Dat zou naar gehelleniseerde Joden kunnen verwijzen, maar veel specifieke informatie om tot deze conclusie te komen, is er niet, vind je wel?quote:Op zondag 20 april 2025 12:23 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Klopt, maar je kunt het zien als vervulling hiervan:
Joh 10:16 SV Ik heb nog andere schapen, die van dezen stal niet zijn; deze moet Ik ook toebrengen; en zij zullen Mijn stem horen; en het zal worden één kudde, en één Herder.
Het woord in de textus receptus is 'Hellenos' en dat betekent inderdaad 'Hellenist' oftewel Griek. Maar dat is een metoniem voor 'heiden', zoals we bijv. ook 'Den Haag' zeggen als we het over de overheid hebben. Je moet dit niet te letterlijk nemen, de vertaling in de King James is meer idiomatisch die de bedoelde betekenis weergeeft in plaats van het letterlijke woord. Maar het komt op hetzelfde neer, het geloof werd immers niet beperkt tot 'Joden en Grieken', maar tot 'Joden en heidenen', oftewel de hele mensheid.quote:De jood (en ook de griek, hellenist) eerst. Kjv vertaalt (ten onrechte?) griek als heiden, gentile in rom 2:9.
De jood eerst en ook de griek klinkt raar, het zou logischer zijn als "de jood en griek eerst" of "de jood eerst en dan de griek".
In de vele steden die de apostelen bezoeken, toch? Kijk naar de Atheners met al hun afgoden, de bewoners van Efeze, enzovoorts. De korinthiërs waren ook duidelijk heidenen.quote:Komen echte heidenen wel voor in handelingen op Cornelius en de filosofen na?
Gebaseerd op je geloof, snap ik dat, de feiten vertellen een ander verhaal.quote:Op zondag 20 april 2025 12:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat is jouw mening. Ik zie in het NT juist precies de vervulling van het OT. Wat het OT aankondigde, wordt beschreven in het NT.
Leuke stelling maar totaal niet onderbouwd.quote:Op zondag 20 april 2025 13:19 schreef dop het volgende:
[..]
Gebaseerd op je geloof, snap ik dat, de feiten vertellen een ander verhaal.
Oh ja, efeze en nog meer plaatsen komen ze duidelijk in voor. Het heeft niks te maken met verhevener zijn, er staat dat hun taak is om een licht tot de heidenen te worden, dat is hun arbeid, de joden die door Paulus bekeren worden zijn medearbeiders genoemd tot dat doel:quote:Op zondag 20 april 2025 12:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat zou naar gehelleniseerde Joden kunnen verwijzen, maar veel specifieke informatie om tot deze conclusie te komen, is er niet, vind je wel?
Ik zie dat Jezus zich openstelde voor heidenen, Samaritanen (wat halfjoden waren), Romeinen, enzovoorts.
Ik zou dus eerder denken dat Jezus het hier had over alle niet-Joden die Hij ook zou bereiken, zoals in de praktijk ook is gebeurd (wij zijn er voorbeelden van).
[..]
Het woord in de textus receptus is 'Hellenos' en dat betekent inderdaad 'Hellenist' oftewel Griek. Maar dat is een metoniem voor 'heiden', zoals we bijv. ook 'Den Haag' zeggen als we het over de overheid hebben. Je moet dit niet te letterlijk nemen, de vertaling in de King James is meer idiomatisch die de bedoelde betekenis weergeeft in plaats van het letterlijke woord. Maar het komt op hetzelfde neer, het geloof werd immers niet beperkt tot 'Joden en Grieken', maar tot 'Joden en heidenen', oftewel de hele mensheid.
[..]
In de vele steden die de apostelen bezoeken, toch? Kijk naar de Atheners met al hun afgoden, de bewoners van Efeze, enzovoorts. De korinthiërs waren ook duidelijk heidenen.
Wat mij betreft is het toch een beetje dingen lezen die er niet staan op basis van het vooringenomen idee dat de Joden toch verhevener zijn dan de heidenen. Evangelische Christenen lijken die neiging soms zelf ook te hebben op basis van het idee dat de Joden als 'ware volk van God' weer terugkeren naar het letterlijke Israël en er een derde tempel komt. Maar dat is moeilijk te verdedigen op basis van de geschriften.
Wat ik lees is dat Paulus een groot verlangen had om het evangelie naar de Joden te brengen. Dus hoewel hij was uitverkoren tot apostel voor de heidenen, richtte hij zich in elke stad steeds eerst op de Joden in de synagogen. Dat verklaart waarom ook in de heidense gebieden de eerste Christenen vaak Joden waren.quote:Op zondag 20 april 2025 13:27 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Oh ja, efeze en nog meer plaatsen komen ze duidelijk in voor. Het heeft niks te maken met verhevener zijn, er staat dat hun taak is om een licht tot de heidenen te worden, dat is hun arbeid, de joden die door Paulus bekeren worden zijn medearbeiders genoemd tot dat doel:
Act 13:47 KJV For so hath the Lord commanded us, saying, I have set thee to be a light of the Gentiles, that thou shouldest be for salvation unto the ends of the earth.
Act 18:1-4 KJV 1 After these things Paul departed from Athens, and came to Corinth; 2 And found a certain Jew named Aquila, born in Pontus, lately come from Italy, with his wife Priscilla; (because that Claudius had commanded all Jews to depart from Rome:) and came unto them. 3 And because he was of the same craft, he abode with them, and wrought: for by their occupation they were tentmakers.
4 And he reasoned in the synagogue every sabbath, and persuaded the Jews and the Greeks.
Hier staat ook het fundament en achtergrond van de Romeinenbrief, en toont aan dat de eerste Christen in Rome joden waren.
Rom 16:3 KJV Greet Priscilla and Aquila my helpers in Christ Jesus:
Als je Handelingen weer leest hou het idee in het achterhoofd, dan zie je het misschien ook.
Hij ging in iedere stad als eerste naar de synagogen en daarbinnen zaten joden en 'heidenen', maar heidenen als in niet-joden komen daar niet. Daarom was m'n stelling: heidenen en Grieken worden kinderen van Israël mee bedoeld. Heidenen is vertaald van het woord ethnos, en daarmee stel ik dat dit joden zijn die geassimileerd zijn in land van verstrooiing en varkensvlees eten.quote:Op zondag 20 april 2025 13:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat ik lees is dat Paulus een groot verlangen had om het evangelie naar de Joden te brengen. Dus hoewel hij was uitverkoren tot apostel voor de heidenen, richtte hij zich in elke stad steeds eerst op de Joden in de synagogen. Dat verklaart waarom ook in de heidense gebieden de eerste Christenen vaak Joden waren.
Ik geloof niet dat als wat je beschrijft in de bijbel het geval zou zijn (wat ik niet geloof, maar hypothetisch) dat zou zijn om een gevoel van verhevenheid te bevorderen, maar dat mensen die nu met dit soort theorieën op de proppen komen dat doen om zichzelf (Joden in dit geval) verhevener te voelen boven heidenen (of door de Joden op een voetstuk te zetten zichzelf moreler kunnen voelen dan mensen die dat niet doen). Ik zie hetzelfde namelijk onder bepaalde zwarte gemeenschappen, die zichzelf tot het 'ware Israël' hebben benoemd bijvoorbeeld (black Hebrew Israelites). Zo zijn er nog een aantal groepen die graag zichzelf (of anderen) een speciale status toekennen op basis van etnische kenmerken, en wat mij betreft leidt dat alleen maar tot verdeeldheid. Die scheiding tussen Jood en heiden is nu juist opgeheven met de dood van Christus:
11Bedenk daarom dat u die voorheen heidenen was in het vlees en die onbesnedenen genoemd werd door hen die genoemd worden besnijdenis in het vlees, die met de hand gebeurt,
12dat u in die tijd zonder Christus was, vervreemd van het burgerschap van Israël en vreemdelingen wat betreft de verbonden van de belofte. U had geen hoop en was zonder God in de wereld.
13Maar nu, in Christus Jezus, bent u, die voorheen veraf was, door het bloed van Christus dichtbij gekomen.
14 Want Hij is onze vrede, Die beiden één gemaakt heeft. En door de tussenmuur, die scheiding maakte, af te breken,
15heeft Hij de vijandschap in Zijn vlees tenietgedaan, namelijk de wet van de geboden, die uit bepalingen bestond, opdat Hij die twee in Zichzelf tot één nieuwe mens zou scheppen en zo vrede zou maken,
16en opdat Hij die beiden in één lichaam met God zou verzoenen door het kruis, waaraan Hij de vijandschap gedood heeft.
Wat mij betreft druist die theorie dus in tegen wat de bijbel hierover zelf zegt. Als je het toch gaat herkennen omdat je stukken leest met die gedachte al in je achterhoofd, kun je altijd dingen herkennen die je idee bevestigen. Maar dan moet je dus teksten als hierboven negeren, en dat kan niet.
Waarom zou je 'etnos' (wat simpelweg 'naties' betekent) associëren met 'joden die geassimileerd zijn in het land van verstrooiing'?quote:Op zondag 20 april 2025 14:07 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Hij ging in iedere stad als eerste naar de synagogen en daarbinnen zaten joden en 'heidenen', maar heidenen als in niet-joden komen daar niet. Daarom was m'n stelling: heidenen en Grieken worden kinderen van Israël mee bedoeld. Heidenen is vertaald van het woord ethnos, en daarmee stel ik dat dit joden zijn die geassimileerd zijn in land van verstrooiing en varkensvlees eten.
Vandaag de dag komt dit ook voor.
Iemand stelde dat de besnijdenis zulke joden onbesnijdenis noemt.
Mee eens het ontbreekt je aan feitelijke onderbouwing. Daarom noemen we het ook geloof.quote:Op zondag 20 april 2025 13:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Leuke stelling maar totaal niet onderbouwd.
Dat vers in Genesis moet nog toekomst zijn want er is niet bepaald sprake van. Het gebeurt door het nageslacht van Abraham oftewel de ware kinderen van Abraham worden de zegen voor alle volken. Het OT getuigt van toekomstige beloftes over deze tijd dat ook de wedergeboorte als periode, (aoin, het eeuwig leven), wordt genoemd in het NT. Of de Steen in Daniel.quote:Op zondag 20 april 2025 14:15 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Waarom zou je 'etnos' (wat simpelweg 'naties' betekent) associëren met 'joden die geassimileerd zijn in het land van verstrooiing'?
Wat doe je dan met de belofte waarvan het kruis de vervulling was?
Genesis 22:18En in uw Nageslacht zullen alle volken van de aarde gezegend worden, omdat u Mijn stem gehoorzaam geweest bent.
Dat druist hier toch rechtstreeks tegenin? Er bestond toen nog niet eens een Jood. Dit gaat om alle volken van de aarde, letterlijk.
De Joden waren het uitverkoren volk om aan de omliggende naties de kennis over God te verspreiden en om de messias voort te brengen: "1Wat heeft de Jood dan voor op anderen? Of wat is het voordeel van het besneden zijn? 2Veel, in alle opzichten. Want in de eerste plaats zijn hun de woorden van God toevertrouwd. ... 21Maar nu is zonder de wet gerechtigheid van God geopenbaard, waarvan door de Wet en de Profeten is getuigd: 22 namelijk gerechtigheid van God door het geloof in Jezus Christus, tot allen en over allen die geloven, want er is geen onderscheid." Romeinen 3.
6Hij zei: Het is te gering dat U voor Mij een Knecht zou zijn
om op te richten de stammen van Jakob
en om hen die van Israël gespaard werden, terug te brengen.
Ik heb U ook gegeven tot een Licht voor de heidenvolken,
om Mijn heil te zijn tot aan het einde der aarde. Jesaja 49
5Zie, ik heb u de verordeningen en bepalingen geleerd, zoals de HEERE, mijn God, mij geboden heeft; om zo te handelen in het midden van het land waarin u zult komen om het in bezit te nemen.
6Neem ze in acht en doe ze; want dat zal uw wijsheid en uw inzicht zijn voor de ogen van de volken, die al deze verordeningen horen zullen en zullen zeggen: Werkelijk, dit grote volk is een wijs en verstandig volk! Deuteronomium 4
Het uiteindelijke doel is altijd de redding van de hele mensheid geweest.
Dus het idee dat met 'heidenen' eigenlijk 'hellenistische Joden' wordt bedoeld, druist hier volledig tegen in.
Daarom zeg ik: dan kom je dus opnieuw bij een theorie waarbij een specifieke bevolkingsgroep verheven wordt boven de rest. Terwijil de hele missie van Christus was om de hele mensheid te redden:
Johannes 3:16 Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.
'ieder die in hem gelooft' is niet 'iedere Jood en hellenistische Jood', maar ieder mens.
Ik zou dit soort theorieën dus heel snel weer vergeten.
Nee, dit druist in tegen wat Paulus hier zegt:quote:Op zondag 20 april 2025 14:40 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Dat vers in Genesis moet nog toekomst zijn want er is niet bepaald sprake van. Het gebeurd door het nageslacht van Abraham oftewel de ware kinderen van Abraham worden de zegen voor alle volken. Het OT getuigt van toekomstige beloftes over deze tijd dat ook de wedergeboorte als periode, (aoin, het eeuwig leven), wordt genoemd in het NT. Of de Steen in Daniel.
De verstrooiing onder de ethnos was een feit en dat deze geroepen en verzameld zouden worden was ook een feit en belofte. Dat er heidenen in de synagoge zaten is een aanwijzing dat heidenen naar joden in de verstrooiing kan verwijzen.
Die belofte gebeurt van mens op mens, het nageslacht is het zaad van Abraham dat Jezus Christus is, zijn gemeente dat zijn lichaam is moet in de wederopstanding deze zegen worden voor alle volken.quote:Op zondag 20 april 2025 14:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, dit druist in tegen wat Paulus hier zegt:
Galaten 3:16 Welnu, zo zijn de beloften aan Abraham en aan zijn nageslacht gedaan. Hij zegt niet: En aan de nageslachten, alsof er sprake zou zijn van velen; maar van één: En aan uw Nageslacht; dat is Christus.
Dat nageslacht is dus niet 'de Joden', maar 'Christus'.
De Joden zijn niet de zegening voor de naties, Christus zorgt voor die zegening. Omdat Christus het lam zou zijn dat de zonden van de wereld zou wegnemen.
Verder druist je stelling in tegen alle andere verzen die nu juist steeds benadrukken dat er geen onderescheid is. Ik begrijp niet waarom je nu toch per se een onderscheid wilt zien, terwijl er letterlijk op meerdere plekken staat dat er geen onderscheid meer is.
In welke wederopstanding?quote:Op zondag 20 april 2025 14:47 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Die belofte gebeurt van mens op mens, het nageslacht is het zaad van Abraham dat Jezus Christus is, zijn gemeente dat zijn lichaam is moet in de wederopstanding deze zegen worden voor alle volken.
Wie heeft er nou een gekleurde bril?quote:Heidenen in bepaalde context betekent jood of hellenistische jood, kun je dat ook zien met de gekleurde bril af?
De eerste wederopstanding zal het begin zijn van die zegen aan alle volken.quote:Op zondag 20 april 2025 14:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
In welke wederopstanding?
Waarom zouden Christenen die zegening zijn? Kan een Christen iemand anders' zonden wegnemen?
Ja, All = One,interessante stelling hier wel Ali. Religare he, onderscheid maken tussen partijen is per definitie God uitsluiten. Want God == The All, alles wat is.quote:Op zondag 20 april 2025 14:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, dit druist in tegen wat Paulus hier zegt:
Galaten 3:16 Welnu, zo zijn de beloften aan Abraham en aan zijn nageslacht gedaan. Hij zegt niet: En aan de nageslachten, alsof er sprake zou zijn van velen; maar van één: En aan uw Nageslacht; dat is Christus.
Dus dat bij uitstek jij hier begint over "geen onderscheid" vind ik best wel grappig. Nu ben ik het ermee eens, want jezelf distantieren dmv "verschillende religie" van anderen, is juist je rug toe keren naar God, want er kán geen onderscheid zijn als je het wilt ervaren.quote:Dat nageslacht is dus niet 'de Joden', maar 'Christus'.
De Joden zijn niet de zegening voor de naties, Christus zorgt voor die zegening. Omdat Christus het lam zou zijn dat de zonden van de wereld zou wegnemen.
Verder druist je stelling in tegen alle andere verzen die nu juist steeds benadrukken dat er geen onderescheid is. Ik begrijp niet waarom je nu toch per se een onderscheid wilt zien, terwijl er letterlijk op meerdere plekken staat dat er geen onderscheid meer is. Christus heeft dat onderscheid weggenomen door de wet van Mozes te vervullen. Die wet maakte een onderscheid tussen Jood en Heidenen. Daarom hadden heidenen geen toegang tot God via de tempel. Maar nu die wet is vervuld en dus weggenomen, hebben ook de heidenen toegang tot God via Christus, gesymboliseerd werd door het doek dat scheurde.
Dat is een occulte spreuk.quote:Op zondag 20 april 2025 15:00 schreef Mijk het volgende:
All = One.
The Universe is Mental, The All is Mind.
As Above, So Below.
As Within, So Without.
As the Universe, So the Soul.
Er staat dat 'ieder die gelooft' behouden zal worden.quote:Op zondag 20 april 2025 15:00 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
De eerste wederopstanding zal het begin zijn van die zegen aan alle volken.
De openbaring van de kinderen van God waar de mensheid met uitgestrekt hoofd naar uitkijkt.
De mensheid wordt niet verbrand maar gezegend door de kinderen van God hier op aarde.
Er staat alle volken en niet de 1% met de juiste leer.
Dat komt van de Kybalion - Hermeticism, daar stamt ook je Bijbel vanaf in the end, want dit komt uit Kemeticism (Ancient Egyptian Religion). En dit is al een stukje ouder dan je Bijbel, en deze zeiden al behoorlijk wat eerder dat "The Kingdom of Heaven is Within", vér voordat er uberhaupt sprake was van een Jezus. Het Jodendom stamt zéér waarschijnlijk af van die Egyptische kennis.quote:Op zondag 20 april 2025 15:04 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Dat is een occulte spreuk.
As man so female en je hebt baphomet,sophia, hermeticism,theosophy,the secret doctrine.
Mozes deed afstand van Egypte en de pleziertjes en status, hij voelde verbintenis met zijn volk die God nog niet kende maar bekend werd toen Hij ze redde en zich aan hen voorstelde as Jehovah.quote:Op zondag 20 april 2025 15:10 schreef Mijk het volgende:
[..]
Dat komt van de Kybalion - Hermeticism, daar stamt ook je Bijbel vanaf in the end, want dit komt uit Kemeticism (Ancient Egyptian Religion). En dit is al een stukje ouder dan je Bijbel, en deze zeiden al behoorlijk wat eerder dat "The Kingdom of Heaven is Within", vér voordat er uberhaupt sprake was van een Jezus. Het Jodendom stamt zéér waarschijnlijk af van die Egyptische kennis.
Nu weten we dat Egypte zéér ver voor liep indertijd op de hele wereld als we kijken naar militaire kracht, architectuur en sterrenkunde, dus de kans is bijzonder groot dat zij ook véél verder waren in deze materie. Mozes wordt zelfs opgevoed aan het hof van de farao (Exodus 2), wat historisch impliceert dat hij initieel werd gevormd door Egyptische kennis en rituelen. Dus kijk uit met wat je zegt over dat zogenaamd "occulte", het is extreem waarschijnlijk dat OT hier vanaf stamt, en dus ook jouw hele religie.
The Secret Doctrine is van Blavatsky, een spinoff hiervan... die neem ik wat minder serieus omdat ook zij met allerlei tovenarijen komt, het lijkt meer sektarisch, al zit ze in de buurt.
Ja, dat zegt niet zoveel over de kennis die daar aanwezig was. En ik geloof niet zo in "een plaag van god", zo ook niet "in de zondvloed van god", wellicht een tsunami die atlantis ook omzeep hielp, maar mug > olifant is héél snel het geval binnen menselijke verhalen.quote:Op zondag 20 april 2025 15:33 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Mozes deed afstand van Egypte en de pleziertjes en status, hij voelde verbintenis met zijn volk die God nog niet kende maar bekend werd toen Hij ze redde en zich aan hen voorstelde as Jehovah.
Dit zijn de overblijfselen van die farao en kind dat zijn eerstgeborene was en dus jong stierf door de plaag van God
Bekijk deze YouTube-video
Dat klopt wel, ik ben nog lerende hierover, kijken hoe het zit, er staat veel meer in de bijbel dan we beseffen, Israël aan wie het geschreven was heeft ook beloftes gekregen.quote:Op zondag 20 april 2025 15:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Er staat dat 'ieder die gelooft' behouden zal worden.
Je verandert dit ineens naar 'ieder die gezegend wordt door de kinderen van God'.
Waarom? De belofte van Abraham is toch heel duidelijk rechtvaardigheid uit het geloof:
Galaten 3:8 En de Schrift, die voorzag dat God uit het geloof de heidenen zou rechtvaardigen, verkondigde eertijds aan Abraham het Evangelie: In u zullen al de volken gezegend worden.
13 Christus heeft ons vrijgekocht van de vloek van de wet door voor ons een vloek te worden, want er staat geschreven: Vervloekt is ieder die aan een hout hangt,
14opdat de zegen van Abraham in Christus Jezus tot de heidenen zou komen, en opdat wij de belofte van de Geest zouden ontvangen door het geloof.
De belofte aan Abraham was dat Hij een vader van vele naties zou worden.
Die naties zijn de volkeren die de aarde zullen erven, omdat zij kinderen van God zijn. Zij zijn kinderen van God omdat zij de Geest hebben ontvangen door het geloof:
Romeinen 4:13Want niet door de wet is de belofte aan Abraham of zijn nageslacht gedaan dat hij een erfgenaam van de wereld zou zijn, maar door de gerechtigheid van het geloof.
14 Immers, als zij die uit de wet zijn, erfgenamen zijn, is het geloof zonder inhoud geworden en is de belofte tenietgedaan.
15De wet brengt immers toorn teweeg, want waar geen wet is, is ook geen overtreding.
16Daarom is het uit het geloof, opdat het zou zijn naar genade, met als doel dat de belofte zeker zou zijn voor het hele nageslacht, niet voor dat wat uit de wet alleen is, maar ook voor dat wat uit het geloof van Abraham is, die een vader is van ons allen,
17zoals geschreven staat: Ik heb u tot een vader van vele volken gemaakt. Dit was hij tegenover Hem in Wie hij geloofd heeft, namelijk God, Die de doden levend maakt, en de dingen die niet zijn, roept alsof zij er waren.
Dus wat God aan Abraham beloofde, is dat Abraham een vader zou zijn van vele naties die de aarde zouden erven, dankzij een zegening die via het Nageslacht van Abraham zou komen. Die zegening is rechtvaardigheid uit het geloof in Christus, waardoor we Gods Geest van leven ontvangen en daarmee dus het eeuwige leven krijgen en aarde erven.
Dit heeft niets met mensen te maken die een zegening voor anderen zijn. De zegening is het eeuwige leven door de Geest van God die God geeft aan ieder die in Jezus gelooft.
Degenen die niet geloven, zullen veroordeeld worden, ook dat staat geschreven. Zij nemen dan geen deel aan die zegening, maar zullen vergaan. De kinderen van God erven de aarde.
Dat heeft niets met 'de juiste leer aanhangen' te maken, maar met het geloof. Dus ik weet niet waarom je dat er ineens bijsleept, ik heb het niet genoemd.
Het is ook geen simpele materie en er zijn werkelijk oneindig veel doctrines van Jan en alleman. Aan ons om het kaf van het koren te scheiden met behulp van de geschriften. Ik hoop je daar een beetje mee te helpen met mijn posts.quote:Op zondag 20 april 2025 15:54 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Dat klopt wel, ik ben nog lerende hierover, kijken hoe het zit, er staat veel meer in de bijbel dan we beseffen, Israël aan wie het geschreven was heeft ook beloftes gekregen.
In de kern is dat natuurlijk ook de leer, maar de manier waarop we daarmee omgaan, is wel verschillend. Gebruik je het als een stok om anderen mee te slaan? Of waarschuw je hen vanuit liefde? Jezus wond er geen doekjes om:quote:Laatste zin was in het algemeen bedoeld. De meeste geloven in: geloof of brand voor eeuwig voor je zonden die je naar je aard in Adam deed. En iedereen noemt iedereen ketter met verkeerde leer.
God bevrijdt de mensen die de waarheid liefhebben en goed willen doen uiteindelijk inderdaad van degenen die de leugen liefhebben en niet goed willen doen. Dat is goed nieuws voor iedereen die een hekel heeft aan onrecht, kwaad, en alle misstanden in de wereld. Dat is wat Jesaja in dit hoofdstuk ook beschrijft:quote:Isa 61:6 HSV Ú echter zult genoemd worden: priesters van de HEERE, men zal u noemen: dienaren van onze God. U zult het vermogen van heidenvolken eten, u zult u beroemen in hun luister.
Isa 61:9 HSV Hun nageslacht zal onder de heidenvolken bekend worden, en hun nakomelingen te midden van de volken. Allen die hen zien, zullen erkennen dat zij een nageslacht zijn dat de HEERE heeft gezegend.
Ja, maar wat betekent dat dan precies, 'het openbaar worden van de kinderen van God'? En betekent dit ook dat die kinderen van God 'de zegening' zijn voor de wereld? Dat staat er niet. Vers 18 zegt: 18 Want ik ben ervan overtuigd dat het lijden van de tegenwoordige tijd niet opweegt tegen de heerlijkheid die aan ons geopenbaard zal worden.quote:Rom 8:19-22 HSV 19 Met reikhalzend verlangen immers verwacht de schepping het openbaar worden van de kinderen van God. 20 Want de schepping is aan de zinloosheid onderworpen, niet vrijwillig, maar door hem die haar daaraan onderworpen heeft, 21 in de hoop dat ook de schepping zelf zal bevrijd worden van de slavernij van het verderf om te komen tot de vrijheid van de heerlijkheid van de kinderen van God. 22 Want wij weten dat heel de schepping gezamenlijk zucht en gezamenlijk in barensnood verkeert tot nu toe.
Ja, de enige echte Plaatsbekleder van Jezus Christus op Aarde is gestorven. vieren feest.quote:Op maandag 21 april 2025 11:31 schreef Panterjong het volgende:
Satan is gestorven, het is feest in de adventskerk
En met hem alle complottheorieën aangaande zijn persoon.quote:Op maandag 21 april 2025 11:31 schreef Panterjong het volgende:
Paus is gestorven, het is feest in de adventskerk
Nav bericht mijk verwijderdquote:Op maandag 21 april 2025 12:09 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
En met hem alle complottheorieën aangaande zijn persoon.
Ben benieuwd wie en wat de opvolger wordt.
Katholieken zien de Paus niet als Jezus.quote:Op maandag 21 april 2025 12:16 schreef Mijk het volgende:
Hou t even respectvol aub, sommige mensen (Katholieken) zien de Paus als Jezus, en Jezus als God, en God als de Vader.
Als men gaat lachen of namecallen als jouw vader dood gaat vind je dat ook niet leuk. Nu begrijp ik wel waarom men die reactie heeft, zeker als ze in een andere religie zitten of vinden dat de paus aan godslastering doet. Maar dit is onnodige provocatie.
Alvast bedankt.
quote:Op maandag 21 april 2025 12:31 schreef Alarmonoff het volgende:
Paus betekent papa maar geen katholiek ziet hem als Jezus.
.......quote:Op maandag 21 april 2025 12:37 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Katholieken zien de Paus niet als Jezus.
Hier heb ik nog nooit over gehoord? En ik woon in een katholiek landquote:Op maandag 21 april 2025 12:42 schreef Mijk het volgende:
[..]
[..]
.......
De paus zou namens Jezus het woord mogen voeren op aarde.
https://en.wikipedia.org/wiki/Vicar_of_Christquote:Op maandag 21 april 2025 14:04 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Hier heb ik nog nooit over gehoord? En ik woon in een katholiek land![]()
Evenzeer mag er inderdaad met respect over gesproken worden.. voor veel mensen toch een verlies.
Plaatsbekleder, Plaatsvervanger .... subtiele verschillen.quote:Op maandag 21 april 2025 12:42 schreef Mijk het volgende:
[..]
[..]
.......
De paus zou namens Jezus het woord mogen voeren op aarde.
Fout, het is plaatsbekleder van Christus op Aarde en niet plaatsvervanger. Jouw haat t.o.v. katholieken verhindert je om zaken juist voor te stellen.quote:Op maandag 21 april 2025 15:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De paus wordt ook wel de 'vertegenwoordiger' of 'plaatsvervanger' van Christus op aarde genoemd.
vicarquote:Op maandag 21 april 2025 17:28 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Fout, je hebt je weer niet goed ingelezen. Het is plaatsbekleder van Christus op Aarde en niet plaatsvervanger. Katholieken zijn namelijk niet zo arrogant als Adventers. Je kent niet eens je vijand goed.
Nee, ik ben geen katholiek, maar ik heb meer dan genoeg katholieke geschriften onder ogen gehad om te begrijpen wat hier bedoeld wordt, denk ik. Bijv. een citaat als dit:quote:Op maandag 21 april 2025 22:42 schreef Lenny77 het volgende:
Ben jij katholiek?
Ik denk dat je die vertaling veel te letterlijk opneemt. Geen enkele normale katholiek zegt dat de Paus Jezus is of zijn plaatsvervanger.
(Hoop en al honderden jaren geleden om het gepeupelte braaf te houden, maar toen zeiden ze nog wel meer...)
Nuja dat kan je hun dan niet aanrekenen he? Genoeg gekken aan de (elke) top van iets wat veel macht had.quote:Op maandag 21 april 2025 22:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, ik ben geen katholiek, maar ik heb meer dan genoeg katholieke geschriften onder ogen gehad om te begrijpen wat hier bedoeld wordt, denk ik.
Er zijn heel veel zaken in de katholieke kerk waar reguliere katholieken geen weet van hebben.
Dat heb ik ze dan ook nooit aangerekend.quote:Op maandag 21 april 2025 23:01 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Nuja dat kan je hun dan niet aanrekenen he? Genoeg gekken aan de (elke) top van iets wat veel macht had.
Maar de gewone katholiek denkt dat dus niet.
Sorry ik snap niet wat je bedoelt, welke bijbeltekst betekent niet wat?quote:Op maandag 21 april 2025 23:04 schreef Lenny77 het volgende:
Extra antwoord op je tekst die er later bij kwam:
dat betekent die bijbeltekst dus niet he..
Maar kijk, genoeg mensen die dingen zo verdraaien dat het in hun voordeel is.
Hoe sta je tegenover Petrus als eerste Paus?quote:Op maandag 21 april 2025 22:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, ik ben geen katholiek, maar ik heb meer dan genoeg katholieke geschriften onder ogen gehad om te begrijpen wat hier bedoeld wordt, denk ik. Bijv. een citaat als dit:
"This is how one should regard us, as servants of Christ and stewards of the mysteries of God.' (1 Cor 4:1) The priest is the minister of Christ, an instrument, that is to say, in the hands of the Divine Redeemer. He continues the work of the redemption in all its world-embracing universality and divine efficacy, that work that wrought so marvelous a transformation in the world. Thus the priest, as is said with good reason, is indeed 'another Christ'; for, in some way, he is himself a continuation of Christ. 'As the Father hath sent Me, I also send you' is spoken to the priest, and hence the priest, like Christ, continues to give 'glory to God in the highest and on earth peace to men of good will.'" (Pius XI, Ad Catholici Sacerdotii)
"A holy priest is a savior and another Christ, taking the Master's place on earth, representing Him, clothed with His authority, acting in His name, adorned with His qualifications, exercising His judgment on earth in the tribunal of penance. He is consecrated to exercise the highest functions Christ ever performed on earth, to continue the work of salvation. In imitation of His Redeemer he gives himself, mind, heart, affections, strength, time, all for God. He is ever ready to sacrifice his very blood and even life itself to procure the salvation of souls, particularly those of his own flock. As St. John Eudes wrote:
"He is a god, living and walking on earth; a god by grace and by participation, clothed with the perfections and attributes of God, namely, His divine authority, power, justice, mercy, charity, benignity, purity and holiness. He is a god delegated to carry on God's noblest works, the priestly and pastoral duties, as great St. Dionysius says: Omnium divinorum divinissimum est cooperari Deo in salutem animarum - 'The most divine of all divine things is to cooperate with God in the salvation of souls'. St. Gregory Nazianzen asserts that the priest is a 'god who makes gods', deus deos efficiens,that is, Christians who are given the name of gods in Sacred Scripture." (St. John Eudes, Le mémorial de la vie ecclésiastique)
Beide citaten van https://societyofignatian(...)iest-alter-christus/
Er zijn heel veel zaken in de katholieke kerk waar reguliere katholieken geen weet van hebben.
En dit kan je niet terugvinden in andere religies of sekten? Ik denk dat de reguliere katholiek goed genoeg weet wat er allemaal voor smerigs in de top heeft gespeeld. Dat betekent niet dat de reguliere katholiek het daar mee eens is en zijn geloof niet 'proper' kan belijden zoals hij wenst.quote:Op maandag 21 april 2025 23:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat heb ik ze dan ook nooit aangerekend.
Maar de top van de organisatie en de doctrine vormen natuurlijk wel de kern van waar het instituut om draait.
Ik denk dat het goed zou zijn als reguliere katholieken zich meer bewust zouden zijn van die zaken. Omdat die vaak best wel opmerkelijk zijn, om het zacht uit te drukken.
Je opent met 1 cor 4:1. En dan de uitleg over die tekst?quote:Op maandag 21 april 2025 23:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Sorry ik snap niet wat je bedoelt, welke bijbeltekst betekent niet wat?
Ik spreek dan ook geen kwaad woord over reguliere katholieken.quote:Op maandag 21 april 2025 23:08 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
En dit kan je niet terugvinden in andere religies of sekten? Ik denk dat de reguliere katholiek goed genoeg weet wat er allemaal voor smerigs in de top heeft gespeeld. Dat neemt niet weg dat de reguliere katholiek het daar mee eens is en zijn geloof niet 'proper' kan belijden zoals hij wenst.
Overal aan elke top zullen mensen smerige spelletjes spelen..
Dat zijn de woorden van Pius XI. Het is zijn interpretatie van wat een priester is. Wel degelijk een 'andere Christus', dus.quote:Op maandag 21 april 2025 23:09 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Je opent met 1 cor 4:1. En dan de uitleg over die tekst?
Dan is het goedquote:Op maandag 21 april 2025 23:09 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik spreek dan ook geen kwaad woord over reguliere katholieken.
En het bovenstaande zijn simpelweg citaten van hen zelf.
Ja dat is natuurlijk wel handig voor hem en zijn positie dat hij dat zo interpreteertquote:Op maandag 21 april 2025 23:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat zijn de woorden van Pius XI. Het is zijn interpretatie van wat een priester is. Wel degelijk een 'andere Christus', dus.
Mij wordt dat steeds in de schoenen geschoven, terwijl je geen post van mij in 18 jaar op Fok zult vinden waarin ik reguliere katholieken aanval. Ik bespreek altijd de doctrine, en de daden van de mensen aan de top die wel degelijk weten waar ze mee bezig zijn.quote:
Nee, dat lijkt me duidelijk. Daarom wordt deze leer door niet-katholieken ook als godslasterlijk beschouwd.quote:Op maandag 21 april 2025 23:12 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ja dat is natuurlijk wel handig voor hem en zijn positie dat hij dat zo interpreteert![]()
Maar dat betekent het dus niet
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |