Mikeytt | woensdag 30 april 2025 @ 14:07 |
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)r-breder-en-zwaarderIk vind de term 'autobesitas' wel passend hier, volgens mij opgegooid door NRC (of het was al een bestaande term daarvoor) In Amsterdam is autobesitas echt een flink probleem. Steeds vaker gigantische bakken van Amerikaanse formaten op de smalle straten... Heel vaak ook expats die erin rijden. En dan moet de tram langzaam achter de auto rijden omdat ie er niet meer langs kan. In Rotterdam ook een groot probleem, maar hier zijn de straten nog wel gebouwd naar Amerikaans model, dus dan vallen ze minder op. ![]() Snap echt niet wat er mis is met gewoon een Peugeot 107 of een Toyota Aygo... | |
xzaz | woensdag 30 april 2025 @ 14:09 |
Topic #1040312 | |
SebbeSwensje | woensdag 30 april 2025 @ 14:11 |
Ik ben al langer voor een 500% belastingtarief op pick-up trucks. | |
Feola | woensdag 30 april 2025 @ 14:11 |
Want óf je hebt een enorme auto, óf je hebt een 107/Aygo. Er zit niets meer tussen. Dat is hoe het werkt. | |
Nober | woensdag 30 april 2025 @ 14:12 |
Gelukkig maar, fijn dat je het goed keurt. Plak er een goedkeuringssticker op zodat iedereen het kan zien. | |
Weltschmerz | woensdag 30 april 2025 @ 14:12 |
Ik zag laatst een Mini staan en ik moest lachen om de naam, zo'n moderne was het. | |
Mikeytt | woensdag 30 april 2025 @ 14:12 |
Nouja, een stuk meer belasting op grote auto's is wel gepast, met vrijstelling voor medisch gebruik. | |
Gimmick | woensdag 30 april 2025 @ 14:12 |
Slechte ontwikkeling. Gevaarlijk voor voetgangers en fietsers. Straks moeten parkeerplaatsen vergroot worden, waardoor auto’s nog meer publieke ruimte claimen.,Snel belasting optuigen om grote voertuigen te ontmoedigen. | |
Glazenmaker | woensdag 30 april 2025 @ 14:14 |
En SUV's. | |
Mikeytt | woensdag 30 april 2025 @ 14:15 |
Doet me denken aan de 'seatbelts save lives' campagne in de VS ![]() | |
SebbeSwensje | woensdag 30 april 2025 @ 14:15 |
Wel de echten, crossovers zoals de Ateca zijn uitgesloten. | |
Glazenmaker | woensdag 30 april 2025 @ 14:16 |
Alsnog hele straten vol met kindermoordenaars op wielen, want het halve land heeft opeens moeite met een lage instap. | |
Mikeytt | woensdag 30 april 2025 @ 14:16 |
Hoezo zou daar niets tussen zitten? Het probleem is dat middelgrote auto's gemiddeld ook groter worden met een paar cm. Zou niet weten waarom de meeste mensen zonder gezin een auto nodig hebben die groter is dan een Aygo. | |
Glazenmaker | woensdag 30 april 2025 @ 14:17 |
Parkeervakken hetzelfde houden en incasseren als de Amerikaanse bak niet past. | |
Straatcommando. | woensdag 30 april 2025 @ 14:17 |
Deels door de steeds strenger wordende milieu en veiligheidseisen, grotendeels omdat mensen graag een grotere auto dan de buurman willen hebben. De wildgroei van afschuwelijke suv's is daar een goed voorbeeld van. Zo'n beetje de meest inffeciente vorm voor een koets, maar het "lijkt" veiliger en vooral lekker groot. | |
Feola | woensdag 30 april 2025 @ 14:17 |
Ik kan genoeg redenen bedenken. | |
Glazenmaker | woensdag 30 april 2025 @ 14:19 |
Daar gaan we al. Ook die is een stuk groter en hoger dan de oude hatchback. Heb de stats niet voor mij, maar iedere 10cm aan extra bumper hoogte was iets van 30% dodelijker voor omstanders. | |
Mikeytt | woensdag 30 april 2025 @ 14:19 |
Redenen voor *de meeste* mensen? Wat zou dat zijn dan? | |
Glazenmaker | woensdag 30 april 2025 @ 14:20 |
Iedereen in de SUV is gevaarlijker voor de inzittenden, maar bij een botsing tussen je patserbak en een stadsauto met de helft van je gewicht zijn ze wel veiliger voor de inzittenden ja. Ten koste van degenen in de stadsauto. | |
Feola | woensdag 30 april 2025 @ 14:22 |
meer comfort tijdens lange ritten meer bagageruimte voor reizen/hobby’s fijner rijgedrag op de snelweg gevoel van veiligheid handig voor het vervoeren van grote spullen bij verhuizen etc mogelijkheid om een caravan of aanhanger te trekken | |
JopieKlaassen | woensdag 30 april 2025 @ 14:22 |
Omdat je, tenzij je een dwerg bent, je opgevouwen zit in een hondenhok als een aygo. Overigens zullen auto's er niet lichter op worden met een groter aandeel aan elektrische auto’s. | |
Mikeytt | woensdag 30 april 2025 @ 14:23 |
De milieu-eisen zorgen in principe vooral voor zwaardere auto's, niet grotere auto's. Toen de elektrische auto pas op de markt kwam, waren het vooral kleinere auto's. Nu vooral het formaat van de Tesla, of groter, wat ik sowieso niet snap. Ik kreeg mijn Aygo vroeger al niet overal geparkeerd. | |
Straatcommando. | woensdag 30 april 2025 @ 14:24 |
Dat ook, laat staan voetgangers. En dan hebben ze vaak nog een super krap interieur ook, want dat geeft dat veilige gevoel (en ook dode hoeken waar je u tegen zegt) De meeste gezinnen zouden financieel en qua ruimte het beste uit zijn met een knappe station, maar dat is niet hip op kantoor/kinderdagverblijf/sportvereniging. | |
Mikeytt | woensdag 30 april 2025 @ 14:25 |
yup, en dan krijg je mensen die ook een grotere auto kopen omdat dat bij een botsing veiliger is. | |
Richestorags | woensdag 30 april 2025 @ 14:26 |
Voor hetzelfde geld van een Q1 koop je een Superb station. | |
StateOfMind | woensdag 30 april 2025 @ 14:28 |
Open deur is open. Dit is toch al jaren bekend, dat elk nieuw model groter is dan zijn voorganger. Zet bijvoorbeeld eenn alle 8 generaties VW Golf op een rij en je ziet het meteen. En dat geldt voor zo'n beetje elk merk en model. | |
Straatcommando. | woensdag 30 april 2025 @ 14:30 |
Ik weet het, maar denk vooral aan auto's als Arkanas, Tiguan, in mindere mate Tesla Y. Allemaal bolle opgeblazen sedans. Moet je die nieuwe 5 of zelfs 7 serie eens zien. Hilarisch gewoon. En lelijk! | |
Mikeytt | woensdag 30 april 2025 @ 14:31 |
Tijdje in een polo gereden vroeger. Comfortabel genoeg, en de meeste mensen maken niet regelmatig enorm lange ritten dat dit een wezenlijke reden zou moeten zijn Daarvoor heb je alsnog de achterbank van de auto... De meeste mensen hebben echt geen gigantische achterbak nodig voor de hobby's ![]() Met een klein autootje uit '90 is dit wel een probleem, maar nieuwe auto's rijden meer dan prima op de snelweg Is het alleen niet Ja? Dit is een reden om een Polo te kopen i.p.v. een aygo voor de meeste mensen? Non issue. Met een kleine auto kun je tegenwoordig ook een caravan trekken. Ze worden ook steeds lichter: https://nos.nl/artikel/25(...)mst-elektrische-auto | |
StateOfMind | woensdag 30 april 2025 @ 14:34 |
Sowieso zijn ze op het gebied van design de weg al heel lang kwijt bij BMW ![]() | |
Glazenmaker | woensdag 30 april 2025 @ 14:35 |
Wapenwedloop. | |
Weltschmerz | woensdag 30 april 2025 @ 14:37 |
Het idiote is natuurlijk dat de regelgeving vooral heel veel veiligheid verplicht voor de koper van de auto, en daardoor worden die onveiliger voor de kopers van andere auto's en vervoermiddelen. De koper en de fabrikant komen er zelf wel uit wat betreft voordelen voor de koper, wet en regelgeving is er nou juist om derden te beschermen in hun belangen die door koper en fabrikant worden genegeerd. Veruit de belangrijkste factor in de veiligheid is de chauffeur. Dus geef je die tenminste goed zicht rondom. Sterker nog, zet de chauffeur in een glazen koepel voor de vooras, en de verkeersveiligheid gaat enorm vooruit. | |
Feola | woensdag 30 april 2025 @ 14:41 |
Sorry maar dit zijn wel echt matige argumenten, ik kan dit niet serieus nemen. Je geeft persoonlijke voorkeuren, en als laatste kom je aan met een "lichtgewicht" caravan. Je hoeft me niet te overtuigen hè? | |
Filosoofert | woensdag 30 april 2025 @ 15:57 |
![]() ![]() ![]() ![]() | |
Hyaenidae | woensdag 30 april 2025 @ 16:28 |
Dat ze vooral steeds hoger worden stoort me het meest. Een mooie auto hoort namelijk laag te zijn. | |
saparmurat_niyazov | woensdag 30 april 2025 @ 16:30 |
Ja, deze trend is al een behoorlijke tijd aan de gang. Veel van wat "men" voor eisen stelt staat haaks op elkaar waardoor je treurige compromissen krijgt zoals die crossovers die je overal ziet, auto's die niet eens zo heel zuinig zijn, wel groot maar toch niet heel praktisch, veilig voor de bestuurder zelf maar niet echt voor omstanders, enzovoort. Echt compacte (A-segment) auto's zijn nieuw amper meer verkrijgbaar doordat ze vanwege het boekwerk aan regelgeving amper meer rendabel te krijgen zijn. Dit is toch echt grotendeels door de wetgever veroorzaakt. | |
StateOfMind | woensdag 30 april 2025 @ 16:34 |
Spuuglelijke bak idd. Zet daar eens de E38 7 serie tegenover: ![]() ![]() | |
saparmurat_niyazov | woensdag 30 april 2025 @ 16:36 |
Ik vind de echte traditionele terreinauto's zoals een Wrangler of Defender wel gaaf. Maar veel van wat je tegenwoordig ziet zijn van die halfzachte crossovers, wat hogere modelletjes die op onverhard terrein helemaal niets zullen klaarspelen, maar wel wat extra plastic rondom hebben voor een "stoer" uiterlijk. Nou, zo onderhand zijn de door bejaarden en papa's bestuurde Ecosports en T-Rocs net zo ruig als een regenjas van de ANWB.... | |
saparmurat_niyazov | woensdag 30 april 2025 @ 16:39 |
Monsters als de XM hebben het wel voor elkaar gekregen dat de verguisde BMW's uit het Bangle-tijdperk zowaar acceptabel lijken. ![]() | |
Straatcommando. | woensdag 30 april 2025 @ 17:09 |
Vergeet de astmatische 3 cilinder niet. | |
StateOfMind | woensdag 30 april 2025 @ 17:55 |
99% van de huidige SUV's komt qua off-road niet verder dan parkeren in de berm. Zag een hele tijd geleden ook een filmpje voorbij komen van ergens in een sjiek en duur wintersport gebied tegen En waar de ene na de ander en peperdure SUF de stijle en bochtige besneeuwde weg niet op kon, reed een Fiat Pande 4x4 moeiteloos door ![]() | |
PzKpfw | woensdag 30 april 2025 @ 18:03 |
Jaloers persoon gespot. ![]() | |
Weltschmerz | woensdag 30 april 2025 @ 18:09 |
De orginele Panda 4x4 was sowieso een prima terreinwagen in het echte werk. Ook die hoeven niet groot te zijn. Maar ik moet wel zeggen, ik ben vrij lang en zat ooit in een cabrio fiatje uit de jaren 70, en ik zat er meer op dan erin, en de minste of geringste aanrijding met een beetje blikschade zou mijn knie compleet mollen.Ik vind kleine autootjes leuk om te zien maar het is niks voor mij. Mensen zijn ook groter geworden, en een auto groter/zwaarder maken is een vicieuze cirkel want als de veiligheidskooi zwaarder wordt moeten de ophanging ook sterker en dus zwaarder uitgevoerd worden. | |
oheng | woensdag 30 april 2025 @ 18:11 |
Wat wil je met een dieet van 100% carbohydraten. | |
Knurft-Zork3 | woensdag 30 april 2025 @ 18:13 |
![]() | |
Kip_Frites_Appelmoes | woensdag 30 april 2025 @ 18:16 |
Dat klopt. Maar meestal komen autofabrikanten eens in de zoveel jaar ook weer met een nieuw klein model auto. Dus als bijvoorbeeld model X inmiddels aan de vijfde generatie toe is, en X5 is al een behoorlijk stuk groter dan X1, dan komen ze met model Y, waarbij Y1 weer van hetzelfde formaat is als X1. | |
littlemindy | woensdag 30 april 2025 @ 18:34 |
Ik heb een aygo en ben 1,73m. Zit toch bepaald niet opgevouwen. | |
Cockwhale | woensdag 30 april 2025 @ 18:48 |
Amateurs ![]() Ik rijd hier in: ![]() | |
Kip_Frites_Appelmoes | woensdag 30 april 2025 @ 19:08 |
Maar met een lengte van 1,73 meter word je tegenwoordig als dwerg beschouwd. Ten minste, dat geldt voor de mannen. | |
Accordtje | woensdag 30 april 2025 @ 19:09 |
Ik kan zo genieten van dit soort effecten van achterlijk beleid in dit land. Laten we auto's tering duur maken met belastingen. Vervolgens zien fabrikanten geen heil meer in A-segmenters en gaan we een open deur onderzoek houden met de conclusie dat de gemiddelde auto groter en zwaarder wordt. Dat is gek zeg! ![]() | |
Accordtje | woensdag 30 april 2025 @ 19:10 |
Uiteraard. Ik zit inderdaad liever in een X5 dan in een Aygo bij een frontale klapper ja. | |
Red_85 | woensdag 30 april 2025 @ 20:34 |
Deze kleurstelling lijkt eerder op een gimp in een latexpak met rode gagbal in zn bakkes. Nein danke. | |
Red_85 | woensdag 30 april 2025 @ 20:38 |
Maar ffies serieus. Wat heb je hier in NL aan een v8 pickup ford f150 of gelijke behalve voor de leuk? Ik zie het niet zo maar laat me graag informeren. Een vw taro of die nieuwe amarok is al huge voor Europese begrippen. | |
spectrumanalyser | woensdag 30 april 2025 @ 20:39 |
Nee. Als iemand helemaal gek is van een pick-up truck, waarom zou je dat plezier vergallen. Of als iemand een zware kar moet trekken. een bloemenstal, paardentrailer of wat dan ook. | |
arvensis | woensdag 30 april 2025 @ 20:42 |
Hoezo inefficiënt? Mijn SUV is heel efficiënt om mijn 3 kinderen veilig in de auto te kunnen vervoeren in hun eigen autostoel. | |
Straatcommando. | woensdag 30 april 2025 @ 20:48 |
Helemaal geen hol, maar je loopt sowieso wel leeg op zo'n ding. Lekker laten gaan, dat handjevol van die dingen zijn het probleem niet. Al zijn ze wel enorm ongeschikt voor Nederlands verkeer. Als je namelijk gaat beginnen met het uitbannen van dit soort auto's is het einde zoek. Niet inefficiënt, minst efficiënt. Moderne auto's zijn sowieso wel efficiënt, een stuk meer dan jaren terug. | |
Filosoofert | woensdag 30 april 2025 @ 21:27 |
Heb een relatief nieuwe Astra station, groot zat voor alles eigenlijk | |
SymbolicFrank | woensdag 30 april 2025 @ 21:36 |
Accu's zijn zwaar. | |
Red_85 | woensdag 30 april 2025 @ 21:37 |
Ook voor platen hout van 2,44x1,22? | |
Filosoofert | woensdag 30 april 2025 @ 21:54 |
Ja heb een trekhaak | |
spectrumanalyser | woensdag 30 april 2025 @ 21:58 |
Wat is de nieuwswaarde van het artikel eigenlijk. Begint komkommertijd tegenwoordig al in April? | |
Geschiedkundige | woensdag 30 april 2025 @ 22:02 |
Zeker. April is de maand bij uitstek om komkommers te zaaien ![]() | |
Jan_Onderwater | woensdag 30 april 2025 @ 22:05 |
Eerst overal verkeersdrempels neerleggen en dan klagen dat mensen SUV's kopen om er beter overheen te kunnen,. | |
Kip_Frites_Appelmoes | woensdag 30 april 2025 @ 22:11 |
Het is wel de bedoeling dat je snelheid mindert als je een verkeersdrempel nadert. De situatie dat je met de bodemplaat van de auto de verkeersdrempel raakt, komt vooral voor als je geen snelheid mindert. Of natuurlijk als je in een auto met verlaagde carrosserie rijdt. | |
Jan_Onderwater | woensdag 30 april 2025 @ 22:14 |
Of met 4 volwassenen in een Citroen, Peugeot of Renault zit. Of gewoon kut drempels | |
Kip_Frites_Appelmoes | woensdag 30 april 2025 @ 22:19 |
Dan moet je vlak voor de drempel stoppen, de passagiers uit de auto laten en dan alleen als bestuurder de auto over de drempel heen rijden terwijl de passagiers buiten over de drempel lopen en na de drempel weer instappen. Of nog veel beter, allemaal uitstappen en de auto over de drempel heen duwen. | |
Jan_Onderwater | woensdag 30 april 2025 @ 22:22 |
Nope, een leuke SUV kopen. ZIt je gelijk ook lekker hoog en comfortabel in en uitstappen. | |
TLC | woensdag 30 april 2025 @ 22:38 |
Compensatiegedrag ![]() | |
Jan_Onderwater | woensdag 30 april 2025 @ 22:44 |
Naijver en afgunst... ![]() ![]() ![]() | |
Ivo1985 | woensdag 30 april 2025 @ 22:44 |
Ook op SUV's aub. Van buiten groter en lomper dan een MPV, van binnen vaak krapper dan een hatchback die twee maten kleiner is. | |
TLC | woensdag 30 april 2025 @ 22:47 |
Niet echt, ik heb totaal niks met auto's | |
Ivo1985 | woensdag 30 april 2025 @ 22:49 |
Die krijg ik ook met mn Mini nog wel thuis. Lang leve de trekhaak. En als ik heel veel platen nodig heb, dan laat ik ze wel thuisbezorgen door Pontmeyer ofzo want dan heeft de lokale bouwmarkt toch niet voldoende voorraad. De casco renovatie van mijn vorige woning heb ik zelf uitgevoerd met als enige auto bovengenoemde Mini. Echt geen probleem hoor. | |
Ivo1985 | woensdag 30 april 2025 @ 22:53 |
Ook de tweede generatie Panda kon aardig wat 4x4 werk aan. Is nog een Top Gear aflevering over geweest waarbij ze de Panda het lieten opnemen tegen een Land Rover, toch wel een icoon als het om terrein rijden gaat. De eindconclusie was vrij simpel: zo lang je geen zware trailers moet trekken en niet door diep water rijdt, is de Panda 4x4 echt een goede keuze. Soms wat langzaam door het weinige vermogen, maar dat was ook de enige klacht die het toch wel ongenuanceerde en kritische trio had. | |
Straatcommando. | woensdag 30 april 2025 @ 22:57 |
En de mensen die dat wel hebben zijn zeker niet afgunstig naar een plastic fantastic voorwielaangedreven dixie ![]() | |
Gimmick | woensdag 30 april 2025 @ 23:26 |
Drempels liggen er ook niet voor de lol. Die liggen er omdat fysieke belemmeringen een van de weinige dingen zijn waar automobilisten naar ‘luisteren’. Bewoners klagen ook zelden over drempels in hun straat. Nee - drempels in de straten van anderen: die zijn het probleem. | |
Jan_Onderwater | woensdag 30 april 2025 @ 23:38 |
En drempels zijn ook een reden dat mensen autos kopen met meer ground clearance. Onverwachte uitkomst, maatregels hebben gevolgen. Je kan ook slimme begrenzers verplichten, auto kunnen dan niet sneller rijden dan de maximum snelheid Ook dat zal gevolgen hebben | |
Vvdjemoeder | woensdag 30 april 2025 @ 23:46 |
Ik ben een beetje klaar met autos. Heb mijn yaris gr verkocht weet niet wat ik nu ga doen met het geld dat ik elke maand overhoud | |
Eightyone | donderdag 1 mei 2025 @ 04:29 |
Het was me al opgevallen dat parkeervakken vaak wat aan de kleine kant zijn. En bij parkeervakken evenwijdig aan (en direct naast) een drukke straat zijn autobezitters sowieso bang voor deuken, dus staat een redelijk deel van de auto uiteindelijk op het voetpad dat er weer naast ligt. | |
raptorix | donderdag 1 mei 2025 @ 07:05 |
Waar in Amsterdam deelt de tram de baan met de Auto, of zijn dit weer dingen die je zelf erbij verzint. Edit: Ik zie een paar kleine stukjes, zoals Linnaeusstraat, en waar dit al gebeurt is dat echt geen enkel probleem, en al helemaal niet door grotere auto's. | |
karr-1 | donderdag 1 mei 2025 @ 07:05 |
Een grotere auto is meestal ter compensatie van iets anders dat dan een stuk kleiner is. Dus trek je conclusie | |
Weltschmerz | donderdag 1 mei 2025 @ 12:29 |
Over de Skoda Yeti was JC helemaal laaiend, en dat is ook geen grote auto. Vrij hoog, oke, lastig voor fietsers om overheen te kijken en voor automobilisten om doorheen te kijken, maar terreinwagens in de stad is op zich niet het probleem. Het zijn die alsmaar uitdijende Duitse SUVs en Range Rovers. Ten tijde van de 1e Panda 4x4 had je ook de belachelijke Lamborghini 002, een monster, een idioot groot ding voor in de woestijn, die had shock value alleen al door zijn formaat. Inmiddels zijn Range Rovers en Audi SUVs groter dan dat ding. | |
VEM2012 | donderdag 1 mei 2025 @ 12:52 |
De LM002 was net als de Humvee ontworpen voor het leger. Daarom ook LM: Lamborghini Militaria. | |
Jan_Onderwater | donderdag 1 mei 2025 @ 13:01 |
Wat je dus eigenlijk zegt is dat je heel veel piemels hebt gehad op parkeerplaatsen en op basis hiervan een statistisch relevante uitspraak kan doen. ![]() ![]() | |
karr-1 | donderdag 1 mei 2025 @ 13:12 |
Dat is jouw vunzige gedachte niet de mijne. Het is niet voor niets dat een enorme grote bak bij ons een kleine piemel mobiel heet | |
Knipoogje | donderdag 1 mei 2025 @ 13:29 |
Maar ja, - vrije markt moet zijn werk kunnen doen! Geen verbod of torenhoge accijns op SUVs/grote bakken! - geen overheidscampagnes/nudgen om kleinere auto's populairder te maken want dat is betutteling! En dus blijven we hier in dit kleine kikkerlandje willoze slaaf van succesvolle reclame campagnes om iedereen aan de SUV te krijgen, want dat is zo lekker veilig (voor de persoon in die SUV) ![]() Nederland zou een stuk fijner zijn als iedereen kleinere bakjes zou rijden. | |
Jan_Onderwater | donderdag 1 mei 2025 @ 14:14 |
Je hebt duidelijk ervaring | |
Jan_Onderwater | donderdag 1 mei 2025 @ 14:15 |
Wat vind jij dan een okay grote auto? | |
Gimmick | donderdag 1 mei 2025 @ 14:23 |
Zoals al eerder gezegd: voor grote gezinnen/mensen met hond stationwagens en als dat nog een klein is een busje. Bekijk deze YouTube-video | |
Jan_Onderwater | donderdag 1 mei 2025 @ 14:30 |
Maar geen Tiguan bijvoorbeeld of een Q5? | |
StateOfMind | donderdag 1 mei 2025 @ 14:33 |
Niet gewoon een sixpack Schultenbrau gaan halen met je Ford F-650 ![]() | |
Gimmick | donderdag 1 mei 2025 @ 14:34 |
Geen idee waar je het over hebt, ik spreek geen 'auto'. | |
VEM2012 | donderdag 1 mei 2025 @ 16:08 |
Het is soms ook gewoon omdat je een gezin hebt. | |
VEM2012 | donderdag 1 mei 2025 @ 16:09 |
Klopt. Vanwege jaloezie. | |
VEM2012 | donderdag 1 mei 2025 @ 16:19 |
Klein/weinig ruimte. Rijdt voor geen meter. Traag. Stoelen zitten voor geen meter. Zeer karige uitrusting. Bij een ongeval is de kans dat jij en de inzittenden er levend uitkomen relatief klein. Ik noem maar wat. | |
Twiitch | donderdag 1 mei 2025 @ 16:29 |
Grote autos verbieden | |
Jan_Onderwater | donderdag 1 mei 2025 @ 16:31 |
Weer een Mickey Tering Troll topic | |
fluitbekzeenaald2.0 | donderdag 1 mei 2025 @ 17:04 |
Ook auto's uit het kleinere segment hebben luxere uitvoeringen tegenwoordig. Maar als je echt voor de auto met de meeste opties gaat kom je toch bij grotere auto's uit. Blijkbaar zien mensen groot en luxe toch als bij elkaar passend. Je ziet ook vaak dat mensen met een bepaald budget eerder voor de grotere auto of het mooiere merk zonder opties gaan, dan voor de kleinere auto met opties. Dat vind ik altijd wat apart, maar het ego wil ook wat blijkbaar. | |
fluitbekzeenaald2.0 | donderdag 1 mei 2025 @ 17:10 |
Ook met een gezin hoef je nog geen Range Rover nodig te hebben. Vroeger ging je nog gewoon met zijn vijven in de Corsa naar Zuid-Frankrijk ![]() | |
fluitbekzeenaald2.0 | donderdag 1 mei 2025 @ 17:21 |
SUV's zijn vooral vervelend omdat ze zo hoog zijn en op de snelweg dus je zicht belemmeren, zeker die met zo'n kleine en soms getinte achterruit. En met parkeren kan het een nadeel zijn als je ernaast moet staan. Verder moeten mensen lekker zelf weten waar ze in rijden. | |
Knipoogje | donderdag 1 mei 2025 @ 17:25 |
Niet relevant wat ik vind. Dat mag men uitvechten. Zolang de afmetingen maar weer gaan krimpen. Hoe ze dat doen boeit mij niet echt. Er moet in ieder geval actief beleid komen om het te bewerkstelligen. | |
Jan_Onderwater | donderdag 1 mei 2025 @ 17:28 |
En dat voor het milieu? | |
VEM2012 | donderdag 1 mei 2025 @ 18:47 |
Op een Aygo zit echt geen luxe hoor. Overigens is de Aygo al gesneuveld vanwege de regelgeving. Nu heb je de Aygo X. Nog steeds geen hele luxe auto, maar wel significant groter (en duurder) dan de Aygo. Overigens zou ik als ik geen kinderen had ook een veel minder grote auto hebben. Dan zou ik waarschijnlijk nog steeds in een 911 rondrijden, want dat beviel mij uitstekend (nu ik weet hoeveel fijner elektrisch in het dagelijks verkeer is denk ik daar weer genuanceerder over). Dus op zich snap ik best jouw pleidooi voor een kleine luxe auto. Maar ik heb nu eenmaal kinderen, dus moet ik daar rekening mee houden. | |
VEM2012 | donderdag 1 mei 2025 @ 18:48 |
Ik heb geen Range. Ik heb niet eens een SUV. Ik heb een hekel aan hoog op de pootjes auto's. | |
JopieKlaassen | donderdag 1 mei 2025 @ 18:54 |
Met 35 graden zonder airco samen met mn twee zussen op de achterbank van een Opel Vectra stilstaan op de route du soleil. Harde tijden. | |
fluitbekzeenaald2.0 | donderdag 1 mei 2025 @ 19:40 |
Oké, dat vind ik dus een voorbeeld van een auto die de meeste mensen die hem hebben niet nodig hebben. En hoog op de poten is irritant wanneer je erachter rijdt, maar dat had ik al gezegd. | |
fluitbekzeenaald2.0 | donderdag 1 mei 2025 @ 19:42 |
Snap ik. Een Aygo is inderdaad wel echt een budgetauto. Ga je een klasse hoger zoals de Yaris, dan wordt het al beter. Aygo X weet ik niet. Maar dat type is inderdaad geschikter voor mensen zonder gezin. | |
StateOfMind | donderdag 1 mei 2025 @ 19:56 |
Wij moesten het met een Ford Escort doen. En toen mijn zus er nog niet was, moesten mijn broertje en ik de achterbank delen van een Renault 4 en later een Renault 5. | |
Accordtje | donderdag 1 mei 2025 @ 19:57 |
Dan moet de overheid eerst een een keer goed gaan nadenken over het beleid. Voorlopig heeft overheidsbeleid er voor gezorgd dat fabrikanten geen heil meer zien in A-segment auto's en sommige ook al niet meer in B-segment auto's. Dus ja, dan gaan auto's inderdaad gemiddeld groter worden. | |
Bart2002 | donderdag 1 mei 2025 @ 20:38 |
Je doet net alsof dit allemaal heel logisch is. Of een soort natuurwet. Alleen mis ik de logica. ![]() | |
Accordtje | donderdag 1 mei 2025 @ 20:44 |
Welke logica mis je? Als steeds meer fabrikanten stoppen met A-segmenters verkopen dan worden de auto's die nieuw verkocht worden gemiddeld toch steeds groter? | |
Bart2002 | donderdag 1 mei 2025 @ 20:49 |
Maar je lijkt te denken dat dat allemaal door "de overheid" komt. Die klik heb ik niet. Dus m.a.w. wat doet de overheid (dat ben jij) hier niet goed en is het een logisch gevolg. | |
Accordtje | donderdag 1 mei 2025 @ 21:41 |
De overheid speelt hierin een bepalende rol inderdaad: -De BPM is gebaseerd op CO2 uitstoot -> overheid heeft de WLTP verplicht gesteld boven de NEDC methode -> hogere uitstoot --> hogere BPM -> hogere autoprijs. -Er worden steeds hogere veiligheidseisen gesteld -> zwaardere auto's -> hogere uitstoot -> hogere BPM --> hogere autoprijs. -Er worden steeds strengere emissie eisen gesteld -> technologie maakt de auto duurder -Er wordt steeds meer gepusht naar elektrificatie (fabrikanten worden ertoe gedwongen onder dreiging van miljardenboetes) -> elektrificatie maakt een A-segmenter veel te duur en daarmee oninteressant qua winst marges voor fabrikanten Dat soort overheidsbeleid maakt dat fabrikanten de a-segmenters geschrapt hebben of nog zullen schrappen. Dan moet je ook niet verbaasd zijn dat nieuwe auto's gemiddeld dus groter worden. Dat vind ik dan een vrij logisch gevolg. | |
karr-1 | vrijdag 2 mei 2025 @ 10:30 |
Zelfs een gezin hoeft niet in een Amerikaans format Dodge Ram of zo, dat slaat nergens op | |
VEM2012 | vrijdag 2 mei 2025 @ 10:55 |
Die rijden dan ook nauwelijks rond. En de mensen die er in rond rijden doen dat vaak omdat ze zakelijk dat ding gebruiken. B.v. een aannemer. Of hier in de omgeving iemand met een zeer succesvolle webshop die regelmatig veel moet vervoeren. Het is ook meteen een uiterste, een Dodge Ram. Kijk eens naar het wagenpark in Nederland. Ja, SUV's zijn populair. Maar die hebben zelden het formaat van een Touareg/Q8/Cayenne. De Tiguan is de meestverkochte bij VW volgens mij. Dat is helemaal niet zo'n enorm grote auto. Die begint ook gewoon bij 1.499 kg. En dan is dat ding ook nog per definitie hybride, wat weer gewicht toevoegt. Ik heb zelf in Malta ook een 'SUV'. Een T Cross. Dat is al helemaal geen grote auto. En ik heb dat ding gekozen omdat de wegen in Malta nu eenmaal niet altijd verhard zijn en bodemspeling daar dus handig (lees: noodzakelijk) is. Mijn reactie is dan ook meer op mensen die menen dat een Aygo groot genoeg is en als je een grotere auto wil dat je dan kennelijk iets moet compenseren. Nou ja, dat klopt wel, maar je compenseert dan vooral voor het feit dat je wat kinderen op de wereld hebt gezet die ook graag met de auto willen. ![]() | |
Ivo1985 | vrijdag 2 mei 2025 @ 13:15 |
Een gewicht vanaf 1499kg "gewoon" vinden. Een kwart eeuw geleden zat een "gewone" auto op 900-1100 kg. | |
VEM2012 | vrijdag 2 mei 2025 @ 13:54 |
Willekeur Golfje uit 2000 erbij gepakt en check bij de RDW gedaan. Die woog 1.247 kg. Dus je vergist je in wat een normaal gewicht was voor een gewone auto in die tijd. Hybride voegt ongeveer 200 kg toe. Want misschien heb je nog gemist dat de Tiguan per definitie hybride is. | |
karr-1 | vrijdag 2 mei 2025 @ 15:32 |
We hebben het niet over andere landen we hebben het over Nederland. En in Nederland is er geen enkele reden om in een enorm grote bak rond te rijden, zelfs niet als je kinderen hebt. Zo'n ding past niet op een normale parkeerplaats of in een parkeergarage bv | |
JopieKlaassen | vrijdag 2 mei 2025 @ 17:03 |
Definieer enorm grote bak. | |
StateOfMind | vrijdag 2 mei 2025 @ 17:33 |
Bekijk deze YouTube-video | |
JopieKlaassen | vrijdag 2 mei 2025 @ 19:42 |
Er zijn dagen dat ik ze niet tegenkom. | |
Ivo1985 | vrijdag 2 mei 2025 @ 21:57 |
Das geen gewoon Golfje 1.6 hatchback uit 2000 wat 1247kg in de schaal legt. Die weegt 1092kg. | |
VEM2012 | vrijdag 2 mei 2025 @ 22:40 |
Dus de lichtste Golf is al 1100 kg. Waarmee jouw stelling dat 900-1100 het gewicht destijds was van een gewone auto niet klopt. Hell, mijn Peugeot 205 GTI woog al bijna 900 kg in 1987, bijna 40 jaar terug. | |
Accordtje | zaterdag 3 mei 2025 @ 02:45 |
Een kwart eeuw geleden waren er nog niet zoveel veiligheid- en emissie eisen als tegenwoordig. |