abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217930917
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_217930977
https://nos.nl/artikel/25(...)-extra-voor-defensie

Besluit om naar 5% te gaan is genomen, maar hoe ze dat betalen mag het volgende kabinet gaan uitzoeken. Heb daar nou zo'n hekel aan wanneer ze dat doen, het vorige kabinet had ook het handje van om tijdens de formatie nog miljarden toe te kennen aan dingen zonder dekking.

Prima als je zo'n besluit neemt, maar zorg dan ook voor de dekking. Dit is zo gewoon weer een probleem van 20 miljard wat het volgende kabinet mag gaan oplossen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Timwonnacott op 13-06-2025 17:45:36 ]
pi_217930989
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2025 15:13 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Ze zeggen toch dat Israel recht heeft op de voorgenomen etnische zuivering. Dat noemen ze dan net als Israel Hamas verdrijven.
Lijden deden ze al jarenlang vóór Oktober 2023. We zijn inmiddels bij 'systematisch en op grote schaal gedood worden'. En dan houd ik het nog neutraal.

quote:
Dat Christenunie wel zou gedijen in Israel in andere landen niet is natuurlijk geen argument om een oogje toe te knijpen bij misdaden tegen de menselijkheid, nouja voor CU blijkbaar wel.
https://cvandaag.nl/10615(...)n-opzichte-van-isral

20 dappere leden, en een partijbestuur wat het er niet mee eens is. Tot zo ver de kritische houding tov Israël. Maar he, de optie tot kritiek is er, dus dan heb je ook wat, ofzo.
"Pools are perfect for holding water"
pi_217930994
quote:
Klopt, je kent beide moties? De ontraadde motie pleitte er voor dat Israël al haar beveiligingsmaatregelen tegen terrorisme moest slopen (detectiepoorten, muren, e.d.). En wilde het beginselprogramma aanpassen, dat kan gewoon niet ingerommeld worden in een motie over wat anders. Dat zijn de twee redenen dat ze de motie ontraden.

De andere motie is dit:

quote:
A. Constaterende dat:
- Hamas op 7 oktober 2023 een ongekende terroristische aanval uitvoerde op Israëlisch
grondgebied, waarbij burgers werden vermoord, mishandeld en gegijzeld en Israël sinds die
datum voortdurende beschietingen op haar burgerbevolking heeft te verduren van Hamas,
Hezbollah, Iran, Iraakse milities en Houthi’s in Jemen;
- het aanhoudende geweld tussen Israël en Hamas sinds oktober 2023 heeft geleid tot een
ernstig humanitaire situatie in de Gazastrook en aanhoudende dreiging voor Israëlische
burgers;
- tot op heden nog steeds tientallen gijzelaars worden vastgehouden door Hamas en Hamas
opzettelijk opereert vanuit civiele locaties in dichtbevolkte gebieden;
- Israël grootschalige militaire operaties in Gaza is begonnen, met als doel het uitschakelen van
Hamas, wat heeft geleid tot verwoesting van civiele infrastructuur;
- bij militaire acties en raketbeschietingen vele onschuldige burgerslachtoffers zijn gevallen en
nog steeds vallen.

B. Overwegende dat:
- elke staat het recht heeft zichzelf te verdedigen tegen terroristische aanvallen, binnen de
kaders van het internationaal humanitair- en oorlogsrecht;
- het gebruik van geweld in oorlogssituaties nooit mag leiden tot collectieve bestraffing van
burgers, noch tot het belemmeren van humanitaire hulp;
- de situatie in Israël en Gaza velen binnen de partij raakt, zowel de gruwelijke aanval op 7
oktober en de continue dreiging vanuit verschillende landen richting Israël, als de humanitaire
situatie die de meest kwetsbaren in Gaza raakt;
- er grote onvrede is over het gebrek aan uitzicht op vrede en men verlangt naar vrede;
- het lijden van onschuldige burgers de internationale gemeenschap verplicht tot actieve inzet
voor het voorkomen van verdere escalatie en tot het bevorderen van duurzame vrede.

C. Spreekt uit:
- dat het congres diepe zorgen heeft over het aanhoudende geweld, het groeiend aantal
burgerslachtoffers en de schrijnende humanitaire situatie in Gaza;
- voor het bestaansrecht en veiligheid van Israël te blijven staan en dat alle gijzelaars
onmiddellijk vrijgelaten dienen te worden door Hamas;
- te onderstrepen dat bescherming van burgers en toegang tot humanitaire hulp prioriteit moet
krijgen.

D. Verzoekt de Tweede Kamerfractie:
- in uitingen, ontmoetingen en beleidskeuzes te werken en streven naar duurzame vrede
binnen het Midden-Oosten en specifiek gericht op Israël als een veilig thuisland voor de
Joden en op het welzijn van de Palestijnse bevolking;
- de regering Netanyahu aan te spreken op handelingen of uitspraken die haaks staan op
humanitaire verplichtingen of een pad richting een duurzame vrede met ook bestaansrecht
voor de Palestijnen;
- in te zetten op een internationale veroordeling van Hamas voor het plegen van terroristische
daden en het in gevaar brengen van zowel Israëlische als Palestijnse burgers;
- specifiek oog te blijven houden voor het lot van christelijke Palestijnen, zowel in Gaza als op
de Westbank;
- vredesprojecten te blijven ondersteunen.

E. Roept lokale en provinciale ChristenUnie politici op:
- in hun uitingen terughoudend te zijn over internationale conflicten, maar indien uiting wordt
gegeven deze vooral te richten op (lokale/regionale) verbinding, uitzicht op vrede en in te
zetten op een blijvende dialoog tussen gemeenschappen, waaronder zowel de joodse als
islamitische gemeenschap;
en gaat over tot de orde van de dag.
Die lijn zou ik ook gewoon ondersteunen. En het bestuur staat hier dus ook achter.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_217931013
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2025 15:30 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat lijden zijn mijn woorden, ik vat 15/20 regels in 1 zinnetje samen. En ze zijn kritisch op het regime van Israël. Zo veel zelfs dat er al tientallen of misschien wel honderden leden door zijn vertrokken. Ze zijn kritisch. Ze noemen het huidige beleid van Netanyahu het zaaien van haat.
Nou, die kritiek zal dan wel duidelijker en sterker verwoord worden in die 15-20, is te hopen. Het enige wat ik als niet-abonnee in dat artikel over Israel kan vinden is het volgende, in het onderschrift bij de foto:

quote:
ChristenUnie-leider Mirjam Bikker: 'Wij staan als partij vierkant achter Israël, een land dat tot stand is gekomen na een diepdroevige geschiedenis. '
Tsja ...

quote:
Ze bedoelen vooral midden op andere zaken dan economisch, volgens mij.
[..]
Het werd hier regelmatig gevraagd. Sterker: het bestuur heeft eerder gezegd in principe niet te willen regeren. Dus het is wel een bijzonder statement, een draai. Vorige verkiezing gingen ze ook in met "in principe regeren we niet".
Helder ^O^

quote:
Dat gebeurt bij elke landelijke partij. Wil je dat niet, dan moet je een lokale partij oprichten.
Fair.
"Pools are perfect for holding water"
  vrijdag 13 juni 2025 @ 17:41:56 #6
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_217932648
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2025 15:38 schreef Timwonnacott het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)-extra-voor-defensie

Besluit om naar 5% te gaan is genomen, maar hoe ze dat betalen mag het volgende kabinet gaan uitzoeken. Heb daar nou zo'n wanneer ze dat doen, het vorige kabinet had ook het handje van om tijdens de formatie nog miljarden toe te kennen aan dingen zonder dekking.

Prima als je zo'n besluit neemt, maar zorg dan ook voor de dekking. Dit is zo gewoon weer een probleem van 20 miljard wat het volgende kabinet mag gaan oplossen.
Blijft absurd dat besluiten nemen en de uitwerking naar een volgend kabinet te schuiven.
Ik verwacht niet dat de TK, gezien hun gesternte en zichzelf in de verkiezingsstand zttend, veel zal protesteren.

Zelf - zeker geen tegenstander van defensie - zou ik vooral, ook demissionair, willen weten waar de lieve gerritjes dit van gaan willen betalen. Nog even los hoe er hokuspokus (te pas) omgeschoven gaat worden naar 5%.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_217932992
quote:
14s.gif Op vrijdag 13 juni 2025 17:41 schreef Vallon het volgende:

[..]
Blijft absurd dat besluiten nemen en de uitwerking naar een volgend kabinet te schuiven.
Ik verwacht niet dat de TK, gezien hun gesternte en zichzelf in de verkiezingsstand zttend, veel zal protesteren.

Zelf - zeker geen tegenstander van defensie - zou ik vooral, ook demissionair, willen weten waar de lieve gerritjes dit van gaan willen betalen. Nog even los hoe er hokuspokus (te pas) omgeschoven gaat worden naar 5%.
Het is vooral: hoeveel jaar gaan we daar over doen.

Dinsdag debat hierover trouwens.
pi_217932995
En niet eens een eenmalig bedrag of een relatief beperkt bedrag, nee structureel miljarden uitgeven zonder enige vorm van dekking, en dat van de partij die voor degelijk bestuur is en van de partij van degelijke overheidsfinanciën.
pi_217933083
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2025 18:22 schreef Kickinalfa het volgende:
En niet eens een eenmalig bedrag of een relatief beperkt bedrag, nee structureel miljarden uitgeven zonder enige vorm van dekking, en dat van de partij die voor degelijk bestuur is en van de partij van degelijke overheidsfinanciën.
Het is een besluit tot inzet in de NAVO top, hè? Ze willen dat de NAVO dat gaat besluiten. Volgens mij zijn plannen voor zulke tops altijd ongedekt. Ze gingen ook niet naar Parijs met een doordacht, doorberekend plan hoe ze hun inzet (wat was dat, 1,5 graad volgens mij?) zouden gaan halen.

Dat mensen nu plots om een dekking vragen bij een inzet voor een internationale top vind ik wel heel bijzonder.
  vrijdag 13 juni 2025 @ 18:36:59 #10
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_217933125
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2025 18:22 schreef Kickinalfa het volgende:
Ik zou ook voorstander zijn van geleidelijk opschalen en dan jaarlijks checken of opschalen nog wenselijk is, of het hetzelfde laten.
  vrijdag 13 juni 2025 @ 19:09:41 #11
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_217933371
Zou Wilders Timmermans en de PVDA/Groen Links uitsluiten?
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  vrijdag 13 juni 2025 @ 19:15:22 #12
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_217933426
Wandelende duim Thierry Aartsen in het kabinet, roflmao.
Put these foolish ambitions to rest.
pi_217934081
Karremans minEZ, prima.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
To regret is to compromise
Best pilot in history
  vrijdag 13 juni 2025 @ 20:22:03 #14
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_217934439
Geert Wilders roept de burgers van Iran op geweld te gebruiken tegen het regime, moet je je voorstellen dat de Marokkaanse koning zoiets zou zeggen over Nederland...
  vrijdag 13 juni 2025 @ 20:26:42 #15
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_217934519
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2025 20:22 schreef Vis1980 het volgende:
Geert Wilders roept de burgers van Iran op geweld te gebruiken tegen het regime, moet je je voorstellen dat de Marokkaanse koning zoiets zou zeggen over Nederland...
Wel een paar Fatwa's gehad toch?
  Moderator vrijdag 13 juni 2025 @ 20:28:05 #16
236264 crew  capricia
pi_217934544
quote:
Want onze burgers worden hier onderdrukt en er zijn hier geen mensenrechten?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 13 juni 2025 @ 20:33:48 #17
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_217934630
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 juni 2025 20:28 schreef capricia het volgende:

[..]
Want onze burgers worden hier onderdrukt en er zijn hier geen mensenrechten?
Zou die dan ook het eens zijn met de mensen in LA?
  Moderator vrijdag 13 juni 2025 @ 20:37:04 #18
236264 crew  capricia
pi_217934669
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2025 20:33 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Zou die dan ook het eens zijn met de mensen in LA?
Vind je dat vergelijkbaar met de mensenrechten in Iran?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_217934796
quote:
Kom op, iedereen hier was aan het juichen voor de Arabische Lente. Ik zou ook juichen als de Iraanse onderdrukte burgers hun criminele, gewelddadige, gevaarlijke regering er uit zou werken. Deze oproep zou het hele westen moeten steunen.
  vrijdag 13 juni 2025 @ 20:49:04 #20
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_217934824
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 juni 2025 20:37 schreef capricia het volgende:

[..]
Vind je dat vergelijkbaar met de mensenrechten in Iran?
Niet volledig, al worden er nu mensen zonder rechten in buitenlandse gevangenissen gegooid. Daar is nu verzet tegen. Daarnaast is een streng gelovige dictatorschap nu juist iets waar Trump zich erg hard voor aan het maken is in de VS.

Ik ben sowieso al heel erg tegen iemand zijn rechten willen afnemen, omdat ie 'vul hier een detail in die volgens de wet niet uitmaakt voor je rechten'. Ik ben nog meer tegen iemand zonder veroordeling opsluiten voor een overtreding, wat geen misdrijf is. En dan ook nog eens in een buitenlandse gevangenis met mensonterende toestanden.

Ik begrijp de opstand tegen ICE volledig, al zijn looters natuurlijk bij voorbaat al triest. Maakt dit dan de VS zo erg als Iran? Nee, ik zou het ook raar vinden als je pas wat mag zeggen als het inmiddels even erg is. Voor Westerse standaarden is het zeker wel van een barbaars niveau. Als er burgers worden gedood in een bepaald land, door een ander land, dan vind ik het sowieso al vreemd om daar het aanvallende land voor te feliciteren.

Maar goed, strenge Moslimlanden zijn de hel op aarde, dat snap ik ook wel. Er was een deal over het atoombomgebruik, maar die heeft iemand weer teruggedraaid. Ik denk wel, hoe meer je gaat oorlog voeren in het Midden-Oosten, hoe meer opstand er komt...maar niet tegen het regime. Daarnaast vind ik Hamas een stel schurken, Hezbolla ook en Israël gaat nogal ver in Gaza. Blind in zo'n oorlog mee gaan is dan ook het gevaarlijkste wat je kunt doen als het Westen.
  vrijdag 13 juni 2025 @ 20:50:05 #21
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_217934837
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2025 20:46 schreef Hanca het volgende:

[..]
Kom op, iedereen hier was aan het juichen voor de Arabische Lente. Ik zou ook juichen als de Iraanse onderdrukte burgers hun criminele, gewelddadige, gevaarlijke regering er uit zou werken. Deze oproep zou het hele westen moeten steunen.
Dat is het punt ook niet, ook ik walg van dat soort regimes, des te meer dat ik hier geen politici wil die meteen buiten de rechtsstaat om willen fietsen, voordat je uiteindelijk ook in dat soort regimes belandt.
pi_217934904
quote:

[..]
Als het nou van iemand kwam die je kunt betrappen op een eerlijke mening, soit.
What Would Goku Do
pi_217934971
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2025 20:49 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Ik denk wel, hoe meer je gaat oorlog voeren in het Midden-Oosten, hoe meer opstand er komt...maar niet tegen het regime.
In Tunesië, Oman, Libië, Koeweit, Marokko, Jemen, Irak, Algerije zijn er regimes omver gegooid of er zijn grote concessies gedaan. Uiteindelijk is het regime in Syrië ook verdreven. En inderdaad, het komt dan niet altijd goed, zie Libië. Maar dat er nooit een opstand is tegen 'het regime' is gewoon onwaar. En ook in Iran zal het van de bevolking zelf moeten komen, een buitenlandse inmenging is zelden echt succesvol. En hopelijk gaan ze in Israël binnenkort ook eens een einde maken aan de regering Netanyahu, al is die wel democratisch gekozen.
pi_217935010
quote:
Het westen, en dan met name Groot-Brittannië en de Verenigde Staten, hebben in de afgelopen, pak 'm beet, 100 jaar, Iran alleen maar ellende gebracht. Het zou het westen sieren als het zich niet meer zou bemoeien met de binnenlandse aangelegenheden van Iran.

Slechts een klein deel van de Iraniërs zijn pro-westers. Het gaat dan om een kleine elite die het indertijd onder het regime van de shah goed had. Voor de rest wordt de afkeer tegen het westen door de overgrote meerderheid van het Iraanse volk gedeeld, ook door Iraniërs die tegen de Islamitische Republiek zijn.

Ondanks dat er veel is aan te merken op de Islamitische Republiek, heeft die er wel voor gezorgd dat Iran zich heeft afgewend van het onbetrouwbare westen en zich steeds meer op het oosten is gaan oriënteren. Iran onderhoudt nu goede banden met Rusland, India en China. Iran is sinds 2005 waarnemer bij de Shanghai Cooperation Organisation, en sinds 2023 volwaardig lid.

De goede betrekkingen met het oosten is iets waar Iran op langere termijn veel aan heeft, ook bij een eventuele val van de Islamitische Republiek.
pi_217935092
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2025 21:02 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Het westen, en dan met name Groot-Brittannië en de Verenigde Staten, hebben in de afgelopen, pak 'm beet, 100 jaar, Iran alleen maar ellende gebracht. Het zou het westen sieren als het zich niet meer zou bemoeien met de binnenlandse aangelegenheden van Iran.

Slechts een klein deel van de Iraniërs zijn pro-westers. Het gaat dan om een kleine elite die het indertijd onder het regime van de shah goed had. Voor de rest wordt de afkeer tegen het westen door de overgrote meerderheid van het Iraanse volk gedeeld, ook door Iraniërs die tegen de Islamitische Republiek zijn.

Ondanks dat er veel is aan te merken op de Islamitische Republiek, heeft die er wel voor gezorgd dat Iran zich heeft afgewend van het onbetrouwbare westen en zich steeds meer op het oosten is gaan oriënteren. Iran onderhoudt nu goede banden met Rusland, India en China. Iran is sinds 2005 waarnemer bij de Shanghai Cooperation Organisation, en sinds 2023 volwaardig lid.

De goede betrekkingen met het oosten is iets waar Iran op langere termijn veel aan heeft, ook bij een eventuele val van de Islamitische Republiek.
Oh ja, pro-Rusland zijn en pro-China, dat helpt voor de gewone mensen...

Kom op, hou jezelf niet voor de gek. Dat zijn landen waar de gewone mens wordt onderdrukt, net als inderdaad in Iran.
  vrijdag 13 juni 2025 @ 21:09:19 #26
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_217935097
quote:
Met die oproep lijkt me op zich niet zoveel mis. Als de koning van Marokko dat zou doen hebben we een dikke diplomatieke rel, Marokko is immers een bondgenoot, Iran niet.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  vrijdag 13 juni 2025 @ 21:10:09 #27
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_217935112
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 juni 2025 20:59 schreef Hanca het volgende:

[..]
In Tunesië, Oman, Libië, Koeweit, Marokko, Jemen, Irak, Algerije zijn er regimes omver gegooid of er zijn grote concessies gedaan. Uiteindelijk is het regime in Syrië ook verdreven. En inderdaad, het komt dan niet altijd goed, zie Libië. Maar dat er nooit een opstand is tegen 'het regime' is gewoon onwaar. En ook in Iran zal het van de bevolking zelf moeten komen, een buitenlandse inmenging is zelden echt succesvol. En hopelijk gaan ze in Israël binnenkort ook eens een einde maken aan de regering Netanyahu, al is die wel democratisch gekozen.
Ik ben helemaal voor het regime omver gooien, ik ben niet voor dat het Westen dat dan gaat doen. Dat bedoelde ik ook, als 'we' constant landen daar gaan bombarderen, blijkt vaak dat we mensen daar ook geen fan van het Westen maken.

Ik zou graag zien dat alle mensen overal veilig kunnen leven en gewoon aanspraak kunnen maken op mensenrechten. Of dat nu in de Iran is, S-Arabië, de VS, waar dan ook. Gelukkig zijn we in het Westen wat meer op onze hoede, maar als je de opkomst ziet in het aantal mensen dat er geen problemen mee heeft om verdragen te verscheuren, de grondwet te omzeilen en alles door één man te laten bepalen (en dat dan ook nog op basis van hoe hij zich die dag voelt), dan zie je dat zulke regimes ook in het Westen mogelijk zijn en dat ze er niet van de ene op andere dag zijn. Er is een 'road to' dat soort regimes.
  vrijdag 13 juni 2025 @ 21:12:22 #28
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_217935138
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2025 21:09 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Met die oproep lijkt me op zich niet zoveel mis. Als de koning van Marokko dat zou doen hebben we een dikke diplomatieke rel, Marokko is immers een bondgenoot, Iran niet.
Touché. Ik vind dan nog dat Wilders, die alles in zijn eentje wil gaan beslissen en besturen, daar niet de aangewezen persoon voor is.
pi_217935256
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2025 21:12 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Touché. Ik vind dan nog dat Wilders, die alles in zijn eentje wil gaan beslissen en besturen, daar niet de aangewezen persoon voor is.
Eens. Maar val hem aan op zijn daadwerkelijk erge tweets, dat zijn er genoeg. Niet op die ene tweet waarin hij eindelijk eens iets zegt waar de meeste politici het gewoon mee eens zullen zijn.
pi_217935303
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2025 21:08 schreef Hanca het volgende:
Oh ja, pro-Rusland zijn en pro-China, dat helpt voor de gewone mensen...

Kom op, hou jezelf niet voor de gek. Dat zijn landen waar de gewone mens wordt onderdrukt, net als inderdaad in Iran.
Als je denkt dat het westen het goed voor heeft met de Iraanse bevolking, dan houd je jezelf enorm voor de gek. De geschiedenis heeft wat dat betreft één ding wel geleerd. Het interesseert het westen totaal niet of het Iraanse volk mensenrechten en democratie heeft. Het westen wil alleen goedkope olie.

Iran stelt qua oppervlakte en bevolking op wereldschaal natuurlijk niet veel voor en heeft samenwerking met andere landen nodig. En dan kan Iran beter samenwerken met landen als Rusland, India en China die Iran als gelijkwaardige partner behandelen, dan met het onbetrouwbare westen dat wil dat Iran buigt voor het westen.

Iran heeft in de geschiedenis ook conflicten gehad met Rusland, maar op een of andere manier is het tussen Iran en Rusland weer goed gekomen.
  vrijdag 13 juni 2025 @ 21:25:51 #31
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_217935322
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2025 21:20 schreef Hanca het volgende:

[..]
Eens. Maar val hem aan op zijn daadwerkelijk erge tweets, dat zijn er genoeg. Niet op die ene tweet waarin hij eindelijk eens iets zegt waar de meeste politici het gewoon mee eens zullen zijn.
Daar zit ook weer wat in.
  vrijdag 13 juni 2025 @ 21:27:39 #32
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_217935344
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2025 21:24 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Iran heeft in de geschiedenis ook conflicten gehad met Rusland, maar op een of andere manier is het tussen Iran en Rusland weer goed gekomen.
Dat laatste is dan weer een vorm van dat alle landen daar elkaar nodig hebben. Rusland kan niet met de hele wereld handel doen, net als Iran.
pi_217935383
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2025 21:24 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Als je denkt dat het westen het goed voor heeft met de Iraanse bevolking, dan houd je jezelf enorm voor de gek. De geschiedenis heeft wat dat betreft één ding wel geleerd. Het interesseert het westen totaal niet of het Iraanse volk mensenrechten en democratie heeft. Het westen wil alleen goedkope olie.
Ik weet wel zeker dat het Westen meer belang hecht aan mensenrechten dan China en Rusland.

Dat ze nu vooral willen dat het terroristen steunende regime geen kernwapens heeft, is goed te begrijpen. Iran met kernwapens zou de dodelijkste terroristische organisatie ooit zijn, waarschijnlijk. Beginnend in Israël en de VS.
  vrijdag 13 juni 2025 @ 21:32:02 #34
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_217935403
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2025 21:30 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik weet wel zeker dat het Westen meer belang hecht aan mensenrechten dan China en Rusland.

Dat ze nu vooral willen dat het terroristen steunende regime geen kernwapens heeft, is goed te begrijpen. Iran met kernwapens zou de dodelijkste terroristische organisatie ooit zijn, waarschijnlijk. Beginnend in Israël en de VS.
Daarom hadden ze dan ook een deal toch?
  vrijdag 13 juni 2025 @ 21:32:25 #35
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_217935412
Iran met kernwapens moet je koste wat kost voorkomen, ja.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_217935464
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2025 21:32 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Daarom hadden ze dan ook een deal toch?
Ja, maar iedereen weet wat voor idioot er tegenwoordig in het Witte Huis woont, helaas.
  vrijdag 13 juni 2025 @ 21:37:45 #37
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_217935483
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2025 21:32 schreef Janneke141 het volgende:
Dat ben ik helemaal met je eens. Overigens heb ik ook niet 100% vertrouwen in Westerse landen als het aankomt op wie achter de knoppen zit. Een megalomane gek hebben we vaker voorbij zien komen in de afgelopen 80 jaar. Ja, meer vertrouwen dan in Iran, uiteraard, maar waar ook ter wereld heb je uiteindelijk een iemand nodig die het prima vindt om te sterven tijdens een nucleaire oorlog. Of iemand die de wereld graag ziet branden.
pi_217935570
Nu we het er over hebben: Netanyahu kan trouwens wel zijn hand overspeeld hebben. De Israëlische bevolking is oorlogsmoe, dat er nu Iraanse raketten op Israël landen wordt hem niet in dank afgenomen.
pi_217935717
quote:
Je hebt zeker nooit gehoord van Operation Ajax? Het omverwerpen van de enige democratische regering die Iran ooit gehad heeft, die van premier Mohammad Mossadegh, staat dus wel op naam van de Verenigde Staten en Groot-Brittannië.

Na de coup tegen Mossadegh werd Iran, onder druk van zware economische sancties, gedwongen om het Consortium Agreement te ondertekenen. Dat hield in dat de oliewinning in Iran in handen kwam van een aantal westerse oliemaatschappijen, dat de Iraanse regering er maar zeer weinig over te zeggen had, en dat Iran ook maar weinig geld voor de olie kreeg.

https://en.wikipedia.org/wiki/1953_Iranian_coup_d%27%C3%A9tat

https://en.wikipedia.org/wiki/Consortium_Agreement_of_1954
quote:
Tot nu toe is het bezit van kernwapens door de Verenigde Staten veel gevaarlijker gebleken.
pi_217935789
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2025 22:01 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Je hebt zeker nooit gehoord van Operation Ajax? Het omverwerpen van de enige democratische regering die Iran ooit gehad heeft, die van premier Mohammad Mossadegh, staat dus wel op naam van de Verenigde Staten en Groot-Brittannië.

Na de coup tegen Mossadegh werd Iran, onder druk van zware economische sancties, gedwongen om het Consortium Agreement te ondertekenen. Dat hield in dat de oliewinning in Iran in handen kwam van een aantal westerse oliemaatschappijen, dat de Iraanse regering er maar zeer weinig over te zeggen had, en dat Iran ook maar weinig geld voor de olie kreeg.

https://en.wikipedia.org/wiki/1953_Iranian_coup_d%27%C3%A9tat

https://en.wikipedia.org/wiki/Consortium_Agreement_of_1954
[..]
Tot nu toe is het bezit van kernwapens door de Verenigde Staten veel gevaarlijker gebleken.
Leuk geschiedenis verhaaltje uit opa's oude doos, maar je gaat niet in op mijn feitelijk juiste opmerking: het westen geeft meer om mensenrechten dan Rusland en China. Dat kan ook jij niet ontkennen. En de bevolking is dus zeer waarschijnlijk beter af als Iran zich meer naar het westen keert, maar de bevolking is zeker beter af als dit regime verdwijnt. Veel slechter kan namelijk niet.
pi_217935817
quote:
14s.gif Op vrijdag 13 juni 2025 19:58 schreef nostra het volgende:
Karremans minEZ, prima.
Karremans kan dat inderdaad prima met zijn profiel. Een mooie nieuwe klus.
pi_217935867
Eerlijk gezegd begrijp ik dus absoluut niet waar het beeld vandaan komt dat de Iran een gevaar zou zijn voor de vrede en veiligheid in de regio. Ik zie Iran eerder als een land dat streeft naar vrede en veiligheid en goede betrekkingen met zijn buurlanden.

Zo heeft Iran bemiddeld in het conflict tussen Armenië en Azerbaijan. Iran onderhoudt goede betrekkingen met beide landen en geniet op een of andere manier dermate het vertrouwen van beide landen dat een hier nu een diplomatieke zeldzaamheid optreedt. Armenië en Azerbaijan onderhouden geen diplomatieke betrekkingen met elkaar, en hebben dus geen eigen ambassades in elkaars hoofdsteden, maar laten zich dus door een ander land vertegenwoordigen. Zowel Armenië als Azerbaijan hebben voor Iran gekozen als "protecting power". Dus de Iraanse ambassade in Yerevan behartigt de belangen van Azerbaijan, en de Iraanse ambassade in Baku behartigt de belangen van Armenië.

Iran onderhoudt goede betrekkingen met zowel India als Pakistan. Bemiddeling en diplomatie door Iran hebben ervoor gezorgd dat het recente conflict tussen India en Pakistan niet verder is geëscaleerd.

Iran is ook een van de weinige landen op de wereld die goede betrekkingen onderhoudt met zowel de Republiek Korea als de Democratische Volksrepubliek Korea.
pi_217936010
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2025 22:13 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Eerlijk gezegd begrijp ik dus absoluut niet waar het beeld vandaan komt dat de Iran een gevaar zou zijn voor de vrede en veiligheid in de regio. Ik zie Iran eerder als een land dat streeft naar vrede en veiligheid en goede betrekkingen met zijn buurlanden.

Zo heeft Iran bemiddeld in het conflict tussen Armenië en Azerbaijan. Iran onderhoudt goede betrekkingen met beide landen en geniet op een of andere manier dermate het vertrouwen van beide landen dat een hier nu een diplomatieke zeldzaamheid optreedt. Armenië en Azerbaijan onderhouden geen diplomatieke betrekkingen met elkaar, en hebben dus geen eigen ambassades in elkaars hoofdsteden, maar laten zich dus door een ander land vertegenwoordigen. Zowel Armenië als Azerbaijan hebben voor Iran gekozen als "protecting power". Dus de Iraanse ambassade in Yerevan behartigt de belangen van Azerbaijan, en de Iraanse ambassade in Baku behartigt de belangen van Armenië.

Iran onderhoudt goede betrekkingen met zowel India als Pakistan. Bemiddeling en diplomatie door Iran hebben ervoor gezorgd dat het recente conflict tussen India en Pakistan niet verder is geëscaleerd.

Iran is ook een van de weinige landen op de wereld die goede betrekkingen onderhoudt met zowel de Republiek Korea als de Democratische Volksrepubliek Korea.
Weleens van clubs als Hezbollah en Hamas gehoord toevallig?
pi_217936202
quote:

Jaja, Iran is een topland. Het land dat Hamas en Hezbollah steunt. Het land waarvan de feitelijke leider beroemde "death to America" speeches houdt. Het land waar mensen alleen al levenslang de gevangenis in gaan omdat ze christen worden. Het land waar op protesten wordt gereageerd met executies. Het land dat Assad door dik en dun heeft gesteund. Hebben we het allebei over hetzelfde land?

Maar de korte samenvatting is: Iran met kernwapens = Hamas en Hezbollah met kernwapens. De leiding van die 2 groeperingen zit diep verweven in de macht van Iran.
pi_217936821
quote:
Kom op, iedereen hier was aan het juichen voor de Arabische Lente.
Ik zou hier zeggen, spreek voor jezelf en doe niet alsof iedereen jouw mening deelt.

Toen de zogenaamde Arabische lente aan de gang was, hoorde ik genoeg geluiden van mensen die zich er zorgen over maakten dat het alleen maar slechter zou worden, wat dus ook gebeurd is. Alleen in Tunesië is de zogenaamde Arabische lente niet in ellende ontaard.

Voor de rest is de Arabische lente eerder een winter geworden die vooral ten koste is gegaan van vrouwenrechten en rechten van religieuze minderheden.
  zaterdag 14 juni 2025 @ 00:15:00 #46
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_217937279
Overigens wel mooi dat ze daar voor elkaar gekregen hebben dat alleen mannen mogen rijden, dat is wel iets wat hier ook ingevoerd moet worden. Als je denkt dat ik onzin praat: wist je dat maar liefst 1/3 van ALLE AUTO-ONGELUKKEN DOOR VROUWEN WORDT VEROORZAAKT!? Hoelang gaan we nog door met deze onveilige situatie?
pi_217937522
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 juni 2025 22:07 schreef Hanca het volgende:
Leuk geschiedenis verhaaltje uit opa's oude doos, maar je gaat niet in op mijn feitelijk juiste opmerking: het westen geeft meer om mensenrechten dan Rusland en China. Dat kan ook jij niet ontkennen. En de bevolking is dus zeer waarschijnlijk beter af als Iran zich meer naar het westen keert, maar de bevolking is zeker beter af als dit regime verdwijnt. Veel slechter kan namelijk niet.
Beetje flauw om dit een beetje badinerend te benoemen als geschiedenis verhaaltjes uit opa's oude doos. Als ik zo zou spreken over de Holocaust, dan zou je dat ook niet leuk vinden.

De coup van 1953 heeft uiteindelijk wel de loop van de ontwikkelingen in Iran sterk beïnvloed.

Het westen geeft alleen om mensenrechten in westerse landen. Als het om niet-westerse landen gaat, heeft het westen, en dan vooral de Verenigde Staten, er geen enkele moeite mee om de hartelijkste betrekkingen te onderhouden met de meest onderdrukkende regimes zolang dat in het westerse belang is. Mensenrechten en democratie wordt alleen gebruikt als een stok om regimes te slaan die niet aan de leiband van het westen willen lopen.

Of de Iraanse bevolking beter af is als de Islamitische Republiek valt, hangt helemaal af van wat ervoor in de plaats komt. Als er net als in Libië een burgeroorlog uitbreekt, dan is de bevolking zeker veel slechter af.
pi_217937627
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 juni 2025 22:43 schreef Hanca het volgende:
Het land waar mensen alleen al levenslang de gevangenis in gaan omdat ze christen worden. Het land waar op protesten wordt gereageerd met executies. Het land dat Assad door dik en dun heeft gesteund. Hebben we het allebei over hetzelfde land?
Ik ben het ook niet eens met het gebrek aan godsdienstvrijheid in Iran en dat het er streng verboden is om de islam te verlaten. Het onrechtvaardigste eraan vind ik nog wel dat je automatisch als moslim beschouwd wordt als je vader moslim is. De meeste Iraniërs hebben er dus nooit voor gekozen om moslim te zijn, maar worden wel zwaar bestraft als ze de islam verlaten.

Toch is dit voor verreweg de meeste Iraniërs geen belangrijk thema. Er zijn maar weinig Iraniërs geïnteresseerd om zich tot een andere godsdienst te bekeren. Het is wel zo dat heel veel Iraniërs inmiddels de facto de islam verlaten hebben. Ze blijven dan officieel moslim, maar praktizeren niet. In de praktijk is dat ook mogelijk zonder problemen te krijgen met de autoriteiten. Er zijn de afgelopen decennia ook tienduizenden moskeeën gesloten omdat steeds minder mensen naar de moskee gaan.

Iran heeft inderdaad de regering van Bashar al-Assad gesteund. Na alle westerse interventies was dat nog een van de weinige overgebleven seculiere regimes in de Arabische wereld, waar vrouwen vrijwel gelijke rechten hadden als mannen en religieuze minderheden, waaronder christenen, gewoon in vrede en op voet van gelijkheid naast elkaar leefden. Dat laatste zou jou toch moeten aanspreken.

Maar goed, eerst bekritiseer je Iran omdat christenen daar onderdrukt worden, en vervolgens bekritiseer je Iran omdat het steun verleent aan het enige overgebleven Arabische land waar je als christen goed kan leven. Het is niet goed of het deugt niet. En het spijt me dat ik het zeg, maar ik begin je nu wel een beetje een zeikerd te vinden.
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 juni 2025 22:43 schreef Hanca het volgende:
Maar de korte samenvatting is: Iran met kernwapens = Hamas en Hezbollah met kernwapens. De leiding van die 2 groeperingen zit diep verweven in de macht van Iran.
Vanuit een bepaalde optiek zou ik nog kunnen denken dat het goed is voor de vrede en veiligheid in de regio als Iran wel kernwapens heeft. Israel heeft immers ook kernwapens, en als Iran ze ook heeft, dan zou dat het machtsevenwicht in de regio enigszins herstellen. Volgens veel opiniemakers heeft de dreiging van "mutually assured destruction" er tijdens de Koude Oorlog tussen de Verenigde Staten en de USSR er ook voor gezorgd dat het nooit tot een directe grote confrontatie tussen beide wereldmachten is gekomen, maar dat het altijd bij beperkte proxy oorlogen is gebleven. India en Pakistan zijn beide ook kernmachten, en hebben al tientallen jaren geen grote oorlog meer gevoerd. Zo zou het ook in het Midden-Oosten de vrede kunnen bevorderen als Iran ook kernwapens heeft.

Maar waarom ben je er wel zo tegen als Iran kernwapens zou hebben, maar heb je er schijnbaar geen problemen mee dat Israel ze heeft? We hebben de afgelopen anderhalf jaar gezien waar Israel toe in staat is. Ik vind het uiterst zorgwekkend dat Israel over kernwapens beschikt.
pi_217937817
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2025 21:32 schreef Janneke141 het volgende:
Ach als een land als Israel zonder problemen kernwapens kan hebben. Dan is dat voor een land als Iran zeker geen probleem. Dat ze naar Rusland en China kijken daar ligt volledig aan onszelf. We hadden een deal met ze maar die hebben we op laten blazen door de eerste termijn Trump.
Daarbij het zal niet de eerste keer zijn dat Israel liegt om een buurland binnen te vallen. Deze oorlog zou je koste moet kost moeten voorkomen.
pi_217937823
quote:

Dat is toch wel duidelijk. Dat verhaal komt van Amerika en Israel, alsook 'bondgenoten' van die landen zoals Saudi Arabie. Die vinden het maar wat fijn dat het Westen dat land volledig uitsluit. Iran behoort daardoor al tijden tot de axis of evil dus doen een hoop mensen alsof het land afschuwelijk is terwijl ze dan weinig klagen over Qatar of Saudi Arabië die toch zeker geen haar beter zijn.

Sowieso hoe kortzichtig moet je zijn om het toe te juichen dat die regio nog instabieler wordt gemaakt. Also Iran een positievere factor in de internationale politiek wordt door deze oorlog. Iedereen zou deze Israelische aanval af moeten keuren.

[ Bericht 5% gewijzigd door Lord-Ronddraai op 14-06-2025 03:34:09 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')