Gewoon een zekering ontploft.quote:Op maandag 28 april 2025 13:10 schreef Perrin het volgende:
MASS BLACKOUT Spain and Portugal hit by sweeping power cuts shutting down internet & grinding transport to a halt
[ x ]
De oorzaak is nog onbekend.
Wel een belangrijkequote:
Hopelijk hebben ze een goede verzekeringquote:
Van Barcelona tot Lissabon en een deel van Zuid-Frankrijk, dat is een heel groot gebied!!quote:
Ben ook erg benieuwd, op deze schaal een stroomuitval is wel uitzonderlijk. Sabotage?quote:Op maandag 28 april 2025 13:31 schreef Gia het volgende:
[..]
Van Barcelona tot Lissabon en een deel van Zuid-Frankrijk, dat is een heel groot gebied!!
Maar een noodpakket in huis halen is onzin, natuurlijk! Want wat kan er nu gebeuren?
Vorig jaar was er hier een docu-achtige Nederlandse film over, wat er allemaal gebeurt als de stroom uitvalt.
Damn, benieuwd wat de oorzaak is.
Daar?quote:Op maandag 28 april 2025 13:32 schreef Houtenbeen het volgende:
Hopelijk krijgen we daar hier geen last van
Loopt tot aan Malaga, dus het gebied is nog groter.quote:Op maandag 28 april 2025 13:31 schreef Gia het volgende:
[..]
Van Barcelona tot Lissabon en een deel van Zuid-Frankrijk, dat is een heel groot gebied!!
Maar een noodpakket in huis halen is onzin, natuurlijk! Want wat kan er nu gebeuren?
Vorig jaar was er hier een docu-achtige Nederlandse film over, wat er allemaal gebeurt als de stroom uitvalt.
Die kunnen nu nergens ladenquote:Op maandag 28 april 2025 13:33 schreef DemonRage het volgende:
Dat krijg je als al die vakantiegangers nu met elektrische voertuigen die kant op gaan.
Dan maar lossenquote:
Gewoon een system failure. Lekker dan...quote:"Red Eléctrica, Spain's national grid operator, has announced it is urgently working to restore power.
It said the cause was a system failure across the entire peninsula."
En het was al spannend!quote:Op maandag 28 april 2025 13:39 schreef chufi het volgende:
De spanning lijkt weer terug te komen hoor ik nu net
Mensen die dat beweren snappen gewoon niet waar het goed voor is. Toen ik een beetje ben gaan kijken over het waarom was ik ook wel vrij snel overtuigd om iets te regelen.quote:Op maandag 28 april 2025 13:31 schreef Gia het volgende:
Als vegetariër heb ik standaard een maandvoorraad bonen en cola in de kast, dus ik kom wel vooruit zonder noodpakketquote:Op maandag 28 april 2025 13:40 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Mensen die dat beweren snappen gewoon niet waar het goed voor is. Toen ik een beetje ben gaan kijken over het waarom was ik ook wel vrij snel overtuigd om iets te regelen.
De ruSsE!!!quote:Op maandag 28 april 2025 13:10 schreef Perrin het volgende:
MASS BLACKOUT Spain and Portugal hit by sweeping power cuts shutting down internet & grinding transport to a halt
[ x ]
Als jij kan overleven op alleen cola en koude bonen, jouw feestje.quote:Op maandag 28 april 2025 13:42 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Als vegetariër heb ik standaard een maandvoorraad bonen en cola in de kast, dus ik kom wel vooruit zonder noodpakket
Een toevallige brand in een verdeelstation op de grens tussen Frankrijk en Spanje? Net als die toevallige brand bij Heathrow. We worden open en bloot aangevallenquote:
Wij moeten nog. Heb altijd wel wat in huis, zoals een goed gevulde verbanddoos, batterijen, transistorradio, zaklamp, maar geen zaken als noodaggregaat, voorraad water, aansteker e.d. Moet hier toch eens kritisch naar gaan kijken.quote:Op maandag 28 april 2025 13:40 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Mensen die dat beweren snappen gewoon niet waar het goed voor is. Toen ik een beetje ben gaan kijken over het waarom was ik ook wel vrij snel overtuigd om iets te regelen.
Bij Heathrow was sabotage luid en duidelijk uitgesloten.quote:Op maandag 28 april 2025 13:43 schreef byah het volgende:
[..]
Een toevallige brand in een verdeelstation op de grens tussen Frankrijk en Spanje? Net als die toevallige brand bij Heathrow. We worden open en bloot aangevallen
En Brinta/soep in blik.quote:Op maandag 28 april 2025 13:43 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Als jij kan overleven op alleen cola en koude bonen, jouw feestje.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
En de brand gisteren bij een woning in Ugchelen? ALLES IS RUSLANDquote:Op maandag 28 april 2025 13:43 schreef byah het volgende:
[..]
Een toevallige brand in een verdeelstation op de grens tussen Frankrijk en Spanje? Net als die toevallige brand bij Heathrow. We worden open en bloot aangevallen
Een aggregaat is wel wat overdrevenquote:Op maandag 28 april 2025 13:44 schreef Gia het volgende:
[..]
Wij moeten nog. Heb altijd wel wat in huis, zoals een goed gevulde verbanddoos, batterijen, transistorradio, zaklamp, maar geen zaken als noodaggregaat, voorraad water, aansteker e.d. Moet hier toch eens kritisch naar gaan kijken.
Een slimme meid.....
Ah ja, een kernreactor zou problemen met het systeem fixenquote:
Ja, en als je hier eens over begint denken mensen dat je 'dus' een complotfiguur bent. Terwijl een noodpakket gewoon handig is, niet per se uit complotoverwegingen, maar realistischer juist voor dit soort calamiteiten (of noodweer ofzo).quote:Op maandag 28 april 2025 13:31 schreef Gia het volgende:
[..]
...quote:Op maandag 28 april 2025 13:46 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Ah ja, een kernreactor zou problemen met het systeem fixen
Nee joh, die scoreborden werken nog zoals 50 jaar geleden (met de handquote:Op maandag 28 april 2025 13:36 schreef Perrin het volgende:
Je hebt zelfs elektriciteit nodig om te tennissen..
Zonder stroom is er ook niets om de zon in de lucht te houden, dus die zakt naar beneden.quote:Op maandag 28 april 2025 13:53 schreef heywoodu het volgende:
AD lekker met foto's van een of andere late avond of vroege ochtend?
[ afbeelding ]
Die hebben lekker een random foto van het ochtendverkeer in Madrid gepakt.quote:Op maandag 28 april 2025 13:53 schreef heywoodu het volgende:
[ afbeelding ]
quote:Op maandag 28 april 2025 13:53 schreef heywoodu het volgende:
[ afbeelding ]
Alles voor de clicksquote:Op maandag 28 april 2025 13:53 schreef heywoodu het volgende:
[ afbeelding ]
Kan wel, in januari 2021 zorgde een probleem in een Kroatische energiecentrale ook bijna voor een complete blackout in Europa.quote:
Wat precies?quote:
Tja, heel Europa is een elkaar gekoppeld.quote:
https://panorama.nl/artik(...)een-totale-black-outquote:Op maandag 28 april 2025 14:12 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
Kan wel, in januari 2021 zorgde een probleem in een Kroatische energiecentrale ook bijna voor een complete blackout in Europa.
quote:Vrijdag 8 januari 2021. De meeste werknemers zitten achter hun laptop te werken als om 13.04 uur een elektriciteitsstation in het Kroatische dorpje Ernestinovo plots uitvalt. Een domino-effect is het gevolg, want het Europese stroomnetwerk functioneert als één systeem: alles is met elkaar verbonden, van Istanbul tot Lissabon.
Nu ook Portugalquote:Op maandag 28 april 2025 14:18 schreef Aether het volgende:
[..]
Tja, heel Europa is een elkaar gekoppeld.
Link?quote:Op maandag 28 april 2025 14:14 schreef LaDaDiDa het volgende:
[..]
Wat precies?
Wel toevallig dat de Nederlandse overheid ook vanochtend waarschuwde om niet teveel stroom te gebruiken deze middag.
Als zoiets precies in de middag gebeurt rond de tijd dat er volop zonne-energie is, is dat een reële factor.quote:
Kernenergie is erg traag in het af- en opschakelen en is daarmee eerder een verergering van het probleem met snel wisselende vraag en aanbod.quote:
Vandaar dat kerncentrales afgeschakeld worden om weer voorzichtig op te schakelen. Uitval in een regio zorgt ervoor dat er elders een overschot ontstaat waardoor de boel daar ook weer overbelast wordt en ook uitvalt. Zo heb je een domino-effect waardoor grote delen van het land en zelfs verder daarbuiten uit kunnen vallen.quote:
quote:bron
A fire in the south-west of France, on the Alaric mountain, which damaged a high-voltage power line between Perpignan and eastern Narbonne, has also been identified as a possible cause, Portugal's national electric company REN said.
Ik stap voorlopig niet meer in mijn EV, mij pakken ze niet!quote:Op maandag 28 april 2025 14:27 schreef Aberkullie het volgende:
Ik pak voorlopig de trap in plaats van de lift
In de spitsuren, voornamelijk rond etenstijd. Rond het middaguur wil je juist dat iedereen zoveel mogelijk stroom gebruikt om te voorkomen dat er overspanning ontstaat, want dat is juist een groter risico op een domino-effect dan onderspanning. Bij onderspanning valt een gedeelte uit waardoor de spanning juist omhoog gaat bij de overige delen en daarmee het net vanzelf stabiliseert.quote:Op maandag 28 april 2025 14:14 schreef LaDaDiDa het volgende:
[..]
Wat precies?
Wel toevallig dat de Nederlandse overheid ook vanochtend waarschuwde om niet teveel stroom te gebruiken deze middag.
Even tel opladen voor het geval datquote:Op maandag 28 april 2025 14:32 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Bijna in Nederland. Komt wel dichtbij zo.
Naast Buienradar en Flightradar is er nu ook Gridradar. Houd het in de gaten voordat het niet meer kan:quote:
Wel apart dat er zoveel onduidelijk is.quote:bron
De president van de Andalusische regionale regering, Juanma Moreno, heeft een cyberaanval aangewezen als de meest waarschijnlijke oorzaak voor de verstoring van het elektriciteitssysteem op het schiereiland en heeft burgers opgeroepen voorzichtig te zijn. Moreno verklaarde tegenover verslaggevers dat, gezien de aard van de storing, alles wijst op een cyberaanval. Dat meldt het Andalusische Cybersecurity Centrum. De regionale overheid heeft nog geen officiële bevestiging en heeft ook nog niet met de overheid gecommuniceerd. (EFE)
En dan zoals onze user in Spanje opmaken aan Fok!en.quote:
Belgische nieuwssites melden niks.quote:
Iedereen kan datquote:Op maandag 28 april 2025 13:43 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Als jij kan overleven op alleen cola en koude bonen, jouw feestje.
Een cyberaanval op een systeem dat niet aan het internet hangt ja?quote:Op maandag 28 april 2025 14:35 schreef Perrin het volgende:
[..]
Wel apart dat er zoveel onduidelijk is.
Ik wacht al jaren op dit momentquote:Op maandag 28 april 2025 14:34 schreef Straatcommando. het volgende:
Dit is nou net zo'n geval waar je een noodpakket voor moet hebben liggen.
Inb4 fearmongering rutton en de roverheid
Godverdomme, ik ben net aan m'n laatste rol begonnen en zit nu vast op werkquote:Op maandag 28 april 2025 14:38 schreef Drass het volgende:
Ik zie de eerste mensen al met 4 laags toiletpapier onder de oksel voorbij komen lopen.
Je staat in Benidorm op de camping?quote:Op maandag 28 april 2025 14:38 schreef Drass het volgende:
Ik zie de eerste mensen al met 4 laags toiletpapier onder de oksel voorbij komen lopen.
Rollen meenemen van je werkquote:Op maandag 28 april 2025 14:38 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Godverdomme, ik ben net aan m'n laatste rol begonnen en zit nu vast op werk
Zo rollen wij:quote:Op maandag 28 april 2025 14:38 schreef Drass het volgende:
Ja ik hou het ook ff op dat verhaal van de brand in Frankrijk bij een hoogspanningskabel. Maar de informatievoorziening is dus nogal slecht/afwezig rondom deze crisis, is wel een verbeterpuntje voor die Spanjolen.quote:Op maandag 28 april 2025 14:38 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Een cyberaanval op een systeem dat niet aan het internet hangt ja?
Ik heb hier nog wat thuis liggen.quote:Op maandag 28 april 2025 14:38 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Schijnt dat het internet niet zonder stroom kan.quote:Op maandag 28 april 2025 14:40 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja ik hou het ook ff op dat verhaal van de brand in Frankrijk bij een hoogspanningskabel. Maar de informatievoorziening is dus nogal slecht/afwezig rondom deze crisis, is wel een verbeterpuntje voor die Spanjolen.
Wie anders kan je informeren over de gang van zakenquote:Op maandag 28 april 2025 14:35 schreef Akathisia het volgende:
[..]
En dan zoals onze user in Spanje opmaken aan Fok!en.
Ik neem aan dat er allerlei backup-communicatieprotocollen zijn en nood-infra met noodstroomvoorziening enzo.quote:Op maandag 28 april 2025 14:41 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Schijnt dat het internet niet zonder stroom kan.
quote:Verklaring van de Europese Commissie: "De Commissie staat in contact met de nationale autoriteiten van Spanje en Portugal, alsook met ENTSO-E, om inzicht te krijgen in de onderliggende oorzaak en gevolgen van de situatie. De Commissie zal de situatie blijven volgen en zorgen voor een vlotte informatie-uitwisseling tussen alle betrokken partijen. In overeenstemming met de huidige EU-wetgeving (Nood- en herstelnetwerkcode) zijn er protocollen om het systeem weer normaal te laten functioneren."
En stroom niet zonder internet.quote:Op maandag 28 april 2025 14:41 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Schijnt dat het internet niet zonder stroom kan.
Is ook gewoon het verhaal waarschijnlijk, brand bij een hoogspanningskabel/transformatiestation -> grote spanningsdip -> systemen schakelen uit om verdere schade te beperkenquote:Op maandag 28 april 2025 14:40 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja ik hou het ook ff op dat verhaal van de brand in Frankrijk bij een hoogspanningskabel. Maar de informatievoorziening is dus nogal slecht/afwezig rondom deze crisis, is wel een verbeterpuntje voor die Spanjolen.
Rond de tijd dat we hier die NAVO-top hebben, ga ik ook zorgen dat ik wc-papier in huis heb. Grote kans dat er dan sabotage plaatsvindt.quote:Op maandag 28 april 2025 14:38 schreef Drass het volgende:
Hoe deden ze dan 50 jaar geleden dan?quote:
Dat betekent dat het tijd is om te gaan hamsteren.quote:
En dan tot de conclusie komen dat ook de telefoonmasten geen stroom hebben en alsnog niks werktquote:Op maandag 28 april 2025 14:32 schreef LaDaDiDa het volgende:
Oh oh. Zou nederland nu de volgende zijn? Mobiel gaat wel even aan de oplader..
ChatGPTquote:
Daarom heb je zo'n radio waar je een slinger aan kunt geven:quote:Op maandag 28 april 2025 14:45 schreef Zorro het volgende:
[..]
En dan tot de conclusie komen dat ook de telefoonmasten geen stroom hebben en alsnog niks werkt
Kerncentrales hebben niets met een stabiel stroomnet te maken.quote:
Die dingen zullen nu wel flink in prijs gaan stijgen.quote:Op maandag 28 april 2025 14:48 schreef Perrin het volgende:
[..]
Daarom heb je zo'n radio waar je een slinger aan kunt geven:
[ afbeelding ]
Telefoonmasten hebben een backupbatterij. Datacenters ook.quote:Op maandag 28 april 2025 14:45 schreef Zorro het volgende:
[..]
En dan tot de conclusie komen dat ook de telefoonmasten geen stroom hebben en alsnog niks werkt
Ohjee dat gaat nog dagen duren dus.quote:Op maandag 28 april 2025 14:48 schreef HarryDePizzaBakker1 het volgende:
Ben te lui om de tweets te embeden aangezien dat toch maar half werkt maar;
"Spain’s Red Electricia: Spanish Blackout Due To Grid Oscillation"
en
"SPAIN'S RED ELECTRICA: RESTORING POWER WILL DEPEND ON FACTORS, BUT SIMULATIONS INDICATE IT SHOULD TAKE SEVERAL HOURS, PERHAPS 6-10 HOURS"
Dan zijn de ijsjes wel gesmolten denk ik.quote:Op maandag 28 april 2025 14:48 schreef HarryDePizzaBakker1 het volgende:
Ben te lui om de tweets te embeden aangezien dat toch maar half werkt maar;
"Spain’s Red Electricia: Spanish Blackout Due To Grid Oscillation"
en
"SPAIN'S RED ELECTRICA: RESTORING POWER WILL DEPEND ON FACTORS, BUT SIMULATIONS INDICATE IT SHOULD TAKE SEVERAL HOURS, PERHAPS 6-10 HOURS"
quote:Op maandag 28 april 2025 14:49 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Dan zijn de ijsjes wel gesmolten denk ik.
In 1975 was de opwekking 100% vraaggestuurd en gecentraliseerd. Als er een jubelbericht komt dat alle stroom volledig uit hernieuwbare bronnen komt dan is dat hoofdzakelijk aanbodgestuurd met uitzondering van waterkrachtcentrales. En de opwekking is niet centraal maar komt uit alle hoeken. Dan moet je goed afstemmen om te voorkomen dat er ergens overbelasting ontstaat. Als die afstemming gedeeltelijk via internet gaat dan heb je een uitdaging. Remedie is om alles plat te gooien en weer stapsgewijs op te starten.quote:Op maandag 28 april 2025 14:43 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Hoe deden ze dan 50 jaar geleden dan?
Een paar uurquote:Op maandag 28 april 2025 14:48 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Telefoonmasten hebben een backupbatterij.
Dan kun je nog steeds niet bellen of wat dan ook, want de telefoonmast en internet is ook wegquote:Op maandag 28 april 2025 14:48 schreef Perrin het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Extra water om op te drinkenquote:Op maandag 28 april 2025 14:49 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Dan zijn de ijsjes wel gesmolten denk ik.
Probleem is ook dat veel energiecentrales stroom nodig hebben om op te starten (denk aan computers, koelsystemen, etc).quote:Op maandag 28 april 2025 14:49 schreef ACT-F het volgende:
[..]
In 1975 was de opwekking 100% vraaggestuurd en gecentraliseerd. Als er een jubelbericht komt dat alle stroom volledig uit hernieuwbare bronnen komt dan is dat hoofdzakelijk aanbodgestuurd met uitzondering van waterkrachtcentrales. En de opwekking is niet centraal maar komt uit alle hoeken. Dan moet je goed afstemmen om te voorkomen dat er ergens overbelasting ontstaat. Als die afstemming gedeeltelijk via internet gaat dan heb je een uitdaging. Remedie is om alles plat te gooien en weer stapsgewijs op te starten.
Heb sinds ~3 jaar weer een 27MC bakje, nog niet gebruikt (alleen getest / geluisterd) maar voor dit soort omstandigheden wel handig. En ja, hij werkt ook op een accuquote:Op maandag 28 april 2025 14:50 schreef Zorro het volgende:
[..]
Dan kun je nog steeds niet bellen of wat dan ook, want de telefoonmast en internet is ook weg
Maar je kunt wel gewoon lekker radio luisteren.quote:Op maandag 28 april 2025 14:50 schreef Zorro het volgende:
[..]
Dan kun je nog steeds niet bellen of wat dan ook, want de telefoonmast en internet is ook weg
quote:Op maandag 28 april 2025 14:52 schreef Perrin het volgende:
[..]
Maar je kunt wel gewoon lekker radio luisteren.
Heftig zegquote:Op maandag 28 april 2025 14:42 schreef Momo het volgende:
[..]
Ach volgens een van die kanalen zat Nederland nu ook zonder stroom
Nog mazzel dat de rest van Europa niet is meegetrokken. Dan hebben ze wel hier en daar wat losgekoppeld denk ik.quote:Op maandag 28 april 2025 14:52 schreef HarryDePizzaBakker1 het volgende:
[ afbeelding ]
Dit verklaard waarom er niet heel veel info naar buiten komt vanuit Spanje. Internet ligt behoorlijk op zijn achterste.
Dit begint te voelen als tijd om de trein naar huis te pakken, zo langzamerhand.quote:
De kans is ook groot dat er nog meer overbelasting is dan met oud en nieuwquote:
Die hebben over het algemeen wel een noodaggregaat om in ieder geval de controlesystemen van stroom te voorzien. De centrale zelf opstarten is dan weer afhankelijk van het type.quote:Op maandag 28 april 2025 14:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Probleem is ook dat veel energiecentrales stroom nodig hebben om op te starten (denk aan computers, koelsystemen, etc).
Hier in de regio heb je bijvoorbeeld de centrale bij Burgum die zonder stroom opgestart kan worden en kan helpen om de rest weer "up" te krijgen.
Er is niks aan de hand in Belgie.quote:Op maandag 28 april 2025 14:53 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Dit begint te voelen als tijd om de trein naar huis te pakken, zo langzamerhand.
Stukje fake news.quote:Op maandag 28 april 2025 14:55 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Er is niks aan de hand in Belgie.
Poging om paniek aan te wakkeren in het topic.
Spanje en Portugal blijken behoorlijk geïsoleerd te zijn. Er is wel verbinding met Frankrijk, maar dat stelt niet veel voor. Daardoor trek je ook niet zo snel de rest van Europa mee, want die verbindingen vliegen er eerst uit.quote:Op maandag 28 april 2025 14:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nog mazzel dat de rest van Europa niet is meegetrokken. Dan hebben ze wel hier en daar wat losgekoppeld denk ik.
Wat wil zo iemand nou bereiken door zo'n tweet volledig in capslock te doen.quote:Op maandag 28 april 2025 14:54 schreef HarryDePizzaBakker1 het volgende:
[ x ]
[ x ]
Toch maar braaf even de volledige bronnen vernoemen.
Ja ik dacht die importeren wel fors van Frankrijk met al die kerncentrales daar, maar dat valt dus enorm mee toen ik dat opzocht aan ChatGPT vroeg.quote:Op maandag 28 april 2025 14:55 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Spanje en Portugal blijken behoorlijk geïsoleerd te zijn. Er is wel verbinding met Frankrijk, maar dat stelt niet veel voor. Daardoor trek je ook niet zo snel de rest van Europa mee, want die verbindingen vliegen er eerst uit.
Aandacht van Haags krijgen.quote:Op maandag 28 april 2025 14:56 schreef Haags het volgende:
[..]
Wat wil zo iemand nou bereiken door zo'n tweet volledig in capslock te doen.
Die radio heb ik ook, I kid you notquote:Op maandag 28 april 2025 14:48 schreef Perrin het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Met de 112 storing was zo dat er iets was dat je naar dichtstbijzijnde politiebureau, brandweerkazerne of ambulancepost te gaan.quote:Op maandag 28 april 2025 14:54 schreef Momo het volgende:
Dit gaat sowieso tot doden leiden als internet en telefoonnetwerk eruit ligt.
Welke film is dat?quote:Op maandag 28 april 2025 13:31 schreef Gia het volgende:
[..]
Waarschijnlijk rechtstreeks gekopieerd van een Bloomberg of Reuters terminal denk ik. Die headlines zijn meestal volledige in capslock.quote:Op maandag 28 april 2025 14:56 schreef Haags het volgende:
[..]
Uit veiligheid zullen ze de verbindingen zo snel mogelijk loskoppelen.quote:Op maandag 28 april 2025 14:55 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Spanje en Portugal blijken behoorlijk geïsoleerd te zijn. Er is wel verbinding met Frankrijk, maar dat stelt niet veel voor. Daardoor trek je ook niet zo snel de rest van Europa mee, want die verbindingen vliegen er eerst uit.
Maar dat is niet voor iedereen een optie als je je woning ligt te creperen van de pijn en ook niet iemand kan bellen om je daar naartoe te brengen.quote:Op maandag 28 april 2025 14:57 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Met de 112 storing was zo dat er iets was dat je naar dichtstbijzijnde politiebureau, brandweerkazerne of ambulancepost te gaan.
Komt zo rechtstreeks van Bloomberg terminal afquote:Op maandag 28 april 2025 14:56 schreef Haags het volgende:
[..]
OM HET ALLEMAAL WAT DUIDELIJKER TE MAKENquote:Op maandag 28 april 2025 14:56 schreef Haags het volgende:
[..]
Om één of andere reden trekken actuele nieuws topics op Fok altijd weer users die 'bronnen' als Disclose.tv en Nexta_tv gaan plaatsen.quote:
Misschien een vreemde vraag, maar is het niet mogelijk om liften zo te bouwen dat ze bij een brand of stroomstoring automatisch naar de dichtstbijzijnde verdieping of de begane grond gaan, zodat mensen kunnen uitstappen?quote:Onder meer de Spaanse hoofdstad Madrid en de regio Andalusië hebben een noodplan geactiveerd vanwege de grootschalige stroomstoring. Madrid geeft op dit moment prioriteit aan het redden van mensen die vastzitten in liften.
#DENHAAGHEEFTNOGSTROOMDENKIKWANTIKLOOPBUITENENHETISLICHTBUITENDUSIKNEEMAANDATDESTROOMHETNOGDOET.HALLOHALLOISERIEMAND???quote:Op maandag 28 april 2025 14:59 schreef LTVDK het volgende:
[..]
OM HET ALLEMAAL WAT DUIDELIJKER TE MAKEN
Die koppelen zichzelf los. Als één kant de frequentie omlaag trekt, gooit het systeem die er automatisch vanaf.quote:Op maandag 28 april 2025 14:58 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Uit veiligheid zullen ze de verbindingen zo snel mogelijk loskoppelen.
Hoe moeten ze daar heen gaan als er geen stroom is, terwijl het in beweging zetten van de lift met stroom gaat?quote:Op maandag 28 april 2025 15:00 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Misschien een vreemde vraag, maar is het niet mogelijk om liften zo te bouwen dat ze bij een brand of stroomstoring automatisch naar de dichtstbijzijnde verdieping of de begane grond gaan, zodat mensen kunnen uitstappen?
Daar staat ook iets in Roemenië uit.quote:Op maandag 28 april 2025 14:35 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Naast Buienradar en Flightradar is er nu ook Gridradar. Houd het in de gaten voordat het niet meer kan:
https://gridradar.net/en/wide-area-monitoring-system
Leuk als het nog vele uren gaat durenquote:Op maandag 28 april 2025 15:00 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Misschien een vreemde vraag, maar is het niet mogelijk om liften zo te bouwen dat ze bij een brand of stroomstoring automatisch naar de dichtstbijzijnde verdieping of de begane grond gaan, zodat mensen kunnen uitstappen?
De dikste natuurlijk. Kost maar 1 leven en toch een tijdje genoeg te eten.quote:Op maandag 28 april 2025 15:07 schreef Perrin het volgende:
[..]
Leuk als het nog vele uren gaat durenOp een gegeven moment moet je besluiten welke van de liftpassagiers je moet gaan opeten.
Je zit op de camping 😱quote:Op maandag 28 april 2025 14:38 schreef Drass het volgende:
Ach volgens een ander van dit soort kwaliteit bron zitten wij en België ook zonder stroom.quote:Op maandag 28 april 2025 15:14 schreef the-eye het volgende:
Hier heeft men het ook over Frankrijk en Italie
Bekijk deze YouTube-video
Ik weet niet hoeveel stroom er nodig is voor het openen van de deuren en eventueel een paar meter omlaag te bewegen, en hoe makkelijk je een accu zou kunnen toevoegen, maar het zou in dit soort gevallen wel prettig zijn als het makkelijker zou zijn te ontsnappen uit de lift.quote:Op maandag 28 april 2025 15:05 schreef Middelpunt het volgende:
[..]
Hoe moeten ze daar heen gaan als er geen stroom is, terwijl het in beweging zetten van de lift met stroom gaat?
Ik moet zo lachen om die berichtgeving, gelijk weer vol inspelen op angstquote:Advies Nederlanse overheid na stroomuitval: denk vooruit, bereid je voor
Mensen die zich zorgen maken na de grote stroomstoring maandag in Spanje en Portugal, doen er goed aan zich voor te bereiden en een noodpakket samen te stellen. Daarin zouden ze bijvoorbeeld flessen water, dekens, contant geld en houdbaar eten moeten doen. Zo kunnen ze de eerste drie dagen doorkomen. Met dat advies komt het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) van de Nederlandse overheid.
https://www.telegraaf.nl/(...)tot-10-uur-aanhouden
Gewoon daar alvast poepen en de komende 6 weken niks eten.quote:Op maandag 28 april 2025 14:38 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Met een kleine accu zou het kunnen om de lift naar beneden te laten gaan. Naar beneden kost weinig stroom, geeft in principe zelf stroom.quote:Op maandag 28 april 2025 15:05 schreef Middelpunt het volgende:
[..]
Hoe moeten ze daar heen gaan als er geen stroom is, terwijl het in beweging zetten van de lift met stroom gaat?
Ik ben wel benieuwd wat men in die 6 tot 10 uur stroomstoring gaat doen met hun transistorradio, verbanddoos en 20 flessen water.quote:Op maandag 28 april 2025 15:28 schreef CryptoPunk het volgende:
[..]
Ik moet zo lachen om die berichtgeving, gelijk weer vol inspelen op angst
Paniek paniek, bereid je voor, stel een noodpakket samen, overheid bescherm ons!!1!!
Is gewoon zinnig advies aangezien de meeste mensen niet al te snugger zijn. Een handje helpen met nadenken is voor velen erg welkom.quote:Op maandag 28 april 2025 15:28 schreef CryptoPunk het volgende:
[..]
Paniek paniek, bereid je voor, stel een noodpakket samen, overheid bescherm ons!!1!!
Ik zou het persoonlijk niet erg vinden als mensen zoals Cryptopunk eens geconfronteerd worden met de gevolgen van hun acties. Laat ze maar even pijn voelen.quote:Op maandag 28 april 2025 15:38 schreef Perrin het volgende:
[..]
Is gewoon zinnig advies, aangezien de meeste mensen niet al te snugger zijn.
Je kan een hele natie zonder stroom laten zitten door een boom omver te laten vallen?quote:De verantwoordelijk minister in Portugal Manuel Castro Almeida zei op de Portugese televisie dat hij rekening houdt met een cyberaanval op het Europese netwerk. Die mogelijkheid wordt onderzocht. Volgens E-Redes, een andere Spaanse netwerkbeheerder, heeft de storing te maken met „een breder Europees probleem”.
Ook kleine beschadigingen van het Europese net kunnen de stroomstoring veroorzaakt hebben. Dat is eerder al eens gebeurd: in 2003 kwam heel Italië zonder stroom te zitten nadat een hoogspanningslijn in Zwitserland door een boom werd uitgeschakeld.
quote:Op maandag 28 april 2025 15:00 schreef Fred_B het volgende:
[..]
quote:Op maandag 28 april 2025 15:05 schreef Middelpunt het volgende:
[..]
Een beetje zichzelf respecterend bedrijf heeft een aantal medewerkers opgeleid om liftpassagiers te bevrijden, dat is tenminste hier wel het geval. Voor het bevrijden van liftpassagiers is namelijk lang niet altijd de Brandweer nodig.quote:Op maandag 28 april 2025 15:13 schreef Perrin het volgende:
Spanje en Portugal samen hebben ongeveer 1,15 miljoen liften. Laten we zeggen dat 2% daarvan actief bezet was. Dat zijn dan zo'n 20k liften waarin mensen vastzitten. Dat gaat wel ff duren om die allemaal te bevrijden.
bron: ChatGPT
Hangt af van de belasting. Een lege lift zou omhoog gaan als je alle remmen los gooit.quote:Op maandag 28 april 2025 15:32 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Met een kleine accu zou het kunnen om de lift naar beneden te laten gaan. Naar beneden kost weinig stroom, geeft in principe zelf stroom.
Hij doet het nog!quote:Op maandag 28 april 2025 14:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
Straks m'n aggregaat maar even afstoffen.
Wel knap dat het donker is op die beelden.quote:Op maandag 28 april 2025 15:14 schreef the-eye het volgende:
Hier heeft men het ook over Frankrijk en Italie
Het hele net bestaat dus uit "single points of failures"quote:Op maandag 28 april 2025 15:39 schreef MisterFox het volgende:
[..]
Je kan een hele natie zonder stroom laten zitten door een boom omver te laten vallen?
Gelukkig beschikken alle tractieliften over een vanginstallatie die bij een bepaalde snelheidsoverschrijding de liftkooi stil legt.quote:Op maandag 28 april 2025 15:40 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Hangt af van de belasting. Een lege lift zou omhoog gaan als je alle remmen los gooit.
Dat dus, voor zover ik weet is al sinds de uitvinding van de lift geregeld. Ik heb indertijd (30 jr terug) geleerd dat je over het algemeen met alleen al de juiste deur openen en een trapje of stoel vrijwel altijd al mensen er uit kan laten. Het verplaatsen van de lift is/was erg bewerkelijk en tijdrovend met de hand.quote:Op maandag 28 april 2025 15:40 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
[..]
[..]
Een beetje zichzelf respecterend bedrijf heeft een aantal medewerkers opgeleid om liftpassagiers te bevrijden, dat is tenminste hier wel het geval. Voor het bevrijden van liftpassagiers is namelijk lang niet altijd de Brandweer nodig.
Zowel hydraulische liften als tractie liften zijn handmatig te tornen. In het geval van een hydraulische lift is het een kwestie van het oliepeil laten dalen dmv een handmatig te bedienen hendel/valve, een LED-indicator (ja op noodstroom) geeft aan wanneer de lift gelijk staat met de eerstvolgende verdieping en daar kan je met de lifsleutel mensen eruit halen.
Zo spannend is het niet.
Zo te lezen kunnen ze dus nog Alicante op.quote:Op maandag 28 april 2025 15:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
Vrienden van m'n zus zitten op 45 minuten van Alicante en die hebben nog wel stroom.
Vraag me niet in welke richting 45 minuten, al zal de kust zelf wel afvallen.
Aggregaat aansluiten op wat?quote:Op maandag 28 april 2025 15:56 schreef Oud_student het volgende:
Ik heb pas een kleine generator op benzine gekocht.
Eigenlijk wilde ik die aansluiten
Waar wil je die panelen op aansluiten?quote:net zo als balkon zonnepanelen, maar in de documentatie wordt dit afgeraden wegens beschadiging of overbelasting. Begrijp niet goed waarom.
quote:Met deze berichten moet ik nu wel serieus iets gaan doen (noodvoorraden heb ik al voor minimaal 1 maand)
Miscchien tips van @:TheFreshPrince ?
Sowieso krijgen we nog het nieuws van Alicante, zoals NPO Radio 1 altijd zegt.quote:Op maandag 28 april 2025 15:56 schreef Haags het volgende:
[..]
Zo te lezen kunnen ze dus nog Alicante op.
Ik red me wel hoor.quote:Op maandag 28 april 2025 15:39 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik zou het persoonlijk niet erg vinden als mensen zoals Cryptopunk eens geconfronteerd worden met de gevolgen van hun acties. Laat ze maar even pijn voelen.
Dus je hebt al een noodpakket.quote:Op maandag 28 april 2025 16:00 schreef CryptoPunk het volgende:
[..]
Ik red me wel hoor.
Ga jij maar snel een noodpakket samenstellen voor het geval dat.
Slimme eekhoorns.quote:Op maandag 28 april 2025 16:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De eekhoorns hier hebben een nootpakket.
Ik denk dat het helemaal niet zo lang gaat duren hoor.quote:Op maandag 28 april 2025 15:47 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Het hele net bestaat dus uit "single points of failures"![]()
Misschien moeten de ontwerpers van stroomnetten eens op cursus.
Het wachten is op black-outs in Nederland en Duitsland
Dat contragewicht kost geen moeite?quote:Op maandag 28 april 2025 15:32 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Met een kleine accu zou het kunnen om de lift naar beneden te laten gaan. Naar beneden kost weinig stroom, geeft in principe zelf stroom.
De enige die er hier Israël bijgehaald heeft ben je zelf.quote:Op maandag 28 april 2025 16:29 schreef Hathor het volgende:
Geloof het of niet, maar er zijn lui die op X alweer lopen te roepen dat Israel hier waarschijnlijk achter zit. Die krijgen ook letterlijk overal de schuld van.
Geef het gewoon een naam waar niemand iets mee kan, dan komt het vanzelf goed.quote:
Klinkt als iets uit het Grote Smoezenboek. Ik heb op de technische helpdesk, als ik het echt niet meer wist, mensen wel eens wijsgemaakt dat hun internet niet werkt door "hoge activiteit van zonnenvlammen" of "interferentie van aardstraling".quote:Op maandag 28 april 2025 16:22 schreef Paul het volgende:
geen rusland dus
Portugese netbeheerder: storing door problemen in Spanje
De Portugese netbeheerder zegt dat de problemen met het stroomnetwerk komen door een storing in het Spaanse elektriciteitsnet. De netbeheerder zegt dat het komt door "een zeldzaam atmosferisch fenomeen". Onduidelijk is wat hiermee bedoeld wordt, maar mogelijk houdt het verband met extreme temperatuurverschillen in het binnenland van Spanje.
De netbeheerder denkt dat het volledige herstel van het elektriciteitsnet in Portugal wel een week kan duren.
Cyberaanval van Rusland?quote:Op maandag 28 april 2025 13:10 schreef Perrin het volgende:
[ x ]
quote:
quote:Op maandag 28 april 2025 16:22 schreef Paul het volgende:
geen rusland dus
Portugese netbeheerder: storing door problemen in Spanje
De Portugese netbeheerder zegt dat de problemen met het stroomnetwerk komen door een storing in het Spaanse elektriciteitsnet. De netbeheerder zegt dat het komt door "een zeldzaam atmosferisch fenomeen". Onduidelijk is wat hiermee bedoeld wordt, maar mogelijk houdt het verband met extreme temperatuurverschillen in het binnenland van Spanje.
De netbeheerder denkt dat het volledige herstel van het elektriciteitsnet in Portugal wel een week kan duren.
Waarom vindt je dat overdreven?quote:Op maandag 28 april 2025 13:46 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Een aggregaat is wel wat overdreven
vindquote:Op maandag 28 april 2025 16:45 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Waarom vindt je dat overdreven?
Heb er 1 voor zulke situaties.
Een week?quote:
Heel veel geld voor het probleem dat het oplost.quote:Op maandag 28 april 2025 16:45 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Waarom vindt je dat overdreven?
Heb er 1 voor zulke situaties.
Er zal vast wel weer stroom zijn overal tegen die tijd.quote:Op maandag 28 april 2025 16:48 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Een week?![]()
![]()
Wij zijn va zaterdag in Lissabon..
EDIT Dat is al maanden het plan i.i.g.
A check, je vindt het niet rendabel.quote:Op maandag 28 april 2025 16:51 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Heel veel geld voor het probleem dat het oplost.
Kaarsjes meenemen, komt goedquote:Op maandag 28 april 2025 16:48 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Een week?![]()
![]()
I hope so! 🤞🤞🤞quote:Op maandag 28 april 2025 16:52 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Er zal vast wel weer stroom zijn overal tegen die tijd.
Dat lijkt me het probleem niet he?quote:
Nee. Tenzij ie ook nog een ander doel dient natuurlijk. Die paar uur zonder stroom overleef je wel.quote:Op maandag 28 april 2025 16:53 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
A check, je vindt het niet rendabel.
Dat wordt diesel aanvoerenquote:Op maandag 28 april 2025 17:06 schreef Momo het volgende:
Een week geen stroom op sommige locaties? Volgens mij hebben ziekenhuizen en andere belangrijke locaties vaak een noodstroom voorraad van 48 uur toch?
Ja dan weet je waar je op kunt rekenen Einstein. Als iets nooit zo gebeurt en de oorzaak is niet duidelijk, hoe lang het nog duurt, is toch iets anders dan als het al maanden of jaren gewoon is dat de stroom tijdelijk (gepland) wegvalt.quote:Op maandag 28 april 2025 17:04 schreef Middelpunt het volgende:
Intussen snappen de mensen uit Zuid Afrika niks van de paniek. Omdat ze gewend zijn dat het heel normaal is dat het stroom zo'n 2 keer per dag voor 4 uur lang uitvalt, ivm load-shedding.
Ook daar hebben ze stroom (en stralend weer)quote:Op maandag 28 april 2025 15:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
Vrienden van m'n zus zitten op 45 minuten van Alicante en die hebben nog wel stroom.
Vraag me niet in welke richting 45 minuten, al zal de kust zelf wel afvallen.
Zal waarschijnlijk bluesky bedoelen. Daar zitten dat soort types tegenwoordig.quote:Op maandag 28 april 2025 16:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De enige die er hier Israël bijgehaald heeft ben je zelf.
X is hoofdzakelijk alleen nog propaganda en bots.
quote:
Hopelijk (zo ruim mogelijk) vóór zaterdag 🤞🤞🤞quote:
Komt vast goed! Zaterdag is nog even wegquote:Op maandag 28 april 2025 16:48 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Een week?![]()
![]()
Het hoeft niet jongens. Voel je vrij om te boycotten. Maar wij bouwen een feestje op Diesel Powerquote:Op maandag 28 april 2025 17:14 schreef StateOfMind het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
Gr gr Jesse Klaver, Rob Jetten & Frans Timmermans
Lief!quote:Op maandag 28 april 2025 17:21 schreef BillDauterive het volgende:
[..]
Komt vast goed! Zaterdag is nog even weg
RIP Keithquote:Op maandag 28 april 2025 17:21 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het hoeft niet jongens. Voel je vrij om te boycotten. Maar wij bouwen een feestje op Diesel Power![]()
Maar geef dan eens een concreet voorbeeld wat dit onderzocht en bewezen is in plaats van altijd als een hysterisch wijf te roepen dat de Russen ons aanvallenquote:Op maandag 28 april 2025 13:43 schreef byah het volgende:
[..]
"Ook de leider van de Spaanse regio Andalusië, Juanma Moreno, wijst op een cyberaanval als waarschijnlijkste oorzaak van de enorme stroomuitval. Hij roept burgers op voorzichtig te zijn. Gezien de aard van de storing wijst alles op een cyberaanval, zei de Andalusische regeringsleider tegen verslaggevers. Hij baseert zich op informatie van het Andalusische Cybersecurity Centrum."quote:
Het is geen cyberaanvalquote:Op maandag 28 april 2025 17:43 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
"Ook de leider van de Spaanse regio Andalusië, Juanma Moreno, wijst op een cyberaanval als waarschijnlijkste oorzaak van de enorme stroomuitval. Hij roept burgers op voorzichtig te zijn. Gezien de aard van de storing wijst alles op een cyberaanval, zei de Andalusische regeringsleider tegen verslaggevers. Hij baseert zich op informatie van het Andalusische Cybersecurity Centrum."
Misschien stomme vraag, maar cyberaanval van wie?
Misschien gewoon even het onderzoek afwachten?quote:Op maandag 28 april 2025 17:43 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
"Ook de leider van de Spaanse regio Andalusië, Juanma Moreno, wijst op een cyberaanval als waarschijnlijkste oorzaak van de enorme stroomuitval. Hij roept burgers op voorzichtig te zijn. Gezien de aard van de storing wijst alles op een cyberaanval, zei de Andalusische regeringsleider tegen verslaggevers. Hij baseert zich op informatie van het Andalusische Cybersecurity Centrum."
Misschien stomme vraag, maar cyberaanval van wie?
Nogal drastischquote:Op maandag 28 april 2025 17:46 schreef chufi het volgende:
Tis mn dochter gelukt het land te verlaten ... weg van de ellende
Ze zou sws vandaag vertrekkenquote:Op maandag 28 april 2025 17:47 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nogal drastisch![]()
Of zou ze vandaag sowieso vertrekken?
Zijn niet de Russen.quote:Op maandag 28 april 2025 18:06 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Stel dat het de Russen zouden zijn dan zou de Spaanse overheid dat natuurlijk nooit toegeven.
Of het zijn wel de Russen en ze hangen nu een lulverhaal op om geen blinde paniek onder de bevolking te zaaien.quote:
quote:Spain: President Sánchez: "We still don't have conclusive information about the reasons for this outage . We're not ruling out any hypothesis."
quote:Op maandag 28 april 2025 18:18 schreef phpmystyle het volgende:
Al iets bekend over oorzaak cq de veroorzaker?
quote:
Zo leidt zo'n groot ding als deze stroomstoring toch nog tot iets goeds: helemaal vergeten om de twee nieuwe seizoenen Futurama eens te gaan kijken. En dat kan, want wij hebben stroomquote:
Sowieso als een lift stil komt te staan direct een pishoek claimen/maken. Als je uren vast blijft zitten heb je dat maar mooi geregeld alvast.quote:Op maandag 28 april 2025 15:07 schreef Perrin het volgende:
[..]
Leuk als het nog vele uren gaat durenOp een gegeven moment moet je besluiten welke van de liftpassagiers je moet gaan opeten.
Wat zijn dit altijd voor rare reacties? Heel veel mensen denken er simpelweg niet aan om iets van een noodpakket te hebben, en dat is natuurlijk gewoon niet zo handig, niks mis mee om mensen daar gewoon even op te wijzen toch?quote:Op maandag 28 april 2025 15:28 schreef CryptoPunk het volgende:
[..]
Liften zitten normaliter achter de NSA bij een beetje een gebouwquote:Op maandag 28 april 2025 18:28 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Sowieso als een lift stil komt te staan direct een pishoek claimen/maken. Als je uren vast blijft zitten heb je dat maar mooi geregeld alvast.
Achter de NSA?quote:Op maandag 28 april 2025 18:35 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Liften zitten normaliter achter de NSA bij een beetje een gebouw
Ja 2 ledig, een fenomeen door temperatuur schommelingen op de hoge spanningslijn >400kVquote:Op maandag 28 april 2025 18:18 schreef phpmystyle het volgende:
Al iets bekend over oorzaak cq de veroorzaker?
In Portugal kan het een week duren nog.quote:
quote:Restoring power across Portugal 'could take up to a week'published at 16:12
16:12Breaking
Some final remarks from Portugal's power firm REN, which goes on on to say that, "due to the complexity of the phenomenon and the need to rebalance electricity flows internationally, it is estimated that full normalisation of the network could take up to a week".
Earlier, the head of Spain's electricity network said that restoring power could take between six and 10 hours
Nou daar had ik ook nog nooit van gehoord.quote:. It says that "due to extreme temperature variations in the interior or Spain, there were anomalous oscillations in the very high voltage lines (400 KV), a phenomenon known as 'induced atmospheric vibration'".
Zulke variaties waren er vandaag toch ook helemaal niet. Klinkt als een 'de hond heeft mijn huiswerk opgegeten'-verhaal.quote:Op maandag 28 april 2025 18:50 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nou daar had ik ook nog nooit van gehoord.
Ah, natuurlijkquote:
Wel apart dat dat om 9u niet al gebeurd is, want daar lijkt de dip nog/fluctuatie iets dramatischer dan die van 12.00u.quote:Op maandag 28 april 2025 18:42 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja 2 ledig, een fenomeen door temperatuur schommelingen op de hoge spanningslijn >400kV
En een dip in de frequentie die een hele zooi PV omvormers automatisch deed uitvallen.
Dan is de balans weg en wordt het net afgeschakeld van het wereldwijde net.
[ afbeelding ]
Is dat natuurkundig uit te leggen?quote:Op maandag 28 april 2025 18:42 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja 2 ledig, een fenomeen door temperatuur schommelingen op de hoge spanningslijn >400kV
Piek in de frequentie is normaliter uitschakelen omvormers maar bij dip uitschakelen weet ik niet.quote:En een dip in de frequentie die een hele zooi PV omvormers automatisch deed uitvallen.
Dan is de balans weg en wordt het net afgeschakeld van het wereldwijde net.
[ afbeelding ]
1 | De netbeheerders hadden al lang geleden bepaalde eisen gesteld aan omvormers van zonnepanelen. Zo is in een norm vastgelegd dat, zodra de netfrequentie tot 50,2 Hz is gestegen, de zonnepaneelomvormer zich direct moet uitschakelen |
Madrid max:22 - min: 11, dat is niet echt uitzonderlijk lijkt mequote:Op maandag 28 april 2025 18:53 schreef Perrin het volgende:
[..]
Zulke variaties waren er vandaag toch ook helemaal niet. Klinkt als een 'de hond heeft mijn huiswerk opgegeten'-verhaal.
Poeh. Ben niet super technisch. Maar ik begrijp dat er 2 gebeurtenissen zijn geweest tegelijkertijd?quote:
Vaak hebben mensen die zulke uitspraken doen een behoorlijk noodpakket.quote:Op maandag 28 april 2025 18:34 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Wat zijn dit altijd voor rare reacties? Heel veel mensen denken er simpelweg niet aan om iets van een noodpakket te hebben, en dat is natuurlijk gewoon niet zo handig, niks mis mee om mensen daar gewoon even op te wijzen toch?
Je zal al meer dan 6 uur in een trein zitten in the middle of nowhere, ook geen bereik, geen idee wat er aan de hand is.quote:
Op weg naar het vliegveld, het ziekenhuis, of een andere belangrijke afspraak.quote:Op maandag 28 april 2025 19:03 schreef Momo het volgende:
[..]
Je zal al meer dan 6 uur in een trein zitten in the middle of nowhere, ook geen bereik, geen idee wat er aan de hand is.
Het gaat om frequentie schommelingen gecreeerd door inductiefluctuatie wat weer kan komen door temperatuur verschillen.quote:Op maandag 28 april 2025 19:00 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Poeh. Ben niet super technisch. Maar ik begrijp dat er 2 gebeurtenissen zijn geweest tegelijkertijd?
Gebeurtenis 1: temperatuur schommeling op de hoofdspanningslijn. Daar wordt gewoon het draad mee bedoeld? Is dat gebruikelijk voor de tijd van het jaar?
Gebeurtenis 2: PV omvormers stoppen ermee waardoor de productie van zonne-energie niet meer op het net wordt geleverd en dus bijdraagt aan de black-out?
Fijn dat hele landen zo voor onbepaalde tijd op zwart kunnen gaan dankzij die verbondenheid.quote:Op maandag 28 april 2025 19:09 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Het gaat om frequentie schommelingen gecreeerd door inductiefluctuatie wat weer kan komen door temperatuur verschillen.
Maar dat moet dan op zo’n manier samenkomen dat de kans heel klein is en het tot een versterking van processen gaat leiden.
Net zoals dat een paar mensen een grote brug kunnen laten instorten als ze precies allemaal dezelfde beweging gaan maken en die telkens versterkt.
En een black-out voor het Europese net is al een paar keer bijna gebeurd, als de frequentie teveel gaat afwijken moet het net afgeschakeld worden en is daar voor beveiligd, gebeurt dat niet dan is de uitkomst nog rampzaliger.
En het weer aankoppelen op het net is ook een grote operatie. De netten moeten exact synchroon gaan lopen voordat deze weer op het grote stroomnet geschakeld kunnen worden.
Mijn hemel, kwetsbaarder dan ik dacht.quote:Op maandag 28 april 2025 19:09 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Het gaat om frequentie schommelingen gecreeerd door inductiefluctuatie wat weer kan komen door temperatuur verschillen.
Maar dat moet dan op zo’n manier samenkomen dat de kans heel klein is en het tot een versterking van processen gaat leiden.
Net zoals dat een paar mensen een grote brug kunnen laten instorten als ze precies allemaal dezelfde beweging gaan maken en die telkens versterkt.
En een black-out voor het Europese net is al een paar keer bijna gebeurd, als de frequentie teveel gaat afwijken moet het net afgeschakeld worden en is daar voor beveiligd, gebeurt dat niet dan is de uitkomst nog rampzaliger.
En het weer aankoppelen op het net is ook een grote operatie. De netten moeten exact synchroon gaan lopen voordat deze weer op het grote stroomnet geschakeld kunnen worden.
Dat is niet gek.quote:Op maandag 28 april 2025 19:11 schreef Perrin het volgende:
[..]
Fijn dat hele landen zo voor onbepaalde tijd op zwart kunnen gaan dankzij die verbondenheid.
Een kaartenhuis gebouwd door knappe koppen.
Wat betekenen de kleuren? Of liever, is er een legenda ergens?quote:Op maandag 28 april 2025 19:16 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat is niet gek.
Door het koppelen van de netwerken kunnen we stroom in en uitvoeren.
Op een net alleen in NL hadden we allang wekelijks grote ellende gehad. We kunnen nu gewoon een centrale in onderhoud doen en stroom inkopen uit Duitsland of Frankrijk.
Het west Europese net is ook het betrouwbaarste net van de wereld, zie de rode lijnen
https://webkaart.hoogspanningsnet.com/index2.php#3/57.28/12.57
Precies dat. Een aanval op Portugal en Spanje is niet logisch, tenzij Rusland ze een stuk fanatieker wil krijgen dan ze nu zijn.quote:Op maandag 28 april 2025 19:02 schreef phpmystyle het volgende:
Over het broodje Rusland verhaal: eerst afwachten met beschuldigingen. en ten tweede is/was Spanje niet het meest Rusland onvriendelijke land. Spanje zal vast niet top of mind staan in het Kremlin.
Texas is (als enige staat) niet met het stroomnet verbonden met andere staten en ook die hebben stroomuitval gehad.quote:Op maandag 28 april 2025 19:11 schreef Perrin het volgende:
[..]
Fijn dat hele landen zo voor onbepaalde tijd op zwart kunnen gaan dankzij die verbondenheid.
Een kaartenhuis gebouwd door knappe koppen.
Wij zitten op ENTSO-Equote:Op maandag 28 april 2025 19:24 schreef 215 het volgende:
[..]
Wat betekenen de kleuren? Of liever, is er een legenda ergens?
Goed punt. Isolatie is ook niet alles. Stabiliteit zal dan toch moeten komen van zowel op- als afschakelen van stroomgeneratie en stroomconsumptie.quote:Op maandag 28 april 2025 19:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Texas is (als enige staat) niet met het stroomnet verbonden met andere staten en ook die hebben stroomuitval gehad.
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |