abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218732468
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 18:01 schreef F_r het volgende:

[..]
Vast iemand hier die kan helpen stuur maar foto dan kan ik kijken als je dat wilt
Lief, dankje. Maar het is allemaal al ingevuld en ligt alweer boven. Kind vindt het ook lastig om dit bij de leraar aan te geven, maar hij ´moet´ van mij vrijdag vragen of het goed is gegaan. In groep 8 zat juf er boven op, toen hoefde ik hem ook minder te helpen, maar die vlieger gaat nu niet meer op.

Het was meer een momentje van; kut wat heb ik vroeger veel gemist.. En dan komt dat trauma weer bovendrijven.
This doctor said to me; ''Mental illness is not an airborne virus.''
And this guy would say ''I don't really even want you to say mental illness.
I want you to say mental injury. You are not this way by accident.''
Cracked up; the Daryll Hammond Story
pi_218733390
Volgende keer gewoon hier posten, niet dat ik je kan helpen maar we zijn nooit te oud om te leren.

Je bent sowieso niet de enige. Ik loop met een kind op de basisschool soms al tegen die grens aan. Dat komt vooral omdat ik ze mijn dyslexietrucjes niet wil aanleren. De juffen weten daarvan en ik hoop dat ik een beetje met mijn kinderen kan meegroeien maar of ik die zinsontleding ooit ga snappen betwijfel ik.
pi_218733422
Niet nodig om je rot om te voelen @PoesInDoos :* En inderdaad, vraag om hulp. Kleine moeite.
pi_218733441
Lief O+

Ik moet eerst zoon zo ver krijgen om hulp te vragen aan zijn leraren. Zal dit volgende week ook benoemen bij het startgesprek met z'n mentor.
  woensdag 10 september 2025 @ 20:02:30 #205
35189 Troel
scherp en bot
pi_218733491
Maar zinsontleding was ook gewoon ruk op de basisschool. Bij mij viel het kwartje pas veel later.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_218733535
quote:
2s.gif Op woensdag 10 september 2025 20:02 schreef Troel het volgende:
Maar zinsontleding was ook gewoon ruk op de basisschool. Bij mij viel het kwartje pas veel later.
Ik kan me ook niet herinneren hoe ik dat op de middelbare school heb gered.. 3 jaar havo en 2 jaar mavo, maakte ook eigenlijk nooit huiswerk. Blufte me er doorheen, had op m'n eindlijst een 9 op Nederlands, dus zal toch iets goed hebben gedaan ;)

Maar dit voelt wel als falen, dat ik mijn eigen zoon NU al niet kan helpen. Maar goed, daar zijn leraren voor natuurlijk.
pi_218733563
Ik denkndat je dat ook heel goed aan chatgpt kan vragen. Kun je deze zin ontleden in [woordsoorten] en met uitleggen waarom? Kun je meteen een beetje mediawijsheid erin vlechten.

Maar hé, je kind komt bij je, je probeert het samen en hij leert docenten om hulp vragen ^O^
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  woensdag 10 september 2025 @ 20:13:02 #208
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_218733565
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 20:07 schreef PoesInDoos het volgende:

[..]
Ik kan me ook niet herinneren hoe ik dat op de middelbare school heb gered.. 3 jaar havo en 2 jaar mavo, maakte ook eigenlijk nooit huiswerk. Blufte me er doorheen, had op m'n eindlijst een 9 op Nederlands, dus zal toch iets goed hebben gedaan ;)

Maar dit voelt wel als falen, dat ik mijn eigen zoon NU al niet kan helpen. Maar goed, daar zijn leraren voor natuurlijk.
Ik hielp mijn zoon vaak al door aan te geven dat ik het zelf ook niet helemaal begreep en dat hij het mij uit moest leggen of dat we samen gingen zoeken naar een antwoord. En heel eerlijk, vooral toen het aankwam op de beta-vakken hoefde ik echt niet te faken dat ik het niet wist :@

Ik vond het zelf ook wel leuk. Heb er best wel wat van geleerd eigenlijk.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_218733628
quote:
1s.gif Op woensdag 10 september 2025 20:12 schreef Clubsoda het volgende:
Ik denkndat je dat ook heel goed aan chatgpt kan vragen. Kun je deze zin ontleden in [woordsoorten] en met uitleggen waarom? Kun je meteen een beetje mediawijsheid erin vlechten.

Maar hé, je kind komt bij je, je probeert het samen en hij leert docenten om hulp vragen ^O^
Dat heeft hij eens gedaan met het uitleggen van spreekwoorden. Domweg overgeklad en hij wist uiteindelijk nog niet wat het allemaal betekende.. :´)
pi_218733760
Ik help graag (ik ben redacteur Nederlands en geef studiebegeleiding). Zinsontleding is iets dat je echt moet snappen, dan heb je er ook veel aan bij het leren van andere talen. Als je alleen probeert een trucje te leren, is het moeilijker dan wanneer je echt snapt waar je mee bezig bent.

Hier staat wel handige uitleg: https://wijzeroverdebasisschool.nl/uitleg/zinsontleden
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  donderdag 11 september 2025 @ 09:28:40 #211
319308 Tink89
To live is to dance
pi_218737897
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 20:19 schreef PoesInDoos het volgende:

[..]
Dat heeft hij eens gedaan met het uitleggen van spreekwoorden. Domweg overgeklad en hij wist uiteindelijk nog niet wat het allemaal betekende.. :´)
Maar dat staat er niet. Er staat 'vraag ChatGPT aan de hand van een zin om je uit te leggen hoe het zit'. Da's iets anders dan 'vraag Chat GPT om het antwoord'.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_218738018
Dat chatGPT is best handig. Jongste is aan het programmeren in een taal die zowel broer als papa niet kennen (de andere ict kenners in huis). Nu vraagt hij aan ChatGPT wat hij verkeerd heeft gedaan, of wat de functie is die hij nodig heeft. Het leren gaat zo op zijn tempo.
pi_218739101
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2025 09:28 schreef Tink89 het volgende:

[..]
Maar dat staat er niet. Er staat 'vraag ChatGPT aan de hand van een zin om je uit te leggen hoe het zit'. Da's iets anders dan 'vraag Chat GPT om het antwoord'.
Mijn zoon kennende.. klad hij het gewoon over ;)
Dus dan zouden we het samen moeten doen. En dat kan natuurlijk!
pi_218739389
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 19:58 schreef PoesInDoos het volgende:
Lief O+

Ik moet eerst zoon zo ver krijgen om hulp te vragen aan zijn leraren. Zal dit volgende week ook benoemen bij het startgesprek met z'n mentor.
Mijn ervaring is dat er van alles mogelijk is aan begeleiding op school. Als ze zien dat een leerling er niet zelf uitkomt of aangeeft hulp nodig te hebben. Bij mijn oudste was dat in ieder geval wel zo.

Knuffel voor het herbeleven van je trauma. Dat is ook heftig en moet je niet onderschatten :*.

En daartegenover: wij kunnen in principe de oudste best helpen met de meeste vakken, maar dan moet hij het ook wel van ons willen aannemen :'). Op school gaat dat toch makkelijker.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_218739561
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2025 11:47 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Mijn ervaring is dat er van alles mogelijk is aan begeleiding op school. Als ze zien dat een leerling er niet zelf uitkomt of aangeeft hulp nodig te hebben. Bij mijn oudste was dat in ieder geval wel zo.

Knuffel voor het herbeleven van je trauma. Dat is ook heftig en moet je niet onderschatten :*.

En daartegenover: wij kunnen in principe de oudste best helpen met de meeste vakken, maar dan moet hij het ook wel van ons willen aannemen :'). Op school gaat dat toch makkelijker.
Ik ga het sowieso aangeven volgende week, het moet niet zo zijn dat ze er pas na een half jaar achter komen en dat mijn zoon dan al hopeloos achterloopt. Zelf hulp vragen vindt hij spannend, dus dat zie ik hem nog niet zo snel doen.
  donderdag 11 september 2025 @ 12:06:47 #216
35189 Troel
scherp en bot
pi_218739569
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2025 12:05 schreef PoesInDoos het volgende:

[..]
Ik ga het sowieso aangeven volgende week, het moet niet zo zijn dat ze er pas na een half jaar achter komen en dat mijn zoon dan al hopeloos achterloopt. Zelf hulp vragen vindt hij spannend, dus dat zie ik hem nog niet zo snel doen.
Maar ook dat kan hij leren. Echt ;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_218740217
quote:
2s.gif Op woensdag 10 september 2025 20:02 schreef Troel het volgende:
Idem en hetzelfde met werkwoordspelling, ik denk dat ik het kofschip heb gemist op de basisschool... en ik ben toch niet zoveel afwezig geweest dat ze dat steeds toen besproken kunnen hebben... :X
Ik kwam in de 3e op huiswerkbegeleiding en als ik dan binnen 2 uur mijn huiswerk af had, dan moest ik "struikelblokken" maken (van die oefeningen met werkwoordspelling) en mocht ik pas naar huis als ik 0 fout had... :N .
Niet heel motiverend moet ik zeggen, maar achteraf kan ik zeggen dat het wel een stuk beter gaat sindsdien...
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2025 12:05 schreef PoesInDoos het volgende:

[..]
Maar je kan hem wel helpen om om hulp te vragen. Door het aan te geven bijvoorbeeld.
Misschien kan de docent af en toe checken of hij nog een vraag heeft of dat hij het begrijpt. Is soms een iets kleinere stap om om hulp te vragen...
Fake it till you make it...
pi_218749983
Ik zou al vastlopen met de huiswerkbegeleiding van mijn kind vanaf groep 6 of 7 denk ik, ik heb al die schoolse kennis eenvoudigweg niet meer paraat. Wat dat betreft is het een uitkomst dat vrouwlief het onderwijs in is gegaan en nu ook de pabo wil gaan doen. Daarvoor is ze alvast aan het leren voor de toelatingstoetsen. Voor alle antwoorden op huiswerkvragen van de kinderen later verwijs ik ze dus mooi door naar mijn vrouw :')
pi_218841310
Uitnodiging gekregen voor hpv vaccinatie voor kind. Wij kunnen echt niet die dag. Dus ik bel, maar je kunt je dus niet afmelden voor dat moment en ook niks anders afspreken. Dan ben je aangewezen op inloopmomenten waarbij ze al bij voorbaat aangeven dat het dan 'drukker' zal zijn. :') Nóg drukker? De vorige keer was al de hel. En dan heb nog ik een kind wat niet zo veel stress heeft om een prik.
pi_218841415
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2025 10:30 schreef Hupje het volgende:
Uitnodiging gekregen voor hpv vaccinatie voor kind. Wij kunnen echt niet die dag. Dus ik bel, maar je kunt je dus niet afmelden voor dat moment en ook niks anders afspreken. Dan ben je aangewezen op inloopmomenten waarbij ze al bij voorbaat aangeven dat het dan 'drukker' zal zijn. :') Nóg drukker? De vorige keer was al de hel. En dan heb nog ik een kind wat niet zo veel stress heeft om een prik.
Wij hebben toen die vaccinatie uitgesteld. Ze kreeg die uitnodiging in het jaar dat ze ook covidvaccinaties had gehad en ze zag het niet zo zitten. Als je niet gaat, krijg je voor de volgende ronde een nieuwe oproep. Ik vind het een belangrijke vaccinatie, maar gezien leeftijd en seksuele inactiviteit vond ik het prima om het een jaar uit te stellen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_218841869
quote:
7s.gif Op maandag 22 september 2025 10:39 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Wij hebben toen die vaccinatie uitgesteld. Ze kreeg die uitnodiging in het jaar dat ze ook covidvaccinaties had gehad en ze zag het niet zo zitten. Als je niet gaat, krijg je voor de volgende ronde een nieuwe oproep. Ik vind het een belangrijke vaccinatie, maar gezien leeftijd en seksuele inactiviteit vond ik het prima om het een jaar uit te stellen.
J heeft de eerste prik al gehad. Ik weet niet hoe belangrijk het is dat de tweede een half jaar later wordt gezet. Ik ga gewoon wel naar zo'n inloopmoment met hem.
Maar hoe kun je nu voor de planning ergens op anticiperen als je niet wilt weten hoeveel er niet zullen komen? Ik snap dat niet.
pi_218842089
Mijn zoon was ook op kamp tijdens prik 2. Ik heb gebeld en kon naar een prikmoment in een andere gemeente, maar dat vond ik gedoe dus hij gaat gewoon niet en krijgt dan in het voorjaar weer een oproep. Als hij dan weer niet kan moet ik er wel echt achteraan, want een derde oproep versturen ze niet.

1 dochter kreeg ook een oproep (voor BMR dacht ik), die stond blijkbaar niet geregistreerd. Maar ze was tegelijk met haar zus geprikt, dus na een belletje en daarna een mailtje was dat opgelost.
pi_218842314
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2025 11:25 schreef Hupje het volgende:

[..]
J heeft de eerste prik al gehad. Ik weet niet hoe belangrijk het is dat de tweede een half jaar later wordt gezet. Ik ga gewoon wel naar zo'n inloopmoment met hem.
Maar hoe kun je nu voor de planning ergens op anticiperen als je niet wilt weten hoeveel er niet zullen komen? Ik snap dat niet.
Zoals ik het lees is het minstens 5 maanden en bij voorkeur maximaal een jaar na de eerste prik.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_218843103
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2025 11:25 schreef Hupje het volgende:

[..]
Wij zijn vorig jaar ook naar het inloop moment gegaan en daar was het echt helemaal niks druk niet.
pi_218843511
Hier laatst nog oproep voor de Meningokokkenprik, daar moest je een tijd op de prikdag afspreken en het vaccinatieboekje meenemen (dat was nog even zoeken). Vastgesteld dat ook de cola en sinasprik niet erin stond, maar dat hebben ze zo opgezocht en nog erin gezet. Ik kan mij niet herinneren, waarom dat toen niet direct gebeurde, misschien vanwege Coronatijd?

Hij kreeg ook de vraag naar de HPV, ik denk dat in een ander ruimte deze inentingen werden gegeven. Ik sta er terughoudend tegenover, maar van mij mocht hij zelfs beslissen (lastig, want zowel ik als hij kunnen de gevolgen van het besluit misschien helemaal niet zo goed inschatten).
Ik vroeg mij eigenlijk af of ze gewoon prikken, wanneer ik niet mee was geweest en hij "ja" had gezegd. Vervolgens wel netjes geïnformeerd dat het tot 18 jaar nog gratis is, wanneer hij het nog zou willen.
pi_218843924
Dochter mag bijna voor de tweede HPV. Dat is ook de laatste toch? Meer komen er niet dacht ik?
Ik ben heel blij dat deze nu in het pakket zit, want de resultaten qua effectiviteit zijn heel goed.
pi_218844369
quote:
1s.gif Op maandag 22 september 2025 15:58 schreef SaskiaR het volgende:
Dochter mag bijna voor de tweede HPV. Dat is ook de laatste toch? Meer komen er niet dacht ik?
Ik ben heel blij dat deze nu in het pakket zit, want de resultaten qua effectiviteit zijn heel goed.
Met 14 heb je nog meningokokken en DTP. Heb jongste verteld dat hij ergens nog eens een prik moet het komende jaar.
Gelukkig zit hier een consultatiebureau vlakbij, met regelmatig een prikmiddag. Je krijgt wel een tijd mee, maar in praktijk komen veel wanneer het uitkomt. Vaak ben je in 20 minuten de deur wel weer uit.

Beter dan toen met de HPV, dat waren inhaalrondes bij de grote priklocatie. De rijen waren langer dan met de coronaprikken.
pi_218845060
Voor de vorige vaccinatie had ik gebeld of de tijd uit maakte dat je aanwezig was. Maar je moest of op de uitgenodigde tijd komen of tijdens het inloopmoment (of een inloopmoment op een andere locatie) werd gezegd. Maar hij had een toernooi op school en als hij tijdens de uitgenodigde tijd of het inloopmoment zou gaan kwamen ze in de problemen met het toernooi. Met dochter was ik wel op dat moment en had het op locatie zelf gevraagd (en hij had zelf z’n smoes al paraat als ze moeilijk gingen doen). Maar was geen enkel probleem.

Nu ga ik met hem naar het inloopmoment. (Vind het spannend om hem alleen te laten gaan omdat hij er soms letterlijk kotsmisselijk van wordt (ondanks dat hij geen angst heeft of zo). Op zich zou hij met 14 wel alleen kunnen normaal gezien. Misschien ook dat ik alleen buiten op hem wacht voor na de prik
pi_218846316
Mijn meiden hebben de hpv niet gehad. Dat wilden ze echt niet. Ik heb toen wel nog een keertje gebeld of we niet een nieuwe oproep konden krijgen maar dat kon toen alleen ergens ver weg waar ze op dat moment voor aan het inplannen waren.

Oudste heeft hem wel gehad maar hij heeft een stuk minder aan dat vaccin dan mijn meiden.
  dinsdag 23 september 2025 @ 09:49:09 #230
319308 Tink89
To live is to dance
pi_218849183
quote:
2s.gif Op maandag 22 september 2025 20:50 schreef Kyara het volgende:
Mijn meiden hebben de hpv niet gehad. Dat wilden ze echt niet. Ik heb toen wel nog een keertje gebeld of we niet een nieuwe oproep konden krijgen maar dat kon toen alleen ergens ver weg waar ze op dat moment voor aan het inplannen waren.

Oudste heeft hem wel gehad maar hij heeft een stuk minder aan dat vaccin dan mijn meiden.
Wilden ze de prik niet omdat het een prik is of stonden ze er inhoudelijk niet achter?
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_218851655
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 09:49 schreef Tink89 het volgende:

[..]
Wilden ze de prik niet omdat het een prik is of stonden ze er inhoudelijk niet achter?
Dat eerste.
  dinsdag 23 september 2025 @ 15:28:17 #232
319308 Tink89
To live is to dance
pi_218851732
En als je nu alsnog het gesprek met ze aangaat?
pi_218852743
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 15:28 schreef Tink89 het volgende:
En als je nu alsnog het gesprek met ze aangaat?
Op dit moment andere dingen aan ons hoofd. Het was fijn geweest als ze ons gewoon mee konden nemen in een nieuwe lichting uitnodigingen maar dat kon helaas niet. Als je belt, kunnen ze je alleen inplannen in de plaats waar ze op dat moment aan het prikken zijn.
pi_218852980
Wat een gedoe met die hpv prik dan @Kyara. Ik vrees er bij mijn oudste ook voor. Die laat zich echt niet vrijwillig prikken, met de laatste prik waren 2 CB medewerkers nodig om haar in bedwang te houden (dan bijt ze echt létterlijk van zich af).

Maar de hpv prik vind ik wel belangrijk, heb zelf in het voorstadium van baarmoederhalskanker gezeten dus alles om dat te voorkomen zeg maar. Tegen die tijd dus maar een plan de campagne opstellen om te voorkomen dat wij er uiteindelijk ook niet meer tussenkomen :N
pi_218853080
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 september 2025 18:20 schreef Schanu het volgende:
Maar de hpv prik vind ik wel belangrijk, heb zelf in het voorstadium van baarmoederhalskanker gezeten dus alles om dat te voorkomen zeg maar. Tegen die tijd dus maar een plan de campagne opstellen om te voorkomen dat wij er uiteindelijk ook niet meer tussenkomen
ja, mijn oudste heeft hem ook gewoon gehad.
Maar van hem weet ik ook nog dat ze dan aan het kind vragen of hij/zij het wil. Dus onder dwang een prik zetten gaan ze dan niet meer doen.
pi_218853372
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 september 2025 18:20 schreef Schanu het volgende:
Wat een gedoe met die hpv prik dan @:Kyara. Ik vrees er bij mijn oudste ook voor. Die laat zich echt niet vrijwillig prikken, met de laatste prik waren 2 CB medewerkers nodig om haar in bedwang te houden (dan bijt ze echt létterlijk van zich af).
Wij hebben de huisarts wel eens om hulp gevraagd bij (andere) injecties. Mochten we een kwartier voor de praktijk open ging al komen, ineens doorlopen en ineens die naald erin. Scheelde heel veel gedoe.

We hadden wel ook een stevige man mee voor evt in bedwang houden.

Ik was dat ook van plan bij hpv, op termijn (we hebben al wat uitnodigingen gemist). Kan die niet bij de huisarts?
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_218853663
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 september 2025 19:14 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Wij hebben de huisarts wel eens om hulp gevraagd bij (andere) injecties. Mochten we een kwartier voor de praktijk open ging al komen, ineens doorlopen en ineens die naald erin. Scheelde heel veel gedoe.

We hadden wel ook een stevige man mee voor evt in bedwang houden.

Ik was dat ook van plan bij hpv, op termijn (we hebben al wat uitnodigingen gemist). Kan die niet bij de huisarts?
Dat kan wel. Heb ik gedaan. Maar ik had dan ook de Gardasil 9 zelf gekocht voor beide dames. Er wordt geprikt met Gardasil 6. We moesten wel de tijd van de assistente betalen. Contant.

Toen de oudste ging voor de laatste prik werd er gezegd (omdat er geen registratie was gedaan van de hpv prik) dat ze die nog wel konden zetten. Maar was bij ons niet nodig.
Wipkip met prachtige Wipkuikentjes O+
Try to be a rainbow in someone's cloud.
pi_218961602
Hoe worden op de middelbare scholen van jullie kinderen de coach/ mentoruren ingevuld?
Mijn zoon heeft twee coachuren per week in zijn rooster staan en vandaag voor het eerst in dit schooljaar een gezamelijke les gehad. De andere keren voerde de coach kenninsmakingsgesprekken met iedereen apart en de rest van de klas mocht dan naar huis.
In de brugklas hebben ze volgens mij rots en water training gehad en iets over plannen geleerd, later viel de coach uit en duurde het tot er vervanging was.
In de tweede hebben twee leerkrachten de klas onder zich verdeeld en was het ook vaak klassikaal of alleen
die niet goed voor stonden moesten in dat uur verplicht huiswerk op school maken.

[ Bericht 5% gewijzigd door Zana op 07-10-2025 22:23:48 ]
  dinsdag 7 oktober 2025 @ 17:59:21 #239
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_218962092
Hier in mentoruur aandacht voor executieve functies, bv. samen een planning maken voor de proefwerkweek en hoe gebruik je je agenda handig. Havo/VWo, veel leerlingen hebben op de basisschool nooit echt hard moeten werken/plannen/huiswerk maken, dus dat is iets waar extra aandacht naartoe gaat.
Verder ook wel eens werktijd (huiswerk). Geen uitval iig, er ligt een heel programma voor jaar 1 (incl werkboekje). Kennismakingsgesprekken zijn buiten schooltijd gepland met ouder erbij.
pi_218962254
Hier is/was mentorles 2 keer per week. Soms ook door 2 mentoren, elk een les. Vaak deden ze wel dingen met de klas. Ze gebruikten Think, dat is een methode voor de sociaalemotionele ontwikkeling. Daar hadden ze dan groepslessen mee. Dingen over plannen en leren natuurlijk. Soms moesten ze in de mentorles stil werken terwijl de mentor kinderen 1 voor 1 meenam voor een gesprek. Uitval deden ze liever niet aan.

Nu in de derde is het meer nadenken over leerstrategieen en de profielkeuze. Die profielkeuze hebben ze een methode voor. Die leerstrategieen is meer adhoc, naar wat de klas/groepjes/individuen nodig heeft. Afgelopen week hebben ze samen een toetsweek-leerplanning gemaakt. Dat is ook wel standaard voor elke toetsweek elk jaar.

Hij heeft ook nog een HB coach, dat is 1 op 1, eens per maand een gesprek tijdens een andere les. Dus de mentor hoeft zich daar dan niet mee bezig te houden.
  dinsdag 7 oktober 2025 @ 18:37:19 #241
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_218962321
In het eerste jaar begon het inderdaad met werken met een agenda, leren plannen etc.
In de tweede vorig jaar ging het coach uur vaak ook niet door maar het was dezelfde docent en ze zag ze al 3x per week.
Het werd ingezet voor klassikale onderwerpen als kiezen voor havo of vwo in de derde etc.

Hij is net van school gewisseld afgelopen weken. Oude school werd het mentoruur tot nu toe ingezet met opdrachten op de computer waarmee de mentor ze beter kon leren kennen.
Nieuwe school gaat het momenteel over profielkeuze die eind dit jaar gemaakt moet gaan worden.

[ Bericht 30% gewijzigd door laziness op 08-10-2025 08:59:31 ]
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_218962888
@laziness Een lastig besluit, maar zo te horen wel een goede keus!
pi_218968869
Heeft iemand ervaring met orthodontisten? De tandarts zei gisteren dat N een overbeet had; en inderdaad is dat wel zo. De tandarts zei dat je pas naar de ortho moet als al je tanden en kiezen gewisseld zijn, maar van wat ik kan vinden is dat niet zo. Kan je gewoon zomaar een afspraak met een ortho maken? Zo ja op welke leeftijd is dat handig?
pi_218968906
@SaskiaR onze tandarts begon bij de laatste controle over een verwijzing voor de orthodontist schrijven (hij is 10 en had toen zijn eerste losse kies). Maar uiteindelijk hebben we besloten dat ze dat na de volgende controle doet. Dus meer weet ik er nog niet van af.
Daarbij is er rekening gehouden met de wachtlijst bij de ortho en de wachttijd van de verzekering.
Al weet ik nog niet of het gaat lonen om een aanvullende verzekering te nemen als die alleen voor de ortho gebruikt wordt.

[ Bericht 15% gewijzigd door Hupje op 08-10-2025 16:53:37 ]
pi_218968927
B heeft ook een overbeet en na de komende controle (november) worden we als het goed is doorgestuurd. Dan zijn de 12 maanden wachttijd voor de verzekering voorbij (1 januari it is). Dat was de reden dat de tandarts ons nog niet doorstuurde. Maar B heeft wel alles al gewisseld en is volgens mij met kiezen ook compleet.
  woensdag 8 oktober 2025 @ 16:56:17 #246
244125 laziness
pi_218969015
quote:
1s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 16:32 schreef SaskiaR het volgende:
Heeft iemand ervaring met orthodontisten? De tandarts zei gisteren dat N een overbeet had; en inderdaad is dat wel zo. De tandarts zei dat je pas naar de ortho moet als al je tanden en kiezen gewisseld zijn, maar van wat ik kan vinden is dat niet zo. Kan je gewoon zomaar een afspraak met een ortho maken? Zo ja op welke leeftijd is dat handig?
Ik heb na de verhuizing zonder doorverwijzing, want nog nieuwe tandarts zoeken, gewoon gebeld naar een orthodontist en dat was geen probleem.

Je kan soms heel lang wachten voor alles gewisseld is. Dan zit je rustig pas met 14/15 aan het begin van het traject, dat is helemaal niet wenselijk.
pi_218969060
Oh, dat is toevallig. Wij zijn vanochtend met de bijna zevenjarige bij de orthodontist geweest in verband met een kruisbeet. Doorverwezen via onze tandarts. De kiezen staan niet recht op elkaar en zijn bovenkaak is smal. Hij heeft pas 4 tanden gewisseld.
Die kruisbeet en de smalte van de kaak kunnen problemen geven bij het blijvende gebit omdat het dan allemaal scheef groeit en hij later alsnog een beugel zou moeten. Dus het wordt waarschijnlijk een hyrax beugel (volgende week weten we meer, vandaag zijn er foto’s, scans etc. gemaakt).
Wij betalen het zelf trouwens. Geen aanvullende verzekering en meer dan een jaar wachten duurt me te lang.
pi_218969777
Hier 2 kinderen met ortho gebitjes.

Bij allebei rond de 11 jaar de eerste verwijzing gehad. Naar de ortho gegaan en de opmerking gekregen dat ze pas konden beginnen als ze uitgewisseld waren. Dat duurt best lang. D, 13j9m heeft net deze maand 2 hoektanden en een achterste kies eruit. Er moeten nog 3 kiezen, waarvan er 2 vast zitten. Dus we wachten af. Zijn tanden staan vooral scheef, geroteerd of voor/achter het rijtje.

Oudste is begonnen met ruim 15 en klaar met 17,5. Dat kon ook niet eerder vanwege het wisselen.
Het was wel een optie geweest om onder de 10 jaar een ander soort bitje te gebruiken om de kaakgroei te stimuleren, maar dat kon met 12 niet meer, iets met dat de groei er dan al wat uit is en dat was ook niet zo nodig. Hij had een overbeet en wat tanden die uit de rij stonden omdat het net te krap was.. Na 2,5 jaar blokjes en 2 melkhoektanden die er door de kaakchirurg uitgehaald zijn, staan ze nu netjes.

Voor C hebben we het zelf betaald. Ik kon geen verzekering vinden waarbij het uitkon.
  woensdag 8 oktober 2025 @ 19:21:29 #249
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_218969820
Je hebt geen verwijzing van de tandarts nodig voor een orthodontist maar zij geven meestal wel aan wanneer het handig is om te gaan.

Mijn meiden hadden een overbeet en wij zijn toen ze 12 waren (en uitgewisseld) naar de orthodontist gegaan. Tandarts gaf wel een seintje dat het nodig zou zijn en dat ik er rekening mee kon houden met verzekering etc.
  woensdag 8 oktober 2025 @ 19:33:26 #250
35189 Troel
scherp en bot
pi_218969892
Jongste heeft nu sinds de zomervakantie een beugel en wordt 16 in oktober. Eerder was het wisselen niet klaar en was in zijn geval een beugel dus nog niet praktisch.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_218970648
Hier ook pas een beugel nadat ze uitgewisseld waren. Bij dochter was dat met bijna 10 jaar (en toen gaven ze bij het maken van de afspraak ook aan dat de ortho wel nog even moest bepalen of het niet te vroeg was. Maar dat was niet. Zij is er over 7 weken vanaf nu.

De oudste was 13,5 toen hij uitgewisseld was en zijn verwijzing kreeg. (Hij mocht meteen aan de plaatjes beugel dus hij hoopt minder lang te hoeven als z’n zus die eerst een activator moest.) We gaan het zien. Hij is pas relatief net bezig met z’n beugel. Dus ik ben voorlopig nog wel even op en neer aan het gaan (niet te doen met het ov of op de fiets dus alleen gaan is geen optie)
pi_218970708
Bedankt allemaal!
N is pas net 10 en heeft alleen nog maar haar voortanden gewisseld, dus dan duurt het waarschijnlijk nog wel even voordat het kan. Maar misschien maak ik wel zelf een afspraak met een ortho voor vrijblijvend advies.
pi_218970720
Hier kwamen we met een overbeet bij de ortho toen ze net 12 was. Ortho was blij dat ze er nu was, maar vond het aan de late kant. Om de overbeet weg te krijgen moest de onderkaak wat extra groeien en dat kan het best als ze nog niet ver zijn in de pubertijd. Ze had nog lang niet alles gewisseld. Met zoon zijn we nu met nét 11 gegaan. Ook hij heeft nog niet alles gewisseld, maar hij heeft niet genoeg plek om de blijvende kiezen door te laten komen (doordat er ooit een kies getrokken is oa), dus ze waren blij dat hij er nu al is.
Je kunt altijd op gesprek gaan. Vriendinnetje van dochter was ook vroeg gegaan, maar bij haar mond wilden ze wél juist wachten tot ze uitgewisseld was.
pi_218982644
quote:
1s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 16:32 schreef SaskiaR het volgende:
Ik zou een afspraak maken bij de ortho, die kan je vertellen of het binnenkort al kan. Leeftijd is niet te zeggen, is behoorlijk afhankelijk van het wisselen en wat voor beugel.

Mijn meiden moesten voor een bepaalde leeftijd starten, omdat de bovenkaak verbreed moest worden (met een hyrax) en blijkbaar is dat tot een bepaalde leeftijd mogelijk met een beugel, anders moet het dmv een kaakoperatie.
Daarna/tegelijkertijd kwam er een slotjesbeugel.

Ortho hier had een aardige wachtlijst en veel verzekeringen moet je een jaar verzekerd zijn voor je vergoeding krijgt. Wij kregen lang niet het hele beugelbedrag vergoed, iets minder dan 2500 euro volgens mij.
De beugels waren een stuk duurder. Dus we hadden prima eerst een paar afspraken zelf kunnen betalen zeg maar... :') .
Fake it till you make it...
pi_218982710
Bedankt allemaal! Afspraak is gemaakt :)
pi_218983321
Onze bijna 9 jarige heeft ook een behoorlijke overbeet dus die moet sowieso een beugel. Maar ze duimt nog steeds, en dat is echt één van haar manieren om te ontprikkelen dus dat gaat ze niet zomaar afleren. We hebben het een paar keer geprobeerd, maar het levert instant paniek op als ze er alleen al aan denkt en die stress kan ze er echt niet bij hebben. Een beugel voor een tegen die tijd nog duimend kind zullen ze vast niet doen? :@
pi_218983858
quote:
1s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 16:40 schreef Hupje het volgende:
Al weet ik nog niet of het gaat lonen om een aanvullende verzekering te nemen als die alleen voor de ortho gebruikt wordt.
Ik heb daarvoor een Excel volgeprakt met allerlei dingen die misschien ook wel zouden kunnen in een jaar wachttijd.

Kind wisselt weinig dus tandarts twijfelt of het al zin heeft, maar ik heb dit jaar alvast 25 fysiobehandelingen vergoed gekregen (die ik toevallig ook nodig had). Dat levert me dit jaar al iets meer vergoeding op dan ik extra betaal aan de aanvulling.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  vrijdag 10 oktober 2025 @ 15:48:01 #258
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_218983916
Hier 2 beugels tegelijk. Dan loont het wel. Misschien ook nog een derde, dat moeten we nog even met de tandarts bespreken.
pi_219006284
Met al die hippe termen en nieuwe stromingen valt het niet mee om VO scholen te vergelijken, zeg... :')
Ik ben nu bezig met een Excel sheet voor de drie scholen die J nog op het oog heeft. Sowieso heeft zijn voorkeurs school losse informatie avonden voor de verschillende stromingen, terwijl ik eigenlijk nog amper het verschil ertussen wist. Na diep graven in de website heb ik het gevonden. Dus ik weet in ieder geval waar ik me voor moet aanmelden.
Maar hoe moet een basisschool leerling nu weten waar hij/zij goed aan doet en wat er bij je past, pfff.
pi_219006495
quote:
1s.gif Op maandag 13 oktober 2025 16:41 schreef Hupje het volgende:
Met al die hippe termen en nieuwe stromingen valt het niet mee om VO scholen te vergelijken, zeg... :')
Ik ben nu bezig met een Excel sheet voor de drie scholen die J nog op het oog heeft. Sowieso heeft zijn voorkeurs school losse informatie avonden voor de verschillende stromingen, terwijl ik eigenlijk nog amper het verschil ertussen wist. Na diep graven in de website heb ik het gevonden. Dus ik weet in ieder geval waar ik me voor moet aanmelden.
Maar hoe moet een basisschool leerling nu weten waar hij/zij goed aan doet en wat er bij je past, pfff.
Het blijft een gok. Want de verhalen van scholen blijken soms ook nog anders dan in praktijk. Hier hebben beide kinderen zelf gekozen, meer op gevoel dan op kennis.

C had een traject op het oog en die school was verder ook prima voor hem. Hij wilde graag alleen naar een klas en naar dat traject ging niemand. Ik heb hem nog wel "gedwongen" om van een ander traject een openlesmiddag te proberen. Maar dat was het gewoon niet. Uiteindelijk zat hij nog bij een jongen uit de parallel groep 8, maar die jongens hadden op de eindmusical na geen contact gehad.

D mocht van mij niet naar die school ivm wat problematiek dat ze daar niet zo goed konden begeleiden. Maar hij had ook al snel een andere school met een leuk traject. En daarna was er eigenlijk geen twijfel meer voor het kind.

Allebei zijn ze bij scholen geweest waarbij ze het gewoon niet voelden. Scholen die ik wel leuk vond, maar zij niet. Scholen die juf leuk vond, maar ik/zij niet.

In praktijk hebben ze beide mazzel gehad dat ze binnen 2 weken een vriendengroep hadden. Oudste heeft met de meeste zijn hele vwo opgetrokken en na 6 jaar samen een week Kreta gedaan. Er was een kennis in een parallel-brugklas. Die had echt een rotstart, omdat die klas niet goed klikte. Ik denk dat dat echt een kwestie van mazzel is.
Jongste heeft nu ook dik 2 jaar hetzelfde groepje en gezien de grootte van de school kunnen ze elkaar wel blijven zien (2 klassen voor hun niveau/leerjaar)
pi_219006591
J heeft een voorkeur en ik heb diezelfde voorkeur. Ik denk ook dat ze daar de meest passende begeleiding kunnen bieden. Dus wat dat betreft, prima. De andere scholen zijn vooral omdat keuze uit 1 geen keuze is.
Maar binnen die school, wat is dan de stroming die het beste past... We hebben nog een half jaar om te beslissen in ieder geval ;)

Van deze school hoor ik positieve verhalen, dus ik ga maar eens een praatje maken met wat ouders die hun kind daar hebben zitten. Dat heeft vaak de meeste informatie.
pi_219006968
Heb je kans dat hij niet bij zijn eerste keuze wordt toegelaten? Anders zou ik misschien in zijn algemeenheid bij een school gaan kijken om de sfeer te proeven. En pas als dat positief is er verder in verdiepen. Maar als er maar 1 school opgegeven hoeft te worden, dan zou ik het denk ik bij de eerste keuze houden.

Ik heb ze hier ook laten kijken bij een andere school (en wilde eigenlijk ook bij nog een andere school kijken maar die open dag ging het eerste jaar (groep 7) niet door ivm corona en daarna wilde zoon daar echt niet gaan kijken want hij wilde echt naar de school in het dorp). De andere school waar we wel zijn gaan kijken was ook echt voor spek en bonen, ook omdat ik wilde dat hij op een andere school ging kijken om in ieder geval de sfeer te proeven (en omdat ik vind dat tweetalig vwo bij hem past en ze dat op school 1 niet bieden).

Nummer twee wilde eigenlijk eerst naar de school waar zoon niet op zit, die leek me voor haar juist minder goed passend (al mocht ze zelf beslissen) en ze gaf ook aan alleen daar heen te willen omdat ze dan niet bij haar broer op school zat, de school zelf leek haar minder. Dus uiteindelijk ook niet meer daar gekeken in groep 8 (maar eerder was ze inderdaad al wel geweest). Maar we hebben die school heel breed bezocht. Dus niet perse verdiept in een stroming.
pi_219007170
Er is hier geen loting, dus dat scheelt. Maar ik wil wel dat hij weet waar hij voor kiest. Nav de open dagen is er nu een top 3. Grootste verschil is de afstand om te fietsen en de focus van de ene school op tweetalig en de andere meer op projectmatig werken. Maar dat moet je dus wel voor de start al kiezen...
  maandag 13 oktober 2025 @ 19:48:23 #264
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_219007613
Zijn er geen proeflessen of meeloopdagen Hupje? Dat geeft vaak ook wel een beter beeld.
pi_219008103
Zeker, mijn oudste heeft ook op basis daarvan zijn keuze gemaakt.

Wat ik me van te voren niet realiseerde, is dat het ook voordelen heeft als er verschillende parallelklassen zijn van hetzelfde niveau. Bij zoon op school is er maar 1 klas per jaar van zijn niveau (terwijl het geen kleine school is). Dat betekent dus ook dat er zelden 'vers bloed' bij komt. Nu vindt hij zijn klas prima, maar als het een klas is waarmee het niet klikt, dan zit je wel jaren met dezelfden opgescheept.
pi_219008650
Dat gaan we inderdaad doen.
Maar bijv voor die informatie avonden voor ouders moet je dus al weten waar je iets over wilt weten, terwijl ik dan denk: wat zijn de keuzes dan? :')

Alle drie de scholen zijn groot. Tenminste, veel groter dan de scholen in het dorp waar ik opgegroeid ben.
  maandag 13 oktober 2025 @ 21:32:24 #267
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_219008730
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2025 21:23 schreef Hupje het volgende:
Dat gaan we inderdaad doen.
Maar bijv voor die informatie avonden voor ouders moet je dus al weten waar je iets over wilt weten, terwijl ik dan denk: wat zijn de keuzes dan? :')

Alle drie de scholen zijn groot. Tenminste, veel groter dan de scholen in het dorp waar ik opgegroeid ben.
Wij zijn in groep 7 bij een aantal scholen wezen kijken. Toen bleven er 2 over en in groep 8 hadden we tijdens de informatieavonden wel wat vragen omdat we al heel veel scholen gezien hadden en dus vergelijkingsmateriaal hadden.

Uiteindelijk bleven er nog steeds 2 keuzes over maar de 1e keuze was loting. Hij is ingeloot maar als dat niet zo was geweest dan was het alternatief ook prima.
pi_219008890
@Kyara Wij hebben vorig jaar inderdaad open dagen bezocht en de shortlist gaan we nu verder bekijken. Maar bepaalde dingen als project/tto heb ik vorig jaar een beetje globaal geluisterd en nu moet ik er echt meer over weten om een keuze te kunnen maken.
  maandag 13 oktober 2025 @ 22:09:56 #269
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_219009000
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2025 21:53 schreef Hupje het volgende:
@:Kyara Wij hebben vorig jaar inderdaad open dagen bezocht en de shortlist gaan we nu verder bekijken. Maar bepaalde dingen als project/tto heb ik vorig jaar een beetje globaal geluisterd en nu moet ik er echt meer over weten om een keuze te kunnen maken.
Bij ons waren voor TTO ook aparte informatiebijeenkomsten en aparte meeloopsessies.
Maar goed, mijn vragen zijn allemaal in die sessies beantwoord.
pi_219009452
Wij zijn nu met de jongste ook op scholenjacht. Hij zit nu op 10-14 onderwijs in klas 2, en gaat na dit jaar naar een andere school. Ik denk dat hij het al wel weet (school die past bij zijn 10-14 school), maar hij wil wel ook nog op andere plekken kijken. Ik heb m nu de opdracht gegeven om open dagen op te zoeken.

Voor oudste zijn we nu dan juist aan het kijken welke richting zij wil na haar havo. We zijn bij de onderwijsbeurs geweest en de eerste hbo open dag staat ook al genoteerd.
*poef* nu is het weg
pi_219010015
Hier waren minimaal 3 scholen met meer Engels. Maar 2 daarvan hadden TTO tot de derde, daarna moest alles alsnog in het nederlands. De derde school had maar 5 uur extra engels, maar dat konden ze wel volhouden tot het eind. Inclusief reisjes Engeland en een certificaat.

Bij D was het traject maar 2 jaar. Nu is het gewoon school en dat is toch wel eventjes balen als je niet besefte dat het maar 2 jaar was. Bij C was het traject 3 jaar. Maar sommige andere trajecten gingen daar wel langer door.

Ik merk dat kijken naar de hoogste klassen een beetje vergeten werd door de scholen en ouders
pi_219010391
Wij hebben het 'makkelijk', er zijn eigenlijk maar 2 keuzes. De rest is meer dan 10 kilometer fietsen.

Ik heb B gisteren ingeschreven voor een open lesmiddag van de ene, na de herfstvakantie gaat de inschrijving voor de open lesmiddagen van de andere open.

Hij heeft een grote voorkeur voor 1 van de 2, maar mijnheer heeft die andere nog niet eens gezien. Dus wie weet verandert het nog.
pi_219010592
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2025 08:03 schreef Deepfreeze het volgende:
Ik merk dat kijken naar de hoogste klassen een beetje vergeten werd door de scholen en ouders
Goede tip!

quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2025 09:07 schreef exode het volgende:
Wij hebben het 'makkelijk', er zijn eigenlijk maar 2 keuzes. De rest is meer dan 10 kilometer fietsen.
Hier is er maar 1 binnen 10 km en die is geen optie, we vonden het er vreselijk en het gewenste schoolniveau is er niet tot het eindexamen. Dus ver fietsen wordt het sowieso.
pi_219010635
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2025 09:25 schreef Hupje het volgende:

[..]
Goede tip!
[..]
Hier is er maar 1 binnen 10 km en die is geen optie, we vonden het er vreselijk en het gewenste schoolniveau is er niet tot het eindexamen. Dus ver fietsen wordt het sowieso.
Dat is jammer, maar niet onoverkomelijk inderdaad. Als deze 2 scholen niet zouden bevallen, had B ook moeten fietsen. Extra nadeel zou bij ons wel zijn dat die scholen allemaal loten en wij niet in de goede gemeente wonen.

Kortom erg blij dat we 2 goede keuzes hebben. Beide loten al jaren niet overigens.
pi_219010757
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2025 09:07 schreef exode het volgende:
Hier kregen we begin groep 8 een magazine van de middelbare scholen. Er waren er 21 binnen 10 km. Daarvan waren er qua niveau 13 een optie. :o
We hebben er 4 bezocht (deels in groep 7 al). De rest viel vooral af op geloof(dichtsbijzijnde school out kinderen naar hun ouders), fietsafstand (bijv 8 km dwars door de stad), formaat (te klein is weinig kans op peers).

Van die 4 was er 1 die echt goed voelde, 2 die slecht voelden en 1 die qua trajecten minder beviel.
pi_219010763
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2025 08:03 schreef Deepfreeze het volgende:
Hier waren minimaal 3 scholen met meer Engels. Maar 2 daarvan hadden TTO tot de derde, daarna moest alles alsnog in het nederlands. De derde school had maar 5 uur extra engels, maar dat konden ze wel volhouden tot het eind. Inclusief reisjes Engeland en een certificaat.

Bij D was het traject maar 2 jaar. Nu is het gewoon school en dat is toch wel eventjes balen als je niet besefte dat het maar 2 jaar was. Bij C was het traject 3 jaar. Maar sommige andere trajecten gingen daar wel langer door.

Veel scholen hebben alleen tto in de onderbouw omdat de eindexamen sowieso Nederlands zijn en ze die begrippen ook moeten leren.

Bij mijn zoon is tto verplicht op zijn niveau tot en met de 3e. Daarmee was tto voor ons noet echt een keuze op deze school. In de derde doen ze een Cambridge Examen. Als je in de bovenbouw voor tto kiest zijn dat alleen nog vakken als gym, maatschappijleer, kunst etc. Dan kun je aan het einde ool het volgende Cambridge examen doen. Ze hebben ook verzwaard Duits en Frans voor de bovenbouw.
pi_219011009
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2025 09:42 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
De rest viel vooral af op geloof(dichtsbijzijnde school out kinderen naar hun ouders)
Gomarus? :r
pi_219011124
Wij hebben vorig jaar in groep 7 inderdaad de scholen die een optie waren bezocht. Nu heeft J een voorkeur maar vind ik dat hij bij 1 of 2 andere scholen ook nog een keer moet gaan kijken. Nu is hij wat minder overrompeld dan vorig jaar, denk ik.
Maar dan dus bínnen die scholen nog al die keuzes. Dat maakt het ingewikkeld.

De school die ik vroeger 'te groot' vond om zelf heen te gaan heeft 850 leerlingen, de scholen waar J nu naar kijkt 1200 tot 1500 _O- Best een verschilletje.
pi_219011713
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2025 10:13 schreef PoesInDoos het volgende:

[..]
Gomarus? :r
Die niet, andere stad, waar ze met touringbussen heen worden gebracht vanuit omringende dorpen

Eens met :r
  dinsdag 14 oktober 2025 @ 12:09:41 #280
244125 laziness
pi_219011794
Ik zal maar niet zeggen hoeveel de mijne nu fietst dan!
En we hadden voor de verhuizing 35 keuzes maar nu is wel gebleken dat je daar je handen mee dicht mag knijpen om zoveel binnen bereik te hebben en dus echt op zoek te gaan wat bij je kind past.

Het voordeel van in de derde klas wisselen is dat we hebben wel gekeken hebben naar wat ze in de bovenbouw bieden.

Ze hebben ook voor elk compensatiepunt een snipperuur die je op kan nemen. Mijn kind rekent zich al rijk _O-
pi_219012617
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 oktober 2025 11:56 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Die niet, andere stad, waar ze met touringbussen heen worden gebracht vanuit omringende dorpen

Dat zegt me gelukkig niks. Maar naar om te weten dat Gomarus niet de enige is :X
pi_219013111
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 oktober 2025 12:09 schreef laziness het volgende:
Ik zal maar niet zeggen hoeveel de mijne nu fietst dan!
En we hadden voor de verhuizing 35 keuzes maar nu is wel gebleken dat je daar je handen mee dicht mag knijpen om zoveel binnen bereik te hebben en dus echt op zoek te gaan wat bij je kind past.

Het voordeel van in de derde klas wisselen is dat we hebben wel gekeken hebben naar wat ze in de bovenbouw bieden.

Ze hebben ook voor elk compensatiepunt een snipperuur die je op kan nemen. Mijn kind rekent zich al rijk _O-
Als ik de afstand oprek naar 15 kilometer is er op papier veel meer keuze. Maar helaas, de meeste daarvan loten (die wij bij B vinden passen eventueel) en Utrechters gaan dan voor.

Ik ben wel blij dat verloofde al die procedures en mitsen en maren kent. Het heeft voor ons geen zin om die scholen te gaan bekijken.

Die 2 waar hij uit kan kiezen, geven wel een echte keuze. Het zijn andere scholen wat betreft sfeer, grootte, missie etc. We kennen ook op beide scholen kinderen en weten dat het allebei goede scholen zijn.

B zegt nu dat hij heel graag de technische kant op wil en dat zie ik hem ook wel doen. 1tje heeft een technasium en daar zie ik hem wel passen.
pi_219013407
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2025 14:01 schreef PoesInDoos het volgende:

[..]
Dat zegt me gelukkig niks. Maar naar om te weten dat Gomarus niet de enige is :X
Er zijn ook heus kinderen die het er prima doen, zelfs atheist opgevoede kinderen. Het zijn hier meer losse incidenten dan de standaard modus bij Gomarus denk ik.

C moest ook een proefmiddag technasium doen van mij. Maar moderne media vond hij veel leuker (filmen, monteren, maar ook de social media lessen en ethiek). Hij vond bij technasium het projectwerk niet zo fijn. Als een project/je groepsgenoten je niks leek zat je er toch 10 weken aan vast.

D deed science. Die mochten elke 10 weken zelf iets nieuws kiezen. Van meer knutselen met hout en solderen tot programmeren. En het jaarlijks ei van het dak gooi experiment. (Met knutsels om de landing te verzachten, parachutes verboden) :D
pi_219013515
Mijnes deed ook een open meeloopavond technicum. Het zat in een groepje waarin een erg niet-werkend plan ontstond waarmee iedereen vervolgens als kip zonder kop aan de slag ging. Mijn zoon heeft meerdere keren geroepen dat het niet ging werken en ze moesten overleggen maar iedereen ging maar door en het faalde miserabel. Toen was ie direct genezen :+
  dinsdag 14 oktober 2025 @ 17:18:37 #285
35189 Troel
scherp en bot
pi_219013887
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 oktober 2025 11:56 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Greijdanus?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 14 oktober 2025 @ 17:19:48 #286
244125 laziness
pi_219013897
Mijn kind heeft nu juist 6uur minder aan vakuren en daarvoor in de plaats projecturen en hij vindt het geweldig, lekker creatief en out of the box bezig zijn.
pi_219013964
Mijn dochter deed 3 jaar technasium en vond het echt ontzettend leuk.
Ze was dan ook heel erg boos toen ze in de 4e geen technasium mocht doen omdat ze de M stroom ging doen en niet de N stroom.
Ze heeft, samen met een van haar vriendinnen, geprobeerd om toch technasium te mogen doen, ze zijn zelfs met de directeur in gesprek gegaan.. helaas. Het was echt niet mogelijk
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_219013992
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 oktober 2025 17:19 schreef laziness het volgende:
Mijn kind heeft nu juist 6uur minder aan vakuren en daarvoor in de plaats projecturen en hij vindt het geweldig, lekker creatief en out of the box bezig zijn.
D is daar nu ook aan begonnen. Ergens tussen de 3 en 5 uur per week, in overleg met de docenten(wiskunde, natuurkunde, scheikunde). Soms is het ook even 10 minuten mee in de les en dan op de gang verder werken. Hij gaat het hele jaar bezig om een game in de play store te krijgen.

Hij heeft nu veel vakken met 2 uur, mist van de 4 talen al elk een uur voor gymnasium. Dus dan kunnen er niet echt veel uren gemist worden.
  dinsdag 14 oktober 2025 @ 17:40:14 #289
244125 laziness
pi_219014009
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2025 17:35 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
D is daar nu ook aan begonnen. Ergens tussen de 3 en 5 uur per week, in overleg met de docenten(wiskunde, natuurkunde, scheikunde). Soms is het ook even 10 minuten mee in de les en dan op de gang verder werken. Hij gaat het hele jaar bezig om een game in de play store te krijgen.

Hij heeft nu veel vakken met 2 uur, mist van de 4 talen al elk een uur voor gymnasium. Dus dan kunnen er niet echt veel uren gemist worden.
Dit is de voor de hele klas dus hij werkt in een groepje. Aanhakend op de niet zo succesvolle verhalen juist hierboven :D

Hier hebben ze twee wisseluren ook in het rooster. Om de week dus 1,5uur komen ze dan op uit gemiddeld per week.
pi_219019821
Onze jongste zit nu ook in groep 8. Er zijn genoeg scholen binnen 10 km (stuk of 8-10, meer als je nog verder zou kijken). Maar op dit moment is er eigenlijk maar 1 echt reële optie. Vrijdag hebben we daar een gesprek met de coördinator leerlingondersteuning.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_219026270
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 11:36 schreef Phaidra het volgende:
Onze jongste zit nu ook in groep 8. Er zijn genoeg scholen binnen 10 km (stuk of 8-10, meer als je nog verder zou kijken). Maar op dit moment is er eigenlijk maar 1 echt reële optie. Vrijdag hebben we daar een gesprek met de coördinator leerlingondersteuning.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat is wel lastig dan idd.
SPOILER
pi_219027138
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 09:03 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Dat is wel lastig dan idd.
SPOILER
Het is best een lastige situatie. HB en ernstige dyslexie.

SPOILER
De school die we op het oog hebben heeft lessen met 3 leerjaren samen en alle niveau's bij elkaar. Leerlingen kiezen zelf elke periode welke vakken ze gaan volgen en mogen dan ook zelf beslissen op welke manier ze willen laten zien wat ze hebben geleerd. Gaandeweg wordt bepaald op welk niveau je eindexamen gaat doen. Het kan dus ook zo zijn dat je vakken op verschillende niveau's volgt. Bijvoorbeeld Nederlands op mavo niveau maar wiskunde op vwo. Uiteindelijk moet je dan wel kiezen voor een eindexamen op het 'laagste' niveau, maar je kan wel certificaten krijgen en daar dan later nog staatsexamen voor doen. Zo kan je toch uitdaging houden op vlakken waar je meer affiniteit mee hebt.

Deze vorm van onderwijs lijkt heel goed bij hem te passen. Ze hebben sinds vorig jaar ook een aparte HB peergroup voor ondersteuning op dat vlak (en gewoon fijn om herkenning bij elkaar te vinden). Dit is dus best uniek qua aanbod. Er is op de school van de oudste ook een speciale HB-leerweg, maar dat is exclusief vwo en de normale stof gaat 2x zo snel, zodat ze ruimte overhouden voor projecten. Dat lijkt me voor hem (in ieder geval op dit moment) niet de juiste keuze. Terwijl de leervorm wel bij hem zou passen, alleen het tempo totaal niet.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_219027164
Wij gaan ons ook dit jaar oriënteren op de middelbare. Ook wel nodig want hij heeft straks waarschijnlijk 7 opties, en vijf scholen hebben in dezelfde drie dagen eind januari hun open dag, waarvan zelfs drie op dezelfde vrijdag… Dat kan je dus niet eens allemaal in 1 jaar goed bekijken. En veel informatie avonden voor ouders zijn in november al, dus ook daarvoor is het voor volgend jaar wel fijn als we al minimaal de helft kunnen laten afvallen. Ik kom niet uit deze stad, dus zelf 0 ervaring met de scholen hier, alleen wat dingen van oud OR-leden gehoord.
pi_219027195
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 11:11 schreef FlyingFish het volgende:
Wij gaan ons ook dit jaar oriënteren op de middelbare. Ook wel nodig want hij heeft straks waarschijnlijk 7 opties, en vijf scholen hebben in dezelfde drie dagen eind januari hun open dag, waarvan zelfs drie op dezelfde vrijdag… Dat kan je dus niet eens allemaal in 1 jaar goed bekijken. En veel informatie avonden voor ouders zijn in november al, dus ook daarvoor is het voor volgend jaar wel fijn als we al minimaal de helft kunnen laten afvallen. Ik kom niet uit deze stad, dus zelf 0 ervaring met de scholen hier, alleen wat dingen van oud OR-leden gehoord.
Ik vond dat enorm intensief, al die open avonden binnen 1 week. Kinderen die natuurlijk alle workshops/proefjes willen volgen want dan krijgen ze een prijs (meestal een geodriehoek of een pen :')). En dan alllll die mensen bij elkaar in krappe gangen. Bleh.

Heel verstandig dus om het een beetje te spreiden over 2 jaar! :Y Vorig jaar hebben we ook al wat scholen bezocht inderdaad, ook vooral omdat we met de jongste andere vragen hadden dan bij de oudste. Het scheelde wel dat we de hele operatie al een keer hadden gedaan.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_219027246
Slim FF, wij wilden vorige jaar de open dagen doen en dan dit jaar alleen de open lesmiddagen. Helaas was B bij 1 open dag ziek dus die doen we dit schooljaar alsnog.
pi_219027619
Sowieso zijn die open dagen zo gelikt. En druk bij de leukste dingen.

@Phaidra, hier HB met een emotionele probleem (veel huilen, frustratie etc).

We hebben hier ook zo'n school met een brede basis, maar alleen mavo-vwo. Dat was voor D niet passend (iets met risico op frustratieontwijkend gedrag, maar wel een echt wetenschapskind), maar als je niet perse een vwo kind bent, dan lijkt het me een goede optie. ex-klasgenoten van D hebben het er prima naar hun zin.

Met de basisschool van D zijn we wezen kijken bij een VMBO school wezen kijken, hij vroeg me toen of hij niet 4 dagen vwo kon doen en 1 dag daar kon "spelen" met de praktische spullen. Die combi bestond helaas niet :P

Ze hebben hier ook nog een groen lyceum, dan heb je 6 jaar en doe je mavo en mbo in die tijd. Dus een jaar extra, veel praktijk en maar een jaar vertraging vergeleken met de havo. Daar heb ik ook goede verhalen over gehoord.
pi_219028607
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 11:55 schreef Deepfreeze het volgende:
Ze hebben hier ook nog een groen lyceum, dan heb je 6 jaar en doe je mavo en mbo in die tijd. Dus een jaar extra, veel praktijk en maar een jaar vertraging vergeleken met de havo. Daar heb ik ook goede verhalen over gehoord.
Ik hou van dit soort initiatieven! Ik las ook over de praktische havo. Dit soort vernieuwend onderwijs hebben we nodig *O*. Niet alle kinderen die cognitief op papier vwo zouden 'moeten' kunnen doen, worden daar gelukkig van. In onze omgeving is er helaas nog weinig aanbod. De 10-14 school is er vorig jaar ook mee gestopt omdat ze te weinig aanmeldingen hadden. Zo zonde, wij hadden dat een heel fijne tussenoptie gevonden voor de jongste.

De school waar we nu naar kijken, kan dit ook alleen maar doen omdat het een afdeling is binnen een 'normale' grote scholengemeenschap. Als zelfstandige school krijg je dat niet van de grond helaas.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_219029518
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 14:03 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Ik hou van dit soort initiatieven! Ik las ook over de praktische havo. Dit soort vernieuwend onderwijs hebben we nodig *O*. Niet alle kinderen die cognitief op papier vwo zouden 'moeten' kunnen doen, worden daar gelukkig van. In onze omgeving is er helaas nog weinig aanbod. De 10-14 school is er vorig jaar ook mee gestopt omdat ze te weinig aanmeldingen hadden. Zo zonde, wij hadden dat een heel fijne tussenoptie gevonden voor de jongste.

De school waar we nu naar kijken, kan dit ook alleen maar doen omdat het een afdeling is binnen een 'normale' grote scholengemeenschap. Als zelfstandige school krijg je dat niet van de grond helaas.
Sowieso naar het kind kijken ipv het kind in de mal van school duwen.

De oude school van oudste is echt een leerfabriek, maar de oudste gedijde op de regelmaat en duidelijkheid. Jongste mocht er dus niet heen, dat is een heel ander type qua school.

Hier gaf de 10-14 6 jaar geleden aan dat ze niet geschikt waren voor HB-ers. Ze hadden destijds niet echt de ruimte voor de extra verbreding die nodig zou zijn.
Nu ken ik 1 HB-er die er 3 jaar geleden heen is gegaan na groep 8. En hij heeft per ongeluk klas 1 en 2 in 1 jaar gedaan (iets met een langdurig zieke coach en fanatieke leerder). Dus dat was vooral een bijzondere ervaring

Je hebt hier ook nog dingen als Jena, vrije school en volgend jaar Agora onderwijs. Maar de vrije school werkt samen met de 14-18 school. En Agora gaat samen met het regulier van jongste (vooral qua onderdak en besparing overhead). Dus ze hebben echt die steun van een "grote broer" nodig.
pi_219196108
@Schanu gefeliciteerd met je achtjarige!
Hier worden vandaag zeven kaarsjes uitgeblazen 🥳
pi_219196125
Gefeliciteerd @eponine en @Schanu!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')