Niet heel goed maar ook niet slecht.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 11:36 schreef HiZ het volgende:
[..]
C. Het zijn trouwens 2 etages. Dat heeft wel gevolgen voor de energie efficiëntie. Er zit overal dubbel glas. Grootste deel 10 jaar oud als ik het me goed herinner. In de huiskamer is het een paar maanden terug vernieuwd.
Dat gevoel krijg ik ook, al kan ik het slechts staven met anekdotisch bewijs. Woning hier verderop in de straat staat voor zeker 10% lager te koop dan dat ik het zou verwachten, maar ze krijgen het niet verkocht.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 10:55 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ligt aan de prijscategorie.
Ik heb afgelopen week mijn huis verkocht en had veel kijkers maar wel maar 2 biedingen. Markt lijkt af te koelen bij woningen die veel mensen niet kunnen betalen.
Prijzen zijn ook absurd gestegen. Toen ik de nieuwbouw kocht heb ik gerekend met een ton minder aan opbrengsten voor mijn huidige huis. Dat is iets meer dan een jaar geledenquote:Op dinsdag 27 mei 2025 22:40 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Dat gevoel krijg ik ook, al kan ik het slechts staven met anekdotisch bewijs. Woning hier verderop in de straat staat voor zeker 10% lager te koop dan dat ik het zou verwachten, maar ze krijgen het niet verkocht.
Feitelijk is het mijn droomwoning, we zouden van 150m2 naar 220m2 gaan + garage + verdubbeling van grond, maar de rest van het huishouden heeft geen zin in een verhuizing
Dat is ook wel logisch. Als bijna niemand het kan betalen, dan is er ook minder interesse en dat doet wat met de prijs.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 10:55 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ligt aan de prijscategorie.
Ik heb afgelopen week mijn huis verkocht en had veel kijkers maar wel maar 2 biedingen. Markt lijkt af te koelen bij woningen die veel mensen niet kunnen betalen. Makelaar was ook verrast.
Uiteindelijk is er nog fors boven de vraagprijs geboden en de woning verkocht voor ¤560k+.
Je moet geluk hebben maar het viel mij op. De mijne is uiteindelijk in 2 weken verkocht.quote:Op woensdag 28 mei 2025 08:47 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat is ook wel logisch. Als bijna niemand het kan betalen, dan is er ook minder interesse en dat doet wat met de prijs.
Ik zie hier (Limburg) dat huizen boven de miljoen lang te koop staan. Dat ligt misschien ook wel aan die huizen. Als je het kunt betalen, moet het qua huis, grond en locatie maar net je smaak zijn. Ene dorp is het andere niet, dus 10 km verderop kan al showstopper zijn. Sommige van die huizen moet ook nog heel veel aan gebeuren.
Huizen van rond het half miljoen gaan nog gewoon best snel. Veel mensen uit de rest van Nederland ook wel. ASML-expats ook.
Niet alleen in Limburg, hier staan de huizen boven een miljoen ook langer te koop.quote:Op woensdag 28 mei 2025 08:47 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat is ook wel logisch. Als bijna niemand het kan betalen, dan is er ook minder interesse en dat doet wat met de prijs.
Ik zie hier (Limburg) dat huizen boven de miljoen lang te koop staan. Dat ligt misschien ook wel aan die huizen. Als je het kunt betalen, moet het qua huis, grond en locatie maar net je smaak zijn. Ene dorp is het andere niet, dus 10 km verderop kan al showstopper zijn. Sommige van die huizen moet ook nog heel veel aan gebeuren.
Huizen van rond het half miljoen gaan nog gewoon best snel. Veel mensen uit de rest van Nederland ook wel. ASML-expats ook.
Je hebt wel een duidelijke waarneming. Ik (wij) kijken al enige tijd naar Wageningen-Hoog om t.z.t. te gaan retenieren. Daar stonden lange tijd hooguit 1 - 2 huizen te koop die wegvlogen. Nu al 7, paar riante villa's tot op 2500m2 grond zelfs < 1 miljoen!quote:Op woensdag 28 mei 2025 08:47 schreef Halcon het volgende:
Ja. Het hele plaatje speelt mee. Het publiek zullen ook wel mensen zijn met relatief weinig haast. Het is niet dringen bij die woningen, dus dan kun je rustig afwegen.quote:Op woensdag 28 mei 2025 10:15 schreef Leandra het volgende:
[..]
Niet alleen in Limburg, hier staan de huizen boven een miljoen ook langer te koop.
Mensen die dat kunnen betalen hebben en keuze, en eisen, dus die plukken niet het eerste beste huis van de markt zodra het op Funda komt, zou ik ook niet doen.
Maar ook in die categorie zie ik wel dat vooral het energielabel een hoop doet.
Dat idd.quote:Op woensdag 28 mei 2025 14:30 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja. Het hele plaatje speelt mee. Het publiek zullen ook wel mensen zijn met relatief weinig haast. Het is niet dringen bij die woningen, dus dan kun je rustig afwegen.
Wageningen Hoog is leuk, en jij bent zelf handig, dus zo'n E-label hut naar een aanvaardbaar label krijgen is ook te doen (en betaalbaar).quote:Op woensdag 28 mei 2025 14:23 schreef blomke het volgende:
[..]
Je hebt wel een duidelijke waarneming. Ik (wij) kijken al enige tijd naar Wageningen-Hoog om t.z.t. te gaan retenieren. Daar stonden lange tijd hooguit 1 - 2 huizen te koop die wegvlogen. Nu al 7, paar riante villa's tot op 2500m2 grond zelfs < 1 miljoen!
https://www.funda.nl/zoek(...)-wageningen-hoog%22]
Maar juist die D en slechter labels schrikt veel mensen af. Waaronder mijzelf. Ik ben geen klusser en een huis van E naar A krijgen kost me een vermogen.quote:Op woensdag 28 mei 2025 14:40 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wageningen Hoog is leuk, en jij bent zelf handig, dus zo'n E-label hut naar een aanvaardbaar label krijgen is ook te doen (en betaalbaar).
Hier idem hoor, plus dat ik nu in een gasloze A+++ woning woon, en ik ga echt niet meer terug naar een doorwaaiwoning, als ik het maar half kan voorkomen.quote:Op woensdag 28 mei 2025 18:29 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Maar juist die D en slechter labels schrikt veel mensen af. Waaronder mijzelf. Ik ben geen klusser en een huis van E naar A krijgen kost me een vermogen.
Het is een kwestie van de mogelijkheden bekijken en benutten. Ons (bijna 100 jaar oude) huis, bleek ruime spouwmuren te hebben, houten vloeren/plafonds en een gortdroge kruipruimte.quote:Op woensdag 28 mei 2025 18:29 schreef JopieKlaassen het volgende:
Maar juist die D en slechter labels schrikt veel mensen af. Waaronder mijzelf. Ik ben geen klusser en een huis van E naar A krijgen kost me een vermogen.
Ik sluit ook niks uit, maar het moet wel helemaal naar mijn zin zijn. Zowel qua huis als locatie. Ik zit nu goed en hier best veel aan gedaan.quote:Op woensdag 28 mei 2025 14:37 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat idd.
Ik wil nog wel weer een ander huis bouwen, maar los van de kavelprijs heb ik echt wel behoorlijke eisen aan de locatie.
En je moet niet aankomen met van die nonsens als "De te bouwen woning mag een inhoud van maximaal 350m³ hebben".
Hou op, ik ga toch geen tonnen uitgeven aan een stukje grond om daar vervolgens een kabouterhuisje op te moeten bouwen?
Of een hut met een hele vooraad uitbouwen (want wel weer vergunningsvrij), of een volledige woonverdieping onder het maaiveld, want telt niet mee bij de maximale m3, maar is wel veel duurder bouwen.
Dus ja, dat maakt het lastig en ik zit goed, wat waarschijnlijk voor de meesten in het > 1 mio segment geldt.
ja je wordt er niet gauw beter opquote:Op woensdag 28 mei 2025 23:44 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik sluit ook niks uit, maar het moet wel helemaal naar mijn zin zijn. Zowel qua huis als locatie. Ik zit nu goed en hier best veel aan gedaan.
Beste energielabel ook, dus dan ga je niet meer naar een huis waar je vooraf stookt om het erf te verwarmen, zeg maar.
Ik kijk weleens naar huizen hier in de buurt, maar het is altijd verre van helemaal naar mijn zin.
Wat ook niet helpt, is dat ik zelf qua klussen weinig kan (en het ook niet leuk vindt) en ik verhuizen ook gedoe vind.
Klopt. Ik zou nu ook gaan voor groter wonen, maar als de kinderen straks groter zijn en uit huis gaan, zelfs bij de eerste, dan denk ik daar misschien al anders over.quote:Op donderdag 29 mei 2025 00:43 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja je wordt er niet gauw beter op
probeer eerst de kinderen maar eens netjes het huis uit te krijgen, als je dat lukt dan kun je weer voor jezelf gaan denkenquote:Op donderdag 29 mei 2025 10:22 schreef Halcon het volgende:
[..]
Klopt. Ik zou nu ook gaan voor groter wonen, maar als de kinderen straks groter zijn en uit huis gaan, zelfs bij de eerste, dan denk ik daar misschien al anders over.
Als ze uit huis willen, dan kan dat financieel altijd. Dus scenario dat ze tot hun 35e allemaal thuis zitten, is onwaarschijnlijk. Ik zou dat ook niet willen.quote:Op donderdag 29 mei 2025 10:37 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
probeer eerst de kinderen maar eens netjes het huis uit te krijgen, als je dat lukt dan kun je weer voor jezelf gaan denken
Als de eerste 12 is dan moeten de alarmbellen al gaan rinkelen tegenwoordig
probeer een recreatie kavel te kopen ergens in de buurt , dan heb je wat in handen, dat zou ik doen,
nu men het recreatief wonen weer wil geen legaliseren
Daar kan iemand legaal wonen dus
Het kopen van een stukje grond is essentieelquote:Op donderdag 29 mei 2025 10:49 schreef Halcon het volgende:
[..]
Als ze uit huis willen, dan kan dat financieel altijd.
Dus scenario dat ze tot hun 35e allemaal thuis zitten, is onwaarschijnlijk. Ik zou dat ook niet willen.
De oudste is bijna 11. Dus met het kopen van een huis voor mezelf, wel iets om rekening mee te houden.
Als zo'n park wonen wordt, dan is het ook maar de vraag wat dat voor iets gaat worden.
Sommige parken zijn nu al een aflevering van probleemwijken...
Ja, eigen grond. Dat is het op een park niet. Plus dat je nog allerlei extra kosten hebt. En ken wel wat parken wat meer weg heeft van probleemwijken dan van lekker in de natuur wonen.quote:Op donderdag 29 mei 2025 11:13 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Het kopen van een stukje grond is essentieel
beter niet een park, parken zijn allemaal oplichters
De tweede woningen zijn dan nu opeens allemaal eerste woningen geworden met WOZ en al, dus de verwachte rendement ruzie box 3 , van overige bezittingen, die gaat niet door, dat scheelt de belastingdienst een enorme berg werk
Het beste is als ze voor de 20 levensjaar het huis uit zijn
beter voor iedereen ,daar na ga je irriteren aan ze, aan hun frustraties
Andersom nog erger.quote:Op donderdag 29 mei 2025 11:13 schreef michaelmoore het volgende:
Het beste is als ze voor de 20 levensjaar het huis uit zijn
beter voor iedereen ,daar na ga je irriteren aan ze, aan hun frustraties
Ik lees over een voortoets en een AERIUS berekening: https://www.bij12.nl/onde(...)aanvragen/voortoets/quote:
ik denk dat de grote bouwers flink wat uitdelen voor vergunningen aan gemeenten en provincies momenteel , als je ziet wat er in het land gebouwd wordt nuquote:Op zaterdag 31 mei 2025 12:03 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik lees over een voortoets en een AERIUS berekening: https://www.bij12.nl/onde(...)aanvragen/voortoets/
Geef het je te doen.
Fijn!quote:Op zaterdag 31 mei 2025 15:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik denk dat de grote bouwers flink wat uitdelen voor vergunningen aan gemeenten en provincies momenteel , als je ziet wat er in het land gebouwd wordt nu
Hier in de buurt waren het Nimfy's. Nieuwbouw, vrij uitzicht aan de voorkant, maar de wetenschap dat daar ooit gebouwd zou gaan worden. Toen die plannen concreet werden, werd er uiteraard protest aangetekend, want 'ze gingen tegen achtertuinen aankijken!' Tja, de voorkant ligt aan een doorgaande weg, wat heel logisch is, en dat had je kunnen weten toen je je huis kocht.quote:Op zaterdag 10 mei 2025 14:24 schreef Leandra het volgende:
Het barst van de Nimby's, hier in de straat ook mensen die bij alles proberen dwars te liggen, zelfs bij de bouw van huizen die al gepland waren voor zij hun kavel überhaupt kochten, maar goed, achter hun huis: tuin, wadi, wandelpad, bomenrij en 50-150 meter achter die bomenrij moet iets gebouwd gaan worden... dwarsliggen uiteraard.
Achter mijn huis ook tuin, wadi, wandelpad, en daarachter een terrein waar binnen een paar jaar huizen gebouwd gaan worden.
Ik maak daar geen probleem van, ik heb immers kinderen die ergens moeten wonen.
Zij ook trouwens, en nog veel sneller ook, want al klaar met de middelbare, maar kennelijk moeten hun kinderen dan maar bij een ander achter de tuin gaan wonen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |