abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218160740
Nu Musk zijn eigen politieke partij op gaat richten, heeft hij helemaal geen tijd meer voor zijn bedrijven. Goed nieuws of slecht nieuws? Probeert hij de subsidie en de CO2 certificaten te redden omdat ze anders flink verlies gaan maken? Of heeft hij de smaak te pakken en zijn die bedrijven niet meer interessant?

[ Bericht 40% gewijzigd door SymbolicFrank op 08-07-2025 19:13:45 ]
pi_218160834
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2025 19:05 schreef SymbolicFrank het volgende:
Nu Musk zijn eigen politieke partij op gaat richten, heeft hij helemaal geen tijd meer voor zijn bedrijven. Goed nieuws of slecht nieuws?
Lancering prestigeproject van Musk tot drie keer mislukt

Geen idee of dat goed of slecht nieuws is.

De tijd zal het leren.
De aandelen Tesla kregen wel een knauw meende ik.
pi_218160874
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 juli 2025 19:15 schreef Wantie het volgende:

[..]
Lancering prestigeproject van Musk tot drie keer mislukt

Geen idee of dat goed of slecht nieuws is.

De tijd zal het leren.
De aandelen Tesla kregen wel een knauw meende ik.
Ja, hij zal er achter gekomen zijn dat er een heleboel regels zijn waar je aan moet voldoen. Maar hij is nog waanzinnig populair, dus ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren.
pi_218161276
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2025 19:05 schreef SymbolicFrank het volgende:
Nu Musk zijn eigen politieke partij op gaat richten, heeft hij helemaal geen tijd meer voor zijn bedrijven. Goed nieuws of slecht nieuws? Probeert hij de subsidie en de CO2 certificaten te redden omdat ze anders flink verlies gaan maken? Of heeft hij de smaak te pakken en zijn die bedrijven niet meer interessant?
Hij heeft het merendeel waarschijnlijk al lang gedelegeerd aan zijn CEO's.
pi_218161553
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2025 19:59 schreef Peppert het volgende:

[..]
Hij heeft het merendeel waarschijnlijk al lang gedelegeerd aan zijn CEO's.
Ongetwijfeld. Maar volgens zijn fans (en om de hype hoog te houden) gaat het zo slecht omdat hij er niet persoonlijk mee bezig is. En dan doet hij ook minder onplezierige politieke dingen.
pi_218162061
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2025 19:59 schreef Peppert het volgende:

[..]
Hij heeft het merendeel waarschijnlijk al lang gedelegeerd aan zijn CEO's.
Die mogen dan wel een stapje extra zetten, want zo lekker gaat het allemaal niet:
https://edition.cnn.com/2(...)ed-financial-outlook

En ik heb toch het idee dat er veel leunt op het idee dat Musk de hele boel wel gaat redden.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_218162677
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2025 21:09 schreef Monolith het volgende:

[..]
Die mogen dan wel een stapje extra zetten, want zo lekker gaat het allemaal niet:
https://edition.cnn.com/2(...)ed-financial-outlook

En ik heb toch het idee dat er veel leunt op het idee dat Musk de hele boel wel gaat redden.
Musk reageert:

twitter
pi_218164101
Bekijk deze YouTube-video
Opiniestuk over Tesla's full self driving.

10 jaar lang de belofte dat Full Self Driving er volgend jaar komt. Met ook de belofte dat miljoenen gebruikte Tesla's die functionaliteit zullen krijgen.

Wat daar van over is, is een PR stunt in een klein gebied in Austin, onder ideale omstandigheden, en met een select groepje uitgenodigde Tesla influencers....

En alleen de allernieuwste hardware zal de mogelijkheid hebben om op hetzelfde niveau autonoom te rijden als de Robottaxi's in Austin...
pi_218165190
quote:
1s.gif Op woensdag 9 juli 2025 07:09 schreef Wantie het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Opiniestuk over Tesla's full self driving.

10 jaar lang de belofte dat Full Self Driving er volgend jaar komt. Met ook de belofte dat miljoenen gebruikte Tesla's die functionaliteit zullen krijgen.

Wat daar van over is, is een PR stunt in een klein gebied in Austin, onder ideale omstandigheden, en met een select groepje uitgenodigde Tesla influencers....

En alleen de allernieuwste hardware zal de mogelijkheid hebben om op hetzelfde niveau autonoom te rijden als de Robottaxi's in Austin...
Ja, ongeveer wat we hier ook al hadden besproken.

Ik ben toch wel benieuwd hoe de YouTube feed van een Musk/Tesla gelover er uit ziet.
  woensdag 9 juli 2025 @ 10:47:15 #60
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_218165435
Bekijk deze YouTube-video

Musk has 100% signal, no noise
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_218169579
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 10:47 schreef michaelmoore het volgende:
Bekijk deze YouTube-video

Musk has 100% signal, no noise
Ik zie Musk net als een hele goede verkoper die geen idee heeft van techniek. Jobs heeft trouwens al zijn ideeën gejat, eerst van Wozniak en daarna van Xerox.
  woensdag 9 juli 2025 @ 17:59:46 #62
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_218169703
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 17:49 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ik zie Musk net als een hele goede verkoper die geen idee heeft van techniek. Jobs heeft trouwens al zijn ideeën gejat, eerst van Wozniak en daarna van Xerox.
Technoking of Tesla

Musk kent ieder onderdeel van een Tesla en zeker de electromotoren
quote:
AI-overzicht+3
Elon Musk changes job title to 'Technoking of Tesla'
Yes, Elon Musk's official title at Tesla is "Technoking of Tesla". This title was adopted in March 2021. He also serves as the CEO of Tesla.
While Elon Musk was not one of the original founders of Tesla, he played a significant role in the company's development and is often associated with it.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_218169729
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 17:59 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Technoking of Tesla

Musk kent ieder onderdeel van een Tesla en zeker de electromotoren
[..]

Ik denk dat dat wel meevalt. Misschien kennen als in: het een keer gezien hebben, maar hoe het allemaal werkt? Hij is wel aardig op de hoogte van wat er allemaal fout kan gaan bij het automatiseren van de productie.
pi_218169891
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 17:59 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Technoking of Tesla

Musk kent ieder onderdeel van een Tesla en zeker de electromotoren
[..]

Ik kan mezelf ook King of Tesla noemen...

Dat zegt verder niets over iemands kwaliteiten
  woensdag 9 juli 2025 @ 18:23:52 #65
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_218169949
quote:
1s.gif Op woensdag 9 juli 2025 18:19 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ik kan mezelf ook King of Tesla noemen...

Dat zegt verder niets over iemands kwaliteiten
De eerste auto die hij bouwde is de Roadster
quote:
AI-overzicht +5
Elon Musk's eerste auto die door Tesla werd gebouwd, was de Tesla Roadster, die in februari 2008 op de markt kwam.
De Roadster was een volledig elektrische sportwagen, gebaseerd op een chassis van de Lotus Elise.

Het was het eerste product van Tesla Motors, zoals het bedrijf toen nog heette.
quote:
AI-overzicht +6
De waarde van een Tesla Roadster, zowel de originele als de nieuwe, is aanzienlijk gestegen.
De originele, geproduceerd tussen 2008 en 2012, is momenteel gewild en kan tussen de ¤90.000 en ¤297.000 waard zijn, afhankelijk van de staat en kilometerstand.
De nieuwe Tesla Roadster, die nog niet is uitgebracht, heeft een geschatte nieuwprijs vanaf ¤215.000.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_218169962
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 18:23 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
De eerste auto die hij bouwde is de Roadster
[..]

En dat was een eenmanszaak met Musk als monteur.

Ik leer elke dag weer iets nieuws op Fok ^O^
pi_218170406
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 18:23 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
De eerste auto die hij bouwde is de Roadster
[..]
[..]

En nou heeft hij zijn AI omgebouwd tot MechaHitler, met de bijbehorende fascistische praatjes.
pi_218172937
Ik vraag me ernstig af waarom musk nog een rol speelt bij tesla, met slechts 13% van het stemrecht is hij niet oppermachtig.


Tijd dat de overige aandeelhouders een afzettings procedure beginnen.
speak only if it improves the silence.
pi_218173270
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 00:24 schreef TjjWester het volgende:
Ik vraag me ernstig af waarom musk nog een rol speelt bij tesla, met slechts 13% van het stemrecht is hij niet oppermachtig.


Tijd dat de overige aandeelhouders een afzettings procedure beginnen.
Het is een beetje als Steve Jobs en Apple.
Steve was niet mee te werken, maar hem eruit schoppen heeft het merk geen goed gedaan.
pi_218177785
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 19:09 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
En nou heeft hij zijn AI omgebouwd tot MechaHitler, met de bijbehorende fascistische praatjes.
Ja, dat is ook niet best :o

Trots kondigt Musk aan dat er aanpassingen zijn gedaan en Grok significant is verbeterd.

Blijkt Grok full neonazi te gaan :+

Hoe duidelijk wil je het hebben denk ik dan.

Verder laat het mooi zien hoe je met het wijzigen van het algoritme iets drastisch kunt veranderen.
Dat werpt ook aan ander licht op X.

Bekijk deze YouTube-video
pi_218177864
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juli 2025 17:38 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ja, dat is ook niet best :o

Trots kondigt Musk aan dat er aanpassingen zijn gedaan en Grok significant is verbeterd.

Blijkt Grok full neonazi te gaan :+

Hoe duidelijk wil je het hebben denk ik dan.

Verder laat het mooi zien hoe je met het wijzigen van het algoritme iets drastisch kunt veranderen.
Dat werpt ook aan ander licht op X.

Bekijk deze YouTube-video
Ja, dit was duidelijk het punt dat we allemaal konden zien dat hij helemaal doorgeslagen was:

Bekijk deze YouTube-video

Sindsdien is het alleen maar erger geworden.
pi_218182664
Tesla Jumps 3% on Austin Robotaxi Expansion, Grok Rollout Plans

Dit weekend wordt het gebied waarin de robotaxis beschikbaar zijn in Austin blijkbaar uitgebreid, dat is veel sneller dan ik had verwacht. Een belangrijker aspect vind ik het rijden zonder direct toezicht van een Tesla medewerker in de taxi, hiertoe is Waymo ondertussen wel in staat.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_218188105
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 10:12 schreef Digi2 het volgende:
Tesla Jumps 3% on Austin Robotaxi Expansion, Grok Rollout Plans

Dit weekend wordt het gebied waarin de robotaxis beschikbaar zijn in Austin blijkbaar uitgebreid, dat is veel sneller dan ik had verwacht. Een belangrijker aspect vind ik het rijden zonder direct toezicht van een Tesla medewerker in de taxi, hiertoe is Waymo ondertussen wel in staat.
Tot nu toe is het een reactie op Twitter van Musk.

Ik lees verder niets over de uitbreiding, behalve dat twitterbericht als bron.
pi_218190102
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 21:39 schreef Wantie het volgende:

[..]
Tot nu toe is het een reactie op Twitter van Musk.

Ik lees verder niets over de uitbreiding, behalve dat twitterbericht als bron.
Het gebied had de vorm van een lul, dat was de nieuwswaarde. Muskhumor.
pi_218190121
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juli 2025 06:12 schreef Wantie het volgende:

[..]
Het is een beetje als Steve Jobs en Apple.
Steve was niet mee te werken, maar hem eruit schoppen heeft het merk geen goed gedaan.
Apple heeft het succes niet te danken aan Steve Jobs maar aan Jony Ive.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_218190200
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juli 2025 08:16 schreef raptorix het volgende:

[..]
Apple heeft het succes niet te danken aan Steve Jobs maar aan Jony Ive.
Maar pas toen Steve terug was werden zijn ontwerpen serieus genomen.
pi_218190215
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 juli 2025 08:41 schreef Wantie het volgende:

[..]
Maar pas toen Steve terug was werden zijn ontwerpen serieus genomen.
Jobs had de toekomst gezien bij Xerox, die wilde hij verwezenlijken. Maar wel in een mooi jasje.
pi_218190965
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juli 2025 08:46 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Jobs had de toekomst gezien bij Xerox, die wilde hij verwezenlijken. Maar wel in een mooi jasje.
Dat was veel eerder.
In 1996 kwam hij terug, en toen zag je Jony zijn creaties vorm krijgen bij Apple, te beginnen met de iMac.
pi_218191124
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 juli 2025 11:16 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dat was veel eerder.
In 1996 kwam hij terug, en toen zag je Jony zijn creaties vorm krijgen bij Apple, te beginnen met de iMac.


Xerox Alto, uit 1973.



Uit 1993.
  zaterdag 12 juli 2025 @ 20:04:54 #80
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_218194492
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_218195093
quote:
Ja, de verkopen gaan door het gaatje, maar iedere keer als de aandelen weer een stuk zakken en Musk geeft een speech, dan vliegen ze weer omhoog. Hij is voor veel mensen de grote held.

Er zijn duizenden YouTube kanalen waar ze zijn evangelie prediken. Vaak zijn dat ook kanalen die ook denken dat ze dat uit moeten dragen aan de domme massa die dat nog niet begrijpt.
pi_218195718
quote:
Ik begreep dat dat helemaal goed gaat komen in de tweede helft van het jaar.
pi_218197851
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 10:12 schreef Digi2 het volgende:
Tesla Jumps 3% on Austin Robotaxi Expansion, Grok Rollout Plans

Dit weekend wordt het gebied waarin de robotaxis beschikbaar zijn in Austin blijkbaar uitgebreid, dat is veel sneller dan ik had verwacht. Een belangrijker aspect vind ik het rijden zonder direct toezicht van een Tesla medewerker in de taxi, hiertoe is Waymo ondertussen wel in staat.
De uitrol naar San Francisco blijkt gelogen:

The CA DMV said that Tesla has yet to apply for those permits as of Thursday, July 10:

“To date, Tesla has not applied for either a driverless testing or deployment permit.”


Er is nog geeneens een licentie voor aangevraagd.
pi_218198463
Starlink is niet bepaald duurzaam: ongeveer 500 zijn er verbrand in de atmosfeer in 6 maanden tijd.

De satellieten gaan kennelijk maar 5 jaar mee.
Dat betekent dus dat er continu nieuwe satellieten de lucht ingeschoten moeten worden om de huidige dekking te behouden.

Bekijk deze YouTube-video
pi_218200330
quote:
1s.gif Op zondag 13 juli 2025 10:41 schreef Wantie het volgende:
Starlink is niet bepaald duurzaam: ongeveer 500 zijn er verbrand in de atmosfeer in 6 maanden tijd.

De satellieten gaan kennelijk maar 5 jaar mee.
Dat betekent dus dat er continu nieuwe satellieten de lucht ingeschoten moeten worden om de huidige dekking te behouden.

Bekijk deze YouTube-video
Ja, dat heb je nou eenmaal met satellieten in een lage baan. Die hebben brandstof nodig om in de lucht te blijven.
pi_218212042
Ondertussen rijden er Tesla's in Austin rond die met LiDAR (?) het robottaxi gebied in kaart lijken te brengen.

Dat is opmerkelijk, gezien de afkeer van Tesla tegen LiDAR, en de belofte dat alle Tesla's die op de markt zijn binnenkort zonder beperkingen volledig FSD zullen hebben.

Verder laat onderstaande video een compilatie zien van fouten die FSD maakt, zoals rijden door rood licht, een gesloten weg in rijden, links afslaan waar het niet mag, verkeerde rijbaan in de regen, op de verkeerde rijbaan uitkomen bij links afslaan, een voetpad cq fietspad oprijden, stopborden negeren, een afgesloten oprit op rijden....

Nou zijn er natuurlijk ook zat video's die urenlang FSD zonder ingrijpen laten zien.
Maar het gaat in feite niet om wat FSD goed doet of fout doet, het gaat bij level 4 autonomie om de interval in kilometers tussen ingrepen.
En daar lijkt Tesla nog steeds niet goed genoeg te scoren.
En dat verklaart ook waarom Tesla zijn benadering in Austin niet wezenlijk verschilt met die van Waymo.
En dat is verder prima natuurlijk, maar niet wat is beloofd.

Bekijk deze YouTube-video
pi_218212154
quote:
1s.gif Op maandag 14 juli 2025 17:11 schreef Wantie het volgende:
Ondertussen rijden er Tesla's in Austin rond die met LiDAR (?) het robottaxi gebied in kaart lijken te brengen.

Dat is opmerkelijk, gezien de afkeer van Tesla tegen LiDAR, en de belofte dat alle Tesla's die op de markt zijn binnenkort zonder beperkingen volledig FSD zullen hebben.

Verder laat onderstaande video een compilatie zien van fouten die FSD maakt, zoals rijden door rood licht, een gesloten weg in rijden, links afslaan waar het niet mag, verkeerde rijbaan in de regen, op de verkeerde rijbaan uitkomen bij links afslaan, een voetpad cq fietspad oprijden, stopborden negeren, een afgesloten oprit op rijden....

Nou zijn er natuurlijk ook zat video's die urenlang FSD zonder ingrijpen laten zien.
Maar het gaat in feite niet om wat FSD goed doet of fout doet, het gaat bij level 4 autonomie om de interval in kilometers tussen ingrepen.
En daar lijkt Tesla nog steeds niet goed genoeg te scoren.
En dat verklaart ook waarom Tesla zijn benadering in Austin niet wezenlijk verschilt met die van Waymo.
En dat is verder prima natuurlijk, maar niet wat is beloofd.

Bekijk deze YouTube-video
Er draait dus nog een ander programma op de Tesla computers, dat aan de hand van een 3D kaart van een omgeving gaat controleren of de AI geen domme dingen doet. Dus eigenlijk hetzelfde als een Waymo, maar die kan dat zelf en heeft dat geïntegreerd. Bij die Tesla's krijg je dus weer het probleem: als ze elkaar tegenspreken, wie heeft er dan gelijk? Dat was ook Musk's belangrijkste argument om geen LiDAR te gebruiken.
pi_218212648
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 17:21 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Er draait dus nog een ander programma op de Tesla computers, dat aan de hand van een 3D kaart van een omgeving gaat controleren of de AI geen domme dingen doet. Dus eigenlijk hetzelfde als een Waymo, maar die kan dat zelf en heeft dat geïntegreerd. Bij die Tesla's krijg je dus weer het probleem: als ze elkaar tegenspreken, wie heeft er dan gelijk? Dat was ook Musk's belangrijkste argument om geen LiDAR te gebruiken.
Dat Tesla in Austin gebruik maakt van mapping was al eerder gezegd. Maar nu lijkt daar ook bewijs van te zijn aan de hand van foto's en video's van Tesla's met LiDAR.

En dat is opmerkelijk, omdat de claim was dat Tesla geen enkele vorm van mapping nodig had.
Daarmee kun je zo de jungle in rijden.
pi_218212810
quote:
1s.gif Op maandag 14 juli 2025 17:58 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dat Tesla in Austin gebruik maakt van mapping was al eerder gezegd. Maar nu lijkt daar ook bewijs van te zijn aan de hand van foto's en video's van Tesla's met LiDAR.

En dat is opmerkelijk, omdat de claim was dat Tesla geen enkele vorm van mapping nodig had.
Daarmee kun je zo de jungle in rijden.
Het voordeel van een jungle is natuurlijk wel, dat je daar maar langzaam kunt rijden en zelden andere auto's tegen komt. Maar een radar of LiDAR heb je daar eigenlijk wel nodig, want veel objectherkenning ga je niet doen. Alles is groen of bruin, veel witte strepen en verkeersbordjes zul je niet zien.

Maar inderdaad, het is nu wel heel duidelijk hoeveel ingrepen je moet doen om zelfs in zo'n vrij ideale omgeving rond te rijden met alleen camera's.

Op zich zouden ze nog wel een heel eind kunnen komen als ze gewoon veel video's van over de hele wereld er in zouden stoppen. Een hele grote AI, die het allemaal al vaak voorbij heeft zien komen. Maar dan wordt de computer duurder dan de auto. En de prijs van een LiDAR gaat vele malen sneller omlaag dan de prijs van AI chips en supersnel geheugen.

Daarom denk ik ook al een tijdje dat het een doodlopende weg is. En dat zullen de techneuten wel weten, maar Musk heeft Visie!
pi_218213162
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 18:10 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Het voordeel van een jungle is natuurlijk wel, dat je daar maar langzaam kunt rijden en zelden andere auto's tegen komt. Maar een radar of LiDAR heb je daar eigenlijk wel nodig, want veel objectherkenning ga je niet doen. Alles is groen of bruin, veel witte strepen en verkeersbordjes zul je niet zien.

Maar inderdaad, het is nu wel heel duidelijk hoeveel ingrepen je moet doen om zelfs in zo'n vrij ideale omgeving rond te rijden met alleen camera's.

Op zich zouden ze nog wel een heel eind kunnen komen als ze gewoon veel video's van over de hele wereld er in zouden stoppen. Een hele grote AI, die het allemaal al vaak voorbij heeft zien komen. Maar dan wordt de computer duurder dan de auto. En de prijs van een LiDAR gaat vele malen sneller omlaag dan de prijs van AI chips en supersnel geheugen.

Daarom denk ik ook al een tijdje dat het een doodlopende weg is. En dat zullen de techneuten wel weten, maar Musk heeft Visie!
Nou, Tesla, en in de kielzog alle Tesla-adepten, beweren het tegenovergestelde. Dat LiDAR een doodlopende weg is, en Tesla de troeven in handen heeft.

Ik ben daar zelf nog niet over uit.
Waymo is enkel een taxiservice, dat kan prima met geofencing. De enige grote hobbel is de kosten per rit. Die zijn kennelijk vrij hoog, onder andere door de dure hardware. Maar dat kan zakken en de ervaring met andere technologie leert dat dat ook gaat zakken.

Tesla zou goedkoper kunnen opereren, en veel sneller kunnen uitrollen omdat de modellen af fabriek al geschikt zijn voor full self driving.
Maar dat vooruitzicht is zijn glans aan het verliezen.
HW3 zal nooit verder komen dan level 2 FSD. Dus alle Tesla's van voor 2025 zullen niet autonoom kunnen rijden.
Terwijl daar wèl voor is betaald.

HW4 komt naar verluid niet verder dan level 4 FSD. Dus geofenced.

Daar heb je als eigenaar van Juniper dan weinig aan.
Het idee dat je je auto kunt inzetten als robottaxi als je die zelf niet nodig hebt kan de vuilnisbak in.

En dan Austin, de lancering was vooral PR, met influencers op uitnodiging, de supervisor vreemd genoeg op de bijrijdersstoel, 11 wagens in een beperkt gebied zonder complexe verkeerssituaties, en alleen overdag bij mooi weer.

Het lijkt vooral gedaan te zijn omdat Tesla na bijna 6 jaar beloven toch een keer de stap moet nemen.

En dan is er nog de cybercab.
Met de volgende generatie FSD kan die misschien wel level 5?
Maar dat is nog in de alpha fase.
En het is nog maar de vraag of dat kan voor de prijs die Musk voor ogen heeft.
pi_218213398
quote:
1s.gif Op maandag 14 juli 2025 18:54 schreef Wantie het volgende:

[..]
Nou, Tesla, en in de kielzog alle Tesla-adepten, beweren het tegenovergestelde. Dat LiDAR een doodlopende weg is, en Tesla de troeven in handen heeft.

Ik ben daar zelf nog niet over uit.
Waymo is enkel een taxiservice, dat kan prima met geofencing. De enige grote hobbel is de kosten per rit. Die zijn kennelijk vrij hoog, onder andere door de dure hardware. Maar dat kan zakken en de ervaring met andere technologie leert dat dat ook gaat zakken.

Tesla zou goedkoper kunnen opereren, en veel sneller kunnen uitrollen omdat de modellen af fabriek al geschikt zijn voor full self driving.
Maar dat vooruitzicht is zijn glans aan het verliezen.
HW3 zal nooit verder komen dan level 2 FSD. Dus alle Tesla's van voor 2025 zullen niet autonoom kunnen rijden.
Terwijl daar wèl voor is betaald.

HW4 komt naar verluid niet verder dan level 4 FSD. Dus geofenced.

Daar heb je als eigenaar van Juniper dan weinig aan.
Het idee dat je je auto kunt inzetten als robottaxi als je die zelf niet nodig hebt kan de vuilnisbak in.

En dan Austin, de lancering was vooral PR, met influencers op uitnodiging, de supervisor vreemd genoeg op de bijrijdersstoel, 11 wagens in een beperkt gebied zonder complexe verkeerssituaties, en alleen overdag bij mooi weer.

Het lijkt vooral gedaan te zijn omdat Tesla na bijna 6 jaar beloven toch een keer de stap moet nemen.

En dan is er nog de cybercab.
Met de volgende generatie FSD kan die misschien wel level 5?
Maar dat is nog in de alpha fase.
En het is nog maar de vraag of dat kan voor de prijs die Musk voor ogen heeft.
Een heel bekend ongeluk (wel met autopiloot) was van een vrouw die met een fiets aan de hand waar een paar boodschappentassen aan het stuur hingen een zebrapad overstak. Objectherkenning is dus alles.

Nou kijken de meeste Level 2 systemen naar de strepen op de weg. De meeste werken ook alleen op de snelweg. Dan is het aardig te overzien. Maar in de stad is de ene streep de andere niet. Hier mag je een doorgetrokken streep niet oversteken (behalve bij parkeren en soms invoegen), in de VS zijn dat de lijnen met streepjes, in wit of geel. Hier betekent een gele streep dat je niet mag stoppen of parkeren. Je komt ook blauwe strepen tegen en als de spitsstroken aangezet worden, zijn ze alleen nog een flexibele rijbaanscheiding. Hoeveel Tesla's met FSD zouden dat zonder ongelukken kunnen doen?

En dan kom je bij de omgeving en de mensen. De meeste auto's zijn nog goed te herkennen. Je hebt een paar verschillende types, maar veel variatie kom je daar niet tegen. Het overige verkeer wordt lastiger. Wat doet die objectherkenning met een ligfiets of een fietstaxi? Of een (brom-) fiets met een paar kuub aan spullen er bovenop? Of mensen in een lang, zandkleurig gewaad met een lading op hun hoofd? Dat zijn eerder langzaam bewegende palen dan mensen. Enzovoorts. Veel dingen zijn (zeker in een lage AI resolutie) gewoon niet of nauwelijks te herkennen. En als je niet weet wat het is, weet je ook niet waar het is. De AI moet al die dingen dus al meerdere malen hebben gezien.

Dus je zult dan toch minimaal stereoscopie moeten gaan gebruiken om afstanden te schatten. Dat kan een computer ondertussen prima. Het is een ingewikkelde variant op een optische muis, maar dan in 2D en met twee, bewegende (hoge resolutie) beelden. Het vereist dus meerdere camera's, die bij iedere auto op dezelfde afstand van elkaar zitten en (uiteraard) weer een hoop rekenkracht. Daarmee vergeleken is de puntenwolk van een LiDAR een eitje.

Die LiDAR gebruikt dezelfde technieken als we bij computerspelletjes gebruiken, dat stelt niets meer voor. Je maakt er een wireframe van, door alle puntjes die dicht bij elkaar liggen met elkaar te verbinden en dan te kijken of ze onderling met dezelfde snelheid bewegen.

Maar ja, als Musk met AI en camera's verder wil, zal hij toch heel snel zelf de benodigde chipjes moeten gaan produceren, want anders wordt het met Hardware 5 te duur. En alhoewel ze daar wel mee bezig zijn geweest, is dat niet echt van de grond gekomen.
pi_218213752
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 19:23 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Een heel bekend ongeluk (wel met autopiloot) was van een vrouw die met een fiets aan de hand waar een paar boodschappentassen aan het stuur hingen een zebrapad overstak. Objectherkenning is dus alles.

Nou kijken de meeste Level 2 systemen naar de strepen op de weg. De meeste werken ook alleen op de snelweg. Dan is het aardig te overzien. Maar in de stad is de ene streep de andere niet. Hier mag je een doorgetrokken streep niet oversteken (behalve bij parkeren en soms invoegen), in de VS zijn dat de lijnen met streepjes, in wit of geel. Hier betekent een gele streep dat je niet mag stoppen of parkeren. Je komt ook blauwe strepen tegen en als de spitsstroken aangezet worden, zijn ze alleen nog een flexibele rijbaanscheiding. Hoeveel Tesla's met FSD zouden dat zonder ongelukken kunnen doen?

En dan kom je bij de omgeving en de mensen. De meeste auto's zijn nog goed te herkennen. Je hebt een paar verschillende types, maar veel variatie kom je daar niet tegen. Het overige verkeer wordt lastiger. Wat doet die objectherkenning met een ligfiets of een fietstaxi? Of een (brom-) fiets met een paar kuub aan spullen er bovenop? Of mensen in een lang, zandkleurig gewaad met een lading op hun hoofd? Dat zijn eerder langzaam bewegende palen dan mensen. Enzovoorts. Veel dingen zijn (zeker in een lage AI resolutie) gewoon niet of nauwelijks te herkennen. En als je niet weet wat het is, weet je ook niet waar het is. De AI moet al die dingen dus al meerdere malen hebben gezien.

Dus je zult dan toch minimaal stereoscopie moeten gaan gebruiken om afstanden te schatten. Dat kan een computer ondertussen prima. Het is een ingewikkelde variant op een optische muis, maar dan in 2D en met twee, bewegende (hoge resolutie) beelden. Het vereist dus meerdere camera's, die bij iedere auto op dezelfde afstand van elkaar zitten en (uiteraard) weer een hoop rekenkracht. Daarmee vergeleken is de puntenwolk van een LiDAR een eitje.

Die LiDAR gebruikt dezelfde technieken als we bij computerspelletjes gebruiken, dat stelt niets meer voor. Je maakt er een wireframe van, door alle puntjes die dicht bij elkaar liggen met elkaar te verbinden en dan te kijken of ze onderling met dezelfde snelheid bewegen.

Maar ja, als Musk met AI en camera's verder wil, zal hij toch heel snel zelf de benodigde chipjes moeten gaan produceren, want anders wordt het met Hardware 5 te duur. En alhoewel ze daar wel mee bezig zijn geweest, is dat niet echt van de grond gekomen.
Er is natuurlijk ook nog het ongeval met de GM Cruise robottaxi.
Waarbij een vrouw eerst werd aangezien voor een auto, toen een fiets en toen een onbekend object.
Vervolgens belandt de vrouw onder de auto en was het object dus weg en reed de taxi door.

Het deed me denken aan de proef met Tesla bij een schoolbus, waarbij de Tesla doorrijdt over de pop heen die over de weg schiet en wordt aangereden door de Tesla.
pi_218214063
quote:
1s.gif Op maandag 14 juli 2025 19:55 schreef Wantie het volgende:

[..]
Er is natuurlijk ook nog het ongeval met de GM Cruise robottaxi.
Waarbij een vrouw eerst werd aangezien voor een auto, toen een fiets en toen een onbekend object.
Vervolgens belandt de vrouw onder de auto en was het object dus weg en reed de taxi door.

Het deed me denken aan de proef met Tesla bij een schoolbus, waarbij de Tesla doorrijdt over de pop heen die over de weg schiet en wordt aangereden door de Tesla.
Ja, daar hebben alle huidige computersystemen last van. Object persistentie. Dat dingen blijven bestaan. Kijk bijvoorbeeld naar de representatie van het verkeer op het scherm van een Tesla. Daar heb je maar een paar verschillende soorten objecten, maar je ziet die objecten verschijnen, verdwijnen en in elkaar overgaan. En niet langzaam, maar per beeld. Is het een vogel? Een vliegtuig? Nee, het is Superman!

Op zich zou je met een combinatie van LiDAR en camera's wel een persistente omgeving kunnen maken. En dan liefst meerdere soorten camera's, dus ook infrarood. maar ook dat kost weer een hoop rekencapaciteit. Veel meer dan alleen naar de buitenkant kijken. Dat doen we bij computerspelletjes ook niet, om die reden. Je zou dan eigenlijk overal een soort hitbox omheen moeten tekenen en iedere keer uitrekenen welke kant het op is bewogen.

Maar met mensen zullen ze dat zeker moeten gaan doen. En dus ook herkennen dat je van een fiets af kun stappen, of dat er mensen uit een auto kunnen stappen. Of daar ineens achter vandaan kunnen komen rennen. Daarom moet je daar bij bussen en scholen ook extra op letten.

Ik verwacht, dat de enige manier om dat goed op te lossen is om die plaatsen te markeren op de kaart en gevaarlijke dingen (zoals een schoolbus of een groepje kinderen) een signaal te laten uitzenden. "Pas op! Langzaam rijden!" De elektronische variant van begeleiders met een bordje, of een geel hesje. Dan kun je die groep kinderen ook niet verwarren met steeds andere vervoermiddelen.
pi_218214231
quote:
Tesla Doubles Robotaxi Area in Austin

Tesla said the expanded geofence now covers about 3.9 square miles (10 km²) more than Waymo’s Austin service area. Musk confirmed last week that the expansion would occur over the weekend.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_218214254
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 20:45 schreef Digi2 het volgende:

[..]

En dan weet je meteen waarom ze dat gedaan hebben.
pi_218214356
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 20:48 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
En dan weet je meteen waarom ze dat gedaan hebben.
Erg opzienbarend vind ik het niet, als de Tesla medewerker niet meer in de Robocab mee gaat rijden zijn ze vergelijkbaar met de Waymo robocabs en zover zijn ze nog niet eens ;)
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_218214549
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 20:25 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, daar hebben alle huidige computersystemen last van. Object persistentie. Dat dingen blijven bestaan. Kijk bijvoorbeeld naar de representatie van het verkeer op het scherm van een Tesla. Daar heb je maar een paar verschillende soorten objecten, maar je ziet die objecten verschijnen, verdwijnen en in elkaar overgaan. En niet langzaam, maar per beeld. Is het een vogel? Een vliegtuig? Nee, het is Superman!

Op zich zou je met een combinatie van LiDAR en camera's wel een persistente omgeving kunnen maken. En dan liefst meerdere soorten camera's, dus ook infrarood. maar ook dat kost weer een hoop rekencapaciteit. Veel meer dan alleen naar de buitenkant kijken. Dat doen we bij computerspelletjes ook niet, om die reden. Je zou dan eigenlijk overal een soort hitbox omheen moeten tekenen en iedere keer uitrekenen welke kant het op is bewogen.

Maar met mensen zullen ze dat zeker moeten gaan doen. En dus ook herkennen dat je van een fiets af kun stappen, of dat er mensen uit een auto kunnen stappen. Of daar ineens achter vandaan kunnen komen rennen. Daarom moet je daar bij bussen en scholen ook extra op letten.

Ik verwacht, dat de enige manier om dat goed op te lossen is om die plaatsen te markeren op de kaart en gevaarlijke dingen (zoals een schoolbus of een groepje kinderen) een signaal te laten uitzenden. "Pas op! Langzaam rijden!" De elektronische variant van begeleiders met een bordje, of een geel hesje. Dan kun je die groep kinderen ook niet verwarren met steeds andere vervoermiddelen.
Een oplossing is dat bijvoorbeeld de schoolbus een signaal uitzendt dat door de Autopilot of FSD wordt opgepakt.
Ik zou zelf verwachten dat als autonoom rijden een vogelvlucht neemt, de autonome wagens ook met elkaar kunnen communiceren.
pi_218214648
How Chinese EVs are taking on Tesla
Bekijk deze YouTube-video
quote:
How Chinese companies, including smartphone manufacturer Xiaomi, are taking on Tesla in the electric vehicle space.
Chinezen willen graag een pratende auto, hopelijk spreekt Grok 4 voor de Tesla's dan ook goed mandarijn :P

Bekijk deze YouTube-video
quote:
Dive into the strange beauty of emergence -- when small things combine to create something new, unexpected, and more than the sum of its parts. From ant colonies to human consciousness, galaxies to cities, emergence is one of nature's quietest superpowers.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_218214689
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 20:57 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Erg opzienbarend vind ik het niet, als de Tesla medewerker niet meer in de Robocab mee gaat rijden zijn ze vergelijkbaar met de Waymo robocabs en zover zijn ze nog niet eens ;)
Het verklaart de LiDAR wagens van Tesla, die kennelijk het nieuwe gebied in kaart hebben gebracht.

Vooralsnog is de robottaxi van Tesla nog steeds invite only, met een safety driver.
Daarover is verder weinig te zeggen, mogelijk bepaalt de wetgeving een tijdsbestek waarin de safety driver verplicht is.


Ik ben benieuwd wanneer het grote publiek de taxi kan gebruiken en wat het uiteindelijke tarief wordt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')