Welke zijde dan?quote:Op vrijdag 16 mei 2025 11:57 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Komt door de eenzijdige stroom van nieuws en de bijpassende beeldvorming.
Wordt het echte verhaal laten zien, is dit totaal anders.
Op een gegeven moment wordt het wel tijd dat men stopt met verschuilen achter een vermeende bevooroordeling van 'de media'.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 11:57 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Omdat je dan werkelijk iets kan veranderen? bijv stemmen op een partij, of persoon die kritisch is op Israel.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 11:55 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Waarom zou het relevant moeten zijn voor het stemhokje?
Hoezo, de huidige politici nemen hun achterban wel degelijk mee in beleid.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 11:59 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Waarom? zelfs in Amerika zie je al jaren die verandering. Maar zolang de meerderheid het niet belangrijk genoeg vindt om mee te nemen in het stemhokje, is het irrelevant.
Je ziet dat een CDA in feite meebeweegt met wat de achterban vindt, die partij is aardig gedraaid de afgelopen maanden.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 12:00 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Omdat je dan werkelijk iets kan veranderen? bijv stemmen op een partij, of persoon die kritisch is op Israel.
Ja? denk je? ik denk dat over 10 jaar er definitief nieuwe bewoners in Gaza wonen, en de WestBank Judea en Samaria is geworden. VS steunt Israel nog steeds nagenoeg zonder restricties, EU denkt nog steeds: het zal wel, andere Arabische landen laten de Palestijnen nog steeds in de steek.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 12:02 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Hoezo, de huidige politici nemen hun achterban wel degelijk mee in beleid.
Zeker in de permanente campagnemodus van Kermiskabinet-1
Ja maar mijn bedoeling is in elk geval niet het leed van de Oeigoeren te ontkennen. Ik zeg dat we alleen over dat leed weten door dezelfde organisaties die Gaza als genocide aanduiden. Bij de Oeigoeren houden diezelfde organisaties een iets grotere slag om de arm. Volgens mij is ook lang niet zo duidelijk om hoeveel doden het daar bijvoorbeeld zou gaan.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 11:53 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Ja eens hoor, mede door de manier waarop China de pers in toom houdt is het een stuk moeilijker om informatie te vergaren dan in Gaza.
Al kan iedereen zien dat er wel veel wijst in de richting van genocide in China, en wederom etnische zuivering.
Oh dat denk ik ook hoorquote:Op vrijdag 16 mei 2025 12:03 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ja? denk je? ik denk dat over 10 jaar er definitief nieuwe bewoners in Gaza wonen, en de WestBank Judea en Samaria is geworden. VS steunt Israel nog steeds nagenoeg zonder restricties, EU denkt nog steeds: het zal wel, andere Arabische landen laten de Palestijnen nog steeds in de steek.
Duurt nog even. Maar vast weddenschap?
Wikipedia.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 11:45 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Whatabout en zand in de ogen proberen te strooien.
1/3 was veiligheidstroep volgens jou op 7 oktober en daarmee zeg je eigenlijk dat het 'gelegitimeerde' doelwitten waren en probeer je de beestachtige aanvallen goed te praten.
Volgens mij realiseer jij je niet hoe intens ziek het is wat je allemaal typt.
SGP, wat een ranzige vieze kutpartij.quote:
Je ziet bij de drie christelijke partijen waar ze op de religekkiesschaal staan.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 12:54 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
SGP, wat een ranzige vieze kutpartij.
Correct.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 11:57 schreef Red_85 het volgende:
[..]
De aanslagen van 7 oktober was erg vanwege de intentie en de bruutheid van het terreur.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 12:45 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Wikipedia.
Is Wikipedia volgens jou ook ziek?
En ik ben een beetje klaar met mensen die net doen alsof ze oktober 7 super erg vonden vanwege de burgerdoden, terwijl de etnische zuivering van vandaag niet heel belangrijk is.
Afgaande op die statistiek zit het probleem vooral bij de links en progressieve partijen.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 12:54 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
SGP, wat een ranzige vieze kutpartij.
Over 40 jaar zal men zeggen dat deze oorlog het einde van Israël inzette en de SGP stemmer zal er niks aan veranderen. Het land is volledig afhankelijk van Amerikaanse hulp en Trump is net militair verslagen en heeft gekozen voor Arabische vrienden.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 13:03 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Correct.
De eenzijdige, selectieve berichtgeving die pro-Palestijnen is en anti-Israël is wakkert deze sentimenten aan.
[..]
De aanslagen van 7 oktober was erg vanwege de intentie en de bruutheid van het terreur.
Palestijnse terroristen die met bodycams op, doelbewust van Israelisch dorp naar Israelisch dorp trekken om Israëliërs/Joden op de meest brute manieren om het leven te brengen. Dit onder luidt toejuichen van "onschuldige" Palestijnse burgers.
[..]
Afgaande op die statistiek zit het probleem vooral bij de links en progressieve partijen.
Maar wat wisten we natuurlijk al langer, het gedachtegoed binnen die contreien is door en door verrot. Het is een en al kosmopolitische drek met progressieve identiteitspolitiek, Israël-haat, Islamofilie en progressieve identiteitspolitiek.
Amnesty was er bijvoorbeeld niet heel ontevreden overquote:Op vrijdag 16 mei 2025 09:58 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Is dat zo? Toen Saoedi-Arabië Jemen helemaal de moeder bombardeerde was de houding van de Nederlandse regering precies zoals een demonstrant dat wenst? Nigga, please.
Waarom ook telkens naar iets anders wijzen. Ik zeg bijvoorbeeld al lang dat we Saudi Arabie niet als bondgenoot moeten zien maar dat we liever de banden met Iran kunnen aanhalen. Het westen heeft de winnaars in die regio gekozen. Maar Iran is toch een vooruitstrevender land voor een groot deel dan de Qatars en S-A's van deze wereld. De Qatars en S-A's hebben in elk geval geen probleem om in onze moskeeen conservatief gedachtegoed te verspreiden of om anti-westers terrorisme te financieren.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 13:23 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Amnesty was er bijvoorbeeld niet heel ontevreden over
https://www.amnesty.nl/jaarverslag/jaarverslag2016/saudi-arabie
Gaat om de inhoud he, wat jij doet is de link sturen met alle berichten.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 12:00 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Welke zijde dan?
https://www.telegraaf.nl/tag/isra%C3%ABl
Hoezo als dat het enige is wat men te zien krijgt op de journaals?quote:Op vrijdag 16 mei 2025 12:00 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Op een gegeven moment wordt het wel tijd dat men stopt met verschuilen achter een vermeende bevooroordeling van 'de media'.
De jonge bevolking ja, niet de ayatola's en hun aanhang.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 13:31 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Waarom ook telkens naar iets anders wijzen. Ik zeg bijvoorbeeld al lang dat we Saudi Arabie niet als bondgenoot moeten zien maar dat we liever de banden met Iran kunnen aanhalen. Het westen heeft de winnaars in die regio gekozen. Maar Iran is toch een vooruitstrevender land voor een groot deel dan de Qatars en S-A's van deze wereld. De Qatars en S-A's hebben in elk geval geen probleem om in onze moskeeen conservatief gedachtegoed te verspreiden of om anti-westers terrorisme te financieren.
Zelfs als dat zo zou zijn: er zijn maar weinig mensen die alleen journaals kijken, zo kom je niet op 67%.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 14:10 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Hoezo als dat het enige is wat men te zien krijgt op de journaals?
Waarom frame je Israël-haat als iets puur links? Er zijn in Amerika bijvoorbeeld ook steeds meer conservatieven met een groot platform zoals Candace Owens die zich uitspreken tegen Israël. Thierry Baudet is ook kritisch.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 13:03 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Correct.
De eenzijdige, selectieve berichtgeving die pro-Palestijnen is en anti-Israël is wakkert deze sentimenten aan.
[..]
De aanslagen van 7 oktober was erg vanwege de intentie en de bruutheid van het terreur.
Palestijnse terroristen die met bodycams op, doelbewust van Israelisch dorp naar Israelisch dorp trekken om Israëliërs/Joden op de meest brute manieren om het leven te brengen. Dit onder luidt toejuichen van "onschuldige" Palestijnse burgers.
[..]
Afgaande op die statistiek zit het probleem vooral bij de links en progressieve partijen.
Maar wat wisten we natuurlijk al langer, het gedachtegoed binnen die contreien is door en door verrot. Het is een en al kosmopolitische drek met progressieve identiteitspolitiek, Israël-haat, Islamofilie en progressieve identiteitspolitiek.
Daar heb je helemaal gelijk in, dat sentiment is ook groeiende bij een deel van conservatief rechts (woke rechts) en het meest zorgwekkende is nog wel dat zij veel openlijker antisemitisch zijn (zoals bijvoorbeeld Candace Owens) dan de norm is aan de andere kant van het politieke spectrum. Ik heb mij daar ook al een aantal keer tegen uit gesproken.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 14:25 schreef Nexum het volgende:
[..]
Waarom frame je Israël-haat als iets puur links? Er zijn in Amerika bijvoorbeeld ook steeds meer conservatieven met een groot platform zoals Candace Owens die zich uitspreken tegen Israël. Thierry Baudet is ook kritisch.
Je hoeft niet links of rechts te zijn om je uit te spreken tegen onrecht.
Hij lult altijd maar wat weg. Van Baudet verbaasde het me trouwens wel hoor. Die was heel fel in het debat in de tweede kamer. Sowieso gaat het niet om Israel haat, maar om mensen die geïnformeerd zijn en niet van genocide houden. We kunnen in dit topic toch precies zien dat alleen de totale wappies nog Israel steunen. Nog gekker dan Baudet blijkbaar.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 14:25 schreef Nexum het volgende:
[..]
Waarom frame je Israël-haat als iets puur links? Er zijn in Amerika bijvoorbeeld ook steeds meer conservatieven met een groot platform zoals Candace Owens die zich uitspreken tegen Israël. Thierry Baudet is ook kritisch.
Je hoeft niet links of rechts te zijn om je uit te spreken tegen onrecht.
Dat is ook weer wat vergezocht.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 14:33 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
We kunnen in dit topic toch precies zien dat alleen de totale wappies nog Israel steunen.
Oh, noem er een die een normaal argument kan maken gebaseerd op een feit of een logische denktrant. Ik wacht wel.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 14:36 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Dat is ook weer wat vergezocht.
Nee ik snap niet welke kant er gekozen wordt, althans ik denk dat je doelt op de Palestijnse kant, en dat zie ik niet bij het overzicht van berichten van de grootste krant van Nederland die ook een omroep runt.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 14:07 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Gaat om de inhoud he, wat jij doet is de link sturen met alle berichten.
Wat probeer je hiermee? Je gram te halen?
Ze zijn er wel, alleen zijn ze heel zwart wit en denken ze dat hun denkwijze onfeilbaar is. Onontvankelijk voor enige discussie en alles in dienst van de oorspronkelijke mening.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 14:36 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Oh, noem er een die een normaal argument kan maken gebaseerd op een feit of een logische denktrant. Ik wacht wel.
Ik vind het betoog van Judith Belinfante die ik laatst las heel redelijk, ik zal even zoeken of ik het nog terug kan vinden.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 14:36 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Oh, noem er een die een normaal argument kan maken gebaseerd op een feit of een logische denktrant. Ik wacht wel.
Ik bedoelde in dit topic. Dat was dan een misverstand. Interessant artikel, maar zij ontkent op geen moment dat Israel vreselijk huishoudt. Dat er misdadige dingen gebeuren. Pro Israel in dit topic erkent op geen moment enige fout van Israel, of als ze het doen dat het volledig begrijpelijk is dat waar gehakt wordt spaanders vallen.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 14:49 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Ik vind het betoog van Judith Belinfante die ik laatst las heel redelijk, ik zal even zoeken of ik het nog terug kan vinden.
Edit: was Chaja Polak:
https://www.trouw.nl/tijd(...)n-genocide~b18a2569/
7 oktober was de etnische zuivering. Een genocide. En het had nog veel bruter moeten zijn, omdat Hezbollah eigenlijk mee had moeten doen vanuit het noorden.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 12:45 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Wikipedia.
Is Wikipedia volgens jou ook ziek?
En ik ben een beetje klaar met mensen die net doen alsof ze oktober 7 super erg vonden vanwege de burgerdoden, terwijl de etnische zuivering van vandaag niet heel belangrijk is.
Je zit al tig topics in deze reeks te verkondigen dat NL banden met Israel moet verbreken en Israel moet sanctioneren omdat ze mensenrechten schenden, maar je vindt wel dat NL banden moet aanhalen met Iran. Iran schendt mensenrechten links en rechts en financiert op grote schaal anti-westers terrorisme.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 13:31 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Waarom ook telkens naar iets anders wijzen. Ik zeg bijvoorbeeld al lang dat we Saudi Arabie niet als bondgenoot moeten zien maar dat we liever de banden met Iran kunnen aanhalen. Het westen heeft de winnaars in die regio gekozen. Maar Iran is toch een vooruitstrevender land voor een groot deel dan de Qatars en S-A's van deze wereld. De Qatars en S-A's hebben in elk geval geen probleem om in onze moskeeen conservatief gedachtegoed te verspreiden of om anti-westers terrorisme te financieren.
Ik heb wat tegen genocide. Jij niet. Deze post is bewijs.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 15:13 schreef Homey het volgende:
[..]
7 oktober was de etnische zuivering. Een genocide. En het had nog veel bruter moeten zijn, omdat Hezbollah eigenlijk mee had moeten doen vanuit het noorden.
Je kan dus een beetje klaar zijn met jezelf.
Loyaliteit betekent ook de fouten van je eigen zijde erkennen. Het is echter een duidelijk pro-Israël verhaal.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 15:09 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ik bedoelde in dit topic. Dat was dan een misverstand. Interessant artikel, maar zij ontkent op geen moment dat Israel vreselijk huishoudt. Dat er misdadige dingen gebeuren.
Ik zie eigenlijk maar weinig users er zo radicaal in staan. Ze zijn wel erg aanwezig, dat wel. Maargoed, ik ben zelf ook absoluut niet anti-Israël.quote:Pro Israel in dit topic erkent op geen moment enige fout van Israel, of als ze het doen dat het volledig begrijpelijk is dat waar gehakt wordt spaanders vallen.
Ik vind de transformatie van de CU nog het meest opmerkelijk.quote:Maar dat narratief scoort dus bijna nergens, nouja bij SGP, misschien wat van de PVV dan heb je het toch niet over de meest rationele delen van de maatschappij.
Daar heb je gelijk in. Maar ik vind dat Polak prima argumenten aandraagt waarom de definitie verwaterd.quote:De Oeigoeren is dan wel een mooi voorbeeld. Aangedragen om de hypocrisie van pro-palestina aan te tonen.
Opeens hoeft in die casus geen voorbehoud meer gebruikt te worden, we nemen dan meteen aan die genocide op die groep is echt. Daar heb ik in elk geval lang niet hetzelfde bewijs voor gezien als voor de genocide in Gaza, ik vertrouw in het algemeen zeker de rapporten van de VN en dergelijke daarover. Maar als we dat doen, waarom verwerpen we die dan opeens als het om Gaza gaat.
Ik vind Polaks argumenten best hout snijden voor een groot deel, inderdaad omdat zij dus wel kenbaar maakt wat haar worsteling is. Ik heb wel een probleem met haar argument waarom de definitie verwatert, ik denk namelijk dat zoiets een bijna natuurlijk proces is. Naarmate we verder van die geschiedenis af komen te staan door de verstrijkende tijd denk ik dat je altijd te maken hebt met enige verwatering. Ik denk ook met zo'n relatief nieuw concept dat het niet meer dan logisch is dat je bij sommige andere gebeurtenissen als nu gaat kijken of dat er genoeg op lijkt of niet om dezelfde definitie te gebruiken. Wat dat betreft zou ik graag zien dat de holocaust het ultieme kwaad is en dat we daar vervolgens niet meer aan hoeven te zitten, ik vrees echter dat het ook weer niet zo uniek is. De vorm van toen ja, maar zou jij je hand in het vuur durven steken dat de komende 1000 jaar nooit meer zoiets gaat gebeuren? Ik niet in elk geval.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 15:25 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[
[..]
Loyaliteit betekent ook de fouten van je eigen zijde erkennen. Het is echter een duidelijk pro-Israël verhaal.
[..]
Ik zie eigenlijk maar weinig users er zo radicaal in staan. Ze zijn wel erg aanwezig, dat wel. Maargoed, ik ben zelf ook absoluut niet anti-Israël.
[..]
Ik vind de transformatie van de CU nog het meest opmerkelijk.
[..]
Daar heb je gelijk in. Maar ik vind dat Polak prima argumenten aandraagt waarom de definitie verwaterd.
Goed artikel. Haar naam doet mij denken aan medeschrijver chaim potok.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 14:49 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Ik vind het betoog van Judith Belinfante die ik laatst las heel redelijk, ik zal even zoeken of ik het nog terug kan vinden.
Edit: was Chaja Polak:
https://www.trouw.nl/tijd(...)n-genocide~b18a2569/
Dat denk ik niet. De definitie van genocide had natuurlijk altijd al zijn problemen omdat het uitroeiing betekent. Dat maakte zoiets als de Oeigoeren, die niet vermoord worden maar waarvan wel hun bestaan wordt uitgewist, ook genocide. Daarvoor is nu de term etnocide uitgevonden die daar beter bij past.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 15:34 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ik vind Polaks argumenten best hout snijden voor een groot deel, inderdaad omdat zij dus wel kenbaar maakt wat haar worsteling is. Ik heb wel een probleem met haar argument waarom de definitie verwatert, ik denk namelijk dat zoiets een bijna natuurlijk proces is. Naarmate we verder van die geschiedenis af komen te staan door de verstrijkende tijd denk ik dat je altijd te maken hebt met enige verwatering. Ik denk ook met zo'n relatief nieuw concept dat het niet meer dan logisch is dat je bij sommige andere gebeurtenissen als nu gaat kijken of dat er genoeg op lijkt of niet om dezelfde definitie te gebruiken.
De Holocaust was redelijk uniek in de zin van dat het een industriële genocide was. De voornaamste reden dat we dat niet meer hebben gezien is vooral omdat de genocidaires daar de mogelijkheden niet voor hebben.quote:Wat dat betreft zou ik graag zien dat de holocaust het ultieme kwaad is en dat we daar vervolgens niet meer aan hoeven te zitten, ik vrees echter dat het ook weer niet zo uniek is. De vorm van toen ja, maar zou jij je hand in het vuur durven steken dat de komende 1000 jaar nooit meer zoiets gaat gebeuren? Ik niet in elk geval.
Wat bedoel je met 'andersom'?quote:Haar argument dat men in Israel niets te zien krijgt van het leed dat ze aanrichten vind ik bijvoorbeeld juist héél zwak. Dat is toch juist kwalijk, dat men propaganda te zien krijgt om het leed aan eigen kant uit te vergroten en het leed aan de andere kant weg te moffelen. Ik snap wat dat betreft niet terwijl ze hier wat mij betreft vrij consciencieus over nadenkt dat ze het aanvoert als mitigerende factor. Voor mij is dat eerder andersom.
Prima krant voor die twee euro hoor.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 15:41 schreef oblo het volgende:
[..]
En mooi dat trouw nog steeds het artikel eerst laadt en pas daarna de paywall. Wat een sukkels.
Natuurlijk, wij hebben banden met legio landen die mensenrechten schenden. Israel, Saudi Arabie, China, de VS, wijzelf. Dat op zichzelf is over het algemeen niet een gigantisch blijkbaar. Ik zie de zware gelovigen in Iran ook als een probleem, maar ik zie het grote verschil niet met onze huidige goede relatie met zeg Mohammad Boonzaagmansjeik.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 15:22 schreef oblo het volgende:
[..]
Je zit al tig topics in deze reeks te verkondigen dat NL banden met Israel moet verbreken en Israel moet sanctioneren omdat ze mensenrechten schenden, maar je vindt wel dat NL banden moet aanhalen met Iran. Iran schendt mensenrechten links en rechts en financiert op grote schaal anti-westers terrorisme.
Kan je mij deze tegenstrijdigheid uitleggen?
Ik snap nog steeds niet wat je denkt en waarom.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 16:14 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Natuurlijk, wij hebben banden met legio landen die mensenrechten schenden. Israel, Saudi Arabie, China, de VS, wijzelf. Dat op zichzelf is over het algemeen niet een gigantisch blijkbaar. Ik zie de zware gelovigen in Iran ook als een probleem, maar ik zie het grote verschil niet met onze huidige goede relatie met zeg Mohammad Boonzaagmansjeik.
Mijns inziens staat Iran op onze shitlijst op basis van een hetze door Amerikaan havikken en Israel. Volgens mij heeft een groot deel van de instabiliteit in het Midden-Oosten ook oorzaken die in het westen liggen zoals onze geopolitiek. Denk aan de Irak oorlog, of relevanter voor dit topic opeens wegkijken van genocide. Of hypocriet accepteren dat S-A mensenrechten schend maar dezelfde schendingen in Iran opeens erger vinden.
Ik zou graag zien dat we een eigen nieuwe geopolitiek voeren. Ik geloof dat Iran ook best westerse onderdelen heeft, je hebt niet voor niks protesten over hoofddoeken of toch vrij intelligente migranten uit Iran hier. Het land is ook vrij stabiel ondanks de constante sancties en het westen dat sommige deals eenzijdig verbreekt. Ik heb het idee dat er minder dreiging is voor de westerse levensstijl vanuit Iran dan zeg vanuit Qatar of het huidige Israel.
Nouja maar het is toch planmatig uitmoorden van een volk en cultuur wat Israel voorstaat. Daarom wordt er gesproken van Arabieren in plaats van Palestijnen over beesten, van het verdrijven van 2 miljoen mensen, ziet men in Israel niet wat men aanricht op de TV, beroept men zich op geschriften of veiligheid. Liegt men met grote regelmaat over moordpartijen. Veel van deze ontmenselijkingstaktieken lijken ook rechtsstreeks overgenomen uit Europaas voorlopig zwartste bladzijde.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 16:09 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Dat denk ik niet. De definitie van genocide had natuurlijk altijd al zijn problemen omdat het uitroeiing betekent. Dat maakte zoiets als de Oeigoeren, die niet vermoord worden maar waarvan wel hun bestaan wordt uitgewist, ook genocide. Daarvoor is nu de term etnocide uitgevonden die daar beter bij past.
Ik denk dat ze prima omschrijft dat genocide slaat op het planmatig uitmoorden van een volk en hun cultuur, terwijl hier een oorlog om land plaatsvindt. Haar punt is dat Israël bezig is om Palestijnen naar andere landen te jagen. Ik ben het met haar eens dat je dit geen genocide kan noemen.
Daarbij Israel is zelf niet vreemd van deze vergelijkingen. Niet dat ik het argument Israel doet het dus dan ik ook sterk vind. Maar als zij dat te pas en te onpas gebruiken is het raar als anderen dat niet mogen doen.quote:Israel's Netanyahu calls Hamas 'Nazis' at Holocaust memorial
Nouja dat zal dan een enkeling zijn die genocidaal verlangen ook uitspreekt. Toch zal zon sentiment meer en meer gaan leven als Israel de bevolking geen informatie geeft over wat ze aanrichten maar wel hun eigen leed zo groot mogelijk oppompt. In elk geval tonen dat type uitspraken wat mij betreft dat het echt geen eenzijdig conflict is waar Palestijnen, Israeliers zonder goede reden haten en andersom men volledig rationeel een haat voor Palestijnen heeft.quote:A famous television producer in Israel has come under intense scrutiny following the uncovering of a series of inflammatory social media posts in which he called for a "Holocaust" against the people of Gaza.
Elad Barashi, who has worked in the Israeli entertainment industry for several years, sparked outrage after posting on X: "Good morning, let there be a Shoa (Holocaust) in Gaza."
In another post, he wrote, "I can't understand the people here in the State of Israel who don't want to fill Gaza with gas showers... or train cars... and finish this story! Let there be a Holocaust in Gaza."
"Who is the fool who says there are ‘innocents’ in Gaza? Who is the despicable scoundrel who wants to let them flee to Arab countries or Europe freely?"
Dat kan, in Amerika lijken ze nu de mogelijkheden te hebben en een klimaat van werkelijkheidsontkenning te creeren die de juiste voorwaarden voor iets dergelijks schept.quote:De Holocaust was redelijk uniek in de zin van dat het een industriële genocide was. De voornaamste reden dat we dat niet meer hebben gezien is vooral omdat de genocidaires daar de mogelijkheden niet voor hebben.
Dat het geen excuus is, het is juist iets wat het erger maakt. Wir haben es nicht gewusst. Dat is zeker in deze tijd een compleet hol excuus. Je kunt het Israel en Israeliers uiteraard kwalijk nemen dat ze zich niet goed informeren over het conflict. Dat ze alleen bezig zijn met de eigen pijn en de pijn van de Palestijnen niet te zien krijgen en blijkbaar weinig eigen onderzoek doen. Zij gebruikt dat dus meer vergoeilijkend, zo van als Israeliers zouden weten wat er aan de hand is zouden ze ook een redelijker standpunt innemen. Dat geloof ik ook nog wel maar van niets weten is in dit geval ook een keuze niet enkel iets wat ze overkomt.quote:Wat bedoel je met 'andersom'?
Ja ik heb een abbotje en online kan je volgens mij vervolgens al die kranten van dpg daarmee ongeveer lezen.quote:Prima krant voor die twee euro hoor.
Hypocriet zijn we sowieso, we zijn mensen. Als we geen banden willen met landen die mensenrechten schenden hebben we geen olie meer. Ook weinig producten om bijvoorbeeld discussies met elkaar te hebben via internet. Het lijkt me dus naief om te stellen dat wel alle banden met elk land dat mensenrechten schendt verbreken. Kijken we naar Duitsland wil die Merz zelfs het tegenovergestelde, bedrijven niet meer aankijken op kinderarbeid en dergelijke bij toeleveranciers.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 16:32 schreef oblo het volgende:
[..]
Ik snap nog steeds niet wat je denkt en waarom.
Wil je nou dat we banden met Israel en de golfstaten verbreken en met Iran banden aangaan? En waarom dan? Omdat “er minder dreiging is voor de westerse levensstijl vanuit Iran”? Wat betekent dat? En dat terwijl ze anti-westers terrorisme financieren en mensenrechten schenden? En als mensenrechten dus geen factor is, waarom doe je dan moeilijk over Israel?
Of wil je nieuwe banden aangaan met Iran, zodat we niet meer hypocriet zijn?
Het valt mij op dat er altijd selectief de nadruk wordt gelegd op wat Israëliërs zeggen, maar diezelfde mensen volledig negeren wat de andere kant uitkraamt en zelfs de kinderen in de Palestijnse samenleving worden opgevoed.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 16:44 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Nouja maar het is toch planmatig uitmoorden van een volk en cultuur wat Israel voorstaat. Daarom wordt er gesproken van Arabieren in plaats van Palestijnen over beesten, van het verdrijven van 2 miljoen mensen, ziet men in Israel niet wat men aanricht op de TV, beroept men zich op geschriften of veiligheid. Liegt men met grote regelmaat over moordpartijen. Veel van deze ontmenselijkingstaktieken lijken ook rechtsstreeks overgenomen uit Europaas voorlopig zwartste bladzijde.
Ik geloof ook best dat we enige discussie hierover zouden kunnen hebben, is het allemaal intentioneel of niet, is er genoeg intentie om het genocide te noemen. Maar ik geloof niet dat we het eenvoudig kunnen verwerpen. Zeker niet als we het hebben over het nu moedwillig inzetten van hongersnood als oorlogswapen. Wat dat betreft kan Nederland zich toch het beste aansluiten bij die zaak door Zuid Afrika, als we het dan niet zeker weten en liever willen dat een onafhankelijk orgaan zich uitspreekt is de mogelijkheid er om dat te laten gebeuren.
https://www.dw.com/en/isr(...)-memorial/a-72330450
[..]
Daarbij Israel is zelf niet vreemd van deze vergelijkingen. Niet dat ik het argument Israel doet het dus dan ik ook sterk vind. Maar als zij dat te pas en te onpas gebruiken is het raar als anderen dat niet mogen doen.
Of soms komt er nieuws langs als
https://www.newarab.com/n(...)locaust-gas-chambers
[..]
Nouja dat zal dan een enkeling zijn die genocidaal verlangen ook uitspreekt. Toch zal zon sentiment meer en meer gaan leven als Israel de bevolking geen informatie geeft over wat ze aanrichten maar wel hun eigen leed zo groot mogelijk oppompt. In elk geval tonen dat type uitspraken wat mij betreft dat het echt geen eenzijdig conflict is waar Palestijnen, Israeliers zonder goede reden haten en andersom men volledig rationeel een haat voor Palestijnen heeft.
Maar ik snap Polak zal hier ook allemaal sterk tegen zijn, hoe Netanyahu het geloof gebruikt. Ik vind het ook goed dat we deze geluiden uit de Joodse gemeenschap krijgen en natuurlijk mag Polak positiever zijn over Israel dan ik zonder dat ik haar zal verwijten dat ze een wappie is of slecht bezig of weet ik veel.
Twee vechten, in dit geval hebben ook twee schuld. Toch houden we een al decennia de hand boven het hoofd.
[..]
Dat kan, in Amerika lijken ze nu de mogelijkheden te hebben en een klimaat van werkelijkheidsontkenning te creeren die de juiste voorwaarden voor iets dergelijks schept.
[..]
Dat het geen excuus is, het is juist iets wat het erger maakt. Wir haben es nicht gewusst. Dat is zeker in deze tijd een compleet hol excuus. Je kunt het Israel en Israeliers uiteraard kwalijk nemen dat ze zich niet goed informeren over het conflict. Dat ze alleen bezig zijn met de eigen pijn en de pijn van de Palestijnen niet te zien krijgen en blijkbaar weinig eigen onderzoek doen. Zij gebruikt dat dus meer vergoeilijkend, zo van als Israeliers zouden weten wat er aan de hand is zouden ze ook een redelijker standpunt innemen. Dat geloof ik ook nog wel maar van niets weten is in dit geval ook een keuze niet enkel iets wat ze overkomt.
[..]
Ja ik heb een abbotje en online kan je volgens mij vervolgens al die kranten van dpg daarmee ongeveer lezen.
Dus we moeten de banden met Israel verbreken en de druk opvoeren middels sancties. En als dat niet helpt dan moeten we ons er maar bij neerleggen en de banden met Israel weer aangaan? Ongeacht of ze nog mensenrechten schenden?quote:Op vrijdag 16 mei 2025 16:58 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Hypocriet zijn we sowieso, we zijn mensen. Als we geen banden willen met landen die mensenrechten schenden hebben we geen olie meer. Ook weinig producten om bijvoorbeeld discussies met elkaar te hebben via internet. Het lijkt me dus naief om te stellen dat wel alle banden met elk land dat mensenrechten schendt verbreken. Kijken we naar Duitsland wil die Merz zelfs het tegenovergestelde, bedrijven niet meer aankijken op kinderarbeid en dergelijke bij toeleveranciers.
Maar de ergste schendingen zoals we nu in Gaza zien en de meest onbetrouwbare landen zoals Israel daar zou ik graag hebben dat we een uitzondering maken. Laten we die landen isoleren om de druk op te voeren zodat ze veranderen. Bij Iran is dit nu al decennialang geprobeerd deze stok, het heeft niets geholpen. Daarom ben ik ervoor om een keer de wortel te proberen. De wortel hebben we bij Saudi Arabië en Qatar en dergelijke geprobeerd dat heeft niets geholpen daarom denk ik heeft het zin om hen als winnaar in de regio te kiezen.
Wat maakt het uit dat de golfstaten dat ook doen? Dat ontken ik toch niet? De golfstaten doen dat, Iran doet dat.quote:Daarbij waarom verwijt je Iran anti-westers terrorisme te steunen, dat doen Saudi Arabië en Qatar toch ook. Volgens mij financiert Saudi Arabie conservatieve imams in onze moskeeen volgens mij doet Iran dat bijvoorbeeld minder.
Als je dat geen bedreiging noemt voor de westerse levensstijl kan ik alleen maar vaststellen dat je actief wegkijkt als het over Iran gaat.quote:Seven Iranian nationals are among eight men arrested in two major counter-terrorism investigations that took place separately on Saturday.
Last year, the head of MI5, Ken McCallum, said that since 2022, it had responded to 20 plots backed by Iran, which presented "potentially lethal threats to British citizens and UK residents".
https://www.bbc.com/news/articles/cx2wqy5ejdjo.amp
Dit klopt feitelijk niet. Direct en via de axis of resistance voeren ze aanvallen uit in bijna het hele midden oosten.quote:In elk geval doet Iran een stuk minder aanvallen in omringende landen dan Israel.
Geen idee wat jij onder gelijke hoogte verstaat. Om een of andere reden heb jij de neiging om de mensenrechtenschendingen in Iran te downplayen.quote:Ik hoor altijd dat een bondgenoot in het Midden-Oosten zo waardevol is. De opties zijn beperkt en ze hebben allemaal problemen met mensenrechten. Zoals ik al aangaf ik denk dat Iran meer hoop heeft om zich te ontwikkelen zoals we graag zien dan onze huidige bondgenoten daar. Omdat voor het Amerikaanse debacle daar ze al meer westers waren, omdat ook nu dat land mij lijkt snakken naar de toekomst die is niet per se theocratisch maar de theocraten hebben daarin wel een enorme gift dat het westen dat land sanctioneert dus de progressieven daar kunnen amper op het westen hopen. Op zijn minst lijkt normalisering van de relaties mij een goed idee.
In die zin begrijp ik niet waarom je dit zo raar vindt. Denk je echt dat Iran op gelijke hoogte staat qua mensenrechtenschendingen met Israel, Saudi Arabie of Qatar.
Ja we moeten inzetten wat we kunnen om invloed uit te oefenen. Gewoon vriendelijk vragen heeft niet het gewenste resultaat tot nu toe. Als het niet werkt dan werkt het niet. Dat kan dat je over een jaar of 10 dan herevalueert en misschien opnieuw toenadering zoekt. In elk geval houdt Israel zich niet aan de afspraken, over het algemeen stoppen we dan met een verdrag als een kant zich niet aan de afspraken houdt.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 17:23 schreef oblo het volgende:
[..]
Dus we moeten de banden met Israel verbreken en de druk opvoeren middels sancties. En als dat niet helpt dan moeten we ons er maar bij neerleggen en de banden met Israel weer aangaan? Ongeacht of ze nog mensenrechten schenden?
Wat het uitmaakt is dat het raar is om opeens met twee maten te gaan meten. De golfstaten kunnen onze bondgenoot zijn ondanks dat, Israel kan onze superbondgenoot zijn ondanks dat. Jij bent degene die vraagt om uitleg waarom ik daar in het ene geval over heen kan stappen en in het andere niet. Maar we zijn het dus eens dat er weinig verschil is. Behalve dan dat we bij Iran al een jaar of 40 vrijwel onafgebroken ze isoleren en sanctioneren. Wat tot nu toch niet het gewenste resultaat heeft? Ze zijn toch niet opeens sneller een meer westerse koers gaan varen, het lijkt eerder averechts gewerkt te hebben. Daarbij die hele geopolitiek van Amerika en Israel volgen als kip zonder kop heeft geen goede uitwerking gehad op ons aanzien en dus onze soft en hard-power in de regio.quote:Wat maakt het uit dat de golfstaten dat ook doen? Dat ontken ik toch niet? De golfstaten doen dat, Iran doet dat.
Het is gewoon een voorbeeld. Misschien kan ik het beter over sportswashing hebben bijvoorbeeld.quote:Natuurlijk financiert Iran minder conservatieve imams dan de golfstaten, hoeveel shias denk jij dat er in Europa wonen en hoeveel sunnis? Dat is toch werkelijk waar niet je maatstaf?
Wil je ontkennen dat onze opstelling ze in die as heet geduwd? We hadden een atoomdeal wat een goede stap was. Die is opgeblazen door Trump. Alsof Iran geen oren zal hebben om tot een veel sterkere as te behoren.quote:Iran doet weer andere dingen zoals de axis of resistance aansturen die westerse doelen aanvallen en terroristische aanslagen plannen in Europa. Zie bijvoorbeeld deze plot van een paar dagen geleden:
[..]
Als je dat geen bedreiging noemt voor de westerse levensstijl kan ik alleen maar vaststellen dat je actief wegkijkt als het over Iran gaat.
Dat wordt allemaal heel erg opgeklopt door landen die het niet schuwen om te liegen hierover zoals Israel en Amerika. Beide hebben al aangetoond geen probleem te hebben om zogenaamd bewijs voor zulke uitspraken zelf te produceren. De WMD's van Sadam bijvoorbeeld. Ik zeg verder niet dat Iran niks doet maar het is ergens wel komisch om blind te vertrouwen op landen als Israel en Amerika die zelf ook veelvuldig dat soort operaties ondernemen.quote:Dit klopt feitelijk niet. Direct en via de axis of resistance voeren ze aanvallen uit in bijna het hele midden oosten.
Bijvoorbeeld, moeten er in Iran straks 2 miljoen mensen weg waar ze nu wonen omdat ze meer lebensraum willen. Bijvoorbeeld hebben vrouwen of homo's daar significant minder rechten dan in de golfstaten? Volgens mij is het vergelijkbaar. Maar ik lees toch vaker over protesten tegen hoofddoeken in Iran dan dat ik dergelijke zaken lees over golfstaten. Ik lees vaker over een eventueel progressieve beweging in Iran dan in de golfstaten. In elk geval is ons beleid ten opzichte van Iran niet door onszelf verzonnen al heel lang vijandig en zie ik liever meer diplomatie waar mogelijk. Het verschil met Israel is dat we met Israel altijd hebben geprobeerd diplomatie te bedrijven en zijn we flink meegaand ten opzichte van grove schendingen van mensenrechten en dergelijke. Op dezelfde manier geven Iran eigenlijk nooit het voordeel van de twijfel.quote:Geen idee wat jij onder gelijke hoogte verstaat. Om een of andere reden heb jij de neiging om de mensenrechtenschendingen in Iran te downplayen.
quote:Israël-Palestina-expert Thomas uit Prinsenbeek was in Westelijke Jordaanoever: ‘Wat er gebeurt, noem ik genocide’
https://www.bndestem.nl/b(...)k-genocide~aaa5d7ff/quote:In de gebieden die hij bezocht – van Ramallah tot de heuvels bij Hebron – ziet hij hoe de Israëlische kolonistenbeweging terrein wint. „Nederzettingen groeien, nieuwe militaire outposts worden gebouwd, vaak pal naast Palestijnse dorpen. Soms letterlijk naast een speelplaats. Dan zetten ze daar een container neer, hangen er een Israëlische vlag op, draaien ’s avonds keiharde muziek. Kinderen kunnen daar niet meer spelen. Het is intimidatie, met als doel: vertrek.”
Dat de kolonisten zich gewelddadig gedragen, is volgens Van Gool geen uitzondering meer, maar de regel. „En het Israëlische leger staat er vaak gewoon bij. Sterker nog: veel van die kolonisten dienen nu als reservist, vanwege de oorlog in Gaza. Dus die lopen rond in uniform, met wapens, betaald door de staat. Ze vormen een soort privéleger dat de bezetting faciliteert.”
Hij noemt het schrijnend hoe het geweld is genormaliseerd. „Een paar jaar geleden ging het nog om incidenten, nu is het aan de orde van de dag, gebeurt het overal. En niemand grijpt in. Straffeloosheid is de standaard geworden.”
De impact op het dagelijks leven is enorm. „Zelfs binnen de Westelijke Jordaanoever zijn Palestijnen vrijwel afgesloten van elkaar. Checkpoints, verboden wegen, aparte routes – het is apartheid. Kolonisten rijden over moderne snelwegen zonder controle. Palestijnen moeten via smalle, geblokkeerde wegen met talloze checkpoints.”
Maar gelukkig heeft onze kamer besloten dat we een brief sturen naar de Europese commissie die vervolgens een onderzoek moet instellen en als dan vervolgens dat onderzoek uitwijst dat Israel mensenrechten schendt dan kunnen we het over 2 jaar ofzo misschien eens hebben over de eerste concrete stap.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 18:08 schreef Chadi het volgende:
[..]
[..]
https://www.bndestem.nl/b(...)k-genocide~aaa5d7ff/
quote:Op vrijdag 16 mei 2025 15:24 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik heb wat tegen genocide. Jij niet. Deze post is bewijs.
Waren Pallie's hindoe geweest had heel dit gebeuren jou en je woke-geallieerden niets geïnteresseerd.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 18:08 schreef Chadi het volgende:
[..]
[..]
https://www.bndestem.nl/b(...)k-genocide~aaa5d7ff/
Zzzzzzzzzquote:Op vrijdag 16 mei 2025 19:55 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Waren Pallie's hindoe geweest had heel dit gebeuren jou en je woke-geallieerden niets geïnteresseerd.
En daar durf ik mijn ziel en zaligheid om te wedden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |