Ik vind de term 'autobesitas' wel passend hier, volgens mij opgegooid door NRC (of het was al een bestaande term daarvoor)quote:Personenauto’s steeds langer, breder en zwaarder
Personenauto’s zijn de afgelopen tien jaar gemiddeld 94 kilo, 8,1 procent, zwaarder geworden. Dit komt deels doordat er elk jaar meer auto’s met een accu bijkomen, die zijn relatief zwaar. Ook zijn nieuwere auto’s gemiddeld steeds langer en breder. Dit meldt het CBS op basis van cijfers over het motorvoertuigenpark.
Een Nederlandse personenauto had begin 2025 een gemiddeld gewicht van 1 254 kilogram. Dat is 94 kilo meer dan auto’s begin 2015 gemiddeld wogen. Auto’s op naam van een rechtspersoon (zakelijke eigenaar) wogen gemiddeld 1 517 kilo, gemiddeld 300 kilo meer dan auto’s van particulieren.
Nieuwe auto’s gemiddeld zwaarder dan oudere auto’s
Als er alleen wordt gekeken naar de nieuwste bouwjaren is de gewichtstoename nog duidelijker zichtbaar. Het gemiddelde gewicht van een auto met bouwjaar 2024 is 1 554 kilo, terwijl auto’s met bouwjaar 2016 gemiddeld 1 224 kilo wegen. Dit is 26,9 procent meer.
Steeds meer relatief zware auto’s met een accu
Dat het gemiddeld gewicht van nieuwe personenauto’s steeds hoger wordt, komt voor een deel door het toenemende aandeel elektrische en plug-in hybride auto’s. Deze stekkerauto’s zijn, mede door hun accu, gemiddeld zwaarder dan benzineauto’s. Bij auto’s met bouwjaar 2024 weegt een stekkerauto gemiddeld 1 875 kilo en een benzineauto gemiddeld 1 217 kilo.
Hoewel nieuwe stekkerauto’s gemiddeld zwaarder zijn dan stekkerauto’s die een paar jaar oud zijn (auto’s uit 2024 zijn 4,9 procent zwaarder dan auto’s uit 2016), stijgt het gemiddelde gewicht van alle auto’s vooral doordat er steeds meer stekkerauto’s bij komen. Van alle auto’s uit 2016 is 4,4 procent een stekkerauto, terwijl dat aandeel voor auto’s uit 2024 49,0 procent is.
Personenauto’s steeds groter
Personenauto’s worden niet alleen steeds zwaarder, maar ook steeds langer en breder. Auto’s uit 2024 zijn gemiddeld 5,0 procent langer dan auto’s uit 2016. Auto’s uit 2024 zijn gemiddeld 441 centimeter lang, terwijl auto’s uit 2016 gemiddeld 420 centimeter lang zijn.
Auto’s uit 2024 zijn gemiddeld 6 centimeter breder dan auto’s uit 2016. Nieuwe auto’s zijn gemiddeld 182 centimeter breed, terwijl auto’s uit 2016 gemiddeld 176 centimeter breed zijn. Dit is 3,6 procent meer.
Zware personenauto’s rijden meer kilometers
In 2024 werd een kwart van de gereden kilometers afgelegd met een auto zwaarder dan 1 500 kilo. In 2018 was dit nog 15 procent. Deze toename komt gedeeltelijk doordat er steeds meer auto’s in deze zware gewichtsklasse zijn. Daarnaast worden er met zware auto’s gemiddeld meer kilometers gereden dan met lichtere auto’s. Een auto van maximaal 850 kilo reed in 2024 gemiddeld 8,7 duizend kilometer per jaar, terwijl een auto van meer dan 1 500 kilo gemiddeld 15,9 duizend kilometer reed.
Gelukkig maar, fijn dat je het goed keurt. Plak er een goedkeuringssticker op zodat iedereen het kan zien.quote:Op woensdag 30 april 2025 14:07 schreef Mikeytt het volgende:
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)r-breder-en-zwaarder
[..]
Ik vind de term 'autobesitas' wel passend hier,
Nouja, een stuk meer belasting op grote auto's is wel gepast, met vrijstelling voor medisch gebruik.quote:Op woensdag 30 april 2025 14:11 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik ben al langer voor een 500% belastingtarief op pick-up trucks.
En SUV's.quote:Op woensdag 30 april 2025 14:11 schreef SebbeSwensje het volgende:
Doet me denken aan de 'seatbelts save lives' campagne in de VSquote:Op woensdag 30 april 2025 14:12 schreef Gimmick het volgende:
Slechte ontwikkeling. Gevaarlijk voor voetgangers en fietsers. Straks moeten parkeerplaatsen vergroot worden, waardoor auto’s nog meer publieke ruimte claimen.,Snel belasting optuigen om grote voertuigen te ontmoedigen.
Wel de echten, crossovers zoals de Ateca zijn uitgesloten.quote:
Alsnog hele straten vol met kindermoordenaars op wielen, want het halve land heeft opeens moeite met een lage instap.quote:Op woensdag 30 april 2025 14:12 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Nouja, een stuk meer belasting op grote auto's is wel gepast, met vrijstelling voor medisch gebruik.
Hoezo zou daar niets tussen zitten? Het probleem is dat middelgrote auto's gemiddeld ook groter worden met een paar cm.quote:Op woensdag 30 april 2025 14:11 schreef Feola het volgende:
Want óf je hebt een enorme auto, óf je hebt een 107/Aygo. Er zit niets meer tussen. Dat is hoe het werkt.
Parkeervakken hetzelfde houden en incasseren als de Amerikaanse bak niet past.quote:Op woensdag 30 april 2025 14:12 schreef Gimmick het volgende:
Slechte ontwikkeling. Gevaarlijk voor voetgangers en fietsers. Straks moeten parkeerplaatsen vergroot worden, waardoor auto’s nog meer publieke ruimte claimen.,Snel belasting optuigen om grote voertuigen te ontmoedigen.
Ik kan genoeg redenen bedenken.quote:Op woensdag 30 april 2025 14:16 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Hoezo zou daar niets tussen zitten? Het probleem is dat middelgrote auto's gemiddeld ook groter worden met een paar cm.
Zou niet weten waarom de meeste mensen zonder gezin een auto nodig hebben die groter is dan een Aygo.
Daar gaan we al. Ook die is een stuk groter en hoger dan de oude hatchback. Heb de stats niet voor mij, maar iedere 10cm aan extra bumper hoogte was iets van 30% dodelijker voor omstanders.quote:Op woensdag 30 april 2025 14:15 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Wel de echten, crossovers zoals de Ateca zijn uitgesloten.
Redenen voor *de meeste* mensen? Wat zou dat zijn dan?quote:
Iedereen in de SUV is gevaarlijker voor de inzittenden, maar bij een botsing tussen je patserbak en een stadsauto met de helft van je gewicht zijn ze wel veiliger voor de inzittenden ja. Ten koste van degenen in de stadsauto.quote:Op woensdag 30 april 2025 14:17 schreef Straatcommando. het volgende:
Deels door de steeds strenger wordende milieu en veiligheidseisen, grotendeels omdat mensen graag een grotere auto dan de buurman willen hebben.
De wildgroei van afschuwelijke suv's is daar een goed voorbeeld van. Zo'n beetje de meest inffeciente vorm voor een koets, maar het "lijkt" veiliger en vooral lekker groot.
meer comfort tijdens lange rittenquote:Op woensdag 30 april 2025 14:19 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Redenen voor *de meeste* mensen? Wat zou dat zijn dan?
Omdat je, tenzij je een dwerg bent, je opgevouwen zit in een hondenhok als een aygo.quote:Op woensdag 30 april 2025 14:16 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Hoezo zou daar niets tussen zitten? Het probleem is dat middelgrote auto's gemiddeld ook groter worden met een paar cm.
Zou niet weten waarom de meeste mensen zonder gezin een auto nodig hebben die groter is dan een Aygo.
De milieu-eisen zorgen in principe vooral voor zwaardere auto's, niet grotere auto's.quote:Op woensdag 30 april 2025 14:17 schreef Straatcommando. het volgende:
Deels door de steeds strenger wordende milieu en veiligheidseisen, grotendeels omdat mensen graag een grotere auto dan de buurman willen hebben.
De wildgroei van afschuwelijke suv's is daar een goed voorbeeld van. Zo'n beetje de meest inffeciente vorm voor een koets, maar het "lijkt" veiliger en vooral lekker groot.
Dat ook, laat staan voetgangers. En dan hebben ze vaak nog een super krap interieur ook, want dat geeft dat veilige gevoel (en ook dode hoeken waar je u tegen zegt)quote:Op woensdag 30 april 2025 14:20 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Iedereen in de SUV is gevaarlijker voor de inzittenden, maar bij een botsing tussen je patserbak en een stadsauto met de helft van je gewicht zijn ze wel veiliger voor de inzittenden ja. Ten koste van degenen in de stadsauto.
yup, en dan krijg je mensen die ook een grotere auto kopen omdat dat bij een botsing veiliger is.quote:Op woensdag 30 april 2025 14:20 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Iedereen in de SUV is gevaarlijker voor de inzittenden, maar bij een botsing tussen je patserbak en een stadsauto met de helft van je gewicht zijn ze wel veiliger voor de inzittenden ja. Ten koste van degenen in de stadsauto.
Voor hetzelfde geld van een Q1 koop je een Superb station.quote:Op woensdag 30 april 2025 14:24 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat ook, laat staan voetgangers. En dan hebben ze vaak nog een super krap interieur ook, want dat geeft dat veilige gevoel (en ook dode hoeken waar je u tegen zegt)
De meeste gezinnen zouden financieel en qua ruimte het beste uit zijn met een knappe station, maar dat is niet hip op kantoor/kinderdagverblijf/sportvereniging.
Ik weet het, maar denk vooral aan auto's als Arkanas, Tiguan, in mindere mate Tesla Y. Allemaal bolle opgeblazen sedans.quote:Op woensdag 30 april 2025 14:26 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Voor hetzelfde geld van een Q1 koop je een Superb station.
Moet je die nieuwe 5 of zelfs 7 serie eens zien. Hilarisch gewoon. En lelijk!quote:Op woensdag 30 april 2025 14:28 schreef StateOfMind het volgende:
Open deur is open.
Dit is toch al jaren bekend, dat elk nieuw model groter is dan zijn voorganger.
Zet bijvoorbeeld eenn alle 8 generaties VW Golf op een rij en je ziet het meteen.
En dat geldt voor zo'n beetje elk merk en model.
Tijdje in een polo gereden vroeger. Comfortabel genoeg, en de meeste mensen maken niet regelmatig enorm lange ritten dat dit een wezenlijke reden zou moeten zijnquote:
Daarvoor heb je alsnog de achterbank van de auto... De meeste mensen hebben echt geen gigantische achterbak nodig voor de hobby'squote:meer bagageruimte voor reizen/hobby’s
Met een klein autootje uit '90 is dit wel een probleem, maar nieuwe auto's rijden meer dan prima op de snelwegquote:fijner rijgedrag op de snelweg
Is het alleen nietquote:gevoel van veiligheid
Ja? Dit is een reden om een Polo te kopen i.p.v. een aygo voor de meeste mensen?quote:handig voor het vervoeren van grote spullen bij verhuizen etc
Non issue. Met een kleine auto kun je tegenwoordig ook een caravan trekken. Ze worden ook steeds lichter:quote:mogelijkheid om een caravan of aanhanger te trekken
Sowieso zijn ze op het gebied van design de weg al heel lang kwijt bij BMWquote:Op woensdag 30 april 2025 14:30 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik weet het, maar denk vooral aan auto's als Arkanas, Tiguan, in mindere mate Tesla Y. Allemaal bolle opgeblazen sedans.
[..]
Moet je die nieuwe 5 of zelfs 7 serie eens zien. Hilarisch gewoon. En lelijk!
Wapenwedloop.quote:Op woensdag 30 april 2025 14:25 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
yup, en dan krijg je mensen die ook een grotere auto kopen omdat dat bij een botsing veiliger is.
Sorry maar dit zijn wel echt matige argumenten, ik kan dit niet serieus nemen. Je geeft persoonlijke voorkeuren, en als laatste kom je aan met een "lichtgewicht" caravan. Je hoeft me niet te overtuigen hè?quote:Op woensdag 30 april 2025 14:31 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Tijdje in een polo gereden vroeger. Comfortabel genoeg, en de meeste mensen maken niet regelmatig enorm lange ritten dat dit een wezenlijke reden zou moeten zijn
[..]
Daarvoor heb je alsnog de achterbank van de auto... De meeste mensen hebben echt geen gigantische achterbak nodig voor de hobby's
[..]
Met een klein autootje uit '90 is dit wel een probleem, maar nieuwe auto's rijden meer dan prima op de snelweg
[..]
Is het alleen niet
[..]
Ja? Dit is een reden om een Polo te kopen i.p.v. een aygo voor de meeste mensen?
[..]
Non issue. Met een kleine auto kun je tegenwoordig ook een caravan trekken. Ze worden ook steeds lichter:
https://nos.nl/artikel/25(...)mst-elektrische-auto
quote:Op woensdag 30 april 2025 14:34 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Sowieso zijn ze op het gebied van design de weg al heel lang kwijt bij BMW
Spuuglelijke bak idd.quote:
Ik vind de echte traditionele terreinauto's zoals een Wrangler of Defender wel gaaf. Maar veel van wat je tegenwoordig ziet zijn van die halfzachte crossovers, wat hogere modelletjes die op onverhard terrein helemaal niets zullen klaarspelen, maar wel wat extra plastic rondom hebben voor een "stoer" uiterlijk. Nou, zo onderhand zijn de door bejaarden en papa's bestuurde Ecosports en T-Rocs net zo ruig als een regenjas van de ANWB....quote:Op woensdag 30 april 2025 16:28 schreef Hyaenidae het volgende:
Dat ze vooral steeds hoger worden stoort me het meest. Een mooie auto hoort namelijk laag te zijn.
Monsters als de XM hebben het wel voor elkaar gekregen dat de verguisde BMW's uit het Bangle-tijdperk zowaar acceptabel lijken.quote:Op woensdag 30 april 2025 14:30 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik weet het, maar denk vooral aan auto's als Arkanas, Tiguan, in mindere mate Tesla Y. Allemaal bolle opgeblazen sedans.
[..]
Moet je die nieuwe 5 of zelfs 7 serie eens zien. Hilarisch gewoon. En lelijk!
Vergeet de astmatische 3 cilinder niet.quote:Op woensdag 30 april 2025 16:36 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ik vind de echte traditionele terreinauto's zoals een Wrangler of Defender wel gaaf. Maar veel van wat je tegenwoordig ziet zijn van die halfzachte crossovers, wat hogere modelletjes die op onverhard terrein helemaal niets zullen klaarspelen, maar wel wat extra plastic rondom hebben voor een "stoer" uiterlijk. Nou, zo onderhand zijn de door bejaarden en papa's bestuurde Ecosports en T-Rocs net zo ruig als een regenjas van de ANWB....
99% van de huidige SUV's komt qua off-road niet verder dan parkeren in de berm.quote:Op woensdag 30 april 2025 16:36 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ik vind de echte traditionele terreinauto's zoals een Wrangler of Defender wel gaaf. Maar veel van wat je tegenwoordig ziet zijn van die halfzachte crossovers, wat hogere modelletjes die op onverhard terrein helemaal niets zullen klaarspelen, maar wel wat extra plastic rondom hebben voor een "stoer" uiterlijk. Nou, zo onderhand zijn de door bejaarden en papa's bestuurde Ecosports en T-Rocs net zo ruig als een regenjas van de ANWB....
Jaloers persoon gespot.quote:Op woensdag 30 april 2025 14:11 schreef SebbeSwensje het volgende:
De orginele Panda 4x4 was sowieso een prima terreinwagen in het echte werk. Ook die hoeven niet groot te zijn.quote:Op woensdag 30 april 2025 17:55 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
99% van de huidige SUV's komt qua off-road niet verder dan parkeren in de berm.
Zag een hele tijd geleden ook een filmpje voorbij komen van ergens in een sjiek en duur wintersport gebied tegen
En waar de ene na de ander en peperdure SUF de stijle en bochtige besneeuwde weg niet op kon, reed een Fiat Pande 4x4 moeiteloos door
Dat klopt.quote:Op woensdag 30 april 2025 14:28 schreef StateOfMind het volgende:
Open deur is open.
Dit is toch al jaren bekend, dat elk nieuw model groter is dan zijn voorganger.
Zet bijvoorbeeld eenn alle 8 generaties VW Golf op een rij en je ziet het meteen.
En dat geldt voor zo'n beetje elk merk en model.
Ik heb een aygo en ben 1,73m. Zit toch bepaald niet opgevouwen.quote:Op woensdag 30 april 2025 14:22 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Omdat je, tenzij je een dwerg bent, je opgevouwen zit in een hondenhok als een aygo.
Maar met een lengte van 1,73 meter word je tegenwoordig als dwerg beschouwd. Ten minste, dat geldt voor de mannen.quote:Op woensdag 30 april 2025 18:34 schreef littlemindy het volgende:
Ik heb een aygo en ben 1,73m. Zit toch bepaald niet opgevouwen.
Uiteraard. Ik zit inderdaad liever in een X5 dan in een Aygo bij een frontale klapper ja.quote:Op woensdag 30 april 2025 14:25 schreef Mikeytt het volgende:
yup, en dan krijg je mensen die ook een grotere auto kopen omdat dat bij een botsing veiliger is.
Deze kleurstelling lijkt eerder op een gimp in een latexpak met rode gagbal in zn bakkes.quote:Op woensdag 30 april 2025 16:39 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Monsters als de XM hebben het wel voor elkaar gekregen dat de verguisde BMW's uit het Bangle-tijdperk zowaar acceptabel lijken.
[ afbeelding ]
Nee.quote:Op woensdag 30 april 2025 14:11 schreef SebbeSwensje het volgende:
Hoezo inefficiënt? Mijn SUV is heel efficiënt om mijn 3 kinderen veilig in de auto te kunnen vervoeren in hun eigen autostoel.quote:Op woensdag 30 april 2025 14:17 schreef Straatcommando. het volgende:
Helemaal geen hol, maar je loopt sowieso wel leeg op zo'n ding. Lekker laten gaan, dat handjevol van die dingen zijn het probleem niet. Al zijn ze wel enorm ongeschikt voor Nederlands verkeer.quote:Op woensdag 30 april 2025 20:38 schreef Red_85 het volgende:
Maar ffies serieus. Wat heb je hier in NL aan een v8 pickup ford f150 of gelijke behalve voor de leuk?
Ik zie het niet zo maar laat me graag informeren.
Een vw taro of die nieuwe amarok is al huge voor Europese begrippen.
Niet inefficiënt, minst efficiënt. Moderne auto's zijn sowieso wel efficiënt, een stuk meer dan jaren terug.quote:Op woensdag 30 april 2025 20:42 schreef arvensis het volgende:
[..]
Hoezo inefficiënt? Mijn SUV is heel efficiënt om mijn 3 kinderen veilig in de auto te kunnen vervoeren in hun eigen autostoel.
Ook voor platen hout van 2,44x1,22?quote:Op woensdag 30 april 2025 21:27 schreef Filosoofert het volgende:
Heb een relatief nieuwe Astra station, groot zat voor alles eigenlijk
Ja heb een trekhaakquote:
Zeker. April is de maand bij uitstek om komkommers te zaaienquote:Op woensdag 30 april 2025 21:58 schreef spectrumanalyser het volgende:
Wat is de nieuwswaarde van het artikel eigenlijk. Begint komkommertijd tegenwoordig al in April?
Het is wel de bedoeling dat je snelheid mindert als je een verkeersdrempel nadert. De situatie dat je met de bodemplaat van de auto de verkeersdrempel raakt, komt vooral voor als je geen snelheid mindert. Of natuurlijk als je in een auto met verlaagde carrosserie rijdt.quote:Op woensdag 30 april 2025 22:05 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Eerst overal verkeersdrempels neerleggen en dan klagen dat mensen SUV's kopen om er beter overheen te kunnen,.
Of met 4 volwassenen in een Citroen, Peugeot of Renault zit.quote:Op woensdag 30 april 2025 22:11 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Het is wel de bedoeling dat je snelheid mindert als je een verkeersdrempel nadert. De situatie dat je met de bodemplaat van de auto de verkeersdrempel raakt, komt vooral voor als je geen snelheid mindert. Of natuurlijk als je in een auto met verlaagde carrosserie rijdt.
Dan moet je vlak voor de drempel stoppen, de passagiers uit de auto laten en dan alleen als bestuurder de auto over de drempel heen rijden terwijl de passagiers buiten over de drempel lopen en na de drempel weer instappen.quote:Op woensdag 30 april 2025 22:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Of met 4 volwassenen in een Citroen, Peugeot of Renault zit.
Of gewoon kut drempels
Nope, een leuke SUV kopen. ZIt je gelijk ook lekker hoog en comfortabel in en uitstappen.quote:Op woensdag 30 april 2025 22:19 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Dan moet je vlak voor de drempel stoppen, de passagiers uit de auto laten en dan alleen als bestuurder de auto over de drempel heen rijden terwijl de passagiers buiten over de drempel lopen en na de drempel weer instappen.
Of nog veel beter, allemaal uitstappen en de auto over de drempel heen duwen.
Ook op SUV's aub. Van buiten groter en lomper dan een MPV, van binnen vaak krapper dan een hatchback die twee maten kleiner is.quote:Op woensdag 30 april 2025 14:11 schreef SebbeSwensje het volgende:
Die krijg ik ook met mn Mini nog wel thuis. Lang leve de trekhaak. En als ik heel veel platen nodig heb, dan laat ik ze wel thuisbezorgen door Pontmeyer ofzo want dan heeft de lokale bouwmarkt toch niet voldoende voorraad.quote:
Ook de tweede generatie Panda kon aardig wat 4x4 werk aan. Is nog een Top Gear aflevering over geweest waarbij ze de Panda het lieten opnemen tegen een Land Rover, toch wel een icoon als het om terrein rijden gaat.quote:Op woensdag 30 april 2025 18:09 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De orginele Panda 4x4 was sowieso een prima terreinwagen in het echte werk. Ook die hoeven niet groot te zijn.
Maar ik moet wel zeggen, ik ben vrij lang en zat ooit in een cabrio fiatje uit de jaren 70, en ik zat er meer op dan erin, en de minste of geringste aanrijding met een beetje blikschade zou mijn knie compleet mollen.Ik vind kleine autootjes leuk om te zien maar het is niks voor mij. Mensen zijn ook groter geworden, en een auto groter/zwaarder maken is een vicieuze cirkel want als de veiligheidskooi zwaarder wordt moeten de ophanging ook sterker en dus zwaarder uitgevoerd worden.
En de mensen die dat wel hebben zijn zeker niet afgunstig naar een plastic fantastic voorwielaangedreven dixiequote:Op woensdag 30 april 2025 22:47 schreef TLC het volgende:
[..]
Niet echt, ik heb totaal niks met auto's
Drempels liggen er ook niet voor de lol. Die liggen er omdat fysieke belemmeringen een van de weinige dingen zijn waar automobilisten naar ‘luisteren’. Bewoners klagen ook zelden over drempels in hun straat. Nee - drempels in de straten van anderen: die zijn het probleem.quote:Op woensdag 30 april 2025 22:05 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Eerst overal verkeersdrempels neerleggen en dan klagen dat mensen SUV's kopen om er beter overheen te kunnen,.
En drempels zijn ook een reden dat mensen autos kopen met meer ground clearance. Onverwachte uitkomst, maatregels hebben gevolgen.quote:Op woensdag 30 april 2025 23:26 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Drempels liggen er ook niet voor de lol. Die liggen er omdat fysieke belemmeringen een van de weinige dingen zijn waar automobilisten naar ‘luisteren’. Bewoners klagen ook zelden over drempels in hun straat. Nee - drempels in de straten van anderen: die zijn het probleem.
Waar in Amsterdam deelt de tram de baan met de Auto, of zijn dit weer dingen die je zelf erbij verzint.quote:Op woensdag 30 april 2025 14:07 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Ik vind de term 'autobesitas' wel passend hier, volgens mij opgegooid door NRC (of het was al een bestaande term daarvoor)
In Amsterdam is autobesitas echt een flink probleem. Steeds vaker gigantische bakken van Amerikaanse formaten op de smalle straten... Heel vaak ook expats die erin rijden. En dan moet de tram langzaam achter de auto rijden omdat ie er niet meer langs kan.
In Rotterdam ook een groot probleem, maar hier zijn de straten nog wel gebouwd naar Amerikaans model, dus dan vallen ze minder op.
Snap echt niet wat er mis is met gewoon een Peugeot 107 of een Toyota Aygo...
Over de Skoda Yeti was JC helemaal laaiend, en dat is ook geen grote auto. Vrij hoog, oke, lastig voor fietsers om overheen te kijken en voor automobilisten om doorheen te kijken, maar terreinwagens in de stad is op zich niet het probleem. Het zijn die alsmaar uitdijende Duitse SUVs en Range Rovers.quote:Op woensdag 30 april 2025 22:53 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Ook de tweede generatie Panda kon aardig wat 4x4 werk aan. Is nog een Top Gear aflevering over geweest waarbij ze de Panda het lieten opnemen tegen een Land Rover, toch wel een icoon als het om terrein rijden gaat.
De eindconclusie was vrij simpel: zo lang je geen zware trailers moet trekken en niet door diep water rijdt, is de Panda 4x4 echt een goede keuze. Soms wat langzaam door het weinige vermogen, maar dat was ook de enige klacht die het toch wel ongenuanceerde en kritische trio had.
De LM002 was net als de Humvee ontworpen voor het leger. Daarom ook LM: Lamborghini Militaria.quote:Op donderdag 1 mei 2025 12:29 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Over de Skoda Yeti was JC helemaal laaiend, en dat is ook geen grote auto. Vrij hoog, oke, lastig voor fietsers om overheen te kijken en voor automobilisten om doorheen te kijken, maar terreinwagens in de stad is op zich niet het probleem. Het zijn die alsmaar uitdijende Duitse SUVs en Range Rovers.
Ten tijde van de 1e Panda 4x4 had je ook de belachelijke Lamborghini 002, een monster, een idioot groot ding voor in de woestijn, die had shock value alleen al door zijn formaat. Inmiddels zijn Range Rovers en Audi SUVs groter dan dat ding.
Wat je dus eigenlijk zegt is dat je heel veel piemels hebt gehad op parkeerplaatsen en op basis hiervan een statistisch relevante uitspraak kan doen.quote:Op donderdag 1 mei 2025 07:05 schreef karr-1 het volgende:
Een grotere auto is meestal ter compensatie van iets anders dat dan een stuk kleiner is. Dus trek je conclusie
Dat is jouw vunzige gedachte niet de mijne. Het is niet voor niets dat een enorme grote bak bij ons een kleine piemel mobiel heetquote:Op donderdag 1 mei 2025 13:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wat je dus eigenlijk zegt is dat je heel veel piemels hebt gehad op parkeerplaatsen en op basis hiervan een statistisch relevante uitspraak kan doen.
![]()
Maar ja,quote:Op woensdag 30 april 2025 14:17 schreef Straatcommando. het volgende:
Je hebt duidelijk ervaringquote:Op donderdag 1 mei 2025 13:12 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Dat is jouw vunzige gedachte niet de mijne. Het is niet voor niets dat een enorme grote bak bij ons een kleine piemel mobiel heet
Wat vind jij dan een okay grote auto?quote:Op donderdag 1 mei 2025 13:29 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Maar ja,
- vrije markt moet zijn werk kunnen doen! Geen verbod of torenhoge accijns op SUVs/grote bakken!
- geen overheidscampagnes/nudgen om kleinere auto's populairder te maken want dat is betutteling!
En dus blijven we hier in dit kleine kikkerlandje willoze slaaf van succesvolle reclame campagnes om iedereen aan de SUV te krijgen, want dat is zo lekker veilig (voor de persoon in die SUV)
Nederland zou een stuk fijner zijn als iedereen kleinere bakjes zou rijden.
Zoals al eerder gezegd: voor grote gezinnen/mensen met hond stationwagens en als dat nog een klein is een busje.quote:Op donderdag 1 mei 2025 14:15 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wat vind jij dan een okay grote auto?
Maar geen Tiguan bijvoorbeeld of een Q5?quote:Op donderdag 1 mei 2025 14:23 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Zoals al eerder gezegd: voor grote gezinnen/mensen met hond stationwagens en als dat nog een klein is een busje.
Bekijk deze YouTube-video
Geen idee waar je het over hebt, ik spreek geen 'auto'.quote:Op donderdag 1 mei 2025 14:30 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Maar geen Tiguan bijvoorbeeld of een Q5?
Het is soms ook gewoon omdat je een gezin hebt.quote:Op donderdag 1 mei 2025 07:05 schreef karr-1 het volgende:
Een grotere auto is meestal ter compensatie van iets anders dat dan een stuk kleiner is. Dus trek je conclusie
Klopt. Vanwege jaloezie.quote:Op donderdag 1 mei 2025 13:12 schreef karr-1 het volgende:
Het is niet voor niets dat een enorme grote bak bij ons een kleine piemel mobiel heet
Klein/weinig ruimte. Rijdt voor geen meter. Traag. Stoelen zitten voor geen meter. Zeer karige uitrusting. Bij een ongeval is de kans dat jij en de inzittenden er levend uitkomen relatief klein.quote:Op woensdag 30 april 2025 14:07 schreef Mikeytt het volgende:
Weer een Mickey Tering Troll topicquote:Op woensdag 30 april 2025 14:07 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Ik vind de term 'autobesitas' wel passend hier, volgens mij opgegooid door NRC (of het was al een bestaande term daarvoor)
In Amsterdam is autobesitas echt een flink probleem. Steeds vaker gigantische bakken van Amerikaanse formaten op de smalle straten... Heel vaak ook expats die erin rijden. En dan moet de tram langzaam achter de auto rijden omdat ie er niet meer langs kan.
In Rotterdam ook een groot probleem, maar hier zijn de straten nog wel gebouwd naar Amerikaans model, dus dan vallen ze minder op.
Ook auto's uit het kleinere segment hebben luxere uitvoeringen tegenwoordig. Maar als je echt voor de auto met de meeste opties gaat kom je toch bij grotere auto's uit. Blijkbaar zien mensen groot en luxe toch als bij elkaar passend.quote:Op donderdag 1 mei 2025 16:19 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Klein/weinig ruimte. Rijdt voor geen meter. Traag. Stoelen zitten voor geen meter. Zeer karige uitrusting. Bij een ongeval is de kans dat jij en de inzittenden er levend uitkomen relatief klein.
Ik noem maar wat.
Ook met een gezin hoef je nog geen Range Rover nodig te hebben.quote:Op donderdag 1 mei 2025 16:08 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het is soms ook gewoon omdat je een gezin hebt.
Niet relevant wat ik vind. Dat mag men uitvechten. Zolang de afmetingen maar weer gaan krimpen. Hoe ze dat doen boeit mij niet echt. Er moet in ieder geval actief beleid komen om het te bewerkstelligen.quote:Op donderdag 1 mei 2025 14:15 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wat vind jij dan een okay grote auto?
En dat voor het milieu?quote:Op donderdag 1 mei 2025 17:25 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Niet relevant wat ik vind. Dat mag men uitvechten. Zolang de afmetingen maar weer gaan krimpen. Hoe ze dat doen boeit mij niet echt. Er moet in ieder geval actief beleid komen om het te bewerkstelligen.
Op een Aygo zit echt geen luxe hoor. Overigens is de Aygo al gesneuveld vanwege de regelgeving. Nu heb je de Aygo X. Nog steeds geen hele luxe auto, maar wel significant groter (en duurder) dan de Aygo.quote:Op donderdag 1 mei 2025 17:04 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ook auto's uit het kleinere segment hebben luxere uitvoeringen tegenwoordig. Maar als je echt voor de auto met de meeste opties gaat kom je toch bij grotere auto's uit. Blijkbaar zien mensen groot en luxe toch als bij elkaar passend.
Je ziet ook vaak dat mensen met een bepaald budget eerder voor de grotere auto of het mooiere merk zonder opties gaan, dan voor de kleinere auto met opties. Dat vind ik altijd wat apart, maar het ego wil ook wat blijkbaar.
Ik heb geen Range. Ik heb niet eens een SUV. Ik heb een hekel aan hoog op de pootjes auto's.quote:Op donderdag 1 mei 2025 17:10 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ook met een gezin hoef je nog geen Range Rover nodig te hebben.
Vroeger ging je nog gewoon met zijn vijven in de Corsa naar Zuid-FrankrijkMaar oké, dat is niet meer van deze tijd.
Met 35 graden zonder airco samen met mn twee zussen op de achterbank van een Opel Vectra stilstaan op de route du soleil. Harde tijden.quote:Op donderdag 1 mei 2025 17:10 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ook met een gezin hoef je nog geen Range Rover nodig te hebben.
Vroeger ging je nog gewoon met zijn vijven in de Corsa naar Zuid-FrankrijkMaar oké, dat is niet meer van deze tijd.
Oké, dat vind ik dus een voorbeeld van een auto die de meeste mensen die hem hebben niet nodig hebben. En hoog op de poten is irritant wanneer je erachter rijdt, maar dat had ik al gezegd.quote:Op donderdag 1 mei 2025 18:48 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik heb geen Range. Ik heb niet eens een SUV. Ik heb een hekel aan hoog op de pootjes auto's.
Snap ik. Een Aygo is inderdaad wel echt een budgetauto. Ga je een klasse hoger zoals de Yaris, dan wordt het al beter. Aygo X weet ik niet. Maar dat type is inderdaad geschikter voor mensen zonder gezin.quote:Op donderdag 1 mei 2025 18:47 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Op een Aygo zit echt geen luxe hoor. Overigens is de Aygo al gesneuveld vanwege de regelgeving. Nu heb je de Aygo X. Nog steeds geen hele luxe auto, maar wel significant groter (en duurder) dan de Aygo.
Overigens zou ik als ik geen kinderen had ook een veel minder grote auto hebben. Dan zou ik waarschijnlijk nog steeds in een 911 rondrijden, want dat beviel mij uitstekend (nu ik weet hoeveel fijner elektrisch in het dagelijks verkeer is denk ik daar weer genuanceerder over). Dus op zich snap ik best jouw pleidooi voor een kleine luxe auto. Maar ik heb nu eenmaal kinderen, dus moet ik daar rekening mee houden.
Wij moesten het met een Ford Escort doen.quote:Op donderdag 1 mei 2025 18:54 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Met 35 graden zonder airco samen met mn twee zussen op de achterbank van een Opel Vectra stilstaan op de route du soleil. Harde tijden.
Dan moet de overheid eerst een een keer goed gaan nadenken over het beleid. Voorlopig heeft overheidsbeleid er voor gezorgd dat fabrikanten geen heil meer zien in A-segment auto's en sommige ook al niet meer in B-segment auto's. Dus ja, dan gaan auto's inderdaad gemiddeld groter worden.quote:Op donderdag 1 mei 2025 17:25 schreef Knipoogje het volgende:
Niet relevant wat ik vind. Dat mag men uitvechten. Zolang de afmetingen maar weer gaan krimpen. Hoe ze dat doen boeit mij niet echt. Er moet in ieder geval actief beleid komen om het te bewerkstelligen.
Je doet net alsof dit allemaal heel logisch is. Of een soort natuurwet. Alleen mis ik de logica.quote:Op donderdag 1 mei 2025 19:57 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Dan moet de overheid eerst een een keer goed gaan nadenken over het beleid. Voorlopig heeft overheidsbeleid er voor gezorgd dat fabrikanten geen heil meer zien in A-segment auto's en sommige ook al niet meer in B-segment auto's. Dus ja, dan gaan auto's inderdaad gemiddeld groter worden.
Welke logica mis je?quote:Op donderdag 1 mei 2025 20:38 schreef Bart2002 het volgende:
Je doet net alsof dit allemaal heel logisch is. Of een soort natuurwet. Alleen mis ik de logica.
Maar je lijkt te denken dat dat allemaal door "de overheid" komt. Die klik heb ik niet.quote:Op donderdag 1 mei 2025 20:44 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Welke logica mis je?
Als steeds meer fabrikanten stoppen met A-segmenters verkopen dan worden de auto's die nieuw verkocht worden gemiddeld toch steeds groter?
De overheid speelt hierin een bepalende rol inderdaad:quote:Op donderdag 1 mei 2025 20:49 schreef Bart2002 het volgende:
Maar je lijkt te denken dat dat allemaal door "de overheid" komt. Die klik heb ik niet.
Dus m.a.w. wat doet de overheid (dat ben jij) hier niet goed en is het een logisch gevolg.
Zelfs een gezin hoeft niet in een Amerikaans format Dodge Ram of zo, dat slaat nergens opquote:Op donderdag 1 mei 2025 16:08 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het is soms ook gewoon omdat je een gezin hebt.
Die rijden dan ook nauwelijks rond. En de mensen die er in rond rijden doen dat vaak omdat ze zakelijk dat ding gebruiken. B.v. een aannemer. Of hier in de omgeving iemand met een zeer succesvolle webshop die regelmatig veel moet vervoeren.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 10:30 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Zelfs een gezin hoeft niet in een Amerikaans format Dodge Ram of zo, dat slaat nergens op
Willekeur Golfje uit 2000 erbij gepakt en check bij de RDW gedaan. Die woog 1.247 kg. Dus je vergist je in wat een normaal gewicht was voor een gewone auto in die tijd.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 13:15 schreef Ivo1985 het volgende:
Een gewicht vanaf 1499kg "gewoon" vinden.
Een kwart eeuw geleden zat een "gewone" auto op 900-1100 kg.
Definieer enorm grote bak.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 15:32 schreef karr-1 het volgende:
We hebben het niet over andere landen we hebben het over Nederland. En in Nederland is er geen enkele reden om in een enorm grote bak rond te rijden, zelfs niet als je kinderen hebt. Zo'n ding past niet op een normale parkeerplaats of in een parkeergarage bv
Das geen gewoon Golfje 1.6 hatchback uit 2000 wat 1247kg in de schaal legt. Die weegt 1092kg.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 13:54 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Willekeur Golfje uit 2000 erbij gepakt en check bij de RDW gedaan. Die woog 1.247 kg. Dus je vergist je in wat een normaal gewicht was voor een gewone auto in die tijd.
Hybride voegt ongeveer 200 kg toe. Want misschien heb je nog gemist dat de Tiguan per definitie hybride is.
Dus de lichtste Golf is al 1100 kg. Waarmee jouw stelling dat 900-1100 het gewicht destijds was van een gewone auto niet klopt.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 21:57 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Das geen gewoon Golfje 1.6 hatchback uit 2000 wat 1247kg in de schaal legt. Die weegt 1092kg.
Een kwart eeuw geleden waren er nog niet zoveel veiligheid- en emissie eisen als tegenwoordig.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 13:15 schreef Ivo1985 het volgende:
Een gewicht vanaf 1499kg "gewoon" vinden.
Een kwart eeuw geleden zat een "gewone" auto op 900-1100 kg.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |