Heb je een (reken)voorbeeld? Interessant.quote:Op donderdag 8 mei 2025 11:26 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Maar die wordt niet gevoed met PV en de accu's zijn ook om bij normaal gebruik de dagopwek in de avond te kunnen gebruiken. Kosten vielen mij juist hartstikke mee voor een victron systeem.
Geen idee waar jij die multiplus gaat halen.quote:Op donderdag 8 mei 2025 11:42 schreef cynicus het volgende:
Voor ~¤2500 heb je een 48V 16 kWh DIY kit (EEL of LiXiang) met LiFePo4 batterijen (EVE of CATL). Een Victron Multiplus inverter/lader kost ~¤600, incl. extra kabels, 100A automaten e.d. kom je op ~¤1000? Dus voor ~¤3500 heb je een 1-fase systeem waarop je 1 tot 3 dagen, afhankelijk van je verbruik, je hele huis op kan laten draaien.
Wil je dit ook nog kunnen doen zonder netwerkconnectie (eiland bedrijf) dan heb je nog een (automatic) transfer-switch nodig ~¤400
Zoiets voor een 'goedkope' DIY oplossing. Met een kant-en-klare merkoplossing zit je al snel op het dubbele.
Wil je alleen je koelkast en een led-lamp door een stroomstoring helpen kun je toe met een Bluetti of Anker 1kWh batterij toe (waar ook nogeen zonnepaneelje op kan) voor ~¤650 of zoiets.
Dat kan ook handmatig middels een switch van ¤40 zijn. Vriend van mij heeft dat nu.quote:Op donderdag 8 mei 2025 11:42 schreef cynicus het volgende:
Voor ~¤2500 heb je een 48V 16 kWh DIY kit (EEL of LiXiang) met LiFePo4 batterijen (EVE of CATL). Een Victron Multiplus inverter/lader kost ~¤600, incl. extra kabels, 100A automaten e.d. kom je op ~¤1000? Dus voor ~¤3500 heb je een 1-fase systeem waarop je 1 tot 3 dagen, afhankelijk van je verbruik, je hele huis op kan laten draaien.
Wil je dit ook nog kunnen doen zonder netwerkconnectie (eiland bedrijf) dan heb je nog een (automatic) transfer-switch nodig ~¤400
Zoiets voor een 'goedkope' DIY oplossing. Met een kant-en-klare merkoplossing zit je al snel op het dubbele.
Wil je alleen je koelkast en een led-lamp door een stroomstoring helpen, dan kun je toe met een Bluetti of Anker 1kWh batterij (waar ook nog een zonnepaneelje op kan) voor ~¤650 of zoiets.
Ziet er interessant uit daar kan ik dus de PV, de accu's en mijn huis op aansluiten?quote:
Klopt, PV sluit je op de 'aggregaat' AC-ingang aan en wordt dan in eilandbedrijf qua vermogen ondersteund door de accu.quote:Op donderdag 8 mei 2025 12:13 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ziet er interessant uit daar kan ik dus de PV, de accu's en mijn huis op aansluiten?
Want als ik de schema's bekijk moeten de PV juist op de AC aangesloten worden.
Ik gok van niet. Daarom de multiplus 2 die rechtstreeks DC in de accu's stopt en alleen omzet in AC wanneer nodig.quote:Op donderdag 8 mei 2025 12:22 schreef cynicus het volgende:
[..]
Klopt, PV sluit je op de 'aggregaat' AC-ingang aan en wordt dan in eilandbedrijf qua vermogen ondersteund door de accu. Maar ik vraag me af of in eilandbedrijf de inverter van de PV wel aan blijft?
Dat het mag wil niet zeggen dat het goed werkt. En Duitsland heeft maximaal ingezet op hernieuwbare energie, dus dan moet je het wel reguleren.quote:Op donderdag 8 mei 2025 11:12 schreef cynicus het volgende:
[..]
Het gebeurt al.
Niet als het netwerk helemaal onderuit gaat maar wel in de fase waarin het netwerk ondersteuning kan gebruiken (en dus een totale blackout nog voorkomen kan worden).
Mijn punt de hele tijd is, dat "oeps, buiten de gestelde parameters, ga maar uit" ouderwetese netregels zijn die nodig herzien moeten worden zodat het grote aandeel (pv) inverters en batterijen juist helpen het netwerk te stabiliseren. Een beetje zoals dat op dit moment in de Duitse netwerk regels is opgelost maar dan wellicht nog verregaander.
Mppt die ingebouwde zit word gebruikt om de accu op te laden .quote:Op donderdag 8 mei 2025 12:13 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ziet er interessant uit daar kan ik dus de PV, de accu's en mijn huis op aansluiten?
Want als ik de schema's bekijk moeten de PV juist op de AC aangesloten worden.
Op sommige punten klopt je verhaal, op andere weer niet, zoals de netsynchronisatie van inverters. Misschien moet je de eerder gelinkte artikelen nog eens lezen over reactief vermogen. Inverters zijn wel degelijk in staat om spanning, V/I fase en frequentie bij te sturen om het netwerk actief te ondersteunen, zelfs in het donker. Ze doen dus niet "hun eigen ding", ze zijn dan wel niet elektromagnetisch synchroon gekoppeld maar meten de toestand van het lokale netwerk en kunnen daarop actief bijsturen met eenzelfde effect.quote:Op donderdag 8 mei 2025 12:45 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat het mag wil niet zeggen dat het goed werkt. En Duitsland heeft maximaal ingezet op hernieuwbare energie, dus dan moet je het wel reguleren.
Ten eerste is de frequentie natuurlijk niet overal hetzelfde en verschuift het nulpunt langzaam door de snelheid waarmee de stroom zich verplaatst. Als je een grote generator hebt op punt a en een vergelijkbare op punt b, zal daar tussenin de invloed van 1 van de twee sterker zijn dan de andere.
Dat is geen probleem zolang het een sternetwerk is dat niet wijzigt, want dan blijven die invloeden altijd hetzelfde. Maar zodra je producenten aan en uit gaat zetten, of het vermogen daarvan gaat variëren, dan verplaatsten die invloedssferen zich. De generator die dan de meeste invloed op jouw frequentie heeft kan veranderen.
Zo ook met belasting: als ze ergens in een fabriek een hele grote motor aanzetten, zal daar in de buurt zowel de spanning als de frequentie inzakken, omdat de dichtstbijzijnde generator zwaarder belast wordt. Zo werken al die variaties zich continu door het netwerk heen en worden ze gedempt door de omwentelingssnelheid van al die generatoren te beïnvloeden. Maar het is dus niet constant. Als je gaat meten zie je overal kleine afwijkingen. En dat kun je niet elektronisch nabootsen.
Je zou een netwerk kunnen maken dat altijd exact op 50 Hz draait. Met een externe klok en periodieke synchronisatie. Maar het is minder makkelijk om de variaties te volgen, omdat de omvormers die zelf ook maken. Die omvormers wijzigen de spanning op een draadje. Het is niet zo, dat er een inkomende kabel is waarop ze het externe signaal kunnen meten en een uitgaande kabel waarop ze een nieuw signaal kunnen maken. Ze gaan het bestaande signaal vervormen door de spanning groter te maken. En allemaal op hun eigen manier.
Zo krijg je dan bijvoorbeeld, dat een groot windpark zijn eigen frequentie heeft die leidend is, die niet afhankelijk is van grote generatoren. Er is dus wel een koppeling met die generators, maar geen terugkoppeling naar die windturbines. Omzetters zijn niet elektromagnetisch gekoppeld. Die doen hun eigen ding. En als dat teveel gaat afwijken van de omliggende generatoren, kunnen die elkaar niet meer in balans houden en moet je op een gegeven moment de stekker er uit trekken, als je ze heel wilt houden.
Je moet dus alles elektromagnetisch koppelen, of je moet met een externe klok gaan werken. Maar allebei tegelijkertijd kan niet. En dan is een apart netwerk met gelijkspanning de eenvoudigste oplossing.
Dus je zegt eigenlijk, dat een elektriciteitsnetwerk dat alleen bestaat uit omvormers prima werkt? Waar bestrijd ik dat? Ik zeg daar alleen over, dat je dan beter voor gelijkstroom kunt kiezen. En ik laat doorschemeren dat je dan het oude netwerk eigenlijk moet opdoeken.quote:Op donderdag 8 mei 2025 14:59 schreef cynicus het volgende:
[..]
Op sommige punten klopt je verhaal, op andere weer niet, zoals de netsynchronisatie van inverters. Misschien moet je de eerder gelinkte artikelen nog eens lezen over reactief vermogen. Inverters zijn wel degelijk in staat om spanning, V/I fase en frequentie bij te sturen om het netwerk actief te ondersteunen, zelfs in het donker. Ze doen dus niet "hun eigen ding", ze zijn dan wel niet elektromagnetisch synchroon gekoppeld maar meten de toestand van het lokale netwerk en kunnen daarop actief bijsturen met eenzelfde effect.
Aanvullend op de eerdere gelinkte studies, bij deze een meta-studie die naar frequentie regeling in een 100% inverter grid kijkt:
Dynamic grid stability in low carbon power systems with minimum inertia
Hoofdstuk 3.6 bespreekt de rol van grid forming inverters.
En nog eentje over specifiek inverters:
Addressing Technical Challenges in 100% Variable Inverter-Based Renewable
Energy Power Systems
En de vele referenties in beide artikelen.
Dus stellingen dat klassiek (elektromagnetisch) gekoppeld en asynchroon (elektronisch) gekoppeld niet samen zou kunnen behoeven wel wat meer onderbouwing dat een paar alinea's tekst zonder referenties. Dat blijkt ook wel uit dat een hoog aandeel inverter, tot bijna 100% op sommige dagen, al lang en op veel plekken gebruikelijk is en nog tot weinig echte stabiliteit problemen geleid heeft, terwijl er technisch ook nog veel ruimte voor winst is.
Maar laat ik ook helder zijn: er zijn genoeg uitdagingen. Een grid bestaande uit inverters behoeft nou eenmaal een andere stabilisatie strategie dan een grid bestaande uit roterende massa. Het ljikt met ook wel helder dat de noodzakelijke aanpassingen (technisch/regelgeving) achter liep op de realiteit, gezien de enorm snelle uitbouw van renewables in Spanje (~20% groei per jaar, meer dan 7 GWp erbij in 2024)
Het probleem is natuurlijk dat de netbeheerder die omvormers en batterijen niet in bezit heeft. Maar commerciële partijen als gebouw en landeigenaren, PV exploitanten enz. Dan geef je nogal wat risico weg aan partijen waarvan je niet weet of alles goed wordt opgevolgd.quote:Op donderdag 8 mei 2025 11:12 schreef cynicus het volgende:
[..]
Het gebeurt al.
Niet als het netwerk helemaal onderuit gaat maar wel in de fase waarin het netwerk ondersteuning kan gebruiken (en dus een totale blackout nog voorkomen kan worden).
Mijn punt de hele tijd is, dat "oeps, buiten de gestelde parameters, ga maar uit" ouderwetese netregels zijn die nodig herzien moeten worden zodat het grote aandeel (pv) inverters en batterijen juist helpen het netwerk te stabiliseren. Een beetje zoals dat op dit moment in de Duitse netwerk regels is opgelost maar dan wellicht nog verregaander.
Ja, overlaten aan de markt, met een hoog "doe maar wat" gehalte en geen centrale sturing.quote:Op donderdag 8 mei 2025 18:15 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Het probleem is natuurlijk dat de netbeheerder die omvormers en batterijen niet in bezit heeft. Maar commerciële partijen als gebouw en landeigenaren, PV exploitanten enz. Dan geef je nogal wat risico weg aan partijen waarvan je niet weet of alles goed wordt opgevolgd.
En als dat alles deelneemt aan de stabiliteit dan is een uitschakeling (bv voor onderhoud) van een groot veld ineens ook een probleem.
Ligt eraan hoe het in de praktijk wordt opgevolgd maar ik zie eerder een nog risicovoller net ontstaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |