Ligt aan jezelfquote:Op woensdag 4 juni 2025 08:05 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Hallo allemaal
Ik wil dit even van mij afschrijven omdat ik het niet echt ergens kwijt kan.
Ik zat in een whatsappgroep met oude vrienden en vriendinnen van vroeger. We spreken elkaar bijna nooit meer in het echt, sommige wonen in het buitenland maar sommigen wonen hier ook echt vlakbij. Alsnog spreken we eigenlijk bijna nooit af.
Eentje had het in de groepschat over een vakantie dus ik vroeg van ' oh ben je weer op vakantie?' Ik denk gewoon een normale, leuke en geinteresseerde vraag.
Maar nee hoor, het rotwijf begon meteen te emmeren en te zeiken ' WANNEER WAS IK VOOR HET LAATST OP VAKANTIE DAN? JE IMPLICEERT DAT IK VAAK OP VAKANTIE GA' . Denk je dat ik op dat soort gezeik zit te wachten?
Ik werd zo kwaad ik heb gezegd ' dit impliceert dat je aan het menstrueren bent' .
Inmiddels is het contact met dit groepje verbroken want ik ben het gezeik gewoon zo ongelooflijk, ontieglijk zat. Ik probeerde eerst altijd de boel draaiende te houden door af te spreken en leuke dingen te organiseren maar het kwam altijd maar van een kant ook.
Ik hoef het niet meer goed te maken, want met deze mensen kan ik sowieso niks meer beginnen, het contact is definitief verbroken. Maar ik wil het natuurlijk wel even kwijt. Misschien heeft iemand anders ook wel eens zoiets meegemaakt dat je gewoon het gezeik en ge-emmer van mensen gewoon zo ontieglijk beu was dat je zoiets scheldends hebt gezegd? Zijn er meer mensen die hier ervaringen mee hebben?
Als ik nu in nieuwe groepschats terecht kom, plaats ik daar overigens niks in, want ik heb er wel vaker gedonder mee gehad.
Eerlijk gezegd, ik ook. Als TS alleen "oh, ben je weer op vakantie stuurt", dan blijkt daar op geen enkele manier uit dat hij blij voor haar is of interesse heeft in die vakantie. Het woord "weer" is een verkorting van "alweer" en duidt erop dat TS vindt dat zij wel heel vaak op vakantie gaat. En dat krijg je dan te horen van iemand (TS) die je verder niet zo goed kent en weinig spreekt. Ik kan mij voorstellen dat zij dat niet leuk vond. Al vind ik de reactie wat overdreven.quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:09 schreef OxygeneFRL het volgende:
Nou ik ben heel eerlijk: ik zou je vraag ook bemoeierig opvatten als ik het zo lees.
Ok, ik vind ' ben je weer op vakantie' wel een leuke, geinteresseerde vraag.quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:18 schreef Cockwhale het volgende:
Tja 'oh, ben je weer op vakantie', is geen leuke, geïnteresseerde vraag, vooral niet via de app waarbij de toon van je opmerking qua interpretatie volledig bij de ontvanger ligt. Vervolgens escaleer je het nogmaals.
Een stukje zelfreflectie is hier dus wel op z'n plaats.
Ja ik ben heel slecht in zaken zoals: niet reageren. Negeren. Laten gaan.quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:23 schreef Groepfunder het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd, ik ook. Als TS alleen "oh, ben je weer op vakantie stuurt", dan blijkt daar op geen enkele manier uit dat hij blij voor haar is of interesse heeft in die vakantie. Het woord "weer" is een verkorting van "alweer" en duidt erop dat TS vindt dat zij wel heel vaak op vakantie gaat. En dat krijg je dan te horen van iemand (TS) die je verder niet zo goed kent en weinig spreekt. Ik kan mij voorstellen dat zij dat niet leuk vond. Al vind ik de reactie wat overdreven.
En nee, ik heb mij nooit op een dergelijke manier laten kennen. Ik zou hebben besloten minder tijd en energie in de app-groep te steken en het geheel te laten doodbloeden als er van de andere kant geen initiatief wordt genomen.
Dat is dan ook inmiddels gebeurd.quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:25 schreef SuperNeger het volgende:
Ik snap er helemaal niks van. Komt allemaal een beetje labiel over, ik zou de groepschat verlaten.
Wat is er mis met autistisch zijn?quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:27 schreef Tjacka het volgende:
Man man man man man....
Ben je autistisch ofzo? Je kan toch gewoon sturen. Fijne vakantie! Waar ga je heen?
Dat verklaart waarom jij het niet als een vreemde reactie ziet. Het is een passief-agressieve reactie. Dan krijg je terug wat je brengt. Zo gek is dat niet.quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:28 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Wat is er mis met autistisch zijn?
Wat is er precies passief aggressief aan ' ben je weer op vakantie?'quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:29 schreef Tjacka het volgende:
[..]
Dat verklaart waarom jij het niet als een vreemde reactie ziet. Het is een passief-agressieve reactie. Dan krijg je terug wat je brengt. Zo gek is dat niet.
Niet snappen dat het leuk klinkt in je hoofd maar via een appje compleet anders overkomtquote:Op woensdag 4 juni 2025 08:25 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ok, ik vind ' ben je weer op vakantie' wel een leuke, geinteresseerde vraag.
Dus dan ben ik blij dat wij twee nooit vrienden zijn geweest, want wij zouden dan ook al heel erg snel ruzie hebben gekregen denk ik zomaar.
quote:Op zondag 27 april 2025 07:52 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Hallo allemaal
Ik ben etnisch Zeeuws en afkomstig uit de regio Zeeuws Vlaanderen
Ik ben ook zo autistisch als een deur
Vaak heb ik dat mensen kwaad op mij worden omdat ik iets zeg. Ze zeggen dan dat mijn toon onvriendelijk en aggressief is en worden kwaad, lopen boos weg etc.
Wat is de beste manier om hiermee om te gaan ?
Als dat bij haar anders overkomt is dat natuurlijk haar probleem. Ik stel gewoon een normale vraag.quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:32 schreef Divje het volgende:
[..]
Niet snappen dat het leuk klinkt in je hoofd maar via een appje compleet anders overkomt
Ik hen ook niet. Dit is niet de eerste keer dat er sprake is van gezeik. Het is een keer klaar.quote:
Ik begrijp niet dat je er een topic over opent.quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:35 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ik hen ook niet. Dit is niet de eerste keer dat er sprake is van gezeik. Het is een keer klaar.
Zeker als het geschreven is, kun je die zin behoorlijk negatief opvatten. De lezer ziet er geen gezichtsuitdrukking bij, hoort geen intonatie.quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:31 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Wat is er precies passief aggressief aan ' ben je weer op vakantie?'
Wat is er mis met op vakantie gaan?
Verder weet de persoon in kwestie ook dat ik autistisch ben, maar blijkbaar besloot ze alsnog te gaan lopen zeiken. Tsja dan ben ik er dus ook best wel klaar mee.
En opent er hier een zinloos topic over…quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:34 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Als dat bij haar anders overkomt is dat natuurlijk haar probleem. Ik stel gewoon een normale vraag.
Wat begrijp je daar niet aan?quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:36 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik begrijp niet dat je er een topic over opent.
quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:05 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Ik werd zo kwaad ik heb gezegd ' dit impliceert dat je aan het menstrueren bent' .
Ok maar waarom zou je het per se negatief opvatten dan?quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:36 schreef mootie het volgende:
[..]
Zeker als het geschreven is, kun je die zin behoorlijk negatief opvatten. De lezer ziet er geen gezichtsuitdrukking bij, hoort geen intonatie.
Ben je weer op vakantie![]()
Ben je weer op vakantie![]()
Ben je weer weer op vakantie![]()
Je kunt er alle kanten mee op
Leuk! Waar zit je? Geniet er van! >>> dat is heel eenduidig
Ik vind het altijd fijn om dingen te besprkeen zodat ik ze duidelijk op een rijtje heb, ik ben niet zo een goede binnenvetter.quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:36 schreef MadMaster het volgende:
[..]
En opent er hier een zinloos topic over…
Ik heb ongeveer 3 a 4 vrienden of zo en verder niemand, nee.quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:37 schreef OxygeneFRL het volgende:
Ok dus TS is sociaal achtergesteld en vind het raar als het echt zover is
Jij kan dingen pas echt op een rijtje hebben als je ergens ook maar een greintje zelfreflectie kan vinden.quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:38 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ik vind het altijd fijn om dingen te besprkeen zodat ik ze duidelijk op een rijtje heb, ik ben niet zo een goede binnenvetter.
Laat me duidelijk zijn, je hebt ze helemaal niet allemaal op een rijtje, zoals uit dit zoveelste nutteloze topic blijkt.quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:38 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ik vind het altijd fijn om dingen te besprkeen zodat ik ze duidelijk op een rijtje heb, ik ben niet zo een goede binnenvetter.
Vergeet de 'oh' niet.quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:39 schreef miss_sly het volgende:
Je kunt het best niet zo bedoeld hebben, maar het is wel degelijk een vraag die niet heel vriendelijk klinkt.
"ben je weer ziek?"
"ga je weer uit?"
"eet je weer pizza?"
Je zou de reacties hier in het topic ook op kunnen pakken als aanmoediging om naar jezelf en je manier van communiceren te kijken en zien of er ruimte is voor verbetering. Als je telkens gezeik hebt in zulke groepen, ligt het dan altijd uitsluitend aan de anderen?
Waarom niet? Wat is er onvriendelijk aan?quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:39 schreef miss_sly het volgende:
Je kunt het best niet zo bedoeld hebben, maar het is wel degelijk een vraag die niet heel vriendelijk klinkt.
Ik vind dit niet onvriendelijk. Bij ben je weer ziek denk ik aan iemand die bezorgd is over de ander waarom die zo vaak ziek is. Dat zei ik gisteren nog tegen mijn collega.quote:"ben je weer ziek?"
"ga je weer uit?"
"eet je weer pizza?"
Nou wat er dus klaarblijkelijk verbeterd kan worden: ik mag niet vragen ' ben je weer op vakantie?' . Maar waar'om dat dan niet mag is mij niet duidelijk. De enige conclusie die ik hieruit kan trekken is dat ik beter maar gewoon helemaal nooit wat kan zeggen, want blijkbaar zijn de meest onschuldige zaken reden om te gaan lopen zeiken.quote:Je zou de reacties hier in het topic ook op kunnen pakken als aanmoediging om naar jezelf en je manier van communiceren te kijken en zien of er ruimte is voor verbetering. Als je telkens gezeik hebt in zulke groepen, ligt het dan altijd uitsluitend aan de anderen?
De zelfreflectie hier is dat je dus klaarblijkelijk niet mag vragen ' ben je weer op vakantie?' . Maar waarom dat dan niet mag snap ik dus niet.quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:39 schreef Divje het volgende:
[..]
Jij kan dingen pas echt op een rijtje hebben als je ergens ook maar een greintje zelfreflectie kan vinden.
Ik heb al een spiegel. Heb ik ze nu wel op een rijtje?quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:40 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Laat me duidelijk zijn, je hebt ze helemaal niet allemaal op een rijtje, zoals uit dit zoveelste nutteloze topic blijkt.
Koop een spiegel…
Het is voor jou zo klaar als een klontje. En je staat 0,0 open voor enige feedback.quote:
Ja ik heb ook wel eens gehad dat een collega helemaal woedend uit onze vergadering ging bij het thuiswerken omdat ik zei van ok we gaan aan dit en dit werken.quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:42 schreef Cupfighter het volgende:
TS heeft duidelijk communicatie problemen dat blijkt uit meerdere topics
Ik sta wel degelijk open voor feedback. De feedback is dat je niet mag vragen of iemand weer op vakantie is.quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:42 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Het is voor jou zo klaar als een klontje. En je staat 0,0 open voor enige feedback.
Johquote:Op woensdag 4 juni 2025 08:42 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
De zelfreflectie hier is dat je dus klaarblijkelijk niet mag vragen ' ben je weer op vakantie?' . Maar waarom dat dan niet mag snap ik dus niet.
Je laat niet zien dat je open staat voor een andere interpretatie dan je eigen. Je bent koppig.quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:43 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ik sta wel degelijk open voor feedback. De feedback is dat je niet mag vragen of iemand weer op vakantie is.
Ik begrijp alleen niet het ' waarom' van die feedback.
Ik ben een autist, en dat weet dit mens ook, dus aan subtiliteit in geschreven woord wordt hier niet gedaan. Ik ben gewoon recht voor z'n raap.quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:44 schreef mootie het volgende:
Het woord weer is de boosdoener.
Dat impliceert dat je vindt dat ze vaak op vakantie gaat.
Het is gewoon hoe het is. Probeer wat subtieler te zijn in geschreven woord.
Je kan het te sensitief gedrag vinden, so be it. Het is niet aan jou hoe iemand de boodschap ontvangt.
Er zit een wereld van verschil tussen:quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:43 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Ik sta wel degelijk open voor feedback. De feedback is dat je niet mag vragen of iemand weer op vakantie is.
Ik begrijp alleen niet het ' waarom' van die feedback.
Jij gaat ervan uit dat de lezer jouw intentie meeneemt bij het lezen van jouw tekst. Dat is vaak niet zo. Zeker niet als je iemand niet goed kent. Dan moet je het doen met wat er staat. @Cockwhale merkte terecht op dat de intonatie van wat gezegd wordt, verloren gaat. Daarom is het belangrijk om zorgvuldig te formuleren. In een gesprek had jouw vraag nog kunnen werken. Dan had je een hogere stem opgezet bij het uitspreken van de laatste woorden van de zin. "Oh, ga je weer op vakantie? Maar als lezer leg ik het accent op het woordje "weer" - Oh, ga je weer op vakantie?" - en dan is jouw opmerking echt niet sympathiek of leuk.Eerder een aanval. Een alternatief was geweest: "Oh, wat leuk. Waar ga je naartoe?" Zij vat die opmerking van jou anders op dan jij hem bedoeld hebt. Onbegrijpelijk is dat niet. En jij kiest vervolgens de aanval. Tja ..., misschien is het dan maar beter om uit die app-groep te gaan. Zo te lezen beleefde jij daar toch al weinig plezier aan.quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:26 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Ik herken me verder niet in je negatieve interpretatie van ' ben je weer op vakantie' . Ik zou dat zelf niet negatief opvatten. Dus het is maar goed dat wij twee geen vrienden zijn want dan hadden wij al heel erg gauw ruzie gekregen denk ik zomaar.
Ik snap zeker dat de ongesteld opmerking lullig is, maar ik was gewoon zo pissig dat ik bij het stellen van een onschuldige normale vraag gezeik als antwoord krijg. Dan kan ik ook wel eens uithalen ja.quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:44 schreef Lienekien het volgende:
Als iemand pissig reageert op een goedbedoeld ‘oh, ben je weer op vakantie’, dan zeg je: ‘zo bedoel ik het niet’. Als je eroverheen gaat met: ‘je bent zeker ongesteld’, dan onderstreep je daarmee gewoon de aanvankelijke lulligheid.
Ik sta open voor de interpretatie ' ben je weer op vakantie mag je niet zeggen' , maar dan wil ik daar ook wel graag een uitleg bij eigenlijk. Want als ik die zin zo lees en hoor is er niets mis mee. Als je dat aan mij zou vragen zou ik datar gewoon normaal op antwoorden.quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:47 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Je laat niet zien dat je open staat voor een andere interpretatie dan je eigen. Je bent koppig.
Gelukkig heb ik vrijwel geen omgeving. Ik woon alleen, werk overwegend thuis, heb geen partner of kinderen, en heb ook vrijwel geen contact meer met mijn familie.quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:47 schreef OxygeneFRL het volgende:
De maatschappij heeft ook helemaal geen zin in dit soort mensen die hun eigen botheid niet zien![]()
Ik heb echt medelijden met je omgeving.
In jouw ogen was het onschuldig en normaal.quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:48 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ik snap zeker dat de ongesteld opmerking lullig is, maar ik was gewoon zo pissig dat ik bij het stellen van een onschuldige normale vraag gezeik als antwoord krijg. Dan kan ik ook wel eens uithalen ja.
Ziek zijn is iets slechts, op vakantie zijn is iets goeds.quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:47 schreef mootie het volgende:
Ben je weer ziek…. Zucht….
Man man, je bent echt wel vaak ziek, wat een gezeik altijd.
Eet je weer pizza?
Wtf, eet eens een keer iets gezonds, elke keer pizza, ben je te lui om te koken?
Je hebt nu van verschillende mensen uitgelegd gekregen waar het mis ging met die vraag. Doe er iets mee.quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:49 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ik sta open voor de interpretatie ' ben je weer op vakantie mag je niet zeggen' , maar dan wil ik daar ook wel graag een uitleg bij eigenlijk. Want als ik die zin zo lees en hoor is er niets mis mee. Als je dat aan mij zou vragen zou ik datar gewoon normaal op antwoorden.
Maar die heb je toch al meerdere keren gekregen in dit topic?quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:49 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ik sta open voor de interpretatie ' ben je weer op vakantie mag je niet zeggen' , maar dan wil ik daar ook wel graag een uitleg bij eigenlijk. Want als ik die zin zo lees en hoor is er niets mis mee. Als je dat aan mij zou vragen zou ik datar gewoon normaal op antwoorden.
Ook autisten kunnen leren op een andere manier te communiceren. Dan moet je misschien, zeker in geschreven communicatie, wat beter nadenken over wat je tikt, maar dat is wel beter voor je vriendschappen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:47 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ik ben een autist, en dat weet dit mens ook, dus aan subtiliteit in geschreven woord wordt hier niet gedaan. Ik ben gewoon recht voor z'n raap.
Ik vind haar gedrag inderdaad te sensitief en heb het contract verbroken. Dit is iemand die ik al meer dan 15 jaar ken.
In jouw hoofd werkt het zo, accepteer dat andere mensen dat anders zien.quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:50 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ziek zijn is iets slechts, op vakantie zijn is iets goeds.
En vervolgens word jij zo kwaad dat je de groepschat verlaat. Valt nog mee dat ze je er niet uitgegooid hebben.quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:48 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ik snap zeker dat de ongesteld opmerking lullig is, maar ik was gewoon zo pissig dat ik bij het stellen van een onschuldige normale vraag gezeik als antwoord krijg. Dan kan ik ook wel eens uithalen ja.
Maar zij gaat er dus bij voorbaat al van uit dat ik haar loop aan te vallen. Waarom zou ik dan nog omgaan met iemand die bij voorbaat ervan uit gaat dat ik het slecht met haar voor heb?quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:47 schreef Groepfunder het volgende:
[..]
Jij gaat ervan uit dat de lezer jouw intentie meeneemt bij het lezen van jouw tekst. Dat is vaak niet zo. Zeker niet als je iemand niet goed kent. Dan moet je het doen met wat er staat. @:Cockwhale merkte terecht op dat de intonatie van wat gezegd wordt, verloren gaat. Daarom is het belangrijk om zorgvuldig te formuleren. In een gesprek had jouw vraag nog kunnen werken. Dan had je een hogere stem opgezet bij het uitspreken van de laatste woorden van de zin. "Oh, ga je weer op vakantie? Maar als lezer leg ik het accent op het woordje "weer" - Oh, ga je weer op vakantie?" - en dan is jouw opmerking echt niet sympathiek of leuk.Eerder een aanval. Een alternatief was geweest: "Oh, wat leuk. Waar ga je naartoe?" Zij vat die opmerking van jou anders op dan jij hem bedoeld hebt. Onbegrijpelijk is dat niet. En jij kiest vervolgens de aanval. Tja ..., misschien is het dan maar beter om uit die app-groep te gaan. Zo te lezen beleefde jij daar toch al weinig plezier aan.
Ja alleen je 4 vrienden en collegas. Die bedoelde ik. Daar heb ik medelijden meequote:Op woensdag 4 juni 2025 08:49 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Gelukkig heb ik vrijwel geen omgeving. Ik woon alleen, werk overwegend thuis, heb geen partner of kinderen, en heb ook vrijwel geen contact meer met mijn familie.
Ja. De vraag ' ben je weer op vakantie?' is in mijn ogen onschuldig en normaal, ja.quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:49 schreef mootie het volgende:
[..]
In jouw ogen was het onschuldig en normaal.
Nou het eenige wat ik hiermee kan is ' niet met vrouwen omgaan' . Want blijkbaar ontploffen vrouwen als je ze een dergelijke normale vraag stelt.quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:50 schreef mootie het volgende:
[..]
Je hebt nu van verschillende mensen uitgelegd gekregen waar het mis ging met die vraag. Doe er iets mee.
Er wordt een vergelijking getrokken tussen ben je weer op vakantie en ben je weer ziek. Op vakantie gaan is toch niks mis mee?quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:50 schreef herverwijderd het volgende:
[..]
Maar die heb je toch al meerdere keren gekregen in dit topic?
En als je dan merkt dat iemand je opmerking niet op die manier opvat, dan zeg je toch: ‘oh, zo bedoel ik het niet’?quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:52 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ja. De vraag ' ben je weer op vakantie?' is in mijn ogen onschuldig en normaal, ja.
Er is namelijk niks mis met op vakantie gaan.
Nee, in deze zinnen gaat het om het woord ‘weer’.quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:53 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Er wordt een vergelijking getrokken tussen ben je weer op vakantie en ben je weer ziek. Op vakantie gaan is toch niks mis mee?
Het gaat dan ook om het woordje 'weer' dat impliceert dat je vindt dat iemand vaak op vakantie is en je dat diegene misgunt om welke reden dan ook.quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:53 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Er wordt een vergelijking getrokken tussen ben je weer op vakantie en ben je weer ziek. Op vakantie gaan is toch niks mis mee?
Bij voorbaat? Je gaat uit van slechte intenties van de ander.quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:51 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Maar zij gaat er dus bij voorbaat al van uit dat ik haar loop aan te vallen. Waarom zou ik dan nog omgaan met iemand die bij voorbaat ervan uit gaat dat ik het slecht met haar voor heb?
Als iemand vaak op vakantie gaat, kan dat door anderen met enige afgunst worden bekeken. Dus "ben je weer op vakantie?" kan best aanvallend klinken. Misschien juist als je niet zo vaak op vakantie gaat, omdat de ander dan kennelijk impliceert met het woord 'weer' dat ze wel heel vaak op vakantie is, kan dat niet wat minder...dat is dus zeker niet positief.quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:53 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Deze mensen zijn inderdaad nu permanent uit mijn leven ja. Maar het contact was hiervoor al best wel verwaterd, als ik een poging deed om af te spreken reageerden ze vaak niet of konden ze niet etc. Dus dit zat er ook heus wel al een tijdje aan te komen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:51 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ook autisten kunnen leren op een andere manier te communiceren. Dan moet je misschien, zeker in geschreven communicatie, wat beter nadenken over wat je tikt, maar dat is wel beter voor je vriendschappen.
Het is lekker gemakkelijk om altijd anderen te verwijten dat ze te gevoelig zijn en jou niet begrijpen/geen rekening houden met hoe je bent, maar je verliest iedereen en dadelijk open je weer een topic over hoe weinig vrienden je hebt en hoe je dat maar niet kan begrijpen.
Zij gaat daar niet vanuit. Dat is wat jij doet met jouw woordkeuze. "Oh, ga je weer op vakantie?" leest als "Jemig. Alweer? Jij bent ook altijd weg." Daar is niks goeds, vriendelijks of leuks aan. Zoals ook uit de voorbeelden blijkt die @mootie gaf.quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:51 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Maar zij gaat er dus bij voorbaat al van uit dat ik haar loop aan te vallen. Waarom zou ik dan nog omgaan met iemand die bij voorbaat ervan uit gaat dat ik het slecht met haar voor heb?
Waarom vind jij vakantie slecht?quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:51 schreef mootie het volgende:
[..]
In jouw hoofd werkt het zo, accepteer dat andere mensen dat anders zien.
Ik heb eerder wel eens gevraagd of ik uit de chat zou gaan toen zeiden ze van nee.quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:51 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En vervolgens word jij zo kwaad dat je de groepschat verlaat. Valt nog mee dat ze je er niet uitgegooid hebben.
Oh mijn collega's zien mij heel erg graag. Ze willen zelfs dat ik wekelijks op kantoor kom terwijl wij prima thuiswerken, ze roepen op tot meer naar kantoor komen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:52 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Ja alleen je 4 vrienden en collegas. Die bedoelde ik. Daar heb ik medelijden mee
Geen idee hoe je tot de conclusie komt dat ik vakantie slecht vind.quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:59 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Waarom vind jij vakantie slecht?
mnet ' zo bedoel ik het niet ' impliceer je dat ik inderdaad ' ben je weer op vakantie' uberhaupt als een mogelijkerwijs negatieve vraag zou hebben geinterpreteerd. Ik bedoel het w'el ' zo ' . Met ' zo' bedoel ik: ' ben je weer op vakantie?'quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:55 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En als je dan merkt dat iemand je opmerking niet op die manier opvat, dan zeg je toch: ‘oh, zo bedoel ik het niet’?
Dan zeg je dat: er zit geen bijbedoeling achter. En niet: je bent zeker ongesteld.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:01 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
mnet ' zo bedoel ik het niet ' impliceer je dat ik inderdaad ' ben je weer op vakantie' uberhaupt als een mogelijkerwijs negatieve vraag zou hebben geinterpreteerd. Ik bedoel het w'el ' zo ' . Met ' zo' bedoel ik: ' ben je weer op vakantie?'
Als ik vraag ' ben je weer op vakantie?' zit daar verder geen bijbedoeling achter.
Bijzonder want stukje terug zei je nog dat je collegas boos op je warenquote:Op woensdag 4 juni 2025 09:00 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Oh mijn collega's zien mij heel erg graag. Ze willen zelfs dat ik wekelijks op kantoor kom terwijl wij prima thuiswerken, ze roepen op tot meer naar kantoor komen.
JIJ JA. Andere mensen kunnen het anders interpreteren en doen dat blijkbaar ook.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:01 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
mnet ' zo bedoel ik het niet ' impliceer je dat ik inderdaad ' ben je weer op vakantie' uberhaupt als een mogelijkerwijs negatieve vraag zou hebben geinterpreteerd. Ik bedoel het w'el ' zo ' . Met ' zo' bedoel ik: ' ben je weer op vakantie?'
Als ik vraag ' ben je weer op vakantie?' zit daar verder geen bijbedoeling achter.
Dit dus.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:02 schreef Lienekien het volgende:
Kortom, pedaalemmerzak kan er weer niet mee omgaan.
Oh ja, collega’s die zelfs boos wegliepen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:03 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Bijzonder want stukje terug zei je nog dat je collegas boos op je waren
Ja dat hebben we nou gemerkt. Ik vind dat zelf gewoon niet zo ergquote:Op woensdag 4 juni 2025 08:55 schreef mootie het volgende:
[..]
Nee, in deze zinnen gaat het om het woord ‘weer’.
Waarom het misgaat als je ‘weer’ gebruikt.
Precies. "Oh, ga je op vakantie?" had van haar kant nooit zo'n felle reactie uitgelokt. Het gaat niet om die vakantie TS, het gaat om de toon. Door dat woordje "weer" aan de vraag toe te voegen verandert de lading van de vraag. Die wordt negatief. En dus krijg je een andere reactie.quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:56 schreef herverwijderd het volgende:
[..]
Het gaat dan ook om het woordje 'weer' dat impliceert dat je vindt dat iemand vaak op vakantie is en je dat diegene misgunt om welke reden dan ook.
Helemaal prima. Maar zever er dan niet over als andere mensen er wel moeite mee hebben.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:05 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ja dat hebben we nou gemerkt. Ik vind dat zelf gewoon niet zo erg
1. Wat is er mis met vaak op vakantie gaan?quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:56 schreef herverwijderd het volgende:
[..]
Het gaat dan ook om het woordje 'weer' dat impliceert dat je vindt dat iemand vaak op vakantie is en je dat diegene misgunt om welke reden dan ook.
misschien is ze die vriendin wel ziek en kan ze bijvoorbeeld niet werken, maar gaat ze wel op vakantie, dat zou wrok op kunnen roepen. Misschien heeft ze nooit geld, maar gaat ze wel op vakantie, zelfde. Misschien kun je zelf proberen andere voorbeelden te bedenken.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:06 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
1. Wat is er mis met vaak op vakantie gaan?
2. Waarom zou het aan mij zijn om iemand zijn of haar vakantie niet te gunnen?
Dit allemaal in een woordje van 4 letters? Van een goede vriend die je al 15 jaar kent/
Ik vind dat inderdaad te sensitief gedrag dan, ja. Zou jij zelf ook zo boos worden om het woordje ' weer ' ?
Het antwoord dat ik had verwacht op die vraag is ' ja ik ben nu in Mallorca' of iets dergelijks.quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:56 schreef mootie het volgende:
[..]
Bij voorbaat? Je gaat uit van slechte intenties van de ander.
Diegene reageert op JOUW vraag.
Hoezo zou ik afgunst hebben over hoe vaak het mens op vakantie gaat? Als ik zou willen zou ik elk weekend op vakantie kunnen. Ik doe het alleen niet want ik heb er geen behoefte aan.quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:57 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Als iemand vaak op vakantie gaat, kan dat door anderen met enige afgunst worden bekeken. Dus "ben je weer op vakantie?" kan best aanvallend klinken. Misschien juist als je niet zo vaak op vakantie gaat, omdat de ander dan kennelijk impliceert met het woord 'weer' dat ze wel heel vaak op vakantie is, kan dat niet wat minder...dat is dus zeker niet positief.
Wat is er mis met weg zijn of op vakantie zijn dan?quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:58 schreef Groepfunder het volgende:
[..]
Zij gaat daar niet vanuit. Dat is wat jij doet met jouw woordkeuze. "Oh, ga je weer op vakantie?" leest als "Jemig. Alweer? Jij bent ook altijd weg." Daar is niks goeds, vriendelijks of leuks aan. Zoals ook uit de voorbeelden blijkt die @:Mootie gaf.
Kan. Dan had je misschien moeten zeggen ‘Leuk! Waar zit je?quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:08 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Het antwoord dat ik had verwacht op die vraag is ' ja ik ben nu in Mallorca' of iets dergelijks.
Niet gezeik.
Ok dus vakantie is goed.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:01 schreef mootie het volgende:
[..]
Geen idee hoe je tot de conclusie komt dat ik vakantie slecht vind.
Daar gaaaaaaat het niet om….quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:10 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Wat is er mis met weg zijn of op vakantie zijn dan?
Ja, ajuus.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:10 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ok dus vakantie is goed.
Dan is de vraag ' ben je weer op vakantie' toch niet zo negatief?
Ik kan er inderdaad moeilijk tot niet mee omgaan als een normale vraag mijnerzijds leidt tot ongelooflijk gezeik nee.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:02 schreef Lienekien het volgende:
Kortom, pedaalemmerzak kan er weer niet mee omgaan.
Ja dat is inderdaad een goed punt ja.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:03 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dan zeg je dat: er zit geen bijbedoeling achter. En niet: je bent zeker ongesteld.
Vervelend. Maar iedereen in het topic snapt het verder wel, dus misschien zou je toch eens moeten kijken wat je er eventueel zelf aan zou kunnen doen om dit soort situaties te vermijden in het vervolg. Tenzij je het niet erg vindt he, dan lekker zo laten.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:11 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ik kan er inderdaad moeilijk tot niet mee omgaan als een normale vraag mijnerzijds leidt tot ongelooflijk gezeik nee.
Alsnog willen ze dat ik op kantoor kom. Gek he?quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:03 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Bijzonder want stukje terug zei je nog dat je collegas boos op je waren
Ik zal de volgende keer inderdaad zeggen ' er zit geen bijbedoeling achter ' .quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:03 schreef mootie het volgende:
JIJ JA. Andere mensen kunnen het anders interpreteren en doen dat blijkbaar ook.
Neem alle feedback die je nu krijgt mee en blijf niet zo koppig aan je eige
Om je te kunnen uitlachen waarschijnlijkquote:Op woensdag 4 juni 2025 09:13 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Alsnog willen ze dat ik op kantoor kom. Gek he?
Ik loop wel vaker tegen dit soort gezeik aan over mijn ' toon' . Ik kan daar, als autist, maar weinig mee.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:05 schreef Groepfunder het volgende:
[..]
Precies. "Oh, ga je op vakantie?" had van haar kant nooit zo'n felle reactie uitgelokt. Het gaat niet om die vakantie TS, het gaat om de toon. Door dat woordje "weer" aan de vraag toe te voegen verandert de lading van de vraag. Die wordt negatief. En dus krijg je een andere reactie.
3 x? Ze gaat iets van 10 x per jaar op vakantiequote:Op woensdag 4 juni 2025 09:06 schreef Cupfighter het volgende:
TS je hebt ooit hier een topic geopend over de toon waarmee je dingen zegt, dit is hetzelfde, oh ga je weer op vakantie zonder een knipoog smiley zou ik ook verkeerd opvatten, het klinkt alsof die dame 3 keer per jaar op vakntie gaat en dat komt erg lullig over als je eindelijk weer eens een keer kan gaan.
Op sociaal media zie je elkaar niet en kunnen dingen sneller verkeerd opgevat worden
- Ze heeft een betere baan dan ikquote:Op woensdag 4 juni 2025 09:07 schreef herverwijderd het volgende:
[..]
misschien is ze die vriendin wel ziek en kan ze bijvoorbeeld niet werken, maar gaat ze wel op vakantie, dat zou wrok op kunnen roepen. Misschien heeft ze nooit geld, maar gaat ze wel op vakantie, zelfde. Misschien kun je zelf proberen andere voorbeelden te bedenken.
Ik zou er wel geirriteerd door kunnen raken, dat hangt helemaal van de omstandigheden af.
Ja vroeger spraken we veel vaker af dan nu. Maar we hebben die whatsappgroep altijd aangehouden.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:09 schreef herverwijderd het volgende:
Overigens heb je het over 'goede vrienden' maar in je op ben je voornamelijk negatief. Jullie spreken elkaar vrijwel nooit meer en spreken ook nooit iets af. Dat noem ik persoonlijk geen goede vrienden, misschien dat dat ook meespeelt? Ik roep maar wat hoor. Misschien speelt er in het leven van die vrouw wel iets waar jij niets van weet, maar wat er voor zorgde dat ze in de verdediging schoot.
Het was niet geheel duidelijk of ze op vakantie was ze plaatste een foto en toen vroeg ik dus van ' oh ben je weer op vakantie'quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:10 schreef mootie het volgende:
[..]
Kan. Dan had je misschien moeten zeggen ‘Leuk! Waar zit je?
Aanpassen staat niet in je woordenboek?quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:15 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ik loop wel vaker tegen dit soort gezeik aan over mijn ' toon' . Ik kan daar, als autist, maar weinig mee.
Ik vind het wel fijn om het even te bespreken ja, anders gebeurt dit de volgende keer weer.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:13 schreef Zonnige het volgende:
Vervelend dat het zo is gegaan. Zit je ermee? Heb je aandacht nodig?
De beste manier lijkt mij zoveel mogelijk iedere vorm van sociaal contact vermijden. Helaas is niemand een eiland en kan niemand helemaal zonder andere mensen, dus ik ook niet...quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:13 schreef herverwijderd het volgende:
[..]
Vervelend. Maar iedereen in het topic snapt het verder wel, dus misschien zou je toch eens moeten kijken wat je er eventueel zelf aan zou kunnen doen om dit soort situaties te vermijden in het vervolg. Tenzij je het niet erg vindt he, dan lekker zo laten.
Waarover zouden ze me moeten uitlachen dan?quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:15 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Om je te kunnen uitlachen waarschijnlijk
Dat je zo autistisch als de pest bentquote:Op woensdag 4 juni 2025 09:21 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Waarover zouden ze me moeten uitlachen dan?
Dat kan je wel proberen maar uiteindelijk loop je weer tegen iets nieuws aan en gaan ze weer zeiken.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:19 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Aanpassen staat niet in je woordenboek?
En wat is er mis met autistisch zijn dan?quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:21 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Dat je zo autistisch als de pest bent
De hele wereld is gek gewordenquote:Op woensdag 4 juni 2025 09:22 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Dat kan je wel proberen maar uiteindelijk loop je weer tegen iets nieuws aan en gaan ze weer zeiken.
Je kan je nooit volledig 100 procent aanpassen aan niet-autisten als autist. Uiteindelijk val je een keer door de mand.
Niks maar jou zin geeft een teken van dat het wel zo isquote:Op woensdag 4 juni 2025 09:16 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
3 x? Ze gaat iets van 10 x per jaar op vakantie
An
En wat is daar mis mee?
Wat is er passief aggressief aan de vraag of iemand weer op vakantie is dan.quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:29 schreef Tjacka het volgende:
[..]
Dat verklaart waarom jij het niet als een vreemde reactie ziet. Het is een passief-agressieve reactie. Dan krijg je terug wat je brengt. Zo gek is dat niet.
Nou nee, maar het idee van autisme is zeg maar dat je je anders gedraagt dan de meerderheid. Per definitie is de meerderheid niet-autistisch (wordt ook wel neurotypisch genoemd).quote:
Door een woordje van 4 letters?quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:24 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Niks maar jou zin geeft een teken van dat het wel zo is
Klinkt goed. 👌quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:20 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ik vind het wel fijn om het even te bespreken ja, anders gebeurt dit de volgende keer weer.
Ik heb nu dus geleerd:
1. Je mag niet vragen ' ben je weer op vakantie' want mensen vinden op vakantie gaan iets slechts en voelen zich dan schuldig en schieten dan in de aanval.
2. Je moet gewoon zeggen ' ik zeg dit zonder bijbedoelingen' ipv boos worden en gaan schelden.
3. Met deze specifieke mensen ga ik helemaal niet meer om.
Oh leuk ga je weer op vakantie zou al anders klinkenquote:Op woensdag 4 juni 2025 09:28 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Door een woordje van 4 letters?
In mijn ervaring hebben niet-autisten het er heel erg moeilijk mee als je zegt dat je ergens niets mee bedoelt. Dan worden ze juist achterdochtig.quote:
quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:11 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ik kan er inderdaad moeilijk tot niet mee omgaan als een normale vraag mijnerzijds leidt tot ongelooflijk gezeik nee.
Kijk, je snapt het wel.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:13 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ja dat is inderdaad een goed punt ja.
Ja! Ooooooh, ja!quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:28 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Door een woordje van 4 letters?
Dat de menstruatie opmerking onbeleefd is snapte ik de hele tijd al hoor, dat was omdat ik gewoon boos werd. Ik probeer gewoon normaal te praten en ik krijg me toch een ongelooflijke partij gezeik over me heen. Ik was er gewoon zo klaar mee, dan maak ik een rotopmerking ja (waardoor vervolgens sommigen boos de groep uitgingen, anderen boos werden etc. etc. werd natuurlijk een enorm drama).quote:
Dat zou je kunnen zeggen, hè. ‘Volgens mij begrijp je me verkeerd.’ En dit is een magisch woord: ‘Sorry.’quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:03 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Dat de menstruatie opmerking onbeleefd is snapte ik de hele tijd al hoor, dat was omdat ik gewoon boos werd. Ik probeer gewoon normaal te praten en ik krijg me toch een ongelooflijke partij gezeik over me heen. Ik was er gewoon zo klaar mee, dan maak ik een rotopmerking ja (waardoor vervolgens sommigen boos de groep uitgingen, anderen boos werden etc. etc. werd natuurlijk een enorm drama).
Ik heb ook emoties, het idee dat autisten emotieloze robots zijn klopt niet.
Ik vroeg eerst nog van ' nee het is een gesloten vraag daarop antwoord je meestal met ja of nee' maar dat hielp al niet.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:05 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat zou je kunnen zeggen, hè. ‘Volgens mij begrijp je me verkeerd.’ En dit is een magisch woord: ‘Sorry.’
WEERquote:Op woensdag 4 juni 2025 08:31 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Verder weet de persoon in kwestie ook dat ik autistisch ben, maar blijkbaar besloot ze alsnog te gaan lopen zeiken. Tsja dan ben ik er dus ook best wel klaar mee.
Volgens mij kun je het zien als een retorische vraag. Je vroeg immers niet om bevestiging (je wist al dat ze op vakantie ging, dat zei ze), dus je gaf een impliciete boodschap af, met een oordeel. Imo dat het je niet echt boeide, want ze gaat immers alwéér op vakantie.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:08 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ik vroeg eerst nog van ' nee het is een gesloten vraag daarop antwoord je meestal met ja of nee' maar dat hielp al niet.
Het is overigens ook zeker niet ons eerste akkefietje, maar dit is wel de ergste en is echt geescaleerd tot schelden. Ze noemde me in respons nog paardenlul (nou ik heb daar zelf overigens geen moeite mee met zoiets hoor maar dat is wel een teken van haar dat ze heel kwaad is).
Het stond er niet met een hoofdletter, zij kiest ervoor om het zo negatief mogelijk te interpreteren.quote:
Nee het was naar aanleiding van een foto of een anekdote van dat ze op een boot zat of zo.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:13 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Volgens mij kun je het zien als een retorische vraag. Je vroeg immers niet om bevestiging (je wist al dat ze op vakantie ging, dat zei ze), dus je gaf een impliciete boodschap af, met een oordeel. Imo dat het je niet echt boeide, want ze gaat immers alwéér op vakantie.
Zelfs al zou het een normale vraag zijn geweest, het feit dat de vraag niet goed valt kan ook gewoon een reden zijn om te zeggen dat je het zo niet hebt bedoeld.quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:31 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Dan zal ik proberen het heel simpel uit te leggen. Als het woord "weer" in een vragende zin terugslaat op een zelfstandig naamwoord niet zijnde een infinitief, dan wordt de toon van je zin daardoor vaak negatief.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:15 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ik loop wel vaker tegen dit soort gezeik aan over mijn ' toon' . Ik kan daar, als autist, maar weinig mee.
Dat klopt wel maar het is voor mij ook niet leuk om continu op mn tenen te moeten lopen natuurlijk. Dat snap je toch ook wel? Als je bij alles wat je zegt 100 x moet nadenken. Misschien gaat dat bij jou automatisch maar bij mij niet.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:18 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Zelfs al zou het een normale vraag zijn geweest, het feit dat de vraag niet goed valt kan ook gewoon een reden zijn om te zeggen dat je het zo niet hebt bedoeld.
Maar goed, als jij liever 'gelijk' hebt dan vrienden: you do you.
Ze klaagt nogal eens over haar vakanties bijvoorbeeld dat het regent of dat er niks te zien is.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:18 schreef Lienekien het volgende:
Toch wel kut voor haar als ze net op vakantie ongesteld is.
Nee hoor, want ik zie op vakantie gaan als iets goeds. Maar ik bedeolde het ook niet zo.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:19 schreef Groepfunder het volgende:
Vraag aan TS:
Zou jij de zin "Oh, ga jij alweer op vakantie?" wél negatief hebben gevonden?
Ok nou dan zal ik daar aan proberen te denken dat dat niet mag.quote:[..]
Dan zal ik proberen het heel simpel uit te leggen. Als het woord "weer" in een vragende zin terugslaat op een zelfstandig naamwoord niet zijnde een infinitief, dan wordt de toon van je zin daardoor vaak negatief.
Voorbeelden:
"De trein heeft weer vertraging." = Negatief. De trein heeft kennelijk heel vaak vertraging. Nu alweer.
"De trein heeft vertraging." = Neutraal. Deze trein heeft vertraging.
"Oh, ben je weer ziek?" = Negatief. De aangesprokene is kennelijk vaak ziek.
"Oh, ben je ziek?" = Neutraal. Constatering dat iemand ziek is.
Dus dat lullige woordje van vier letters doet er heel veel toe. Zeker als je verder geen context geeft. @:Cupfighter doet dat wél in zijn voorbeeld en dan komt dezelfde vraag al anders over. Dus je kunt prima vragen of iemand op vakantie is of op vakantie gaat, maar gebruik dan niet het woord je "weer" in de vraag. Dat woordje niet gebruiken in een vragende zin lijkt mij sowieso een redelijk basisadvies voor iemand met autisme.
Dit snap ik wel.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:23 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Dat klopt wel maar het is voor mij ook niet leuk om continu op mn tenen te moeten lopen natuurlijk. Dat snap je toch ook wel? Als je bij alles wat je zegt 100 x moet nadenken. Misschien gaat dat bij jou automatisch maar bij mij niet.
Ik begrijp dat jij het anders bedoelde. Maar misschien begrijp jij nu ook een beetje hoe anderen zo'n zin lezen. Net zoals het voor mij een eye opener is om te lezen dat jij mijn zin "Oh, ga je alweer op vakantie." tóch positief leest. Die is namelijk nog wat negatiever dan de vraag die jij op de app stelde aan die vriendin. Zelfs in een fysiek gesprek (dus mét mimiek en intonatie) zou het mij moeite kosten om die zin op een manier uit te spreken dat anderen begrijpen dat ik het wél positief bedoel (en dat de negatieve tekst ironisch is bedoeld).quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:25 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Nee hoor, want ik zie op vakantie gaan als iets goeds. Maar ik bedeolde het ook niet zo.
Dan heeft dit topic toch iets voor je opgeleverd. Want ik kan mij voorstellen dat het heel vervelend is als dit soort dingen je voortdurend overkomen.quote:Ok nou dan zal ik daar aan proberen te denken dat dat niet mag.
En zo is het.quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:35 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ik hen ook niet. Dit is niet de eerste keer dat er sprake is van gezeik. Het is een keer klaar.
Wij mannelijke collega's zeggen dit ook tegen elkaar hoor, van oh ga je alweeeeeer op vakantie.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:46 schreef Groepfunder het volgende:
[..]
Ik begrijp dat jij het anders bedoelde. Maar misschien begrijp jij nu ook een beetje hoe anderen zo'n zin lezen. Net zoals het voor mij een eye opener is om te lezen dat jij mijn zin "Oh, ga je alweer op vakantie." tóch positief leest. Die is namelijk nog wat negatiever dan de vraag die jij op de app stelde aan die vriendin. Zelfs in een fysiek gesprek (dus mét mimiek en intonatie) zou het mij moeite kosten om die zin op een manier uit te spreken dat anderen begrijpen dat ik het wél positief bedoel (en dat de negatieve tekst ironisch is bedoeld).
[..]
Dan heeft dit topic toch iets voor je opgeleverd. Want ik kan mij voorstellen dat het heel vervelend is als dit soort dingen je voortdurend overkomen.
Ik vond het een beetje een koekje van eigen deeg reactie. Maar voor de randstad dames met een voorliefde voor de eerste klas in de trein en havermelk ging het echt veel te ver.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:48 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik zie de humor van die reactie wel in tbh.
[..]
En zo is het.
Context maakt veel verschil.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:49 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Wij mannelijke collega's zeggen dit ook tegen elkaar hoor, van oh ga je alweeeeeer op vakantie.
Maar er zitten bij ons dan ook vrij veel autisten tussen (ICT he).
En dan leggen we nog wel echt nadruk op de ALWEEER.
Dit was een ander topic geweest als zij jou had geblokt na die menstruatie-opmerking. Maar jij besloot toen zelf de groep te verlaten.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:51 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ik vond het een beetje een koekje van eigen deeg reactie. Maar voor de randstad dames met een voorliefde voor de eerste klas in de trein en havermelk ging het echt veel te ver.
Ja ik snap zeker dat mijn reactie over de menstruatie onbeleefd was maar ik was er gewoon echt wel even helemaal klaar mee, met het gezeik, en dan floept zoiets er wel eens uit.
Moet ook kunnen mijn inziens, wie uit kan delen moet ook kunnen incasseren. Zou vrij rap klaar zijn met van die mensen waarbij je op eieren moet lopen om ze maar niet voor het hoofd te stoten.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:51 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ik vond het een beetje een koekje van eigen deeg reactie. Maar voor de randstad dames met een voorliefde voor de eerste klas in de trein en havermelk ging het echt veel te ver.
Ja ik snap zeker dat mijn reactie over de menstruatie onbeleefd was maar ik was er gewoon echt wel even helemaal klaar mee, met het gezeik, en dan floept zoiets er wel eens uit.
Alle begrip voor het feit dat je soms onhandig uit de hoek kan komen. Maar in zijn algemeenheid: als je een opmerking maakt die verkeerd valt, dan kun je ofwel laten weten dat je het zo niet hebt bedoeld, ofwel je kan reageren zoals jij deed met een behoorlijk agressieve en vrouwonvriendelijke opmerking.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:23 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Dat klopt wel maar het is voor mij ook niet leuk om continu op mn tenen te moeten lopen natuurlijk. Dat snap je toch ook wel? Als je bij alles wat je zegt 100 x moet nadenken. Misschien gaat dat bij jou automatisch maar bij mij niet.
Ik probeerde eerst nog uit te leggen dat het gewoon een vraag was maar het mens emmerde maar doorquote:Op woensdag 4 juni 2025 11:12 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Alle begrip voor het feit dat je soms onhandig uit de hoek kan komen. Maar in zijn algemeenheid: als je een opmerking maakt die verkeerd valt, dan kun je ofwel laten weten dat je het zo niet hebt bedoeld, ofwel je kan reageren zoals jij deed met een behoorlijk agressieve en vrouwonvriendelijke opmerking.
En met name daar ga je wat mij betreft de fout in. Want dat doe je bewust.
Toen ik nog in de advocatuur werkte kregen degenen die om een uur of 18 naar huis gingen naar hun hoofd 'o, werk je vandaag maar een halve dag?' Dat was daar onderdeel van de cultuur. Tegenwoordig zouden we dat een giftige bedrijfscultuur noemen. En strikt genomen klopt dat ook wel (al lag dat vooral aan hele andere dingen), maar dat terzijde.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:49 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Wij mannelijke collega's zeggen dit ook tegen elkaar hoor, van oh ga je alweeeeeer op vakantie.
Maar er zitten bij ons dan ook vrij veel autisten tussen (ICT he).
En dan leggen we nog wel echt nadruk op de ALWEEER.
Mijn tip: als je vrouwonvriendelijk uit de hoek wil komen... tot 10 tellen. En alleen als het dan echt te grappig is, dan kan het in de juiste groep. Maar anders: niet doen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:14 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ik probeerde eerst nog uit te leggen dat het gewoon een vraag was maar het mens emmerde maar door. Ja dan kan ik ook wel eens uit mijn slof schieten en komt er inderdaad een onvriendelijk opmerking over menstruatie.
Als je meer dan 40 u per week betaald krijgt kan je natuurlijk heus wel meer dan 40 u per week werken, maar zo niet ben ik om 18 u allang weg.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:17 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Toen ik nog in de advocatuur werkte kregen degenen die om een uur of 18 naar huis gingen naar hun hoofd 'o, werk je vandaag maar een halve dag?' Dat was daar onderdeel van de cultuur. Tegenwoordig zouden we dat een giftige bedrijfscultuur noemen. En strikt genomen klopt dat ook wel (al lag dat vooral aan hele andere dingen), maar dat terzijde.
Doe je dat elders, dan zullen mensen denken dat jij niet helemaal spoort...
Kortom: hangt af van de persoon, de situatie, enz.
Ik had heus wel door dat het onvriendelijk was maar ik vond haar gezeik ook ongelooflijk respectloos en onbeschoft dus ik dacht stik er maar in mens.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:21 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Mijn tip: als je vrouwonvriendelijk uit de hoek wil komen... tot 10 tellen. En alleen als het dan echt te grappig is, dan kan het in de juiste groep. Maar anders: niet doen.
En nee, ik ben niet politiek correct. Sterker nog, mijn humor is zwaar over de rand in het algemeen. Maar mensen voor het hoofd stoten is nu eenmaal helemaal niet zo leuk. Tenzij het echt een enorme lul/kut is.
Ik snap best dat je op zo'n moment even pissig kan zijn, maar het is niet echt helpend naar jezelf toe om zo te reageren in die situatie.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:23 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ik had heus wel door dat het onvriendelijk was maar ik vond haar gezeik ook ongelooflijk respectloos en onbeschoft dus ik dacht stik er maar in mens.
Ik ben geen bliksemafleider die je in een whatsappgroep publiekelijk af kan gaan lopen zeiken, dan krijg je gewoon een rotopmerking terug. Ik pik dat niet.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:31 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik snap best dat je op zo'n moment even pissig kan zijn, maar het is niet echt helpend naar jezelf toe om zo te reageren in die situatie.
Soms is het gewoon beter om iemand maar even uit te laten razen. Goede kans dat de vakantie tegen valt en dat jij perfect als bliksemafleider werkte.
Heb je zelf uitgeloktquote:Op woensdag 4 juni 2025 11:42 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ik ben geen bliksemafleider die je in een whatsappgroep publiekelijk af kan gaan lopen zeiken, dan krijg je gewoon een rotopmerking terug. Ik pik dat niet.
Hoe dan? Door te vragen naar haar vakantie?quote:
Nee door te suggeren dat ze teveel op vakantie gaat.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:44 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Hoe dan? Door te vragen naar haar vakantie?
Ik vind dat dus een normale vraag. Maar goed bij de volgende persoon zal ik eraan proberen te denken dat ze helemaal knettergek kunnen worden van het woordje ' weer' . Voor deze persoon is het m.i. te laat en is het gewoon exit. Kutwijf.
Hoezo ' te' veel?quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:45 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Nee door te suggeren dat ze teveel op vakantie gaat.
Dan had je er het woord "lekker" bij moeten zeggen. Nu ben je gewoon afgunstigquote:Op woensdag 4 juni 2025 11:46 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Hoezo ' te' veel?
Wat mij betreft is het hoe meer, hoe beter. Ik zie echt niets negatiefs aan op vakantie gaan.
Dat zij zich misschien als links randstadmeisje een beetje schuldig voelt over dat ze vaak op vakantie gaat hoeft ze niet op mij af te reageren, ik ben haar man niet. Ze heeft een man tegen wie ze zulks kan zeggen.
Hoezo zou ik afgunstig zijn? Ik was notabene zelfs zelf op vakantie van het weekendquote:Op woensdag 4 juni 2025 11:47 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Dan had je er het woord "lekker" bij moeten zeggen. Nu ben je gewoon afgunstig
Omdat je opmerking afgunstig overkwam bij normale mensenquote:Op woensdag 4 juni 2025 11:47 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Hoezo zou ik afgunstig zijn? Ik was notabene zelfs zelf op vakantie van het weekend
En ik ga bijna nooit op vakantie maar dat is omdat ik dat niet wil, niet omdat ik dat niet zou kunnen betalen.
Bij afgunstig denk ik aan iemand die op bijstandsniveau leeft en niet op vakantie gaan, en die het niet gunt dat anderen wel op vakantie gaan. Daar is in dezen geen sprake van, de mensen in kwestie weten ook dat ik gewoon een baan heb en ik had zelf ook over mijn vakantie geschreven in die groep.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:48 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Omdat je opmerking afgunstig overkwam bij normale mensen
Zo kwam je opmerking wel overquote:Op woensdag 4 juni 2025 11:49 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Bij afgunstig denk ik aan iemand die op bijstandsniveau leeft en niet op vakantie gaan, en die het niet gunt dat anderen wel op vakantie gaan. Daar is in dezen geen sprake van, de mensen in kwestie weten ook dat ik gewoon een baan heb en ik had zelf ook over mijn vakantie geschreven in die groep.
Jaja dus eerst een kutopmerking maken, en daarna met een kutopmerking eroverheen. Goed bezig. Jij blijft alleen over zoquote:Op woensdag 4 juni 2025 11:50 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Tsja dan heb ik dus geen spijt van mijn menstruatieopmerking
Maar denk je niet dat het beter voor mij is om ' alleen over te blijven' , dan om elke keer dat ik gewoon een normaal gesprek aanga dit soort gezeik over me heen te krijgen?quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:51 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Jaja dus eerst een kutopmerking maken, en daarna met een kutopmerking eroverheen. Goed bezig. Jij blijft alleen over zo
Ja lijkt me voor de maatschappij in het algemeen beter jaquote:Op woensdag 4 juni 2025 11:52 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Maar denk je niet dat het beter voor mij is om ' alleen over te blijven' , dan om elke keer dat ik gewoon een normaal gesprek aanga dit soort gezeik over me heen te krijgen?
Want ik pik dat gewoon niet meer. Als ik elke dag gezeik van een wijf over me heen had willen krijgen was ik wel met Patricia Paay getrouwd.
Nou maar goed dat ik overwegend thuis werk dan dusquote:Op woensdag 4 juni 2025 11:52 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Ja lijkt me voor de maatschappij in het algemeen beter ja
Heb je wel eens overwogen om niet op een topic te klikken dat je niet wil lezen?quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:57 schreef OxygeneFRL het volgende:
Ja nou ja zo veel helpt dat niet. Wij op FOK! hebben er nu ook last van
Jazeker maar dit is veel te leukquote:Op woensdag 4 juni 2025 11:58 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Heb je wel eens overwogen om niet op een topic te klikken dat je niet wil lezen?
Ik zou niet zo reageren als die "vriendin", maar ik kan mij wel voorstellen dat iemand dat doet.quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:25 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ok, ik vind ' ben je weer op vakantie' wel een leuke, geinteresseerde vraag.
Dus dan ben ik blij dat wij twee nooit vrienden zijn geweest, want wij zouden dan ook al heel erg snel ruzie hebben gekregen denk ik zomaar.
En jij zou het dus ook leuk vinden om om te gaan met iemand die op dusdanige manier loopt te zeiken?quote:Op woensdag 4 juni 2025 12:54 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Ik zou niet zo reageren als die "vriendin", maar ik kan mij wel voorstellen dat iemand dat doet.
Heeft werkelijk niets met nederig/over je heen laten lopen te maken, maar gewoon normaal sociaal gedrag waarbij je wanneer je ziet dat een opmerking van jou verkeerd valt je je verantwoordelijkheid neemt, in plaats van de schuld bij de ander te leggen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:42 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ik ben geen bliksemafleider die je in een whatsappgroep publiekelijk af kan gaan lopen zeiken, dan krijg je gewoon een rotopmerking terug. Ik pik dat niet.
Natuurlijk is nederigheid en over je heen laten lopen meestal de eenvoudigste weg maar soms moet je voor jezelf opkomen.
Je stelt helemaal geen normale vraag. Je wist dat ze op vakantie was. Dat had ze net zelf verteld in de app.quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:34 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Als dat bij haar anders overkomt is dat natuurlijk haar probleem. Ik stel gewoon een normale vraag.
Er wordt gezegd dat ik afgunstig zou zijn op de vakantie van het wicht omdat ik zei ' ga je weer op vakantie' . Dit terwijl ik net zelf terug ben van een lang weekend weg.quote:Op woensdag 4 juni 2025 13:20 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Heeft werkelijk niets met nederig/over je heen laten lopen te maken, maar gewoon normaal sociaal gedrag waarbij je wanneer je ziet dat een opmerking van jou verkeerd valt je je verantwoordelijkheid neemt, in plaats van de schuld bij de ander te leggen.
Eigenlijk iedereen heeft je vertelt dat jouw opmerking niet handig is. En nog doe je alsof het vooral aan de ander ligt.
Tsja, dan vraag je er ook een beetje om vind ik.
Nee hoor, ze had een foto geplaatst en op basis daarvan vroeg ik of ze weer op vakantie was.quote:Op woensdag 4 juni 2025 13:23 schreef SwJ het volgende:
[..]
Je stelt helemaal geen normale vraag. Je wist dat ze op vakantie was. Dat had ze net zelf verteld in de app.
Als jij vervolgens "Oh ben je weer op vakantie?" post, dan vraag je dus niet of ze op vakantie is. Dan geef je hier dus een mening mee aan.
Als je op basis van een normale vraag een enorme zeikdiscussie gaat beginnen, hoef ik je inderdaad niet meer als vriend te behouden, nee.quote:Op woensdag 4 juni 2025 13:26 schreef Hexagon het volgende:
Het wordt je hier door iedereen uitgelegd dat het anders is opgevat dan je bedoelde, maar je blijft maar drammen dat je geen fout gemaakt hebt. Zo ga je vast veel vrienden behouden.
En dat kon je niet zien aan de foto?quote:Op woensdag 4 juni 2025 13:31 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Nee hoor, ze had een foto geplaatst en op basis daarvan vroeg ik of ze weer op vakantie was.
Mèèèn, wat een gedoe dit. Al die implicaties en aannames.quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:23 schreef Groepfunder het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd, ik ook. Als TS alleen "oh, ben je weer op vakantie stuurt", dan blijkt daar op geen enkele manier uit dat hij blij voor haar is of interesse heeft in die vakantie. Het woord "weer" is een verkorting van "alweer" en duidt erop dat TS vindt dat zij wel heel vaak op vakantie gaat. En dat krijg je dan te horen van iemand (TS) die je verder niet zo goed kent en weinig spreekt. Ik kan mij voorstellen dat zij dat niet leuk vond. Al vind ik de reactie wat overdreven.
Het zeggen dat je autist bent, plaatst je niet in een unieke uitzonderingspositie dat je iets wel heel bot mag zeggen, dat mensen die niet claimen dat te zijn, wél kwalijk genomen wordt.quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:47 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ik ben een autist, en dat weet dit mens ook, dus aan subtiliteit in geschreven woord wordt hier niet gedaan. Ik ben gewoon recht voor z'n raap.
Typisch geval van victim-blaming en de uno reverse card he.quote:Op woensdag 4 juni 2025 13:26 schreef Hexagon het volgende:
Het wordt je hier door iedereen uitgelegd dat het anders is opgevat dan je bedoelde, maar je blijft maar drammen dat je geen fout gemaakt hebt. Zo ga je vast veel vrienden behouden.
Nopequote:
Inderdaad ik zie echt niet in wat iemand heeft aan dit zo op de spits drijven.quote:Op woensdag 4 juni 2025 13:32 schreef DjVero het volgende:
[..]
Mèèèn, wat een gedoe dit. Al die implicaties en aannames.
Daarom gewoon altijd met kerels afspreken, dan heb je dit soort wijven-gedoe niet. Fittie maken om het woordje "weer" en daar dan van alles over duiden en aannemen, je moet er maar zin in hebben.Ik had iets soortgelijks ook naar een vriend gestuurd die voor de derde keer dit jaar op vakantie is, krijg ik terug: "ja, doekoe genoeg".
Maar is dat zo'n big deal dan, dat ze het verkeerd opvat?quote:Op woensdag 4 juni 2025 13:31 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Als je op basis van een normale vraag een enorme zeikdiscussie gaat beginnen, hoef ik je inderdaad niet meer als vriend te behouden, nee.
Dat zij het anders opvat is toch haar schuld en niet mijn schuld?
' Ben je weer op vakantie?' is echter niet bot.quote:Op woensdag 4 juni 2025 13:32 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Het zeggen dat je autist bent, plaatst je niet in een unieke uitzonderingspositie dat je iets wel heel bot mag zeggen, dat mensen die niet claimen dat te zijn, wél kwalijk genomen wordt.
Dan was je vraag gerechtvaardigd, is de reactie van de betreffende voormalige vriendin overtrokken en verworpen. Derhalve heb ik besloten jou in het gelijk te stellen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 13:32 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Nope
Ik houd ook niet haar agenda bij. Ze waagde het ook nog om te zeggen ' WANNEER WAS IK VOOR HET LAATST OP VAKANTIE DAN;' . Ik ben je secretaresse toch niet?
Dat is het dan ook niet.quote:Op woensdag 4 juni 2025 13:33 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
' Ben je weer op vakantie?' is echter niet bot.
Het ligt er he-le-maal aan hoe de ander dat opvat. Jij bedoelt het niet bot, maar de ander kan wel denken "ugh. Denkt 'ie dat ik wéér weg ben, wat de hell" en zo krijg je een misverstand. En i.p.v het normaal als volwassen mensen uit te praten en op te lossen, wat waarschijnlijk met 4-5 zinnetjes gedaan was. Ga jij uit die groepsappquote:Op woensdag 4 juni 2025 13:33 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Blijkbaar kan het toch zo opgevat worden. En in plaats van daar wat van de leren blijf je maar eigenwijs doordrammen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 13:33 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ik vind het wel een probleem dat ze in een GROEPS chat een nare discussie tegen mij begint ja.quote:Op woensdag 4 juni 2025 13:33 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar is dat zo'n big deal dan, dat ze het verkeerd opvat?
Het rechtzetten is toch niet zo'n probleem, in plaats van het nog erger maken.
Hoezo zou ik niet mogen denken dat ze weer weg is? Wat is er mis mee om op vakantie te gaan dan?quote:Op woensdag 4 juni 2025 13:34 schreef Grotetijd het volgende:
[..]
Het ligt er he-le-maal aan hoe de ander dat opvat. Jij bedoelt het niet bot, maar de ander kan wel denken "ugh. Denkt 'ie dat ik wéér weg ben, wat de hell" en zo krijg je een misverstand. En i.p.v het normaal als volwassen mensen uit te praten en op te lossen, wat waarschijnlijk met 4-5 zinnetjes gedaan was. Ga jij uit die groepsapp
Nou ik heb ervan geleerd dat ik veel minder van mijn tijd aan wijven moet besteden want blijkbaar is dit soort zeikgedrag normaal bij wijven.quote:Op woensdag 4 juni 2025 13:34 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Blijkbaar kan het toch zo opgevat worden. En in plaats van daar wat van de leren blijf je maar eigenwijs doordrammen.
Ik denk dat vrijwel iedereen met normale sociale vaardigheden niet meegaat in jouw denkraam. Nou kun je dan wel denken dat de hele wereld gek is, behalve jij... maar dat is zelden waar.quote:Op woensdag 4 juni 2025 13:35 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ik vind het wel een probleem dat ze in een GROEPS chat een nare discussie tegen mij begint ja.
Ik pik dat niet. Dan krijg je dus een rotopmerking. Ja, ik ben me ervan bewust dat een opmerking over menstruatie een rotopmerking is, maar dat heeft ze zelf bewerkstelligd door de boel op de spits te drijven.
Ook na eerdere de-escalatiepogingen mijnerzijds. Ik had nog gezegd van ' nee het was een vraag, geen stelling' . Maar nee hoor het mens bleef maar moeilijk doen
Holy shit!quote:Op woensdag 4 juni 2025 13:36 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Nou ik heb ervan geleerd dat ik veel minder van mijn tijd aan wijven moet besteden want blijkbaar is dit soort zeikgedrag normaal bij wijven.
Daar is niets mis mee. Maar ze vat het wel op op een negatieve manier, dat is het nadeel van tekst. Je geeft er je eigen invulling aan.quote:Op woensdag 4 juni 2025 13:35 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Hoezo zou ik niet mogen denken dat ze weer weg is? Wat is er mis mee om op vakantie te gaan dan?
Dus jij vindt dat ik vrienden zou moeten zijn met iemand die in een groepschat een nare discussie tegen mij begint om mij onderuit te halen?quote:Op woensdag 4 juni 2025 13:37 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik denk dat vrijwel iedereen met normale sociale vaardigheden niet meegaat in jouw denkraam. Nou kun je dan wel denken dat de hele wereld gek is, behalve jij... maar dat is zelden waar.
You do you, maar kijk dan niet raar op als je straks geen vrienden meer over hebt.
Zij vindt het blijkbaar dus van zichzelf negatief dat ze vaak op vakantie gaat.quote:Op woensdag 4 juni 2025 13:37 schreef Grotetijd het volgende:
[..]
Daar is niets mis mee. Maar ze vat het wel op op een negatieve manier, dat is het nadeel van tekst. Je geeft er je eigen invulling aan.
Dat je vervolgens niet hebt geprobeerd de boel recht te trekken maar dacht "wat een gezeik" is hier het grootste probleem.
Je verspeelt dus graag hele vriendschappen door akkefietjes op whatsapp. Dan heb je je prioriteiten wel op orde.quote:Op woensdag 4 juni 2025 13:36 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Nou ik heb ervan geleerd dat ik veel minder van mijn tijd aan wijven moet besteden want blijkbaar is dit soort zeikgedrag normaal bij wijven.
Jij weet echt voor alles wel iets te verzinnen hequote:Op woensdag 4 juni 2025 13:40 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Zij vindt het blijkbaar dus van zichzelf negatief dat ze vaak op vakantie gaat.
Hoezo is dat mijn probleem?
Ik vind bij vriendschappen het volgende belangrijk:quote:Op woensdag 4 juni 2025 13:41 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Je verspeelt dus graag hele vriendschappen door akkefietjes op whatsapp. Dan heb je je prioriteiten wel op orde.
Mensen die vallen over een woordje als "weer" en vervolgens gaan zitten duiden en aannemen moet je sws liever kwijt dan rijk zijn! Doodvermoeiend.quote:Op woensdag 4 juni 2025 13:41 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Je verspeelt dus graag hele vriendschappen door akkefietjes op whatsapp. Dan heb je je prioriteiten wel op orde.
Ze ging er zelf eerder uit dan ik hoor, uit die groepsapp. En ze heeft mij in reactie op de menstruatieopmerking paardenlul genoemd. In tegenstelling tot dit wicht ben ik niet van suiker dus dat vind ik alleen maar grappig verder.quote:Op woensdag 4 juni 2025 13:42 schreef Grotetijd het volgende:
[..]
Jij weet echt voor alles wel iets te verzinnen he
Het probleem is niet dát. Het probleem is dat JIJ niet gewoon rustig het gesprekje aangaat en zegt joh sorry maar....
Maar dat je halsoverkop een groepsapp verlaat omdat jij vind dat ze "zeikt"
Tekst is vrij aan interpretatie. Soms positief, soms negatief. Het is maar hoe je er zélf mee omgaat als het negatief word opgevat.
Eerlijk? Zoals jij er mee omgaat en meteen een groepsapp uit gaat, zou ik je liever kwijt dan rijk zijn als vriend. Leef je eens in in een ander joh zak.
Iedereen uit dit topic zou de beste vrienden/vriendinnen met haar wezen want blijkbaar hechten zij er veel waarde aan dat je het woorde ' weer' niet gebruikt.quote:Op woensdag 4 juni 2025 13:44 schreef DjVero het volgende:
[..]
Mensen die vallen over een woordje als "weer" en vervolgens gaan zitten duiden en aannemen moet je sws liever kwijt dan rijk zijn! Doodvermoeiend.
Ik heb dit soort problemen nooit.quote:Op woensdag 4 juni 2025 13:39 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Dus jij vindt dat ik vrienden zou moeten zijn met iemand die in een groepschat een nare discussie tegen mij begint om mij onderuit te halen?
Doen jouw vrienden dat ook bij jou dan?
Als ze er over had willen praten had ze even een prive berichtje kunnen sturen ipv een zeikduscussie te starten in een appgroep. Dit was puur gewoon om mij naar beneden te halen en dat pik ik niet.quote:Op woensdag 4 juni 2025 13:48 schreef Grotetijd het volgende:
Mensen hechten waarde aan communicatie en zijn niet dusdanig kleinzerig dat ze helemaal in de war raken en moeten spuien op FOK! omdat een opmerking anders aankomt. Mensen zijn volwassen genoeg om zich dat te beseffen en dan een berichtje er uit te gooien met "sorry, zo was het niet bedoeld" en er dan nog een paar woorden aan te wijden vanuit beide kanten, en klaar.
Jij laat met dit gedrag vooral zien waarom mensen geen vrienden met je moeten zijn imo. Heb nooit last van dit soort problemen, omdat we snappen dat tekst op meerdere manieren te interpreteren is en dat als het niet lekker valt we er over praten.
Ik vind het vermoeiend als iemand niet gewoon op een normale manier kan antwoorden op een vraag over d'r vakantie.quote:Op woensdag 4 juni 2025 13:55 schreef Grotetijd het volgende:
Dat is een draai die jij er aan geeft.
Je lijkt me een vermoeiend persoon.
Omdat je geen normale vraag stelde.quote:Op woensdag 4 juni 2025 13:59 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ik vind het vermoeiend als iemand niet gewoon op een normale manier kan antwoorden op een vraag over d'r vakantie.
Da's gewoon een normale vraag. Ieder dingetje op de meest negatieve manier interpreteren vind ik pas abnormaal. Zeker van iemand die je al meer dan 15 jaar kent.quote:Op woensdag 4 juni 2025 14:02 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Omdat je geen normale vraag stelde.
Nee jouw intrepretatie is abnormaal. Bevestigd door alle reaguurders in dit topiquequote:Op woensdag 4 juni 2025 14:03 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Da's gewoon een normale vraag. Ieder dingetje op de meest negatieve manier interpreteren vind ik pas abnormaal. Zeker van iemand die je al meer dan 15 jaar kent.
Er wordt door velen in dit topic (en niet door iedereen dus) gezegd dat ' ben je weer op vakantie' niet mag omdat het woordje ' weer' zou impliceren dat ze te vaak op vakantie gaat. Ik vind dat een hele rare logica en wel om de volgende reden.quote:Op woensdag 4 juni 2025 14:04 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Nee jouw intrepretatie is abnormaal. Bevestigd door alle reaguurders in dit topique
Het mag wel. Be my guest. Maar ben dan niet verwonderd dat een normaal mens dat anders opvat dan jij bedoeldquote:Op woensdag 4 juni 2025 14:06 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Er wordt door velen in dit topic (en niet door iedereen dus) gezegd dat ' ben je weer op vakantie' niet mag omdat het woordje ' weer' zou impliceren dat ze te vaak op vakantie gaat. Ik vind dat een hele rare logica en wel om de volgende reden.
1. Op vakantie gaan is niet iets slechts
2. Ik vind niet dat mijn vraag dat per se impliceert.
Deze vraag was niet echt normaal nee.quote:Op woensdag 4 juni 2025 13:59 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ik vind het vermoeiend als iemand niet gewoon op een normale manier kan antwoorden op een vraag over d'r vakantie.
Vind jij dat heerlijk verfrissend dan?
Zou jij op basis van dit alles graag met d'r afspreken dan?
Gaat ze nou ook vaak op vakantie?quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:05 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Hallo allemaal
Ik wil dit even van mij afschrijven omdat ik het niet echt ergens kwijt kan.
Ik zat in een whatsappgroep met oude vrienden en vriendinnen van vroeger. We spreken elkaar bijna nooit meer in het echt, sommige wonen in het buitenland maar sommigen wonen hier ook echt vlakbij. Alsnog spreken we eigenlijk bijna nooit af.
Eentje had het in de groepschat over een vakantie dus ik vroeg van ' oh ben je weer op vakantie?' Ik denk gewoon een normale, leuke en geinteresseerde vraag.
Maar nee hoor, het rotwijf begon meteen te emmeren en te zeiken ' WANNEER WAS IK VOOR HET LAATST OP VAKANTIE DAN? JE IMPLICEERT DAT IK VAAK OP VAKANTIE GA' . Denk je dat ik op dat soort gezeik zit te wachten?
Inmiddels is het contact met dit groepje verbroken want ik ben het gezeik gewoon zo ongelooflijk, ontieglijk zat. Ik probeerde eerst altijd de boel draaiende te houden door af te spreken en leuke dingen te organiseren maar het kwam altijd maar van een kant ook.
Ik hoef het niet meer goed te maken, want met deze mensen kan ik sowieso niks meer beginnen, het contact is definitief verbroken. Maar ik wil het natuurlijk wel even kwijt. Misschien heeft iemand anders ook wel eens zoiets meegemaakt dat je gewoon het gezeik en ge-emmer van mensen gewoon zo ontieglijk beu was dat je zoiets scheldends hebt gezegd? Zijn er meer mensen die hier ervaringen mee hebben?
Als ik nu in nieuwe groepschats terecht kom, plaats ik daar overigens niks in, want ik heb er wel vaker gedonder mee gehad.
Vaker dan ik, maar ik ga bijna nooit. En dat is niet omdat ik het niet kan betalen maar omdat ik er geen behoefte aan heb zelf.quote:Op woensdag 4 juni 2025 15:11 schreef LordofLeaves het volgende:
[..]
Gaat ze nou ook vaak op vakantie?
Nou, dan klopt het wel. Wat een zaagmens.quote:Op woensdag 4 juni 2025 15:13 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Vaker dan ik, maar ik ga bijna nooit. En dat is niet omdat ik het niet kan betalen maar omdat ik er geen behoefte aan heb zelf.
Tot niet zo lang geleden hadden we nog leuk contact en spraken we ook af om samen uit eten te gaan met anderen erbij en zo. Ik kwam daar ook wel eens langs.quote:Op woensdag 4 juni 2025 15:14 schreef LordofLeaves het volgende:
[..]
Nou, dan klopt het wel. Wat een zaagmens.
Ik geef ze ook geen aanleiding. Maar dat deel schijn je niet te willen horen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 13:47 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Heerlijk is dat he mensen om je heen hebben die je niet afkraken en afzeiken.
Ik probeer dat ook niet te doen, maar blijkbaar als je vraagt naar iemands vakantie maar je verwoordt dat net een beetje verkeerd krijg je wel degelijk wijvengezeik over je heen. Daar heb ik dus geen behoefte aan.quote:Op woensdag 4 juni 2025 15:19 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik geef ze ook geen aanleiding. Maar dat deel schijn je niet te willen horen.
Liever autistengeleuter dan wijvengezeik!quote:Op woensdag 4 juni 2025 15:22 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ik probeer dat ook niet te doen, maar blijkbaar als je vraagt naar iemands vakantie maar je verwoordt dat net een beetje verkeerd krijg je wel degelijk wijvengezeik over je heen. Daar heb ik dus geen behoefte aan.
Als je niet met een autist om wil gaan omdat je geen ' geleuter' wil horen hoeft dat gelukkig ook niet.quote:Op woensdag 4 juni 2025 15:29 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Liever autistengeleuter dan wijvengezeik!
En dan al die wijven op FOK!quote:Op woensdag 4 juni 2025 15:32 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Als je niet met een autist om wil gaan omdat je geen ' geleuter' wil horen hoeft dat gelukkig ook niet.
Vrouwen kan ik natuurlijk moeilijk vermijden al werk ik wel in de ICT met 90% + mannen.
Zolang je me niet gaat lopen uitdagen om een klein woordje en dat soort gezeik vind ik het prima.quote:
Dat maak ik zelf wel uit.quote:Op woensdag 4 juni 2025 15:38 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Zolang je me niet gaat lopen uitdagen om een klein woordje en dat soort gezeik vind ik het prima.
Ik ben niet op vakantie.quote:Op woensdag 4 juni 2025 15:39 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ben je nou al WEEEEEEEEEER op vakantie?
Wie paste er trouwens op jouw katten toen je naar Frankrijk op en neer ging?quote:
Een meisjequote:Op woensdag 4 juni 2025 16:28 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Wie paste er trouwens op jouw katten toen je naar Frankrijk op en neer ging?
Je begint een beetje te klinken als een incel.quote:Op woensdag 4 juni 2025 15:22 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ik probeer dat ook niet te doen, maar blijkbaar als je vraagt naar iemands vakantie maar je verwoordt dat net een beetje verkeerd krijg je wel degelijk wijvengezeik over je heen. Daar heb ik dus geen behoefte aan.
Ik ben homoquote:Op woensdag 4 juni 2025 17:25 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je begint een beetje te klinken als een incel.
Nou, opgelost!quote:Op woensdag 4 juni 2025 15:15 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Met dit gezeik van het mens hoeft het wat mij betreft niet meer.
Jullie beiden (@pedaalemmerzak en jij) zijn dan ook wel aan elkaar gewaagdquote:Op woensdag 4 juni 2025 22:57 schreef Masberum het volgende:
Vrouwen zeiken nou eenmaal graag is mijn ervaring. Je doet alles voor ze en je krijgt van alles terug behalve liefde. Je geeft ze kinderen en stank voor dank. Je vraagt gewoon over haar vakantie en misschien gaat ze ook vaak op vakantie, geen reden voor haar om zo te flippen. Dat hoofdletter gebruik vind ik ook altijd irritantLekker extra opdringen van de mening / slachtofferrol.
"weeeheeeee ja ik ga vaak op vakantie, hoezo zit jij dat te veroordelen en uberhaupt durven te melden?"
Dus het lijkt jou hartstikke leuk om een vriendin te hebben die op een vraag over haar vakantie reageert met:quote:Op donderdag 5 juni 2025 00:35 schreef r_one het volgende:
[..]
Jullie beiden (@:pedaalemmerzak en jij) zijn dan ook wel aan elkaar gewaagd
quote:Op donderdag 5 juni 2025 07:58 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
'Het woordje "weer" impliceert dat ik vaak op vakantie ga.'
Ik heb het even ingesproken om je even een beeld te geven van hoe ik vind dat dit overkomt op mij.
https://voca.ro/14aYxEgKuWno
Dit is geen normale leuke geïnteresseerde vraag.quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:05 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Ok, ik vind het wel een normale, leuke en geïnteresseerde vraag zelf. Ik zou het zelf ook leuk vinden en waarderen als je mij deze vraag zou stellen.quote:Op donderdag 5 juni 2025 08:59 schreef rival het volgende:
[..]
Dit is geen normale leuke geïnteresseerde vraag.
Ik hoop dat dit je helpt
Heb jij toevallig ook zo'n Randstad zeurstemmetje met zo een r?quote:Op donderdag 5 juni 2025 08:59 schreef rival het volgende:
[..]
Ik hoop dat dit je helpt
quote:Op donderdag 5 juni 2025 09:06 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ok, ik vind het wel een normale, leuke en geïnteresseerde vraag zelf.
quote:Op donderdag 5 juni 2025 08:59 schreef rival het volgende:
[..]
Ik hoop dat dit je helpt
quote:Op donderdag 5 juni 2025 09:09 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Heb jij toevallig ook zo'n Randstad zeurstemmetje met zo een r?
[..]
Ik hoop dat dit je helpt
Nou dan is het dus maar goed dat wij geen vrienden zijn, want dergelijk gezeik accepteer ik niet als ik een normale, gewone, geïnteresseerde vraag stel.quote:
quote:Op donderdag 5 juni 2025 09:15 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Nou dan is het dus maar goed dat wij geen vrienden zijn, want dergelijk gezeik accepteer ik niet als ik een normale, gewone, geïnteresseerde vraag stel.
[..]
Dit is geen normale leuke geïnteresseerde post.
Ik hoop dat dit je helpt
Bij jou krijgen ze stank voor drank.quote:Op woensdag 4 juni 2025 22:57 schreef Masberum het volgende:
Vrouwen zeiken nou eenmaal graag is mijn ervaring. Je doet alles voor ze en je krijgt van alles terug behalve liefde. Je geeft ze kinderen en stank voor dank.
quote:Op donderdag 5 juni 2025 07:58 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Dus het lijkt jou hartstikke leuk om een vriendin te hebben die op een vraag over haar vakantie reageert met:
'Het woordje "weer" impliceert dat ik vaak op vakantie ga.'
Ik heb het even ingesproken om je even een beeld te geven van hoe ik vind dat dit overkomt op mij.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |