Dat klopt ja, maar dat wil niet zeggen dat er niets kwalijks aan is, of dat het niet besproken hoeft te worden. Vooral niet omdat de RKK geen marginale organisatie is, maar een van de oudste en machtigste instituten op aarde, zo niet hét oudste en machtigste instituut op aarde, dat wereldwijd aanwezig is in elke laag van de maatschappij, vertegenwoordigd in de hoogste internationale organisaties, in nationale en internationale politiek, waar elke belangrijke wereldleider bij op bezoek gaat, enzovoorts. Dit is geen marginaal groepje waar een paar mensen mee te maken heeft, maar een wereldwijde titaan.quote:Op maandag 21 april 2025 23:22 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Maar nogmaals: dat speelt toch in elke top?Niet alleen bij de katholieken
Ik denk echt niet dat hun invloed gestaag toeneemt (toch niet onder het gewone volk) Integendeel.. steeds meerquote:Op maandag 21 april 2025 23:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat klopt ja, maar dat wil niet zeggen dat er niets kwalijks aan is, of dat het niet besproken hoeft te worden. Vooral niet omdat de RKK geen marginale organisatie is, maar een van de oudste en machtigste instituten op aarde, zo niet hét oudste en machtigste instituut op aarde, dat wereldwijd aanwezig is in elke laag van de maatschappij, vertegenwoordigd in de hoogste internationale organisaties, in nationale en internationale politiek, waar elke belangrijke wereldleider bij op bezoek gaat, enzovoorts. Dit is geen marginaal groepje waar een paar mensen mee te maken heeft, maar een wereldwijde titaan.
Waar ik mij enorm aan stoor bij dit instituut, is dat het mensen misleidt. Niet alleen mensen buiten de organisatie, maar ook binnen de organisatie. Verder heeft het duidelijk een tirannieke insteek omdat het geen tegenspraak duldt, en zelfs een antichristelijke omdat het op allerlei vlakken direct tegen de leer van Jezus indruist. Het is een instituut dat enorm veel slachtoffers heeft gemaakt, dat levens heeft verwoest, en dat nog steeds doet. Ik vind dat dat niet onder stoelen of banken hoeft te worden geschoven, vooral niet als de invloed van dat instituut duidelijk en gestaag toeneemt. Mensen waren in het verleden niet voor niets bereid om bloedige oorlogen te vechten om zich ervan te bevrijden. Verder is het ook onderdeel van de originele OP, die allerlei aspecten van de RKK noemt in de betreffende video's.
Wat dat deel van vader betreft. Het kan dat je het meer als kerkvader moet zien. Je had naast Rome in de begindagen ook andere bolwerken met een kerkelijke supermacht zoals Antioch, Constantinople, Jerusalem en Efeze. Die zijn door de tijd allemaal hun oorspronkelijke authoriteit kwijtgeraakt.quote:Op maandag 21 april 2025 23:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Petrus werd als een leider van de kerk aangesteld, maar zeker niet tot 'paus', met alle karakteristieken en autoriteit die de bisschop van Rome zichzelf in de loop van de tijd heeft toegekend. Daar zijn heel veel redenen voor te geven.
Een voorbeeld is wat hierboven al werd genoemd: het woord 'paus' betekent 'vader'. Elke priester wordt een 'vader' genoemd, en de paus 'heilige vader'. Terwijl in de geschriften Jezus zegt: noem niemand je vader, want je hebt maar één vader, die in de hemelen is. Daarmee bedoelt hij uiteraard een vader in spirituele zin, niet je biologische vader.
Dit is een van de vele voorbeelden waarbij een paus of het instituut RKK direct ingaat tegen de geschriften en het tegenovergestelde doet van wat Jezus leerde.
Dus de paus vertegenwoordigt een heel andere leer dan de leer van Jezus (hoewel het het jargon gebruikt), en daarmee was Petrus ook niet de 'eerste paus'. Dat is een verzinsel om autoriteit op te eisen, wat mij betreft. Een van vele verzinsels, zoals ook het vervalste document 'de gift van Constantijn', wat hierboven al in de artikelen over 'Vicarius filli Dei' werd genoemd.
Er staat helemaal nergens dat ze naar de hemel gingen. Dat verzin je ter plekke. Er staat wel dat ze naar de stad gingen.quote:Op vrijdag 18 april 2025 16:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Die mensen stonden uit de dood op en gingen naar de hemel. Die kregen blijkbaar toen al een nieuw lichaam. Mozes is ook zo'n geval, die is ook eerder uit de dood opgewekt. Waar kwamen ze vandaan? Uit het graf, die mensen waren al eerder gestorven. En God wekte ze uit de dood op. Dus ik begrijp niet echt wat je punt is. Het was een vervroegde wederopstanding van een selecte groep mensen. In openbaringen wordt over diezelfde mensen gesproken, en over Mozes dus ook.
Als het onderwerp ter sprake komt (wat hier in dit topic het geval is), dan probeer ik aan de hand van bronnen aan te tonen hoe de vork wat mij betreft in de steel zit. Vaak citeer ik dan simpelweg katholieke bronnen, zoals hierboven Pius XI, om op te helderen wat de leer van de RKK nu eigenlijk is, en hoe die zich verhoudt tot de geschriften.quote:Op maandag 21 april 2025 23:48 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ik denk echt niet dat hun invloed gestaag toeneemt (toch niet onder het gewone volk) Integendeel.. steeds meer
mensen laten zich ontdopen, de kerken lopen leeg. Steeds minder huwelijken en begrafenissen in kerken.
Ik ken je niet goed genoeg om te weten hoe specifiek jij 'strijdt' tegen de doctrine van de katholieke kerk. Ik kan alleen uit de uitspraken van anderen hier halen dat dit zo is. Klopt dit? Of ga je even hard in de aanval tegenover de macht en doctrine van andere religies?
Ik ga hier trouwens morgen pas terug kunnen komen kijken... De wekker gaat vroeg
Daar heb je gelijk in, ik heb me daarin vergist. Ik weet niet wat er daarna met ze is gebeurd. Het enige wat ik uit bijv. Openbaring kan opmaken, is dat er al mensen in de hemel zijn (de ouderlingen bijvoorbeeld). Dus het is goed mogelijk dat onder die mensen ook mensen al voortijdig naar de hemel zijn gegaan, hoewel dat niet expliciet genoemd wordt.quote:Op dinsdag 22 april 2025 07:50 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Er staat helemaal nergens dat ze naar de hemel gingen. Dat verzin je ter plekke. Er staat wel dat ze naar de stad gingen.
Verder geen woord. Zeer merkwaardig. Niemand keer er blijkbaar van op en niemand verder vond het de moeite waard om het vast te leggen.
Dat is mijn punt.
Ik denk niet dat Jezus het over 'kerkvader' had, maar echt als een spirituele autoriteit. Het wordt genoemd in Jezus' aanklacht tegen de farizeeën en schriftgeleerden, die ook een ongezonde en ongefundeerde autoriteit uitoefenden over het volk, op basis van hun eigen tradities die tegen de geschriften indruisten. De RKK doet dat ook door zichzelf tussen mens en God te plaatsen: een priester is nodig voor je verlossing, en ieder mens moet onderworpen zijn aan de autoriteit van de RKK. Maar de bijbel leert dit helemaal niet, die leert dat rechtvaardigheid uit genade door het geloof is, en niet door onderwerping aan een ander mens op aarde die in Gods naam kan beslissen of je vergeven of vervloekt wordt.quote:Op dinsdag 22 april 2025 00:00 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Wat dat deel van vader betreft. Het kan dat je het meer als kerkvader moet zien. Je had naast Rome in de begindagen ook andere bolwerken met een kerkelijke supermacht zoals Antioch, Constantinople, Jerusalem en Efeze. Die zijn door de tijd allemaal hun oorspronkelijke authoriteit kwijtgeraakt.
Dat doet hij voortdurend. Zo beweert hij dat de Paus de plaatsvervanger van Jezus op Aarde is. God die toestaat dat zijn enige, doodgemartelde Zoon vervangbaar is, is een leugenachtige voorstelling van zaken van deze user.quote:Op dinsdag 22 april 2025 07:50 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Er staat helemaal nergens dat ze naar de hemel gingen. Dat verzin je ter plekke.
Dat is nou juist het hele probleem aan die titel 'vicar of Christ'. Christus kan niet vervangen worden door een zondig mens, en een zondig mens is geen 'heilige vader' waar je je aan moet onderwerpen.quote:Op dinsdag 22 april 2025 09:13 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Dat doet hij voortdurend. Zo beweert hij dat de Paus de plaatsvervanger van Jezus op Aarde is. God die toestaat dat zijn enige, doodgemartelde Zoon vervangbaar is, is een leugenachtige voorstelling van zaken van deze user.
Hij stelt andere religies/religieuze stromingen voortdurend in een kwaad licht. Heel merkwaardig allemaal want de RK-kerk bestaat al 2.000 jaar, gegrondvest op de eerste Paus (zoals de huidige RK-kerk dat stelt) namelijk Petrus. En de sekte waar deze user lid van is, bestaat uit hoogst merkwaardige mensen en zal het waarschijnlijk nog geen 100 jaar meer volhouden en een voetnootje blijken te zijn in het grote boek van religieus denken.
Maar ach, ik ben geïnteresseerd in geschiedenis (ook het religieus denken), ik ben geen gelovige .... dus wie ben ik dat ik dit allemaal mag uitspreken in dit subforum?![]()
Jezus kan qua historische tijdlijn nooit iets over de paus of een andere kerkvader uitgesproken hebben. De context van het woord vader hier kan wel degelijk verschillen. Je had God de Vader (van Jezus) , de Paus is God de Vader niet en dat weten de katholieken ook wel. Jij noemt je vader toch ook gewoon vader?quote:Op dinsdag 22 april 2025 08:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik denk niet dat Jezus het over 'kerkvader' had,
Als God sprak Jezus natuurlijk ook als profeet en deed daarmee uitspraken die betrekking hadden op de toekomst. Een van de duidelijkste voorbeelden daarvan is zijn waarschuwing voor de val van Jeruzalem. in 70 n.Chr.quote:Op dinsdag 22 april 2025 09:40 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Jezus kan qua historische tijdlijn nooit iets over de paus of een andere kerkvader uitgesproken hebben. De context van het woord vader hier kan wel degelijk verschillen. Je had God de Vader (van Jezus) , de Paus is God de Vader niet en dat weten de katholieken ook wel.
nee, dat deed Jezus niet. Dat doet Ali_Kannibali.quote:Op dinsdag 22 april 2025 09:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Als God sprak Jezus natuurlijk ook als profeet en deed daarmee uitspraken die betrekking hadden op de toekomst.
In de geschriften doet Jezus dat duidelijk wel.quote:Op dinsdag 22 april 2025 10:34 schreef Beathoven het volgende:
[..]
nee, dat deed Jezus niet. Dat doet Ali_Kannibali.
Onzin, zoals ik al schreef waren er decentrale machtscentra buiten Rome (Antioch, Efeze, Constantinopel, Jerusalem) die allemaal ontstonden in de tijden van de canonisatie en toen er zeker nog geen centrale macht vanuit Rome bestond. In de loop van de tijd ontstonden er verschuivingen. Jezus heeft nooit een mening over de paus gehad en het is dik gekunsel om er wel iets in te willen rijgen.quote:Op dinsdag 22 april 2025 10:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
In de geschriften doet Jezus dat duidelijk wel.
Je spreekt zelf onzin of kent gewoon de betreffende teksten niet, want hij heeft het herhaaldelijk over 'de voleinding van de wereld', het komende oordeel, en andere gebeurtenissen die in de toekomst zouden plaatsvinden, en verwijst daarbij ook naar andere profeten, zoals Daniël. Dus mij lijkt het dat je die dingen gewoon negeert om je eigen narratief in de tekst in te passen, op basis van ontkenning, en niet op basis van wat er werkelijk geschreven staat.quote:Op dinsdag 22 april 2025 10:44 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Onzin, zoals ik al schreef waren er decentrale machtscentra buiten Rome (Antioch, Efeze, Constantinopel, Jerusalem) die allemaal ontstonden in de tijden van de canonisatie en toen er zeker nog geen centrale macht vanuit Rome bestond. In de loop van de tijd ontstonden er verschuivingen. Jezus heeft nooit een mening over de paus gehad en het is dik gekunsel om er wel iets in te willen rijgen.
Qua levenslessen vind je mogelijk meer van het geloof terug in wat Franciscus uitdroeg t.o.v. kapitalistisch georienteerde einddtijd-profeten die geen rode draad vormen in je kritiek.
Nee slechts in de christelijke uitleg van die geschriften. Nogal een verschil.quote:Op dinsdag 22 april 2025 10:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
In de geschriften doet Jezus dat duidelijk wel.
Petrus zou het fundament zijn waarop Jezus zijn "gemeente" stichtte. Halverwege Handelingen echter, na wat ruzies tussen hem en Paulus, delft Petrus het onderspit en wordt weggeschreven uit de geschriften. Hierna neemt Paulus de touwtjes in handen.quote:Op dinsdag 22 april 2025 11:18 schreef Alarmonoff het volgende:
De hele apostolische successie van wat het pausdom werd, met als Petrus de eerste bisschop van Rome is gefundeerd op een leugen. Petrus was geen paus en bisschop van Rome maar opziener en herder van de kleine kudde van gelovige joden in Jeruzalem, de kerk die Paulus vervolgde.
De begrippen kerk als instituut en Paus als kerkleider bestonden toen nog niet, suffie. De latere RK-kerk heeft Petrus postuum benoemd als 1e Paus. De kern van Petrus’ boodschap luidt: Jezus Christus is de Zoon van God, onze Heer (Romeinen 1:1-4). Jezus is als martelaar gestorven, maar daarna is hij uit de dood opgestaan en nu is hij bij God in de hemel (1 Korintiërs 15:3-4). Na Petrus hebben de 'kerkleiders' eeuwenlang gediscussieerd/gefantaseerd over het goddelijk-zijn van Jezus met als uitkomst het dogma van de drie-eenheid.quote:Op dinsdag 22 april 2025 11:18 schreef Alarmonoff het volgende:
De hele apostolische successie van wat het pausdom werd, met als Petrus de eerste bisschop van Rome is gefundeerd op een leugen. Petrus was geen paus en bisschop van Rome maar opziener en herder van de kleine kudde van gelovige joden in Jeruzalem, de kerk die Paulus vervolgde.
Petrus bleef gewoon bij de kudde in Jeruzalem zoals opgedragen in het laatste hoofdstuk van Johannes, Paulus zou naar de naties reizen, zijn joodse vrienden hebben het fundament waar Jezus over spreekt in Rome gelegd, niet Petrus en niet Paulus.quote:Op dinsdag 22 april 2025 11:28 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Petrus zou het fundament zijn waarop Jezus zijn "gemeente" stichtte. Halverwege Handelingen echter, na wat ruzies tussen hem en Paulus, delft Petrus het onderspit en wordt weggeschreven uit de geschriften. Hierna neemt Paulus de touwtjes in handen.
Het zijn dan ook Christelijke geschriften, geschreven door Christenen voor Christenen.quote:Op dinsdag 22 april 2025 11:22 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Nee slechts in de christelijke uitleg van die geschriften. Nogal een verschil.
Het laatste wat over hem wordt vernomen in de Bijbel:quote:Op dinsdag 22 april 2025 11:42 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Petrus bleef gewoon bij de kudde in Jeruzalem zoals opgedragen in het laatste hoofdstuk van Johannes, Paulus zou naar de naties reizen, zijn joodse vrienden hebben het fundament waar Jezus over spreekt in Rome gelegd, niet Petrus en niet Paulus.
In handelingen 15 is hij weer in Jeruzalem en dat is de laatste keer dat z'n naam voorkomt in dit boek.quote:
Het is allemaal veel later ingesteld, ben ik het mee eens. Ze hebben het laten baseren op de uitspraak: de rots waarop Jezus zijn gemeente zou bouwen.quote:Op dinsdag 22 april 2025 11:41 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
De begrippen kerk als instituut en Paus als kerkleider bestonden toen nog niet, suffie. De latere RK-kerk heeft Paulus postuum benoemd als 1e Paus. De kern van Paulus’ boodschap luidt: Jezus Christus is de Zoon van God, onze Heer (Romeinen 1:1-4). Jezus is als martelaar gestorven, maar daarna is hij uit de dood opgestaan en nu is hij bij God in de hemel (1 Korintiërs 15:3-4). Na Paulus hebben de 'kerkleiders' eeuwenlang gediscussieerd/gefantaseerd over het goddelijk-zijn van Jezus met als uitkomst het dogma van de drie-eenheid.
Wat dus niet Petrus maar Paulus bleek te zijn. Jezus vergiste zich.quote:Op dinsdag 22 april 2025 11:54 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Het is allemaal veel later ingesteld, ben ik het mee eens. Ze hebben het laten baseren op de uitspraak: de rots waarop Jezus zijn gemeente zou bouwen.
Die rots is Jezus zelf, hij refereerde naar de uitspraak die Petrus deed, dat lees ik erin, het fundament dat Paulus steeds legde was Jezus Christus, dat zie ik als bevestiging.quote:Op dinsdag 22 april 2025 11:55 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Wat dus niet Petrus maar Paulus bleek te zijn. Jezus vergiste zich.
Drie religieuze koninkrijken strijden om wereldheerschappij: wat jij aanhaalt, judaisme (baseren ze op profetie) en islam.quote:Op dinsdag 22 april 2025 11:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Maar het doel van Rome is om de gehele wereld onder haar gezag te krijgen omdat ze zich daar de rechtmatige heerser over beschouwt, en daar werkt dit instituut dan ook nog altijd naar toe.
En uit die strijd zal uiteindelijk een eenheid ontstaan onder 1 gemeenschappelijke 'messias'.quote:Op dinsdag 22 april 2025 12:12 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Drie religieuze koninkrijken strijden om wereldheerschappij: wat jij aanhaalt, judaisme en islam.
Vind het een interessant feitje dat de bijbelvertaling van Ulfilas het runenschrift heeft uitgevonden en dat dit boek aan de overwinning op Rome heeft bijgedragen door die volken de bijbel in hun taal te geven.
Denk het ook. Maar is het bijbels te onderbouwen of is dat narratief langzaam erin geslopen?quote:Op dinsdag 22 april 2025 12:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
En uit die strijd zal uiteindelijk een eenheid ontstaan onder 1 gemeenschappelijke 'messias'.
Ik denk dat de bijbel daar vrij duidelijk over is.quote:Op dinsdag 22 april 2025 12:15 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Denk het ook. Maar is het bijbels te onderbouwen of is dat narratief langzaam erin geslopen?
Bekijk deze YouTube-video
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En meer:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Waarom noemde hij Simon dan Kefas of Petrus?quote:Op dinsdag 22 april 2025 11:58 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Die rots is Jezus zelf, hij refereerde naar de uitspraak die Petrus deed, dat lees ik erin, het fundament dat Paulus steeds legde was Jezus Christus, dat zie ik als bevestiging.
You tell me. Kan me voorstellen dat ze Petrus als die fundament van de kerk erin lezen.quote:Op dinsdag 22 april 2025 12:27 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Waarom noemde hij Simon dan Kefas of Petrus?
Dit gaat toch om de 144.000?quote:Op dinsdag 22 april 2025 08:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in, ik heb me daarin vergist. Ik weet niet wat er daarna met ze is gebeurd. Het enige wat ik uit bijv. Openbaring kan opmaken, is dat er al mensen in de hemel zijn (de ouderlingen bijvoorbeeld). Dus het is goed mogelijk dat onder die mensen ook mensen al voortijdig naar de hemel zijn gegaan, hoewel dat niet expliciet genoemd wordt.
Onzin, vraag maar aan Galaten 3:26, Johannes 1:12, en Matteüs 5:9.quote:Op maandag 21 april 2025 15:05 schreef Bassie48 het volgende:
Tja, God heeft maar 1 zoon. Die kan je dus logischerwijs niet vervangen. Maar je kan kennelijk wel Zijn plaats bekleden op aarde.
Petros, de oorspronkelijke Griekse versie van de naam Peter, betekent "steen" of "rots".quote:Op dinsdag 22 april 2025 12:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Peter = petros = steentje, en petra = rots.
Dus Jezus zegt: Jij bent Petros, en op deze petra zal ik mijn kerk bouwen.
Jij bent een kiezelsteen, en op deze rots zal ik mijn kerk bouwen.
Die rots is het geloof dat Jezus Christus de messias is. Dat gelooft wordt vanuit de hemelen door God onthuld aan de mensen vanuit genade. Want het geloof in Jezus is de basis van de kerk. Niet een zondig man die Jezus nog even later driemaal vloekend zou ontkennen.
Het zit hem erin dat met 'petros' een individuele steen wordt bedoeld, en met 'petra' meer een rots, een fundament.quote:Op dinsdag 22 april 2025 13:40 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Petros, de oorspronkelijke Griekse versie van de naam Peter, betekent "steen" of "rots".
Waarom jij daar (kiezel) steentje van maakt is mij onduidelijk.
Verder komt geloof natuurlijk niet uit de hemel, maar vanaf de aarde. Anders zou het niet eerlijk zijn want ik geloof niet. Althans niet in jouw God.
Klopt helemaal. De christelijke mens heeft God geschapen naar zijn evenbeeld. Als de mens is uitgestorven is zijn God ook verdwenen.quote:Op dinsdag 22 april 2025 13:40 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Petros, de oorspronkelijke Griekse versie van de naam Peter, betekent "steen" of "rots".
Verder komt geloof natuurlijk niet uit de hemel, maar vanaf de aarde. Anders zou het niet eerlijk zijn want ik geloof niet. Althans niet in jouw God.
Ik heb het over de letterlijke betekenis van "de Zoon van God". Een betekenis die christenen er later aangeplakt hebben. Nergens staat in de bijbel dat Jezus zegt "Ik ben de Zoon van God".quote:Op dinsdag 22 april 2025 13:39 schreef Mijk het volgende:
[..]
Onzin, vraag maar aan Galaten 3:26, Johannes 1:12, en Matteüs 5:9.
Hoe bedoel je die zin dan?quote:Op dinsdag 22 april 2025 15:04 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Ik heb het over de letterlijke betekenis van "de Zoon van God". Een betekenis die christenen er later aangeplakt hebben. Nergens staat in de bijbel dat Jezus zegt "Ik ben de Zoon van God".
De uitdrukking ‘zoon of zonen van God’ kan op verschillende manieren worden geïnterpreteerd:quote:Op dinsdag 22 april 2025 15:04 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Ik heb het over de letterlijke betekenis van "de Zoon van God". Een betekenis die christenen er later aangeplakt hebben. Nergens staat in de bijbel dat Jezus zegt "Ik ben de Zoon van God".
Dat de paus dus niet de plaatsvervanger van Christus op aarde genoemd mag worden. Immers, "God heeft maar 1 doodgemartelde Zoon die is voortgekomen uit een maagdelijke geboorte van zijn moeder Maria". Ali zit hier namelijk leugens en laster te verspreiden over de RK kerk.quote:
Temeer omdat Jezus Aramees sprak, dus zo'n uitleg snijdt al geen hout . Je kunt in het Koine bovendien dat onderscheid niet maken; het verschil is waarschijnlijk domweg een geslachtskwestie.quote:Op dinsdag 22 april 2025 13:40 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ali vaart al jaren bewust voorbij aan socialistische praatjes van Jezus.quote:Op dinsdag 22 april 2025 17:46 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Dat de paus dus niet de plaatsvervanger van Christus op aarde genoemd mag worden. Immers, "God heeft maar 1 doodgemartelde Zoon die is voortgekomen uit een maagdelijke geboorte van zijn moeder Maria". Ali zit hier namelijk leugens en laster te verspreiden over de RK kerk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |