https://www.loopleeuwarden.frlquote:Inschrijving nog 1️⃣ week geopend!
Je kunt je nog precies één week inschrijven voor LOOP Leeuwarden 2025. Sta jij op zondag 11 mei aan de start van hét hardloop- en wandelevenement van Fryslân?
"Kipchoge moet het hebben van zijn loopvermogen" is ook zo'n open deur anders.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 00:40 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Die zin komt uit een liedje van Henk Spaan en Harry Vermeegen, en dat liedje gaat dus niet over een hardloper maar over een voetballer.
Bekijk deze YouTube-video
I know.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 00:40 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Die zin komt uit een liedje van Henk Spaan en Harry Vermeegen, en dat liedje gaat dus niet over een hardloper maar over een voetballer.
Fijn idd als de intervallen lukken!quote:Op vrijdag 2 mei 2025 10:47 schreef valleilijn het volgende:
Door de 500km heen voor dit jaar. Beetje achter op schema voor het jaardoel van 2000 maar dat haal ik nog wel in als de rest van het jaar een beetje volgens planning verloopt.
Vanochtend lekker intervallen gedaan, 10x400m op iets sneller dan 5k pace. Flink pittig maar wel gelukt om de paces te halen, lekker gevoel is dat
Voor mij geldt ongeveer hetzelfde, geen tijdsdoel voor Utrecht en in het najaar de marathon van Eindhoven.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 14:56 schreef valleilijn het volgende:
Over twee weken de halve marathon van Utrecht maar dat is geen goal race, het is vooral opbouw naar het najaar met een paar trailruns van tegen de 30km en de marathon van Amsterdam
100 euro op fatbikejochies 💩quote:Op zaterdag 3 mei 2025 14:41 schreef Evangelion het volgende:
Iemand had m'n waterfles gejat/weggegooid die ik (5 minuten ervoor) had neergelegd op mijn interval rondje
Gebruik je sporthorloge of gps van je telefoon?quote:Op zaterdag 3 mei 2025 09:03 schreef Nober het volgende:
Strava issues
Ligt bij jullie de verstreken tijd en beweegtijd ook ver uit elkaar?
Wel leuk om eens een tempo van 3:19 per km gemiddeld te zien na je rustig ochtendloopje.
Via telefoon inderdaad, via horloge telt de wandelchallenge namelijk niet. Heb strava ook maar even geupdate misschien helpt dat.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 16:45 schreef Tele6 het volgende:
[..]
Gebruik je sporthorloge of gps van je telefoon?
Ik ken meer mensen bij wie gps van de telefoon issues geeft. Die meet "schokkerig" en dan lijkt het stilstaan --> sprint --> stilstaan --> sprint, en het stilstaan haalt Strava uit je activiteit dus dan houd je alleen snel over.
Gelukkig heb ik de link naar inschrijving op tijd gepost.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 19:06 schreef borrepus het volgende:
Mocht er nog iemand twijfelen, de HM van de Singelloop is nu al uitverkocht (1 mei is de inschrijving geopend)
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Uit het nieuwsartikel wat @Nober eerder al postte:quote:Op zaterdag 3 mei 2025 19:06 schreef borrepus het volgende:
Mocht er nog iemand twijfelen, de HM van de Singelloop is nu al uitverkocht (1 mei is de inschrijving geopend)
Dat zou ik persoonlijk dus niet doen.quote:"Evenementen die nooit vol hebben gezeten, zitten nu allemaal vol. Zelfs de kleinere. En ook in een steeds korter tijdsbestek", gaat hij verder. Volgens Artigas zijn mensen bang om er niet bij te kunnen zijn. "Mensen denken: ik schrijf me gewoon in en dan zie ik wel of ik uiteindelijk meedoe. Het begint bijna popconcertachtige vormen aan te nemen, want mensen weten dat ze hun ticket toch wel kwijtraken als ze er vanaf willen."
Goed bezig! Dat is het echte werk in de warmte en een superprestatie. Waar werd de trail gehouden, en maakt de hitte veel verschil voor je tijd?quote:Op zaterdag 3 mei 2025 18:28 schreef slacker_nl het volgende:
16km trail vandaag was ZWAAR. Had allereerst teveel gegeten gister dus had een blok vlees in mn maag en ten tweede was het heet, ik moet Strava of Garmin Connect nog dubbelchecken, maar het was op momenten 35.2 graden C met en zonder wind. Het was soms een beetje afzien.
Na afloop koffie met een donut gegeten om deze loop wat te verzachten.. pffffff
Eta: Garmin zegt 36 graden max. Ik geloof het zo. Gevoelstemp zal wel een paar graden hoger gelegen hebben, 40 fzo.
Zo, da's zeker warm ja...quote:Op zaterdag 3 mei 2025 18:28 schreef slacker_nl het volgende:
Eta: Garmin zegt 36 graden max. Ik geloof het zo. Gevoelstemp zal wel een paar graden hoger gelegen hebben, 40 fzo.
Het weer vandaag was echt prima te doen!quote:Op woensdag 30 april 2025 11:49 schreef twist02 het volgende:
As. zondag Wings for Lifestart is om 13.00u dus ben blij dat het dan weer een beetje afkoelt
![]()
Kijken hoelang ik Robert Doornbos en Kjeld Nuis voor kan blijvenwil mikken op een km of 18-20km
Zou ik ook nooit doen. Maar ik heb wel het idee dat dat echt een kleine minderheid is die zo denkt en inschrijft.quote:Op zondag 4 mei 2025 17:19 schreef Rapporteer-Deze-Gebruiker het volgende:
[..]
Uit het nieuwsartikel wat @:Nober eerder al postte:
[..]
Dat zou ik persoonlijk dus niet doen.
Als ik mij inschrijf voor een evenement dan wil ik die ook echt lopen.
Natuurlijk kan er altijd wat tussen komen of raak je geblesseerd maar tickets kopen met het idee dan heb ik het maar alvast en anders raak ik het toch wel weer kwijt voelt voor mij niet goed.
Nu moet iemand die echt wil maar te laat is hopen dat hij/zij een ticket kan overnemen van een ander..
Maar goed dat moet iedereen voor zich weten natuurlijk.
We lopen gewoon over mountain bike trails op Aruba. Er zit geen enkele organisatie achter, behalve een whatsappgroepje.quote:Op zondag 4 mei 2025 18:13 schreef core2duo het volgende:
[..]
Goed bezig! Dat is het echte werk in de warmte en een superprestatie. Waar werd de trail gehouden, en maakt de hitte veel verschil voor je tijd?
De startbewijzen schieten tegenwoordig als paddestoelen uit de grond en dat is een goed teken: bewegen is hip, en ook ‘echt’ hardlopen voor een medaille. Heb je nog een streeftijd?quote:Op maandag 5 mei 2025 17:31 schreef Evangelion het volgende:
2 jaar geleden liep ik Leiden Marathon, 718 deelnemers voor de hele. Komend weekend 2300.
Nee, gewoon voor de lol. Ik ben nog stijf van de vorige.quote:Op maandag 5 mei 2025 18:12 schreef core2duo het volgende:
[..]
De startbewijzen schieten tegenwoordig als paddestoelen uit de grond en dat is een goed teken: bewegen is hip, en ook ‘echt’ hardlopen voor een medaille. Heb je nog een streeftijd?
Wat de marathon betredt zit ik vooralsnog sterk tussen wel en niet. Een voorjaarsmarathon in april betekent: in de winter trainen. Dat vereist enorm veel planning, gedoe met laagjes etc. Vaak veel wind, waardoor je bijkans gestudeerd moet hebben om het juiste tempo te kunnen bepalen. Voor de maand mei, zoals de marathon Leiden, is het al een stuk beter qua trainingsperiode.
Voor de lol is ook niet onbelangrijk.quote:Op maandag 5 mei 2025 18:23 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Nee, gewoon voor de lol. Ik ben nog stijf van de vorige.
Ja al heb je met de marathon zelf dan wel kans dat het bloedheet is.
Welke heb je gekocht?quote:Op zondag 4 mei 2025 18:44 schreef PippenScottie het volgende:
Ik heb nieuwe hardloopschoenen gekocht. De verkoper keek me teleurgesteld aan dat ik zo lang met de oude heb rondgelopen.
Heb nu weer fatsoenlijke vering. Vanochtend een rondje mijn schoenen ingelopen. Het gaat inderdaad een stuk sneller zonder extra moeite
Hoe oud zijn of waren ze dan?quote:Op zondag 4 mei 2025 18:44 schreef PippenScottie het volgende:
Ik heb nieuwe hardloopschoenen gekocht. De verkoper keek me teleurgesteld aan dat ik zo lang met de oude heb rondgelopen.
Mizuno Wave Rider 28.quote:
Sommige schoenen zijn wel een stuk taaier dan andere. Ik heb jaren op een paar Asics GT-2000 gelopen, en gebruik ze inmiddels al jaren als wandelschoenen. Terwijl ik Brooks Adrenaline had die na een jaar zo uitgelopen waren dat het een blarenfestijn werd.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 12:05 schreef Nijna het volgende:
Hoe doe je 5 jaar met je schoenen?
Ik heb vorig jaar na een jaar nieuwe gekocht omdat ik klachten kreeg, die met nieuwe schoenen (meer demping neem ik aan) als sneeuw voor de zon verdwenen. En ik loop echt niet superveel.
Tot nu toe bij intersport geweest voor schoenen, ook opgemeten enzo. Maar ik zou graag eens naar een winkel met een wat groter assortiment. Iemand tips voor regio Drenthe? Groningen mag ook.
Ik zie in Assen een Run2day en in Hoogeveen zit een andere winkel die blijkbaar ook hardloopschoenen verkoopt.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 12:14 schreef Tele6 het volgende:
[..]
Sommige schoenen zijn wel een stuk taaier dan andere. Ik heb jaren op een paar Asics GT-2000 gelopen, en gebruik ze inmiddels al jaren als wandelschoenen. Terwijl ik Brooks Adrenaline had die na een jaar zo uitgelopen waren dat het een blarenfestijn werd.
Ik ken geen hardloopwinkel in jouw regio, sorry!
Misschien zit er een vestiging van Runnersworld of Run2day in de buurt?
Heb je recent aan wedstrijden meegedaan? Soms kan je met je startnummer ergens korting krijgen.
Laatst was er ook al een user die niet de nieuwste versie van een hardloopschoen had gekocht maar uiteindelijk wel heeft kunnen ruilen.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 10:58 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Mizuno Wave Rider 28.
Ik zit die nu online te bekijken en ik zie dat ik echt veel te veel heb betaald voor mijn schoenen. Ik kreeg wel de hele treatment met filmpjes maken, voetscan en zo.
De oude schoenen waren zeker vijf jaar oud
2early4mequote:Op dinsdag 6 mei 2025 13:42 schreef PippenScottie het volgende:
Je weet nooit wie dit allemaal leest
Zaterdag heeft mijn lokale parkrun (Alkmaar) de honderdste editie.
Wij hopen op een record opkomst. We bieden zelfs een brunch of sorts aan.
Dus woon je in de buurt? Kom een keertje langs
https://www.rodi.nl/alkma(...)rdste-editie-parkrun
Heh, grappig.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 13:42 schreef PippenScottie het volgende:
Ik loop nu ook op pattas die ouder zijn dan 5 jaar. Garmin Connect zegt 2019. En ze lopen nog steeds heerlijk. Ik heb er net nog een leurige 9km mee gelopen.quote:
Ik vind 't op trails ook wel anders dan op de weg. Op trail loop ik ook gewoon vrolijk op 8 jaar oude schoenen. Ze zitten nog lekker en de grond dempt wel. Mijn kleine tenen steken er half uit, maar ik krijg er geen blaren in dus het zal wel.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 17:12 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
Ik loop nu ook op pattas die ouder zijn dan 5 jaar. Garmin Connect zegt 2019. En ze lopen nog steeds heerlijk. Ik heb er net nog een leurige 9km mee gelopen.
Heb Brooks schoenen weggedaan omdat mm tenen zichtbaar waren door de mesh heen. Toen moest ik ze wel wegdoen, maar ze liepen heerlijk.. die waren 9 jaar oud.
Ik geloof duidelijk niet in de schoenen gaan max x km lang mee.
Beetje uit de richting voor mij helaas. Wel heel leuk! Ik zie op de reddit over parkrun telkens mensen mopperen dat er te veel mensen meedoen aan "hun" parkrun dus fijn gezellig dat jullie juist meer mensen uitnodigenquote:Op dinsdag 6 mei 2025 13:42 schreef PippenScottie het volgende:
Waar mopperen die mensen dan? Bushy Park kan ik me voorstellenquote:Op dinsdag 6 mei 2025 18:17 schreef Tele6 het volgende:
[..]
Beetje uit de richting voor mij helaas. Wel heel leuk! Ik zie op de reddit over parkrun telkens mensen mopperen dat er te veel mensen meedoen aan "hun" parkrun dus fijn gezellig dat jullie juist meer mensen uitnodigen
De namen zeggen me niet zo veelquote:Op dinsdag 6 mei 2025 18:33 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Waar mopperen die mensen dan? Bushy Park kan ik me voorstellen
Ik loop ook op de weg hoor. Ik liep zelfs mn trails met wegschoenen. Maar dat vond mn runbuddy niet ok. Dus had ie schoenen voor me gekocht in de VSquote:Op dinsdag 6 mei 2025 18:15 schreef Tele6 het volgende:
[..]
Ik vind 't op trails ook wel anders dan op de weg. Op trail loop ik ook gewoon vrolijk op 8 jaar oude schoenen. Ze zitten nog lekker en de grond dempt wel. Mijn kleine tenen steken er half uit, maar ik krijg er geen blaren in dus het zal wel.
Maar als ik op dat soort schoenen op de weg ga lopen, heb ik meteen overal pijn.
quote:Op maandag 5 mei 2025 18:32 schreef core2duo het volgende:
[..]
Voor de lol is ook niet onbelangrijk.
Statistisch is de kans niet zo groot (gemiddelde maximumtemperatuur ruim 17 graden), maar vorig jaar was het inderdaad heel warm (tot 25 graden) en werd de 10 km gecancelled. In 2022 liep ik de 10 km in Leiden en toen was het ook warm (24 graden).
Ik zie het:quote:Op donderdag 8 mei 2025 11:24 schreef Evangelion het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
RIP
(ik ga niet voluit dus vind het wel lekker - jammer dat ze de start vervroegd hebben)
Wat heb je gescheurd? Ik heb een gescheurde kuit gehad een paar jaar geleden duurde redelijk lang voor ik weer lekker kon sporten. Tijdens het herstel voelde ik plots weer een pijntje wat bizar veel leek op een herhaling. Ben gelijk gestopt en ben toen weer vanaf nul begonnen. Inmiddels ruim 2 jaar klachtvrij.quote:Op donderdag 8 mei 2025 12:38 schreef valleilijn het volgende:
Bah, ik heb toch gewoon weer best wat last van mn pees deze week, nadat het een paar weken echt een stuk beter aan het gaan wasvoorlopig voor de zekerheid maar even alles wat op interval of tempo lijkt in de koelkast.
Dan was mn spierscheuring vorig jaar toch een stuk overzichtelijker qua proces, die spier was op een gegeven moment gewoon weer genezen en belastbaar zonder terugslag.
Je bent toch net pas weer begonnen? Nog genoeg verbetering mogelijk met trainen dus.quote:Op zaterdag 10 mei 2025 11:38 schreef PippenScottie het volgende:
Als ik vanaf nu nog sneller wil zal het vooral moeten komen door af te vallen. Daar is nog best wat ruimte
En dan weet ik vandaag mn andere kuit iig te verrekken. Denk dat ik een lichte calf sprain hebt opgelopen bij beach tennis. Dus morgen niet lopen en even flink wat rust pakken in de komende dagen. Hopelijk herstelt het binnen 4 weken want dan is mn HM... Fingers crossed.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 01:51 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
Wat heb je gescheurd? Ik heb een gescheurde kuit gehad een paar jaar geleden duurde redelijk lang voor ik weer lekker kon sporten. Tijdens het herstel voelde ik plots weer een pijntje wat bizar veel leek op een herhaling. Ben gelijk gestopt en ben toen weer vanaf nul begonnen. Inmiddels ruim 2 jaar klachtvrij.
Succes met het herstel!
Gefeliciteerd met je superprestatie! 2:53 is een zeer snelle tijd.quote:Op zondag 11 mei 2025 14:20 schreef Evangelion het volgende:
Leiden Marathon vrij vlak gelopen in 2:53 (tweede helft 1 minuut langzamer dan de eerste) voor de "fun", ging wel prima dus, tweede helft fokking warm.
Wel een stukje sneller dan gepland en dus ook meer kapot dan gepland (laatste 8k waren zwaar). Maar het conservatieve plan ging natuurlijk na 1km weer uit het raam.
4 weken geleden 2:47 in Brussel/Leuven met een dikke positieve split, daar was ik wel ziek van. Deels zelfoverschatting en deels veel gemene heuvels.
Een marathon is toch leuker als je pas de laatste 8k dood wilt wilt uitstappen in plaats van de laatste 21k.![]()
Leiden genot
Zo danquote:Op zondag 11 mei 2025 14:20 schreef Evangelion het volgende:
Leiden Marathon vrij vlak gelopen in 2:53 (tweede helft 1 minuut langzamer dan de eerste) voor de "fun", ging wel prima dus, tweede helft fokking warm.
Wel een stukje sneller dan gepland en dus ook meer kapot dan gepland (laatste 8k waren zwaar). Maar het conservatieve plan ging natuurlijk na 1km weer uit het raam.
4 weken geleden 2:47 in Brussel/Leuven met een dikke positieve split, daar was ik wel ziek van. Deels zelfoverschatting en deels veel gemene heuvels.
Een marathon is toch leuker als je pas de laatste 8k dood wilt wilt uitstappen in plaats van de laatste 21k.![]()
Leiden genot
Super netjes!quote:Op zondag 11 mei 2025 14:20 schreef Evangelion het volgende:
quote:Op zondag 11 mei 2025 14:42 schreef core2duo het volgende:
Gefeliciteerd met je superprestatie! 2:53 is een zeer snelle tijd.
En mooi dat je tenminste een tijd hebt. In Leeuwarden hebben veel mensen een DNF of een DNS op hun naam staan. Evenement stilgelegd wegens te hoge druk op de medische zorg.
Omrop Fryslanquote:Deelnemer van LOOP Leeuwarden overleden; evenement stilgelegd
Een deelnemer aan de halve marathon van de LOOP Leeuwarden is vanmiddag overleden. Dat meldt de organisatie. De hardloper werd op 75 meter van de streep onwel. Hulpdiensten hebben nog geprobeerd om de man te reanimeren, maar dat mocht niet meer baten.
De 5 en 10 kilometer die later op de middag stonden gepland, zijn geschrapt. Door het zonnige weer en de warmte werden diverse mensen onwel. De druk op de EHBO-posten werd daardoor te groot.
De organisatie van de LOOP Leeuwarden over het overlijden van een van de deelnemers
De organisatie vond het daarom niet meer verantwoord om door te gaan met het evenement.
Warm weer
Het was in Leeuwarden zondag meer dan twintig graden. Tijdens de halve marathon werden hardlopers gekoeld met sponzen en ijs.
Volgens de organisatie zijn de deelnemers van tevoren op basis van de weerberichten ook gewaarschuwd om preventieve maatregelen te nemen.
"We betreuren dat een van de incidenten zo is afgelopen", zegt Jochem van Weelie van de organisatie. "Je weet dat het kan gebeuren, maar dan schrik je toch. Het is verdrietig. We leven mee met de nabestaanden."
De LOOP is een populair sportevenement. Er zouden zo'n 10.000 mensen meedoen aan de wedstrijd.
Daar hoeven er nog maar 8 bij. Maar het gaat je lukken!quote:Op zondag 11 mei 2025 15:14 schreef ok01 het volgende:
[..]
Zo dan![]()
Kom ik aan met mn 13 km. Heb me zelden zo gebroken en voldaan tegelijkertijd gevoeld
Het is sowieso tragisch, maar dat het op 75 meter van de meet gebeurt maakt het toch extra cruquote:
Ik kan me vergissen, maar ik dacht dat reanimaties vooral in de laatste kilometer van de (halve) marathon plaatsvinden.quote:Op zondag 11 mei 2025 18:17 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Het is sowieso tragisch, maar dat het op 75 meter van de meet gebeurt maakt het toch extra cru
Wow, daar kan ik alleen maar van dromen. Helemaal fris en fruitig aan de start, geen kans op blessures tijdens de training. Zeer snelle tijd als je quasi-ongetraind bent. Heb je geen last van je spieren en gewrichten na zo’n zware inspanning? Gefeliciteerd met het uitlopen van de marathon trouwens!quote:Op zondag 11 mei 2025 19:13 schreef Sport_Life het volgende:
Vandaag ook marathon Leiden gelopen, helaas geen tijd gehad om te trainen (behalve af en toe 10km) , was ook wel erg zwaar. Uiteindelijk 3u55 gefinisht, voor mij is er dan weinig lol aan op de eerste 20km na dan.
Volgende keer ga ik niet starten als ik niet getraind ben.
Ik bedoel geen specifieke marathon voorbereiding, afgelopen najaar nog een marathon gelopen waar ik wel voor had getraind (eindtijd 3:24 bij ongeveer 18 graden).quote:Op zondag 11 mei 2025 20:36 schreef core2duo het volgende:
[..]
Wow, daar kan ik alleen maar van dromen. Helemaal fris en fruitig aan de start, geen kans op blessures tijdens de training. Zeer snelle tijd als je quasi-ongetraind bent. Heb je geen last van je spieren en gewrichten na zo’n zware inspanning? Gefeliciteerd met het uitlopen van de marathon trouwens!
Dat maakt het verschil, dan heb je marathonervaring om op te bouwen. Duurvermogen raakt men niet zomaar kwijt.quote:Op zondag 11 mei 2025 20:39 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ik bedoel geen specifieke marathon voorbereiding, afgelopen najaar nog een marathon gelopen waar ik wel voor had getraind (eindtijd 3:24 bij ongeveer 18 graden).
Ben geen talent en leeftijd speelt ook parten denk ik (39, niet oud , ook niet jong).
Dat laatste is wel waar. Gezondheid heb je deels wel in de hand, maar het wordt wel echt een afvalrace op een gegeven momentquote:Op zondag 11 mei 2025 21:45 schreef core2duo het volgende:
[..]
Dat maakt het verschil, dan heb je marathonervaring om op te bouwen. Duurvermogen raakt men niet zomaar kwijt.
Leeftijd hakt er inderdaad flink bij in. Ik ben inmiddels 45. Mijn eerste halve marathon liep ik in 2005 in 1:41:54 (er waren al tijdmetingen). Maar ik ben al blij dat ik nog kan hardlopen, dat is niet iedereen gegeven.
Klinkt goed!! Goede berichten.quote:Op maandag 12 mei 2025 14:19 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Hardlopen gaat hier nog steeds de goede kant op, net als het gewicht (na een paar weken op een plateau te hebben gezeten, ruim 12kg kwijt inmiddels). Afgelopen weken met de lange duurloop de 15km aangetikt, en zag dat de geschatte critical sinds januari ruim een half minuut sneller per km, en sinds april zo'n 15 sec. Sinds april wat intervallen gaan doen, en merk dat wel. Haal alle intervallen goed, en dat voelt ook wel lekker, en geen last van pijntjes (die voorheen dus echt wel gerelateerd waren aan mijn gewicht).
Blessures. Ik zie het in mijn omgeving: mensen die vanwege overbelasting helaas jaren niet of helemaal nooit meer kunnen hardlopen. Terwijl ze daarvoor marathons hebben gelopen. Dat hoop ik te kunnen voorkomen.quote:Op zondag 11 mei 2025 22:19 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Dat laatste is wel waar. Gezondheid heb je deels wel in de hand, maar het wordt wel echt een afvalrace op een gegeven moment
Ik ook, maar voor mij dan m'n 2e na Rotterdam vorig jaar.quote:Op woensdag 14 mei 2025 13:31 schreef twist02 het volgende:
Voor geïnteresseerden: inschrijving voor Eindhoven is open!
Net ingeschreven voor m'n eerste hele marathon...eng!![]()
Per datum snap ik het nog een beetje, maar per aantal verkochte nummer slaat nergens op idd.quote:Op woensdag 14 mei 2025 15:36 schreef En1gma het volgende:
Ik heb wel een mening over die stapsgewijs oplopende inschrijfkosten trouwens, ik heb ¤90,- betaald en nu zijn ze voor ¤110,- te koop. De halve voor ¤55,-
Nu pas?quote:Op woensdag 14 mei 2025 13:31 schreef twist02 het volgende:
Het was die zondag inderdaad erg warm, knappe prestatie. Vreemd dat je -2% hebt op warmteacclimatisatie. Die algoritmes van Garmin, kunnen die ook averechts werken?quote:Op maandag 12 mei 2025 21:16 schreef Evangelion het volgende:
Marathon gelopen, helemaal gekookt, nieuwsberichten over reanimaties.
Garmin be like: -2% warmteacclimatisatie.
Bij de start was het 16 graden en toen ik klaar was 21 graden (volgens mijn weerapp). Maar het was hard aan het stijgen. Een half uur later was het 24 graden.quote:Op woensdag 14 mei 2025 20:36 schreef core2duo het volgende:
[..]
Het was die zondag inderdaad erg warm, knappe prestatie. Vreemd dat je -2% hebt op warmteacclimatisatie. Die algoritmes van Garmin, kunnen die ook averechts werken?
Gelukkig heb je de marathon kunnen uitlopen. Door de uitgebreide media-aandacht als er extra medische inzet nodig blijkt te zijn, strenge hitteprotocollen en een cultuur waarin we risico’s zoveel mogelijk willen beperken had de loop in theorie kunnen worden afgelast. Dit is iets waar ik me wel enige zorgen over maak. Ik heb nog altijd het gevoel dat men in Nederland moeilijker doet dan in omringende landen.
Jep, sinds vanmiddag.quote:
Dat vond ik dus ook ja...ik had me maanden geleden al ingeschreven voor de 'interesselijst', zodat je een mailtje kreeg wanneer de inschrijving openging. Maar die kwam dus pas 5 kwartier later, toen je al ¤110 moest betalenquote:Op woensdag 14 mei 2025 15:36 schreef En1gma het volgende:
Ik heb wel een mening over die stapsgewijs oplopende inschrijfkosten trouwens, ik heb ¤90,- betaald en nu zijn ze voor ¤110,- te koop. De halve voor ¤55,-
De tickets voor de Amsterdam HM zijn al lang uitverkocht. Misschien hebben ze in Eindhoven wel gedacht: weer een concurrent minder, en dat in de ticketprijzen verwerkt.quote:Op woensdag 14 mei 2025 16:37 schreef Nober het volgende:
55 euro is te duur ik betaalde 32 euro in 2023, Amsterdam was 42,50 euro aankomende oktober.
Toen was de organisatie nog niet in handen van Golazo.
Eindhoven is fijn, het publiek draagt je de finish overquote:Op woensdag 14 mei 2025 13:31 schreef twist02 het volgende:
Net ingeschreven voor m'n eerste hele marathon...eng!![]()
Dat is de invloed van Golazo.quote:Op woensdag 14 mei 2025 15:36 schreef En1gma het volgende:
Amsterdam komt de week na het evenement alweer met de inschrijving, maar Eindhoven is dus duurder dan Amsterdam. En daarmee de duurste halve marathon van Nederland. CPC Loop Den Haag is 'maar' 41 euro.quote:Op donderdag 15 mei 2025 08:24 schreef core2duo het volgende:
[..]
De tickets voor de Amsterdam HM zijn al lang uitverkocht. Misschien hebben ze in Eindhoven wel gedacht: weer een concurrent minder, en dat in de ticketprijzen verwerkt.
Echt heel snel.quote:
Anders wordt het daar ook te warm, vrees ik. Moet je niet willen.quote:Op donderdag 15 mei 2025 19:05 schreef kalinhos het volgende:
Wel zijn deze weken echt top qua zomeravondwedstrijdjes van 5-10-16km![]()
Ik ben de laatste 2 weken van juni op Madeira, kdenk misschien is er ergens nog een wedstrijdje….blijkt dat alles ongeveer of tot begin mei, of vanaf begin oktober pas weer is
Volgens mij kan je gewoon gaan trainen voor de hele, er komen massaal nog startnummers online de weken voor de startquote:Op vrijdag 16 mei 2025 08:01 schreef F_r het volgende:
[..]
Echt heel snel.
Mijn man had wel de ambitie voor de hele die heeft zich nu dus ingeschreven voor de halve.
Ik heb mezelf ingeschreven voor de 10.
Ik heb geen ambitie voor de hele. Nou ja gezondheid technisch is het lastig.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 11:04 schreef CaLeX het volgende:
[..]
Volgens mij kan je gewoon gaan trainen voor de hele, er komen massaal nog startnummers online de weken voor de start
Mazzelaar!quote:Op vrijdag 16 mei 2025 11:12 schreef SEMTEX het volgende:
Via het bedrijf weer ingeschreven voor de Dam tot Damloop. Lekker vroeg starten
En dit is echt héél erg zuur!quote:Op vrijdag 16 mei 2025 11:37 schreef valleilijn het volgende:
Had nieuwe schoenen besteld, heeft PostNL mn pakketje kwijtgemaakt
quote:Op vrijdag 16 mei 2025 11:37 schreef valleilijn het volgende:
Had nieuwe schoenen besteld, heeft PostNL mn pakketje kwijtgemaakt
Hips don't liequote:Op vrijdag 16 mei 2025 11:48 schreef Tele6 het volgende:
[..]
Ik had gister een intervaltraining, bedacht 'm te gaan lopen in het park op grindpaden, en nu is het pijntje in mijn heup geen pijntje meer maar doet het echt zeer. Waarschijnlijk weer een van die stabilisatiespieren geïrriteerd. Heb het marathonplan ter zelfbescherming maar even uit m'n horloge gehaald, en ga komende week goed rustig aan doen en kijken wat de heup doet. En braaf m'n krachttraining van de fysio weer doen ipv overmoedig zijn en denken "ik ga liever rennen".
De bezorger heeft aangegeven dat het bezorgd is, maar ook afgeleverd bij een PostNL punt (ik was niet thuis). Ik heb geen pakketje, PostNL gebeld maar die weten ook niet waar het dan is afgeleverd. Als kwijt gemeld dus bij de webshop, die moet het dan gaan regelen met PostNL en als het niet boven water komt krijg ik mn geld terug... Hoop gedoequote:Op vrijdag 16 mei 2025 11:46 schreef mignonne het volgende:
[..]
En dit is echt héél erg zuur!
Is het echt kwijt kwijt?
Jeetje wat een gedoe joh!quote:Op vrijdag 16 mei 2025 12:51 schreef valleilijn het volgende:
[..]
De bezorger heeft aangegeven dat het bezorgd is, maar ook afgeleverd bij een PostNL punt (ik was niet thuis). Ik heb geen pakketje, PostNL gebeld maar die weten ook niet waar het dan is afgeleverd. Als kwijt gemeld dus bij de webshop, die moet het dan gaan regelen met PostNL en als het niet boven water komt krijg ik mn geld terug... Hoop gedoe
Terechtequote:Op vrijdag 16 mei 2025 11:48 schreef Tele6 het volgende:
[..]
Ik had gister een intervaltraining, bedacht 'm te gaan lopen in het park op grindpaden, en nu is het pijntje in mijn heup geen pijntje meer maar doet het echt zeer. Waarschijnlijk weer een van die stabilisatiespieren geïrriteerd. Heb het marathonplan ter zelfbescherming maar even uit m'n horloge gehaald, en ga komende week goed rustig aan doen en kijken wat de heup doet. En braaf m'n krachttraining van de fysio weer doen ipv overmoedig zijn en denken "ik ga liever rennen".
Zo'n ouderwetse zweetband geen optie?quote:Op vrijdag 16 mei 2025 11:50 schreef SEMTEX het volgende:
Ik heb dinsdag powderbrows laten zetten en die staan even geen zweten toe (omdat het een tattoo/open wond is). FOMO wel momenteel naar het rennen. Zondag een zeer heuvelachtige run van 8,7km gedaan op Lanzarote en komende zaterdag de Bijlmer run halve marathon met een pet en sunblock op mijn wenkiesgelukkig wordt het geen 24 graden in de Bijlmer om 19:00.
Ja uiteindelijk komt het dan vaak wel goed qua geld, maar zuur is het wel ja...quote:Op vrijdag 16 mei 2025 12:51 schreef valleilijn het volgende:
[..]
De bezorger heeft aangegeven dat het bezorgd is, maar ook afgeleverd bij een PostNL punt (ik was niet thuis). Ik heb geen pakketje, PostNL gebeld maar die weten ook niet waar het dan is afgeleverd. Als kwijt gemeld dus bij de webshop, die moet het dan gaan regelen met PostNL en als het niet boven water komt krijg ik mn geld terug... Hoop gedoe
Ik heb eind juni een halve marathon met een starttijd om 15u...ben ook heel benieuwd hoe dat gaat jaquote:Op vrijdag 16 mei 2025 11:46 schreef mignonne het volgende:
[..]
Mazzelaar!
Ik heb me al in januari in kunnen schrijven omdat ik vorig jaar niet kon starten. Maar daar zat geen vroege start bij. Ik hoop wel dat ze dit jaar niet meer starttijden van 14u s middags hebben want dat is natuurlijk vragen om moeilijkheden.
Dit is van vorig jaar, maar de hele dag zit al vol. Elite, iets van 10 business waves en 8 recreanten waves.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 11:46 schreef mignonne het volgende:
Ik hoop wel dat ze dit jaar niet meer starttijden van 14u s middags hebben want dat is natuurlijk vragen om moeilijkheden.
Yeah. Het zal er wel op neerkomen idd. Wij zouden toen hebben moeten starten om 15, echt bizar. Snap wel met zoveel deelnemers dat ze moeten spreiden maar echt ideaal was het niet.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 21:46 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Dit is van vorig jaar, maar de hele dag zit al vol. Elite, iets van 10 business waves en 8 recreanten waves.
https://www.nndamloop.nl/starttijden
Ik doelde op je wederhelft 😉quote:Op vrijdag 16 mei 2025 11:08 schreef F_r het volgende:
[..]
Ik heb geen ambitie voor de hele. Nou ja gezondheid technisch is het lastig.
Ik kan iedereen aanraden een snelle eindtijd op te geven. 1.20 uur bijvoorbeeld. Had je die mogelijkheid? Dan kun je eerder starten en loop je minder kans dat je de op de dag zelf weer de pineut bent en niet kan starten.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 11:46 schreef mignonne het volgende:
[..]
Mazzelaar!
Ik heb me al in januari in kunnen schrijven omdat ik vorig jaar niet kon starten. Maar daar zat geen vroege start bij. Ik hoop wel dat ze dit jaar niet meer starttijden van 14u s middags hebben want dat is natuurlijk vragen om moeilijkheden.
Bij de damloop zijn alle business teams eerst dus de snelste recreanten beginnen ook pas rond half twee.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 14:44 schreef core2duo het volgende:
[..]
Ik kan iedereen aanraden een snelle eindtijd op te geven. 1.20 uur bijvoorbeeld. Had je die mogelijkheid? Dan kun je eerder starten en loop je minder kans dat je de op de dag zelf weer de pineut bent en niet kan starten.
quote:Op zaterdag 17 mei 2025 16:16 schreef mignonne het volgende:
Nog mensen hier die morgen Utrecht gaan rennen?
quote:
Ligt aan de warmte denk ik. Op Aruba heb ik er ook rustig 2:35 over gedaan op een rustig tempo.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 20:15 schreef core2duo het volgende:
Een hele discussie en zorgen over de limiettijd bij de halve marathon van Utrecht.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)lve-marathon-utrecht
Is 2.30 uur wellicht te kort voor mensen die niet de lichaamsbouw, belastbaarheid of leeftijd hebben voor een snelle tijd?
Op Aruba is het echt warm! 27-28 graden gemiddeld. Hoe was die ervaring? 2:35 komt voor mij over als een rustig tempo. Voor sommigen is het echt het maximum haalbare, daarom ben ik voorstander van een soepele limiettijd.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 21:37 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
Ligt aan de warmte denk ik. Op Aruba heb ik er ook rustig 2:35 over gedaan op een rustig tempo.
Aan de andere kant, als je rustig een 21km wilt lopen hoef je dat niet in wedstrijdverband te doen.
2:35 is 7:22/km, het is echt niet snel hoor.
Dat is een discussie die elke zoveel tijd terug lijkt te komen. Ook best een interessante vind ik omdat er heel veel verschillende factoren meespelen.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 20:15 schreef core2duo het volgende:
Een hele discussie en zorgen over de limiettijd bij de halve marathon van Utrecht.
Is 2.30 uur wellicht te kort voor mensen die niet de lichaamsbouw, belastbaarheid of leeftijd hebben voor een snelle tijd?
Ik denk dat de halve voor hem eigenlijk wel de max is. Of hij moet nu echt wat serieuzer gaan trainen.quote:
Laten we, zoals bij de wandelvierdaagse, een auto er voor rijden zodat niemand binnen 2,5 uur finisht.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 20:15 schreef core2duo het volgende:
Mariëtte is inderdaad niet bij de pakken neer gaan zitten en heeft in april de marathon van Rotterdam uitgelopen binnen 5:08, ruim binnen de tijdslimiet (5:30). Zo kan het ook. Het past mijns inziens bij de loopsport om te kijken naar de mogelijkheden. Wat je feitelijk al zegt: inzet tonen er om sneller te worden.quote:Op zondag 18 mei 2025 10:26 schreef Tracksmith het volgende:
Nou, die Jeanine die zegt "dit is mijn comfortabele tempo en ik heb niet de behoefte om sneller te worden", daar heb ik niet zoveel mee.
Ik stel voor dat zij dan enkel halve marathons met een langere tijdsduur uitkiest en niet zanikt over halve marathons met een limiet van 2,5 uur.
Dan heb ik veel meer respect voor Mariëtte die het als een uitdaging ziet om sneller te worden en wél binnen de 2,5 uur te finishen de volgende keer.
Eens.quote:Op zondag 18 mei 2025 10:26 schreef Tracksmith het volgende:
Nou, die Jeanine die zegt "dit is mijn comfortabele tempo en ik heb niet de behoefte om sneller te worden", daar heb ik niet zoveel mee.
Ik stel voor dat zij dan enkel halve marathons met een langere tijdsduur uitkiest en niet zanikt over halve marathons met een limiet van 2,5 uur.
Dan heb ik veel meer respect voor Mariëtte die het als een uitdaging ziet om sneller te worden ein wél binnen de 2,5 uur te finishen de volgende keer.
Wat top! Mooie tijd zeg, gefeliciteerd.quote:Op zondag 18 mei 2025 18:42 schreef En1gma het volgende:
Vandaag wat te snel gestart en dat moeten bekopen op het eind. Toen een PR er voor m'n gevoel niet meer in zat, heb ik het tempo laten zakken en alsnog gefinished in een prima tijd van 1:40 hoog. Voor m'n gevoel wel veel draaien en keren in Utrecht.
Provincie 7 afgevinkt, de volgende wordt Zeeland in september.
Maar dan is dat toch gewoon: jammer maar helaas.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 20:15 schreef core2duo het volgende:
Op de 5k kwam ik ook uit op 4,83km en daardoor onverwacht PR van sub20 gelopen maar weet niet of ik die wel mag meetellenquote:Op maandag 19 mei 2025 08:37 schreef SEMTEX het volgende:
Ik liep zaterdag de Bijlmerrun halve marathon (provincie Noord Holland voor mijn Prorun provincie challenge). Blijft een ontzettend toffe loop, ontzettend enthousiaste mensen, toffe muziek en drumband, elke waterpost een feest en ik liep ook nog 1:45:21 (al was dat wel 20,9km en ik zag mensen op Strava met 20,76km als gelopen kilometers).
Ik zag ook heel aparte rondetijden op het 16km matje in mijn uitslag, iets wat mijn Garmin niet gezien heeft. Er stond wel iemand van de Atletiekunie op het doorkomstpunt.quote:Op maandag 19 mei 2025 10:30 schreef Kwalberto het volgende:
[..]
Op de 5k kwam ik ook uit op 4,83km en daardoor onverwacht PR van sub20 gelopen maar weet niet of ik die wel mag meetellen
Toch kom je aardig in de buurt als je kijkt naar de gemiddelde tijd die mensen over een wedstrijd doen.quote:Op zondag 18 mei 2025 23:05 schreef kalinhos het volgende:
[..]
150 minuten over 21,1 km is echt een vrij rustig langzaam tempo, dat moet toch te trainen zijn.
Je hoeft m echt niet in 84 minuten te lopen maar 2,5x zo laat als de winnaar is toch een redelijke termijn?
https://www.prorun.nl/bor(...)-lopen-in-flevoland/quote:Op maandag 19 mei 2025 15:14 schreef SEMTEX het volgende:
Ik zat te kijken naar deze nieuwe marathon/HM voor provincie Friesland, in het pittoreske Urk. Eh ja...vol: https://www.urkmarathon.nl/
Moet een loopje in één provincie liggen om mee te tellen voor die challenge of mag die ook door twee provincies gaan? Of vinkje je dan in een keer twee provincies af?quote:In 1824 werd Urk een Noord-Hollandse gemeente en tot 1950 bleef Urk bij de provincie Noord-Holland, daarna tot 1986 bij de provincie Overijssel. Vanaf 1 januari 1986 hoort de gemeente bij Flevoland. Hiermee is Urk de enige gemeente in Nederland die in drie provincies heeft gelegen.
Oh ik dacht Frieslandquote:Op dinsdag 20 mei 2025 12:52 schreef Nober het volgende:
Als je Urk loopt dan heb je die hele challenge in een keer voltooid Urk ligt immers overal.
[..]
Moet een loopje in één provincie liggen om mee te tellen voor die challenge of mag die ook door twee provincies gaan? Of vinkje je dan in een keer twee provincies af?
Qua Friesland blijft er dan wel genoeg over qua opties. De Slagte marathon, de marathon van Sneek (21-6), Gaasterlanrun (weekend voor de kerst), Leeuwwarden heeft er minimaal 1 maar die is net geweest dacht ik.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 13:30 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Oh ik dacht Friesland. Ik heb Flevoland al (ik ga de 30 van Almere lopen). En Urk is nu dus ingelijfd bij Flevoland. Is maar 1 provincie tegelijk.
Sneek en Leeuwarden overweeg ik.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 15:24 schreef CaLeX het volgende:
[..]
Qua Friesland blijft er dan wel genoeg over qua opties. De Slagte marathon, de marathon van Sneek (21-6), Gaasterlanrun (weekend voor de kerst), Leeuwwarden heeft er minimaal 1 maar die is net geweest dacht ik.
De berenloop dan :pquote:Op dinsdag 20 mei 2025 15:24 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Sneek en Leeuwarden overweeg ik.
Iedereen vergeet trouwens dat Waddeneilanden ook onder een provincie vallen. Al vind ik die lastig te doen qua accomodatie.
Ik heb er ooit alleen aangelegd met een bootje, maar dat lijkt me echt een mooie stad om te lopenquote:
Opzet of ben ik nou te snel conclusies aan het trekken?quote:Op dinsdag 20 mei 2025 17:51 schreef Evangelion het volgende:
Arm meisje rechts op 2:55![]()
Kijken bij de uitslagen van vorig jaar of je kans hebt om top 3 vrouw te zijn, of top 3 vrouw in haar leeftijdsklasse als daar een prijs voor is.quote:Op woensdag 21 mei 2025 16:37 schreef PippenScottie het volgende:
Vraagje.
Ik kan een bib krijgen om mee te doen aan de Alkmaar City Run.
Probleem is, deze bib is van een vrouw en ik ben een man. Ik loop relatief snel en vind dat ik eigenlijk de uitslag vervuil door als man bij de vrouwencategorie mee te lopen.
Plus ik ben bang dat ik word uitgelachen door de vrouwennaam op mijn bib. Dat laatste is een grapje
Maare. Wat is de etiquette in dit geval? Wat zouden jullie doen?
Als je de mail met bewijs van inschrijving hebt, kun je inloggen op het dashboard en de gegevens aanpassen naar jouw gegevens. Dat er dan een andere naam op het startnummer staat is dan nog het enige nadeel.quote:Op woensdag 21 mei 2025 16:37 schreef PippenScottie het volgende:
Vraagje.
Ik kan een bib krijgen om mee te doen aan de Alkmaar City Run.
Probleem is, deze bib is van een vrouw en ik ben een man. Ik loop relatief snel en vind dat ik eigenlijk de uitslag vervuil door als man bij de vrouwencategorie mee te lopen.
Plus ik ben bang dat ik word uitgelachen door de vrouwennaam op mijn bib. Dat laatste is een grapje
Maare. Wat is de etiquette in dit geval? Wat zouden jullie doen?
Ik heh dit eens opgezocht, en er is een meer dan redelijke kans dat ik het podium ga halen in de categorie vrouwen 45+quote:Op woensdag 21 mei 2025 16:54 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Kijken bij de uitslagen van vorig jaar of je kans hebt om top 3 vrouw te zijn, of top 3 vrouw in haar leeftijdsklasse als daar een prijs voor is.
Zo niet, boeie.
Stuur een mailtje naar de wedstrijd secretaris, of loop even langs voor de start.quote:Op woensdag 21 mei 2025 21:26 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Ik heh dit eens opgezocht, en er is een meer dan redelijke kans dat ik het podium ga halen in de categorie vrouwen 45+![]()
Ik ben bang dat ik hiermee de rechten van transatleten minstens tien jaar terug schroef
De buren hebben ook niet even laten weten dat ze daar lagen?quote:Op woensdag 21 mei 2025 21:37 schreef valleilijn het volgende:
Nou m'n schoenen, paartje Puma Deviate Nitro 3, zijn toch nog boven water gekomen, ze lagen gewoon bij de buren maar dat had de bezorger dus even aan niemand laten weten![]()
Alleen jammer dat ik op advies van de fysio nu toch even twee weken niet ga hardlopen om m'n pees goed rust te geven, duur dan nog even voor ik ze in gebruik kan nemen
Omzetten van een ticket was heel makkelijk.quote:Op woensdag 21 mei 2025 21:30 schreef CaLeX het volgende:
[..]
Stuur een mailtje naar de wedstrijd secretaris, of loop even langs voor de start.
Mocht je het tijd technisch halen dan kunnen we hier wel een podiumceremonie voor je gaan houdenquote:Op donderdag 22 mei 2025 11:13 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Omzetten van een ticket was heel makkelijk.
Toch jammer, ik had graag het podium van vrouwen 45+ gehaald
Ik kan alsnog de honneurs voor je waarnemenquote:Op donderdag 22 mei 2025 11:13 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Een ietwat verlate felicitatie!quote:Op donderdag 22 mei 2025 15:36 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Ik kan alsnog de honneurs voor je waarnemenik ben net 16 dagen 45.
Podium voor vrouwen zal ik nooit halen.quote:Op donderdag 22 mei 2025 11:13 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Slimmer Presteren Podcast · Episodequote:In deze aflevering hebben Gerrit en Jurgen het over: Zoet, zoeter, zoetst: hoeveel koolhydraten neem jij tijdens een marathon of triatlon?
INLEIDING: Koolhydraten zijn onmisbaar tijdens een lange race. Maar hoeveel heb je écht nodig?
In de aflevering van deze week zoeken Gerrit en Jurgen het uit — met ervaringen uit de community en inzichten van sportarts Guido Vroemen.
Hoeveel gram per uur is optimaal voor jou? Wat gebeurt er als je darmen protesteren? En waarom kopiëren van de profs niet altijd slim is?
Dit is een aflevering voor iedereen die traint voor een marathon, triatlon of lange duurinspanning.
Vragen die in deze aflevering worden beantwoord: Wat is een goede hoeveelheid koolhydraten tijdens een marathon of triatlon?
Dat hangt af van je duur, intensiteit en gewenning. Richtlijnen starten rond 60 gram per uur, met een maximum van 90 gram voor goed getrainde sporters.
Volgens sportarts Guido Vroemen kunnen sommige topsporters tot 120 gram per uur verdragen, maar dat vereist training van de darmen.
Is meer koolhydraten altijd beter voor je prestatie?
Nee. De opnamecapaciteit van je lichaam is begrensd. Wat je niet kunt verteren, levert geen energie — en kan juist maag- en darmklachten veroorzaken. Het gaat erom hoeveel je effectief kunt gebruiken, niet alleen hoeveel je binnenkrijgt.
Moet je koolhydraten trainen, net als je benen?
Ja. Guido legt uit dat 'training the gut' net zo belangrijk is als looptraining. Je darmen leren wennen aan grote hoeveelheden koolhydraten onder belasting. Dat vraagt tijd, herhaling en vooral: goed luisteren naar je lijf.
Hoe verschilt sportvoeding van dagelijkse voeding?
Tijdens een lange duurinspanning als een marathon of triathlonwedstrijd draait alles om snel beschikbare energie. Dat rechtvaardigt gels, sportdrank of andere snelle suikers. Maar dat wil niet zeggen dat je ook buiten je trainingen om voortdurend zoetigheid nodig hebt. Die scheiding tussen prestatie en gezondheid komt in deze aflevering duidelijk terug.
Wat is de grootste valkuil bij koolhydraten tijdens een marathon?
Kijk niet alleen naar wat de profs doen. Wat voor hen werkt, is niet per se goed voor recreanten. Denk aan lichaamsbouw, intensiteit, begeleiding en gewenning. Simpel gezegd: kopieer geen cijfers — test wat werkt voor jou.
Handige bronnen en links: Uitleg over de ‘post-(marathon) exercise’ afname in insuline gevoeligheid: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/apha.14007
Vergelijking tussen 120 g en 90 g per uur KH inname bij topwielrenners: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35951130/
Waarschuwing van Louise Burke et al. aan recreanten om niet klakkeloos de voedingsrichtlijnen van profsporters over te nemen: https://www.sciencedirect(...)ii/S0891584924009791
Klopt de hoeveelheid koolhydraten op de verpakking van je reep of energiedrankje wel?: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/39579757/
Studie van Prins, Noakes en collega’s bij triatleten op een hoog vs. laag-KH dieet en dat voldoende glycogeenvoorraad misschien wel helemaal niet zo belangrijk is bij de sportprestatie:
Oh interessant, daar zat ik vd week nog naar te googlen!quote:Op vrijdag 23 mei 2025 12:49 schreef Nober het volgende:
Dit is de 225e aflevering van de Slimmer Presteren Podcast, over sport, onderzoek en innovatie.
[..]
Een marathon op 2 gelletjes kan zeker. Mijn loopmaatje deed dat vorig jaar. Maar hij ging niet voor een PR en liep 15 minuten trager dan zijn PR. Hij had trouwens ook niks van carbloading gedaan voor die marathon. Enkel de laatste 5 km begon hij het energietekort te voelen en is hij licht vertraagd.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 18:13 schreef twist02 het volgende:
[..]
Oh interessant, daar zat ik vd week nog naar te googlen!![]()
Een bekende liep laatst een marathon op 2/3 gelletjes en vroeg me al af of dat niet erg weinig was, aangezien ik dat al van plan was voor een halve
15 min lager dan je marathon PB is ook gewoon Z2 (of net Z3) aka fat burning.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 06:39 schreef Tracksmith het volgende:
[..]
Een marathon op 2 gelletjes kan zeker. Mijn loopmaatje deed dat vorig jaar. Maar hij ging niet voor een PR en liep 15 minuten trager dan zijn PR. Hij had trouwens ook niks van carbloading gedaan voor die marathon. Enkel de laatste 5 km begon hij het energietekort te voelen en is hij licht vertraagd.
Dat komt overeen met wat ze in de podcast zeggen. Geen of weinig koolhydraten nemen kan zeker (zo deden ze het 50 jaar geleden ook), maar je zal beter lopen mét koolhydraten.
Super! Ik heb het voordeel van regen ontdekt. In mijn omgeving zijn er steeds meer fatbikejochies die mensen intimiteren. Nu was het heel rustig :-)quote:
Ja, deze bekende liep 'm voor het eerst, dus het was sowieso een PRquote:Op zaterdag 24 mei 2025 06:39 schreef Tracksmith het volgende:
[..]
Een marathon op 2 gelletjes kan zeker. Mijn loopmaatje deed dat vorig jaar. Maar hij ging niet voor een PR en liep 15 minuten trager dan zijn PR. Hij had trouwens ook niks van carbloading gedaan voor die marathon. Enkel de laatste 5 km begon hij het energietekort te voelen en is hij licht vertraagd.
Dat komt overeen met wat ze in de podcast zeggen. Geen of weinig koolhydraten nemen kan zeker (zo deden ze het 50 jaar geleden ook), maar je zal beter lopen mét koolhydraten.
Buitengewoon veel respect! Well done!quote:Op zondag 25 mei 2025 14:22 schreef ok01 het volgende:
Vandaag mijn eerste halve marathon in Groningen gerend. Het was vreselijk, vermoeiend en fantastisch tegelijkertijd. Heb zo vaak bijna de handdoek in de ring gegooid, maar kon gelukkig nog strompelend finishen.
Wat een ervaring wel
Dat lijkt me overkill voor de halve, al is het een goede oefening voor de hele.quote:Op zondag 25 mei 2025 12:52 schreef twist02 het volgende:
[..]
Ja, deze bekende liep 'm voor het eerst, dus het was sowieso een PR
Maar hij was qua training goed voorbereid en liep tot 35km keurig op schema voor een tijd onder de 4 uur. Alleen de laatste kilometers was hij echt helemaal leeg. Dus dat -in combinatie met 'maar' 2/3 gelletjes- klonk wel echt als de klassieke hongerklop, vandaar dat ik me dat afvroeg.
Ik heb nu 2x een halve gedaan en neem dan al 3 gelletjes-/gummy reepjes, om de 5 km ongeveer. Ben vooral benieuwd of het lukt om dat tijdens een hele vol te houden.
Ook Haagse Beemden Loop in Breda toevallig? Komt bekend voorquote:Op zondag 25 mei 2025 21:20 schreef borrepus het volgende:
Wat een wind vandaag... Aan wedstrijd meegedaan en twee keer (waren 2 rondjes) mijzelf kapot gelopen in de polder met wind tegen...
Inderdaad ja vooral van het stuk richting de windmolens krijg ik nachtmerries van. En met mijn bouw heb ik vooral mensen uit de wind gehouden hahaquote:Op zondag 25 mei 2025 22:24 schreef Noisecontrollers het volgende:
[..]
Ook Haagse Beemden Loop in Breda toevallig? Komt bekend voor
Ik was ff weg. Uhm. Ik was weggegaan op 7.zoveel/km. Het ging best lekker en heb in de laatste km's 6:30-6:45/km gelopen. Maar het liep lekker hoor. Je zweet wat meer dan in NL.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:13 schreef core2duo het volgende:
[..]
Op Aruba is het echt warm! 27-28 graden gemiddeld. Hoe was die ervaring? 2:35 komt voor mij over als een rustig tempo. Voor sommigen is het echt het maximum haalbare, daarom ben ik voorstander van een soepele limiettijd.
Zelf heb ik een keer een halve in Dubai gelopen, ook in die temperatuur en met de start kort na zonsopkomst. Redelijk goed gelopen; een paar dagen daarna had ik helaas koorts gehad. Als ik terugkijk vermoed ik te weinig gehydrateerd na de loop. Het lijkt alsof die warmte in combinatie met een halve marathon toch iets met het lichaam doet.
Schema maken met negatieve split? Na 47 keer moet je toch wel meerdere gameplans hebben geprobeerd?quote:Op maandag 26 mei 2025 10:19 schreef SEMTEX het volgende:
Ik liep in Amersfoort gisteren (de halve marathon). Startvak was inderdaad kletsnat, op 10km hadden we al zonRaar weer. Wel weer lekker gelopen, al waren de laatste 2km zwaar. Zoals gewoonlijk ga ik de eerste 10km te hardm zak dan wat terug en word wat trager in de tweede helft.
Ik vind het denk ik op de een of andere manier wel prettig om de eerste 10km hard te lopen, dan terug te kunnen zakken met de gedachte dat ik een bepaalde tijd nu wel kan halen en mocht er dan in de laatste kilometers nog iets in zitten, dan nog te versnellen.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 17:38 schreef Nober het volgende:
[..]
Schema maken met negatieve split? Na 47 keer moet je toch wel meerdere gameplans hebben geprobeerd?
Ik vind het wel handig om de eerste 3km niet onder een bepaalde tijd te lopen zodat ik, voor mijn doen, niet te snel start.
Maar bij mijn laatste HM probeerde ik tijd te pakken in de eerste 5km en daarna mijn gebruikelijke tijden te lopen. Dat lukte wel maar dat kan ook verkeerd uitpakken.
Lastige afstand ook om jezelf in te houden. En niet mee te gaan met al die lopers die je inhalen.
Misschien weten andere lopers de formule voor het indelen van de HM.quote:Op woensdag 28 mei 2025 09:11 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Ik vind het denk ik op de een of andere manier wel prettig om de eerste 10km hard te lopen, dan terug te kunnen zakken met de gedachte dat ik een bepaalde tijd nu wel kan halen en mocht er dan in de laatste kilometers nog iets in zitten, dan nog te versnellen.
Een schema met ene negatieve split is wel een idee. Ik worstel een beetje met mijn Garmin coach plan momenteel. Mijn horloge slaat er regelmatig op vast en ik heb de laatste tijd niet echt tijd om de trainingen netjes uit te voeren. En halve marathon nummer 48, wat de halve van Veldhoven zou worden op 15 juni, is verplaatst omdat Golazo de inzet van medische zorg niet rondkreeg. Dus heb ik ineens mijn eerste halve marathon in september.
Dat is ook wel een leuke. Niet te doen met OV, dus kijken of mijn eega mee wil.quote:Op woensdag 28 mei 2025 10:12 schreef Nober het volgende:
[..]
Misschien weten andere lopers de formule voor het indelen van de HM.
Sint-Oedenrode, 15 juni een optie?
Rooi kun je op de fiets!quote:Op woensdag 28 mei 2025 10:20 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Dat is ook wel een leuke. Niet te doen met OV, dus kijken of mijn eega mee wil.
Herkenbaar! Ik kan het niet gebruiken. Ik gebruik een plan, maar ik heb mn dinsdag en zaterdagloopjes die ik standaard met andere mensen loop en die trainingsplannen van Garmin kunnen het niet aan. Die denken dat dat je niet gelopen hebt terwijl je gewoon km's hebt gemaakt. Je kan niet tegen zo'n plan zeggen, gebruik dit loopje even. Zooooo hinderlijk is dat, het is echt alleen alles of niks met die dingen.quote:Op woensdag 28 mei 2025 09:11 schreef SEMTEX het volgende:
Ik worstel een beetje met mijn Garmin coach plan momenteel
Sja, middelbare scholieren... in dit land zonder gezag zijn ze inderdaad luidruchtig. Zo ook gisteren in het zwembad en helaas ook een keer in het vliegtuig bij zo’n groep gezeten.quote:Op woensdag 28 mei 2025 22:30 schreef PippenScottie het volgende:
Ik heb net de Alkmaar City Run By Night gelopen. Een hardloopvriendinnetje was zo aardig om haar startbewijs aan mij te geven, dus kon ik net opdraven voor de 5 kilometer.
We startten in verschillende vakken. Ik weet niet precies wat de criteria waren waarop besloten werd in welk vak je mocht starten, maar ik stond for some reason tussen allemaal middelbare scholieren.
Nu vind ik middelbare scholieren sowieso een druk en luidruchtig volk, maar als ze gespannen zijn, zoals voor de start van een city run, dan verdrievoudigt hun energieniveau en volume. Ik keek erg uit naar het startsein.
Ik had al snel door dat ik ergens vooraan in het vak moest staan, anders zou ik me de eerste kilometer tussen allemaal scholieren door moeten wurmen. Het parcours ging immers over de smalle straten van het prachtige centrum van Alkmaar en inhalen kon lang niet overal even makkelijk.
[...]
Goed herstel. Hopelijk valt het meequote:Op donderdag 29 mei 2025 18:01 schreef Sport_Life het volgende:
Vandaag een rustig loopje gedaan, ineens *pats* en een felle pijn in mn kuit. Lijkt (net) geen zweepslag maar de 15km wedstrijd dit weekend gaat waarschijnlijk niet lukken en volgende week een halve marathon zal ook lastig worden.
Baal een beetje
Morgen (buiten)zwemmen en fietsen met lekker weer , dat verdacht de pijn een beetje.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
smashrun.comquote:
quote:Op zaterdag 31 mei 2025 21:18 schreef Evangelion het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
(top 15% van je age/geslacht-klasse zitten - devotion was de laatste gold door vakanties en veel mensen lopen echt elke dag)Waar vind ik die smash run app?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Via de site:![]()
Denk dat er alleen een website is. Het is ook niet super boeiend allemaal.quote:Op zondag 1 juni 2025 17:35 schreef Nober het volgende:
Strava heeft nog steeds problemen met de GPS.
Voorlopig maar weer verder op health.
[..]
Waar vind ik die smash run app?
Via de site:
[ afbeelding ]
Halve marathon Zwolle is een prachtige race. Veel plezier alvast!quote:Op vrijdag 30 mei 2025 22:19 schreef TommyL0204 het volgende:
Afgelopen zondag de 8 mijl in Meppel gelopen. Met een flinke kop vol met snot en keelpijn nog getwijfeld om te starten. Toch gelopen. Voor en na de wedstrijd regen, maar tijdens het lopen ineens heerlijk zon!
De ongeveer 12.9 km gelopen in 1.14.16. Wel vrij strakke kilometertijden, maar je merkt dan toch dat het echte diep gaan niet loopt. Wel een kick om na ronde 1 allemaal mensen in te halen die de 4 mijl lopen. Wel even topdrukte met inhalen dan.
Mijn hoofddoel is zaterdag 14 juni. De halve marathon van Zwolle in de avond. Ik leg de lat hoog voor mezelf door te proberen onder de 2 uur te lopen. Maar dan moet echt alles mee zitten.
Prachtige tijd!!quote:Op zondag 1 juni 2025 20:22 schreef GotenSSJ het volgende:
Nooit verder gelopen dan 5km, maar na het mislopen van een ticket voor de Kopenhagen-Malmo bridge run (succes @:Evangelion!) besloten om het te vervangen met een 10km in de plaats waar ik woon.
Moker traag, maar gefinished in 1u12. Beter dan zitten, en een mooie medaille rijker3 weken geleden 4 dagen met koorts op bed gelegen, geen specifieke training, dus meer zat er ook echt niet in.
Ik vind het ook prima hoor, maar ik was 38ste van de 39 in mijn geslacht+leeftijdscategoriequote:
En ook keisnel uitverkocht dit jaarquote:Op zondag 1 juni 2025 20:08 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Halve marathon Zwolle is een prachtige race. Veel plezier alvast!
https://www.diepehelholterbergloop.nl/quote:Op maandag 2 juni 2025 09:40 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
En ook keisnel uitverkocht dit jaar(Provincieloper baalt)
Oh dat is misschien wel watquote:
Dit is zonder overdrijven één van de leukste lopen van het jaar.quote:
Boh, op de 10KM zouden ze van mij bij 1u10 wel de limiet mogen zetten.quote:Op zondag 1 juni 2025 20:22 schreef GotenSSJ het volgende:
Nooit verder gelopen dan 5km, maar na het mislopen van een ticket voor de Kopenhagen-Malmo bridge run (succes @:Evangelion!) besloten om het te vervangen met een 10km in de plaats waar ik woon.
Moker traag, maar gefinished in 1u12. Beter dan zitten, en een mooie medaille rijker3 weken geleden 4 dagen met koorts op bed gelegen, geen specifieke training, dus meer zat er ook echt niet in.
Klinkt wel heel duurzaam dat pakket van de KLM.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 23:15 schreef slacker_nl het volgende:
Vandaag mn bib opgehaald voor de KLM HM. Beetje matige goodiebag hadden ze. Een stoffen shirt (die ik gelijk heb weggegooid) en een hersluitbare plastic pot met daarin een doek(je) van dryfit stof. Ik snap dat niet geheel. Tis niet dat het goed water vasthoudt fzo.
Anyhows, zondag 21km. Heb er wel zin in.
Dat is wel heel vet! Een halve marathon onder warme omstandigheden. Minimumtemperatuur 27 graden.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 23:15 schreef slacker_nl het volgende:
Vandaag mn bib opgehaald voor de KLM HM. Beetje matige goodiebag hadden ze. Een stoffen shirt (die ik gelijk heb weggegooid) en een hersluitbare plastic pot met daarin een doek(je) van dryfit stof. Ik snap dat niet geheel. Tis niet dat het goed water vasthoudt fzo.
Anyhows, zondag 21km. Heb er wel zin in.
Je mag minstens 2 graden hoger zitten. Twee jaar geleden was de min temp om 5.15 29 graden en werd het max 35 graden, met een gemiddelde temp van 31 graden.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 00:17 schreef core2duo het volgende:
[..]
Dat is wel heel vet! Een halve marathon onder warme omstandigheden. Minimumtemperatuur 27 graden.
Terwijl men in Nederland 22 graden met zon en 50% lichtvochtigheid vaak al warm vindt om te wandelen of te klussen. Geen idee of dat fysiologisch echt warm kan zijn of dat het tussen de oren zit.
@SEMTEX, deze heb ik vorig jaar gedaan (de 10km) en was echt heel erg leuk! Ik was aangenaam verrast. Sympathiek dorp, kleinschalige run maar wel professioneel opgepakt en echt werkelijk prachtige omgeving.quote:
Persoonlijk zou ik voorzichtig doen.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 10:36 schreef Tjacka het volgende:
Hallo vrienden,
Ik heb wat lichte pijn in mijn lies en donderdag na het lopen voelde ik hem wel. Nu valt het mee. Zou ik toch proberen om te gaan of beter een training skippen?
Juni kan extra heet zijn daar. Ik zie 26-32°C (min/max) in de weersverwachting staan voor Oranjestad. Door de luchtvochtigheid voelt het beduidend warmer aan. Leuk dat je ook midden op de dag in beweging bent. Ik ga begin december een halve marathon in Singapore lopen. Ook middenin de tropen.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 02:53 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
Je mag minstens 2 graden hoger zitten. Twee jaar geleden was de min temp om 5.15 29 graden en werd het max 35 graden, met een gemiddelde temp van 31 graden.
You bet your ass it is hot, als ik om 14 uur beach tennis is het 33-35 graden in de volle zon. De eerste keer dat ik dat deed dacht ik dat ik winterkleding aanhad terwijl ik met een singlet aan het spelen was.
Ga morgen weer naar de sportschool en maandag ook. Vandaag een rondje wandelen ja. Hopen dat het dinsdag beter isquote:Op zaterdag 7 juni 2025 10:49 schreef mignonne het volgende:
[..]
Persoonlijk zou ik voorzichtig doen.
Kun je je training vervangen door fietsen, zwemmen of krachttraining? Of desnoods een flink wandeling maar iets wat minder belastend is voor je lijf dan rennen?
Verstandig denk ik. Beterschap ermee! Hopelijk is het inderdaad snel weg.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 11:34 schreef Tjacka het volgende:
[..]
Ga morgen weer naar de sportschool en maandag ook. Vandaag een rondje wandelen ja. Hopen dat het dinsdag beter is
In 't orkaanseizoen is het vaak warmer omdat de orkanen invloed hebben op de wind. Zodra de wind wegvalt valt de natuurlijke verkoeling weg.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 11:14 schreef core2duo het volgende:
[..]
Juni kan extra heet zijn daar. Ik zie 26-32°C (min/max) in de weersverwachting staan voor Oranjestad. Door de luchtvochtigheid voelt het beduidend warmer aan. Leuk dat je ook midden op de dag in beweging bent. Ik ga begin december een halve marathon in Singapore lopen. Ook middenin de tropen.
Veel succes en plezier morgen met de KLM Half Marathon!
Dat is helaas ons klimaat. Vandaag en morgen is het beroerd loopweer. Het lijkt wel november! Er komt verbetering in de nieuwe week.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 15:59 schreef Evangelion het volgende:
Ik word zo moedeloos van die maandenlange windkracht 4 in de open polder. Elk weertype is beter dan wind om in hard te lopen.
mimimimi
Ah, wat erg :-(quote:Op zondag 8 juni 2025 11:37 schreef slacker_nl het volgende:
auto wilde niet starten en mn fiets had zachte banden. Heb de start niet eens gehaald. Een groot nadeel van zo vroeg beginnen is dat iedereen nog slaapt en dus ia ff aankloppen bij de buren om je naar de start te brengen niet echt mogelijk.
Jepquote:Op zondag 8 juni 2025 12:43 schreef core2duo het volgende:
[..]
Ah, wat erg :-(
Een regelrecht rampscenario wat maar eens in de 100 jaar voorkomt. Woon je op Aruba?
Parkrun is geen wedstrijd zeggen ze tochquote:Op dinsdag 10 juni 2025 00:07 schreef kalinhos het volgende:
Afgelopen zaterdag weer eens een parkrun gelopen. Normaal is er een vlugge japie die altijd 17:30-18:10 ofzo loopt maar die was er niet dus ik dacht we hebben een kans. Staat er een volgende op die 18:22(!!) liep, wederom 2e![]()
Heb t al eerder gezegd maar blijf dat echt een tof fenomeen vinden, eigenlijk jammer dat het vooral in noord-west europa bekend is
300 hier koekoekquote:Op maandag 9 juni 2025 11:06 schreef PippenScottie het volgende:
We hadden een extra parkrun vandaag. Een hele Britse invasie kwam opdagen en we hadden het dubbele van de normale opkomst. 90 man vandaag, een record.
Ik verbeterde zelf mijn PR van 23.44 naar 23.19. Ik had niet verwacht nog zoveel marge te hebben, het gaat nu best wel hard.
Ik weet zeker dat ik al ruim twintig jaar niet zo’n tijd heb gelopen. Al begin twintiger zou ik lage 22 wel hebben gehaald.
Beterschap,quote:Op zaterdag 7 juni 2025 10:52 schreef mignonne het volgende:
Door omstandigheden kan ik mn runs deze maand niet meer doen. Echt heel rot maar goed, wel startbewijzen enzo.
Mocht iemand willen dan heb ik ter overname starbewijzen voor Maastrichts mooiste (morgen!), Vuurtorenloop HvH (13-6 avond), TT City run Assen (21-6). Alle startbewijzen zijn voor de 10km afstand.
Voor jullie mag alles voor een vriendenprijs, tientje ofzo? Dm me even als je iets wil. Opsturen vind ik zelf riskant want post doet er de laatste tijd erg lang over.
Haha, dat klopt wel ja. Gister ook een wandeling van 14k. Dan denk je van: hardlopend gaat dat ook makkelijk, dus wandelend moet dat een eitje zijn. Maar het is echt een andere sport.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 11:41 schreef SEMTEX het volgende:
Ik heb gisteren 18km gewandeld en zondag 18km hardgelopen. Dat is toch echt een andere tak van sport, je belast andere spieren en je kunt meer genieten van je omgeving. Had gisteren wel vermoeide voetzolen, vandaag voelt alles weer goed.
Jeetje wat vervelend joh!quote:Op dinsdag 10 juni 2025 12:47 schreef Tele6 het volgende:
Ik was braaf m'n fysio-oefeningen aan het doen voor de linkerheup, maar vanochtend na een stuk fietsen ineens mega pijn aan de rechterheup
Ik overweeg om tijdelijk compleet met trainen te stoppen want mijn lijf lijkt alleen maar stopsignalen af te geven
Volgens de fysio zijn mijn heupen niet sterk genoeg, waardoor ik met X-benen loop en allerlei verschillende pijntjes krijg op allerlei plekken.quote:Op woensdag 11 juni 2025 07:23 schreef mignonne het volgende:
[..]
Jeetje wat vervelend joh!
Enig idee waar het initieel vandaan komt die kwalen?
Wat ingewikkeld.quote:Op woensdag 11 juni 2025 09:03 schreef Tele6 het volgende:
[..]
Volgens de fysio zijn mijn heupen niet sterk genoeg, waardoor ik met X-benen loop en allerlei verschillende pijntjes krijg op allerlei plekken.
Ik beweeg relatief veel in mijn dagelijks leven (25 km fietsen woon-werk) en sport komt daar bovenop.
Afgelopen halfjaar niet altijd even veel slaap gehad, niet altijd even goed gegeten en vrij veel stress gehad.
Het blijft ook lastig om grenzen aan te voelen. Zoals met die fysio-oefeningen: ik moest ze dagelijks doen, en ik mocht ernaast ook hardlopen maar alleen als dat pijnvrij lukte. Nou lukte dat prima pijnvrij. En vervolgens ga ik een eind fietsen, doet dat helse pijn. Had ik van tevoren kunnen weten dat fietsen geen goed idee was? En wat doe je als je met fiets 20 km van huis in the middle of nowhere staat
Nja, de helse pijn is wel een verklaring voor, er loopt een zenuw door een spier heen bij je bil en die zenuw is nu geïrriteerd doordat ik die spier overbelast heb. En zenuwpijn is ongelofelijk naar.quote:Op woensdag 11 juni 2025 09:34 schreef mignonne het volgende:
[..]
Wat ingewikkeld.
Ik vind helse pijn wel veel pijn voor niet sterke heupen en iets wat met fysio op te lossen zou moeten zijn volgens de fysio![]()
Misschien tijd voor een keer een second opinion? Desnoods bij een sportarts bijvoorbeeld van Bergman?
Organisaties moeten gewoon geen (halve) marathons in juni organiseren.quote:Op woensdag 11 juni 2025 17:44 schreef core2duo het volgende:
Het is weer nepnieuws seizoen! Circa 30 graden overdag, aflandige wind en zeer hoge luchtvochtigheid in Hoek van Holland, op 13 juni.
Ik zie 24 graden bij Weeronline en 26 graden op iPhone weather en 25 graden op Weather Pro. De Vuurtorenloop is ingekort van 21,1 naar 10 km. Het kan niet meer in Nederland, de veiligheidsregio hanteert geen winnersmentaliteit. Dan ga ik er zelf wel een halve van maken, op Strava gaat het toch om de afstand. Logistiek is dat vrij eenvoudig.
Het gebeurt in de halve wereld, dat de loop gewoon doorgaat bij hogere temperaturen. Maar in Nederland wordt alles zo gelijkgetrokken, elk risico moet en zal worden vermeden.quote:Op woensdag 11 juni 2025 17:50 schreef Remco het volgende:
[..]
Organisaties moeten gewoon geen (halve) marathons in juni organiseren.
Bij 2 grote marathons dit jaar zijn er doden gevallen. Het is gewoon heel logisch dat je dat als organisatie niet op je geweten wil hebben en alle risico's uitsluit.quote:Op woensdag 11 juni 2025 17:58 schreef core2duo het volgende:
[..]
Het gebeurt in de halve wereld, dat de loop gewoon doorgaat bij hogere temperaturen. Maar in Nederland wordt alles zo gelijkgetrokken, elk risico moet en zal worden vermeden.
Dan is het echt dat men er in het buitenland heel anders mee omgaat. Het zou daar niet anders zijn. In het verkeer en in de luchtvaart gaat het helaas ook weleens mis.quote:Op woensdag 11 juni 2025 18:05 schreef Remco het volgende:
[..]
Bij 2 grote marathons dit jaar zijn er doden gevallen. Het is gewoon heel logisch dat je dat als organisatie niet op je geweten wil hebben en alle risico's uitsluit.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.:)
Ja of ze alleen 's avonds plannen.quote:Op woensdag 11 juni 2025 17:50 schreef Remco het volgende:
[..]
Organisaties moeten gewoon geen (halve) marathons in juni organiseren.
Ik doe het je niet na, ik vond wandelen in de hitte van Singapore al een aanslag.quote:Op woensdag 11 juni 2025 17:58 schreef core2duo het volgende:
De HM in Amsterdam wordt voor mij het hoofdnummer en begin december de halve marathon in Singapore. In totaal met Parijs in maart nog altijd 3 (officiële) halve marathons dit jaar :-)
De druk op de zorg om 19:00 in HVH..... Welke zorg? Eerste ziekenhuis wat je waar je terecht kan is het Haga ziekenhuis in Den Haag volgens mij.quote:Op woensdag 11 juni 2025 18:09 schreef core2duo het volgende:
[..]
Dan is het echt dat men er in het buitenland heel anders mee omgaat. Het zou daar niet anders zijn. In het verkeer en in de luchtvaart gaat het helaas ook weleens mis.
In Hoek van Holland heb je bovendien niet het probleem dat het heel druk is, met grote lopersaantallen. Het is een lokale loop, wat het risico op druk op de zorg kleiner maakt.
Of het Reinier de Graaf Gasthuis in Delft. Zelfde aanrijtijd.quote:Op donderdag 12 juni 2025 09:17 schreef CaLeX het volgende:
[..]
De druk op de zorg om 19:00 in HVH..... Welke zorg? Eerste ziekenhuis wat je waar je terecht kan is het Haga ziekenhuis in Den Haag volgens mij.
In het verkeer gaat het inderdaad ook weleens mis, daarom zijn er maatregelen en voorzorgsmaatregelen genomen (helmen, airbags, ABS, verplichte verzekering, verkeersregels, verkeerslichten etc). Als iedereen zich aan de regels houdt dan is er niets aan de hand, helaas is dat niet zo (zeker in NL waar we nog geen rij voor een pinautomaat kunnen maken) en hebben we het nodig om dit soort maatregelen te nemen bij hardloop evenementen.
Ik las laatst over een wetenschapper die als test lopers een pil had gegeven om hun temperatuur te meten tijdens een hardloopwedstrijd. Tot haar verbazing bleek bij een klein deel de temperatuur op te lopen tot 40 graden (koorts eigenlijk). Vrijwel onverklaarbaar en ook bij getrainde lopers.quote:Op donderdag 12 juni 2025 11:24 schreef Nijna het volgende:
Je kunt het nooit voor iedereen goed doen, maar dan kan je misschien beter gemopper hebben omdat je (al dan niet terecht) wat te voorzichtig bent geweest, dan gemopper omdat er doden zijn gevallen of de zorg zodanig overspoeld is dat er onveilige situaties ontstaan als mensen hulp nodig hebben.
Maar ik snap wel dat je teleurgesteld bent als je je goed hebt voorbereid en er naar uit keek.
Maar ook ervaren lopers kunnen een hitteberoerte krijgen.
Het blijft een wedstrijd en de een pusht zichzelf nou eenmaal meer dan de ander. Ik denk dat zeker met hitte, je een dun lijntje hebt tussen het gaat goed of het gaat mis.
Een vriend van ons heeft een hitteberoerte gehad, geen onervaren loper, wel gedreven. Ik heb de indruk als ik het verhaal hoor, dat het hem echt heeft overvallen. En dat was niet eens een halve marathon oid, het was volgens mij iets van 10km. En onderweg ging het mis.
Echt... luister naar je lijf, zeker met die warmte. Neem het serieus als je lijf aangeeft dat het te veel begint te worden.
Ah het rondje door de oude bossen, die is inderdaad erg mooi.quote:Op donderdag 12 juni 2025 16:23 schreef Tinos85 het volgende:
Vanmorgen eens een loopje gedaan in Schoorl, hier kom ik bij een rondje aan 20 tot 40 hoogtemeters dus dat was daar wel even andere koek.
Had de groene route gepakt, 12 km onverhard door de duinen met volgens mijn horloge 180 hoogtemeters. Leuke omgeving om te lopen en echt heel andere duinen dan hier in Heemskerk/Castricum. Zonnetje scheen al goed maar gelukkig was het goed beschut onder de bomen.
Uiteindelijk 12 km gedaan in 1:09. Daarna vocht weer goed bijgevuld want zweten was het
Is lopen op vermogen niet iets voor je dan?quote:Op donderdag 12 juni 2025 14:20 schreef Evangelion het volgende:
Ik probeer nu een andere trainingsmethode, en daarin moet ik mijn easy en long runs doen op 70% max heart rate. Maar dat doe ik nooit want dat is echt kei-langzaam. En dan is het makkelijk om te denken ik loop wel op 75%-80% want: horloge/band klopt niet, mijn max HR is hoger dan ik denk, het is zomer, het waait, etc.
Deze week (zondag, maandag, woensdag) wel gedaan en het is tergend traag, maar je merkt wel dat je veel frisser bent op de workout days. Of het is placebo-effect.
Gotta slow it down baby, gotta have some fun
Jep, hier begint de marathon volgende week ook om 18u en mijn 10k om 20u.quote:Op donderdag 12 juni 2025 08:41 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Ja of ze alleen 's avonds plannen.
[..]
Nouja het kan dus wel, maar vereist discipline en geduld.quote:Op donderdag 12 juni 2025 16:49 schreef mignonne het volgende:
[..]
Is lopen op vermogen niet iets voor je dan?
-edit- ik bedoel als je denkt dat je met hartslag niet helemaal accuraat kunt trainen. Met een stryd kun je je vermogen heel precies bijhouden.
Denk overigens niet dat het alleen maar placebo is hoor. Is toch een ander soort inspanning voor je lijf zo
Succes!quote:Op donderdag 12 juni 2025 17:07 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Nouja het kan dus wel, maar vereist discipline en geduld.
Ik ga het gewoon een tijdje proberen.
Volgende stap is het rode rondje?quote:Op donderdag 12 juni 2025 16:23 schreef Tinos85 het volgende:
Vanmorgen eens een loopje gedaan in Schoorl, hier kom ik bij een rondje aan 20 tot 40 hoogtemeters dus dat was daar wel even andere koek.
Had de groene route gepakt, 12 km onverhard door de duinen met volgens mijn horloge 180 hoogtemeters. Leuke omgeving om te lopen en echt heel andere duinen dan hier in Heemskerk/Castricum. Zonnetje scheen al goed maar gelukkig was het goed beschut onder de bomen.
Uiteindelijk 12 km gedaan in 1:09. Daarna vocht weer goed bijgevuld want zweten was het
Nou…quote:Op donderdag 12 juni 2025 18:40 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Volgende stap is het rode rondje?
Dat is waarquote:Op donderdag 12 juni 2025 10:15 schreef mignonne het volgende:
En mensen kunnen nog steeds lopen. Alleen dan de 10km ipv 21km. Dus je kunt nog steeds genieten van de sfeer, van het leuke parcours. Het feestje na afloop is geweldig, dat veranderd allemaal niet.
Mooi dat ze er onderzoek naar doen. Het zou mooi zijn als ze uiteindelijk iets vinden wat kan voorspellen of je er vatbaar voor bent of niet.quote:Op donderdag 12 juni 2025 11:41 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Ik las laatst over een wetenschapper die als test lopers een pil had gegeven om hun temperatuur te meten tijdens een hardloopwedstrijd. Tot haar verbazing bleek bij een klein deel de temperatuur op te lopen tot 40 graden (koorts eigenlijk). Vrijwel onverklaarbaar en ook bij getrainde lopers.
Ik heb dat onderzoek ook gelezen! Het was opvallend dat er ook zoveel lopers waren die geen klachten hadden maar wel een kerntemperatuur van op of boven de 40°quote:Op vrijdag 13 juni 2025 07:20 schreef Nijna het volgende:
[..]
Mooi dat ze er onderzoek naar doen. Het zou mooi zijn als ze uiteindelijk iets vinden wat kan voorspellen of je er vatbaar voor bent of niet.
Nou het zit ze echt niet mee zegquote:Op vrijdag 13 juni 2025 00:55 schreef core2duo het volgende:
[..]
Dat is waar![]()
WeerOnline:
"Vanaf de namiddag en vooral vanavond trekken regen- en onweersbuien vanuit het zuiden over vooral de westelijke helft van het land noordwaarts. Deze buien kunnen zwaar uitpakken met een hoge bliksemactiviteit, zware windstoten, hagel en veel regenwater in korte tijd. Later vanavond neemt de kans op zware onweersbuien af."
Had dat niet een andere keer gekund? Hopelijk blijft dat schijtonweer uit. Je kan het loodje leggen als je wordt geraakt en kan alsnog betekenen dat de loop in zijn geheel wordt afgelast.
Als in wel een telefoon mee? Ik laat die eigenlijk ook altijd thuis.quote:Op donderdag 12 juni 2025 22:59 schreef mignonne het volgende:
Ach![]()
Ik lees op de facebook van politie venray dat er een hardloper gevonden is die onwel geworden is maar identiteit onbekend. Er staat een omschrijving op hun pagina.
Volgens zijn horloge was hij 21 min onderweg en blijkbaar geen telefoon mee.
Stay safe mensen. Loop verstandig.
Niet te hard rennen als het bloedheet is lijkt me.quote:Op vrijdag 13 juni 2025 17:29 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Als in wel een telefoon mee? Ik laat die eigenlijk ook altijd thuis.
Ah ja oke.quote:Op vrijdag 13 juni 2025 18:20 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Niet te hard rennen als het bloedheet is lijkt me.
(tenzij het een race is en je lang getrained hebt, dan gewoon dood of de gladiolen).
Euh nou eigenlijk vooral als in loop verstandig, tempo aanpassen en genoeg drinken etc.quote:Op vrijdag 13 juni 2025 17:29 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Als in wel een telefoon mee? Ik laat die eigenlijk ook altijd thuis.
Balen man! Hoe laat zou je starten?quote:Op vrijdag 13 juni 2025 17:19 schreef TommyL0204 het volgende:
Halve marathon Zwolle afgelastErg balen, maar wel begrijpelijk
20.15 uur. Maar wel kans op onweer en hoge luchtvochtigheid. Denk dat dat meer de reden is dan de temperatuurquote:Op vrijdag 13 juni 2025 18:49 schreef core2duo het volgende:
[..]
Balen man! Hoe laat zou je starten?
Zojuist ruim 11 km gelopen, ruim een kwartier pauze en zometeen gaat de Vuurtorenloop starten. Dus in totaal straks alsnog een HM.
Ik zie dat de loop morgen is. Lekker is dat... zie dat je geen enkel recht op compensatie hebt of voordeel bij een inschrijving in het nieuwe jaar. Ze zijn ook bang dat het publiek de hitte niet aankan. Geldt tegenwoordig het recht van de meest kwetsbare?quote:Op vrijdag 13 juni 2025 18:54 schreef TommyL0204 het volgende:
[..]
20.15 uur. Maar wel kans op onweer en hoge luchtvochtigheid. Denk dat dat meer de reden is dan de temperatuur
Leuk dat he ijsblokjes hebt uitgedeeld, daar zullen de lopers zeker blij mee zijn geweest :-)quote:Op vrijdag 13 juni 2025 21:33 schreef mignonne het volgende:
Net terug van HvH.
Had 15 grote zakken met ijsblokjes gehaald en uitgedeeld. In no time opvolgende keer toch kijken of ik iemand mee krijg en dan t dubbele mee.
Wel sfeertje daar, was echt een feestje en toch echt nog wel heel druk. Haha en Jony was er ook
Veiligheidsregio’s lasten het wel erg snel af, het is naar mijn idee niet realistisch meer. Elk risico volledig willen uitsluiten heeft een hoge prijs.quote:Op vrijdag 13 juni 2025 21:45 schreef Evangelion het volgende:
Zelfs avondwedstrijden zijn niet meer veilig
Of hele ijsblokkenquote:Op vrijdag 13 juni 2025 21:33 schreef mignonne het volgende:
Net terug van HvH.
Had 15 grote zakken met ijsblokjes gehaald en uitgedeeld. In no time opvolgende keer toch kijken of ik iemand mee krijg en dan t dubbele mee.
Wel sfeertje daar, was echt een feestje en toch echt nog wel heel druk. Haha en Jony was er ook
Hahaha ja dat ging niet helemaal goedquote:Op zaterdag 14 juni 2025 07:37 schreef YUR het volgende:
[..]
Of hele ijsblokkenOnwijs bedankt daarvoor! Heb het grote blok netjes gedeeld met een aantal lopers en loopsters om me heen
Bij strava challenges doe je gelukkig niet automatisch mee.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 14:35 schreef Evangelion het volgende:
Het wordt steeds gekker (Garmin).
[ afbeelding ]
Maar geen badges voor kerstmis en pasen en zo want dat zal wel gevoelig zijn voor mensen die dat niet vieren.
Kwaad. Woedend. Kost altijd moeite om op kerstmis 2 dagen te lopen, dus ik wil een badge.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |