Ik zie volgens mij alleen maar herhalingen hoor?quote:Op zaterdag 5 juli 2025 10:23 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik kwam er trouwens gisteren bij toeval achter dat er weer een nieuw seizoen Rail Away draait#DEUVM
			
			
			
			
			
			
			
			Ik ben wel benieuwd hoe zoiets naar een Nederlandse situatie vertaald kan wordenquote:Op vrijdag 4 juli 2025 20:29 schreef James1988 het volgende:
Het Britse Great Western Railway heeft een whitepaper geschreven over hun ervaringen met een snelladende batterijtrein, waarmee ze gedurende een jaar hebben geëxperimenteerd tussen West Ealing en Greenford. GWR is zeer tevreden hierover en ziet het als een bouwsteen voor de toekomst van hun netwerk.
https://gwr.com/fast-charge-whitepaper
			
			
			
			Ja, ik ook. Voor Achterhoek-Rivierenland en de Noordelijke Nevenlijnen is dit misschien interessant: beide concessies lopen in december 2035 af, het GTW-materieel is dan afgeschreven. Maar het is nog niet bekend of die spoorlijnen geëlektrificeerd zullen worden.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 12:53 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Ik ben wel benieuwd hoe zoiets naar een Nederlandse situatie vertaald kan worden
			
			
			
			Op alle trajecten waar meer dan 1x per uur een trein rijdt is electrificatie op de lange termijn voordeliger dan batterijtreinen. Zeker de voor de Gelderse lijnen is het een no-brainer om een bovenleiding aan te leggen met 4x per uur een trein. Batterijtreinen zijn meer geschikt voor echte (lange) nevenlijnen waar hooguit 1x per uur een trein rijdt, maar die lijnen hebben wij nauwelijks in Nederland.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 15:55 schreef James1988 het volgende:
[..]
Ja, ik ook. Voor Achterhoek-Rivierenland en de Noordelijke Nevenlijnen is dit misschien interessant: beide concessies lopen in december 2035 af, het GTW-materieel is dan afgeschreven. Maar het is nog niet bekend of die spoorlijnen geëlektrificeerd zullen worden.
Nieuwe batterijtreinstellen die onder 1500V kunnen rijden en daarnaast dit systeem kunnen gebruiken om hun batterijen op te laden zijn misschien de oplossing voor de vraagstukken in die gebieden.
De eerdere proeven met batterijtreinen zijn uiteindelijk op niets uitgelopen omdat er volgens Stadler een andere bovenleidingsspanning nodig zou zijn (750V) en dat is iets waar ProRail niet bekend mee is, en men wilde geen afwijkende bovenleiding introduceren in zulke gebieden.
			
			
			
			
			
			
			
			Dat is de whitepaper van GWR niet met je eens:quote:Op zaterdag 5 juli 2025 16:04 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Op alle trajecten waar meer dan 1x per uur een trein rijdt is electrificatie op de lange termijn voordeliger dan batterijtreinen. Zeker de voor de Gelderse lijnen is het een no-brainer om een bovenleiding aan te leggen met 4x per uur een trein. Batterijtreinen zijn meer geschikt voor echte (lange) nevenlijnen waar hooguit 1x per uur een trein rijdt, maar die lijnen hebben wij nauwelijks in Nederland.
			
			
			
			
			
			
			
			Oneens, want tussen Leeuwarden en Groningen rijdt al 4x per uur een trein. Daarnaast zal Groningen - Europapark veel intensiever gebruikt worden. Ook het stuk Europapark - Zuidbroek kent in de spits zelfs 5x per uur een trein.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 17:35 schreef James1988 het volgende:
Het wordt wellicht anders op Zevenaar - Doetinchem, waar tijdens werkdagen 4x/uur een trein rijdt. Maar dan moet er alsnog 2x/uur een trein naar Winterswijk, en verder rijdt er niks aan treinen wat zou profiteren van elektrisch kunnen rijden.
			
			
			
			Ik rij nu al flinke tijd met een batterijbus en dat gaat prima, zelfs in een 10 minuten-dienst. Opladen kost van 0-100 zo'n twee uur, maar daar kun je wel 8 uur mee rijden op de streek. In 15 minuten laden kom je dus een uur verder, en dat is vopr bijna alle treinen voldoende.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 16:04 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Op alle trajecten waar meer dan 1x per uur een trein rijdt is electrificatie op de lange termijn voordeliger dan batterijtreinen. Zeker de voor de Gelderse lijnen is het een no-brainer om een bovenleiding aan te leggen met 4x per uur een trein. Batterijtreinen zijn meer geschikt voor echte (lange) nevenlijnen waar hooguit 1x per uur een trein rijdt, maar die lijnen hebben wij nauwelijks in Nederland.
			
			
			
			Het zou mij verbazen als het plaatje er hier in NL hetzelfde uitziet en niet compleet afwijkt.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 17:35 schreef James1988 het volgende:
Het zou mij verbazen als de TCO in de Achterhoek ineens heel anders uitvalt dan het geval is bij GWR.
			
			
			
			Sorry, ik had het duidelijker moeten opschrijven. Ik bedoelde daar specifiek in de Achterhoek.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 17:47 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Oneens, want tussen Leeuwarden en Groningen rijdt al 4x per uur een trein. Daarnaast zal Groningen - Europapark veel intensiever gebruikt worden. Ook het stuk Europapark - Zuidbroek kent in de spits zelfs 5x per uur een trein.
Oh, dat weet ik wel zeker.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 18:00 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Het zou mij verbazen als het plaatje er hier in NL hetzelfde uitziet en niet compleet afwijkt.
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			Je moet dat laden niet willen via een stroomafnemer op 1500 V, daar kan bij stilstand te weinig vermogen doorheen.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 17:53 schreef dennistd het volgende:
[..]
En qua opladen voor de Achterhoek: vanuit Winterswijk en Apeldoorn sta je 10-15 minuten in Zutphen, in Apeldoorn sta je ook een tijdje stil dacht ik. Om over Zevenaar-Arnhem nog maar te zwijgen natuurlijk. Misschien moet je alleen in Winterswijk een kort stukje aanleggen boven het perron, en de opstelsporen voorzien van laadstekkers.
			
			
			
			
			
			
			
			Het contactvlak met de stroomafnemer blijft leidend, zou dan ook andere sleepstukken moeten plaatsen, maar die maken stroomafname op normale baanvakken weer onmogelijk. Als je een soort vlakke plaat ophangt, dan nog zal er een hotspot ontstaan, ben ik bang. Juist de (relatieve) flexibiliteit van de koperen bovenleiding zorgt voor een redelijk contact volgens mij. Of je moet een aparte stilstandstroomafnemer maken en een stroomafnemer om op te rijden...quote:Op zaterdag 5 juli 2025 19:02 schreef James1988 het volgende:
Hoe zou dat zijn als je een dikke stroomrail ophangt? En dan bedoel ik niet een stroomrail zoals boven Almelo spoor 3, maar een rail zoals je die vindt in het zuidoosten van Engeland.
			
			
			
			Maar dan kun je net zo goed voor schoentjes gaan.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 19:07 schreef Duvel het volgende:
[..]
Of je moet een aparte stilstandstroomafnemer maken en een stroomafnemer om op te rijden...
			
			
			
			Ook als je over de hele breedte van het bovenste deel (het schuitje dacht ik?) stroom afneemt?quote:Op zaterdag 5 juli 2025 19:07 schreef Duvel het volgende:
[..]
Het contactvlak met de stroomafnemer blijft leidend, zou dan ook andere sleepstukken moeten plaatsen, maar die maken stroomafname op normale baanvakken weer onmogelijk. Als je een soort vlakke plaat ophangt, dan nog zal er een hotspot ontstaan, ben ik bang. Juist de (relatieve) flexibiliteit van de koperen bovenleiding zorgt voor een redelijk contact volgens mij. Of je moet een aparte stilstandstroomafnemer maken en een stroomafnemer om op te rijden...
			
			
			
			Ik zat vorig jaar in de trein van Leeuwarden naar Harlingen. Die loopt bijna parallel aan een hoogspanningstracé. Daar moeten ook kansen liggen.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 16:09 schreef Janneke141 het volgende:
We hebben net 40 jaar zitten bakkeleien over het elektrificeren van de Maaslijn, en de eerste palen gaan net de grond in. Als ze daarmee klaar zijn stel ik voor dat we de volgende 40 jaar gebruiken om te emmeren over een draad boven Zevenaar-Winterswijk.
			
			
			
			Ze zijn druk aan het Friese 110 kV hoogspanningsnet aan het klussen. Leeuwarden krijgt een nieuw hoogspanningsstation en ook Bolsward krijgt een nieuwe. De grootste uitdaging is het verzwaren van het middenspanningsnet in vrijwel geheel Nederlandquote:Op zaterdag 5 juli 2025 20:29 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ik zat vorig jaar in de trein van Leeuwarden naar Harlingen. Die loopt bijna parallel aan een hoogspanningstracé. Daar moeten ook kansen liggen.
			
			
			
			Dat klopt zeker. Maar het voelde toch wat vreemd om in een dieseltrein langs een hoogspanningslijn te rijdenquote:Op zaterdag 5 juli 2025 20:58 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Ze zijn druk aan het Friese 110 kV hoogspanningsnet aan het klussen. Leeuwarden krijgt een nieuw hoogspanningsstation en ook Bolsward krijgt een nieuwe. De grootste uitdaging is het verzwaren van het middenspanningsnet in vrijwel geheel Nederland
			
			
			
			Wat is er mis mee om alle binnenlandse spoortrajecten binnen 15 jaar van een bovenleiding te voorzien? Het is een eenmalige investering en je hebt daar wel gigantisch profijt van. Elektrische treinen trekken sneller op waardoor nieuwe stations geopend kunnen worden en de dienstregeling op vooral enkelsporige baanvakken betrouwbaarder wordt.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 17:53 schreef dennistd het volgende:
[..]
Ik rij nu al flinke tijd met een batterijbus en dat gaat prima, zelfs in een 10 minuten-dienst. Opladen kost van 0-100 zo'n twee uur, maar daar kun je wel 8 uur mee rijden op de streek. In 15 minuten laden kom je dus een uur verder, en dat is vopr bijna alle treinen voldoende.
En qua opladen voor de Achterhoek: vanuit Winterswijk en Apeldoorn sta je 10-15 minuten in Zutphen, in Apeldoorn sta je ook een tijdje stil dacht ik. Om over Zevenaar-Arnhem nog maar te zwijgen natuurlijk. Misschien moet je alleen in Winterswijk een kort stukje aanleggen boven het perron, en de opstelsporen voorzien van laadstekkers.
			
			
			
			Als je de berekeningen van GWR erop nahoudt, volgt daaruit dat het ophangen van een bovenleiding niet altijd de meest kostenefficiënte oplossing is. Maar het hangt dus van veel omstandigheden af.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 21:21 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Wat is er mis mee om alle binnenlandse spoortrajecten binnen 15 jaar van een bovenleiding te voorzien? Het is een eenmalige investering en je hebt daar wel gigantisch profijt van. Elektrische treinen trekken sneller op waardoor nieuwe stations geopend kunnen worden en de dienstregeling op vooral enkelsporige baanvakken betrouwbaarder wordt.
			
			
			
			Vergeleken met een typische Britse loc is dit ding monsterachtig grootquote:Op zaterdag 5 juli 2025 23:46 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Das ook wel een coole loc!
			
			
			
			Een dieselmotorquote:Op zaterdag 5 juli 2025 23:52 schreef James1988 het volgende:
[..]
Als je de berekeningen van GWR erop nahoudt, volgt daaruit dat het ophangen van een bovenleiding niet altijd de meest kostenefficiënte oplossing is. Maar het hangt dus van veel omstandigheden af.
Elektrisch is hoe dan ook beter dan diesel, het verschil zit 'm in waar de elektronen vandaan komen - een accu of een schuitje.
			
			
			
			Mijn grootste twijfel is dat ze het getest hebben op een 5 mile return trip, terwijl een real world natuurlijk veel grotere afstanden kent. Kan ook moeilijk achterhalen wat voor snelheden ze gehaald hebben voor een goede operationele dienst. Met de razendsnelle vernieuwingen in batterijland kan het snel gaan maar een schaal Roodeschool - Veendam vind ik nog lastig in te schatten met keertijden en laadtijden.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 17:35 schreef James1988 het volgende:
[..]
Dat is de whitepaper van GWR niet met je eens:
[ afbeelding ]
Het uitgangspunt hiervoor is een tweebaks dieseltrein en 2x/uur/richting een trein.
Een precieze vertaling naar de Nederlandse situatie is lastig, maar een vergelijking is wel mogelijk.
GWR heeft tweebaksdieseltreinstellen van het type Class 165, deze hebben 186 zitplaatsen (zitplaatsopstelling 2+3, 47m lang). Een GTW 2/8 in Achterhoek-Rivierenland heeft er 163 (zitplaatsopstelling 2+2, 56m lang, waarvan 6,7m voor het powerpack). Zowel in de Achterhoek als op de Greenford branch rijdt er 2x/uur/richting een trein.
Het zou mij verbazen als de TCO in de Achterhoek ineens heel anders uitvalt dan het geval is bij GWR.
Het wordt wellicht anders op Zevenaar - Doetinchem, waar tijdens werkdagen 4x/uur een trein rijdt. Maar dan moet er alsnog 2x/uur een trein naar Winterswijk, en verder rijdt er niks aan treinen wat zou profiteren van elektrisch kunnen rijden.
			
			
			
			Heel hoog zullen de snelheden ook niet zijn geweest: baanvaksnelheid bij vertrek uit West Ealing is 25mph, dan 45mph tot South Greenford, dan 15mph tot Greenford. De topsnelheid van een Class 230 is 60mph (97 km/u).quote:GWR’s test-bed only runs five miles between fast
charges because that’s the distance from West
Ealing to Greenford and back. In other tests, it has
run over 80 miles on a single charge. Modelling
suggests it has the potential for much more. Clearly,
replacing this sort of power draw takes longer than
the 3-4 minutes tested at West Ealing and might
typically take just over 15 minutes in a single charge.
			
			
			
			Het is een proof of concept, en in die zin geslaagd. Ook het vage idee van een het overhevelen van lading van een walbatterij naar een boordbatterij om zo het net te ontlasten.quote:Op zondag 6 juli 2025 14:21 schreef James1988 het volgende:
Ja klopt, dat schrijven ze ook.
[..]
Heel hoog zullen de snelheden ook niet zijn geweest: baanvaksnelheid bij vertrek uit West Ealing is 25mph, dan 45mph tot South Greenford, dan 15mph tot Greenford. De topsnelheid van een Class 230 is 60mph (97 km/u).
			
			
			
			Ja dat bedoelde ik inderdaad. Alles meer dan twee rijdraden maakt gek contact eigenlijk.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 20:19 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Ook als je over de hele breedte van het bovenste deel (het schuitje dacht ik?) stroom afneemt?
Oftewel aparte bovenleiding op de laadplek icm normale stroomafnemer. Of bedoel je dat met vlakke plaat?
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			Je gaat je toch afvragen of dat nou echt niet beter kan? Ik zou na een uur of drie maar gaan puzzelen dat ik weer terug naar huis kwam...quote:Op zondag 6 juli 2025 19:55 schreef marcb1974 het volgende:
NEGEN uur staan wachten op een vervangende Eurostar
https://www.hln.be/binnen(...)rvangtrein~a74c08ef/
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			Best logischquote:Op dinsdag 8 juli 2025 16:14 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Duitse overheid ziet het meest in een nieuwe HSL tussen Hannover en Hamburg: https://www.spiegel.de/au(...)51-b33f-e3ae73170c47
			
			
			
			
			
			
			
			Slechts voor verkenning 2,2 miljoen nodig?quote:Op dinsdag 8 juli 2025 19:53 schreef Peterselieman het volgende:
De provincie Fryslân heeft een subsidie van 2,2 miljoen euro beschikbaar gesteld voor een verkenningsstudie naar
partiële elektrificatie van de spoorlijnen Leeuwarden-Harlingen Haven en Leeuwarden-Stavoren.
Het idee is om gedeeltelijk bovenleiding aan te leggen in combinatie met een batterijtrein
https://cuatro.sim-cdn.nl(...)jnen.pdf?cb=Wsjs3SdP
			
			
			
			Voor dat geld weet je wel waar de knelpunten liggen en wat er eventueel mogelijk kan zijn.quote:Op woensdag 9 juli 2025 22:59 schreef drakin het volgende:
[..]
Slechts voor verkenning 2,2 miljoen nodig?
			
			
			
			De Duitse versie zou toch ook al deze herfst in dienst gaan? Alleen (nog) niet naar Nederland.quote:Op woensdag 9 juli 2025 22:51 schreef James1988 het volgende:
Bijzonder dat de Deense units eerder in dienst gaan dan de Duitse.
			
			
			
			Maar van die loc is nog niet het minste spoor te zien qua Nederlandse toelating, toch? Dus dan kijk je tegen een paar jaar ICE3neo aan? Ik heb hier ook geen inside info over, overigens.quote:Op donderdag 10 juli 2025 09:27 schreef MTL het volgende:
[..]
De Duitse versie zou toch ook al deze herfst in dienst gaan? Alleen (nog) niet naar Nederland.
Gok dat ze beiden simpelweg wachten op de toelating en daarna zsm in dienst gesteld gaan worden.
Ik heb overigens geen inside information of iets in die richting, maar mij zou het niet verbazen als nu die Vectrons gewoon teruggaan naar de leasemaatschappij (op de Vectrons voor de NightJet na) en men voor de introductie van de Talgo in Nederland nu wacht tot die locs van Talgo ook klaar zijn, als de treinen ooit nog naar Nederland moeten gaan komen.
Hoe dan ook, ik denk zomaar dat de collega's van INT blij zijn dat ze nu (al is het misschien tijdelijk) met de ICE3neo kunnen gaan rijden naar Berlijn. Die rijtuigen zijn toch wel ook echt op.
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			De ICE L gaat wel binnen Duitsland rijden. Alleen (nog) niet naar Nederland.quote:Op donderdag 10 juli 2025 22:02 schreef Duvel het volgende:
Wel jammer, weer een getrokken trein weg.
			
			
			
			
			
			
			
			Ik vind dit toch zonde. Fijnste IC-materieel wat er rondrijdt imo. Maar veel treinstellen zien er slecht uit, vooral rond de ramen. Het is op denk ik.quote:Op donderdag 10 juli 2025 22:39 schreef spectrumanalyser het volgende:
De sloop van de ICMm koplopers is begonnen. Elke dinsdag gaat er een ICMm op een dieplader van de Houtrakpolder naar HKS Metals. Firma Adex verzorgd de demontage.
			
			
			
			Het is inmiddels een vrij oude vloot en sommige stellen zijn in een niet al te beste conditie meer. Die gaan als eerste aan de kant.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 13:05 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Maar veel treinstellen zien er slecht uit, vooral rond de ramen. Het is op denk ik.
			
			
			
			De oudste stellen die op dit moment rondrijden zijn bijna 38 jaar oud. Dan is het wel een beetje klaar helaasquote:Op vrijdag 11 juli 2025 13:05 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik vind dit toch zonde. Fijnste IC-materieel wat er rondrijdt imo. Maar veel treinstellen zien er slecht uit, vooral rond de ramen. Het is op denk ik.
			
			
			
			Wachten is wel dom, grote kans dat de tegentrein daardoor ook vertraagd in Den Bosch aankomt vanwege de enkelsporige brug bij Ravenstein.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 12:59 schreef Eix het volgende:
Warempel, in Den Bosch wordt vandaag door de IC naar Zwolle de aansluiting met de vertraagde IC naar Enkhuizen overgenomen. Het kan dus wel.
			
			
			
			Als ik treinposities mag geloven is dat net goed gegaan.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 21:04 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Wachten is wel dom, grote kans dat de tegentrein daardoor ook vertraagd in Den Bosch aankomt vanwege de enkelsporige brug bij Ravenstein.
			
			
			
			Wel. Optyfen met die sprintertroep.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 15:26 schreef James1988 het volgende:
[..]
En nu er (eindelijk) steeds meer ICNG rijdt is daar ook wat luch voor. Op de kortere IC-trajecten (zoals Rotterdam - Utrecht) kan men nog uit de voeten door SLT te laten rijden als IC. Niet geweldig maar op zo'n traject ook weer niet het einde van de wereld.
			
			
			
			Natuurlijk is de huidige vloot ruk, maar ICE-L vind ik nauwelijks te classificeren als getrokken trein, zo'n Talgo-trekduwdgeval...quote:Op vrijdag 11 juli 2025 06:32 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
De ICE L gaat wel binnen Duitsland rijden. Alleen (nog) niet naar Nederland.
Maar de huidige klassieke Intercity-rijtuigen van Deutsche Bahn zijn ook waardeloos: geen eet- en drinkgelegenheid, enkel zespersoonscoupés in de Eerste Klasse, veel storingen.
			
			
			
			Als we gewoon stoppen met het concept aansluitingen kan er ook niet over worden gemopperd.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 12:59 schreef Eix het volgende:
Warempel, in Den Bosch wordt vandaag door de IC naar Zwolle de aansluiting met de vertraagde IC naar Enkhuizen overgenomen. Het kan dus wel.![]()
Alleen jammer dat er eerst nog een ICE tussendoor komt.
			
			
			
			quote:Op vrijdag 12 juli 2013 17:25 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Ik sta vast op station Lardy. Voor ons is een trein ontspoort (op het gehoor af bij bretigny)... Tieveszooi
Vandaag precies 12 jaar geleden. Tijd vliegt.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 17:28 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Er schijnt een intercity onspoort te zijn. Perrons en bovenleidings schijnt van een station beschadigd te zijn. Als iemand meer info heeft. Graag...
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			Het gaat tegenwoordig niet om het product, maar om de verpakkingquote:Op zaterdag 12 juli 2025 20:15 schreef Dr_Flash het volgende:
"Trein rijdt niet door een dienstregelingswijziging" is dit wat men "transparant informeren" noemt?
			
			
			
			Sfeer en beleving zou Peter Gillis zeggen.quote:Op zaterdag 12 juli 2025 20:53 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Het gaat tegenwoordig niet om het product, maar om de verpakking
			
			
			
			Het is ook nog 10 maanden en 5 dagen tot Arnhem Oberhausen over is. En dan trekken ze vast Oberhausen Keulen los ofzo.quote:Op zaterdag 12 juli 2025 19:37 schreef Peterselieman het volgende:
Vannacht wordt station Groningen weer in dienst gesteld na twee maanden ombouw
			
			
			
			Blijkbaar wel helaas. Men durft niet meer te zeggen 'door materieel/personeelsproblemen' (het vroegere 'door logistieke beperkingen', want daar gaat het in eigenlijk alle gevallen om, tenzij per ongeluk het verkeerde labeltje eraan is gehangen, dat zie je een enkele keer ook wel eens). Ik vind het geen verbetering.quote:Op zaterdag 12 juli 2025 20:15 schreef Dr_Flash het volgende:
"Trein rijdt niet door een dienstregelingswijziging" is dit wat men "transparant informeren" noemt?
			
			
			
			quote:Als gevolg van een stroomstoring in Rotterdam op vrijdagavond 11 juli, is de stroom uitgevallen in de Willemspoortunnel bij Rotterdam Blaak. Door de stroomstoring is de spanning in de tunnel weggeslagen en daardoor zijn diverse elementen in de tunnelsystemen zoals de verlichting, brandmelders, gasdetectie en vluchtwegen defect geraakt. Daardoor is er sinds vrijdagavond geen treinverkeer mogelijk tussen Rotterdam en Rotterdam Zuid.
Complexe klus
De monteurs van de aannemer zijn sinds vrijdagavond hard aan het werk om de storing zo snel mogelijk op te lossen. Vanwege de lengte van de tunnel en de verschillende systemen in de tunnel, is dit een zeer complexe klus. Inmiddels is de spanning weer terug in de tunnel en worden alle systemen uitvoerig getest om ervoor te zorgen dat we daar weer veilig treinen kunnen laten rijden.
Alternatieve route
We vinden het ontzettend vervelend dat deze storing zo lang duurt en dat reizigers hier hinder van ondervinden. We kunnen op dit moment niet zeggen hoe lang het nog gaat duren. We adviseren reizigers de reisplanner van de NS te checken voor omreisroutes.
			
			
			
			
			
			
			
			Prognose schuift steeds verder naar achterenquote:Op zondag 13 juli 2025 13:23 schreef James1988 het volgende:
En de storing in de Willemspoortunnel, die vrijdagavond begon, is inmiddels z'n derde dag in gegaan.
Volgens ProRail:
[..]
			
			
			
			Noodstroom denk ik niet, en dat is anders maar een paar uur volgens mij.quote:Op zondag 13 juli 2025 14:49 schreef James1988 het volgende:
Je hoort wel eens vaker dat een apparaat al 10 jaar zonder problemen heeft gedraaid, maar dat het ding stuk blijkt te zijn na een stroomonderbreking. Dat ál deze systemen nu niet meer blijken te functioneren is wel bijzonder.
(En zitten zulke systemen niet op een noodstroomvoorziening / UPS?)
			
			
			
			Inmiddels staat de prognose op 1:00, maar dat kan net zo goed kerstmis worden.quote:Op zondag 13 juli 2025 16:33 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Prognose schuift steeds verder naar achteren
			
			
			
			Je bent optimistischquote:Op zondag 13 juli 2025 16:49 schreef James1988 het volgende:
[..]
Inmiddels staat de prognose op 1:00, maar dat kan net zo goed kerstmis worden.
			
			
			
			Doe je nou een aanname over het jaartal?quote:
			
			
			
			Je kunt ook zeggen als de maan in het sterrenbeeld Leeuw staat en in lijn is met Jupiter en Venusquote:Op zondag 13 juli 2025 17:05 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Doe je nou een aanname over het jaartal?
			
			
			
			
			
			
			
			en geen gootje voor de fietsen. Kans is best aanwezig dat ik vaker via Europapark ga reizenquote:Op zondag 13 juli 2025 18:28 schreef Evangelion het volgende:
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper
https://nos.nl/artikel/25(...)-reden-voor-gemopper
De liften doen het nog niet en er is geen roltrap naar beneden. Gewoon open gooien die zooi.
			
			
			
			
			
			
			
			Nou ja er straalt ook wel uit dat je van mening bent dat je klanten hersenloze randdebielen zijn.quote:Op zaterdag 12 juli 2025 20:53 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Het gaat tegenwoordig niet om het product, maar om de verpakking
			
			
			
			Behalve als daar een wijziging van het bestemmingsplan voor nodig is. Kost vast ook ¤ 750.000 per gootje.quote:Op zondag 13 juli 2025 20:10 schreef James1988 het volgende:
Een gootje voor fietsen is altijd nog toe te voegen.
			
			
			
			
			
			
			
			Ipv dat hep op Facebook gestaan is het zo meteen dat hep ChatGPT gezegtquote:Op zondag 13 juli 2025 20:14 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nou ja er straalt ook wel uit dat je van mening bent dat je klanten hersenloze randdebielen zijn.
			
			
			
			Betonblok precies voor de deur van de architect plaatsen. Tsja, aanpassingen aan het betonblok mogen nietquote:Op zondag 13 juli 2025 20:23 schreef derLudolf het volgende:
Past natuurlijk niet in het ontwerp van de architect dus mag niet.
			
			
			
			Als ik beetje google zie ik dat de installaties in 2023 vernieuwd zijn. Hopelijk heeft Prorail het bonnetje nog.quote:Op zondag 13 juli 2025 14:49 schreef James1988 het volgende:
Je hoort wel eens vaker dat een apparaat al 10 jaar zonder problemen heeft gedraaid, maar dat het ding stuk blijkt te zijn na een stroomonderbreking. Dat ál deze systemen nu niet meer blijken te functioneren is wel bijzonder.
(En zitten zulke systemen niet op een noodstroomvoorziening / UPS?)
			
			
			
			| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |