abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator vrijdag 30 mei 2025 @ 20:51:59 #1
57816 crew  Mijk
BAM
pi_217801395
Niet mijn OP:

Ik kan het mezelf niet vergeven als ik de volgende twee video's niet deel:

Bekijk deze YouTube-video

Ik heb ongelooflijk veel geleerd. Het heeft me veel antwoorden gebracht. Sharing is caring!

Game on!
As above, so below.
  vrijdag 30 mei 2025 @ 21:17:47 #2
507279 Bassie48
Onmenselijk rationeel
pi_217801623
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2025 18:59 schreef Jappie het volgende:

[..]
Toch zonde hoor..uw voorlaatste reactie gaf blijk dat er toch een iets genuanceerder daadwerkelijk rationeel denkend mens onder user Bassie48 schuilging maar met deze post vervalt u weer in uw meer gebruikelijke patroon van simplificatie en afleiding welke naar ik vermoed meer steun en houvast aan u bieden.

Euripides zei het al: "als u verstandige dingen zegt tegen een dwaas zal hij zeggen dat u gek bent". De vraag is nu wie van ons is de verstandige en wie de dwaas?

Ik simplificeer niet en ik leid niet af. U reageert slechts op een u niet-welgevallige mening en dat is uw goed recht. Ik geef slechts de kern van uw wijze van redeneren aan: "de wetenschap schiet schromelijk tekort m.b.t. existentiële vragen dus God bestaat" Ik vind dit nogal een wankele redenering to put it mildly. U bent niet in staat iets aan te tonen dat niet door zintuigelijke waarneming kan worden ervaren. Waarom moet ik dan van u mee in het verhaal dat 'het' toch bestaat? Welke argumenten heeft u daarvoor, behalve uw fantasiebeeld dat door jarenlange mentale training verder is geconstrueerd en geperfectioneerd?

Enfin, deze discussie kan nog oneindig lang door gaan maar die tijd hebben we niet. ;)
Science matters
  Moderator vrijdag 30 mei 2025 @ 21:26:44 #3
57816 crew  Mijk
BAM
pi_217801678
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2025 21:17 schreef Bassie48 het volgende:

Enfin, deze discussie kan nog oneindig lang door gaan maar die tijd hebben we niet. ;)
Idd, tot die tijd is het zinloos, en tracht je een gedachteloze staat (wat dus eerder Nirvana, Hemel, Moksha werd genoemd in andere culturen) te bevatten met je gedachten.

Dat is waar t hier om gaat;

"Kun je een gedachteloze stsaat bevatten met gedachten."

Dat is alles, maargoed, t wordt door t ego (zoals altijd) onnodig complex gemaakt.
As above, so below.
  vrijdag 30 mei 2025 @ 21:27:32 #4
507279 Bassie48
Onmenselijk rationeel
pi_217801683
@Mijk

Waar ging jouw laatste post in het vorige deel nou over? Zit ik ineens naar een andere film te kijken, hebben we het nog over hetzelfde? Ik las allemaal persoonlijke overtuigingen, beweringen en aannames die - naar ik meen - nog niet een echt wetenschappelijke status hebben. Kortom je gebruikt veel woorden (o.a. badinerende, belerende en kleinerende) maar de kern van je boodschap is abracadabra.

Het kan natuurlijk ook zijn dat ik te dom ben om jouw verlichte geest te volgen.
Science matters
  Moderator vrijdag 30 mei 2025 @ 21:28:44 #5
57816 crew  Mijk
BAM
pi_217801691
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2025 21:27 schreef Bassie48 het volgende:
@:Mijk

Waar ging jouw laatste post in het vorige deel nou over? Zit ik ineens naar een andere film te kijken, hebben we het nog over hetzelfde? Ik las allemaal persoonlijke overtuigingen, beweringen en aannames die - naar ik meen - nog niet een echt wetenschappelijke status hebben. Kortom je gebruikt veel woorden (o.a. badinerende, belerende en kleinerende) maar de kern van je boodschap is abracadabra.

Het kan natuurlijk ook zijn dat ik te dom ben om jouw verlichte geest te volgen.
Ik leg vanhet begin tot het einde uit, hoe dit ongeveer werkt. Je kijkt niet naar een andere film, ik probeeer het in eenvoudige taal uit te leggen.

Nogmaals; "een gedachteloze staat trachten te ervaren met gedachten", kan niet. Dat is hetzelfde als stenen in water gooien, om het water spiegel glad te krijgen.

En dan tot de conclusie komen dat het water nooit spiegel glad kan worden, volgend door een andere steen in dat zelfde water. :+

En of daar bewijs voor is... tja who cares... zolang de wetenschap 1 grote lawine van stenen in het water aant gooien is door t zo hard mogelijk te analyseren.... waar gaat dat spiegel gladde water vandaan komen dan?

[ Bericht 17% gewijzigd door Mijk op 30-05-2025 21:34:12 ]
As above, so below.
  zaterdag 31 mei 2025 @ 07:42:53 #6
507279 Bassie48
Onmenselijk rationeel
pi_217803240
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2025 21:28 schreef Mijk het volgende:

[..]
Ik leg vanhet begin tot het einde uit, hoe dit ongeveer werkt. Je kijkt niet naar een andere film, ik probeeer het in eenvoudige taal uit te leggen.

Nogmaals; "een gedachteloze staat trachten te ervaren met gedachten", kan niet. Dat is hetzelfde als stenen in water gooien, om het water spiegel glad te krijgen.

En dan tot de conclusie komen dat het water nooit spiegel glad kan worden, volgend door een andere steen in dat zelfde water. :+

En of daar bewijs voor is... tja who cares... zolang de wetenschap 1 grote lawine van stenen in het water aant gooien is door t zo hard mogelijk te analyseren.... waar gaat dat spiegel gladde water vandaan komen dan?
Kan je het weten?
Het antwoord is NEE!

Kan je het geloven?
Het antwoord is JA!

Je kunt het bestaan van een hoger bewustzijn niet (objectief) weten zoals je weet dat water nat is of de zon schijnt. Je kunt het wel geloven, en sommigen (o.a. jij dus) zeggen dat ze het "weten" op basis van persoonlijke ervaring. Maar voor de buitenwereld (o.a. ik dus) blijft dat een geloof, geen universeel weten.
Science matters
  zaterdag 31 mei 2025 @ 09:16:22 #7
507279 Bassie48
Onmenselijk rationeel
pi_217803809
@Mijk

En:
1. Ik kan het niet weten, jij kan het niet weten.
2. Ik heb de overtuiging (ik denk) dat ik het niet kan weten, jij hebt de overtuiging (jij denkt) dat je het wel kan weten.
3. Naast weten, geloof ik er ook niet in. Jij gelooft er ook niet in want je hebt immers de overtuiging (jij denkt) dat je het weet.

Voor jou geldt wat Karl Popper muntte: "geen rationeel argument zal een rationeel effect hebben op een man die geen rationele houding wil aannemen"

[ Bericht 3% gewijzigd door Bassie48 op 31-05-2025 13:11:00 ]
Science matters
  Moderator zaterdag 31 mei 2025 @ 10:58:28 #8
57816 crew  Mijk
BAM
pi_217804974
^O^
As above, so below.
  zaterdag 31 mei 2025 @ 13:08:00 #9
507279 Bassie48
Onmenselijk rationeel
pi_217806354
:Y
Science matters
  Moderator zaterdag 31 mei 2025 @ 13:44:43 #10
57816 crew  Mijk
BAM
pi_217806708
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2025 13:08 schreef Bassie48 het volgende:
:Y
Ik zou zeggen probeer die post in het vorige topic nog ns goed te lezen, en probeer iig te begrijpen wat er staat, want zolang je blijft schermen met "hoger bewustzijn" enzo, en dat kan allemaal niet, dan heb je de post niet goed gelezen.

Zolang je blijft denken in de termen van "5" en deze blijft bestrijden met argumenten uit "1", zie je nooit waar 3 over gaat en is dit een onmogelijke discussie inderdaad.
As above, so below.
  zaterdag 31 mei 2025 @ 13:47:54 #11
507279 Bassie48
Onmenselijk rationeel
pi_217806761
quote:
3s.gif Op zaterdag 31 mei 2025 13:44 schreef Mijk het volgende:

[..]
Ik zou zeggen probeer die post in het vorige topic nog ns goed te lezen, en probeer iig te begrijpen wat er staat, want zolang je blijft schermen met "hoger bewustzijn" enzo, en dat kan allemaal niet, dan heb je de post niet goed gelezen.

Zolang je blijft denken in de termen van "5" en deze blijft bestrijden met argumenten uit "1", zie je nooit waar 3 over gaat en is dit een onmogelijke discussie inderdaad.
Ik zou zeggen, denk eens na over de begrippen weten en geloven. Wellicht is de echte wereld dan in staat te begrijpen en accepteren wat je nou precies wil aangeven.
Science matters
  Moderator zaterdag 31 mei 2025 @ 13:52:46 #12
57816 crew  Mijk
BAM
pi_217806817
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2025 13:47 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Ik zou zeggen, denk eens na over de begrippen weten en geloven. Wellicht is de echte wereld dan in staat te begrijpen en accepteren wat je nou precies wil aangeven.
Ja dat doe ik al een jaar of 20, en als je gelezen hebt, dan zie je dat t niet een kwestie van geloven is, tis een psychologische truuk om je gedachten uit te zetten, terug te gaan naar je natuurlijke staat zoals je hier op aarde kwam. Meer niet. Die "natuurlijke staat" heeft niets te maken met geloven, religie, of whatever else. Enkel ervaren zonder ego interfering.
As above, so below.
pi_217821592
Grappige korte discussie tussen Ehrman en Hijab
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
  zondag 1 juni 2025 @ 20:34:21 #14
507279 Bassie48
Onmenselijk rationeel
pi_217823805
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2025 17:41 schreef Alarmonoff het volgende:
Grappige korte discussie tussen Ehrman en Hijab
Ik ben dom, ik weet het. Maar wat is de crux van dit verhaal en waarom is het grappig?
Science matters
pi_217828211
Terug van een ban van een maand, en ik moet eerlijk zeggen, het heeft me heel erg goed gedaan. Ik kreeg rust na al die discussies hier. En de ban was helemaal terecht.
Misschien leuk om even iets over mijn "verdiepingsgewoontes" te vertellen.

In mijn studeerkamer heb ik de volgende boeken over het geloof:

Het boekje rechts, de dagkalender, geeft een overdenking voor elke dag. De Bijbel dichtbij is een vertaling van de bijbel in omgangstaal en is een heerlijk boek met uitleggingen en discussiepunten. Dit boek is mijn dagelijkse werkbijbel in combinatie met de dagkalender. Ik heb het ding voor een paar euro op de kop getikt tweedehands, zodat ik er geen moeite mee heb om er met potlood notities in te maken. De zwarte bijbel is de statenvertaling. Navolging van Christus vond ik in een kringloopwinkel, echt een pareltje vind ik.
Leuk om te vermelden: in dezelfde boekenkast staan studieboeken over sterrenkunde en natuurkunde. En ik waardeer alle boeken allemaal hetzelfde. Ze horen allemaal bij elkaar.

In mijn bibliotheek in de woonkamer:

Geweldige boeken weer, maar ik zit een beetje met de ruimte. Ik heb duizenden boeken en in de berging liggen nog dozen vol.

Ik heb nog een ander boek, erg populair, over een wetenschappelijke benadering van godsdiensten. Moet ik nog steeds lezen.
  maandag 2 juni 2025 @ 12:12:58 #16
507279 Bassie48
Onmenselijk rationeel
pi_217828229
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 12:10 schreef Vincent_student het volgende:
Terug van een ban van een maand, en ik moet eerlijk zeggen, het heeft me heel erg goed gedaan. Ik kreeg rust na al die discussies hier. En de ban was helemaal terecht.

[ afbeelding ]
Het boekje rechts, de dagkalender, geeft een overdenking voor elke dag. De Bijbel dichtbij is een vertaling van de bijbel in omgangstaal en is een heerlijk boek met uitleggingen en discussiepunten. Dit boek is mijn dagelijkse werkbijbel in combinatie met de dagkalender. Ik heb het ding voor een paar euro op de kop getikt tweedehands, zodat ik er geen moeite mee heb om er met potlood notities in te maken. De zwarte bijbel is de statenvertaling. Navolging van Christus vond ik in een kringloopwinkel, echt een pareltje vind ik.
Leuk om te vermelden: in dezelfde boekenkast staan studieboeken over sterrenkunde en natuurkunde. En ik waardeer alle boeken allemaal hetzelfde. Ze horen allemaal bij elkaar.

[ afbeelding ]
Geweldig boeken weer, maar ik zit een beetje met de ruimte. Ik heb duizenden boeken en in de berging liggen nog dozen vol.

Ik heb nog een ander boek, erg populair, over een wetenschappelijke benadering van godsdiensten. Moet ik nog steeds lezen.
Welkom terug Vincent.
Science matters
pi_217828293
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 12:12 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Welkom terug Vincent.
Dank je. Ik ga het voorzichtiger aan doen.
  maandag 2 juni 2025 @ 12:56:10 #18
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_217828648
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 12:21 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Dank je. Ik ga het voorzichtiger aan doen.
Welkom terug fijne kerel!
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  Moderator maandag 2 juni 2025 @ 15:51:37 #19
57816 crew  Mijk
BAM
pi_217829713
quote:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Geweldige boeken weer, maar ik zit een beetje met de ruimte. Ik heb duizenden boeken en in de berging liggen nog dozen vol.

Als je nog iets zoekt voor erbij :+

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En soms kan een ban ook iemand goed doen ja. Frustratie even offloaden. Welkom terug ^O^
As above, so below.
  maandag 2 juni 2025 @ 18:17:25 #20
507279 Bassie48
Onmenselijk rationeel
pi_217830740

[ Bericht 100% gewijzigd door Bassie48 op 02-06-2025 18:20:30 ]
Science matters
  maandag 2 juni 2025 @ 18:19:32 #21
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_217830756
quote:
3s.gif Op maandag 2 juni 2025 15:51 schreef Mijk het volgende:

[..]
Als je nog iets zoekt voor erbij :+

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En soms kan een ban ook iemand goed doen ja. Frustratie even offloaden. Welkom terug ^O^
Een zoveelste poging om de eigen leer door middel van het kapen van Jezus aantrekkelijker te maken.

(Nu komt waarschijnlijk als reactie de dooddoener en onjuiste aanname dat ik niet bekend ben met het boekje waardoor discussie zinloos is.)
  maandag 2 juni 2025 @ 18:19:53 #22
507279 Bassie48
Onmenselijk rationeel
pi_217830761
quote:

Mooie mix van wetenschap en religie. Van subjectief geloof en objectief weten. Vooral goed als je het verschil weet. 🤓

[ Bericht 25% gewijzigd door Bassie48 op 02-06-2025 18:29:10 ]
Science matters
  Moderator maandag 2 juni 2025 @ 18:29:17 #23
57816 crew  Mijk
BAM
pi_217830832
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 18:19 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Een zoveelste poging om de eigen leer door middel van het kapen van Jezus aantrekkelijker te maken.

(Nu komt waarschijnlijk als reactie de dooddoener en onjuiste aanname dat ik niet bekend ben met het boekje waardoor discussie zinloos is.)
Nee, tis nergens voor nodig om jezus te "kapen", hij's gewoon 1 vd zovelen die dit doorzag, zie de lijst namen die ik heb genoemd. Élke persoon wist t zelfde. Jezus is enkel een mooie toevoeging erop, meer niet.

Dat veruit de meeste Christenen dat niet doorzien kan ik weinig aan doen, maar er waren er een aantal die dit wel doorzagen, Meister Eckhart bijv... niet voor niets een zeer stevige naam (800y na dato nu nog steeds). Misschien met redenen.

[ Bericht 12% gewijzigd door Mijk op 02-06-2025 18:35:20 ]
As above, so below.
  maandag 2 juni 2025 @ 19:53:25 #24
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_217831563
[quote]
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 18:29 schreef Mijk het volgende:

[..]
Nee, tis nergens voor nodig om jezus te "kapen",
Mee eens, het is echter precies wat heer Gray met z'n boekje doet. Gray gebruikt Jezus voor eigen parochie. En inderdaad nergens voor nodig. Wat mij betreft kan het daardoor direct naar de prullenbak.

quote:
hij's gewoon 1 vd zovelen die dit doorzag, zie de lijst namen die ik heb genoemd. Élke persoon wist t zelfde. Jezus is enkel een mooie toevoeging erop, meer niet.

Dat veruit de meeste Christenen dat niet doorzien kan ik weinig aan doen, maar er waren er een aantal die dit wel doorzagen, Meister Eckhart bijv... niet voor niets een zeer stevige naam (800y na dato nu nog steeds). Misschien met redenen.

Ik weet niet waar je het over hebt en snap niet helemaal waarom je dit er allemaal bij haalt.

Wat wist elk persoon hetzelfde? Waarop is Jezus een mooie toevoeging? Wat doorzien de meeste christenen niet? Wat bedoel je met 'dit'? Wat heeft dit allemaal met Eckhart te maken? Een lijst heb ik verder niet gezien en ik heb geen zin om terug te zoeken. Ik zeg enkel dat Gray, Jezus voor z'n eigen parochie gebruikt. Dat is alles.
  Moderator maandag 2 juni 2025 @ 20:38:00 #25
57816 crew  Mijk
BAM
pi_217832159
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 19:53 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Mee eens, het is echter precies wat heer Gray met z'n boekje doet. Gray gebruikt Jezus voor eigen parochie. En inderdaad nergens voor nodig. Wat mij betreft kan het daardoor direct naar de prullenbak.
[..]
Kun je je mening geven over datgeen wat in het boek staat?

quote:
Ik weet niet waar je het over hebt en snap niet helemaal waarom je dit er allemaal bij haalt.
Erbij haalt? Ik snap niet wat jij erbij haalt, ik geef gewoon een aardig boek wat hierop aansluit.

quote:
Wat wist elk persoon hetzelfde? Waarop is Jezus een mooie toevoeging? Wat doorzien de meeste christenen niet? Wat bedoel je met 'dit'? Wat heeft dit allemaal met Eckhart te maken? Een lijst heb ik verder niet gezien en ik heb geen zin om terug te zoeken. Ik zeg enkel dat Gray, Jezus voor z'n eigen parochie gebruikt. Dat is alles.
Buddha, Davinci, Adyashanti, Eckhard Tolle, Ram Dass, Alan Watts, Rumi, Karen Armstrong, Socrates, Plato, Marcus Aurelius, Hermes, Krishnamurti, Maharsi, Tesla, Meister Eckhart, Lao Tzu, Confucius, Johannes van het Kruis, Hildegard von Bingen, Ibn Arabi, Carl Jung, Richard Rohr, David Bohm.

Allemaal prominente namen in de geschiedenis die datzelfde wisten als wat Jezus wist.

Om de "jezus-monopoly" even te doorbreken,is het natuurlijk bijzonder interessant dat Kemeticism (en daarmee Hermeticism), en ook Shamanism, Buddhism en ook Hindu, véél eerder kwamen met een "soortgelijk" verhaal , vér voordat er uberhaupt sprake was van uberhaupt een "OT"... maar blijkbaar denken Christenen, welke tak dan ook, dat "zij maar wat verzonnen" (een soort gelijk verhaal) , en dat Jezus dan dé énige echte was met die kennis. Denk hier ns goed over na... Probeer het iig, zonder bias.

Dan begrijp je prima dat "Jezus" niet de "eerste was met dit verhaal", dat kwam ver voor dat er uberhaupt al sprake was van uberhaupt een OUDE testament... dus ja, zolang die ontkend wordt, en gezegd wordt dat dat dan "een dwaalleer is" blijkbaar vér voordat Jezus uberhaupt te sprake kwam, dan kun je je afvragen hoe geloofwaardig dat is als "enige juiste leer". Het is eigenlijk (logischer wijs) lachwekkend, even buiten of "het waar is of niet" wat jezus zei.
As above, so below.
  maandag 2 juni 2025 @ 21:25:42 #26
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_217832630
[quote]
quote:
14s.gif Op maandag 2 juni 2025 20:38 schreef Mijk het volgende:

[..]
Kun je je mening geven over datgeen wat in het boek staat?
Dat heb ik al gedaan. Nogmaals. de auteur spant Jezus voor z'n karretje en gebruikt hem voor eigen parochie.

[..]
quote:
Erbij haalt? Ik snap niet wat jij erbij haalt, ik geef gewoon een aardig boek wat hierop aansluit.
Ja, je haalt er van alles bij zonder antwoord te geven. Dat snap ik niet. Nogmaals de vraag om verheldering. Wat bedoel je nu bijvoorbeeld met 'hierop', in de zin 'een aardig boek wat 'hierop' aansluit?

[..]
quote:
Buddha, Davinci, Adyashanti, Eckhard Tolle, Ram Dass, Alan Watts, Rumi, Karen Armstrong, Socrates, Plato, Marcus Aurelius, Hermes, Krishnamurti, Maharsi, Tesla, Meister Eckhart, Lao Tzu, Confucius, Johannes van het Kruis, Hildegard von Bingen, Ibn Arabi, Carl Jung, Richard Rohr, David Bohm.

Allemaal prominente namen in de geschiedenis die datzelfde wisten als wat Jezus wist.

Ook hier de vraag om verheldering voordat ik er verder iets mee kan. Wat bedoel je met 'datzelfde', in de zin ..... die datzelfde wisten als wat Jezus wist?

quote:
Om de "jezus-monopoly" even te doorbreken,is het natuurlijk bijzonder interessant dat Kemeticism (en daarmee Hermeticism), en ook Shamanism, Buddhism en ook Hindu, véél eerder kwamen met een "soortgelijk" verhaal , vér voordat er uberhaupt sprake was van uberhaupt een "OT"... maar blijkbaar denken Christenen, welke tak dan ook, dat "zij maar wat verzonnen" (een soort gelijk verhaal) , en dat Jezus dan dé énige echte was met die kennis. Denk hier ns goed over na... Probeer het iig, zonder bias.
Ook hier de vraag voordat ik er verder iets over kan zeggen. Wat bedoel je met de termen 'die kennis' en 'een soortgelijk verhaal'?

quote:
Dan begrijp je prima dat "Jezus" niet de "eerste was met dit verhaal", dat kwam ver voor dat er uberhaupt al sprake was van uberhaupt een OUDE testament... dus ja, zolang die ontkend wordt, en gezegd wordt dat dat dan "een dwaalleer is" blijkbaar vér voordat Jezus uberhaupt te sprake kwam, dan kun je je afvragen hoe geloofwaardig dat is als "enige juiste leer". Het is eigenlijk (logischer wijs) lachwekkend, even buiten of "het waar is of niet" wat jezus zei.
Nog steeds is het onduidelijk waar je het over hebt. Dit bedoel ik met mijn opmerking dat je er van alles bij haalt. Wat bedoel je met 'dit verhaal' waar Jezus volgens jou mee zou zijn gekomen?

Zolang mij niet duidelijk is waar je het nu precies over hebt blijft het voor mij wartaal.
  Moderator maandag 2 juni 2025 @ 21:29:43 #27
57816 crew  Mijk
BAM
pi_217832679
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 21:25 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Dat heb ik al gedaan. Nogmaals. de auteur spant Jezus voor z'n karretje en gebruikt hem voor eigen parochie.
[..]
Dat is t? Je hebt een mening van 1 zin op een heel boek?

quote:
[..]
Ja, je haalt er van alles bij zonder antwoord te geven. Dat snap ik niet. Nogmaals de vraag om verheldering. Wat bedoel je nu bijvoorbeeld met 'hierop', in de zin 'een aardig boek wat 'hierop' aansluit?
[..]
[..]
Ja, ik leg t daaronder uit.
quote:
Ook hier de vraag om verheldering voordat ik er verder iets mee kan. Wat bedoel je met 'datzelfde', in de zin ..... die datzelfde wisten als wat Jezus wist?
[..]
Dat bespreek ik al een jaar hier nu, langer denk ik.

quote:
Ook hier de vraag voordat ik er verder iets over kan zeggen. Wat bedoel je met de termen 'die kennis' en 'een soortgelijk verhaal'?
[..]
Nog steeds is het onduidelijk waar je het over hebt. Dit bedoel ik met mijn opmerking dat je er van alles bij haalt. Wat bedoel je met 'dit verhaal' waar Jezus volgens jou mee zou zijn gekomen?

Zolang mij niet duidelijk is waar je het nu precies over hebt blijft het voor mij wartaal.
Wartaal? Kun je vertellen hoe deze culturen aan deze kennis kwamen, ver voordat oude (laat staan nieuwe) testament erin kwam. Om even duidelijk te zijn; het HELE verhaal wat er in beide bijbels staat, werd VER voordat die geschreven werden, al beschreven door andere culturen, dát verhaal. Ontwijk t niet.

Hoe kwamen zij aan een soortgelijk verhaal (zoals Bhagavad Gita en Veda's?). kun je daar een antwoord op geven, verzonnen zij zomaar wat? of hoe ging dat?
As above, so below.
  maandag 2 juni 2025 @ 22:02:51 #28
507279 Bassie48
Onmenselijk rationeel
pi_217833010
quote:
2s.gif Op maandag 2 juni 2025 21:29 schreef Mijk het volgende:

[..]
[..]
[..]
[..]
Wartaal? Kun je vertellen hoe deze culturen aan deze kennis kwamen, ver voordat oude (laat staan nieuwe) testament erin kwam. Om even duidelijk te zijn; het HELE verhaal wat er in beide bijbels staat, werd VER voordat die geschreven werden, al beschreven door andere culturen, dát verhaal. Ontwijk t niet.

Hoe kwamen zij aan een soortgelijk verhaal (zoals Bhagavad Gita en Veda's?). kun je daar een antwoord op geven, verzonnen zij zomaar wat? of hoe ging dat?
quote:

[..]
[..]
[..]
[..]

Je noemde ook Meester Eckhart, de middeleeuwse theoloog (of mysticus?). Zijn geschriften blijven aanleiding geven tot discussies en verschillende interpretaties, juist door hun paradoxale karakter en de onvolledige overlevering. Moet je ze mystiek, filosofisch of theologisch opvatten? Niemand weet het maar je kan interpreteren (lees:geloven) wat je wilt.
Science matters
  Moderator maandag 2 juni 2025 @ 22:06:54 #29
57816 crew  Mijk
BAM
pi_217833039
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 22:02 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
[..]
Je noemde ook Meester Eckhart, de middeleeuwse theoloog (of mysticus?). Zijn geschriften blijven aanleiding geven tot discussies en verschillende interpretaties, juist door hun paradoxale karakter en de onvolledige overlevering. Moet je ze mystiek, filosofisch of theologisch opvatten? Niemand weet het maar je kan interpreteren (lees:geloven) wat je wilt.
Hij was duidelijk een mystic, vanuit het christendom. Zo getuigen zijn teksten, die sterk resoneren met zowel Rumi als Bhagavad.
As above, so below.
  maandag 2 juni 2025 @ 23:27:17 #30
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_217833773
[quote]
quote:

[..]
2 Zinnen. De 2e zin was dat het bij het vuil kan.

Dus: Betreffende auteur gebruikt Jezus om zijn eigen leer toegankelijker te maken en makkelijker te kunnen verkopen en hierdoor kan het wat mij betreft bij het vuil.

Het toevoegen van meer zinnen aan mijn mening heeft geen meerwaarde.

[..]
quote:
Ik lees alleen maar algemene termen als :
'Dit' 'wat Jezus zegt' 'datzelfde' 'dat verhaal' 'het hele verhaal'.
Je legt verder niets uit. Ik vraag je om het concreet te maken. Tot dat moment vind ik dat je veel praat maar niets zegt.

[..]
quote:
Hier ook weer. Wat bedoel je met 'dat'?

[..]
quote:
Wartaal?
Ja, 'dit' 'het hele verhaal'' 'datzelfde' 'wat Jezus zegt'. Hoe vaak moet ik vragen wat je met dit soort termen bedoelt?

quote:
Kun je vertellen hoe deze culturen aan deze kennis kwamen, ver voordat oude (laat staan nieuwe) testament erin kwam. Om even duidelijk te zijn; het HELE verhaal wat er in beide bijbels staat, werd VER voordat die geschreven werden, al beschreven door andere culturen, dát verhaal. Ontwijk t niet.

Hier ook weer. Wat bedoel je met 'deze kennis?'.

Nu wordt je wel voor het eerst een klein beetje duidelijk. Het mag wat moeite gekost hebben.

Het mag overigens wel een toontje lager hoor. Vanwaar die toon 'Ontwijk t niet'. Ik vraag enkel aan je vage termen als 'dit', 'het hele verhaal' enz enz te duiden?

Ik ben verder de laatste die zal ontkennen dat er geen overeenkomsten zijn tussen wat er in het OT en het NT staat met geschriften uit andere culturen als Egypte, Mesopotamië en Griekenland. Ook zijn er her en der wat overeenkomsten met de Bhagavad Gita.

Dit neemt niet weg dat betreffende auteur Jezus aan zijn eigen leer aanpast om zo zijn eigen leer toegankelijker te maken voor zijn lezer.

En het HELE verhaal? Dat is volkomen uit de lucht gegrepen. Het is om en nabij hetzelfde als dat er in het nummer Wheelz of Steel van Outkast een sample van Focus gebruikt wordt. Er is in het ene lied een duidelijk spoor aanwezig van het andere lied, maar het is wel een geheel eigen lied. Het heeft bijna niets meer met elkaar te maken. Zo zit het ook met bepaalde verhalen in de bijbel. Er zijn verhalen met een duidelijk spoor van een ouder verhaal maar het is wel een nieuw verhaal met een geheel eigen karakter toegespitst op een geheel eigen doelgroep.

Mocht je met termen als 'dit', 'het hele verhaal' en al die andere warrige termen waarbij ik als lezer maar moet gissen wat je er mee bedoelt, bedoelen dat het allemaal 1 pot nat is. Nee dus. Samengevat, wil dat dus niet zeggen dat bepaalde elementen geen overeenkomsten met elkaar zouden hebben.
  Moderator maandag 2 juni 2025 @ 23:40:28 #31
57816 crew  Mijk
BAM
pi_217833851
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 23:27 schreef Panterjong het volgende:

[..]
2 Zinnen. De 2e zin was dat het bij het vuil kan.

Dus: Betreffende auteur gebruikt Jezus om zijn eigen leer toegankelijker te maken en makkelijker te kunnen verkopen en hierdoor kan het wat mij betreft bij het vuil.

Het toevoegen van meer zinnen aan mijn mening heeft geen meerwaarde.
[..]
[..]
Ik lees alleen maar algemene termen als :
'Dit' 'wat Jezus zegt' 'datzelfde' 'dat verhaal' 'het hele verhaal'.
Je legt verder niets uit. Ik vraag je om het concreet te maken. Tot dat moment vind ik dat je veel praat maar niets zegt.
[..]
[..]
Hier ook weer. Wat bedoel je met 'dat'?
[..]
[..]
Ja, 'dit' 'het hele verhaal'' 'datzelfde' 'wat Jezus zegt'. Hoe vaak moet ik vragen wat je met dit soort termen bedoelt?
[..]
Hier ook weer. Wat bedoel je met 'deze kennis?'.

Nu wordt je wel voor het eerst een klein beetje duidelijk. Het mag wat moeite gekost hebben.

Het mag overigens wel een toontje lager hoor. Vanwaar die toon 'Ontwijk t niet'. Ik vraag enkel aan je vage termen als 'dit', 'het hele verhaal' enz enz te duiden?

Ik ben verder de laatste die zal ontkennen dat er geen overeenkomsten zijn tussen wat er in het OT en het NT staat met geschriften uit andere culturen als Egypte, Mesopotamië en Griekenland. Ook zijn er her en der wat overeenkomsten met de Bhagavad Gita.

Dit neemt niet weg dat betreffende auteur Jezus aan zijn eigen leer aanpast om zo zijn eigen leer toegankelijker te maken voor zijn lezer.

En het HELE verhaal? Dat is volkomen uit de lucht gegrepen. Het is om en nabij hetzelfde als dat er in het nummer Wheelz of Steel van Outkast een sample van Focus gebruikt wordt. Er is in het ene lied een duidelijk spoor aanwezig van het andere lied, maar het is wel een geheel eigen lied. Het heeft bijna niets meer met elkaar te maken. Zo zit het ook met bepaalde verhalen in de bijbel. Er zijn verhalen met een duidelijk spoor van een ouder verhaal maar het is wel een nieuw verhaal met een geheel eigen karakter toegespitst op een geheel eigen doelgroep.

Mocht je met termen als 'dit', 'het hele verhaal' en al die andere warrige termen waarbij ik als lezer maar moet gissen wat je er mee bedoelt, bedoelen dat het allemaal 1 pot nat is. Nee dus. Samengevat, wil dat dus niet zeggen dat bepaalde elementen geen overeenkomsten met elkaar zouden hebben.
14.gif
As above, so below.
  dinsdag 3 juni 2025 @ 05:34:50 #32
507279 Bassie48
Onmenselijk rationeel
pi_217834214
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 23:40 schreef Mijk het volgende:

[..]
14.gif
Nogmaals, maak duidelijk wat je nu allemaal bedoeld met wat je te zeggen hebt. In gewone mensentaal dus. Voor mensen die (nog?) niet zo verlicht zijn als jij, voor mensen die in andere, meer aardse, dimensies verkeren. En probeer dan ook eens subjectief geloof van objectief weten te onderscheiden.

Bij Ali-de-gebande was duidelijk wat hij wilde aantonen, bijvoorbeeld dat Adam & Eva echt hadden bestaan en dat wetenschap één grote flauwekul-business is. Je weet (wist?) wat je aan hem had, namelijk iemand die verstand van zaken had maar totaal niet in staat is om realiteit en fictie van elkaar te onderscheiden. Maar jij kan ik niet goed plaatsen.

[ Bericht 10% gewijzigd door Bassie48 op 03-06-2025 05:43:35 ]
Science matters
  dinsdag 3 juni 2025 @ 06:20:12 #33
507279 Bassie48
Onmenselijk rationeel
pi_217834281
quote:
14s.gif Op maandag 2 juni 2025 22:06 schreef Mijk het volgende:

[..]
Hij was duidelijk een mystic, vanuit het christendom. Zo getuigen zijn teksten, die sterk resoneren met zowel Rumi als Bhagavad.
Een mysticus zoekt een directe, onmiddellijke ervaring van het goddelijke, een 'soort van godservaring.' Zo iemand komt tot het besef dat de eigen subjectieve werkelijkheid niet losstaat van de objectieve werkelijkheid. En daar wringt hem dus de schoen want de realiteit is echt anders dan een door jarenlang mentale training geconstrueerd 'idee'. Een mysticus is uiteindelijk niet meer in staat realiteit van fictie te onderscheiden.
Science matters
pi_217835349
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 21:25 schreef Panterjong het volgende:
Volgens mij zei Schweitzer het al: Jezus is als een spiegel die de opvattingen van de lezer reflecteert. Dat verklaart ook de enorme waaier aan verschillende Jezus-beelden, van ethisch-revolutionair en hippie tot mysticus en opstandeling.

(kuch) apofenie (kuch)
  dinsdag 3 juni 2025 @ 09:27:14 #35
507279 Bassie48
Onmenselijk rationeel
pi_217835411
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 09:24 schreef Haushofer het volgende:

(kuch) apofenie (kuch)
Dit kan niet vaak genoeg benadrukt worden.
Science matters
pi_217835731
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 09:27 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Dit kan niet vaak genoeg benadrukt worden.
En Maslows hamer: als je alleen maar een hamer hebt, ziet alles eruit als een spijker :P
  Moderator dinsdag 3 juni 2025 @ 11:40:34 #37
57816 crew  Mijk
BAM
pi_217837297
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 05:34 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Nogmaals, maak duidelijk wat je nu allemaal bedoeld met wat je te zeggen hebt. In gewone mensentaal dus. Voor mensen die (nog?) niet zo verlicht zijn als jij, voor mensen die in andere, meer aardse, dimensies verkeren. En probeer dan ook eens subjectief geloof van objectief weten te onderscheiden.

Bij Ali-de-gebande was duidelijk wat hij wilde aantonen, bijvoorbeeld dat Adam & Eva echt hadden bestaan en dat wetenschap één grote flauwekul-business is. Je weet (wist?) wat je aan hem had, namelijk iemand die verstand van zaken had maar totaal niet in staat is om realiteit en fictie van elkaar te onderscheiden. Maar jij kan ik niet goed plaatsen.
In t vorige topic heb ik nog een laatste poging gedaan om het in zeer begrijpbare taal uit te leggen voor je. Je las t niet eens want je kwam later met een vraag , op wat daarin beantwoord werd. En vroeg toen of we van film waren gewisseld, hier ergens.

Ik heb mn best gedaan het begrijpelijk te maken, maargoed, als je liever 1 vs 5 discussiert (zie ook vorige topic), dus fairytales tegen keihard wetenschappelijk bewijs, dan blijf in de uitersten van t spectrum discussieren waar al een paar duizend jaar geen uitkomst uitkomt. Misschien is t vandaag anders en komen jullie er nu wel uit, Theist vs Atheist, good luck.

quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 09:46 schreef Haushofer het volgende:

[..]
En Maslows hamer: als je alleen maar een hamer hebt, ziet alles eruit als een spijker :P
Grappig dat zo'n analoog van jou komt, Emoties proberen te meten met lintjes.
As above, so below.
  dinsdag 3 juni 2025 @ 12:00:27 #38
507279 Bassie48
Onmenselijk rationeel
pi_217837534
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 11:40 schreef Mijk het volgende:

[..]
In t vorige topic heb ik nog een laatste poging gedaan om het in zeer begrijpbare taal uit te leggen voor je. Je las t niet eens want je kwam later met een vraag , op wat daarin beantwoord werd. En vroeg toen of we van film waren gewisseld, hier ergens.

Ik heb mn best gedaan het begrijpelijk te maken, maargoed, als je liever 1 vs 5 discussiert (zie ook vorige topic), dus fairytales tegen keihard wetenschappelijk bewijs, dan blijf in de uitersten van t spectrum discussieren waar al een paar duizend jaar geen uitkomst uitkomt. Misschien is t vandaag anders en komen jullie er nu wel uit, Theist vs Atheist, good luck.
[..]
Leg nou eens klip en klaar uit waarom jij meent dat subjectieve existentiële overtuigingen die zijn ontstaan door een jarenlange mentale training en niet kunnen worden getoetst aan de realiteit als objectieve kennis voor de hele mensheid kunnen dienen? Waarom vind jij dat die overtuigingen meer zijn dan geloofsproclamaties die enkel een mening vertegenwoordigen? Hoe wil je dit aannemelijk maken?

Bijvoorbeeld, Ali-de-gebande is er zeker van dat Adam & Eva hebben bestaan. Zijn mentale exercities hebben hem tot die overtuiging gebracht. Jij stelt dus dat die mening ons tot kennis voor de gehele mensheid strekt? Meen je dat nou serieus? Denk jij dat wij compleet achterlijk zijn om dit als 'ware kennis ' tot ons te nemen. Of vind jij die mening van Ali ook niet serieus te nemen? Waarom dan wel jouw mening? Wat zijn jouw criteria waarom de ene mentale exercitie beter is dan de ander om niet bewijsbare existentiële vragen te beantwoorden? Niet bewijsbaar hè, dat is de crux.

[ Bericht 3% gewijzigd door Bassie48 op 03-06-2025 12:07:51 ]
Science matters
  Moderator dinsdag 3 juni 2025 @ 12:06:42 #39
57816 crew  Mijk
BAM
pi_217837620
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 12:00 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Leg nou eens klip en klaar uit waarom jij meent dat subjectieve existentiële overtuigingen die zijn ontstaan door een jarenlange mentale training en niet kunnen worden getoetst aan de realiteit als objectieve kennis voor de hele mensheid kunnen dienen? Waarom vind jij dat die overtuigingen meer zijn dan geloofsproclamaties die enkel een mening vertegenwoordigen? Hoe wil je dit aannemelijk maken?

Pleaze ....
Nogmaals, ik heb het in het vorige topic uitgelegd, en ik link t in deze post ook nog eens;

Het is geen mentale training, het is juist alle mentale training die je vanaf je geboorte hebt gehad (dit zou je indoctrinatie kunnen noemen), loslaat.... álles, waardoor je naar je natuurlijke staat van zijn terugkeert. Een serene staat, hoe je was zoals je kind was. Dat mentale-train gedeelte, is júist wat in de weg zit lol.

Jezus zei ; "kom als kinderen tot mij, anders zult u niet het koninkrijk betreden" (iets in deze trant), vanwege dit.
As above, so below.
  dinsdag 3 juni 2025 @ 12:11:28 #40
507279 Bassie48
Onmenselijk rationeel
pi_217837689
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 12:06 schreef Mijk het volgende:

[..]
Nogmaals, ik heb het in het vorige topic uitgelegd, en ik link t in deze post ook nog eens;
Leg het nou eens uit in een 'taal' voor lezers die uiterst kritisch en sceptisch staan tegenover subjectieve opvattingen. Het hoeft geen lang betoog te zijn.

In der beschränkung zeigt sich der Meister .......
Science matters
  Moderator dinsdag 3 juni 2025 @ 12:15:56 #41
57816 crew  Mijk
BAM
pi_217837737
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 12:11 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Leg het nou eens uit in een 'taal' voor lezers die uiterst kritisch en sceptisch staan tegenover subjectieve opvattingen. Het hoeft geen lang betoog te zijn.

In der beschränkung zeigt sich der Meister .......
Dat heb ik in de post die je quote in t kort gedaan, dát is hemel/nirvana, dat terug keren naar de natuurlijke staat.
As above, so below.
  dinsdag 3 juni 2025 @ 17:42:31 #42
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_217840591
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 12:06 schreef Mijk het volgende:

[..]

Het is geen mentale training, het is juist alle mentale training die je vanaf je geboorte hebt gehad (dit zou je indoctrinatie kunnen noemen), loslaat.... álles, waardoor je naar je natuurlijke staat van zijn terugkeert. Een serene staat, hoe je was zoals je kind was. Dat mentale-train gedeelte, is júist wat in de weg zit lol.

Jezus zei ; "kom als kinderen tot mij, anders zult u niet het koninkrijk betreden" (iets in deze trant), vanwege dit.
Nee dat was niet de reden waarom hij de kinderen tot zich riep.

Jammer dat mensen Jezus blijven claimen voor allerlei eigen geneuzel.
  woensdag 4 juni 2025 @ 00:08:26 #43
509000 ejtleeditnA
Niet meer actief.
pi_217843872
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 17:42 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Nee dat was niet de reden waarom hij de kinderen tot zich riep.

Jammer dat mensen Jezus blijven claimen voor allerlei eigen geneuzel.
Waarom riep Jezus de kinderen tot zich volgens jou?
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_217845319
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 11:40 schreef Mijk het volgende:
Ik probeer geen "emoties te meten met lintjes", jij trekt allerlei verbanden die nogal vergezocht zijn en probeert die vervolgens als "shakti" te verkopen en mij ervan te betichten dat ik niet buiten mijn rationele wijze van denken kan stappen.

Maar goed, dit is ook wat ik dikwijls van crackpots krijg te horen met hun "theorieën van alles" na kritiek erop te hebben gegeven: dat ik "vastgeroest" ben. Ook een manier om met kritiek om te gaan, natuurlijk.
  Moderator woensdag 4 juni 2025 @ 11:03:28 #45
57816 crew  Mijk
BAM
pi_217846051
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 09:58 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Ik probeer geen "emoties te meten met lintjes", jij trekt allerlei verbanden die nogal vergezocht zijn en probeert die vervolgens als "shakti" te verkopen en mij ervan te betichten dat ik niet buiten mijn rationele wijze van denken kan stappen.

Maar goed, dit is ook wat ik dikwijls van crackpots krijg te horen met hun "theorieën van alles" na kritiek erop te hebben gegeven: dat ik "vastgeroest" ben. Ook een manier om met kritiek om te gaan, natuurlijk.
Nee daar gaat t niet om, t gaat erom dat je lastig kunt erkennen dat er zaken bestaan die niet te bewijzen zijn, zoals dus ook een emotie bijv, dat is eenzelfde iets, en dat is wat ik tracht in die post te vertellen. Dat weten we allemaal, zo is er wel van meer geen bewijs wat in continu aanhaal maar waarvan we weten dat het er is. Bijv psychische aandoeningen, bewustzijn zelf, intuitie, allemaal onbewezen, maar dat nemen we dan "wél zonder bewijs aan" omdat dat een gegeven is omdat "iedereen" dat relatief vaak meemaakt.... Maar in dit geval, wat niet anders is dan de "natuurlijke staat ervaren zonder tussenkomst van ego" (maar wel een staat die ook vele culturen beschrijven op hun eigen manier) is het ineens allemaal heel zweverig, en moet er hard bewijs voo rkomen anders is het echt totaal krankzinnig, ondenkbaar, crackpot en jomanda.... Terwijl t enkel jij is,... zonder filter wat we ego noemen, nul zweverig aan.

Tenzij je met een ander idee kunt komen hoe je een gedachteloze staat kunt ervaren en daarna bewijzen. Zolang je "tjid" ervaart, heb je die (bewustzijns)staat niet te pakken, dat is een mooie maatstaf denk ik. Het grappige is, is dat zodra je t ervaart, en je gaat weer nadenken over of je tijd ervaart, je direct weer in "Samsara" zit, en de staat vergaat want gedachten komen erin :+ Good luck met het bewijzen.

Dát is meer wat ik wilde zeggen :)

[ Bericht 2% gewijzigd door Mijk op 04-06-2025 11:12:30 ]
As above, so below.
pi_217846253
quote:
14s.gif Op woensdag 4 juni 2025 11:03 schreef Mijk het volgende:

[..]
Nee daar gaat t niet om, t gaat erom dat je lastig kunt erkennen dat er zaken bestaan die niet te bewijzen zijn.
Whut?

Zelfs als je met "bewijzen" bedoelt "wetenschappelijk aantoonbaar", dan heb ik nog geen idee waar je dit op baseert. Er zijn natuurlijk legio fenomenen waar ik in geloof, maar die ik niet of nauwelijks "wetenschappelijk kan aantonen". En uiteindelijk is de wetenschappelijke methode met haar naturalistische inslag slechts dat: een methode, en dus een betrouwbare manier om mee te beginnen als je onbegrepen fenomenen wilt onderzoeken.

Ik heb dus geen idee waar je dit op baseert.
  Moderator woensdag 4 juni 2025 @ 11:26:12 #47
57816 crew  Mijk
BAM
pi_217846285
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 11:22 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Whut?

Zelfs als je met "bewijzen" bedoelt "wetenschappelijk aantoonbaar", dan heb ik nog geen idee waar je dit op baseert. Er zijn natuurlijk legio fenomenen waar ik in geloof, maar die ik niet of nauwelijks "wetenschappelijk kan aantonen". En uiteindelijk is de wetenschappelijke methode met haar naturalistische inslag slechts dat: een methode, en dus een betrouwbare manier om mee te beginnen als je onbegrepen fenomenen wilt onderzoeken.

Ik heb dus geen idee waar je dit op baseert.
Oh,nou t leek voor mij al die tijd dat je t maar allemaal zweverig en apofenetische crackpot jomanda verhalen vond, zoniet, dan ben je intelligent genoeg om te begrijpen wat ik zeg denk ik. Dan begrijp je even goed als ik dat er niet veel zweverigs aan is in hetgeen wat ik beweer. Maar dat is wel elke keer de reacties die ik erop krijg, en daar baseer ik dat op, waar anders op :D

Edit, en misschien moeten we heel relilgie er ns uitlaten , om even dit fenomeen onder de loep te nemen, dus stel je vergeet even heel religie en spiritualiteit rondom dit;

Is dit bewijsbaar, en hoe dan, een gedachteloze staat waar ego dus niet meedoet (als filter) in het brein. Misschien maak ik er later een topic over, want dit is (buiten dat het in mijn ogen de is kwestie waar t hele religie/spritiualiteits gebeuren over gaat (immers; Religare >> Reconnecting to the Source), maar buiten dat) een interessante vraag ansich.

[ Bericht 8% gewijzigd door Mijk op 04-06-2025 11:40:53 ]
As above, so below.
  woensdag 4 juni 2025 @ 12:20:28 #48
507279 Bassie48
Onmenselijk rationeel
pi_217846791
quote:
3s.gif Op woensdag 4 juni 2025 11:26 schreef Mijk het volgende:

[..]
Oh,nou t leek voor mij al die tijd dat je t maar allemaal zweverig en apofenetische crackpot jomanda verhalen vond, zoniet, dan ben je intelligent genoeg om te begrijpen wat ik zeg denk ik. Dan begrijp je even goed als ik dat er niet veel zweverigs aan is in hetgeen wat ik beweer. Maar dat is wel elke keer de reacties die ik erop krijg, en daar baseer ik dat op, waar anders op :D

Edit, en misschien moeten we heel relilgie er ns uitlaten , om even dit fenomeen onder de loep te nemen, dus stel je vergeet even heel religie en spiritualiteit rondom dit;

Is dit bewijsbaar, en hoe dan, een gedachteloze staat waar ego dus niet meedoet (als filter) in het brein. Misschien maak ik er later een topic over, want dit is (buiten dat het in mijn ogen de is kwestie waar t hele religie/spritiualiteits gebeuren over gaat (immers; Religare >> Reconnecting to the Source), maar buiten dat) een interessante vraag ansich.
Lees nou eens een boek over Bayesiaanse statistiek en kansrekening. @Haushofer heeft er een heldere uiteenzetting over gegeven in één van zijn recente boeken. Dan houd jij eens op met zwart-wit denken en gaat meer redeneren vanuit waarschijnlijkheden. Waar jij in gelooft acht ik onwaarschijnlijk maar niet onmogelijk.

Science matters
  Moderator woensdag 4 juni 2025 @ 12:56:27 #49
57816 crew  Mijk
BAM
pi_217847076
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 12:20 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Lees nou eens een boek over Bayesiaanse statistiek en kansrekening. @:Haushofer heeft er een heldere uiteenzetting over gegeven in één van zijn recente boeken. Dan houd jij eens op met zwart-wit denken en gaat meer redeneren vanuit waarschijnlijkheden. Waar jij in gelooft acht ik onwaarschijnlijk maar niet onmogelijk.

[ afbeelding ]
Het is een psychologisch fenomeen, i dont make the rules i just live by it. Zolang jij t als een "geloof" ziet, prima, maar dan praten we langs elkaar heen. Dit is puur een psychologisch fenomeen wat zich voordoet bij mensen die ego doorzien worldwide. Dat is alles. "1" versus "2" of "3", niet 5.
As above, so below.
  woensdag 4 juni 2025 @ 13:04:00 #50
507279 Bassie48
Onmenselijk rationeel
pi_217847135
quote:
3s.gif Op woensdag 4 juni 2025 12:56 schreef Mijk het volgende:

[..]
Het is een psychologisch fenomeen, i dont make the rules i just live by it. Zolang jij t als een "geloof" ziet, prima, maar dan praten we langs elkaar heen. Dit is puur een psychologisch fenomeen wat zich voordoet bij mensen die ego doorzien worldwide. Dat is alles. "1" versus "2" of "3", niet 5.
Science matters
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')