Ik heb het vorig jaar in het AD/de Gelderlander gelezen, kan dat alleen niet meer vinden. Hier wordt het ook aangestipt: https://www.treinenweb.nl(...)leve-wel-zitten.htmlquote:Op maandag 21 april 2025 14:32 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Er reden vroeger gewoon treinen van Nijmegen naar Kleve. Ik zou niet weten waarom er nu ineens op station |Heyendaal geen plaats meer voor is. Voor de rest ligt de spoorbaan van Nijmegen naar Kleve er nog gewoon, weliswaar een zwaar verwaarloosde toestand.
interlokale tramlijnen konden niet concurreren tegen de auto. de lightrail kan dat evenmin daarquote:Op maandag 21 april 2025 14:25 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Dat valt best mee. Lightrail zou ook uitstekend geschikt kunnen zijn voor dunbevolkte gebieden om plaatsen te verbinden die een betere verbinding verdienen dan een bus. Vroeger hadden we in Nederland best wel veel interlokale tramlijnen.
De aanleg van lightrail kost aanmerkelijk minder dan van een volwaardige spoorweg, omdat de belasting op de ondergrond veel lager is, vanwege de lagere snelheid zijn de eisen aan de beveiliging lager. Lightrail heeft ook nog het voordeel dat het zonder grote investeringen tot in dorpskernen en stadscentra kan penetreren.
Ze hadden het over Amsterdam Groningen 60 minuten, dat is een winst van ruim een uur.quote:Op maandag 21 april 2025 12:35 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Het is mooi voor plaatsen als Drachten of Emmeloord, maar dat Amsterdam-Groningen in de praktijk een minuut of 20-25 sneller wordt, is echt niet zo’n gamechanger voor het land.
stem jij PVV ??quote:Op maandag 21 april 2025 12:35 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Het is mooi voor plaatsen als Drachten of Emmeloord, maar dat Amsterdam-Groningen in de praktijk een minuut of 20-25 sneller wordt, is echt niet zo’n gamechanger voor het land.
En doortrekken naar Bremen is nog veel onwaarschijnlijker. Amsterdam-Bremen is veel kansrijker via Osnabrück, en een lijn Groningen-Bremen heeft in het Duitse en internationale netwerk nauwelijks toegevoegde waarde. Nog los van het feit dat zo’n lijn door een gebied gaat met een zeer lastige bodemgesteldheid, waardoor die ook nog heel duur zou worden.
nou dat mag best , daar kun je prima wonen hequote:Op maandag 21 april 2025 15:45 schreef -XOR- het volgende:
Groningen moet ook geen forenzenresource van Amsterdam worden, het noorden heeft zelf een primair centrum nodig dat (op terreinen) kan concurreren met de Grote Vier.
Waarom niet wonen in Drachten en werken in Groningen bij MoiGPT?quote:Op maandag 21 april 2025 15:48 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou dat mag best , daar kun je prima wonen he
maar het is wel erg ver naar Utrecht iedere dag, ik zou meer in drachten willen wonen dan , dat is dichterbij met de lelyline
Is veel mooier dan Groningen
ik had begrepen dat vooral Flevoland zou profiteren van de Lelylijn. Vooral Lelystad is nu een lelijk eendje gebleven door het besluit van het Rijk het Markermeer niet in te polderenquote:Op maandag 21 april 2025 15:45 schreef -XOR- het volgende:
Groningen moet ook geen forenzenresource van Amsterdam worden, het noorden heeft zelf een primair centrum nodig dat (op terreinen) kan concurreren met de Grote Vier.
Friesland is inderdaad een prachtig provincie om te wonenquote:Op maandag 21 april 2025 15:59 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
ik had begrepen dat vooral Flevoland zou profiteren van de Lelylijn. Vooral Lelystad is nu een lelijk eendje gebleven door het besluit van het Rijk het Markermeer niet in te polderen
markermeer hebben we niet nodig voor woningbouw , dat is de Nationale zoetwater reserve ,quote:Op maandag 21 april 2025 15:59 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
ik had begrepen dat vooral Flevoland zou profiteren van de Lelylijn. Vooral Lelystad is nu een lelijk eendje gebleven door het besluit van het Rijk het Markermeer niet in te polderen
.quote:De IJmeerverbinding, ook wel de "IJmeerlijn" is een oeververbinding in studie (brug en/of tunnel) tussen Amsterdam en Almere over het IJmeer.
De verbinding zou Amsterdam IJburg en Almere Pampus met elkaar kunnen verbinden.
Er wordt vooralsnog uitgegaan van een mogelijke uitbreiding van het Amsterdamse metronet
De reden dat veel interlokale tramlijnen zijn opgeheven is eerder dat vervoersmaatschappijen kozen voor de bus. De meeste interlokale tramlijnen zijn dan ook vervangen door busdiensten.quote:Op maandag 21 april 2025 14:40 schreef zakjapannertje het volgende:
interlokale tramlijnen konden niet concurreren tegen de auto. de lightrail kan dat evenmin daar
Denk je dan aan een tunnel voor autoverkeer of voor een spoorverbinding?quote:Op maandag 21 april 2025 16:01 schreef michaelmoore het volgende:
een tunnel van Almere naar Noord Holland dat zou mooi zijn
een metroquote:Op maandag 21 april 2025 16:23 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Denk je dan aan een tunnel voor autoverkeer of voor een spoorverbinding?
Vquote:De IJmeerverbinding, ook wel de "IJmeerlijn" is een oeververbinding in studie (brug en/of tunnel) tussen Amsterdam en Almere over het IJmeer.
De verbinding zou Amsterdam IJburg en Almere Pampus met elkaar kunnen verbinden.
Er wordt vooralsnog uitgegaan van een mogelijke uitbreiding van het Amsterdamse metronet.
er ligt een brug he houtribdijk
de bus heet ook wel autobus trouwens. Maken veelal gebruik van dezelfde baan als de auto, en zijn bijna net zo flexibel, je kan bijna er overal heenquote:Op maandag 21 april 2025 16:20 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
De reden dat veel interlokale tramlijnen zijn opgeheven is eerder dat vervoersmaatschappijen kozen voor de bus. De meeste interlokale tramlijnen zijn dan ook vervangen door busdiensten.
Met de Lelylijn zou Lelystad een betere verbinding met het noorden krijgen, maar daar wordt nu deels al voorzien door de Hanzelijn, die overigens naar mijn mening een beetje weggegooid geld is.quote:Op maandag 21 april 2025 15:59 schreef zakjapannertje het volgende:
Dat geloof ik best, maar Lelystad is natuurlijk vooral ook een lelijk eendje gebleven (naast de architectuur) doordat er weinig aan het werven van bedrijvigheid, onderwijsinstellingen en cultuur gebeurd is.quote:Op maandag 21 april 2025 15:59 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
Dat kan veranderen, Lelystad was vroeger die extreem goedkope stad om een huis te kopenquote:Op maandag 21 april 2025 16:33 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat geloof ik best, maar Lelystad is natuurlijk vooral ook een lelijk eendje gebleven (naast de architectuur) doordat er weinig aan het werven van bedrijvigheid, onderwijsinstellingen en cultuur gebeurd is.
Ik zie het inderdaad op funda, wat een achterlijke prijzen daar.quote:Op maandag 21 april 2025 16:40 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat kan veranderen, Lelystad was vroeger die extreem goedkope stad om een huis te kopen
Omdat niemand er wilde wonen
De NOP was nog goedkoper
Die tijd is al voorbij
Mensen die in Amsterdam niet kunnen kopen, wijken nu niet meer uit naar Almere (ook al te duur) maar naar Lelystad en dat drijft de prijzen daar enorm op.quote:Op maandag 21 april 2025 16:44 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik zie het inderdaad op funda, wat een achterlijke prijzen daar.
Zo zie je maar, honger maakt rauwe bonen zoet. Ook op de huizenmarkt.quote:Op maandag 21 april 2025 16:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Mensen die in Amsterdam niet kunnen kopen, wijken nu niet meer uit naar Almere (ook al te duur) maar naar Lelystad en dat drijft de prijzen daar enorm op.
Drachten is nou niet echt de mooiste plaats en het ligt op 17 kilometer vanaf Eernewoud (het eerste Friese meer vanaf Drachten).quote:Op maandag 21 april 2025 16:00 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Friesland is inderdaad een prachtig provincie om te wonen
bij de friese meren
mijn broer heeft een huis in espel gehadquote:Op maandag 21 april 2025 16:44 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik zie het inderdaad op funda, wat een achterlijke prijzen daar.
De ontwikkeling van internationaal spoor vanaf lelystad zal wel verder gaan , maar dan niet via Groningen misschienquote:Op maandag 21 april 2025 13:55 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Dat is het punt dan ook niet. Het gaat niet om Bremen als eindbestemming, maar dat je daar hoe dan ook langskomt naar Hamburg en verder.
https://vsolelylijn.nl/eu(...)l-europees-spoornet/quote:Europees Parlement ziet in Lelylijn schakel Europees spoornet
13-04-2023 | Nieuws
In de route naar de totstandkoming van de Lelylijn is er opnieuw een belangrijk station gepasseerd.
De Transportcommissie van het Europees Parlement heeft op 13 april met ruime steun een voorstel aangenomen om de Lelylijn een prominentere plek te geven op de nieuwe Europese TEN-T-transportkaart voor internationale verbindingen.
De Europarlementariërs willen dat de Lelylijn straks deel uitmaakt van het zogeheten Extended Core Network, wat de spoorverbinding de status geeft van belangrijke schakel binnen het Europese spoor van de toekomst.
quote:Zoals bekend is er middels het regeerakkoord door het huidige kabinet 3 miljard gereserveerd voor de Lelylijn.
De steun vanuit Europa voor de Lelylijn betekent dat er gestart kan worden met de onderhandelingen voor de nieuwe projecten uit het TEN-T-programma.
Er kan nu een beroep worden gedaan op het Connecting Europe Facility-fonds.
Europa zal een deel van de kosten voor de aanleg van de Lelylijn gaan financieren: een belangrijke stap vooruit en een forse steun in de rug!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |