Het forum voor 's werelds enige universele hobby! Snaren of toetsen, vinyl of cd, eendagsvlieg of rasartiest, op de radio of op een festival! Hier kun je al je ongebreideld enthousiasme, maar ook je weldoordachte kritische noten kwijt over muziek
2024 nadert zijn einde en dat betekent dat we ons opmaken voor de 26e editie van de Radio 2 Top 2000, het ultieme overzicht van 2000 klassiekers met eeuwigheidswaarde. Het jaar 2024 was vooral een mooi jaar op sportgebied. Onder leiding van een Sneeuwvlokje dat al een sneeuwvlokje was voor het hip werd, reikten onze jongens van Oranje tot de halve finale op het EK. Op de fiets won onze Mathieu van der Poel in Vlaanderen en Roubaix, het WK in het veld, en hij was één van de zeer weinigen die een ontsnapte Pogacar terughaalde naar het peloton, in San Remo. Op de Olympische Spelen bleken we niet alleen goed in hockey, roeien en baanwielrennen, maar ook in de atletiek en zelfs bij het Madurodambasketbal.
Er waren ook mindere ontwikkelingen. Zo is de oorlog in Oekraïne nog steeds niet beëindigd. Verderop in Israël bleef het ook ongezellig. Maar alle duizenden bommen en granaten die daar geworpen werden ten spijt, was er geen enkele geweldsdaad die zoveel emoties losmaakte als een vermeende tik tegen een Sony Handycam van Joost Klein, achter de schermen bij het Songfestival. Een feestje organiseren bleek sowieso moeilijk. Amsterdam bestaat 750 jaar, maar na een maand van uitspattingen in de hoofdstad, geldt voorlopig het credo van de plaatselijke oud-politica Nelly Frijda: "Leuk zo'n feestje, maar het geeft altijd zo'n rommel, hè."
Daarnaast hebben we na een eeuwigheid Rutte een nieuwe leider. Hij was niet de eerste keus, maar Premier Dick schoof na diverse afzeggingen door naar het Torentje. Ook in de VS werd een nieuwe president gekozen. De immer genuanceerde en bescheiden Donald Trump is terug in het Witte Huis. Het Duitse kabinet kwakkelt ondertussen ook. Dus laten we het over iets leuks gaan hebben.
Radio 2 Top 2000: Editie 2024
Op woensdag 25 december, een paar minuten na middernacht, begint de Top 2000. De trein dendert dan 7 dagen door, tot we op Oudejaarsavond rond 23:55 uur het eindstation Bohemian Rhapsody bereiken. We hebben deze keer geen extra 500, maar het gaat een bijzondere editie worden, want het geklets van Gijs Staverman zal niet meer onderbroken worden door hinderlijke intro’s. Hij is namelijk vertrokken. En er zijn nog wat veranderingen in het DJ team. Zo gaan we het jaar uit met het eigentijdse geluid van André Rieu-ontdekker Jeroen van Inkel.
Vorig jaar bleef de Top 11 van de lijst exact gelijk. Dat zal vast niet nog eens gebeuren, maar er lijkt geen dringende aanleiding voor enorme verschuivingen in de absolute top van de lijst. Er ontvielen ons dit jaar geen topnamen, met alle respect uiteraard voor Quincy Jones, Liam Payne, Def Rhymz, Sergio Mendes, Steve Harley, Melanie en nog vele anderen. In positiever nieuws hebben we onder meer Oasis (reünie), Linkin Park (nieuw werk) en ABBA (jubileum). En de liefhebber kan zich gaan verheugen op een hele serie binnenkomers in de Nederlandse taal.
Wat mag ik allemaal niet missen?
A. Stemmen. De stemweek is van 29 november t/m 6 december (15:00 uur). B. De Top 2000-Quiz: Thomas van Luyn en Leo Blokhuis doen 4 quizzen dit jaar, vanaf zondag 24 november om 20:20 uur wekelijks op NPO 3. C. De Untold Stories: Een documentairereeks met Leo Blokhuis, vanaf woensdag 27 november om 22:15 uur wekelijks op NPO 3. D. Top 2000 a gogo: De welbekende slippendrager met Diederik Ebbinge en Leo Blokhuis, vanaf 26 december dagelijks om 21:30 uur op NPO 1. E. De Top 2000 a gogo-podcast: Te beluisteren vanaf 1 december in je favoriete podcast-app, met (inderdaad) Leo Blokhuis. F. De Top 2000 zelf: Van 25 t/m 31 december 168 uur lang alle hits. G. Het Top 2000 Café: Dat is er uiteraard ook weer dit jaar. Radio 2 maakt binnenkort bekend wanneer de verplichte inschrijving opent om een uurtje mee te hossen in Hilversum.
Stemmen Dit jaar stemmen we allemaal op Gorki-Mia.
De stembussen zijn dus een week lang geopend vanaf vrijdag 29 november. Met de 500 extra van vorig jaar die staan te trappelen om op het hoogste niveau mee te doen, en de onderste ~500 van vorig jaar die moeten vrezen om eruit te vallen, kunnen we ons vooral opmaken voor een felle strijd voor de onderste regionen. Gaat nummer 1993 van vorig jaar Vitesse zich hier wel handhaven? En wordt het deze keer wel A Very Good Year voor de nummer 2036 van Frank Sinatra?
Voor degenen die nog twijfelen over welke platen ze op hun lijstje moeten zetten:
- @Cassa95 maakte zoals ieder jaar weer een analyse welke nummers er nieuw zijn op de keuzelijst: Klik - @DecoAoreste maakte een overzicht van welke goed scorende platen in alternatieve muzieklijsten nog ontbreken in de Top 2000: Klik - Wat minder serieus bedoeld maar daarom niet minder noemenswaardig; @Fred_B heeft ook dit jaar weer een Top 2000 Stemwijzer. Deze is hier te vinden: Klik
Staat ie in de top 2000? Wil jij weten of de tracks waarop jij hebt gestemd in de NPO Radio 2 Top 2000 staan? Je kunt het vanaf 10 december 12.30 uur checken via staatieindetop2000.nl
De eerste Top 2000 op Spotify: Voor degene die de allereerste Top 2000 qua songs via Spotify wil terugluisteren van #2000 naar #1: Spotify - De allereerste Top 2000 (1999)
Verder zijn er diverse andere versies van de Top 2000 op Spotify te vinden. Ook uitzendingen zelf van die eerste editie, met het gepraat van de dj's over binnengekomen faxen ( !), kun je vast wel ergens vinden.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.NSFW in de Zoom:
SPOILER: NSFW!
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.FOK!ers in beeld:
SPOILER: PippenScottie
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Dagoduck
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: ArnieAlberts
SPOILER: Gretzl
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Grafische aankleding van het topic:
SPOILER: overzichtje met toepasselijke smileys
SPOILER: gifjes en afbeeldingen
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
2650 Melissa Etheridge - Like The Way I Do: Ik heb eerlijk gezegd zo even het exacte verschil tussen live-versie en albumversie niet paraat, maar vermoed dat ik beide versies in ieder geval wel in het linkerrijtje zou zetten. 2643 Katrina & the Waves - Love Shine a Light: Ah ja, het ESF. Al even naar de haat-liefde-verhouding die ik ermee heb gerefereerd van het weekend. Dit nummer zit evenwel beslist aan de 'liefde'-kant van het verhaal. Toen Katrina & the Waves het ESF wonnen was ik nog te jong om de finale live op tv te kijken, maar ik herinner me nog wel dat het liedje overal te horen was en vond het toen al een mooi liedje. Wel een prettige jeugdherinnering. Het duurde nog een paar jaar langer tot ik wél de finale live zag, maar dat was dan weer net die editie die opgeschrikt werd door de vuurwerkramp. 2626 Clannad - Theme from Harry's Game: Ah, de Keltische talen. Ooit werden ze over heel het Europese continent gesproken, nu bijna alleen nog in een paar achtergestelde boerendorpjes op de Britse eilanden. Triest, want ze zijn zo prachtig en ondoorgrondelijk. Zowel dit origineel als de cover van Chicane vind ik prachtig, ik weet oprecht niet welke ik beter vind, dat beslist ik volgende maand wel als ik weer een nieuwe top 1000 maak. 2620 Anouk - Places to Go: De synth is inderdaad heel fijn. Het refrein vind ik wel minder mooi dan de coupletten en dat voorkomt dat-ie bij mij doorstoot naar de allerhoogste regionen, maar 2620 is wel te laag naar mijn smaak. 2602 HAEVN - Where The Heart Is: Al even besproken afgelopen winter in de nieuwkomersanalyse. HAEVN is wel echt een goede act, ook live; vorig jaar op Lowlands kwamen ze zondagochtend (oké, begin van de middag) in de Bravo aantreden met een heus gospelkoor, dat werkte echt bizar goed. Dit nummer is niet degene die ik het vaakst opzet, maar niettemin heel tof dat ze de Lijst der Lijsten hebben bereikt. 2598 Mumford & Sons – Babel: Even getwijfeld of ik deze zou noemen, omdat ik het toch wel zonde vind dat veel mooiere nummers van dit album het grote publiek niet echt hebben gehaald. Ik denk dan met name aan Broken Crown en Below My Feet. Maar alsnog zou het nummer Babel wel een stukje hoger eindigen hier. 2590 Survivor - Eye of the Tiger: Ik probeer de juiste woorden te vinden om deze plaat te omschrijven, maar ik denk dat 'episch' het dichtst in de buurt komt. 2585 Dido - Life for Rent: Heerlijk, die melancholieke klanken van de stem van Dido. De tekst is wel wat lastig te doorgronden, zeker die driedubbele ontkenning in 'it's not as if I mind that your heart ain't exactly breaking'. 2576 Elvis Presley - Cant Help Falling in Love with You: Dat ik Elvis nog eens in het 'hoger'-lijstje zou plaatsen! Denk wel dat ik dit zijn mooiste en meest tijdloze vind, weliswaar traag maar ook prachtig gedragen.
Nummers die ik lager zou plaatsen:
2640 ABBA - Honey Honey: Weinig diepgang, beetje lijzige zang, voorzichtige neiging tot hoempapa. Een van de minste van ABBA wat mij betreft. 2638 Bert Kaempfert - Afrikaan Beat: Nee hè. Nu duurt het weer 3 dagen voor ik hem uit mijn hoofd heb, je wordt bedankt. Nou ja, je moet hem toch ergens ranken. Ik zou hem zelf evenwel een stuk lager ranken, net iets boven deuntjes als Chump Change. 2623 Ritchie Valens – Donna: Oef, dit is inderdaad wel heel oubollig. Ik doe mijn best om e.e.a in de context van de tijdgeest te zien en kan in dat kader een Little Richard van een blok eerder nog wel waarderen, maar dit toch een heel stuk minder. 2622 Acda & De Munnik - Als Je Bij Me Weggaat: Ik heb de tekst niet bijzonder aandachtig geluisterd, maar vind het stemgebruik in dit nummer echt niet mooi en muzikaal is het ook wat aan de eentonige kant. Dat zijn twee problemen die ik wel vaker heb bij hun werk, maar zeker niet bij ál hun werk, want ik ben bijvoorbeeld wel fan van de Herman-trilogie. 2583 Racoon - Tijd verliezen: Inderdaad minder kwalijk dan hun andere Nederlandstalige werk, maar nog steeds niet echt iets wat ik snel uit eigen vrije wil zou opzetten. 2580 Gene Pitney – Mecca: Ik vind dat pseudo-Arabische een matige gimmick en bovendien de zang niet mooi. Kende hem niet, maar niet echt een verrijking wat mij betreft. 2579 Bruce Springsteen - Brilliant Disguise: Ik begin Bruce heel langzaam maar zeker iets meer te waarderen, maar deze vind ik toch wel te slaapverwekkend. Als ik dit hoor begrijp ik weer iets beter waarom mensen hem overschat en te vaak genoteerd vinden.
Dit nummer, geproduceerd door het illustere duo Leibner/Stoller, werd pas een hit nadat Stuck in the middle with you een aardige hit werd. Ik vind die plaat een lekkere groove hebben, dit zeurt iets meer, al zitten er ook wel mooie passages in. Van 1999 tot 2017 stond dit in de lijst, met positie 674 in 2000 als hoogste notering.
2574 Robert Palmer - Best of Both Worlds
Het soulvolle Best of Both Worlds is de eerste hit van Robert Palmer in Nederland en heeft een lekkere groove, zonder echt extreem spannend te zijn. Ook zijn plaat met de meeste Top 2000-noteringen, in 1999 en van 2001 tot 2014. Nooit bij de bovenste 1000, dat lukte hem met zes verschillende nummers sowieso niet. Ik kan jullie vast vertellen dat dat bij het laatste nummer in dit lijstje wel gaat gebeuren.
2573 The Shadows - Guitar Tango
Het liedje van The Shadows, maar nu in een tex-mex en tangojasje. Nouja, eigenlijk is het omgekeerd, dit lied in tangostijl is door de heren in een Shadows-jasje gegoten. Daardoor is het in het oeuvre van de heren uniek genoeg. Sowieso is die sound van The Shadows altijd wel lekker, al blijft het vaak een beetje een tussendoortje. Van 2000 tot 2008 stonden ze in de lijst, met plek 1428 als hoogste Top 2000-notering in 2001.
SPOILER: 2572-2551
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
Valt het jullie ook op dat het vaak vijf uur is in liedjes? In Griekenland, in Parijs, in Amsterdam. Het is nooit eens half zes.
Maar iets heel anders. Zijn er eigenlijk bands/artiesten met (laten we zeggen) 3+-noteringen, die in het geheel nog niet voorbij gekomen zijn? En omgekeerd, zijn er bands/artiesten met 3+ die we al uitgezwaaid hebben? 4 Youtubers op een bankje tellen niet mee als band natuurlijk, anders hadden ze wel Bandzitters geheten.
Pff, dat zijn er denk ik aan beide kanten best wat. Maar de enige 10+ die nog niet geweest is, is volgens mijn statistieken Nirvana. En alleen Hazes en Borsato zijn al uitgezwaaid volgens mij
Morgen de altijd groen van de jaren 70 op radio 5. Dan gaan we voor t eerst zien hoe groot de Rob de Nijs-bonus voor de Evergreenlijst aan het eind van het jaar gaat worden. Bij Radio 2 viel het me nog enigszins mee in de Koninklijke 500 maar bij Radio Veronica stond ie heel hoog in de toplijst vd jaren 70. Maar als Rob de Nijs ergens publiek vindt, is het wel bij radio 5
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.72 favorieten over.
Nummers die ik hoger zou plaatsen:
2560 Rufus Wainwright - Going to a Town: Er zijn eigenlijk best veel liedjes waarin er geklaagd wordt over Amerika hè? Ze zijn ook allemaal weer heerlijk actueel. David Bowie heeft een heel lekkere, Razorlight natuurlijk, en een wat onbekendere die bij mij favoriet is is Made An America van The Fever 333. Maar ook deze mag er zeer zeker zijn. De wat zeurderige stem van Rufus past hier prima bij. 2559 Mr. Mister - Broken Wings: De bridge is inderdaad mooi, maar beslist niet het enige mooie stukje wat mij betreft. Eigenlijk zit ik er vanaf de eerste noten al lekker in, het instrumentgebruik is divers en congruent en de zangstem heeft meer dan genoeg cachet om het de hele 6 minuten lang (langer dan ik me eigenlijk gerealiseerd had) interessant genoeg te houden. 2553 Gotye feat. Kimbra - Somebody That I Used To Know: Yes, deze is toch maar mooi een stuk hoger gekomen in de Mex-lijst dan ik gedacht had. Ik houd trouwens wel mijn hart vast, want er is momenteel een afschuwelijke ‘cover’ van dit nummer actief in de hitlijsten. Dat wil zeggen: ze hebben de melodielijn gegapt en er andere vocalen overheen geplakt die echt heel lelijk en eentonig zijn. Met een beetje pech hebben we daar straks in de laatste week van het jaar last van. Aan de andere kant: met een beetje geluk stijgt dit nummer van Gotye daardoor ook indirect een paar honderd plekjes.
Nummers die ik lager zou plaatsen:
2575 Stealers Wheel - Late Again: Begint heel traag en voor mijn gevoel klopt er iets niet aan het ritme. Blijft ook daarna wat aan de saaie kant. 2567 Imagine Dragons – Natural: Ik kan me goed vinden in de analyse dat er enorme kwaliteitsverschillen zitten in het werk van Imagine Dragons. Mijn favoriete artiest zullen ze nooit worden, al waren ze op Sziget 2023 beter dan ik dacht en hebben ze echt wel een aantal goed luisterbare platen. Voor mij valt Natural evenwel in dezelfde categorie als Thunder, en die hebben we toch al 2000 nummers geleden besproken. 2562 Bananarama – Venus: In deze analyse kan ik me iets minder vinden, ik vind dit nogal een overbodige cover. Wel een iets andere sound dan het origineel en toch vind ik het weinig onderscheidend. Stomme bandnaam ook trouwens, al heeft dat niet zoveel met het liedje zelf te maken.
[..] Valt het jullie ook op dat het vaak vijf uur is in liedjes? In Griekenland, in Parijs, in Amsterdam. Het is nooit eens half zes.
[Chorus: Wesly Bronkhorst, Donnie & Wesly Bronkhorst] Het is ergens half zes Doe mij een drankje Weet je wat? Geef mij die fles Vanavond gaan we even spacen Laat me leven En als je mij ziet, neem een shot, shot, shot Het is ergens half zes Doe mij een drankje Weet je wat? Geef mij die fles Vanavond gaan we even spacen Laat me leven En als je mij ziet, neem een shot, shot, shot
[..] [Chorus: Wesly Bronkhorst, Donnie & Wesly Bronkhorst] Het is ergens half zes Doe mij een drankje Weet je wat? Geef mij die fles Vanavond gaan we even spacen Laat me leven En als je mij ziet, neem een shot, shot, shot Het is ergens half zes Doe mij een drankje Weet je wat? Geef mij die fles Vanavond gaan we even spacen Laat me leven En als je mij ziet, neem een shot, shot, shot
Nu ben ik aan het overwegen om er een ChatGPT-tje tegenaan te gooien. Wel benieuwd hoe nauwkeurig je de klok rond kan in de popmuziek. Zou elke minuut van de dag ooit ergens genoemd zijn in een liedje?
[..] Nu ben ik aan het overwegen om er een ChatGPT-tje tegenaan te gooien. Wel benieuwd hoe nauwkeurig je de klok rond kan in de popmuziek. Zou elke minuut van de dag ooit ergens genoemd zijn in een liedje?
Het is ook best vaak 4 uur in de ochtend, en het begint dan net licht te worden.
Staat er veel van bij de bovenste 165 jaren 70-noteringen van week 53?
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
[..] Staat er veel van bij de bovenste 165 jaren 70-noteringen van week 53?
Alleen Lou en Chicago staan daar of hebben daar wel eens gestaan
[..] Staat er veel van bij de bovenste 165 jaren 70-noteringen van week 53?
Nee dat is natuurlijk zo, maar het was wel grappig, zo’n mailtje. 1 lied in het laatste uur en de rest zet je zelf maar lekker in een playlist. Met vriendelijke middelvinger, Bert en Bert
[..] Alleen Lou en Chicago staan daar of hebben daar wel eens gestaan
En aangezien er nog wat radio 5 koffietafelmuzak bij moet, kan de verbazing toch niet echt groot zijn
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
[..] Nee dat is natuurlijk zo, maar het was wel grappig, zo’n mailtje. 1 lied in het laatste uur en de rest zet je zelf maar lekker in een playlist. Met vriendelijke middelvinger, Bert en Bert
Ahh, het contrast bedoelde je
[..] En aangezien er nog wat radio 5 koffietafelmuzak bij moet, kan de verbazing toch niet echt groot zijn
Ellen had gekund. De rest staat volgens mij niet eens in de Evergreen Top 1000. Volgens mij staan ze daar allemaal in op die ABBA's na wellicht.
Overigens wordt Halo of Flies dus nog steeds gecanceld door Radio 5.
Week 53 liederen als Do It again en Walking on the moon staan zelden of nooit in deze Evergreen, dus wat dat betreft is het niet raar. Wel Piet en z’n maten.
[..] TYA stond er ook niet bij, ondanks belofte. Ik had stille hoop dat ze de n00bie theorie van 1971 aanhingen, maar helaas.
Die wilde je juist in de 60s lijst toch? Of had je nog eens gemaild?
[..] TYA stond er ook niet bij, ondanks belofte. Ik had stille hoop dat ze de n00bie theorie van 1971 aanhingen, maar helaas.
Ik blijf strijden voor gerechtigheid voor die twee nummertjes. Zouden makkelijk de lijst halen mits keuzelijst.