Katholieken zien de Paus niet als Jezus.quote:Op maandag 21 april 2025 12:16 schreef Mijk het volgende:
Hou t even respectvol aub, sommige mensen (Katholieken) zien de Paus als Jezus, en Jezus als God, en God als de Vader.
Als men gaat lachen of namecallen als jouw vader dood gaat vind je dat ook niet leuk. Nu begrijp ik wel waarom men die reactie heeft, zeker als ze in een andere religie zitten of vinden dat de paus aan godslastering doet. Maar dit is onnodige provocatie.
Alvast bedankt.
quote:Op maandag 21 april 2025 12:31 schreef Alarmonoff het volgende:
Paus betekent papa maar geen katholiek ziet hem als Jezus.
.......quote:Op maandag 21 april 2025 12:37 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Katholieken zien de Paus niet als Jezus.
Hier heb ik nog nooit over gehoord? En ik woon in een katholiek landquote:Op maandag 21 april 2025 12:42 schreef Mijk het volgende:
[..]
[..]
.......
De paus zou namens Jezus het woord mogen voeren op aarde.
https://en.wikipedia.org/wiki/Vicar_of_Christquote:Op maandag 21 april 2025 14:04 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Hier heb ik nog nooit over gehoord? En ik woon in een katholiek land![]()
Evenzeer mag er inderdaad met respect over gesproken worden.. voor veel mensen toch een verlies.
Plaatsbekleder, Plaatsvervanger .... subtiele verschillen.quote:Op maandag 21 april 2025 12:42 schreef Mijk het volgende:
[..]
[..]
.......
De paus zou namens Jezus het woord mogen voeren op aarde.
Fout, het is plaatsbekleder van Christus op Aarde en niet plaatsvervanger. Jouw haat t.o.v. katholieken verhindert je om zaken juist voor te stellen.quote:Op maandag 21 april 2025 15:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De paus wordt ook wel de 'vertegenwoordiger' of 'plaatsvervanger' van Christus op aarde genoemd.
vicarquote:Op maandag 21 april 2025 17:28 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Fout, je hebt je weer niet goed ingelezen. Het is plaatsbekleder van Christus op Aarde en niet plaatsvervanger. Katholieken zijn namelijk niet zo arrogant als Adventers. Je kent niet eens je vijand goed.
Nee, ik ben geen katholiek, maar ik heb meer dan genoeg katholieke geschriften onder ogen gehad om te begrijpen wat hier bedoeld wordt, denk ik. Bijv. een citaat als dit:quote:Op maandag 21 april 2025 22:42 schreef Lenny77 het volgende:
Ben jij katholiek?
Ik denk dat je die vertaling veel te letterlijk opneemt. Geen enkele normale katholiek zegt dat de Paus Jezus is of zijn plaatsvervanger.
(Hoop en al honderden jaren geleden om het gepeupelte braaf te houden, maar toen zeiden ze nog wel meer...)
Nuja dat kan je hun dan niet aanrekenen he? Genoeg gekken aan de (elke) top van iets wat veel macht had.quote:Op maandag 21 april 2025 22:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, ik ben geen katholiek, maar ik heb meer dan genoeg katholieke geschriften onder ogen gehad om te begrijpen wat hier bedoeld wordt, denk ik.
Er zijn heel veel zaken in de katholieke kerk waar reguliere katholieken geen weet van hebben.
Dat heb ik ze dan ook nooit aangerekend.quote:Op maandag 21 april 2025 23:01 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Nuja dat kan je hun dan niet aanrekenen he? Genoeg gekken aan de (elke) top van iets wat veel macht had.
Maar de gewone katholiek denkt dat dus niet.
Sorry ik snap niet wat je bedoelt, welke bijbeltekst betekent niet wat?quote:Op maandag 21 april 2025 23:04 schreef Lenny77 het volgende:
Extra antwoord op je tekst die er later bij kwam:
dat betekent die bijbeltekst dus niet he..
Maar kijk, genoeg mensen die dingen zo verdraaien dat het in hun voordeel is.
Hoe sta je tegenover Petrus als eerste Paus?quote:Op maandag 21 april 2025 22:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, ik ben geen katholiek, maar ik heb meer dan genoeg katholieke geschriften onder ogen gehad om te begrijpen wat hier bedoeld wordt, denk ik. Bijv. een citaat als dit:
"This is how one should regard us, as servants of Christ and stewards of the mysteries of God.' (1 Cor 4:1) The priest is the minister of Christ, an instrument, that is to say, in the hands of the Divine Redeemer. He continues the work of the redemption in all its world-embracing universality and divine efficacy, that work that wrought so marvelous a transformation in the world. Thus the priest, as is said with good reason, is indeed 'another Christ'; for, in some way, he is himself a continuation of Christ. 'As the Father hath sent Me, I also send you' is spoken to the priest, and hence the priest, like Christ, continues to give 'glory to God in the highest and on earth peace to men of good will.'" (Pius XI, Ad Catholici Sacerdotii)
"A holy priest is a savior and another Christ, taking the Master's place on earth, representing Him, clothed with His authority, acting in His name, adorned with His qualifications, exercising His judgment on earth in the tribunal of penance. He is consecrated to exercise the highest functions Christ ever performed on earth, to continue the work of salvation. In imitation of His Redeemer he gives himself, mind, heart, affections, strength, time, all for God. He is ever ready to sacrifice his very blood and even life itself to procure the salvation of souls, particularly those of his own flock. As St. John Eudes wrote:
"He is a god, living and walking on earth; a god by grace and by participation, clothed with the perfections and attributes of God, namely, His divine authority, power, justice, mercy, charity, benignity, purity and holiness. He is a god delegated to carry on God's noblest works, the priestly and pastoral duties, as great St. Dionysius says: Omnium divinorum divinissimum est cooperari Deo in salutem animarum - 'The most divine of all divine things is to cooperate with God in the salvation of souls'. St. Gregory Nazianzen asserts that the priest is a 'god who makes gods', deus deos efficiens,that is, Christians who are given the name of gods in Sacred Scripture." (St. John Eudes, Le mémorial de la vie ecclésiastique)
Beide citaten van https://societyofignatian(...)iest-alter-christus/
Er zijn heel veel zaken in de katholieke kerk waar reguliere katholieken geen weet van hebben.
En dit kan je niet terugvinden in andere religies of sekten? Ik denk dat de reguliere katholiek goed genoeg weet wat er allemaal voor smerigs in de top heeft gespeeld. Dat betekent niet dat de reguliere katholiek het daar mee eens is en zijn geloof niet 'proper' kan belijden zoals hij wenst.quote:Op maandag 21 april 2025 23:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat heb ik ze dan ook nooit aangerekend.
Maar de top van de organisatie en de doctrine vormen natuurlijk wel de kern van waar het instituut om draait.
Ik denk dat het goed zou zijn als reguliere katholieken zich meer bewust zouden zijn van die zaken. Omdat die vaak best wel opmerkelijk zijn, om het zacht uit te drukken.
Je opent met 1 cor 4:1. En dan de uitleg over die tekst?quote:Op maandag 21 april 2025 23:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Sorry ik snap niet wat je bedoelt, welke bijbeltekst betekent niet wat?
Ik spreek dan ook geen kwaad woord over reguliere katholieken.quote:Op maandag 21 april 2025 23:08 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
En dit kan je niet terugvinden in andere religies of sekten? Ik denk dat de reguliere katholiek goed genoeg weet wat er allemaal voor smerigs in de top heeft gespeeld. Dat neemt niet weg dat de reguliere katholiek het daar mee eens is en zijn geloof niet 'proper' kan belijden zoals hij wenst.
Overal aan elke top zullen mensen smerige spelletjes spelen..
Dat zijn de woorden van Pius XI. Het is zijn interpretatie van wat een priester is. Wel degelijk een 'andere Christus', dus.quote:Op maandag 21 april 2025 23:09 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Je opent met 1 cor 4:1. En dan de uitleg over die tekst?
Dan is het goedquote:Op maandag 21 april 2025 23:09 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik spreek dan ook geen kwaad woord over reguliere katholieken.
En het bovenstaande zijn simpelweg citaten van hen zelf.
Ja dat is natuurlijk wel handig voor hem en zijn positie dat hij dat zo interpreteertquote:Op maandag 21 april 2025 23:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat zijn de woorden van Pius XI. Het is zijn interpretatie van wat een priester is. Wel degelijk een 'andere Christus', dus.
Mij wordt dat steeds in de schoenen geschoven, terwijl je geen post van mij in 18 jaar op Fok zult vinden waarin ik reguliere katholieken aanval. Ik bespreek altijd de doctrine, en de daden van de mensen aan de top die wel degelijk weten waar ze mee bezig zijn.quote:
Nee, dat lijkt me duidelijk. Daarom wordt deze leer door niet-katholieken ook als godslasterlijk beschouwd.quote:Op maandag 21 april 2025 23:12 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ja dat is natuurlijk wel handig voor hem en zijn positie dat hij dat zo interpreteert![]()
Maar dat betekent het dus niet
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |