Je kan al die 'dingen' aannemelijk maken met wetenschappelijk onderzoek. Waar jij in gelooft - iets met natuurlijke staat van ego of zo iets - weer veel minder. Dat is minder aannemelijk dan het ervaren van een gevoel. Omdat het minder aannemelijk is en je er veel geloof in moet stoppen heeft het concept van "natuurlijke staat van ego" dus minder bestaansrecht dan 'gevoel'.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:03 schreef Mijk het volgende:
.... dus ook een emotie bijv, dat is eenzelfde iets, en dat is wat ik tracht in die post te vertellen. Dat weten we allemaal, zo is er wel van meer geen bewijs wat in continu aanhaal maar waarvan we weten dat het er is. Bijv psychische aandoeningen, bewustzijn zelf, intuitie, allemaal onbewezen, maar dat nemen we dan "wél zonder bewijs aan" omdat dat een gegeven is omdat "iedereen" dat relatief vaak meemaakt....
Dat weten we (nog) niet zeker. Het is onderwerp van discussie onder wetenschappers. Zo'n stellige titel van de video is dus weer iets van 'grote woorden maar kleine betekenis'.quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:11 schreef Alarmonoff het volgende:
Vogels stammen niet af van dino's:
Bekijk deze YouTube-video
Hij laat zien dat veel fossielen waarvan aangenomen wordt dat het dino's zijn eigenlijk vogels zijn. De pose van het skelet wordt iets aangepast en meteen lijkt het op een vogel. In de eerste paar seconden vd video al.quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:21 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Dat weten we (nog) niet zeker. Het is onderwerp van discussie onder wetenschappers. Zo'n stellige titel van de video is dus weer iets van 'grote woorden maar kleine betekenis'.
En beste Alarmonoff, wat is de boodschap van deze video naast de ontdekking dat het eigenlijk vogels zijn? Dat de aarde toch geen evolutie kent en maar 6.000 jaar oud is?quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:35 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Hij laat zien dat veel fossielen waarvan aangenomen wordt dat het dino's zijn eigenlijk vogels zijn. De pose van het skelet wordt iets aangepast en meteen lijkt het op een vogel. In de eerste paar seconden vd video al.
Dat veel dinosauriër soorten eigenlijk vogelsoorten zijn in plaats van reptillians.quote:Op woensdag 4 juni 2025 21:29 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
En beste Alarmonoff, wat is de boodschap van deze video naast de ontdekking dat het eigenlijk vogels zijn? Dat de aarde toch geen evolutie kent en maar 6.000 jaar oud is?
Oke.quote:Op woensdag 4 juni 2025 14:10 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Je kan al die 'dingen' aannemelijk maken met wetenschappelijk onderzoek. Waar jij in gelooft - iets met natuurlijke staat van ego of zo iets - weer veel minder. Dat is minder aannemelijk dan het ervaren van een gevoel. Omdat het minder aannemelijk is en je er veel geloof in moet stoppen heeft het concept van "natuurlijke staat van ego" dus minder bestaansrecht dan 'gevoel'.
Bayesiaanse statistiek en waarschijnlijkheidsrekening. Verdiep je erin, nogmaals.
Wellicht ook handig wanneer jij je eens verdiept in wat je wordt aangedragen ipv de hele tijd nee nee nee te roepen met je handen over je oren. Pagina na pagina alleen maar vragen om dezelfde uitleg alsof het niet goed genoeg zou worden uitgelegd. Snap echt niet waar Mijk het geduld vandaan haalt toch elke keer weer een poging te wagen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 14:10 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Je kan al die 'dingen' aannemelijk maken met wetenschappelijk onderzoek. Waar jij in gelooft - iets met natuurlijke staat van ego of zo iets - weer veel minder. Dat is minder aannemelijk dan het ervaren van een gevoel. Omdat het minder aannemelijk is en je er veel geloof in moet stoppen heeft het concept van "natuurlijke staat van ego" dus minder bestaansrecht dan 'gevoel'.
Bayesiaanse statistiek en waarschijnlijkheidsrekening. Verdiep je erin, nogmaals.
Precies, ik wist het wel. Ik heb de video 0 seconden bekeken maar daar komt toch de niet-geëvolueerde aap uit de mouw. Ik ken mijn pappenheimers nu wel.quote:Op woensdag 4 juni 2025 21:36 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Dat veel dinosauriër soorten eigenlijk vogelsoorten zijn in plaats van reptillians.
Dat kanaal gelooft niet in evolutie en een oude aarde maar dat is niet het onderwerp.
Het klopt niet wat je zegt. Ik geef niet af op gelovigen zonder meer. Ik geef af op gelovigen die hun subjectieve fantasieën als objectieve kennis presenteren. Zoals Ali-de-gebande die nu in een ander forum loopt te beweren dat vasten helpt tegen kanker. Eerst "Adam & Eva hebben bestaan" en nu "ga vasten want dan genees je van kanker". Dus, je eigen onverantwoordelijke flauwekulletjes rondbazuinen om anderen het idee te geven dat je verstand van zaken hebt. En ... gelovigen die in plaats van twijfel 'zeker zijn' van hun wankele zaakje. Gelovigen die wetenschap maar een grote flauwekul-business vinden omdat wetenschap niet in staat is alles met 100% zekerheid te verklaren maar dat hun geloof wel alle kennis bevat die een mens zou moeten weten. Dit type gelovigen zijn in mijn ogen niet te benijden zieltjes waarvan ik denk hoe het in hemelsnaam mogelijk is dat die nog vrij rondlopen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 22:23 schreef Jappie het volgende:
[..]
Wellicht ook handig wanneer jij je eens verdiept in wat je wordt aangedragen ipv de hele tijd nee nee nee te roepen met je handen over je oren. Pagina na pagina alleen maar vragen om dezelfde uitleg alsof het niet goed genoeg zou worden uitgelegd. Snap echt niet waar Mijk het geduld vandaan haalt toch elke keer weer een poging te wagen.
Zal der ook nog een tegen aan gooien, het probleem met de inhoud van de realiteit is dat deze grotendeels wordt vormgegeven door de overtuiging die je hebt. Zie hier het beletsel waardoor je niet verder komt...niet verder kunt begrijpen. Je overtuiging zit je in de weg.
Je vertrouwd op wetenschappelijk onderzoek betreffende de inhoud van de realiteit en beweert daarmee de realiteit zelf te verklaren of zoals je zelf inmiddels iets bescheidener zegt aannemelijk te maken. Hartstikke mooi hoor om de inhoud van deze materiele realiteit te mappen maar zelfs daar waar de inhoud een glimp loslaat van het potentieel of de natuur van het ding is het jou niet mogelijk deze te doorgronden vanwege je overtuiging.
De bijbel staat vol met verhalen over valse overtuigingen en dwaalleren waarmee je evt ook verder zou kunnen komen in het doorgronden van de realiteit maar ja..dat is voor geloofsgekkies dus dat is voor jou ook geen begaanbare weg.
Anyway..als je daadwerkelijk geinteresseerd zou zijn dan ging je zelf op onderzoek uit zoals de vroegste artsen ook zaken en middeltjes op zichzelf probeerden om zodoende inzicht te krijgen wat werkt en wat niet werkt. maar daadwerkelijk wetenschappelijk onderzoek doen is je naar het zich laat aanzien niet gegeven. Liever geef je af op anders denkenden op basis van wetenschappelijk onderzoek wat uitsluitend subjectief tot je gekomen is. Je beoordeeld het als juist omdat je aanneemt dat anderen hun werk wel goed hebben gedaan en dat dat alles is wat er te onderzoeken valt over de realiteit terwijl we weten dat de enige reden waardoor we iets kunnen zeggen over de inhoud van de realiteit gelegen is in het feit dat we deze in beginsel voor werkelijk moeten aannemen binnen de realiteit van ons bewustzijn. Iets met wij van WC eend enzo...
p.s. Nee ik heb geenzins de illusie dat deze post je nu wel over de streep zal trekken maar ik meende dat het een goede zaak was de balans in het topic weer enigzins te herstellen.
Wat doet dit filmpje hier in dit topic? Wat heeft het ermee te malen?quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:11 schreef Alarmonoff het volgende:
Een beginnetje door Gemini-AI:quote:
Los van dat deze video weer de zoveelste schot offtopic hagel is, een oprechte vraag: waarom laat jij je door ideologisch-religieuze instituten informeren als het om natuurwetenschappen gaat? Check jij überhaupt wel es bronnen als je dit soort video's kijkt? What's next: geloven dat de aarde plat is omdat één of ander instituut daar gelikte filmpjes over maakt?quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:11 schreef Alarmonoff het volgende:
Honderden andere religieuze en andere antieke geschriften ook. Schift jij die ook allemaal door?quote:Op woensdag 4 juni 2025 22:23 schreef Jappie het volgende:
De bijbel staat vol met verhalen over valse overtuigingen en dwaalleren waarmee je evt ook verder zou kunnen komen in het doorgronden van de realiteit maar ja..dat is voor geloofsgekkies dus dat is voor jou ook geen begaanbare weg.
Ja, ik vind een boel van wat je zegt simplistische verklaringsmodellen gebaseerd op doorgeschoten patroonherkenning, wat jij verpakt in een spiritueel jasje dat niet onderhevig zou zijn aan rationele kritiek. Dat is iets totaal anders dan claimen dat "alles rationeel verklaarbaar moet zijn". Dat je bijvoorbeeld de frasen waarin Jezus in de evangelieën kinderen betrekt in Zijn verhaal weer vastknoopt aan "egoloze oorspronkelijke toestanden" zonder na te gaan hoe historici deze tekstgedeelten interpreteren in hun eigen Joods-historische context is daar slechts weer een voorbeeld van. En daar gaan we verder ook niet uitkomen, wat helemaal prima isquote:Op woensdag 4 juni 2025 11:26 schreef Mijk het volgende:
Oh,nou t leek voor mij al die tijd dat je t maar allemaal zweverig en apofenetische crackpot jomanda verhalen vond, zoniet, dan ben je intelligent genoeg om te begrijpen wat ik zeg denk ik. Dan begrijp je even goed als ik dat er niet veel zweverigs aan is in hetgeen wat ik beweer. Maar dat is wel elke keer de reacties die ik erop krijg, en daar baseer ik dat op, waar anders op
Ik gebruik even AI als je het niet erg vindt want ik probeer je abracadabra echt te begrijpen. Hier een begin (met dank aan Perplexity-AI):quote:Op woensdag 4 juni 2025 12:56 schreef Mijk het volgende:
[..]
Het is een psychologisch fenomeen, i dont make the rules i just live by it. Zolang jij t als een "geloof" ziet, prima, maar dan praten we langs elkaar heen. Dit is puur een psychologisch fenomeen wat zich voordoet bij mensen die ego doorzien worldwide. Dat is alles. "1" versus "2" of "3", niet 5.
Vraag aan @Mijk: zie jij dit ook zo (een beetje)?quote:Vraag aan Perplexity-AI:
Is het aan te tonen dat een natuurlijke staat van het ego bestaat? Kan het bereikt worden met meditatie?
-----
Antwoord van Perplexity-AI:
De vraag of er een "natuurlijke staat" van het ego bestaat, hangt sterk af van de definitie van het ego en het perspectief van waaruit je kijkt.
Psychologisch perspectief (Freud):
Volgens Freud is het ego een bemiddelaar tussen onze instinctieve driften (het id) en onze morele overtuigingen (het superego), en zorgt het ervoor dat we op een sociaal aanvaardbare manier handelen. In deze visie is het ego een functioneel onderdeel van de persoonlijkheid, die zich ontwikkelt in interactie met de werkelijkheid. Er is dus geen "natuurlijke" staat van het ego los van deze dynamiek; het ego is altijd in ontwikkeling en past zich aan de omstandigheden aan.
Spiritueel/filosofisch perspectief:
In veel spirituele tradities wordt het ego gezien als een geconstrueerd zelfbeeld, ontstaan door identificatie met gedachten, overtuigingen en sociale rollen. Dit ego wordt vaak als een "vals zelf" beschouwd, een masker dat het ware zelf verhult. De natuurlijke staat zou dan eerder verwijzen naar een toestand waarin het ego niet overheerst, maar in verbinding staat met het diepere, ware zelf. Carl Jung beschrijft bijvoorbeeld dat het ego flexibel en in verbinding met het zelf kan zijn, en zo een expressie wordt van wie je werkelijk bent.
Kan deze staat bereikt worden met meditatie?
Meditatie en het ego:
Meditatie, vooral in boeddhistische en mindfulness-tradities, wordt vaak ingezet om bewustzijn te ontwikkelen over de werking van het ego en de identificatie met gedachten en emoties te verminderen. Door meditatie kun je leren om gedachten en ego-patronen te observeren zonder je ermee te identificeren. Dit leidt tot meer innerlijke rust en minder automatische reacties vanuit het ego.
Het doel van meditatie is echter niet om het ego volledig te vernietigen. Volgens mindfulness-experts is het ego niet op te lossen of weg te mediteren; het blijft altijd aanwezig als een soort regulator van emoties en reacties. Wat wel verandert, is de relatie tot het ego: je identificeert je er minder mee, waardoor het minder grip op je krijgt. In boeddhistische meditatie gaat het om het ontwikkelen van egoloosheid (anatta), waarbij je beseft dat het ego een illusie is, zonder dat je het hoeft te bestrijden of weg te duwen.
Samengevat:
Er bestaat geen universeel aan te tonen "natuurlijke staat" van het ego; het ego is een dynamisch construct, gevormd door psychologische en sociale processen.
Meditatie kan helpen om minder geïdentificeerd te zijn met het ego en meer in contact te komen met het diepere zelf, maar het ego verdwijnt niet volledig.
De meest gezonde of "natuurlijke" staat volgens veel bronnen is een ego dat flexibel is en in verbinding staat met het ware zelf, in plaats van een overheersend of afgescheiden ego
Dat je 0 seconden had gekeken is default, je hebt je antwoord al voor de informatie. Toch zal je het niet simpel inhoudelijk kunnen weerleggen, daarom kijk je niet.quote:Op donderdag 5 juni 2025 04:47 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Precies, ik wist het wel. Ik heb de video 0 seconden bekeken maar daar komt toch de niet-geëvolueerde aap uit de mouw. Ik ken mijn pappenheimers nu wel.
Waarom zou ik geloven in een platte aarde? Zijn oneindig veel filmpjes van, toch weet het me niet te overtuigen, niet één bron.quote:Op donderdag 5 juni 2025 08:54 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Los van dat deze video weer de zoveelste schot offtopic hagel is, een oprechte vraag: waarom laat jij je door ideologisch-religieuze instituten informeren als het om natuurwetenschappen gaat? Check jij überhaupt wel es bronnen als je dit soort video's kijkt? What's next: geloven dat de aarde plat is omdat één of ander instituut daar gelikte filmpjes over maakt?
Het is gewoon frustrerend hoe makkelijk zoveel mensen te besodemieteren zijn
Alles.quote:Op donderdag 5 juni 2025 07:57 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Wat doet dit filmpje hier in dit topic? Wat heeft het ermee te malen?
Ik kan het niet weerleggen omdat ik geen Phd graad heb in deze tak van wetenschap. Ik weet wel dat de laatste stand van de wetenschap is dat de meeste wetenschappers vermoeden dat vogels afstammen van dino's. Er is altijd wel ergens een gekke professor die bizar tegendraads is. De kans dat zo iemand uiteindelijk gelijk krijgt, acht ik minimaal. Maar wie ben ik? Veel interessanter is de vraag wat de achtergrond is van zo'n 'geleerde'. Is het een diep-religieus persoon die vergeet dat hij geacht wordt onbevooroordeeld en rationeel te werk te gaan en niet 'kwaad' is op zijn collega's die hem met hun bevindingen voortdurend zijn overtuiging aan het wankelen brengen? Je hebt die vraag dus beantwoord.quote:Op donderdag 5 juni 2025 09:38 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Dat je 0 seconden had gekeken is default, je hebt je antwoord al voor de informatie. Toch zal je het niet simpel inhoudelijk kunnen weerleggen, daarom kijk je niet.
Zonder 'wetenschap' zou dit topic ontaarden in fantasierijk gebasel waar de ene gelovige de ander zou beschuldigen dat hij niet snapt hoe de realiteit in elkaar steekt.quote:Op donderdag 5 juni 2025 09:57 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Alles.
Hindoeïsme heeft ook niks met dit topic te maken, wetenschap ook niet eigenlijk, maar vond het interessant. Het onderwerp kwam eerder aanbod.
Nee, hij gaat niet "behoorlijk wetenschappelijk te werk", hij (wie is dit trouwens? wat is zijn achtergrond?) werkt vanuit de religieuze aanname dat de Bijbel een nauwkeurig historisch verslag geeft van de natuur.quote:Op donderdag 5 juni 2025 09:45 schreef Alarmonoff het volgende:
Het is gewoon interessant wat hij doet. Hij gaat behoorlijk wetenschappelijk te werk.
Ik vermoed dat als hij een presentatie geeft voor een wetenschappelijk gezelschap, hij wordt uitgelachen. Maar je hebt gelijk, Galileo Galilei werd eerst ook niet geloofd, weliswaar door de kerk maar dat doet er niet toe.quote:Op donderdag 5 juni 2025 09:45 schreef Alarmonoff het volgende:
Hij gaat behoorlijk wetenschappelijk te werk
Maar hoe plausibel is zijn resultaat? Mainstream natuurwetenschap was de eerste die claimde dat velociraptors veren hadden, hij gaat een stap verder, botstructuur lijkt op die van vogels, hij komt tot de conclusie dat veel soorten geen reptielen maar vogels zijn. Nooit stilgestaan bij de mogelijkheid, nu zie ik het en bewaar ik het. Ik zie er ook geen probleem mee.quote:Op donderdag 5 juni 2025 10:12 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, hij gaat niet "behoorlijk wetenschappelijk te werk", hij (wie is dit trouwens? wat is zijn achtergrond?) werkt vanuit de religieuze aanname dat de Bijbel een nauwkeurig historisch verslag geeft van de natuur.
Dat is net zo "behoorlijk wetenschappelijk" als een scheikundige die op basis van Empedocles' ideëenleer het Periodieke Systeem bekritiseert of een astronoom die op basis van astrologie astrofysische inzichten meent te weerleggen. Het is geen wetenschap, maar pseudowetenschap.
Dat je het überhaupt al "behoorlijk wetenschappelijk" noemt is bijzonder. Hoe bedoel je, "behoorlijk"?
Nogmaals, je laat je besodemieteren met dit soort pulpvideo's. Waarom niet gewoon populairwetenschappelijke literatuur lezen van auteurs die zelf in het veld werken vanuit een wetenschappelijke basis? Niet dat ik de illusie heb dat het indruk zal maken, overigens, dus ik laat het hier verder bij.
Galileo was bereid al zijn ideeën op te geven voor de Kerk, 'was het misschien een jezuïet?' zei een priester nog in een video.quote:Op donderdag 5 juni 2025 10:33 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Ik vermoed dat als hij een presentatie geeft voor een wetenschappelijk gezelschap, hij wordt uitgelachen. Maar je hebt gelijk, Galileo Galilei werd eerst ook niet geloofd, weliswaar door de kerk maar dat doet er niet toe.
Maar goed, jij hebt dus de overtuiging dat elke 'geleerde' die argumenten aandraagt voor het bestaan van creationisme een goede wetenschapper is. Hiermee geef jij aan dat je totaal niet snapt hoe de wetenschappelijke methode werkt.
Je beantwoord nog steeds de vraag niet hoe onbevooroordeeld deze wetenschapper te werk gaat. Je weet toch ook dat als je uitgaat van een tunnelvisie die al dan niet is gebaseerd op een emotionele, culturele en religieuze grondslag, je werkelijk alles kan bewijzen wat je wilt? Je gaf eerder al die bouwstenen aan voor de beantwoording van die vraag? Heb het lef nou eens toe te geven dat die beste man 'een bias' heeft om in jouw termen te spreken.quote:Op donderdag 5 juni 2025 10:48 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Maar hoe plausibel is zijn resultaat? Mainstream natuurwetenschap was de eerste die claimde dat velociraptors veren hadden, hij gaat een stap verder, botstructuur lijkt op die van vogels, hij komt tot de conclusie dat veel soorten geen reptielen maar vogels zijn. Nooit stilgestaan bij de mogelijkheid, nu zie ik het en bewaar ik het. Ik zie er ook geen probleem mee.
Wetenschappers mogen ook creatieve ideeën verkopen met artist renders/impressions met een evolutie bias wat dan terug te vinden in het resultaat.
Hij gaat nauwkeurig en rationeel te werk en heeft onderzoek gedaan, hij improviseert niet om mensen te besodemieteren.vdat bedoel ik met behoorlijk wetenschappelijk. Maar hij gelooft in de bijbel dus hij wordt gediscrimineerd als onbetrouwbaar en irrationeel en het is een zonde om verdere tijd aan de inhoud te besteden.
De natuurwetenschap begon met een bijbelse bias: we zijn gemaakt naar het beeld van God, God staat los van de schepping en is niet te vinden in de schepping zoals het heidendom gelooft, de schepping volgt wetten (er moet dus een wetgever zijn), en we zijn als kinderen van God in staat dit te onderzoeken en ontrafelen ipv alles toe te schrijven aan godjes in de vorm van mens en dier.
Meestal wordt hindoeïsme, wetenschap of wat dan ook dan in verband gebracht met het christelijk geloof.quote:Op donderdag 5 juni 2025 09:57 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Alles.
Hindoeïsme heeft ook niks met dit topic te maken, wetenschap ook niet eigenlijk, maar vond het interessant. Het onderwerp kwam eerder aanbod.
Probeer het zelf te achterhalen op een rationele manier aan de hand van zijn werkwijze ipv je vooroordelen.quote:Op donderdag 5 juni 2025 10:56 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Je beantwoord nog steeds de vraag niet hoe onbevooroordeeld deze wetenschapper te werk gaat. Je weet toch ook dat als je uitgaat van een tunnelvisie die al dan niet is gebaseerd op een emotionele, culturele en religieuze grondslag, je werkelijk alles kan bewijzen wat je wilt? Je gaf eerder al die bouwstenen aan voor de beantwoording van die vraag? Heb het lef nou eens toe te geven dat die beste man 'een bias' heeft om in jouw termen te spreken.
Omdat jij al een keuze hebt gemaakt: iedereen die voor creationisme kiest, ziet het goed. iedereen die voor evolutie is, ziet het verkeerd.quote:Op donderdag 5 juni 2025 10:51 schreef Alarmonoff het volgende:
Het onderwerp creationisme vs evolutie doe ik niet aan mee. Heeft geen zin en geen doel.
Niet daarom.quote:Op donderdag 5 juni 2025 10:58 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Omdat jij al een keuze hebt gemaakt: iedereen die voor creationisme kiest, ziet het goed. iedereen die voor evolutie is, ziet het verkeerd.
Maar mijn 'bias' heeft als oorzaak waarnemingen en wetenschappelijk onderzoek. Jouw 'bias' is alleen tot stand gekomen door fantasie en pseudowetenschap. Ik weet het ook allemaal niet zeker behalve dat ik dus mijn visie op de werkelijkheid aannemelijker vind dan die van jou.quote:Op donderdag 5 juni 2025 10:57 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Probeer het zelf te achterhalen op een rationele manier aan de hand van zijn werkwijze ipv je vooroordelen.
Newton had ook een bijbelse bias.
Bestaat pure objectiviteit?quote:Op donderdag 5 juni 2025 11:02 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Maar mijn 'bias' heeft als oorzaak waarnemingen en wetenschappelijk onderzoek. Jouw 'bias' is alleen tot stand gekomen door fantasie en pseudowetenschap. Ik weet het ook allemaal niet zeker behalve dat ik dus mijn visie op de werkelijkheid aannemelijker vind dan die van jou.
Bestaat zekerheid in geloof? Bestaat zekerheid als het gaat om 'iets' dat niet door zintuigelijke waarneming kan worden ervaren en alleen als mentaal construct bestaat?quote:
Niet in het bijzonder maar voor zover ik mij kan herinneren heb ik hier op dit forum ook nooit beweerd dat dergelijke verwijzingen of vergelijkingen met de aard der realiteit in andere (geloofs)overtuigingen afwezig zouden zijn.quote:Op donderdag 5 juni 2025 08:56 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Honderden andere religieuze en andere antieke geschriften ook. Schift jij die ook allemaal door?
Als ik persoonlijk de Bijbel lees, lees ik een heleboel interessante dingen, maar "doorgronden van de realiteit" is daar niet één van.
Als jij eerst antwoord geeft dan geef ik antwoordquote:Op donderdag 5 juni 2025 11:07 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Bestaat zekerheid in geloof? Bestaat zekerheid als het gaat om 'iets' dat niet door zintuigelijke waarneming kan worden ervaren en alleen als mentaal construct bestaat?
Maar je vindt dat ook kolderquote:Op donderdag 5 juni 2025 10:57 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Meestal wordt hindoeïsme, wetenschap of wat dan ook dan in verband gebracht met het christelijk geloof.
Vandaar m'n reactie. Dat lijkt nu te ontbreken. Ik zou dan net zo goed een filmpje van the Ducktales kunnen plaatsen.
Als hij volgens wetenschappelijke standaarden zijn onderzoek heeft gedaan, dan kan hij het gewoon publiceren en zal het wetenschappers aan hun kont roesten wat hij van de Bijbel vindt. Heeft hij dat gedaan? Of check je dat überhaupt niet?quote:Op donderdag 5 juni 2025 10:48 schreef Alarmonoff het volgende:
Maar hij gelooft in de bijbel dus hij wordt gediscrimineerd als onbetrouwbaar en irrationeel en het is een zonde om verdere tijd aan de inhoud te besteden.
Ja, astronomie begon ook met astrologie. Dat heet een tijdsgeest.quote:De natuurwetenschap begon met een bijbelse bias: we zijn gemaakt naar het beeld van God ...
Ik heb op jouw vraag al zo vaak antwoord gegeven. Ik geloof in wetenschap dus ik doe aan twijfelen.quote:Op donderdag 5 juni 2025 11:13 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Als jij eerst antwoord geeft dan geef ik antwoord
Ik kijk geen filmpjes via dit forum behalve als het een muziekclip isquote:
Weet je zeker dat het met de christelijke tijdsgeest te maken heeft? Ze verwierpen eerder Babylonische en middeleeuwse bijgeloof door het geloof in iets beters. Faraday en Maxwell waren geen cultuurgelovigen maar bijbelgelovers maar dat diende niet als leidraad, anders was hun werk allang vergeten. Maar het diende wel als motivatie om onderzoek te doen omdat het tegen bijgeloof en heidendom is (voor elk natuurfenomeen een god), daarom ook de verwijzing naar psalm 111:2.quote:Op donderdag 5 juni 2025 11:56 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Als hij volgens wetenschappelijke standaarden zijn onderzoek heeft gedaan, dan kan hij het gewoon publiceren en zal het wetenschappers aan hun kont roesten wat hij van de Bijbel vindt. Heeft hij dat gedaan? Of check je dat überhaupt niet?
[..]
Ja, astronomie begon ook met astrologie. Dat heet een tijdsgeest.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op donderdag 5 juni 2025 12:25 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Ik kijk geen filmpjes via dit forum behalve als het een muziekclip is
Zijn het niet 2 verschillende disciplines die beide individueel zijn ontstaan vanuit waarneming?quote:Op donderdag 5 juni 2025 11:56 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, astronomie begon ook met astrologie. Dat heet een tijdsgeest.
Astronomie en astrologie waren oorspronkelijk één geheel. Er werd (ik zeg onterecht) betekenis gegeven aan de stand van hemellichamen. Priesters in oude culturen hielden zich bezig met het systematisch observeren van de hemel en het vastleggen van patronen. Deze kennis werd gebruikt voor zowel praktische doeleinden (zoals kalenders en landbouw) als voor het voorspellen van gebeurtenissen op aarde, wat leidde tot het ontstaan van astrologie. Sinds de opkomst van de wetenschap in de 17e eeuw zijn het gescheiden disciplines: de een gebaseerd op natuurkunde, de ander op hocuspocus.quote:Op donderdag 5 juni 2025 12:39 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Zijn het niet 2 verschillende disciplines die beide individueel zijn ontstaan vanuit waarneming?
Nou, dan was het gelukkig toch nog ergens goed voor.quote:Op donderdag 5 juni 2025 13:19 schreef Alarmonoff het volgende:
De Perzische magiërs die de koning van Israël eer kwamen brengen, dit besloten ze aan de hand van astrologie.
Het idee is dat God zelfs dat kan gebruiken om een punt te maken, Israël leefde namelijk niet meer in verwachting.quote:Op donderdag 5 juni 2025 13:38 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Nou, dan was het gelukkig toch nog ergens goed voor.
Krijg ik aub nog antwoord op mijn eerdere vraag?quote:Op donderdag 5 juni 2025 13:19 schreef Alarmonoff het volgende:
De Perzische magiërs die de koning van Israël eer kwamen brengen, dit besloten ze aan de hand van astrologie.
Je hebt geloof en je hebt geloof.quote:Op donderdag 5 juni 2025 13:50 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Krijg ik aub nog antwoord op mijn eerdere vraag?
Je kunt door vertrouwen een gevoel van zekerheid krijgen, maar echte, absolute zekerheid vereist meer dan alleen vertrouwen. Het vraagt om bewijs of garanties. En die kan een mentaal construct als God aka Opperwezen je niet geven.quote:Op donderdag 5 juni 2025 13:57 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Je hebt geloof en je hebt geloof.
De bijbel gaat over geloof dat vertrouwen inhoudt, geloven dat wat God zegt waar is. Jezus stond voor hun neus en ze geloofden niet wat het woord van God (=Jezus als mens) zei.
Geloven in God's belofte is een zekerweten dat het zal gebeuren wat beloofd wordt. Joden twijfelden niet aan het bestaan van God.
Het andere soort geloof gaat gepaard met twijfel en onzekerheid.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |