abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218124431
Heeft iemand enig idee wat de TCO is voor een elektrische kilometer spoorweg in NL? Daar is het dus 4.15.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  zaterdag 5 juli 2025 @ 10:23:13 #102
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_218126885
Ik kwam er trouwens gisteren bij toeval achter dat er weer een nieuw seizoen Rail Away draait :Y #DEUVM
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport zaterdag 5 juli 2025 @ 10:37:59 #103
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_218127006
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 10:23 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik kwam er trouwens gisteren bij toeval achter dat er weer een nieuw seizoen Rail Away draait :Y #DEUVM
Ik zie volgens mij alleen maar herhalingen hoor?
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_218127148
De één na laatste aflevering is Zwolle-Zutphen in de sneeuw in 2021, die kenden we al toch?
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 5 juli 2025 @ 12:53:52 #105
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_218128015
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juli 2025 20:29 schreef James1988 het volgende:
Het Britse Great Western Railway heeft een whitepaper geschreven over hun ervaringen met een snelladende batterijtrein, waarmee ze gedurende een jaar hebben geëxperimenteerd tussen West Ealing en Greenford. GWR is zeer tevreden hierover en ziet het als een bouwsteen voor de toekomst van hun netwerk.

https://gwr.com/fast-charge-whitepaper
Ik ben wel benieuwd hoe zoiets naar een Nederlandse situatie vertaald kan worden
Altijd onderweg naar het avontuur
  zaterdag 5 juli 2025 @ 15:55:26 #106
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218129732
quote:
14s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 12:53 schreef Peterselieman het volgende:

[..]
Ik ben wel benieuwd hoe zoiets naar een Nederlandse situatie vertaald kan worden
Ja, ik ook. Voor Achterhoek-Rivierenland en de Noordelijke Nevenlijnen is dit misschien interessant: beide concessies lopen in december 2035 af, het GTW-materieel is dan afgeschreven. Maar het is nog niet bekend of die spoorlijnen geëlektrificeerd zullen worden.

Nieuwe batterijtreinstellen die onder 1500V kunnen rijden en daarnaast dit systeem kunnen gebruiken om hun batterijen op te laden zijn misschien de oplossing voor de vraagstukken in die gebieden.

De eerdere proeven met batterijtreinen zijn uiteindelijk op niets uitgelopen omdat er volgens Stadler een andere bovenleidingsspanning nodig zou zijn (750V) en dat is iets waar ProRail niet bekend mee is, en men wilde geen afwijkende bovenleiding introduceren in zulke gebieden.
  zaterdag 5 juli 2025 @ 16:04:07 #107
405562 Erno-BE
Make the U.S.S.R. Great Again!
pi_218129867
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 15:55 schreef James1988 het volgende:

[..]
Ja, ik ook. Voor Achterhoek-Rivierenland en de Noordelijke Nevenlijnen is dit misschien interessant: beide concessies lopen in december 2035 af, het GTW-materieel is dan afgeschreven. Maar het is nog niet bekend of die spoorlijnen geëlektrificeerd zullen worden.

Nieuwe batterijtreinstellen die onder 1500V kunnen rijden en daarnaast dit systeem kunnen gebruiken om hun batterijen op te laden zijn misschien de oplossing voor de vraagstukken in die gebieden.

De eerdere proeven met batterijtreinen zijn uiteindelijk op niets uitgelopen omdat er volgens Stadler een andere bovenleidingsspanning nodig zou zijn (750V) en dat is iets waar ProRail niet bekend mee is, en men wilde geen afwijkende bovenleiding introduceren in zulke gebieden.
Op alle trajecten waar meer dan 1x per uur een trein rijdt is electrificatie op de lange termijn voordeliger dan batterijtreinen. Zeker de voor de Gelderse lijnen is het een no-brainer om een bovenleiding aan te leggen met 4x per uur een trein. Batterijtreinen zijn meer geschikt voor echte (lange) nevenlijnen waar hooguit 1x per uur een trein rijdt, maar die lijnen hebben wij nauwelijks in Nederland.
Rossíya, Rossíya -
V étom slóve ogón' i síla,
V étom slóve pobédy plámya!
Podnimáem Rossí známya!
  zaterdag 5 juli 2025 @ 16:09:46 #108
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_218129951
We hebben net 40 jaar zitten bakkeleien over het elektrificeren van de Maaslijn, en de eerste palen gaan net de grond in. Als ze daarmee klaar zijn stel ik voor dat we de volgende 40 jaar gebruiken om te emmeren over een draad boven Zevenaar-Winterswijk.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zaterdag 5 juli 2025 @ 17:35:12 #109
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218131296
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 16:04 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
Op alle trajecten waar meer dan 1x per uur een trein rijdt is electrificatie op de lange termijn voordeliger dan batterijtreinen. Zeker de voor de Gelderse lijnen is het een no-brainer om een bovenleiding aan te leggen met 4x per uur een trein. Batterijtreinen zijn meer geschikt voor echte (lange) nevenlijnen waar hooguit 1x per uur een trein rijdt, maar die lijnen hebben wij nauwelijks in Nederland.
Dat is de whitepaper van GWR niet met je eens:



Het uitgangspunt hiervoor is een tweebaks dieseltrein en 2x/uur/richting een trein.

Een precieze vertaling naar de Nederlandse situatie is lastig, maar een vergelijking is wel mogelijk.

GWR heeft tweebaksdieseltreinstellen van het type Class 165, deze hebben 186 zitplaatsen (zitplaatsopstelling 2+3, 47m lang). Een GTW 2/8 in Achterhoek-Rivierenland heeft er 163 (zitplaatsopstelling 2+2, 56m lang, waarvan 6,7m voor het powerpack). Zowel in de Achterhoek als op de Greenford branch rijdt er 2x/uur/richting een trein.

Het zou mij verbazen als de TCO in de Achterhoek ineens heel anders uitvalt dan het geval is bij GWR.

Het wordt wellicht anders op Zevenaar - Doetinchem, waar tijdens werkdagen 4x/uur een trein rijdt. Maar dan moet er alsnog 2x/uur een trein naar Winterswijk, en verder rijdt er niks aan treinen wat zou profiteren van elektrisch kunnen rijden.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 5 juli 2025 @ 17:44:41 #110
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_218131448
Enige is wel dat de GWR op maar een kort traject gereden heeft en dat 4 minuten voldoende was om de trein op te laden. In Nederland zijn de trajecten langer en de keertijden kort, waardoor daar wel onderzoek naar nodig is.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 5 juli 2025 @ 17:47:12 #111
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_218131473
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 17:35 schreef James1988 het volgende:

Het wordt wellicht anders op Zevenaar - Doetinchem, waar tijdens werkdagen 4x/uur een trein rijdt. Maar dan moet er alsnog 2x/uur een trein naar Winterswijk, en verder rijdt er niks aan treinen wat zou profiteren van elektrisch kunnen rijden.
Oneens, want tussen Leeuwarden en Groningen rijdt al 4x per uur een trein. Daarnaast zal Groningen - Europapark veel intensiever gebruikt worden. Ook het stuk Europapark - Zuidbroek kent in de spits zelfs 5x per uur een trein.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Sport zaterdag 5 juli 2025 @ 17:53:41 #112
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_218131550
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 16:04 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
Op alle trajecten waar meer dan 1x per uur een trein rijdt is electrificatie op de lange termijn voordeliger dan batterijtreinen. Zeker de voor de Gelderse lijnen is het een no-brainer om een bovenleiding aan te leggen met 4x per uur een trein. Batterijtreinen zijn meer geschikt voor echte (lange) nevenlijnen waar hooguit 1x per uur een trein rijdt, maar die lijnen hebben wij nauwelijks in Nederland.
Ik rij nu al flinke tijd met een batterijbus en dat gaat prima, zelfs in een 10 minuten-dienst. Opladen kost van 0-100 zo'n twee uur, maar daar kun je wel 8 uur mee rijden op de streek. In 15 minuten laden kom je dus een uur verder, en dat is vopr bijna alle treinen voldoende.

En qua opladen voor de Achterhoek: vanuit Winterswijk en Apeldoorn sta je 10-15 minuten in Zutphen, in Apeldoorn sta je ook een tijdje stil dacht ik. Om over Zevenaar-Arnhem nog maar te zwijgen natuurlijk. Misschien moet je alleen in Winterswijk een kort stukje aanleggen boven het perron, en de opstelsporen voorzien van laadstekkers.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_218131639
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 17:35 schreef James1988 het volgende:

Het zou mij verbazen als de TCO in de Achterhoek ineens heel anders uitvalt dan het geval is bij GWR.
Het zou mij verbazen als het plaatje er hier in NL hetzelfde uitziet en niet compleet afwijkt.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  zaterdag 5 juli 2025 @ 18:29:31 #114
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218131968
quote:
14s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 17:47 schreef Peterselieman het volgende:

[..]
Oneens, want tussen Leeuwarden en Groningen rijdt al 4x per uur een trein. Daarnaast zal Groningen - Europapark veel intensiever gebruikt worden. Ook het stuk Europapark - Zuidbroek kent in de spits zelfs 5x per uur een trein.
Sorry, ik had het duidelijker moeten opschrijven. Ik bedoelde daar specifiek in de Achterhoek.

quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 18:00 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]
Het zou mij verbazen als het plaatje er hier in NL hetzelfde uitziet en niet compleet afwijkt.
Oh, dat weet ik wel zeker.

Rode diesel mag in NL bijvoorbeeld al jaren niet meer worden gebruikt door de spoorsector, maar in het VK nog wel. :s)
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 5 juli 2025 @ 18:38:24 #115
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_218132067
Ze hebben nog een paar jaar alvorens de knoop doorgehakt moet worden
Altijd onderweg naar het avontuur
  zaterdag 5 juli 2025 @ 18:45:52 #116
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218132129
Een kenmerk van het GWR-systeem is ook dat het niet de bedoeling is om de accu's na elke rit weer helemaal op te laden. Er wordt 's nachts opgeladen en overdag wordt er steeds een beetje bijgeladen. Dat kun je combineren met onderweg snel bijladen tijdens tussenstops.

Neem bijvoorbeeld de toekomstige dienstregeling rondom Groningen: in Eemshaven heeft een trein 5 minuten om te keren, en dan rijdt hij naar Winschoten/Bad Nieuweschans. In Groningen is er ook een stationnement van 4 minuten. Delfzijl - Groningen - Veendam idem.

Je kunt die stops gebruiken om de batterij weer een beetje bij te laden, en dat kan met een hoog vermogen. Hoger dan wat GWR tijdens de tests heeft gebruikt. En rondom Leeuwarden kun je hetzelfde doen.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 5 juli 2025 @ 18:59:34 #117
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_218132302
Als je het zo stelt zou Achterhoek-Rivierenland misschien nog wel beter geschikt zijn voor wat GWR getest heeft dan de Noordelijke Nevenlijnen
Altijd onderweg naar het avontuur
  zaterdag 5 juli 2025 @ 19:00:56 #118
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_218132319
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 17:53 schreef dennistd het volgende:

[..]

En qua opladen voor de Achterhoek: vanuit Winterswijk en Apeldoorn sta je 10-15 minuten in Zutphen, in Apeldoorn sta je ook een tijdje stil dacht ik. Om over Zevenaar-Arnhem nog maar te zwijgen natuurlijk. Misschien moet je alleen in Winterswijk een kort stukje aanleggen boven het perron, en de opstelsporen voorzien van laadstekkers.
Je moet dat laden niet willen via een stroomafnemer op 1500 V, daar kan bij stilstand te weinig vermogen doorheen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 5 juli 2025 @ 19:02:59 #119
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218132349
Hoe zou dat zijn als je een dikke stroomrail ophangt? En dan bedoel ik niet een stroomrail zoals boven Almelo spoor 3, maar een rail zoals je die vindt in het zuidoosten van Engeland.
  zaterdag 5 juli 2025 @ 19:07:30 #120
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_218132386
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 19:02 schreef James1988 het volgende:
Hoe zou dat zijn als je een dikke stroomrail ophangt? En dan bedoel ik niet een stroomrail zoals boven Almelo spoor 3, maar een rail zoals je die vindt in het zuidoosten van Engeland.
Het contactvlak met de stroomafnemer blijft leidend, zou dan ook andere sleepstukken moeten plaatsen, maar die maken stroomafname op normale baanvakken weer onmogelijk. Als je een soort vlakke plaat ophangt, dan nog zal er een hotspot ontstaan, ben ik bang. Juist de (relatieve) flexibiliteit van de koperen bovenleiding zorgt voor een redelijk contact volgens mij. Of je moet een aparte stilstandstroomafnemer maken en een stroomafnemer om op te rijden...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 5 juli 2025 @ 20:08:35 #121
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218133129
quote:
2s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 19:07 schreef Duvel het volgende:

[..]
Of je moet een aparte stilstandstroomafnemer maken en een stroomafnemer om op te rijden...
Maar dan kun je net zo goed voor schoentjes gaan. :s)
  Moderator zaterdag 5 juli 2025 @ 20:19:07 #122
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_218133240
quote:
2s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 19:07 schreef Duvel het volgende:

[..]
Het contactvlak met de stroomafnemer blijft leidend, zou dan ook andere sleepstukken moeten plaatsen, maar die maken stroomafname op normale baanvakken weer onmogelijk. Als je een soort vlakke plaat ophangt, dan nog zal er een hotspot ontstaan, ben ik bang. Juist de (relatieve) flexibiliteit van de koperen bovenleiding zorgt voor een redelijk contact volgens mij. Of je moet een aparte stilstandstroomafnemer maken en een stroomafnemer om op te rijden...
Ook als je over de hele breedte van het bovenste deel (het schuitje dacht ik?) stroom afneemt?
Oftewel aparte bovenleiding op de laadplek icm normale stroomafnemer. Of bedoel je dat met vlakke plaat?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_218133343
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 16:09 schreef Janneke141 het volgende:
We hebben net 40 jaar zitten bakkeleien over het elektrificeren van de Maaslijn, en de eerste palen gaan net de grond in. Als ze daarmee klaar zijn stel ik voor dat we de volgende 40 jaar gebruiken om te emmeren over een draad boven Zevenaar-Winterswijk.
Ik zat vorig jaar in de trein van Leeuwarden naar Harlingen. Die loopt bijna parallel aan een hoogspanningstracé. Daar moeten ook kansen liggen.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 5 juli 2025 @ 20:58:23 #124
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_218133638
quote:
10s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 20:29 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Ik zat vorig jaar in de trein van Leeuwarden naar Harlingen. Die loopt bijna parallel aan een hoogspanningstracé. Daar moeten ook kansen liggen.
Ze zijn druk aan het Friese 110 kV hoogspanningsnet aan het klussen. Leeuwarden krijgt een nieuw hoogspanningsstation en ook Bolsward krijgt een nieuwe. De grootste uitdaging is het verzwaren van het middenspanningsnet in vrijwel geheel Nederland
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_218133733
quote:
14s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 20:58 schreef Peterselieman het volgende:

[..]
Ze zijn druk aan het Friese 110 kV hoogspanningsnet aan het klussen. Leeuwarden krijgt een nieuw hoogspanningsstation en ook Bolsward krijgt een nieuwe. De grootste uitdaging is het verzwaren van het middenspanningsnet in vrijwel geheel Nederland
Dat klopt zeker. Maar het voelde toch wat vreemd om in een dieseltrein langs een hoogspanningslijn te rijden :P.
  zaterdag 5 juli 2025 @ 21:21:36 #126
405562 Erno-BE
Make the U.S.S.R. Great Again!
pi_218133869
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 17:53 schreef dennistd het volgende:

[..]
Ik rij nu al flinke tijd met een batterijbus en dat gaat prima, zelfs in een 10 minuten-dienst. Opladen kost van 0-100 zo'n twee uur, maar daar kun je wel 8 uur mee rijden op de streek. In 15 minuten laden kom je dus een uur verder, en dat is vopr bijna alle treinen voldoende.

En qua opladen voor de Achterhoek: vanuit Winterswijk en Apeldoorn sta je 10-15 minuten in Zutphen, in Apeldoorn sta je ook een tijdje stil dacht ik. Om over Zevenaar-Arnhem nog maar te zwijgen natuurlijk. Misschien moet je alleen in Winterswijk een kort stukje aanleggen boven het perron, en de opstelsporen voorzien van laadstekkers.
Wat is er mis mee om alle binnenlandse spoortrajecten binnen 15 jaar van een bovenleiding te voorzien? Het is een eenmalige investering en je hebt daar wel gigantisch profijt van. Elektrische treinen trekken sneller op waardoor nieuwe stations geopend kunnen worden en de dienstregeling op vooral enkelsporige baanvakken betrouwbaarder wordt.
Rossíya, Rossíya -
V étom slóve ogón' i síla,
V étom slóve pobédy plámya!
Podnimáem Rossí známya!
pi_218134986
Bekijk deze YouTube-video

Das ook wel een coole loc!
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  zaterdag 5 juli 2025 @ 23:52:16 #128
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218135034
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 21:21 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
Wat is er mis mee om alle binnenlandse spoortrajecten binnen 15 jaar van een bovenleiding te voorzien? Het is een eenmalige investering en je hebt daar wel gigantisch profijt van. Elektrische treinen trekken sneller op waardoor nieuwe stations geopend kunnen worden en de dienstregeling op vooral enkelsporige baanvakken betrouwbaarder wordt.
Als je de berekeningen van GWR erop nahoudt, volgt daaruit dat het ophangen van een bovenleiding niet altijd de meest kostenefficiënte oplossing is. Maar het hangt dus van veel omstandigheden af.

Elektrisch is hoe dan ook beter dan diesel, het verschil zit 'm in waar de elektronen vandaan komen - een accu of een schuitje. :P
  zaterdag 5 juli 2025 @ 23:52:37 #129
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218135037
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 23:46 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Bekijk deze YouTube-video

Das ook wel een coole loc!
Vergeleken met een typische Britse loc is dit ding monsterachtig groot :s)
  Moderator zondag 6 juli 2025 @ 00:29:12 #130
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_218135299
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 23:52 schreef James1988 het volgende:

[..]
Als je de berekeningen van GWR erop nahoudt, volgt daaruit dat het ophangen van een bovenleiding niet altijd de meest kostenefficiënte oplossing is. Maar het hangt dus van veel omstandigheden af.

Elektrisch is hoe dan ook beter dan diesel, het verschil zit 'm in waar de elektronen vandaan komen - een accu of een schuitje. :P
Een dieselmotor :+
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 6 juli 2025 @ 13:54:32 #131
256146 b2py
Beton!
pi_218139012
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 17:35 schreef James1988 het volgende:

[..]
Dat is de whitepaper van GWR niet met je eens:

[ afbeelding ]

Het uitgangspunt hiervoor is een tweebaks dieseltrein en 2x/uur/richting een trein.

Een precieze vertaling naar de Nederlandse situatie is lastig, maar een vergelijking is wel mogelijk.

GWR heeft tweebaksdieseltreinstellen van het type Class 165, deze hebben 186 zitplaatsen (zitplaatsopstelling 2+3, 47m lang). Een GTW 2/8 in Achterhoek-Rivierenland heeft er 163 (zitplaatsopstelling 2+2, 56m lang, waarvan 6,7m voor het powerpack). Zowel in de Achterhoek als op de Greenford branch rijdt er 2x/uur/richting een trein.

Het zou mij verbazen als de TCO in de Achterhoek ineens heel anders uitvalt dan het geval is bij GWR.

Het wordt wellicht anders op Zevenaar - Doetinchem, waar tijdens werkdagen 4x/uur een trein rijdt. Maar dan moet er alsnog 2x/uur een trein naar Winterswijk, en verder rijdt er niks aan treinen wat zou profiteren van elektrisch kunnen rijden.
Mijn grootste twijfel is dat ze het getest hebben op een 5 mile return trip, terwijl een real world natuurlijk veel grotere afstanden kent. Kan ook moeilijk achterhalen wat voor snelheden ze gehaald hebben voor een goede operationele dienst. Met de razendsnelle vernieuwingen in batterijland kan het snel gaan maar een schaal Roodeschool - Veendam vind ik nog lastig in te schatten met keertijden en laadtijden.
  zondag 6 juli 2025 @ 14:21:29 #132
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218139294
Ja klopt, dat schrijven ze ook.

quote:
GWR’s test-bed only runs five miles between fast
charges because that’s the distance from West
Ealing to Greenford and back. In other tests, it has
run over 80 miles on a single charge. Modelling
suggests it has the potential for much more. Clearly,
replacing this sort of power draw takes longer than
the 3-4 minutes tested at West Ealing and might
typically take just over 15 minutes in a single charge.
Heel hoog zullen de snelheden ook niet zijn geweest: baanvaksnelheid bij vertrek uit West Ealing is 25mph, dan 45mph tot South Greenford, dan 15mph tot Greenford. De topsnelheid van een Class 230 is 60mph (97 km/u).
  zondag 6 juli 2025 @ 19:15:30 #133
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_218143601
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 14:21 schreef James1988 het volgende:
Ja klopt, dat schrijven ze ook.
[..]
Heel hoog zullen de snelheden ook niet zijn geweest: baanvaksnelheid bij vertrek uit West Ealing is 25mph, dan 45mph tot South Greenford, dan 15mph tot Greenford. De topsnelheid van een Class 230 is 60mph (97 km/u).
Het is een proof of concept, en in die zin geslaagd. Ook het vage idee van een het overhevelen van lading van een walbatterij naar een boordbatterij om zo het net te ontlasten.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 6 juli 2025 @ 19:16:44 #134
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_218143609
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 20:19 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Ook als je over de hele breedte van het bovenste deel (het schuitje dacht ik?) stroom afneemt?
Oftewel aparte bovenleiding op de laadplek icm normale stroomafnemer. Of bedoel je dat met vlakke plaat?
Ja dat bedoelde ik inderdaad. Alles meer dan twee rijdraden maakt gek contact eigenlijk.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_218143913
edit; kak, verkeerde filmpje
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  zondag 6 juli 2025 @ 19:55:09 #136
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_218143981
NEGEN uur staan wachten op een vervangende Eurostar _O-

https://www.hln.be/binnen(...)rvangtrein~a74c08ef/
stupidity has become as common as common sense was before
pi_218144213
Yo wtf....
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  zondag 6 juli 2025 @ 20:36:33 #138
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_218144314
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 19:55 schreef marcb1974 het volgende:
NEGEN uur staan wachten op een vervangende Eurostar _O-

https://www.hln.be/binnen(...)rvangtrein~a74c08ef/
Je gaat je toch afvragen of dat nou echt niet beter kan? Ik zou na een uur of drie maar gaan puzzelen dat ik weer terug naar huis kwam...
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_218145794
Maar hoe dan inderdaad, tis toch van de pot gerukt dit!
  maandag 7 juli 2025 @ 18:53:48 #140
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218152017
"Blauwe Eurostar" is al heel lang heel slecht in het oplossen van problemen met treinstrandingen. :{
pi_218153147
Voor de nachttrein van Arriva, zoals van Schiphol naar Amsterdam, kun je tot op heden alleen een ticket kopen via een App genaamd Glimbe. Op Schiphol werkt dit verwarrend want je kunt niet inchecken of een los kaartje kopen.

Vermoedelijk is er om die reden een soort coulance regeling en kan je vanaf 7,50 euro een ticket in de trein kopen. Er is 100% controle.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_218154240
Sowieso godgeklaagd dat ik m'n persoonlijke gegevens aan DRIE organisaties moet geven. Want er zit ook nog een payment-provider tussen. Geen OVC, geen simpele mogelijkheid om via de eigen website een kaartje te kopen; geen nachttrein voor mij.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  dinsdag 8 juli 2025 @ 14:43:32 #143
256146 b2py
Beton!
pi_218158430
Gewoon de gegevens van Jan Mastbroek invullen
  dinsdag 8 juli 2025 @ 14:45:09 #144
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_218158436
*wijk
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_218159038
Duitse overheid ziet het meest in een nieuwe HSL tussen Hannover en Hamburg: https://www.spiegel.de/au(...)51-b33f-e3ae73170c47
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 8 juli 2025 @ 19:53:54 #146
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_218161225
De provincie Fryslân heeft een subsidie van 2,2 miljoen euro beschikbaar gesteld voor een verkenningsstudie naar
partiële elektrificatie van de spoorlijnen Leeuwarden-Harlingen Haven en Leeuwarden-Stavoren.

Het idee is om gedeeltelijk bovenleiding aan te leggen in combinatie met een batterijtrein

https://cuatro.sim-cdn.nl(...)jnen.pdf?cb=Wsjs3SdP
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_218164506
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2025 16:14 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Duitse overheid ziet het meest in een nieuwe HSL tussen Hannover en Hamburg: https://www.spiegel.de/au(...)51-b33f-e3ae73170c47
Best logisch
  woensdag 9 juli 2025 @ 22:33:18 #148
405562 Erno-BE
Make the U.S.S.R. Great Again!
pi_218172533
Op de Xwitter van Fernbahn, de maker van deze site: https://www.fernbahn.de/datenbank/suche/ staat vermeld dat de IC Amsterdam-Berlin vanaf 1 november 2025 volledig met ICE3Neo gaat rijden *O* .

De DSB Talgo zou vanaf 24 november 2025 ingezet worden op 4 omlopen van de EC Hamburg-Křbenhavn.

Inmiddels is de databank ook bijgewerkt: https://www.fernbahn.de/d(...)il=1#fv_suche_detail
Rossíya, Rossíya -
V étom slóve ogón' i síla,
V étom slóve pobédy plámya!
Podnimáem Rossí známya!
  woensdag 9 juli 2025 @ 22:51:03 #149
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218172612
Bijzonder dat de Deense units eerder in dienst gaan dan de Duitse.
  woensdag 9 juli 2025 @ 22:59:02 #150
370431 drakin
vurig typje
pi_218172642
quote:
14s.gif Op dinsdag 8 juli 2025 19:53 schreef Peterselieman het volgende:
De provincie Fryslân heeft een subsidie van 2,2 miljoen euro beschikbaar gesteld voor een verkenningsstudie naar
partiële elektrificatie van de spoorlijnen Leeuwarden-Harlingen Haven en Leeuwarden-Stavoren.

Het idee is om gedeeltelijk bovenleiding aan te leggen in combinatie met een batterijtrein

https://cuatro.sim-cdn.nl(...)jnen.pdf?cb=Wsjs3SdP
Slechts voor verkenning 2,2 miljoen nodig?
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
Freaks like me drink tea
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 10 juli 2025 @ 00:34:14 #151
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_218172965
quote:
88s.gif Op woensdag 9 juli 2025 22:59 schreef drakin het volgende:

[..]
Slechts voor verkenning 2,2 miljoen nodig?
Voor dat geld weet je wel waar de knelpunten liggen en wat er eventueel mogelijk kan zijn.

Verdere uitwerking zal in de komende jaren volgen, zeker omdat ook met Groningen afstemming gezocht moet worden
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_218174190
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 22:51 schreef James1988 het volgende:
Bijzonder dat de Deense units eerder in dienst gaan dan de Duitse.
De Duitse versie zou toch ook al deze herfst in dienst gaan? Alleen (nog) niet naar Nederland.
Gok dat ze beiden simpelweg wachten op de toelating en daarna zsm in dienst gesteld gaan worden.

Ik heb overigens geen inside information of iets in die richting, maar mij zou het niet verbazen als nu die Vectrons gewoon teruggaan naar de leasemaatschappij (op de Vectrons voor de NightJet na) en men voor de introductie van de Talgo in Nederland nu wacht tot die locs van Talgo ook klaar zijn, als de treinen ooit nog naar Nederland moeten gaan komen.

Hoe dan ook, ik denk zomaar dat de collega's van INT blij zijn dat ze nu (al is het misschien tijdelijk) met de ICE3neo kunnen gaan rijden naar Berlijn. Die rijtuigen zijn toch wel ook echt op.
  donderdag 10 juli 2025 @ 11:02:27 #153
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_218174873
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juli 2025 09:27 schreef MTL het volgende:

[..]
De Duitse versie zou toch ook al deze herfst in dienst gaan? Alleen (nog) niet naar Nederland.
Gok dat ze beiden simpelweg wachten op de toelating en daarna zsm in dienst gesteld gaan worden.

Ik heb overigens geen inside information of iets in die richting, maar mij zou het niet verbazen als nu die Vectrons gewoon teruggaan naar de leasemaatschappij (op de Vectrons voor de NightJet na) en men voor de introductie van de Talgo in Nederland nu wacht tot die locs van Talgo ook klaar zijn, als de treinen ooit nog naar Nederland moeten gaan komen.

Hoe dan ook, ik denk zomaar dat de collega's van INT blij zijn dat ze nu (al is het misschien tijdelijk) met de ICE3neo kunnen gaan rijden naar Berlijn. Die rijtuigen zijn toch wel ook echt op.
Maar van die loc is nog niet het minste spoor te zien qua Nederlandse toelating, toch? Dus dan kijk je tegen een paar jaar ICE3neo aan? Ik heb hier ook geen inside info over, overigens.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_218175664
Mja, echter denk ik dat NS liever geen leaselocs aan zal houden als het te lang gaat duren. Als het nou een maandje of twee maanden was, dan was dat nog te overzien, maar heel veel langer kost natuurlijk enorm veel geld.
Tenzij de locs natuurlijk tijdelijk een sub-lease krijgen of zoiets tot die Talgo-dingen ook in Nederland de toelating hebben en ze werkelijk ingezet gaan worden.
pi_218175730
Kunnen die Talgo's niet aan een Vectron gehangen worden dan?
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_218176147
Jawel, dat is ook precies wat de bedoeling was tot de Talgo-locs in dienst zouden komen. Echter is er nog geen uitsluitsel wanneer de Talgo's überhaupt naar Nederland gaan komen en wordt er in de tussentijd dus ICE3neo ingezet om de stokoude rijtuigen te vervangen.
Maar het gevolg daarvan is dus dat de huidige Vectrons werkeloos worden tot de Talgo in zou stromen, iets wat NS uiteraard heel veel geld zou kosten.
  donderdag 10 juli 2025 @ 22:02:01 #157
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_218180007
Wel jammer, weer een getrokken trein weg.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_218180236
Ja heb je gelijk aan maar tegelijkertijd vind ik de Pimpel niet meer zo leuk sinds dat gedeelte eraf is... Das nu weer terug dus. Ik vind het wel vet hoor.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_218180313
De sloop van de ICMm koplopers is begonnen. Elke dinsdag gaat er een ICMm op een dieplader van de Houtrakpolder naar HKS Metals. Firma Adex verzorgd de demontage.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  vrijdag 11 juli 2025 @ 06:32:53 #160
405562 Erno-BE
Make the U.S.S.R. Great Again!
pi_218181355
quote:
15s.gif Op donderdag 10 juli 2025 22:02 schreef Duvel het volgende:
Wel jammer, weer een getrokken trein weg.
De ICE L gaat wel binnen Duitsland rijden. Alleen (nog) niet naar Nederland.

Maar de huidige klassieke Intercity-rijtuigen van Deutsche Bahn zijn ook waardeloos: geen eet- en drinkgelegenheid, enkel zespersoonscoupés in de Eerste Klasse, veel storingen.
Rossíya, Rossíya -
V étom slóve ogón' i síla,
V étom slóve pobédy plámya!
Podnimáem Rossí známya!
  vrijdag 11 juli 2025 @ 12:59:42 #161
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_218184095
Warempel, in Den Bosch wordt vandaag door de IC naar Zwolle de aansluiting met de vertraagde IC naar Enkhuizen overgenomen. Het kan dus wel. ^O^

Alleen jammer dat er eerst nog een ICE tussendoor komt. :')
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_218184130
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 22:39 schreef spectrumanalyser het volgende:
De sloop van de ICMm koplopers is begonnen. Elke dinsdag gaat er een ICMm op een dieplader van de Houtrakpolder naar HKS Metals. Firma Adex verzorgd de demontage.
Ik vind dit toch zonde. Fijnste IC-materieel wat er rondrijdt imo. Maar veel treinstellen zien er slecht uit, vooral rond de ramen. Het is op denk ik.
  vrijdag 11 juli 2025 @ 15:26:22 #163
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218185150
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 13:05 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Maar veel treinstellen zien er slecht uit, vooral rond de ramen. Het is op denk ik.
Het is inmiddels een vrij oude vloot en sommige stellen zijn in een niet al te beste conditie meer. Die gaan als eerste aan de kant.

En nu er (eindelijk) steeds meer ICNG rijdt is daar ook wat luch voor. Op de kortere IC-trajecten (zoals Rotterdam - Utrecht) kan men nog uit de voeten door SLT te laten rijden als IC. Niet geweldig maar op zo'n traject ook weer niet het einde van de wereld.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 11 juli 2025 @ 20:56:20 #164
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_218187671
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 13:05 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ik vind dit toch zonde. Fijnste IC-materieel wat er rondrijdt imo. Maar veel treinstellen zien er slecht uit, vooral rond de ramen. Het is op denk ik.
De oudste stellen die op dit moment rondrijden zijn bijna 38 jaar oud. Dan is het wel een beetje klaar helaas
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_218187730
quote:
11s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 12:59 schreef Eix het volgende:
Warempel, in Den Bosch wordt vandaag door de IC naar Zwolle de aansluiting met de vertraagde IC naar Enkhuizen overgenomen. Het kan dus wel.
Wachten is wel dom, grote kans dat de tegentrein daardoor ook vertraagd in Den Bosch aankomt vanwege de enkelsporige brug bij Ravenstein.
  vrijdag 11 juli 2025 @ 22:00:24 #166
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_218188286
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 21:04 schreef Ireyon het volgende:

[..]
Wachten is wel dom, grote kans dat de tegentrein daardoor ook vertraagd in Den Bosch aankomt vanwege de enkelsporige brug bij Ravenstein.
Als ik treinposities mag geloven is dat net goed gegaan. :s)
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
  zaterdag 12 juli 2025 @ 09:57:49 #167
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_218190493
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 15:26 schreef James1988 het volgende:

[..]

En nu er (eindelijk) steeds meer ICNG rijdt is daar ook wat luch voor. Op de kortere IC-trajecten (zoals Rotterdam - Utrecht) kan men nog uit de voeten door SLT te laten rijden als IC. Niet geweldig maar op zo'n traject ook weer niet het einde van de wereld.
Wel. Optyfen met die sprintertroep.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 12 juli 2025 @ 10:04:54 #168
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_218190534
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 06:32 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
De ICE L gaat wel binnen Duitsland rijden. Alleen (nog) niet naar Nederland.

Maar de huidige klassieke Intercity-rijtuigen van Deutsche Bahn zijn ook waardeloos: geen eet- en drinkgelegenheid, enkel zespersoonscoupés in de Eerste Klasse, veel storingen.
Natuurlijk is de huidige vloot ruk, maar ICE-L vind ik nauwelijks te classificeren als getrokken trein, zo'n Talgo-trekduwdgeval...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_218190607
quote:
11s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 12:59 schreef Eix het volgende:
Warempel, in Den Bosch wordt vandaag door de IC naar Zwolle de aansluiting met de vertraagde IC naar Enkhuizen overgenomen. Het kan dus wel. ^O^

Alleen jammer dat er eerst nog een ICE tussendoor komt. :')
Als we gewoon stoppen met het concept aansluitingen kan er ook niet over worden gemopperd.
pi_218190610
quote:
4s.gif Op zaterdag 12 juli 2025 09:57 schreef Duvel het volgende:

[..]
Wel. Optyfen met die sprintertroep.
Eens, het is 40 min waarin je prima kan werken als je een normale trein zou hebben.
  zaterdag 12 juli 2025 @ 18:12:46 #171
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218193775
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 17:25 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Ik sta vast op station Lardy. Voor ons is een trein ontspoort (op het gehoor af bij bretigny)... Tieveszooi :(
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 17:28 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Er schijnt een intercity onspoort te zijn. Perrons en bovenleidings schijnt van een station beschadigd te zijn. Als iemand meer info heeft. Graag...
Vandaag precies 12 jaar geleden. Tijd vliegt.
pi_218194114
2013 was dus gewoon vorig jaar toch ofzo.


:'(
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 12 juli 2025 @ 19:37:47 #173
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_218194337
Vannacht wordt station Groningen weer in dienst gesteld na twee maanden ombouw
Altijd onderweg naar het avontuur
  zaterdag 12 juli 2025 @ 20:15:44 #174
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_218194558
"Trein rijdt niet door een dienstregelingswijziging" is dit wat men "transparant informeren" noemt? :r
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 12 juli 2025 @ 20:53:29 #175
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_218194775
quote:
13s.gif Op zaterdag 12 juli 2025 20:15 schreef Dr_Flash het volgende:
"Trein rijdt niet door een dienstregelingswijziging" is dit wat men "transparant informeren" noemt? :r
Het gaat tegenwoordig niet om het product, maar om de verpakking
Altijd onderweg naar het avontuur
  Moderator zaterdag 12 juli 2025 @ 20:56:33 #176
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_218194804
quote:
6s.gif Op zaterdag 12 juli 2025 20:53 schreef Peterselieman het volgende:

[..]
Het gaat tegenwoordig niet om het product, maar om de verpakking
Sfeer en beleving zou Peter Gillis zeggen.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_218196243
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 juli 2025 19:37 schreef Peterselieman het volgende:
Vannacht wordt station Groningen weer in dienst gesteld na twee maanden ombouw
Het is ook nog 10 maanden en 5 dagen tot Arnhem Oberhausen over is. En dan trekken ze vast Oberhausen Keulen los ofzo.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_218196525
quote:
13s.gif Op zaterdag 12 juli 2025 20:15 schreef Dr_Flash het volgende:
"Trein rijdt niet door een dienstregelingswijziging" is dit wat men "transparant informeren" noemt? :r
Blijkbaar wel helaas. Men durft niet meer te zeggen 'door materieel/personeelsproblemen' (het vroegere 'door logistieke beperkingen', want daar gaat het in eigenlijk alle gevallen om, tenzij per ongeluk het verkeerde labeltje eraan is gehangen, dat zie je een enkele keer ook wel eens). Ik vind het geen verbetering.
Ik heb ook al eens de vraag gehad of dit nu elke [insert dag van de week] zou zijn, aangezien volgens het bericht de dienstregeling immers gewijzigd zou zijn.
  zondag 13 juli 2025 @ 11:09:50 #179
256146 b2py
Beton!
pi_218198643
Zal weer uit de reizigersenquete komen dit geneuzel
  zondag 13 juli 2025 @ 13:23:41 #180
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218199593
En de storing in de Willemspoortunnel, die vrijdagavond begon, is inmiddels z'n derde dag in gegaan.

Volgens ProRail:
quote:
Als gevolg van een stroomstoring in Rotterdam op vrijdagavond 11 juli, is de stroom uitgevallen in de Willemspoortunnel bij Rotterdam Blaak. Door de stroomstoring is de spanning in de tunnel weggeslagen en daardoor zijn diverse elementen in de tunnelsystemen zoals de verlichting, brandmelders, gasdetectie en vluchtwegen defect geraakt. Daardoor is er sinds vrijdagavond geen treinverkeer mogelijk tussen Rotterdam en Rotterdam Zuid.

Complexe klus
De monteurs van de aannemer zijn sinds vrijdagavond hard aan het werk om de storing zo snel mogelijk op te lossen. Vanwege de lengte van de tunnel en de verschillende systemen in de tunnel, is dit een zeer complexe klus. Inmiddels is de spanning weer terug in de tunnel en worden alle systemen uitvoerig getest om ervoor te zorgen dat we daar weer veilig treinen kunnen laten rijden.

Alternatieve route
We vinden het ontzettend vervelend dat deze storing zo lang duurt en dat reizigers hier hinder van ondervinden. We kunnen op dit moment niet zeggen hoe lang het nog gaat duren. We adviseren reizigers de reisplanner van de NS te checken voor omreisroutes.
  zondag 13 juli 2025 @ 14:01:24 #181
256146 b2py
Beton!
pi_218200184
Wel gek dat een spanningsuitval leidt tot diverse defecte systemen, toch?
  zondag 13 juli 2025 @ 14:49:58 #182
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218200606
Je hoort wel eens vaker dat een apparaat al 10 jaar zonder problemen heeft gedraaid, maar dat het ding stuk blijkt te zijn na een stroomonderbreking. Dat ál deze systemen nu niet meer blijken te functioneren is wel bijzonder.

(En zitten zulke systemen niet op een noodstroomvoorziening / UPS?)
  Redactie Frontpage / Sport zondag 13 juli 2025 @ 16:33:25 #183
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_218201647
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2025 13:23 schreef James1988 het volgende:
En de storing in de Willemspoortunnel, die vrijdagavond begon, is inmiddels z'n derde dag in gegaan.

Volgens ProRail:
[..]

Prognose schuift steeds verder naar achteren
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 13 juli 2025 @ 16:38:08 #184
256146 b2py
Beton!
pi_218201697
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2025 14:49 schreef James1988 het volgende:
Je hoort wel eens vaker dat een apparaat al 10 jaar zonder problemen heeft gedraaid, maar dat het ding stuk blijkt te zijn na een stroomonderbreking. Dat ál deze systemen nu niet meer blijken te functioneren is wel bijzonder.

(En zitten zulke systemen niet op een noodstroomvoorziening / UPS?)
Noodstroom denk ik niet, en dat is anders maar een paar uur volgens mij.
  zondag 13 juli 2025 @ 16:49:25 #185
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218201971
quote:
14s.gif Op zondag 13 juli 2025 16:33 schreef Peterselieman het volgende:

[..]
Prognose schuift steeds verder naar achteren
Inmiddels staat de prognose op 1:00, maar dat kan net zo goed kerstmis worden. :s)
  zondag 13 juli 2025 @ 16:57:05 #186
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_218202102
Weggeslagen ook echt.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport zondag 13 juli 2025 @ 17:00:53 #187
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_218202166
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2025 16:49 schreef James1988 het volgende:

[..]
Inmiddels staat de prognose op 1:00, maar dat kan net zo goed kerstmis worden. :s)
Je bent optimistisch
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 13 juli 2025 @ 17:05:30 #188
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_218202242
quote:
14s.gif Op zondag 13 juli 2025 17:00 schreef Peterselieman het volgende:

[..]
Je bent optimistisch
Doe je nou een aanname over het jaartal? :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport zondag 13 juli 2025 @ 17:08:41 #189
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_218202280
quote:
10s.gif Op zondag 13 juli 2025 17:05 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]
Doe je nou een aanname over het jaartal? :P
Je kunt ook zeggen als de maan in het sterrenbeeld Leeuw staat en in lijn is met Jupiter en Venus
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_218202993
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper
https://nos.nl/artikel/25(...)-reden-voor-gemopper

De liften doen het nog niet en er is geen roltrap naar beneden. Gewoon open gooien die zooi.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 13 juli 2025 @ 18:45:02 #191
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_218203089
quote:
10s.gif Op zondag 13 juli 2025 18:28 schreef Evangelion het volgende:
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper
https://nos.nl/artikel/25(...)-reden-voor-gemopper

De liften doen het nog niet en er is geen roltrap naar beneden. Gewoon open gooien die zooi.
en geen gootje voor de fietsen. Kans is best aanwezig dat ik vaker via Europapark ga reizen
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 13 juli 2025 @ 20:10:31 #192
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218203872
Ik was in maart in Groningen op het station, en ik ben vandaag "even" in Groningen gaan kijken (ik ben sneller in Parijs :')). Wát een verschil ten opzichte van 4 maanden geleden, heel erg mooi geworden.

Één van de roltrappen ging inmiddels naar beneden. W.b.t. fietsen dacht de architect waarschijnlijk "mensen met een fiets pakken toch de lift" maar dan moet die het wel doen natuurlijk. Een gootje voor fietsen is altijd nog toe te voegen.
  zondag 13 juli 2025 @ 20:14:58 #193
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_218203907
quote:
6s.gif Op zaterdag 12 juli 2025 20:53 schreef Peterselieman het volgende:

[..]
Het gaat tegenwoordig niet om het product, maar om de verpakking
Nou ja er straalt ook wel uit dat je van mening bent dat je klanten hersenloze randdebielen zijn.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 13 juli 2025 @ 20:15:52 #194
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_218203913
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2025 20:10 schreef James1988 het volgende:
Een gootje voor fietsen is altijd nog toe te voegen.
Behalve als daar een wijziging van het bestemmingsplan voor nodig is. Kost vast ook ¤ 750.000 per gootje.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator zondag 13 juli 2025 @ 20:23:57 #195
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_218203985
Past natuurlijk niet in het ontwerp van de architect dus mag niet.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Redactie Frontpage / Sport zondag 13 juli 2025 @ 20:30:02 #196
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_218204072
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2025 20:14 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]
Nou ja er straalt ook wel uit dat je van mening bent dat je klanten hersenloze randdebielen zijn.
Ipv dat hep op Facebook gestaan is het zo meteen dat hep ChatGPT gezegt
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport zondag 13 juli 2025 @ 20:31:23 #197
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_218204091
quote:
1s.gif Op zondag 13 juli 2025 20:23 schreef derLudolf het volgende:
Past natuurlijk niet in het ontwerp van de architect dus mag niet.
Betonblok precies voor de deur van de architect plaatsen. Tsja, aanpassingen aan het betonblok mogen niet
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_218204157
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2025 14:49 schreef James1988 het volgende:
Je hoort wel eens vaker dat een apparaat al 10 jaar zonder problemen heeft gedraaid, maar dat het ding stuk blijkt te zijn na een stroomonderbreking. Dat ál deze systemen nu niet meer blijken te functioneren is wel bijzonder.

(En zitten zulke systemen niet op een noodstroomvoorziening / UPS?)
Als ik beetje google zie ik dat de installaties in 2023 vernieuwd zijn. Hopelijk heeft Prorail het bonnetje nog.

https://nl.yunextraffic.c(...)naar-een-hoger-plan/
pi_218204200
Yep. Ik heb diverse switches en voedingen vervangen in datacenters die geen centrale UPS hadden na een simpele stroomstoring. Het lijkt soms wel alsof thuis-rotzooi hier beter tegen kan.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 13 juli 2025 @ 21:12:45 #200
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_218204548
Prognose voor de Willemsspoortunnel staat nu op onbekend
Altijd onderweg naar het avontuur
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')