Met die oproep lijkt me op zich niet zoveel mis. Als de koning van Marokko dat zou doen hebben we een dikke diplomatieke rel, Marokko is immers een bondgenoot, Iran niet.quote:Op vrijdag 13 juni 2025 20:22 schreef Vis1980 het volgende:
Geert Wilders roept de burgers van Iran op geweld te gebruiken tegen het regime, moet je je voorstellen dat de Marokkaanse koning zoiets zou zeggen over Nederland...
Ik ben helemaal voor het regime omver gooien, ik ben niet voor dat het Westen dat dan gaat doen. Dat bedoelde ik ook, als 'we' constant landen daar gaan bombarderen, blijkt vaak dat we mensen daar ook geen fan van het Westen maken.quote:Op vrijdag 13 juni 2025 20:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
In Tunesië, Oman, Libië, Koeweit, Marokko, Jemen, Irak, Algerije zijn er regimes omver gegooid of er zijn grote concessies gedaan. Uiteindelijk is het regime in Syrië ook verdreven. En inderdaad, het komt dan niet altijd goed, zie Libië. Maar dat er nooit een opstand is tegen 'het regime' is gewoon onwaar. En ook in Iran zal het van de bevolking zelf moeten komen, een buitenlandse inmenging is zelden echt succesvol. En hopelijk gaan ze in Israël binnenkort ook eens een einde maken aan de regering Netanyahu, al is die wel democratisch gekozen.
Touché. Ik vind dan nog dat Wilders, die alles in zijn eentje wil gaan beslissen en besturen, daar niet de aangewezen persoon voor is.quote:Op vrijdag 13 juni 2025 21:09 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Met die oproep lijkt me op zich niet zoveel mis. Als de koning van Marokko dat zou doen hebben we een dikke diplomatieke rel, Marokko is immers een bondgenoot, Iran niet.
Eens. Maar val hem aan op zijn daadwerkelijk erge tweets, dat zijn er genoeg. Niet op die ene tweet waarin hij eindelijk eens iets zegt waar de meeste politici het gewoon mee eens zullen zijn.quote:Op vrijdag 13 juni 2025 21:12 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Touché. Ik vind dan nog dat Wilders, die alles in zijn eentje wil gaan beslissen en besturen, daar niet de aangewezen persoon voor is.
Als je denkt dat het westen het goed voor heeft met de Iraanse bevolking, dan houd je jezelf enorm voor de gek. De geschiedenis heeft wat dat betreft één ding wel geleerd. Het interesseert het westen totaal niet of het Iraanse volk mensenrechten en democratie heeft. Het westen wil alleen goedkope olie.quote:Op vrijdag 13 juni 2025 21:08 schreef Hanca het volgende:
Oh ja, pro-Rusland zijn en pro-China, dat helpt voor de gewone mensen...
Kom op, hou jezelf niet voor de gek. Dat zijn landen waar de gewone mens wordt onderdrukt, net als inderdaad in Iran.
Daar zit ook weer wat in.quote:Op vrijdag 13 juni 2025 21:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Eens. Maar val hem aan op zijn daadwerkelijk erge tweets, dat zijn er genoeg. Niet op die ene tweet waarin hij eindelijk eens iets zegt waar de meeste politici het gewoon mee eens zullen zijn.
Dat laatste is dan weer een vorm van dat alle landen daar elkaar nodig hebben. Rusland kan niet met de hele wereld handel doen, net als Iran.quote:Op vrijdag 13 juni 2025 21:24 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Iran heeft in de geschiedenis ook conflicten gehad met Rusland, maar op een of andere manier is het tussen Iran en Rusland weer goed gekomen.
Ik weet wel zeker dat het Westen meer belang hecht aan mensenrechten dan China en Rusland.quote:Op vrijdag 13 juni 2025 21:24 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Als je denkt dat het westen het goed voor heeft met de Iraanse bevolking, dan houd je jezelf enorm voor de gek. De geschiedenis heeft wat dat betreft één ding wel geleerd. Het interesseert het westen totaal niet of het Iraanse volk mensenrechten en democratie heeft. Het westen wil alleen goedkope olie.
Daarom hadden ze dan ook een deal toch?quote:Op vrijdag 13 juni 2025 21:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik weet wel zeker dat het Westen meer belang hecht aan mensenrechten dan China en Rusland.
Dat ze nu vooral willen dat het terroristen steunende regime geen kernwapens heeft, is goed te begrijpen. Iran met kernwapens zou de dodelijkste terroristische organisatie ooit zijn, waarschijnlijk. Beginnend in Israël en de VS.
Ja, maar iedereen weet wat voor idioot er tegenwoordig in het Witte Huis woont, helaas.quote:Op vrijdag 13 juni 2025 21:32 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Daarom hadden ze dan ook een deal toch?
Dat ben ik helemaal met je eens. Overigens heb ik ook niet 100% vertrouwen in Westerse landen als het aankomt op wie achter de knoppen zit. Een megalomane gek hebben we vaker voorbij zien komen in de afgelopen 80 jaar. Ja, meer vertrouwen dan in Iran, uiteraard, maar waar ook ter wereld heb je uiteindelijk een iemand nodig die het prima vindt om te sterven tijdens een nucleaire oorlog. Of iemand die de wereld graag ziet branden.quote:Op vrijdag 13 juni 2025 21:32 schreef Janneke141 het volgende:
Iran met kernwapens moet je koste wat kost voorkomen, ja.
Je hebt zeker nooit gehoord van Operation Ajax? Het omverwerpen van de enige democratische regering die Iran ooit gehad heeft, die van premier Mohammad Mossadegh, staat dus wel op naam van de Verenigde Staten en Groot-Brittannië.quote:Op vrijdag 13 juni 2025 21:30 schreef Hanca het volgende:
Ik weet wel zeker dat het Westen meer belang hecht aan mensenrechten dan China en Rusland.
Tot nu toe is het bezit van kernwapens door de Verenigde Staten veel gevaarlijker gebleken.quote:Op vrijdag 13 juni 2025 21:30 schreef Hanca het volgende:
Dat ze nu vooral willen dat het terroristen steunende regime geen kernwapens heeft, is goed te begrijpen. Iran met kernwapens zou de dodelijkste terroristische organisatie ooit zijn, waarschijnlijk. Beginnend in Israël en de VS.
Leuk geschiedenis verhaaltje uit opa's oude doos, maar je gaat niet in op mijn feitelijk juiste opmerking: het westen geeft meer om mensenrechten dan Rusland en China. Dat kan ook jij niet ontkennen. En de bevolking is dus zeer waarschijnlijk beter af als Iran zich meer naar het westen keert, maar de bevolking is zeker beter af als dit regime verdwijnt. Veel slechter kan namelijk niet.quote:Op vrijdag 13 juni 2025 22:01 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Je hebt zeker nooit gehoord van Operation Ajax? Het omverwerpen van de enige democratische regering die Iran ooit gehad heeft, die van premier Mohammad Mossadegh, staat dus wel op naam van de Verenigde Staten en Groot-Brittannië.
Na de coup tegen Mossadegh werd Iran, onder druk van zware economische sancties, gedwongen om het Consortium Agreement te ondertekenen. Dat hield in dat de oliewinning in Iran in handen kwam van een aantal westerse oliemaatschappijen, dat de Iraanse regering er maar zeer weinig over te zeggen had, en dat Iran ook maar weinig geld voor de olie kreeg.
https://en.wikipedia.org/wiki/1953_Iranian_coup_d%27%C3%A9tat
https://en.wikipedia.org/wiki/Consortium_Agreement_of_1954
[..]
Tot nu toe is het bezit van kernwapens door de Verenigde Staten veel gevaarlijker gebleken.
Weleens van clubs als Hezbollah en Hamas gehoord toevallig?quote:Op vrijdag 13 juni 2025 22:13 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Eerlijk gezegd begrijp ik dus absoluut niet waar het beeld vandaan komt dat de Iran een gevaar zou zijn voor de vrede en veiligheid in de regio. Ik zie Iran eerder als een land dat streeft naar vrede en veiligheid en goede betrekkingen met zijn buurlanden.
Zo heeft Iran bemiddeld in het conflict tussen Armenië en Azerbaijan. Iran onderhoudt goede betrekkingen met beide landen en geniet op een of andere manier dermate het vertrouwen van beide landen dat een hier nu een diplomatieke zeldzaamheid optreedt. Armenië en Azerbaijan onderhouden geen diplomatieke betrekkingen met elkaar, en hebben dus geen eigen ambassades in elkaars hoofdsteden, maar laten zich dus door een ander land vertegenwoordigen. Zowel Armenië als Azerbaijan hebben voor Iran gekozen als "protecting power". Dus de Iraanse ambassade in Yerevan behartigt de belangen van Azerbaijan, en de Iraanse ambassade in Baku behartigt de belangen van Armenië.
Iran onderhoudt goede betrekkingen met zowel India als Pakistan. Bemiddeling en diplomatie door Iran hebben ervoor gezorgd dat het recente conflict tussen India en Pakistan niet verder is geëscaleerd.
Iran is ook een van de weinige landen op de wereld die goede betrekkingen onderhoudt met zowel de Republiek Korea als de Democratische Volksrepubliek Korea.
Jaja, Iran is een topland. Het land dat Hamas en Hezbollah steunt. Het land waarvan de feitelijke leider beroemde "death to America" speeches houdt. Het land waar mensen alleen al levenslang de gevangenis in gaan omdat ze christen worden. Het land waar op protesten wordt gereageerd met executies. Het land dat Assad door dik en dun heeft gesteund. Hebben we het allebei over hetzelfde land?quote:Op vrijdag 13 juni 2025 22:13 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Eerlijk gezegd begrijp ik dus absoluut niet waar het beeld vandaan komt dat de Iran een gevaar zou zijn voor de vrede en veiligheid in de regio. Ik zie Iran eerder als een land dat streeft naar vrede en veiligheid en goede betrekkingen met zijn buurlanden.
Zo heeft Iran bemiddeld in het conflict tussen Armenië en Azerbaijan. Iran onderhoudt goede betrekkingen met beide landen en geniet op een of andere manier dermate het vertrouwen van beide landen dat een hier nu een diplomatieke zeldzaamheid optreedt. Armenië en Azerbaijan onderhouden geen diplomatieke betrekkingen met elkaar, en hebben dus geen eigen ambassades in elkaars hoofdsteden, maar laten zich dus door een ander land vertegenwoordigen. Zowel Armenië als Azerbaijan hebben voor Iran gekozen als "protecting power". Dus de Iraanse ambassade in Yerevan behartigt de belangen van Azerbaijan, en de Iraanse ambassade in Baku behartigt de belangen van Armenië.
Iran onderhoudt goede betrekkingen met zowel India als Pakistan. Bemiddeling en diplomatie door Iran hebben ervoor gezorgd dat het recente conflict tussen India en Pakistan niet verder is geëscaleerd.
Iran is ook een van de weinige landen op de wereld die goede betrekkingen onderhoudt met zowel de Republiek Korea als de Democratische Volksrepubliek Korea.
Ik zou hier zeggen, spreek voor jezelf en doe niet alsof iedereen jouw mening deelt.quote:Op vrijdag 13 juni 2025 20:46 schreef Hanca het volgende:
Kom op, iedereen hier was aan het juichen voor de Arabische Lente.
Beetje flauw om dit een beetje badinerend te benoemen als geschiedenis verhaaltjes uit opa's oude doos. Als ik zo zou spreken over de Holocaust, dan zou je dat ook niet leuk vinden.quote:Op vrijdag 13 juni 2025 22:07 schreef Hanca het volgende:
Leuk geschiedenis verhaaltje uit opa's oude doos, maar je gaat niet in op mijn feitelijk juiste opmerking: het westen geeft meer om mensenrechten dan Rusland en China. Dat kan ook jij niet ontkennen. En de bevolking is dus zeer waarschijnlijk beter af als Iran zich meer naar het westen keert, maar de bevolking is zeker beter af als dit regime verdwijnt. Veel slechter kan namelijk niet.
Ik ben het ook niet eens met het gebrek aan godsdienstvrijheid in Iran en dat het er streng verboden is om de islam te verlaten. Het onrechtvaardigste eraan vind ik nog wel dat je automatisch als moslim beschouwd wordt als je vader moslim is. De meeste Iraniërs hebben er dus nooit voor gekozen om moslim te zijn, maar worden wel zwaar bestraft als ze de islam verlaten.quote:Op vrijdag 13 juni 2025 22:43 schreef Hanca het volgende:
Het land waar mensen alleen al levenslang de gevangenis in gaan omdat ze christen worden. Het land waar op protesten wordt gereageerd met executies. Het land dat Assad door dik en dun heeft gesteund. Hebben we het allebei over hetzelfde land?
Vanuit een bepaalde optiek zou ik nog kunnen denken dat het goed is voor de vrede en veiligheid in de regio als Iran wel kernwapens heeft. Israel heeft immers ook kernwapens, en als Iran ze ook heeft, dan zou dat het machtsevenwicht in de regio enigszins herstellen. Volgens veel opiniemakers heeft de dreiging van "mutually assured destruction" er tijdens de Koude Oorlog tussen de Verenigde Staten en de USSR er ook voor gezorgd dat het nooit tot een directe grote confrontatie tussen beide wereldmachten is gekomen, maar dat het altijd bij beperkte proxy oorlogen is gebleven. India en Pakistan zijn beide ook kernmachten, en hebben al tientallen jaren geen grote oorlog meer gevoerd. Zo zou het ook in het Midden-Oosten de vrede kunnen bevorderen als Iran ook kernwapens heeft.quote:Op vrijdag 13 juni 2025 22:43 schreef Hanca het volgende:
Maar de korte samenvatting is: Iran met kernwapens = Hamas en Hezbollah met kernwapens. De leiding van die 2 groeperingen zit diep verweven in de macht van Iran.
Ach als een land als Israel zonder problemen kernwapens kan hebben. Dan is dat voor een land als Iran zeker geen probleem. Dat ze naar Rusland en China kijken daar ligt volledig aan onszelf. We hadden een deal met ze maar die hebben we op laten blazen door de eerste termijn Trump.quote:Op vrijdag 13 juni 2025 21:32 schreef Janneke141 het volgende:
Iran met kernwapens moet je koste wat kost voorkomen, ja.
Dat is toch wel duidelijk. Dat verhaal komt van Amerika en Israel, alsook 'bondgenoten' van die landen zoals Saudi Arabie. Die vinden het maar wat fijn dat het Westen dat land volledig uitsluit. Iran behoort daardoor al tijden tot de axis of evil dus doen een hoop mensen alsof het land afschuwelijk is terwijl ze dan weinig klagen over Qatar of Saudi Arabië die toch zeker geen haar beter zijn.quote:Op vrijdag 13 juni 2025 22:13 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |