abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218970648
Hier ook pas een beugel nadat ze uitgewisseld waren. Bij dochter was dat met bijna 10 jaar (en toen gaven ze bij het maken van de afspraak ook aan dat de ortho wel nog even moest bepalen of het niet te vroeg was. Maar dat was niet. Zij is er over 7 weken vanaf nu.

De oudste was 13,5 toen hij uitgewisseld was en zijn verwijzing kreeg. (Hij mocht meteen aan de plaatjes beugel dus hij hoopt minder lang te hoeven als z’n zus die eerst een activator moest.) We gaan het zien. Hij is pas relatief net bezig met z’n beugel. Dus ik ben voorlopig nog wel even op en neer aan het gaan (niet te doen met het ov of op de fiets dus alleen gaan is geen optie)
pi_218970708
Bedankt allemaal!
N is pas net 10 en heeft alleen nog maar haar voortanden gewisseld, dus dan duurt het waarschijnlijk nog wel even voordat het kan. Maar misschien maak ik wel zelf een afspraak met een ortho voor vrijblijvend advies.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_218970720
Hier kwamen we met een overbeet bij de ortho toen ze net 12 was. Ortho was blij dat ze er nu was, maar vond het aan de late kant. Om de overbeet weg te krijgen moest de onderkaak wat extra groeien en dat kan het best als ze nog niet ver zijn in de pubertijd. Ze had nog lang niet alles gewisseld. Met zoon zijn we nu met nét 11 gegaan. Ook hij heeft nog niet alles gewisseld, maar hij heeft niet genoeg plek om de blijvende kiezen door te laten komen (doordat er ooit een kies getrokken is oa), dus ze waren blij dat hij er nu al is.
Je kunt altijd op gesprek gaan. Vriendinnetje van dochter was ook vroeg gegaan, maar bij haar mond wilden ze wél juist wachten tot ze uitgewisseld was.
pi_218982644
quote:
1s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 16:32 schreef SaskiaR het volgende:
Heeft iemand ervaring met orthodontisten? De tandarts zei gisteren dat N een overbeet had; en inderdaad is dat wel zo. De tandarts zei dat je pas naar de ortho moet als al je tanden en kiezen gewisseld zijn, maar van wat ik kan vinden is dat niet zo. Kan je gewoon zomaar een afspraak met een ortho maken? Zo ja op welke leeftijd is dat handig?
Ik zou een afspraak maken bij de ortho, die kan je vertellen of het binnenkort al kan. Leeftijd is niet te zeggen, is behoorlijk afhankelijk van het wisselen en wat voor beugel.

Mijn meiden moesten voor een bepaalde leeftijd starten, omdat de bovenkaak verbreed moest worden (met een hyrax) en blijkbaar is dat tot een bepaalde leeftijd mogelijk met een beugel, anders moet het dmv een kaakoperatie.
Daarna/tegelijkertijd kwam er een slotjesbeugel.

Ortho hier had een aardige wachtlijst en veel verzekeringen moet je een jaar verzekerd zijn voor je vergoeding krijgt. Wij kregen lang niet het hele beugelbedrag vergoed, iets minder dan 2500 euro volgens mij.
De beugels waren een stuk duurder. Dus we hadden prima eerst een paar afspraken zelf kunnen betalen zeg maar... :') .
Fake it till you make it...
pi_218982710
Bedankt allemaal! Afspraak is gemaakt :)
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_218983321
Onze bijna 9 jarige heeft ook een behoorlijke overbeet dus die moet sowieso een beugel. Maar ze duimt nog steeds, en dat is echt één van haar manieren om te ontprikkelen dus dat gaat ze niet zomaar afleren. We hebben het een paar keer geprobeerd, maar het levert instant paniek op als ze er alleen al aan denkt en die stress kan ze er echt niet bij hebben. Een beugel voor een tegen die tijd nog duimend kind zullen ze vast niet doen? :@
pi_218983858
quote:
1s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 16:40 schreef Hupje het volgende:
Al weet ik nog niet of het gaat lonen om een aanvullende verzekering te nemen als die alleen voor de ortho gebruikt wordt.
Ik heb daarvoor een Excel volgeprakt met allerlei dingen die misschien ook wel zouden kunnen in een jaar wachttijd.

Kind wisselt weinig dus tandarts twijfelt of het al zin heeft, maar ik heb dit jaar alvast 25 fysiobehandelingen vergoed gekregen (die ik toevallig ook nodig had). Dat levert me dit jaar al iets meer vergoeding op dan ik extra betaal aan de aanvulling.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  vrijdag 10 oktober 2025 @ 15:48:01 #258
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_218983916
Hier 2 beugels tegelijk. Dan loont het wel. Misschien ook nog een derde, dat moeten we nog even met de tandarts bespreken.
pi_219006284
Met al die hippe termen en nieuwe stromingen valt het niet mee om VO scholen te vergelijken, zeg... :')
Ik ben nu bezig met een Excel sheet voor de drie scholen die J nog op het oog heeft. Sowieso heeft zijn voorkeurs school losse informatie avonden voor de verschillende stromingen, terwijl ik eigenlijk nog amper het verschil ertussen wist. Na diep graven in de website heb ik het gevonden. Dus ik weet in ieder geval waar ik me voor moet aanmelden.
Maar hoe moet een basisschool leerling nu weten waar hij/zij goed aan doet en wat er bij je past, pfff.
pi_219006495
quote:
1s.gif Op maandag 13 oktober 2025 16:41 schreef Hupje het volgende:
Met al die hippe termen en nieuwe stromingen valt het niet mee om VO scholen te vergelijken, zeg... :')
Ik ben nu bezig met een Excel sheet voor de drie scholen die J nog op het oog heeft. Sowieso heeft zijn voorkeurs school losse informatie avonden voor de verschillende stromingen, terwijl ik eigenlijk nog amper het verschil ertussen wist. Na diep graven in de website heb ik het gevonden. Dus ik weet in ieder geval waar ik me voor moet aanmelden.
Maar hoe moet een basisschool leerling nu weten waar hij/zij goed aan doet en wat er bij je past, pfff.
Het blijft een gok. Want de verhalen van scholen blijken soms ook nog anders dan in praktijk. Hier hebben beide kinderen zelf gekozen, meer op gevoel dan op kennis.

C had een traject op het oog en die school was verder ook prima voor hem. Hij wilde graag alleen naar een klas en naar dat traject ging niemand. Ik heb hem nog wel "gedwongen" om van een ander traject een openlesmiddag te proberen. Maar dat was het gewoon niet. Uiteindelijk zat hij nog bij een jongen uit de parallel groep 8, maar die jongens hadden op de eindmusical na geen contact gehad.

D mocht van mij niet naar die school ivm wat problematiek dat ze daar niet zo goed konden begeleiden. Maar hij had ook al snel een andere school met een leuk traject. En daarna was er eigenlijk geen twijfel meer voor het kind.

Allebei zijn ze bij scholen geweest waarbij ze het gewoon niet voelden. Scholen die ik wel leuk vond, maar zij niet. Scholen die juf leuk vond, maar ik/zij niet.

In praktijk hebben ze beide mazzel gehad dat ze binnen 2 weken een vriendengroep hadden. Oudste heeft met de meeste zijn hele vwo opgetrokken en na 6 jaar samen een week Kreta gedaan. Er was een kennis in een parallel-brugklas. Die had echt een rotstart, omdat die klas niet goed klikte. Ik denk dat dat echt een kwestie van mazzel is.
Jongste heeft nu ook dik 2 jaar hetzelfde groepje en gezien de grootte van de school kunnen ze elkaar wel blijven zien (2 klassen voor hun niveau/leerjaar)
pi_219006591
J heeft een voorkeur en ik heb diezelfde voorkeur. Ik denk ook dat ze daar de meest passende begeleiding kunnen bieden. Dus wat dat betreft, prima. De andere scholen zijn vooral omdat keuze uit 1 geen keuze is.
Maar binnen die school, wat is dan de stroming die het beste past... We hebben nog een half jaar om te beslissen in ieder geval ;)

Van deze school hoor ik positieve verhalen, dus ik ga maar eens een praatje maken met wat ouders die hun kind daar hebben zitten. Dat heeft vaak de meeste informatie.
pi_219006968
Heb je kans dat hij niet bij zijn eerste keuze wordt toegelaten? Anders zou ik misschien in zijn algemeenheid bij een school gaan kijken om de sfeer te proeven. En pas als dat positief is er verder in verdiepen. Maar als er maar 1 school opgegeven hoeft te worden, dan zou ik het denk ik bij de eerste keuze houden.

Ik heb ze hier ook laten kijken bij een andere school (en wilde eigenlijk ook bij nog een andere school kijken maar die open dag ging het eerste jaar (groep 7) niet door ivm corona en daarna wilde zoon daar echt niet gaan kijken want hij wilde echt naar de school in het dorp). De andere school waar we wel zijn gaan kijken was ook echt voor spek en bonen, ook omdat ik wilde dat hij op een andere school ging kijken om in ieder geval de sfeer te proeven (en omdat ik vind dat tweetalig vwo bij hem past en ze dat op school 1 niet bieden).

Nummer twee wilde eigenlijk eerst naar de school waar zoon niet op zit, die leek me voor haar juist minder goed passend (al mocht ze zelf beslissen) en ze gaf ook aan alleen daar heen te willen omdat ze dan niet bij haar broer op school zat, de school zelf leek haar minder. Dus uiteindelijk ook niet meer daar gekeken in groep 8 (maar eerder was ze inderdaad al wel geweest). Maar we hebben die school heel breed bezocht. Dus niet perse verdiept in een stroming.
pi_219007170
Er is hier geen loting, dus dat scheelt. Maar ik wil wel dat hij weet waar hij voor kiest. Nav de open dagen is er nu een top 3. Grootste verschil is de afstand om te fietsen en de focus van de ene school op tweetalig en de andere meer op projectmatig werken. Maar dat moet je dus wel voor de start al kiezen...
  maandag 13 oktober 2025 @ 19:48:23 #264
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_219007613
Zijn er geen proeflessen of meeloopdagen Hupje? Dat geeft vaak ook wel een beter beeld.
pi_219008103
Zeker, mijn oudste heeft ook op basis daarvan zijn keuze gemaakt.

Wat ik me van te voren niet realiseerde, is dat het ook voordelen heeft als er verschillende parallelklassen zijn van hetzelfde niveau. Bij zoon op school is er maar 1 klas per jaar van zijn niveau (terwijl het geen kleine school is). Dat betekent dus ook dat er zelden 'vers bloed' bij komt. Nu vindt hij zijn klas prima, maar als het een klas is waarmee het niet klikt, dan zit je wel jaren met dezelfden opgescheept.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_219008650
Dat gaan we inderdaad doen.
Maar bijv voor die informatie avonden voor ouders moet je dus al weten waar je iets over wilt weten, terwijl ik dan denk: wat zijn de keuzes dan? :')

Alle drie de scholen zijn groot. Tenminste, veel groter dan de scholen in het dorp waar ik opgegroeid ben.
  maandag 13 oktober 2025 @ 21:32:24 #267
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_219008730
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2025 21:23 schreef Hupje het volgende:
Dat gaan we inderdaad doen.
Maar bijv voor die informatie avonden voor ouders moet je dus al weten waar je iets over wilt weten, terwijl ik dan denk: wat zijn de keuzes dan? :')

Alle drie de scholen zijn groot. Tenminste, veel groter dan de scholen in het dorp waar ik opgegroeid ben.
Wij zijn in groep 7 bij een aantal scholen wezen kijken. Toen bleven er 2 over en in groep 8 hadden we tijdens de informatieavonden wel wat vragen omdat we al heel veel scholen gezien hadden en dus vergelijkingsmateriaal hadden.

Uiteindelijk bleven er nog steeds 2 keuzes over maar de 1e keuze was loting. Hij is ingeloot maar als dat niet zo was geweest dan was het alternatief ook prima.
pi_219008890
@Kyara Wij hebben vorig jaar inderdaad open dagen bezocht en de shortlist gaan we nu verder bekijken. Maar bepaalde dingen als project/tto heb ik vorig jaar een beetje globaal geluisterd en nu moet ik er echt meer over weten om een keuze te kunnen maken.
  maandag 13 oktober 2025 @ 22:09:56 #269
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_219009000
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2025 21:53 schreef Hupje het volgende:
@:Kyara Wij hebben vorig jaar inderdaad open dagen bezocht en de shortlist gaan we nu verder bekijken. Maar bepaalde dingen als project/tto heb ik vorig jaar een beetje globaal geluisterd en nu moet ik er echt meer over weten om een keuze te kunnen maken.
Bij ons waren voor TTO ook aparte informatiebijeenkomsten en aparte meeloopsessies.
Maar goed, mijn vragen zijn allemaal in die sessies beantwoord.
pi_219009452
Wij zijn nu met de jongste ook op scholenjacht. Hij zit nu op 10-14 onderwijs in klas 2, en gaat na dit jaar naar een andere school. Ik denk dat hij het al wel weet (school die past bij zijn 10-14 school), maar hij wil wel ook nog op andere plekken kijken. Ik heb m nu de opdracht gegeven om open dagen op te zoeken.

Voor oudste zijn we nu dan juist aan het kijken welke richting zij wil na haar havo. We zijn bij de onderwijsbeurs geweest en de eerste hbo open dag staat ook al genoteerd.
*poef* nu is het weg
pi_219010015
Hier waren minimaal 3 scholen met meer Engels. Maar 2 daarvan hadden TTO tot de derde, daarna moest alles alsnog in het nederlands. De derde school had maar 5 uur extra engels, maar dat konden ze wel volhouden tot het eind. Inclusief reisjes Engeland en een certificaat.

Bij D was het traject maar 2 jaar. Nu is het gewoon school en dat is toch wel eventjes balen als je niet besefte dat het maar 2 jaar was. Bij C was het traject 3 jaar. Maar sommige andere trajecten gingen daar wel langer door.

Ik merk dat kijken naar de hoogste klassen een beetje vergeten werd door de scholen en ouders
pi_219010391
Wij hebben het 'makkelijk', er zijn eigenlijk maar 2 keuzes. De rest is meer dan 10 kilometer fietsen.

Ik heb B gisteren ingeschreven voor een open lesmiddag van de ene, na de herfstvakantie gaat de inschrijving voor de open lesmiddagen van de andere open.

Hij heeft een grote voorkeur voor 1 van de 2, maar mijnheer heeft die andere nog niet eens gezien. Dus wie weet verandert het nog.
pi_219010592
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2025 08:03 schreef Deepfreeze het volgende:
Ik merk dat kijken naar de hoogste klassen een beetje vergeten werd door de scholen en ouders
Goede tip!

quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2025 09:07 schreef exode het volgende:
Wij hebben het 'makkelijk', er zijn eigenlijk maar 2 keuzes. De rest is meer dan 10 kilometer fietsen.
Hier is er maar 1 binnen 10 km en die is geen optie, we vonden het er vreselijk en het gewenste schoolniveau is er niet tot het eindexamen. Dus ver fietsen wordt het sowieso.
pi_219010635
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2025 09:25 schreef Hupje het volgende:

[..]
Goede tip!
[..]
Hier is er maar 1 binnen 10 km en die is geen optie, we vonden het er vreselijk en het gewenste schoolniveau is er niet tot het eindexamen. Dus ver fietsen wordt het sowieso.
Dat is jammer, maar niet onoverkomelijk inderdaad. Als deze 2 scholen niet zouden bevallen, had B ook moeten fietsen. Extra nadeel zou bij ons wel zijn dat die scholen allemaal loten en wij niet in de goede gemeente wonen.

Kortom erg blij dat we 2 goede keuzes hebben. Beide loten al jaren niet overigens.
pi_219010757
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2025 09:07 schreef exode het volgende:
Hier kregen we begin groep 8 een magazine van de middelbare scholen. Er waren er 21 binnen 10 km. Daarvan waren er qua niveau 13 een optie. :o
We hebben er 4 bezocht (deels in groep 7 al). De rest viel vooral af op geloof(dichtsbijzijnde school out kinderen naar hun ouders), fietsafstand (bijv 8 km dwars door de stad), formaat (te klein is weinig kans op peers).

Van die 4 was er 1 die echt goed voelde, 2 die slecht voelden en 1 die qua trajecten minder beviel.
pi_219010763
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2025 08:03 schreef Deepfreeze het volgende:
Hier waren minimaal 3 scholen met meer Engels. Maar 2 daarvan hadden TTO tot de derde, daarna moest alles alsnog in het nederlands. De derde school had maar 5 uur extra engels, maar dat konden ze wel volhouden tot het eind. Inclusief reisjes Engeland en een certificaat.

Bij D was het traject maar 2 jaar. Nu is het gewoon school en dat is toch wel eventjes balen als je niet besefte dat het maar 2 jaar was. Bij C was het traject 3 jaar. Maar sommige andere trajecten gingen daar wel langer door.

Veel scholen hebben alleen tto in de onderbouw omdat de eindexamen sowieso Nederlands zijn en ze die begrippen ook moeten leren.

Bij mijn zoon is tto verplicht op zijn niveau tot en met de 3e. Daarmee was tto voor ons noet echt een keuze op deze school. In de derde doen ze een Cambridge Examen. Als je in de bovenbouw voor tto kiest zijn dat alleen nog vakken als gym, maatschappijleer, kunst etc. Dan kun je aan het einde ool het volgende Cambridge examen doen. Ze hebben ook verzwaard Duits en Frans voor de bovenbouw.
pi_219011009
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2025 09:42 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
De rest viel vooral af op geloof(dichtsbijzijnde school out kinderen naar hun ouders)
Gomarus? :r
This doctor said to me; ''Mental illness is not an airborne virus.''
And this guy would say ''I don't really even want you to say mental illness.
I want you to say mental injury. You are not this way by accident.''
Cracked up; the Daryll Hammond Story
pi_219011124
Wij hebben vorig jaar in groep 7 inderdaad de scholen die een optie waren bezocht. Nu heeft J een voorkeur maar vind ik dat hij bij 1 of 2 andere scholen ook nog een keer moet gaan kijken. Nu is hij wat minder overrompeld dan vorig jaar, denk ik.
Maar dan dus bínnen die scholen nog al die keuzes. Dat maakt het ingewikkeld.

De school die ik vroeger 'te groot' vond om zelf heen te gaan heeft 850 leerlingen, de scholen waar J nu naar kijkt 1200 tot 1500 _O- Best een verschilletje.
pi_219011713
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2025 10:13 schreef PoesInDoos het volgende:

[..]
Gomarus? :r
Die niet, andere stad, waar ze met touringbussen heen worden gebracht vanuit omringende dorpen

Eens met :r
  dinsdag 14 oktober 2025 @ 12:09:41 #280
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_219011794
Ik zal maar niet zeggen hoeveel de mijne nu fietst dan!
En we hadden voor de verhuizing 35 keuzes maar nu is wel gebleken dat je daar je handen mee dicht mag knijpen om zoveel binnen bereik te hebben en dus echt op zoek te gaan wat bij je kind past.

Het voordeel van in de derde klas wisselen is dat we hebben wel gekeken hebben naar wat ze in de bovenbouw bieden.

Ze hebben ook voor elk compensatiepunt een snipperuur die je op kan nemen. Mijn kind rekent zich al rijk _O-
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_219012617
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 oktober 2025 11:56 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Die niet, andere stad, waar ze met touringbussen heen worden gebracht vanuit omringende dorpen

Dat zegt me gelukkig niks. Maar naar om te weten dat Gomarus niet de enige is :X
This doctor said to me; ''Mental illness is not an airborne virus.''
And this guy would say ''I don't really even want you to say mental illness.
I want you to say mental injury. You are not this way by accident.''
Cracked up; the Daryll Hammond Story
pi_219013111
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 oktober 2025 12:09 schreef laziness het volgende:
Ik zal maar niet zeggen hoeveel de mijne nu fietst dan!
En we hadden voor de verhuizing 35 keuzes maar nu is wel gebleken dat je daar je handen mee dicht mag knijpen om zoveel binnen bereik te hebben en dus echt op zoek te gaan wat bij je kind past.

Het voordeel van in de derde klas wisselen is dat we hebben wel gekeken hebben naar wat ze in de bovenbouw bieden.

Ze hebben ook voor elk compensatiepunt een snipperuur die je op kan nemen. Mijn kind rekent zich al rijk _O-
Als ik de afstand oprek naar 15 kilometer is er op papier veel meer keuze. Maar helaas, de meeste daarvan loten (die wij bij B vinden passen eventueel) en Utrechters gaan dan voor.

Ik ben wel blij dat verloofde al die procedures en mitsen en maren kent. Het heeft voor ons geen zin om die scholen te gaan bekijken.

Die 2 waar hij uit kan kiezen, geven wel een echte keuze. Het zijn andere scholen wat betreft sfeer, grootte, missie etc. We kennen ook op beide scholen kinderen en weten dat het allebei goede scholen zijn.

B zegt nu dat hij heel graag de technische kant op wil en dat zie ik hem ook wel doen. 1tje heeft een technasium en daar zie ik hem wel passen.
pi_219013407
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2025 14:01 schreef PoesInDoos het volgende:

[..]
Dat zegt me gelukkig niks. Maar naar om te weten dat Gomarus niet de enige is :X
Er zijn ook heus kinderen die het er prima doen, zelfs atheist opgevoede kinderen. Het zijn hier meer losse incidenten dan de standaard modus bij Gomarus denk ik.

C moest ook een proefmiddag technasium doen van mij. Maar moderne media vond hij veel leuker (filmen, monteren, maar ook de social media lessen en ethiek). Hij vond bij technasium het projectwerk niet zo fijn. Als een project/je groepsgenoten je niks leek zat je er toch 10 weken aan vast.

D deed science. Die mochten elke 10 weken zelf iets nieuws kiezen. Van meer knutselen met hout en solderen tot programmeren. En het jaarlijks ei van het dak gooi experiment. (Met knutsels om de landing te verzachten, parachutes verboden) :D
pi_219013515
Mijnes deed ook een open meeloopavond technicum. Het zat in een groepje waarin een erg niet-werkend plan ontstond waarmee iedereen vervolgens als kip zonder kop aan de slag ging. Mijn zoon heeft meerdere keren geroepen dat het niet ging werken en ze moesten overleggen maar iedereen ging maar door en het faalde miserabel. Toen was ie direct genezen :+
  dinsdag 14 oktober 2025 @ 17:18:37 #285
35189 Troel
scherp en bot
pi_219013887
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 oktober 2025 11:56 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Greijdanus?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 14 oktober 2025 @ 17:19:48 #286
244125 laziness
pi_219013897
Mijn kind heeft nu juist 6uur minder aan vakuren en daarvoor in de plaats projecturen en hij vindt het geweldig, lekker creatief en out of the box bezig zijn.
pi_219013964
Mijn dochter deed 3 jaar technasium en vond het echt ontzettend leuk.
Ze was dan ook heel erg boos toen ze in de 4e geen technasium mocht doen omdat ze de M stroom ging doen en niet de N stroom.
Ze heeft, samen met een van haar vriendinnen, geprobeerd om toch technasium te mogen doen, ze zijn zelfs met de directeur in gesprek gegaan.. helaas. Het was echt niet mogelijk
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_219013992
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 oktober 2025 17:19 schreef laziness het volgende:
Mijn kind heeft nu juist 6uur minder aan vakuren en daarvoor in de plaats projecturen en hij vindt het geweldig, lekker creatief en out of the box bezig zijn.
D is daar nu ook aan begonnen. Ergens tussen de 3 en 5 uur per week, in overleg met de docenten(wiskunde, natuurkunde, scheikunde). Soms is het ook even 10 minuten mee in de les en dan op de gang verder werken. Hij gaat het hele jaar bezig om een game in de play store te krijgen.

Hij heeft nu veel vakken met 2 uur, mist van de 4 talen al elk een uur voor gymnasium. Dus dan kunnen er niet echt veel uren gemist worden.
  dinsdag 14 oktober 2025 @ 17:40:14 #289
244125 laziness
pi_219014009
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2025 17:35 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
D is daar nu ook aan begonnen. Ergens tussen de 3 en 5 uur per week, in overleg met de docenten(wiskunde, natuurkunde, scheikunde). Soms is het ook even 10 minuten mee in de les en dan op de gang verder werken. Hij gaat het hele jaar bezig om een game in de play store te krijgen.

Hij heeft nu veel vakken met 2 uur, mist van de 4 talen al elk een uur voor gymnasium. Dus dan kunnen er niet echt veel uren gemist worden.
Dit is de voor de hele klas dus hij werkt in een groepje. Aanhakend op de niet zo succesvolle verhalen juist hierboven :D

Hier hebben ze twee wisseluren ook in het rooster. Om de week dus 1,5uur komen ze dan op uit gemiddeld per week.
pi_219019821
Onze jongste zit nu ook in groep 8. Er zijn genoeg scholen binnen 10 km (stuk of 8-10, meer als je nog verder zou kijken). Maar op dit moment is er eigenlijk maar 1 echt reële optie. Vrijdag hebben we daar een gesprek met de coördinator leerlingondersteuning.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_219026270
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 11:36 schreef Phaidra het volgende:
Onze jongste zit nu ook in groep 8. Er zijn genoeg scholen binnen 10 km (stuk of 8-10, meer als je nog verder zou kijken). Maar op dit moment is er eigenlijk maar 1 echt reële optie. Vrijdag hebben we daar een gesprek met de coördinator leerlingondersteuning.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat is wel lastig dan idd.
SPOILER
pi_219027138
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 09:03 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Dat is wel lastig dan idd.
SPOILER
Het is best een lastige situatie. HB en ernstige dyslexie.

SPOILER
De school die we op het oog hebben heeft lessen met 3 leerjaren samen en alle niveau's bij elkaar. Leerlingen kiezen zelf elke periode welke vakken ze gaan volgen en mogen dan ook zelf beslissen op welke manier ze willen laten zien wat ze hebben geleerd. Gaandeweg wordt bepaald op welk niveau je eindexamen gaat doen. Het kan dus ook zo zijn dat je vakken op verschillende niveau's volgt. Bijvoorbeeld Nederlands op mavo niveau maar wiskunde op vwo. Uiteindelijk moet je dan wel kiezen voor een eindexamen op het 'laagste' niveau, maar je kan wel certificaten krijgen en daar dan later nog staatsexamen voor doen. Zo kan je toch uitdaging houden op vlakken waar je meer affiniteit mee hebt.

Deze vorm van onderwijs lijkt heel goed bij hem te passen. Ze hebben sinds vorig jaar ook een aparte HB peergroup voor ondersteuning op dat vlak (en gewoon fijn om herkenning bij elkaar te vinden). Dit is dus best uniek qua aanbod. Er is op de school van de oudste ook een speciale HB-leerweg, maar dat is exclusief vwo en de normale stof gaat 2x zo snel, zodat ze ruimte overhouden voor projecten. Dat lijkt me voor hem (in ieder geval op dit moment) niet de juiste keuze. Terwijl de leervorm wel bij hem zou passen, alleen het tempo totaal niet.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_219027164
Wij gaan ons ook dit jaar oriënteren op de middelbare. Ook wel nodig want hij heeft straks waarschijnlijk 7 opties, en vijf scholen hebben in dezelfde drie dagen eind januari hun open dag, waarvan zelfs drie op dezelfde vrijdag… Dat kan je dus niet eens allemaal in 1 jaar goed bekijken. En veel informatie avonden voor ouders zijn in november al, dus ook daarvoor is het voor volgend jaar wel fijn als we al minimaal de helft kunnen laten afvallen. Ik kom niet uit deze stad, dus zelf 0 ervaring met de scholen hier, alleen wat dingen van oud OR-leden gehoord.
pi_219027195
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 11:11 schreef FlyingFish het volgende:
Wij gaan ons ook dit jaar oriënteren op de middelbare. Ook wel nodig want hij heeft straks waarschijnlijk 7 opties, en vijf scholen hebben in dezelfde drie dagen eind januari hun open dag, waarvan zelfs drie op dezelfde vrijdag… Dat kan je dus niet eens allemaal in 1 jaar goed bekijken. En veel informatie avonden voor ouders zijn in november al, dus ook daarvoor is het voor volgend jaar wel fijn als we al minimaal de helft kunnen laten afvallen. Ik kom niet uit deze stad, dus zelf 0 ervaring met de scholen hier, alleen wat dingen van oud OR-leden gehoord.
Ik vond dat enorm intensief, al die open avonden binnen 1 week. Kinderen die natuurlijk alle workshops/proefjes willen volgen want dan krijgen ze een prijs (meestal een geodriehoek of een pen :')). En dan alllll die mensen bij elkaar in krappe gangen. Bleh.

Heel verstandig dus om het een beetje te spreiden over 2 jaar! :Y Vorig jaar hebben we ook al wat scholen bezocht inderdaad, ook vooral omdat we met de jongste andere vragen hadden dan bij de oudste. Het scheelde wel dat we de hele operatie al een keer hadden gedaan.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_219027246
Slim FF, wij wilden vorige jaar de open dagen doen en dan dit jaar alleen de open lesmiddagen. Helaas was B bij 1 open dag ziek dus die doen we dit schooljaar alsnog.
pi_219027619
Sowieso zijn die open dagen zo gelikt. En druk bij de leukste dingen.

@Phaidra, hier HB met een emotionele probleem (veel huilen, frustratie etc).

We hebben hier ook zo'n school met een brede basis, maar alleen mavo-vwo. Dat was voor D niet passend (iets met risico op frustratieontwijkend gedrag, maar wel een echt wetenschapskind), maar als je niet perse een vwo kind bent, dan lijkt het me een goede optie. ex-klasgenoten van D hebben het er prima naar hun zin.

Met de basisschool van D zijn we wezen kijken bij een VMBO school wezen kijken, hij vroeg me toen of hij niet 4 dagen vwo kon doen en 1 dag daar kon "spelen" met de praktische spullen. Die combi bestond helaas niet :P

Ze hebben hier ook nog een groen lyceum, dan heb je 6 jaar en doe je mavo en mbo in die tijd. Dus een jaar extra, veel praktijk en maar een jaar vertraging vergeleken met de havo. Daar heb ik ook goede verhalen over gehoord.
pi_219028607
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 11:55 schreef Deepfreeze het volgende:
Ze hebben hier ook nog een groen lyceum, dan heb je 6 jaar en doe je mavo en mbo in die tijd. Dus een jaar extra, veel praktijk en maar een jaar vertraging vergeleken met de havo. Daar heb ik ook goede verhalen over gehoord.
Ik hou van dit soort initiatieven! Ik las ook over de praktische havo. Dit soort vernieuwend onderwijs hebben we nodig *O*. Niet alle kinderen die cognitief op papier vwo zouden 'moeten' kunnen doen, worden daar gelukkig van. In onze omgeving is er helaas nog weinig aanbod. De 10-14 school is er vorig jaar ook mee gestopt omdat ze te weinig aanmeldingen hadden. Zo zonde, wij hadden dat een heel fijne tussenoptie gevonden voor de jongste.

De school waar we nu naar kijken, kan dit ook alleen maar doen omdat het een afdeling is binnen een 'normale' grote scholengemeenschap. Als zelfstandige school krijg je dat niet van de grond helaas.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_219029518
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 14:03 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Ik hou van dit soort initiatieven! Ik las ook over de praktische havo. Dit soort vernieuwend onderwijs hebben we nodig *O*. Niet alle kinderen die cognitief op papier vwo zouden 'moeten' kunnen doen, worden daar gelukkig van. In onze omgeving is er helaas nog weinig aanbod. De 10-14 school is er vorig jaar ook mee gestopt omdat ze te weinig aanmeldingen hadden. Zo zonde, wij hadden dat een heel fijne tussenoptie gevonden voor de jongste.

De school waar we nu naar kijken, kan dit ook alleen maar doen omdat het een afdeling is binnen een 'normale' grote scholengemeenschap. Als zelfstandige school krijg je dat niet van de grond helaas.
Sowieso naar het kind kijken ipv het kind in de mal van school duwen.

De oude school van oudste is echt een leerfabriek, maar de oudste gedijde op de regelmaat en duidelijkheid. Jongste mocht er dus niet heen, dat is een heel ander type qua school.

Hier gaf de 10-14 6 jaar geleden aan dat ze niet geschikt waren voor HB-ers. Ze hadden destijds niet echt de ruimte voor de extra verbreding die nodig zou zijn.
Nu ken ik 1 HB-er die er 3 jaar geleden heen is gegaan na groep 8. En hij heeft per ongeluk klas 1 en 2 in 1 jaar gedaan (iets met een langdurig zieke coach en fanatieke leerder). Dus dat was vooral een bijzondere ervaring

Je hebt hier ook nog dingen als Jena, vrije school en volgend jaar Agora onderwijs. Maar de vrije school werkt samen met de 14-18 school. En Agora gaat samen met het regulier van jongste (vooral qua onderdak en besparing overhead). Dus ze hebben echt die steun van een "grote broer" nodig.
pi_219196108
@Schanu gefeliciteerd met je achtjarige!
Hier worden vandaag zeven kaarsjes uitgeblazen 🥳
pi_219196125
Gefeliciteerd @eponine en @Schanu!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')