Galileo was bereid al zijn ideeën op te geven voor de Kerk, 'was het misschien een jezuïet?' zei een priester nog in een video.quote:Op donderdag 5 juni 2025 10:33 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Ik vermoed dat als hij een presentatie geeft voor een wetenschappelijk gezelschap, hij wordt uitgelachen. Maar je hebt gelijk, Galileo Galilei werd eerst ook niet geloofd, weliswaar door de kerk maar dat doet er niet toe.
Maar goed, jij hebt dus de overtuiging dat elke 'geleerde' die argumenten aandraagt voor het bestaan van creationisme een goede wetenschapper is. Hiermee geef jij aan dat je totaal niet snapt hoe de wetenschappelijke methode werkt.
Je beantwoord nog steeds de vraag niet hoe onbevooroordeeld deze wetenschapper te werk gaat. Je weet toch ook dat als je uitgaat van een tunnelvisie die al dan niet is gebaseerd op een emotionele, culturele en religieuze grondslag, je werkelijk alles kan bewijzen wat je wilt? Je gaf eerder al die bouwstenen aan voor de beantwoording van die vraag? Heb het lef nou eens toe te geven dat die beste man 'een bias' heeft om in jouw termen te spreken.quote:Op donderdag 5 juni 2025 10:48 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Maar hoe plausibel is zijn resultaat? Mainstream natuurwetenschap was de eerste die claimde dat velociraptors veren hadden, hij gaat een stap verder, botstructuur lijkt op die van vogels, hij komt tot de conclusie dat veel soorten geen reptielen maar vogels zijn. Nooit stilgestaan bij de mogelijkheid, nu zie ik het en bewaar ik het. Ik zie er ook geen probleem mee.
Wetenschappers mogen ook creatieve ideeën verkopen met artist renders/impressions met een evolutie bias wat dan terug te vinden in het resultaat.
Hij gaat nauwkeurig en rationeel te werk en heeft onderzoek gedaan, hij improviseert niet om mensen te besodemieteren.vdat bedoel ik met behoorlijk wetenschappelijk. Maar hij gelooft in de bijbel dus hij wordt gediscrimineerd als onbetrouwbaar en irrationeel en het is een zonde om verdere tijd aan de inhoud te besteden.
De natuurwetenschap begon met een bijbelse bias: we zijn gemaakt naar het beeld van God, God staat los van de schepping en is niet te vinden in de schepping zoals het heidendom gelooft, de schepping volgt wetten (er moet dus een wetgever zijn), en we zijn als kinderen van God in staat dit te onderzoeken en ontrafelen ipv alles toe te schrijven aan godjes in de vorm van mens en dier.
Meestal wordt hindoeïsme, wetenschap of wat dan ook dan in verband gebracht met het christelijk geloof.quote:Op donderdag 5 juni 2025 09:57 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Alles.
Hindoeïsme heeft ook niks met dit topic te maken, wetenschap ook niet eigenlijk, maar vond het interessant. Het onderwerp kwam eerder aanbod.
Probeer het zelf te achterhalen op een rationele manier aan de hand van zijn werkwijze ipv je vooroordelen.quote:Op donderdag 5 juni 2025 10:56 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Je beantwoord nog steeds de vraag niet hoe onbevooroordeeld deze wetenschapper te werk gaat. Je weet toch ook dat als je uitgaat van een tunnelvisie die al dan niet is gebaseerd op een emotionele, culturele en religieuze grondslag, je werkelijk alles kan bewijzen wat je wilt? Je gaf eerder al die bouwstenen aan voor de beantwoording van die vraag? Heb het lef nou eens toe te geven dat die beste man 'een bias' heeft om in jouw termen te spreken.
Omdat jij al een keuze hebt gemaakt: iedereen die voor creationisme kiest, ziet het goed. iedereen die voor evolutie is, ziet het verkeerd.quote:Op donderdag 5 juni 2025 10:51 schreef Alarmonoff het volgende:
Het onderwerp creationisme vs evolutie doe ik niet aan mee. Heeft geen zin en geen doel.
Niet daarom.quote:Op donderdag 5 juni 2025 10:58 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Omdat jij al een keuze hebt gemaakt: iedereen die voor creationisme kiest, ziet het goed. iedereen die voor evolutie is, ziet het verkeerd.
Maar mijn 'bias' heeft als oorzaak waarnemingen en wetenschappelijk onderzoek. Jouw 'bias' is alleen tot stand gekomen door fantasie en pseudowetenschap. Ik weet het ook allemaal niet zeker behalve dat ik dus mijn visie op de werkelijkheid aannemelijker vind dan die van jou.quote:Op donderdag 5 juni 2025 10:57 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Probeer het zelf te achterhalen op een rationele manier aan de hand van zijn werkwijze ipv je vooroordelen.
Newton had ook een bijbelse bias.
Bestaat pure objectiviteit?quote:Op donderdag 5 juni 2025 11:02 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Maar mijn 'bias' heeft als oorzaak waarnemingen en wetenschappelijk onderzoek. Jouw 'bias' is alleen tot stand gekomen door fantasie en pseudowetenschap. Ik weet het ook allemaal niet zeker behalve dat ik dus mijn visie op de werkelijkheid aannemelijker vind dan die van jou.
Bestaat zekerheid in geloof? Bestaat zekerheid als het gaat om 'iets' dat niet door zintuigelijke waarneming kan worden ervaren en alleen als mentaal construct bestaat?quote:
Niet in het bijzonder maar voor zover ik mij kan herinneren heb ik hier op dit forum ook nooit beweerd dat dergelijke verwijzingen of vergelijkingen met de aard der realiteit in andere (geloofs)overtuigingen afwezig zouden zijn.quote:Op donderdag 5 juni 2025 08:56 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Honderden andere religieuze en andere antieke geschriften ook. Schift jij die ook allemaal door?
Als ik persoonlijk de Bijbel lees, lees ik een heleboel interessante dingen, maar "doorgronden van de realiteit" is daar niet één van.
Als jij eerst antwoord geeft dan geef ik antwoordquote:Op donderdag 5 juni 2025 11:07 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Bestaat zekerheid in geloof? Bestaat zekerheid als het gaat om 'iets' dat niet door zintuigelijke waarneming kan worden ervaren en alleen als mentaal construct bestaat?
Maar je vindt dat ook kolderquote:Op donderdag 5 juni 2025 10:57 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Meestal wordt hindoeïsme, wetenschap of wat dan ook dan in verband gebracht met het christelijk geloof.
Vandaar m'n reactie. Dat lijkt nu te ontbreken. Ik zou dan net zo goed een filmpje van the Ducktales kunnen plaatsen.
Als hij volgens wetenschappelijke standaarden zijn onderzoek heeft gedaan, dan kan hij het gewoon publiceren en zal het wetenschappers aan hun kont roesten wat hij van de Bijbel vindt. Heeft hij dat gedaan? Of check je dat überhaupt niet?quote:Op donderdag 5 juni 2025 10:48 schreef Alarmonoff het volgende:
Maar hij gelooft in de bijbel dus hij wordt gediscrimineerd als onbetrouwbaar en irrationeel en het is een zonde om verdere tijd aan de inhoud te besteden.
Ja, astronomie begon ook met astrologie. Dat heet een tijdsgeest.quote:De natuurwetenschap begon met een bijbelse bias: we zijn gemaakt naar het beeld van God ...
Ik heb op jouw vraag al zo vaak antwoord gegeven. Ik geloof in wetenschap dus ik doe aan twijfelen.quote:Op donderdag 5 juni 2025 11:13 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Als jij eerst antwoord geeft dan geef ik antwoord
Ik kijk geen filmpjes via dit forum behalve als het een muziekclip isquote:
Weet je zeker dat het met de christelijke tijdsgeest te maken heeft? Ze verwierpen eerder Babylonische en middeleeuwse bijgeloof door het geloof in iets beters. Faraday en Maxwell waren geen cultuurgelovigen maar bijbelgelovers maar dat diende niet als leidraad, anders was hun werk allang vergeten. Maar het diende wel als motivatie om onderzoek te doen omdat het tegen bijgeloof en heidendom is (voor elk natuurfenomeen een god), daarom ook de verwijzing naar psalm 111:2.quote:Op donderdag 5 juni 2025 11:56 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Als hij volgens wetenschappelijke standaarden zijn onderzoek heeft gedaan, dan kan hij het gewoon publiceren en zal het wetenschappers aan hun kont roesten wat hij van de Bijbel vindt. Heeft hij dat gedaan? Of check je dat überhaupt niet?
[..]
Ja, astronomie begon ook met astrologie. Dat heet een tijdsgeest.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op donderdag 5 juni 2025 12:25 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Ik kijk geen filmpjes via dit forum behalve als het een muziekclip is
Zijn het niet 2 verschillende disciplines die beide individueel zijn ontstaan vanuit waarneming?quote:Op donderdag 5 juni 2025 11:56 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, astronomie begon ook met astrologie. Dat heet een tijdsgeest.
Astronomie en astrologie waren oorspronkelijk één geheel. Er werd (ik zeg onterecht) betekenis gegeven aan de stand van hemellichamen. Priesters in oude culturen hielden zich bezig met het systematisch observeren van de hemel en het vastleggen van patronen. Deze kennis werd gebruikt voor zowel praktische doeleinden (zoals kalenders en landbouw) als voor het voorspellen van gebeurtenissen op aarde, wat leidde tot het ontstaan van astrologie. Sinds de opkomst van de wetenschap in de 17e eeuw zijn het gescheiden disciplines: de een gebaseerd op natuurkunde, de ander op hocuspocus.quote:Op donderdag 5 juni 2025 12:39 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Zijn het niet 2 verschillende disciplines die beide individueel zijn ontstaan vanuit waarneming?
Nou, dan was het gelukkig toch nog ergens goed voor.quote:Op donderdag 5 juni 2025 13:19 schreef Alarmonoff het volgende:
De Perzische magiërs die de koning van Israël eer kwamen brengen, dit besloten ze aan de hand van astrologie.
Het idee is dat God zelfs dat kan gebruiken om een punt te maken, Israël leefde namelijk niet meer in verwachting.quote:Op donderdag 5 juni 2025 13:38 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Nou, dan was het gelukkig toch nog ergens goed voor.
Krijg ik aub nog antwoord op mijn eerdere vraag?quote:Op donderdag 5 juni 2025 13:19 schreef Alarmonoff het volgende:
De Perzische magiërs die de koning van Israël eer kwamen brengen, dit besloten ze aan de hand van astrologie.
Je hebt geloof en je hebt geloof.quote:Op donderdag 5 juni 2025 13:50 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Krijg ik aub nog antwoord op mijn eerdere vraag?
Je kunt door vertrouwen een gevoel van zekerheid krijgen, maar echte, absolute zekerheid vereist meer dan alleen vertrouwen. Het vraagt om bewijs of garanties. En die kan een mentaal construct als God aka Opperwezen je niet geven.quote:Op donderdag 5 juni 2025 13:57 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Je hebt geloof en je hebt geloof.
De bijbel gaat over geloof dat vertrouwen inhoudt, geloven dat wat God zegt waar is. Jezus stond voor hun neus en ze geloofden niet wat het woord van God (=Jezus als mens) zei.
Geloven in God's belofte is een zekerweten dat het zal gebeuren wat beloofd wordt. Joden twijfelden niet aan het bestaan van God.
Het andere soort geloof gaat gepaard met twijfel en onzekerheid.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |