Nou, dat vooral. Laat ze het daar in vredesnaam lekker uitzoeken. Ik snap (30 jaar, baan in onderwijs) echt niet waarom wij nog massaal die Israël-obsessie hebben in dit land. Overigens heb ik ook niets met de free-palestine gekkies, maar waarom dit hier toch zo'n heet hangijzer moet zijn snap ik echt niet.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 10:11 schreef klaasweetalles het volgende:
Nederland moet zich helemaal niet politiek met deze oorlog bemoeien.
Precies maar zelfs de suggestie dat we dan ook stoppen met Israel steunen is voor velen al een brug te ver. Als we niks meer leveren aan Israel dan zijn we uit het conflict. We leveren ook niets aan Gaza of Iran voor zover ik weet.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 10:36 schreef Japepk het volgende:
[..]
Nou, dat vooral. Laat ze het daar in vredesnaam lekker uitzoeken. Ik snap (30 jaar, baan in onderwijs) echt niet waarom wij nog massaal die Israël-obsessie hebben in dit land. Overigens heb ik ook niets met de free-palestine gekkies, maar waarom dit hier toch zo'n heet hangijzer moet zijn snap ik echt niet.
De GroenLinks-fractie heeft in het Europees Parlement wel degelijk voor een wapenembargo tegen Turkije gepleit.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 10:35 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Criticasters <> pleiten voor maatregelen die Turkse burgers in gevaar brengen.
quote:Tineke Strik (Groenen/VEA, Nederland) zei: “De Groenen roepen de EU op om een proactieve rol te spelen, Erdogan te dwingen om zijn troepen terug te trekken en Syrische vluchtelingen niet terug naar Syrië te deporteren door doelgerichte sancties op te leggen tegen Turkse regeringsleden, een totaal wapenembargo af te kondigen en werk te maken om de handelsovereenkomst stop te zetten.”bron
Nee dat is helemaal geen 'ongoing deal'. Nederland levert geen Patriots aan Turkije op het moment, dus die levering kan ook niet worden stopgezet. Wat is daar zo moeilijk aan?quote:Op vrijdag 20 juni 2025 10:34 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat is gewoon een ongoing deal. Daarnaast leveren we ook gewoon andere wapens aan Turkije.
Het is een ongoing deal dat we dat doen als Turkije in gevaar komt. Die hebben we nooit stopgezet.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 10:40 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nee dat is helemaal geen 'ongoing deal'. Nederland levert geen Patriots aan Turkije op het moment, dus die levering kan ook niet worden stopgezet. Wat is daar zo moeilijk aan?
De Israëliërs zijn ook opgescheept met een terreurregime.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 10:32 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Vreemde take. Ik denk ook dat niemand ervoor zou pleiten destijds dat Duitse burgers wapens kregen om zich te verdedigen tegen Russische en Amerikaanse agressie.
Gazanen zijn opgescheept met een terreurregime.
Nee, Active Fence is een NAVO operatie. Nederland neemt daar niet meer aan deel. De Nederlandse deelname is net als die van de VS en Duitsland al lang en breed gestopt en enkel Italië en Spanje nemen nog deel.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 10:43 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het is een ongoing deal dat we dat doen als Turkije in gevaar komt. Die hebben we nooit stopgezet.
Dat we ze alleen bij behoefte leveren doet daar niks aan af.
Neutraal opstellen. Dat is gewoon een mogelijkheid. Helemaal bij een oorlog ver buiten je eigen landgrenzen.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 10:22 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Over zulke dingen nadenken is uitstekend. Maar 'niets' doen is daarop geen antwoord.
Nee. Je kan je niet neutraal opstellen. Wij hebben gewoon belangen in het Midden-Oosten. Dat Iran niet over kernwapens kan beschikken, is prioriteit.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 10:47 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Neutraal opstellen. Dat is gewoon een mogelijkheid. Helemaal bij een oorlog ver buiten je eigen landgrenzen.
Even een resumé:
- Chemische wapens leveren aan Saddam Hoessein om Iran aan te vallen.
- Jaren later Irak binnen vallen voor WoMD.
- In allerlei landen gaan bemoeien met de Arabische Lente en je mengen in een pseudo-oorlog tegen Rusland in Syrië.
- Uit de puinhopen van Irak en Syrië ISIS zien ontstaan, en milities gaan bewapenen om dit kwaad dan weer te bestrijden.
- Een atoomdeal met Iran uitonderhandelen en weer opblazen (terwijl een zwaar gemilitariseerde kernmacht er al jaren zit met goedkeuring van het Westen).
- Israel die de laatste twee jaar in rap tempo de pseudo-oorlog met Iran intensiveerd. Hamas in Gaza van de kaart geveegt, Hezbollah van de kaart geveegt, de Hoethi-rebellen (met de Arabieren en Amerika) stevige klappen toegebracht, de Iraanse bufferstaat Syrië uit de weg wordt geruimd. Nu staat de laatste stap voor de deur, terwijl Arabische bondgenoten Israel en Amerika smeken om de boel niet te escaleren.
Me dunkt dat even nadenken en niks doen in die regio misschien een keer de juiste beslissing is? Heel misschien?
Ik vind de dubbele standaard en de selectieve verontwaardiging ook zo vermoeiend.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 09:44 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Iran raakt een ziekenhuis, reactie Israël: Schandalig! Staatshoofd Iran moet dood!!
Israël bombardeert alle ziekenhuizen, scholen, VN hulpcentra etc in Gaza, reactie Israël: Ja maar Hamas!
Die dubbele standaarden iedere keer zijn zo vermoeiend.
Ik kan me niet helemaal vinden in. Dat Iron Dome voorstel, maar dat iemand zich een keer uitspreekt tegen Israël vind ik helemaal prima.
Saudi-Arabië en UAE roepen op tot de-escalatie. Lijkt me goed om daar naar te luisteren toch?quote:Op vrijdag 20 juni 2025 10:49 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Nee. Je kan je niet neutraal opstellen. Wij hebben gewoon belangen in het Midden-Oosten. Dat Iran niet over kernwapens kan beschikken, is prioriteit.
Dat het niet moet uitmonden tot een regime-change conflict in Iran ben ik het helemaal mee eens.
Dat Iran niet over kernwapens kan beschikken is bijzaak. Als we dat echt belangrijk zouden vinden zouden we wel inzetten op een deal daarover zoals er was. Als Iran kernwapens heeft is dat vervelend voor Israel want die voelen zich bedreigd. Maar voor Nederland is dat net zo belangrijk als dat China of Pakistan kernwapens hebben, ja theoretisch kunnen die ooit onze kant op vliegen, daar is voorlopig echt geen enkele sprake van. Alsof je nu al bang bent dat AI echt elk moment skynet kan worden.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 10:49 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Nee. Je kan je niet neutraal opstellen. Wij hebben gewoon belangen in het Midden-Oosten. Dat Iran niet over kernwapens kan beschikken, is prioriteit.
Dat het niet moet uitmonden tot een regime-change conflict in Iran ben ik het helemaal mee eens.
Misschien iets te grof gesteld. We deden op het moment van de invasie i.i.g. niet actief mee met VK en VS. We zijn later wel vredesmissies ingerommeld.quote:
Ik ben het met je eens, maar helaas is dit wel de dynamiek die momenteel in de maatschappij én dus ook de kamer heerst - aangejaagd door (sociale) media en actievoerders. En er komen verkiezingen aan, dus gooi de verdubbelaar er maar op.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 10:04 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik vind de manier waarop sommige politieke tegenstanders reageren dus precies het soort populisme en polarisatie waar de politiek en eigenlijk de hele maatschappij aan ten gronde gaat. Zoals er geroeptoeterd wordt over jodenhaat en antisemitisme en de wens van GL-PvdA om de Israelische staat weg te vagen zeer ongepast. Ga de discussie, die zeker te voeren valt, met inhoudelijke argumenten aan. Agree to disagree op een fatsoenlijke manier. Dat lijkt vrijwel onmogelijk tegenwoordig. Dat vind ik pas doodeng.
Welke misrekening in godsnaam? Na een week bombarderen heer en meester in het luchtruim van de vijand. Vrijwel alle strategische infra ligt in puin en men kan in alle rust een volksopstand doen groeien. Consequentie in eigen land: her en der een raketje door het schild, met een paar onfortuinlijke doden. Directe geopolitieke consequentie: 0.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 10:11 schreef klaasweetalles het volgende:
Als je zélf een oorlog begint, dan kun je niemand anders verantwoordelijk houden dan jezelf.
Netanyahu ging er waarschijnlijk van uit dat Iran alleen een serieuze tegenstander zou zijn als het een kernwapen had. Maar het tegendeel blijkt waar: Iran heeft geen kernbom nodig om aanzienlijke schade toe te brengen. Gewone raketten en drones blijken al meer dan genoeg.
Een misrekening met grote gevolgen.
We zullen wel moeten uiteindelijk. Iran is vriend van Rusland. Rusland is onze vijand.quote:Nederland moet zich helemaal niet politiek met deze oorlog bemoeien.
Je zegt dus feitelijk dat Israël zich maar moet laten aanvallen, omdat het zich perfect kan verdedigen, maar niet terug mag slaan. Israël moet stoppen met aanvallen, terwijl Hamas en Iran beide gewoon doorgaan. Die stoppen echt niet, want hun doel is Israël wegvagen.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 09:36 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Als Israel haar aanvallen zou stoppen, zou er geen wapenembargo zijn en kan de iron dome dus gewoon blijven zoals het is. En kan Israel zich ook verdedigen.
Ik vind het echt alle boekjes te buiten gaan om dit onder antisemitisme te scharen, overigens.
Kromme gedachtegang. Als Israel zich aan het oorlogsrecht zou houden was er geen motie geweest. Indien Nederland een embargo instelt is dat gewoon een gevolg van hun handelen. Wij lokken niets uit. Dat doen ze helemaal zelf.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 10:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
We houden ons nu ook gewoon buiten het conflict. Veel partijen (bijna kamerbreed) pleiten alleen voor sancties richting Israël omdat ze zich niet aan het oorlogsrecht houden, maar dat is geen deelnemen aan een conflict. Het leveren van puur verdedigingsmateriaal wat wij al jaren doen is ook geen deelnemen aan het conflict.
Het stoppen van leveren trouwens ook niet, je weet dan alleen dat je een massaal bombardement op Israël uitlokt, een nieuw conflict dus. En daar heb je dan in feite wel aan deelgenomen, je hebt hem uitgelokt.
CU zei vrij duidelijk op het congres dat ze niet meer wilden doen.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 10:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Alleen PVV pleit voor niets doen. En ja, die zijn verwerpelijk, maar daar verwacht je dat van. Van GL-PvdA niet.
Alle andere partijen willen via de EU de druk opvoeren.
Edit: nichepartij SGP pleit natuurlijk ook voor niks doen.
Dat iddquote:Op vrijdag 20 juni 2025 09:36 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Als Israel haar aanvallen zou stoppen, zou er geen wapenembargo zijn en kan de iron dome dus gewoon blijven zoals het is. En kan Israel zich ook verdedigen.
Ik vind het echt alle boekjes te buiten gaan om dit onder antisemitisme te scharen, overigens.
Nouja, op korte termijn een andere leverancier vinden valt waarschijnlijk ook niet mee.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 11:51 schreef ikbenrond het volgende:
Als Nederland geen iron dome onderdelen meer levert, dan is het toch niet alsof de iron dome stilvalt? En waarom kan Israel die zelf niet produceren, eigenlijk?
De motie stelt dat er niet geleverd gaat worden. Dat betekent niet dat de Iron Dome wordt uitgeschakeld door de motie van pirie. Israel heeft dan nog de keus, gaan ze voor het beschermen van levens van hun eigen burgers of gaan ze voor het vernietigen van niet joodse levens.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 09:18 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het feit dat je dat niet snapt is wel bijzonder.
Israël proberen hun verdedigende capaciteiten te ontnemen om hun burgers te beschermen tegen raketaanvallen van hun vele agressieve buren is op geen enkele manier een genuanceerde oplossingsgerichte maatregel. Wijzen naar misdragingen van de Israëlische regering en het leger in hun offensieve acties tegen Hamas is op geen enkele manier een rechtvaardiging voor zo'n motie.
Vuur met vuur bestrijden en het leven van burgers proberen gevaarlijker te maken kan nooit zinnig constructief beleid zijn.
Ze zijn natuurlijk voorlopig nog niet bezig met het vermoorden van Iraanse gewone burgers (al zie ik ze daar ook wel toe in staat, maar dan is het juist prettig als je nog een pressiemiddel hebt om ze daarvan te doen laten afzien), en het bombarderen van het Iraanse nucleaire programma moet Israel gewoon mogen doen gezien de uitspraken over Israel van het Iraanse regime.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 12:01 schreef Indigoblauw het volgende:
[..]
De motie stelt dat er niet geleverd gaat worden. Dat betekent niet dat de Iron Dome wordt uitgeschakeld door de motie van pirie. Israel heeft dan nog de keus, gaan ze voor het beschermen van levens van hun eigen burgers of gaan ze voor het vernietigen van niet joodse levens.
De keus lijkt me simpel
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |