Ik vind de term 'autobesitas' wel passend hier, volgens mij opgegooid door NRC (of het was al een bestaande term daarvoor)quote:Personenauto’s steeds langer, breder en zwaarder
Personenauto’s zijn de afgelopen tien jaar gemiddeld 94 kilo, 8,1 procent, zwaarder geworden. Dit komt deels doordat er elk jaar meer auto’s met een accu bijkomen, die zijn relatief zwaar. Ook zijn nieuwere auto’s gemiddeld steeds langer en breder. Dit meldt het CBS op basis van cijfers over het motorvoertuigenpark.
Een Nederlandse personenauto had begin 2025 een gemiddeld gewicht van 1 254 kilogram. Dat is 94 kilo meer dan auto’s begin 2015 gemiddeld wogen. Auto’s op naam van een rechtspersoon (zakelijke eigenaar) wogen gemiddeld 1 517 kilo, gemiddeld 300 kilo meer dan auto’s van particulieren.
Nieuwe auto’s gemiddeld zwaarder dan oudere auto’s
Als er alleen wordt gekeken naar de nieuwste bouwjaren is de gewichtstoename nog duidelijker zichtbaar. Het gemiddelde gewicht van een auto met bouwjaar 2024 is 1 554 kilo, terwijl auto’s met bouwjaar 2016 gemiddeld 1 224 kilo wegen. Dit is 26,9 procent meer.
Steeds meer relatief zware auto’s met een accu
Dat het gemiddeld gewicht van nieuwe personenauto’s steeds hoger wordt, komt voor een deel door het toenemende aandeel elektrische en plug-in hybride auto’s. Deze stekkerauto’s zijn, mede door hun accu, gemiddeld zwaarder dan benzineauto’s. Bij auto’s met bouwjaar 2024 weegt een stekkerauto gemiddeld 1 875 kilo en een benzineauto gemiddeld 1 217 kilo.
Hoewel nieuwe stekkerauto’s gemiddeld zwaarder zijn dan stekkerauto’s die een paar jaar oud zijn (auto’s uit 2024 zijn 4,9 procent zwaarder dan auto’s uit 2016), stijgt het gemiddelde gewicht van alle auto’s vooral doordat er steeds meer stekkerauto’s bij komen. Van alle auto’s uit 2016 is 4,4 procent een stekkerauto, terwijl dat aandeel voor auto’s uit 2024 49,0 procent is.
Personenauto’s steeds groter
Personenauto’s worden niet alleen steeds zwaarder, maar ook steeds langer en breder. Auto’s uit 2024 zijn gemiddeld 5,0 procent langer dan auto’s uit 2016. Auto’s uit 2024 zijn gemiddeld 441 centimeter lang, terwijl auto’s uit 2016 gemiddeld 420 centimeter lang zijn.
Auto’s uit 2024 zijn gemiddeld 6 centimeter breder dan auto’s uit 2016. Nieuwe auto’s zijn gemiddeld 182 centimeter breed, terwijl auto’s uit 2016 gemiddeld 176 centimeter breed zijn. Dit is 3,6 procent meer.
Zware personenauto’s rijden meer kilometers
In 2024 werd een kwart van de gereden kilometers afgelegd met een auto zwaarder dan 1 500 kilo. In 2018 was dit nog 15 procent. Deze toename komt gedeeltelijk doordat er steeds meer auto’s in deze zware gewichtsklasse zijn. Daarnaast worden er met zware auto’s gemiddeld meer kilometers gereden dan met lichtere auto’s. Een auto van maximaal 850 kilo reed in 2024 gemiddeld 8,7 duizend kilometer per jaar, terwijl een auto van meer dan 1 500 kilo gemiddeld 15,9 duizend kilometer reed.
Gelukkig maar, fijn dat je het goed keurt. Plak er een goedkeuringssticker op zodat iedereen het kan zien.quote:Op woensdag 30 april 2025 14:07 schreef Mikeytt het volgende:
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)r-breder-en-zwaarder
[..]
Ik vind de term 'autobesitas' wel passend hier,
Nouja, een stuk meer belasting op grote auto's is wel gepast, met vrijstelling voor medisch gebruik.quote:Op woensdag 30 april 2025 14:11 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik ben al langer voor een 500% belastingtarief op pick-up trucks.
En SUV's.quote:Op woensdag 30 april 2025 14:11 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik ben al langer voor een 500% belastingtarief op pick-up trucks.
Doet me denken aan de 'seatbelts save lives' campagne in de VSquote:Op woensdag 30 april 2025 14:12 schreef Gimmick het volgende:
Slechte ontwikkeling. Gevaarlijk voor voetgangers en fietsers. Straks moeten parkeerplaatsen vergroot worden, waardoor auto’s nog meer publieke ruimte claimen.,Snel belasting optuigen om grote voertuigen te ontmoedigen.
Wel de echten, crossovers zoals de Ateca zijn uitgesloten.quote:
Alsnog hele straten vol met kindermoordenaars op wielen, want het halve land heeft opeens moeite met een lage instap.quote:Op woensdag 30 april 2025 14:12 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Nouja, een stuk meer belasting op grote auto's is wel gepast, met vrijstelling voor medisch gebruik.
Hoezo zou daar niets tussen zitten? Het probleem is dat middelgrote auto's gemiddeld ook groter worden met een paar cm.quote:Op woensdag 30 april 2025 14:11 schreef Feola het volgende:
Want óf je hebt een enorme auto, óf je hebt een 107/Aygo. Er zit niets meer tussen. Dat is hoe het werkt.
Parkeervakken hetzelfde houden en incasseren als de Amerikaanse bak niet past.quote:Op woensdag 30 april 2025 14:12 schreef Gimmick het volgende:
Slechte ontwikkeling. Gevaarlijk voor voetgangers en fietsers. Straks moeten parkeerplaatsen vergroot worden, waardoor auto’s nog meer publieke ruimte claimen.,Snel belasting optuigen om grote voertuigen te ontmoedigen.
Ik kan genoeg redenen bedenken.quote:Op woensdag 30 april 2025 14:16 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Hoezo zou daar niets tussen zitten? Het probleem is dat middelgrote auto's gemiddeld ook groter worden met een paar cm.
Zou niet weten waarom de meeste mensen zonder gezin een auto nodig hebben die groter is dan een Aygo.
Daar gaan we al. Ook die is een stuk groter en hoger dan de oude hatchback. Heb de stats niet voor mij, maar iedere 10cm aan extra bumper hoogte was iets van 30% dodelijker voor omstanders.quote:Op woensdag 30 april 2025 14:15 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Wel de echten, crossovers zoals de Ateca zijn uitgesloten.
Redenen voor *de meeste* mensen? Wat zou dat zijn dan?quote:
Iedereen in de SUV is gevaarlijker voor de inzittenden, maar bij een botsing tussen je patserbak en een stadsauto met de helft van je gewicht zijn ze wel veiliger voor de inzittenden ja. Ten koste van degenen in de stadsauto.quote:Op woensdag 30 april 2025 14:17 schreef Straatcommando. het volgende:
Deels door de steeds strenger wordende milieu en veiligheidseisen, grotendeels omdat mensen graag een grotere auto dan de buurman willen hebben.
De wildgroei van afschuwelijke suv's is daar een goed voorbeeld van. Zo'n beetje de meest inffeciente vorm voor een koets, maar het "lijkt" veiliger en vooral lekker groot.
meer comfort tijdens lange rittenquote:Op woensdag 30 april 2025 14:19 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Redenen voor *de meeste* mensen? Wat zou dat zijn dan?
Omdat je, tenzij je een dwerg bent, je opgevouwen zit in een hondenhok als een aygo.quote:Op woensdag 30 april 2025 14:16 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Hoezo zou daar niets tussen zitten? Het probleem is dat middelgrote auto's gemiddeld ook groter worden met een paar cm.
Zou niet weten waarom de meeste mensen zonder gezin een auto nodig hebben die groter is dan een Aygo.
De milieu-eisen zorgen in principe vooral voor zwaardere auto's, niet grotere auto's.quote:Op woensdag 30 april 2025 14:17 schreef Straatcommando. het volgende:
Deels door de steeds strenger wordende milieu en veiligheidseisen, grotendeels omdat mensen graag een grotere auto dan de buurman willen hebben.
De wildgroei van afschuwelijke suv's is daar een goed voorbeeld van. Zo'n beetje de meest inffeciente vorm voor een koets, maar het "lijkt" veiliger en vooral lekker groot.
Dat ook, laat staan voetgangers. En dan hebben ze vaak nog een super krap interieur ook, want dat geeft dat veilige gevoel (en ook dode hoeken waar je u tegen zegt)quote:Op woensdag 30 april 2025 14:20 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Iedereen in de SUV is gevaarlijker voor de inzittenden, maar bij een botsing tussen je patserbak en een stadsauto met de helft van je gewicht zijn ze wel veiliger voor de inzittenden ja. Ten koste van degenen in de stadsauto.
yup, en dan krijg je mensen die ook een grotere auto kopen omdat dat bij een botsing veiliger is.quote:Op woensdag 30 april 2025 14:20 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Iedereen in de SUV is gevaarlijker voor de inzittenden, maar bij een botsing tussen je patserbak en een stadsauto met de helft van je gewicht zijn ze wel veiliger voor de inzittenden ja. Ten koste van degenen in de stadsauto.
Voor hetzelfde geld van een Q1 koop je een Superb station.quote:Op woensdag 30 april 2025 14:24 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat ook, laat staan voetgangers. En dan hebben ze vaak nog een super krap interieur ook, want dat geeft dat veilige gevoel (en ook dode hoeken waar je u tegen zegt)
De meeste gezinnen zouden financieel en qua ruimte het beste uit zijn met een knappe station, maar dat is niet hip op kantoor/kinderdagverblijf/sportvereniging.
Ik weet het, maar denk vooral aan auto's als Arkanas, Tiguan, in mindere mate Tesla Y. Allemaal bolle opgeblazen sedans.quote:Op woensdag 30 april 2025 14:26 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Voor hetzelfde geld van een Q1 koop je een Superb station.
Moet je die nieuwe 5 of zelfs 7 serie eens zien. Hilarisch gewoon. En lelijk!quote:Op woensdag 30 april 2025 14:28 schreef StateOfMind het volgende:
Open deur is open.
Dit is toch al jaren bekend, dat elk nieuw model groter is dan zijn voorganger.
Zet bijvoorbeeld eenn alle 8 generaties VW Golf op een rij en je ziet het meteen.
En dat geldt voor zo'n beetje elk merk en model.
Tijdje in een polo gereden vroeger. Comfortabel genoeg, en de meeste mensen maken niet regelmatig enorm lange ritten dat dit een wezenlijke reden zou moeten zijnquote:
Daarvoor heb je alsnog de achterbank van de auto... De meeste mensen hebben echt geen gigantische achterbak nodig voor de hobby'squote:meer bagageruimte voor reizen/hobby’s
Met een klein autootje uit '90 is dit wel een probleem, maar nieuwe auto's rijden meer dan prima op de snelwegquote:fijner rijgedrag op de snelweg
Is het alleen nietquote:gevoel van veiligheid
Ja? Dit is een reden om een Polo te kopen i.p.v. een aygo voor de meeste mensen?quote:handig voor het vervoeren van grote spullen bij verhuizen etc
Non issue. Met een kleine auto kun je tegenwoordig ook een caravan trekken. Ze worden ook steeds lichter:quote:mogelijkheid om een caravan of aanhanger te trekken
Sowieso zijn ze op het gebied van design de weg al heel lang kwijt bij BMWquote:Op woensdag 30 april 2025 14:30 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik weet het, maar denk vooral aan auto's als Arkanas, Tiguan, in mindere mate Tesla Y. Allemaal bolle opgeblazen sedans.
[..]
Moet je die nieuwe 5 of zelfs 7 serie eens zien. Hilarisch gewoon. En lelijk!
Wapenwedloop.quote:Op woensdag 30 april 2025 14:25 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
yup, en dan krijg je mensen die ook een grotere auto kopen omdat dat bij een botsing veiliger is.
Sorry maar dit zijn wel echt matige argumenten, ik kan dit niet serieus nemen. Je geeft persoonlijke voorkeuren, en als laatste kom je aan met een "lichtgewicht" caravan. Je hoeft me niet te overtuigen hè?quote:Op woensdag 30 april 2025 14:31 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Tijdje in een polo gereden vroeger. Comfortabel genoeg, en de meeste mensen maken niet regelmatig enorm lange ritten dat dit een wezenlijke reden zou moeten zijn
[..]
Daarvoor heb je alsnog de achterbank van de auto... De meeste mensen hebben echt geen gigantische achterbak nodig voor de hobby's
[..]
Met een klein autootje uit '90 is dit wel een probleem, maar nieuwe auto's rijden meer dan prima op de snelweg
[..]
Is het alleen niet
[..]
Ja? Dit is een reden om een Polo te kopen i.p.v. een aygo voor de meeste mensen?
[..]
Non issue. Met een kleine auto kun je tegenwoordig ook een caravan trekken. Ze worden ook steeds lichter:
https://nos.nl/artikel/25(...)mst-elektrische-auto
quote:Op woensdag 30 april 2025 14:34 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Sowieso zijn ze op het gebied van design de weg al heel lang kwijt bij BMW
Spuuglelijke bak idd.quote:
Ik vind de echte traditionele terreinauto's zoals een Wrangler of Defender wel gaaf. Maar veel van wat je tegenwoordig ziet zijn van die halfzachte crossovers, wat hogere modelletjes die op onverhard terrein helemaal niets zullen klaarspelen, maar wel wat extra plastic rondom hebben voor een "stoer" uiterlijk. Nou, zo onderhand zijn de door bejaarden en papa's bestuurde Ecosports en T-Rocs net zo ruig als een regenjas van de ANWB....quote:Op woensdag 30 april 2025 16:28 schreef Hyaenidae het volgende:
Dat ze vooral steeds hoger worden stoort me het meest. Een mooie auto hoort namelijk laag te zijn.
Monsters als de XM hebben het wel voor elkaar gekregen dat de verguisde BMW's uit het Bangle-tijdperk zowaar acceptabel lijken.quote:Op woensdag 30 april 2025 14:30 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik weet het, maar denk vooral aan auto's als Arkanas, Tiguan, in mindere mate Tesla Y. Allemaal bolle opgeblazen sedans.
[..]
Moet je die nieuwe 5 of zelfs 7 serie eens zien. Hilarisch gewoon. En lelijk!
Vergeet de astmatische 3 cilinder niet.quote:Op woensdag 30 april 2025 16:36 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ik vind de echte traditionele terreinauto's zoals een Wrangler of Defender wel gaaf. Maar veel van wat je tegenwoordig ziet zijn van die halfzachte crossovers, wat hogere modelletjes die op onverhard terrein helemaal niets zullen klaarspelen, maar wel wat extra plastic rondom hebben voor een "stoer" uiterlijk. Nou, zo onderhand zijn de door bejaarden en papa's bestuurde Ecosports en T-Rocs net zo ruig als een regenjas van de ANWB....
99% van de huidige SUV's komt qua off-road niet verder dan parkeren in de berm.quote:Op woensdag 30 april 2025 16:36 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ik vind de echte traditionele terreinauto's zoals een Wrangler of Defender wel gaaf. Maar veel van wat je tegenwoordig ziet zijn van die halfzachte crossovers, wat hogere modelletjes die op onverhard terrein helemaal niets zullen klaarspelen, maar wel wat extra plastic rondom hebben voor een "stoer" uiterlijk. Nou, zo onderhand zijn de door bejaarden en papa's bestuurde Ecosports en T-Rocs net zo ruig als een regenjas van de ANWB....
Jaloers persoon gespot.quote:Op woensdag 30 april 2025 14:11 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik ben al langer voor een 500% belastingtarief op pick-up trucks.
De orginele Panda 4x4 was sowieso een prima terreinwagen in het echte werk. Ook die hoeven niet groot te zijn.quote:Op woensdag 30 april 2025 17:55 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
99% van de huidige SUV's komt qua off-road niet verder dan parkeren in de berm.
Zag een hele tijd geleden ook een filmpje voorbij komen van ergens in een sjiek en duur wintersport gebied tegen
En waar de ene na de ander en peperdure SUF de stijle en bochtige besneeuwde weg niet op kon, reed een Fiat Pande 4x4 moeiteloos door
Dat klopt.quote:Op woensdag 30 april 2025 14:28 schreef StateOfMind het volgende:
Open deur is open.
Dit is toch al jaren bekend, dat elk nieuw model groter is dan zijn voorganger.
Zet bijvoorbeeld eenn alle 8 generaties VW Golf op een rij en je ziet het meteen.
En dat geldt voor zo'n beetje elk merk en model.
Ik heb een aygo en ben 1,73m. Zit toch bepaald niet opgevouwen.quote:Op woensdag 30 april 2025 14:22 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Omdat je, tenzij je een dwerg bent, je opgevouwen zit in een hondenhok als een aygo.
Maar met een lengte van 1,73 meter word je tegenwoordig als dwerg beschouwd. Ten minste, dat geldt voor de mannen.quote:Op woensdag 30 april 2025 18:34 schreef littlemindy het volgende:
Ik heb een aygo en ben 1,73m. Zit toch bepaald niet opgevouwen.
Uiteraard. Ik zit inderdaad liever in een X5 dan in een Aygo bij een frontale klapper ja.quote:Op woensdag 30 april 2025 14:25 schreef Mikeytt het volgende:
yup, en dan krijg je mensen die ook een grotere auto kopen omdat dat bij een botsing veiliger is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |