Euripides zei het al: "als u verstandige dingen zegt tegen een dwaas zal hij zeggen dat u gek bent". De vraag is nu wie van ons is de verstandige en wie de dwaas?quote:Op vrijdag 30 mei 2025 18:59 schreef Jappie het volgende:
[..]
Toch zonde hoor..uw voorlaatste reactie gaf blijk dat er toch een iets genuanceerder daadwerkelijk rationeel denkend mens onder user Bassie48 schuilging maar met deze post vervalt u weer in uw meer gebruikelijke patroon van simplificatie en afleiding welke naar ik vermoed meer steun en houvast aan u bieden.
Idd, tot die tijd is het zinloos, en tracht je een gedachteloze staat (wat dus eerder Nirvana, Hemel, Moksha werd genoemd in andere culturen) te bevatten met je gedachten.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 21:17 schreef Bassie48 het volgende:
Enfin, deze discussie kan nog oneindig lang door gaan maar die tijd hebben we niet.
Ik leg vanhet begin tot het einde uit, hoe dit ongeveer werkt. Je kijkt niet naar een andere film, ik probeeer het in eenvoudige taal uit te leggen.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 21:27 schreef Bassie48 het volgende:
@:Mijk
Waar ging jouw laatste post in het vorige deel nou over? Zit ik ineens naar een andere film te kijken, hebben we het nog over hetzelfde? Ik las allemaal persoonlijke overtuigingen, beweringen en aannames die - naar ik meen - nog niet een echt wetenschappelijke status hebben. Kortom je gebruikt veel woorden (o.a. badinerende, belerende en kleinerende) maar de kern van je boodschap is abracadabra.
Het kan natuurlijk ook zijn dat ik te dom ben om jouw verlichte geest te volgen.
Kan je het weten?quote:Op vrijdag 30 mei 2025 21:28 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ik leg vanhet begin tot het einde uit, hoe dit ongeveer werkt. Je kijkt niet naar een andere film, ik probeeer het in eenvoudige taal uit te leggen.
Nogmaals; "een gedachteloze staat trachten te ervaren met gedachten", kan niet. Dat is hetzelfde als stenen in water gooien, om het water spiegel glad te krijgen.
En dan tot de conclusie komen dat het water nooit spiegel glad kan worden, volgend door een andere steen in dat zelfde water.
En of daar bewijs voor is... tja who cares... zolang de wetenschap 1 grote lawine van stenen in het water aant gooien is door t zo hard mogelijk te analyseren.... waar gaat dat spiegel gladde water vandaan komen dan?
Ik zou zeggen probeer die post in het vorige topic nog ns goed te lezen, en probeer iig te begrijpen wat er staat, want zolang je blijft schermen met "hoger bewustzijn" enzo, en dat kan allemaal niet, dan heb je de post niet goed gelezen.quote:
Ik zou zeggen, denk eens na over de begrippen weten en geloven. Wellicht is de echte wereld dan in staat te begrijpen en accepteren wat je nou precies wil aangeven.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 13:44 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ik zou zeggen probeer die post in het vorige topic nog ns goed te lezen, en probeer iig te begrijpen wat er staat, want zolang je blijft schermen met "hoger bewustzijn" enzo, en dat kan allemaal niet, dan heb je de post niet goed gelezen.
Zolang je blijft denken in de termen van "5" en deze blijft bestrijden met argumenten uit "1", zie je nooit waar 3 over gaat en is dit een onmogelijke discussie inderdaad.
Ja dat doe ik al een jaar of 20, en als je gelezen hebt, dan zie je dat t niet een kwestie van geloven is, tis een psychologische truuk om je gedachten uit te zetten, terug te gaan naar je natuurlijke staat zoals je hier op aarde kwam. Meer niet. Die "natuurlijke staat" heeft niets te maken met geloven, religie, of whatever else. Enkel ervaren zonder ego interfering.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 13:47 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Ik zou zeggen, denk eens na over de begrippen weten en geloven. Wellicht is de echte wereld dan in staat te begrijpen en accepteren wat je nou precies wil aangeven.
Ik ben dom, ik weet het. Maar wat is de crux van dit verhaal en waarom is het grappig?quote:Op zondag 1 juni 2025 17:41 schreef Alarmonoff het volgende:
Grappige korte discussie tussen Ehrman en Hijab
Bekijk deze YouTube-video
Welkom terug Vincent.quote:Op maandag 2 juni 2025 12:10 schreef Vincent_student het volgende:
Terug van een ban van een maand, en ik moet eerlijk zeggen, het heeft me heel erg goed gedaan. Ik kreeg rust na al die discussies hier. En de ban was helemaal terecht.
Misschien leuk om even iets over mijn "verdiepingsgewoontes" te vertellen.
In mijn studeerkamer heb ik de volgende boeken over het geloof:
[ afbeelding ]
Het boekje rechts, de dagkalender, geeft een overdenking voor elke dag. De Bijbel dichtbij is een vertaling van de bijbel in omgangstaal en is een heerlijk boek met uitleggingen en discussiepunten. Dit boek is mijn dagelijkse werkbijbel in combinatie met de dagkalender. Ik heb het ding voor een paar euro op de kop getikt tweedehands, zodat ik er geen moeite mee heb om er met potlood notities in te maken. De zwarte bijbel is de statenvertaling. Navolging van Christus vond ik in een kringloopwinkel, echt een pareltje vind ik.
Leuk om te vermelden: in dezelfde boekenkast staan studieboeken over sterrenkunde en natuurkunde. En ik waardeer alle boeken allemaal hetzelfde. Ze horen allemaal bij elkaar.
In mijn bibliotheek in de woonkamer:
[ afbeelding ]
Geweldig boeken weer, maar ik zit een beetje met de ruimte. Ik heb duizenden boeken en in de berging liggen nog dozen vol.
Ik heb nog een ander boek, erg populair, over een wetenschappelijke benadering van godsdiensten. Moet ik nog steeds lezen.
Welkom terug fijne kerel!quote:Op maandag 2 juni 2025 12:21 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Dank je. Ik ga het voorzichtiger aan doen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |