abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 30 april 2025 @ 14:07:37 #1
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_217499729
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)r-breder-en-zwaarder

quote:
Personenauto’s steeds langer, breder en zwaarder

Personenauto’s zijn de afgelopen tien jaar gemiddeld 94 kilo, 8,1 procent, zwaarder geworden. Dit komt deels doordat er elk jaar meer auto’s met een accu bijkomen, die zijn relatief zwaar. Ook zijn nieuwere auto’s gemiddeld steeds langer en breder. Dit meldt het CBS op basis van cijfers over het motorvoertuigenpark.
Een Nederlandse personenauto had begin 2025 een gemiddeld gewicht van 1 254 kilogram. Dat is 94 kilo meer dan auto’s begin 2015 gemiddeld wogen. Auto’s op naam van een rechtspersoon (zakelijke eigenaar) wogen gemiddeld 1 517 kilo, gemiddeld 300 kilo meer dan auto’s van particulieren.

Nieuwe auto’s gemiddeld zwaarder dan oudere auto’s
Als er alleen wordt gekeken naar de nieuwste bouwjaren is de gewichtstoename nog duidelijker zichtbaar. Het gemiddelde gewicht van een auto met bouwjaar 2024 is 1 554 kilo, terwijl auto’s met bouwjaar 2016 gemiddeld 1 224 kilo wegen. Dit is 26,9 procent meer.



Steeds meer relatief zware auto’s met een accu
Dat het gemiddeld gewicht van nieuwe personenauto’s steeds hoger wordt, komt voor een deel door het toenemende aandeel elektrische en plug-in hybride auto’s. Deze stekkerauto’s zijn, mede door hun accu, gemiddeld zwaarder dan benzineauto’s. Bij auto’s met bouwjaar 2024 weegt een stekkerauto gemiddeld 1 875 kilo en een benzineauto gemiddeld 1 217 kilo.

Hoewel nieuwe stekkerauto’s gemiddeld zwaarder zijn dan stekkerauto’s die een paar jaar oud zijn (auto’s uit 2024 zijn 4,9 procent zwaarder dan auto’s uit 2016), stijgt het gemiddelde gewicht van alle auto’s vooral doordat er steeds meer stekkerauto’s bij komen. Van alle auto’s uit 2016 is 4,4 procent een stekkerauto, terwijl dat aandeel voor auto’s uit 2024 49,0 procent is.



Personenauto’s steeds groter
Personenauto’s worden niet alleen steeds zwaarder, maar ook steeds langer en breder. Auto’s uit 2024 zijn gemiddeld 5,0 procent langer dan auto’s uit 2016. Auto’s uit 2024 zijn gemiddeld 441 centimeter lang, terwijl auto’s uit 2016 gemiddeld 420 centimeter lang zijn.

Auto’s uit 2024 zijn gemiddeld 6 centimeter breder dan auto’s uit 2016. Nieuwe auto’s zijn gemiddeld 182 centimeter breed, terwijl auto’s uit 2016 gemiddeld 176 centimeter breed zijn. Dit is 3,6 procent meer.

Zware personenauto’s rijden meer kilometers
In 2024 werd een kwart van de gereden kilometers afgelegd met een auto zwaarder dan 1 500 kilo. In 2018 was dit nog 15 procent. Deze toename komt gedeeltelijk doordat er steeds meer auto’s in deze zware gewichtsklasse zijn. Daarnaast worden er met zware auto’s gemiddeld meer kilometers gereden dan met lichtere auto’s. Een auto van maximaal 850 kilo reed in 2024 gemiddeld 8,7 duizend kilometer per jaar, terwijl een auto van meer dan 1 500 kilo gemiddeld 15,9 duizend kilometer reed.


Ik vind de term 'autobesitas' wel passend hier, volgens mij opgegooid door NRC (of het was al een bestaande term daarvoor)

In Amsterdam is autobesitas echt een flink probleem. Steeds vaker gigantische bakken van Amerikaanse formaten op de smalle straten... Heel vaak ook expats die erin rijden. En dan moet de tram langzaam achter de auto rijden omdat ie er niet meer langs kan.
In Rotterdam ook een groot probleem, maar hier zijn de straten nog wel gebouwd naar Amerikaans model, dus dan vallen ze minder op. :')

Snap echt niet wat er mis is met gewoon een Peugeot 107 of een Toyota Aygo...
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  woensdag 30 april 2025 @ 14:09:41 #2
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_217499745
Topic #1040312
  woensdag 30 april 2025 @ 14:11:26 #3
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_217499764
Ik ben al langer voor een 500% belastingtarief op pick-up trucks.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_217499769
Want óf je hebt een enorme auto, óf je hebt een 107/Aygo. Er zit niets meer tussen. Dat is hoe het werkt.
pi_217499779
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:07 schreef Mikeytt het volgende:
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)r-breder-en-zwaarder
[..]
Ik vind de term 'autobesitas' wel passend hier,
Gelukkig maar, fijn dat je het goed keurt. Plak er een goedkeuringssticker op zodat iedereen het kan zien.
pi_217499780
Ik zag laatst een Mini staan en ik moest lachen om de naam, zo'n moderne was het.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 30 april 2025 @ 14:12:51 #7
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_217499782
quote:
1s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:11 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik ben al langer voor een 500% belastingtarief op pick-up trucks.
Nouja, een stuk meer belasting op grote auto's is wel gepast, met vrijstelling voor medisch gebruik.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  woensdag 30 april 2025 @ 14:12:59 #8
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_217499785
Slechte ontwikkeling. Gevaarlijk voor voetgangers en fietsers. Straks moeten parkeerplaatsen vergroot worden, waardoor auto’s nog meer publieke ruimte claimen.,Snel belasting optuigen om grote voertuigen te ontmoedigen.
I am a black hole shitting into the void
pi_217499798
quote:
1s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:11 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik ben al langer voor een 500% belastingtarief op pick-up trucks.
En SUV's.
  woensdag 30 april 2025 @ 14:15:22 #10
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_217499805
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:12 schreef Gimmick het volgende:
Slechte ontwikkeling. Gevaarlijk voor voetgangers en fietsers. Straks moeten parkeerplaatsen vergroot worden, waardoor auto’s nog meer publieke ruimte claimen.,Snel belasting optuigen om grote voertuigen te ontmoedigen.
Doet me denken aan de 'seatbelts save lives' campagne in de VS
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  woensdag 30 april 2025 @ 14:15:58 #11
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_217499810
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:14 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
En SUV's.
Wel de echten, crossovers zoals de Ateca zijn uitgesloten.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_217499813
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:12 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Nouja, een stuk meer belasting op grote auto's is wel gepast, met vrijstelling voor medisch gebruik.
Alsnog hele straten vol met kindermoordenaars op wielen, want het halve land heeft opeens moeite met een lage instap.
  woensdag 30 april 2025 @ 14:16:52 #13
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_217499819
quote:
99s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:11 schreef Feola het volgende:
Want óf je hebt een enorme auto, óf je hebt een 107/Aygo. Er zit niets meer tussen. Dat is hoe het werkt.
Hoezo zou daar niets tussen zitten? Het probleem is dat middelgrote auto's gemiddeld ook groter worden met een paar cm.

Zou niet weten waarom de meeste mensen zonder gezin een auto nodig hebben die groter is dan een Aygo.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_217499825
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:12 schreef Gimmick het volgende:
Slechte ontwikkeling. Gevaarlijk voor voetgangers en fietsers. Straks moeten parkeerplaatsen vergroot worden, waardoor auto’s nog meer publieke ruimte claimen.,Snel belasting optuigen om grote voertuigen te ontmoedigen.
Parkeervakken hetzelfde houden en incasseren als de Amerikaanse bak niet past.
  Forum Admin woensdag 30 april 2025 @ 14:17:37 #15
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_217499826
Deels door de steeds strenger wordende milieu en veiligheidseisen, grotendeels omdat mensen graag een grotere auto dan de buurman willen hebben.

De wildgroei van afschuwelijke suv's is daar een goed voorbeeld van. Zo'n beetje de meest inffeciente vorm voor een koets, maar het "lijkt" veiliger en vooral lekker groot.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_217499827
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:16 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Hoezo zou daar niets tussen zitten? Het probleem is dat middelgrote auto's gemiddeld ook groter worden met een paar cm.

Zou niet weten waarom de meeste mensen zonder gezin een auto nodig hebben die groter is dan een Aygo.
Ik kan genoeg redenen bedenken.
pi_217499838
quote:
1s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:15 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Wel de echten, crossovers zoals de Ateca zijn uitgesloten.
Daar gaan we al. Ook die is een stuk groter en hoger dan de oude hatchback. Heb de stats niet voor mij, maar iedere 10cm aan extra bumper hoogte was iets van 30% dodelijker voor omstanders.
  woensdag 30 april 2025 @ 14:19:16 #18
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_217499839
quote:
99s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:17 schreef Feola het volgende:

[..]
Ik kan genoeg redenen bedenken.
Redenen voor *de meeste* mensen? Wat zou dat zijn dan?
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_217499853
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:17 schreef Straatcommando. het volgende:
Deels door de steeds strenger wordende milieu en veiligheidseisen, grotendeels omdat mensen graag een grotere auto dan de buurman willen hebben.

De wildgroei van afschuwelijke suv's is daar een goed voorbeeld van. Zo'n beetje de meest inffeciente vorm voor een koets, maar het "lijkt" veiliger en vooral lekker groot.
Iedereen in de SUV is gevaarlijker voor de inzittenden, maar bij een botsing tussen je patserbak en een stadsauto met de helft van je gewicht zijn ze wel veiliger voor de inzittenden ja. Ten koste van degenen in de stadsauto.
pi_217499862
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:19 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Redenen voor *de meeste* mensen? Wat zou dat zijn dan?
meer comfort tijdens lange ritten
meer bagageruimte voor reizen/hobby’s
fijner rijgedrag op de snelweg
gevoel van veiligheid
handig voor het vervoeren van grote spullen bij verhuizen etc
mogelijkheid om een caravan of aanhanger te trekken
pi_217499864
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:16 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Hoezo zou daar niets tussen zitten? Het probleem is dat middelgrote auto's gemiddeld ook groter worden met een paar cm.

Zou niet weten waarom de meeste mensen zonder gezin een auto nodig hebben die groter is dan een Aygo.
Omdat je, tenzij je een dwerg bent, je opgevouwen zit in een hondenhok als een aygo.

Overigens zullen auto's er niet lichter op worden met een groter aandeel aan elektrische auto’s.
  woensdag 30 april 2025 @ 14:23:58 #22
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_217499877
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:17 schreef Straatcommando. het volgende:
Deels door de steeds strenger wordende milieu en veiligheidseisen, grotendeels omdat mensen graag een grotere auto dan de buurman willen hebben.

De wildgroei van afschuwelijke suv's is daar een goed voorbeeld van. Zo'n beetje de meest inffeciente vorm voor een koets, maar het "lijkt" veiliger en vooral lekker groot.
De milieu-eisen zorgen in principe vooral voor zwaardere auto's, niet grotere auto's.

Toen de elektrische auto pas op de markt kwam, waren het vooral kleinere auto's. Nu vooral het formaat van de Tesla, of groter, wat ik sowieso niet snap. Ik kreeg mijn Aygo vroeger al niet overal geparkeerd.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  Forum Admin woensdag 30 april 2025 @ 14:24:00 #23
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_217499879
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:20 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Iedereen in de SUV is gevaarlijker voor de inzittenden, maar bij een botsing tussen je patserbak en een stadsauto met de helft van je gewicht zijn ze wel veiliger voor de inzittenden ja. Ten koste van degenen in de stadsauto.
Dat ook, laat staan voetgangers. En dan hebben ze vaak nog een super krap interieur ook, want dat geeft dat veilige gevoel (en ook dode hoeken waar je u tegen zegt)

De meeste gezinnen zouden financieel en qua ruimte het beste uit zijn met een knappe station, maar dat is niet hip op kantoor/kinderdagverblijf/sportvereniging.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  woensdag 30 april 2025 @ 14:25:24 #24
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_217499896
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:20 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Iedereen in de SUV is gevaarlijker voor de inzittenden, maar bij een botsing tussen je patserbak en een stadsauto met de helft van je gewicht zijn ze wel veiliger voor de inzittenden ja. Ten koste van degenen in de stadsauto.
yup, en dan krijg je mensen die ook een grotere auto kopen omdat dat bij een botsing veiliger is.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  woensdag 30 april 2025 @ 14:26:47 #25
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_217499905
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:24 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Dat ook, laat staan voetgangers. En dan hebben ze vaak nog een super krap interieur ook, want dat geeft dat veilige gevoel (en ook dode hoeken waar je u tegen zegt)

De meeste gezinnen zouden financieel en qua ruimte het beste uit zijn met een knappe station, maar dat is niet hip op kantoor/kinderdagverblijf/sportvereniging.
Voor hetzelfde geld van een Q1 koop je een Superb station.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')