abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 30 april 2025 @ 14:07:37 #1
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_217499729
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)r-breder-en-zwaarder

quote:
Personenauto’s steeds langer, breder en zwaarder

Personenauto’s zijn de afgelopen tien jaar gemiddeld 94 kilo, 8,1 procent, zwaarder geworden. Dit komt deels doordat er elk jaar meer auto’s met een accu bijkomen, die zijn relatief zwaar. Ook zijn nieuwere auto’s gemiddeld steeds langer en breder. Dit meldt het CBS op basis van cijfers over het motorvoertuigenpark.
Een Nederlandse personenauto had begin 2025 een gemiddeld gewicht van 1 254 kilogram. Dat is 94 kilo meer dan auto’s begin 2015 gemiddeld wogen. Auto’s op naam van een rechtspersoon (zakelijke eigenaar) wogen gemiddeld 1 517 kilo, gemiddeld 300 kilo meer dan auto’s van particulieren.

Nieuwe auto’s gemiddeld zwaarder dan oudere auto’s
Als er alleen wordt gekeken naar de nieuwste bouwjaren is de gewichtstoename nog duidelijker zichtbaar. Het gemiddelde gewicht van een auto met bouwjaar 2024 is 1 554 kilo, terwijl auto’s met bouwjaar 2016 gemiddeld 1 224 kilo wegen. Dit is 26,9 procent meer.



Steeds meer relatief zware auto’s met een accu
Dat het gemiddeld gewicht van nieuwe personenauto’s steeds hoger wordt, komt voor een deel door het toenemende aandeel elektrische en plug-in hybride auto’s. Deze stekkerauto’s zijn, mede door hun accu, gemiddeld zwaarder dan benzineauto’s. Bij auto’s met bouwjaar 2024 weegt een stekkerauto gemiddeld 1 875 kilo en een benzineauto gemiddeld 1 217 kilo.

Hoewel nieuwe stekkerauto’s gemiddeld zwaarder zijn dan stekkerauto’s die een paar jaar oud zijn (auto’s uit 2024 zijn 4,9 procent zwaarder dan auto’s uit 2016), stijgt het gemiddelde gewicht van alle auto’s vooral doordat er steeds meer stekkerauto’s bij komen. Van alle auto’s uit 2016 is 4,4 procent een stekkerauto, terwijl dat aandeel voor auto’s uit 2024 49,0 procent is.



Personenauto’s steeds groter
Personenauto’s worden niet alleen steeds zwaarder, maar ook steeds langer en breder. Auto’s uit 2024 zijn gemiddeld 5,0 procent langer dan auto’s uit 2016. Auto’s uit 2024 zijn gemiddeld 441 centimeter lang, terwijl auto’s uit 2016 gemiddeld 420 centimeter lang zijn.

Auto’s uit 2024 zijn gemiddeld 6 centimeter breder dan auto’s uit 2016. Nieuwe auto’s zijn gemiddeld 182 centimeter breed, terwijl auto’s uit 2016 gemiddeld 176 centimeter breed zijn. Dit is 3,6 procent meer.

Zware personenauto’s rijden meer kilometers
In 2024 werd een kwart van de gereden kilometers afgelegd met een auto zwaarder dan 1 500 kilo. In 2018 was dit nog 15 procent. Deze toename komt gedeeltelijk doordat er steeds meer auto’s in deze zware gewichtsklasse zijn. Daarnaast worden er met zware auto’s gemiddeld meer kilometers gereden dan met lichtere auto’s. Een auto van maximaal 850 kilo reed in 2024 gemiddeld 8,7 duizend kilometer per jaar, terwijl een auto van meer dan 1 500 kilo gemiddeld 15,9 duizend kilometer reed.


Ik vind de term 'autobesitas' wel passend hier, volgens mij opgegooid door NRC (of het was al een bestaande term daarvoor)

In Amsterdam is autobesitas echt een flink probleem. Steeds vaker gigantische bakken van Amerikaanse formaten op de smalle straten... Heel vaak ook expats die erin rijden. En dan moet de tram langzaam achter de auto rijden omdat ie er niet meer langs kan.
In Rotterdam ook een groot probleem, maar hier zijn de straten nog wel gebouwd naar Amerikaans model, dus dan vallen ze minder op. :')

Snap echt niet wat er mis is met gewoon een Peugeot 107 of een Toyota Aygo...
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  woensdag 30 april 2025 @ 14:09:41 #2
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_217499745
Topic #1040312
  woensdag 30 april 2025 @ 14:11:26 #3
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_217499764
Ik ben al langer voor een 500% belastingtarief op pick-up trucks.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_217499769
Want óf je hebt een enorme auto, óf je hebt een 107/Aygo. Er zit niets meer tussen. Dat is hoe het werkt.
pi_217499779
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:07 schreef Mikeytt het volgende:
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)r-breder-en-zwaarder
[..]
Ik vind de term 'autobesitas' wel passend hier,
Gelukkig maar, fijn dat je het goed keurt. Plak er een goedkeuringssticker op zodat iedereen het kan zien.
pi_217499780
Ik zag laatst een Mini staan en ik moest lachen om de naam, zo'n moderne was het.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 30 april 2025 @ 14:12:51 #7
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_217499782
quote:
1s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:11 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik ben al langer voor een 500% belastingtarief op pick-up trucks.
Nouja, een stuk meer belasting op grote auto's is wel gepast, met vrijstelling voor medisch gebruik.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  woensdag 30 april 2025 @ 14:12:59 #8
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_217499785
Slechte ontwikkeling. Gevaarlijk voor voetgangers en fietsers. Straks moeten parkeerplaatsen vergroot worden, waardoor auto’s nog meer publieke ruimte claimen.,Snel belasting optuigen om grote voertuigen te ontmoedigen.
I am a black hole shitting into the void
pi_217499798
quote:
1s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:11 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik ben al langer voor een 500% belastingtarief op pick-up trucks.
En SUV's.
  woensdag 30 april 2025 @ 14:15:22 #10
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_217499805
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:12 schreef Gimmick het volgende:
Slechte ontwikkeling. Gevaarlijk voor voetgangers en fietsers. Straks moeten parkeerplaatsen vergroot worden, waardoor auto’s nog meer publieke ruimte claimen.,Snel belasting optuigen om grote voertuigen te ontmoedigen.
Doet me denken aan de 'seatbelts save lives' campagne in de VS
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  woensdag 30 april 2025 @ 14:15:58 #11
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_217499810
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:14 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
En SUV's.
Wel de echten, crossovers zoals de Ateca zijn uitgesloten.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_217499813
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:12 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Nouja, een stuk meer belasting op grote auto's is wel gepast, met vrijstelling voor medisch gebruik.
Alsnog hele straten vol met kindermoordenaars op wielen, want het halve land heeft opeens moeite met een lage instap.
  woensdag 30 april 2025 @ 14:16:52 #13
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_217499819
quote:
99s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:11 schreef Feola het volgende:
Want óf je hebt een enorme auto, óf je hebt een 107/Aygo. Er zit niets meer tussen. Dat is hoe het werkt.
Hoezo zou daar niets tussen zitten? Het probleem is dat middelgrote auto's gemiddeld ook groter worden met een paar cm.

Zou niet weten waarom de meeste mensen zonder gezin een auto nodig hebben die groter is dan een Aygo.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_217499825
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:12 schreef Gimmick het volgende:
Slechte ontwikkeling. Gevaarlijk voor voetgangers en fietsers. Straks moeten parkeerplaatsen vergroot worden, waardoor auto’s nog meer publieke ruimte claimen.,Snel belasting optuigen om grote voertuigen te ontmoedigen.
Parkeervakken hetzelfde houden en incasseren als de Amerikaanse bak niet past.
  Forum Admin woensdag 30 april 2025 @ 14:17:37 #15
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_217499826
Deels door de steeds strenger wordende milieu en veiligheidseisen, grotendeels omdat mensen graag een grotere auto dan de buurman willen hebben.

De wildgroei van afschuwelijke suv's is daar een goed voorbeeld van. Zo'n beetje de meest inffeciente vorm voor een koets, maar het "lijkt" veiliger en vooral lekker groot.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_217499827
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:16 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Hoezo zou daar niets tussen zitten? Het probleem is dat middelgrote auto's gemiddeld ook groter worden met een paar cm.

Zou niet weten waarom de meeste mensen zonder gezin een auto nodig hebben die groter is dan een Aygo.
Ik kan genoeg redenen bedenken.
pi_217499838
quote:
1s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:15 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Wel de echten, crossovers zoals de Ateca zijn uitgesloten.
Daar gaan we al. Ook die is een stuk groter en hoger dan de oude hatchback. Heb de stats niet voor mij, maar iedere 10cm aan extra bumper hoogte was iets van 30% dodelijker voor omstanders.
  woensdag 30 april 2025 @ 14:19:16 #18
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_217499839
quote:
99s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:17 schreef Feola het volgende:

[..]
Ik kan genoeg redenen bedenken.
Redenen voor *de meeste* mensen? Wat zou dat zijn dan?
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_217499853
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:17 schreef Straatcommando. het volgende:
Deels door de steeds strenger wordende milieu en veiligheidseisen, grotendeels omdat mensen graag een grotere auto dan de buurman willen hebben.

De wildgroei van afschuwelijke suv's is daar een goed voorbeeld van. Zo'n beetje de meest inffeciente vorm voor een koets, maar het "lijkt" veiliger en vooral lekker groot.
Iedereen in de SUV is gevaarlijker voor de inzittenden, maar bij een botsing tussen je patserbak en een stadsauto met de helft van je gewicht zijn ze wel veiliger voor de inzittenden ja. Ten koste van degenen in de stadsauto.
pi_217499862
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:19 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Redenen voor *de meeste* mensen? Wat zou dat zijn dan?
meer comfort tijdens lange ritten
meer bagageruimte voor reizen/hobby’s
fijner rijgedrag op de snelweg
gevoel van veiligheid
handig voor het vervoeren van grote spullen bij verhuizen etc
mogelijkheid om een caravan of aanhanger te trekken
pi_217499864
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:16 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Hoezo zou daar niets tussen zitten? Het probleem is dat middelgrote auto's gemiddeld ook groter worden met een paar cm.

Zou niet weten waarom de meeste mensen zonder gezin een auto nodig hebben die groter is dan een Aygo.
Omdat je, tenzij je een dwerg bent, je opgevouwen zit in een hondenhok als een aygo.

Overigens zullen auto's er niet lichter op worden met een groter aandeel aan elektrische auto’s.
  woensdag 30 april 2025 @ 14:23:58 #22
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_217499877
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:17 schreef Straatcommando. het volgende:
Deels door de steeds strenger wordende milieu en veiligheidseisen, grotendeels omdat mensen graag een grotere auto dan de buurman willen hebben.

De wildgroei van afschuwelijke suv's is daar een goed voorbeeld van. Zo'n beetje de meest inffeciente vorm voor een koets, maar het "lijkt" veiliger en vooral lekker groot.
De milieu-eisen zorgen in principe vooral voor zwaardere auto's, niet grotere auto's.

Toen de elektrische auto pas op de markt kwam, waren het vooral kleinere auto's. Nu vooral het formaat van de Tesla, of groter, wat ik sowieso niet snap. Ik kreeg mijn Aygo vroeger al niet overal geparkeerd.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  Forum Admin woensdag 30 april 2025 @ 14:24:00 #23
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_217499879
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:20 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Iedereen in de SUV is gevaarlijker voor de inzittenden, maar bij een botsing tussen je patserbak en een stadsauto met de helft van je gewicht zijn ze wel veiliger voor de inzittenden ja. Ten koste van degenen in de stadsauto.
Dat ook, laat staan voetgangers. En dan hebben ze vaak nog een super krap interieur ook, want dat geeft dat veilige gevoel (en ook dode hoeken waar je u tegen zegt)

De meeste gezinnen zouden financieel en qua ruimte het beste uit zijn met een knappe station, maar dat is niet hip op kantoor/kinderdagverblijf/sportvereniging.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  woensdag 30 april 2025 @ 14:25:24 #24
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_217499896
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:20 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Iedereen in de SUV is gevaarlijker voor de inzittenden, maar bij een botsing tussen je patserbak en een stadsauto met de helft van je gewicht zijn ze wel veiliger voor de inzittenden ja. Ten koste van degenen in de stadsauto.
yup, en dan krijg je mensen die ook een grotere auto kopen omdat dat bij een botsing veiliger is.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  woensdag 30 april 2025 @ 14:26:47 #25
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_217499905
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:24 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Dat ook, laat staan voetgangers. En dan hebben ze vaak nog een super krap interieur ook, want dat geeft dat veilige gevoel (en ook dode hoeken waar je u tegen zegt)

De meeste gezinnen zouden financieel en qua ruimte het beste uit zijn met een knappe station, maar dat is niet hip op kantoor/kinderdagverblijf/sportvereniging.
Voor hetzelfde geld van een Q1 koop je een Superb station.
pi_217499920
Open deur is open.
Dit is toch al jaren bekend, dat elk nieuw model groter is dan zijn voorganger.

Zet bijvoorbeeld eenn alle 8 generaties VW Golf op een rij en je ziet het meteen.
En dat geldt voor zo'n beetje elk merk en model.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  Forum Admin woensdag 30 april 2025 @ 14:30:21 #27
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_217499942
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:26 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Voor hetzelfde geld van een Q1 koop je een Superb station.
Ik weet het, maar denk vooral aan auto's als Arkanas, Tiguan, in mindere mate Tesla Y. Allemaal bolle opgeblazen sedans.
quote:
1s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:28 schreef StateOfMind het volgende:
Open deur is open.
Dit is toch al jaren bekend, dat elk nieuw model groter is dan zijn voorganger.

Zet bijvoorbeeld eenn alle 8 generaties VW Golf op een rij en je ziet het meteen.
En dat geldt voor zo'n beetje elk merk en model.
Moet je die nieuwe 5 of zelfs 7 serie eens zien. Hilarisch gewoon. En lelijk!
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  woensdag 30 april 2025 @ 14:31:40 #28
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_217499953
quote:
99s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:22 schreef Feola het volgende:

[..]
meer comfort tijdens lange ritten
Tijdje in een polo gereden vroeger. Comfortabel genoeg, en de meeste mensen maken niet regelmatig enorm lange ritten dat dit een wezenlijke reden zou moeten zijn
quote:
meer bagageruimte voor reizen/hobby’s
Daarvoor heb je alsnog de achterbank van de auto... De meeste mensen hebben echt geen gigantische achterbak nodig voor de hobby's :')
quote:
fijner rijgedrag op de snelweg
Met een klein autootje uit '90 is dit wel een probleem, maar nieuwe auto's rijden meer dan prima op de snelweg
quote:
gevoel van veiligheid
Is het alleen niet
quote:
handig voor het vervoeren van grote spullen bij verhuizen etc
Ja? Dit is een reden om een Polo te kopen i.p.v. een aygo voor de meeste mensen?
quote:
mogelijkheid om een caravan of aanhanger te trekken
Non issue. Met een kleine auto kun je tegenwoordig ook een caravan trekken. Ze worden ook steeds lichter:
https://nos.nl/artikel/25(...)mst-elektrische-auto
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_217499981
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:30 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Ik weet het, maar denk vooral aan auto's als Arkanas, Tiguan, in mindere mate Tesla Y. Allemaal bolle opgeblazen sedans.
[..]
Moet je die nieuwe 5 of zelfs 7 serie eens zien. Hilarisch gewoon. En lelijk!
Sowieso zijn ze op het gebied van design de weg al heel lang kwijt bij BMW :X
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_217499993
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:25 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
yup, en dan krijg je mensen die ook een grotere auto kopen omdat dat bij een botsing veiliger is.
Wapenwedloop.
pi_217500021
Het idiote is natuurlijk dat de regelgeving vooral heel veel veiligheid verplicht voor de koper van de auto, en daardoor worden die onveiliger voor de kopers van andere auto's en vervoermiddelen.

De koper en de fabrikant komen er zelf wel uit wat betreft voordelen voor de koper, wet en regelgeving is er nou juist om derden te beschermen in hun belangen die door koper en fabrikant worden genegeerd.

Veruit de belangrijkste factor in de veiligheid is de chauffeur. Dus geef je die tenminste goed zicht rondom. Sterker nog, zet de chauffeur in een glazen koepel voor de vooras, en de verkeersveiligheid gaat enorm vooruit.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_217500056
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:31 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Tijdje in een polo gereden vroeger. Comfortabel genoeg, en de meeste mensen maken niet regelmatig enorm lange ritten dat dit een wezenlijke reden zou moeten zijn
[..]
Daarvoor heb je alsnog de achterbank van de auto... De meeste mensen hebben echt geen gigantische achterbak nodig voor de hobby's :')
[..]
Met een klein autootje uit '90 is dit wel een probleem, maar nieuwe auto's rijden meer dan prima op de snelweg
[..]
Is het alleen niet
[..]
Ja? Dit is een reden om een Polo te kopen i.p.v. een aygo voor de meeste mensen?
[..]
Non issue. Met een kleine auto kun je tegenwoordig ook een caravan trekken. Ze worden ook steeds lichter:
https://nos.nl/artikel/25(...)mst-elektrische-auto
Sorry maar dit zijn wel echt matige argumenten, ik kan dit niet serieus nemen. Je geeft persoonlijke voorkeuren, en als laatste kom je aan met een "lichtgewicht" caravan. Je hoeft me niet te overtuigen hè?
pi_217500585
quote:
1s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:34 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Sowieso zijn ze op het gebied van design de weg al heel lang kwijt bij BMW :X


:r :r :r
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_217500768
Dat ze vooral steeds hoger worden stoort me het meest. Een mooie auto hoort namelijk laag te zijn.
pindazakje
pi_217500784
Ja, deze trend is al een behoorlijke tijd aan de gang. Veel van wat "men" voor eisen stelt staat haaks op elkaar waardoor je treurige compromissen krijgt zoals die crossovers die je overal ziet, auto's die niet eens zo heel zuinig zijn, wel groot maar toch niet heel praktisch, veilig voor de bestuurder zelf maar niet echt voor omstanders, enzovoort. Echt compacte (A-segment) auto's zijn nieuw amper meer verkrijgbaar doordat ze vanwege het boekwerk aan regelgeving amper meer rendabel te krijgen zijn.

Dit is toch echt grotendeels door de wetgever veroorzaakt.
pi_217500801
quote:
1s.gif Op woensdag 30 april 2025 15:57 schreef Filosoofert het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

:r :r :r
Spuuglelijke bak idd.

Zet daar eens de E38 7 serie tegenover:


_O_
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_217500809
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 16:28 schreef Hyaenidae het volgende:
Dat ze vooral steeds hoger worden stoort me het meest. Een mooie auto hoort namelijk laag te zijn.
Ik vind de echte traditionele terreinauto's zoals een Wrangler of Defender wel gaaf. Maar veel van wat je tegenwoordig ziet zijn van die halfzachte crossovers, wat hogere modelletjes die op onverhard terrein helemaal niets zullen klaarspelen, maar wel wat extra plastic rondom hebben voor een "stoer" uiterlijk. Nou, zo onderhand zijn de door bejaarden en papa's bestuurde Ecosports en T-Rocs net zo ruig als een regenjas van de ANWB....
pi_217500831
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:30 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Ik weet het, maar denk vooral aan auto's als Arkanas, Tiguan, in mindere mate Tesla Y. Allemaal bolle opgeblazen sedans.
[..]
Moet je die nieuwe 5 of zelfs 7 serie eens zien. Hilarisch gewoon. En lelijk!
Monsters als de XM hebben het wel voor elkaar gekregen dat de verguisde BMW's uit het Bangle-tijdperk zowaar acceptabel lijken.

  Forum Admin woensdag 30 april 2025 @ 17:09:59 #39
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_217501036
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 16:36 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Ik vind de echte traditionele terreinauto's zoals een Wrangler of Defender wel gaaf. Maar veel van wat je tegenwoordig ziet zijn van die halfzachte crossovers, wat hogere modelletjes die op onverhard terrein helemaal niets zullen klaarspelen, maar wel wat extra plastic rondom hebben voor een "stoer" uiterlijk. Nou, zo onderhand zijn de door bejaarden en papa's bestuurde Ecosports en T-Rocs net zo ruig als een regenjas van de ANWB....
Vergeet de astmatische 3 cilinder niet.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_217501391
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 16:36 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Ik vind de echte traditionele terreinauto's zoals een Wrangler of Defender wel gaaf. Maar veel van wat je tegenwoordig ziet zijn van die halfzachte crossovers, wat hogere modelletjes die op onverhard terrein helemaal niets zullen klaarspelen, maar wel wat extra plastic rondom hebben voor een "stoer" uiterlijk. Nou, zo onderhand zijn de door bejaarden en papa's bestuurde Ecosports en T-Rocs net zo ruig als een regenjas van de ANWB....
99% van de huidige SUV's komt qua off-road niet verder dan parkeren in de berm.

Zag een hele tijd geleden ook een filmpje voorbij komen van ergens in een sjiek en duur wintersport gebied tegen
En waar de ene na de ander en peperdure SUF de stijle en bochtige besneeuwde weg niet op kon, reed een Fiat Pande 4x4 moeiteloos door _O_
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  woensdag 30 april 2025 @ 18:03:44 #41
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_217501459
quote:
1s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:11 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik ben al langer voor een 500% belastingtarief op pick-up trucks.
Jaloers persoon gespot. :')
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_217501509
quote:
1s.gif Op woensdag 30 april 2025 17:55 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
99% van de huidige SUV's komt qua off-road niet verder dan parkeren in de berm.

Zag een hele tijd geleden ook een filmpje voorbij komen van ergens in een sjiek en duur wintersport gebied tegen
En waar de ene na de ander en peperdure SUF de stijle en bochtige besneeuwde weg niet op kon, reed een Fiat Pande 4x4 moeiteloos door _O_
De orginele Panda 4x4 was sowieso een prima terreinwagen in het echte werk. Ook die hoeven niet groot te zijn.

Maar ik moet wel zeggen, ik ben vrij lang en zat ooit in een cabrio fiatje uit de jaren 70, en ik zat er meer op dan erin, en de minste of geringste aanrijding met een beetje blikschade zou mijn knie compleet mollen.Ik vind kleine autootjes leuk om te zien maar het is niks voor mij. Mensen zijn ook groter geworden, en een auto groter/zwaarder maken is een vicieuze cirkel want als de veiligheidskooi zwaarder wordt moeten de ophanging ook sterker en dus zwaarder uitgevoerd worden.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_217501530
Wat wil je met een dieet van 100% carbohydraten.
pi_217501547
"Roken is slecht. Vooral voor de gordijnen." - Willem van Hanegem
pi_217501566
quote:
1s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:28 schreef StateOfMind het volgende:
Open deur is open.
Dit is toch al jaren bekend, dat elk nieuw model groter is dan zijn voorganger.

Zet bijvoorbeeld eenn alle 8 generaties VW Golf op een rij en je ziet het meteen.
En dat geldt voor zo'n beetje elk merk en model.
Dat klopt.

Maar meestal komen autofabrikanten eens in de zoveel jaar ook weer met een nieuw klein model auto. Dus als bijvoorbeeld model X inmiddels aan de vijfde generatie toe is, en X5 is al een behoorlijk stuk groter dan X1, dan komen ze met model Y, waarbij Y1 weer van hetzelfde formaat is als X1.
pi_217501722
quote:
1s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:22 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Omdat je, tenzij je een dwerg bent, je opgevouwen zit in een hondenhok als een aygo.
Ik heb een aygo en ben 1,73m. Zit toch bepaald niet opgevouwen.
pi_217501824
Amateurs :')

Ik rijd hier in:

pi_217502000
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 18:34 schreef littlemindy het volgende:
Ik heb een aygo en ben 1,73m. Zit toch bepaald niet opgevouwen.
Maar met een lengte van 1,73 meter word je tegenwoordig als dwerg beschouwd. Ten minste, dat geldt voor de mannen.
pi_217502004
Ik kan zo genieten van dit soort effecten van achterlijk beleid in dit land. Laten we auto's tering duur maken met belastingen. Vervolgens zien fabrikanten geen heil meer in A-segmenters en gaan we een open deur onderzoek houden met de conclusie dat de gemiddelde auto groter en zwaarder wordt. Dat is gek zeg! _O-
pi_217502011
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:25 schreef Mikeytt het volgende:
yup, en dan krijg je mensen die ook een grotere auto kopen omdat dat bij een botsing veiliger is.
Uiteraard. Ik zit inderdaad liever in een X5 dan in een Aygo bij een frontale klapper ja.
  woensdag 30 april 2025 @ 20:34:33 #51
168739 Red_85
'echt wel'
pi_217502602
quote:
10s.gif Op woensdag 30 april 2025 16:39 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Monsters als de XM hebben het wel voor elkaar gekregen dat de verguisde BMW's uit het Bangle-tijdperk zowaar acceptabel lijken.

[ afbeelding ]
Deze kleurstelling lijkt eerder op een gimp in een latexpak met rode gagbal in zn bakkes.

Nein danke.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 30 april 2025 @ 20:38:53 #52
168739 Red_85
'echt wel'
pi_217502644
Maar ffies serieus. Wat heb je hier in NL aan een v8 pickup ford f150 of gelijke behalve voor de leuk?

Ik zie het niet zo maar laat me graag informeren.

Een vw taro of die nieuwe amarok is al huge voor Europese begrippen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_217502647
quote:
1s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:11 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik ben al langer voor een 500% belastingtarief op pick-up trucks.
Nee.
Als iemand helemaal gek is van een pick-up truck, waarom zou je dat plezier vergallen.
Of als iemand een zware kar moet trekken. een bloemenstal, paardentrailer of wat dan ook.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_217502689
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:17 schreef Straatcommando. het volgende:

De wildgroei van afschuwelijke suv's is daar een goed voorbeeld van. Zo'n beetje de meest inffeciente vorm voor een koets, maar het "lijkt" veiliger en vooral lekker groot.
Hoezo inefficiënt? Mijn SUV is heel efficiënt om mijn 3 kinderen veilig in de auto te kunnen vervoeren in hun eigen autostoel.
Protège moi de mes désirs.
  Forum Admin woensdag 30 april 2025 @ 20:48:14 #55
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_217502736
quote:
1s.gif Op woensdag 30 april 2025 20:38 schreef Red_85 het volgende:
Maar ffies serieus. Wat heb je hier in NL aan een v8 pickup ford f150 of gelijke behalve voor de leuk?

Ik zie het niet zo maar laat me graag informeren.

Een vw taro of die nieuwe amarok is al huge voor Europese begrippen.
Helemaal geen hol, maar je loopt sowieso wel leeg op zo'n ding. Lekker laten gaan, dat handjevol van die dingen zijn het probleem niet. Al zijn ze wel enorm ongeschikt voor Nederlands verkeer.

Als je namelijk gaat beginnen met het uitbannen van dit soort auto's is het einde zoek.
quote:
1s.gif Op woensdag 30 april 2025 20:42 schreef arvensis het volgende:

[..]
Hoezo inefficiënt? Mijn SUV is heel efficiënt om mijn 3 kinderen veilig in de auto te kunnen vervoeren in hun eigen autostoel.
Niet inefficiënt, minst efficiënt. Moderne auto's zijn sowieso wel efficiënt, een stuk meer dan jaren terug.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_217503103
Heb een relatief nieuwe Astra station, groot zat voor alles eigenlijk
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_217503202
Accu's zijn zwaar.
  woensdag 30 april 2025 @ 21:37:25 #58
168739 Red_85
'echt wel'
pi_217503211
quote:
1s.gif Op woensdag 30 april 2025 21:27 schreef Filosoofert het volgende:
Heb een relatief nieuwe Astra station, groot zat voor alles eigenlijk
Ook voor platen hout van 2,44x1,22?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_217503369
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 21:37 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Ook voor platen hout van 2,44x1,22?
Ja heb een trekhaak
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_217503399
Wat is de nieuwswaarde van het artikel eigenlijk. Begint komkommertijd tegenwoordig al in April?
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_217503429
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 21:58 schreef spectrumanalyser het volgende:
Wat is de nieuwswaarde van het artikel eigenlijk. Begint komkommertijd tegenwoordig al in April?
Zeker. April is de maand bij uitstek om komkommers te zaaien :Y
  woensdag 30 april 2025 @ 22:05:40 #62
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217503461
Eerst overal verkeersdrempels neerleggen en dan klagen dat mensen SUV's kopen om er beter overheen te kunnen,.
pi_217503511
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 22:05 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Eerst overal verkeersdrempels neerleggen en dan klagen dat mensen SUV's kopen om er beter overheen te kunnen,.
Het is wel de bedoeling dat je snelheid mindert als je een verkeersdrempel nadert. De situatie dat je met de bodemplaat van de auto de verkeersdrempel raakt, komt vooral voor als je geen snelheid mindert. Of natuurlijk als je in een auto met verlaagde carrosserie rijdt.
  woensdag 30 april 2025 @ 22:14:55 #64
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217503536
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 22:11 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Het is wel de bedoeling dat je snelheid mindert als je een verkeersdrempel nadert. De situatie dat je met de bodemplaat van de auto de verkeersdrempel raakt, komt vooral voor als je geen snelheid mindert. Of natuurlijk als je in een auto met verlaagde carrosserie rijdt.
Of met 4 volwassenen in een Citroen, Peugeot of Renault zit.
Of gewoon kut drempels
pi_217503577
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 22:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Of met 4 volwassenen in een Citroen, Peugeot of Renault zit.
Of gewoon kut drempels
Dan moet je vlak voor de drempel stoppen, de passagiers uit de auto laten en dan alleen als bestuurder de auto over de drempel heen rijden terwijl de passagiers buiten over de drempel lopen en na de drempel weer instappen.

Of nog veel beter, allemaal uitstappen en de auto over de drempel heen duwen.
  woensdag 30 april 2025 @ 22:22:14 #66
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217503608
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 22:19 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Dan moet je vlak voor de drempel stoppen, de passagiers uit de auto laten en dan alleen als bestuurder de auto over de drempel heen rijden terwijl de passagiers buiten over de drempel lopen en na de drempel weer instappen.

Of nog veel beter, allemaal uitstappen en de auto over de drempel heen duwen.
Nope, een leuke SUV kopen. ZIt je gelijk ook lekker hoog en comfortabel in en uitstappen.
pi_217503850
Compensatiegedrag :')
"You can call me Susan if it makes you happy"
  woensdag 30 april 2025 @ 22:44:45 #68
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217503903
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 22:38 schreef TLC het volgende:
Compensatiegedrag :')
Naijver en afgunst... :') :') :')
pi_217503905
quote:
1s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:11 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik ben al langer voor een 500% belastingtarief op pick-up trucks.
Ook op SUV's aub. Van buiten groter en lomper dan een MPV, van binnen vaak krapper dan een hatchback die twee maten kleiner is.
pi_217503933
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 22:44 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Naijver en afgunst... :') :') :')
Niet echt, ik heb totaal niks met auto's
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_217503948
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 21:37 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Ook voor platen hout van 2,44x1,22?
Die krijg ik ook met mn Mini nog wel thuis. Lang leve de trekhaak. En als ik heel veel platen nodig heb, dan laat ik ze wel thuisbezorgen door Pontmeyer ofzo want dan heeft de lokale bouwmarkt toch niet voldoende voorraad.
De casco renovatie van mijn vorige woning heb ik zelf uitgevoerd met als enige auto bovengenoemde Mini. Echt geen probleem hoor.
pi_217504008
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 18:09 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
De orginele Panda 4x4 was sowieso een prima terreinwagen in het echte werk. Ook die hoeven niet groot te zijn.

Maar ik moet wel zeggen, ik ben vrij lang en zat ooit in een cabrio fiatje uit de jaren 70, en ik zat er meer op dan erin, en de minste of geringste aanrijding met een beetje blikschade zou mijn knie compleet mollen.Ik vind kleine autootjes leuk om te zien maar het is niks voor mij. Mensen zijn ook groter geworden, en een auto groter/zwaarder maken is een vicieuze cirkel want als de veiligheidskooi zwaarder wordt moeten de ophanging ook sterker en dus zwaarder uitgevoerd worden.
Ook de tweede generatie Panda kon aardig wat 4x4 werk aan. Is nog een Top Gear aflevering over geweest waarbij ze de Panda het lieten opnemen tegen een Land Rover, toch wel een icoon als het om terrein rijden gaat.
De eindconclusie was vrij simpel: zo lang je geen zware trailers moet trekken en niet door diep water rijdt, is de Panda 4x4 echt een goede keuze. Soms wat langzaam door het weinige vermogen, maar dat was ook de enige klacht die het toch wel ongenuanceerde en kritische trio had.
  Forum Admin woensdag 30 april 2025 @ 22:57:16 #73
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_217504045
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 22:47 schreef TLC het volgende:

[..]
Niet echt, ik heb totaal niks met auto's
En de mensen die dat wel hebben zijn zeker niet afgunstig naar een plastic fantastic voorwielaangedreven dixie _O-
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  woensdag 30 april 2025 @ 23:26:09 #74
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_217504239
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 22:05 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Eerst overal verkeersdrempels neerleggen en dan klagen dat mensen SUV's kopen om er beter overheen te kunnen,.
Drempels liggen er ook niet voor de lol. Die liggen er omdat fysieke belemmeringen een van de weinige dingen zijn waar automobilisten naar ‘luisteren’. Bewoners klagen ook zelden over drempels in hun straat. Nee - drempels in de straten van anderen: die zijn het probleem.
I am a black hole shitting into the void
  woensdag 30 april 2025 @ 23:38:48 #75
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217504300
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 23:26 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Drempels liggen er ook niet voor de lol. Die liggen er omdat fysieke belemmeringen een van de weinige dingen zijn waar automobilisten naar ‘luisteren’. Bewoners klagen ook zelden over drempels in hun straat. Nee - drempels in de straten van anderen: die zijn het probleem.
En drempels zijn ook een reden dat mensen autos kopen met meer ground clearance. Onverwachte uitkomst, maatregels hebben gevolgen.
Je kan ook slimme begrenzers verplichten, auto kunnen dan niet sneller rijden dan de maximum snelheid
Ook dat zal gevolgen hebben
pi_217504322
Ik ben een beetje klaar met autos. Heb mijn yaris gr verkocht weet niet wat ik nu ga doen met het geld dat ik elke maand overhoud
  donderdag 1 mei 2025 @ 04:29:48 #77
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_217504896
Het was me al opgevallen dat parkeervakken vaak wat aan de kleine kant zijn.

En bij parkeervakken evenwijdig aan (en direct naast) een drukke straat zijn autobezitters sowieso bang voor deuken, dus staat een redelijk deel van de auto uiteindelijk op het voetpad dat er weer naast ligt.
pi_217504995
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:07 schreef Mikeytt het volgende:
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)r-breder-en-zwaarder
[..]
Ik vind de term 'autobesitas' wel passend hier, volgens mij opgegooid door NRC (of het was al een bestaande term daarvoor)

In Amsterdam is autobesitas echt een flink probleem. Steeds vaker gigantische bakken van Amerikaanse formaten op de smalle straten... Heel vaak ook expats die erin rijden. En dan moet de tram langzaam achter de auto rijden omdat ie er niet meer langs kan.
In Rotterdam ook een groot probleem, maar hier zijn de straten nog wel gebouwd naar Amerikaans model, dus dan vallen ze minder op. :')

Snap echt niet wat er mis is met gewoon een Peugeot 107 of een Toyota Aygo...
Waar in Amsterdam deelt de tram de baan met de Auto, of zijn dit weer dingen die je zelf erbij verzint.
Edit: Ik zie een paar kleine stukjes, zoals Linnaeusstraat, en waar dit al gebeurt is dat echt geen enkel probleem, en al helemaal niet door grotere auto's.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  donderdag 1 mei 2025 @ 07:05:47 #79
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_217504998
Een grotere auto is meestal ter compensatie van iets anders dat dan een stuk kleiner is. Dus trek je conclusie
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_217507207
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 22:53 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Ook de tweede generatie Panda kon aardig wat 4x4 werk aan. Is nog een Top Gear aflevering over geweest waarbij ze de Panda het lieten opnemen tegen een Land Rover, toch wel een icoon als het om terrein rijden gaat.
De eindconclusie was vrij simpel: zo lang je geen zware trailers moet trekken en niet door diep water rijdt, is de Panda 4x4 echt een goede keuze. Soms wat langzaam door het weinige vermogen, maar dat was ook de enige klacht die het toch wel ongenuanceerde en kritische trio had.
Over de Skoda Yeti was JC helemaal laaiend, en dat is ook geen grote auto. Vrij hoog, oke, lastig voor fietsers om overheen te kijken en voor automobilisten om doorheen te kijken, maar terreinwagens in de stad is op zich niet het probleem. Het zijn die alsmaar uitdijende Duitse SUVs en Range Rovers.
Ten tijde van de 1e Panda 4x4 had je ook de belachelijke Lamborghini 002, een monster, een idioot groot ding voor in de woestijn, die had shock value alleen al door zijn formaat. Inmiddels zijn Range Rovers en Audi SUVs groter dan dat ding.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_217507376
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 12:29 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Over de Skoda Yeti was JC helemaal laaiend, en dat is ook geen grote auto. Vrij hoog, oke, lastig voor fietsers om overheen te kijken en voor automobilisten om doorheen te kijken, maar terreinwagens in de stad is op zich niet het probleem. Het zijn die alsmaar uitdijende Duitse SUVs en Range Rovers.
Ten tijde van de 1e Panda 4x4 had je ook de belachelijke Lamborghini 002, een monster, een idioot groot ding voor in de woestijn, die had shock value alleen al door zijn formaat. Inmiddels zijn Range Rovers en Audi SUVs groter dan dat ding.
De LM002 was net als de Humvee ontworpen voor het leger. Daarom ook LM: Lamborghini Militaria.
  donderdag 1 mei 2025 @ 13:01:16 #82
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217507425
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 07:05 schreef karr-1 het volgende:
Een grotere auto is meestal ter compensatie van iets anders dat dan een stuk kleiner is. Dus trek je conclusie
Wat je dus eigenlijk zegt is dat je heel veel piemels hebt gehad op parkeerplaatsen en op basis hiervan een statistisch relevante uitspraak kan doen.
>:) >:)
  donderdag 1 mei 2025 @ 13:12:48 #83
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_217507501
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 13:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Wat je dus eigenlijk zegt is dat je heel veel piemels hebt gehad op parkeerplaatsen en op basis hiervan een statistisch relevante uitspraak kan doen.
>:) >:)
Dat is jouw vunzige gedachte niet de mijne. Het is niet voor niets dat een enorme grote bak bij ons een kleine piemel mobiel heet
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_217507639
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:17 schreef Straatcommando. het volgende:
Deels door de steeds strenger wordende milieu en veiligheidseisen, grotendeels omdat mensen graag een grotere auto dan de buurman willen hebben.

De wildgroei van afschuwelijke suv's is daar een goed voorbeeld van. Zo'n beetje de meest inffeciente vorm voor een koets, maar het "lijkt" veiliger en vooral lekker groot.
Maar ja,
- vrije markt moet zijn werk kunnen doen! Geen verbod of torenhoge accijns op SUVs/grote bakken!
- geen overheidscampagnes/nudgen om kleinere auto's populairder te maken want dat is betutteling!

En dus blijven we hier in dit kleine kikkerlandje willoze slaaf van succesvolle reclame campagnes om iedereen aan de SUV te krijgen, want dat is zo lekker veilig (voor de persoon in die SUV)

8)7

Nederland zou een stuk fijner zijn als iedereen kleinere bakjes zou rijden.
beter een knipoog dan een blauw oog
  donderdag 1 mei 2025 @ 14:14:04 #85
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217508006
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 13:12 schreef karr-1 het volgende:

[..]
Dat is jouw vunzige gedachte niet de mijne. Het is niet voor niets dat een enorme grote bak bij ons een kleine piemel mobiel heet
Je hebt duidelijk ervaring
  donderdag 1 mei 2025 @ 14:15:45 #86
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217508027
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 13:29 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
Maar ja,
- vrije markt moet zijn werk kunnen doen! Geen verbod of torenhoge accijns op SUVs/grote bakken!
- geen overheidscampagnes/nudgen om kleinere auto's populairder te maken want dat is betutteling!

En dus blijven we hier in dit kleine kikkerlandje willoze slaaf van succesvolle reclame campagnes om iedereen aan de SUV te krijgen, want dat is zo lekker veilig (voor de persoon in die SUV)

8)7

Nederland zou een stuk fijner zijn als iedereen kleinere bakjes zou rijden.
Wat vind jij dan een okay grote auto?
  donderdag 1 mei 2025 @ 14:23:30 #87
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_217508092
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 14:15 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Wat vind jij dan een okay grote auto?
Zoals al eerder gezegd: voor grote gezinnen/mensen met hond stationwagens en als dat nog een klein is een busje.

Bekijk deze YouTube-video
I am a black hole shitting into the void
  donderdag 1 mei 2025 @ 14:30:00 #88
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217508149
quote:
2s.gif Op donderdag 1 mei 2025 14:23 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Zoals al eerder gezegd: voor grote gezinnen/mensen met hond stationwagens en als dat nog een klein is een busje.

Bekijk deze YouTube-video
Maar geen Tiguan bijvoorbeeld of een Q5?
pi_217508176
Niet gewoon een sixpack Schultenbrau gaan halen met je Ford F-650 :')
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  donderdag 1 mei 2025 @ 14:34:08 #90
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_217508184
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 14:30 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Maar geen Tiguan bijvoorbeeld of een Q5?
Geen idee waar je het over hebt, ik spreek geen 'auto'.
I am a black hole shitting into the void
pi_217509099
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 07:05 schreef karr-1 het volgende:
Een grotere auto is meestal ter compensatie van iets anders dat dan een stuk kleiner is. Dus trek je conclusie
Het is soms ook gewoon omdat je een gezin hebt.
pi_217509101
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 13:12 schreef karr-1 het volgende:

Het is niet voor niets dat een enorme grote bak bij ons een kleine piemel mobiel heet
Klopt. Vanwege jaloezie.
pi_217509188
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:07 schreef Mikeytt het volgende:

Snap echt niet wat er mis is met gewoon een Peugeot 107 of een Toyota Aygo...
Klein/weinig ruimte. Rijdt voor geen meter. Traag. Stoelen zitten voor geen meter. Zeer karige uitrusting. Bij een ongeval is de kans dat jij en de inzittenden er levend uitkomen relatief klein.

Ik noem maar wat.
  donderdag 1 mei 2025 @ 16:29:54 #94
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_217509287
Grote autos verbieden
  donderdag 1 mei 2025 @ 16:31:57 #95
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217509304
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 14:07 schreef Mikeytt het volgende:
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)r-breder-en-zwaarder
[..]
Ik vind de term 'autobesitas' wel passend hier, volgens mij opgegooid door NRC (of het was al een bestaande term daarvoor)

In Amsterdam is autobesitas echt een flink probleem. Steeds vaker gigantische bakken van Amerikaanse formaten op de smalle straten... Heel vaak ook expats die erin rijden. En dan moet de tram langzaam achter de auto rijden omdat ie er niet meer langs kan.
In Rotterdam ook een groot probleem, maar hier zijn de straten nog wel gebouwd naar Amerikaans model, dus dan vallen ze minder op. :')

Snap echt niet wat er mis is met gewoon een Peugeot 107 of een Toyota Aygo...
Weer een Mickey Tering Troll topic
  donderdag 1 mei 2025 @ 17:04:29 #96
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_217509603
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 16:19 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Klein/weinig ruimte. Rijdt voor geen meter. Traag. Stoelen zitten voor geen meter. Zeer karige uitrusting. Bij een ongeval is de kans dat jij en de inzittenden er levend uitkomen relatief klein.

Ik noem maar wat.
Ook auto's uit het kleinere segment hebben luxere uitvoeringen tegenwoordig. Maar als je echt voor de auto met de meeste opties gaat kom je toch bij grotere auto's uit. Blijkbaar zien mensen groot en luxe toch als bij elkaar passend.

Je ziet ook vaak dat mensen met een bepaald budget eerder voor de grotere auto of het mooiere merk zonder opties gaan, dan voor de kleinere auto met opties. Dat vind ik altijd wat apart, maar het ego wil ook wat blijkbaar.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  donderdag 1 mei 2025 @ 17:10:49 #97
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_217509659
quote:
10s.gif Op donderdag 1 mei 2025 16:08 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Het is soms ook gewoon omdat je een gezin hebt.
Ook met een gezin hoef je nog geen Range Rover nodig te hebben.

Vroeger ging je nog gewoon met zijn vijven in de Corsa naar Zuid-Frankrijk :D Maar oké, dat is niet meer van deze tijd.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  donderdag 1 mei 2025 @ 17:21:16 #98
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_217509735
SUV's zijn vooral vervelend omdat ze zo hoog zijn en op de snelweg dus je zicht belemmeren, zeker die met zo'n kleine en soms getinte achterruit. En met parkeren kan het een nadeel zijn als je ernaast moet staan. Verder moeten mensen lekker zelf weten waar ze in rijden.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_217509762
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 14:15 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Wat vind jij dan een okay grote auto?
Niet relevant wat ik vind. Dat mag men uitvechten. Zolang de afmetingen maar weer gaan krimpen. Hoe ze dat doen boeit mij niet echt. Er moet in ieder geval actief beleid komen om het te bewerkstelligen.
beter een knipoog dan een blauw oog
  donderdag 1 mei 2025 @ 17:28:33 #100
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217509781
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 17:25 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
Niet relevant wat ik vind. Dat mag men uitvechten. Zolang de afmetingen maar weer gaan krimpen. Hoe ze dat doen boeit mij niet echt. Er moet in ieder geval actief beleid komen om het te bewerkstelligen.
En dat voor het milieu?
pi_217510271
quote:
1s.gif Op donderdag 1 mei 2025 17:04 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Ook auto's uit het kleinere segment hebben luxere uitvoeringen tegenwoordig. Maar als je echt voor de auto met de meeste opties gaat kom je toch bij grotere auto's uit. Blijkbaar zien mensen groot en luxe toch als bij elkaar passend.

Je ziet ook vaak dat mensen met een bepaald budget eerder voor de grotere auto of het mooiere merk zonder opties gaan, dan voor de kleinere auto met opties. Dat vind ik altijd wat apart, maar het ego wil ook wat blijkbaar.
Op een Aygo zit echt geen luxe hoor. Overigens is de Aygo al gesneuveld vanwege de regelgeving. Nu heb je de Aygo X. Nog steeds geen hele luxe auto, maar wel significant groter (en duurder) dan de Aygo.

Overigens zou ik als ik geen kinderen had ook een veel minder grote auto hebben. Dan zou ik waarschijnlijk nog steeds in een 911 rondrijden, want dat beviel mij uitstekend (nu ik weet hoeveel fijner elektrisch in het dagelijks verkeer is denk ik daar weer genuanceerder over). Dus op zich snap ik best jouw pleidooi voor een kleine luxe auto. Maar ik heb nu eenmaal kinderen, dus moet ik daar rekening mee houden.
pi_217510277
quote:
1s.gif Op donderdag 1 mei 2025 17:10 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Ook met een gezin hoef je nog geen Range Rover nodig te hebben.

Vroeger ging je nog gewoon met zijn vijven in de Corsa naar Zuid-Frankrijk :D Maar oké, dat is niet meer van deze tijd.
Ik heb geen Range. Ik heb niet eens een SUV. Ik heb een hekel aan hoog op de pootjes auto's.
pi_217510304
quote:
1s.gif Op donderdag 1 mei 2025 17:10 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Ook met een gezin hoef je nog geen Range Rover nodig te hebben.

Vroeger ging je nog gewoon met zijn vijven in de Corsa naar Zuid-Frankrijk :D Maar oké, dat is niet meer van deze tijd.
Met 35 graden zonder airco samen met mn twee zussen op de achterbank van een Opel Vectra stilstaan op de route du soleil. Harde tijden.
  donderdag 1 mei 2025 @ 19:40:28 #104
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_217510584
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 18:48 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik heb geen Range. Ik heb niet eens een SUV. Ik heb een hekel aan hoog op de pootjes auto's.
Oké, dat vind ik dus een voorbeeld van een auto die de meeste mensen die hem hebben niet nodig hebben. En hoog op de poten is irritant wanneer je erachter rijdt, maar dat had ik al gezegd.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  donderdag 1 mei 2025 @ 19:42:41 #105
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_217510613
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 18:47 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Op een Aygo zit echt geen luxe hoor. Overigens is de Aygo al gesneuveld vanwege de regelgeving. Nu heb je de Aygo X. Nog steeds geen hele luxe auto, maar wel significant groter (en duurder) dan de Aygo.

Overigens zou ik als ik geen kinderen had ook een veel minder grote auto hebben. Dan zou ik waarschijnlijk nog steeds in een 911 rondrijden, want dat beviel mij uitstekend (nu ik weet hoeveel fijner elektrisch in het dagelijks verkeer is denk ik daar weer genuanceerder over). Dus op zich snap ik best jouw pleidooi voor een kleine luxe auto. Maar ik heb nu eenmaal kinderen, dus moet ik daar rekening mee houden.
Snap ik. Een Aygo is inderdaad wel echt een budgetauto. Ga je een klasse hoger zoals de Yaris, dan wordt het al beter. Aygo X weet ik niet. Maar dat type is inderdaad geschikter voor mensen zonder gezin.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_217510772
quote:
9s.gif Op donderdag 1 mei 2025 18:54 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Met 35 graden zonder airco samen met mn twee zussen op de achterbank van een Opel Vectra stilstaan op de route du soleil. Harde tijden.
Wij moesten het met een Ford Escort doen.

En toen mijn zus er nog niet was, moesten mijn broertje en ik de achterbank delen van een Renault 4 en later een Renault 5.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_217510788
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 17:25 schreef Knipoogje het volgende:
Niet relevant wat ik vind. Dat mag men uitvechten. Zolang de afmetingen maar weer gaan krimpen. Hoe ze dat doen boeit mij niet echt. Er moet in ieder geval actief beleid komen om het te bewerkstelligen.
Dan moet de overheid eerst een een keer goed gaan nadenken over het beleid. Voorlopig heeft overheidsbeleid er voor gezorgd dat fabrikanten geen heil meer zien in A-segment auto's en sommige ook al niet meer in B-segment auto's. Dus ja, dan gaan auto's inderdaad gemiddeld groter worden.
pi_217511253
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 19:57 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Dan moet de overheid eerst een een keer goed gaan nadenken over het beleid. Voorlopig heeft overheidsbeleid er voor gezorgd dat fabrikanten geen heil meer zien in A-segment auto's en sommige ook al niet meer in B-segment auto's. Dus ja, dan gaan auto's inderdaad gemiddeld groter worden.
Je doet net alsof dit allemaal heel logisch is. Of een soort natuurwet. Alleen mis ik de logica. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_217511302
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 20:38 schreef Bart2002 het volgende:
Je doet net alsof dit allemaal heel logisch is. Of een soort natuurwet. Alleen mis ik de logica. :)
Welke logica mis je?
Als steeds meer fabrikanten stoppen met A-segmenters verkopen dan worden de auto's die nieuw verkocht worden gemiddeld toch steeds groter?
pi_217511358
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 20:44 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Welke logica mis je?
Als steeds meer fabrikanten stoppen met A-segmenters verkopen dan worden de auto's die nieuw verkocht worden gemiddeld toch steeds groter?
Maar je lijkt te denken dat dat allemaal door "de overheid" komt. Die klik heb ik niet.

Dus m.a.w. wat doet de overheid (dat ben jij) hier niet goed en is het een logisch gevolg.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_217511977
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 20:49 schreef Bart2002 het volgende:
Maar je lijkt te denken dat dat allemaal door "de overheid" komt. Die klik heb ik niet.

Dus m.a.w. wat doet de overheid (dat ben jij) hier niet goed en is het een logisch gevolg.
De overheid speelt hierin een bepalende rol inderdaad:
-De BPM is gebaseerd op CO2 uitstoot -> overheid heeft de WLTP verplicht gesteld boven de NEDC methode -> hogere uitstoot --> hogere BPM -> hogere autoprijs.
-Er worden steeds hogere veiligheidseisen gesteld -> zwaardere auto's -> hogere uitstoot -> hogere BPM --> hogere autoprijs.
-Er worden steeds strengere emissie eisen gesteld -> technologie maakt de auto duurder
-Er wordt steeds meer gepusht naar elektrificatie (fabrikanten worden ertoe gedwongen onder dreiging van miljardenboetes) -> elektrificatie maakt een A-segmenter veel te duur en daarmee oninteressant qua winst marges voor fabrikanten

Dat soort overheidsbeleid maakt dat fabrikanten de a-segmenters geschrapt hebben of nog zullen schrappen. Dan moet je ook niet verbaasd zijn dat nieuwe auto's gemiddeld dus groter worden. Dat vind ik dan een vrij logisch gevolg.
  vrijdag 2 mei 2025 @ 10:30:38 #112
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_217515682
quote:
10s.gif Op donderdag 1 mei 2025 16:08 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Het is soms ook gewoon omdat je een gezin hebt.
Zelfs een gezin hoeft niet in een Amerikaans format Dodge Ram of zo, dat slaat nergens op
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_217515927
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 10:30 schreef karr-1 het volgende:

[..]
Zelfs een gezin hoeft niet in een Amerikaans format Dodge Ram of zo, dat slaat nergens op
Die rijden dan ook nauwelijks rond. En de mensen die er in rond rijden doen dat vaak omdat ze zakelijk dat ding gebruiken. B.v. een aannemer. Of hier in de omgeving iemand met een zeer succesvolle webshop die regelmatig veel moet vervoeren.

Het is ook meteen een uiterste, een Dodge Ram. Kijk eens naar het wagenpark in Nederland. Ja, SUV's zijn populair. Maar die hebben zelden het formaat van een Touareg/Q8/Cayenne. De Tiguan is de meestverkochte bij VW volgens mij. Dat is helemaal niet zo'n enorm grote auto. Die begint ook gewoon bij 1.499 kg. En dan is dat ding ook nog per definitie hybride, wat weer gewicht toevoegt.

Ik heb zelf in Malta ook een 'SUV'. Een T Cross. Dat is al helemaal geen grote auto. En ik heb dat ding gekozen omdat de wegen in Malta nu eenmaal niet altijd verhard zijn en bodemspeling daar dus handig (lees: noodzakelijk) is.

Mijn reactie is dan ook meer op mensen die menen dat een Aygo groot genoeg is en als je een grotere auto wil dat je dan kennelijk iets moet compenseren. Nou ja, dat klopt wel, maar je compenseert dan vooral voor het feit dat je wat kinderen op de wereld hebt gezet die ook graag met de auto willen. :)
pi_217517214
Een gewicht vanaf 1499kg "gewoon" vinden.

Een kwart eeuw geleden zat een "gewone" auto op 900-1100 kg.
pi_217517621
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 13:15 schreef Ivo1985 het volgende:
Een gewicht vanaf 1499kg "gewoon" vinden.

Een kwart eeuw geleden zat een "gewone" auto op 900-1100 kg.
Willekeur Golfje uit 2000 erbij gepakt en check bij de RDW gedaan. Die woog 1.247 kg. Dus je vergist je in wat een normaal gewicht was voor een gewone auto in die tijd.

Hybride voegt ongeveer 200 kg toe. Want misschien heb je nog gemist dat de Tiguan per definitie hybride is.
  vrijdag 2 mei 2025 @ 15:32:50 #116
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_217518396
We hebben het niet over andere landen we hebben het over Nederland. En in Nederland is er geen enkele reden om in een enorm grote bak rond te rijden, zelfs niet als je kinderen hebt. Zo'n ding past niet op een normale parkeerplaats of in een parkeergarage bv
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_217519006
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 15:32 schreef karr-1 het volgende:
We hebben het niet over andere landen we hebben het over Nederland. En in Nederland is er geen enkele reden om in een enorm grote bak rond te rijden, zelfs niet als je kinderen hebt. Zo'n ding past niet op een normale parkeerplaats of in een parkeergarage bv
Definieer enorm grote bak.
pi_217519245
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 17:03 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Definieer enorm grote bak.
Bekijk deze YouTube-video
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_217520334
quote:
Er zijn dagen dat ik ze niet tegenkom.
pi_217521276
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 13:54 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Willekeur Golfje uit 2000 erbij gepakt en check bij de RDW gedaan. Die woog 1.247 kg. Dus je vergist je in wat een normaal gewicht was voor een gewone auto in die tijd.

Hybride voegt ongeveer 200 kg toe. Want misschien heb je nog gemist dat de Tiguan per definitie hybride is.
Das geen gewoon Golfje 1.6 hatchback uit 2000 wat 1247kg in de schaal legt. Die weegt 1092kg.
pi_217521684
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 21:57 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Das geen gewoon Golfje 1.6 hatchback uit 2000 wat 1247kg in de schaal legt. Die weegt 1092kg.
Dus de lichtste Golf is al 1100 kg. Waarmee jouw stelling dat 900-1100 het gewicht destijds was van een gewone auto niet klopt.

Hell, mijn Peugeot 205 GTI woog al bijna 900 kg in 1987, bijna 40 jaar terug.
pi_217522714
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 13:15 schreef Ivo1985 het volgende:
Een gewicht vanaf 1499kg "gewoon" vinden.

Een kwart eeuw geleden zat een "gewone" auto op 900-1100 kg.
Een kwart eeuw geleden waren er nog niet zoveel veiligheid- en emissie eisen als tegenwoordig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')