FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / 'Autobesitas': Personenauto’s steeds langer, breder en zwaarder
Mikeyttwoensdag 30 april 2025 @ 14:07
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)r-breder-en-zwaarder

quote:
Personenauto’s steeds langer, breder en zwaarder

Personenauto’s zijn de afgelopen tien jaar gemiddeld 94 kilo, 8,1 procent, zwaarder geworden. Dit komt deels doordat er elk jaar meer auto’s met een accu bijkomen, die zijn relatief zwaar. Ook zijn nieuwere auto’s gemiddeld steeds langer en breder. Dit meldt het CBS op basis van cijfers over het motorvoertuigenpark.
Een Nederlandse personenauto had begin 2025 een gemiddeld gewicht van 1 254 kilogram. Dat is 94 kilo meer dan auto’s begin 2015 gemiddeld wogen. Auto’s op naam van een rechtspersoon (zakelijke eigenaar) wogen gemiddeld 1 517 kilo, gemiddeld 300 kilo meer dan auto’s van particulieren.

Nieuwe auto’s gemiddeld zwaarder dan oudere auto’s
Als er alleen wordt gekeken naar de nieuwste bouwjaren is de gewichtstoename nog duidelijker zichtbaar. Het gemiddelde gewicht van een auto met bouwjaar 2024 is 1 554 kilo, terwijl auto’s met bouwjaar 2016 gemiddeld 1 224 kilo wegen. Dit is 26,9 procent meer.

glbtgMo.png

Steeds meer relatief zware auto’s met een accu
Dat het gemiddeld gewicht van nieuwe personenauto’s steeds hoger wordt, komt voor een deel door het toenemende aandeel elektrische en plug-in hybride auto’s. Deze stekkerauto’s zijn, mede door hun accu, gemiddeld zwaarder dan benzineauto’s. Bij auto’s met bouwjaar 2024 weegt een stekkerauto gemiddeld 1 875 kilo en een benzineauto gemiddeld 1 217 kilo.

Hoewel nieuwe stekkerauto’s gemiddeld zwaarder zijn dan stekkerauto’s die een paar jaar oud zijn (auto’s uit 2024 zijn 4,9 procent zwaarder dan auto’s uit 2016), stijgt het gemiddelde gewicht van alle auto’s vooral doordat er steeds meer stekkerauto’s bij komen. Van alle auto’s uit 2016 is 4,4 procent een stekkerauto, terwijl dat aandeel voor auto’s uit 2024 49,0 procent is.

yCVWkcx.png

Personenauto’s steeds groter
Personenauto’s worden niet alleen steeds zwaarder, maar ook steeds langer en breder. Auto’s uit 2024 zijn gemiddeld 5,0 procent langer dan auto’s uit 2016. Auto’s uit 2024 zijn gemiddeld 441 centimeter lang, terwijl auto’s uit 2016 gemiddeld 420 centimeter lang zijn.

Auto’s uit 2024 zijn gemiddeld 6 centimeter breder dan auto’s uit 2016. Nieuwe auto’s zijn gemiddeld 182 centimeter breed, terwijl auto’s uit 2016 gemiddeld 176 centimeter breed zijn. Dit is 3,6 procent meer.

Zware personenauto’s rijden meer kilometers
In 2024 werd een kwart van de gereden kilometers afgelegd met een auto zwaarder dan 1 500 kilo. In 2018 was dit nog 15 procent. Deze toename komt gedeeltelijk doordat er steeds meer auto’s in deze zware gewichtsklasse zijn. Daarnaast worden er met zware auto’s gemiddeld meer kilometers gereden dan met lichtere auto’s. Een auto van maximaal 850 kilo reed in 2024 gemiddeld 8,7 duizend kilometer per jaar, terwijl een auto van meer dan 1 500 kilo gemiddeld 15,9 duizend kilometer reed.

lPKm0kF.png
Ik vind de term 'autobesitas' wel passend hier, volgens mij opgegooid door NRC (of het was al een bestaande term daarvoor)

In Amsterdam is autobesitas echt een flink probleem. Steeds vaker gigantische bakken van Amerikaanse formaten op de smalle straten... Heel vaak ook expats die erin rijden. En dan moet de tram langzaam achter de auto rijden omdat ie er niet meer langs kan.
In Rotterdam ook een groot probleem, maar hier zijn de straten nog wel gebouwd naar Amerikaans model, dus dan vallen ze minder op. :')

Snap echt niet wat er mis is met gewoon een Peugeot 107 of een Toyota Aygo...
xzazwoensdag 30 april 2025 @ 14:09
Topic #1040312
SebbeSwensjewoensdag 30 april 2025 @ 14:11
Ik ben al langer voor een 500% belastingtarief op pick-up trucks.
Feolawoensdag 30 april 2025 @ 14:11
Want óf je hebt een enorme auto, óf je hebt een 107/Aygo. Er zit niets meer tussen. Dat is hoe het werkt.
Noberwoensdag 30 april 2025 @ 14:12
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:07 schreef Mikeytt het volgende:
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)r-breder-en-zwaarder
[..]
Ik vind de term 'autobesitas' wel passend hier,
Gelukkig maar, fijn dat je het goed keurt. Plak er een goedkeuringssticker op zodat iedereen het kan zien.
Weltschmerzwoensdag 30 april 2025 @ 14:12
Ik zag laatst een Mini staan en ik moest lachen om de naam, zo'n moderne was het.
Mikeyttwoensdag 30 april 2025 @ 14:12
quote:
1s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:11 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik ben al langer voor een 500% belastingtarief op pick-up trucks.
Nouja, een stuk meer belasting op grote auto's is wel gepast, met vrijstelling voor medisch gebruik.
Gimmickwoensdag 30 april 2025 @ 14:12
Slechte ontwikkeling. Gevaarlijk voor voetgangers en fietsers. Straks moeten parkeerplaatsen vergroot worden, waardoor auto’s nog meer publieke ruimte claimen.,Snel belasting optuigen om grote voertuigen te ontmoedigen.
Glazenmakerwoensdag 30 april 2025 @ 14:14
quote:
1s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:11 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik ben al langer voor een 500% belastingtarief op pick-up trucks.
En SUV's.
Mikeyttwoensdag 30 april 2025 @ 14:15
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:12 schreef Gimmick het volgende:
Slechte ontwikkeling. Gevaarlijk voor voetgangers en fietsers. Straks moeten parkeerplaatsen vergroot worden, waardoor auto’s nog meer publieke ruimte claimen.,Snel belasting optuigen om grote voertuigen te ontmoedigen.
Doet me denken aan de 'seatbelts save lives' campagne in de VS
oVPOYNb.png
SebbeSwensjewoensdag 30 april 2025 @ 14:15
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:14 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
En SUV's.
Wel de echten, crossovers zoals de Ateca zijn uitgesloten.
Glazenmakerwoensdag 30 april 2025 @ 14:16
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:12 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Nouja, een stuk meer belasting op grote auto's is wel gepast, met vrijstelling voor medisch gebruik.
Alsnog hele straten vol met kindermoordenaars op wielen, want het halve land heeft opeens moeite met een lage instap.
Mikeyttwoensdag 30 april 2025 @ 14:16
quote:
99s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:11 schreef Feola het volgende:
Want óf je hebt een enorme auto, óf je hebt een 107/Aygo. Er zit niets meer tussen. Dat is hoe het werkt.
Hoezo zou daar niets tussen zitten? Het probleem is dat middelgrote auto's gemiddeld ook groter worden met een paar cm.

Zou niet weten waarom de meeste mensen zonder gezin een auto nodig hebben die groter is dan een Aygo.
Glazenmakerwoensdag 30 april 2025 @ 14:17
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:12 schreef Gimmick het volgende:
Slechte ontwikkeling. Gevaarlijk voor voetgangers en fietsers. Straks moeten parkeerplaatsen vergroot worden, waardoor auto’s nog meer publieke ruimte claimen.,Snel belasting optuigen om grote voertuigen te ontmoedigen.
Parkeervakken hetzelfde houden en incasseren als de Amerikaanse bak niet past.
Straatcommando.woensdag 30 april 2025 @ 14:17
Deels door de steeds strenger wordende milieu en veiligheidseisen, grotendeels omdat mensen graag een grotere auto dan de buurman willen hebben.

De wildgroei van afschuwelijke suv's is daar een goed voorbeeld van. Zo'n beetje de meest inffeciente vorm voor een koets, maar het "lijkt" veiliger en vooral lekker groot.
Feolawoensdag 30 april 2025 @ 14:17
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:16 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Hoezo zou daar niets tussen zitten? Het probleem is dat middelgrote auto's gemiddeld ook groter worden met een paar cm.

Zou niet weten waarom de meeste mensen zonder gezin een auto nodig hebben die groter is dan een Aygo.
Ik kan genoeg redenen bedenken.
Glazenmakerwoensdag 30 april 2025 @ 14:19
quote:
1s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:15 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Wel de echten, crossovers zoals de Ateca zijn uitgesloten.
Daar gaan we al. Ook die is een stuk groter en hoger dan de oude hatchback. Heb de stats niet voor mij, maar iedere 10cm aan extra bumper hoogte was iets van 30% dodelijker voor omstanders.
Mikeyttwoensdag 30 april 2025 @ 14:19
quote:
99s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:17 schreef Feola het volgende:

[..]
Ik kan genoeg redenen bedenken.
Redenen voor *de meeste* mensen? Wat zou dat zijn dan?
Glazenmakerwoensdag 30 april 2025 @ 14:20
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:17 schreef Straatcommando. het volgende:
Deels door de steeds strenger wordende milieu en veiligheidseisen, grotendeels omdat mensen graag een grotere auto dan de buurman willen hebben.

De wildgroei van afschuwelijke suv's is daar een goed voorbeeld van. Zo'n beetje de meest inffeciente vorm voor een koets, maar het "lijkt" veiliger en vooral lekker groot.
Iedereen in de SUV is gevaarlijker voor de inzittenden, maar bij een botsing tussen je patserbak en een stadsauto met de helft van je gewicht zijn ze wel veiliger voor de inzittenden ja. Ten koste van degenen in de stadsauto.
Feolawoensdag 30 april 2025 @ 14:22
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:19 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Redenen voor *de meeste* mensen? Wat zou dat zijn dan?
meer comfort tijdens lange ritten
meer bagageruimte voor reizen/hobby’s
fijner rijgedrag op de snelweg
gevoel van veiligheid
handig voor het vervoeren van grote spullen bij verhuizen etc
mogelijkheid om een caravan of aanhanger te trekken
JopieKlaassenwoensdag 30 april 2025 @ 14:22
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:16 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Hoezo zou daar niets tussen zitten? Het probleem is dat middelgrote auto's gemiddeld ook groter worden met een paar cm.

Zou niet weten waarom de meeste mensen zonder gezin een auto nodig hebben die groter is dan een Aygo.
Omdat je, tenzij je een dwerg bent, je opgevouwen zit in een hondenhok als een aygo.

Overigens zullen auto's er niet lichter op worden met een groter aandeel aan elektrische auto’s.
Mikeyttwoensdag 30 april 2025 @ 14:23
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:17 schreef Straatcommando. het volgende:
Deels door de steeds strenger wordende milieu en veiligheidseisen, grotendeels omdat mensen graag een grotere auto dan de buurman willen hebben.

De wildgroei van afschuwelijke suv's is daar een goed voorbeeld van. Zo'n beetje de meest inffeciente vorm voor een koets, maar het "lijkt" veiliger en vooral lekker groot.
De milieu-eisen zorgen in principe vooral voor zwaardere auto's, niet grotere auto's.

Toen de elektrische auto pas op de markt kwam, waren het vooral kleinere auto's. Nu vooral het formaat van de Tesla, of groter, wat ik sowieso niet snap. Ik kreeg mijn Aygo vroeger al niet overal geparkeerd.
Straatcommando.woensdag 30 april 2025 @ 14:24
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:20 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Iedereen in de SUV is gevaarlijker voor de inzittenden, maar bij een botsing tussen je patserbak en een stadsauto met de helft van je gewicht zijn ze wel veiliger voor de inzittenden ja. Ten koste van degenen in de stadsauto.
Dat ook, laat staan voetgangers. En dan hebben ze vaak nog een super krap interieur ook, want dat geeft dat veilige gevoel (en ook dode hoeken waar je u tegen zegt)

De meeste gezinnen zouden financieel en qua ruimte het beste uit zijn met een knappe station, maar dat is niet hip op kantoor/kinderdagverblijf/sportvereniging.
Mikeyttwoensdag 30 april 2025 @ 14:25
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:20 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Iedereen in de SUV is gevaarlijker voor de inzittenden, maar bij een botsing tussen je patserbak en een stadsauto met de helft van je gewicht zijn ze wel veiliger voor de inzittenden ja. Ten koste van degenen in de stadsauto.
yup, en dan krijg je mensen die ook een grotere auto kopen omdat dat bij een botsing veiliger is.
Richestoragswoensdag 30 april 2025 @ 14:26
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:24 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Dat ook, laat staan voetgangers. En dan hebben ze vaak nog een super krap interieur ook, want dat geeft dat veilige gevoel (en ook dode hoeken waar je u tegen zegt)

De meeste gezinnen zouden financieel en qua ruimte het beste uit zijn met een knappe station, maar dat is niet hip op kantoor/kinderdagverblijf/sportvereniging.
Voor hetzelfde geld van een Q1 koop je een Superb station.
StateOfMindwoensdag 30 april 2025 @ 14:28
Open deur is open.
Dit is toch al jaren bekend, dat elk nieuw model groter is dan zijn voorganger.

Zet bijvoorbeeld eenn alle 8 generaties VW Golf op een rij en je ziet het meteen.
En dat geldt voor zo'n beetje elk merk en model.
Straatcommando.woensdag 30 april 2025 @ 14:30
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:26 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Voor hetzelfde geld van een Q1 koop je een Superb station.
Ik weet het, maar denk vooral aan auto's als Arkanas, Tiguan, in mindere mate Tesla Y. Allemaal bolle opgeblazen sedans.
quote:
1s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:28 schreef StateOfMind het volgende:
Open deur is open.
Dit is toch al jaren bekend, dat elk nieuw model groter is dan zijn voorganger.

Zet bijvoorbeeld eenn alle 8 generaties VW Golf op een rij en je ziet het meteen.
En dat geldt voor zo'n beetje elk merk en model.
Moet je die nieuwe 5 of zelfs 7 serie eens zien. Hilarisch gewoon. En lelijk!
Mikeyttwoensdag 30 april 2025 @ 14:31
quote:
99s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:22 schreef Feola het volgende:

[..]
meer comfort tijdens lange ritten
Tijdje in een polo gereden vroeger. Comfortabel genoeg, en de meeste mensen maken niet regelmatig enorm lange ritten dat dit een wezenlijke reden zou moeten zijn
quote:
meer bagageruimte voor reizen/hobby’s
Daarvoor heb je alsnog de achterbank van de auto... De meeste mensen hebben echt geen gigantische achterbak nodig voor de hobby's :')
quote:
fijner rijgedrag op de snelweg
Met een klein autootje uit '90 is dit wel een probleem, maar nieuwe auto's rijden meer dan prima op de snelweg
quote:
gevoel van veiligheid
Is het alleen niet
quote:
handig voor het vervoeren van grote spullen bij verhuizen etc
Ja? Dit is een reden om een Polo te kopen i.p.v. een aygo voor de meeste mensen?
quote:
mogelijkheid om een caravan of aanhanger te trekken
Non issue. Met een kleine auto kun je tegenwoordig ook een caravan trekken. Ze worden ook steeds lichter:
https://nos.nl/artikel/25(...)mst-elektrische-auto
StateOfMindwoensdag 30 april 2025 @ 14:34
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:30 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Ik weet het, maar denk vooral aan auto's als Arkanas, Tiguan, in mindere mate Tesla Y. Allemaal bolle opgeblazen sedans.
[..]
Moet je die nieuwe 5 of zelfs 7 serie eens zien. Hilarisch gewoon. En lelijk!
Sowieso zijn ze op het gebied van design de weg al heel lang kwijt bij BMW :X
Glazenmakerwoensdag 30 april 2025 @ 14:35
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:25 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
yup, en dan krijg je mensen die ook een grotere auto kopen omdat dat bij een botsing veiliger is.
Wapenwedloop.
Weltschmerzwoensdag 30 april 2025 @ 14:37
Het idiote is natuurlijk dat de regelgeving vooral heel veel veiligheid verplicht voor de koper van de auto, en daardoor worden die onveiliger voor de kopers van andere auto's en vervoermiddelen.

De koper en de fabrikant komen er zelf wel uit wat betreft voordelen voor de koper, wet en regelgeving is er nou juist om derden te beschermen in hun belangen die door koper en fabrikant worden genegeerd.

Veruit de belangrijkste factor in de veiligheid is de chauffeur. Dus geef je die tenminste goed zicht rondom. Sterker nog, zet de chauffeur in een glazen koepel voor de vooras, en de verkeersveiligheid gaat enorm vooruit.
Feolawoensdag 30 april 2025 @ 14:41
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:31 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Tijdje in een polo gereden vroeger. Comfortabel genoeg, en de meeste mensen maken niet regelmatig enorm lange ritten dat dit een wezenlijke reden zou moeten zijn
[..]
Daarvoor heb je alsnog de achterbank van de auto... De meeste mensen hebben echt geen gigantische achterbak nodig voor de hobby's :')
[..]
Met een klein autootje uit '90 is dit wel een probleem, maar nieuwe auto's rijden meer dan prima op de snelweg
[..]
Is het alleen niet
[..]
Ja? Dit is een reden om een Polo te kopen i.p.v. een aygo voor de meeste mensen?
[..]
Non issue. Met een kleine auto kun je tegenwoordig ook een caravan trekken. Ze worden ook steeds lichter:
https://nos.nl/artikel/25(...)mst-elektrische-auto
Sorry maar dit zijn wel echt matige argumenten, ik kan dit niet serieus nemen. Je geeft persoonlijke voorkeuren, en als laatste kom je aan met een "lichtgewicht" caravan. Je hoeft me niet te overtuigen hè?
Filosoofertwoensdag 30 april 2025 @ 15:57
quote:
1s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:34 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Sowieso zijn ze op het gebied van design de weg al heel lang kwijt bij BMW :X
6tjyx5vb6uwr_800.jpg

:r :r :r
Hyaenidaewoensdag 30 april 2025 @ 16:28
Dat ze vooral steeds hoger worden stoort me het meest. Een mooie auto hoort namelijk laag te zijn.
saparmurat_niyazovwoensdag 30 april 2025 @ 16:30
Ja, deze trend is al een behoorlijke tijd aan de gang. Veel van wat "men" voor eisen stelt staat haaks op elkaar waardoor je treurige compromissen krijgt zoals die crossovers die je overal ziet, auto's die niet eens zo heel zuinig zijn, wel groot maar toch niet heel praktisch, veilig voor de bestuurder zelf maar niet echt voor omstanders, enzovoort. Echt compacte (A-segment) auto's zijn nieuw amper meer verkrijgbaar doordat ze vanwege het boekwerk aan regelgeving amper meer rendabel te krijgen zijn.

Dit is toch echt grotendeels door de wetgever veroorzaakt.
StateOfMindwoensdag 30 april 2025 @ 16:34
quote:
1s.gif Op woensdag 30 april 2025 15:57 schreef Filosoofert het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

:r :r :r
Spuuglelijke bak idd.

Zet daar eens de E38 7 serie tegenover:

03.jpg
_O_
saparmurat_niyazovwoensdag 30 april 2025 @ 16:36
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 16:28 schreef Hyaenidae het volgende:
Dat ze vooral steeds hoger worden stoort me het meest. Een mooie auto hoort namelijk laag te zijn.
Ik vind de echte traditionele terreinauto's zoals een Wrangler of Defender wel gaaf. Maar veel van wat je tegenwoordig ziet zijn van die halfzachte crossovers, wat hogere modelletjes die op onverhard terrein helemaal niets zullen klaarspelen, maar wel wat extra plastic rondom hebben voor een "stoer" uiterlijk. Nou, zo onderhand zijn de door bejaarden en papa's bestuurde Ecosports en T-Rocs net zo ruig als een regenjas van de ANWB....
saparmurat_niyazovwoensdag 30 april 2025 @ 16:39
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:30 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Ik weet het, maar denk vooral aan auto's als Arkanas, Tiguan, in mindere mate Tesla Y. Allemaal bolle opgeblazen sedans.
[..]
Moet je die nieuwe 5 of zelfs 7 serie eens zien. Hilarisch gewoon. En lelijk!
Monsters als de XM hebben het wel voor elkaar gekregen dat de verguisde BMW's uit het Bangle-tijdperk zowaar acceptabel lijken.

gjwyyhnbnm02_800.jpg
Straatcommando.woensdag 30 april 2025 @ 17:09
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 16:36 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Ik vind de echte traditionele terreinauto's zoals een Wrangler of Defender wel gaaf. Maar veel van wat je tegenwoordig ziet zijn van die halfzachte crossovers, wat hogere modelletjes die op onverhard terrein helemaal niets zullen klaarspelen, maar wel wat extra plastic rondom hebben voor een "stoer" uiterlijk. Nou, zo onderhand zijn de door bejaarden en papa's bestuurde Ecosports en T-Rocs net zo ruig als een regenjas van de ANWB....
Vergeet de astmatische 3 cilinder niet.
StateOfMindwoensdag 30 april 2025 @ 17:55
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 16:36 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Ik vind de echte traditionele terreinauto's zoals een Wrangler of Defender wel gaaf. Maar veel van wat je tegenwoordig ziet zijn van die halfzachte crossovers, wat hogere modelletjes die op onverhard terrein helemaal niets zullen klaarspelen, maar wel wat extra plastic rondom hebben voor een "stoer" uiterlijk. Nou, zo onderhand zijn de door bejaarden en papa's bestuurde Ecosports en T-Rocs net zo ruig als een regenjas van de ANWB....
99% van de huidige SUV's komt qua off-road niet verder dan parkeren in de berm.

Zag een hele tijd geleden ook een filmpje voorbij komen van ergens in een sjiek en duur wintersport gebied tegen
En waar de ene na de ander en peperdure SUF de stijle en bochtige besneeuwde weg niet op kon, reed een Fiat Pande 4x4 moeiteloos door _O_
PzKpfwwoensdag 30 april 2025 @ 18:03
quote:
1s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:11 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik ben al langer voor een 500% belastingtarief op pick-up trucks.
Jaloers persoon gespot. :')
Weltschmerzwoensdag 30 april 2025 @ 18:09
quote:
1s.gif Op woensdag 30 april 2025 17:55 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
99% van de huidige SUV's komt qua off-road niet verder dan parkeren in de berm.

Zag een hele tijd geleden ook een filmpje voorbij komen van ergens in een sjiek en duur wintersport gebied tegen
En waar de ene na de ander en peperdure SUF de stijle en bochtige besneeuwde weg niet op kon, reed een Fiat Pande 4x4 moeiteloos door _O_
De orginele Panda 4x4 was sowieso een prima terreinwagen in het echte werk. Ook die hoeven niet groot te zijn.

Maar ik moet wel zeggen, ik ben vrij lang en zat ooit in een cabrio fiatje uit de jaren 70, en ik zat er meer op dan erin, en de minste of geringste aanrijding met een beetje blikschade zou mijn knie compleet mollen.Ik vind kleine autootjes leuk om te zien maar het is niks voor mij. Mensen zijn ook groter geworden, en een auto groter/zwaarder maken is een vicieuze cirkel want als de veiligheidskooi zwaarder wordt moeten de ophanging ook sterker en dus zwaarder uitgevoerd worden.
ohengwoensdag 30 april 2025 @ 18:11
Wat wil je met een dieet van 100% carbohydraten.
Knurft-Zork3woensdag 30 april 2025 @ 18:13
Ford-F-650-729x486-ce354dd573faddef.jpg
Kip_Frites_Appelmoeswoensdag 30 april 2025 @ 18:16
quote:
1s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:28 schreef StateOfMind het volgende:
Open deur is open.
Dit is toch al jaren bekend, dat elk nieuw model groter is dan zijn voorganger.

Zet bijvoorbeeld eenn alle 8 generaties VW Golf op een rij en je ziet het meteen.
En dat geldt voor zo'n beetje elk merk en model.
Dat klopt.

Maar meestal komen autofabrikanten eens in de zoveel jaar ook weer met een nieuw klein model auto. Dus als bijvoorbeeld model X inmiddels aan de vijfde generatie toe is, en X5 is al een behoorlijk stuk groter dan X1, dan komen ze met model Y, waarbij Y1 weer van hetzelfde formaat is als X1.
littlemindywoensdag 30 april 2025 @ 18:34
quote:
1s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:22 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Omdat je, tenzij je een dwerg bent, je opgevouwen zit in een hondenhok als een aygo.
Ik heb een aygo en ben 1,73m. Zit toch bepaald niet opgevouwen.
Cockwhalewoensdag 30 april 2025 @ 18:48
Amateurs :')

Ik rijd hier in:

caterpillar-757f.jpg
Kip_Frites_Appelmoeswoensdag 30 april 2025 @ 19:08
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 18:34 schreef littlemindy het volgende:
Ik heb een aygo en ben 1,73m. Zit toch bepaald niet opgevouwen.
Maar met een lengte van 1,73 meter word je tegenwoordig als dwerg beschouwd. Ten minste, dat geldt voor de mannen.
Accordtjewoensdag 30 april 2025 @ 19:09
Ik kan zo genieten van dit soort effecten van achterlijk beleid in dit land. Laten we auto's tering duur maken met belastingen. Vervolgens zien fabrikanten geen heil meer in A-segmenters en gaan we een open deur onderzoek houden met de conclusie dat de gemiddelde auto groter en zwaarder wordt. Dat is gek zeg! _O-
Accordtjewoensdag 30 april 2025 @ 19:10
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:25 schreef Mikeytt het volgende:
yup, en dan krijg je mensen die ook een grotere auto kopen omdat dat bij een botsing veiliger is.
Uiteraard. Ik zit inderdaad liever in een X5 dan in een Aygo bij een frontale klapper ja.
Red_85woensdag 30 april 2025 @ 20:34
quote:
10s.gif Op woensdag 30 april 2025 16:39 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Monsters als de XM hebben het wel voor elkaar gekregen dat de verguisde BMW's uit het Bangle-tijdperk zowaar acceptabel lijken.

[ afbeelding ]
Deze kleurstelling lijkt eerder op een gimp in een latexpak met rode gagbal in zn bakkes.

Nein danke.
Red_85woensdag 30 april 2025 @ 20:38
Maar ffies serieus. Wat heb je hier in NL aan een v8 pickup ford f150 of gelijke behalve voor de leuk?

Ik zie het niet zo maar laat me graag informeren.

Een vw taro of die nieuwe amarok is al huge voor Europese begrippen.
spectrumanalyserwoensdag 30 april 2025 @ 20:39
quote:
1s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:11 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik ben al langer voor een 500% belastingtarief op pick-up trucks.
Nee.
Als iemand helemaal gek is van een pick-up truck, waarom zou je dat plezier vergallen.
Of als iemand een zware kar moet trekken. een bloemenstal, paardentrailer of wat dan ook.
arvensiswoensdag 30 april 2025 @ 20:42
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:17 schreef Straatcommando. het volgende:

De wildgroei van afschuwelijke suv's is daar een goed voorbeeld van. Zo'n beetje de meest inffeciente vorm voor een koets, maar het "lijkt" veiliger en vooral lekker groot.
Hoezo inefficiënt? Mijn SUV is heel efficiënt om mijn 3 kinderen veilig in de auto te kunnen vervoeren in hun eigen autostoel.
Straatcommando.woensdag 30 april 2025 @ 20:48
quote:
1s.gif Op woensdag 30 april 2025 20:38 schreef Red_85 het volgende:
Maar ffies serieus. Wat heb je hier in NL aan een v8 pickup ford f150 of gelijke behalve voor de leuk?

Ik zie het niet zo maar laat me graag informeren.

Een vw taro of die nieuwe amarok is al huge voor Europese begrippen.
Helemaal geen hol, maar je loopt sowieso wel leeg op zo'n ding. Lekker laten gaan, dat handjevol van die dingen zijn het probleem niet. Al zijn ze wel enorm ongeschikt voor Nederlands verkeer.

Als je namelijk gaat beginnen met het uitbannen van dit soort auto's is het einde zoek.
quote:
1s.gif Op woensdag 30 april 2025 20:42 schreef arvensis het volgende:

[..]
Hoezo inefficiënt? Mijn SUV is heel efficiënt om mijn 3 kinderen veilig in de auto te kunnen vervoeren in hun eigen autostoel.
Niet inefficiënt, minst efficiënt. Moderne auto's zijn sowieso wel efficiënt, een stuk meer dan jaren terug.
Filosoofertwoensdag 30 april 2025 @ 21:27
Heb een relatief nieuwe Astra station, groot zat voor alles eigenlijk
SymbolicFrankwoensdag 30 april 2025 @ 21:36
Accu's zijn zwaar.
Red_85woensdag 30 april 2025 @ 21:37
quote:
1s.gif Op woensdag 30 april 2025 21:27 schreef Filosoofert het volgende:
Heb een relatief nieuwe Astra station, groot zat voor alles eigenlijk
Ook voor platen hout van 2,44x1,22?
Filosoofertwoensdag 30 april 2025 @ 21:54
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 21:37 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Ook voor platen hout van 2,44x1,22?
Ja heb een trekhaak
spectrumanalyserwoensdag 30 april 2025 @ 21:58
Wat is de nieuwswaarde van het artikel eigenlijk. Begint komkommertijd tegenwoordig al in April?
Geschiedkundigewoensdag 30 april 2025 @ 22:02
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 21:58 schreef spectrumanalyser het volgende:
Wat is de nieuwswaarde van het artikel eigenlijk. Begint komkommertijd tegenwoordig al in April?
Zeker. April is de maand bij uitstek om komkommers te zaaien :Y
Jan_Onderwaterwoensdag 30 april 2025 @ 22:05
Eerst overal verkeersdrempels neerleggen en dan klagen dat mensen SUV's kopen om er beter overheen te kunnen,.
Kip_Frites_Appelmoeswoensdag 30 april 2025 @ 22:11
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 22:05 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Eerst overal verkeersdrempels neerleggen en dan klagen dat mensen SUV's kopen om er beter overheen te kunnen,.
Het is wel de bedoeling dat je snelheid mindert als je een verkeersdrempel nadert. De situatie dat je met de bodemplaat van de auto de verkeersdrempel raakt, komt vooral voor als je geen snelheid mindert. Of natuurlijk als je in een auto met verlaagde carrosserie rijdt.
Jan_Onderwaterwoensdag 30 april 2025 @ 22:14
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 22:11 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Het is wel de bedoeling dat je snelheid mindert als je een verkeersdrempel nadert. De situatie dat je met de bodemplaat van de auto de verkeersdrempel raakt, komt vooral voor als je geen snelheid mindert. Of natuurlijk als je in een auto met verlaagde carrosserie rijdt.
Of met 4 volwassenen in een Citroen, Peugeot of Renault zit.
Of gewoon kut drempels
Kip_Frites_Appelmoeswoensdag 30 april 2025 @ 22:19
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 22:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Of met 4 volwassenen in een Citroen, Peugeot of Renault zit.
Of gewoon kut drempels
Dan moet je vlak voor de drempel stoppen, de passagiers uit de auto laten en dan alleen als bestuurder de auto over de drempel heen rijden terwijl de passagiers buiten over de drempel lopen en na de drempel weer instappen.

Of nog veel beter, allemaal uitstappen en de auto over de drempel heen duwen.
Jan_Onderwaterwoensdag 30 april 2025 @ 22:22
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 22:19 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Dan moet je vlak voor de drempel stoppen, de passagiers uit de auto laten en dan alleen als bestuurder de auto over de drempel heen rijden terwijl de passagiers buiten over de drempel lopen en na de drempel weer instappen.

Of nog veel beter, allemaal uitstappen en de auto over de drempel heen duwen.
Nope, een leuke SUV kopen. ZIt je gelijk ook lekker hoog en comfortabel in en uitstappen.
TLCwoensdag 30 april 2025 @ 22:38
Compensatiegedrag :')
Jan_Onderwaterwoensdag 30 april 2025 @ 22:44
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 22:38 schreef TLC het volgende:
Compensatiegedrag :')
Naijver en afgunst... :') :') :')
Ivo1985woensdag 30 april 2025 @ 22:44
quote:
1s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:11 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik ben al langer voor een 500% belastingtarief op pick-up trucks.
Ook op SUV's aub. Van buiten groter en lomper dan een MPV, van binnen vaak krapper dan een hatchback die twee maten kleiner is.
TLCwoensdag 30 april 2025 @ 22:47
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 22:44 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Naijver en afgunst... :') :') :')
Niet echt, ik heb totaal niks met auto's
Ivo1985woensdag 30 april 2025 @ 22:49
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 21:37 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Ook voor platen hout van 2,44x1,22?
Die krijg ik ook met mn Mini nog wel thuis. Lang leve de trekhaak. En als ik heel veel platen nodig heb, dan laat ik ze wel thuisbezorgen door Pontmeyer ofzo want dan heeft de lokale bouwmarkt toch niet voldoende voorraad.
De casco renovatie van mijn vorige woning heb ik zelf uitgevoerd met als enige auto bovengenoemde Mini. Echt geen probleem hoor.
Ivo1985woensdag 30 april 2025 @ 22:53
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 18:09 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
De orginele Panda 4x4 was sowieso een prima terreinwagen in het echte werk. Ook die hoeven niet groot te zijn.

Maar ik moet wel zeggen, ik ben vrij lang en zat ooit in een cabrio fiatje uit de jaren 70, en ik zat er meer op dan erin, en de minste of geringste aanrijding met een beetje blikschade zou mijn knie compleet mollen.Ik vind kleine autootjes leuk om te zien maar het is niks voor mij. Mensen zijn ook groter geworden, en een auto groter/zwaarder maken is een vicieuze cirkel want als de veiligheidskooi zwaarder wordt moeten de ophanging ook sterker en dus zwaarder uitgevoerd worden.
Ook de tweede generatie Panda kon aardig wat 4x4 werk aan. Is nog een Top Gear aflevering over geweest waarbij ze de Panda het lieten opnemen tegen een Land Rover, toch wel een icoon als het om terrein rijden gaat.
De eindconclusie was vrij simpel: zo lang je geen zware trailers moet trekken en niet door diep water rijdt, is de Panda 4x4 echt een goede keuze. Soms wat langzaam door het weinige vermogen, maar dat was ook de enige klacht die het toch wel ongenuanceerde en kritische trio had.
Straatcommando.woensdag 30 april 2025 @ 22:57
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 22:47 schreef TLC het volgende:

[..]
Niet echt, ik heb totaal niks met auto's
En de mensen die dat wel hebben zijn zeker niet afgunstig naar een plastic fantastic voorwielaangedreven dixie _O-
Gimmickwoensdag 30 april 2025 @ 23:26
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 22:05 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Eerst overal verkeersdrempels neerleggen en dan klagen dat mensen SUV's kopen om er beter overheen te kunnen,.
Drempels liggen er ook niet voor de lol. Die liggen er omdat fysieke belemmeringen een van de weinige dingen zijn waar automobilisten naar ‘luisteren’. Bewoners klagen ook zelden over drempels in hun straat. Nee - drempels in de straten van anderen: die zijn het probleem.
Jan_Onderwaterwoensdag 30 april 2025 @ 23:38
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 23:26 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Drempels liggen er ook niet voor de lol. Die liggen er omdat fysieke belemmeringen een van de weinige dingen zijn waar automobilisten naar ‘luisteren’. Bewoners klagen ook zelden over drempels in hun straat. Nee - drempels in de straten van anderen: die zijn het probleem.
En drempels zijn ook een reden dat mensen autos kopen met meer ground clearance. Onverwachte uitkomst, maatregels hebben gevolgen.
Je kan ook slimme begrenzers verplichten, auto kunnen dan niet sneller rijden dan de maximum snelheid
Ook dat zal gevolgen hebben
Vvdjemoederwoensdag 30 april 2025 @ 23:46
Ik ben een beetje klaar met autos. Heb mijn yaris gr verkocht weet niet wat ik nu ga doen met het geld dat ik elke maand overhoud
Eightyonedonderdag 1 mei 2025 @ 04:29
Het was me al opgevallen dat parkeervakken vaak wat aan de kleine kant zijn.

En bij parkeervakken evenwijdig aan (en direct naast) een drukke straat zijn autobezitters sowieso bang voor deuken, dus staat een redelijk deel van de auto uiteindelijk op het voetpad dat er weer naast ligt.
raptorixdonderdag 1 mei 2025 @ 07:05
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:07 schreef Mikeytt het volgende:
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)r-breder-en-zwaarder
[..]
Ik vind de term 'autobesitas' wel passend hier, volgens mij opgegooid door NRC (of het was al een bestaande term daarvoor)

In Amsterdam is autobesitas echt een flink probleem. Steeds vaker gigantische bakken van Amerikaanse formaten op de smalle straten... Heel vaak ook expats die erin rijden. En dan moet de tram langzaam achter de auto rijden omdat ie er niet meer langs kan.
In Rotterdam ook een groot probleem, maar hier zijn de straten nog wel gebouwd naar Amerikaans model, dus dan vallen ze minder op. :')

Snap echt niet wat er mis is met gewoon een Peugeot 107 of een Toyota Aygo...
Waar in Amsterdam deelt de tram de baan met de Auto, of zijn dit weer dingen die je zelf erbij verzint.
Edit: Ik zie een paar kleine stukjes, zoals Linnaeusstraat, en waar dit al gebeurt is dat echt geen enkel probleem, en al helemaal niet door grotere auto's.
karr-1donderdag 1 mei 2025 @ 07:05
Een grotere auto is meestal ter compensatie van iets anders dat dan een stuk kleiner is. Dus trek je conclusie
Weltschmerzdonderdag 1 mei 2025 @ 12:29
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 22:53 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Ook de tweede generatie Panda kon aardig wat 4x4 werk aan. Is nog een Top Gear aflevering over geweest waarbij ze de Panda het lieten opnemen tegen een Land Rover, toch wel een icoon als het om terrein rijden gaat.
De eindconclusie was vrij simpel: zo lang je geen zware trailers moet trekken en niet door diep water rijdt, is de Panda 4x4 echt een goede keuze. Soms wat langzaam door het weinige vermogen, maar dat was ook de enige klacht die het toch wel ongenuanceerde en kritische trio had.
Over de Skoda Yeti was JC helemaal laaiend, en dat is ook geen grote auto. Vrij hoog, oke, lastig voor fietsers om overheen te kijken en voor automobilisten om doorheen te kijken, maar terreinwagens in de stad is op zich niet het probleem. Het zijn die alsmaar uitdijende Duitse SUVs en Range Rovers.
Ten tijde van de 1e Panda 4x4 had je ook de belachelijke Lamborghini 002, een monster, een idioot groot ding voor in de woestijn, die had shock value alleen al door zijn formaat. Inmiddels zijn Range Rovers en Audi SUVs groter dan dat ding.
VEM2012donderdag 1 mei 2025 @ 12:52
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 12:29 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Over de Skoda Yeti was JC helemaal laaiend, en dat is ook geen grote auto. Vrij hoog, oke, lastig voor fietsers om overheen te kijken en voor automobilisten om doorheen te kijken, maar terreinwagens in de stad is op zich niet het probleem. Het zijn die alsmaar uitdijende Duitse SUVs en Range Rovers.
Ten tijde van de 1e Panda 4x4 had je ook de belachelijke Lamborghini 002, een monster, een idioot groot ding voor in de woestijn, die had shock value alleen al door zijn formaat. Inmiddels zijn Range Rovers en Audi SUVs groter dan dat ding.
De LM002 was net als de Humvee ontworpen voor het leger. Daarom ook LM: Lamborghini Militaria.
Jan_Onderwaterdonderdag 1 mei 2025 @ 13:01
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 07:05 schreef karr-1 het volgende:
Een grotere auto is meestal ter compensatie van iets anders dat dan een stuk kleiner is. Dus trek je conclusie
Wat je dus eigenlijk zegt is dat je heel veel piemels hebt gehad op parkeerplaatsen en op basis hiervan een statistisch relevante uitspraak kan doen.
>:) >:)
karr-1donderdag 1 mei 2025 @ 13:12
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 13:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Wat je dus eigenlijk zegt is dat je heel veel piemels hebt gehad op parkeerplaatsen en op basis hiervan een statistisch relevante uitspraak kan doen.
>:) >:)
Dat is jouw vunzige gedachte niet de mijne. Het is niet voor niets dat een enorme grote bak bij ons een kleine piemel mobiel heet
Knipoogjedonderdag 1 mei 2025 @ 13:29
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:17 schreef Straatcommando. het volgende:
Deels door de steeds strenger wordende milieu en veiligheidseisen, grotendeels omdat mensen graag een grotere auto dan de buurman willen hebben.

De wildgroei van afschuwelijke suv's is daar een goed voorbeeld van. Zo'n beetje de meest inffeciente vorm voor een koets, maar het "lijkt" veiliger en vooral lekker groot.
Maar ja,
- vrije markt moet zijn werk kunnen doen! Geen verbod of torenhoge accijns op SUVs/grote bakken!
- geen overheidscampagnes/nudgen om kleinere auto's populairder te maken want dat is betutteling!

En dus blijven we hier in dit kleine kikkerlandje willoze slaaf van succesvolle reclame campagnes om iedereen aan de SUV te krijgen, want dat is zo lekker veilig (voor de persoon in die SUV)

8)7

Nederland zou een stuk fijner zijn als iedereen kleinere bakjes zou rijden.
Jan_Onderwaterdonderdag 1 mei 2025 @ 14:14
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 13:12 schreef karr-1 het volgende:

[..]
Dat is jouw vunzige gedachte niet de mijne. Het is niet voor niets dat een enorme grote bak bij ons een kleine piemel mobiel heet
Je hebt duidelijk ervaring
Jan_Onderwaterdonderdag 1 mei 2025 @ 14:15
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 13:29 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
Maar ja,
- vrije markt moet zijn werk kunnen doen! Geen verbod of torenhoge accijns op SUVs/grote bakken!
- geen overheidscampagnes/nudgen om kleinere auto's populairder te maken want dat is betutteling!

En dus blijven we hier in dit kleine kikkerlandje willoze slaaf van succesvolle reclame campagnes om iedereen aan de SUV te krijgen, want dat is zo lekker veilig (voor de persoon in die SUV)

8)7

Nederland zou een stuk fijner zijn als iedereen kleinere bakjes zou rijden.
Wat vind jij dan een okay grote auto?
Gimmickdonderdag 1 mei 2025 @ 14:23
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 14:15 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Wat vind jij dan een okay grote auto?
Zoals al eerder gezegd: voor grote gezinnen/mensen met hond stationwagens en als dat nog een klein is een busje.

Bekijk deze YouTube-video
Jan_Onderwaterdonderdag 1 mei 2025 @ 14:30
quote:
2s.gif Op donderdag 1 mei 2025 14:23 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Zoals al eerder gezegd: voor grote gezinnen/mensen met hond stationwagens en als dat nog een klein is een busje.

Bekijk deze YouTube-video
Maar geen Tiguan bijvoorbeeld of een Q5?
StateOfMinddonderdag 1 mei 2025 @ 14:33
Niet gewoon een sixpack Schultenbrau gaan halen met je Ford F-650 :')
Gimmickdonderdag 1 mei 2025 @ 14:34
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 14:30 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Maar geen Tiguan bijvoorbeeld of een Q5?
Geen idee waar je het over hebt, ik spreek geen 'auto'.
VEM2012donderdag 1 mei 2025 @ 16:08
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 07:05 schreef karr-1 het volgende:
Een grotere auto is meestal ter compensatie van iets anders dat dan een stuk kleiner is. Dus trek je conclusie
Het is soms ook gewoon omdat je een gezin hebt.
VEM2012donderdag 1 mei 2025 @ 16:09
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 13:12 schreef karr-1 het volgende:

Het is niet voor niets dat een enorme grote bak bij ons een kleine piemel mobiel heet
Klopt. Vanwege jaloezie.
VEM2012donderdag 1 mei 2025 @ 16:19
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:07 schreef Mikeytt het volgende:

Snap echt niet wat er mis is met gewoon een Peugeot 107 of een Toyota Aygo...
Klein/weinig ruimte. Rijdt voor geen meter. Traag. Stoelen zitten voor geen meter. Zeer karige uitrusting. Bij een ongeval is de kans dat jij en de inzittenden er levend uitkomen relatief klein.

Ik noem maar wat.
Twiitchdonderdag 1 mei 2025 @ 16:29
Grote autos verbieden
Jan_Onderwaterdonderdag 1 mei 2025 @ 16:31
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:07 schreef Mikeytt het volgende:
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)r-breder-en-zwaarder
[..]
Ik vind de term 'autobesitas' wel passend hier, volgens mij opgegooid door NRC (of het was al een bestaande term daarvoor)

In Amsterdam is autobesitas echt een flink probleem. Steeds vaker gigantische bakken van Amerikaanse formaten op de smalle straten... Heel vaak ook expats die erin rijden. En dan moet de tram langzaam achter de auto rijden omdat ie er niet meer langs kan.
In Rotterdam ook een groot probleem, maar hier zijn de straten nog wel gebouwd naar Amerikaans model, dus dan vallen ze minder op. :')

Snap echt niet wat er mis is met gewoon een Peugeot 107 of een Toyota Aygo...
Weer een Mickey Tering Troll topic
fluitbekzeenaald2.0donderdag 1 mei 2025 @ 17:04
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 16:19 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Klein/weinig ruimte. Rijdt voor geen meter. Traag. Stoelen zitten voor geen meter. Zeer karige uitrusting. Bij een ongeval is de kans dat jij en de inzittenden er levend uitkomen relatief klein.

Ik noem maar wat.
Ook auto's uit het kleinere segment hebben luxere uitvoeringen tegenwoordig. Maar als je echt voor de auto met de meeste opties gaat kom je toch bij grotere auto's uit. Blijkbaar zien mensen groot en luxe toch als bij elkaar passend.

Je ziet ook vaak dat mensen met een bepaald budget eerder voor de grotere auto of het mooiere merk zonder opties gaan, dan voor de kleinere auto met opties. Dat vind ik altijd wat apart, maar het ego wil ook wat blijkbaar.
fluitbekzeenaald2.0donderdag 1 mei 2025 @ 17:10
quote:
10s.gif Op donderdag 1 mei 2025 16:08 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Het is soms ook gewoon omdat je een gezin hebt.
Ook met een gezin hoef je nog geen Range Rover nodig te hebben.

Vroeger ging je nog gewoon met zijn vijven in de Corsa naar Zuid-Frankrijk :D Maar oké, dat is niet meer van deze tijd.
fluitbekzeenaald2.0donderdag 1 mei 2025 @ 17:21
SUV's zijn vooral vervelend omdat ze zo hoog zijn en op de snelweg dus je zicht belemmeren, zeker die met zo'n kleine en soms getinte achterruit. En met parkeren kan het een nadeel zijn als je ernaast moet staan. Verder moeten mensen lekker zelf weten waar ze in rijden.
Knipoogjedonderdag 1 mei 2025 @ 17:25
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 14:15 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Wat vind jij dan een okay grote auto?
Niet relevant wat ik vind. Dat mag men uitvechten. Zolang de afmetingen maar weer gaan krimpen. Hoe ze dat doen boeit mij niet echt. Er moet in ieder geval actief beleid komen om het te bewerkstelligen.
Jan_Onderwaterdonderdag 1 mei 2025 @ 17:28
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 17:25 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
Niet relevant wat ik vind. Dat mag men uitvechten. Zolang de afmetingen maar weer gaan krimpen. Hoe ze dat doen boeit mij niet echt. Er moet in ieder geval actief beleid komen om het te bewerkstelligen.
En dat voor het milieu?
VEM2012donderdag 1 mei 2025 @ 18:47
quote:
1s.gif Op donderdag 1 mei 2025 17:04 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Ook auto's uit het kleinere segment hebben luxere uitvoeringen tegenwoordig. Maar als je echt voor de auto met de meeste opties gaat kom je toch bij grotere auto's uit. Blijkbaar zien mensen groot en luxe toch als bij elkaar passend.

Je ziet ook vaak dat mensen met een bepaald budget eerder voor de grotere auto of het mooiere merk zonder opties gaan, dan voor de kleinere auto met opties. Dat vind ik altijd wat apart, maar het ego wil ook wat blijkbaar.
Op een Aygo zit echt geen luxe hoor. Overigens is de Aygo al gesneuveld vanwege de regelgeving. Nu heb je de Aygo X. Nog steeds geen hele luxe auto, maar wel significant groter (en duurder) dan de Aygo.

Overigens zou ik als ik geen kinderen had ook een veel minder grote auto hebben. Dan zou ik waarschijnlijk nog steeds in een 911 rondrijden, want dat beviel mij uitstekend (nu ik weet hoeveel fijner elektrisch in het dagelijks verkeer is denk ik daar weer genuanceerder over). Dus op zich snap ik best jouw pleidooi voor een kleine luxe auto. Maar ik heb nu eenmaal kinderen, dus moet ik daar rekening mee houden.
VEM2012donderdag 1 mei 2025 @ 18:48
quote:
1s.gif Op donderdag 1 mei 2025 17:10 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Ook met een gezin hoef je nog geen Range Rover nodig te hebben.

Vroeger ging je nog gewoon met zijn vijven in de Corsa naar Zuid-Frankrijk :D Maar oké, dat is niet meer van deze tijd.
Ik heb geen Range. Ik heb niet eens een SUV. Ik heb een hekel aan hoog op de pootjes auto's.
JopieKlaassendonderdag 1 mei 2025 @ 18:54
quote:
1s.gif Op donderdag 1 mei 2025 17:10 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Ook met een gezin hoef je nog geen Range Rover nodig te hebben.

Vroeger ging je nog gewoon met zijn vijven in de Corsa naar Zuid-Frankrijk :D Maar oké, dat is niet meer van deze tijd.
Met 35 graden zonder airco samen met mn twee zussen op de achterbank van een Opel Vectra stilstaan op de route du soleil. Harde tijden.
fluitbekzeenaald2.0donderdag 1 mei 2025 @ 19:40
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 18:48 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik heb geen Range. Ik heb niet eens een SUV. Ik heb een hekel aan hoog op de pootjes auto's.
Oké, dat vind ik dus een voorbeeld van een auto die de meeste mensen die hem hebben niet nodig hebben. En hoog op de poten is irritant wanneer je erachter rijdt, maar dat had ik al gezegd.
fluitbekzeenaald2.0donderdag 1 mei 2025 @ 19:42
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 18:47 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Op een Aygo zit echt geen luxe hoor. Overigens is de Aygo al gesneuveld vanwege de regelgeving. Nu heb je de Aygo X. Nog steeds geen hele luxe auto, maar wel significant groter (en duurder) dan de Aygo.

Overigens zou ik als ik geen kinderen had ook een veel minder grote auto hebben. Dan zou ik waarschijnlijk nog steeds in een 911 rondrijden, want dat beviel mij uitstekend (nu ik weet hoeveel fijner elektrisch in het dagelijks verkeer is denk ik daar weer genuanceerder over). Dus op zich snap ik best jouw pleidooi voor een kleine luxe auto. Maar ik heb nu eenmaal kinderen, dus moet ik daar rekening mee houden.
Snap ik. Een Aygo is inderdaad wel echt een budgetauto. Ga je een klasse hoger zoals de Yaris, dan wordt het al beter. Aygo X weet ik niet. Maar dat type is inderdaad geschikter voor mensen zonder gezin.
StateOfMinddonderdag 1 mei 2025 @ 19:56
quote:
9s.gif Op donderdag 1 mei 2025 18:54 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Met 35 graden zonder airco samen met mn twee zussen op de achterbank van een Opel Vectra stilstaan op de route du soleil. Harde tijden.
Wij moesten het met een Ford Escort doen.

En toen mijn zus er nog niet was, moesten mijn broertje en ik de achterbank delen van een Renault 4 en later een Renault 5.
Accordtjedonderdag 1 mei 2025 @ 19:57
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 17:25 schreef Knipoogje het volgende:
Niet relevant wat ik vind. Dat mag men uitvechten. Zolang de afmetingen maar weer gaan krimpen. Hoe ze dat doen boeit mij niet echt. Er moet in ieder geval actief beleid komen om het te bewerkstelligen.
Dan moet de overheid eerst een een keer goed gaan nadenken over het beleid. Voorlopig heeft overheidsbeleid er voor gezorgd dat fabrikanten geen heil meer zien in A-segment auto's en sommige ook al niet meer in B-segment auto's. Dus ja, dan gaan auto's inderdaad gemiddeld groter worden.
Bart2002donderdag 1 mei 2025 @ 20:38
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 19:57 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Dan moet de overheid eerst een een keer goed gaan nadenken over het beleid. Voorlopig heeft overheidsbeleid er voor gezorgd dat fabrikanten geen heil meer zien in A-segment auto's en sommige ook al niet meer in B-segment auto's. Dus ja, dan gaan auto's inderdaad gemiddeld groter worden.
Je doet net alsof dit allemaal heel logisch is. Of een soort natuurwet. Alleen mis ik de logica. :)
Accordtjedonderdag 1 mei 2025 @ 20:44
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 20:38 schreef Bart2002 het volgende:
Je doet net alsof dit allemaal heel logisch is. Of een soort natuurwet. Alleen mis ik de logica. :)
Welke logica mis je?
Als steeds meer fabrikanten stoppen met A-segmenters verkopen dan worden de auto's die nieuw verkocht worden gemiddeld toch steeds groter?
Bart2002donderdag 1 mei 2025 @ 20:49
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 20:44 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Welke logica mis je?
Als steeds meer fabrikanten stoppen met A-segmenters verkopen dan worden de auto's die nieuw verkocht worden gemiddeld toch steeds groter?
Maar je lijkt te denken dat dat allemaal door "de overheid" komt. Die klik heb ik niet.

Dus m.a.w. wat doet de overheid (dat ben jij) hier niet goed en is het een logisch gevolg.
Accordtjedonderdag 1 mei 2025 @ 21:41
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 20:49 schreef Bart2002 het volgende:
Maar je lijkt te denken dat dat allemaal door "de overheid" komt. Die klik heb ik niet.

Dus m.a.w. wat doet de overheid (dat ben jij) hier niet goed en is het een logisch gevolg.
De overheid speelt hierin een bepalende rol inderdaad:
-De BPM is gebaseerd op CO2 uitstoot -> overheid heeft de WLTP verplicht gesteld boven de NEDC methode -> hogere uitstoot --> hogere BPM -> hogere autoprijs.
-Er worden steeds hogere veiligheidseisen gesteld -> zwaardere auto's -> hogere uitstoot -> hogere BPM --> hogere autoprijs.
-Er worden steeds strengere emissie eisen gesteld -> technologie maakt de auto duurder
-Er wordt steeds meer gepusht naar elektrificatie (fabrikanten worden ertoe gedwongen onder dreiging van miljardenboetes) -> elektrificatie maakt een A-segmenter veel te duur en daarmee oninteressant qua winst marges voor fabrikanten

Dat soort overheidsbeleid maakt dat fabrikanten de a-segmenters geschrapt hebben of nog zullen schrappen. Dan moet je ook niet verbaasd zijn dat nieuwe auto's gemiddeld dus groter worden. Dat vind ik dan een vrij logisch gevolg.
karr-1vrijdag 2 mei 2025 @ 10:30
quote:
10s.gif Op donderdag 1 mei 2025 16:08 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Het is soms ook gewoon omdat je een gezin hebt.
Zelfs een gezin hoeft niet in een Amerikaans format Dodge Ram of zo, dat slaat nergens op
VEM2012vrijdag 2 mei 2025 @ 10:55
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 10:30 schreef karr-1 het volgende:

[..]
Zelfs een gezin hoeft niet in een Amerikaans format Dodge Ram of zo, dat slaat nergens op
Die rijden dan ook nauwelijks rond. En de mensen die er in rond rijden doen dat vaak omdat ze zakelijk dat ding gebruiken. B.v. een aannemer. Of hier in de omgeving iemand met een zeer succesvolle webshop die regelmatig veel moet vervoeren.

Het is ook meteen een uiterste, een Dodge Ram. Kijk eens naar het wagenpark in Nederland. Ja, SUV's zijn populair. Maar die hebben zelden het formaat van een Touareg/Q8/Cayenne. De Tiguan is de meestverkochte bij VW volgens mij. Dat is helemaal niet zo'n enorm grote auto. Die begint ook gewoon bij 1.499 kg. En dan is dat ding ook nog per definitie hybride, wat weer gewicht toevoegt.

Ik heb zelf in Malta ook een 'SUV'. Een T Cross. Dat is al helemaal geen grote auto. En ik heb dat ding gekozen omdat de wegen in Malta nu eenmaal niet altijd verhard zijn en bodemspeling daar dus handig (lees: noodzakelijk) is.

Mijn reactie is dan ook meer op mensen die menen dat een Aygo groot genoeg is en als je een grotere auto wil dat je dan kennelijk iets moet compenseren. Nou ja, dat klopt wel, maar je compenseert dan vooral voor het feit dat je wat kinderen op de wereld hebt gezet die ook graag met de auto willen. :)
Ivo1985vrijdag 2 mei 2025 @ 13:15
Een gewicht vanaf 1499kg "gewoon" vinden.

Een kwart eeuw geleden zat een "gewone" auto op 900-1100 kg.
VEM2012vrijdag 2 mei 2025 @ 13:54
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 13:15 schreef Ivo1985 het volgende:
Een gewicht vanaf 1499kg "gewoon" vinden.

Een kwart eeuw geleden zat een "gewone" auto op 900-1100 kg.
Willekeur Golfje uit 2000 erbij gepakt en check bij de RDW gedaan. Die woog 1.247 kg. Dus je vergist je in wat een normaal gewicht was voor een gewone auto in die tijd.

Hybride voegt ongeveer 200 kg toe. Want misschien heb je nog gemist dat de Tiguan per definitie hybride is.
karr-1vrijdag 2 mei 2025 @ 15:32
We hebben het niet over andere landen we hebben het over Nederland. En in Nederland is er geen enkele reden om in een enorm grote bak rond te rijden, zelfs niet als je kinderen hebt. Zo'n ding past niet op een normale parkeerplaats of in een parkeergarage bv
JopieKlaassenvrijdag 2 mei 2025 @ 17:03
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 15:32 schreef karr-1 het volgende:
We hebben het niet over andere landen we hebben het over Nederland. En in Nederland is er geen enkele reden om in een enorm grote bak rond te rijden, zelfs niet als je kinderen hebt. Zo'n ding past niet op een normale parkeerplaats of in een parkeergarage bv
Definieer enorm grote bak.
StateOfMindvrijdag 2 mei 2025 @ 17:33
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 17:03 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Definieer enorm grote bak.
Bekijk deze YouTube-video
JopieKlaassenvrijdag 2 mei 2025 @ 19:42
quote:
Er zijn dagen dat ik ze niet tegenkom.
Ivo1985vrijdag 2 mei 2025 @ 21:57
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 13:54 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Willekeur Golfje uit 2000 erbij gepakt en check bij de RDW gedaan. Die woog 1.247 kg. Dus je vergist je in wat een normaal gewicht was voor een gewone auto in die tijd.

Hybride voegt ongeveer 200 kg toe. Want misschien heb je nog gemist dat de Tiguan per definitie hybride is.
Das geen gewoon Golfje 1.6 hatchback uit 2000 wat 1247kg in de schaal legt. Die weegt 1092kg.
VEM2012vrijdag 2 mei 2025 @ 22:40
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 21:57 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Das geen gewoon Golfje 1.6 hatchback uit 2000 wat 1247kg in de schaal legt. Die weegt 1092kg.
Dus de lichtste Golf is al 1100 kg. Waarmee jouw stelling dat 900-1100 het gewicht destijds was van een gewone auto niet klopt.

Hell, mijn Peugeot 205 GTI woog al bijna 900 kg in 1987, bijna 40 jaar terug.
Accordtjezaterdag 3 mei 2025 @ 02:45
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 13:15 schreef Ivo1985 het volgende:
Een gewicht vanaf 1499kg "gewoon" vinden.

Een kwart eeuw geleden zat een "gewone" auto op 900-1100 kg.
Een kwart eeuw geleden waren er nog niet zoveel veiligheid- en emissie eisen als tegenwoordig.