat betekent dus, dat het niet zo mag zijn dat een enkele fout in de verwerking van de sensordata kan leiden tot gevaarlijke gebeurtenissen. En dat is een probleem als je alleen camera's hebt en volledig afhankelijk bent van correcte objectherkenning. Het wordt voor Tesla vrijwel onmogelijk om dat aan te tonen. Je zou daar nog een creatieve draai aan kunnen geven, zoals dat er meerdere camera's naar voren kijken en dat de verwerking periodiek herhaalt wordt. Maar je hebt dan eigenlijk minimaal ook radars en LiDARs nodig. Meerdere, of zo opgezet dat de uitval van 1 sensor geen probleem is.
pi_218117198
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juli 2025 10:03 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ik heb even wat nagekeken over FSD.

Komt FSD (onder toezicht) naar Nederland?
Dat kan. De RDW zijn grote fans, maar we hebben hier EU wetgeving waar het aan moet voldoen. Hier moet de fabrikant eerst van een heleboel dingen aantonen dat ze daar aan voldoen en dat het veilig is.

Komt FSD naar Nederland? Dus zonder toezicht?
Dat is heel onwaarschijnlijk. In Texas is is het meer een kwestie van "doe maar wat, als je veel ongelukken maakt kunnen we ons bedenken". Maar hier is dat heel anders geregeld.

In de bovengenoemde wetgeving zit vooral 1 hele interessante paragraaf:
[..]
Dat betekent dus, dat het niet zo mag zijn dat een enkele fout in de verwerking van de sensordata kan leiden tot gevaarlijke gebeurtenissen. En dat is een probleem als je alleen camera's hebt en volledig afhankelijk bent van correcte objectherkenning. Het wordt voor Tesla vrijwel onmogelijk om dat aan te tonen. Je zou daar nog een creatieve draai aan kunnen geven, zoals dat er meerdere camera's naar voren kijken en dat de verwerking periodiek herhaalt wordt. Maar je hebt dan eigenlijk minimaal ook radars en LiDARs nodig. Meerdere, of zo opgezet dat de uitval van 1 sensor geen probleem is.
De regelgeving die je aanhaalt is achterhaald. Er is nu nieuwe regelgeving die in fases ingevoerd wordt.
pi_218117203
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juli 2025 10:06 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
De regelgeving die je aanhaalt is achterhaald. Er is nu nieuwe regelgeving die in fases ingevoerd wordt.
Kun je dan zo vriendelijk zijn om daar ook een link naar te posten?
pi_218117226
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juli 2025 10:07 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Kun je dan zo vriendelijk zijn om daar ook een link naar te posten?
Het is UN 171.
pi_218117289
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juli 2025 10:10 schreef VEM2012 het volgende:

Kun je dan zo vriendelijk zijn om daar ook een link naar te posten?
Daarin staat het volgende:

quote:
5.1.1.The system shall be designed to ensure the driver remains engaged with the driving task, in accordance with paragraph 5.5.4.2.
Kortom, dat is niet voor level 4 en 5. FSD (met toezicht): ja. FSD zonder toezicht: nee.
pi_218117652
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juli 2025 10:17 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Daarin staat het volgende:
[..]
Kortom, dat is niet voor level 4 en 5. FSD (met toezicht): ja. FSD zonder toezicht: nee.
De UN gaat langzaam, maar de regelgeving is in ontwikkeling.

Overigens staat het de EU natuurlijk vrij om daarop vooruit te gaan lopen als ze dat willen.
pi_218120153
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juli 2025 11:05 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
De UN gaat langzaam, maar de regelgeving is in ontwikkeling.

Overigens staat het de EU natuurlijk vrij om daarop vooruit te gaan lopen als ze dat willen.
Liever niet denk ik dan.
pi_218125993
Tesla's Duitse autoverkopen blijven dalen in juni

quote:
(Reuters) - Het verkoopvolume van Tesla in Duitsland daalde in juni met 60%, aldus het Duitse verkeersbureau KBA op dinsdag, hoewel de verkoop van volledig elektrische voertuigen in zijn geheel steeg.

KBA meldde dat Tesla in juni 1.860 auto's verkocht in Duitsland, een daling van 60% ten opzichte van een jaar eerder. Het aantal verkochte Tesla's in de eerste helft van 2025 daalde met 58,2% tot 8.890 stuks vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.

Daarentegen steeg het totale aantal nieuw geregistreerde elektrische voertuigen in juni met 8,6%, aldus KBA.

De autofabrikant zag zijn verkopen voor de zesde maand op rij dalen in Frankrijk, Zweden, Denemarken en Italië. Dit benadrukt de uitdagingen waarmee het bedrijf wordt geconfronteerd nu concurrenten met nieuwere modellen marktaandeel winnen en de populariteit van CEO Elon Musk afneemt.

De Duitse instantie meldde dat het verkoopvolume van de Chinese fabrikant van elektrische voertuigen BYD in juni bijna verviervoudigde tot 1.675 voertuigen, en sinds het begin van het jaar met meer dan vijf keer groeide tot een totaal van 6.323 voertuigen.
Ook in Duitsland valt het eerste half jaar fors lager uit voor Tesla dan het jaar ervoor.
pi_218126009
50x in een robot taxi gereden.

Wat ging er goed en wat ging er niet goed?

Met in het oog springend een incident waarbij de robottaxi inrijdt op een geparkeerde auto vlak naast de Tesla, die de Tesla kennelijk niet ziet?

De Tesla stopt, mogelijk door ingrijpen van de supervisor, maar heeft de andere auto dan al geraakt.

Bekijk deze YouTube-video
pi_218131861
Na maanden van daling krabbelt Tesla overeind op Chinese markt

quote:
Key takeaways
Tesla’s verkoop van elektrische voertuigen in China steeg in juni met 59 procent, maar is nog steeds lager dan die van zijn lokale rivalen.
Chinese fabrikanten zoals BYD en Xiaomi winnen terrein met meer betaalbare alternatieven die voldoen aan de behoeften van prijsgevoelige consumenten.
Tesla’s fabriek in Shanghai blijft van cruciaal belang om de wereldwijde toeleveringsketen van het bedrijf in stand te houden in het licht van de toegenomen concurrentie.

Tesla’s verkoop van elektrische voertuigen in China bereikte in juni 61.000 voertuigen, een sprong van 59 procent ten opzichte van mei en een bescheiden stijging van 3,7 procent op jaarbasis. Deze groei betekent dat Tesla ondanks de hevige concurrentie aanwezig blijft op een belangrijke markt. De resultaten van het bedrijf in juni maken weliswaar een einde aan een acht maanden durende neerwaartse trend, maar laten wel een uitdagend landschap zien. Lokale rivalen zoals BYD groeien sterker, wat de groeiende concurrentiekloof benadrukt.
Goed nieuws uit China.

Nu Europa nog
pi_218144542
Gaan ze nu ook een rapport publiceren over het experiment in Austin? Zoveel mensen vervoerd, zoveel kilometer gereden, met zoveel auto's, zoveel ingrepen, zoveel aanrijdingen, zo vaak de verkeersregels overtreden en zo? Waymo deed dat wel.
pi_218146129
Tesla ziet ook verkoop van energieopslag dalen

quote:
Voor een tweede opeenvolgend kwartaal ziet Tesla de verkoop van zijn batterijen dalen. In het tweede kwartaal van dit jaar installeerde het bedrijf voor 9,6 gigawattuur aan opslag, wat 0,8 gigawattuur minder is dan in het eerste kwartaal. In dat eerste kwartaal werd de daling ingezet, nadat in het laatste kwartaal van 2024 een top bereikt was. Toen installeerde Tesla 11 gigawattuur aan opslag en in heel 2024 werd voor 31,4 gigawattuur aan batterijen uitgerold

Dat Tesla het op vlak van energieopslag minder begint te doen, is extra pijnlijk omdat de bredere markt wel nog groeide. In het eerste kwartaal werd zelfs een nieuw record gevestigd, met een groei van 57% tegenover het eerste kwartaal van 2024.

Opnieuw daalt Tesla in een groeimarkt. Nu die van batterijopslag.


Ik las ook geruchten dat Optimus vertraging op heeft gelopen. Nou zie ik die sowieso niet de komende jaren op de markt verschijnen.
pi_218152397
Men neme een 8 jaar oude smartphone, Ubuntu Linux, opensource Full Self Driving level 2.0, plugt het in je (compatibel) auto, en je hebt voor een prikkie een zelfrijdende auto...

Sluit er een externe computer op aan, en je hebt qua hardware een krachtiger systeem dan Tesla HW4.

Inmiddels worden er 300 modellen ondersteund, en zoals meestal met opensource, kent de software allerlei varianten met elk hun sterke en zwakke punten.

De video test de software in een Toyota Corolla.
Deze heeft als beperking dat het stuur niet helemaal om kan in bochten. De software geeft keurig aan wanneer je moet bijsturen.

Het systeem werkt vooralsnog zonder navigatie of enige vorm van mapping. Het anticipeert puur op wat het ziet.

Het werkt best knap als je bedenkt hoeveel ontwikkeling en camera's, sensoren etc er in commerciële oplossingen zitten, zoals Tesla FSD en Waymo.

Bekijk deze YouTube-video
pi_218152608
quote:
1s.gif Op maandag 7 juli 2025 19:39 schreef Wantie het volgende:
Men neme een 8 jaar oude smartphone, Ubuntu Linux, opensource Full Self Driving level 2.0, plugt het in je (compatibel) auto, en je hebt voor een prikkie een zelfrijdende auto...

Sluit er een externe computer op aan, en je hebt qua hardware een krachtiger systeem dan Tesla HW4.

Inmiddels worden er 300 modellen ondersteund, en zoals meestal met opensource, kent de software allerlei varianten met elk hun sterke en zwakke punten.

De video test de software in een Toyota Corolla.
Deze heeft als beperking dat het stuur niet helemaal om kan in bochten. De software geeft keurig aan wanneer je moet bijsturen.

Het systeem werkt vooralsnog zonder navigatie of enige vorm van mapping. Het anticipeert puur op wat het ziet.

Het werkt best knap als je bedenkt hoeveel ontwikkeling en camera's, sensoren etc er in commerciële oplossingen zitten, zoals Tesla FSD en Waymo.

Bekijk deze YouTube-video
Het is een heel cool project. Zeker als je ziet wat ze voor elkaar krijgen met een klein team en vrijwilligers, vergeleken met de grootste autofirma's ter wereld.
Enige probleem is dat ze alleen gebruik kunnen maken van de al in de auto aanwezige lane-assist. (Als ze niet de software van de auto zelf willen aanpassen) Die is over het algemeen gelimiteerd in zijn kracht en uitslag en daardoor kan hij niet sterk genoeg sturen bij het volledig autonoom rijden. Aangezien bijna elke auto tegenwoordig elektrische stuurbekrachtiging heeft, is dit puur een software-matige beperking van de auto.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_218153423
quote:
1s.gif Op maandag 7 juli 2025 19:39 schreef Wantie het volgende:
Men neme een 8 jaar oude smartphone, Ubuntu Linux, opensource Full Self Driving level 2.0, plugt het in je (compatibel) auto, en je hebt voor een prikkie een zelfrijdende auto...

Sluit er een externe computer op aan, en je hebt qua hardware een krachtiger systeem dan Tesla HW4.

Inmiddels worden er 300 modellen ondersteund, en zoals meestal met opensource, kent de software allerlei varianten met elk hun sterke en zwakke punten.

De video test de software in een Toyota Corolla.
Deze heeft als beperking dat het stuur niet helemaal om kan in bochten. De software geeft keurig aan wanneer je moet bijsturen.

Het systeem werkt vooralsnog zonder navigatie of enige vorm van mapping. Het anticipeert puur op wat het ziet.

Het werkt best knap als je bedenkt hoeveel ontwikkeling en camera's, sensoren etc er in commerciële oplossingen zitten, zoals Tesla FSD en Waymo.

Bekijk deze YouTube-video
Erg leuk. Als ik een auto had met de benodigde hardware, zou ik er zelf ook 1 maken en mijn eigen versie ontwikkelen. Ik zou wel beginnen met een variant die ook route data (van OpenStreetMap, ook Open Source) integreert.

Blijkbaar is het dus ook niet zo moeilijk om zelf zo'n AI model te trainen. Als de hardware wat mag kosten en iemand ontwikkelt een LiDAR module, dan zou je daar ook zelf mee aan de slag kunnen. Misschien wel via een inkoopactie om de prijs onder de duizend Euro te houden. Aan de ene kant is dat wat meer werk, omdat je er een 3D scene van moet maken, maar aan de andere kant zijn er heel veel mensen die met 3D graphics (shaders) uit de voeten kunnen. Als het enthousiasme groot genoeg is, dan werkt het straks beter dan FSD, als je een krachtige GPU of AI module gebruikt. Wat dat betreft is het een voordeel dat Microsoft dat nu verplicht heeft gesteld:
quote:
Here’s what a Windows 11 AI PC actually needs:

A processor with an NPU (neural processing unit) that can hit 40+ TOPS (trillion operations per second).
At least 16 GB of DDR5 or LPDDR5 RAM.
256 GB of SSD or UFS storage.

In terms of chips, only a few make the cut right now:

AMD Ryzen AI 300 series
Intel Core Ultra 200V series
Snapdragon X series
Dus een kleine Windows 11 AI laptop met een extra GPU er in (en een paar USB camera's) is dan de optimale hardware. De goedkoopste met de Ryzen AI 300 heeft dezelfde AI processing als de Tesla Hardware 4, maar een snellere CPU en een betere GPU. (Met zo'n Windows laptop kun je natuurlijk ook heel gemakkelijk een externe GPU aansluiten.)

Daar staat tegenover dat het natuurlijk maar de vraag of het met dit soort dingen veiliger wordt op straat.

Ik hou niet zo van LTT, maar ik ga de vervolgen hiervan zeker kijken.

[ Bericht 2% gewijzigd door SymbolicFrank op 07-07-2025 21:35:21 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')